Als ik "updates Infraunion" aanklik krijg ik de volgende melding: "Uw zoekopdracht leverde helaas geen artikelen op"quote:Op woensdag 12 augustus 2015 22:45 schreef HarmAygodutch het volgende:
[..]
Onder Infra staat een update van het project. Ik kan me voorstellen dat je niet iedere keer wilt kijken wat de status is dus Point Taken. Staat op het lijstje om aan te pakken.
Bij het profiel naar beneden scrollen. AGD is een jong platform. Regelmatig wordt hier gepost over verbeterpunten.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:09 schreef _Rooos_ het volgende:
[..]
Als ik "updates Infraunion" aanklik krijg ik de volgende melding: "Uw zoekopdracht leverde helaas geen artikelen op"
Iemand die de update wel kan zien? Nu ben ik nieuwsgierig geworden....
Voor de rest mis ik vooral een stukje statistiek op de website, totaal toegezegd, overgemaakt, uitbetaald, nog tegoed etc.
Voor de rest maar even kort voorstellen, sinds 1,5 jaar trouwe meelezer. Zit voornamelijk bij GvE maar probeer nu ook wat over verschillende platformen te spreiden. Niet zo'n actieve poster maar zal vast nog wel eens vaker langskomen als ik iets nuttigs te melden heb.
Dank! De rentes van de verschillende formats zijn niet aan elkaar gelijk. KoM en HorecaCrowdfunding rekenen de annuiteit anders uit en ontvang je uiteindelijk een hoger bedragquote:Op donderdag 13 augustus 2015 18:19 schreef hfv1606 het volgende:
[..]
Onderstaande de correcte formules
maand_rente =MACHT(1+jaar_rente;1/12)-1
annuiteit post numerando =( maand_rente / (1 - MACHT(1 + maand_rente ; - looptijd_in_maanden) ) ) * leen_bedrag
Dit komt vrijwel exact overeen met het aflossingsschema van GVE.
Door afrondingsverschillen ontstaan er soms verschillen van enkele centen aan het eind.
voor wat het waard is: het risico van default van een project ligt bij de lokale partners. Ik zou liever wat zekerheden bij die partners hebben.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 10:07 schreef crowd-fundi het volgende:
Ik zie ook een verandering bij Lendahand. Dat betreft de Ghanese projecten. Daar wordt in de omschrijving nu meegedeeld wat het onderpand van de lening is. Niet dat het veel voorstelt: meestal een of meer auto's, soms de voorraad. Lijken me beide niet al te waardevaste zaken.
quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:19 schreef Graankorrel het volgende:
Bericht inzake vervroegde aflossing HIN verzekeringen.het zal tijd worden, en wat een feest: 43 bijschrijvingen begin september 😂SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beetje raar dat ze het niet kunnen bundelen, maar goed... Mooi dat het alsnog eerder afgelost lijkt te gaan worden.
Het onderpand is het onderpand voor de lokale partner.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:38 schreef Camogli het volgende:
[..]
voor wat het waard is: het risico van default van een project ligt bij de lokale partners. Ik zou liever wat zekerheden bij die partners hebben.
Ze hebben wel allemaal een duurdere auto dan ikquote:Op donderdag 13 augustus 2015 10:07 schreef crowd-fundi het volgende:
Ik zie ook een verandering bij Lendahand. Dat betreft de Ghanese projecten. Daar wordt in de omschrijving nu meegedeeld wat het onderpand van de lening is. Niet dat het veel voorstelt: meestal een of meer auto's, soms de voorraad. Lijken me beide niet al te waardevaste zaken.
wil je de naam hier ook nog weghalen? Dank!quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:42 schreef leolinedance het volgende:
Ik hoorde dat (delete) ook niet meer aan de betalingen kan voldoen. Iemand meer info?
Even toevoegen aan de OP.
Is er ook duidelijk hoeveel van deze 764 projecten inmiddels al afgelopen zijn?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:56 schreef Camogli het volgende:
[..]
wil je de naam hier ook nog weghalen? Dank!
Ik voeg default nr. 17 toe aan de lijst.
Bij het binnehalen van het miljoen voor Mondygo meldde GvE dat 95,5% van de 800 gepubliceerde projecten succesvol was gefund. 17 van die 764 projecten zijn dus mislukt: 2,2% dus al. De door GvE aangegeven defaultrange van 3-5% lijkt optimistisch?!
ja, en dat is mooi, maar die partner nam al het eventuele verlies door een default. Mooi dat er een soort van zekerheid is: dat geeft de partner lucht (indirect de investeerders ook).quote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:45 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
Het onderpand is het onderpand voor de lokale partner.
Is wegquote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:56 schreef Camogli het volgende:
[..]
Bij het binnenhalen van het miljoen voor Mondygo meldde GvE dat 95,5% van de 800 gepubliceerde projecten succesvol was gefund. 17 van die 764 projecten zijn dus mislukt: 2,2% dus al. De door GvE aangegeven defaultrange van 3-5% lijkt optimistisch?!
Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan is het bedrijf CareCam inmiddels niet meer ingeschreven bij de Kvk en is het bedrijf in handen van een buitenlandse entiteit.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:01 schreef µ het volgende:
Quickboats en CareCam, twee projecten die bij mij de mist in zijn gegaan...
Weinig van QB meer gehoord trouwens afgelopen maand...
Ja dit is wel klapper ja! Komen heel wat betalingen binnen die dagquote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:27 schreef Thomas88 het volgende:
[..]
Hier ook geen mail, zou wel mooi zijn als begin september alles van HIN binnen komt.
Is toch 200 Euro rente waar ik anders t/m feb 2019 op had moeten wachten
Raar april 2014 hebben zo ook 400.000 proberen op te halen op indiegogo.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 20:53 schreef didi80 het volgende:
[..]
Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan is het bedrijf CareCam inmiddels niet meer ingeschreven bij de Kvk en is het bedrijf in handen van een buitenlandse entiteit.
Bij de eigenaar van CareCam staat inmiddels ook geen Nederland in zijn Linkedin profiel.
Dus volgens mij is er dan niet heel veel hoop dat het geld nog terug komt.
Maar......misschien heb ik het verkeerde bedrijf gevonden. Want CareCam is niet de naam waarmee ze ingeschreven stonden bij de KvK. Dus wellicht ben ik ergens de fout ingegaan bij het speuren naar informatie.
Misschien zijn er mensen die in het project zitten die weten onder welke naam het contract is afgesloten, en kunnen zijn het nakijken bij de KvK.
Balen ja, ik zit nu op 2 met ongeveer 40 projecten waarvan een deel nog moet beginnen. Ik heb in elk geval het bedrag per project flink verlaagd en spreid nu een stuk meer.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 20:52 schreef Groepfunder het volgende:
Kom ik thuis, heb ik mijn derde potentiële default in een portefeuille van 33 projecten.
Eigenaren....dan ga ik nog even verder zoeken. Ik had er maar 1 gevonden. Misschien zit ik dan toch bij de verkeerde.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 21:05 schreef hfv1606 het volgende:
[..]
Raar april 2014 hebben zo ook 400.000 proberen op te halen op indiegogo.
Ik heb de bedrijfsnaam, het kvk nummer en de namen van de eigenaren uit de schuldbekentenis maar ik twijfel om dit hier te publiceren. Ik vind het nu wel een vreemde zaak.
Net als de nieuwe projecten 😉quote:Op donderdag 13 augustus 2015 22:39 schreef rockenfeller het volgende:
Het lijkt wel of de defaults gedoseerd gebracht worden
Volgens geven ze met dit cijfer aan hoeveel projecten zijn volgeschreven (en dus zijn gestart met terugbetaling), niet hoeveel projecten alles hebben terugbetalen.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:56 schreef Camogli het volgende:
[..]
Bij het binnenhalen van het miljoen voor Mondygo meldde GvE dat 95,5% van de 800 gepubliceerde projecten succesvol was gefund. 17 van die 764 projecten zijn dus mislukt: 2,2% dus al. De door GvE aangegeven defaultrange van 3-5% lijkt optimistisch?!
De 17 defaults die we kennen zitten allemaal in de eerste 400 projecten van GvE. Het is heel goed mogelijk dat er al meer defaults zijn maar dat wij die (nog) niet kennen. Veel van die eerste 400 projecten zijn nog niet afgelopen zodat het aantal nog verder kan oplopen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat 10% van de projecten gedurende de looptijd in default raakt.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 19:56 schreef Camogli het volgende:
[..]
In dat geval zou de risicopremie oftewel rente te laag zijn, want onder aan de streep blijft er dan ongeveer niks over (afhankelijk van de timing van de defaults: begin/einde looptijd). Is crowdfunding niet wat serieuzer aan het worden, zodat de projecten al van hogere kwaliteit moeten zijn dan in het begin? Dit ondanks het feit dat nu regrlmatig wordt geklaagd over gebrekkige info, onduidelijke zekerheden etc? Dit zou betekenen dat defaultgegvens niet zo maar kunnen worden doorgetrokken naar nu. Ik draai nog niet zo lang mee, just my 2 cents.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 08:01 schreef Justme7005 het volgende:
[..]
De 17 defaults die we kennen zitten allemaal in de eerste 400 projecten van GvE. Het is heel goed mogelijk dat er al meer defaults zijn maar dat wij die (nog) niet kennen. Veel van die eerste 400 projecten zijn nog niet afgelopen zodat het aantal nog verder kan oplopen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat 10% van de projecten gedurende de looptijd in default raakt.
Thanks, dat is een mooi overzicht! Is het mogelijk dat je de excel deelt? Ik zou wel eens wat willen spelen met die variabelen....quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:10 schreef Investormatch het volgende:
Om wat meer inzicht te geven in de defaults en de effectieve jaarrente...
Ik begrijp dat jullie sinds 2011 actief zijn in de crowdfundwereld. Kun je een indicatie geven van het % aan defaults dat jullie tot nu toe hebben met jullie crowdfundingpitches?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:10 schreef Investormatch het volgende:
Om wat meer inzicht te geven in de defaults en de effectieve jaarrente:
Om een concreet beeld te geven van de effectieve jaarrente maken we drie tabellen met een verschillend aantal gemiste termijnen. Vervolgens tonen we drie verschillende default-ratio’s: 2%, 5% en 8% met looptijden van 1, 3 en 5 jaar. We gaan in alle situaties uit van 100 leningen met een jaarrente van 8%. De effectieve jaarrentes worden in de onderstaande tabellen weergegeven:
[ afbeelding ]
en er is meteen een 'business angel' die er 50.000 euro in stoptquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:36 schreef Justme7005 het volgende:
Kerst met kerstengel bij KoM https://www.kapitaalopmaat.nl/Wiebkes-Weihnachten
Die incentives! Man, man, man... jij de kerstman spelen bij haar in de winkel. Heeft zij een kerstman voor nop en jij staat de hele dag voor aap.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:36 schreef Justme7005 het volgende:
Ik probeer dit snel te sturen/delen. Reken op begin volgende week.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:30 schreef aborren het volgende:
Thanks, dat is een mooi overzicht! Is het mogelijk dat je de excel deelt? Ik zou wel eens wat willen spelen met die variabelen....
Wij financieren al sinds 2011 bedrijven. Eerst alleen met onze Business Angels/fondsen. Deze investeren veel grotere bedragen (deals vanaf 50k per investeerder), zowel tegen leningen als aandelen. Sinds juni hebben wij pas crowdfunding toegevoegd en staat ons platform open voor de 'crowd' en is het mogelijk te investeren vanaf 100 euro tegen leningen. Op het crowdfunding gedeelte kan ik dus helaas nog geen statistiek loslaten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:34 schreef Graankorrel het volgende:
Ik begrijp dat jullie sinds 2011 actief zijn in de crowdfundwereld. Kun je een indicatie geven van het % aan defaults dat jullie tot nu toe hebben met jullie crowdfundingpitches?
Hoofdelijke aansprakelijkheid stelt denk ik niet zoveel voor als je er zelf maar 3k in kan stoppen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:36 schreef Justme7005 het volgende:
De naam was eerst zichtbaar. Nu toch maar anoniem gemaaktquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:42 schreef CRWD het volgende:
Ja, dat dat is die 'Business Angel' uit de pitch, met een adviserende rol voor 50K.
Heb je ook interesse om een Business Angel te worden?
Daarnaast vraag ik mij werkelijk af of er buiten de feestdagen wel markt is voor een kerstwinkel. Ik ken maar weinig (lees: geen) mensen die een kerstboom danwel kerstversiering het hele jaar rond in huis hebben hangen. Toerist of niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:49 schreef djh77 het volgende:
[..]
Hoofdelijke aansprakelijkheid stelt denk ik niet zoveel voor als je er zelf maar 3k in kan stoppen.
Er zijn nog wel meer vragen. Ze is 35 en zegt al 20 jaar ervaring te hebben.
Ja, plus het feit dan een chinees, amerikaan of welke toerist dan ook, hun koffer toch niet gaat volproppen met kerstballen, een kerstboom en of slingersquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 10:11 schreef MSR het volgende:
[..]
Daarnaast vraag ik mij werkelijk af of er buiten de feestdagen wel markt is voor een kerstwinkel. Ik ken maar weinig (lees: geen) mensen die een kerstboom danwel kerstversiering het hele jaar rond in huis hebben hangen. Toerist of niet.
Dat laatste vermoed ik ook, gebaseerd op mijn projecten. Het daadwerkelijke aantal/% defaults is natuurlijk van wezenlijk belang voor het te behalen rendement. Daarom blijf ik zeggen, dat de sites deze informatie niet behoren achter te houden (onderdeel 'voldoende achtergrondinformatie voor een geinformeerde investeringsbeslissing' door funder).quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 08:01 schreef Justme7005 het volgende:
[..]
De 17 defaults die we kennen zitten allemaal in de eerste 400 projecten van GvE. Het is heel goed mogelijk dat er al meer defaults zijn maar dat wij die (nog) niet kennen. Veel van die eerste 400 projecten zijn nog niet afgelopen zodat het aantal nog verder kan oplopen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat 10% van de projecten gedurende de looptijd in default raakt.
Ik ben twee weken geleden ook in een mooie kerstwinkel geweest op vakantie. Leuk om te kijken, maar niets gekocht (ook omdat ik het niet meekreeg in mijn koffer). Lijkt me een lastige branche. Er zal wel heel veel marge zitten op de productenquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 10:11 schreef MSR het volgende:
[..]
Daarnaast vraag ik mij werkelijk af of er buiten de feestdagen wel markt is voor een kerstwinkel. Ik ken maar weinig (lees: geen) mensen die een kerstboom danwel kerstversiering het hele jaar rond in huis hebben hangen. Toerist of niet.
Dat ben ik ook sterk van overtuigd. Ik stop er dan ook geen cent in. Dan maar geen Kerstman spelen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 10:56 schreef obligataire het volgende:
heel kansrijk om over een jaartje of twee in de spoiler van de OP te staan
Op zich hou ik wel van een geintje, en ben ik benieuwd hoe ze met een vrouwelijk kerst"man" om zal gaan. Ik mag dan vast niet naar de ziekenhuizen. Maar om daarvoor ¤ 10.000,- weg te gooien. Ik sla deze dus maar over.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:04 schreef MSR het volgende:
[..]
Dat ben ik ook sterk van overtuigd. Ik stop er dan ook geen cent in. Dan maar geen Kerstman spelen.
Hoe doet ze dat trouwens als er meerdere mensen dat bedrag investeren? Heeft ze dan 5 kerstmannen in de winkel lopen?
Dat ben ik deels met je eens, maar deels dus ook niet. Het is nuttige info om het defaultpercentage van een cf-platform te kennen, dat geeft een beeld van het te behalen rendement. Toch lijkt mij dit percentage niet een op een door te trekken naar je eigen beleggingen omdat je (lang) niet alle gepubliceerde projecten meepakt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 10:19 schreef ZeKraut het volgende:
Het daadwerkelijke aantal/% defaults is natuurlijk van wezenlijk belang voor het te behalen rendement. Daarom blijf ik zeggen, dat de sites deze informatie niet behoren achter te houden (onderdeel 'voldoende achtergrondinformatie voor een geinformeerde investeringsbeslissing' door funder).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |