abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155145817

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door µ op 12-08-2015 15:08:21 ]
జ్ఞ‌ా
pi_155146701
De Adalia Hoeve is weer met een paar oogwenken ingevuld. De lage kwaliteit projecten (cq projecten waar veel minder animo voor is) nemen wel steeds meer toe. KOM staat er vol mee en GVE heeft er een paar.

Kijkende naar AYGD, daar hebben ook aardig wat fokkers een toezegging gedaan voor het dierentuin project, maar de teller staat nog maar op 10%. Met de vorige projecten kreeg ik ook een beetje het idee dat een groot deel van de cashflow hier vandaan kwam. Als dat nu na een paar projecten zou slinken tot nul, en daar zou onvoldoende kapitaal binnen komen, zal het platform/bedrijf dan wel de looptijd van de lening overleven? Ook al is er een derdengeld rekening, er moeten wel mutaties/boekingen plaatsvinden.

Ik ben wel benieuwd of ze daar een plan voor hebben, ik lees daar zo even niets over terug op hun site.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 13:42:52 #3
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155147208
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:20 schreef CRWD het volgende:
De Adalia Hoeve is weer met een paar oogwenken ingevuld. De lage kwaliteit projecten (cq projecten waar veel minder animo voor is) nemen wel steeds meer toe. KOM staat er vol mee en GVE heeft er een paar.

Kijkende naar AYGD, daar hebben ook aardig wat fokkers een toezegging gedaan voor het dierentuin project, maar de teller staat nog maar op 10%. Met de vorige projecten kreeg ik ook een beetje het idee dat een groot deel van de cashflow hier vandaan kwam. Als dat nu na een paar projecten zou slinken tot nul, en daar zou onvoldoende kapitaal binnen komen, zal het platform/bedrijf dan wel de looptijd van de lening overleven? Ook al is er een derdengeld rekening, er moeten wel mutaties/boekingen plaatsvinden.

Ik ben wel benieuwd of ze daar een plan voor hebben, ik lees daar zo even niets over terug op hun site.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ook bij de andere platformen trouwens. Het is logisch dat niet alle tientallen platformen het gaan overleven de komende jaren.
pi_155147627
Aanvulling voor de OP
SPOILER
  woensdag 12 augustus 2015 @ 14:03:57 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155147822
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:57 schreef qajariaq het volgende:
De Smederij
Failliet? Meer info bekend?
pi_155147851
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:57 schreef qajariaq het volgende:
Aanvulling voor de OP
SPOILER
Toegevoegd.
జ్ఞ‌ా
pi_155147967
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:04 schreef µ het volgende:

[..]

Toegevoegd.
En ze stonden zo mooi op volgorde! :)
pi_155148085
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:03 schreef leolinedance het volgende:
Failliet? Meer info bekend?
Zie draad 3,4,9 en 11 augustus
pi_155148182
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

En ze stonden zo mooi op volgorde! :)
Excuus ;)
జ్ఞ‌ా
pi_155148206
NaRegenDeZon, jij post alleen maar hier he? :P
జ్ఞ‌ా
pi_155148209
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:20 schreef CRWD het volgende:
Kijkende naar AYGD, daar hebben ook aardig wat fokkers een toezegging gedaan voor het dierentuin project, maar de teller staat nog maar op 10%
Ik heb nog niet meegedaan aan het dierentuin project. Ik dacht ik wacht eerst de antwoorden op de gestelde vragen af, en daarnaast mis ik ook nog steeds de incentive
  woensdag 12 augustus 2015 @ 14:17:39 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155148246
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zie draad 3,4,9 en 11 augustus
Ok dank helemaal gemist.
pi_155148374
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:16 schreef het volgende:
NaRegenDeZon, jij post alleen maar hier he?
In de crowdfunding draad bedoel je? Dat klopt ja.
pi_155149128
*O* Krijg net mijn Cadeau bon van mijn Laarzen van ZOO https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10468 binnen. Leuk die incentives. *O*
pi_155149565
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:15 schreef µ het volgende:

[..]

Excuus ;)
De link naar Zencap werkt hier niet meer
pi_155149643
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 15:06 schreef djh77 het volgende:

[..]

De link naar Zencap werkt hier niet meer
fixed

?
జ్ఞ‌ా
pi_155149712
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 15:08 schreef µ het volgende:

[..]

fixed

?
Werkt hier goed, top ^O^
pi_155150021
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb nog niet meegedaan aan het dierentuin project. Ik dacht ik wacht eerst de antwoorden op de gestelde vragen af, en daarnaast mis ik ook nog steeds de incentive
Geplaatst
pi_155150821
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 15:21 schreef HarmAygodutch het volgende:

[..]

Geplaatst
SPOILER
Helaas geen toegangskaartjes, maar ach, een mens moet een keer tevreden zijn. We krijgen daarnaast ook nog tot einde deze maand de 2,5% extra bonusinleg van AGD. Ik pak hem mee.
pi_155152537
Die kaartjes lijken mij toch ook wel leuk. Per 500 of 1K een kaartje bijvoorbeeld. Als ze dat in de race gooien doe ik ook sowieso wel mee voor een leuk bedrag.

Dus ik zou zeggen waag er toch nog eens een leuk telefoontje aan richting Dhr. van der Kolk Harm :)

Mocht je dit trouwens lezen Harm, zou je eens kunnen kijken naar mijn vraag in post 1 van dit topic (13.20)? Ik ben wel benieuwd naar je reactie daarop, wat er gebeurd met de betalingen indien er om wat voor reden dan iets met het platform gebeurd?
Natuurlijk gaan we ervan uit dat dit niet zal gaan gebeuren maar daar zullen jullie ongetwijfeld wel over nagedacht hebben.
pi_155152690
GVE zegt:

reeds ¤ 65.255.100 geïnvesteerd

dacht dat dat bedrag al hoger was :o
జ్ఞ‌ా
pi_155152807
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 16:56 schreef CRWD het volgende:
Die kaartjes lijken mij toch ook wel leuk. Per 500 of 1K een kaartje bijvoorbeeld. Als ze dat in de race gooien doe ik ook sowieso wel mee voor een leuk bedrag.

Dus ik zou zeggen waag er toch nog eens een leuk telefoontje aan richting Dhr. van der Kolk Harm :)

Mocht je dit trouwens lezen Harm, zou je eens kunnen kijken naar mijn vraag in post 1 van dit topic (13.20)? Ik ben wel benieuwd naar je reactie daarop, wat er gebeurd met de betalingen indien er om wat voor reden dan iets met het platform gebeurd?
Natuurlijk gaan we ervan uit dat dit niet zal gaan gebeuren maar daar zullen jullie ongetwijfeld wel over nagedacht hebben.
die laatste vraag is voor mij ook belangrijk om te bepalen of ik meedoe. Het project heeft een gunfactor maar het is wel een reëel risico bij een klein startend platform dat het om valt.
pi_155154891
quote:
6s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:01 schreef µ het volgende:
GVE zegt:

reeds ¤ 65.255.100 geïnvesteerd

dacht dat dat bedrag al hoger was :o
hoe kun jij zoveel hebben max is toch 40.000 voor normale mensen
pi_155155106
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:36 schreef amp25 het volgende:

[..]

hoe kun jij zoveel hebben max is toch 40.000 voor normale mensen
_O-
జ్ఞ‌ా
pi_155155569
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:
*O* Krijg net mijn Cadeau bon van mijn Laarzen van ZOO https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10468 binnen. Leuk die incentives. *O*
Incentives zijn de helft van de pret ja, jammer dat ze daar niet meer aan doen.

Ik heb van een project een kurkentrekker gekregen en bij een andere project ben ik langs geweest tijdens de verbouwing, beide erg leuk en zeker een extra'tje boven op de rente.

[ Bericht 0% gewijzigd door AQuila360 op 12-08-2015 19:35:46 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')