Bij de introductie van Netflix in Nederland werd het al voorspeld. In de VS is het al uitgekomen. Steeds minder jongeren kijken nog naar de traditionele televisie. In dit artikel wordt gesproken over 10 tot 15% minder, wat al een enorme impact heeft. In Nederland waar de beschikbaarheid van breedband hoger is dan in de VS, nl. 95%, zal dat proces nog sneller gaan, schat men. En na de jongeren komen hier al snel de ouderen.quote:Hilversum moet vrezen voor het gevaar van Netflix
23-07-15 10:25 uur - Bron: Het Parool
In weerwil tot wat televisiemakers in Hilversum steeds verkondigen, zal de opmars van onlinediensten als Netflix zijn weerslag vinden in de kijkcijfers, blijkt uit onderzoek van PWC. 'We gaan de VS achterna.'
Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie
In de Verenigde Staten hebben tv-zenders sinds een jaar te maken met tien tot vijftien procent minder kijkers door video-on-demanddiensten als Netflix. In Nederland is de traditionele manier van televisiekijken nog steeds dominant, maar ook hier zullen video-on-demanddiensten het 'gewone' televisiekijken kannibaliseren, stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve in een nieuw rapport.
Hij was een maand of zes geleden bij een vergadering van Spot (Stichting promotie televisiereclame), waar de teneur nog was: Netflix komt boven op het normale televisiekijken. 'Maar het gaat televisiekijken echt kannibaliseren, als je de cijfers uit de VS bekijkt.'
'In de VS heeft één op drie huishoudens een video-on-demanddienst (behalve Netflix zijn er ook andere, zoals Amazon en Hulu) en daar zie je dalingen van tien tot vijftien procent in lineair televisiekijken. In Nederland heeft nu één op vijf à zes huishoudens een abonnement, maar de snelheid van de penetratie van de markt ligt heel hoog. Dus ik verwacht dat je over twee à drie jaar die dalingen hier ook gaat zien. Er wordt hier nog onderschat hoe hard dat gaat.'
1,3 miljoen
Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie. Netflix geeft per land geen abonnee-aantallen, maar heeft volgens schattingen nu al 1,3 miljoen gebruikers in Nederland. In de VS blijkt dat huishoudens met een abonnement op Netflix twintig procent minder lineaire televisie kijken dan huishoudens zonder Netflix, aldus het PWC-rapport.
De Groeve acht de kans groot dat vod-diensten hier net zo populair worden als in de VS. 'De traditionele manier van televisiekijken is nog steeds dominant in Nederland. Ook in de VS leken die diensten op het eerste gezicht geen invloed te hebben op lineaire tv-kijkcijfers. Echter een jaar geleden zijn de kijkcijfers voor met name de zenders die zich op jongeren richten, spectaculair gaan dalen,' aldus De Groeve. In de VS zijn 55-plussers nog wel meer televisie gaan kijken, maar dat compenseert niet de daling bij 55-minners - een veel interessantere doelgroep voor adverteerders.
'In de jongste groepen zie je dalingen van twintig tot 25 procent. Het zijn jongerenzenders zoals Comedy Central en MTV die de hardste klappen krijgen. Bij grotere zenders in de VS, zoals NBC, is de daling tien tot vijftien procent voor de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar.'
Betaaltelevisie
De Groeve benadrukt dat er wel verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Amerikaanse markt. 'In de VS is een kabelabonnement veel duurder dan in Nederland en is er veel meer reclame op televisie. Daarnaast hebben we hier een cultuur van gratis programma's via gesubsidieerde zenders. Nederlanders zijn het minder gewend om te betalen voor televisie.'
'Aan de andere kant: in Nederland is de toegang tot breedbandinternet met 95 procent heel hoog. Dat kan diensten als Netflix juist weer in de kaart spelen.'
Volgens De Groeve zal de verschuiving grote gevolgen hebben voor de televisiemarkt. Eerder maakten sectoren zoals printmedia, de reisbranche en muziek al een digitale revolutie door. Video-on-demand kan dat punt van digitale omslag zijn voor televisie, denkt De Groeve.
Kannibalisatie
'Heel veel televisieprogramma's zullen op de lange termijn steeds meer moeite krijgen om geld te genereren. De adverteerders zullen weglopen en in grote getale naar andere adverteermogelijkheden gaan zoeken.'
Tv-zenders zullen moeten gaan beslissen of ze ook op internet gaan uitzenden. Kabelaars moeten bekijken hoe ze de kannibalisatie van hun diensten tegengaan.
'Je ziet dat iedereen al aan het experimenteren is geslagen met video-on-demanddiensten: KPN, Vodafone, UPC, de zenders RTL, SBS en NPO,' stelt De Groeve.
'Dat moet ook wel. Als je nu niets doet, loop je het risico dat als de muziek stopt, jij geen stoel hebt om op te zitten.'
Netflix is de succesvolste exponent van de video-on-demanddiensten en heeft inmiddels 65,5 miljoen abonnees wereldwijd en een omzet van 1,4 miljard dollar.
'Netflix is er als een van de heel weinige bedrijven in geslaagd om hun bedrijfsmodel om te zetten naar een digitaal model,' stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve, die voorheen bij Netflix heeft gewerkt. Netflix is zo succesvol door verschillende factoren. Zo is het een flexibele en makkelijk te gebruiken dienst en heeft het erg veel content, stelt De Groeve.
Dat laatste is deels te danken aan de onderschatting van de televisiewereld. 'In 2009 vergeleek Jeffrey Bewkes, de toenmalige directeur van Time Warner, het idee dat Netflix de televisie-industrie over zou nemen met het Albanese leger dat de wereld verovert. Door die houding heeft Netflix veel series en films op gunstige voorwaarden binnengehaald.' bron Parool
(Door: Vincent Smits)
quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:22 schreef yvonne het volgende:
Bij RTL4 gisteravond ( shownieuws?) verwezen de presentatoren gister naar Netflix series voor de zomer omdat er verder niks was
Af en toe is er eens wat dat je wilt zien, maar dan wordt de traditionele tv dus cherry picking. Ik heb laatst die docu's van Cees Grimbergen gezien Zwarte Zwanen, maar die kijk je dus ook via breedband.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Terecht!
Echt de meest debiele onzin programma's worden tegenwoordig gemaakt voor op televisie. Ik noem maar een voorbeeld, wie doet de afwas?Ga toch weg joh..... en zo nog 99 andere programma's...
't Is wel zoquote:Op donderdag 23 juli 2015 11:22 schreef yvonne het volgende:
Bij RTL4 gisteravond ( shownieuws?) verwezen de presentatoren gister naar Netflix series voor de zomer omdat er verder niks was
Apart dat dit iedere keer opnieuw voorkomt: zoals verkoop van MP3s en e-books. Ze hebben in Nederland de kans gehad om minstens twee jaar voor Netflix in Nederland een alternatieve dienst op te zetten.quote:'In 2009 vergeleek Jeffrey Bewkes, de toenmalige directeur van Time Warner, het idee dat Netflix de televisie-industrie over zou nemen met het Albanese leger dat de wereld verovert. Door die houding heeft Netflix veel series en films op gunstige voorwaarden binnengehaald.'
Nou moet ik toegeven dat die omroep Max best leuke programma's heeftquote:Op donderdag 23 juli 2015 11:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Af en toe is er eens wat dat je wilt zien, maar dan wordt de traditionele tv dus cherry picking. Ik heb laatst die docu's van Cees Grimbergen gezien Zwarte Zwanen, maar die kijk je dus ook via breedband.
Bij Jinek hebben ze een zomerstop omdat er in de zomer toch geen nieuws is, zeggen ze.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Dingen als zomerstops zijn volgens mij ook wel funest aan het worden voor de programmering.
Nu vind ik dat in het geval van Jinek niet heel ergquote:Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bij Jinek hebben ze een zomerstop omdat er in de zomer toch geen nieuws is, zeggen ze.
Nee, maar het ontbreken van een dagelijkse talkshow over de actualiteiten mis ik wel.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nu vind ik dat in het geval van Jinek niet heel erg
Sterft inderdaad gewoon vanzelf uit.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:40 schreef Q. het volgende:
Hilversum leeft nog in de jaren 80. Die gaan deze strijd echt nooit kunnen winnen. Televisie is een verouderd concept wat de jongere generaties compleet niet meer aanspreekt. Wie wil er nou nog op vaste momenten naar vaste programma's kijken?
Psies, Griekenland ligt er volgend jaar ook nog.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bij Jinek hebben ze een zomerstop omdat er in de zomer toch geen nieuws is, zeggen ze.
Jan Slagter trekt er wel aan, merk ik altijd. Maar goed zijn doelgroep gaat ook nog wel even mee an sich.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nou moet ik toegeven dat die omroep Max best leuke programma's heeft
En op Ned 2 die reeks over India ( lange Brandt Corsius)
Niet echt hoor.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jan Slagter trekt er wel aan, merk ik altijd. Maar goed zijn doelgroep gaat ook nog wel even mee an sich.
Ik heb het gedaan. Scheelt me 80 euro in de maand. Zo'n 1000 euro per jaar. Ik moet alleen nog een illegale dienst vindingrijke manier zoeken om straks het voetbal te kunnen zien.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Wij zitten heel erg te twijfelen om de TV niet gewoon op te zeggen, we kijken de meeste dingen toch streamend. Als we al iets kijken van de reguliere zenders is het niet iets wat we niet net zo makkelijk kunnen missen.
Volgens mij kan dat prima hoor, kijk naar een docu over Nina Simone of Kurt Cobain, of luister naar de vaak openhartige interviews via de Nerdist podcast waar bijv. Bill Gates 2 uur voor uittrekt.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat kan niet in een versplinterd medialandschap.
Dat komt doordat het aanbod veel te groot is. Hoeveel Nederlandse zenders hebben we nu? Ik heb echt geen flauw idee meer. Echt goede series zullen dit effect wel blijven hebben, denk aan een Game of Thrones. Of dat nu uitgezonden wordt via tv of op HBO Go maakt ook niet uit.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het saamhorige karakter van TV is sowieso permanent weg, dat komt niet meer terug.
Er kan ook heel veel wel. Het was alleen de VPRO die door hun wil om in de jaren 80 een reportage te maken over een beginnend bandje met de peppers langs de autobahn stonden met pech, en he waren dezelfden die toegang kregen tot Frusciante toen die in een dipje zat.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat prima hoor, kijk naar een docu over Nina Simone of Kurt Cobain, of luister naar de vaak openhartige interviews via de Nerdist podcast waar bijv. Bill Gates 2 uur voor uittrekt.
Het komt niet meer op dezelfde manier terug, maar de behoefte is niet weg.quote:Het saamhorige karakter van TV is sowieso permanent weg, dat komt niet meer terug. Nieuwsvoorziening heb je wel via internet (en radio, radio blijft veel sterker dan tv volgens mij, ook al zal ook daar de overstap naar on demand plaatsvinden, het is een kleinere stap, veel minder ingrijpend).
Maar een wedstrijd kan je ook on demand kopen, dus dat hoeft niet per se op TV (en al helemaal niet met publiek geld)quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:16 schreef Jovatov het volgende:
Saamhorige karakter van televisie is er nog steeds hoor.
Ik spreek regelmatig in het weekend af om samen met wat gasten voetbal te kijken.
Ook dat, maak een aflevering op een bepaald tijdstip beschikbaar en je chromecast de youtubestream naar je tv.quote:En programma's als Wie Is De Mol/Expeditie Robinson/Boer Zoekt Vrouw wordt ook door jongeren veelvuldig samen gekeken en een 'avondje van gemaakt'.
Eerste heb je gelijk in.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:18 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar een wedstrijd kan je ook on demand kopen, dus dat hoeft niet per se op TV (en al helemaal niet met publiek geld)
[..]
Ook dat, maak een aflevering op een bepaald tijdstip beschikbaar en je chromecast de youtubestream naar je tv.
1) Fragmentatie treedt sws wel op idd. Als ieder gezinslid iets anders wil kijken, kan het nu voorkomen dat iedereen ook iets anders kan kijken, omdat iedereen een eigen tv'tje heeft ahw. Positief is: ruzies zoals vroeger over waar we naar zullen kijken, komen dus niet meer voor. Kinderen allemaal stil want vaders kijkt naar het journaal? Komt ook niet meer voor. Het nieuws klotst tegen de plinten op en televisiejournaal loopt bijna altijd achter.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind niet dat tv ten dode opgeschreven zou moeten zijn. Het is een prachtig medium met unieke mogelijkheden. Helaas worden die verkwanseld.
Keuzevrijheid is waardevol, ik ben ook blij met vergroting daarvan, maar die moet niet worden overschat. Bij een zelfbedieningsrestaurant heb je doorgaans ook meer keuze dan bij een normaal restaurant, maar dat maakt de avond niet per se genoeglijker. Er is niet zoveel mis met professionals die een voorselectie maken: wij weten wat goed is, we hebben gezocht naar het best en dit is wat wij u gaan voorschotelen. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat ik dat zelf beter zou kunnen, als ik de tijd en de energie al daarin zou willen steken.
Ten tweede is er nog steeds behoefte aan een soort 'common knowledge', ik weet, maar ik weet ook dat jij hetzelfde weet. We kunnen het ergens over hebben zonder helemaal bij het begin te hoeven beginnen. Je ziet dat een populair programma als DWDD daarop inhaakt. Wat het programma doet is eigenlijk al die verschillende bronnen weer tot één collectief geheugen maken. De manier waarop vind ik persoonlijk afschuwelijk, maar het geeft wel aan dat mensen niet op hun eilandjes van hun eigen keuzevrijheid willen blijven zitten, maar ze iets willen delen.
Een beetje in het verlengde daarvan is 'on demand' ook geen onverdeeld genoegen. 25 jaar geleden had je bijvoorbeeld de serie Twin Peaks op tv. Ik vond er zelf geen reet aan, maar je had dus het fenomeen dat mensen met smacht zaten te wachten op de nieuwe aflevering, en dan gingen afspreken om met elkaar te kijken, die maakten er een 'avond' van, niet slechts avondvulling. Dat vergrootte het plezier. TV heeft dat potentieel in principe nog steeds.
Ook heeft TV de potentie van duurzaamheid, door een grote organisatie en een groot publiek. Er kunnen instituten ontstaan, zoals Zomergasten, de Blackadder reeks, Have I got news for you, bord op schoot Studio Sport. Iets als Jiskefet kun je waarschijnlijk ook niet maken als je begint met return on investment. Er onstaan ook beschikbare archieven, wat dan ook weer mooie tv mogelijk maakt. Een tourverslag is natuurlijk helemaal niks zonder de geschiedenis. De tour is nou eenmaal niet een eenmalige wedstrijd, de tour is de tour omdat die elk jaar verreden wordt. Ook had je bijvoorbeeld dat de VPRO een hele lange docu over de Red Hot Chili Peppers kon maken, omdat ze er van het begin af aan bij waren en er ook een vertrouwensband mee was. Mij boeit dat dan ook weer niet zo, maar voor die miljoenen fans moet dat toch leuk geweest zijn. Dat kan niet in een versplinterd medialandschap.
Dus ik zie nog wel potentie, maar dan moet er wel goed nagedacht worden over de meerwaarde van tv en moet je daar wat mee doen. Dan kan meer dan de helft van het huidige PO-aanbod door de plee, en kunnen de commercielen zich beperken tot een sportzender.
Ik zie dat niet. Slagter loopt te pimpen met zijn kijkcijfers op Twitter maar dat er zoveel kijkcijfers zijn is omdat er momenteel gewoon niks anders is. Niet omdat de programma's zo goed zijn. Die man leeft met dezelfde arrogantie als twintig jaar geleden.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jan Slagter trekt er wel aan, merk ik altijd. Maar goed zijn doelgroep gaat ook nog wel even mee an sich.
Ik zie wel echter dat de opmars van Netflix niet ophoudt bij alleen de jongeren.
Jongeren kijken volgens mij al helemaal geen tv meer, zitten de hele dag te pielen met smartphones en tablets.
Hij is arrogant nogmaals ook, omdat hij vrij zeker is van het feit dat die tent van hem nog wel paar jaar meegaat, denk ik.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:27 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik zie dat niet. Slagter loopt te pimpen met zijn kijkcijfers op Twitter maar dat er zoveel kijkcijfers zijn is omdat er momenteel gewoon niks anders is. Niet omdat de programma's zo goed zijn. Die man leeft met dezelfde arrogantie als twintig jaar geleden.
Klopt, maar die romantiek is er niet omdat er maar 2 zenders waren, maar omdat er behoefte was aan het delen. Die behoefte is er nog steeds. Kijk naar DWDD, dat is een heel populair programma, en gaat voornamelijk over wat 'we' moeten kijken, wat we gelezen moeten hebben, wie we moeten kennen. Het is eigenlijk het compenseren van de versplinering. Daar leid ik uit af dat die behoefte er nog steeds is.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:22 schreef Ryan3 het volgende:
En wat jij zegt over de gedeelde televisie-ervaring is natuurlijk iets dat bestond toen we met onze antennetjes 2 zendertjes en dan misschien in het zuiden Brt1 en 2 en in het oosten Dld1 & 2 ontvingen. De romantiek van de gedeelde televisie-ervaring was al langer aan corrosie onderhevig.
DWDD is anders behoorlijk in populariteit gedaald.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar die romantiek is er niet omdat er maar 2 zenders waren, maar omdat er behoefte was aan het delen. Die behoefte is er nog steeds. Kijk naar DWDD, dat is een heel populair programma, en gaat voornamelijk over wat 'we' moeten kijken, wat we gelezen moeten hebben, wie we moeten kennen. Het is eigenlijk het compenseren van de versplinering. Daar leid ik uit af dat die behoefte er nog steeds is.
Maar daarbij geldt toch ook steeds meer voor dat mensen het zat zijn om de keuze van de redactie van DWDD opgedrongen te krijgen? Geldt wmb ook voor Zomergasten. Ikzelf heb dat ongeveer 20 jaar gevolgd, maar ben er al lang klaar mee eigenlijk. Beide programma's zijn echt nog voortbrengselen van het tijdperk van de lineaire televisie.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar die romantiek is er niet omdat er maar 2 zenders waren, maar omdat er behoefte was aan het delen. Die behoefte is er nog steeds. Kijk naar DWDD, dat is een heel populair programma, en gaat voornamelijk over wat 'we' moeten kijken, wat we gelezen moeten hebben, wie we moeten kennen. Het is eigenlijk het compenseren van de versplinering. Daar leid ik uit af dat die behoefte er nog steeds is.
En daar had onze overheid allang al wat aan moeten doen dat kabelboeren hun netwerken ook open zouden gooien, die koppelverkoop van ziggo/upc is gewoon belachelijk. Dat je verplicht een TV abbo moet nemen om een snelle internet verbinding te kunnen hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:48 schreef Chewie het volgende:
TV heb ik alleen nog maar aan staan voor nieuws en sport en andere live events. Dit kan ook wel online maar aangezien ik niet kon kiezen voor internet only via een snelle verbinding is het voor dit soort zaken nog wel handig.
Ik weet niet of ik met 25 nog onder jongere val, maar ik ken niemand die nog samen TV kijkt eigenlijk. 10-15 jaar geleden keek ik wel van alles samen met m`n buurmeisje, maar ik heb niet het idee dat dit onder de jeugd nog steeds zo is.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:16 schreef Jovatov het volgende:
Saamhorige karakter van televisie is er nog steeds hoor.
Ik spreek regelmatig in het weekend af om samen met wat gasten voetbal te kijken.
En programma's als Wie Is De Mol/Expeditie Robinson/Boer Zoekt Vrouw wordt ook door jongeren veelvuldig samen gekeken en een 'avondje van gemaakt'.
Het is vooral het individuele zappen als je een avondje alleen bent wat verandert is in online surfen/Netflixen
Eens. Neem History Channel.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:37 schreef borisz het volgende:
Zenders als Discovery enz tijd ook hard achteruit gegaan. Vroeger keek ik daar graag naar, maar dat is nu ook niet leuk meer.
Precies. Discovery net zo. De leuke programma's werden eerst verbannen naar de themazenders, daarna zijn die themazenders aangepakt en zijn het slappe aftreksels van het gewone Discovery geworden waarna de leuke programma's dus verdwenen zijnquote:Op donderdag 23 juli 2015 12:42 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Eens. Neem History Channel.
Een kanaal waar je vroeger de opkomst en teloorgang van Marcus Aurelius zag, prachtig verfilmd en boeiend verteld of waar je de rise and fall van Adolf Hitler zag is het nu 1 en al "storage wars".
Geen idee waarom die zender überhaupt nog "History" heet. Prima als je die storage wars of "pickers" uit wilt zenden, maar zendt dat lekker uit op een andere zender.
Eeuwig zonde.
Kijk wat een pracht ze voorheen maakten, en de bagger waar ze ons nu mee opzadelen.
precies wij doen al 4 jaar lang, iedere donderdag met 6 man samenkomen om ER te kijkenquote:Op donderdag 23 juli 2015 12:16 schreef Jovatov het volgende:
En programma's als Wie Is De Mol/Expeditie Robinson/Boer Zoekt Vrouw wordt ook door jongeren veelvuldig samen gekeken en een 'avondje van gemaakt'.
Dat klopt, ik vind het zelf ook afschuwelijk, het is ook overcompensatie. Ik leid eruit af dat de behoefte er is, het is geen voorbeeld van hoe goed in die behoefte voorzien wordt.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar daarbij geldt toch ook steeds meer voor dat mensen het zat zijn om de keuze van de redactie van DWDD opgedrongen te krijgen?
De vraag en de behoefte is niet per se hetzelfde, ik geloof niet dat elke behoefte is terug te brengen tot het individuele keuzemoment.quote:Geldt wmb ook voor Zomergasten. Ikzelf heb dat ongeveer 20 jaar gevolgd, maar ben er al lang klaar mee eigenlijk. Beide programma's zijn echt nog voortbrengselen van het tijdperk van de lineaire televisie.
De boel defragmenteert daardoor idd, maar de behoeftes van het publiek evolueren daardoor ook.
daar is school voor bedoeld he niet de tvquote:Op donderdag 23 juli 2015 12:43 schreef Staal het volgende:
Overigens wat ik wel echt een nadeel vind en dat veel onder jongeren van pakweg 15 a 16 jaar zie. Ze weten echt niks. Er is zoveel entertainment maar het zorgt er ook voor dat ze daardoor geen algemene kennis meer hebben.
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat met de komst van internetdiensten zal stoppen. Juist de grote series zoals Game of Thrones en Breaking Bad zorgen in mijn ogen dat dat juist steeds 'groter' wordt.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:49 schreef VeX- het volgende:
Dat tv niet meer gezamenlijk kan worden beleefd en besproken omdat iedereen langs elkaar heen kijkt.
Ik vind het onderwijs dan ook erbarmelijk geworden.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:53 schreef boik het volgende:
[..]
daar is school voor bedoeld he niet de tv
klopt mja daar gaat dit topic niet overquote:Op donderdag 23 juli 2015 12:54 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik vind het onderwijs dan ook erbarmelijk geworden.
Kennis wordt ook minder algemeen he. In het Engels heeft common knowledge niet alleen de betekenis van gewone kennis, maar ook van gedeelde kennis: Ik weet, en ik weet dat jij dat ook weet. Met die versplintering van informatiebronnen krijg je dus ook dat je er niet meer op kunt vertrouwen dat wat jij weet ook door een ander geweten is. Maar sowieso weten 15-jarigen nog maar heel weinig, gewoon omdat ze pas een paar jaar informatie aan het opslaan zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:43 schreef Staal het volgende:
Overigens wat ik wel echt een nadeel vind en dat veel onder jongeren van pakweg 15 a 16 jaar zie. Ze weten echt niks. Er is zoveel entertainment maar het zorgt er ook voor dat ze daardoor geen algemene kennis meer hebben.
Je weet dat je oud wordt als je begint te zeiken dat de jongere generatie geen flikker uitvoert en niks weet.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:43 schreef Staal het volgende:
Ik begon met 6 jaar, hoe kom jij aan 14 ?quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kennis wordt ook minder algemeen he. In het Engels heeft common knowledge niet alleen de betekenis van gewone kennis, maar ook van gedeelde kennis: Ik weet, en ik weet dat jij dat ook weet. Met die versplintering van informatiebronnen krijg je dus ook dat je er niet meer op kunt vertrouwen dat wat jij weet ook door een ander geweten is. Maar sowieso weten 15-jarigen nog maar heel weinig, gewoon omdat ze pas een paar jaar informatie aan het opslaan zijn.
Waar het om gaat is dat als je 24 bent je twee keer zoveel tijd hebt gehad om informatie op te slaan tov iemand van 15, dan is het niet zo raar dat je allerlei leemtes in diens kennis aantreft.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:00 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik begon met 6 jaar, hoe kom jij aan 14 ?
ach da kwatswijf miste toch niks aanquote:Op donderdag 23 juli 2015 13:03 schreef Ronaldsen het volgende:
Maar ik vind het echt schandalig dat er nu maandenlang helemaal geen enkele live talk show op de NPO is. Geen Pauw, geen Jinek, ook geen NOS sportzomer late night show.
Bizar inderdaad. Een vervangend zomerprogramma dat er zelf van tussen gaat.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:40 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, maar het ontbreken van een dagelijkse talkshow over de actualiteiten mis ik wel.
Ik ben bijna aan het terugverlangen naar Tijs van den Brink, kun je nagaan.
Vroeger zeiden grootouders dat alleen maar nu zeggen ouders dat.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Je weet dat je oud wordt als je begint te zeiken dat de jongere generatie geen flikker uitvoert en niks weet.
Dat zijn commerciële zenders. Die houden zichzelf in de lucht zolang dat rendabel is. Niets mis mee dus. De publieke omroepen is een ander verhaal.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:43 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En laten we vooral al die extra zenders in de lucht blijven houden die niks toevoegen.
Veronica, net 5, sbs 6, en ga zo maar door. Afijn, we hebben gewoon te veel zenders.
Ik ook. Las me echt een slag in de rondte en ik keek al vrij jong het journaal omdat het traditie was om 20:00 uur.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:00 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik begon met 6 jaar, hoe kom jij aan 14 ?
Ik vind het altijd grappig vooral als ze dan dingen beweren die totaal niet kloppen en ze dan vraagt om dat een goed uit te leggen. Maar dat is niet alleen bij veel jongeren het geval ook veel niet hoog opgeleid volk heeft hier een handje van.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:17 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik ook. Las me echt een slag in de rondte en ik keek al vrij jong het journaal omdat het traditie was om 20:00 uur.
En dat vind ik nu dus echt een gebrek bij veel jongeren. Alles beter weten maar tegelijkertijd nauwelijks algemene kennis terwijl ze Google of Safari binnen handbereik hebben.
Ouderen lezen ook veel minder hè. Nou ja, men leest wel, maar niet direct meer boeken. Nog zo'n 10 jaar geleden ging 1 x in de zoveel tijd een stapeltje boeken kopen (af en toe paar jaar geleden nog in de ramsj vooral), maar dat doe je ook niet meer. Het boek voor in de zomervakantie, het boek voor in de kerstvakantie, het is allemaal weg aan het gaan imho.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:17 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik ook. Las me echt een slag in de rondte en ik keek al vrij jong het journaal omdat het traditie was om 20:00 uur.
En dat vind ik nu dus echt een gebrek bij veel jongeren. Alles beter weten maar tegelijkertijd nauwelijks algemene kennis terwijl ze Google of Safari binnen handbereik hebben.
Misschien bij jou maar DWDD had afgelopen seizoen, mede door de verhuizing naar NPO1, haar beste seizoen qua kijkcijfers.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:34 schreef Staal het volgende:
[..]
DWDD is anders behoorlijk in populariteit gedaald.
Ja die koppelverkoop is idioot, het argument, dat ze het tv signaal niet kunnen blokeren, van ziggo ook trouwens.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En daar had onze overheid allang al wat aan moeten doen dat kabelboeren hun netwerken ook open zouden gooien, die koppelverkoop van ziggo/upc is gewoon belachelijk. Dat je verplicht een TV abbo moet nemen om een snelle internet verbinding te kunnen hebben.
Laat TV aanbieders een duurder abonnement zónder reclame aanbieden. Zolang je maar kunt kiezen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat ligt niet zo zeer aan Netflix, het ligt aan die gruwelijke reclameblokken. Ik weiger dat te kijken.
Hoe moet de zender weten welk account er aan die Netflix of Youtube hangt?quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:33 schreef Multatilu het volgende:
Waarom kan ik niet afstemmen op kanaal 14 en van daaruit bladeren en zoeken in de Netflix library of kanaal 15 voor Youtube, maar moet ik aparte apps openen?
Heb jij daar een bron bij?quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:22 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Misschien bij jou maar DWDD had afgelopen seizoen, mede door de verhuizing naar NPO1, haar beste seizoen qua kijkcijfers.
Dat zal niet veel helpen. Ze hebben ongetwijfeld het idee dat ze alles op kunnen zoeken, maar als je geen kennis hebt weet je ook niet wat er op te zoeken is. Daarnaast staat het internet vol met pseudo-kennis en is kennis van de jaren voor internet sterk ondervertegenwoordigd.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:17 schreef Staal het volgende:
[..]
Deze bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:39 schreef Staal het volgende:
[..]
Heb jij daar een bron bij?
Ik weet wel dat inderdaad daarom Verlinde aan het klagen was omdat zijn kijkcijfers terugliepen door het concurendende tijdstip van de DWDD. Maar in general lopen alle kijkcijfers terug ook bij de DWDD. Vanaf 2013 al.
Streaming kan ook live en hoe is het beschikbaar komen online van een aflevering van Wie is de Mol anders dan een vast tijdstip op donderdagavond?quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:19 schreef Jovatov het volgende:
Maar in het tweede geval heeft juist het 'live' meekijken met heel Nederland wel echt zijn charme. Wanneer Wie Is De Mol elke donderdag om half negen 'beschikbaar' zou worden zou er een heel stuk beleving missen naar mijn idee.
Net als bij de radio, waar er ook al geen muziek meer is die iedereen kent.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:49 schreef VeX- het volgende:
Ik ga niet extra betalen voor zon dienst.
Er zijn vaak zat interessante dingen op tv en anders heb ik wel wat leuks op mn hd recorder.
Ik vind het wel een beetje jammer als straks het nederlandse medialandschap volledig defragmenteerd wordt.
Dat tv niet meer gezamenlijk kan worden beleefd en besproken omdat iedereen langs elkaar heen kijkt.
Kom op... beetje creatief meedenken graagquote:Op donderdag 23 juli 2015 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hoe moet de zender weten welk account er aan die Netflix of Youtube hangt?
Ik heb een heleboel kanalen die ik volg op Youtube, en dat zijn een zooi anderen dan dat jij doet bijv.
Dat kan, via de app.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:49 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Kom op... beetje creatief meedenken graag![]()
Waarom kun je niet zelf per account een kanaal inrichten? En in je settings ergens die koppeling maken?
Een beetje serie wordt tegenwoordig naar gekeken als naar een film of een miniserie.. een binge kijk gedrag.. nog maar een aflevering nog maar een aflevering. Met z'n allen uitkijken naar een ontwikkeling of een betekenis van een bepaalde gebeurtenis gebeurt zelden meer omdat het grote gros series pas gaat kijken als er een seizoen afgelopen is, of sterker nog men zet tegenwoordig vaak series per seizoen online.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat met de komst van internetdiensten zal stoppen. Juist de grote series zoals Game of Thrones en Breaking Bad zorgen in mijn ogen dat dat juist steeds 'groter' wordt.
Verder vond ik nou nooit dat er zoveel spannende dingen op TV gebeurde dat ik de behoefte had om dat te bespreken met anderen.
Omdat je als je het live op televisie kijkt je echt tijd vrij moet plannen om donderdag half negen klaar te zitten.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Streaming kan ook live en hoe is het beschikbaar komen online van een aflevering van Wie is de Mol anders dan een vast tijdstip op donderdagavond?
Dan volg je dat met live chats met cast en crew via Google Hangouts. Dat soort dingen gebeuren nu ook op Youtube, Ustream en Twitch.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:54 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Omdat je als je het live op televisie kijkt je echt tijd vrij moet plannen om donderdag half negen klaar te zitten.
De energie die je erin steekt om de avond vrij te houden en op tijd klaar te zitten heeft zo zijn charme.
Wanneer het gewoon online beschikbaar komt, hoef je er niet meer speciaal op donderdagavond klaar voor te zitten.
Dat is natuurlijk wel heel praktisch, want je kan hem dan ook om negen uur, of later pas aanzetten. Maar je mist dan wel het live-gevoel en bijvoorbeeld het live meetwitteren online.
Je maakt er minder snel een 'avondje' van.
Dat kan met streamen ook, het is eigenlijk niet anders dan via de reguliere tv zenders en nogmaals streamen kan ook prima live.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:54 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Omdat je als je het live op televisie kijkt je echt tijd vrij moet plannen om donderdag half negen klaar te zitten.
Dat kan met streamen dus ookquote:De energie die je erin steekt om de avond vrij te houden en op tijd klaar te zitten heeft zo zijn charme.
Ja en dat kan met WidM dus op de huidige manier ook, zie het verschil niet.quote:Wanneer het gewoon online beschikbaar komt, hoef je er dus ook niet meer speciaal op donderdagavond klaar voor te zitten.
Dat is natuurlijk wel heel praktisch, want je kan hem dan ook om negen uur, of later pas aanzetten. Maar je mist dan wel het live-gevoel en bijvoorbeeld het live meetwitteren online.
Je maakt er minder snel een 'avondje' van.
Je hebt gelijk. Had zelf ook even gezocht. Maar in 2014 krabbelde DWDD al uit die dip.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:43 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Deze bijvoorbeeld:
http://www.televizier.nl/(...)wereld.5258807.lynkx
Flutstukje natuurlijk maar DWDD heeft dit seizoen meer dan eens de eigen kijkcijferrecords verbroken.
Om het te integreren. Dat houdt het toch makkelijk? En of je het nu op je TV toestel, tablet, smartphone of laptop inricht, het gaat erom dat oude en nieuwe media integreren waarbij de kijker kan kiezen wat hij wil.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:52 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat kan, via de app..
Als ik het al via m'n normale internetverbinding kan, waarom dan moeilijk inrichten via TV-provider?
Tja maar als je digitale tv hebt kijk je ook gewoon naar een stream... dus daar gaat het verschil niet op. En daar ligt de concurentie ook niet.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat kan met streamen ook, het is eigenlijk niet anders dan via de reguliere tv zenders en nogmaals streamen kan ook prima live.
er is dus geen verschil met WidM uitzenden op donderdagavond en daarna beschikbaar maken via uitzending gemist.
[..]
Dat kan met streamen dus ook
[..]
Ja en dat kan met WidM dus op de huidige manier ook, zie het verschil niet.
Voor zulke programma's maakt het helemaal niet uit hoe het word uitgezonden, via internet of via een tv zender.
Dat doe ik toch al? telefoon en chromecast bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:06 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Om het te integreren. Dat houdt het toch makkelijk? En of je het nu op je TV toestel, tablet, smartphone of laptop inricht, het gaat erom dat oude en nieuwe media integreren waarbij de kijker kan kiezen wat hij wil.
Dan heb je nog steeds meerdere accounts bij meerdere apps nodigquote:Op donderdag 23 juli 2015 14:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat doe ik toch al? telefoon en chromecast bijvoorbeeld.
Precies. Dat is exact waar mijn kritiek ook ligt. Als je bepaalde criteria niet kent hoe moet je dan ooit een filter ontwikkelen? En dan is het ook nog opvallend hoe leraren in het onderwijs hierop achterlopen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zal niet veel helpen. Ze hebben ongetwijfeld het idee dat ze alles op kunnen zoeken, maar als je geen kennis hebt weet je ook niet wat er op te zoeken is. Daarnaast staat het internet vol met pseudo-kennis en is kennis van de jaren voor internet sterk ondervertegenwoordigd.
Het punt is dat het voor het "live gevoel" en "samen kijken" niet uitmaakt hoe een programma bij jou op je scherm kunt. Via internet kan het op dezelfde manier aangeboden worden, een "live" tijdstip (met interactieve mogelijkheden) en daarna starten wanneer je wil.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja maar als je digitale tv hebt kijk je ook gewoon naar een stream... dus daar gaat het verschil niet op. En daar ligt de concurentie ook niet.
Maar dat heb je op je tv ook, je zal toch moeten inloggen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:09 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Dan heb je nog steeds meerdere accounts bij meerdere apps nodig
Precies zoals op de tv. Dus dan zou tv wel een sterke concurentie positie moeten hebben want ze hebben hetzelfde als streamingdiensten. Ik denk dat het dus uiteindelijk gewoon neerkomt op aanbod.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het punt is dat het voor het "live gevoel" en "samen kijken" niet uitmaakt hoe een programma bij jou op je scherm kunt. Via internet kan het op dezelfde manier aangeboden worden, een "live" tijdstip (met interactieve mogelijkheden) en daarna starten wanneer je wil.
Met als bonus dat je je een groep bijeen kan krijgen op een tijdstip dat iedereen ook daadwerkelijk kan.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het punt is dat het voor het "live gevoel" en "samen kijken" niet uitmaakt hoe een programma bij jou op je scherm kunt. Via internet kan het op dezelfde manier aangeboden worden, een "live" tijdstip (met interactieve mogelijkheden) en daarna starten wanneer je wil.
Nee, want bij streaming bepaal jíj het tijdstip dat je kijkt, en wanneer je het afkijkt, en of en waar de pauzes zitten.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Precies zoals op de tv. Dus dan zou tv wel een sterke concurentie positie moeten hebben want ze hebben hetzelfde als streamingdiensten. Ik denk dat het dus uiteindelijk gewoon neerkomt op aanbod.
Net als bij tv...quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, want bij streaming bepaal jíj het tijdstip dat je kijkt, en wanneer je het afkijkt, en of en waar de pauzes zitten.
Je bepaalt zelfs wáár je het kijkt.
Tja, ik heb nu liever eenmaal één apparaat, met één bediening waar ik lekker alles op kan kijken wat ik wil met supersimpele bediening. De oplossingen die je nu ziet en die jij aandraagt zijn redelijk omslachtig als je wilt bereiken wat ik zou willen. Als ik nu chromecast gebruik moet én m'n telefoon of tablet erbij pakken, de APP opstarten, Chromecast selecteren en ik moet de de source van m'n tv aanpassen zodat de Chromecast input is. Als ik vervolgens klaar ben met kijken en ik wil weer wat anders kijken moet ik het riedeltje achterstevoren uitvoeren.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar dat heb je op je tv ook, je zal toch moeten inloggen.
Nee, bij TV ben jequote:
Tja als je alles wat je niet op een tv bekijkt geen tv noemt dan klopt dat, al is een tv ook maar gewoon een monitor (en vice versa) Verder weet je ook niet of alles bij elke streaming dienst voor altijd beschikbaar is.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, bij TV ben je
a) afhankelijk van de locatie waar de TV is met toegang tot het kanaal dat je wil zien. Als ik in de tuin wil kijken, of in bad
b) afhankelijk van reclame-onderbrekingen (lang niet iedereen heeft de mogelijkheid tot pauzeren)
c) afhankelijk van uitzendtijden (lang niet alles is beschikbaar via oa Uitzending Gemist of is slechts tijdelijk beschikbaar
Ook dat, je hebt al aardig wat kennis nodig om te kunnen beoordelen of een bron of de informatie betrouwbaar is. Maar uberhaupt, je moet al kennis hebben om te bepalen of er iets de moeite van het opzoeken waard is en of er iets op te zoeken is. Je moet weten wat je niet weet, en een beetje een beeld hebben van wat er te weten valt, daarvoor moet je al kennis hebben. Een idee, al is het maar voor een werkstuk of zo, bestaat vaak uit het mogelijke verband tussen twee of drie feiten, zonder de parate kennis daarvan, komt dat idee er niet.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:09 schreef Staal het volgende:
[..]
Precies. Dat is exact waar mijn kritiek ook ligt. Als je bepaalde criteria niet kent hoe moet je dan ooit een filter ontwikkelen? En dan is het ook nog opvallend hoe leraren in het onderwijs hierop achterlopen.
Kennis wordt al langer met dedain bekeken. Als je dat niet hebt kun je veel dingen totaal niet in een context plaatsen, en ben je hulpeloos uitgeleverd aan de bron.quote:Overigens zie je dat ook wel bij wat oudere users. Die sturen me gerust iets met Niburu als bron. Doing. Laat maar.
Het is 2015...mensen hebben tegenwoordig tv in de keuken, badkamer, slaapkamer en huiskamer, en met een verlengsnoer heb je er ook een in de tuin als het moet.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, bij TV ben je
a) afhankelijk van de locatie waar de TV is met toegang tot het kanaal dat je wil zien. Als ik in de tuin wil kijken, of in bad
b) afhankelijk van reclame-onderbrekingen (lang niet iedereen heeft de mogelijkheid tot pauzeren)
c) afhankelijk van uitzendtijden (lang niet alles is beschikbaar via oa Uitzending Gemist of is slechts tijdelijk beschikbaar
Dat werkt niet, want de programma's zijn op reclame gericht. Zo'n 20% van elk TV-programma bestaat uit: "straks komt dit" gevolgd door "we hebben net gezien dat..."...quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:38 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Laat TV aanbieders een duurder abonnement zónder reclame aanbieden. Zolang je maar kunt kiezen.
In de huidige situatie wel ja. Zoiets moet ook i.s.m. gebeuren. later in kunnen starten maar dan zonder reclames.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat werkt niet, want de programma's zijn op reclame gericht. Zo'n 20% van elk TV-programma bestaat uit: "straks komt dit" gevolgd door "we hebben net gezien dat..."...
Inderdaad, dankzij TV apps op tablets en telefoons.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is 2015...mensen hebben tegenwoordig tv in de keuken, badkamer, slaapkamer en huiskamer, en met een verlengsnoer heb je er ook een in de tuin als het moet.
Netflix bedoel je. Of Youtube.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:27 schreef Multatilu het volgende:
[..]
In de huidige situatie wel ja. Zoiets moet ook i.s.m. gebeuren. later in kunnen starten maar dan zonder reclames.
Niks apps, ik heb gewoon 3 tv's. Twee ervan zijn weliswaar van het kaliber draagbaar, maar dat maakt het niet minder makkelijk. Niks fijners als even lekker op bed naar je favoriete programma gaan liggen kijken.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Inderdaad, dankzij TV apps op tablets en telefoons.
Bloed irritant zelfs het NOS journaal doet datquote:
Mijn bank ligt meer dan prima.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:34 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niks apps, ik heb gewoon 3 tv's. Twee ervan zijn weliswaar van het kaliber draagbaar, maar dat maakt het niet minder makkelijk. Niks fijners als even lekker op bed naar je favoriete programma gaan liggen kijken.
De mijne niet, ik heb tweezitters, en daar kan ik niet lekker gestrekt op liggen. Ik kijk trouwens de laatste tijd vaker op de PC dan iets anders, en das een stuk minder relaxed in een bureaustoel. Zo heb ik laatst nog de complete Hobbit trilogie zitten kijken op popcorntime, en das toch best een lange zit.quote:
Heb je een TV met USB ingang? Plug er een Chromecast in, stream het naar je TV.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
De mijne niet, ik heb tweezitters, en daar kan ik niet lekker gestrekt op liggen. Ik kijk trouwens de laatste tijd vaker op de PC dan iets anders, en das een stuk minder relaxed in een bureaustoel. Zo heb ik laatst nog de complete Hobbit trilogie zitten kijken op popcorntime, en das toch best een lange zit.
Daar komt het ook op neer, het gezellig samen kijken geld ook maar voor een paar programma's en voor die programma's voegt een traditionele zender al niet veel meer toe. Van het overige aanbod verliest de reguliere tv het altijd van de streamingsdiensten. Dat komt door aanbod, gemak en omdat streamingdiensten zoals Netflix geen last hebben van kijkcijfers en de daaraan gekoppelde reclameinkomsten waardoor series minder snel geschrapt worden.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Precies zoals op de tv. Dus dan zou tv wel een sterke concurentie positie moeten hebben want ze hebben hetzelfde als streamingdiensten. Ik denk dat het dus uiteindelijk gewoon neerkomt op aanbod.
Niet op de huidige, maar die gaat binnenkort toch de deur uit omdat de kleur wat te wensen overlaat, de vervanger zal dat wel hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heb je een TV met USB ingang? Plug er een Chromecast in, stream het naar je TV.
Natuurlijk kan het allemaal ook via streaming en kan het dan ook in de badkamer/via tablet en weet-ik-het-wat niet allemaal.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat kan met streamen ook, het is eigenlijk niet anders dan via de reguliere tv zenders en nogmaals streamen kan ook prima live.
er is dus geen verschil met WidM uitzenden op donderdagavond en daarna beschikbaar maken via uitzending gemist.
[..]
Dat kan met streamen dus ook
[..]
Ja en dat kan met WidM dus op de huidige manier ook, zie het verschil niet.
Voor zulke programma's maakt het helemaal niet uit hoe het word uitgezonden, via internet of via een tv zender.
En hoe kan dat niet met online streaming? Totaal onzinnige stelling van je waarin je alleen maar aangeeft de mogelijkheden van streaming niet te begrijpen. Streaming is niet alleen kijken wanneer het jou uitkomt, streaming kan live.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:50 schreef Jovatov het volgende:
Maar de 'traditionele televisie' zal daarmee niet verdwijnen. Het heeft nu eenmaal charme om met een groep mensen klaar te gaan zitten voor een programma/sportevenement.
Nou, ook bij hen gaat het natuurlijk om kijkcijfers, als een programma geen kijkers trekt zal het niet snel een nieuw seizoen krijgen. Een streamingdienst heeft echter wel veel beter inzicht in de kijkcijfers dan een TV-omroep, helemaal omdat een tv-provider dat soort info niet door mag spelen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:41 schreef Chewie het volgende:
omdat streamingdiensten zoals Netflix geen last hebben van kijkcijfers
Ik snap heus wel dat streaming live kan.quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
En hoe kan dat niet met online streaming? Totaal onzinnige stelling van je waarin je alleen maar aangeeft de mogelijkheden van streaming niet te begrijpen. Streaming is niet alleen kijken wanneer het jou uitkomt, streaming kan live.
Juist een programma als Wie is de Mol is zeer geschikt voor zo'n model, "live" op een bepaald tijdstip met interactieve mogelijkheden. Maar voor programma's als het journaal en DWDD geld dit net zo goed.
Het enige verschil is dat je niet een hele avond aan programma's voorgeprogrammeerd krijgt.
Ja boeken lezen mensen nog steeds, ze halen ze alleen wel op andere manieren in huis, als e-book, of bezorgd via bol/amazon/etc.
Je geeft nu wel een extreem fout voorbeeld omdat de NOS de rechten voor de OS dus niet meer heeftquote:Op donderdag 23 juli 2015 15:00 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik snap heus wel dat streaming live kan.
Maar neem bijvoorbeeld de Olympische Spelen, dan gooit de NOS een stuk of tien live streams online. Dan kan je dus kijken wat je wil, maar er is ook een Nederland 1-stream die een selectie daarvan maakt.
Naar mijn idee zal zo'n Nederland 1 stream niet verdwijnen. De aandacht die de NOS daaraan kan geven (interviews en dergelijke) samen met het (voor mij persoonlijk wel belangrijke) 'gevoel' samen met nog miljoenen Nederlanders te kijken maakt dat op die manier televisie kijken niet zal verdwijnen.
Alle live-streams en keuze-aanbod ten spijt kent een 'voorgeprogrammeerde' stream ook zo zijn voordelen. Niet voor niets dat dat al vijftig jaar prima werkt.
Vervang NOS door Eurosport en het argument blijft hetzelfde... Al is het de vraag hoe die het precies zullen aanpakken.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je geeft nu wel een extreem fout voorbeeld omdat de NOS de rechten voor de OS dus niet meer heeft
*kuch* HDMI *kuch*quote:Op donderdag 23 juli 2015 14:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heb je een TV met USB ingang? Plug er een Chromecast in, stream het naar je TV.
Ja maar in de afgelopen 50 jaar was er ook weinig keus.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:00 schreef Jovatov het volgende:
Alle live-streams en keuze-aanbod ten spijt kent een 'voorgeprogrammeerde' stream ook zo zijn voordelen. Niet voor niets dat dat al vijftig jaar prima werkt.
Detail, usb is ook wel handig voor de stroomvoorziening.quote:
Het gaat wel om kijkcijfers (of eigenlijk leden), dat maakt het ook makkelijker voor een Netflix bijvoorbeeld. Reclameinkomsten zijn namelijk niet van belang en om een serie als HoC te financieren heb je een stuk minder leden nodig dan wat je aan kijkers nodig hebt op een traditionele commerciele zender.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nou, ook bij hen gaat het natuurlijk om kijkcijfers, als een programma geen kijkers trekt zal het niet snel een nieuw seizoen krijgen. Een streamingdienst heeft echter wel veel beter inzicht in de kijkcijfers dan een TV-omroep, helemaal omdat een tv-provider dat soort info niet door mag spelen.
Ik verwacht dat het niet lang zal duren voor een programma als de Daily Show of Last Week Tonight verhuist naar een Netflix.
touché, al valt dat met een verlengkabeltje naar een adapter -> lichtnet ook op te lossenquote:Op donderdag 23 juli 2015 15:07 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Detail, usb is ook wel handig voor de stroomvoorziening..
Kon je voor die 80 euro per maand alle zenders ter wereld ontvangen?quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:09 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik heb het gedaan. Scheelt me 80 euro in de maand. Zo'n 1000 euro per jaar. Ik moet alleen nog een illegale dienst vindingrijke manier zoeken om straks het voetbal te kunnen zien.
Internet en on-demanddiensten bestaan ook al jaren. Dus de keuze is er al een tijdje.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:06 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar in de afgelopen 50 jaar was er ook weinig keus.
Hele voorgeprogrammeerde tv avonden gaan verdwijnen daar ben ik wel zeker van. Dat zie je na de volgende 2 OS ook wel als de NOS de rechten niet meer heeft.
En je ziet nu dus ook dat reguliere tv het gaat afleggen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:14 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Internet en on-demanddiensten bestaan ook al jaren. Dus de keuze is er al een tijdje.
Geen goede vergelijking, de muziek word nog steeds gekocht, lp verkoop mag dan wel stijgende zijn maar dat is nog steeds marginaal en zal het ook blijven. Een kleine oplage lp's drukken is ook nog wel betaalbaar, een tv zender optuigen voor een paar marginalen is wel iets kostbaarder.quote:Vergelijk het anders met LP's, CD's en streaming. Ja de muziekverkoop is enorm gedaald sinds het streamen, maar CD's worden nog steeds uitgebracht. En de LP-verkoop is zelfs stijgende.
Zoals we die nu kennen (npo, rtl, sbs) zijn ze binnen 10 jaar verdwenen. Enkel nog wat themazenders, zoals nieuws en sport zullen overblijven.quote:Voorgeprogrammeerde televisie-avonden zullen zeker wel beperkter worden in schaal en omvang. Maar verdwijnen zal het niet doen.
We zullen het zien.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
En je ziet nu dus ook dat reguliere tv het gaat afleggen.
En vergeleken met reguliere tv is er nog maar zeer kort een alternatief.
[..]
Geen goede vergelijking, de muziek word nog steeds gekocht, lp verkoop mag dan wel stijgende zijn maar dat is nog steeds marginaal en zal het ook blijven. Een kleine oplage lp's drukken is ook nog wel betaalbaar, een tv zender optuigen voor een paar marginalen is wel iets kostbaarder.
[..]
Zoals we die nu kennen (npo, rtl, sbs) zijn ze binnen 10 jaar verdwenen. Enkel nog wat themazenders, zoals nieuws en sport zullen overblijven.
V
dat kan bij upc/ziggo gewoon, tot 7 dagen kan je alles vanuit de gids terugkijkenquote:Op donderdag 23 juli 2015 13:33 schreef Multatilu het volgende:
Waarom kan ik niet gewoon de EPG openen en reeds uitgezonden programma's kijken door er op te drukken, maar moet ik een aparte service 'uitzending gemist' opstarten?
Ik heb het op mijn werk nooit over wat er op tv was, mijn collegas ook niet trouwens.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:20 schreef Duikbril112 het volgende:
Maar live (talk) shows, die kunnen toch in feite nooit vervangen worden?
De tv is toch ook een beetje een sociaal bindmiddel trouwens? Dat het hele land ergens naar kijkt gezamenlijk (bijvoorbeeld de halve finale van het WK, of de verwikkelingen op het nieuws bij een terroristische aanslag, rtl late night, weet ik veel) en je het daar dan de volgende dag op je werk over hebt? Hoe gaat dat in de toekomst dan? Dan zoekt iedereen z'n eigen materiaal bij elkaar 's avonds en zit iedereen op z'n eigen zelfgekozen eilandje maar iets te kijken?
Ik heb verder geen idee hoe dat netflix werkt trouwens.
Maar ik vind het eigenlijk best jammer als de traditionele tv verdwijnt.
Njah, das ook eigenlijk het belangrijkste niet. Ik doelde eigenlijk vooral op zoiets als 'het maatschappelijk debat', dat eigenlijk min of meer een beetje vaak op tv gevoerd wordt. Pauw, rtl-late night, dwdd, van die NPO-programma's. Zijn toch een beetje bindende programma's waarin alle lagen van de maatschappij een beetje samenkomen. De rol van tv in de maatschappij moet je niet onderschatten. Als dat dan wegvalt ontstaat er toch ook wel een zeker gat imo.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb het op mijn werk nooit over wat er op tv was, mijn collegas ook niet trouwens.
Kan me herinneren dat je Koot&Bie gezien moest hebben vroeger.
Oh ik lieg, heb het nog wel eens gehad over Top Gear, maar ja, dat is ook voorbij
Nu hebben we het wel over dat je Breaking Bad moet kijken, of Orange is the New Black, Vikings.
Volgens mij overschat je de rol daarvan.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:31 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
Njah, das ook eigenlijk het belangrijkste niet. Ik doelde eigenlijk vooral op zoiets als 'het maatschappelijk debat', dat eigenlijk min of meer een beetje vaak op tv gevoerd wordt. Pauw, rtl-late night, dwdd, van die NPO-programma's. Zijn toch een beetje bindende programma's waarin alle lagen van de maatschappij een beetje samenkomen. De rol van tv in de maatschappij moet je niet onderschatten. Als dat dan wegvalt ontstaat er toch ook wel een zeker gat imo.
Nee, zeker niet. Ik heb hier verstand van.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij overschat je de rol daarvan.
Ik zou je adviseren meer met je tijd mee te gaan anders haal je het straks niet meer in en mis je die bindende factor waar je juist waarde aan hecht.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:37 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. Ik heb hier verstand van.
Dat dacht ik nu ookquote:Op donderdag 23 juli 2015 18:57 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik zou je adviseren meer met je tijd mee te gaan anders haal je het straks niet meer in en mis je die bindende factor waar je juist waarde aan hecht.
quote:
Tja, zo zijn er ook mensen die denken dat internetwinkelen nooit echt wat zal betekenenquote:Op donderdag 23 juli 2015 19:14 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat is iets wat inderdaad vaak speelt in deze discussie. Als je vindt dat het niet zo'n vaart gaat lopen word je al gauw versleten voor iemand die niet met z'n tijd meegaat.
De meeste mensen kopen hun dagelijkse boodschappen toch nog in de supermarkt. Zo zullen er ook dagelijkse (actualiteiten)programma's, nieuws, registraties van evenementen etc op tv-zenders te zien blijven.quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, zo zijn er ook mensen die denken dat internetwinkelen nooit echt wat zal betekenen
Alleen kijken er steeds minder mensen naar, en vergrijzen deze steeds meerquote:Op donderdag 23 juli 2015 19:25 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
De meeste mensen kopen hun dagelijkse boodschappen toch nog in de supermarkt. Zo zullen er ook dagelijkse (actualiteiten)programma's, nieuws, registraties van evenementen etc op tv-zenders te zien blijven.
Dat lijkt mij toch ook.quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:25 schreef Scrutinizer het volgende:
De meeste mensen kopen hun dagelijkse boodschappen toch nog in de supermarkt. Zo zullen er ook dagelijkse (actualiteiten)programma's, nieuws, registraties van evenementen etc op tv-zenders te zien blijven.
Mensen die nu jong zijn worden ook vanzelf oud en het is maar de vraag of mensen in die levensfase nog steeds bereid zijn alles zelf uit te gaan zitten vogelen. Na een lange dag werken, de kinderen net op bed ... veel mensen hebben dan weinig puf meer dan om die tv aan te zetten en te consumeren wat ze voorgeschoteld krijgen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen kijken er steeds minder mensen naar, en vergrijzen deze steeds meer
Ja dit.quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen kijken er steeds minder mensen naar, en vergrijzen deze steeds meer
Ik denk dat juist die mensen na een lange dag werken en de kinderen op bed, Netflix aanzetten of een gedownloade serie. Dat zie ik wel bij collega's. Zij kijken er juist naar uit om `s avonds als alles aan kant is een serie/film te gaan kijken . Echt iets zien wat je graag wilt zien en niet 'wat er maar op TV is'.quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:31 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Mensen die nu jong zijn worden ook vanzelf oud en het is maar de vraag of mensen in die levensfase nog steeds bereid zijn alles zelf uit te gaan zitten vogelen. Na een lange dag werken, de kinderen net op bed ... veel mensen hebben dan weinig puf meer dan om die tv aan te zetten en te consumeren wat ze voorgeschoteld krijgen.
Ik betrap mezelf er al tijdenlang op dat er, wanneer ik met zappen op het "uiteinde" van mijn zenderpakket aanbeland ben, totaal niets voorbij is gekomen wat mijn aandacht ook maar enigszins heeft vast kunnen houden.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:34 schreef Coritchando het volgende:
wij kijken ook geregeld netflix (kinderen iets meer) maar zou de normale tv niet willen missen. soms is het gewoon fijn om hersenloos rond te zappen en te blijven hangen op een programma wat je dan leuk vindt.
[..]
En alsnog kwam er nóg één bij, SBS9. Nóg meer water bij de wijn.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:43 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En laten we vooral al die extra zenders in de lucht blijven houden die niks toevoegen.
Veronica, net 5, sbs 6, en ga zo maar door. Afijn, we hebben gewoon te veel zenders.
dan ga ik meestal een boek lezenquote:Op donderdag 23 juli 2015 19:58 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik betrap mezelf er al tijdenlang op dat er, wanneer ik met zappen op het "uiteinde" van mijn zenderpakket aanbeland ben, totaal niets voorbij is gekomen wat mijn aandacht ook maar enigszins heeft vast kunnen houden.
Op programma's als bijvoorbeeld 'Andere tijden' en 'De ijzeren eeuw' (niet toevalligerwijs beiden door Hans Goedkoop geproduceerd) na komt er tegenwoordig vooral veel vuilnis voorbij op TV...
Weet je dat ik alleen nog een boek lees voor slapen gaan. En niet zo snel ook meer.quote:Op donderdag 23 juli 2015 20:19 schreef Coritchando het volgende:
[..]
dan ga ik meestal een boek lezen
'De IJzeren Eeuw' ook hele mooie inderdaad. Keek die vaak in de herhaling op zondag.quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:58 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik betrap mezelf er al tijdenlang op dat er, wanneer ik met zappen op het "uiteinde" van mijn zenderpakket aanbeland ben, totaal niets voorbij is gekomen wat mijn aandacht ook maar enigszins heeft vast kunnen houden.
Op programma's als bijvoorbeeld 'Andere tijden' en 'De ijzeren eeuw' (niet toevalligerwijs beiden door Hans Goedkoop geproduceerd) na komt er tegenwoordig vooral veel vuilnis voorbij op TV...
talkshows zijn voor mij al 3 jaar geleden totaal vervangen. Ik kijk twitch, ustream, veetle etc. Er is op elk moment van de dag wel een talkshow van iets te vinden, geheel naar keuze.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:20 schreef Duikbril112 het volgende:
Maar live (talk) shows, die kunnen toch in feite nooit vervangen worden?
De tv is toch ook een beetje een sociaal bindmiddel trouwens? Dat het hele land ergens naar kijkt gezamenlijk (bijvoorbeeld de halve finale van het WK, of de verwikkelingen op het nieuws bij een terroristische aanslag, rtl late night, weet ik veel) en je het daar dan de volgende dag op je werk over hebt? Hoe gaat dat in de toekomst dan? Dan zoekt iedereen z'n eigen materiaal bij elkaar 's avonds en zit iedereen op z'n eigen zelfgekozen eilandje maar iets te kijken?
Ik heb verder geen idee hoe dat netflix werkt trouwens.
Maar ik vind het eigenlijk best jammer als de traditionele tv verdwijnt.
Ik denk het niet, die fokken een beetje of zetten een aflevering van een serie op die ze volgenquote:Op donderdag 23 juli 2015 19:31 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Mensen die nu jong zijn worden ook vanzelf oud en het is maar de vraag of mensen in die levensfase nog steeds bereid zijn alles zelf uit te gaan zitten vogelen. Na een lange dag werken, de kinderen net op bed ... veel mensen hebben dan weinig puf meer dan om die tv aan te zetten en te consumeren wat ze voorgeschoteld krijgen.
Maar dat is content die voor tv gemaakt is. Als Hilversum de slag zou verliezen is die content er ook niet meer. Een verdienmodel voor iets anders dan een internationaal te verkopen serie is zo simpel nog niet, zo lijkt het.quote:Op donderdag 23 juli 2015 20:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Weet je dat ik alleen nog een boek lees voor slapen gaan. En niet zo snel ook meer.
Verder heb ik hetzelfde met tv als DDDDaaf. Wij hebben gek genoeg onlangs nieuw pakket aangevraagd bij KPN, maar eh... ik heb nauwelijks nog naar de tv gekeken, alleen af en toe een avondje Investigative Discovery. Eigenlijk is het dus allemaal langzamerhand weggegooid geld aan het worden. Cherry picking wb NPO via Uitzending Gemist kan via je breedbandje.
Heel rationeel bekeken heb je straks alleen je breedbandje nog maar nodig, zit dus eigenlijk op hetzelfde punt als Dagonet hierboven.
Er zijn toch echt mensen, ja zelfs jonge mensen, die de actualiteit volgen. En er zijn zelfs mensen, zoals ik, die helemaal geen series kijken. Ik ben het vwb het uitzenden van die series ook wel met de goegemeente hier eens: die zullen in de toekomst niet of nauwelijks meer door omroepen of zenders uitgezonden worden. Maar de tv is meer dan alleen series.quote:Op donderdag 23 juli 2015 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk het niet, die fokken een beetje of zetten een aflevering van een serie op die ze volgen
Actualiteit volgen op tv...quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:08 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Er zijn toch echt mensen, ja zelfs jonge mensen, die de actualiteit volgen. En er zijn zelfs mensen, zoals ik, die helemaal geen series kijken. Ik ben het vwb het uitzenden van die series ook wel met de goegemeente hier eens: die zullen in de toekomst niet of nauwelijks meer door omroepen of zenders uitgezonden worden. Maar de tv is meer dan alleen series.
Nou kijk, het is heel wat anders specifiek als wat Weltschmerz en Duikbril112 bedoelen, maar als je dus alleen nog maar via je breedbandje bezig bent (en dan afgezien van je binnenlands nieuws) dan lijkt het wel eens alsof je geen Nederlander meer bent. Ik neem ook steeds meer informatie op in het Engels.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:04 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Maar dat is content die voor tv gemaakt is. Als Hilversum de slag zou verliezen is die content er ook niet meer. Een verdienmodel voor iets anders dan een internationaal te verkopen serie is zo simpel nog niet, zo lijkt het.
Boer zoekt Vrouw, The Voice ... kijkt inderdaad niemand meer naar.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou kijk, het is heel wat anders specifiek als wat Weltschmerz en Duikbril112 bedoelen, maar als je dus alleen nog maar via je breedbandje bezig bent (en dan afgezien van je binnenlands nieuws) dan lijkt het wel eens alsof je geen Nederlander meer bent.
Laten we wel zijn de (betere) serie neemt het langzaam over van de film. En zowel de Nlse film als de NLse serie is sws niet iets waar je naar kijkt meer. Al die huis-tuin-en-keuken shit ook niet meer ziet, de domme shows van Endemol c.s. niet meer, alles wat met DWDD, Paul de Leeuw of RTL4 ook niet meer, blijft een gerichtheid over op VS, UK in mindere mate andere "buitenlanden"...
Ik denk dat dat toch wel gebeurt. In generaties. Ik bedoel, de oudere generaties hebben dit niet, de jongeren wel, maar de wat ouderen volgen in rap tempo...
En in Hilversum hebben ze dit uiteraard niet door, want ze verdienen er nog hun gesubsidieerde boterhammen mee. In Den Haag hebben ze dit niet door, omdat ze sws hun kop in een plek hebben zitten waar de zon niet schijnt, denk ik wel eens (uitzonderingen daar gelaten).
Ik niet nee.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:16 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Boer zoekt Vrouw, The Voice ... kijkt inderdaad niemand meer naar.
We zouden het er over 10 jaar eens over kunnen hebben maar ik denk persoonlijk dat FOK! over 10 jaar niet meer bestaat.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik niet nee..
Dat soort programma's zullen ook nog wel lang blijven bestaan hoor. Maar ijkpunt over 10 jaar wil ik dat nog wel eens zien.
Dat zou ik echt sneu vinden, weet je dat... dat FOK! over 10 jaar niet meer bestaat...quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:19 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
We zouden het er over 10 jaar eens over kunnen hebben maar ik denk persoonlijk dat FOK! over 10 jaar niet meer bestaat.
Het populairste subforum qua postaantallen is er eentje over een tv-programma, UTOquote:Op donderdag 23 juli 2015 22:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat zou ik echt sneu vinden, weet je dat... dat FOK! over 10 jaar niet meer bestaat...
Kom op?quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:23 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Het populairste subforum qua postaantallen is er eentje over een tv-programma, UTO
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(andere discussie inderdaad)
quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:35 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]Hoe dan ook, ergens denk ik dat ze geen plan B hebben in Hilversum. Zelfde als Paul Krugman constateerde tav Tsipras c.s.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(andere discussie inderdaad)I´m back.
Waarom zou je documentaires niet on demand kunnen leveren? Half 3voor12 van de VPRO staat vol met spul dat je nooit op TV ziet of radio hoort maar streamt.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:04 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Maar dat is content die voor tv gemaakt is. Als Hilversum de slag zou verliezen is die content er ook niet meer. Een verdienmodel voor iets anders dan een internationaal te verkopen serie is zo simpel nog niet, zo lijkt het.
Nee, had gewoon een uitgebreid Ziggo pakket. Nu ga ik overschakelen op schotel. En ontvang ik straks voor een fractie van het bedrag zo'n 11000 zenders.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Kon je voor die 80 euro per maand alle zenders ter wereld ontvangen?
Ik weet niet wat ik liever in m'n pakket heb.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 07:48 schreef onlogisch het volgende:
Ja, daar zitten ook Bulgarije 1,2 & 3 bij. Maar ook FOX etc.
Ja. Ik voel je pijn. Ik heb ook helemaal niks met die zenders. Ik hou van voetbal, en zou eigenlijk alleen de sportzenders willen ontvangen. De rest kan me gestolen worden. Hopelijk komt er ooit een aanbieder die het aanbiedt zoals jij het voorschotelt. Dan ben ik, vermoedelijk samen met jou, 1 van de eerste die zal overstappen.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 07:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik liever in m'n pakket heb.
Pakketkeuze, dat is ook zoiets.
"standaard 60 zenders"
Alsof iemand in Groningen naar Omroep Zeeland kijkt en alsof Jan Teunissen snel TV5 of Mediaset Italia gaat kijken.
Geef mij liever de lijst met zenders en laat mij er tien, vijftien uitzoeken, alles erboven is extra betalen per zender.
Maar dat kan niet, ik kan al amper kiezen welke provider ik neem met die regioafspraken die ze maken.
Ik denk dat ik tegen die tijd allang m'n tv abo de deur uit heb gedaan.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 08:03 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ja. Ik voel je pijn. Ik heb ook helemaal niks met die zenders. Ik hou van voetbal, en zou eigenlijk alleen de sportzenders willen ontvangen. De rest kan me gestolen worden. Hopelijk komt er ooit een aanbieder die het aanbiedt zoals jij het voorschotelt. Dan ben ik, vermoedelijk samen met jou, 1 van de eerste die zal overstappen.
Nou ja, ik bespaar nu 8 tientjes per maand. Voor mij wel een aardige besparingquote:Op vrijdag 24 juli 2015 08:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik denk dat ik tegen die tijd allang m'n tv abo de deur uit heb gedaan.
Het is dat het eigenlijk geen drol kost en je niet héél veel bespaart per maand.
Hear hear.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 07:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik liever in m'n pakket heb.
Pakketkeuze, dat is ook zoiets.
"standaard 60 zenders"
Alsof iemand in Groningen naar Omroep Zeeland kijkt en alsof Jan Teunissen snel TV5 of Mediaset Italia gaat kijken.
Geef mij liever de lijst met zenders en laat mij er tien, vijftien uitzoeken, alles erboven is extra betalen per zender.
Maar dat kan niet, ik kan al amper kiezen welke provider ik neem met die regioafspraken die ze maken.
Wat voor pakket had je dan en heb je nu?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 08:31 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Nou ja, ik bespaar nu 8 tientjes per maand. Voor mij wel een aardige besparing
Ik had zo'n Ziggo pakket met alles er op en er aan. Veel zenders, extra HD zenders, Fox Sports, opnemen, 2e box.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 08:59 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat voor pakket had je dan en heb je nu?
Er staat een shitload aan docu's op Netflix.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
De charme van tv vind ik dat ik nog eens iets kijk wat ik niet zou opzoeken, gisteren een frank sinatra docu gezien... Ik heb niet zoveel met de man maar ik kan prima naar docu's kijken over muziek die ik niet persee leuk vind (zo ook vaak docu's over orkesten of dirigenten) erg boeiend. Ik denk dat als ik slechts tv zou kijken via netflix (wat ik trouwens niet heb) ik zou blijven hangen in dingen die ik zelf opzoek en zo een veel eenzijdiger beeld zou krijgen... Niets zo leuk als verrast worden door een documentaire over een onderwerp waar je eigenlijk geen interesse in hebt.
Dit dus. Ik heb geen zin om actief op zoek te gaan naar content en vind het soms juist leuk om ergens langs te komen dat misschien niet helemaal in mijn straatje past. Ik heb dan ook echt helemaal niets met Netflix en lijk soms wel de enige Nederlander (samen met mijn vriendin) die absoluut geen interesse heeft in series kijken. Als je dat tegen iemand zegt, wordt er vol ongeloof gereageerd en altijd gezegd "probeer het eens, het is echt verslavend", maar nee, dat werkt voor mij echt niet zo. Heb me bijvoorbeeld eens voorgenomen om aan Californication te beginnen en de serie is best leuk, maar na drie afleveringen vergeet ik weer waar ik mee bezig was en laat ik het zo een jaar links liggen. Ik heb ook een hekel aan het feit dat alles maar via filmpjes moet, die tig filmpjes die iedereen altijd doorstuurt en deelt kijk ik ook echt nooit, ik vind het echt zonde van mijn tijd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
De charme van tv vind ik dat ik nog eens iets kijk wat ik niet zou opzoeken, gisteren een frank sinatra docu gezien... Ik heb niet zoveel met de man maar ik kan prima naar docu's kijken over muziek die ik niet persee leuk vind (zo ook vaak docu's over orkesten of dirigenten) erg boeiend. Ik denk dat als ik slechts tv zou kijken via netflix (wat ik trouwens niet heb) ik zou blijven hangen in dingen die ik zelf opzoek en zo een veel eenzijdiger beeld zou krijgen... Niets zo leuk als verrast worden door een documentaire over een onderwerp waar je eigenlijk geen interesse in hebt.
Mooie docu gekeken over Randi bij Netflix.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er staat een shitload aan docu's op Netflix..
Ja maar het is iets anders om er op te klikken dan het tegen te komen terwijl het aan de gang is. Zo vind ik heel veel VPRO docus tof maar ik zou nooit naar de website van de VPRO gaan om er één op te zoeken en als ik er dan één opzoek kies ik een andere dan een die gewoon maar wordt uitgezonden.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er staat een shitload aan docu's op Netflix.
Om maar niet te spreken over het online aanbod van de VPRO bijvoorbeeld.
Ik geloof best dat er leuke docu's op netflix staan, de meeste muziek docu's kijk ik ook wel (die ik in het muziek documentaire topic in MUZ vind) maar verrast worden door mijn eigen keuze gaat me nooit lukken omdat ik die keuze maak.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:52 schreef Chewie het volgende:
Searching for Sugar Man (2012) - IMDb
Dit is ook een leuke docu op netflix
Ja precies, het zappen en dan ergens op stuiten dat best leuk blijkt te zijn.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Door die was ik juist wel verrast, gewoon opgezet zonder dat ik enig idee had wat het was. Voor docu's vind ik een traditionele zender totaal overbodig.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik geloof best dat er leuke docu's op netflix staan, de meeste muziek docu's kijk ik ook wel (die ik in het muziek documentaire topic in MUZ vind) maar verrast worden door mijn eigen keuze gaat me nooit lukken omdat ik die keuze maak.
Die sugarman docu is toch helemaal doodgespamd overal wel jammer want het was verassender geweest als je het einde niet kende....quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Door die was ik juist wel verrast, gewoon opgezet zonder dat ik enig idee had wat het was. Voor docu's vind ik een traditionele zender totaal overbodig.
ja wat een bagger is dat geworden zegquote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:21 schreef Dagonet het volgende:
Een hele dag Discovery op de achtergrond doe je idd nu ook niet meer omdat het allemaal in scene gezette realitymeuk is.
Heb deze zo ongeveer in het begin van Netflix gekeken en had er nog nooit van gehoord, maar kan ook komen omdat ik alleen tv kijk voor nieuws en sport (en sommige andere live evenementen)quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die sugarman docu is toch helemaal doodgespamd overal wel jammer want het was verassender geweest als je het einde niet kende....
History is wat dat betreft nog erger geworden.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:22 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja wat een bagger is dat geworden zeg
Dual Survival is wel tof ondanks dat het helemaal in scene is gezet.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:22 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja wat een bagger is dat geworden zeg
Heb al jaren geen NL zenders meer, bevalt me prima.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 11:14 schreef speknek het volgende:
Het is dat mijn vrouw het nog wil behouden (vnl voor achtergrondlawaai lijkt het) en ik ergens het gevoel heb dat ik bij een ramp het journaal moet hebben, anders had ik mijn digitenne ook opgezegd.
Ik ben helemaal klaar met de hersenloze programmering van de Nederlandse zenders. Ik dacht dat SBS permanent in de financiële problemen zat, maar ergens in het afgelopen decennium hebben de andere omroepen dit als lichtend voorbeeld gezien en zijn ze mij kwijtgeraakt.
Netflix is veel betere kwaliteit, heeft meer keus, EN is goedkoper dan een tv abonnement. Toedeledoki Hilversum.
Momenteel heb ik geen abo voor de kabeltelevisie en geen Netflix, als ik op een van de twee een abo zou nemen, wat ik waarschijnlijk in de toekomst wel eens ga doen (het lijkt me zeker interessant zo gauw 4k de standaard wordt (dataopslag) maar het duurt nog jaren alvorens zo'n monitor en een glasvezelaansluiting betaalbaar worden), dan is het een hele gemakkelijke keuze: Netflix. Onze kabelzenders hebben slechts 1 troef: eigengemaakte programma's, die zijn in de regel niet zo geweldig dat ik daar een abo voor over heb en je kan de meeste van die programma's ook via hun website bekijken.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij de introductie van Netflix in Nederland werd het al voorspeld. In de VS is het al uitgekomen. Steeds minder jongeren kijken nog naar de traditionele televisie. In dit artikel wordt gesproken over 10 tot 15% minder, wat al een enorme impact heeft. In Nederland waar de beschikbaarheid van breedband hoger is dan in de VS, nl. 95%, zal dat proces nog sneller gaan, schat men. En na de jongeren komen hier al snel de ouderen.
De televisie is op de middellange tot lange termijn (5 tot 10 jaar) ten dode opgeschreven. Weet Hilversum dit al? Weet de politiek dit al?
Nee.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:52 schreef Chewie het volgende:
Searching for Sugar Man (2012) - IMDb
Dit is ook een leuke docu op netflix
Als ze voldoende contact met jongeren hebben dan zouden ze dat moeten weten. Ik vind het geen probleem als er een aantal nationale commerciële zenders verdwijnen. Er zullen vast wel eigen programma's gemaakt blijven worden (er is geld mee te verdienen zolang voldoende mensen die specifieke programma's bekijken), de vraag is of dat die ook op zo'n dienst als Netflix gaan komen of dat ze die via een eigen kanaal blijven distribueren.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij de introductie van Netflix in Nederland werd het al voorspeld. In de VS is het al uitgekomen. Steeds minder jongeren kijken nog naar de traditionele televisie. In dit artikel wordt gesproken over 10 tot 15% minder, wat al een enorme impact heeft. In Nederland waar de beschikbaarheid van breedband hoger is dan in de VS, nl. 95%, zal dat proces nog sneller gaan, schat men. En na de jongeren komen hier al snel de ouderen.
De televisie is op de middellange tot lange termijn (5 tot 10 jaar) ten dode opgeschreven. Weet Hilversum dit al? Weet de politiek dit al?
Je kan toch ook via de website van de NPO naar het journaal kijken? Allerlei websites kan je volgen voor live-updates.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 11:14 schreef speknek het volgende:
Het is dat mijn vrouw het nog wil behouden (vnl voor achtergrondlawaai lijkt het) en ik ergens het gevoel heb dat ik bij een ramp het journaal moet hebben, anders had ik mijn digitenne ook opgezegd.
Er worden al series gemaakt exclusief voor Netflix, mooie voorbeelden: House of Cards, Orange is the new black. Maar ook Videoland, een Nederlandse vod-service had ook al een eigen serie gemaakt paar maanden geleden. Speelfilms niet, die hebben natuurlijk een ander verdienmodel.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als ze voldoende contact met jongeren hebben dan zouden ze dat moeten weten. Ik vind het geen probleem als er een aantal nationale commerciële zenders verdwijnen. Er zullen vast wel eigen programma's gemaakt blijven worden, de vraag is of dat die ook op zo'n dienst als Netflix gaan komen of dat ze die via een eigen kanaal blijven distribueren.
Ik kijk naar beide series.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er worden al series gemaakt exclusief voor Netflix, mooie voorbeelden: House of Cards, Orange is the new black.
Daar heb ik niets van gehoord. Ik heb geen interesse in nationale series.quote:Maar ook Videoland, een Nederlandse vod-service had ook al een eigen serie gemaakt paar maanden geleden.
Holy crap. Je weet dat die mensen (Hilversum) in hun eigen wereldje leven maar dat het zo erg is...quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:22 schreef yvonne het volgende:
Zomerstops? In Nederland wel.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Dingen als zomerstops zijn volgens mij ook wel funest aan het worden voor de programmering.
Die voorselectie wordt nu ook gemaakt, door buitenlandse zenders, websites zoals IMDB, gewone kijkers die er verstand van hebben en die dezelfe smaak hebben, je vrienden etc.quote:Op donderdag 23 juli 2015 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind niet dat tv ten dode opgeschreven zou moeten zijn. Het is een prachtig medium met unieke mogelijkheden. Helaas worden die verkwanseld.
Keuzevrijheid is waardevol, ik ben ook blij met vergroting daarvan, maar die moet niet worden overschat. Bij een zelfbedieningsrestaurant heb je doorgaans ook meer keuze dan bij een normaal restaurant, maar dat maakt de avond niet per se genoeglijker. Er is niet zoveel mis met professionals die een voorselectie maken: wij weten wat goed is, we hebben gezocht naar het best en dit is wat wij u gaan voorschotelen. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat ik dat zelf beter zou kunnen, als ik de tijd en de energie al daarin zou willen steken.
De NPO zal vast ook wel blijven bestaan, of dat dat via de coax-kabel met eenrichtingsverkeer is zullen we moeten afwachten maar dat doet er weinig toe. Een programma zoals DWDD kan ook prima 1 keer per dag het programma uploaden op het internet en live uitzenden bij die upload. Daar is niets mis mee, mensen zullen het wel weten te vinden als het goed is.quote:Ten tweede is er nog steeds behoefte aan een soort 'common knowledge', ik weet, maar ik weet ook dat jij hetzelfde weet. We kunnen het ergens over hebben zonder helemaal bij het begin te hoeven beginnen. Je ziet dat een populair programma als DWDD daarop inhaakt. Wat het programma doet is eigenlijk al die verschillende bronnen weer tot één collectief geheugen maken. De manier waarop vind ik persoonlijk afschuwelijk, maar het geeft wel aan dat mensen niet op hun eilandjes van hun eigen keuzevrijheid willen blijven zitten, maar ze iets willen delen.
Dan komen we weer terug op het feit dat de NPO gewoon kan blijven bestaan, hooguit verandert de distributie.quote:Ook heeft TV de potentie van duurzaamheid, door een grote organisatie en een groot publiek. Er kunnen instituten ontstaan, zoals Zomergasten, de Blackadder reeks, Have I got news for you, bord op schoot Studio Sport.
Vikings heb ik helaas nog niet gezien, het staat op mijn lijstje. Kenmerkend van televisie kijken anno 2015, je hebt zo veel keuze dat het bijna niet meer bij te houden is. Je kijkt alleen niet meer per se via de coax-kabel.quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het op mijn werk nooit over wat er op tv was, mijn collegas ook niet trouwens.
Kan me herinneren dat je Koot&Bie gezien moest hebben vroeger.
Oh ik lieg, heb het nog wel eens gehad over Top Gear, maar ja, dat is ook voorbij
Nu hebben we het wel over dat je Breaking Bad moet kijken, of Orange is the New Black, Vikings.
Oh ja, daar doen ze idd niet aan stops.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zomerstops? In Nederland wel.
In de USA weten ze beter, de laatste jaren had je sommige van de beste series tijdens de zomermaanden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Covert Affairs (5 seizoenen, nu afgelopen), een hele leuke serie voor in de zomermaanden.
quote:TV kijken zonder kabels - Vodafone TV Anywhere en KPN Play
In Nederland lijkt het nog niet zo’n ding te zijn: cord cutting. In de Verenigde Staten zitten aanbieders van televisie veel meer in hun maag met jonge mensen die hun tv-abonnement opzeggen, of er zelfs helemaal nooit een nemen, en in plaats daarvan naar Netflix en YouTube kijken. Ze liften hooguit nog gratis mee op het HBO-account van hun ouders.
[...]
Suits is inderdaad ook een mooi voorbeeld van een goede zomerserie.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 14:50 schreef Dagonet het volgende:
niet aan stops.
Suits bijvoorbeeld, begint in juni, stopt in juli, begint weer in februari, eindigt in april
Bijna alle series hebben niet
Uitstel van executie. In Nederland zal je dit de komende 10 jaar ook veel zien, mensen moeten alleen nog even wennen aan de alternatieve manieren. Rationeel gezien is er weinig reden om een televisiekabelabo te behouden (je kan alles zien via andere wegen en dit beter en je kan ook nog eens meer zien via die andere wegen wanneer je dat wil), tenzij je via koppelverkoop wordt gedwongen om dat te behouden. Helaas is in Nederland koppelverkoop toegestaan en wordt hier dan ook gebruik van gemaakt door sommige bedrijven. De mensen willen echter niet lang meer dat kabeltelevisieabo behouden dus de vraag naar enkel een internetabo voor minder geld dan de combinatie van beide zal toenemen en luider worden.quote:
Veel Nederlanders zijn nogal conservatief, zie je ook met Internetwinkels, daar waar NL eerst een voorrijderspositie had hebben D en UK links en rechts ingehaald. In de UK bv boekt vrijwel iedereen reizen via het internet en zijn reisbureaus vrijwel volledig verdwenen.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uitstel van executie. In Nederland zal je dit de komende 10 jaar ook veel zien, mensen moeten alleen nog even wennen aan de alternatieve manieren.
Ik heb persoonlijk ook niets met series. Ik heb ooit eens een tijdje 'Prison Break' gekeken, maar na anderhalf seizoen begon het allemaal wel erg langdradig te worden. Alleen 'the Shield' heb ik, op het laatste seizoen na, volledig uitgekeken. Echter wel op dvd en (dus) op momenten dat het mij uit kwam.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:49 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dit dus. Ik heb geen zin om actief op zoek te gaan naar content en vind het soms juist leuk om ergens langs te komen dat misschien niet helemaal in mijn straatje past. Ik heb dan ook echt helemaal niets met Netflix en lijk soms wel de enige Nederlander (samen met mijn vriendin) die absoluut geen interesse heeft in series kijken. Als je dat tegen iemand zegt, wordt er vol ongeloof gereageerd en altijd gezegd "probeer het eens, het is echt verslavend", maar nee, dat werkt voor mij echt niet zo. Heb me bijvoorbeeld eens voorgenomen om aan Californication te beginnen en de serie is best leuk, maar na drie afleveringen vergeet ik weer waar ik mee bezig was en laat ik het zo een jaar links liggen. Ik heb ook een hekel aan het feit dat alles maar via filmpjes moet, die tig filmpjes die iedereen altijd doorstuurt en deelt kijk ik ook echt nooit, ik vind het echt zonde van mijn tijd.
Jij bent laat begonnen aan HoC. Geweldige serie, ja.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Gisteren begonnen aan de remake van House of Cards, erg goed gedaan, gelijk drie afleveringen gekeken, lang geleden dat we zo laat in bed kwamen.
Orange is the new black hadden we de laatste aflevering van door.
In NL heeft toch ook al een flinke sanering in fysieke reisbureaus plaatsgevonden. Dat het misschien niet zo snel gaat als in andere landen is zonder cijfers niet meer dan een subjectieve waarneming.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Veel Nederlanders zijn nogal conservatief, zie je ook met Internetwinkels, daar waar NL eerst een voorrijderspositie had hebben D en UK links en rechts ingehaald. In de UK bv boekt vrijwel iedereen reizen via het internet en zijn reisbureaus vrijwel volledig verdwenen.
Effe switchen naar een ander land (zie OP netflix topic in TV), en de content daar bekijken.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Nadeel van Netflix vind ik wel weer dat de content erg veel amerikaans is. Daar waar je op DVD nog bij kleinere uitgevers/distributeurs nog wel eens een leuke Franse, Deense of Spaanse film kon vinden (ik zou Torrente echt niet willen hebbem gemist) is dat bij Netflix veel minder. De infrastructuur voor distributie van onafhankelijke/arthouse of gewone mainstream uit ander landen dan de VS is nog steeds drager georiënteerd maar hoe lang blijft die drager nog?
Heeft meerdere redenenquote:Op zondag 26 juli 2015 12:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent laat begonnen aan HoC. Geweldige serie, ja.
Dat hoeft bij Netflix juist niet, die weten als geen ander hoe ze je series moeten aanbevelen waarvan de kans is groot is dat je ze leuk vindt, dat is hun brood en boter. Verder is het niet zo moeilijk, het gaat veel via mond op mond en je hoeft maar een paar grote zenders in de USA in de gaten en de UK in de gaten te houden, die kondigen af en toe aan wat de nieuwe serieus worden, je kijkt eventjes op IMDB waar het over gaat, je probeert het een keer als het je interesseert en dan weet je genoeg.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:49 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dit dus. Ik heb geen zin om actief op zoek te gaan naar content
National Geographic heeft zo nu en dan nog wel eens een interessante docu's over bijv. de tweede wereldoorlog, maar dat wordt dan weer allemaal op zijn Amerikaans, overdreven sensationeel gebracht.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
History is wat dat betreft nog erger geworden.
NGC heeft af en toe nog wel leuke ruimte docu's.
Ze passen het aanbod aan op basis van land/vraag waarbij Nederland heel erg Hollywood is georiënteerd. Hopelijk verandert dat nog wat in de toekomst.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Nadeel van Netflix vind ik wel weer dat de content erg veel amerikaans is.
quote:Op zondag 26 juli 2015 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Nadeel van Netflix vind ik wel weer dat de content erg veel amerikaans is. Daar waar je op DVD nog bij kleinere uitgevers/distributeurs nog wel eens een leuke Franse, Deense of Spaanse film kon vinden (ik zou Torrente echt niet willen hebbem gemist) is dat bij Netflix veel minder. De infrastructuur voor distributie van onafhankelijke/arthouse of gewone mainstream uit ander landen dan de VS is nog steeds drager georiënteerd maar hoe lang blijft die drager nog?
Zolang je zelf het land kan kiezen zoals dat nu is vind ik het aanvaardbaar. Ik zit er niet op te wachten om Flikken Maastricht en Goede Tijden Slechte Tijden te zien in plaats van series die ik nu volg.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:38 schreef Aether het volgende:
[..]
Ze passen het aanbod aan op basis van land/vraag waarbij Nederland heel erg Hollywood is georiënteerd. Hopelijk verandert dat nog wat in de toekomst.
Lang zo erg niet als Duitsland. Amazon heeft veel britse seriesquote:Op zondag 26 juli 2015 12:38 schreef Aether het volgende:
[..]
Ze passen het aanbod aan op basis van land/vraag waarbij Nederland heel erg Hollywood is georiënteerd. Hopelijk verandert dat nog wat in de toekomst.
het probleem is dat ze denken te weten wat ik leuk vind, maar 90% van de tijd zitten ze fout (voor mij). Amerikaanse series boeien mij geen hol. Ik volg een aantal japanse series maar die hebben ze niet. Netflix is voor mij totaal niet interessant, net als heel veel andere streaming diensten. Het is zo amerikaans/westers gericht...quote:Op zondag 26 juli 2015 12:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat hoeft bij Netflix juist niet, die weten als geen ander hoe ze je series moeten aanbevelen waarvan de kans is groot is dat je ze leuk vindt, dat is hun brood en boter. Verder is het niet zo moeilijk, het gaat veel via mond op mond en je hoeft maar een paar grote zenders in de USA in de gaten en de UK in de gaten te houden, die kondigen af en toe aan wat de nieuwe serieus worden, je kijkt eventjes op IMDB waar het over gaat, je probeert het een keer als het je interesseert en dan weet je genoeg.
OK maar doel ook op films/series uit Azië en Midden- en Zuid-Amerika, iets dat Netflix Amerika wel meer heeft. Het vinden van films of series waarvan je het bestaan niet kent.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lang zo erg niet als Duitsland. Amazon heeft veel britse series
Hey, dat is nieuw voor me. Ik zat tot december 2014 bij Ziggo en toen kon het nog niet... Goede ontwikkeling!quote:Op donderdag 23 juli 2015 18:04 schreef boik het volgende:
[..]
dat kan bij upc/ziggo gewoon, tot 7 dagen kan je alles vanuit de gids terugkijken
alleen met een speciale abboquote:Op donderdag 23 juli 2015 18:04 schreef boik het volgende:
[..]
dat kan bij upc/ziggo gewoon, tot 7 dagen kan je alles vanuit de gids terugkijken
Dit schreeuwen we al meer dan 15 jaar maar het valt allemaal wel mee hoor, de TV blijft verrassend sterk, vooral een paar jaar geleden met Voice of Holland etc. Op de zaterdagavond samen TV kijken is wel iets wat ontzettend veel families nog steeds doen. Het gaat krimpen, inderdaad omdat kinderen van nu gewend zijn Enzo Knol op hun iPad te kijken, maar voor simpel volk zal het nog heel lang zijn waarde hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2015 11:40 schreef Q. het volgende:
Hilversum leeft nog in de jaren 80. Die gaan deze strijd echt nooit kunnen winnen. Televisie is een verouderd concept wat de jongere generaties compleet niet meer aanspreekt. Wie wil er nou nog op vaste momenten naar vaste programma's kijken?
En ik denk dat dat steeds meer gaat worden in de toekomst. Gratis zenders met platte pulp en heel veel reclame, en de rest achter de decoder of on-demand.quote:Op zondag 2 augustus 2015 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Topgear gaat naar amazon prime. Dat is jammer voor de Nederlandse fans, maar tekenend voor streamingdiensten, er is geld voor dus de kijkcijfertrekkers worden opgekocht.
Je gaat te veel uit van je eigen mening man, bv dat de series op netflix beter zijn (wat ook zo is) maar ik zie familie van mij met drie jonge kinderen toch echt niet house of cards kijken op de zaterdagavond. Of whatever welke serie op netflix staat.. Nee, die kijken Voice of Holland, Jongens tegen de Meisjes, dat soort dingen, het sociale aspect van samen TV kijken moet je niet onderschatten.quote:Op zondag 26 juli 2015 12:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uitstel van executie. In Nederland zal je dit de komende 10 jaar ook veel zien, mensen moeten alleen nog even wennen aan de alternatieve manieren. Rationeel gezien is er weinig reden om een televisiekabelabo te behouden (je kan alles zien via andere wegen en dit beter en je kan ook nog eens meer zien via die andere wegen wanneer je dat wil), tenzij je via koppelverkoop wordt gedwongen om dat te behouden. Helaas is in Nederland koppelverkoop toegestaan en wordt hier dan ook gebruik van gemaakt door sommige bedrijven. De mensen willen echter niet lang meer dat kabeltelevisieabo behouden dus de vraag naar enkel een internetabo voor minder geld dan de combinatie van beide zal toenemen en luider worden.
Op de lange termijn maakt het weinig uit. Al die mensen die nu betalen voor een kabelabo zullen betalen voor een dienst zoals Netflix, de behoefte aan goed entertainment blijft bestaan dus er zal een goede balans ontstaan met dat verschil dat de gladde marketingjongens ons meer via andere wegen zullen gaan terroriseren (internet, product placement).
Ik weet niet wat er aan flaws in zouden moeten zitten, en vind het aanbod tov de prijs erg goed.quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:22 schreef Donnis het volgende:
[..]
Dit schreeuwen we al meer dan 15 jaar maar het valt allemaal wel mee hoor, de TV blijft verrassend sterk, vooral een paar jaar geleden met Voice of Holland etc. Op de zaterdagavond samen TV kijken is wel iets wat ontzettend veel families nog steeds doen. Het gaat krimpen, inderdaad omdat kinderen van nu gewend zijn Enzo Knol op hun iPad te kijken, maar voor simpel volk zal het nog heel lang zijn waarde hebben.
En netflix heeft ook nog ontzettend veel flaws dus zo makkelijk verslaan ze de TV niet, er staan bijna alleen oude series en films van rond 2000 op en het Amerikaans aanbod mag je niet zien.
quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er aan flaws in zouden moeten zitten, en vind het aanbod tov de prijs erg goed.
Ik heb hier expliciet aangegeven dat ik verwacht dat dit soort nationale programma's gewoon zullen blijven bestaan maar op een andere manier worden gedistribueerd. De content en het doorgaveluik staan los van elkaar, die nationale programma's kunnen prima geïntegreerd worden in een dienst zoals Netflix (dat kan dus ook een fusie tussen de NPO en de Nederlandse commerciële omroepjes zijn die zelf zo'n dienst oprichten en voortaan alles via de internetkabel verzenden en hiervoor een applicatie laten maken), net als bij de coax-kabel kan je op een bepaald tijdstip het programma uitzenden, dit wekelijks gelijk houden en een programmagids maken. Wil je 'live' kijken dan kijk je live, wil je iets anders zien dan zie je iets anders. Er is geen logische reden om dit via 2 kabels te doen als dat ook via 1 kabel kan. Het concept televisie kan heel gemakkelijk exact hetzelfde blijven als dat het nu is terwijl alles via de internetkabel binnenkomt en de coaxkabel niet meer wordt gebruikt.quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:37 schreef Donnis het volgende:
[..]
Je gaat te veel uit van je eigen mening man, bv dat de series op netflix beter zijn (wat ook zo is) maar ik zie familie van mij met drie jonge kinderen toch echt niet house of cards kijken op de zaterdagavond. Of whatever welke serie op netflix staat.. Nee, die kijken Voice of Holland, Jongens tegen de Meisjes, dat soort dingen, het sociale aspect van samen TV kijken moet je niet onderschatten.
Zo werkt het helaas/gelukkig niet.quote:Daarom denk ik dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, het had in de afgelopen 10 jaar al veel sneller gegaan moeten zijn.
Heel erg jammer, ik had er een rotsvast vertrouwen in dat ze naar Netflix zouden gaan, al voordat ze bekend maakten dat ze verder wilden gaan. Het zou een match made in heaven zijn.quote:Op zondag 2 augustus 2015 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Topgear gaat naar amazon prime. Dat is jammer voor de Nederlandse fans, maar tekenend voor streamingdiensten, er is geld voor dus de kijkcijfertrekkers worden opgekocht.
Zolang Amazon geen plannen heeft in Nederland is het zeer waarschijnlijk dat ze de rechten wel verkopen aan een andere partij, kan een andere streamingdienst zijn of een tv zenderquote:Op zondag 2 augustus 2015 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Met alle respect, maar dat is natuurlijk een programma voor 50-plussers. Niet iets waar (veel) jongeren naar kijken.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 19:53 schreef pfaf het volgende:
Vanavond Baardmannetjes!
Ik moet er niet aan denken dat zulke programmas verdwijnen. Ik vind de combi NPO + Netflix perfect.
Ik kan amazon wel begrijpenquote:Op zondag 2 augustus 2015 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heel erg jammer, ik had er een rotsvast vertrouwen in dat ze naar Netflix zouden gaan, al voordat ze bekend maakten dat ze verder wilden gaan. Het zou een match made in heaven zijn.
Hetzelfde als tv dus.quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:22 schreef Donnis het volgende:
En netflix heeft ook nog ontzettend veel flaws dus zo makkelijk verslaan ze de TV niet, er staan bijna alleen oude series en films van rond 2000 op en het Amerikaans aanbod mag je niet zien.
Het probleem met netflix is dat je maar moet wachten of ze de rechten blijven houden, kijk je leuk eerste 4 seizoenen, en vervolgens moet je 2 jaar wachten op seizoen 5.quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er aan flaws in zouden moeten zitten, en vind het aanbod tov de prijs erg goed.
Daarom zie je ook steeds meer eigen producties en hoevaak hebben we wel niet gezien bij de reguliere zenders dat een serie abrupt gecancelled word? Bij Netflix lijkt me die kans een stuk kleiner aangezien kijkcijfers in de juiste doelgroep een stuk minder belangrijk zijn.quote:Op maandag 3 augustus 2015 09:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem met netflix is dat je maar moet wachten of ze de rechten blijven houden, kijk je leuk eerste 4 seizoenen, en vervolgens moet je 2 jaar wachten op seizoen 5.
Goed punt, als je niet zoveel tijd hebt, dan word je een stu kselectiever in wat je kijkt. En met de huidige mogelijkheden (of eerder al met DVD boxen of gedownloade series), zie je het kijkgedrag flink schuiven.quote:Op donderdag 23 juli 2015 19:35 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Ik denk dat juist die mensen na een lange dag werken en de kinderen op bed, Netflix aanzetten of een gedownloade serie. Dat zie ik wel bij collega's. Zij kijken er juist naar uit om `s avonds als alles aan kant is een serie/film te gaan kijken . Echt iets zien wat je graag wilt zien en niet 'wat er maar op TV is'.
Heh, actualiteit en TV is geen goede combinatie inderdaad.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Actualiteit volgen op tv...
Sorry, maar :,)
Vanuit Amazon's perspectief bezien is het volstrekt logisch, ik had verwacht dat Netflix iets meer moeite zou doen om Top Gear aan zich te binden en/of dat Top Gear toch voor Netflix zou kiezen. Ik noem het maar even voor het gemak Top Gear, ook al gaat dat programma anders heten. Netflix is toch groter, zeker in Europa? Kunnen wij Amazon hier überhaupt ontvangen? Wat heeft Amazon, buiten dit, wat Netflix niet heeft?quote:Op maandag 3 augustus 2015 08:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik kan amazon wel begrijpen
Amazon heeft behoefte aan kijkcijfer kanonnen voor hun streaming dient
Als je het nieuws vers wil volgen dan moet je het internet gebruiken, voor duiding kan je prima een televisieprogramma gebruiken indien het programma goed is. Helaas ontbreekt het in Nederland aan goede actualiteitenprogramma's. Hoe kan het ook anders als je in minder 10 minuten tijd een onderwerp moet behandelen en het niet al te moeilijk mag worden omdat Henk en Ingrid dan gaan zappen?quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:42 schreef drexciya het volgende:
[..]
Heh, actualiteit en TV is geen goede combinatie inderdaad.
De toekomst zal het leren maar inderdaad, bij gewone zenders zijn er vaak ten onrechte series geschrapt. Het meest bekende voorbeeld is waarschijnlijk Firefly, werkelijk niemand begreep waarom die serie werd geschrapt. Van mij had die Terminator-serie ook wel een extra seizoen mogen krijgen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 09:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daarom zie je ook steeds meer eigen producties en hoevaak hebben we wel niet gezien bij de reguliere zenders dat een serie abrupt gecancelled word? Bij Netflix lijkt me die kans een stuk kleiner aangezien kijkcijfers in de juiste doelgroep een stuk minder belangrijk zijn.
Dat ligt niet direct aan de beschikbare tijd, maar meer aan het feit dat men altijd een bepaalde kleur wil meegeven aan nieuws, met name bij de NPO. dat is toch een soort van erfenis van het verzuilde omroepsysteem.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je het nieuws vers wil volgen dan moet je het internet gebruiken, voor duiding kan je prima een televisieprogramma gebruiken indien het programma goed is. Helaas ontbreekt het in Nederland aan goede actualiteitenprogramma's. Hoe kan het ook anders als je in minder 10 minuten tijd een onderwerp moet behandelen?
Dat helpt ook niet maar de tijd is veel te kort. Je kan niet in 7 minuten tijd eventjes fatsoenlijk een ingewikkeld conflict duiden. Een filmpje van 3 minuten wat ook in NOS-journaal wordt getoond, een gesprekje van 4 minuten en dit alles in Jip- en Janneketaal waarbij elk 'moeilijk' woord moet worden vertaald door de presentator, daarmee kan je niet goed duiden. Ik stel vast dat de NPO niet de ambitie heeft om goede actualiteitenprogramma's te verzorgen. Dat vind ik spijtig aangezien dit de kerntaak van de NPO zou moeten zijn. Het helpt natuurlijk ook niet dat we de twee betere actualiteitenprogramma's die we hadden hebben geschrapt, in opdracht van de netmanager uit die tijd. Spelletjes verzorgen de nationale commerciële omroepjes prima, series en films krijgen we uit de USA en de UK. Laat de NPO vooral goed journalistiek werk leveren, als waakhond van de democratie: kritisch de overheid volgen, conflicten in andere delen van de wereld vanuit zoveel mogelijk verschillende invalshoeken (verschillende biassen) duiden etc.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:53 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat ligt niet direct aan de beschikbare tijd, maar meer aan het feit dat men altijd een bepaalde kleur wil meegeven aan nieuws, met name bij de NPO. dat is toch een soort van erfenis van het verzuilde omroepsysteem.
Tsja, men wil domweg geen keuzes maken en probeert voor een "groot publiek" iets te maken. Ik heb sterk de indruk dat je dan alleen maar meer oppervlakkige en domme TV krijgt, die uiteindelijk niets toevoegt. Het ergste is nog dat al die programma's nog veel geld kosten ook.quote:Op maandag 3 augustus 2015 19:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat helpt ook niet maar de tijd is veel te kort. Je kan niet in 7 minuten tijd eventjes fatsoenlijk een ingewikkeld conflict duiden. Een filmpje van 3 minuten wat ook in NOS-journaal wordt getoond, een gesprekje van 4 minuten en dit alles in Jip- en Janneketaal waarbij elk 'moeilijk' woord moet worden vertaald door de presentator, daarmee kan je niet goed duiden. Ik stel vast dat de NPO niet de ambitie heeft om goede actualiteitenprogramma's te verzorgen. Dat vind ik spijtig aangezien dit de kerntaak van de NPO zou moeten zijn. Het helpt natuurlijk ook niet dat we de twee betere actualiteitenprogramma's die we hadden hebben geschrapt, in opdracht van de netmanager uit die tijd.
En ondertussen is het downloaden via torrents lastiger geworden omdat meer mensen via Netflix kijken. Het best dus maar direct downloaden daarnaast als je via Netflix kijkt zodat je het altijd nog eens kan zien als je dat wil, als je het voldoende de moeite vindt.quote:Op maandag 3 augustus 2015 09:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem met netflix is dat je maar moet wachten of ze de rechten blijven houden, kijk je leuk eerste 4 seizoenen, en vervolgens moet je 2 jaar wachten op seizoen 5.
Dat lijkt mij in de kern het probleem. Juist die bezuiniging van 1/3de - De VVD en Rutte hebben net zo'n hekel aan de NPO als aan de universiteiten - had de NPO moeten aangrijpen om radicaal haar journalistieke taak te vervullen en dan maar ten koste van entertainment en andere zaken. Juist omdat die bezuiniging hoogstwaarschijnlijk minstens gedeeltelijk een represaille was, de politici gaven dat zelf aan, het begon met Verhagen die de NPO waarschuwde "haar toon te matigen t.o.v. politici, minder kritisch te zijn en te stoppen met satire te bedrijven van politiek". En ja hoor, daarna kwam de ene bezuiniging na de andere, hierbij geholpen doordat de PVV ook niets van de NPO moet hebben.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:00 schreef drexciya het volgende:
[..]
Tsja, men wil domweg geen keuzes maken en probeert voor een "groot publiek" iets te maken. Ik heb sterk de indruk dat je dan alleen maar meer oppervlakkige en domme TV krijgt, die uiteindelijk niets toevoegt. Het ergste is nog dat al die programma's nog veel geld kosten ook.
Hoe zorgen we ervoor dat die staatsomroep onafhankelijk van de staat gaat functioneren? Momenteel is de NPO een spreekbuis van de staat, ze zijn als de dood dat er nog een bezuiniging komt. Je merkt heel erg duidelijk dat met elke bezuiniging het aantal kritische vragen, de scherpte van de vragen en de hoeveelheid satire daalden.quote:Verder moeten ze eindelijk alle omroepen afschaffen en op één neutrale staatsomroep overgaan. Dan zijn we meteen van een heleboel ballast af uit het verleden.
Dat is waar voor alle media, ook voor amazon, of voor de PO, commerciele zenders.quote:Op maandag 3 augustus 2015 09:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met Torrents weinig last van, maar ik heb dermate veel Films gekocht (ongeveeer voor een ton) dat ik mezelf voor rest van leven wel vrij gekocht hebt vind ikquote:Op maandag 3 augustus 2015 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is waar voor alle media, ook voor amazon, of voor de PO, commerciele zenders.
Het is een parodie maar deze parodie snijdt wel hout! Het zit niet gek ver van de waarheid.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel ik zou posten als het Journaal
In deze post zegt Piet dat hij het NOS journaal maar kut vind
Ik vind het NOS journaal kut
Samenvatting, piet vind het NOS journaal kut.
Als je genoegen neemt met 360p-meuk wel, als je van een populaire serie 6 maanden later een aflevering wil downloaden of heel het seizoen in 1080p dan is dat nu duidelijk lastigerdan dat het enkele jaren geleden was. Ze worden minder verspreid doordat mensen die Netflix hebben minder die torrents nodig hebben. Wat dat betreft is Netflix het beste wapen van de industrie om het downloaden te bestrijden. Ik raad de industrie dan ook aan om ervoor te zorgen dat je via hooguit 2 van zulke diensten (internationaal) alles kan zien, zodoende blijf je voldoende mensen lokken naar die diensten, heb je een mooie geldstroom en kunnen mensen voor een redelijke prijs goede content zien zonder geterroriseerd te worden doorde marketing/reclame-mensen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met Torrents weinig last van, maar ik heb dermate veel Films gekocht (ongeveeer voor een ton) dat ik mezelf voor rest van leven wel vrij gekocht hebt vind ik
Mwoah Popcorn time hequote:Op maandag 3 augustus 2015 21:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je genoegen neemt met 360p-meuk wel, als je van een populaire serie 6 maanden later een aflevering wil downloaden of heel het seizoen in 1080p dan is dat nu duidelijk lastigerdan dat het enkele jaren geleden was. Ze worden minder verspreid doordat mensen die Netflix hebben minder die torrents nodig hebben. Wat dat betreft is Netflix het beste wapen van de industrie om het downloaden te bestrijden.
Daar heb ik nog steeds geen ervaring mee. Ik kijk ook liever via mijn eigen schijf dan via een onlineverbinding om meerdere redenen (garantie op toegang, geen bufferen, snel kunnen spoelen en ik heb een flutverbinding via een koperdraadje met 17 mbps download en 8 mbps upload).quote:
Had ik ook, maar sinds kort dus toch maar weer kabel genomen, als ik hier youtube aanzette ging de de boel al stotterenquote:Op maandag 3 augustus 2015 21:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar heb ik nog steeds geen ervaring mee. Ik kijk ook liever via mijn eigen schijf dan via een onlineverbinding om meerdere redenen (garantie op toegang, geen bufferen, snel kunnen spoelen en ik heb een flutverbinding via een koperdraadje met 17 mbps download en 8 mbps upload).
Je bedoelt dat jij een glasvezelkabelabo hebt genomen?quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Had ik ook, maar sinds kort dus toch maar weer kabel genomen, als ik hier youtube aanzette ging de de boel al stotteren
Nou, ik ben niet zo een prijsneuker, maar volgens mij betaal ik nu net zoveel als bij KPN, allebei rond de 55 euro, dus voor het geld zit ik wel goed, punt is met ADSL dat je gewoon aan de max zit, en met kabel je naar de 500 kan.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je bedoelt dat jij een glasvezelkabelabo hebt genomen?
De meeste Nederlanders zitten nog via een koperdraadje op het internet, dus via zo'n draadje wat oorspronkelijk bedoeld was om te telefoneren.
Ik wacht met glasvezel totdat de prijs normaliseert, ze vragen nu nog een fors kuntmatig verhoogd bedrag omdat ze de koperdraad nog willen uitmelken en de investeringskosten van het leggen van de glasvezelkabels willen terugverdiene. Het is te verwachten dat in de toekomst op een gegeven moment glasvezel de standaard wordt en dat je dan ook voor ongeveer 20 Euro per maand een glasvezelabo hebt. Ik heb nu nog een 1080p scherm (ik begin hevig te verlangen naar een hogere resolutie) dus dat gaat met 17 mbps normaal gesproken prima. Alleen het tegelijkertijd downloaden van iets anders en Youtube gaat niet lekker samen, die beperking moet je wel aanvaarden als je een koperdraadje gebruikt.
Ik betaal ongeveer 24 Euro voor die 17/8 mbps, daar kan je alles mee doen wat je moet doen in 1080p, het is dan zonde om meer dan het dubbele, per jaar meer dan 300 Euro extra, te betalen. In twee jaar tijd heb ik een luxe 4k ips-monitor bespaard.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou, ik ben niet zo een prijsneuker, maar volgens mij betaal ik nu net zoveel als bij KPN, allebei rond de 55 euro, dus voor het geld zit ik wel goed, punt is met ADSL dat je gewoon aan de max zit, en met kabel je naar de 500 kan.
Een 16 jarige maagd in een doodskist, dat is pas zonde (vrij naar Engelse kennis van mequote:Op maandag 3 augustus 2015 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik betaal ongeveer 24 Euro voor die 17/8 mbps, daar kan je alles mee doen wat je moet doen in 1080p, het is dan zonde om meer dan het dubbele te betalen. Ik kan kiezen tussen het koperdraadje en een net gelegde glasvezelkabel.
In twee jaar tijd heb ik een luxe 4k ips-monitor bespaard.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een 16 jarige maagd in een doodskist, dat is pas zonde (vrij naar Engelse kennis van me).
Ik geef nooit zo op kwaliteit, 10 jaar lang gekeken op mijn laptop met 2 decibel speakersquote:Op maandag 3 augustus 2015 21:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In twee jaar tijd heb ik een luxe 4k ips-monitor bespaard.
Dan kan ik die kopen en dan eens een glasvezelabo nemen waar ik dan ook echt wat aan heb.
Ik vind de kwaliteit van het beeld en het geluid wel belangrijk, dat van het geluid nog wat meer dan dat van het beeld.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik geef nooit zo op kwaliteit, 10 jaar lang gekeken op mijn laptop met 2 decibel speakers
Ik download niet.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met Torrents weinig last van, maar ik heb dermate veel Films gekocht (ongeveeer voor een ton) dat ik mezelf voor rest van leven wel vrij gekocht hebt vind ik
Sinds de komst van streaming diensten download ik ook geen films/series en muziek meer, zelfs niet legaal.quote:
Dat is nou net hetgeen dat Netflix níet doet: uitzendenquote:Op zondag 26 juli 2015 12:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gaat Netflix volgend jaar niet een soort van Top Gear uitzenden met de drie bekende heren?
De boetes liegen er niet om, en voor die 9 euro in de maand heb ik helemaal geen zin de moeite te doenquote:
Boetes? Och zal wel los lopen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De boetes liegen er niet om, en voor die 9 euro in de maand heb ik helemaal geen zin de moeite te doen
Ons advocatenkantoor hier heeft kasten vol met dossiers van mensen die flink moesten betalen. Je weet, ik woon niet in NLquote:
Ik lees het, het gaat mij trouwens niet om het geld, die 9 euro wil ik gerust betalen, probleem is dat veel content simpelweg niet op een normale manier te krijgen is. Was in DVD tijdperk ook al, moesten we alles vanuit Canada importeren, en ook nog eens je DVD laten ombouwen vanwege regio codesquote:
IT heldquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik lees het, het gaat mij trouwens niet om het geld, die 9 euro wil ik gerust betalen, probleem is dat veel content simpelweg niet op een normale manier te krijgen is. Was in DVD tijdperk ook al, moesten we alles vanuit Canada importeren, en ook nog eens je DVD laten ombouwen vanwege regio codes
Dit was nog een gewone DVD speler (voor de TV), was 1 van de eerste en die kon alleen hardwarematig omgebouwd worden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
IT held
Je stop een zone 1 dvd erin, hij vraagt wil je deze dvd speler omzetten naar regio 1, je klikt ja, (je kan dat maximaal 5 keer doen) en thats it.
Ik betaal nu ik glasvezel hebt precies hetzelfde als eerder, maar dan met 100/100 ipv 25/4 en met interactieve TV + HBO. Het is voor mij dus een stuk voordeliger om naar glasvezel over te gaan.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je bedoelt dat jij een glasvezelkabelabo hebt genomen?
De meeste Nederlanders zitten nog via een koperdraadje op het internet, dus via zo'n draadje wat oorspronkelijk bedoeld was om te telefoneren. In mijn geval ook letterlijk via zo'n telefoonaansluiting wat wel even schrikken was.
Het hangt heel erg sterk van de lokatie af wat je er uit haalt, ik zit toevallig dicht bij een centrale waardoor ik 17 mbps krijg, in het ideale geval kom je net boven de 20 en als je de lul bent dan moet je met 6-8 mbps genoegen nemen of wordt zelfs dat niet gehaald.
Jij had dus waarschijnlijk de pech dat jij te ver van een centrale verwijderd bent.
Ik wacht met glasvezel totdat de prijs normaliseert, ze vragen nu nog een fors kuntmatig verhoogd bedrag omdat ze de koperdraad nog willen uitmelken en de investeringskosten van het leggen van de glasvezelkabels willen terugverdiene. Het is te verwachten dat in de toekomst op een gegeven moment glasvezel de standaard wordt en dat je dan ook voor ongeveer 20 Euro per maand een glasvezelabo hebt. Ik heb nu nog een 1080p scherm (ik begin hevig te verlangen naar een hogere resolutie) dus dat gaat met 17 mbps normaal gesproken prima. Alleen het tegelijkertijd downloaden van iets anders en Youtube gaat niet lekker samen, die beperking moet je wel aanvaarden als je een koperdraadje gebruikt.
Daar had ik het ook over, en dit is volgens mij nooit anders geweestquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit was nog een gewone DVD speler (voor de TV), was 1 van de eerste en die kon alleen hardwarematig omgebouwd worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |