SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Los!
Sanremo?quote:Op zondag 2 augustus 2015 00:38 schreef DrNick het volgende:
[..]
Welke is tof? Heb er laatst een van Castelli gepast, maar vond die niet helemaal fijn zitten.
Geloof het wel ja.quote:Op zondag 2 augustus 2015 07:48 schreef Andyy het volgende:
[..]
Sanremo?
Vind het niet anders zitten dan normale broek en shirt, geeft zelfs minder druk op je schouders
2015 is vooral goed, de 11 speed versiequote:Op maandag 3 augustus 2015 17:51 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb nu een Bulls 600 met Ultegra afmontage (9x3). Jaar of tien oud (?).
Het geld moet ergens aan op, dus ik overweeg een nieuwe (/ jonge tweedehandse) fiets te kopen. Nu valt er op het frame en de wielen genoeg te winnen kan ik me voorstellen, maar ga ik er qua afmontage ook op vooruit als ik 105 koop uit 2013/2014/2015?
Mijn budget ligt rond de 1500-2000 euro.
Meh, triple en de oude 10 speed. Kan je beter voor een 105 carbon fietsje gaan nieuwquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:51 schreef Sloggi het volgende:
Wat denken de heren kenners van zoiets?
http://fb60c189b87341429b(...)wijk%2Fdefault%2Ecss
Volgens mij een aardig setje wielen en Ultegra. Ik kan hem niet vinden in de bicycle blue book.
Met een triple heb ik niet zoveel problemen. Ik wil toch een triple of een compact waarop ik relatief klein kan fietsen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:28 schreef Andyy het volgende:
[..]
Meh, triple en de oude 10 speed. Kan je beter voor een 105 carbon fietsje gaan nieuw
Ga je klimmen dan? Met een compact kan je al hetzelfde bereik hebben als met een triple als je de juiste cassette monteert, dus triples zijn best overbodig. Worden tegenwoordig ook niet meer gemaakt bij sommige groepen omdat er een compact optie beschikbaar is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:07 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Met een triple heb ik niet zoveel problemen. Ik wil toch een triple of een compact waarop ik relatief klein kan fietsen.
Weet jij meer over het frame van die Koga?
Ja, ik ga klimmen. Ik vind het grote bereik van een triple wel prettig. Bij een compact lever je altijd wel iets in (aan de boven- of onderkant van de verzetten), of is dat niet meer zo tegenwoordig?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:10 schreef Andyy het volgende:
En de nieuwe 11 speed groepen zijn gewoon veel beter dan de oude 10 speeds, daarom raad ik je ook aan om
Voor de "granny gear" hoef je het niet meer te doen tegenwoordig. 34 voorblad van een compact icm bergcassette met 32 of zelfs meer tandjes achter kom je overal wel boven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ja, ik ga klimmen. Ik vind het grote bereik van een triple wel prettig. Bij een compact lever je altijd wel iets in (aan de boven- of onderkant van de verzetten), of is dat niet meer zo tegenwoordig?
Rijden met een standaard buitenblad en een kleiner binnenblad is dan geen optie? Dan moet je allebei wisselen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:28 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Voor de "granny gear" hoef je het niet meer te doen tegenwoordig. 34 voorblad van een compact icm bergcassette met 32 of zelfs meer tandjes achter kom je overal wel boven.
Het "probleem" is dat zo'n cassette kut rijdt in nederland omdat de stappen tussen de verschillende versnellingen te groot zijn. Je zal dus regelmatig net te zwaar of net te licht moeten rijden en dan vaak ook nog eens met een scheve ketting. Dit is simpel op te lossen door in Nederland een andere cassette te monteren, maar mocht je dit teveel gedoe vinden is een triple imo nog steeds een goed alternatief.
Je bedoelt 53 als grote blad en 34 klein? Voor een standaard voorderrie is dat verschil te groot inderdaad, de afstand tussen de 2 bladen is te groot om de ketting omhoog te krijgen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:37 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Rijden met een standaard buitenblad en een kleiner binnenblad is dan geen optie? Dan moet je allebei wisselen?
Ja, dat bedoelde ik inderdaad.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:45 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Je bedoelt 53 als grote blad en 34 klein? Voor een standaard voorderrie is dat verschil te groot inderdaad, de afstand tussen de 2 bladen is te groot om de ketting omhoog te krijgen.
Je ziet nu wel vaak zogenaamde "supercompact" wat het beste van compact en standaard zou combineren: 52-36. Ik denk voor veel mensen wel goede oplossing maar vraagt natuurlijk wel net iets meer training.
Racefietsen vanaf zeg maar 2014 begint het echt de standaard te worden, je zal meer moeite moeten doen voor een triple en misschien ook wel voor normale compact of dubbel. Bij bv Canyon kan je zelfs alleen nog maar voor supercompact kiezen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:26 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Is zo'n supercompact standaard verkrijgbaar of moet je daarvoor hobbyen? Dat laatste vind ik namelijk veel via google.
Bedankt voor de adviezen overigens, beiden.
Ik heb eens even zitten tellen, en ik heb nu 30 voor 25 achter erop liggen. Daarmee kom ik overal boven, zelfs behoorlijk ongetraind. Dan kom je op 2,52 meter per omwenteling, volgens de verzettentabel op fiets.nl. Dat lijkt me dus een mooi minimum om aan te houden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Racefietsen vanaf zeg maar 2014 begint het echt de standaard te worden, je zal meer moeite moeten doen voor een triple en misschien ook wel voor normale compact of dubbel. Bij bv Canyon kan je zelfs alleen nog maar voor supercompact kiezen.
Het gaat niet optimaal zijn, hebt dan een enorme gatenkaas cassette. Tevens even opletten of je achterderrie het aankan. Voor in Nederland gewoon een 11/23 of 12/25 oid erop zodat alles mooi aansluit.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 14:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb eens even zitten tellen, en ik heb nu 30 voor 25 achter erop liggen. Daarmee kom ik overal boven, zelfs behoorlijk ongetraind. Dan kom je op 2,52 meter per omwenteling, volgens de verzettentabel op fiets.nl. Dat lijkt me dus een mooi minimum om aan te houden.
Als je dan verder kijkt in de tabel zie ik dat 36-30 ook op 2,52 uitkomt. Dus zo'n supercompact lijkt me een prima optie als ik het zo bekijk. Misschien is een 36-32 dan ook nog wel een optie. Of levert dat problemen op op het vlakke?
Goed om te weten.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 16:45 schreef ratatat het volgende:
[..]
Het gaat niet optimaal zijn, hebt dan een enorme gatenkaas cassette. Tevens even opletten of je achterderrie het aankan. Voor in Nederland gewoon een 11/23 of 12/25 oid erop zodat alles mooi aansluit.
Ik vind van niet eigenlijk.quote:Op zondag 9 augustus 2015 13:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Zijn er trouwens nog rationele redenen te bedenken om voor Campa te kiezen?
schakelt wat anders , en ziet er anders uit.quote:Op zondag 9 augustus 2015 13:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Zijn er trouwens nog rationele redenen te bedenken om voor Campa te kiezen?
Ik vind het niets. Ik ben zelf begonnen met 50/30, die 30 voor levert in combinatie met de op een na kleinste achter nog een redelijk verzet op voor als je het rustig aan doet, bijvoorbeeld omdat je een langere afstand fietst. Zo gauw je wat sneller wil fietsen moet je schakelen naar het grote blad en moet je dus voor achter een flink aantal tandwieltjes terugschakelen om een goede overgang te krijgen. Je zit dus al snel alleen maar op het grote blad te rijden. Met een blad van rond de 40 voor als kleinste blad zijn de lichtste versnellingen waarschijnlijk ook nog licht genoeg om heuvels op te rijden terwijl de overgang soepeler is. Ik zou dus voor een maat van rond de 40 kiezen voor het kleine blad.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 14:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb eens even zitten tellen, en ik heb nu 30 voor 25 achter erop liggen. Daarmee kom ik overal boven, zelfs behoorlijk ongetraind. Dan kom je op 2,52 meter per omwenteling, volgens de verzettentabel op fiets.nl. Dat lijkt me dus een mooi minimum om aan te houden.
Als je dan verder kijkt in de tabel zie ik dat 36-30 ook op 2,52 uitkomt. Dus zo'n supercompact lijkt me een prima optie als ik het zo bekijk. Misschien is een 36-32 dan ook nog wel een optie. Of levert dat problemen op op het vlakke?
Als je zegt kroegracert ,ga ik er even van uit dat je een fiets wil die je makkelijk ergens kan neer zetten zonder dat hij gelijk word gestolen.quote:
Met dat budget: 2e hands.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 19:36 schreef Goddelijker het volgende:
Ik ben op zoek naar een leuke racefiets, maat 56.
Nu zit ik af te wegen nieuw/2e hands, voor +- 600-650 euro.
Nu kwam ik wat leuke(re) prijzen tegen op Mantel, die volgens mij vrij laag/strak geprijsd is.
Weet iemand nog een andere winkel die leuke aanbiedingen heeft?
En wat als de Gios en Epic niet afvallen?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:47 schreef dop het volgende:
[..]
Als je zegt kroegracert ,ga ik er even van uit dat je een fiets wil die je makkelijk ergens kan neer zetten zonder dat hij gelijk word gestolen.
Dan vallen de epic en de Gios af, niet omdat het geen leuke fietsen zijn , maar juist omdat ze nostalgie hebben en misschien worden aangezien voor iets waardevols , en dus sneller gestolen zullen worden.
zijn eigenlijk ook fietsjes voor een liefhebber die een leuke oldtimer willen hebben.
rih kan mij niet bekoren , de gaint is volgens mij het meest geschikt om in de stad bij de kroeg achter te laten.
Zijn die andere twee niet al verkocht?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 22:00 schreef ratatat het volgende:
[..]
En wat als de Gios en Epic niet afvallen?
kwestie van smaak en liefdequote:Op dinsdag 11 augustus 2015 22:00 schreef ratatat het volgende:
[..]
En wat als de Gios en Epic niet afvallen?
Ik heb een destidsTrek nieuw gekocht voor 685. Als je begint kan dat toch prima zo.quote:
klinkt schappelijk , wel een model wat over meerdere jaren is gemaakt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 11:24 schreef emil23 het volgende:
Vanochtend bij de FM een mooie Merida road 905 op de kop getikt. Ultegra afgemonteerd en voorzien van ritchey wielen. Fiets krijgt nog nieuwe bekabeling en cassette voordat ik m kan halen. Een koopje voor ¤500 m.i.
Tuurlijk kan dat. Maar of het wijs is? Voor hetzelfde bedrag kun je een hele leuke en betere tweedehands vinden. Die je bovendien zonder al te veel verlies kunt doorverkopen als je na een jaar wat anders wil. Een nieuwe is zodra je hem ophaalt een stuk minder waard.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 19:10 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Ik heb een destidsTrek nieuw gekocht voor 685. Als je begint kan dat toch prima zo.
Komt nog wel kleding/schoenen/helm bij natuurlijk.
Dit ja, beter een goede tweede hands die je nadat je meer ervaring hebt en beter wilt makkelijk kan doorverkopen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 14:07 schreef alpeko het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat. Maar of het wijs is? Voor hetzelfde bedrag kun je een hele leuke en betere tweedehands vinden. Die je bovendien zonder al te veel verlies kunt doorverkopen als je na een jaar wat anders wil. Een nieuwe is zodra je hem ophaalt een stuk minder waard.
quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 13:57 schreef dop het volgende:
[..]
klinkt schappelijk , wel een model wat over meerdere jaren is gemaakt.
Pica ?
Als je een goede tweedehands kan vinden die goed is onderhouden en je laat iemand er naar kijken die er verstand van heeft dan wel, ja.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 14:07 schreef alpeko het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat. Maar of het wijs is? Voor hetzelfde bedrag kun je een hele leuke en betere tweedehands vinden. Die je bovendien zonder al te veel verlies kunt doorverkopen als je na een jaar wat anders wil. Een nieuwe is zodra je hem ophaalt een stuk minder waard.
9 speed triple , wel netjes nieuwe ketting en tandwielenquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 15:23 schreef emil23 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Snelle fotootjes gemaakt in de werkplaats van de fietsenzaak. Woensdag kan ik hem compleet afgesteld en op maat gemaakt afhalen.
[ afbeelding ]
Ik vind t een mooie herbeginnersfiets. Ik heb tot 12 jaar geleden vrij veel gefietst. Alleen toen overleed mijn vader ineens aan een hartaanval tijdens een tourtocht in Sauerland. Toen heb ik uit woede/angst al mijn fietsspullen verkocht. Maar ik wil het nu wel graag weer oppakken.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:48 schreef dop het volgende:
[..]
9 speed triple , wel netjes nieuwe ketting en tandwielen
zal niet zeggen dat het een buisten kansje is maar nette fiets.
heftig kan me voorstellen dat je dan even niet meer wil fietsenquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 21:48 schreef emil23 het volgende:
[..]
Ik vind t een mooie herbeginnersfiets. Ik heb tot 12 jaar geleden vrij veel gefietst. Alleen toen overleed mijn vader ineens aan een hartaanval tijdens een tourtocht in Sauerland. Toen heb ik uit woede/angst al mijn fietsspullen verkocht. Maar ik wil het nu wel graag weer oppakken.
Was ook heftig. Maar ik besef me nu ook dat 15kg overgewicht voornamelijk buikvet, een veel groter risico is en dat fietsen toch echt de fijnste methode is om daar wat aan te doen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 21:50 schreef dop het volgende:
[..]
heftig kan me voorstellen dat je dan even niet meer wil fietsen
Prima fiets voor een nieuwe start en de prijs is ook netjes
Dat ja, 9-speed Ultegra zal wel vrij veel jaartjes oud zijn inmiddels, zo ziet het er wel een beetje uit? Maar goede afstelling en service erbij helpt een hoop en dat krijg je niet als je 'm van een particulier op Marktplaats koopt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:48 schreef dop het volgende:
[..]
9 speed triple , wel netjes nieuwe ketting en tandwielen
zal niet zeggen dat het een buisten kansje is maar nette fiets.
het schakelt iets minder soepel als de nieuwe 10 en 11 speed , maar heb hier nog 2 fietsen met 9 speed , 1 ultegra en 1 dura ace.quote:Op zondag 16 augustus 2015 09:43 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Dat ja, 9-speed Ultegra zal wel vrij veel jaartjes oud zijn inmiddels, zo ziet het er wel een beetje uit? Maar goede afstelling en service erbij helpt een hoop en dat krijg je niet als je 'm van een particulier op Marktplaats koopt.
Euh, ik zie dat je je veel focust op de bovenbuis maat. Op zich prima natuurlijk, gezien je rugklachten, maar ik zou eerst eens kijken welk framemaat bij jou past en binnen die maat naar de verschillende geometrieen (en dus ook verschillende lengte bovenbuizen) gaan kijken. Je hebt het over een maat 52 frame, ik kan je nu wel al zeggen dat dat veel te klein is. Met jouw lengte zul je naar fietsen moeten zoeken met een framemaat van rond de 56. Als je dan niet te diep wilt zitten, zoals je aangeeft, heb je voor 2 a 3 tientjes een korte stuurpen van 9 of 10 cm.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:01 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb me - met wat hulp - opgemeten via competitivecyclist.co.uk:
Inseam: 86
Trunk: 64,7
Forearm: 37
Arm: 68,6
Thigh: 61,3
Lower Leg: 54,3
Sternal Notch: 147,8
Total Body Height: 182,5
Ik heb nu een Bulls met een bovenbuislengte (center-center) van 55 cm en een balhoofdbuislengte (top-top) van ca. 15 cm, met een spacer van 1-1,5 cm (dat zou ik thuis even op moeten meten). Omdat ik anders last van mijn rug heb, heb ik de stuurnok omgedraaid. Dan zit ik iets hoger en heb ik nergens last van. Volgens competitivecyclist zou ik een bovenbuis moeten hebben van 55,7-56,1 centimeter, dus die zou nét iets langer mogen zijn.
Nu heb ik een tweedehands Colnago AC-R zien staan in maat 52s. De effectieve bovenbuislengte is 55 cm en de balhoofdbuislengte is 16,6 cm. Daarnaast zitten er, kijkend naar de foto, nog 1 à 2 cm aan spacers op.
Geometrie van die fiets:
http://colnago.com/geometry-ac-r/
Zou deze mij passen? Ik twijfel om een paar redenen:
• Zal ik niet toch te diep zitten?
• Komt de zadelpen dan niet te hoog te staan?
Ik kan ook niet goed behoordelen hoe 'racy' dit frame is.
Tips?
Prima editquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 14:56 schreef iScream. het volgende:
[..]
Euh, ik zie dat je je veel focust op de bovenbuis maat. Op zich prima natuurlijk, gezien je rugklachten, maar ik zou eerst eens kijken welk framemaat bij jou past en binnen die maat naar de verschillende geometrieen (en dus ook verschillende lengte bovenbuizen) gaan kijken. Je hebt het over een maat 52 frame, ik kan je nu wel al zeggen dat dat veel te klein is. Met jouw lengte zul je naar fietsen moeten zoeken met een framemaat van rond de 56. Als je dan niet te diep wilt zitten, zoals je aangeeft, heb je voor 2 a 3 tientjes een korte stuurpen van 9 of 10 cm.
Edit: ik zie dat die Colnago een sloping frame heeft. Volgens internet komt een 52 sloping frame van Colnago ongeveer overeen met een maatje 56 bij traditionele frames (The sloping geometry found on Colnago road bikes are 4cm smaller than traditional geometry. For example a 56cm Traditional frame will be equal to a 52cm sloping frame), dus dan zou de maat je wellicht kunnen passen ja, maar 1 manier om erachter te komen!
te duur vreemde mix van oude onderdelen (bij elkaar geraapt zooitje)quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:22 schreef kaputwiehund het volgende:
http://link.marktplaats.nl/m937258320
Wat vinden jullie hiervan. Is de bovenkant van mijn budget. Zoek een fietsje waarmee ik af en toe een paar uur kan toeren in het Nijmeegse Heuvellandschap
Ja het afspuiten doe ik na elke rit, de ketting om de rit. Maar nu vroeg ik mezelf dus af, of dat geluid bij de ketting dus kwam door alle rotzooi die erop zat. Waardoor hij dus een krakend/schurend geluid maakte.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:35 schreef LintuxCx het volgende:
Dat moet je ws met een MTB veel vaker doen dan met een racefiets iig, zelfs na elke rit. (De hele fiets eigenlijk, iig met slecht weer.)
Voor mijn racefiets heb ik een maf apparaatje wat de ketting kan reinigen door de ketting er doorheen te laten draaien. Dan drogen en opnieuw olie erop. Heb het een paar keer geprobeerd maar er kwam te veel olie op geloof ik, die balans is ook ietwat gevoelig. (Met een racefiets iig, te veel betekent dat er te veel zooi aan blijft plakken, al heb je dat met een MTB ook sowieso wel lijkt me.)
Ik heb weinig MTB ervaring, dus weet het niet echt, maar denk je dat er wel genoeg olie/smeer achterblijft na het schoonspuiten?quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:03 schreef Alovenac het volgende:
[..]
Ja het afspuiten doe ik na elke rit, de ketting om de rit. Maar nu vroeg ik mezelf dus af, of dat geluid bij de ketting dus kwam door alle rotzooi die erop zat. Waardoor hij dus een krakend/schurend geluid maakte.
De methode voor het reinigen van de ketting die ik noem is dus goed?
Net voor de eerste keer ketting schoongemaakt. Eerst even met een doekje de ketting een aantal keer rond gedraaid, daarna voor zover mogelijk het overige vuil met een tandenborstel er nog afgehaald. Tot slot schakel voor schakel een aantal druppels olie erop en wat rond gedraaid.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:15 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ik heb weinig MTB ervaring, dus weet het niet echt, maar denk je dat er wel genoeg olie/smeer achterblijft na het schoonspuiten?
Het kraken en schuren lijkt me idd wel van zand en andere rotzooi komen ja. Heb ik op de racefiets eigenlijk niet, en op de MTB in slecht weer al na een half uur.
het is niet als met kleding waar in een keer alles word uitverkocht.quote:Op woensdag 2 september 2015 08:00 schreef Sunri5e het volgende:
Wanneer gaan de huidige 2015 modellen van racefietsen ongeveer in de uitverkoop?
Ik kan je nu uit eigen ervaring vertellen, dat je daar gewoon erg veel geluk bij moet hebben.quote:Op woensdag 2 september 2015 08:00 schreef Sunri5e het volgende:
Wanneer gaan de huidige 2015 modellen van racefietsen ongeveer in de uitverkoop?
Je had dan net zo goed bij Balk in Nieuw Vennep langs kunnen gaan, dat is ook een vrij bekende zaak in de regioquote:Op donderdag 10 september 2015 12:43 schreef Robar het volgende:
Hoi mensen,
Ik ben gisteren even bij een viertal winkels geweest in Hoofddorp (Brandt/Hoogma), Haarlem (Dasia) en Bennebroek (van Bakel). Wat korte gesprekken gehad met de diverse verkopers. Kijkend wat de opties waren nieuw en wat ze tweedehands hadden staan. Ik had een beetje gehoopt met het uitkomen van de nieuwe modellen binnen nu en een maand, dat er wat leuke aanbiedingen waren. Er waren wel vaak wel wat leuke aanbiedingen, maar helaas bijna niets meer beschikbaar in mijn maat. Bij Dasia hadden ze een inruiler in mijn maat, maar dat was een Merida van ongeveer 3 jaar oud (volgens de verkoper) met een volledige ultegra afmontage. Alleen toen ik de prijs hoorde, had ik wel wat twijfels over de leeftijd (650). Ik weet dat Merida over het algemeen wat goedkoper is, maar is een prijs van 650 euro voor zo een fiets realistisch of te mooi om waar te zijn? Of moet ik gewoon bij Merida wegblijven? (ik had een foto gemaakt, maar die is door mijn dochter vakkundig van mijn telefoon verwijderd)
Van Bakel in Bennebroek is een Giant dealer, maar omdat ik er 15 minuutjes vandaan woon ben ik daar even langsgewipt (ik was toch al onderweg) om te kijken of ze wellicht nog een leuke inruiller hadden staan. Ik had niet echt de intentie om een Giant aan te schaffen, maar ik liep daar wel tegen een tweetal fietsjes aan die wel interessant leken. Ik zou ze toch eens hier willen benoemen.
Optie 1:
http://www.giantfactoryou(...)osite.3/15868/68715/
(Afmontage 105 komt er 200 euro bij)
Optie 2:
http://www.giant-bicycles(...).triple/18502/75923/
Wat mij zelf opviel is dat de prijs onder andere gedrukt wordt door op bepaalde onderdelen te bezuinigen, waaronder de remmen. De verkoper was er alleen nogal stellig in, dat je beter voor een Carbon fiets met Tiagra kon gaan dan voor een aluminium met 105 die bijna hetzelfde kost.
Ik moet zeggen dat ik nu niet opeens fan ben van Giant, maar het waren wel twee mooie fietsen en de prijzen leken wel gunstig. Alleen weet ik nog niet genoeg van fietsen om daar een goed genoeg oordeel over te geven. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Bedankt voor de tip. Ik wist dat er in Nieuw Vennep ook een winkel zat, maar ik heb de keuze gemaakt om een stukje noordwaarts te gaan. Overigens viel Brandt me kwa kennis ook erg tegen. De verkoper kwam niet verder dan de standaardantwoorden als 105 is wat luxer dan Tiagra. En Trek en Cube zijn kwalitatief vergelijkbaar. Maar hij leek er niet echt verschrikkelijk veel van te weten. (Om over Hoogma maar te zwijgen)quote:Op donderdag 10 september 2015 14:10 schreef VXXLL het volgende:
[..]
Je had dan net zo goed bij Balk in Nieuw Vennep langs kunnen gaan, dat is ook een vrij bekende zaak in de regio. Brandt vind ik echt een kutwinkel
Bedankt dat je mijn gevoel bevestigd. Hoewel die fiets normaal 1499 euro kost en dus nu is afgeprijsd naar 999, blijkt dus inderdaad, dat er op andere onderdelen zwaar beknibbeld wordt. Het eerste waar ik het aan zag waren de remmen en daardoor had ik gelijk het idee dat er op andere onderdelen ook wel bezuinigd zou moeten zijn.quote:Op donderdag 10 september 2015 13:26 schreef dop het volgende:
we komen op het punt dat steeds meer alu fietsen echte instap modellen worden.
maar het is volgens mij nog niet zo dat je over willekeurig welk model en merk kan roepen dat carbon beter is dan alu.
een carbon fiets van ¤1000 is ook gewoon een budgetfiets.
de tcr is meer race geometrie , maar de afmontage is nog ouderwets met waslijnen.
de defy is meer toerders geometrie , en mooiere afmontage.
ik denk dat de keuze van de geometrie bij deze 2 voorbeelden veel belangerijker is dan de keuze alu carbon.
slechte fietsenmaker die dan gaat zeggen dat carbon fiets beter is
Ik heb het sowieso niet echt op fietsenwinkels, dus ben niet echt objectief. Maar bij Balk hebben ze er sowieso veel meer verstand van dan bij Brandt en Hoogma. Dus ik zou een bezoekje wel overwegen denk ik, hebben ook een stuk meer keuzequote:Op donderdag 10 september 2015 14:26 schreef Robar het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip. Ik wist dat er in Nieuw Vennep ook een winkel zat, maar ik heb de keuze gemaakt om een stukje noordwaarts te gaan. Overigens viel Brandt me kwa kennis ook erg tegen. De verkoper kwam niet verder dan de standaardantwoorden als 105 is wat luxer dan Tiagra. En Trek en Cube zijn kwalitatief vergelijkbaar. Maar hij leek er niet echt verschrikkelijk veel van te weten. (Om over Hoogma maar te zwijgen)
Bij Dasia en van Bakel had ik wel het gevoel, dat ze wisten waar ze het over hadden, alleen kreeg ik bij van Bakel het gevoel dat hij vooral die carbon fiets wilde verkopen (en dat gevoel lijk ik hier ook bevestigd te krijgen).
Heb je goede ervaringen met Balk?
quote:Op zondag 15 november 2015 19:34 schreef kamustra het volgende:
Ik overweeg een wielrenfiets te kopen maar als beginner zie ik door de bomen het bos niet meer.
Concreet kom ik de Montana Zerow tegen aan ¤500, wat ongeveer mijn budget is.
Ik weet echter niet of deze fiets ook kwalitatief in orde is? Ik ben een beginner dus mijn eisen liggen nog niet superhoog, al wil ik er natuurlijk ook een tijdje mee verder kunnen en niet elke maand stukken hebben.
Er zijn zoals ik het zie twee uitvoeringen, met andere versnellingen:
http://www.montanabike.co(...)o-xenon-2x9/?lang=en
http://www.montanabike.com/shop/zerow-shimano-claris-3x8/?lang=en
Is er een beter van deze uitvoeringen? En stelt deze fiets wat voor of kijk ik beter voor een andere?
Nee, dat is rotzooi. Tweedehands zul je rond de 500 euro een veel betere fiets kunnen vinden.quote:
Loeizware fiets met een kwalitatief slechte afmontage (bijv. Claris)quote:Op zondag 15 november 2015 21:16 schreef kamustra het volgende:
Bedankt! Ik vreesde er al voor. Waarom is dat rotzooi of waar moet ik op letten?
Hm, ik hoop dat ik toch nog antwoorden krijg op mijn vragen.quote:Er is al 126 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.
Is geen racefiets vriend.quote:Op maandag 21 maart 2016 15:33 schreef zarGon het volgende:
[..]
Een vriend van mij heeft me geïnfecteerd; ik wil een racefiets bouwen (single speed). Bedoeling is een tweedehands frame + voorvork te kopen, en vervolgens de rest van de fiets zelf in elkaar te zetten.
Lijkt mij dat die vraag hier prima kan hoor.quote:
Okéquote:Op maandag 21 maart 2016 15:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lijkt mij dat die vraag hier prima kan hoor.
quote:
quote:Op maandag 21 maart 2016 15:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lijkt mij dat die vraag hier prima kan hoor.
Ben een leek inderdaad, dus het kan voorkomen dat ik niet de juiste termen gebruik. In ieder geval: het gaat om een single speed.quote:Op maandag 21 maart 2016 16:00 schreef Nattekat het volgende:
Voor de wielrenfanaat zal de definitie van racefiets vast heel anders zijn dan voor de leek, kan je ook wel wat rekening mee houden.
Ik snap ook niet waarom dat niet hier zou kunnen.
Fiets zelf bouwen wordt altijd duurder dan 1 compleet kopen, maar tis wel leuk om te doen en dat is een goede reden.quote:Op maandag 21 maart 2016 15:33 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hm, ik hoop dat ik toch nog antwoorden krijg op mijn vragen..
Een vriend van mij heeft me geïnfecteerd; ik wil een single speed in elkaar zetten. Bedoeling is een tweedehands frame + voorvork te kopen, en vervolgens de rest van de fiets zelf in elkaar te zetten.
Ik wil mijn 'eigen' kleuren, lekker persoonlijk (als je het doet, moet je het goed doen, hehe). Blijkt dat het bepalen van de kleuren nog best moeilijk is. Ik ben uitgekomen op deze drie: turquoise + rood + wit.
Ik wil geen witte frame, en een rode frame is niet echt een optie, want onderdelen in de kleur turqoise zijn moeilijk te vinden. Dus blijft turquoise over als framekleur (daarom tweedehands). De rest van de onderdelen worden dan root en wit.
Zoiets:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dan beginnen de problemen bij mij....
Ik lees een beetje in, en blijkt dat je een frame kunt laten poedercoaten of gewoon laten spuiten. Ik weet echter niet wat verstandiger is, qua duurzaamheid en kosten. Wat raden jullie aan? Ik had gehoopt dat ik voor 100 euro (max 150 euro) klaar was wat betreft een turquoise frame, maar ik lees bedragen van 300 euro. En dat is echt veels te veel.
Verder gebruiken ze bij het poedercoaten/spuiten de RAL-kleuren, waarbij turqouise RAL 5018 is. Echter is deze turquoise heel anders dan de 'normale' turquoise. Ik wil graag de turquoise zoals op de plaatjes hierboven, welke RAL is dat dan?
Hngg.
Kleur is altijd moeilijk ivm lichtval. Zeker vanaf een foto op internet, hangt ook af van je beeldscherm enzo. Eeen profi spuiter kan adhv een staal een kleur precies namaken.quote:Op maandag 21 maart 2016 18:57 schreef Fretwork het volgende:
Voor je kleurzoektocht, zoek eens op Celeste
Omdat hij een goed frame wil vernaggelen en de hele historie ervan wil vernieuwen door hem te herspuiten zonder enig gevoel voor de traditie en de historie van het frame.quote:Op maandag 21 maart 2016 16:00 schreef Nattekat het volgende:
Voor de wielrenfanaat zal de definitie van racefiets vast heel anders zijn dan voor de leek, kan je ook wel wat rekening mee houden.
Ik snap ook niet waarom dat niet hier zou kunnen.
Beter dat een frame wordt omgebouwd dan weggegooid toch?quote:Op maandag 21 maart 2016 22:02 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Omdat hij een goed frame wil vernaggelen en de hele historie ervan wil vernieuwen door hem te herspuiten zonder enig gevoel voor de traditie en de historie van het frame.
Wie zegt hier weggooien?quote:Op maandag 21 maart 2016 22:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Beter dat een frame wordt omgebouwd dan weggegooid toch?
Wie betaalt, bepaalt.quote:Op maandag 21 maart 2016 22:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wie zegt hier weggooien?
Er zijn nog genoeg liefhebbers die zo'n frame een 2e leven willen geven. Wat een probleem is als iemand er een of andere fantasiekleur op gespoten heeft en wat vaak nog erger is, allerhande oogjes en andere aansoldeeronderdelen afgeflext heeft.
Gelukkig gaat het niet over een monumentaal gebouw, maar over een oude racefiets.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een monumentaal gebouw mag ook niet zomaar verbouwd worden, ook al ben je de eigenaar.
Dat komt beter in de buurt ja. Thanks!quote:Op maandag 21 maart 2016 16:33 schreef dop het volgende:
kleur is denk ik RAL 6027 (kleur vanaf een monitor is onmogelijke opgave)
poeder coaten is duurzamer maar kan niet voor 100, word al lastig om het netjes te laten spuiten voor dat geld denk ik.
Ja, dat weet ik inmiddels ook.quote:Op maandag 21 maart 2016 18:15 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Fiets zelf bouwen wordt altijd duurder dan 1 compleet kopen, maar tis wel leuk om te doen en dat is een goede reden.
Heb in Nijkerk eentje gevonden die het voor 100 euro doet. Dat bevalt me wel. Dat betekent vast dat ik 'm zonder lak/geschuurd moet inleveren?quote:Je kan je frame en vork gewoon naar een (evt bevriende) autospuiter brengen en voor rond de 100.- laten spuiten. Als je het frameset zelf netjes schuurt (met waterproof schuurpapier korrel 400 minstens) kan je kosten besparen. Wel een hele klus als er bijv. transfers (stickers) op zitten want dan moet je tot kaal metaal schuren.
Thanks.quote:Wil je een bepaalde kleur zoek daar dan een voorbeeld van op papier ofzo en neem dat mee dan kan de spuiter die kleur mengen.
Celeste? Wat bedoel je hiermee?quote:Op maandag 21 maart 2016 18:57 schreef Fretwork het volgende:
Voor je kleurzoektocht, zoek eens op Celeste
Waar heb jij het nou weer over?quote:Op maandag 21 maart 2016 22:02 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Omdat hij een goed frame wil vernaggelen en de hele historie ervan wil vernieuwen door hem te herspuiten zonder enig gevoel voor de traditie en de historie van het frame.
Ik geef het ook een tweede leven...quote:Op maandag 21 maart 2016 22:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Er zijn nog genoeg liefhebbers die zo'n frame een 2e leven willen geven.
Waarom is dat een probleem? Ik probeer je te snappen, maar dat lukt me vooralsnog niet.quote:Wat een probleem is als iemand er een of andere fantasiekleur op gespoten heeft
Wat een vergelijking ook...quote:Op maandag 21 maart 2016 23:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een monumentaal gebouw mag ook niet zomaar verbouwd worden, ook al ben je de eigenaar.
Celeste is de standaard kleur van Bianchi.quote:
De huiskleur van de Italiaanse fietsenbouwer Bianchi.quote:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een nieuw baanframe in (ongeveer) jouw kleur, zoals een Leader 725. Qua kosten zul je dan wel hoger uitkomen, naar alle waarschijnlijkheid.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:45 schreef zarGon het volgende:
Ik wil een fiets in elkaar zetten. Ik mag de kleuren zelf bedenken. Ik heb besloten om geen standaardkleur (zwart, rood, wit enzovoorts) te nemen. Ik kan dan twee dingen doen: of een nieuwe frame kopen en dan bijbetalen voor de juiste kleur, of ik koop een tweehands frame (met voorvork) en betaal dan bij voor de juiste kleur. De tweedehands-optie is goedkoper, dus waarom zou ik dat dan niet doen?
En ik zie ook liever dat een oud frame een twee leven krijgt, dan dat 'ie staat weg te rotten ergens in een schuurtje. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, zolang je de gemaakte keuzes maar respecteert. Anders had je het zelf moeten doen. Maar dat zijn mijn twee centjes.quote:Op maandag 21 maart 2016 22:08 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn nog genoeg liefhebbers die zo'n frame een 2e leven willen geven. Wat een probleem is als iemand er een of andere fantasiekleur op gespoten heeft en wat vaak nog erger is, allerhande oogjes en andere aansoldeeronderdelen afgeflext heeft.
Waar het om gaat is dat een klassieke fiets een stuk historie is, een stuk fietshistorie. Een deel van die historie wordt verteld door de kleur en de tostand van de lak. Als je dat alles weghaalt en vervangt door iets nieuws verlies je die persoonlijke historie van de fiets.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:45 schreef zarGon het volgende:
[..]
Waar heb jij het nou weer over?
...
Ik wil een fiets in elkaar zetten. Ik mag de kleuren zelf bedenken. Ik heb besloten om geen standaardkleur (zwart, rood, wit enzovoorts) te nemen. Ik kan dan twee dingen doen: of een nieuwe frame kopen en dan bijbetalen voor de juiste kleur, of ik koop een tweehands frame (met voorvork) en betaal dan bij voor de juiste kleur. De tweedehands-optie is goedkoper, dus waarom zou ik dat dan niet doen?
[..]
Ik geef het ook een tweede leven...
[..]
Waarom is dat een probleem? Ik probeer je te snappen, maar dat lukt me vooralsnog niet.
Ik wil de fiets een persoonlijk tintje geven, en wil daarbij een oude/tweedehands frame gebruiken. Maar dat zou ik niet mogen doen, of zo...
Op het moment zijn er genoeg liefhebbers die een middenklasse of top klassieker met veel liefde opnieuw willen opbouwen. En de fixie fans willen inmiddels geen pisbakkenstaal meer. Ik heb al een vernaggelde Cinelli zien voorbijkomen waarbij zelfs de panto's helemaal volgekliederd waren door het poedercoaten.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:45 schreef cafca het volgende:
Och, Ivo, het hangt ook nog af van de kwaliteit van het frame en de fiets hè?
Ik heb laatst een Peugeot 103 tentstokkenframe (voor best veel geld) verkocht aan iemand die er een fixie van wilde maken.
Totaal geen probleem mee, 13 in een dozijn fiets, zijn er nog honderdduizenden van (ook in originele staat).
Als je een originele Champions mondial of Colnago master gaat vernaggelen is het natuurlijk wat anders, maar ook daar geldt wat ik eerder zei, hergebruik als fixie is een goed plan B, en beter dan direct verschrotten
Ik kan me voorstellen dat dat je liefhebbershart zeer doet ja.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:55 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik heb al een vernaggelde Cinelli zien voorbijkomen waarbij zelfs de panto's helemaal volgekliederd waren door het poedercoaten.
De meesten zullen hier zeggen tweedehands. Maar als je er geen verstand van hebt is dat ook lastig.quote:Op woensdag 13 april 2016 13:59 schreef MichelWuyts het volgende:
pi_161398544
Ben op zoek naar een 'beginnersfiets'. iemand een aanrader? Budget is ca.¤800 of inderdaad gaan voor 2de hands?
Sensa zie ik op internet veel verschijnen. Waarom is deze dan goed t.o.v andere fietsen in deze prijsklasse?quote:Op woensdag 13 april 2016 15:55 schreef cafca het volgende:
[..]
De meesten zullen hier zeggen tweedehands. Maar als je er geen verstand van hebt is dat ook lastig.
Als je goed rondkijkt kun je voor dat bedrag best een mooi beginnersfietsje kopen van Bulls of Sensa bijvoorbeeld.
Blijf kwa afmontage ieder geval weg bij fietsen met Shimano Claris of Sora
omdat je bij Sensa en Bulls vaak net 1 klasse hogere afmontage hebt als bij de andere bekende merkenquote:Op donderdag 14 april 2016 13:35 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Sensa zie ik op internet veel verschijnen. Waarom is deze dan goed t.o.v andere fietsen in deze prijsklasse?
Die is niet in al te beste staat en als hij dan ook nog wat mankementen heeft. Ik zeg 50 euro.quote:Op maandag 2 mei 2016 09:36 schreef metmate het volgende:
Hallo allen,
Ik heb recent een Koga Miyata Full Pro Dura Ace uit 1981 tot mijn beschikking gekregen en nu wil ik deze verkopen omdat er toch wat mankementen aan zitten. Volgens mij is dit ook nog eens een echte wedstrijd fiets geweest.
Volgens mij is dit een gewilde fiets maar kan hem niet op waarde schatten.
Weet iemand wat de waarde van deze fiets is?
http://postimg.org/image/lubnebyxt/
Bedankt!
Jammer dat hij niet origineel meer is.quote:Op maandag 2 mei 2016 09:36 schreef metmate het volgende:
Hallo allen,
Ik heb recent een Koga Miyata Full Pro Dura Ace uit 1981 tot mijn beschikking gekregen en nu wil ik deze verkopen omdat er toch wat mankementen aan zitten. Volgens mij is dit ook nog eens een echte wedstrijd fiets geweest.
Volgens mij is dit een gewilde fiets maar kan hem niet op waarde schatten.
Weet iemand wat de waarde van deze fiets is?
http://postimg.org/image/lubnebyxt/
Bedankt!
Zijn nog zat mensen die met die oude klassiekers rondrijden. Ik heb tot begin vorig jaar nog op een oude flandria randonneur rondgereden. Toch maar weggedaan, wegens ruimtegebrek.quote:Op maandag 2 mei 2016 18:44 schreef Teslynd het volgende:
Google voert langs merkwaardige wegen. Ik keek naar een bijzettafeltje van Ikea dat een belangrijke ontwerpprijs gewonnen heeft vanwege de bevestigingstechniek en kwam op mixte frames die herboren zijn. En dan via een engelse site een afbeelding van de Steel Ride van het Nederlandse bedrijf Snel.
http://www.snelfietsen.nl(...)tsen/28-inch-wielen/
[ afbeelding ]
Betekent dit dat de fantastische semi-racefietsen uit de jaren 80 weer terugkomen? Mijn stokoude woog slechts 14 kg, er is wel wat bijgekomen door optuigen met voordrager, jasbeschermer en zo.
Sorry, ik ben luiquote:Op maandag 16 mei 2016 20:11 schreef Sunri5e het volgende:
Ik wil een volgende stap maken. Mijn Trek met alu frame en 105 groep inruilen voor een carbon fiets met Ultegra. Mijn oog is gevallen op de Trek Emonda S 6. Wat vinden jullie van die fiets als je de specs bekijkt?
Wat vind je van de BMC actie bij mantel? https://www.mantel.com/bm(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0MQ==quote:
voor die centjes zijn er mooiere fietsen met beter afwerkingquote:Op maandag 16 mei 2016 20:11 schreef Sunri5e het volgende:
Ik wil een volgende stap maken. Mijn Trek met alu frame en 105 groep inruilen voor een carbon fiets met Ultegra. Mijn oog is gevallen op de Trek Emonda S 6. Wat vinden jullie van die fiets als je de specs bekijkt?
Mooie fiets idd. Goede prijs kwaiteitverhouding?quote:Op maandag 16 mei 2016 20:49 schreef Najieto het volgende:
[..]
Wat vind je van de BMC actie bij mantel? https://www.mantel.com/bm(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0MQ==
Krijg je er ook nog pedalen bij.
Ze verkopen bij mantel ook dat type met een klein krasje voor 1299.quote:Op maandag 16 mei 2016 21:09 schreef dop het volgende:
[..]
voor die centjes zijn er mooiere fietsen met beter afwerking
belangrijkste minpuntjes
gewicht is hoog voor een moderne carbon fiets zou voor die prijs toch onder de 8 kilo of er heel dicht bij moeten
alle kabels buiten langs waar veel fietsen op dat nivo ze binnen door hebben
twijfels over de wieltjes, maar zo minimaal omschreven dat ik die niet goed kan beoordelen
Wielen en banden zijn ruk en H2 fit vind ik niet chill, maar dat laatste is persoonlijk natuurlijk.quote:Op maandag 16 mei 2016 20:11 schreef Sunri5e het volgende:
Ik wil een volgende stap maken. Mijn Trek met alu frame en 105 groep inruilen voor een carbon fiets met Ultegra. Mijn oog is gevallen op de Trek Emonda S 6. Wat vinden jullie van die fiets als je de specs bekijkt?
Het gaat denk ik deze fiets worden!quote:Op maandag 16 mei 2016 20:49 schreef Najieto het volgende:
[..]
Wat vind je van de BMC actie bij mantel? https://www.mantel.com/bm(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0MQ==
Krijg je er ook nog pedalen bij.
De TCR voor de kleur, de Propel voor het frame. Giantquote:Op maandag 23 mei 2016 22:37 schreef Sunri5e het volgende:
Toch nog een twijfel de volgende fietsen zijn afgeprijsd:
https://www.mantel.com/gi(...)YWxsPTEjc3RhcnQxNQ==
https://www.mantel.com/gi(...)ZXdfYWxsPTEjc3RhcnQz
Beide ongeveer een kilo lichter dan de BMC die hier genoemd werd en de kabels door het frame heen ipv er overheen: https://www.mantel.com/bmc-teammachine-slr03-ultegra
Zit er voor de rest zoveel verschil tussen een BMC en een Giant?
Zeg je dit uit voorliefde voor Giant?quote:Op maandag 23 mei 2016 23:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De TCR voor de kleur, de Propel voor het frame. Giant
Ik hen zelf ook een TCR in ongeveer die kleuren (modeljaar 2013). Dus het antwoord op je vraag is ja.quote:
Hoe bevalt hij?quote:Op maandag 23 mei 2016 23:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik hen zelf ook een TCR in ongeveer die kleuren. Dus het antwoord op je vraag is ja.
Heel erg goed. Heb er wel vorig jaar andere wielen onder gezet. De originele ga ik gebruiken als winterwielen.quote:
De naam.quote:Op maandag 23 mei 2016 22:37 schreef Sunri5e het volgende:
Toch nog een twijfel de volgende fietsen zijn afgeprijsd:
https://www.mantel.com/gi(...)YWxsPTEjc3RhcnQxNQ==
https://www.mantel.com/gi(...)ZXdfYWxsPTEjc3RhcnQz
Beide ongeveer een kilo lichter dan de BMC die hier genoemd werd en de kabels door het frame heen ipv er overheen: https://www.mantel.com/bmc-teammachine-slr03-ultegra
Zit er voor de rest zoveel verschil tussen een BMC en een Giant?
Tweedehands? 500 is dan echt te veelquote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:48 schreef Tshot het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr
Wat zou deze fiets ongeveer waard zijn als deze afgemonteerd was met Shimano Tiagra? Ik kan er namelijk 1 krijgen voor ¤ 500,- maar weet niet zo goed of dat een goeie deals is of niet.
Mwah, valt mee. Ik heb pas nog een Bianchi Via Nirone (wat toch echt een minder frame is) met 9 sperd Tiagra verkocht voor 550. Vond ik ook wat veel, maar goed.quote:
Gelukkig is een wiel er weer terug inzetten bij een racefiets een stuk makkelijkerquote:Op zaterdag 28 mei 2016 12:21 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik heb dus net, bij wijze van test, m'n fiets in de kofferbak gestopt en er weer uitgehaald![]()
Het past! Ik moet wel m'n voorwiel eruit halen, helaas. De Polo is nét te kort. Maar goed, daar moest ik toch een keer aan geloven, dus dat heb ik nu ook maar geoefend. Je moet ergens beginne hè
Door dit soort dingen voel ik me zo'n ontzettende n00b
Makkelijker als bij een auto bedoel je? Ik bel daar dus serieus de pechhulp voorquote:Op zaterdag 28 mei 2016 12:50 schreef Najieto het volgende:
[..]
Gelukkig is een wiel er weer terug inzetten bij een racefiets een stuk makkelijker
Nee als een gewone fiets.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 12:54 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Makkelijker als bij een auto bedoel je? Ik bel daar dus serieus de pechhulp voor![]()
Dus in dat perspectief heb ik best een stapje gezet![]()
Ik vrees alleen voor het moment dat m'n achterwiel er een keer uitmoet
- edit - Oh, ik zie nu pas dat die hele fiets-in-de-auto discussie niet hier gevoerd werd, maar in het recreatief wielrennen-topic. Nou ja...
Dat heb ik op YouTube gezien inderdaad! Misschien dat ik dat ook maar eens gewoon thuis moet oefenen voor het geval het onderweg een keer moet. Dan weet ik in ieder geval wat ik doequote:Op zaterdag 28 mei 2016 12:59 schreef Najieto het volgende:
[..]
Nee als een gewone fiets.
Tip: als je je achterwiel eruit wilt halen eerst je ketting op je kleinste verzet zetten. Heb je de minste spanning op je ketting. En het is echt niet zo moeilijk als het lijkt
En gelijk heb je. Dat doe ik zelfs met mijn niet-race fiets. Geen quickrelease, naafversnellingen enzo, bekijk het maar.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 12:54 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Makkelijker als bij een auto bedoel je? Ik bel daar dus serieus de pechhulp voor![]()
Oh, aan de gewone fiets begin ik ook niet. Teveel gedoe, ik breng 'm met liefde naar de lokale fietsenmaker.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 13:32 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
En gelijk heb je. Dat doe ik zelfs met mijn niet-race fiets. Geen quickrelease, naafversnellingen enzo, bekijk het maar.
Zelfs de fietsenmaker (okay, Halfords..) heeft het al eens voor elkaar gekregen zo de 1e en 4e versnelling te verwisselen.
Waarvoor wil je het gebruiken?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 11:07 schreef AeroxV8 het volgende:
https://www.fietsenwinkel.nl/giant-defy-advanced-pro-0-2016
Dit een beetje knappe fiets voor die prijs?
Fietsenquote:
Ik vind 'm te duur, als je gewoon wat rondjes wilt doen heb je geen Dura-ace nodig. Kan je beter voor Ultegra gaan. Minstens net zo goed maar iets zwaarder alleenquote:Op zaterdag 28 mei 2016 14:28 schreef AeroxV8 het volgende:
[..]
Fietsen![]()
Paar keer per week een rondje, doe nu vaak tussen de 50 en 75km, wil structureel naar 75-100 met regelmatig een uitstapje naar 150km.
Ben ik zeker met je eens.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 15:41 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik vind 'm te duur, als je gewoon wat rondjes wilt doen heb je geen Dura-ace nodig. Kan je beter voor Ultegra gaan. Minstens net zo goed maar iets zwaarder alleen
moet jij er op rijden dan?quote:Op maandag 21 maart 2016 22:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wie zegt hier weggooien?
Er zijn nog genoeg liefhebbers die zo'n frame een 2e leven willen geven. Wat een probleem is als iemand er een of andere fantasiekleur op gespoten heeft en wat vaak nog erger is, allerhande oogjes en andere aansoldeeronderdelen afgeflext heeft.
vorig naar nog een originele mercx uit elkaar getrokken om er een ss beater van te maken, of wou jij hem overnemen voor 1400? dikke fucking carequote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:18 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
In kringen van liefhebbers van klassieke fietsen is een opnieuwe gespoten fiets beduidend minder waard dan een fiets met een beschadigde maar bijgewerkte lak. Gewoon omdat de historie verloren is gegaan.
In Fixie kringen is het nogal gebruikelijk om nog een slag verder te gaan en allerhande delen van het frame (derailleuroogje, commandeurnokken) er af te flexen. Op die manier is de conversie naar fixed nooit meer ongedaan te maken.
is niet zoals met kleding, maar tegen de tijd dat het seizoen voorbij is en de 2017 modellen er zijn.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 23:42 schreef Sunri5e het volgende:
Wanneer worden trouwens de 2016 fietsen in de uitverkoop gedaan?
fietsen je laatste onderdeel ?quote:Op maandag 30 mei 2016 14:31 schreef Keroppi het volgende:
Misschien een vraag die wat lastig te beantwoorden is, maar misschien kunnen jullie me toch een beetje helpen.
Ik heb besloten dat ik dit najaar een alternatieve triatlon ga doen. Hierbij moet ik naast 3 km roeien en 5 km hardlopen ook ruim 25 km fietsen.
Nu heb ik sinds kort een racefiets (simpel aluminium instapmodel) en heb een aantal keer een rondje gefietst. Vind het superleuk, maar ik moet natuurlijk ook trainen voor mijn wedstrijd. Maar waar ik bij hardlopen wel een beetje referentie heb van hoe hard ik wil/kan lopen, vind ik dat bij fietsen nog lastig. Ik kan niet superveel trainen. Want ik moet naast mijn full-time baan + diensten ook trainen voor het roeien en hardlopen.
Wat denken jullie dat ik een beetje qua snelheid moet proberen aan te houden tijdens die wedstrijd, rekening houdend met het feit dat ik al geroeid heb en ook nog een stukje moet hardlopen
Oh en ik ben een vrouw, dat is uit mijn username/icon niet altijd heel duidelijk
Gefeliciteerd.quote:Op maandag 30 mei 2016 15:06 schreef Tshot het volgende:
Late reactie, maar nog bedankt voor het advies mensen! Heb 'm uiteindelijk gekocht voor 450. Nu maar eens op zoek naar kleding plus helm en schoenen.
Die hou je tegoed. Nog geen foto gemaakt en hij zit nu ook onder de modder aangezien ik in de stromende regen van de koper naar mijn huis moest fietsen.quote:Op maandag 30 mei 2016 15:12 schreef dop het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
toon ons je trots picture please
Ah ik zie het, was een beetje misleid door het 'beginnen met wielrennen' Maar ik post 'm even in het andere topic.quote:Op maandag 30 mei 2016 15:08 schreef dop het volgende:
[..]
fietsen je laatste onderdeel ?
25 kan makkelijk binnen het uur , in training zou ik vooral op je duurvermogen trainen en dus ritjes boven een uur doen waar 25 gemiddeld een prima uitgangspunt is.
redelijk ontspannen rijden en niet helemaal buiten adem aankomen.
in een wedstrijd moet 30km/h haalbaar zijn.
overigens gaat dit topic over de aanschaf van een racefiets.
zou je vraag nog eens stellen maar dan hier: SPT / Recreatief Wielrennen #602 Met berggeit Muzas
Het is ook niet dat het hier niet mag , maar in het ander topic is meer bezet met verschillende mensen die ook wedstrijd ervaring hebben en meer over training kunnen vertellen.quote:Op maandag 30 mei 2016 15:48 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Ah ik zie het, was een beetje misleid door het 'beginnen met wielrennen' Maar ik post 'm even in het andere topic.
Bedankt voor je advies, zal de duur van mijn rondjes wat opvoeren. Helaas is fietsen niet het laatste onderdeel, ik moet erna nog hardlopen
Oude stalen frames bedoel je? In de meeste past gewoon een holowtech2 body ja.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:25 schreef Andyy het volgende:
Al die oude racers, kan je die gewoon kopen en moderne Shimano spul opzetten? Vooral de crank ben ik benieuwd naar
Ja die, en de frameshifters kan je gewoon eraf halen en kabel door laten lopen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 20:11 schreef cafca het volgende:
[..]
Oude stalen frames bedoel je? In de meeste past gewoon een holowtech2 body ja.
Ja, op de aanlas van de shifter zet je dan de kabelgeleider.quote:Op woensdag 1 juni 2016 01:06 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ja die, en de frameshifters kan je gewoon eraf halen en kabel door laten lopen?
Denk dat je hier wel iets aan hebt:quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:56 schreef James-Hetfield het volgende:
Ik lees bij verschillende fietsen over verschillende crankstellen.
De een spreekt over dubbel, de ander over triple en de volgende weer over compact.
Nu ben ik op zoek naar een leuke beginnersfiets om te beginnen met wielrennen en ben van plan te gaan fietsen in Twente in de omgeving van de Holterberg en Lemmelerberg.
Welk crankstel is dan geschikter?
De verschillen worden mij niet geheel duidelijk, wat waarschijnlijk komt door mijn gebrek aan kennis en ervaring hierin.
Kan iemand mij e.e.a verduidelijken?
quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:32 schreef Yankee het volgende:
[..]
Denk dat je hier wel iets aan hebt:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=7330
Daar aan toegevoegd dat de triple toch wel een beetje op zijn retour is, vooral omdat de nieuwere groepen achter tegenwoordig tot 30 of zelfs 32 aan kunnen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:36 schreef James-Hetfield het volgende:
[..]Super, thnx. Nette duidelijke uitleg.
Dat op z'n retour zijn van een triple is gebaseerd op een foutief gebruik van een triple in deze regio's. De triple werd gezien als een dubbel met een extra reddingsblad. Gebruikte je de triple anders dan heeft ie nog altijd zin. Een triple dient er dan voor om zowel in de bergen als in het vlakke altijd een juiste opeenvolgende lijn aan versnellingen te hebben zonder veel dubbel te moeten shiften zoals nu zal moeten bij een compact. Ik zie nog altijd nut voor een triple, mijn volgende nieuwe fiets zal er dan ook een hebben.quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:26 schreef cafca het volgende:
[..]
Daar aan toegevoegd dat de triple toch wel een beetje op zijn retour is, vooral omdat de nieuwere groepen achter tegenwoordig tot 30 of zelfs 32 aan kunnen.
Klopt, maar ja, de triple heeft ook wel een image-probleem bij vooral de jongere fietsers natuurlijk.quote:Op donderdag 2 juni 2016 22:07 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat op z'n retour zijn van een triple is gebaseerd op een foutief gebruik van een triple in deze regio's. De triple werd gezien als een dubbel met een extra reddingsblad. Gebruikte je de triple anders dan heeft ie nog altijd zin. Een triple dient er dan voor om zowel in de bergen als in het vlakke altijd een juiste opeenvolgende lijn aan versnellingen te hebben zonder veel dubbel te moeten shiften zoals nu zal moeten bij een compact. Ik zie nog altijd nut voor een triple, mijn volgende nieuwe fiets zal er dan ook een hebben.
Voor dat geld kan je veel beter tweedehands kopen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 20:00 schreef Morendo het volgende:
http://www.decathlon.nl/C-409898-racefietsen
Hoe goed zijn deze fietsen, en dan vooral die van 350-600 Euro?
Met wel meer risico's natuurlijk. Iemand ervaring met deze fietsen?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 20:04 schreef ratatat het volgende:
[..]
Voor dat geld kan je veel beter tweedehands kopen.
Ervaring niet, een mening wel:quote:Op vrijdag 3 juni 2016 20:14 schreef Morendo het volgende:
[..]
Met wel meer risico's natuurlijk. Iemand ervaring met deze fietsen?
deze zou ik lekker laten voor wat hij is, sora is een van de minste afmontages van shimano en gaat geen jaren mee.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 16:27 schreef Morendo het volgende:
Veel dank voor beide antwoorden.
Ik heb dit gevonden op Marktplaats:
http://www.marktplaats.nl(...)reviousPage=lr&pos=1
Hoe denken jullie over deze fiets? Bovendien: het is echt mijn bedoeling om een a twee keer per week een ontspannen tochtje te maken. Het is puur recreatief.
58 is groot. Ik rij zelf rond met 54 en ben 184quote:Op zaterdag 4 juni 2016 18:50 schreef Morendo het volgende:
Ik ben 1.83m, dus dan zou ik een fiets met een framemaat van 58/59 moeten hebben?
De fiets die jij linkt heb ik toevallig net gezien cafca, maar daar zou ik dus te klein voor zijn.
Via marktplaats kun je ook sorteren op merken. Welke merken zijn eigenlijk aanraders en afknappers?
54 sloping frame dan?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 18:56 schreef Andyy het volgende:
[..]
58 is groot. Ik rij zelf rond met 54 en ben 184
Ik heb daar wat op gegoogled en blijkbaar speelt je binnenbeenlengte ook een rol, of misschien wel de rol.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 18:56 schreef Andyy het volgende:
[..]
58 is groot. Ik rij zelf rond met 54 en ben 184
Merk is één ding, wat vaak belangrijker is is de afmontage (schakel- en remmengroep)quote:Op zaterdag 4 juni 2016 18:50 schreef Morendo het volgende:
Ik ben 1.83m, dus dan zou ik een fiets met een framemaat van 58/59 moeten hebben?
De fiets die jij linkt heb ik toevallig net gezien cafca, maar daar zou ik dus te klein voor zijn.
Via marktplaats kun je ook sorteren op merken. Welke merken zijn eigenlijk aanraders en afknappers?
Koga Miyata zijn prima framesquote:Op zaterdag 4 juni 2016 19:29 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik heb daar wat op gegoogled en blijkbaar speelt je binnenbeenlengte ook een rol, of misschien wel de rol.
Maar een merk als Koga Miyata, kun je dat per definitie overslaan?
Da's dan wel weer een serieus oude fiets, ik denk zo'n 25 jaar oud, stalen frame. Zou ik niet doen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 19:46 schreef Morendo het volgende:
Gazelle Tour de l' Avenir Reynolds frame 14 Speed
¤ 175,00
http://link.marktplaats.nl/m1055279597
ook heel erg oudquote:Op zaterdag 4 juni 2016 20:01 schreef Morendo het volgende:
En zoiets dan:
Gazelle Champion Mondial AA parelmoer met Dura-Ace
¤ 250,00
http://link.marktplaats.nl/m1049118766
Een Koga is meestal heel degelijk gebouwd en heeft daarmee een vrij hoge inruilwaarde. De discussie over Koga een paar posts eerder ging over heel iets anders. Koga bouwde z'n frames altijd erg lang. Dus met een naar verhouding lange bovenbuis. Er zijn mensen die dit graag hebben (ik bijvoorbeeld), anderen hebben daar problemen mee. Dat is dus heel persoonlijk.quote:
Aardige fiets, minder oud dan je vorige links (begin deze eeuw).quote:Op zaterdag 4 juni 2016 20:32 schreef Morendo het volgende:
Laatste linkdump van de dag:
http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=lr&pos=19
Wat zijn jullie gedachten over deze fiets?
Is wel ultegra 6500 (9 speed), of zie ik dat verkeerd?quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:31 schreef dop het volgende:
http://link.marktplaats.nl/m1056954711
250 bieden max 300
ziet er goed onderhouden uit
klopt de prorace lijkt alleen minder goed onderhouden.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:48 schreef cafca het volgende:
[..]
Is wel ultegra 6500 (9 speed), of zie ik dat verkeerd?
Is wel vergelijkbaar met die Prorace, dan. Mogelijk in betere staat van onderhoud inderdaad
Via de site kun je enkel bieden vanaf 325. Ik zou hem natuurlijk nog kunnen bellen.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:31 schreef dop het volgende:
http://link.marktplaats.nl/m1056954711
250 bieden max 300
ziet er goed onderhouden uit
Op zich een leuke fiets om mee te beginnen. Caad5 is een prima frame.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:47 schreef Morendo het volgende:
race fiets Cannondale
¤ 375,00
http://link.marktplaats.nl/m1057897402
Is dit iets om op te bieden?
Denk te duur voor die prijs, ziet er slecht onderhouden uit, maar dat heb al snel met fietsen in deze prijsklasse. Geen idee wat voor budget je hebt maar tussen de 400-500¤ kan je een prima beginnersfiets kopen waar je meerdere jaren plezier van kunt hebben en dan evt kunt door verkopen zonder er veel op in te leveren. Heb vorig jaar dacht ik 425¤ betaald voor een Bulls van 2011 met een mix van 10speed ultrega/ 105. Fiets was redelijk onderhouden en heb er vorige week voor het eerst onderhoud (balhoofdlagers, bb lagers vervangen) aan laten uitvoeren. Kortom; goed zoeken naar mooie koopjes er zit zat aanbod.quote:Op maandag 6 juni 2016 13:47 schreef Morendo het volgende:
race fiets Cannondale
¤ 375,00
http://link.marktplaats.nl/m1057897402
Is dit iets om op te bieden?
Hij heeft hem aangeboden voor 250.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 21:31 schreef dop het volgende:
http://link.marktplaats.nl/m1056954711
250 bieden max 300
ziet er goed onderhouden uit
Goede koop lijkt me. Veel fietsplezier!quote:Op dinsdag 7 juni 2016 15:59 schreef Morendo het volgende:
Ik ben akkoord gegaan met 250. Kreeg ook een goed gevoel bij de verkoper en hij ziet er inderdaad goed onderhouden uit!
Dank aan de mensen die mij hier geholpen hebben en mogelijk tot ziens in een ander wielertopic.
Wat voor tochten? Over het vlakke, of niet?quote:Op maandag 13 juni 2016 22:54 schreef Tuinboon het volgende:
Is Ultegra het extra geld waard? Ik doe niet aan wedstrijden ofzo, maar maak wel regelmatig (wekelijks) een tocht.
ken radon niet echt maar specs zien er goed uitquote:Op maandag 13 juni 2016 22:54 schreef Tuinboon het volgende:
Hey wielrenners! Ik ben al een tijdje het internet aan het afspeuren voor een nodige upgrade voor mijn stokoude racefiets. Ik ben al redelijk bekend met wielrennen maar wil toch niet al teveel geld uitgeven, en heb een budget van ongeveer 1000 euro. Ik ben op zoek naar een degelijk merk met alu frame (ik ben stevig gebouwd dus twijfel of het lichtere carbon dan echt het geld waard is), minimaal Shimano 105 afmontering of misschien Ultegra. Ik woon zelf in Duitsland, dus stuit vooral op merken zoals Canyon, Rose, Cube etc.
Nou zag ik deze fietsen:
Radon met 105 5800:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-r1-105-465292/wg_id-657
Zelfde fiets met Ultegra 6800:
http://www.bike-discount.(...)gra-465306/wg_id-657
Ik heb even onderzocht, en Radon lijkt best een degelijk merk te zijn, de frames komen consequent goed uit tests qua stijfheid etc.
Dus beide fietsen leken mij best een prima deal! Of zie ik iets over het hoofd en zal ik toch voor een ander merk gaan?
Is Ultegra het extra geld waard? Ik doe niet aan wedstrijden ofzo, maar maak wel regelmatig (wekelijks) een tocht.
Ja vooral vlak, alhoewel hier in de omgeving wel wat meer heuvels zijn dan in Nederland. En als ik een keer de bergen in wil moeten fiets wel mee kunnen zonder dat ik er ander materiaal op moet zetten. Daarom leek me qua tandwielen 50 en 34 voor ook wel geschikt.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 17:22 schreef Godshand het volgende:
[..]
Wat voor tochten? Over het vlakke, of niet?
Want waar gebruik je schakelingen voor: omdat je meer tractie nodig hebt om een heuvel over te komen, of omdat je sneller wil rijden (eerst snel optrekken, daarna schakelen op een grotere overbrenging voor meer snelheid).
Vooral bij heuvelfietsen heb je goede schakeling nodig. Over het vlakke minder, je schakelt bij het optrekken en verder peddel je continu door.
Kan een prima reden zijn vind ik , verschil is niet groot in specs.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 19:05 schreef Tuinboon het volgende:
[..]
vind de fiets met de 105 er namelijk mooier uit zien. (alhoewel dat niet zo erg zou moeten mee spelen natuurlijk )
Tuurlijk wel. Op een mooie fiets rijd je fijner.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 19:05 schreef Tuinboon het volgende:
[..]
Ja vooral vlak, alhoewel hier in de omgeving wel wat meer heuvels zijn dan in Nederland. En als ik een keer de bergen in wil moeten fiets wel mee kunnen zonder dat ik er ander materiaal op moet zetten. Daarom leek me qua tandwielen 50 en 34 voor ook wel geschikt.
Anyway, bedankt voor de tips. Vind het wel moeilijk nu, vind de fiets met de 105 er namelijk mooier uit zien. (alhoewel dat niet zo erg zou moeten mee spelen natuurlijk )
Ik zou wel voor een triple gaan. 3 tandbladen voor is altijd handig, tenzij je echt een racegod bent, die ook nog bij een wielrenclub rijdt...quote:Op dinsdag 14 juni 2016 19:05 schreef Tuinboon het volgende:
[..]
Ja vooral vlak, alhoewel hier in de omgeving wel wat meer heuvels zijn dan in Nederland. En als ik een keer de bergen in wil moeten fiets wel mee kunnen zonder dat ik er ander materiaal op moet zetten. Daarom leek me qua tandwielen 50 en 34 voor ook wel geschikt.
Anyway, bedankt voor de tips. Vind het wel moeilijk nu, vind de fiets met de 105 er namelijk mooier uit zien. (alhoewel dat niet zo erg zou moeten mee spelen natuurlijk )
wat voor klik systeem ?quote:Op woensdag 15 juni 2016 15:08 schreef Stansfield het volgende:
Hoe vast moeten je schoenen eigenlijk zitten als je ingeklikt bent in je pedalen? Ik kan ze nu best een beetje heen en weer bewegen zonder uit te schieten? Moet dat niet wat strakker? En zo ja waar draai ik dat strakker aan?
Mijn plaatjes zijn wel aan vervanging toe dus mogelijk dat het daar aan ligt?
Ik heb gele shimano SPD SL plaatjes.quote:Op woensdag 15 juni 2016 16:26 schreef dop het volgende:
[..]
wat voor klik systeem ?
de meeste race systemen hebben verschillende soorten plaatjes met veel of weinig speling.
versleten platen geven altijd extra speling.
er is geen goed of fout , sommige mensen willen geen speling andere hebben juist graag wat bewegingsvrijheid.
je moet natuurlijk niet uitklikken als je flink aanzet, of op een onverwacht moment , maar verder moet het zo zijn als jij wenst.
shimano plaatjes hebben rood 0º speling, blauw 2º ,en geel 6º
klopt verhoudingen liggen net anders maar andere plaatjes voelen ook andersquote:Op woensdag 15 juni 2016 18:56 schreef cafca het volgende:
Geel zijn vergelijkbaar met de rode Look plaatjes, toch?
Werkt bij mij prima. Per ongeluk uitklikken gebeurt alleen met écht versleten plaatjes.
Ik heb pas een voetmeting gedaan en nieuwe schoenen besteld. En daar wordt dus ook plaatjes onder gezet om de stand van mijn voeten te corrigeren. Dus daar wil ik ook gelijk nieuwe plaatjes bij bestellen. Dus ik denk dat ik dan een keer voor blauw ga. Vind dat wel lekker een vast gevoel.quote:Op woensdag 15 juni 2016 16:45 schreef dop het volgende:
ik ben prima tevreden met geel.
is lastig om voor een ander te bepalen , maar keer blauw proberen kan geen kwaad weet je gelijk het verschil.
als nadeel zou je kunnen zeggen dat minder speling iets meer risico dat je voet/knie gefixeerd word in een verkeerde positie. maar als je afstelling verder goed is en het goed voelt zou dat wel los moeten lopen
ga van beide fietsen niet op tafel staan dansen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:29 schreef Barbewire het volgende:
Ik wil naast de MTB er een racefiets bij hebben. Het gaat mijn eerste racefiets worden.
Zat te denken aan een 105 afmontage om mee te starten met een prijs van rond de ¤500/600, maar ik zag deze Trek fiets met Tiagra afmontage. Lijkt mij een nette fiets, waarschijnlijk wel ketting vervangen. Ik zat te denken om max ¤300 voor deze Trek te bieden, maar twijfel erover.
Vraag: Beter even wachten op een mooie 105 en iets meer betalen of is Tiagra degelijk genoeg. En wat vinden van de fiets in de advertentie (onderhoud/kwaliteit/etc).
Trek 1.5 2014 maat 54 Tiagra
Edit:
Ik had ook deze 105 Bulls gezien. Als ik die voor ¤600 kan krijgen is het dan een goede koop?
Bulls Harrier 52 cm 105
174 cm. Als het goed is moet ik framemaat 54cm hebben. Zou 52cm dan alweer te klein zijn?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:50 schreef dop het volgende:
[..]
ga van beide fietsen niet op tafel staan dansen.
maar hoe groot ben je want je plaats twee verschillende maten 52 en 54
even goed naar kijken maar zou op het eerste gezicht zeggen dat het te klein isquote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:56 schreef Barbewire het volgende:
[..]
174 cm. Als het goed is moet ik framemaat 54cm hebben. Zou 52cm dan alweer te klein zijn?
Verschilt ook per type fiets. Voor zover ik weet zijn Treks in verhouding redelijk lang, zou zomaar kunnen dat die trek 4-5cm langer is dan die Cube. Dat scheelt echt wel een stuk!quote:Op vrijdag 24 juni 2016 19:56 schreef Barbewire het volgende:
[..]
174 cm. Als het goed is moet ik framemaat 54cm hebben. Zou 52cm dan alweer te klein zijn?
Op zich is 300 voor die trek niet veel. Als je hem daarvoor kunt krijgen is het op zich een mooie beginnersfiets. Kun je ff doorsparen en over een jaar of twee wat beters kopen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:17 schreef Barbewire het volgende:
Dan laat ik ze eerst links liggen en zoek ik naar een goede 105 afmontage met framemaat 54. Ik zal binnenkort nog wel een paar MP advertenties plaatsen om te zien wat jullie er van vinden.
bullsquote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:02 schreef cafca het volgende:
[..]
Verschilt ook per type fiets. Voor zover ik weet zijn Treks in verhouding redelijk lang, zou zomaar kunnen dat die trek 4-5cm langer is dan die Cube. Dat scheelt echt wel een stuk!
quote:Op dinsdag 22 maart 2016 09:18 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat een klassieke fiets een stuk historie is, een stuk fietshistorie. Een deel van die historie wordt verteld door de kleur en de tostand van de lak. Als je dat alles weghaalt en vervangt door iets nieuws verlies je die persoonlijke historie van de fiets.
In kringen van liefhebbers van klassieke fietsen is een opnieuwe gespoten fiets beduidend minder waard dan een fiets met een beschadigde maar bijgewerkte lak. Gewoon omdat de historie verloren is gegaan.
In Fixie kringen is het nogal gebruikelijk om nog een slag verder te gaan en allerhande delen van het frame (derailleuroogje, commandeurnokken) er af te flexen. Op die manier is de conversie naar fixed nooit meer ongedaan te maken. Zeker omdat veel fixierijders fixie rijden omdat het in is, gewoon omdat hipsters het doen. Op het moment dat wat anders in de mode is zullen die omgebouwde en verknalde frames gedumpt worden. Dat is dus een vernieling van cultuurgoed (een goed frame is cultuurgoed). Een fiets is geen stuk staal, zeker een beter frame is een stuk wielergeschiedenis.
Een aantal jaar geleden mocht ik een klassieke fiets overkopen van een oude weduwe. Voor een zacht prijsje want het geld was niet belangrijk. Veel belangrijker was de belofte om de fiets goed te gebruiken. En daar heb ik mij aan gehouden, deze fiets heeft inmiddels 3 grote evenementen meegemaakt in Rusland, Oezbekistan en Frankrijk. Het Franse evenement bestaat sinds 1891.
Ook al staat een frame me in de weg, ik zal het niet overdoen aan iemand die het gaat vernaggelen door het over te spuiten in een fantasiekleur. Dan geef ik het liever nog gratis weg aan iemand die het wil opbouwen tot een fatsoenlijke fiets en er weer een stuk historie aan wil teruggeven.
Ik ben vorig jaar overgestapt van 170 naar 172,5 en dat is inderdaad een wereld van verschil.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 08:42 schreef Najieto het volgende:
Hallo, ik kan mijn vraag hier denk ik ook wel stellen. Ze hebben bij hopmans een leuke ultegra aanbieding. Alleen de cranklengte is 172,5 mm. Ik fiets momenteel ook met 172,5 maar dat was een standaard fabriekfiets. Nadat ik mijn binnenbeen lengte opgemeten had kwam ik uit op een cranklengte van 180. Dat lijkt me wel heel erg lang en bijna niet verkrijgbaar. Dus ik wil naar een 175 mm. Is het verschil tussen de 175.2 en 175 zo groot om die aanbieding te laten liggen?
Ik ben toch maar voor een 105 upgrade gegaan en een 175 mm crank. Alleen ik krijg mn oude pedalen niet los van de oude crank. Morgen op stap voor een nieuwe paar dus.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:59 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik ben vorig jaar overgestapt van 170 naar 172,5 en dat is inderdaad een wereld van verschil.
Koop de fiets die je het mooiste vindt / waar je het beste gevoel bij hebt.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 16:14 schreef Sunri5e het volgende:
Na lang wikken en wegen ga ik een van beide fietsen aanschaffen:
De BMC Teammachine SLR03 Ultegra:
https://www.mantel.com/bm(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0MQ==
Of de Giant TCR Advanced 1:
https://www.mantel.com/gi(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0Nw==
Ik kan echter geen keuze maken. Het prijsverschil is niet heel groot. 1499,- om 1639,-. De Ultegra groep is hetzelfde. De wielen die er onder liggen lijken mij ook hetzelfde qua kwaliteit (?). Het verschil zou hem dan in het frame moeten zitten. De verkoper geeft aan dat het frame van de Giant wat verder doorontwikkeld is. Het frame van de Giant is volgens mij ook wat lichter dan die van de BMC. Echter vind ik de BMC weer wat mooier qua uiterlijk.
Kunnen jullie helpen met mijn keuze? Graag met een onderbouwde mening.
1100 kortingquote:Op dinsdag 28 juni 2016 16:14 schreef Sunri5e het volgende:
Na lang wikken en wegen ga ik een van beide fietsen aanschaffen:
De BMC Teammachine SLR03 Ultegra:
https://www.mantel.com/bm(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0MQ==
Of de Giant TCR Advanced 1:
https://www.mantel.com/gi(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0Nw==
Ik kan echter geen keuze maken. Het prijsverschil is niet heel groot. 1499,- om 1639,-. De Ultegra groep is hetzelfde. De wielen die er onder liggen lijken mij ook hetzelfde qua kwaliteit (?). Het verschil zou hem dan in het frame moeten zitten. De verkoper geeft aan dat het frame van de Giant wat verder doorontwikkeld is. Het frame van de Giant is volgens mij ook wat lichter dan die van de BMC. Echter vind ik de BMC weer wat mooier qua uiterlijk.
Kunnen jullie helpen met mijn keuze? Graag met een onderbouwde mening.
Ik heb op allebei gefiets maar ik kan in zo'n testrondje niet direct zeggen welke beter bij mij past. Zit er veel verschil in?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 17:55 schreef ratatat het volgende:
Al gekeken welke geometrie het beste bij je past?
Je zou even kunnen kijken of er veel verschil zit in stack en reach van de twee frames om een indicatie te geven.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 19:18 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik heb op allebei gefiets maar ik kan in zo'n testrondje niet direct zeggen welke beter bij mij past. Zit er veel verschil in?
Dit. Niet teveel naar specs kijken of wat anderen mooi vinden. Zelf vind ik die BMC spuuglelijk maar dat is smaak.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 17:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Koop de fiets die je het mooiste vindt / waar je het beste gevoel bij hebt.
Ik zou qua uiterlijk voor die BMC gaan, smaken verschillen inderdaadquote:Op woensdag 29 juni 2016 09:41 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Dit. Niet teveel naar specs kijken of wat anderen mooi vinden. Zelf vind ik die BMC spuuglelijk maar dat is smaak.
Ik ook maar volgens de verkoper heeft de Giant een geavanceerder carbon frame. En is de BMC meer gemaakt van "basis carbon".quote:Op woensdag 29 juni 2016 10:12 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik zou qua uiterlijk voor die BMC gaan, smaken verschillen inderdaad
Waarin uit zich dat?quote:Op woensdag 29 juni 2016 11:46 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik ook maar volgens de verkoper heeft de Giant een geavanceerder carbon frame. En is de BMC meer gemaakt van "basis carbon".
Stijfheid denk ik? De verkoper gaf aan dat de Giant uit meerdere dunne laagjes carbon bestond en de BMC uit grote dikkere stukken. Hierdoor is de Giant lichter dan de BMC.quote:
quote:Op zaterdag 2 juli 2016 20:08 schreef Andyy het volgende:
Hoe zit het met de trapassen van oude stalen fietsen? Zie daar bijna altijd een trapas met uitstekende dingen. Kan je die vervangen door lagers waarin hollowtech II of eventueel bb30 cranks in kunnen?
Die BMC SLR03 is gewoon een toeristenfiets die in DE en CH zelfs met Shimano Sora wordt uitgeleverd. Op het oog dezelfde modellering als een professionele SLR01 maar dan wat goedkoper in elkaar gebakken. Slechte zaak van BMC om zich tot het nivo van Cube, Bulls en Sensa te verlagen. Ik zou er af blijven.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 19:18 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik heb op allebei gefiets maar ik kan in zo'n testrondje niet direct zeggen welke beter bij mij past. Zit er veel verschil in?
Wat een melodramatisch verhaal. Kan net zo goed zeggen dat je een hoofdstuk aan de historie van de fiets toevoegt. Of dat het zonde is om zo'n frame met een rijke historie weg te laten roesten in de schuur.quote:
Gewoon een klassieke stuurpen monteren, die is flexibeler dan dat moderne ahead geneuzel.quote:Op zondag 3 juli 2016 10:47 schreef Andyy het volgende:
Werken die quil converters ook een beetje? Wil er een normale stuurpen ophebben om een beetje flexibel te kunnen zijn
Fietsen is gevoel, is passie en is historie. Als je je daar niks van wilt aantrekken, ok, koop dan maar een Bulls of Rose fiets zonder enige historie, kraak of smaak.quote:Op zondag 3 juli 2016 11:58 schreef CPS2000 het volgende:
[..]
Wat een melodramatisch verhaal. Kan net zo goed zeggen dat je een hoofdstuk aan de historie van de fiets toevoegt. Of dat het zonde is om zo'n frame met een rijke historie weg te laten roesten in de schuur.
Ik wilde er een 10cm pen opzetten voor in de zomer (en iemand anders) en in de winter 13 voor mezelf. Dat gaat daarmee nietquote:Op maandag 4 juli 2016 08:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Gewoon een klassieke stuurpen monteren, die is flexibeler dan dat moderne ahead geneuzel.
Hoezo niet, er zijn ook klassieke pennen die van voren open zodat je de stuurbocht kunt houden. Maar of dat laatste verstandig is, dat is de vraag. Als je een langere persoon op die fiets zet dan moet het stuur ook breder worden, dus je moet toch een ander stuur monteren.quote:Op maandag 4 juli 2016 08:22 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik wilde er een 10cm pen opzetten voor in de zomer (en iemand anders) en in de winter 13 voor mezelf. Dat gaat daarmee niet
Is het zo erg ja?quote:Op zondag 3 juli 2016 11:13 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Die BMC SLR03 is gewoon een toeristenfiets die in DE en CH zelfs met Shimano Sora wordt uitgeleverd. Op het oog dezelfde modellering als een professionele SLR01 maar dan wat goedkoper in elkaar gebakken. Slechte zaak van BMC om zich tot het nivo van Cube, Bulls en Sensa te verlagen. Ik zou er af blijven.
Erg, erg? Tsja, laat ik er dit van zeggen, die fiets is afgeprijsd niet te duur. Maar zoals die verkoper ook al zei, die Giant is gewoon een beter frame. Ik heb met verbazing naar de kwaliteitsverschillen staan te kijken tussen een SLR01 en 03. Toen al vond ik die SLR03 tegen de adviesprijs er gewoon niet beter uitzien dan een 1000 euro goedkopere Cube.quote:
Dat laatste zal juist omgekeerd zijn, vriendin gaat met een 42cm stuur fietsen, ik fiets zelf met een 38cm stuur.quote:Op maandag 4 juli 2016 20:00 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Hoezo niet, er zijn ook klassieke pennen die van voren open zodat je de stuurbocht kunt houden. Maar of dat laatste verstandig is, dat is de vraag. Als je een langere persoon op die fiets zet dan moet het stuur ook breder worden, dus je moet toch een ander stuur monteren.
Prima startersfiets voor een redelijke prijs. Redelijk instapframe, 105 is een prima groep.quote:Op maandag 11 juli 2016 19:39 schreef Ill-Skillz het volgende:
Hoe denken jullie over deze fiets?
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-umbria-105-ltd-2016-heren
Bedankt voor je berichtje.quote:Op maandag 11 juli 2016 21:48 schreef cafca het volgende:
[..]
Prima startersfiets voor een redelijke prijs. Redelijk instapframe, 105 is een prima groep.
Enige wat er op aan te merken is, is dat er waarschijnlijk wel beknibbeld is op alles wat ze niet onder "schakelmateriaal" rekenen, maar dat is tzt allemaal te vervangen.
En weet je zeker wat voor jou de goede maat is? Want opmeten en afstellen doen ze natuurlijk niet bij fietsenwinkelonline.....
Slechte deal, zo op de foto's te zien is dit de oude 10 speed groep. Voor 800 zou je nu in de uitverkoop wel de 11 speed kunnen krijgenquote:Op maandag 11 juli 2016 19:39 schreef Ill-Skillz het volgende:
Hoe denken jullie over deze fiets?
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-umbria-105-ltd-2016-heren
Suggesties voor een alternatief?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 01:08 schreef Andyy het volgende:
[..]
Slechte deal, zo op de foto's te zien is dit de oude 10 speed groep. Voor 800 zou je nu in de uitverkoop wel de 11 speed kunnen krijgen
Uit het andere topic, maar met dank aan Kano hierheen gestuurd.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 16:58 schreef Zwansen het volgende:
Ik rij nu al 5 jaar op een Cube Peloton (Tiagra) en wil een nieuwe fiets kopen. Wil maximaal 1.5k uitgeven.
Wat raden jullie aan? Voor een nieuwe gaan (bijvoorbeeld een Cannondale Caad12 105) of liever een ouder model (eventueel 2e hands) en dan voor ultegra gaan?
Ik zou sites als Mantel.com en salden.nl (én eventueel de lokale fietsenwinkel) in de gaten houden voor aanbiedingen. Voor dat bedrag kun je best een mooie fiets met Ultegra 6800 kopen als je een beetje geduld hebt....quote:Op zondag 17 juli 2016 19:45 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Uit het andere topic, maar met dank aan Kano hierheen gestuurd.
2e hands vind ik echt lastig als je geen expert bent. Iemand suggesties voor een nieuwe? Uiterlijk boeit me weinig.
Thnx. Ga ik zeker ff kijken.quote:Op zondag 17 juli 2016 21:03 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik zou sites als Mantel.com en salden.nl (én eventueel de lokale fietsenwinkel) in de gaten houden voor aanbiedingen. Voor dat bedrag kun je best een mooie fiets met Ultegra 6800 kopen als je een beetje geduld hebt....
Mijn tip is dus: neem er vooral de tijd voor.
Lijkt me een prima startersfiets voor dat geld. Beetje afhankelijk van de staat ook natuurlijk. Maar kan ik weinig over zeggen, zal wel ongeveer goed zijn, maar voor een preciezer advies zul je een fietsmeting moeten doen.quote:Op zondag 24 juli 2016 21:47 schreef zerokil het volgende:
Wil deze zomervakantie nog een racefiets aanschaffen. Heb een weekje van een kennis een racefiets kunnen lenen en is me goed bevallen. Ik ben ongeveer 187 en heb een beetje rondgekeken en kom telkens op maat 59 uit. Budget ligt rond de 350 voor een startersfiets
Iemand heeft mij deze fiets aangeboden:
Bulls Harrier uit 2010, maat 58, Shimano 105 afgemonteerd inclusief setje Mavic Aksium velgen.
[ afbeelding ]
Zelf twijfel ik over de maat. Wat vinden jullie van bovenstaande fiets.
Voor mij als beginner is het bijzonder lastig inschatten hoe "goed" een fiets nu is..
Bedankt voor je reactie, alleen twijfel ik over de maat. Ben bang dat de fiets te klein isquote:Op maandag 25 juli 2016 09:59 schreef cafca het volgende:
[..]
Lijkt me een prima startersfiets voor dat geld. Beetje afhankelijk van de staat ook natuurlijk. Maar kan ik weinig over zeggen, zal wel ongeveer goed zijn, maar voor een preciezer advies zul je een fietsmeting moeten doen.
Kwestie van een proefritje.quote:Op maandag 25 juli 2016 13:00 schreef zerokil het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, alleen twijfel ik over de maat. Ben bang dat de fiets te klein is
Aangezien ik een beginner ben zal ik nooit kunnen bepalen of een fiets te groot of te klein is,ik heb nou eenmaal geen vergelijkingsmateriaal..quote:
Waarom denk je dan dat ie te klein is?quote:Op maandag 25 juli 2016 17:15 schreef zerokil het volgende:
[..]
Aangezien ik een beginner ben zal ik nooit kunnen bepalen of een fiets te groot of te klein is,ik heb nou eenmaal geen vergelijkingsmateriaal..
Natuurlijk wel, een andere fiets ook proberen als vergelijkingsmateriaal.quote:Op maandag 25 juli 2016 17:15 schreef zerokil het volgende:
[..]
Aangezien ik een beginner ben zal ik nooit kunnen bepalen of een fiets te groot of te klein is,ik heb nou eenmaal geen vergelijkingsmateriaal..
Dit zijn gewoon punten van gewenning en afstellen. Komt het stuur tegen je aan? ==> Langere stuurpenquote:Op woensdag 27 juli 2016 14:54 schreef Godshand het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, een andere fiets ook proberen als vergelijkingsmateriaal.
Proefrit en let op zaken die je bij een stadsfiets ook zou meenemen:
-gaan je knieën niet tegen het stuur in een bocht?
-strekt je been niet te weinig of teveel als een trapper op laagste punt staat? Dit met schoenen in de pedalen ingeklikt.
-is de houding comfortabel, dat wil zeggen, krijg je geen last van je rug? Als je wel last van je rug krijgt, is het zadel nog aan te passen, of lukt dat niet (je wil het zadel lager hebben, maar het frame laat dat niet toe)? Let ook op, of je niet teveel naar voren met je armen moet, dat je voor je gevoel ver moet reiken naar het stuur. Overigens is dat ook geen comfortabele positie voor je rug.
Misschien toch maar eens naar je houding kijken, want ik heb daar nooit last van, ook niet na 3 weken.quote:Op woensdag 27 juli 2016 15:20 schreef Andyy het volgende:
[..]
ik had laatst ook weer last van m'n onderrug na drie weken niet te hebben gefietst
Ik rij al duizenden kilometers zonder klachten, behalve die ene keer dat ik even geen fiets had. Dus denk dat het wel goed zitquote:Op woensdag 27 juli 2016 15:38 schreef Godshand het volgende:
[..]
Misschien toch maar eens naar je houding kijken, want ik heb daar nooit last van, ook niet na 3 weken.
Als ik er last van heb, pas ik het zadel aan (als hij toch is ingezakt), want dan zit je gewoon niet goed.
Je moet met rechte rug op een racefiets zitten, het voorover buigen moet in het bekken plaats vinden (dus bij je kont). Tijdrijders zitten zelfs bijna horizontaal, met de rug recht vooruit in de rijrichting. Nadeel is wel daarvan dat je de hele tijd je nek omhoog moet draaien met spierpijn als gevolg. Het is dan ook verstandig alleen korte ritten in een dergelijke houding te rijden.
Beter frame en betere wielen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ok, heb je daar nog een specifieke reden voor?
mooi prijsje voor een veel betere fiets inderdaad.quote:
Voor dat budget koop je meer dan een beginnersfiets, keuze genoeg.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 15:47 schreef pfamet het volgende:
Ik ben opzoek naar een eerste racefiets. Ben een hardloper maar wil dit nu gaan combineren met sportief fietsen. Ook wil ik in de vakantie(s) wat bergen gaan bedwingen en daarnaast staat er ook in de planning om in de toekomst mee te gaan doen met duathlons en eventuele triathlons. Daardoor twijfel ik een beetje of ik echt voor een beginners fiets moet gaan of toch direct wat meer geld moet uitgeven. Ik heb helaas geen kennis van fietsen en advies wordt dus erg gewaardeerd!
Budget: max. ¤2.000,-
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |