Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB • Lendahand, investeer in opkomende economieėn met rentepercentages tussen 3-4% • Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.
Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.
Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.
Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door µ op 12-08-2015 15:08:21 ]
De Adalia Hoeve is weer met een paar oogwenken ingevuld. De lage kwaliteit projecten (cq projecten waar veel minder animo voor is) nemen wel steeds meer toe. KOM staat er vol mee en GVE heeft er een paar.
Kijkende naar AYGD, daar hebben ook aardig wat fokkers een toezegging gedaan voor het dierentuin project, maar de teller staat nog maar op 10%. Met de vorige projecten kreeg ik ook een beetje het idee dat een groot deel van de cashflow hier vandaan kwam. Als dat nu na een paar projecten zou slinken tot nul, en daar zou onvoldoende kapitaal binnen komen, zal het platform/bedrijf dan wel de looptijd van de lening overleven? Ook al is er een derdengeld rekening, er moeten wel mutaties/boekingen plaatsvinden.
Ik ben wel benieuwd of ze daar een plan voor hebben, ik lees daar zo even niets over terug op hun site.
Op woensdag 12 augustus 2015 13:20 schreef CRWD het volgende: De Adalia Hoeve is weer met een paar oogwenken ingevuld. De lage kwaliteit projecten (cq projecten waar veel minder animo voor is) nemen wel steeds meer toe. KOM staat er vol mee en GVE heeft er een paar.
Kijkende naar AYGD, daar hebben ook aardig wat fokkers een toezegging gedaan voor het dierentuin project, maar de teller staat nog maar op 10%. Met de vorige projecten kreeg ik ook een beetje het idee dat een groot deel van de cashflow hier vandaan kwam. Als dat nu na een paar projecten zou slinken tot nul, en daar zou onvoldoende kapitaal binnen komen, zal het platform/bedrijf dan wel de looptijd van de lening overleven? Ook al is er een derdengeld rekening, er moeten wel mutaties/boekingen plaatsvinden.
Ik ben wel benieuwd of ze daar een plan voor hebben, ik lees daar zo even niets over terug op hun site.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ook bij de andere platformen trouwens. Het is logisch dat niet alle tientallen platformen het gaan overleven de komende jaren.
Op woensdag 12 augustus 2015 13:20 schreef CRWD het volgende: Kijkende naar AYGD, daar hebben ook aardig wat fokkers een toezegging gedaan voor het dierentuin project, maar de teller staat nog maar op 10%
Ik heb nog niet meegedaan aan het dierentuin project. Ik dacht ik wacht eerst de antwoorden op de gestelde vragen af, en daarnaast mis ik ook nog steeds de incentive
Ik heb nog niet meegedaan aan het dierentuin project. Ik dacht ik wacht eerst de antwoorden op de gestelde vragen af, en daarnaast mis ik ook nog steeds de incentive
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helaas geen toegangskaartjes, maar ach, een mens moet een keer tevreden zijn. We krijgen daarnaast ook nog tot einde deze maand de 2,5% extra bonusinleg van AGD. Ik pak hem mee.
Die kaartjes lijken mij toch ook wel leuk. Per 500 of 1K een kaartje bijvoorbeeld. Als ze dat in de race gooien doe ik ook sowieso wel mee voor een leuk bedrag.
Dus ik zou zeggen waag er toch nog eens een leuk telefoontje aan richting Dhr. van der Kolk Harm
Mocht je dit trouwens lezen Harm, zou je eens kunnen kijken naar mijn vraag in post 1 van dit topic (13.20)? Ik ben wel benieuwd naar je reactie daarop, wat er gebeurd met de betalingen indien er om wat voor reden dan iets met het platform gebeurd? Natuurlijk gaan we ervan uit dat dit niet zal gaan gebeuren maar daar zullen jullie ongetwijfeld wel over nagedacht hebben.
Op woensdag 12 augustus 2015 16:56 schreef CRWD het volgende: Die kaartjes lijken mij toch ook wel leuk. Per 500 of 1K een kaartje bijvoorbeeld. Als ze dat in de race gooien doe ik ook sowieso wel mee voor een leuk bedrag.
Dus ik zou zeggen waag er toch nog eens een leuk telefoontje aan richting Dhr. van der Kolk Harm
Mocht je dit trouwens lezen Harm, zou je eens kunnen kijken naar mijn vraag in post 1 van dit topic (13.20)? Ik ben wel benieuwd naar je reactie daarop, wat er gebeurd met de betalingen indien er om wat voor reden dan iets met het platform gebeurd? Natuurlijk gaan we ervan uit dat dit niet zal gaan gebeuren maar daar zullen jullie ongetwijfeld wel over nagedacht hebben.
die laatste vraag is voor mij ook belangrijk om te bepalen of ik meedoe. Het project heeft een gunfactor maar het is wel een reėel risico bij een klein startend platform dat het om valt.
Incentives zijn de helft van de pret ja, jammer dat ze daar niet meer aan doen.
Ik heb van een project een kurkentrekker gekregen en bij een andere project ben ik langs geweest tijdens de verbouwing, beide erg leuk en zeker een extra'tje boven op de rente.
[ Bericht 0% gewijzigd door AQuila360 op 12-08-2015 19:35:46 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Op woensdag 12 augustus 2015 20:34 schreef lolnoob123 het volgende: Mailtje van GVE, fijn dat ze vanaf 17 augustus de succes fee gaan terugbetalen bij falende projecten.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Flinke mail! De fee terug bij een default is opzich aardig maar zo'n klein bedrag dat dat me ook niet veel uitmaakt, als de screening beter gaat door die neuwe Risk Manager is dat wel goed.
Flinke mail! De fee terug bij een default is opzich aardig maar zo'n klein bedrag dat dat me ook niet veel uitmaakt, als de screening beter gaat door die neuwe Risk Manager is dat wel goed.
Ja, en dan zie je nu de plaatjes nog niet eens, Ik heb het globaal doorgenomen. Wel erg schappelijk van die succesfee. Dat zou elk platform moeten doen.
Zo'n Risk Manager is ook niet goedkoop, dus die extra fee komt goed van pas
Maar de fee raakt GVE wel. Ik vind het als nieuwe maatregel zeer goed. Een groot bezwaar was dat de hogere fee direct de eerste maanden werd ingehouden en er voor GVE geen incentive meer was na het tot stand komen van een project. Nu is er een prikkel voor GVE dat een project het ook tot het einde haalt.
Lijkt het niet wat mooier dan het is? De doorbetaling, al is het maar een maandtermijn, wordt nu benoemd als "compensatie succesfee". Tot december vorig jaar heette dat gewoon "stroppenpot", waaruit nog een paar maanden betaald werd.
Wat is er intussen veel gebeurd in de achterliggende maand. Sommigen zijn wel heel er ijverig geweest. Ook van mijn kant: bedankt hoor voor de tijd en energie die jullie er in gestoken hebben. M.n. naregendezon en horseman. En Harm van AGD.
Op woensdag 12 augustus 2015 21:16 schreef crowd-fundi het volgende: Lijkt het niet wat mooier dan het is? De doorbetaling, al is het maar een maandtermijn, wordt nu benoemd als "compensatie succesfee". Tot december vorig jaar heette dat gewoon "stroppenpot", waaruit nog een paar maanden betaald werd.
Wat is er intussen veel gebeurd in de achterliggende maand. Sommigen zijn wel heel er ijverig geweest. Ook van mijn kant: bedankt hoor voor de tijd en energie die jullie er in gestoken hebben. M.n. naregendezon en horseman. En Harm van AGD.
Die stroppenpot leek me sowieso wel iets van het begin te worden en en zijn omdat ze nu zo groot zijn dat een default meer of minder niet uitmaakt. Maar als je net begint een default krijgt dan kun je wel sluiten lijkt me.
In elk geval zolang het geld opbrengt gaan we door.
Op woensdag 12 augustus 2015 16:56 schreef CRWD het volgende: Die kaartjes lijken mij toch ook wel leuk. Per 500 of 1K een kaartje bijvoorbeeld. Als ze dat in de race gooien doe ik ook sowieso wel mee voor een leuk bedrag.
Bij ons is een en ander als volgt ingericht:( ik citeer collega Han)
De derdenrekening zit in een stichting. Deze stichting ontvangt de maandelijkse bedragen van de ondernemer en stort deze door naar de investeerders. Voor de uitvoering van deze betalingen alsmede de incasso bij een default zorgt Aygodutch. Aygodutch krijgt hiervoor een vergoeding van ¤ 200 per kwartaal per lening (op basis van een lening van 100K) die op haar beurt weer van de ondernemer komt. (zie "tarieven" op de website). In het reglement van de stichting is opgenomen dat mocht Aygodutch niet meer in staat zijn deze taak uit te voeren het bestuur van de stichting(dit zijn wij drieėn) dit onherroepelijk overneemt tegen dezelfde vergoeding. Het bestuur kan dan in de toekomst deze taak zelf uit blijven voeren of hier een andere financiėle of juridische partij voor vragen waarbij indien dat laatste het geval is de autoriteiten akkoord moeten geven.
De belangrijkste gegevens om deze taak uit te voeren worden zowel elektronisch als in hardcopy bewaard. Betalingen van de derdenrekening dienen door twee personen gedaan worden de zogenaamde tweede handtekening.
De derdenrekening zit in een stichting. Deze stichting ontvangt de maandelijkse bedragen van de ondernemer en stort deze door naar de investeerders. Voor de uitvoering van deze betalingen alsmede de incasso bij een default zorgt Aygodutch. Aygodutch krijgt hiervoor een vergoeding van ¤ 200 per kwartaal per lening (op basis van een lening van 100K) die op haar beurt weer van de ondernemer komt. (zie "tarieven" op de website). In het reglement van de stichting is opgenomen dat mocht Aygodutch niet meer in staat zijn deze taak uit te voeren het bestuur van de stichting(dit zijn wij drieėn) dit onherroepelijk overneemt tegen dezelfde vergoeding. Het bestuur kan dan in de toekomst deze taak zelf uit blijven voeren of hier een andere financiėle of juridische partij voor vragen waarbij indien dat laatste het geval is de autoriteiten akkoord moeten geven.
De belangrijkste gegevens om deze taak uit te voeren worden zowel elektronisch als in hardcopy bewaard. Betalingen van de derdenrekening dienen door twee personen gedaan worden de zogenaamde tweede handtekening.
Krijgen we een soort van ontvangstbevestiging of kunnen we op de site ergens zien dat het geld is ontvangen? Ik heb het anderhalve week geleden gestort maar daarna niets meer gehoord. Vooral bij een beginnend platform maakt dat mij een beetje zenuwachtig.
Wellicht is het goed om dergelijke info ook op de site te zetten. Ik zie hier regelmatig reacties voorbij komen waaruit blijkt dat jullie bij AGD wel dingen geregeld hebben, maar het is beter als daar naar vragen niet nodig is omdat het al duidelijk op de website staat. Idem met de projecten, zoals nu bij het project voor de Dierentuin, met alle info die er nu bij is gekomen, is het een prachtig project. Met de 2,5% actie van augustus erbij ook een uitstekend rendement, als alle info gelijk aan het begin was toegevoegd, had ik dat beter gevonden. Teveel info is niet heel snel mogelijk, zeker niet als er een tabje 'bijlagen' komt.
Krijgen we een soort van ontvangstbevestiging of kunnen we op de site ergens zien dat het geld is ontvangen? Ik heb het anderhalve week geleden gestort maar daarna niets meer gehoord. Vooral bij een beginnend platform maakt dat mij een beetje zenuwachtig.
Onder Infra staat een update van het project. Ik kan me voorstellen dat je niet iedere keer wilt kijken wat de status is dus Point Taken. Staat op het lijstje om aan te pakken.
Wellicht is het goed om dergelijke info ook op de site te zetten. Ik zie hier regelmatig reacties voorbij komen waaruit blijkt dat jullie bij AGD wel dingen geregeld hebben, maar het is beter als daar naar vragen niet nodig is omdat het al duidelijk op de website staat. Idem met de projecten, zoals nu bij het project voor de Dierentuin, met alle info die er nu bij is gekomen, is het een prachtig project. Met de 2,5% actie van augustus erbij ook een uitstekend rendement, als alle info gelijk aan het begin was toegevoegd, had ik dat beter gevonden. Teveel info is niet heel snel mogelijk, zeker niet als er een tabje 'bijlagen' komt.
Thnx. We maken het wat leesbaarder en komt op de site.
Dit krijg je nu als je minimaal 500 euro investeert bij AgD
Investeerders vanaf ¤ 500 bieden we graag een fles van 500ml “Eulie oet Grunn” voor bakken en braden aan. Deze koolzaadolie wordt geproduceerd met de Bioproductprocessor en is milder dan olijfolie. De fles wordt u na de start van de lening toegezonden.
quote:
Investeerders vanaf ¤ 500 bieden we graag een fles van 500ml “Eulie oet Grunn” voor bakken en braden aan. Deze koolzaadolie wordt geproduceerd met de Bioproductprocessor en is milder dan olijfolie. De fles wordt u na de start van de lening toegezonden.
[..]
Mooi. Ik heb mijn investering gedaan, zouden ze bij KoM zeggen Aangevuld en laat maar komen die olie.
Mooi. Ik heb mijn investering gedaan, zouden ze bij KoM zeggen Aangevuld en laat maar komen die olie.
"Succes met de verdere ontwikkeling en ik vind dit een zeer solide project om in te investeren. Hier zouden meer crowdfund projecten van moeten zijn. Ik heb mijn investering gedaan."
Ik zie ook een verandering bij Lendahand. Dat betreft de Ghanese projecten. Daar wordt in de omschrijving nu meegedeeld wat het onderpand van de lening is. Niet dat het veel voorstelt: meestal een of meer auto's, soms de voorraad. Lijken me beide niet al te waardevaste zaken.
"Succes met de verdere ontwikkeling en ik vind dit een zeer solide project om in te investeren. Hier zouden meer crowdfund projecten van moeten zijn. Ik heb mijn investering gedaan."
3Tac staat nu nog maar op 489.700 euro. Zou dat betekenen dat er voor 10.300 euro aan investeringen is teruggetrokken, door mensen die enige bedenkingen hadden over het 'groeispurtje' ?
Op woensdag 12 augustus 2015 20:34 schreef lolnoob123 het volgende: Mailtje van GVE, fijn dat ze vanaf 17 augustus de succes fee gaan terugbetalen bij falende projecten.
Verder ook wel duidelijk uitgelegd allemaal
Fijn dat de communicatie aan het verbeteren is met en bij GvE en de nieuwsbrief is daar een goed voorbeeld van. Ook de restitutie van de fee bij een default is iets waar we om gevraagd hebben en waarbij er geluisterd is naar de investeerders. Ook netjes dat het gaat gebeuren met terugwerkende kracht, dus ook op de reeds lopende projecten. Leuk trouwens om de samenvatting van de enquźte te lezen, wel een mannenwereld hoor. Daarnaast zijn er nog genoeg zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan * een stappenplan t.b.v. de investeerders bij defaults, zodat de investeerder weet wanneer hij welke communicatie kan verwachten. * De derderekening, die overigens in de maak is. * Verbetering van de zoekfunctie op de site en natuurlijk voor mij persoonlijk met stip op 1 het verdienmodel van GvE, wat er op gebaseerd is om de jaarlijkse fee geheel vooruit bij het begin van de looptijd al te incasseren. Ik denk dat een stappenplan, waarbij dit gefaseerd omgebouwd kan worden noodzakelijk is voor de lange termijn.
Ik vond in de GVE-nieuwsbrief het bericht onder "tot slot" ook positief: er komt in september een klankbordgroep bestaande uit investeerders en leners.
Fijn dat de communicatie aan het verbeteren is met en bij GvE en de nieuwsbrief is daar een goed voorbeeld van. Ook de restitutie van de fee bij een default is iets waar we om gevraagd hebben en waarbij er geluisterd is naar de investeerders. Ook netjes dat het gaat gebeuren met terugwerkende kracht, dus ook op de reeds lopende projecten. Leuk trouwens om de samenvatting van de enquźte te lezen, wel een mannenwereld hoor. Daarnaast zijn er nog genoeg zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan * een stappenplan t.b.v. de investeerders bij defaults, zodat de investeerder weet wanneer hij welke communicatie kan verwachten. * De derderekening, die overigens in de maak is. * Verbetering van de zoekfunctie op de site en natuurlijk voor mij persoonlijk met stip op 1 het verdienmodel van GvE, wat er op gebaseerd is om de jaarlijkse fee geheel vooruit bij het begin van de looptijd al te incasseren. Ik denk dat een stappenplan, waarbij dit gefaseerd omgebouwd kan worden noodzakelijk is voor de lange termijn.
Een hele goede ontwikkeling. Ik lees echter dt de compensatie van de fee geldt voor projecten die vanaf 17-8 in default raken. Dus niet met terugwerkende kracht. Of lees ik het verkeerd?
Een hele goede ontwikkeling. Ik lees echter dt de compensatie van de fee geldt voor projecten die vanaf 17-8 in default raken. Dus niet met terugwerkende kracht. Of lees ik het verkeerd?
Dat klopt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het ook voor projecten van toepassing is waarbij de leningen voor 17 augustus tot stand zijn gekomen. GvE had ook kunnen zeggen dat het van toepassing zou zijn voor overeenkomsten die starten vanaf 17 augustus, in combinatie met de nieuwe fee.
Op donderdag 13 augustus 2015 12:25 schreef crowd-fundi het volgende: Ik vond in de GVE-nieuwsbrief het bericht onder "tot slot" ook positief: er komt in september een klankbordgroep bestaande uit investeerders en leners.
Niet helemaal nieuw; Horseman en ik zijn 3 weken geleden al flink aan het klankborden geweest bij GVE. GvE heeft toen toegezegd een kleine groep van investeerders in het leven te willen roepen om dit op regelmatige tijden te doen.Ze zijn dit plan nu aan het uitwerken. Wij hebben gezegt dat dit zin heeft maar dat we dan ook wel daadwerkelijke verbeteringen verwachten!
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-08-2015 12:53:32 ]
Dat klopt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het ook voor projecten van toepassing is waarbij de leningen voor 17 augustus tot stand zijn gekomen. GvE had ook kunnen zeggen dat het van toepassing zou zijn voor overeenkomsten die starten vanaf 17 augustus, in combinatie met de nieuwe fee.
Bij Lendico Oostenrijk zijn de rentepercentages helemaal om te huilen. Het lijkt er op, dat Polen, Spanje en Zuid-Afrika inmiddels opgedoekt zijn. Bij de laatste is te lezen: "Investing in new loans is no longer available". Mijn Pools en Spaans is niet je van het, maar er lijkt hetzelfde te staan.
Volgens mij hebben we afgesproken dat we pas aan de Op toevoegen bij faillisement. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn om de belangen van de investeerders niet te schaden. Laten we eerst eens wachten tot iemand die geinvesteerd heeft in dit bedrijf, zich meldt zodat we een beter zicht krijgen op de gang van zaken bij dit project.
Volgens mij hebben we afgesproken dat we pas aan de Op toevoegen bij faillisement. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn om de belangen van de investeerders niet te schaden. Laten we eerst eens wachten tot iemand die geinvesteerd heeft in dit bedrijf, zich meldt zodat we een beter zicht krijgen op de gang van zaken bij dit project.
Ik ken iemand die geļnvesteerd heeft en die heeft hier blijkbaar een mail over gehad. De mail zelf heb ik overigens niet gezien.
Volgens mij hebben we afgesproken dat we pas aan de Op toevoegen bij faillisement. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn om de belangen van de investeerders niet te schaden. Laten we eerst eens wachten tot iemand die geinvesteerd heeft in dit bedrijf zich, meldt zodat we een beter zicht krijgen op de gang van zaken bij dit project.
Vooralsnog heeft dit project een week geleden zijn maandelijkse termijn gewoon betaald.
Volgens mij hebben we afgesproken dat we pas aan de Op toevoegen bij faillisement. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn om de belangen van de investeerders niet te schaden. Laten we eerst eens wachten tot iemand die geinvesteerd heeft in dit bedrijf zich, meldt zodat we een beter zicht krijgen op de gang van zaken bij dit project. Vooralsnog heeft dit project een week geleden zijn maandelijkse termijn gewoon betaald. quote: Op donderdag 13 augustus 2015 13:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik ken iemand die geļnvesteerd heeft en die heeft hier blijkbaar een mail over gehad. De mail zelf heb ik overigens niet gezien. Idd mail gehad. Korte samenvatting in de spoiler
SPOILER
Dank, dus voorlopig even laten gaan in belang van de investeerders!
Bericht inzake vervroegde aflossing HIN verzekeringen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje raar dat ze het niet kunnen bundelen, maar goed... Mooi dat het alsnog eerder afgelost lijkt te gaan worden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje raar dat ze het niet kunnen bundelen, maar goed... Mooi dat het alsnog eerder afgelost lijkt te gaan worden.
Hier ook geen mail, zou wel mooi zijn als begin september alles van HIN binnen komt. Is toch 200 Euro rente waar ik anders t/m feb 2019 op had moeten wachten
Hier ook geen mail, zou wel mooi zijn als begin september alles van HIN binnen komt. Is toch 200 Euro rente waar ik anders t/m feb 2019 op had moeten wachten
Denk pas eind september, betalingen komen altijd pas eind van de maand binnen
Aflossingsprobleem geldlening U heeft via het platform van Geldvoorelkaar.nl een bedrag geļnvesteerd (geldlening) in een project. Er zijn problemen ontstaan in de (stipte) aflossing van de geldlening conform de schuldbekentenis.
Wij ontvangen geen betalingen meer van de heer * * * * * * * * * * (hierna: “schuldenaar of schuldenaren”) inzake project* <knip>
[ Bericht 3% gewijzigd door µ op 13-08-2015 16:02:34 ]
Lees al een tijdje mee op dit topic, en valt me op dat er toch wel aardig wat projecten mis gaan. Valt me ook op dat er geen nieuwe projecten op gve komen. Wachten ze op de hogere fee.
Op donderdag 13 augustus 2015 14:41 schreef samlood het volgende: Lees al een tijdje mee op dit topic, en valt me op dat er toch wel aardig wat projecten mis gaan. Valt me ook op dat er geen nieuwe projecten op gve komen. Wachten ze op de hogere fee.
Zelfstroom (Symbid) is bijna vol. Mocht je iets op het platform willen hebben dan is dit m.i. één van de betere opties. Prima concept en solide management.
Ik heb een vraagje over de annuiteitenberekening van GVE. Wanneer ik zelf een berekening maak (of tools van internet gebruik) kom ik altijd een paar cent hoger uit dan de bedragen die ik van GVE ontvang. Bij een project van E 100, met 8% rente en een looptijd van 60 maandn, scheelt dit E 0,02 per maand of E 1,06 gedurende de looptijd. Op zich een klein bedrag, maar met meerdere projecten samen kom je toch op een aardig bedrag.
qua werkwijze of qua profielen of nog een ander aspect?
qua werkwijze ,wil twee projecten per week gaan doen minimaal cls 5 en maximaal 60 maanden looptijd . Als ik naar deze week kijk ,ga ik dat niet redden op gve. moet ik toch uitwijken Is dan de beste optie kapitaalopmaat?
Op donderdag 13 augustus 2015 16:57 schreef djh77 het volgende: Ik heb een vraagje over de annuiteitenberekening van GVE. Wanneer ik zelf een berekening maak (of tools van internet gebruik) kom ik altijd een paar cent hoger uit dan de bedragen die ik van GVE ontvang. Bij een project van E 100, met 8% rente en een looptijd van 60 maandn, scheelt dit E 0,02 per maand of E 1,06 gedurende de looptijd. Op zich een klein bedrag, maar met meerdere projecten samen kom je toch op een aardig bedrag.
Op donderdag 13 augustus 2015 16:57 schreef djh77 het volgende: Ik heb een vraagje over de annuiteitenberekening van GVE. Wanneer ik zelf een berekening maak (of tools van internet gebruik) kom ik altijd een paar cent hoger uit dan de bedragen die ik van GVE ontvang. Bij een project van E 100, met 8% rente en een looptijd van 60 maandn, scheelt dit E 0,02 per maand of E 1,06 gedurende de looptijd. Op zich een klein bedrag, maar met meerdere projecten samen kom je toch op een aardig bedrag.
Wie wil er even meekijken of heeft een verklaring voor de verschillen.
Jij komt op 2.03 per maand uit en je krijgt 2.01? Dat komt omdat er een verschil is wanneer je de rente aan het begin of aan het eind van de termijn berekent. In je functie in cel C6 moet je achter de '-C3' nog puntkomma 0 of puntkomma 1 zetten. Ik geloof dat GvE vooraf berekent, dan moet je dus puntkomma 1 gebruiken en komt er 2.01 uit je annuiteit.
Het heeft te maken met het verschil tussen nominale rente of effectieve rente. Bij de laatste kom je iets lager uit omdat je de maandelijkse uitkeringen weer kunt herbeleggen.
GVE heeft een tijdje de termijnen doorbetaald maar daar komt nu een einde aan. Gelukkig had ik er maar 100,-- in zitten. Na 19 aflossingen heb ik 58.38 terugontvangen. Een default van 41,42 dus, er van uitgaande dat de deurwaarder niets meer kan terugvorderen.
P.S. wat is OP? en wat is de etiquette mbt het publiceren van de naam van de wanbetaler? Er is in totaal bijna 100.000 geinvesteerd door 137 mensen. Die willen allemaal graag nog iets terugzien van hun investering. Een publicatie met naam en projeccode is denk ik niet echt behulpzaam.
Dit komt vrijwel exact overeen met het aflossingsschema van GVE. Door afrondingsverschillen ontstaan er soms verschillen van enkele centen aan het eind.
Onder Infra staat een update van het project. Ik kan me voorstellen dat je niet iedere keer wilt kijken wat de status is dus Point Taken. Staat op het lijstje om aan te pakken.
Als ik "updates Infraunion" aanklik krijg ik de volgende melding: "Uw zoekopdracht leverde helaas geen artikelen op" Iemand die de update wel kan zien? Nu ben ik nieuwsgierig geworden.... Voor de rest mis ik vooral een stukje statistiek op de website, totaal toegezegd, overgemaakt, uitbetaald, nog tegoed etc.
Voor de rest maar even kort voorstellen, sinds 1,5 jaar trouwe meelezer. Zit voornamelijk bij GvE maar probeer nu ook wat over verschillende platformen te spreiden. Niet zo'n actieve poster maar zal vast nog wel eens vaker langskomen als ik iets nuttigs te melden heb.
Als ik "updates Infraunion" aanklik krijg ik de volgende melding: "Uw zoekopdracht leverde helaas geen artikelen op" Iemand die de update wel kan zien? Nu ben ik nieuwsgierig geworden.... Voor de rest mis ik vooral een stukje statistiek op de website, totaal toegezegd, overgemaakt, uitbetaald, nog tegoed etc.
Voor de rest maar even kort voorstellen, sinds 1,5 jaar trouwe meelezer. Zit voornamelijk bij GvE maar probeer nu ook wat over verschillende platformen te spreiden. Niet zo'n actieve poster maar zal vast nog wel eens vaker langskomen als ik iets nuttigs te melden heb.
Bij het profiel naar beneden scrollen. AGD is een jong platform. Regelmatig wordt hier gepost over verbeterpunten.
Dit komt vrijwel exact overeen met het aflossingsschema van GVE. Door afrondingsverschillen ontstaan er soms verschillen van enkele centen aan het eind.
Dank! De rentes van de verschillende formats zijn niet aan elkaar gelijk. KoM en HorecaCrowdfunding rekenen de annuiteit anders uit en ontvang je uiteindelijk een hoger bedrag
AGD zal best heel goed kunnen zijn/worden hoor, maar de eerste aanblik van de site gaf mij toch al een aardig amateuristisch gevoel. Ze hebben gewoon een Wordpress Theme gebruikt... Maakt het voor mij toch weer net iets minder aantrekkelijk.
Op donderdag 13 augustus 2015 10:07 schreef crowd-fundi het volgende: Ik zie ook een verandering bij Lendahand. Dat betreft de Ghanese projecten. Daar wordt in de omschrijving nu meegedeeld wat het onderpand van de lening is. Niet dat het veel voorstelt: meestal een of meer auto's, soms de voorraad. Lijken me beide niet al te waardevaste zaken.
voor wat het waard is: het risico van default van een project ligt bij de lokale partners. Ik zou liever wat zekerheden bij die partners hebben.
het zal tijd worden, en wat een feest: 43 bijschrijvingen begin september 😂
Op donderdag 13 augustus 2015 10:07 schreef crowd-fundi het volgende: Ik zie ook een verandering bij Lendahand. Dat betreft de Ghanese projecten. Daar wordt in de omschrijving nu meegedeeld wat het onderpand van de lening is. Niet dat het veel voorstelt: meestal een of meer auto's, soms de voorraad. Lijken me beide niet al te waardevaste zaken.
Ik voeg default nr. 17 toe aan de lijst. Bij het binnenhalen van het miljoen voor Mondygo meldde GvE dat 95,5% van de 800 gepubliceerde projecten succesvol was gefund. 17 van die 764 projecten zijn dus mislukt: 2,2% dus al. De door GvE aangegeven defaultrange van 3-5% lijkt optimistisch?!
[ Bericht 0% gewijzigd door Camogli op 13-08-2015 20:04:01 ]
Ik voeg default nr. 17 toe aan de lijst. Bij het binnehalen van het miljoen voor Mondygo meldde GvE dat 95,5% van de 800 gepubliceerde projecten succesvol was gefund. 17 van die 764 projecten zijn dus mislukt: 2,2% dus al. De door GvE aangegeven defaultrange van 3-5% lijkt optimistisch?!
Is er ook duidelijk hoeveel van deze 764 projecten inmiddels al afgelopen zijn?
Het onderpand is het onderpand voor de lokale partner.
ja, en dat is mooi, maar die partner nam al het eventuele verlies door een default. Mooi dat er een soort van zekerheid is: dat geeft de partner lucht (indirect de investeerders ook). Wat ik echter mis is een zekerheid voor de investeerders als de partner omvalt. Dat blijft het zwakke punt. En de financiele gegevens van die partners worden trouwens niet geactualiseerd door Lendahand: die blijven al vele maanden dezelfde.
Ik voeg default nr. 17 toe aan de lijst. Bij het binnenhalen van het miljoen voor Mondygo meldde GvE dat 95,5% van de 800 gepubliceerde projecten succesvol was gefund. 17 van die 764 projecten zijn dus mislukt: 2,2% dus al. De door GvE aangegeven defaultrange van 3-5% lijkt optimistisch?!
Op donderdag 13 augustus 2015 19:01 schreef µ het volgende: Quickboats en CareCam, twee projecten die bij mij de mist in zijn gegaan...
Weinig van QB meer gehoord trouwens afgelopen maand...
Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan is het bedrijf CareCam inmiddels niet meer ingeschreven bij de Kvk en is het bedrijf in handen van een buitenlandse entiteit. Bij de eigenaar van CareCam staat inmiddels ook geen Nederland in zijn Linkedin profiel. Dus volgens mij is er dan niet heel veel hoop dat het geld nog terug komt. Maar......misschien heb ik het verkeerde bedrijf gevonden. Want CareCam is niet de naam waarmee ze ingeschreven stonden bij de KvK. Dus wellicht ben ik ergens de fout ingegaan bij het speuren naar informatie. Misschien zijn er mensen die in het project zitten die weten onder welke naam het contract is afgesloten, en kunnen zijn het nakijken bij de KvK.
Ja dit is wel klapper ja! Komen heel wat betalingen binnen die dag
Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan is het bedrijf CareCam inmiddels niet meer ingeschreven bij de Kvk en is het bedrijf in handen van een buitenlandse entiteit. Bij de eigenaar van CareCam staat inmiddels ook geen Nederland in zijn Linkedin profiel. Dus volgens mij is er dan niet heel veel hoop dat het geld nog terug komt. Maar......misschien heb ik het verkeerde bedrijf gevonden. Want CareCam is niet de naam waarmee ze ingeschreven stonden bij de KvK. Dus wellicht ben ik ergens de fout ingegaan bij het speuren naar informatie. Misschien zijn er mensen die in het project zitten die weten onder welke naam het contract is afgesloten, en kunnen zijn het nakijken bij de KvK.
Raar april 2014 hebben zo ook 400.000 proberen op te halen op indiegogo. Ik heb de bedrijfsnaam, het kvk nummer en de namen van de eigenaren uit de schuldbekentenis maar ik twijfel om dit hier te publiceren. Ik vind het nu wel een vreemde zaak.
[ Bericht 9% gewijzigd door hfv1606 op 13-08-2015 21:16:38 ]
Balen ja, ik zit nu op 2 met ongeveer 40 projecten waarvan een deel nog moet beginnen. Ik heb in elk geval het bedrag per project flink verlaagd en spreid nu een stuk meer.
Gelukkig maakt HIN er weer eentje goed en wie weet wat QB nog gaat doen,
Raar april 2014 hebben zo ook 400.000 proberen op te halen op indiegogo. Ik heb de bedrijfsnaam, het kvk nummer en de namen van de eigenaren uit de schuldbekentenis maar ik twijfel om dit hier te publiceren. Ik vind het nu wel een vreemde zaak.
Eigenaren....dan ga ik nog even verder zoeken. Ik had er maar 1 gevonden. Misschien zit ik dan toch bij de verkeerde.
Volgens geven ze met dit cijfer aan hoeveel projecten zijn volgeschreven (en dus zijn gestart met terugbetaling), niet hoeveel projecten alles hebben terugbetalen.
De 17 defaults die we kennen zitten allemaal in de eerste 400 projecten van GvE. Het is heel goed mogelijk dat er al meer defaults zijn maar dat wij die (nog) niet kennen. Veel van die eerste 400 projecten zijn nog niet afgelopen zodat het aantal nog verder kan oplopen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat 10% van de projecten gedurende de looptijd in default raakt.
De 17 defaults die we kennen zitten allemaal in de eerste 400 projecten van GvE. Het is heel goed mogelijk dat er al meer defaults zijn maar dat wij die (nog) niet kennen. Veel van die eerste 400 projecten zijn nog niet afgelopen zodat het aantal nog verder kan oplopen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat 10% van de projecten gedurende de looptijd in default raakt.
In dat geval zou de risicopremie oftewel rente te laag zijn, want onder aan de streep blijft er dan ongeveer niks over (afhankelijk van de timing van de defaults: begin/einde looptijd). Is crowdfunding niet wat serieuzer aan het worden, zodat de projecten al van hogere kwaliteit moeten zijn dan in het begin? Dit ondanks het feit dat nu regrlmatig wordt geklaagd over gebrekkige info, onduidelijke zekerheden etc? Dit zou betekenen dat defaultgegvens niet zo maar kunnen worden doorgetrokken naar nu. Ik draai nog niet zo lang mee, just my 2 cents.
[ Bericht 0% gewijzigd door _okmer op 14-08-2015 08:32:17 (Typo) ]
Om wat meer inzicht te geven in de defaults en de effectieve jaarrente:
Om een concreet beeld te geven van de effectieve jaarrente maken we drie tabellen met een verschillend aantal gemiste termijnen. Vervolgens tonen we drie verschillende default-ratio’s: 2%, 5% en 8% met looptijden van 1, 3 en 5 jaar. We gaan in alle situaties uit van 100 leningen met een jaarrente van 8%. De effectieve jaarrentes worden in de onderstaande tabellen weergegeven:
Net een mail van AGD dat infra uni is gestart. Wel netjes, de gelden zijn net doorgestort en de zesde van de maand zal de reguliere betaling zijn. Bij GVE is dat meestal 2 dagen na de tot standkoming/doorstorting.
Om een concreet beeld te geven van de effectieve jaarrente maken we drie tabellen met een verschillend aantal gemiste termijnen. Vervolgens tonen we drie verschillende default-ratio’s: 2%, 5% en 8% met looptijden van 1, 3 en 5 jaar. We gaan in alle situaties uit van 100 leningen met een jaarrente van 8%. De effectieve jaarrentes worden in de onderstaande tabellen weergegeven: [ afbeelding ]
Ik begrijp dat jullie sinds 2011 actief zijn in de crowdfundwereld. Kun je een indicatie geven van het % aan defaults dat jullie tot nu toe hebben met jullie crowdfundingpitches?
Op vrijdag 14 augustus 2015 09:30 schreef aborren het volgende: Thanks, dat is een mooi overzicht! Is het mogelijk dat je de excel deelt? Ik zou wel eens wat willen spelen met die variabelen....
Ik probeer dit snel te sturen/delen. Reken op begin volgende week.
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2015 09:34 schreef Graankorrel het volgende: Ik begrijp dat jullie sinds 2011 actief zijn in de crowdfundwereld. Kun je een indicatie geven van het % aan defaults dat jullie tot nu toe hebben met jullie crowdfundingpitches?
Wij financieren al sinds 2011 bedrijven. Eerst alleen met onze Business Angels/fondsen. Deze investeren veel grotere bedragen (deals vanaf 50k per investeerder), zowel tegen leningen als aandelen. Sinds juni hebben wij pas crowdfunding toegevoegd en staat ons platform open voor de 'crowd' en is het mogelijk te investeren vanaf 100 euro tegen leningen. Op het crowdfunding gedeelte kan ik dus helaas nog geen statistiek loslaten.
Hoofdelijke aansprakelijkheid stelt denk ik niet zoveel voor als je er zelf maar 3k in kan stoppen.
Er zijn nog wel meer vragen. Ze is 35 en zegt al 20 jaar ervaring te hebben.
Daarnaast vraag ik mij werkelijk af of er buiten de feestdagen wel markt is voor een kerstwinkel. Ik ken maar weinig (lees: geen) mensen die een kerstboom danwel kerstversiering het hele jaar rond in huis hebben hangen. Toerist of niet.
Ja, nu er toch net weer een default discussie was. Het is pas zuur als je 50K inlegt en binnen het jaar is het finito.
Ik overweeg ook wel eens grotere bedragen, maar dit is naar mijn mening toch wel een mega gok voor die investeerder. Er valt geen hola te verhalen als het mis gaat lijkt me.
De betaling voor de lening zal iets van ¤ 6.300 per maand zijn. Dan moeten de overige zaken ook nog worden betaald.
Daarnaast vraag ik mij werkelijk af of er buiten de feestdagen wel markt is voor een kerstwinkel. Ik ken maar weinig (lees: geen) mensen die een kerstboom danwel kerstversiering het hele jaar rond in huis hebben hangen. Toerist of niet.
Ja, plus het feit dan een chinees, amerikaan of welke toerist dan ook, hun koffer toch niet gaat volproppen met kerstballen, een kerstboom en of slingers
Dat laatste vermoed ik ook, gebaseerd op mijn projecten. Het daadwerkelijke aantal/% defaults is natuurlijk van wezenlijk belang voor het te behalen rendement. Daarom blijf ik zeggen, dat de sites deze informatie niet behoren achter te houden (onderdeel 'voldoende achtergrondinformatie voor een geinformeerde investeringsbeslissing' door funder).
In Nederland is Kerstmis niet zo belangrijk, maar in Angelsaksische landen is er een enorme gekte om heen. Of dit het hele jaar door is, lijkt me ook weer niet, maar ze beginnen al wel veeel eerder dan wij met het kopen van cadeaus (gaat niet om de versieringen denk ik). Maar om dat inderdaad allemaal in koffers mee te sjouwen .. Ik pas even, alhoewel die incentives toch wel erg verleidelijk zijn (of zoiets)
Ik ben twee weken geleden ook in een mooie kerstwinkel geweest op vakantie. Leuk om te kijken, maar niets gekocht (ook omdat ik het niet meekreeg in mijn koffer). Lijkt me een lastige branche. Er zal wel heel veel marge zitten op de producten
Dat ben ik ook sterk van overtuigd. Ik stop er dan ook geen cent in. Dan maar geen Kerstman spelen. Hoe doet ze dat trouwens als er meerdere mensen dat bedrag investeren? Heeft ze dan 5 kerstmannen in de winkel lopen?
Dat ben ik ook sterk van overtuigd. Ik stop er dan ook geen cent in. Dan maar geen Kerstman spelen. Hoe doet ze dat trouwens als er meerdere mensen dat bedrag investeren? Heeft ze dan 5 kerstmannen in de winkel lopen?
Op zich hou ik wel van een geintje, en ben ik benieuwd hoe ze met een vrouwelijk kerst"man" om zal gaan. Ik mag dan vast niet naar de ziekenhuizen. Maar om daarvoor ¤ 10.000,- weg te gooien. Ik sla deze dus maar over.
Het daadwerkelijke aantal/% defaults is natuurlijk van wezenlijk belang voor het te behalen rendement. Daarom blijf ik zeggen, dat de sites deze informatie niet behoren achter te houden (onderdeel 'voldoende achtergrondinformatie voor een geinformeerde investeringsbeslissing' door funder).
Dat ben ik deels met je eens, maar deels dus ook niet. Het is nuttige info om het defaultpercentage van een cf-platform te kennen, dat geeft een beeld van het te behalen rendement. Toch lijkt mij dit percentage niet een op een door te trekken naar je eigen beleggingen omdat je (lang) niet alle gepubliceerde projecten meepakt.
Het blijft dus zaak om zorgvuldig je eigen projecten uit te kiezen en die te pakken waarvan je denkt dat ze de meeste kans op slagen hebben. Ik kan me dan voorstellen dat je eigen defaultpercentage/rendement er vervolgens anders uitziet dan die van het cf-platform. Overigens is dit ook bevestigd door GvE zelf.
Op vrijdag 14 augustus 2015 10:19 schreef ZeKraut het volgende: Dat laatste vermoed ik ook, gebaseerd op mijn projecten. Het daadwerkelijke aantal/% defaults is natuurlijk van wezenlijk belang voor het te behalen rendement. Daarom blijf ik zeggen, dat de sites deze informatie niet behoren achter te houden (onderdeel 'voldoende achtergrondinformatie voor een geinformeerde investeringsbeslissing' door funder).
Helemaal mee eens! Zo'n lijstje in de OP is mooi en helpt, maar aan de andere kant is het maar behelpen. Als platform mag je de mooie zaken delen maar ben je verplicht om de lelijke zaken die het rendement beinvloeden ook te delen naar mijn opinie. Ik heb hier al vanaf half 2014 over geklaagd bij GvE maar ook bij de AFM, Helaas zie je bij alle platformen alleen wat globale percentages en geen echte getallen.
Dat ben ik deels met je eens, maar deels dus ook niet. Het is nuttige info om het defaultpercentage van een cf-platform te kennen, dat geeft een beeld van het te behalen rendement. Toch lijkt mij dit percentage niet een op een door te trekken naar je eigen beleggingen omdat je (lang) niet alle gepubliceerde projecten meepakt.
Het blijft dus zaak om zorgvuldig je eigen projecten uit te kiezen en die te pakken waarvan je denkt dat ze de meeste kans op slagen hebben. Ik kan me dan voorstellen dat je eigen defaultpercentage/rendement er vervolgens anders uitziet dan die van het cf-platform. Overigens is dit ook bevestigd door GvE zelf.
Het gaat om informatie die bij de sites direct beschikbaar is, en een feitelijk inzicht geven in de wijze waarop zij invulling geven aan 'verantwoorde financiering'. Relevant voor de waardering van de projectinformaties en de geboden rentes. Ik kan vele redenen bedenken waarom sites dat wensen achter te houden, maar dat is niet in het belang van funders. Er ligt daarin een taak voor de AFM.
Die nieuwe op Collin, Inside Brands, loopt als een gek vol. Maar als ik de tekst goed lees, waren ze in 2012 nog failliet doordat één kledingmerk opzegde... En dan nu ineens laag risico..?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
Het gaat om informatie die bij de sites direct beschikbaar is, en een feitelijk inzicht geven in de wijze waarop zij invulling geven aan 'verantwoorde financiering'. Relevant voor de waardering van de projectinformaties en de geboden rentes. Ik kan vele redenen bedenken waarom sites dat wensen achter te houden, maar dat is niet in het belang van funders. Er ligt daarin een taak voor de AFM.
Daar heb je zeker een paar mooie punten naar voren gebracht, goed om voor ons als investeerders van op de hoogte te zijn. Op dat punt ben ik het ook absoluut met je eens. Ik vraag me daarnaast enkel af in hoeverre dat percentage te vergelijken is met het percentage van een individuele investeerder. Dat zal wat anders kunnen uitpakken.
Op vrijdag 14 augustus 2015 12:16 schreef Justme7005 het volgende: Heb al maanden een account op Collin. Nog geen enkel project daar gezien waarin ik zou investeren.
Waarom niet? Te groot risico, of geen binding met de projecten, of iets anders?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
Op vrijdag 14 augustus 2015 12:12 schreef darktower het volgende: Die nieuwe op Collin, Inside Brands, loopt als een gek vol. Maar als ik de tekst goed lees, waren ze in 2012 nog failliet doordat één kledingmerk opzegde... En dan nu ineens laag risico..?
En ook weer stapelfinanciering, mij onduidelijk hoe de zekerheden zich verhouden. Waarom zou de bank dat -voor hen- restdeeltje niet ook meefinancieren...
Waarom niet? Te groot risico, of geen binding met de projecten, of iets anders?
Eigenlijk elke keer wel weer iets anders: lage solvabiliteit, geen hoofdelijke aansprakelijkheid, te mooie prognoses. Altijd wel iets wat een slecht onderbuikgevoel geeft
Ik vind het erg vervelend dat Collin niet gewoon in de tekst zet dat ze failliet waren in 2012, maar dat ze in plaats daarvan alleen de doorstart noemen. Wees zo eerlijk en transparant mogelijk. Ik vind dat gedoe met omfloerst taalgebruik helemaal niks.
Eigenlijk elke keer wel weer iets anders: lage solvabiliteit, geen hoofdelijke aansprakelijkheid, te mooie prognoses. Altijd wel iets wat een slecht onderbuikgevoel geeft
Helder... mag ik vragen waar je dan bijvoorbeeld wél in hebt geļnvesteerd? #nieuwsgierig
Daar heb je zeker een paar mooie punten naar voren gebracht, goed om voor ons als investeerders van op de hoogte te zijn. Op dat punt ben ik het ook absoluut met je eens. Ik vraag me daarnaast enkel af in hoeverre dat percentage te vergelijken is met het percentage van een individuele investeerder. Dat zal wat anders kunnen uitpakken.
Dat laatste heb je natuurlijk gelijk in. Mijn ervaring is echter dat ook met grote spreiding het grotendeels gokwerk blijft (gelet op projectinfo, de momentopname en de snelheid waarmee projecten vollopen). Bij Lendico is het daarom zelfs mogelijk via een 'investeringsmanager' at random te investeren naar risicocategorie...
Op vrijdag 14 augustus 2015 12:20 schreef darktower het volgende: Ik vind het erg vervelend dat Collin niet gewoon in de tekst zet dat ze failliet waren in 2012, maar dat ze in plaats daarvan alleen de doorstart noemen. Wees zo eerlijk en transparant mogelijk. Ik vind dat gedoe met omfloerst taalgebruik helemaal niks.
Niet netjes inderdaad, maar wel een mooie truc om de iets minder slimme/kritische lezer om de tuin te leiden.
En ook weer stapelfinanciering, mij onduidelijk hoe de zekerheden zich verhouden. Waarom zou de bank dat -voor hen- restdeeltje niet ook meefinancieren...
Eens, viel mij ook al op. En als kleine investeerder mag je weer achteraan sluiten als het fout gaat. Bank neemt debiteuren over, 'wij' krijgen voorraad en mogen personeel en overige kosten 'betalen'.
Kortom, zoals ik het lees krijg je als investeerder achterblijvende voorraad die waarschijnlijk geen zak waard is en de ing neemt vrolijk debiteuren over.
Helemaal mee eens! Zo'n lijstje in de OP is mooi en helpt, maar aan de andere kant is het maar behelpen. Als platform mag je de mooie zaken delen maar ben je verplicht om de lelijke zaken die het rendement beinvloeden ook te delen naar mijn opinie. Ik heb hier al vanaf half 2014 over geklaagd bij GvE maar ook bij de AFM, Helaas zie je bij alle platformen alleen wat globale percentages en geen echte getallen.
Kortom, zoals ik het lees krijg je als investeerder achterblijvende voorraad die waarschijnlijk geen zak waard is en de ing neemt vrolijk debiteuren over.
Nou, misschien houd je er wel een paar mooie sportschoenen aan over (zij het verkeerde maten)
Bij stapelfinanciering gaat bij mij de rode vlag uit. Stapelfinanciering houdt in dat de bank het resterende deel van de lening niet wil verstrekken (lees: het risico niet wil lopen) en voor het deel wat ze wel verstrekken eisen ze zoveel mogelijk alle zekerheden op.
Op vrijdag 14 augustus 2015 12:12 schreef darktower het volgende: Die nieuwe op Collin, Inside Brands, loopt als een gek vol. Maar als ik de tekst goed lees, waren ze in 2012 nog failliet doordat één kledingmerk opzegde... En dan nu ineens laag risico..?
Daarnaast ook nog een matige borgstelling en een matige solvabiliteit van 17%. Ja, 500k groot wordt expliciet genoemd bij Collin, maar dat blijft alsnog 17%. En dat wordt dan voldoende genoemd. Is dat vreemd of zie ik daarbij iets over het hoofd?
Ik ben ervan overtuigd dat ik Inside Brands eerder op een crowdfunding-platform heb gezien. Ik kan hem echter helaas niet terugvinden. Het kan bijna niet anders dan dat het geldvoorelkaar was aangezien ik nog weinig met andere Nederlandse platformen doe.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
Vandaag voor het eerst eens naar een project van Collin gekeken, mede omdat er hier in het verleden vaak lovend over de projecten gesproken is. Bij GvE en KoM zitten er vaak slechte projecten tussen maar als ik dit zo lees is Collin echt niets beter hoor. Ik heb mij er niet heel erg in verdiept maar in het doorlezen vielen mij verschillende dingen op, die hier overigens gedeeltelijk al genoemd zijn. Ik zie een stapelfinanciering, iets waar ik over het algemeen geen voorstander ben. Twee DGA’s die zelf het risico zo hoog inschatten dat ze geen hoofdelijke aansprakelijkheid aandurven en als “alternatief” met een privé borgstelling komen van 25k p.p. Ik zie meerdere BV’s, die niet allemaal meetekenen, wat de risico’s voor de crowd ook alleen maar groter maakt alsmede een rente van maar 7,5%, wat veel te laag is voor dit risico. Daarnaast nog een aantal punten die andere al aangedragen hebben, pfff. Ik zie gewoon een bagger project van 200k, dat al voor 62% vol zit, en vandaag gewoon vol loopt. Mijn conclusie is dat ik Collin er als platform niet bij hoef te nemen omdat ze allemaal van die goede projecten hebben, ook hier zit gewoon bagger tussen.
Heel iets anders: is het een idee om naast de defaults ook een overzicht bij te houden van de afbetaalde projecten, voor zover wij dat weten natuurlijk. Hoewel nooit volledig geeft het na een tijdje een beeld van de verhouding tussen projecten die in een bepaalde periode gestart zijn die goed afgelopen zijn en die in default gegaan zijn. Omdat wij dat alleen weten van de projecten die wij gezamenlijk gestart zijn is het verhoudingscijfer als soort van steekproef nog best aardige informatie. Wat denken jullie daar van?
Naast Infra Union loopt Concept Food ook sinds vandaag bij AGD. Die laatste is best snel, aangezien ik het geld pas de 11e heb overgemaakt. De eerste betaaldatum is blijkbaar 6 september, iets wat volgens mij wel erg snel is maar we wachten het af.
Op vrijdag 14 augustus 2015 14:30 schreef Horsemen het volgende: Naast Infra Union loopt Concept Food ook sinds vandaag bij AGD. Die laatste is best snel, aangezien ik het geld pas de 11e heb overgemaakt. De eerste betaaldatum is blijkbaar 6 september, iets wat volgens mij wel erg snel is maar we wachten het af.
het volgende project van AGD loopt nog niet zo snel vol, blijft toch een probleem met nieuwe platforms. Ik twijfel zelf ook of ik daar geld wil investeren ondanks de 2,5% incentive
het volgende project van AGD loopt nog niet zo snel vol, blijft toch een probleem met nieuwe platforms. Ik twijfel zelf ook of ik daar geld wil investeren ondanks de 2,5% incentive
Nee, zit weinig beweging in. Wel jammer, want op zich een leuk project met een heel mooi rendement wat je, door die 2,5% extra, nergens anders krijgt geboden. Om de loop er in te krijgen is echt moeilijk blijkbaar.
Nee, zit weinig beweging in. Wel jammer, want op zich een leuk project met een heel mooi rendement wat je, door die 2,5% extra, nergens anders krijgt geboden. Om de loop er in te krijgen is echt moeilijk blijkbaar.
Ik heb ook even gekeken naar AGD en ik heb er vooralsnog niets mee gedaan. Het is mij totaal niet duidelijk hoe de leningen terug betaald worden: lineair, per annuļteit of pas aan het einde van de looptijd? Wellicht heb ik erover heen gelezen maar als het tegelijkertijd zo verstopt zit zie ik het niet zitten om daar te gaan investeren.
Wat meer informatieverstrekking over het proces van terugbetalingen via AGD zou ik niet verkeerd vinden. Maar zoals gezegd: als ik erover heen lees en het staat er wel dan word ik daar graag naartoe verwezen!
Edit2: ik zie zojuist in de algemene voorwaarden dat er maandelijks aflossing en rente uitgekeerd wordt. Ik zie nog niet of dit lineair op per annuļteit uitgekeerd wordt. Ik blijf van mening dat deze informatie echt helderder en zichtbaarder kan.
[ Bericht 5% gewijzigd door MSR op 14-08-2015 15:01:45 ]
Daarnaast ook nog een matige borgstelling en een matige solvabiliteit van 17%. Ja, 500k groot wordt expliciet genoemd bij Collin, maar dat blijft alsnog 17%. En dat wordt dan voldoende genoemd. Is dat vreemd of zie ik daarbij iets over het hoofd?
Toch is 500K niet verkeerd, wetende dat er in 2012 een doorstart was waarschijnlijk met een minimaal eigen vermogen. Dan hebben ze toch netto (na vpb) 2 ton per jaar verdiend. En het zijn ingehouden winsten, niet dat ze de voorzieningen bij het EV hebben geteld wat je nog wel eens ziet. Ik twijfel gruwelijk en eigenlijk moet je bij twijfel nooit inhalen......
Dat van die doorstart wordt wél vermeld, er zijn ook platforms die dit soort zaken helemaal niet vermelden.
[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 14-08-2015 15:49:39 ]
Op vrijdag 14 augustus 2015 14:50 schreef MSR het volgende: Edit2: ik zie zojuist in de algemene voorwaarden dat er maandelijks aflossing en rente uitgekeerd wordt. Ik zie nog niet of dit lineair op per annuļteit uitgekeerd wordt. Ik blijf van mening dat deze informatie echt helderder en zichtbaarder kan.
Ah, ik zie nu dat het dus om een annuitaire aflossing gaat. Staat weer iets verderop in wat regeltjes in de av.
Hebben anderen trouwens ook het gevoel dat Symbid hun e-mailadres heeft verkocht aan spammers? Sinds ik me vorige week heb aangemeld bij Symbid merk ik dat ik dagelijks tenminste 1 spam e-mail per dag krijg. Lijkt me niet bepaald netjes van zo'n platform.
Op vrijdag 14 augustus 2015 17:06 schreef Warrick21 het volgende: Hebben anderen trouwens ook het gevoel dat Symbid hun e-mailadres heeft verkocht aan spammers? Sinds ik me vorige week heb aangemeld bij Symbid merk ik dat ik dagelijks tenminste 1 spam e-mail per dag krijg. Lijkt me niet bepaald netjes van zo'n platform.
ik zal mijn spam de komende dagen eens bekijken. ik gebruik per website een apart mailadres en kan dus zo de dader achterhalen (en afsluiten) :-)
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Op vrijdag 14 augustus 2015 17:06 schreef Warrick21 het volgende: Hebben anderen trouwens ook het gevoel dat Symbid hun e-mailadres heeft verkocht aan spammers? Sinds ik me vorige week heb aangemeld bij Symbid merk ik dat ik dagelijks tenminste 1 spam e-mail per dag krijg. Lijkt me niet bepaald netjes van zo'n platform.
Ik heb nergens last van. Denk dat het ergens anders vandaan komt.
Op vrijdag 14 augustus 2015 18:41 schreef samlood het volgende: gve deze week maar 1 project ,zal volgende week wel meer zijn als ze hogere fee gaan heffen
dat staat in het epistel van Agium. (Ik heb die reactie niet geplaatst, maar ik snap de twijfel.)
O ja, nu zie ik het ook staan. Nogal wiedes trouwens dat het 4e kwartaal goed is. Betekent in feite dat ze in de eerste drie kwartalen 2016 bijna niets verdient.........
Op vrijdag 14 augustus 2015 14:26 schreef Faraday01 het volgende: Heel iets anders: is het een idee om naast de defaults ook een overzicht bij te houden van de afbetaalde projecten, voor zover wij dat weten natuurlijk. Hoewel nooit volledig geeft het na een tijdje een beeld van de verhouding tussen projecten die in een bepaalde periode gestart zijn die goed afgelopen zijn en die in default gegaan zijn. Omdat wij dat alleen weten van de projecten die wij gezamenlijk gestart zijn is het verhoudingscijfer als soort van steekproef nog best aardige informatie. Wat denken jullie daar van?
Opzich een goed idee maar wel heel veel werk ben ik bang!
O ja, nu zie ik het ook staan. Nogal wiedes trouwens dat het 4e kwartaal goed is. Betekent in feite dat ze in de eerste drie kwartalen 2016 bijna niets verdient.........
het 4e kwartaal moet inderdaad de klapper zijn, maar is het niet wat optimistisch om meteen 72k winst te verwachten? of moet ik KoM/Agium weer op de blauwe ogen geloven dat de cijfers kloppen? Voor mij echt een dikke no-go. Net als bij de andere zeven! openstaande projecten daar. Wat een rommel. KoM heeft het afgelopen halve jaar veel goodwill verspeeld bij mij.
Is geen enkele moeite, alleen vooraf goed inregelen.
Alle mail naar @mijndomein kan ik ik lezen via 1 mailadres: info@mijndomein.nl Voor gve gebruik ik gve@mijndomein.nl enz enz. Hier hoef ik niets (meer) voor te doen. Alle @mijndomein.nl bestaan eigenlijk al. Ik doe dit niet alleen voor CF maar ook voor webwinkels en eigenlijk alles.
Mijn zoontjes gebruiken bol.kwik, bol.kwek en bol.kwak@mijndomein.nl voor mail van bol.com en die kunnen ze uitlezen op kwik@mijndomein.nl
Als een mailadres te vaak spam ontvangt en ik gebruik het niet meer dan kan ik hem op een lijst zetten dat hij niet meer naar info@ gaat maar naar de prullenbak.
Mail van mijn bank (mijnbank@mijndomein.nl), belastingdienstr (belasting@mijndomein.nl) gaat naar archief@mijndomein EN naar info@mijndomein.nl zodat ik daar altijd een kopie van heb.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Is geen enkele moeite, alleen vooraf goed inregelen.
Alle mail naar @mijndomein kan ik ik lezen via 1 mailadres: info@mijndomein.nl Voor gve gebruik ik gve@mijndomein.nl enz enz. Hier hoef ik niets (meer) voor te doen. Alle @mijndomein.nl bestaan eigenlijk al. Ik doe dit niet alleen voor CF maar ook voor webwinkels en eigenlijk alles.
Mijn zoontjes gebruiken bol.kwik, bol.kwek en bol.kwak@mijndomein.nl voor mail van bol.com en die kunnen ze uitlezen op kwik@mijndomein.nl
Als een mailadres te vaak spam ontvangt en ik gebruik het niet meer dan kan ik hem op een lijst zetten dat hij niet meer naar info@ gaat maar naar de prullenbak.
Mail van mijn bank (mijnbank@mijndomein.nl), belastingdienstr (belasting@mijndomein.nl) gaat naar archief@mijndomein EN naar info@mijndomein.nl zodat ik daar altijd een kopie van heb.
Bedoel de voltooide projecten vermelden/bijhouden!
Nieuwe bij investormatch: 10.000, 18 maanden, 7%. Voor de verbouwing van een kantoor van een schipper die advieswerk erbij gaat doen. Als het mis gaat is dat bedragje nog wel te verhalen?! https://www.investormatch(...)-binnen-de-zeevaart/
Op zaterdag 15 augustus 2015 17:18 schreef obligataire het volgende: Het valt niet mee bij Investormatch om een account aan te maken.......ben nu al 10 minuten bezig maar heb nog steeds geen wachtwoord
dat is suf. Zo wordt het niets met impulsinvesteringen
Op zaterdag 15 augustus 2015 17:18 schreef obligataire het volgende: Het valt niet mee bij Investormatch om een account aan te maken.......ben nu al 10 minuten bezig maar heb nog steeds geen wachtwoord
Ik heb zojuist binnen 1 minuut - zoals door de website belooft - een account aangemaakt en geactiveerd.
[edit] Ik heb nog wel een vraag over Investormatch. Als een ondernemer de lening niet betaald, dan wordt een incassobureau ingeschakeld. Ook de kosten daarvan komen voor de ondernemer. Maar wie betaald de deurwaarder als de ondernemer een kale kip blijkt te zijn?
[ Bericht 15% gewijzigd door Groepfunder op 15-08-2015 18:15:20 ]
Op zaterdag 15 augustus 2015 18:08 schreef Groepfunder het volgende: Ik heb nog wel een vraag over Investormatch. Als een ondernemer de lening niet betaald, dan wordt een incassobureau ingeschakeld. Ook de kosten daarvan komen voor de ondernemer. Maar wie betaald de deurwaarder als de ondernemer een kale kip blijkt te zijn?
In principe start het incassotraject no cure no pay. Pas als er echt juridische stappen genomen moeten worden zijn er meer kosten (fixed prijs). Wij hebben een calamiteitenfonds voor deze eerste kosten en goede afspraken met onze incasso partij.
Het is een erg laag bedrag bij dat van Tonkeren project, maar vollopen doet het niet. Bij GVE zou die in een oogwenk ingevuld zijn.
Zijn mensen nu zo erg terughoudend met andere platformen? Ik heb ook maar eens een account gemaakt, eens kijken of ik er wat in stop. Geen fee's aan investeerders, dat is ook wel mooi. Volgens mij moet je wel direct met IDEAL betalen, of kan dat ook achteraf?
[ Bericht 8% gewijzigd door CRWD op 15-08-2015 19:17:03 ]
Op zaterdag 15 augustus 2015 18:57 schreef CRWD het volgende: Het is een erg laag bedrag bij dat van Tonkeren project, maar vollopen doet het niet. Bij GVE zou die in een oogwenk ingevuld zijn.
Zijn mensen nu zo erg terughoudend met andere platformen? Ik heb ook maar eens een account gemaakt, eens kijken of ik er wat in stop. Geen fee's aan investeerders, dat is ook wel mooi. Volgens mij moet je wel direct met IDEAL betalen, of kan dat ook achteraf?
Volgens mij direct betalen.
Wat zijn de zekerheden? Ik kan niets vinden?
Werkt hij 6 weken voor zijn bv en ligt het dan 6 weken stil??
Direct overmaken klopt. We zijn wel bezig om te kijken wat de beste manier is voor reserveren. Is nu in onderzoek bij onze investeerders. Input van dit forum is natuurlijk van harte welkom.
De ondernemer is hoofdelijk aansprakelijk. Verder geen zekerheden.
De heer van Tongeren vaart als kapitein een schema van zes weken op en zes weken af. In de periode dat hij thuis is worden advieswerkzaamheden uitgevoerd.
Er is hoofdelijke aansprakelijkheid, lees ik in het algemene deel op de site. Voor dat bedrag lijkt me dat ook betekenisvol (voor een miljoen niet zo). Volgens mij ligt het dan inderdaad 6 weken stil (als hij niet vaart) en dan gaat hij dat advieswerk doen.
Direct overmaken klopt. We zijn wel bezig om te kijken wat de beste manier is voor reserveren. Is nu in onderzoek bij onze investeerders. Input van dit forum is natuurlijk van harte welkom.
De heer van Tongeren vaart als kapitein een schema van zes weken op en zes weken af. In de periode dat hij thuis is worden advieswerkzaamheden uitgevoerd.
Dus dan liggen de werkzaamheden 6 weken stil?
Wat is zijn privé situatie? Kan hij het privé betalen als hij aangesproken wordt?
Een investeerder kan een investering een half uur reserveren. Binnen die tijd moet hij/zij het geld overmaken middels IDeal. Anders vervalt de reservering. Daar komt het verschil vandaan.
Op zaterdag 15 augustus 2015 19:51 schreef Investormatch het volgende: Een investeerder kan een investering een half uur reserveren. Binnen die tijd moet hij/zij het geld overmaken middels IDeal. Anders vervalt de reservering. Daar komt het verschil vandaan.
Direct betalen vind ik zelf altijd vervelend. Met name omdat ik eerst geld moet overboeken. Voor GVE, KOM of AGD werkt dat wel gewoon fijn. Bij collin vind het ook een afknapper. Mijn middelen komen vanuit mijn spaarrekening, overboeken heeft even tijd nodig. Nu zou ik bijvoorbeeld niet mee kunnen doen voor 2,5 of 5K omdat dit momenteel niet op de juiste rekening staat.
Wellicht lastig, maar kan je iets zeggen over de vraag van Rockenfeller? Wat is zijn privé situatie? Kan hij het privé betalen als hij aangesproken wordt?
Gezien het feit dat hij zelf nagenoeg geen vermogen lijk te hebben, heeft hij toevallig een afbetaald huis? of heeft hij een huurhuis van 1K per maand. Dergelijke info wordt nagenoeg nooit verstrekt, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie daar een reactie op kunnen/willen geven
[ Bericht 5% gewijzigd door CRWD op 15-08-2015 20:25:49 ]
Op zaterdag 15 augustus 2015 20:17 schreef CRWD het volgende: Wellicht lastig, maar kan je iets zeggen over de vraag van Rockenfeller? Wat is zijn privé situatie? Kan hij het privé betalen als hij aangesproken wordt?
Hij brengt zelf 3000 euro spaargeld in. Hij huurt een woning. Zijn vrouw heeft ook mee getekend. Wij kijken ook naar de markt en zijn arbeidsverleden. Omdat hij heel ervaren is en de markt goed gaat, zal hij (als het bedrijf onverhoopt niet lukt) zeer waarschijnlijk terug kunnen in loondienst. Wij achten een bedrag van 10k ook dan niet onoverkomelijk.
Direct betalen vind ik zelf altijd vervelend. Met name omdat ik eerst geld moet overboeken. Voor GVE, KOM of AGD werkt dat wel gewoon fijn. Bij collin vind het ook een afknapper. Mijn middelen komen vanuit mijn spaarrekening, overboeken heeft even tijd nodig. Nu zou ik bijvoorbeeld niet mee kunnen doen voor 2,5 of 5K omdat dit momenteel niet op de juiste rekening staat.
Dank voor deze input. Wij gaan waarschijnlijk werken met een optie: direct betalen of reserveren. Bij 85 - 95% krijg je een mail om te betalen (IDeal link of overmaken) die 72 uur geldig is.
Dank voor deze input. Wij gaan waarschijnlijk werken met een optie: direct betalen of reserveren. Bij 85 - 95% krijg je een mail om te betalen (IDeal link of overmaken) die 72 uur geldig is.
Dat laatste lijkt me een hele verbetering. Je weet immers niet hoelang het duurt voor het project helemaal vol is en al die tijd staat je geld daar renteloos.
Het is trouwens ook bij mij, met enige vertraging, gelukt om het account aan te maken. Geen idee waarom het langer duurde.
Ik zat zojuist even wat dieper het AGD project door te nemen van de BIO Processor. Of het dierentuin project zoals ik het eerder heb genoemd. Echter heeft het eigenlijk helemaal niets met die dierentuin te maken, buiten dat de dierentuin de eindklant wordt van die BIO processor. Eerder dacht men hier ook dat die dierentuin (bij de Wildland Adventure Zoo Emmen), of een dochter BV de lening aanging oid. Vandaar ook die opmerking over die incentive van dierentuin kaartjes waar geloof ik Horseman mee begon.
Het is best een wirwar aan BV's in die groep, welke hoofdelijke aansprakelijkheid accepteert. ( Op de vennootschappelijke balans van de hoogste concernrelatie staat een eigen vermogen van ¤ 1.199.000,- op een balanstotaal van ¤ 1.922.000,- )Echter staat de ondernemer zelf niet persoonlijk borg voor de lening.
* Het eigendom van de machine ligt bij ZE BPP Emmen B.V. Er is geen koopoptie of koopverplichting opgenomen en het onderhoud wordt gedaan door een zusteronderneming van ZE BPP Emmen B.V. Zowel het economisch als juridisch eigendom ligt dus bij de vennootschap. * Nu ben ik in deze wel even benieuwd wanneer er problemen optreden waardoor de machine buiten werking wordt gesteld, de dierentuin vervolgens niets afneemt en dit misschien in zijn geheel staakt. Daar zijn geen vaste contracten voor. en BBP is eigenaar en risico drager. Dan kan de groep wel medeschuldenaar zijn, maar dat zijn ook niet echt harde garanties.
Worden die patenten van ik citeer: en heeft hij diverse patenten, o.a.: klapschaats, AeroFinn, Roeisysteem en CatchFinn. automatisch verpand aan de lening omdat ze bezit van de groep zijn?
[ Bericht 1% gewijzigd door CRWD op 16-08-2015 01:13:33 ]
Op zondag 16 augustus 2015 01:05 schreef CRWD het volgende: Ik zat zojuist even wat dieper het AGD project door te nemen van de BIO Processor. Of het dierentuin project zoals ik het eerder heb genoemd. Echter heeft het eigenlijk helemaal niets met die dierentuin te maken, buiten dat de dierentuin de eindklant wordt van die BIO processor. Eerder dacht men hier ook dat die dierentuin (bij de Wildland Adventure Zoo Emmen), of een dochter BV de lening aanging oid. Vandaar ook die opmerking over die incentive van dierentuin kaartjes waar geloof ik Horseman mee begon.
Het is mij van het begin af helemaal duidelijk geweest dat de dierentuin alleen maar de eind afnemer en gedeeltelijk toeleverancier is. Dat staat ook in de pitch volgens mij. Er is ook gezegd dat hij eventueel de dierentuin kaartjes wel voor een zacht prijsje zou kunnen kopen. Anders zou kopen ook niet nodig zijn. De kaartjes zijn helaas ook niet doorgegaan maar er is toch nog een klein incentive gekomen, namelijk een half liter bio olie geloof ik, naast die extra 2,5% van AGD. (aanvulling: Zie ook mijn berichtje van 7 augustus, 16.22uur).
[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 16-08-2015 07:56:27 (aanvulling ) ]
Oh, dat zou een fijne verbetering zijn, want ik herken het probleem van CRWD.
Leuk dat er iemand van Investormatch participeert in de discussie.
De projecten zien er goed uit en een goed rendement. Geen kosten voor investeerders is ook mooi meegenomen.
In kader van spreiding van risico is Investormatch een interessante platform. Ik twijfel nog of ik een account ga openen mede omdat het waarschijnlijk nog heel lang gaat duren voordat het eerste project genoeg financiering krijgt. Ik volg al weken het 3D printshop project. Bij GVE was het zeker binnen een dag wel vol.
De projecten zien er goed uit en een goed rendement. Geen kosten voor investeerders is ook mooi meegenomen.
In kader van spreiding van risico is Investormatch een interessante platform. Ik twijfel nog of ik een account ga openen mede omdat het waarschijnlijk nog heel lang gaat duren voordat het eerste project genoeg financiering krijgt. Ik volg al weken het 3D printshop project. Bij GVE was het zeker binnen een dag wel vol.
Als iedereen zo denkt gaat het zeker niet lukken. Ik zou een voorstander van zijn als er een aantal goede platforms ontstaan naast de grote jongens (vooral gve), zodat je als investeerder ook keuze hebt in het platform waar je graag investeerd.
Leningaanvrager: FashionUnited Doel van de lening: Uitbreidingsfinanciering Rente: 7,00 % Looptijd: 36 maanden
Wel een goed verhaal. Ik mis alleen altijd jaarcijfers etc over de bedrijven op dit platform. Zekerheden incl. hoofdelijke aansprakelijkheid lijken goed. Ook de drie jaar staan me wel aan. Denk nog even na hoop dat het niet zo snel vol loopt.
Aan Aygodutch nog een een vraag gesteld naar aanleiding van de documenten m.b.t. investering in Infraunion. Wellicht ook interessant voor anderen.
quote:
Beste Han,
hartelijk dank voor de documentatie. Ik heb nog twee vragen: 1. waar kan ik de registratie vinden van de 5% extra die Aygodutch heeft toegezegd voor investeringen gedaan in de maand juli? Dit kan ik niet opmaken uit de bijgevoegde documenten. 2. kan ik een overzicht ontvangen op welke datum ik welk bedrag kan verwachten liefst opgebouwd uit: totaalbedrag, aflossing, rente.
Op maandag 17 augustus 2015 13:45 schreef Jackthe het volgende: Aan Aygodutch nog een een vraag gesteld naar aanleiding van de documenten m.b.t. investering in Infraunion. Wellicht ook interessant voor anderen.
[..]
in de mail van de tot standkoming staat dat het betaal bedrag inclusief de extra fee is. Echter ontbreekt er bij mij ook een betaalschema. Ik kan de rente plus aflossing nu niet juist in mijn eigen CF administratie bijhouden. Dat heb ik gemeld aan AGD, maar ik heb geen info aangaande een betaal schema ontvangen. Wellicht dat het nog komt, ze zijn bezig met allerlei aanpassingen.
Ik heb ook ingeschreven op FashionUnited van Collin. Echter wilde ik die incentive wel hebben, maar dat irritante directe betalen gooide weer eens roet in het eten. Dan maar een wat lager bedrag.
in de mail van de tot standkoming staat dat het betaal bedrag inclusief de extra fee is. Echter ontbreekt er bij mij ook een betaalschema. Ik kan de rente plus aflossing nu niet juist in mijn eigen CF administratie bijhouden. Dat heb ik gemeld aan AGD, maar ik heb geen info aangaande een betaal schema ontvangen. Wellicht dat het nog komt, ze zijn bezig met allerlei aanpassingen.
Ah, die had ik gemist. Scheelt weer iets in mijn cashflow overzicht. Inderdaad mis ik nog de andere informatie om mijn administratie compleet te maken. Laten we ze maar even de tijd geven, dit komt vast ook op het fok!-wensenlijstje van Harm .
Wel een goed verhaal. Ik mis alleen altijd jaarcijfers etc over de bedrijven op dit platform. Zekerheden incl. hoofdelijke aansprakelijkheid lijken goed. Ook de drie jaar staan me wel aan. Denk nog even na hoop dat het niet zo snel vol loopt.
Dat gebeurt wel vaak bij ccf heb ik het gevoel. Geen cijfers maar wel een leuk verhaal. Als iemand niet een paar kerncijfers wil geven dan is het voor mij een no go! Anderen denken blijkbaar hier anders over; vol!
De lawine aan GvE-projecten vanwege de nieuwe fee-structuur komt niet los. KoM daarentegen heeft weer een nieuwe, wat mij betreft weer niet aantrekkelijk. Een negatief resultaat van 22k in 2015 maar een winst van 111k in het jaar daarop vind ik, zonder toelichting (kan ik althans niet vinden), opmerkelijk. Deze zin uit de analyse van Agium is voor mij onbegrijpelijk: 'Door het negatieve resultaat van 20K, wat gerelateerd aan het beperkte Eigen Vermogen is de rentabiliteit Eigen Vermogen procentueel een hoog negatief percentage. ' Ik pas. https://www.kapitaalopmaat.nl/FootActive
Op maandag 17 augustus 2015 16:48 schreef crowd-fundi het volgende: Ook weer enige onduidelijkheid over de looptijd. Bij "financieel" staat dat het om 60 maanden gaat.
Goed gezien. Ja, erg slordig. Vervolgens ga je je dan afvragen of de berekeningen van dat Agium nu op basis van 48 of 60 maanden is gebaseerd.
Op maandag 17 augustus 2015 16:56 schreef Horsemen het volgende: Goed gezien. Ja, erg slordig. Vervolgens ga je je dan afvragen of de berekeningen van dat Agium nu op basis van 48 of 60 maanden is gebaseerd.
Aflossing lening de kom staat voor 2016 begroot op euro 23.927,74 dus de lening van 100000 euro zal dus wel in 5 jaar afgelost worden. Misschien is er wel geprognotiseerd dat hij na 48 maanden in default gaat!
Het percentage opgehaald geld bij de Bio Product Processor van AGD is de afgelopen dagen rustig opgelopen naar bijna 18% maar is nu tot stilstand gekomen. Het is hier al honderd keer gezegd maar een dergelijk project zou bij GvE in een dagje vol zitten.
Op maandag 17 augustus 2015 17:06 schreef Horsemen het volgende: Het percentage opgehaald geld bij de Bio Product Processor van AGD is de afgelopen dagen rustig opgelopen naar bijna 18% maar is nu tot stilstand gekomen. Het is hier al honderd keer gezegd maar een dergelijk project zou bij GvE in een dagje vol zitten.
dat zouden die drie projecten bij investormatch ook zijn.
Op maandag 17 augustus 2015 17:06 schreef Horsemen het volgende: Het percentage opgehaald geld bij de Bio Product Processor van AGD is de afgelopen dagen rustig opgelopen naar bijna 18% maar is nu tot stilstand gekomen. Het is hier al honderd keer gezegd maar een dergelijk project zou bij GvE in een dagje vol zitten.
Al die platformen zouden een link moeten opnemen naar dit forum! Maar ja, je gaat je eigen concurrentie niet organiseren.
Ik wacht het AGD project af, daar heb ik dus nog geen toezegging in gedaan. Dat doe ik nooit aan het begin, omdat ik geen flauw idee heb hoelang het wel niet gaat duren voordat het tot stand komt. Dan leg ik wel in als het einde in zicht komt. Wanneer ik een ander mooi project zie, dan gaan de middelen daar heen.
Ik heb weken geleden ook een aardige toezegging gedaan via greencrowd. Dat schiet ook niet op. Ook bij KOM zou ik niet snel iets toezeggen in de begin fase (dat ligt aan het project). GVE en Collin wel weer.
Dat is denk ik ook de reden waarom je soms vrij forse bedragen aan het einde ziet, terwijl een project eerst onder de 40% blijft steken
Op maandag 17 augustus 2015 17:12 schreef CRWD het volgende: Ik wacht het AGD project af, daar heb ik dus nog geen toezegging in gedaan. Dat doe ik nooit aan het begin, omdat ik geen flauw idee heb hoelang het wel niet gaat duren voordat het tot stand komt. Dan leg ik wel in als het einde in zicht komt. Wanneer ik een ander mooi project zie, dan gaan de middelen daar heen.
Ik heb weken geleden ook een aardige toezegging gedaan via greencrowd. Dat schiet ook niet op. Ook bij KOM zou ik niet snel iets toezeggen in de begin fase (dat ligt aan het project). GVE en Collin wel weer.
Ja, dat is mede het probleem denk ik. Weer een kip en het ei verhaal.
Ja, dat is mede het probleem denk ik. Weer een kip en het ei verhaal.
Jep, het is ook lastig. Als de toezeggingen vrijblijvend zouden zijn dan zou ik wel eerder iets grotere bedragen inleggen, maar dan wordt het helemaal een zootje. Dan is het project vol... en dan opeens toch niet en terug naar 60%
Jep, het is ook lastig. Als de toezeggingen vrijblijvend zouden zijn dan zou ik wel eerder iets grotere bedragen inleggen, maar dan wordt het helemaal een zootje. Dan is het project vol... en dan opeens toch niet en terug naar 60%
ik denk dat de combinatie zou kunnen werken: 1. Betalen als het project 90% is volgeschreven 2. Korte looptijd van max een maand.
de massa's vertrouwen de wildgroei aan platformen gewoon niet. Dat veranderd ook niet 1, 2 3. Ik ben wel benieuwd wat AGD, KOM en investormatch zelf eigenlijk doen om investeerders te zoeken. Bijvoorbeeld enigszins acquisitie op DGA's oid... - Of natuurlijk het fok forum. - Daar schijnen de projecten ook wel een kapitaal injectie van te krijgen
ik denk dat de combinatie zou kunnen werken: 1. Betalen als het project 90% is volgeschreven 2. Korte looptijd van max een maand.
Zencap probeert het met een nog kortere looptijd, maar tegelijkertijd nemen ze ook een loopje met die tijd. Vandaag weer een project met 20 dagen verlengd.
Zencap probeert het met een nog kortere looptijd, maar tegelijkertijd nemen ze ook een loopje met die tijd. Vandaag weer een project met 20 dagen verlengd.
zencap heeft dus eigenlijk een onbeperkte looptijd. Of een onbekende.
Aflossing lening de kom staat voor 2016 begroot op euro 23.927,74 dus de lening van 100000 euro zal dus wel in 5 jaar afgelost worden. Misschien is er wel geprognotiseerd dat hij na 48 maanden in default gaat!
Wat in de samenvatting vermeld wordt lijkt puur de aflossing. Hoe de rente betaald wordt vind je nergens.
die wordt meegenomen in de winst-/verliesrekening. Zie je dus nergens expliciet. En ik vraag me af of de aflossing nu wel klopt. Op 60 maanden zou het wél kloppen volgens een tooltje op internet....
Vermoedelijk niet. uit overzicht Agium over de zolenman. Aflossing Kom lening: 2015 : Euro 22093.96 2016: Euro 23927.74 Vermoedelijk voor het gemak de hele annuiteit van een jaar in 2015 opgenomen terwijl het jaar al voor 3/4 voorbij is als de lening afgesloten wordt. Tja dat schiet niet echt op...............
Vermoedelijk niet. uit overzicht Agium over de zolenman. Aflossing Kom lening: 2015 : Euro 22093.96 2016: Euro 23927.74 Vermoedelijk voor het gemak de hele annuiteit van een jaar in 2015 opgenomen terwijl het jaar al voor 3/4 voorbij is als de lening afgesloten wordt. Tja dat schiet niet echt op...............
dat ook, maar in 48 maanden is die ton nog niet terug bij de investeerders op deze manier.
Edit: wel....
[ Bericht 1% gewijzigd door Camogli op 17-08-2015 17:58:11 ]
Jawel je hebt een annuiteit over 4 jaar . In het begin wat meer rente en minder aflossing. dus de eerste twee jaren wat minder dan 25K per jaar aflossen de laatste 2 jaren wat meer dan 25K aflossen per jaar. Samen 100K terugbetalen Dus de hoogte van de eerste twee termijnen zal wel kloppen. Wat hier vermeld is is alleen de aflossing. De rente zit in een andere post. Maar wat niet klopt is dat Agium in de voorstelling van zaken voor 2015 dat al 3/4 voorbij is een heel jaar aflossing opneemt.
Afijn ik heb geen zooltjes nodig, dus hoef geen incentive, dus ook geen investering. Kortom Ik geloof niet in de onderbouwing van dit project.
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-08-2015 18:03:46 ]
Jawel je hebt een annuiteit over 4 jaar . In het begin wat meer rente en minder aflossing. dus de eerste twee jaren wat minder dan 25K per jaar aflossen de laatste 2 jaren wat meer dan 25K aflossen per jaar. Samen 100K terugbetalen Dus de hoogte van de eerste twee termijnen zal wel kloppen. Wat hier vermeld is is alleen de aflossing. De rente zit in een andere post. Maar wat niet klopt is dat Agium in de voorstelling van zaken voor 2015 dat al 3/4 voorbij is een heel jaar aflossing opneemt.
Afijn ik heb geen zooltjes nodig, dus hoef geen incentive, dus ook geen investering. Kortom Ik geloof niet in de onderbouwing van dit project.
dat doet KoM vaker. Ook bij de kerstwinkel wordt de aflossing van de eerste 12 maanden op 2015 geboekt. Ik hoop dat ze 'jaar 1' bedoelen met 2015....
Van Tongeren Shipping BV op Investormatch heeft inmiddels ¤7.300 van de gevraagde ¤10.000,-. Met het tempo van gisteren zou het project in de eerste helft van deze week volgeschreven moeten zijn. https://www.investormatch(...)-binnen-de-zeevaart/
Kickstarter.com: World's largest funding platform for creative projects.
Voor iedereen die Kickstarter.com nog niet kent: het is een crowd funding site voor creatieve projecten. Doel is om geld aan te trekken, als de minimum limiet van een project is bereikt dan pas wordt je bod of 'pledge' werkelijk van je creditcard via Amazon afgeschreven en start de productie. Het is niet alleen techniek, het is van alles, van shows, een film maken, kunsttentoonstelling, chilisaus tot een robot. En je kunt ook zelf een project bedenken!
Kickstarter projecten komen regelmatig in het nieuws, zoals op Engadget, BBC, CNN, Wired, noem maar op. Hier hoor je er niet zo veel van, ben benieuwd wie er hier op Fok! ook ervaring mee heeft.
Iemand die zelf via kickstarter (of iets dergelijks) een project is begonnen?
[b]Iemand die zelf via kickstarter (of iets dergelijks) een project is begonnen?
In de op staat dat er voor kickstarter een apart topic is, daar zullen vast mensen zijn die je verder kunnen helpen. Ik heb zelf geen ervaring met kickstarter.
Voor iedereen die Kickstarter.com nog niet kent: het is een crowd funding site voor creatieve projecten. Doel is om geld aan te trekken, als de minimum limiet van een project is bereikt dan pas wordt je bod of 'pledge' werkelijk van je creditcard via Amazon afgeschreven en start de productie. Het is niet alleen techniek, het is van alles, van shows, een film maken, kunsttentoonstelling, chilisaus tot een robot. En je kunt ook zelf een project bedenken!
Kickstarter projecten komen regelmatig in het nieuws, zoals op Engadget, BBC, CNN, Wired, noem maar op. Hier hoor je er niet zo veel van, ben benieuwd wie er hier op Fok! ook ervaring mee heeft.
Op dinsdag 18 augustus 2015 10:52 schreef Camogli het volgende: [..] en nu is er weer 200 euro teruggetrokken. Iemand heeft niet binnen een half uur het bedrag overgemaakt....
Toch bijna vol! Deze ondernemer heeft zijn gewenste bedrag in één week opgehaald via Investormatch! Ik denk dat kleine kredietbedragen voor startende platforms - waar ik Investormatch dan ook maar even toe reken - belangrijk zijn. Het genereert succesverhalen, zowel voor investeerders als voor kredietnemers en dat trekt nieuwe mensen aan. In dit draadje is door sommigen verzucht dat deze lening - en andere leningen - sneller zouden zijn volgelopen als ze door GVE waren aangeboden. Ik vermoed dat zij gelijk hebben, maar je moet je wel afvragen of dat voor investeerders wel zo gunstig is. Nu kon je rustig de pitch lezen en een weloverwogen beslissing nemen. Dat vind ik als investeerder ook belangrijker. Ik zie graag meer kleine leningen, met een laag risico en een (zeer) gunstig rendement bij AGD, Investormatch en anderen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Groepfunder op 18-08-2015 11:14:29 ]
Overigens, ik kan op de pagina's van AGD hun promotieactie niet meer terugvinden. Betekent dit dat we bij nader inzien geen extra 2,5% krijgen op investeringen vanaf 250 euro in augustus?
[ Bericht 97% gewijzigd door Groepfunder op 18-08-2015 11:21:48 ]
En weer vol! Deze ondernemer heeft zijn gewenste bedrag in één week opgehaald via Investormatch! Ik denk dat kleine kredietbedragen voor startende platforms - waar ik Investormatch dan ook maar even toe reken - belangrijk zijn. Het genereert succesverhalen, zowel voor investeerders als voor kredietnemers en dat trekt nieuwe mensen aan. In dit draadje is door sommigen verzucht dat deze lening - en andere leningen - sneller zouden zijn volgelopen als ze door GVE waren aangeboden. Ik vermoed dat zij gelijk hebben, maar je moet je wel afvragen of dat voor investeerders wel zo gunstig is. Nu kon je rustig de pitch lezen en een weloverwogen beslissing nemen. Dat vind ik als investeerder ook erg belangrijker. Ik zie graag meer kleine leningen, met een laag risico en een (zeer) gunstig rendement bij AGD, Investormatch en anderen.
en de 200 euro's zijn weer teruggetrokken. Dit werkt zo niet... Eens met je analyse. Ik vind de informatie uit de pitch ook veel beter dan die bij GvE.
Niet begonnen maar wel aan een redelijk aantal Kickstarter en Indiegogo projecten deelgenomen.
Ten eerste is werkelijk IEDER project te laat opgeleverd. Dat is op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat de communicatie bij veel projecten erbarmelijk is. Updates blijven maanden uit en laten de backers/investeerders compleet in het ongewisse over de status.
Vier van de projecten die ik heb gebackt (van een totaal van 31) zijn nooit geleverd. Slechts 5 waren redelijk goed van kwaliteit. De overige waren niet wat ik er van had verwacht.
De realiteit is dat ik hierdoor nooit meer deelneem aan dergelijke projecten. Ik betaal liever 40-90% meer en weet wat ik krijg, dan dat ik maanden (soms zelfs jaren) moet wachten op iets waar ik al wel voor heb betaald.
En weer vol! Deze ondernemer heeft zijn gewenste bedrag in één week opgehaald via Investormatch! Ik denk dat kleine kredietbedragen voor startende platforms - waar ik Investormatch dan ook maar even toe reken - belangrijk zijn. Het genereert succesverhalen, zowel voor investeerders als voor kredietnemers en dat trekt nieuwe mensen aan. In dit draadje is door sommigen verzucht dat deze lening - en andere leningen - sneller zouden zijn volgelopen als ze door GVE waren aangeboden. Ik vermoed dat zij gelijk hebben, maar je moet je wel afvragen of dat voor investeerders wel zo gunstig is. Nu kon je rustig de pitch lezen en een weloverwogen beslissing nemen. Dat vind ik als investeerder ook erg belangrijker. Ik zie graag meer kleine leningen, met een laag risico en een (zeer) gunstig rendement bij AGD, Investormatch en anderen.
Precies. GVE heeft ook niet in 2011 een project van een miljoen geplaatst, maar is begonnen met kleine, vaak ook nog particuliere leningen. Nu plaatst niet een forum een dergelijk groot project, maar toch: 100K is al een gigantisch bedrag voor een beginnend platform.
Toch ook wéér enkele fake reacties bij dit project. Ik kan er zo al twee aanwijzen met de kenmerkende houterige wijze van schrijven en typische formulering.
Die had je snel naar voren gehaald. Ik denk dat het in dergelijke Braches ook maar net is hoe hard de ondernemer werkt, welke kwaliteit hij kan leveren en hoe hij klanten kan werven / binden. Daar kan hij zomaar beter in zijn dan zijn voorganger, of slechter natuurlijk. Dan ziet hij de vaste klanten niet meer terug
Wel leuk om GVE te attenderen op die column. Het geeft wel aan dat er gewoon zo nu dan gerommeld wordt om een mooier beeld te schetsen. Directe vragen over de cijfers (als ze al geleverd worden) worden te laat, of in zijn geheel niet beantwoord. Men is bang te boot te missen en investeert in iets waarvan hij of zij denkt dat het een mooi project is.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat er dus financiėle partijen zijn die het allemaal veel rooskleurig afschilderen dan dat het daadwerkelijk is. Maar goed, dat kan ook zijn om de verkoop prijs van de onderneming op te krikken
[ Bericht 11% gewijzigd door CRWD op 18-08-2015 12:21:01 ]
Op dinsdag 18 augustus 2015 12:23 schreef Coelho het volgende: Ik was blijkbaar zo naļef om te denken dat een CF platform de jaarcijfers zou controleren.
Ik ook hoor. Dat is toch ook een van de redenen waarom we een hogere fee gaan betalen bij GvE?
Ik denk dat het in dergelijke Braches ook maar net is hoe hard de ondernemer werkt, welke kwaliteit hij kan leveren en hoe hij klanten kan werven / binden.
[...]
Wel leuk om GVE te attenderen op die column. Het geeft wel aan dat er gewoon zo nu dan gerommeld wordt om een mooier beeld te schetsen.
Ik vind rommelen een groot woord. Ten eerste: wie is Hera Finance uit Vroomshoop nu helemaal? Zijn ze betrokken bij het bedrijf in de nieuwe opzet? Voor mijn part is hij er niet uitgekomen met de nieuwe eigenaar om adviseur te mogen blijven en handelt hij nu uit rancune.
In desbetreffende pitch staat het volgende:
quote:
De omzet voor 2015 jaar begroten wij op ¤ 112.000 exclusief btw. De onderbouwing daarvoor hebben wij gevonden in historische cijfers over de jaren 2011 tot en met 2013 van de huidige eigenaar. Cash flow in het eerste jaar is begroot op ¤ 30.000, voor prive reserveren wij ¤ 13.000. Voor 2016 begroten wij een omzet van ¤ 175.000 xclusief btw, de cash flow bedraagt dan ¤ 69.000 waarvoor voor prive ¤ 23.000 is gereserveerd. De verwachte cash flow is derhalve ruim voldoende om aan de aflossingsverplichtingen te voldoen.
Ik denk dat dat een formulering is die recht doet aan de speculaties van de ondernemer zelf. Op geen enkele manier zou ik denken dat ik zou zijn voorgelogen, en een grote omzetstijging is niet ongehoord in de horeca om de redenen die al eerder genoemd zijn. Een grenzeloos optimisme is nu eenmaal onderdeel van de eigenschappen van een succesvolle ondernemer.
Ik denk dat dat een formulering is die recht doet aan de speculaties van de ondernemer zelf. Op geen enkele manier zou ik denken dat ik zou zijn voorgelogen, en een grote omzetstijging is niet ongehoord in de horeca om de redenen die al eerder genoemd zijn. Een grenzeloos optimisme is nu eenmaal onderdeel van de eigenschappen van een succesvolle ondernemer.
''Ik start de cafetaria als eenmanszaak. Ik heb het leermeesterschap kok behaald en mag les geven aan eerste en tweede jaars studenten van het ROC. De cafetaria is straks een erkend leerbedrijf.''
Dit is toevallig mijn eerste project en ook de enige horeca. De reden waarom ik hierin geinvesteerd heb is dat ik weet van mijn zusje dat de familie van studenten ook altijd wel langs komen om te kijken hoe het gaat en dan is de kans om even wat thee/koffie drinken ook wat groter. Deze man krijgt waarschijnlijk in ruil voor een leerplaats geld of gratis werkkracht (leerling), dus lagere kosten voor hem. De combinatie van werkervaring en het feit dat hij een opleiding heeft gevolgd om studenten te onderwijzen laten mij gewoon zien dat hij er goed over nagedacht heeft.
Als hij een goeie naam heeft en het goed aanpakt denk ik dat het wel goed komt, of zijn omzet 55% stijgt denk ik niet. Maar ik heb er compleet geen verstand van dus misschien haalt hij het wel misschien niet.
Kickstarter moet ik helemaal niets van hebben!
Op dinsdag 18 augustus 2015 12:51 schreef Borstenzijngeweldig het volgende: De reden waarom ik hierin geinvesteerd heb is dat ik weet van mijn zusje dat de familie van studenten ook altijd wel langs komen om te kijken hoe het gaat en dan is de kans om even wat thee/koffie drinken ook wat groter.
Ik denk niet die paar extra kopjes koffie de omzet/winst wezenlijk zullen veranderen.
Een gratis werknemer uiteraard wel.
Los van het feit of dit project het wel of niet gaat redden, toont dit bericht wel weer aan dat vertrouwen en juiste informatie de achilleshiel van crowdfunding is. Niet allen bij GvE maar bij alle platformen.
In dit duitse topic worden gebruikerservaringen van zencap.de gedeeld, waar tevens de medewerkers van zencap.de meeposten. Voor sommigen van jullie misschien interessant om eens door te lezen, om wat bekender te raken met het platform. Link naar topic
In Chrome kun je gewoon Rechtermuisknop doen en dan "Vertalen in het Nederlands".
Los van het feit of dit project het wel of niet gaat redden, toont dit bericht wel weer aan dat vertrouwen en juiste informatie de achilleshiel van crowdfunding is. Niet allen bij GvE maar bij alle platformen.
Valt wel op dat dit een recent project is. Je zou verwachten dat de kinderziektes bij GVE er al uit waren.
De zooltjes lopen sneller dat de kerstwinkel. Zelfs zonder business angel
bij die kerstwinkel komt ineens een post 'salaris' voorbij. Volgens KoM is dat wat anders dan privéonttrekkingen.... Dan is de winst van 72K in 2015 (dus nį aftrek van de kostenpost salaris) helemaal onwaarschijnlijk, vind ik.
[ Bericht 0% gewijzigd door Camogli op 18-08-2015 19:34:04 ]
Die had je snel naar voren gehaald. Ik denk dat het in dergelijke Braches ook maar net is hoe hard de ondernemer werkt, welke kwaliteit hij kan leveren en hoe hij klanten kan werven / binden. Daar kan hij zomaar beter in zijn dan zijn voorganger, of slechter natuurlijk. Dan ziet hij de vaste klanten niet meer terug
Wel leuk om GVE te attenderen op die column. Het geeft wel aan dat er gewoon zo nu dan gerommeld wordt om een mooier beeld te schetsen. Directe vragen over de cijfers (als ze al geleverd worden) worden te laat, of in zijn geheel niet beantwoord. Men is bang te boot te missen en investeert in iets waarvan hij of zij denkt dat het een mooi project is.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat er dus financiėle partijen zijn die het allemaal veel rooskleurig afschilderen dan dat het daadwerkelijk is. Maar goed, dat kan ook zijn om de verkoop prijs van de onderneming op te krikken
Ik vind het ook een beetje appels met peren vergelijken. Wie weet hoeveel die Chinezen 'zwart' deden Dat gaan ze die HeRa niet vertellen natuurlijk. Een goede hardwerkende frietbakker kan goud geld verdienen als hij wil.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 18-08-2015 19:17:04 ]
Op dinsdag 18 augustus 2015 16:00 schreef halftempo het volgende: In dit duitse topic worden gebruikerservaringen van zencap.de gedeeld, waar tevens de medewerkers van zencap.de meeposten. Voor sommigen van jullie misschien interessant om eens door te lezen, om wat bekender te raken met het platform. Link naar topic
Dank voor het delen. Opvallend dat de medewerker van Zencap in het begin nog antwoordt op vragen, maar verderop in de discussie niets meer van zich laat horen. En dat terwijl deelnemers geconfronteerd worden met defaults en vraagtekens zetten bij de toetsing die het platform verricht.
@ Graankorrel: Dat klopt Ik ben een maand op vakantie naar Portugal geweest en direct aansluitend voor zaken naar Las Vegas, LA en Sacramento. Ben net weer terug
Op woensdag 19 augustus 2015 15:34 schreef hfv1606 het volgende: Zojuist bericht ontvangen dat een project, waar ik gelukkig maar 200 in heb geinvesteerd, bij GVE in een incassotraject zit. project nummer: 5097
dat is dan default 18. Balen voor je! 5B, 9% en 60 maanden.