abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160849683
Ik ben het overigens deels met Ivo eens, esthetisch heeft het de voorkeur om een oude fiets in ere te herstellen en zo veel mogelijk in originele staat terug te brengen.

Maar om een goed frame te hergebruiken voor een mooi nieuw leven als hipsterfiets vind ik een moi plan B ;)
  dinsdag 22 maart 2016 @ 08:25:56 #102
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_160849735
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:37 schreef zarGon het volgende:

[..]

Celeste? Wat bedoel je hiermee? :P.
De huiskleur van de Italiaanse fietsenbouwer Bianchi. :)

quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:45 schreef zarGon het volgende:

Ik wil een fiets in elkaar zetten. Ik mag de kleuren zelf bedenken. Ik heb besloten om geen standaardkleur (zwart, rood, wit enzovoorts) te nemen. Ik kan dan twee dingen doen: of een nieuwe frame kopen en dan bijbetalen voor de juiste kleur, of ik koop een tweehands frame (met voorvork) en betaal dan bij voor de juiste kleur. De tweedehands-optie is goedkoper, dus waarom zou ik dat dan niet doen?
Je zou ook nog kunnen kijken naar een nieuw baanframe in (ongeveer) jouw kleur, zoals een Leader 725. Qua kosten zul je dan wel hoger uitkomen, naar alle waarschijnlijkheid. ;)

Qua spuit/coat werkzaamheden, geef anders wel even door dat de openingen van het frame afgedekt moeten worden, anders krijg je verf/poeder op je schroefdraad (spreek uit ervaring :( )

quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:08 schreef ultra_ivo het volgende:

Er zijn nog genoeg liefhebbers die zo'n frame een 2e leven willen geven. Wat een probleem is als iemand er een of andere fantasiekleur op gespoten heeft en wat vaak nog erger is, allerhande oogjes en andere aansoldeeronderdelen afgeflext heeft.
En ik zie ook liever dat een oud frame een twee leven krijgt, dan dat 'ie staat weg te rotten ergens in een schuurtje. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, zolang je de gemaakte keuzes maar respecteert. Anders had je het zelf moeten doen. Maar dat zijn mijn twee centjes. :P
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
  FOK!Fotograaf dinsdag 22 maart 2016 @ 09:18:06 #103
73911 ultra_ivo
pi_160850651
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:45 schreef zarGon het volgende:

[..]

Waar heb jij het nou weer over?

...

Ik wil een fiets in elkaar zetten. Ik mag de kleuren zelf bedenken. Ik heb besloten om geen standaardkleur (zwart, rood, wit enzovoorts) te nemen. Ik kan dan twee dingen doen: of een nieuwe frame kopen en dan bijbetalen voor de juiste kleur, of ik koop een tweehands frame (met voorvork) en betaal dan bij voor de juiste kleur. De tweedehands-optie is goedkoper, dus waarom zou ik dat dan niet doen?

[..]

Ik geef het ook een tweede leven...

[..]

Waarom is dat een probleem? Ik probeer je te snappen, maar dat lukt me vooralsnog niet.

Ik wil de fiets een persoonlijk tintje geven, en wil daarbij een oude/tweedehands frame gebruiken. Maar dat zou ik niet mogen doen, of zo...
Waar het om gaat is dat een klassieke fiets een stuk historie is, een stuk fietshistorie. Een deel van die historie wordt verteld door de kleur en de tostand van de lak. Als je dat alles weghaalt en vervangt door iets nieuws verlies je die persoonlijke historie van de fiets.
In kringen van liefhebbers van klassieke fietsen is een opnieuwe gespoten fiets beduidend minder waard dan een fiets met een beschadigde maar bijgewerkte lak. Gewoon omdat de historie verloren is gegaan.
In Fixie kringen is het nogal gebruikelijk om nog een slag verder te gaan en allerhande delen van het frame (derailleuroogje, commandeurnokken) er af te flexen. Op die manier is de conversie naar fixed nooit meer ongedaan te maken. Zeker omdat veel fixierijders fixie rijden omdat het in is, gewoon omdat hipsters het doen. Op het moment dat wat anders in de mode is zullen die omgebouwde en verknalde frames gedumpt worden. Dat is dus een vernieling van cultuurgoed (een goed frame is cultuurgoed). Een fiets is geen stuk staal, zeker een beter frame is een stuk wielergeschiedenis.

Een aantal jaar geleden mocht ik een klassieke fiets overkopen van een oude weduwe. Voor een zacht prijsje want het geld was niet belangrijk. Veel belangrijker was de belofte om de fiets goed te gebruiken. En daar heb ik mij aan gehouden, deze fiets heeft inmiddels 3 grote evenementen meegemaakt in Rusland, Oezbekistan en Frankrijk. Het Franse evenement bestaat sinds 1891.

Ook al staat een frame me in de weg, ik zal het niet overdoen aan iemand die het gaat vernaggelen door het over te spuiten in een fantasiekleur. Dan geef ik het liever nog gratis weg aan iemand die het wil opbouwen tot een fatsoenlijke fiets en er weer een stuk historie aan wil teruggeven.
pi_160851445
Och, Ivo, het hangt ook nog af van de kwaliteit van het frame en de fiets hè?

Ik heb laatst een Peugeot 103 tentstokkenframe (voor best veel geld) verkocht aan iemand die er een fixie van wilde maken.
Totaal geen probleem mee, 13 in een dozijn fiets, zijn er nog honderdduizenden van (ook in originele staat).

Als je een originele Champions mondial of Colnago master gaat vernaggelen is het natuurlijk wat anders, maar ook daar geldt wat ik eerder zei, hergebruik als fixie is een goed plan B, en beter dan direct verschrotten
  FOK!Fotograaf dinsdag 22 maart 2016 @ 09:55:02 #105
73911 ultra_ivo
pi_160851708
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 09:45 schreef cafca het volgende:
Och, Ivo, het hangt ook nog af van de kwaliteit van het frame en de fiets hè?

Ik heb laatst een Peugeot 103 tentstokkenframe (voor best veel geld) verkocht aan iemand die er een fixie van wilde maken.
Totaal geen probleem mee, 13 in een dozijn fiets, zijn er nog honderdduizenden van (ook in originele staat).

Als je een originele Champions mondial of Colnago master gaat vernaggelen is het natuurlijk wat anders, maar ook daar geldt wat ik eerder zei, hergebruik als fixie is een goed plan B, en beter dan direct verschrotten
Op het moment zijn er genoeg liefhebbers die een middenklasse of top klassieker met veel liefde opnieuw willen opbouwen. En de fixie fans willen inmiddels geen pisbakkenstaal meer. Ik heb al een vernaggelde Cinelli zien voorbijkomen waarbij zelfs de panto's helemaal volgekliederd waren door het poedercoaten.
pi_160851840
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 09:55 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik heb al een vernaggelde Cinelli zien voorbijkomen waarbij zelfs de panto's helemaal volgekliederd waren door het poedercoaten.
Ik kan me voorstellen dat dat je liefhebbershart zeer doet ja.
pi_161399078
pi_161398544
Ben op zoek naar een 'beginnersfiets'. iemand een aanrader? Budget is ca.¤800 of inderdaad gaan voor 2de hands?
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_161401322
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:59 schreef MichelWuyts het volgende:
pi_161398544
Ben op zoek naar een 'beginnersfiets'. iemand een aanrader? Budget is ca.¤800 of inderdaad gaan voor 2de hands?
De meesten zullen hier zeggen tweedehands. Maar als je er geen verstand van hebt is dat ook lastig.
Als je goed rondkijkt kun je voor dat bedrag best een mooi beginnersfietsje kopen van Bulls of Sensa bijvoorbeeld.
Blijf kwa afmontage ieder geval weg bij fietsen met Shimano Claris of Sora
pi_161422776
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 15:55 schreef cafca het volgende:

[..]

De meesten zullen hier zeggen tweedehands. Maar als je er geen verstand van hebt is dat ook lastig.
Als je goed rondkijkt kun je voor dat bedrag best een mooi beginnersfietsje kopen van Bulls of Sensa bijvoorbeeld.
Blijf kwa afmontage ieder geval weg bij fietsen met Shimano Claris of Sora
Sensa zie ik op internet veel verschijnen. Waarom is deze dan goed t.o.v andere fietsen in deze prijsklasse?
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_161423109
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 13:35 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Sensa zie ik op internet veel verschijnen. Waarom is deze dan goed t.o.v andere fietsen in deze prijsklasse?
omdat je bij Sensa en Bulls vaak net 1 klasse hogere afmontage hebt als bij de andere bekende merken :)
pi_161424693
Goedemiddag :)

In mijn zoektocht naar een (budget) racefiets (zo ronde 350/400 euro, tweedehands) heb ik me ingelezen in het één en ander.

Qua afmontage Shimano 105/Tiagra. Goedkopere klassen, gaan zoals hier terecht aangegeven, waarschijnlijk alleen maar duurkoop worden uiteindelijk.

Framemaat 55/56 (ben zelf 1,80).

Shifters aan de stuurhendels (dus geen oude modellen die schakelen op de tussenstang en ook niet midden op het stuur).

Ik vond enkele mooie modellen van Bulls, en zoals ik dat her en der lees, is dat een prima merk om mee te beginnen.

Zo onder andere het volgende gespot:
- Bulls Harrier voor 300¤, afmontage Shimano 105, fiets weinig gebruikt
- Bulls Ultegra voor 350¤, afmontage met Shimano Ultegra, ook zeer weinig gebruikt

Zijn dit marktconforme prijzen en goede deals? Weet van beiden niet exact de technische staat, al staat bij beiden aangegeven dat ze zeer weinig gebruikt zijn, dus verwacht geen issues met de casette/tandwielen en speling in balhoofd en wielassen.

Dank! :)
pi_161426086
Ligt er natuurlijk ook aan welke ultegra/105 groep je hebt. Met stuurschakeling heb je die van 8 tot 11 speed. Een 105 groep uit 2010 is waarschijnlijk beter dan een ultegra groep uit 2005.
En "weinig gebruikt" is relatief natuurlijk.
Afhankelijk van de staat en leeftijd kunnen dat best redelijke prijzen zijn.
pi_161426900
Dank voor de tip, heb nagevraagd wele serie uit de groep het is, ff afwachten.

Vermoed in het geval van de Ultegra een 6500 model want tel daar een 9 speed obv de foto's.

In het geval van de 105 een 5600 of een 5700 want tel een 10 speed.
pi_161431118
Ultegra 6500 is wel oud. Ik zou dan voor de 105 gaan, zeker als het een 5700 is.

Wel afhankelijk van de staat uiteraard
pi_161441314
Betreft een 105 5600 type, volledig afgemonteerd. Ultegra 6500 is idd oud. Ook een mooie Sensa Romagna zien staan met Ultegra 6600 volledig afgemonteerd voor 350¤, alleen framemaat 54 en ik denk dat dat te klein is ;(

Iig bedankt voor de tips! Ik ga het één en ander eens in overweging nemen :)
pi_161865343
Hallo allen,

Ik heb recent een Koga Miyata Full Pro Dura Ace uit 1981 tot mijn beschikking gekregen en nu wil ik deze verkopen omdat er toch wat mankementen aan zitten. Volgens mij is dit ook nog eens een echte wedstrijd fiets geweest.

Volgens mij is dit een gewilde fiets maar kan hem niet op waarde schatten.

Weet iemand wat de waarde van deze fiets is?
http://postimg.org/image/lubnebyxt/

Bedankt!
pi_161867300
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 09:36 schreef metmate het volgende:
Hallo allen,

Ik heb recent een Koga Miyata Full Pro Dura Ace uit 1981 tot mijn beschikking gekregen en nu wil ik deze verkopen omdat er toch wat mankementen aan zitten. Volgens mij is dit ook nog eens een echte wedstrijd fiets geweest.

Bedankt!
Die is niet in al te beste staat en als hij dan ook nog wat mankementen heeft. Ik zeg 50 euro.
pi_161867430
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 09:36 schreef metmate het volgende:
Hallo allen,

Bedankt!
Jammer dat hij niet origineel meer is.
Bij deze fietsen is het vaak wat de gek er voor geeft.
Afhankelijk van de mankementen, zou ik zeggen ergens tussen de 50 en de 100 euro, misschien vind je een liefhebber die er 150 voor over heeft, maar dat lijkt me sterk.
  FOK!Fotograaf maandag 2 mei 2016 @ 15:38:45 #119
73911 ultra_ivo
pi_161873313
De grootste waardevermindering van deze Koga is het stuur. Dat schrikt de liefhebbers af. Zo lijkt het net een door een hipster afgeragde fiets. Pluspunt is dat de DD pedalen er nog bijzitten.
Zelfs in deze staat zul je er in Duitsland meer voor krijgen dan de genoemde 150 Euro.
pi_161877540
Google voert langs merkwaardige wegen. Ik keek naar een bijzettafeltje van Ikea dat een belangrijke ontwerpprijs gewonnen heeft vanwege de bevestigingstechniek en kwam op mixte frames die herboren zijn. En dan via een engelse site een afbeelding van de Steel Ride van het Nederlandse bedrijf Snel.

http://www.snelfietsen.nl(...)tsen/28-inch-wielen/

Betekent dit dat de fantastische semi-racefietsen uit de jaren 80 weer terugkomen? Mijn stokoude woog slechts 14 kg, er is wel wat bijgekomen door optuigen met voordrager, jasbeschermer en zo.
pi_161879234
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:44 schreef Teslynd het volgende:
Google voert langs merkwaardige wegen. Ik keek naar een bijzettafeltje van Ikea dat een belangrijke ontwerpprijs gewonnen heeft vanwege de bevestigingstechniek en kwam op mixte frames die herboren zijn. En dan via een engelse site een afbeelding van de Steel Ride van het Nederlandse bedrijf Snel.

http://www.snelfietsen.nl(...)tsen/28-inch-wielen/
[ afbeelding ]

Betekent dit dat de fantastische semi-racefietsen uit de jaren 80 weer terugkomen? Mijn stokoude woog slechts 14 kg, er is wel wat bijgekomen door optuigen met voordrager, jasbeschermer en zo.
Zijn nog zat mensen die met die oude klassiekers rondrijden. Ik heb tot begin vorig jaar nog op een oude flandria randonneur rondgereden. Toch maar weggedaan, wegens ruimtegebrek.
Iets met S-1...
  FOK!Fotograaf maandag 2 mei 2016 @ 23:21:55 #122
73911 ultra_ivo
pi_161887318
Tegenwoordig heet het dan Gravelbike. Die fietsen waren inderdaad rond de eeuwwisseling bijna verdwenen maar komen nu weer terug. Ook handig voor de bezitters van de klassieke modellen, eindelijk is er weer keuze in banden die een slagje breder zijn. Dat was ook jarenlang een crime. Ik moest op een gegeven moment m'n voorraad steeds in Engeland halen.
pi_161889765
Ik heb er een paar keer over naar Batavus (mijn oude) en Gazelle gemaild, maar ze geven geen krimp. Liever gooien ze ons dood met elektrofietsen, terwijl elke fietsenfabrikant en -winkelier zich daarvoor zou moeten schamen. Dat zijn fietsen voor bejaarden en minder validen, die trouwens goed moeten kunnen tillen. Ik heb een Gazelle Tour Impala weggedaan omdat hij me te zwaar was om dagelijks de schuur in en uit te sjorren.
  maandag 16 mei 2016 @ 20:11:12 #124
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_162252742
Ik wil een volgende stap maken. Mijn Trek met alu frame en 105 groep inruilen voor een carbon fiets met Ultegra. Mijn oog is gevallen op de Trek Emonda S 6. Wat vinden jullie van die fiets als je de specs bekijkt?
  maandag 16 mei 2016 @ 20:13:04 #125
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_162252796
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:11 schreef Sunri5e het volgende:
Ik wil een volgende stap maken. Mijn Trek met alu frame en 105 groep inruilen voor een carbon fiets met Ultegra. Mijn oog is gevallen op de Trek Emonda S 6. Wat vinden jullie van die fiets als je de specs bekijkt?
Sorry, ik ben lui *O* Plaats eens een lijstje met specs....
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')