abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154562188
quote:
Hilversum moet vrezen voor het gevaar van Netflix
23-07-15 10:25 uur - Bron: Het Parool

In weerwil tot wat televisiemakers in Hilversum steeds verkondigen, zal de opmars van onlinediensten als Netflix zijn weerslag vinden in de kijkcijfers, blijkt uit onderzoek van PWC. 'We gaan de VS achterna.'

Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie

In de Verenigde Staten hebben tv-zenders sinds een jaar te maken met tien tot vijftien procent minder kijkers door video-on-demanddiensten als Netflix. In Nederland is de traditionele manier van televisiekijken nog steeds dominant, maar ook hier zullen video-on-demanddiensten het 'gewone' televisiekijken kannibaliseren, stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve in een nieuw rapport.

Hij was een maand of zes geleden bij een vergadering van Spot (Stichting promotie televisiereclame), waar de teneur nog was: Netflix komt boven op het normale televisiekijken. 'Maar het gaat televisiekijken echt kannibaliseren, als je de cijfers uit de VS bekijkt.'

'In de VS heeft één op drie huishoudens een video-on-demanddienst (behalve Netflix zijn er ook andere, zoals Amazon en Hulu) en daar zie je dalingen van tien tot vijftien procent in lineair televisiekijken. In Nederland heeft nu één op vijf à zes huishoudens een abonnement, maar de snelheid van de penetratie van de markt ligt heel hoog. Dus ik verwacht dat je over twee à drie jaar die dalingen hier ook gaat zien. Er wordt hier nog onderschat hoe hard dat gaat.'

1,3 miljoen
Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie. Netflix geeft per land geen abonnee-aantallen, maar heeft volgens schattingen nu al 1,3 miljoen gebruikers in Nederland. In de VS blijkt dat huishoudens met een abonnement op Netflix twintig procent minder lineaire televisie kijken dan huishoudens zonder Netflix, aldus het PWC-rapport.

De Groeve acht de kans groot dat vod-diensten hier net zo populair worden als in de VS. 'De traditionele manier van televisiekijken is nog steeds dominant in Nederland. Ook in de VS leken die diensten op het eerste gezicht geen invloed te hebben op lineaire tv-kijkcijfers. Echter een jaar geleden zijn de kijkcijfers voor met name de zenders die zich op jongeren richten, spectaculair gaan dalen,' aldus De Groeve. In de VS zijn 55-plussers nog wel meer televisie gaan kijken, maar dat compenseert niet de daling bij 55-minners - een veel interessantere doelgroep voor adverteerders.

'In de jongste groepen zie je dalingen van twintig tot 25 procent. Het zijn jongerenzenders zoals Comedy Central en MTV die de hardste klappen krijgen. Bij grotere zenders in de VS, zoals NBC, is de daling tien tot vijftien procent voor de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar.'

Betaaltelevisie
De Groeve benadrukt dat er wel verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Amerikaanse markt. 'In de VS is een kabelabonnement veel duurder dan in Nederland en is er veel meer reclame op televisie. Daarnaast hebben we hier een cultuur van gratis programma's via gesubsidieerde zenders. Nederlanders zijn het minder gewend om te betalen voor televisie.'

'Aan de andere kant: in Nederland is de toegang tot breedbandinternet met 95 procent heel hoog. Dat kan diensten als Netflix juist weer in de kaart spelen.'

Volgens De Groeve zal de verschuiving grote gevolgen hebben voor de televisiemarkt. Eerder maakten sectoren zoals printmedia, de reisbranche en muziek al een digitale revolutie door. Video-on-demand kan dat punt van digitale omslag zijn voor televisie, denkt De Groeve.

Kannibalisatie
'Heel veel televisieprogramma's zullen op de lange termijn steeds meer moeite krijgen om geld te genereren. De adverteerders zullen weglopen en in grote getale naar andere adverteermogelijkheden gaan zoeken.'
Tv-zenders zullen moeten gaan beslissen of ze ook op internet gaan uitzenden. Kabelaars moeten bekijken hoe ze de kannibalisatie van hun diensten tegengaan.

'Je ziet dat iedereen al aan het experimenteren is geslagen met video-on-demanddiensten: KPN, Vodafone, UPC, de zenders RTL, SBS en NPO,' stelt De Groeve.

'Dat moet ook wel. Als je nu niets doet, loop je het risico dat als de muziek stopt, jij geen stoel hebt om op te zitten.'

Netflix is de succesvolste exponent van de video-on-demanddiensten en heeft inmiddels 65,5 miljoen abonnees wereldwijd en een omzet van 1,4 miljard dollar.

'Netflix is er als een van de heel weinige bedrijven in geslaagd om hun bedrijfsmodel om te zetten naar een digitaal model,' stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve, die voorheen bij Netflix heeft gewerkt. Netflix is zo succesvol door verschillende factoren. Zo is het een flexibele en makkelijk te gebruiken dienst en heeft het erg veel content, stelt De Groeve.

Dat laatste is deels te danken aan de onderschatting van de televisiewereld. 'In 2009 vergeleek Jeffrey Bewkes, de toenmalige directeur van Time Warner, het idee dat Netflix de televisie-industrie over zou nemen met het Albanese leger dat de wereld verovert. Door die houding heeft Netflix veel series en films op gunstige voorwaarden binnengehaald.' bron Parool
(Door: Vincent Smits)
Bij de introductie van Netflix in Nederland werd het al voorspeld. In de VS is het al uitgekomen. Steeds minder jongeren kijken nog naar de traditionele televisie. In dit artikel wordt gesproken over 10 tot 15% minder, wat al een enorme impact heeft. In Nederland waar de beschikbaarheid van breedband hoger is dan in de VS, nl. 95%, zal dat proces nog sneller gaan, schat men. En na de jongeren komen hier al snel de ouderen.
De televisie is op de middellange tot lange termijn (5 tot 10 jaar) ten dode opgeschreven. Weet Hilversum dit al? Weet de politiek dit al?
I´m back.
  Admin donderdag 23 juli 2015 @ 11:22:58 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_154562229
Bij RTL4 gisteravond ( shownieuws?) verwezen de presentatoren gister naar Netflix series voor de zomer omdat er verder niks was _O-
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_154562255
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:22 schreef yvonne het volgende:
Bij RTL4 gisteravond ( shownieuws?) verwezen de presentatoren gister naar Netflix series voor de zomer omdat er verder niks was _O-
:D.
I´m back.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:24:22 #4
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_154562261
De meeste mensen in mijn omgeving kijken alleen televisie via de PC.
pi_154562267
Terecht!
Echt de meest debiele onzin programma's worden tegenwoordig gemaakt voor op televisie. Ik noem maar een voorbeeld, wie doet de afwas? :') Ga toch weg joh..... en zo nog 99 andere programma's...
Zonder wrijving geen glans
pi_154562377
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Terecht!
Echt de meest debiele onzin programma's worden tegenwoordig gemaakt voor op televisie. Ik noem maar een voorbeeld, wie doet de afwas? :') Ga toch weg joh..... en zo nog 99 andere programma's...
Af en toe is er eens wat dat je wilt zien, maar dan wordt de traditionele tv dus cherry picking. Ik heb laatst die docu's van Cees Grimbergen gezien Zwarte Zwanen, maar die kijk je dus ook via breedband.
I´m back.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:31:00 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154562450
Wij zitten heel erg te twijfelen om de TV niet gewoon op te zeggen, we kijken de meeste dingen toch streamend. Als we al iets kijken van de reguliere zenders is het niet iets wat we niet net zo makkelijk kunnen missen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:31:54 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154562484
Dingen als zomerstops zijn volgens mij ook wel funest aan het worden voor de programmering.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:32:15 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154562496
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:22 schreef yvonne het volgende:
't Is wel zo :P
Je hebt keuze uit: een film die in 2001 al niet leuk meer was, herhalingen van Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan uit 2003, Help Mijn Man Is Klusser uit 1998 of die nieuwe serie van Barbie :').
KuikenGuppy
pi_154562570
Nadat de docuserie 'De ijzeren eeuw' afgelopen is heb ik geen reguliere TV meer gekeken, net zoals ik vantevoren ook al zo'n twee à drie jaar vrijwel geen "gewone" TV meer gekeken heb. De Chromecast bewijst zijn nut echter vrijwel dagelijks; op YouTube stikt het echt van de interessante docu's.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_154562640
quote:
'In 2009 vergeleek Jeffrey Bewkes, de toenmalige directeur van Time Warner, het idee dat Netflix de televisie-industrie over zou nemen met het Albanese leger dat de wereld verovert. Door die houding heeft Netflix veel series en films op gunstige voorwaarden binnengehaald.'
Apart dat dit iedere keer opnieuw voorkomt: zoals verkoop van MP3s en e-books. Ze hebben in Nederland de kans gehad om minstens twee jaar voor Netflix in Nederland een alternatieve dienst op te zetten.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Admin donderdag 23 juli 2015 @ 11:37:56 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_154562657
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Af en toe is er eens wat dat je wilt zien, maar dan wordt de traditionele tv dus cherry picking. Ik heb laatst die docu's van Cees Grimbergen gezien Zwarte Zwanen, maar die kijk je dus ook via breedband.
Nou moet ik toegeven dat die omroep Max best leuke programma's heeft :o

En op Ned 2 die reeks over India ( lange Brandt Corsius)
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_154562658
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Dingen als zomerstops zijn volgens mij ook wel funest aan het worden voor de programmering.
Bij Jinek hebben ze een zomerstop omdat er in de zomer toch geen nieuws is, zeggen ze.
  Admin donderdag 23 juli 2015 @ 11:38:29 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_154562671
quote:
9s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef Specularium het volgende:

[..]

Bij Jinek hebben ze een zomerstop omdat er in de zomer toch geen nieuws is, zeggen ze.
Nu vind ik dat in het geval van Jinek niet heel erg :')

donderdag 23 juli 2015 @ 11:40:10 #15
141482 Q.
JurassiQ
pi_154562721
Hilversum leeft nog in de jaren 80. Die gaan deze strijd echt nooit kunnen winnen. Televisie is een verouderd concept wat de jongere generaties compleet niet meer aanspreekt. Wie wil er nou nog op vaste momenten naar vaste programma's kijken?
For great justice!
pi_154562723
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:38 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nu vind ik dat in het geval van Jinek niet heel erg :')
Nee, maar het ontbreken van een dagelijkse talkshow over de actualiteiten mis ik wel.
Ik ben bijna aan het terugverlangen naar Tijs van den Brink, kun je nagaan.
pi_154562741
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:40 schreef Q. het volgende:
Hilversum leeft nog in de jaren 80. Die gaan deze strijd echt nooit kunnen winnen. Televisie is een verouderd concept wat de jongere generaties compleet niet meer aanspreekt. Wie wil er nou nog op vaste momenten naar vaste programma's kijken?
Sterft inderdaad gewoon vanzelf uit.
pi_154562838
En laten we vooral al die extra zenders in de lucht blijven houden die niks toevoegen.
Veronica, net 5, sbs 6, en ga zo maar door. Afijn, we hebben gewoon te veel zenders.
Zonder wrijving geen glans
pi_154562873
behalve comedy central wat ik af en toe langs zap, heb ik dit jaar geen enkele keer 'normale' tv gezien zoals het nieuws/npo/rtl of iets dergelijks
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:46:56 #20
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_154562953
Ik heb voornamelijk een tv abbonnement voor sport.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 11:47:45 #21
382129 crew  Donna
pi_154562991
Ik kijk soms een crime zender of TLC op de achtergrond, maar echt TV kijken vrijwel nooit meer.

Alleen FOX met The Walking Dead en nu Wayward Pines.
pi_154563030
TV heb ik alleen nog maar aan staan voor nieuws en sport en andere live events. Dit kan ook wel online maar aangezien ik niet kon kiezen voor internet only via een snelle verbinding is het voor dit soort zaken nog wel handig.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:57:13 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154563251
quote:
9s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef Specularium het volgende:

[..]

Psies, Griekenland ligt er volgend jaar ook nog.
pi_154563353
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nou moet ik toegeven dat die omroep Max best leuke programma's heeft :o

En op Ned 2 die reeks over India ( lange Brandt Corsius)
Jan Slagter trekt er wel aan, merk ik altijd. Maar goed zijn doelgroep gaat ook nog wel even mee an sich.
Ik zie wel echter dat de opmars van Netflix niet ophoudt bij alleen de jongeren.
Jongeren kijken volgens mij al helemaal geen tv meer, zitten de hele dag te pielen met smartphones en tablets.
I´m back.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:04:52 #25
141482 Q.
JurassiQ
pi_154563494
Ik was vroeger een fanatieke TV kijker maar heb inmiddels al een jaar geen abonnement mee en heb het nog geen seconde gemist. Ik kijk nog steeds genoeg maar op andere manieren. Online.
For great justice!
pi_154563598
Ik vind niet dat tv ten dode opgeschreven zou moeten zijn. Het is een prachtig medium met unieke mogelijkheden. Helaas worden die verkwanseld.

Keuzevrijheid is waardevol, ik ben ook blij met vergroting daarvan, maar die moet niet worden overschat. Bij een zelfbedieningsrestaurant heb je doorgaans ook meer keuze dan bij een normaal restaurant, maar dat maakt de avond niet per se genoeglijker. Er is niet zoveel mis met professionals die een voorselectie maken: wij weten wat goed is, we hebben gezocht naar het best en dit is wat wij u gaan voorschotelen. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat ik dat zelf beter zou kunnen, als ik de tijd en de energie al daarin zou willen steken.

Ten tweede is er nog steeds behoefte aan een soort 'common knowledge', ik weet, maar ik weet ook dat jij hetzelfde weet. We kunnen het ergens over hebben zonder helemaal bij het begin te hoeven beginnen. Je ziet dat een populair programma als DWDD daarop inhaakt. Wat het programma doet is eigenlijk al die verschillende bronnen weer tot één collectief geheugen maken. De manier waarop vind ik persoonlijk afschuwelijk, maar het geeft wel aan dat mensen niet op hun eilandjes van hun eigen keuzevrijheid willen blijven zitten, maar ze iets willen delen.

Een beetje in het verlengde daarvan is 'on demand' ook geen onverdeeld genoegen. 25 jaar geleden had je bijvoorbeeld de serie Twin Peaks op tv. Ik vond er zelf geen reet aan, maar je had dus het fenomeen dat mensen met smacht zaten te wachten op de nieuwe aflevering, en dan gingen afspreken om met elkaar te kijken, die maakten er een 'avond' van, niet slechts avondvulling. Dat vergrootte het plezier. TV heeft dat potentieel in principe nog steeds.

Ook heeft TV de potentie van duurzaamheid, door een grote organisatie en een groot publiek. Er kunnen instituten ontstaan, zoals Zomergasten, de Blackadder reeks, Have I got news for you, bord op schoot Studio Sport. Iets als Jiskefet kun je waarschijnlijk ook niet maken als je begint met return on investment. Er onstaan ook beschikbare archieven, wat dan ook weer mooie tv mogelijk maakt. Een tourverslag is natuurlijk helemaal niks zonder de geschiedenis. De tour is nou eenmaal niet een eenmalige wedstrijd, de tour is de tour omdat die elk jaar verreden wordt. Ook had je bijvoorbeeld dat de VPRO een hele lange docu over de Red Hot Chili Peppers kon maken, omdat ze er van het begin af aan bij waren en er ook een vertrouwensband mee was. Mij boeit dat dan ook weer niet zo, maar voor die miljoenen fans moet dat toch leuk geweest zijn. Dat kan niet in een versplinterd medialandschap.

Dus ik zie nog wel potentie, maar dan moet er wel goed nagedacht worden over de meerwaarde van tv en moet je daar wat mee doen. Dan kan meer dan de helft van het huidige PO-aanbod door de plee, en kunnen de commercielen zich beperken tot een sportzender.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154563611
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jan Slagter trekt er wel aan, merk ik altijd. Maar goed zijn doelgroep gaat ook nog wel even mee an sich.
Niet echt hoor.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 12:09:56 #28
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_154563636
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Wij zitten heel erg te twijfelen om de TV niet gewoon op te zeggen, we kijken de meeste dingen toch streamend. Als we al iets kijken van de reguliere zenders is het niet iets wat we niet net zo makkelijk kunnen missen.
Ik heb het gedaan. Scheelt me 80 euro in de maand. Zo'n 1000 euro per jaar. Ik moet alleen nog een illegale dienst vindingrijke manier zoeken om straks het voetbal te kunnen zien.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:13:02 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154563720
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat kan niet in een versplinterd medialandschap.
Volgens mij kan dat prima hoor, kijk naar een docu over Nina Simone of Kurt Cobain, of luister naar de vaak openhartige interviews via de Nerdist podcast waar bijv. Bill Gates 2 uur voor uittrekt.

Het saamhorige karakter van TV is sowieso permanent weg, dat komt niet meer terug. Nieuwsvoorziening heb je wel via internet (en radio, radio blijft veel sterker dan tv volgens mij, ook al zal ook daar de overstap naar on demand plaatsvinden, het is een kleinere stap, veel minder ingrijpend).
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:16:09 #30
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_154563788
Saamhorige karakter van televisie is er nog steeds hoor.

Ik spreek regelmatig in het weekend af om samen met wat gasten voetbal te kijken.
En programma's als Wie Is De Mol/Expeditie Robinson/Boer Zoekt Vrouw wordt ook door jongeren veelvuldig samen gekeken en een 'avondje van gemaakt'.

Het is vooral het individuele zappen als je een avondje alleen bent wat verandert is in online surfen/Netflixen
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:16:21 #31
141482 Q.
JurassiQ
pi_154563790
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:13 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het saamhorige karakter van TV is sowieso permanent weg, dat komt niet meer terug.
Dat komt doordat het aanbod veel te groot is. Hoeveel Nederlandse zenders hebben we nu? Ik heb echt geen flauw idee meer. Echt goede series zullen dit effect wel blijven hebben, denk aan een Game of Thrones. Of dat nu uitgezonden wordt via tv of op HBO Go maakt ook niet uit.
For great justice!
pi_154563804
Ja hoor, de tv is ten dode opgeschreven. Net zoals de bioscopen destijds ten onder zijn gegaan met de opkomst van de tv.
pi_154563828
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:13 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat prima hoor, kijk naar een docu over Nina Simone of Kurt Cobain, of luister naar de vaak openhartige interviews via de Nerdist podcast waar bijv. Bill Gates 2 uur voor uittrekt.
Er kan ook heel veel wel. Het was alleen de VPRO die door hun wil om in de jaren 80 een reportage te maken over een beginnend bandje met de peppers langs de autobahn stonden met pech, en he waren dezelfden die toegang kregen tot Frusciante toen die in een dipje zat.

quote:
Het saamhorige karakter van TV is sowieso permanent weg, dat komt niet meer terug. Nieuwsvoorziening heb je wel via internet (en radio, radio blijft veel sterker dan tv volgens mij, ook al zal ook daar de overstap naar on demand plaatsvinden, het is een kleinere stap, veel minder ingrijpend).
Het komt niet meer op dezelfde manier terug, maar de behoefte is niet weg.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:18:14 #34
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154563829
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:16 schreef Jovatov het volgende:

Ik spreek regelmatig in het weekend af om samen met wat gasten voetbal te kijken.
Maar een wedstrijd kan je ook on demand kopen, dus dat hoeft niet per se op TV (en al helemaal niet met publiek geld)

quote:
En programma's als Wie Is De Mol/Expeditie Robinson/Boer Zoekt Vrouw wordt ook door jongeren veelvuldig samen gekeken en een 'avondje van gemaakt'.
Ook dat, maak een aflevering op een bepaald tijdstip beschikbaar en je chromecast de youtubestream naar je tv.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:19:47 #35
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_154563859
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:18 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Maar een wedstrijd kan je ook on demand kopen, dus dat hoeft niet per se op TV (en al helemaal niet met publiek geld)

[..]

Ook dat, maak een aflevering op een bepaald tijdstip beschikbaar en je chromecast de youtubestream naar je tv.
Eerste heb je gelijk in.

Maar in het tweede geval heeft juist het 'live' meekijken met heel Nederland wel echt zijn charme. Wanneer Wie Is De Mol elke donderdag om half negen 'beschikbaar' zou worden zou er een heel stuk beleving missen naar mijn idee.
pi_154563920
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind niet dat tv ten dode opgeschreven zou moeten zijn. Het is een prachtig medium met unieke mogelijkheden. Helaas worden die verkwanseld.

Keuzevrijheid is waardevol, ik ben ook blij met vergroting daarvan, maar die moet niet worden overschat. Bij een zelfbedieningsrestaurant heb je doorgaans ook meer keuze dan bij een normaal restaurant, maar dat maakt de avond niet per se genoeglijker. Er is niet zoveel mis met professionals die een voorselectie maken: wij weten wat goed is, we hebben gezocht naar het best en dit is wat wij u gaan voorschotelen. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat ik dat zelf beter zou kunnen, als ik de tijd en de energie al daarin zou willen steken.

Ten tweede is er nog steeds behoefte aan een soort 'common knowledge', ik weet, maar ik weet ook dat jij hetzelfde weet. We kunnen het ergens over hebben zonder helemaal bij het begin te hoeven beginnen. Je ziet dat een populair programma als DWDD daarop inhaakt. Wat het programma doet is eigenlijk al die verschillende bronnen weer tot één collectief geheugen maken. De manier waarop vind ik persoonlijk afschuwelijk, maar het geeft wel aan dat mensen niet op hun eilandjes van hun eigen keuzevrijheid willen blijven zitten, maar ze iets willen delen.

Een beetje in het verlengde daarvan is 'on demand' ook geen onverdeeld genoegen. 25 jaar geleden had je bijvoorbeeld de serie Twin Peaks op tv. Ik vond er zelf geen reet aan, maar je had dus het fenomeen dat mensen met smacht zaten te wachten op de nieuwe aflevering, en dan gingen afspreken om met elkaar te kijken, die maakten er een 'avond' van, niet slechts avondvulling. Dat vergrootte het plezier. TV heeft dat potentieel in principe nog steeds.

Ook heeft TV de potentie van duurzaamheid, door een grote organisatie en een groot publiek. Er kunnen instituten ontstaan, zoals Zomergasten, de Blackadder reeks, Have I got news for you, bord op schoot Studio Sport. Iets als Jiskefet kun je waarschijnlijk ook niet maken als je begint met return on investment. Er onstaan ook beschikbare archieven, wat dan ook weer mooie tv mogelijk maakt. Een tourverslag is natuurlijk helemaal niks zonder de geschiedenis. De tour is nou eenmaal niet een eenmalige wedstrijd, de tour is de tour omdat die elk jaar verreden wordt. Ook had je bijvoorbeeld dat de VPRO een hele lange docu over de Red Hot Chili Peppers kon maken, omdat ze er van het begin af aan bij waren en er ook een vertrouwensband mee was. Mij boeit dat dan ook weer niet zo, maar voor die miljoenen fans moet dat toch leuk geweest zijn. Dat kan niet in een versplinterd medialandschap.

Dus ik zie nog wel potentie, maar dan moet er wel goed nagedacht worden over de meerwaarde van tv en moet je daar wat mee doen. Dan kan meer dan de helft van het huidige PO-aanbod door de plee, en kunnen de commercielen zich beperken tot een sportzender.
1) Fragmentatie treedt sws wel op idd. Als ieder gezinslid iets anders wil kijken, kan het nu voorkomen dat iedereen ook iets anders kan kijken, omdat iedereen een eigen tv'tje heeft ahw. Positief is: ruzies zoals vroeger over waar we naar zullen kijken, komen dus niet meer voor. Kinderen allemaal stil want vaders kijkt naar het journaal? Komt ook niet meer voor. Het nieuws klotst tegen de plinten op en televisiejournaal loopt bijna altijd achter.
2) En doordat het nieuws tegen de plinten klotst, merk je ook steeds meer dat de tussenkomst van die zogenaamde professionele journalist ook een soort vertekening geeft in de presentatie en de selectie van het nieuws.
3) Wat jij zegt over de gedeelde televisie-ervaring is natuurlijk iets dat bestond toen we met onze antennetjes 2 zendertjes en dan misschien in het zuiden Brt1 en 2 en in het oosten Dld1 & 2 ontvingen. De romantiek van de gedeelde televisie-ervaring was al langer aan corrosie onderhevig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 23-07-2015 12:29:57 ]
I´m back.
pi_154563990
Hoog tijd. TV is al ruim 10 jaar overbodig.
Conscience do cost.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:27:21 #38
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_154564053
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zie wel echter dat de opmars van Netflix niet ophoudt bij alleen de jongeren.
Jongeren kijken volgens mij al helemaal geen tv meer, zitten de hele dag te pielen met smartphones en tablets.
Ik zie dat niet. Slagter loopt te pimpen met zijn kijkcijfers op Twitter maar dat er zoveel kijkcijfers zijn is omdat er momenteel gewoon niks anders is. Niet omdat de programma's zo goed zijn. Die man leeft met dezelfde arrogantie als twintig jaar geleden.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_154564103
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:27 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik zie dat niet. Slagter loopt te pimpen met zijn kijkcijfers op Twitter maar dat er zoveel kijkcijfers zijn is omdat er momenteel gewoon niks anders is. Niet omdat de programma's zo goed zijn. Die man leeft met dezelfde arrogantie als twintig jaar geleden.
Hij is arrogant nogmaals ook, omdat hij vrij zeker is van het feit dat die tent van hem nog wel paar jaar meegaat, denk ik.
I´m back.
pi_154564133
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:22 schreef Ryan3 het volgende:

En wat jij zegt over de gedeelde televisie-ervaring is natuurlijk iets dat bestond toen we met onze antennetjes 2 zendertjes en dan misschien in het zuiden Brt1 en 2 en in het oosten Dld1 & 2 ontvingen. De romantiek van de gedeelde televisie-ervaring was al langer aan corrosie onderhevig.
Klopt, maar die romantiek is er niet omdat er maar 2 zenders waren, maar omdat er behoefte was aan het delen. Die behoefte is er nog steeds. Kijk naar DWDD, dat is een heel populair programma, en gaat voornamelijk over wat 'we' moeten kijken, wat we gelezen moeten hebben, wie we moeten kennen. Het is eigenlijk het compenseren van de versplinering. Daar leid ik uit af dat die behoefte er nog steeds is.
pi_154564232
wij kijken ook geregeld netflix (kinderen iets meer) maar zou de normale tv niet willen missen. soms is het gewoon fijn om hersenloos rond te zappen en te blijven hangen op een programma wat je dan leuk vindt.

het aantal publieke zenders zou van mij wel terug naar 2 mogen en op sbs9 zit ik ook niet te wachten.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:34:49 #42
42366 Staal
pi_154564258
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, maar die romantiek is er niet omdat er maar 2 zenders waren, maar omdat er behoefte was aan het delen. Die behoefte is er nog steeds. Kijk naar DWDD, dat is een heel populair programma, en gaat voornamelijk over wat 'we' moeten kijken, wat we gelezen moeten hebben, wie we moeten kennen. Het is eigenlijk het compenseren van de versplinering. Daar leid ik uit af dat die behoefte er nog steeds is.
DWDD is anders behoorlijk in populariteit gedaald.
Un certain jeune homme
pi_154564288
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar daarbij geldt toch ook steeds meer voor dat mensen het zat zijn om de keuze van de redactie van DWDD opgedrongen te krijgen? Geldt wmb ook voor Zomergasten. Ikzelf heb dat ongeveer 20 jaar gevolgd, maar ben er al lang klaar mee eigenlijk. Beide programma's zijn echt nog voortbrengselen van het tijdperk van de lineaire televisie.
De boel defragmenteert daardoor idd, maar de behoeftes van het publiek evolueren door het aanbod ook. Het is dus maw een aanbod gedreven behoefte, niet per se een vraag gestuurde behoefte, denk ik.
I´m back.
pi_154564314
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:48 schreef Chewie het volgende:
TV heb ik alleen nog maar aan staan voor nieuws en sport en andere live events. Dit kan ook wel online maar aangezien ik niet kon kiezen voor internet only via een snelle verbinding is het voor dit soort zaken nog wel handig.
En daar had onze overheid allang al wat aan moeten doen dat kabelboeren hun netwerken ook open zouden gooien, die koppelverkoop van ziggo/upc is gewoon belachelijk. Dat je verplicht een TV abbo moet nemen om een snelle internet verbinding te kunnen hebben. :')
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 juli 2015 @ 12:37:19 #45
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_154564320
Ik kijk op TV (als in traditioneel) alleen nog maar actualiteit en sport.
Series/Films op tv moet je tussen de reclame door kijken en worden ze verknipt zodat het netjes in het tijdslot past. Dat sla ik dus over.

Het enige wat vaak nog de moeite waard is is Andere Tijden + de zondagavond van NL2. Tegenlicht, Nu dan een hh van Jelle BC in India. Maar afgelopen jaar hadden we Erdbrink in Iran, Het Groot-Brittannië van. Programma's die echt leuk zijn. :)

Kijk naar dat 4Jim op NL3. Daarin gaat alles fout en hoe het niet moet. Het is geforceerde hippe scripted reality waar men ('de jongeren' in dit geval) juist geen behoefte aan heeft.

Zenders als Discovery enz tijd ook hard achteruit gegaan. Vroeger keek ik daar graag naar, maar dat is nu ook niet leuk meer. En verder _O_ radio en de podcasts _O_, ik luister meer dan dat ik kijk.

Als PO zou ik mij specialiseren in actualiteit/sport en cultuur en niet meer proberen geforceerd de jongeren bereiken.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 12:39:35 #46
382129 crew  Donna
pi_154564380
quote:

Het is vooral het individuele zappen als je een avondje alleen bent wat verandert is in online surfen/Netflixen
Ik weet niet of ik met 25 nog onder jongere val, maar ik ken niemand die nog samen TV kijkt eigenlijk. 10-15 jaar geleden keek ik wel van alles samen met m`n buurmeisje, maar ik heb niet het idee dat dit onder de jeugd nog steeds zo is.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 12:42:08 #47
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_154564463
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:37 schreef borisz het volgende:

Zenders als Discovery enz tijd ook hard achteruit gegaan. Vroeger keek ik daar graag naar, maar dat is nu ook niet leuk meer.
Eens. Neem History Channel.

Een kanaal waar je vroeger de opkomst en teloorgang van Marcus Aurelius zag, prachtig verfilmd en boeiend verteld of waar je de rise and fall van Adolf Hitler zag is het nu 1 en al "storage wars".

Geen idee waarom die zender überhaupt nog "History" heet. Prima als je die storage wars of "pickers" uit wilt zenden, maar zendt dat lekker uit op een andere zender.

Eeuwig zonde.

Kijk wat een pracht ze voorheen maakten, en de bagger waar ze ons nu mee opzadelen. ;(

_O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:43:42 #48
42366 Staal
pi_154564504
Overigens wat ik wel echt een nadeel vind en dat veel onder jongeren van pakweg 15 a 16 jaar zie. Ze weten echt niks. Er is zoveel entertainment maar het zorgt er ook voor dat ze daardoor geen algemene kennis meer hebben.
Un certain jeune homme
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 juli 2015 @ 12:44:39 #49
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_154564529
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:42 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Eens. Neem History Channel.

Een kanaal waar je vroeger de opkomst en teloorgang van Marcus Aurelius zag, prachtig verfilmd en boeiend verteld of waar je de rise and fall van Adolf Hitler zag is het nu 1 en al "storage wars".

Geen idee waarom die zender überhaupt nog "History" heet. Prima als je die storage wars of "pickers" uit wilt zenden, maar zendt dat lekker uit op een andere zender.

Eeuwig zonde.

Kijk wat een pracht ze voorheen maakten, en de bagger waar ze ons nu mee opzadelen. ;(

_O_
Precies. Discovery net zo. De leuke programma's werden eerst verbannen naar de themazenders, daarna zijn die themazenders aangepakt en zijn het slappe aftreksels van het gewone Discovery geworden waarna de leuke programma's dus verdwenen zijn :').
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_154564571
quote:
precies wij doen al 4 jaar lang, iedere donderdag met 6 man samenkomen om ER te kijken :)
pi_154564590
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar daarbij geldt toch ook steeds meer voor dat mensen het zat zijn om de keuze van de redactie van DWDD opgedrongen te krijgen?
Dat klopt, ik vind het zelf ook afschuwelijk, het is ook overcompensatie. Ik leid eruit af dat de behoefte er is, het is geen voorbeeld van hoe goed in die behoefte voorzien wordt.

quote:
Geldt wmb ook voor Zomergasten. Ikzelf heb dat ongeveer 20 jaar gevolgd, maar ben er al lang klaar mee eigenlijk. Beide programma's zijn echt nog voortbrengselen van het tijdperk van de lineaire televisie.
De boel defragmenteert daardoor idd, maar de behoeftes van het publiek evolueren daardoor ook.
De vraag en de behoefte is niet per se hetzelfde, ik geloof niet dat elke behoefte is terug te brengen tot het individuele keuzemoment.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:49:23 #52
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_154564664
Ik ga niet extra betalen voor zon dienst.

Er zijn vaak zat interessante dingen op tv en anders heb ik wel wat leuks op mn hd recorder.

Ik vind het wel een beetje jammer als straks het nederlandse medialandschap volledig defragmenteerd wordt.

Dat tv niet meer gezamenlijk kan worden beleefd en besproken omdat iedereen langs elkaar heen kijkt.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_154564772
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:43 schreef Staal het volgende:
Overigens wat ik wel echt een nadeel vind en dat veel onder jongeren van pakweg 15 a 16 jaar zie. Ze weten echt niks. Er is zoveel entertainment maar het zorgt er ook voor dat ze daardoor geen algemene kennis meer hebben.
daar is school voor bedoeld he niet de tv :')
pi_154564780
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:49 schreef VeX- het volgende:

Dat tv niet meer gezamenlijk kan worden beleefd en besproken omdat iedereen langs elkaar heen kijkt.
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat met de komst van internetdiensten zal stoppen. Juist de grote series zoals Game of Thrones en Breaking Bad zorgen in mijn ogen dat dat juist steeds 'groter' wordt.

Verder vond ik nou nooit dat er zoveel spannende dingen op TV gebeurde dat ik de behoefte had om dat te bespreken met anderen.
Conscience do cost.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:54:13 #55
42366 Staal
pi_154564808
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:53 schreef boik het volgende:

[..]

daar is school voor bedoeld he niet de tv :')
Ik vind het onderwijs dan ook erbarmelijk geworden.
Un certain jeune homme
pi_154564833
Ik geloof dat we bijna 1 miljard per jaar voor de omroep betalen, dit kan makkelijk wegbezuinigd worden.
Er zijn genoeg commerciële zenders, satelliet TV, Internet film, etc, etc.
Ik denk dat de reden dat dit nog in stand wordt gehouden komt door de links zijn vanuit de politiek met de media, nog een erfenis van de verzuiling.
( en die uitgespaarde miljard kan zo naar Griekenland :{ )
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_154564854
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:54 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik vind het onderwijs dan ook erbarmelijk geworden.
klopt mja daar gaat dit topic niet over :P
pi_154564893
quote:
Kennis wordt ook minder algemeen he. In het Engels heeft common knowledge niet alleen de betekenis van gewone kennis, maar ook van gedeelde kennis: Ik weet, en ik weet dat jij dat ook weet. Met die versplintering van informatiebronnen krijg je dus ook dat je er niet meer op kunt vertrouwen dat wat jij weet ook door een ander geweten is. Maar sowieso weten 15-jarigen nog maar heel weinig, gewoon omdat ze pas een paar jaar informatie aan het opslaan zijn.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:59:29 #59
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_154564953
quote:
Je weet dat je oud wordt als je begint te zeiken dat de jongere generatie geen flikker uitvoert en niks weet. :P
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_154564984
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Kennis wordt ook minder algemeen he. In het Engels heeft common knowledge niet alleen de betekenis van gewone kennis, maar ook van gedeelde kennis: Ik weet, en ik weet dat jij dat ook weet. Met die versplintering van informatiebronnen krijg je dus ook dat je er niet meer op kunt vertrouwen dat wat jij weet ook door een ander geweten is. Maar sowieso weten 15-jarigen nog maar heel weinig, gewoon omdat ze pas een paar jaar informatie aan het opslaan zijn.
Ik begon met 6 jaar, hoe kom jij aan 14 ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_154565068
Ik kijk nog redelijk veel TV, maar heb hem vaak meer als achtergrond behang aan staan. Ik kan soms documentaires nog wel waarderen zoals 2doc. En meestal kijk ik wel naar Pauw.

Maar ik vind het echt schandalig dat er nu maandenlang helemaal geen enkele live talk show op de NPO is. Geen Pauw, geen Jinek, ook geen NOS sportzomer late night show.
٩๏̯͡๏)۶
pi_154565139
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:00 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Waar het om gaat is dat als je 24 bent je twee keer zoveel tijd hebt gehad om informatie op te slaan tov iemand van 15, dan is het niet zo raar dat je allerlei leemtes in diens kennis aantreft.
pi_154565205
quote:
11s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:03 schreef Ronaldsen het volgende:
Maar ik vind het echt schandalig dat er nu maandenlang helemaal geen enkele live talk show op de NPO is. Geen Pauw, geen Jinek, ook geen NOS sportzomer late night show.
ach da kwatswijf miste toch niks aan
pi_154565293
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nee, maar het ontbreken van een dagelijkse talkshow over de actualiteiten mis ik wel.
Ik ben bijna aan het terugverlangen naar Tijs van den Brink, kun je nagaan.
Bizar inderdaad. Een vervangend zomerprogramma dat er zelf van tussen gaat.
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:14:51 #65
42366 Staal
pi_154565388
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Je weet dat je oud wordt als je begint te zeiken dat de jongere generatie geen flikker uitvoert en niks weet. :P
Vroeger zeiden grootouders dat alleen maar nu zeggen ouders dat.

Ik ben 42.
Un certain jeune homme
pi_154565396
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:43 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En laten we vooral al die extra zenders in de lucht blijven houden die niks toevoegen.
Veronica, net 5, sbs 6, en ga zo maar door. Afijn, we hebben gewoon te veel zenders.
Dat zijn commerciële zenders. Die houden zichzelf in de lucht zolang dat rendabel is. Niets mis mee dus. De publieke omroepen is een ander verhaal.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:17:35 #67
42366 Staal
pi_154565467
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:00 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik ook. Las me echt een slag in de rondte en ik keek al vrij jong het journaal omdat het traditie was om 20:00 uur.

En dat vind ik nu dus echt een gebrek bij veel jongeren. Alles beter weten maar tegelijkertijd nauwelijks algemene kennis terwijl ze Google of Safari binnen handbereik hebben.
Un certain jeune homme
pi_154565555
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:17 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik ook. Las me echt een slag in de rondte en ik keek al vrij jong het journaal omdat het traditie was om 20:00 uur.

En dat vind ik nu dus echt een gebrek bij veel jongeren. Alles beter weten maar tegelijkertijd nauwelijks algemene kennis terwijl ze Google of Safari binnen handbereik hebben.
Ik vind het altijd grappig vooral als ze dan dingen beweren die totaal niet kloppen en ze dan vraagt om dat een goed uit te leggen. Maar dat is niet alleen bij veel jongeren het geval ook veel niet hoog opgeleid volk heeft hier een handje van.
pi_154565571
Ik las elders dat de onderzoeker van het accountantskantoor hiervoor zelf bij Netflix werkte.

De vergelijking met de VS gaat volgens mij maar gedeeltelijk op omdat men in de VS minder nieuws en actualiteiten kijkt. Vooral dergelijke live-programma's zullen wel blijven bestaan. De tv is daarvoor een zeer geschikt medium met een eenvoudig verdienmodel. Zenders die het moeten hebben van het uitzenden van series gaan het inderdaad moeilijk krijgen.

Overigens is het goede van jonge kijkers dat ze vanzelf oude kijkers worden en andere (kijk)behoeften krijgen en/of minder tijd krijgen om alles zelf online te zoeken.
pi_154565581
quote:

[..]

Ouderen lezen ook veel minder hè. Nou ja, men leest wel, maar niet direct meer boeken. Nog zo'n 10 jaar geleden ging 1 x in de zoveel tijd een stapeltje boeken kopen (af en toe paar jaar geleden nog in de ramsj vooral), maar dat doe je ook niet meer. Het boek voor in de zomervakantie, het boek voor in de kerstvakantie, het is allemaal weg aan het gaan imho.
I´m back.
pi_154565627
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:34 schreef Staal het volgende:

[..]

DWDD is anders behoorlijk in populariteit gedaald.
Misschien bij jou maar DWDD had afgelopen seizoen, mede door de verhuizing naar NPO1, haar beste seizoen qua kijkcijfers.
pi_154565821
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En daar had onze overheid allang al wat aan moeten doen dat kabelboeren hun netwerken ook open zouden gooien, die koppelverkoop van ziggo/upc is gewoon belachelijk. Dat je verplicht een TV abbo moet nemen om een snelle internet verbinding te kunnen hebben. :')
Ja die koppelverkoop is idioot, het argument, dat ze het tv signaal niet kunnen blokeren, van ziggo ook trouwens.

Maar ja glasvezel schiet niet echt op bij mij en adsl/vdsl is niet echt een alternatief.
  Forum Admin donderdag 23 juli 2015 @ 13:30:49 #73
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_154565859
Er zijn ongetwijfeld nog leuke programma's op televisie te zien, maar het gros is gewoon pure bagger met op eenzame hoogte realityshows. Daarnaast word ik ook helemaal ramgek van de hoeveelheid reclame. Ik kijk zelden televisie, als ik het al kijk is het kort comedy central, of het nieuws.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_154565936
Dit heeft alles te maken met de individualisering van de samenleving. De generaties van de laatste 25-35 jaar willen tegenwoordig zélf bepalen wat ze bekijken. Nu zijn het de zenderbazen en netmanagers die beslissen voor miljoenen kijkers wat ze te zien krijgen. Je kunt op je klompen aanvoelen dat dat niet meer gaat werken in de toekomst.

TV fabrikanten verkopen SMART tv's, maar ik mis nog steeds een 'kabelexploitant' die on-demand kanalen integreert in z'n zenderpakket.

Waarom kan ik niet afstemmen op kanaal 14 en van daaruit bladeren en zoeken in de Netflix library of kanaal 15 voor Youtube, maar moet ik aparte apps openen? Waarom kan ik niet gewoon de EPG openen en reeds uitgezonden programma's kijken door er op te drukken, maar moet ik een aparte service 'uitzending gemist' opstarten?

Of nog een stap verder; waarom biedt (als we het toch over DWDD hebben) de VARA niet de mogelijkheid om als je DWDD selecteert in je EPG of je de hele uitzending wilt bekijken, of dat je het stukje boekpluggen of het gedicht van Dijkshoorn wilt deselecteren. Dan duurt die uitzending ook wat minder lang.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:36:54 #75
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_154566042
Dat ligt niet zo zeer aan Netflix, het ligt aan die gruwelijke reclameblokken. Ik weiger dat te kijken.
censuur :O
pi_154566085
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat ligt niet zo zeer aan Netflix, het ligt aan die gruwelijke reclameblokken. Ik weiger dat te kijken.
Laat TV aanbieders een duurder abonnement zónder reclame aanbieden. Zolang je maar kunt kiezen.
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:38:10 #77
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154566087
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:33 schreef Multatilu het volgende:

Waarom kan ik niet afstemmen op kanaal 14 en van daaruit bladeren en zoeken in de Netflix library of kanaal 15 voor Youtube, maar moet ik aparte apps openen?
Hoe moet de zender weten welk account er aan die Netflix of Youtube hangt?
Ik heb een heleboel kanalen die ik volg op Youtube, en dat zijn een zooi anderen dan dat jij doet bijv.
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:39:08 #78
42366 Staal
pi_154566111
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:22 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Misschien bij jou maar DWDD had afgelopen seizoen, mede door de verhuizing naar NPO1, haar beste seizoen qua kijkcijfers.
Heb jij daar een bron bij?

Ik weet wel dat inderdaad daarom Verlinde aan het klagen was omdat zijn kijkcijfers terugliepen door het concurendende tijdstip van de DWDD. Maar in general lopen alle kijkcijfers terug ook bij de DWDD. Vanaf 2013 al.
Un certain jeune homme
pi_154566136
quote:

[..]

Dat zal niet veel helpen. Ze hebben ongetwijfeld het idee dat ze alles op kunnen zoeken, maar als je geen kennis hebt weet je ook niet wat er op te zoeken is. Daarnaast staat het internet vol met pseudo-kennis en is kennis van de jaren voor internet sterk ondervertegenwoordigd.
pi_154566240
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:39 schreef Staal het volgende:

[..]

Heb jij daar een bron bij?

Ik weet wel dat inderdaad daarom Verlinde aan het klagen was omdat zijn kijkcijfers terugliepen door het concurendende tijdstip van de DWDD. Maar in general lopen alle kijkcijfers terug ook bij de DWDD. Vanaf 2013 al.
Deze bijvoorbeeld:

http://www.televizier.nl/(...)wereld.5258807.lynkx

Flutstukje natuurlijk maar DWDD heeft dit seizoen meer dan eens de eigen kijkcijferrecords verbroken.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 13:46:44 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154566345
Ik kom al jaren niet meer voorbij de 3 op mijn afstandsbediening.... elke keer als ik er perongeluk voorbij zap dan weet ik niet hoe snel ik terug moet.

Maar ik heb ook geen netflix... Ik denk dat ik niet van toepassing ben voor het hele geheel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_154566368
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:19 schreef Jovatov het volgende:

Maar in het tweede geval heeft juist het 'live' meekijken met heel Nederland wel echt zijn charme. Wanneer Wie Is De Mol elke donderdag om half negen 'beschikbaar' zou worden zou er een heel stuk beleving missen naar mijn idee.
Streaming kan ook live en hoe is het beschikbaar komen online van een aflevering van Wie is de Mol anders dan een vast tijdstip op donderdagavond?
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 13:48:08 #83
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154566373
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:49 schreef VeX- het volgende:
Ik ga niet extra betalen voor zon dienst.

Er zijn vaak zat interessante dingen op tv en anders heb ik wel wat leuks op mn hd recorder.

Ik vind het wel een beetje jammer als straks het nederlandse medialandschap volledig defragmenteerd wordt.

Net als bij de radio, waar er ook al geen muziek meer is die iedereen kent.
pi_154566420
quote:
5s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:38 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hoe moet de zender weten welk account er aan die Netflix of Youtube hangt?
Ik heb een heleboel kanalen die ik volg op Youtube, en dat zijn een zooi anderen dan dat jij doet bijv.
Kom op... beetje creatief meedenken graag ;)

Waarom kun je niet zelf per account een kanaal inrichten? En in je settings ergens die koppeling maken?
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:52:08 #85
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154566489
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:49 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Kom op... beetje creatief meedenken graag ;)

Waarom kun je niet zelf per account een kanaal inrichten? En in je settings ergens die koppeling maken?
Dat kan, via de app. :P.
Als ik het al via m'n normale internetverbinding kan, waarom dan moeilijk inrichten via TV-provider?
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 13:52:26 #86
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154566498
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:53 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zie eigenlijk niet in waarom dat met de komst van internetdiensten zal stoppen. Juist de grote series zoals Game of Thrones en Breaking Bad zorgen in mijn ogen dat dat juist steeds 'groter' wordt.

Verder vond ik nou nooit dat er zoveel spannende dingen op TV gebeurde dat ik de behoefte had om dat te bespreken met anderen.
Een beetje serie wordt tegenwoordig naar gekeken als naar een film of een miniserie.. een binge kijk gedrag.. nog maar een aflevering nog maar een aflevering. Met z'n allen uitkijken naar een ontwikkeling of een betekenis van een bepaalde gebeurtenis gebeurt zelden meer omdat het grote gros series pas gaat kijken als er een seizoen afgelopen is, of sterker nog men zet tegenwoordig vaak series per seizoen online.

Wmb een hele andere beleving als een serie volgen.
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:54:25 #87
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_154566543
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Streaming kan ook live en hoe is het beschikbaar komen online van een aflevering van Wie is de Mol anders dan een vast tijdstip op donderdagavond?
Omdat je als je het live op televisie kijkt je echt tijd vrij moet plannen om donderdag half negen klaar te zitten.

De energie die je erin steekt om de avond vrij te houden en op tijd klaar te zitten heeft zo zijn charme.

Wanneer het gewoon online beschikbaar komt, hoef je er niet meer speciaal op donderdagavond klaar voor te zitten.
Dat is natuurlijk wel heel praktisch, want je kan hem dan ook om negen uur, of later pas aanzetten. Maar je mist dan wel het live-gevoel en bijvoorbeeld het live meetwitteren online.
Je maakt er minder snel een 'avondje' van.

Dat dit inderdaad zo werkt bewijzen programma's als WIDM/Expeditie Robinson/Boer Zoekt Vrouw door wel live nog steeds hoge kijkcijfers te trekken ondanks dat ze een minuut na uitzending ook online klaar staan om gestreamd te worden.
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:57:57 #88
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154566652
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:54 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Omdat je als je het live op televisie kijkt je echt tijd vrij moet plannen om donderdag half negen klaar te zitten.

De energie die je erin steekt om de avond vrij te houden en op tijd klaar te zitten heeft zo zijn charme.

Wanneer het gewoon online beschikbaar komt, hoef je er niet meer speciaal op donderdagavond klaar voor te zitten.
Dat is natuurlijk wel heel praktisch, want je kan hem dan ook om negen uur, of later pas aanzetten. Maar je mist dan wel het live-gevoel en bijvoorbeeld het live meetwitteren online.
Dan volg je dat met live chats met cast en crew via Google Hangouts. Dat soort dingen gebeuren nu ook op Youtube, Ustream en Twitch.
pi_154566681
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:54 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Dat kan met streamen ook, het is eigenlijk niet anders dan via de reguliere tv zenders en nogmaals streamen kan ook prima live.

er is dus geen verschil met WidM uitzenden op donderdagavond en daarna beschikbaar maken via uitzending gemist.

quote:
Dat kan met streamen dus ook

quote:
Wanneer het gewoon online beschikbaar komt, hoef je er dus ook niet meer speciaal op donderdagavond klaar voor te zitten.
Ja en dat kan met WidM dus op de huidige manier ook, zie het verschil niet.

Voor zulke programma's maakt het helemaal niet uit hoe het word uitgezonden, via internet of via een tv zender.
  donderdag 23 juli 2015 @ 14:04:54 #90
42366 Staal
pi_154566833
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:43 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Deze bijvoorbeeld:

http://www.televizier.nl/(...)wereld.5258807.lynkx

Flutstukje natuurlijk maar DWDD heeft dit seizoen meer dan eens de eigen kijkcijferrecords verbroken.
Je hebt gelijk. Had zelf ook even gezocht. Maar in 2014 krabbelde DWDD al uit die dip.
Het negatieve uit 2013 is bij mij blijven hangen. Overigens vind ik 1,8 nog niet heel veel maar dat is een andere discussie.
Un certain jeune homme
pi_154566870
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:52 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat kan, via de app. :P.
Als ik het al via m'n normale internetverbinding kan, waarom dan moeilijk inrichten via TV-provider?
Om het te integreren. Dat houdt het toch makkelijk? En of je het nu op je TV toestel, tablet, smartphone of laptop inricht, het gaat erom dat oude en nieuwe media integreren waarbij de kijker kan kiezen wat hij wil.
pi_154566886
Tja, kijkcijfers. Zijn die niet nog steeds gebaseerd op 500 kijkcijferkastjes? Volgens mij zijn de cijfers nog veel dramatischer.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 14:07:10 #93
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154566893
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat kan met streamen ook, het is eigenlijk niet anders dan via de reguliere tv zenders en nogmaals streamen kan ook prima live.

er is dus geen verschil met WidM uitzenden op donderdagavond en daarna beschikbaar maken via uitzending gemist.

[..]

Dat kan met streamen dus ook

[..]

Ja en dat kan met WidM dus op de huidige manier ook, zie het verschil niet.

Voor zulke programma's maakt het helemaal niet uit hoe het word uitgezonden, via internet of via een tv zender.
Tja maar als je digitale tv hebt kijk je ook gewoon naar een stream... dus daar gaat het verschil niet op. En daar ligt de concurentie ook niet.

De concurentie komt van het on-demand gebeuren.
  donderdag 23 juli 2015 @ 14:08:55 #94
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154566931
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 14:06 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Om het te integreren. Dat houdt het toch makkelijk? En of je het nu op je TV toestel, tablet, smartphone of laptop inricht, het gaat erom dat oude en nieuwe media integreren waarbij de kijker kan kiezen wat hij wil.
Dat doe ik toch al? telefoon en chromecast bijvoorbeeld.
pi_154566951
quote:
6s.gif Op donderdag 23 juli 2015 14:08 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat doe ik toch al? telefoon en chromecast bijvoorbeeld.
Dan heb je nog steeds meerdere accounts bij meerdere apps nodig
  donderdag 23 juli 2015 @ 14:09:54 #96
42366 Staal
pi_154566953
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat zal niet veel helpen. Ze hebben ongetwijfeld het idee dat ze alles op kunnen zoeken, maar als je geen kennis hebt weet je ook niet wat er op te zoeken is. Daarnaast staat het internet vol met pseudo-kennis en is kennis van de jaren voor internet sterk ondervertegenwoordigd.
Precies. Dat is exact waar mijn kritiek ook ligt. Als je bepaalde criteria niet kent hoe moet je dan ooit een filter ontwikkelen? En dan is het ook nog opvallend hoe leraren in het onderwijs hierop achterlopen.

Overigens zie je dat ook wel bij wat oudere users. Die sturen me gerust iets met Niburu als bron. Doing. Laat maar.
Un certain jeune homme
pi_154566957
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2015 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja maar als je digitale tv hebt kijk je ook gewoon naar een stream... dus daar gaat het verschil niet op. En daar ligt de concurentie ook niet.
Het punt is dat het voor het "live gevoel" en "samen kijken" niet uitmaakt hoe een programma bij jou op je scherm kunt. Via internet kan het op dezelfde manier aangeboden worden, een "live" tijdstip (met interactieve mogelijkheden) en daarna starten wanneer je wil.
  donderdag 23 juli 2015 @ 14:12:30 #98
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154567013
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 14:09 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Dan heb je nog steeds meerdere accounts bij meerdere apps nodig
Maar dat heb je op je tv ook, je zal toch moeten inloggen.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 14:12:30 #99
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154567015
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 14:10 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het punt is dat het voor het "live gevoel" en "samen kijken" niet uitmaakt hoe een programma bij jou op je scherm kunt. Via internet kan het op dezelfde manier aangeboden worden, een "live" tijdstip (met interactieve mogelijkheden) en daarna starten wanneer je wil.
Precies zoals op de tv. Dus dan zou tv wel een sterke concurentie positie moeten hebben want ze hebben hetzelfde als streamingdiensten. Ik denk dat het dus uiteindelijk gewoon neerkomt op aanbod.
  donderdag 23 juli 2015 @ 14:14:54 #100
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154567079
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 14:10 schreef Chewie het volgende:

[..]

Met als bonus dat je je een groep bijeen kan krijgen op een tijdstip dat iedereen ook daadwerkelijk kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')