NoXia | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:32 |
Bron: NOS Heftig filmpje van het ongeval (geluid niet te hard zetten) Andere hoek: Beelden van de ravage: Beelden van bovenaf na de tijd: Foto's van de ravage:
[ Bericht 42% gewijzigd door Frutsel op 04-08-2015 08:46:30 (OP update) ] | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:36 |
Eerdere gevallen: http://www.vastgereden.nl(...)ponton-gevallen.html http://www.mediatv.nl/nieuws/6992/Kraan-valt-van-ponton.html | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:36 |
Al niet meer sinds de hts ophield te bestaan, een jaar of 20 ofzo geleden. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:37 |
Misschien een idee om de HTS weer in ere te herstellen? Zo'n hoge kraan met scheve delen hoeft maar een beetje te gaan wiebelen en het kantelmechanisme treedt in werking. Dat zie ik ook wel met mijn kunstacademie. Zet een model op één been, geef hem een zetje en hij valt om. | |
Frutsel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:47 |
-OP geupdate- Echt een wonder dat er geen slachtoffers zijn (behalve die arme hond dan) | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:52 |
Hts'er hier. Wat zijn 'hellende gewichten'? | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:53 |
Goede vergelijking wel, ik roep je bij deze uit tot expert zwaar transport. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:53 |
Misschien begrijp je wel het begrip kantelmechanisme? | |
RedFever007 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:54 |
quotequote]![]() -OP geupdate- Echt een wonder dat er geen slachtoffers zijn (behalve die arme hond dan) [/quote]de NOS baalt als een stekker. Geen extra journaals vandaag ![]() Maar idd een wonder dat niemsnd gewond is geraakt | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:55 |
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat jij denkt dat het is. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:56 |
de NOS baalt als een stekker. Geen extra journaals vandaag ![]() Maar idd een wonder dat niemsnd gewond is geraakt [/quote] Uhm.. er zijn wel mensen gewond geraakt. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:57 |
Wat ik wel zeker weet, is dat men niets over pontons leert op de hogere of lagere technische school, anders was dit niet gebeurd. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:58 |
Stop maar met blaten. Je lijkt dat domme wijf op twitter wel. | |
RedFever007 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:58 |
Uhm.. er zijn wel mensen gewond geraakt. volgens TT104 niet | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 08:59 |
Oh, gisteren hadden ze nog over iemand met een gebroken been. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:00 |
Bij het hijsen van het brugdeel verplaats je gewicht van de ene naar de andere kant van het ponton. Daar kan een hydraulische kraan simpelweg niet tegen. Een kind weet dat zo’n platform dan gaat wankelen. http://www.telegraaf.nl/b(...)_amateurisme___.html | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:00 |
Ik weet niet wat de oorzaak was. Jij kennelijk wel? | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:01 |
Op de kunstacademie leer je dat soort dingen! | |
RedFever007 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:02 |
Veertien huizen Alphen geëvacueerd <knip> Burgemeester Spies van Alphen heeft bekendgemaakt dat niemand gewond is geraakt bij het ongeluk.De gewonde die genoemd werd,had al heupklachten. Spies zei ook dat veel mensen al terug naar huis konden.De gemeente zal de ravage zo snel mogelijk opruimen.Op de schuldvraag wil Spies nog niet ingaan. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:02 |
Ja, dank je. Ik kan lezen. | |
RedFever007 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:03 |
Goed om te lezen ![]() | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:03 |
Dat blijkt ![]() | |
RedFever007 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:05 |
![]() | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:06 |
Heb jij tijdens je opleiding iets geleerd over pontons? | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:07 |
Ik vraag me af wat men op de kunstacademie leert over pontons. | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:07 |
Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd, geen civiele techniek. ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:07 |
Fixed. | |
Reya | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:14 |
Wat heb je eigenlijk zelf gestudeerd, dat je zo stellig bent? | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:16 |
Goh je meent het... Wat is er misgegaan met de kraan dan? En zou een niet hydraulische kraan de oplossing zijn geweest? Ah.. omdat de kraan ongeschikt is..? of omdat ie hydraulisch was? | |
0ne_of_the_few | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:19 |
Een beetje techneut gaat nu niet speculeren over de oorzaak. | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:20 |
Dit. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:20 |
Omdat ie te zwaar is. | |
PBateman1978 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:21 |
Mooi al die ''experts'' ![]() | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:22 |
Eehm... geef eens antwoord? Wat maakt het wel of niet hydraulisch zijn van de kraan uit..? En wat is te zwaar..? De brug, het ponton, de kraan, of wat? | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:25 |
Een gewoon hijskraantje is wel iets anders dan een hydraulische kraan die hele brugdelen kan tillen. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:27 |
Ah een oneliner ertegenaan... ipv gewoon een antwoord.. Dat helpt vast... ![]() | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:29 |
Er is te veel risico genomen. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:30 |
Oh aha... ![]() | |
opgebaarde | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:32 |
Hoe zit jij eigenlijk qua tijd want men is aan het onderzoeken of er leven is op die Kepler 425b. Kan jij dat even oplossen? | |
RedFever007 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:32 |
Loekie1 de Benno Baksteen van FOK! ![]() | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:32 |
Ponton, zware hijskranen, zwaar brugdeel, een kraanmachinist die niet voorzichtig werkt, alles werkt samen. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:33 |
Oh dus het lag helemaal niet aan de kraan? | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:33 |
We kunnen het onderzoek wel afsluiten, Loekie1 heeft het allemaal al haarscherp op het netvlies staan. | |
opgebaarde | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:34 |
Even voor de zekerheid, je bedoelt toch geen croutons hè | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:35 |
De paspoptheorie.. Goed onthouden, je hebt er je leven lang plezier van.. | |
Weltschmerz | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:36 |
Afstudeerrichting deconstructivisme? | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:46 |
Hier foto van bovenaf te zien: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ongeval-Alphen.dhtml | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:47 |
Misschien wat voorbarig, maar als jij de beelden zo ziet, en deze foto's, wat denk je wat er mis is gegaan? | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:49 |
De wereld draaide te snel op dat moment... | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:50 |
Hier staat alles, reconstructie over de hele dag: http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)en-bij-de-klus.dhtml Zowel medewerkers als kijkers hebben nog steeds niet het gevoel dat er echte problemen zijn. Maar dan ineens begint de kleine kraan, die op een derde ponton staat en de twee andere moet ondersteunen, te bewegen. Het ponton waarop de kraan staat, zakt aan één kant licht het water in. Steeds harder wiegt de kleine kraan heen en weer. Dan begint ook de tweede kraan te wiegen. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:50 |
Water te nat? | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:51 |
Even lezen wat ik vanavond ga eten.. | |
Gerolsteiner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:51 |
![]() Gewoon compleet uit je nek lullen. Heerlijk. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:51 |
Het maaiveld te laag... | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:52 |
#jesuiskraanexpert | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:53 |
En brugdelen zijn geen baby's.. of bedoelde je iets anders te zeggen? | |
nuget | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:54 |
het betreft hier een schuivende kracht | |
ThePlaneteer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:55 |
Laten we het gewoon lekker afdoen als ongeluk. Wat is dat toch in de hedendaagse maatschappij dat we voor alles een schuldige willen aanwijzen? Echt iets wat de laatste decennia steeds erger wordt lijkt het. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:55 |
Jij wilt de zwaartekracht de schuld geven? | |
ThePlaneteer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:57 |
Neuh meer een totaal verkeerde inschatting van diverse partijen. Maar geen bewussie. En technisch gezien is zwaartekracht de grootste schuldige ja. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:57 |
Dat is het enige wat jij nog niet hebt aangehaald als oorzaak.. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 09:59 |
Ondanks al die problemen had het bouwongeval in Alphen volgens de hijsspecialisten nog steeds niet uit de hand hoeven lopen. Krabbendam wijst erop dat bij een dergelijk grote operatie altijd gebruik wordt gemaakt van een uitgebreid stappenplan. (...) Maar het lijkt er op basis van de eerste beelden op dat hier fout op fout is gestapeld.'' Dat beaamt zijn collega-expert: ,,Dit is nooit één fout, het zijn er minstens tien of twaalf, misschien wel vijftien op rij.'' http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)uristisch-werk.dhtml Haast is waarschijnlijk de allergrootste fout. En de huizen hadden ontruimd moeten worden. Feit blijft dat het niet (zo) was gebeurd op vaste grond. | |
Deshain | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:03 |
Nogal logisch, dan heb je geen kut aan een beweegbare brug natuurlijk. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:05 |
Hup Holland..! ![]() | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:06 |
Waarom lag het dan aan de hydraulische kraan? Die konden daar toch niet tegen? | |
Isabeau | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:07 |
Nou ja, het is natuurlijk voor de toekomst wel fijn om te weten wat er precies mis ging om zoiets te voorkomen. Van mij hoeft dat 'schuldige' zoeken ook niet zo, maar dat vinden verzekeraar weer fijn. Het lijkt me alleen bijzonder onwenselijk hier als leek iets over te zeggen aan de hand van wat filmpjes ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:08 |
Loekie1 is geen leek, dat lijkt me wel duidelijk. | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:08 |
Dat is natuurlijk onzin, ook op vaste grond gebeuren zulke ongelukken. Kijk voor de grap maar eens hier: | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:10 |
Hijskraanmode gaat het helemaal worden.. ![]() | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:14 |
Bouwbedrijf brug komt met verklaring ALPHEN AAN DEN RIJN - Bouwbedrijf Mourik dat verantwoordelijk is voor de bouw van de Julianabrug in Alphen aan den Rijn komt dinsdagmiddag met een verklaring over het ongeluk met een brugdeel. Dat heeft de woordvoerder van het bedrijf dinsdag laten weten. De leden van het management en de directie van Mourik zijn na het ongeval teruggekeerd van vakantie. Ze komen dinsdagochtend bij elkaar op Schiphol. „Daarna komen we met een verklaring”, aldus de woordvoerder. Het bedrijf zei maandag in een eerste reactie zeer ontdaan te zijn door het ongeluk.http://www.telegraaf.nl/b(...)utm_campaign=twitter | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:17 |
Papa weet ut ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Isabeau | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:24 |
Nou ja, dat is natuurlijk ook niet de minste op dat vakgebied, dus die mag heus wel wat zeggen. | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:26 |
Wat ik me afvraag, is dat brugdeel wat gevallen is gewoon afgeschreven? En belangrijker, hoe gaan ze het weghalen ![]() | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:27 |
Als ie niet de minste op dat vakgebied was, had ie zich gewoon stil gehouden over de klus van een ander... Zoals de meeste lui die hun vak verstaan.. Ik vind het nogal een treurige bende die papa en dochter Zwagerman... | |
Leandra | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:29 |
Fijn dat de directie wat dat betreft haar prioriteiten wel kent, ze komen ervoor terug van vakantie.... Maar goed, damagecontrol op afstand is ook zo lastig. | |
Leandra | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:30 |
Misschien had het bedrijf van papa Zwagerman de bieding voor de klus verloren.... | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:30 |
Door dat ding weer op een ponton te laden natuurlijk. ![]() Wat ook interessant is is hoe ze de brug nou wel gaan herstellen. Want als ze dit weer met kranen op pontons gaan doen (wat geen probleem hoeft te zijn), dan gaat heel betwetend Nederland weer op zijn achterste benen staan. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:30 |
Jup die is afgeschreven, simpelweg omdat er bepaalde krachten op zijn gekomen die niet berekend zijn.. Dus als je nog een brugdeel zoekt? Weghalen gaat wederom op pontons.. Er is geen ruimte op "het vaste" voor een kraan die zwaar genoeg is.. | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:32 |
Als ie afgeschreven is, zouden ze hem dan niet gewoon in stukken lassen, en dat afvoeren? | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:34 |
Wie weet wat er nog aan te redden is. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:34 |
Oh dat brugdeel is het probleem niet zo... Die ligt er gewoon als dood gewicht... De kranen zijn veel lastiger... | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:35 |
Oja, helemaal niet bij stilgestaan dat die er ook nog liggen, volgens mij ook deels te water als ik me niet vergis. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:38 |
![]() Dat word een fijn klusje... Net wat voor de broertjes Van Seumeren... alleen al omdat ze zo mooi kunnen vertellen, en het relaxte lui zijn.. ![]() | |
Gerolsteiner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:41 |
Gewoon laten liggen. | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:47 |
Ja, want de boel zakt natuurlijk de modder in, word er niet makkelijker op. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:51 |
Het is meer dat alles aan die kranen flexibel is, ze onder spanning staan, een hoop draaipunten hebben, en ze op een fijne plek in een woonwijk liggen.. | |
ThePlaneteer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:51 |
Dat krijgen we weer tientallen nieuwe regeltjes en procedures. Zo krijg je nou een bureaucratie. Men kan zich eter afvragen of dit echt in alle redelijkheid had kunnen worden voorkomen. Het lijkt mij vooralsnog een opeenstapeling van diverse inschattingsfouten wat tot een tragische samenloop van events 1 dode hond heeft opgeleverd. Ja dat is zuur maar laten we niet teveel gaan overdrijven. Ongelukken kunnen gebeuren en het is zinloos om de kans op ongelukken proberen te minimaliseren zoals we in Nederland zo graag doen. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:54 |
Die brug is sowieso vervloekt. 2 jaar geleden was men er vanuit gegaan dat een likje verf voldoende was, toen bleek er van alles doorgeroest te zijn en moesten ze dat hele ding reviseren, en nu dit. Al met al zit Alphen al een enorme tijd zonder brug en moet men omrijden. | |
Sapstengel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:56 |
Die hebben het vast gekopieerd van de papa van Marianne of hoe heet ze. | |
NoXia | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:59 |
Met een kraan. | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:59 |
Toch een wonder dat er zo weinig gewonden zijn gevallen. | |
Weltschmerz | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:06 |
Ik denk dat een aantal betrokkenen nog nooit van hun leven zo opgelucht is geweest als gisteravond toen bleek dat er geen dooien en zwaargewonden waren gevallen. Dat is pure mazzel. Het lijkt mij dat je gewoon bruggenonderhoud moet kunnen doen zonder mensenlevens in gevaar te brengen, en ook de materiele schade is geen pretje. Dan is het heel makkelijk roepen om 'minder regeltjes' maar je kunt niet alles aan het bedrijfsleven overlaten zo blijkt. | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:13 |
Dit kun je moeilijk op enkel het bedrijfsleven schuiven denk ik. Je kan hier in Nederland nog geen miniconstructie neerzetten zonder dat er hele bergen aan overheidsinstanties en extra ingenieursbureaus over je schouder meekijken en hun goedkeuring geven op wat je aan het doen bent. Laat staan bij zoiets groots als het verhijsen van een brug in een stad. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:13 |
Het moet voor nop... als iedereen zegt dat het niet kan op die manier, moet je dat geloven en niet toch nog iemand kunnen vinden die goedkoper kan.. Daar zit de eigenlijke fout... De rest (dat die pontons niet 1 geheel vormden bijv.) is daar enkel een gevolg op.. | |
Boze_Appel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:16 |
De winkeleigenaar heeft wel flink meegeholpen door na de eerste herrie al zijn klanten direct naar buiten te sturen. Die zijn dus net ontkomen. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:17 |
Dat was niet de eigenaar.. maar een medewerker.. ![]() | |
Sapstengel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:18 |
Is het zo gegaan dan? Zei iemand het kan niet en toen zei het bedrijf in kwestie: het kan wel én we doen het voor 10000 euro minder. | |
Boze_Appel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:20 |
Ook goed. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:22 |
Zo gaan bijna alle werken.. op inschrijving.. Je weet dat de grote jongens vaak duur zijn, maar goed werk leveren.. en dan ga je een poosje bakkeleien over wat de beste middenmoot is.. | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:22 |
Lijkt me trouwens typisch een geval waarbij onder druk verkeerde beslissingen zijn gemaakt. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:23 |
Trouwens:![]() ![]() | |
AchJa | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:27 |
Er was maar 1 inschrijving schijnbaar: Google Cache | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:30 |
Dat is natuurlijk onzin. Hef en Hijswerktuigen is een specialisme dat je pas dan onder de knie krijgt als je daarmee in je carrière te maken krijgt. Als HTSer ben je breed opgeleid en leer je het vak pas in de praktijk door oude rotten die hun kennis overdragen en je die dan daarna zelf gaat uitbreiden. Zo ben ik na mijn WTB technische opleiding in de piping terecht gekomen en daar leer je niets van op een technische school. Bovendien is Mourik een zeer deskundige onderneming, want deze firma is ook in de petrochemische industrie vaak bij hijsklussen betrokken. Bij iedere hijsklus word er een hijsplan gemaakt. Dat ook nog eens door tal van specialisten word gecontroleerd. Wind, stabiliteit, omgeving, gewicht, krachten etc etc worden allemaal meegenomen. Fouten kunnen natuurlijk gemaakt worden maar dat hoeft niets met het plan te maken te hebben. je moet je ook aan een plan houden. Wie weet wat er mis is gegaan. Laten we het onderzoek maar afwachten waar ook de kraanmachinisten aan deelnemen. | |
ThePlaneteer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:35 |
Duidelijk dat Loekie1 met dr kunstacademie er meer verstand heeft dan dit miljoenenbedrijf hoor. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:46 |
Statement Peinemann Holding Op maandagmiddag 3 augustus heeft er in Alphen aan den Rijn een ongeval plaatsgevonden bij het plaatsen van een brugdek. Ons bedrijf is daarbij betrokken; de omgevallen kranen zijn van Peinemann, de kraanmachinisten werken al jarenlang bij ons bedrijf. Op dit moment is er nog veel onduidelijk. Wij zijn ontdaan door deze afschuwelijke gebeurtenis en onze gedachten gaan uit naar degenen die betrokken zijn zoals slachtoffers, omwonenden en anderszins betrokkenen. De coördinatie en informatievoorziening is momenteel in handen van de gemeente en hulpdiensten ter plaatse. Op dit moment kunnen wij nog niets zeggen over de oorzaak; de onderzoeken daar naar zijn in volle gang. De Directie van Peinemann Holding http://www.peinemann.nl/n(...)holding/?news_page=1 | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:57 |
Er zijn regels zat. Te veel zelfs nog als je het mij vraagt. Zoveel regels dat daar veel tijd aan verloren gaat. Een enigneer is gemiddeld 60% van zijn werk administratief bezig. Tijd die beter gestoken kan worden in techniek. Maar helaas zijn we in een claim cultuur terecht gekomen. Voordat er zoveel regels waren werd er ook gebouwd en ook toen ging het wel eens mis. Dat is met regels niet minder geworden. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:04 |
Ongeval Alphen aan den Rijn Op maandagmiddag 3 augustus jl. heeft er in Alphen aan den Rijn een ongeval plaatsgevonden bij het plaatsen van een brugdek. Ons bedrijf is daarbij betrokken; de brug welke gehesen werd is door ons bedrijf gefabriceerd. Op dit moment is er nog veel onduidelijk. Wij zijn ontdaan door deze afschuwelijke gebeurtenis en onze gedachten gaan uit naar degenen die betrokken zijn zoals slachtoffers, omwonenden en anderszins betrokkenen. De coördinatie en informatievoorziening is momenteel in handen van de gemeente en hulpdiensten ter plaatse. Op dit moment kunnen wij nog niets zeggen over de oorzaak; de onderzoeken daar naar zijn in volle gang. http://www.bsbstaalbouw.nl/nieuws/actueel-nieuws?news_id=279112 | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:08 |
Als het twee Poolse uitzendkrachten op hun eerste klus waren, hadden ze het dan ook gezegd? De verschillende betrokkenen hebben hun verklaring trouwens wel heel erg gecopy-pasted. Zal wel in opdracht van de gemeente zijn. | |
Leandra | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:17 |
Ah, toen de klus aangeboden werd was papa Zwagerman nergens dus.... Misschien zou hij dan nu net zo stil moeten blijven als toen. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:17 |
Geen idee.. Peinnemann is een oa een soort uitzendbureau.. ze leveren kranen hoe en waar je wilt.. koop/huur/lease met en zonder personeel etc... Maar volgens mij hebben ze niets met de planning, uitvoering of ontwerp te maken.. En BSB doet volgens mij ook niets op dat gebied, behalve vertellen of de brug aankan wat ze ermee willen doen en de scharnieren vastzetten... | |
Kowloon | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:22 |
Zwaartekracht denk ik, pompom. Altijd weer hetzelfde gedonder. | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:23 |
Hoe die constructie bij deze klus in elkaar is gestoken weet ik ook niet. Het zal best zo kunnen zijn dat Mourik het hijsplan heeft gemaakt en Peinnemann is ingehuurd voor deze klus. Maar goed ik ben wel benieuwd wat er nu mis is gegaan. Als het al openbaar word gemaakt. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:25 |
Er is iig geklooi geweest met ballastgewicht (ik denk zelf in 1 van de pontons) | |
Hondenfluitje | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:30 |
Vermakelijk topic zo met die reacties van Loekie, tering wat een slap geouwehoer zeg ![]() Ik ben wel benieuwd hoe dit nu opgeruimd gaat worden. Zo'n brugdeel inhijsen is een grote operatie, maar dit lijkt me nog veel ingewikkelder. En aan de foto's te zien is er weinig ruimte om vanaf de vaste grond de boel weer te gaan hijsen. Succes ermee. | |
bedachtzaam | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:30 |
Waarom zou dat deel afgeschreven zijn? | |
Deshain | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:32 |
Deze kranen hebben geen kantelmechanisme. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:33 |
Dat zou ideaal zijn. ![]() | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:38 |
Voor de liefhebbers: Een voorbeeld van de eisen die Essent stelt voor hijswerkzaamheden. Een stappenplan waarbij je kunt zien wanneer een hijsplan vereist is en een voorbeeld van Mammoet. Aan dit alles kun je al zien wat er zoal bij komt kijken. Er zijn dus meer dan genoeg regels en voorschriften om een hijsklus tot een goed einde te brengen waarbij ook nog eens diverse controle op uitvoering plaats vind. Je zult ook bij de gemeente moeten kijken die uiteindelijk de opdracht verstrekt heeft. https://www.essent.nl/ext(...)ijswerkzaamheden.pdf | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:40 |
Hoe zit het met het gemeentelijke toezicht bij dit soort klussen? | |
Leandra | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:42 |
Dat moet jij nog vragen? | |
Deshain | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:42 |
Ik denk dat je wat anders bedoelt... | |
Hondenfluitje | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:44 |
Weet je überhaupt wel wat een kantelmechanisme is? En wat hebben dit soort kranen aan een kantelmechanisme? En waarom vraag ik dit aan een vrouw ![]() | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:44 |
Dat durf ik niet te zeggen. Maar als opdrachtgever ben je ook voor een deel verantwoordelijk lijkt mij. Je zult als opdrachtgever op zijn minst moeten kijken of het allemaal naar wens is. Je maakt immers de scope voor een klus. Bovendien moet ook een opdrachtgever tekeningen en ontwerpen goedkeuren. Maar in hoeverre dit nu van toepassing is durf ik niet te zeggen. | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:49 |
Nou ja, kan me voorstellen dat als hij bijvoorbeeld om een bevestigingspunt gevallen is, dat dat beschadigt is. | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:54 |
Mjah, dit soort documenten (weet ik uit ervaring) hebben een hoog copy/paste gehalte, dat zo een plan er is, is meestal vooral omdat het verplicht is. Bij ons op het werk hebben we vergelijkbare documenten voor releases van software, maar eigenlijk is alleen het stappenplan interessant, de rest is vooral bureaucratisch geneuzel. | |
sneakydesert | dinsdag 4 augustus 2015 @ 12:58 |
Als je niet precies weet wat ik bedoel zie je het inderdaad makkelijk over het hoofd. Op 0.44 gaan een paar kabels (die ik in het plaatje in de spoiler rood omkaderd heb) bewegen. Twee seconden daarna gaan de eerste bouwlui rennen, en weer twee seconden daarna gaan diezelfde kabels zwiepen. Vervolgens gaat de hele hijskraanconstructie draaien en raakt ie uit balans (omdat die kabels zijn losgeschoten misschien?). Voor het gemak is hier de video nog eens. | |
bedachtzaam | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:00 |
Niet bizar, dat gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld ook toen het oude brugdeel in 2011 verwijderd werd, alleen werd dat veel beter aangepakt. | |
Basp1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:01 |
Dat bestaat niet mevrouw de deskundige, omdat je met een kraan altijd met momenten te maken hebt. ![]() | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:08 |
Het document word pas van belang als het mis gaat. Als er dan ook maar op een gebied iets is afgeweken van de regels hangt degene die daar is vanaf geweken. Het word bizar als de regels die zijn opgesteld door specialisten niet deugen of niet werkbaar zijn. Dan nog is degene die zich niet aan de regels heeft gehouden de lul. Dat is het trieste van deze bureaucratie. De regels worden dan weer aangepast na het onderzoek. Maar goed dat is een bijzaak dat natuurlijk helemaal niets met deze ramp te maken hoeft te hebben. Ik wilde alleen laten zien wat er zoal komt kijken bij het hijsen van contrucites en dat er meer partijen bij betrokken zijn dan alleen de uitvoerder, kraanmachinist, rigger etc etc. En dat men bij het hijsen niet over een nacht ijs gaat. | |
Weltschmerz | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:09 |
Als die zijn tijd in veilige techniek steekt dan zal dat met die extra tijd wel meevallen. Dat heeft ook met de handhaving te maken lijkt me, maar het gaat niet om meer of minder. Je moet goede regels maken, als er dan een roep is om 'al die regeltjes af te schaffen' is het onwaarschijnlijk dat je de goeie overhoudt. Dingen kunnen mis gaan en zullen misgaan, maar sommige dingen hoeven gewoon niet mis te gaan. Natuurlijk kan zoiets misgaan als er volkomen onverwacht een rukwind opsteekt, of bij een zeer toevallige samenloop van omstandigheden. Misschien is dat hier ook het geval maar het lijkt er niet op. Zonder hele rare dingen moeten mensen en gebouwen gewoon veilig zijn bij dingen als brugonderhoud. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:09 |
Dat zijn stuurkabels... voor mannetjes op de grond | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:12 |
Ik vraag me af hoeveel poezen er overleden zijn. Daar is met geen woord over gerept. Het is een godswonder dat er onder die puinhoop geen mensen liggen. | |
Rabieluh | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:13 |
Dat vraag je je helemaal niet af, niet van die gekke dingen posten. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:14 |
Ik vind een hond verschrikkelijk, het zal jouw hondje maar zijn dat bekneld heeft gezeten. Maar er zitten ook poezen in huizen. | |
alpeko | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:15 |
De meeste poezen zitten niet binnen maar zijn in de tuin van de buren aan het schijten. | |
alpeko | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:16 |
Dubbel | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:18 |
Helaas maar zo werkt het niet. Waar ook de zorg mee te maken heeft en vele andere beroepsgroepen geld ook voor een techneut. Dat is nu hier moeilijk uit te leggen in een forum. Maar iedere engineer zal het wel grotendeels met mij eens zijn. Een van de redenen dat ik gestopt ben met engineering. Ik kon namelijk niet meer de kwaliteit bieden die ik me wenste door tijdsdruk en administratieve rompslomp. Nog maar te zwijgen over de verschraling binnen de technische vakgebieden. | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:20 |
Ik weet nu al dat de hoofdoorzaak haast was. Dat kun je namelijk aan de reconstructie van het AD aflezen. Als er problemen met de ballast zijn - die blijkbaar niet zijn opgelost - dan stel je het uit maar het moest blijkbaar per se gisteren gebeuren. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:22 |
Stop maar met zoeken mannen. .We hebben het hoor. ![]() ![]() ![]() | |
AchJa | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:24 |
Loekie... ![]() ![]() Asjemenou? | |
raptorix | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:26 |
Ah thx, ik zat te kijken bij het ophangpunt. Wellicht handig als toevoeging van de TS. | |
sneakydesert | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:30 |
Journalistiek vs. de onderzoekraad. Ik wacht liever de uitslag van het laatste af. | |
Deshain | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:33 |
Ik vraag me af hoeveel parkieten er overleden zijn. Daar is met geen woord over gerept. | |
Cherna | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:33 |
Precies. | |
xpompompomx | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:36 |
Vergeet de hamsters niet! | |
bedachtzaam | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:41 |
De kabel is naar mijn mening de ketting van een kettingtakel. Hier kun je zien hoe het aangepakt is. Voorbeeld ![]() | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:42 |
Nee niet toevoegen, dat zijn stuurkabels, die horen los te hangen, daarmee richten hijsassistenten op de grond de last. Die kabels gaan zo ver opzij omdat de assistenten wegrennen en daarna de kabels loslaten. Dit is dus een gevolg en geen onderdeel van de oorzaak. (en het zijn natuurlijk geen kabels maar touwen ![]() | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:44 |
Kettingtakel? wat wil je daarmee doen? | |
bedachtzaam | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:49 |
Das een goede vraag, wellicht de last in de juiste hoek kunnen zetten misschien voor het bevestigen? Ik heb het niet bedacht. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:52 |
Een last van 200ton in de juiste hoek zetten voor het takelen met een kettingtakel? Die juiste hoek bepaal je in dit geval door de plaatsing van de ophangpunten. Je ziet overduidelijk de mensen beneden staan met de touwen in de handen. Als ze naar links wegrennen nemen ze de touwen eerst nog mee, als ze ze loslaten dan vallen ze terug. | |
crystal_meth | dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:52 |
Is die vaargeul breed genoeg om twee pontons naast elkaar te leggen? Een platform over twee pontons zou een stabielere basis geweest zijn. edit: alhoewel, op die foto's lijken ze breder dan op het filmpje... nevermind [ Bericht 24% gewijzigd door crystal_meth op 04-08-2015 13:58:52 ] | |
bedachtzaam | dinsdag 4 augustus 2015 @ 14:18 |
Je hebt gelijk, het zijn touwen, de ketting van de takel hangt langs het frame. | |
TigerXtrm | dinsdag 4 augustus 2015 @ 14:20 |
Voor de bewoners van de vernielde panden wordt zo snel mogelijk nieuwe huisvesting gezocht. Nu zitten ze nog even in de overbruggingsperiode. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 14:20 |
Er liggen er ook twee naast elkaar ![]() Een ponton welke het brugdeel aanvoert namelijk, daarmee is de ruimte wel op. Tevens kun je niet te breed gaan, want de constructie als geheel moet nog verplaatsbaar zijn en door de opening in het wegdek passen. | |
Ryan3 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 14:36 |
Op 25 juli ook al ongeluk met takelen bij brug, men zegt dat het om hetzelfde bedrijf gaat.![]() bron | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:08 |
Vanmiddag om 16:00 uur live persconferentie op NPO12! [ Bericht 19% gewijzigd door spijkerbroek op 04-08-2015 15:57:53 ] | |
crystal_meth | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:12 |
ja, was op het filmpje niet goed te zien, zag daarna pas de luchtfoto en het promotiefilmpje. Hoe wilde men dat stuk van de brug trouwens aanbrengen? Aan de stand te zien hoort het op de rechteroever (die waar het gevallen is), dan zou men de kranen moeten draaien terwijl men de afstand tussen de pontons vergroot? | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:15 |
Hij hangt toch juist goed voor de rechteroever, de twee poten worden afgezonken in de bevestiging van het scharnier gedeelte. Die dingen worden geplaatst in de openstaande stand, precies goed dus. En de pontons passen in de opening van het wegdek, men neemt het deel tussen de kranen in. Sleept de pontons naar de goede plek, kranen draaien iets verder door en laten de last op plek zakken. De pontons blijven aan elkaar vastzitten, men kan de punten van de kranen langs elkaar draaien. | |
Tourniquet | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:28 |
Op dit filmpje van een vorige verwijdering van het brugdek 4 jaar geleden zie je vanaf ongeveer 3:20 de toen gebruikte methode, uiteraard andersom omdat het verwijdering was. Daar gebruiken ze 1 kraan op het ponton, met nog een 2 kranen op het talud. Het verschil is ook dat ze daar de klep gelijk verticaal op een ponton tussen de brug zetten en niet nog gaan varen met het brugdeel hangend aan de kranen. [ Bericht 1% gewijzigd door Tourniquet op 04-08-2015 15:40:30 ] | |
HiDiHo | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:33 |
ROFL ![]() | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:55 |
Wat willen ze om 16:00 uur nou zeggen? | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:55 |
Als je nou 5 minuten wacht, dan weet je het. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 15:58 |
Het is op NPO2 trouwens. Niet op NPO1, zoals ik eerder zei. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:01 |
Wat een verrassing. Uitgesteld tot 16:15 | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:01 |
4 uur is cup a soup natuurlijk. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:02 |
Hmm.. hoe laat is dat ongeluk gisteren gebeurd? Ook rond 4 uur toch? ![]() | |
Ryan3 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:02 |
AD komt er nu ook mee: http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)en-bij-ongeluk.dhtml | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:03 |
gvd.. toch weer op NPO1 | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:03 |
Nou je het zegt ![]() | |
Jump | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:04 |
Elk kraanbedrijf heeft wel eens een ongeluk. En als er een groot gebeurd, dan komt zelf het kleinste opeens naar boven. (waarmee ik niet zeg dat ze niet in de fout gegaan zijn) | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:04 |
Nou, het is duidelijk dan. Cup a Soup is de schuldige. | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:09 |
Nou, die kunnen de komende tijd dus ook fluiten naar opdrachten. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:13 |
Geef even een bericht als het begint. TV moeten delen ![]() | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:15 |
Check NPO1 | |
Revanches | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:16 |
NOS ![]() ![]() | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:17 |
![]() | |
Revanches | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:17 |
slecht beeld en geluid. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:18 |
Nee? | |
Roger_Epiales | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:20 |
Ik dacht dat je die geweldige vraag van NOS-man bedoelde: "Tanja, weet jij al wat er straks gezegd gaat worden?" | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:26 |
Mevrouw wilt niks zeggen | |
HiDiHo | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:27 |
Zeker onbevredigend ja ![]() | |
Loekie1 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:27 |
Heeft totaal geen zin zo'n persconferentie. | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:27 |
Wat wil je dan, dat ze terwijl het onderzoek nog moet plaatsvinden vast wat dingen gaat roepen die later helemaal niet blijken te kloppen? | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:28 |
Rommelige persco.. de journalisten roeptoeteren maar wat door elkaar heen | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:29 |
In iedergeval iets. Anders is die persco voor niets. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:30 |
Ik mis de vraag: wanneer is de brug klaar? | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:32 |
Ze moeten voor de vorm allemaal even de kritische journalist uithangen en proberen om de burgemeester alvast prematuur een schuldige te laten aanwijzen - een poging waarvan ze hopelijk zelf allemaal weten dat die nooit gaat slagen. Het is puur toneel, het slaat werkelijk nergens op. | |
Rabieluh | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:34 |
Wat een vraag. Heb je de risico´s voldoende ingeschat. Kom op hey. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:35 |
"Kunt u misschien even opnieuw beginnen, want niet iedereen was hier op tijd." Ja gvd, kutjournalist, dan moet je er maar op tijd zijn! wtf | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:36 |
Ook als de huizen ontruimd zouden zijn, waren die kranen nog steeds omgevallen. manmanman wat een gigantische nonsensvragen | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:37 |
Burgemeester kwam mij behoorlijk geïrriteerd over vooral na een van die laatste vragen over de risico's die voor lief zijn genomen. Moet een bekwaam burgemeester dan niet deze kritische vragen gewoon kunnen beantwoorden in plaats van de persconferentie meteen te blokkeren en weg te lopen van alle resterende vragen. | |
Rabieluh | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:37 |
Ik word gewoon boos van die vragen. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:37 |
Maar wel minder risico | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:38 |
Mevrouw haar dienst zit erop en wilt naar huis. (Die er wel staat) | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:39 |
Overigens mis ik de vraag en antwoord hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:39 |
Ontruimen levert ook risico op. Je kunt bewoners niet dwingen om hun huizen te verlaten en er moet politie in het ontruimingsgebied zijn om de huizen te beschermen tegen plunderaars. En dat is nog naast de reacties van de bewoners. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:39 |
Die vraag zal de onderzoeksraad stellen en beantwoorden. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:40 |
Dat kan niet. | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:40 |
Lijkt me niet een vraag waar de burgemeester van een of ander vinexdorp een antwoord op moet geven. | |
Boze_Appel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:41 |
Geen bruggen meer bouwen. | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:42 |
sorry maar dat is te makkelijk, als je er niet over na wilt denken dan kan helemaal niks in deze wereld. We kunnen immers ook naar de maan afreizen wat vijftig jaar geleden ook voor onmogelijk werd geacht. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:42 |
Maar goed, het enige nieuwe is dat 7 bewoners in een hotel hebben geslapen, en dat de aannemer geld beschikbaar stelt voor bewoners en winkeliers. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:43 |
Een burgemeester hoeft niets te weten over hoe dit in de toekomst te voorkomen is. Daar is de onderzoeksraad voor. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:45 |
Maar ook naar de maan reizen levert risico's op. Net als dat er na een neergestoord vliegtuig nog gewoon vliegtuigen kunnen neerstorten. 100% is nergens mogelijk. | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:45 |
Ja, 'we' willen met alle geweld geïnformeerd worden. Dan krijg je dit, dat er verder nog niets te vertellen was kon je op je vingers natellen natuurlijk. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:46 |
2000 per bewoner toch? En 5000 per ondernemer. Was dat per dag of hoe? En als ze met zn 6en wonen? | |
Boze_Appel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:46 |
Gelukkig is dat elke keer goedgegaan. ![]() | |
0ne_of_the_few | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:46 |
Loeki1 en de meeste journalisten van net zijn een voorbeeld van het gevolg van mensen alleen maar leren hoe en waar ze informatie kunnen vinden ipv het leren analyseren, toepassen en interpreteren. Dit in combinatie met aandachtsgeilerij via de social media. | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:47 |
Dus je zegt dan dat deze gemeente geen behoefte heeft om te leren van de fouten die zijn gemaakt. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:47 |
Komt er eigenlijk een monument ter nagedachtenis aan deze tragedie? Is daar nog iets over gezegd?
| |
Boze_Appel | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:47 |
Een stille tocht voor de hond is wel op z'n plaats. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:49 |
wtf.. hoe haal je dát in godsnaam uit mijn reactie? ![]() | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:50 |
je zegt net een burgemeester (gemeente) hoeft niets te weten, dat lijkt mij niet wijs. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:53 |
Ik zeg een burgemeester idd, niet de gemeente. | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:54 |
Bijna goed. Wat een burgemeester niet hoeft, is zelf uitzoeken wat er moet gebeuren en hoeft daar al helemáál geen antwoord op te hebben op 24 uur na het ongeval. De experts bij de ongevallenraad en dergelijken mogen dat uitzoeken, en daarna is het aan de burgemeester (deze en de 397 andere) om te zorgen dat de aanbevelingen in hun gemeente worden geborgd. Heeft niets met desinteresse te maken, maar met de verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:55 |
![]() | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:56 |
je begrijpt toch wel dat de burgemeester spreekt namens de gemeente tijdens deze persconferentie. Dus de Burgemeester is wel degelijk de gemeente. ![]() | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 16:57 |
Ik had het over de taak van de burgemeester, niet over de rol die de burgemeester in deze persconferentie speelt. | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:01 |
en ik heb het over de burgemeester als onderdeel van de gemeente die wel degelijk de taak heeft om uit te zoeken wat zij (de gemeente )kunnen leren van de fouten die zijn gemaakt betreft het uitgeven van vergunningen, eventuele evacuatie plannen of het informeren van de gevaren dat vrijkomt bij zo'n riskante operatie. En dan zeg ik maar wat onderwerpen die vast te sprake kunnen komen bij interne vergaderingen. | |
Ryan3 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:02 |
RTL4 megasupersterren gaan wrs wel een liedje maken, waaraan niemand wat verdient. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:02 |
Ja, dan is Mark Rutte ook verantwoordelijk. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:02 |
![]() | |
MakkieR | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:06 |
Het zou zomaar kunnen dat een ramp als deze zijn weg vind tot aan te de tweede kamer dat was ook zo na de vuurwerkramp in Enschede waar de vergunningen veel strenger werden om bijvoorbeeld geen opslagplaatsen meer te hebben in woongebieden. | |
DUTCHKO | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:06 |
Twee kranen aan de buitenkant van een ponton die ook nog eens gelijkertijd een enorm gewicht naar hun toe hijsen.....wie heeft dit verzonnen? | |
Ryan3 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:06 |
Peinemann Holding ontplooit activiteiten binnen een breed spectrum van de branche verhuur-verkoop van kranen, hoogwerkers, heftrucks en projecten daarmee etc. Denk dat het wel mee zal vallen voor wat betreft hun orderportefeuille. Hier hun site: Peinemann Holding | |
Perrin | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:06 |
Voor de kraanmachinist: Daar sta je dan Ieder mens heeft een taak in dit leven Alles gedaan om je voor te bereiden Daar is het dan Je belooft dat je alles zult geven Iedere stap die je zette die leidde naar hier En kijk om je heen Wij filmen met je mee | |
Glitter_Aardbei | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:15 |
Gaan de koning en koningin nog geschokt daar staan kijken? | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:19 |
Die blijven natuurlijk op vakantie | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:28 |
Er is dan ook niks ernstigs gebeurd, op wat materiële schade na. | |
Infection | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:34 |
En vervolgens een rekening van 500k | |
A_Fortiori | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:35 |
Mijn neefje van 8. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:37 |
550 ![]() | |
crystal_meth | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:38 |
Last wordt daar ook anders verdeeld, één kraan op het talud lijkt het grootste deel van het gewicht te dragen, bevestigd iets voorbij het midden van het brugdeel. De andere kraan (wat de derde doet is me niet duidelijk) heft het uiteinde omhoog om het in de gewenste stand te plaatsen. Lijkt me een betere manier van werken, de last wordt grotendeels gedragen door een kraan die stabiel op de grond staat, ipv verdeeld over twee kranen op pontons. | |
HiDiHo | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:40 |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:44 |
Ik vind het allemaal maar overdreven hoe ermee word omgegaan. Het word m.i. groter gemaakt dan het is. | |
HiDiHo | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:45 |
Het is nu goed afgelopen ja.....maar dit moet natuurlijk gewoon voorkomen worden in de toekomst. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:46 |
Dat klopt, de instanties zullen hier ook lering uittrekken en misschien worden procedures veranderd. Maar daarmee hoeft het nog geen mediacircus te worden. | |
HiDiHo | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:47 |
Laatste | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:47 |
Mee eens. Het is kut voor de getroffenen (zowel bewoners als winkeliers als werknemers die aan het werk waren met die brug), maar dat is het dan ook wel. Natuurlijk moet er uitgezocht worden hoe en wat, maar zoals de media er nu mee omgaan, is overdreven. Maarja, komkommertijd... | |
opgebaarde | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:55 |
We waren bang voor meerdere doden en dat er slachtoffers onder het puin lagen. Raar om dat onder de noemer komkommertijd te dumpen | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:58 |
Dat er geen gewonden/doden zijn gevallen, was gisteravond al bekend. De media vielen bij de persco net als gieren die burgemeester, die sjap van het OM en de directeur van het aannemersbedrijf aan. Volkomen overbodig. | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:01 |
Er zal en moet een schuldige worden aangewezen en bij voorkeur voordat er onderzocht is of die er is en zo ja wie. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:03 |
Idd. Al tijdens het vallen van de kranen had er eigenlijk al op de voorpagina van de kranten moeten staan wie de schuldige is. | |
opgebaarde | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:03 |
Ah dus het aantal slachtoffers zou de leidraad moeten zijn? Dat er geen gewonden zijn gevallen is bijna een wonder te noemen als je de schade ziet | |
opgebaarde | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:05 |
Zo flauw kan ook de andere kant geschetst worden. Is dat wenselijk? | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:06 |
Nee. De impact van het ongeluk zou de leidraad moeten zijn. Voor lokale/regionale media: groot Voor landelijke media: middel Daar past een aanval, want dat was het bijna, op de burgemeester niet bij. Ja, dat was het ook. | |
opgebaarde | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:10 |
En als er nu wel drie doden waren gevallen (lijkt mij met mijn lekenblik niet eens onmogelijk) dan had die burgemeester ook niet zo aangevallen mogen worden? Begrijp best je punt maar ik heb de indruk dat je een beetje de boel chargeert. | |
crystal_meth | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:11 |
Lijkt me vrij normaal dat zo'n spectaculair falen veel aandacht krijgt. Dubbel falen bovendien, want men ging ervan uit dat ook als het zou misgaan er geen gevaar voor de omwonenden zou zijn. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:12 |
Nee, dan ook niet. Maar dan het wel een grotere impact gehad, en dan vragen nabestaanden ook om antwoorden, dus is het logisch dat er dan meer druk op ligt. Dat doe ik niet, maar dat mag jij vinden. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:36 |
Ik vind dat de Schuldige afgelopen Zaterdag al in een speciale editie van de krant zijn excuses aan had moeten bieden met daarin gelijk de bedragen die naar elke betrokkene zullen worden overgemaakt na het voorval, daarbij dienen de direct betrokkenen aan te kondigen dat zij gisteravond live op TV om hun eer te redden Hara-Kiri zullen plegen. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:38 |
De hoeveelheid gewonden en doden bepaalt mede (of zelfs grotendeels) de impact van een ongeval en de daarbij behorende media-aandacht. Hier zijn gewonden noch doden gevallen, dan is er niet de nieuwswaarde die het nu krijgt, kranen vallen namelijk geregeld om en soms op een huis. | |
beantherio | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:45 |
De media is wel erg rellerig bezig. Op het AD koppen ze 'Gemeente Alphen wist van risico's plaatsen brugdeel' omdat er een Veiligheids-, Gezondheids- en Milieuplan is opgesteld waarin risico's zijn benoemd. Is dat niet juist de bedoeling van zo'n plan? Als dit blijkbaar zo'n kop waard is dan ben je als journaille niet meer heel integer. | |
HiDiHo | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:47 |
Gelukkig zijn er nog mensen die wel zelf nadenken..... | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:50 |
Telegraaf ( ![]() Ik zou het erger hebben gevonden als ze de risico's niet kenden. En veel journalisten schijnen "wist van risico" en "opzettelijk laten vallen" door elkaar te halen. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:51 |
Kranten tegenwoordig.... En maar afvragen waarom ze zoveel lezers verliezen, deels natuurlijk door het internet, maar lezers zoals mij omdat kranten qua integriteit zelf een neerwaartse spiraal zijn ingedoken. | |
Janneke141 | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:54 |
Is de manier waarop ze bezig zijn niet juist een manier om de strijd met de internetconcurrentie aan te gaan? Het gedrag van de journalisten op de persconferentie was redelijk tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Als je begrijpt wat ik bedoel. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:56 |
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar een krant lees je toch voor de diepgang (tenminste dat was waarom ik altijd een krant las) voor het vluchtige nieuws was er het internet zoals bijvoorbeeld Fok! | |
Geralt | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:36 |
http://content1b.omroep.n(...)_veiligheidsplan.pdf Veiligheidsplan van de gemeente. Zo even kort doorgelezen en ze leggen zo een beetje alles neer bij de uitvoerder van de klus die een V&G dossier moet maken. Ergo: de gemeente treft geen enkele blaam, hooguit iemand die wat dat V&G plan had moeten controleren die ze buiten flikkeren en dat bedrijf mag alle kosten betalen. | |
Weltschmerz | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:37 |
Het was echt te genant voor woorden. Eigenlijk hadden ze na 2 minuten al moeten vertrekken, doei, we tikken wel even een persverklaring uit. Stelletje kleine kinderen daar. | |
Zolderkamer | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:39 |
Nu al..? Ik stel dat al in 1 van de eerste delen... ![]() Het is namelijk het meest voor de hand liggende... | |
Hondenfluitje | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:43 |
Eens. Als de politiek niet met reces was, dan was dit nieuws niet zo groot geweest. Zie hier een mooi voorbeeld van hoe de media bepalen waar de mensen over praten. | |
opgebaarde | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:44 |
Ga je nu echt kranten afrekenen op het AD?! ![]() | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:47 |
AD is niet de enige die een stuk minder is dan jaren geleden. Trouw nu en 10 jaar geleden is ook een wereld van verschil, vond het vroeger één van de betere (misschien wel de beste) krant, maar is zo dun door bezuinigingen en oppervlakkig geworden. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:50 |
Ik weet het, "kranen" en "kranten" schelen maar één letter, maar voor "kranten" is er vast een ander topic. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:51 |
Trouw vind ik een erg prettige krant. Ik heb 'm samen met NRC Next en die combinatie doet het wat mij betreft erg goed. | |
hottentot | dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:52 |
Vroeger jaren de trouw gehad omdat het rustige en diepgaande mij enorm aansprak, gelovig ben ik niet dus ik kan wat stukjes overslaan, maar verder een prima krant destijds. Nadat ze het aantal pagina's verkleinden een tijd na het overgaan op tabloid ben ik afgehaakt. | |
skrn | dinsdag 4 augustus 2015 @ 20:02 |
Als ik het artikel lees, lijkt dit op een rapport die wordt gebruikt door opdrachtgevers om aanbiedingen te kunnen beoordelen. Met zo'n rapport weet je als opdrachtgever met wat voor (technische) oplossingen de aannemers komen, en kun je specifieker beoordelen of de aanbiedingen hout snijden, zowel op kosten als op technische uitvoerbaarheid, planning, en ja, dus ook risico's. Je kan ook als opdrachtgever zeggen dat je een bepaalde oplossing bij voorbaat niet wil vanwege zo'n studie. Maar inderdaad, het zou raar zijn als risico's helemaal nooit werden benoemd. Dat mag ook niet. | |
Falco | dinsdag 4 augustus 2015 @ 20:39 |
Hoe meer je kennis hebt van dit soort materie, hoe sneller je door had dat journalisten uiteindelijk maar weinig snappen van de materie, net als tientallen andere risico die bij zo'n risico-analyse vooraf bekend zijn. | |
Zelfscanner | dinsdag 4 augustus 2015 @ 20:50 |
Mensen, het was gewoon de schuld van de Cup A Soup. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 20:54 |
QFT Meneer van Vollenhove, leest u mee? | |
mcmlxiv | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:18 |
Zolang er niet elke week kranen omvallen is er geen enkele reden om wat dan ook in de regels te veranderen of toe te voegen. Even kijken of er opzet of grove nalatigheid in het spel is, zo ja bestraffen, zo nee accepteren dat fouten gemaakt worden en dat daar soms ellende uit voort komt. Echte maatregelen moet je nemen bij risico's in de categorie hoge frequentie met echt hoge kans op serieuze schade. De frequentie van dit soort ongevallen is ronduit laag, de schade is redelijk overzichtelijk. Tis geen Fukushima of de watersnoodramp. We sterven al van de niet te controleren regeltjes en wetten. Meer regeltjes wordt de wereld alleen maar nog een stukje complexer en trager en vooral geen spat veiliger van. Net als dat gezeur om die ene piloot die zelfmoord pleegt en waarna we alles over de kop halen om dat in de toekomst te voorkomen. Emotioneel gejank, iets anders is het niet. | |
maily | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:53 |
Heeft Lee Towers al gereageerd? | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:54 |
? | |
AchJa | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:55 |
Gister begreep volgens mij Ryan3 hem ook als enige... ![]() We zijn te oud denk ik... | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:57 |
Ik weet wie Lee Towers is, maar ik begrijp de grap (?) niet. | |
Tourniquet | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:57 |
| |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:58 |
Oh. En wat heeft dat te maken met mijn opmerking? | |
AchJa | dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:59 |
Wiki | |
maily | dinsdag 4 augustus 2015 @ 22:00 |
Zoals meneer van Vollenhoven verstand heeft van veiligheid, heeft/had Lee Towers het van hijskranen. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 22:01 |
Oh. Okee, het zal wel grappig zijn. | |
Tourniquet | dinsdag 4 augustus 2015 @ 22:02 |
![]() Van Vollenhoven is trouwens sinds 2011 geen voorzitter meer van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. | |
spijkerbroek | dinsdag 4 augustus 2015 @ 22:04 |
Aan zo'n opmerking heb ik ten minste iets. Dank. | |
ACT-F | dinsdag 4 augustus 2015 @ 23:20 |
Ze laten de puinzooi gewoon liggen met een bordje: Never forget. | |
HiDiHo | woensdag 5 augustus 2015 @ 00:28 |
De experts | |
Zolderkamer | woensdag 5 augustus 2015 @ 00:43 |
Een paar cilinders en scharnieren aan de pontons en kranen... zodat ze de beweging van het vallen steeds kunnen herhalen en we maken er een groot opleidingscentrum van.. voor de bouwwereld, overheden, brandweer, politie, etc ![]() | |
eigendeegcookie | woensdag 5 augustus 2015 @ 00:55 |
waarom is het niet handiger om met bv 4 losse reepjes brug aan te komen, en die dan nadat ze op hun plaats zitten, aan mekaar te bevestigen? | |
crystal_meth | woensdag 5 augustus 2015 @ 02:04 |
http://www.vertikal.net/en/news/story/23450/ http://www.heavyliftnews.(...)n-in-the-netherlands | |
DUTCHKO | woensdag 5 augustus 2015 @ 04:00 |
Ik ben gewoon verbijsterd maar ook enorm blij dat er geen (menselijke) slachtoffers zijn gevallen. | |
Loekie1 | woensdag 5 augustus 2015 @ 07:47 |
Kans dat kraan van ponton schuift ALPHEN AAN DEN RIJN - Het ponton van de kleinste omgevallen bouwkraan in Alphen aan den Rijn is in de loop van dinsdagmiddag gaan bewegen. Daardoor zou deze van het ponton af het water in kunnen schuiven. De gemeente heeft dinsdagavond laten weten dat dinsdagmiddag nog negen woningen in de Hoofdstraat en de Blooemstraat ontruimd zijn. Volgens de gemeente is hiermee voldoende veilige ruimte gecreëerd, mocht de kraan gaan schuiven. „Deskundigen houden continu de situatie in de gaten en nemen waar nodig maatregelen”, stelt Alphen aan den Rijn. Hoeveel woningen er precies ontruimd zijn, zegt de gemeente niet. http://www.telegraaf.nl/b(...)an_verschuift__.html Gisteren zei Spies dat er één woning extra ontruimd is, nu blijken het er negen te zijn. Geeft niet hoor, maar ik vind wel dat er ontzettend weinig verteld wordt. Pas over een jaar mogen we weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. | |
Basp1 | woensdag 5 augustus 2015 @ 08:47 |
Ja liever 10 keer de mensen allerhande onzin vertellen en bij de 10e versie zeggen dat dit nu echt het juiste verhaal is. Dat is goed voor het vertrouwen van het publiek in zulke onderzoeken. ![]() | |
skrn | woensdag 5 augustus 2015 @ 08:58 |
Hoe meer je alles van te voren in elkaar zet, des te beter natuurlijk. Als je gewoon kranen op de markt hebt, die dat kunnen, dan zou ik niet weten waarom er op de bouwplaats gemonteerd moet worden. [ Bericht 0% gewijzigd door skrn op 05-08-2015 09:15:10 ] | |
0ne_of_the_few | woensdag 5 augustus 2015 @ 09:13 |
Jij weet alles al, dus wat is het probleem? | |
hottentot | woensdag 5 augustus 2015 @ 09:29 |
Architecten hebben voor een zeer sterke mening over wat zij wel of niet mooi vinden. | |
motorbloempje | woensdag 5 augustus 2015 @ 09:41 |
Het is erger dan ik dacht...
![]() ![]() ![]() | |
Basp1 | woensdag 5 augustus 2015 @ 10:21 |
Het kan ook zo zijn dat assembleren van die delen in een fabriekshal stukken makkelijker was dan dit ter plekke nog in elkaar willen zetten. Als ze bijvoorbeeld de boel aan elkaar moeten lassen waarbij men dan onder de brug moet liggen en daarna ook nog eens de lassen controleren dat werkt natuurlijk stukken moeilijker als in een werkplaats waar de boel goed uitgericht staat. | |
hottentot | woensdag 5 augustus 2015 @ 10:24 |
Dat klopt allemaal, maar ik bedoelde aan te geven dat de architect de keuze maakt voor deze constructie, je kunt net zo goed 3 delen tegen elkaar aan leggen, 20 M36 draadstangen erdoor en het is alsnog één geheel. Het uitrichten daar zit hem de tijd en het werk niet in. | |
Basp1 | woensdag 5 augustus 2015 @ 10:29 |
Maar dan heb je wel misschien weer een grotere kans op corrosie door losse verbindingen en net iets andere staalsoorten. Het is niet altijd aan de architect te danken maar ook soms gewoon aan constructietechnische eisen die met losse verbindingen niet gegarandeerd kunnen worden. | |
hottentot | woensdag 5 augustus 2015 @ 10:33 |
Klopt allemaal, elke constructie heeft zijn voor- en nadelen. | |
KingRadler | woensdag 5 augustus 2015 @ 10:33 |
ze hadden Bob de Bouwer moeten vragen. (offtopic) is het bedrijf die dit gedaan het beste in zijn werk of hebben ze gekeken naar goedkoopste offerte | |
Basp1 | woensdag 5 augustus 2015 @ 10:33 |
Net zoals elk hijsplan voor en nadelen heeft. ![]() | |
KingRadler | woensdag 5 augustus 2015 @ 10:36 |
Lee Towers is er kapot van. ![]() |