abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154562188
quote:
Hilversum moet vrezen voor het gevaar van Netflix
23-07-15 10:25 uur - Bron: Het Parool

In weerwil tot wat televisiemakers in Hilversum steeds verkondigen, zal de opmars van onlinediensten als Netflix zijn weerslag vinden in de kijkcijfers, blijkt uit onderzoek van PWC. 'We gaan de VS achterna.'

Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie

In de Verenigde Staten hebben tv-zenders sinds een jaar te maken met tien tot vijftien procent minder kijkers door video-on-demanddiensten als Netflix. In Nederland is de traditionele manier van televisiekijken nog steeds dominant, maar ook hier zullen video-on-demanddiensten het 'gewone' televisiekijken kannibaliseren, stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve in een nieuw rapport.

Hij was een maand of zes geleden bij een vergadering van Spot (Stichting promotie televisiereclame), waar de teneur nog was: Netflix komt boven op het normale televisiekijken. 'Maar het gaat televisiekijken echt kannibaliseren, als je de cijfers uit de VS bekijkt.'

'In de VS heeft één op drie huishoudens een video-on-demanddienst (behalve Netflix zijn er ook andere, zoals Amazon en Hulu) en daar zie je dalingen van tien tot vijftien procent in lineair televisiekijken. In Nederland heeft nu één op vijf à zes huishoudens een abonnement, maar de snelheid van de penetratie van de markt ligt heel hoog. Dus ik verwacht dat je over twee à drie jaar die dalingen hier ook gaat zien. Er wordt hier nog onderschat hoe hard dat gaat.'

1,3 miljoen
Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie. Netflix geeft per land geen abonnee-aantallen, maar heeft volgens schattingen nu al 1,3 miljoen gebruikers in Nederland. In de VS blijkt dat huishoudens met een abonnement op Netflix twintig procent minder lineaire televisie kijken dan huishoudens zonder Netflix, aldus het PWC-rapport.

De Groeve acht de kans groot dat vod-diensten hier net zo populair worden als in de VS. 'De traditionele manier van televisiekijken is nog steeds dominant in Nederland. Ook in de VS leken die diensten op het eerste gezicht geen invloed te hebben op lineaire tv-kijkcijfers. Echter een jaar geleden zijn de kijkcijfers voor met name de zenders die zich op jongeren richten, spectaculair gaan dalen,' aldus De Groeve. In de VS zijn 55-plussers nog wel meer televisie gaan kijken, maar dat compenseert niet de daling bij 55-minners - een veel interessantere doelgroep voor adverteerders.

'In de jongste groepen zie je dalingen van twintig tot 25 procent. Het zijn jongerenzenders zoals Comedy Central en MTV die de hardste klappen krijgen. Bij grotere zenders in de VS, zoals NBC, is de daling tien tot vijftien procent voor de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar.'

Betaaltelevisie
De Groeve benadrukt dat er wel verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Amerikaanse markt. 'In de VS is een kabelabonnement veel duurder dan in Nederland en is er veel meer reclame op televisie. Daarnaast hebben we hier een cultuur van gratis programma's via gesubsidieerde zenders. Nederlanders zijn het minder gewend om te betalen voor televisie.'

'Aan de andere kant: in Nederland is de toegang tot breedbandinternet met 95 procent heel hoog. Dat kan diensten als Netflix juist weer in de kaart spelen.'

Volgens De Groeve zal de verschuiving grote gevolgen hebben voor de televisiemarkt. Eerder maakten sectoren zoals printmedia, de reisbranche en muziek al een digitale revolutie door. Video-on-demand kan dat punt van digitale omslag zijn voor televisie, denkt De Groeve.

Kannibalisatie
'Heel veel televisieprogramma's zullen op de lange termijn steeds meer moeite krijgen om geld te genereren. De adverteerders zullen weglopen en in grote getale naar andere adverteermogelijkheden gaan zoeken.'
Tv-zenders zullen moeten gaan beslissen of ze ook op internet gaan uitzenden. Kabelaars moeten bekijken hoe ze de kannibalisatie van hun diensten tegengaan.

'Je ziet dat iedereen al aan het experimenteren is geslagen met video-on-demanddiensten: KPN, Vodafone, UPC, de zenders RTL, SBS en NPO,' stelt De Groeve.

'Dat moet ook wel. Als je nu niets doet, loop je het risico dat als de muziek stopt, jij geen stoel hebt om op te zitten.'

Netflix is de succesvolste exponent van de video-on-demanddiensten en heeft inmiddels 65,5 miljoen abonnees wereldwijd en een omzet van 1,4 miljard dollar.

'Netflix is er als een van de heel weinige bedrijven in geslaagd om hun bedrijfsmodel om te zetten naar een digitaal model,' stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve, die voorheen bij Netflix heeft gewerkt. Netflix is zo succesvol door verschillende factoren. Zo is het een flexibele en makkelijk te gebruiken dienst en heeft het erg veel content, stelt De Groeve.

Dat laatste is deels te danken aan de onderschatting van de televisiewereld. 'In 2009 vergeleek Jeffrey Bewkes, de toenmalige directeur van Time Warner, het idee dat Netflix de televisie-industrie over zou nemen met het Albanese leger dat de wereld verovert. Door die houding heeft Netflix veel series en films op gunstige voorwaarden binnengehaald.' bron Parool
(Door: Vincent Smits)
Bij de introductie van Netflix in Nederland werd het al voorspeld. In de VS is het al uitgekomen. Steeds minder jongeren kijken nog naar de traditionele televisie. In dit artikel wordt gesproken over 10 tot 15% minder, wat al een enorme impact heeft. In Nederland waar de beschikbaarheid van breedband hoger is dan in de VS, nl. 95%, zal dat proces nog sneller gaan, schat men. En na de jongeren komen hier al snel de ouderen.
De televisie is op de middellange tot lange termijn (5 tot 10 jaar) ten dode opgeschreven. Weet Hilversum dit al? Weet de politiek dit al?
I´m back.
  Admin donderdag 23 juli 2015 @ 11:22:58 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_154562229
Bij RTL4 gisteravond ( shownieuws?) verwezen de presentatoren gister naar Netflix series voor de zomer omdat er verder niks was _O-
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_154562255
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:22 schreef yvonne het volgende:
Bij RTL4 gisteravond ( shownieuws?) verwezen de presentatoren gister naar Netflix series voor de zomer omdat er verder niks was _O-
:D.
I´m back.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:24:22 #4
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_154562261
De meeste mensen in mijn omgeving kijken alleen televisie via de PC.
pi_154562267
Terecht!
Echt de meest debiele onzin programma's worden tegenwoordig gemaakt voor op televisie. Ik noem maar een voorbeeld, wie doet de afwas? :') Ga toch weg joh..... en zo nog 99 andere programma's...
Zonder wrijving geen glans
pi_154562377
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Terecht!
Echt de meest debiele onzin programma's worden tegenwoordig gemaakt voor op televisie. Ik noem maar een voorbeeld, wie doet de afwas? :') Ga toch weg joh..... en zo nog 99 andere programma's...
Af en toe is er eens wat dat je wilt zien, maar dan wordt de traditionele tv dus cherry picking. Ik heb laatst die docu's van Cees Grimbergen gezien Zwarte Zwanen, maar die kijk je dus ook via breedband.
I´m back.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:31:00 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154562450
Wij zitten heel erg te twijfelen om de TV niet gewoon op te zeggen, we kijken de meeste dingen toch streamend. Als we al iets kijken van de reguliere zenders is het niet iets wat we niet net zo makkelijk kunnen missen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:31:54 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154562484
Dingen als zomerstops zijn volgens mij ook wel funest aan het worden voor de programmering.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:32:15 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_154562496
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:22 schreef yvonne het volgende:
't Is wel zo :P
Je hebt keuze uit: een film die in 2001 al niet leuk meer was, herhalingen van Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan uit 2003, Help Mijn Man Is Klusser uit 1998 of die nieuwe serie van Barbie :').
KuikenGuppy
pi_154562570
Nadat de docuserie 'De ijzeren eeuw' afgelopen is heb ik geen reguliere TV meer gekeken, net zoals ik vantevoren ook al zo'n twee à drie jaar vrijwel geen "gewone" TV meer gekeken heb. De Chromecast bewijst zijn nut echter vrijwel dagelijks; op YouTube stikt het echt van de interessante docu's.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_154562640
quote:
'In 2009 vergeleek Jeffrey Bewkes, de toenmalige directeur van Time Warner, het idee dat Netflix de televisie-industrie over zou nemen met het Albanese leger dat de wereld verovert. Door die houding heeft Netflix veel series en films op gunstige voorwaarden binnengehaald.'
Apart dat dit iedere keer opnieuw voorkomt: zoals verkoop van MP3s en e-books. Ze hebben in Nederland de kans gehad om minstens twee jaar voor Netflix in Nederland een alternatieve dienst op te zetten.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Admin donderdag 23 juli 2015 @ 11:37:56 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_154562657
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Af en toe is er eens wat dat je wilt zien, maar dan wordt de traditionele tv dus cherry picking. Ik heb laatst die docu's van Cees Grimbergen gezien Zwarte Zwanen, maar die kijk je dus ook via breedband.
Nou moet ik toegeven dat die omroep Max best leuke programma's heeft :o

En op Ned 2 die reeks over India ( lange Brandt Corsius)
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_154562658
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Dingen als zomerstops zijn volgens mij ook wel funest aan het worden voor de programmering.
Bij Jinek hebben ze een zomerstop omdat er in de zomer toch geen nieuws is, zeggen ze.
  Admin donderdag 23 juli 2015 @ 11:38:29 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_154562671
quote:
9s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef Specularium het volgende:

[..]

Bij Jinek hebben ze een zomerstop omdat er in de zomer toch geen nieuws is, zeggen ze.
Nu vind ik dat in het geval van Jinek niet heel erg :')

donderdag 23 juli 2015 @ 11:40:10 #15
141482 Q.
JurassiQ
pi_154562721
Hilversum leeft nog in de jaren 80. Die gaan deze strijd echt nooit kunnen winnen. Televisie is een verouderd concept wat de jongere generaties compleet niet meer aanspreekt. Wie wil er nou nog op vaste momenten naar vaste programma's kijken?
For great justice!
pi_154562723
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:38 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nu vind ik dat in het geval van Jinek niet heel erg :')
Nee, maar het ontbreken van een dagelijkse talkshow over de actualiteiten mis ik wel.
Ik ben bijna aan het terugverlangen naar Tijs van den Brink, kun je nagaan.
pi_154562741
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:40 schreef Q. het volgende:
Hilversum leeft nog in de jaren 80. Die gaan deze strijd echt nooit kunnen winnen. Televisie is een verouderd concept wat de jongere generaties compleet niet meer aanspreekt. Wie wil er nou nog op vaste momenten naar vaste programma's kijken?
Sterft inderdaad gewoon vanzelf uit.
pi_154562838
En laten we vooral al die extra zenders in de lucht blijven houden die niks toevoegen.
Veronica, net 5, sbs 6, en ga zo maar door. Afijn, we hebben gewoon te veel zenders.
Zonder wrijving geen glans
pi_154562873
behalve comedy central wat ik af en toe langs zap, heb ik dit jaar geen enkele keer 'normale' tv gezien zoals het nieuws/npo/rtl of iets dergelijks
There are only 151 Pokémon.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:46:56 #20
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_154562953
Ik heb voornamelijk een tv abbonnement voor sport.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 11:47:45 #21
382129 crew  Donna
pi_154562991
Ik kijk soms een crime zender of TLC op de achtergrond, maar echt TV kijken vrijwel nooit meer.

Alleen FOX met The Walking Dead en nu Wayward Pines.
pi_154563030
TV heb ik alleen nog maar aan staan voor nieuws en sport en andere live events. Dit kan ook wel online maar aangezien ik niet kon kiezen voor internet only via een snelle verbinding is het voor dit soort zaken nog wel handig.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:57:13 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154563251
quote:
9s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef Specularium het volgende:

[..]

Psies, Griekenland ligt er volgend jaar ook nog.
pi_154563353
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:37 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nou moet ik toegeven dat die omroep Max best leuke programma's heeft :o

En op Ned 2 die reeks over India ( lange Brandt Corsius)
Jan Slagter trekt er wel aan, merk ik altijd. Maar goed zijn doelgroep gaat ook nog wel even mee an sich.
Ik zie wel echter dat de opmars van Netflix niet ophoudt bij alleen de jongeren.
Jongeren kijken volgens mij al helemaal geen tv meer, zitten de hele dag te pielen met smartphones en tablets.
I´m back.
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:04:52 #25
141482 Q.
JurassiQ
pi_154563494
Ik was vroeger een fanatieke TV kijker maar heb inmiddels al een jaar geen abonnement mee en heb het nog geen seconde gemist. Ik kijk nog steeds genoeg maar op andere manieren. Online.
For great justice!
pi_154563598
Ik vind niet dat tv ten dode opgeschreven zou moeten zijn. Het is een prachtig medium met unieke mogelijkheden. Helaas worden die verkwanseld.

Keuzevrijheid is waardevol, ik ben ook blij met vergroting daarvan, maar die moet niet worden overschat. Bij een zelfbedieningsrestaurant heb je doorgaans ook meer keuze dan bij een normaal restaurant, maar dat maakt de avond niet per se genoeglijker. Er is niet zoveel mis met professionals die een voorselectie maken: wij weten wat goed is, we hebben gezocht naar het best en dit is wat wij u gaan voorschotelen. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat ik dat zelf beter zou kunnen, als ik de tijd en de energie al daarin zou willen steken.

Ten tweede is er nog steeds behoefte aan een soort 'common knowledge', ik weet, maar ik weet ook dat jij hetzelfde weet. We kunnen het ergens over hebben zonder helemaal bij het begin te hoeven beginnen. Je ziet dat een populair programma als DWDD daarop inhaakt. Wat het programma doet is eigenlijk al die verschillende bronnen weer tot één collectief geheugen maken. De manier waarop vind ik persoonlijk afschuwelijk, maar het geeft wel aan dat mensen niet op hun eilandjes van hun eigen keuzevrijheid willen blijven zitten, maar ze iets willen delen.

Een beetje in het verlengde daarvan is 'on demand' ook geen onverdeeld genoegen. 25 jaar geleden had je bijvoorbeeld de serie Twin Peaks op tv. Ik vond er zelf geen reet aan, maar je had dus het fenomeen dat mensen met smacht zaten te wachten op de nieuwe aflevering, en dan gingen afspreken om met elkaar te kijken, die maakten er een 'avond' van, niet slechts avondvulling. Dat vergrootte het plezier. TV heeft dat potentieel in principe nog steeds.

Ook heeft TV de potentie van duurzaamheid, door een grote organisatie en een groot publiek. Er kunnen instituten ontstaan, zoals Zomergasten, de Blackadder reeks, Have I got news for you, bord op schoot Studio Sport. Iets als Jiskefet kun je waarschijnlijk ook niet maken als je begint met return on investment. Er onstaan ook beschikbare archieven, wat dan ook weer mooie tv mogelijk maakt. Een tourverslag is natuurlijk helemaal niks zonder de geschiedenis. De tour is nou eenmaal niet een eenmalige wedstrijd, de tour is de tour omdat die elk jaar verreden wordt. Ook had je bijvoorbeeld dat de VPRO een hele lange docu over de Red Hot Chili Peppers kon maken, omdat ze er van het begin af aan bij waren en er ook een vertrouwensband mee was. Mij boeit dat dan ook weer niet zo, maar voor die miljoenen fans moet dat toch leuk geweest zijn. Dat kan niet in een versplinterd medialandschap.

Dus ik zie nog wel potentie, maar dan moet er wel goed nagedacht worden over de meerwaarde van tv en moet je daar wat mee doen. Dan kan meer dan de helft van het huidige PO-aanbod door de plee, en kunnen de commercielen zich beperken tot een sportzender.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154563611
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jan Slagter trekt er wel aan, merk ik altijd. Maar goed zijn doelgroep gaat ook nog wel even mee an sich.
Niet echt hoor.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 12:09:56 #28
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_154563636
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Wij zitten heel erg te twijfelen om de TV niet gewoon op te zeggen, we kijken de meeste dingen toch streamend. Als we al iets kijken van de reguliere zenders is het niet iets wat we niet net zo makkelijk kunnen missen.
Ik heb het gedaan. Scheelt me 80 euro in de maand. Zo'n 1000 euro per jaar. Ik moet alleen nog een illegale dienst vindingrijke manier zoeken om straks het voetbal te kunnen zien.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:13:02 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_154563720
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat kan niet in een versplinterd medialandschap.
Volgens mij kan dat prima hoor, kijk naar een docu over Nina Simone of Kurt Cobain, of luister naar de vaak openhartige interviews via de Nerdist podcast waar bijv. Bill Gates 2 uur voor uittrekt.

Het saamhorige karakter van TV is sowieso permanent weg, dat komt niet meer terug. Nieuwsvoorziening heb je wel via internet (en radio, radio blijft veel sterker dan tv volgens mij, ook al zal ook daar de overstap naar on demand plaatsvinden, het is een kleinere stap, veel minder ingrijpend).
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:16:09 #30
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_154563788
Saamhorige karakter van televisie is er nog steeds hoor.

Ik spreek regelmatig in het weekend af om samen met wat gasten voetbal te kijken.
En programma's als Wie Is De Mol/Expeditie Robinson/Boer Zoekt Vrouw wordt ook door jongeren veelvuldig samen gekeken en een 'avondje van gemaakt'.

Het is vooral het individuele zappen als je een avondje alleen bent wat verandert is in online surfen/Netflixen
  donderdag 23 juli 2015 @ 12:16:21 #31
141482 Q.
JurassiQ
pi_154563790
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:13 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het saamhorige karakter van TV is sowieso permanent weg, dat komt niet meer terug.
Dat komt doordat het aanbod veel te groot is. Hoeveel Nederlandse zenders hebben we nu? Ik heb echt geen flauw idee meer. Echt goede series zullen dit effect wel blijven hebben, denk aan een Game of Thrones. Of dat nu uitgezonden wordt via tv of op HBO Go maakt ook niet uit.
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')