abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154126525

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)
pi_154126627
Die grafiekjes in de OP zijn, op Griekenland na, eigenlijk best stabiel in de afgelopen paar weken. :)
pi_154126636
Geen verrassing dat de ecb het nog niet verder oprekt. Ik vraag mij welkwaar af wat de nee stemmers dachten. Hadden ze daar geen idee er van hoe de rest van europa er tegen aan kijkt?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 6 juli 2015 @ 22:08:14 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_154126926
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_154127196
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 21:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Die "marxistische idioten" hebben anders wel gelijk dat na vijf jaar de situatie nog steeds uitzichtloos is, dat er gewoon een schuldenherstructurering moet komen en dat het daarom voor heel Europa beter is om in ieder geval niet op dezelfde manier door te gaan. Het was beter geweest als de Troika zélf tot dat inzicht was gekomen, maar goed, dat was blijkbaar ijdele hoop.
Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.
  maandag 6 juli 2015 @ 22:16:24 #7
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154127197
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 21:49 schreef Perrin het volgende:
Yup. Eindeloos geduld en geen duidelijke grenzen stellen, daar kweek je onbeschofte etters mee..
Klopt, en eentje is gelukkig van het toneel verdwenen. Nu die andere nog.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_154127711
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 22:16 schreef HiZ het volgende:

[..]

Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.

En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2015 22:32:30 ]
pi_154127922
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.
Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt? Als enige land in de EU is het juist Griekenland dat alleen kan gedijen onder een economie die wordt beschermd door de staat (in opdracht van hun vriendjes met monopolies)?

Toevallig kom ik veel in Turkije, een land waar lang niet alles perfect is, maar dat als een tierelier is gegroeid onder andere omdat de regering aanvankelijk serieus was bij het bestrijden van corruptie, het kappen in belemmeringen om er zaken te doen en de economie open te gooien naar de wereld.

De schuldenlast - feitelijk - op dit moment is voor Griekenland lager dan voor andere landen, net te doen alsof het allemaal onmogelijk was om iets te verbeteren omdat ze ooit dat probleem zouden moeten gaan bespreken.
pi_154128231
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 22:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt?
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.

Voor een "dramatische groei" boven dat niveau uit is meer nodig.
quote:
Toevallig kom ik veel in Turkije, een land waar lang niet alles perfect is, maar dat als een tierelier is gegroeid onder andere omdat de regering aanvankelijk serieus was bij het bestrijden van corruptie, het kappen in belemmeringen om er zaken te doen en de economie open te gooien naar de wereld.

De schuldenlast - feitelijk - op dit moment is voor Griekenland lager dan voor andere landen, net te doen alsof het allemaal onmogelijk was om iets te verbeteren omdat ze ooit dat probleem zouden moeten gaan bespreken.
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2015 22:45:05 ]
pi_154128616
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.

[..]

Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.
Dat is heel leuk en ik hoop voor ze dat ze daar boven komen maar als we eerlijk zijn behoort het land daar nu toch ook?

Wat produceert Griekenland in mate om daar bovenuit te komen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_154128790
quote:

Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen.
Daar zie ik geen verband tussen. Deregulering en corruptiebestrijding (en effectiever/efficienter maken van de overheid!) zou in ieder geval leiden tot hogere belastinginkomsten en veel meer en meer bestendige investeringen. Met die twee kun je verder groeien.
pi_154129047
quote:

[..]

[..]

Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.
pi_154129341
quote:

[..]

Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is,
zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.

En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.
En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?
pi_154129385
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:03 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.
Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.
pi_154129482
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.
Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.
pi_154129531
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.
Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.
pi_154129592
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?
Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.
pi_154129684
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.
ZE BETALEN NIETS !!!!
pi_154129712
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.
Griekenland heeft een paar maanden een primair overschot gehad. Wat de situatie op dit moment is is anybody's guess.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 02:10:24 #21
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154133316
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

ZE BETALEN NIETS !!!!
ZE KUNNEN OOK NIKS BETALEN!
Feyenoord!
pi_154133582
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 02:10 schreef Japie77 het volgende:

[..]

ZE KUNNEN OOK NIKS BETALEN!
Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_154134087
quote:

Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de Griekse staatsschuld voor extra onzekerheid in de Griekse economie zorgt. Investeerders, en dan doel ik op private bedrijsinvesteringen, kunnen op een sigarendoosje eenvoudig uitrekenen dat de huidige staatsschuld te hoog is. Het uitstellen van een herstructurering gaat dus niet helpen omdat men weet dat zoiets gaat volgen. En herstructureringen van staatsschuld zorgen voor risico's in een economie, dat vooruitzicht werkt economische groei dus extra tegen en ironisch genoeg ook het terugbetaalvermogen van de Griekse overheid.
pi_154134094
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 23:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

ZE BETALEN NIETS !!!!
Temperamentje hoor. :')
  dinsdag 7 juli 2015 @ 07:19:59 #25
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154134763
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 02:42 schreef marsan het volgende:

[..]

Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....
Feyenoord!
pi_154135111
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Vertel dat maar aan de mensen in Letland
  dinsdag 7 juli 2015 @ 09:06:21 #27
430548 homme7
vrijheid is niet gebonden zijn
pi_154135299
http://www.telegraaf.nl/d(...)_uit_de_euro___.html

Nederland moet in een nieuwe zeer hechtte muntunie met gelijke jonge sterke landen zoals Duitsland , Vlaanderen, Denemarken, Noorwegen en Polen
pi_154135524
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Als ik 200% van mijn netto salaris uitgeef en ik verminder dat naar 100% heb ik 50% bezuinigd, dat is drastisch, maar wil niet zeggen dat ik in mijn nieuwe situatie te krap leef.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_154135548
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 09:06 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_uit_de_euro___.html

Nederland moet in een nieuwe zeer hechtte muntunie met gelijke jonge sterke landen zoals Duitsland , Vlaanderen, Denemarken, Noorwegen en Polen
quote:
Griekenland moet in de eurozone blijven en juist Nederland moet de door een continue crisis geteisterde muntunie verlaten.

Daarbij zullen we tegelijk echter wel moeten accepteren dat we de 18 miljard euro die ons land via de steunprogramma’s aan de Grieken geleend heeft definitief kwijt zijn.

Dat komt naar voren in een uitgebreid onderzoek onder bijna duizend Nederlanders dat in opdracht van De Telegraaf is uitgevoerd door Bureau Consumentenonderzoek.
...
Wat schattig dat de Telegraaf denkt dat het alleen maar die 18 miljard gaat kosten en dat Italie, Spanje, Portugal en Frankrijk dan hun staatsschuld en hun Target2-aandeel niet in minder waard geworden euro's maar in harde Neuro's terug zullen gaan betalen. :* :')
pi_154136569
De WSJ beweert dat Varoufakis helemaal niet de laan uit is gestuurd omdat de eurogroep dat wilde, maar omdat Tsipras pisnijdig was over opmerkingen over het invoeren van IOU's in een interview met de Telegraph (UK).
pi_154136703
quote:
Greek debt haircut not a taboo -Luxembourg FinMin

LUXEMBOURG, JULY 7

Fellow euro zone governments could consider writing off some of Greece's debt -- but only if Athens also commits to a package of reforms, Luxembourg Finance Minister Pierre Gramegna said on Tuesday.

"A haircut is not taboo for Luxembourg in the sense that everything can be talked about," Gramegna told 100.7 radio.

"But it has to be talked about in a global package. If it were presented in a way that the 18 partners have to make a haircut and Greece simply does what it wants that is unacceptable." (Reporting by Michele Sinner; Writing by Robert-Jan Bartunek; Editing by Alastair Macdonald)

http://uk.reuters.com/art(...)dUKL8N0ZN0LS20150707
pi_154136716
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 03:58 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de Griekse staatsschuld voor extra onzekerheid in de Griekse economie zorgt. Investeerders, en dan doel ik op private bedrijsinvesteringen, kunnen op een sigarendoosje eenvoudig uitrekenen dat de huidige staatsschuld te hoog is. Het uitstellen van een herstructurering gaat dus niet helpen omdat men weet dat zoiets gaat volgen. En herstructureringen van staatsschuld zorgen voor risico's in een economie, dat vooruitzicht werkt economische groei dus extra tegen en ironisch genoeg ook het terugbetaalvermogen van de Griekse overheid.
Eh, de schuldenlast op zich was geen aanleiding om aan te nemen dat Griekenland in een ongecontroleerde default zou gaan. Dat is iets wat pas een feit is geworden nadat de amateurs Tsipras en Varoufakis van een slechte situatie een absolute chaos hadden gemaakt.

In de afwezigheid van deze chaos kunnen beleggers best leven met overheidsfinanciën die wat minder gezond zijn. Waar ze niet mee kunnen leven is een overheid die een oerwoud van regels oplegt, daarmee corruptie bevordert en die dan ook nog eens regelmatig regelend optreedt om buitenlandse investeerders nadelig te behandelen dan de vriendjes van de politici die aan de macht zijn. Om nog maar even niet te spreken over het feit dat het door het ontbreken van een kadaster ook nog eens lastig is om te weten of je wel eigenaar bent van wat je dacht gekocht te hebben.

Enne, waarom betalen reders en de orthodoxe kerk geen belastingen?
pi_154136768
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 10:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet heel opzienbarend, afschrijving is al een hele tijd geen taboe meer. Het is alleen geen actueel onderwerp omdat de Grieken nog helemaal niet betalen. De schuld is wel belangrijk als hefboom op de Grieken om nou eindelijk eens structureels te gaan doen. Anders dan willekeurig hakken in uitgaven en belastingen verhogen op de pechvogels die geen vrijstelling van belasting krijgen.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:43:25 #34
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154137981
quote:
Tja Letland is een land dat al veel langer extreme armoede kent. Totaal andere situatie dus.
Feyenoord!
pi_154138241
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 11:43 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Tja Letland is een land dat al veel langer extreme armoede kent. Totaal andere situatie dus.
Wat is dit nou weer voor kulargument. Alsof heel hard bezuinigen terwijl er al armoede is, minder erg is dan minder hard bezuinigen in een welvarender land. Hoe kom je erop? :')
  dinsdag 7 juli 2015 @ 12:05:11 #36
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_154138596
Het blijkt dus een referendum van niks geweest te zijn? De Griekse bevolking geeft aan niet meer mee te willen in de bezuinigingen die Europa wil doorvoeren. Toch blijft er gepraat worden en wordt er zelfs gesproken over een kwijtschelding van de schulden. Hoe bizar. Het volk wil niet, dan is een Grexit toch nog de enige oplossing? Of wordt er weer geld in het vooruitzicht gesteld? In dat geval stel ik een referendum in de overige lidstaten voor, waar misschien wel 90% van de mensen wil stoppen met het gooien van geld in deze bodemloze put.
pi_154138709
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:05 schreef Coelho het volgende:
Het blijkt dus een referendum van niks geweest te zijn? De Griekse bevolking geeft aan niet meer mee te willen in de bezuinigingen die Europa wil doorvoeren. Toch blijft er gepraat worden en wordt er zelfs gesproken over een kwijtschelding van de schulden. Hoe bizar. Het volk wil niet, dan is een Grexit toch nog de enige oplossing? Of wordt er weer geld in het vooruitzicht gesteld? In dat geval stel ik een referendum in de overige lidstaten voor, waar misschien wel 90% van de mensen wil stoppen met het gooien van geld in deze bodemloze put.
De Griekse bevolking heeft niet categorisch "nee" tegen bezuinigingen gezegd. Het ging specifiek om een voorliggend pakket aan maatregelen dat geen enkele schuldenkwijtschelding inhield, en het is begrijpelijk dat de Grieken daar niet mee in wouden stemmen.
pi_154139029
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:09 schreef Igen het volgende:

[..]

De Griekse bevolking heeft niet categorisch "nee" tegen bezuinigingen gezegd. Het ging specifiek om een voorliggend pakket aan maatregelen dat geen enkele schuldenkwijtschelding inhield, en het is begrijpelijk dat de Grieken daar niet mee in wouden stemmen.
Niet waar, ten eerste is het verlengen van de looptijd en het instellen van een moratorium wel degelijk een verkapte kwijtschelding, maar daarnaast was er ook nadrukkelijk gezegd dat er in de toekomst over afschrijving kon worden gepraat.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 12:31:03 #39
430548 homme7
vrijheid is niet gebonden zijn
pi_154139278
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:22 schreef HiZ het volgende:

[..]

Niet waar, ten eerste is het verlengen van de looptijd en het instellen van een moratorium wel degelijk een verkapte kwijtschelding, maar daarnaast was er ook nadrukkelijk gezegd dat er in de toekomst over afschrijving kon worden gepraat.
mits pensioenen van 600 euro teruggingen naar 300 euro en BTW en huren fors verhoogd zou worden
pi_154139619
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:31 schreef homme7 het volgende:

[..]

mits pensioenen van 600 euro teruggingen naar 300 euro en BTW en huren fors verhoogd zou worden
Er stond nergens dan pensioenen gehalveerd worden, of dat huren fors omhoog gaan. De BTW zou wel worden verhoogd, vooral door uitzonderingen (o.a. de eilanden) te schrappen.
Dat de Grieken tot hun 67e gaan doorwerken met minder mogelijkheden voor vroegpensioen(gratis, tegen dezelfde voorwaarden) lijkt me ook best handig eigenlijk.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_154139752
Gisteren had canvas een documantaire uit griekenland en daar verteld een oudere man dat zijn pensioen al gekort was, van 1500 naar 1000 euro terug gebracht. De zoon van 38 was werkeloos en woonde ook weer thuis, met 3 personen moest men op dit moment rondkomen van 1000 euro. Men vertelde alleen niet hoeveel de vaste lasten waren.

Volgens mij was het deze uitzending:
http://www.canvas.be/prog(...)a4-98aa-3717ab3b9aed
  dinsdag 7 juli 2015 @ 13:11:02 #42
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154140170
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:45 schreef miro86 het volgende:

[..]

Er stond nergens dan pensioenen gehalveerd worden, of dat huren fors omhoog gaan. De BTW zou wel worden verhoogd, vooral door uitzonderingen (o.a. de eilanden) te schrappen.
Dat de Grieken tot hun 67e gaan doorwerken met minder mogelijkheden voor vroegpensioen(gratis, tegen dezelfde voorwaarden) lijkt me ook best handig eigenlijk.
Het griekse pensioen verhaal word zwaar overdreven. Ze hebben daar al flink op bezuinigd en die leeftijd is al opgetrokken tot 67. Zie ook:

http://blogs.wsj.com/brus(...)-generous-after-all/
Feyenoord!
  dinsdag 7 juli 2015 @ 13:16:42 #43
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154140276
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Gisteren had canvas een documantaire uit griekenland en daar verteld een oudere man dat zijn pensioen al gekort was, van 1500 naar 1000 euro terug gebracht. De zoon van 38 was werkeloos en woonde ook weer thuis, met 3 personen moest men op dit moment rondkomen van 1000 euro. Men vertelde alleen niet hoeveel de vaste lasten waren.

Volgens mij was het deze uitzending:
http://www.canvas.be/prog(...)a4-98aa-3717ab3b9aed
Een pensioen van 1.500 euro vanaf 55 jaar in een 3e wereldland is gewoon krankzinnig! In vergelijkbare landen zijn de pensioenen 70% lager.
In Rusland is dat 100 euro en die mogen straks 1.000 euro voor de Grieken ophoesten.

Ik vraag me af hoeveel referenda we nog krijgen aangezien Tsipras nog steeds geen mandaat heeft om ja te zeggen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Opa2012 op 07-07-2015 13:26:58 ]
pi_154140899
Als je de eerste berichten over het Griekse voorstel hoort mag je je afvragen waarom Tsipras dat referdum uberhaupt heeft gehouden. Was dat om de Grieken te overtuigen van het feit dat er echt niks anders opzat? Een weekje echte bezuinigingen via de ATM om elke andere oplossing een overwinning te laten zijn?

En opa2012 heeft natuurlijk volkomen gelijk dat een pensioen van ¤1500 in een derde wereld land absurd is. Volgens mij is dat nog meer dan de AOW in Nederland.
pi_154141125
pi_154141135
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
Als je de eerste berichten over het Griekse voorstel hoort mag je je afvragen waarom Tsipras dat referdum uberhaupt heeft gehouden. Was dat om de Grieken te overtuigen van het feit dat er echt niks anders opzat? Een weekje echte bezuinigingen via de ATM om elke andere oplossing een overwinning te laten zijn?

En opa2012 heeft natuurlijk volkomen gelijk dat een pensioen van ¤1500 in een derde wereld land absurd is. Volgens mij is dat nog meer dan de AOW in Nederland.
Jep AOW is iets van ¤1000 voor een alleenstaande of iets van ¤1500 voor samenwonenden.
pi_154141185
quote:
Je weet dat mensen in Nederland een opgebouwd pensioen bovenop hun AOW krijgen? ;(
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154141193
quote:

Voor een pensioen heb je toch zelf gewerkt?
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_154141375
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Jep AOW is iets van ¤1000 voor een alleenstaande of iets van ¤1500 voor samenwonenden.
Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. . :')

http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
1113 voor alleenstaande en 1880 voor samenwonenden (bruto)

Wat is nu een procent of 10 of 25 te weinig vertellen om maar zogenaamd je punt te maken over griekenland.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:14:47 #50
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154141465
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je weet dat mensen in Nederland een opgebouwd pensioen bovenop hun AOW krijgen? ;(
Maar daar gaat het niet over. Het gaat over pre-pensioen en extra toeslagen.
pi_154141552
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:14 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Maar daar gaat het niet over. Het gaat over pre-pensioen en extra toeslagen.
Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:18:45 #52
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154141567
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. . :')

Wat is nu een procent of 10 of 25 te weinig vertellen om maar zogenaamd je punt te maken over griekenland.
Als ze het zelf zouden betalen zou er ook geen punt zijn. Dus daarom Grexit.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:26:31 #53
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154141778
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.
Dat is niet zo maar al was dat wel zo dan hadden ze dat makkelijk kunnen voorkomen door belasting en premie's te betalen [en te innen, en zelfs Tsipras weigert dat te doen], meer dan 1 regering vooruit te kijken, en voor elkaar te zorgen zoals men dat in de rest van de EU wel doet.

De Grieken hebben een dictator nodig die ze fatsoen bijbrengt.
pi_154142152
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:26 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Dat is niet zo maar al was dat wel zo dan hadden ze dat makkelijk kunnen voorkomen door belasting en premie's te betalen [en te innen, en zelfs Tsipras weigert dat te doen], meer dan 1 regering vooruit te kijken, en voor elkaar te zorgen zoals men dat in de rest van de EU wel doet.
De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem. Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.
pi_154142153
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Eh.. zoals het Griekse pensioenstelsel is opgebouwd kun je er bijna gif opnemen dat iemand met een pensioen van 1500 er juist bijna niks aan heeft bijgedragen. De mensen waar je medelijden mee zou moeten hebben zijn degenen die het vóór de crisis al moesten doen met een pensioen op het derde wereldniveau waar het redelijkerwijs zou horen. En van die mensen heeft Griekenland er zat, die hebben nooit 1500 euro bijelkaar gezien waarschijnlijk in hun hele leven en die denken dat deze meneer met zijn 1000 euro nog steeds een zeikerige rijke stinkerd is.
pi_154142226
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem. Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.
Kletsika weer zoals gebruikelijk; het moratorium op rente en afbetalingen van de schuld maken dat Griekenland een lichtere schuldenlast heeft dan andere landen.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 15:01:27 #57
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154142789
quote:
Eurogroep voorbij, geen Grieks voorstel

De eurogroep is voorbij, eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem staat zometeen de pers te woord. Dit is naar alle waarschijnlijkheid via de livestream te volgen.

Ook lijkt het erop dat de Grieken geen nieuw voorstel hebben ingebracht. Dit melden verschillende journalisten.
pi_154142923
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat ik dat uit het hoofd deed :') . Dan is een schatting van +- 10% niet zo raar. Maar het stuk moet ik nog bekijken.

Overigens kloppen je eigen cijfers niet :') .
¤780 x 2 maakt ¤1560 niet ¤1800
pi_154143200
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs
Op eigen verzoek maar dat vergeet je te melden.
quote:
en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem.
De Europese belastingbetaler ja niet de Griekse. Vervolgens zijn die leningen omgezet van kortdurend hoge rente naar zeer lang durend met een lage rente. Zo ver zelfs dat de rentelasten van de Grieken nu lager is als die van de Portugezen.
quote:
Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.
pi_154144273
Haha, iemand die zich Varoufake nog herinnert? Die had toch gezegd dat er een kant en klare overeenkomst lag die binnen 24 uur na het referendum kon worden ondertekend?
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:05:42 #61
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154144303
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef HiZ het volgende:
Haha, iemand die zich Varoufake nog herinnert? Die had toch gezegd dat er een kant en klare overeenkomst lag die binnen 24 uur na het referendum kon worden ondertekend?
Dat was om kiezers te paaien, ik kan me niet voorstellen dat hij zich dat werkelijk inbeeldde.
pi_154144333
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:05 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat was om kiezers te paaien, ik kan me niet voorstellen dat hij zich dat werkelijk inbeeldde.
Kan wel wezen, nu blijkt dat ze nog niet eens een voorstel hebben :)
pi_154144346
quote:
Nee, dat herinner ik me niet want dat heeft hij niet gezegd.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:09:39 #64
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154144397
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:06 schreef HiZ het volgende:

[..]

Kan wel wezen, nu blijkt dat ze nog niet eens een voorstel hebben :)
Al zou er een voorstel zijn, als Griekse regering zou ik dat nu nooit op tafel leggen.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:14:25 #65
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154144508
Die Grieken zien ook wel hoe gretig alle prominente Europese leiders verkondigen dat Griekenland toch echt in de euro moet blijven. De vraag is hoelang de Grieken nog door kunnen rommelen, maar ik heb het idee dat ze nog wel even tijd hebben.
Bedankt Hans.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:23:43 #66
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154144703
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar hij heeft hoe dan ook gelogen want hij wist toen al voor 100% zeker dat er GEEN overeenkomst zou kunnen komen [want zonder plan is dat onmogelijk].
pi_154144801
Bestaat het gevaar trouwens niet dat mensen in griekenland gewoon meer cash gaan afrekenen en op deze manier ze een grotere zwarte markt creeren en dus wederom hun BBP naar beneden zien gaan, wat dan procentueel weer een hogere schuldenlast oplevert.
pi_154144811
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:23 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Maar hij heeft hoe dan ook gelogen want hij wist toen al voor 100% zeker dat er GEEN overeenkomst zou kunnen komen [want zonder plan is dat onmogelijk].
Hij heeft gezegd dat er wat hem betreft binnen 24 uur een akkoord kon zijn. Dat kan ook best, ze zijn al maanden aan het onderhandelen, iedereen weet hoe de kaarten liggen. Binnen 24 uur kun je een heleboel knopen doorhakken. Maar dan moet je natuurlijk wel durven.
pi_154144998
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Tja, zal ik je geheugen dan even opfrissen ?

http://www.rte.ie/radio/u(...)%3A03%2D07%2D2015%3A

op 7:30 ongeveer is de vraag over wat er moet gebeuren na het referendum. Hij zegt in zijn antwoord letterlijk 'A deal is more or less done' sprekend over de situatie na een nee-resultaat.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:35:44 #70
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154145146
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij heeft gezegd dat er wat hem betreft binnen 24 uur een akkoord kon zijn. Dat kan ook best, ze zijn al maanden aan het onderhandelen, iedereen weet hoe de kaarten liggen. Binnen 24 uur kun je een heleboel knopen doorhakken. Maar dan moet je natuurlijk wel durven.
Met Grieken wel ja.
pi_154145265
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Tja, zal ik je geheugen dan even opfrissen ?
Niet nodig.
quote:
Mr. Varoufakis clarified on his Twitter account that “we could have an agreement within 24 hours, however our toxic media rushed to report that I predicted an agreement within 24 hours. What can one say?”
pi_154145298
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:35 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Met Grieken wel ja.
Eigenlijk zou ik gewoon willen dat Rutte de vergaderzaal verlaat nadat Tsipras officiëel heeft verteld dat er weer geen volwaardig voorstel is.
pi_154145329
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet nodig.

[..]

Hij heeft letterlijk gezegd 'A deal is more or less done'. Compleet met context. Maar goed, feiten tellen voor jou niet zo, dat wisten we al.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:48:36 #74
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154145618
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet nodig.

[..]

Nog meer leugens:

"Finance Minister Yanis Varoufakis expressed his complete certainty that banks will open again next Tuesday, after the referendum, in statements to reporters as he arrived at the finance ministry."

"When reporters asked if banks will still open, even if there is no deal with the country's creditors, Varoufakis said that they will open "with an agreement", which he insisted was a certainty."
pi_154145756
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:40 schreef HiZ het volgende:

[..]

Hij heeft letterlijk gezegd 'A deal is more or less done'. Compleet met context. Maar goed, feiten tellen voor jou niet zo, dat wisten we al.
Hij liegt de hele bende aan elkaar met zijn mooie praatjes.... de macht van een populist/idealist.
En daar hebben ze maandenlang mee onderhandeld terwijl alle gemaakte progressie door het putje ging.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_154145814
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:52 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Hij liegt de hele bende aan elkaar met zijn mooie praatjes.... de macht van een populist/idealist.
En daar hebben ze maandenlang mee onderhandeld terwijl alle gemaakte progressie door het putje ging.
Ja dat weet ik wel, maar er zitten hier een paar Varoufake fanboys die de waarheid óók zitten te verdraaien.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 17:07:16 #77
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154146219
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:48 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Nog meer leugens:

"Finance Minister Yanis Varoufakis expressed his complete certainty that banks will open again next Tuesday, after the referendum, in statements to reporters as he arrived at the finance ministry."

"When reporters asked if banks will still open, even if there is no deal with the country's creditors, Varoufakis said that they will open "with an agreement", which he insisted was a certainty."
Politici die zaken beloven die ze uiteindelijk niet waarmaken, stop de persen :+
pi_154146998
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 17:07 schreef Reya het volgende:

[..]

Politici die zaken beloven die ze uiteindelijk niet waarmaken, stop de persen :+
Ik snap de selectieve verontwaardiging ten opzichte van varoufakis niet in deze discussie. Waarom willen de mensen onze eigen leugenaars zoals de jager "u krijgt alles terug met rente", niet op de brandstapel hebben? Is varoufakis de bliksemafleider zodat we niet naar onze landelijke en Europese (liegende) bestuurders hoeven te kijken. Deze bestuurders die juist zogenaamd meer kennis van zaken zouden moeten hebben en ons juist behoed zouden moeten hebben van deze ellende.
pi_154148132
quote:
Auch Bundesfinanzminister Wolfgang Schäuble sagt, er sei "gespannt, was die Griechen jetzt vorlegen." Auf die Frage, ob es einen Schuldenschnitt gebe, sagte er: "Wer die europäischen Verträge kennt, der weiß, dass ein Schuldenschnitt unter das Bail-Out-Verbot fällt." Im EU-Vertrag besagt dieses Verbot in Artikel 125, dass Staaten nicht füreinander haften dürfen. Erlaubt sind demnach gegenseitige finanzielle Garantien.

http://www.sueddeutsche.d(...)-kein-muss-1.2554477
Flauw argument van Duitsland. De hulp voor Griekenland is toch immers voor een groot deel een bail-out van particuliere obligatiehouders geweest. Als die die nog steeds in bezit hadden gehad, dan was het wél in orde geweest.

En anders kan de Eurogroep toch alle noodleningen tegen marktwaarde verkopen (met een flink verlies dus). Dan is het geen bail-out van een land. En dan kan Griekenland ineens wel weer failliet gaan. Als het via die route kan, dan moet je ook niet al te kinderachtig doen over de juridische aspecten van een directe schuldherstructurering, zou ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2015 18:15:25 ]
  dinsdag 7 juli 2015 @ 19:38:11 #80
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154150197
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 18:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Flauw argument van Duitsland. De hulp voor Griekenland is toch immers voor een groot deel een bail-out van particuliere obligatiehouders geweest. Als die die nog steeds in bezit hadden gehad, dan was het wél in orde geweest.

En anders kan de Eurogroep toch alle noodleningen tegen marktwaarde verkopen (met een flink verlies dus). Dan is het geen bail-out van een land. En dan kan Griekenland ineens wel weer failliet gaan. Als het via die route kan, dan moet je ook niet al te kinderachtig doen over de juridische aspecten van een directe schuldherstructurering, zou ik zeggen.
Juridische muggenzifterij.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 19:42:26 #81
38496 Perrin
pi_154150289

Tsipras en Draghi bij de eurotop.
pi_154150641
quote:
Met nadruk op kan .
pi_154150711
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 19:54 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Met nadruk op kan .
Euh, op vrijdag zei hij nog:
quote:
"This has been a difficult week but it is an investment on a viable solution. The state will be able to pay salaries and pensions because we will have a deal by Monday, one way or another,” Greek Finance Minister Yanis Varoufakis said on Greek radio on Friday. - See more at: http://greece.greekreport(...)sthash.o1tH15Zu.dpuf
pi_154150785
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 19:42 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]

Tsipras en Draghi bij de eurotop.
Die foto vraagt om Photoshop :D
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_154152822
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 19:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Euh, op vrijdag zei hij nog:

[..]

Oké, die had ik gemist. Dat is niet zo handig... :P
  dinsdag 7 juli 2015 @ 21:11:38 #86
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154153047
quote:

1500 euro is niet veel als je er met 3 generaties van moet rondkomen. Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland.. Dat matched niet met elkaar.prijzen moeten omlaag, dan kunnen lonen en pensioenen ook omlaag.
pi_154153263
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

1500 euro is niet veel als je er met 3 generaties van moet rondkomen. Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland.. Dat matched niet met elkaar.prijzen moeten omlaag, dan kunnen lonen en pensioenen ook omlaag.
Leuk argument, maar in de praktijk betekent het natuurlijk dat je zit te bepleiten dat je in Griekenland op je 20e met pensioen mag, behalve dat de betaling via je grootmoeder loopt.

Wat overigens ook een opwaartse druk op de lonen veroorzaakt en dus ook voor de kosten van levensonderhoud.

[ Bericht 6% gewijzigd door HiZ op 07-07-2015 21:28:59 ]
pi_154153769
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

Leuk argument, maar in de praktijk betekent het natuurlijk dat je zit te bepleiten dat je in Griekenland op je 20e met pensioen mag, behalve dat de betaling via je grootmoeder loopt.

Wat overigens ook een opwaartse druk op de lonen veroorzaakt en dus ook voor de kosten van levensonderhoud.
Nou, ik zou zeggen dat het in de eerste plaats ervoor pleit om zoiets als de bijstand in te voeren, zoals werkelijk elk ander Europees land ook heeft.
pi_154153837
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou, ik zou zeggen dat het in de eerste plaats ervoor pleit om zoiets als de bijstand in te voeren, zoals werkelijk elk ander Europees land ook heeft.
:D natuurlijk, maar ik reageerde op een post waarin de excessieve hoogte van de pensioenen in Griekenland werd verdedigd.
pi_154154110
Antwoord op CNN van een kleine zelfstandige in Athene die er mee stopt vanwege de crisis op de vraag wat ze gaat doen.

Ik ga misschien naar het buitenland. Een land dat eerlijker beter is voor mensen die hard werken zoals ik.

Dat bedoel ik dus met mijn betoog dat de Griekse economie de 21e eeuw in moet worden gesleept.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 22:35:17 #91
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154156344
De grieken zeggen liever "met waardigheid" te creperen en vechtend ten onder gaan, dan te buigen voor de duivel (de andere eu landen) het zijn die landen die toch echt over de brug moeten komen. Zij willen immers geen burgeroorlog, chaos, of russsche vloot in europa, of de grieken die binnen de eu over alles gaan dwarsliggen..

De Grieken hebben nog steeds genoeg troeven en weten bovendien wat lijden is. Het gaat hier om het feit dat het neokolonialistische gedrag en de dictaten van de eu van tafel moeten en dat er een deal moet komen die recht doet aan de Griekse trots en waardigheid. Zo niet , dan zal de rekening voor de eu landen nog veel hoger zijn. er is nog geen enkele reden voor de Grieken om toe te geven aan de europese chantage... Zondag zou er dan weer een nieuwe deadline zijn.. Ik voorspel dat hier wederom niets uit gaat komen.... Of hoopgstens weer een nieuwe tijdrekactie... Volgende deadline wordt dan 20 juli, wanneer de ecb moet worden terugbetaald.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 22:40:11 #92
38496 Perrin
pi_154156507
Laat ze die waardigheid eens gebruiken om hun land fatsoenlijk in te richten.
pi_154160697
Ik ben verbijsterd over de gang van zaken vanavond; het lijkt wel alsof Griekenland plotseling de side-show is geworden in iets veel groters. Zijn ze soms iets heel erg massiefs aan het voorbereiden anders dan alleen maar een Grexit?
  woensdag 8 juli 2015 @ 01:15:40 #94
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154160752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 01:12 schreef HiZ het volgende:
Ik ben verbijsterd over de gang van zaken vanavond; het lijkt wel alsof Griekenland plotseling de side-show is geworden in iets veel groters. Zijn ze soms iets heel erg massiefs aan het voorbereiden anders dan alleen maar een Grexit?
Oehh spannend, wat zijn ze aan het voorbereiden?
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_154160811
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 01:15 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Oehh spannend, wat zijn ze aan het voorbereiden?
Geen idee, ik kan er helemaal naast zitten dat ze die top doen om de Grexit voor te bereiden. Maar dat is een beetje tegenstrijdig met het geven van een opdracht aan de Grieken die die Grexit juist moet voorkomen.

Het zou me niet sterk verbazen als de Grieken wel met een acceptabel plan komen, dat er dan een massieve EU stimulering van de economie - veel groter dan dat potje van Juncker nu aan zit te komen.
pi_154162388
Juncker;
quote:
I am strongly against Grexit but I can’t prevent it unless the Greek government do what they need to do. We have a Grexit scenario prepared in detail; we have a scenario as far as humanitarian aid is concerned.
Ik moet het nog zien of het goedkomt met Griekenland binnen de Euro. Mogen de burgers van de overige lidstaten eigenlijk stemmen met een referendum over het nieuwe voorstel? Ik denk dat ik de uitslag dan wel weet, voedselhulp voor Griekenland.
  woensdag 8 juli 2015 @ 06:30:08 #97
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_154162593
De politieke toon van de EU is naar mijn mening gisteren duidelijk veranderd. Grexit is een feit denk ik.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  woensdag 8 juli 2015 @ 06:45:59 #98
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154162618
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 01:12 schreef HiZ het volgende:
ik zou niet weten wat. Het enige dat de eurocrisis kan oplossen zonder de euro op te blazen is het invoeren van eurobonds en het inleveren van meer souverijniteit van de lidstaten. Ik zie dit niet gebeuren, dan is de enige oplossing die overblijft het afschaffen van de monetaire unie... Ik zie dit helaas ook voorlopig niet gebeuren, dus zullen we blijven doormodderen.
pi_154163734
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland..
Onzin. De prijzen in Griekenland zijn lager dan in Nederland en lager dan gemiddeld in de EU. (data zijn hier)
pi_154164047
Probleem is dat elke keer dat Duitsland een voorstel doet voor 100 euro bezuiniging, en Griekenland een paar dagen komt terug en zegt, "hier heb je eeen voorstel met 80 euro bezuiniging", dan zegt Duitsland ineens, "nu willen we 130 euro bezuinigingen zien."

De Duitsers sturen aal maanden aan op een Grexit. Ze zijn krankzinnig geworden, overtuigd van hun eigen morele zuiverheid. Zelfs als dat hun fors meer gaat kosten dan een schuldvermindering.

Gelukkig beginnen de Fransen en Italianen nu te piepen.
  woensdag 8 juli 2015 @ 10:09:08 #101
38496 Perrin
pi_154164108
De Fransen en de Italianen piepen omdat ze de grootste kans hebben zelf als Griekenland te eindigen.
pi_154164137
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 10:09 schreef Perrin het volgende:
De Fransen en de Italianen piepen omdat ze de grootste kans hebben zelf als Griekenland te eindigen.
Ja natuurlijk, want de Euro is gewoon opgezet met Deutsche Mark als model.

Vreemd genoeg hebben de Duitsers en hun noordelijke buurlanden (die vroeger aan de D-Mark waren gelinkt) daar enorm baat bij, en de rest van Europa heeft er niets aan.
pi_154165017
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 10:10 schreef de_ier het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, want de Euro is gewoon opgezet met Deutsche Mark als model.

Vreemd genoeg hebben de Duitsers en hun noordelijke buurlanden (die vroeger aan de D-Mark waren gelinkt) daar enorm baat bij, en de rest van Europa heeft er niets aan.
De Fransen hebben zelf het initiatief genomen voor de Euro dus die moeten niet piepen.
pi_154167791
http://www.nu.nl/griekenl(...)d-korte-termijn.html

Hier snap ik dus niets van, wie leent er nog geld aan de Grieken dan? Voor zo'n rentepercentage is dat toch echt niet winstgevend zou je denken. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 juli 2015 @ 13:09:15 #105
862 Arcee
Look closer
pi_154167842
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 13:06 schreef lolnoob123 het volgende:

Hier snap ik dus niets van, wie leent er nog geld aan de Grieken dan? Voor zo'n rentepercentage is dat toch echt niet winstgevend zou je denken. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?
En waarom worden schulden afbetaald met leningen?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 8 juli 2015 @ 13:23:07 #106
38496 Perrin
pi_154168199
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 13:06 schreef lolnoob123 het volgende:

Geen idee wie er zo gek is dat geld uit te lenen op dit moment idd..
pi_154176684
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 10:05 schreef de_ier het volgende:
Probleem is dat elke keer dat Duitsland een voorstel doet voor 100 euro bezuiniging, en Griekenland een paar dagen komt terug en zegt, "hier heb je eeen voorstel met 80 euro bezuiniging", dan zegt Duitsland ineens, "nu willen we 130 euro bezuinigingen zien."

De Duitsers sturen aal maanden aan op een Grexit. Ze zijn krankzinnig geworden, overtuigd van hun eigen morele zuiverheid. Zelfs als dat hun fors meer gaat kosten dan een schuldvermindering.

Gelukkig beginnen de Fransen en Italianen nu te piepen.
Afschrijven is op dit moment sowieso window dressing en nog niet nodig omdat de Grieken op dit moment nog NIETS betalen aan die schulden.

Wat veel ernstiger is is dat de Grieken in 5 jaar geen echte hervormingen hebben doorgevoerd die het effect van de bezuinigingen had kunnen verzachten.
pi_154177758
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 18:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Afschrijven is op dit moment sowieso window dressing en nog niet nodig omdat de Grieken op dit moment nog NIETS betalen aan die schulden.
Dat klopt niet. Niemand gaat nu investeren als is voorgeprogrammeerd dat de boel over 5 jaar alsnog in de soep loopt.
pi_154178917
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 18:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat klopt niet. Niemand gaat nu investeren als is voorgeprogrammeerd dat de boel over 5 jaar alsnog in de soep loopt.
Het klopt wel, omdat iedereen óók weet dat een land dat wel hervormt niet aan zijn lot wordt overgelaten. Je ziet het tot de laatste dagen toe; elke keer als er ook maar wordt gehint dat er een gesprek mogelijk is gaan de markten omhoog.
pi_154181844
Wie kan dit verklaren? 2,97 % rente maar:
quote:
De Grieken kunnen nog lenen op de internationale kapitaalmarkt. Athene heeft vanochtend met een uitgifte van kortlopend staatspapier 1,625 miljard euro opgehaald. Op de obligaties met een looptijd van een halfjaar wordt 2,97 procent rente betaald, net zoveel als bij een vergelijkbare veiling vorige maand.

De leningen zijn nodig omdat Griekenland op 10 juli voor 2 miljard euro aan schulden moet aflossen. Volgens Griekse media wordt de rest van dat geld later in de week opgehaald via een aanvullende veiling van kortlopend schuldpapier.
En het bericht klopt, zie bijvoorbeeld ook: http://news.yahoo.com/gre(...)asury-095815512.html

En de yield daalt zelfs:
http://www.investing.com/rates-bonds/greece-6-month-bond-yield
pi_154187076
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:01 schreef Sparqq het volgende:

[..]

De Fransen hebben zelf het initiatief genomen voor de Euro dus die moeten niet piepen.
Sterker nog; de euro is de Duitsers opgedrongen. Het was de prijs voor de hereniging.
pi_154187097
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 13:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 13:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Griekse banken die het geld terug-uitlenen.
pi_154187529
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 23:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

[..]

Griekse banken die het geld terug-uitlenen.
Die Griekse banken hebben geen geld meer.
pi_154188088
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 23:53 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Die Griekse banken hebben geen geld meer.
Het is een truukje; de oude schuld wordt met een nieuwe schuld betaald.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 06:33:36 #115
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_154214288
Nieuwe voorstellen van de Grieken:

Als de Eurolanden happen dan trekken ze de keutel weer terug. Ze gaan bijvoorbeeld deze voorstellen alleen doen tegen een schuldsanering.

Als de Eurolanden niet happen, dan kunnen de Grieken Europa volledig de schuld geven.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 06:59:35 #116
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154214388
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 06:33 schreef iamcj het volgende:
Nieuwe voorstellen van de Grieken:

Als de Eurolanden happen dan trekken ze de keutel weer terug. Ze gaan bijvoorbeeld deze voorstellen alleen doen tegen een schuldsanering.

Als de Eurolanden niet happen, dan kunnen de Grieken Europa volledig de schuld geven.
Klopt. Mijn voorspelling: er komt een accoord zondag dat iedereen kan verkopen aan hun achterban en ook verschillend kan uitleggen, de krijgen de grieken voorlopig geld, maar over een paar maanden begint het hele circus weer opnieuw ,omdat men vindt dat de grieken zich niet aan de afspraken houden...

Het plan is trouwens gewoon weer oude wijn in nieuwe zakken. Hogere btw, kleine korting op de pensioenen en verkopen van staatsbezittingen... Ik zie niet wat hier nu de hervorming is.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:46:19 #117
38496 Perrin
pi_154218157
Iedereen lijkt voor te sorteren voor een ^O^ van de eurogroep morgen.
pi_154219690
Ik vind de voorstellen van de Grieken totaal onvoldoende; feitelijk geven ze nu wel wat er vorige week werd gevraagd, maar dat werd gevraagd in verband met een verlenging van het oude programma met een beperkte periode. Dat is dus volstrekt te weinig voor een nieuw programma van 3 jaar.

Daarnaast iets voor de optimisten over een deal. Elke keer dat een Duitse politicus zegt dat de verdragen een haircut verbieden denk ik: 'oh, dus een haircut in ruil voor Grexit is wel toegegestaan?'
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:04:41 #119
38496 Perrin
pi_154220182
Sywert twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 12:21:06 Europarlementarier D66 op radio1: 'probleem is dat EU gegijzeld wordt door nationale politiek. Wissel leider kan geen wijziging betekenen' reageer retweet
Tijd om democratische verkiezingen maar te verbieden dan, in Europa?
pi_154220391
quote:
9s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:04 schreef Perrin het volgende:
Sywert twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 12:21:06 Europarlementarier D66 op radio1: 'probleem is dat EU gegijzeld wordt door nationale politiek. Wissel leider kan geen wijziging betekenen' reageer retweet
Stel je voor, straks heb je zomaar een verkiezingsuitslag die zorgt voor een beleidswijziging.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:14:55 #121
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_154220467
quote:
Ja, laten we referenda houden over wat een ander volk moet doen.
pi_154220468
quote:
Europa bestaat uit meer dan één land. Democratie betekent niet dat 18 landen hun beleid moeten wijzigen omdat nummer 19 dat "democratisch" eist.
pi_154220565
Zie net daarover ook dit plaatje in het NWS/POL cartoons-topic:

vrijdag 10 juli 2015 @ 13:21:06 #124
38496 Perrin
pi_154220614
Dat er grenzen zijn aan waar je zinnigerwijs over kunt stemmen lijkt me duidelijk.

Maar hoezo wordt de EU 'gegijzeld' daardoor?
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:31:42 #125
38496 Perrin
pi_154220878
YanniKouts twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:12:07 #Greece LaborMin Skourletis: Current balance of power [in Eurozone] makes capitulation inevitable now. We'll reach our aims at a better time reageer retweet
ekathimerini twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:20:44 SYRIZA's #Lapavitsas: I was proved right. We cannot handle a Grexit. We need to be prepared, we will face it in the future #Greece reageer retweet
Eerst nog die derde, vierde en vijfde bailout binnenslepen?
pi_154221105
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:21 schreef Perrin het volgende:
Dat er grenzen zijn aan waar je zinnigerwijs over kunt stemmen lijkt me duidelijk.

Maar hoezo wordt de EU 'gegijzeld' daardoor?
Ik denk dat het komt doordat iedereen toch als basishouding nationale soevereiniteit heeft.

Dus dan krijg je een driehoeksconflict tussen soevereiniteit in de lopende kwestie, collectief belang dat daarmee strijdig kan zijn EN de angst om volgende keer het lid te zijn dat wordt overstemd.
pi_154221123
quote:
9s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:31 schreef Perrin het volgende:
YanniKouts twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:12:07 #Greece LaborMin Skourletis: Current balance of power [in Eurozone] makes capitulation inevitable now. We'll reach our aims at a better time reageer retweet
ekathimerini twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:20:44 SYRIZA's #Lapavitsas: I was proved right. We cannot handle a Grexit. We need to be prepared, we will face it in the future #Greece reageer retweet
Eerst nog die derde, vierde en vijfde bailout binnenslepen?
En dan steeds weer met dezelfde beloftes he :)
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:44:00 #128
38496 Perrin
pi_154221181
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:41 schreef HiZ het volgende:

[..]

En dan steeds weer met dezelfde beloftes he :)
Fool me once..
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:02:30 #129
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154221686
Het zou mij verbazen als er geen akkoord komt. Al die Europese leiders hebben de afgelopen dagen iets te vaak aangegeven dat Griekenland vooral in de euro moet blijven. Dit gaat ons dus nog meer geld kosten. :')
Bedankt Hans.
pi_154239708
En de bankiers die ooit deze foute investeringen in Griekse obligaties hebben gemaakt, investeringen die daarna door de regeringen lieten overnemen, waardoor we deze crisis nu hebben? Waar zijn die bankiers nu? Ergens op een yacht bij St. Maarten of zo.

Moral hazard ideed.

Maar laten we vooral boos worden op Grieken.
pi_154241675
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:02 schreef bascross het volgende:
Het zou mij verbazen als er geen akkoord komt. Al die Europese leiders hebben de afgelopen dagen iets te vaak aangegeven dat Griekenland vooral in de euro moet blijven. Dit gaat ons dus nog meer geld kosten. :')
Kan ook niet uitblijven. En over drie maanden begint het hele riedeltje weer :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zaterdag 11 juli 2015 @ 10:05:11 #132
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_154242912
De |EU fanaten gaan voor de tactiek van de verschroeide aarde
73 miljard euro voor Griekenland

quote:
za 11 jul 2015, 02:05

'Trojka positief over besparingsplan Grieken'
BRUSSEL -
De internationale geldschieters van Griekenland zijn tevreden over de besparingsvoorstellen van de Griekse premier Alexis Tsipras. De Europese Commissie, het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Europese Centrale Bank (ECB) hebben een positief oordeel gegeven over het plan waarmee Athene hoopt op een nieuw noodsteunpakket. Dat meldt een ingewijde vrijdag, aldus persbureau Reuters. Het noodsteunverzoek zou circa 74 miljard euro behelzen. Eerder werd nog gesproken over 53 miljard euro.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 11 juli 2015 @ 11:31:55 #133
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154243911
@yanisvaroufakis: Behind Germany’s refusal to grant Greece debt relief – Op-Ed in The Guardian http://t.co/bxulEXIGYW
pi_154243993
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 11:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
@yanisvaroufakis: Behind Germany’s refusal to grant Greece debt relief – Op-Ed in The Guardian http://t.co/bxulEXIGYW
Van het Griekse parlementslid dat liever op vakantie ging dan te stemmen over een van de belangrijkste besluiten in de laatste jaren in het Griekse parlement.
pi_154244200
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 11:39 schreef HiZ het volgende:

[..]

Van het Griekse parlementslid dat liever op vakantie ging dan te stemmen over een van de belangrijkste besluiten in de laatste jaren in het Griekse parlement.
Kun je ook inhoudelijk reageren wat er niet klopt van zijn analyse?
  zaterdag 11 juli 2015 @ 12:44:54 #136
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154245030
Een half jaar lang aan kloten en dan bij de ''allerlaatste'' deadline aankomen met wat beloftes op papier. Dat is er nodig om in de Eurozone te blijven en opnieuw miljarden aan steun te ontvangen. EU, IMF, ECB, Eurozone. _O_
Bedankt Hans.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 12:55:43 #137
38496 Perrin
pi_154245213
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 12:44 schreef bascross het volgende:
Een half jaar lang aan kloten en dan bij de ''allerlaatste'' deadline aankomen met wat beloftes op papier. Dat is er nodig om in de Eurozone te blijven en opnieuw miljarden aan steun te ontvangen. EU, IMF, ECB, Eurozone. _O_
Toch een prachtige show die hij heeft opgevoerd, voor die ¤74 miljard. Over 1 of 2 jaar weer?
pi_154245440
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 11:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld:
quote:
Two options consistent with continuing membership of the eurozone presented themselves: the sensible one, that any decent banker would recommend – restructuring the debt and reforming the economy; and the toxic option – extending new loans to a bankrupt entity while pretending that it remains solvent.
Dat heeft men destijds bij Lehman Brothers geprobeerd en is op een ramp uitgelopen.

Net zoals het nu zonder nieuwe leningen aan failliete instellingen in Griekenland ook op een chaos is uitgelopen, met capital controls en gesloten banken.

Volgende zin:
quote:
Official Europe chose the second option, putting the bailing out of French and German banks exposed to Greek public debt above Greece’s socioeconomic viability. A debt restructure would have implied losses for the bankers on their Greek debt holdings.
Deels waar, maar een derde ging ook naar Griekse banken. Grieken waren zelf ook geld kwijt geweest bij een schuldenherstructurering.
quote:
To frame the cynical transfer of irretrievable private losses on to the shoulders of taxpayers as an exercise in “tough love”, record austerity was imposed on Greece, whose national income, in turn – from which new and old debts had to be repaid – diminished by more than a quarter.
Impliceert een verband dat er nauwelijks is: de daling in het bbp kwam grotendeels helemaal niet door de bezuinigingen, maar doordat het voor de crisis door uitgaven op krediet onrealistisch was gegroeid en dus wel terug móést vallen, en doordat Griekenland juist steeds de hervormingen maar halfbakken doorvoerde zodat er onzekerheid bleef.
quote:
Our government was elected on a mandate to end this doom loop; to demand debt restructuring and an end to crippling austerity.
Dit slaat dus nergens op. De Grieken hebben juist door te weinig hervormen ervoor gezorgd dat nu een debt restructuring nodig is, dus deze verkiezingsbelofte om én niet te hervormen én een schuldenkwijtschelding te eisen is totaal onrealistisch. Alsof je de verkiezingen wint met de belofte van een elfstedentocht in 2016, en vervolgens alles doet om dat door global warming onmogelijk te maken, en dan gaan zitten janken dat het niet vriest en dat het oneerlijk is omdat je toch een mandaat hebt blablabla.
quote:
In my first week as minister for finance I was visited by Jeroen Dijsselbloem, president of the Eurogroup (the eurozone finance ministers), who put a stark choice to me: accept the bailout’s “logic” and drop any demands for debt restructuring or your loan agreement will “crash” – the unsaid repercussion being that Greece’s banks would be boarded up.

Five months of negotiations ensued under conditions of monetary asphyxiation and an induced bank-run supervised and administered by the European Central Bank. The writing was on the wall: unless we capitulated, we would soon be facing capital controls, quasi-functioning cash machines, a prolonged bank holiday and, ultimately, Grexit.

(..)By the time Syriza won power last January, and as if to confirm our claim that the “bailouts” had nothing to do with rescuing Greece (and everything to do with ringfencing northern Europe), a large majority within the Eurogroup – under the tutelage of Schäuble – had adopted Grexit either as their preferred outcome or weapon of choice against our government.
Dit doembeeld / straf / wapen is precies wat zou zijn gebeurd als was gedaan wat Varoufakis eerder in het artikel voorstelde, namelijk geen bail-outs geven maar de banken failliet laten gaan ("restructuring the debt") of het puur aan het land in kwestie overhouden om de binnenlandse banken te redden. Dus wat wil hij nou eigenlijk?
quote:
To exit, we would have to create a new currency from scratch. In occupied Iraq, the introduction of new paper money took almost a year, 20 or so Boeing 747s, the mobilisation of the US military’s might, three printing firms and hundreds of trucks. In the absence of such support, Grexit would be the equivalent of announcing a large devaluation more than 18 months in advance: a recipe for liquidating all Greek capital stock and transferring it abroad by any means available.
Kortom, heel Europa heet een draaiboek voor een Grexit klaarliggen, een plan B, maar de Griekse overheid niet. Die nemen doelbewust het risico van een totale ineenstorting van de economie, het risico op een jaar totale economische chaos, als pressiemiddel om noodhulp te krijgen zonder tegenprestatie.
quote:
This weekend brings the climax of the talks as Euclid Tsakalotos, my successor, strives, again, to put the horse before the cart – to convince a hostile Eurogroup that debt restructuring is a prerequisite of success for reforming Greece, not an ex-post reward for it. Why is this so hard to get across? I see three reasons.

One is that institutional inertia is hard to beat.
Aha. Dus Varoufakis gelooft er zelf ook niet in dat ze veel succes zullen hebben met het bestrijden van corruptie en cliëntelisme, en dus moet Europa de rekening maar even voorschieten.

etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2015 13:15:12 ]
  zaterdag 11 juli 2015 @ 16:14:55 #139
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154248917
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 01:02 schreef de_ier het volgende:
En de bankiers die ooit deze foute investeringen in Griekse obligaties hebben gemaakt, investeringen die daarna door de regeringen lieten overnemen, waardoor we deze crisis nu hebben? Waar zijn die bankiers nu? Ergens op een yacht bij St. Maarten of zo.

Moral hazard ideed.

Maar laten we vooral boos worden op Grieken.
Dat is een gepasseerd station. Natuurlijk was dat een lachwekkende beslissing, maar daar valt nu niets meer aan te doen. Daarnaast is het wel erg makkelijk om alle schuld bij de banken en de regeringen te leggen. De Grieken hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

Wat er nu moet gebeuren is kijken naar de beste oplossing. Dat is een Grexit, pijnlijk voor de Europese regeringsleiders, Juncker en zijn vriendjes én uiteraard de Grieken, maar voor ons is het op lange termijn beter. Voor de Grieken vermoedelijk niet, maar dat boeit mij persoonlijk niet zo veel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 12:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Toch een prachtige show die hij heeft opgevoerd, voor die ¤74 miljard. Over 1 of 2 jaar weer?
Ik vermoed al eerder, maar dat er gezeik komt is zeker.
Bedankt Hans.
pi_154249726
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 11:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee, niet echt, ik ben niet geïnteresseerd in de theorietjes van charlatans.
pi_154251389
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 16:14 schreef bascross het volgende:Dat is een gepasseerd station. Natuurlijk was dat een lachwekkende beslissing, maar daar valt nu niets meer aan te doen. Daarnaast is het wel erg makkelijk om alle schuld bij de banken en de regeringen te leggen. De Grieken hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

Wat er nu moet gebeuren is kijken naar de beste oplossing. Dat is een Grexit, pijnlijk voor de Europese regeringsleiders, Juncker en zijn vriendjes én uiteraard de Grieken, maar voor ons is het op lange termijn beter. Voor de Grieken vermoedelijk niet, maar dat boeit mij persoonlijk niet zo veel
Denk ff na. Als de Grieken een schuldvermindering krijgen dan zal Nederland minder geld krijgen. Dus zeggen mensen, "Dat kan niet! Grexit." En bij Grexit krijgt Nederland helemaal niets terug. Nada. Nul. Waar is de logica...

En apart dat jij de idiote beslissing van de vorige regering van je eigen land een "gepasseerd station" vindt, maar voor de Grieken vind je het verleden echter geen gepasseerd station. Je meet met twee maten.
pi_154251591
quote:
De Grieken hebben juist door te weinig hervormen ervoor gezorgd dat nu een debt restructuring nodig is
Ze hebben wel hervormd volgens de eisen van de Trojka. CAO en minimumloon zijn een paar jaar geleden enorm aangetast volgens de keiharde eisen van de Trijka. Op een drastische manier die ene Jeroen Dijsselbloem en zijn PvdA noit zou toestaan hun eigen Nederland.

Het was een hervorming die tot groei zou leiden, aldus de Trojka.

En groei kwam er wel, binnen de zwarte economie. CAO was zo enorm aangetast dat het niet meer loonde om officieel te werken, dus men ging gewoon zwart werken, waardoor de Griekse regering nog minder belasting ontving.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 18:40:48 #143
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154251720
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:22 schreef de_ier het volgende:

[..]

Denk ff na. Als de Grieken een schuldvermindering krijgen dan zal Nederland minder geld krijgen. Dus zeggen mensen, "Dat kan niet! Grexit." En bij Grexit krijgt Nederland helemaal niets terug. Nada. Nul. Waar is de logica...

En apart dat jij de idiote beslissing van de vorige regering van je eigen land een "gepasseerd station" vindt, maar voor de Grieken vind je het verleden echter geen gepasseerd station. Je meet met twee maten.
De logica zit hem in het feit dat ik geen vertrouwen hebben in een schuldvermindering icm bezuinigingen. Daarnaast zie ik niet in waarom Griekenland wel een schuldvermindering zou kunnen krijgen en bijvoorbeeld Spanje, of zelfs Nederland, niet.

Ik meet niet met twee maten. Wat de Grieken betreft zeg ik; hou dat geld lekker en veel plezier met de Drachme. Ik heb geen zin in jarenlang gezeur, dat hebben we al genoeg gehad.
Bedankt Hans.
pi_154251751
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:33 schreef de_ier het volgende:

[..]

Ze hebben wel hervormd volgens de eisen van de Trojka. CAO en minimumloon zijn een paar jaar geleden enorm aangetast volgens de keiharde eisen van de Trijka. Op een drastische manier die ene Jeroen Dijsselbloem en zijn PvdA noit zou toestaan hun eigen Nederland.

En groei kwam er wel, binnen de zwarte economie. CAO was zo enorm aangetast dat het niet meer loonde om officieel te werken, dus men ging gewoon zwart werken, waardoor de Griekse regering nog minder belasting ontving.
Ze hebben helemaal niet hervormd volgens de eisen van de Trojka. Een hoge pief van het IMF schreef deze week:
quote:
Critique 3: Growth-killing structural reforms, together with fiscal austerity, have led to an economic depression

- Given the dismal productivity growth record of Greece before the program, a number of structural reforms were seen as necessary, ranging from a reform of the tax administration, to reduced barriers to entry in many professions, to reforms of pensions, to reforms of collective bargaining, to reforms of the judicial system, etc.

- Many of these reforms were either not implemented, or not implemented on a sufficient scale. Efforts to improve tax collection and the payment culture failed completely. There was fierce resistance to open closed sectors and professions. Only 5 of 12 planned IMF reviews under the current program were completed, and only one has been completed since mid-2013, because of the failure to implement reforms.

- The decrease in output was indeed much larger than had been forecast. Multipliers were larger than initially assumed. But fiscal consolidation explains only a fraction of the output decline. Output above potential to start, political crises, inconsistent policies, insufficient reforms, Grexit fears, low business confidence, weak banks, all contributed to the outcome.

http://blog-imfdirect.imf(...)nd-the-path-forward/
Er is vooral steeds geld naar Griekenland gegaan omdat ze telkens opnieuw beloofden om nu wel écht écht écht te gaan hervormen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2015 18:43:52 ]
pi_154251899
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:33 schreef de_ier het volgende:

[..]

Als ze braaf de hervormingen hebben doorgevoerd, waarom krijgen ze die tranche van de steun niet uitbetaald?
pi_154251905
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:40 schreef bascross het volgende:

[..]

De logica zit hem in het feit dat ik geen vertrouwen hebben een schuldvermindering icm bezuinigingen. Daarnaast zie ik niet in waarom Griekenland wel een schuldvermindering zou kunnen krijgen en bijvoorbeeld Spanje, of zelfs Nederland, niet.
Meestal geven geldschieters een schuldvermindering als het duidelijk is dat ze anders al hun geld verliezen. Momenteel hoeft dat niet bij Spanje en Nederland, dus de geldschieters vinden het best.

Schäuble en Dijsselbloem zijn liever al ons geld kwijt dan dat ze moeten toegeven dat ze fout hebben gedaan. Idioot. Gaat ons vele miljarden kosten ook. Gewoon zodat ze lekker leraar met de lange vinger kunnen spelen.
pi_154251930
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Ze hebben helemaal niet hervormd volgens de eisen van de Trojka. Een hoge pief van het IMF schreef deze week:

[..]

Er is vooral steeds geld naar Griekenland gegaan omdat ze telkens opnieuw beloofden om nu wel écht écht écht te gaan hervormen.
Ben benieuwd hoeveel meer de economie daar was ingestort als ze alle hervormingen hadden doorgevoerd.
pi_154252002
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:49 schreef de_ier het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoeveel meer de economie daar was ingestort als ze alle hervormingen hadden doorgevoerd.
Veel minder is de verwachting. Juist de huidige regering die maar niks wil en alles frustreert veroorzaakt verdere ineenstorting.
pi_154252092
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:49 schreef de_ier het volgende:

[..]

Tja, als je kijkt naar een land als Portugal (dat de hervormingen zelfs grondiger en sneller doorvoerde dan de Troika eiste) of Ierland, dan staat Griekenland er in verhouding toch echt verre-verre-verreweg het slechtste voor.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 19:01:20 #150
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154252175
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:41 schreef Igen het volgende:

[..]

[..]

Een hoge pief van het IMF schrijft iets en het is waar? Die lui zijn zo onbetrouwbaar als andere soorten van Mafia.

En hij zegt trouwens dat er meerdere hervormingen wel zijn door gevoerd.
Feyenoord!
pi_154252330
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:01 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Een hoge pief van het IMF schrijft iets en het is waar? Die lui zijn zo onbetrouwbaar als andere soorten van Mafia.

En hij zegt trouwens dat er meerdere hervormingen wel zijn door gevoerd.
De IMF is een van de organisaties die dit moet testen. Dus die zullen er inderdaad redelijk kijk op hebben.
En als ze alles wel hebben doorgevoerd, waarom is er dan al maanden zo'n gedoe?
  zaterdag 11 juli 2015 @ 20:52:00 #152
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154254667
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:48 schreef de_ier het volgende:

[..]

Meestal geven geldschieters een schuldvermindering als het duidelijk is dat ze anders al hun geld verliezen. Momenteel hoeft dat niet bij Spanje en Nederland, dus de geldschieters vinden het best.

Schäuble en Dijsselbloem zijn liever al ons geld kwijt dan dat ze moeten toegeven dat ze fout hebben gedaan. Idioot. Gaat ons vele miljarden kosten ook. Gewoon zodat ze lekker leraar met de lange vinger kunnen spelen.
Ik denk eerder dat Schauble en Dijsselbloem niet zoveel vertrouwen hebben in alle beloftes van de Grieken en dat is ook niet zo gek als je kijkt wat er de afgelopen maanden is gebeurd.

Wat mij betreft had dit overigens al veel eerder moet gebeuren.
Bedankt Hans.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 22:58:37 #153
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154258007
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 20:52 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat Schauble en Dijsselbloem niet zoveel vertrouwen hebben in alle beloftes van de Grieken en dat is ook niet zo gek als je kijkt wat er de afgelopen maanden is gebeurd.

Het gaat moeizaam, zoals verwacht en elke keer weer is gebleken als je een paar boekhouders bij elkaar zet. . Het is morgen aan de regeringsleiders om de Grieken meer tijd te geven, of eruit te gooien.
pi_154258152
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 22:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Het gaat moeizaam, zoals verwacht en elke keer weer is gebleken als je een paar boekhouders bij elkaar zet. . Het is morgen aan de regeringsleiders om de Grieken meer tijd te geven, of eruit te gooien.
Volgens mij is er een iets andere situatie aan het ontstaan. In Griekenland zelf is gezegd dat de kapitaalcontroles in stand blijven. In Brussel lijkt er te zijn gezegd dat de plannen onvoldoende zijn. Maar de Grieken krijgen enerzijds wel de tijd om hun plannen te verbeteren EN anderzijds moeten ze beginnen met de doorvoering van hervormingen in de komende dagen. Daarna kan worden gesproken over een derde pakket.
  zondag 12 juli 2015 @ 00:37:18 #155
323876 michaelmoore
pi_154260727
Er zal altijd geld naar de Grieken moeten omdat de euro veel te duur voor hen is geworden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_154262694
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 20:52 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik snap het echt niet.

Een Grexit gaat Europa 300 miljard kosten.

Een schuldvermindering 100 miljard.

En dan gewoon kiezen voor Grexit? Het slaat nergens op.
pi_154262780
IMF wilt dat men nog meer gaat hervormen:

quote:
The priorities are reforms for growth, credible, but gradual, fiscal consolidation,
and measures to address lingering financial stability concerns.

Bold and rapidly implemented structural reforms would improve labor market performance and boost productivity, while facilitating structural adjustment. The government reform program is making progress, but the full agenda has yet to be implemented.

Credible fiscal adjustment phased-in over the medium-term would support fiscal sustainability while protecting the fragile recovery. A frontloaded fiscal adjustment, as is envisaged in the government’s recent spending limits decision, could weaken the recovery.

A better alternative would be to increase the pace of consolidation only as the economy strength
ens, along with structural reforms to raise medium-term growth.

Strengthening the macroprudential framework is critical. This would help guard against underlying vulnerabilities and promote regulatory harmonization within the Nordic region..
Dit is trouwns het IMF rapport voor Finland, het land die het hardst schreeuwt dat de Grieken moeten hervormen.

^O^
  zondag 12 juli 2015 @ 08:40:45 #158
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154263686
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 02:30 schreef de_ier het volgende:

[..]

Ik snap het echt niet.

Met die 300 miljard ben je dan wel klaar. Men moet dan wel zo dapper zijn ook geen humanitaire, of noodhulp te gaan sturen als het land in een burgeroorlog,of hongersnood raakt. Gewoon niets doen en kijken wat er gebeurt is een interessante optie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 12-07-2015 08:59:44 ]
  zondag 12 juli 2015 @ 08:59:03 #159
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154263744
Ik hoorde nu ook mensen spreken over "gewenste" unanimiteit, maar dat igg dat ze er echt niet uit zouden komen bijvoorbeeld Finland niet mee zou doen met de deze bailout ronde en dat unanimiteit niet helemaal zo'n keiharde eis meer is.
  zondag 12 juli 2015 @ 09:04:17 #160
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154263775
quote:
Blijft het doormodderen of wordt het Grexit?
© ANP
Het kan een historische dag worden voor de toekomst van Europa. Vandaag wordt het lot bepaald voor Griekenland. Blijft het land doormodderen in de eurozone of gebeurt wat niemand voor mogelijk hield; een Grexit, Griekenland uit de euro.

"Het klinkt wellicht wat dramatisch, maar hier staat heel veel op het spel. In feite maakt Brussel vandaag keuzes die ingrijpen op alles wat we de afgelopen decennia hebben opgebouwd. Vergeet niet waar de Europese Unie in de kern voor bedoeld was: het brengen van langdurige vrede en stabiliteit in Europa", zegt Perry Feenstra, chef van de RTL Nieuws-economieredactie.

ZIE OOK: Finland ligt dwars in Brussel: hoe zit dat?

De ministers van Financiën gingen gisteravond in ieder geval in grote verdeeldheid uiteen. Na afloop van de vergadering zei Dijsselbloem dat "de grote problemen op tafel nog niet zijn opgelost” en dat het “zeker een moeilijke vergadering was." Volgens een bron zou Dijsselbloem de vergadering hebben geschorst omdat de gemoederen oververhit raakten, schrijft Reuters. Dat zou zijn geweest toen werd gesproken wat de Grieken precies zouden moeten doen en wanneer.

Grote dwarsligger was Finland, waar regeringspartij Ware Finnen niets voelt voor nieuwe leningen aan de Finnen. Ook in Estland, Slowakije en Duitsland is weinig enthousiasme voor een nieuw hulppakket. Net als in Nederland is er twijfel of de Griekse regering van premier Alexis Tsipras van plan is de voorstellen van afgelopen donderdag ook daadwerkelijk uit te voeren. "Dit gaat over voorstellen die massaal zijn afgewezen door de Griekse bevolking en waarover de Griekse regering zei dat het ook het beste was deze te verwerpen. Daar zijn grote zorgen over'', zei staatssecretaris Eric Wiebes voor de vergadering.

Wantrouwen en vraagtekens
Niet alleen is er wantrouwen, er zijn ook nog veel vraagtekens of de plannen wel opleveren wat de Grieken zeggen en of ze het gewenste effect hebben. Dijsselbloem wilde niet ingaan op wat de grote struikelblokken zijn: "De gesprekken zijn moeilijk, maar het werk gaat door.''

De eurogroep vergadert vandaag om 11:00 uur verder, maar het is goed mogelijk dat de uiteindelijke beslissing op het bord van de regeringsleiders van de eurozone wordt geschoven, die vergaderen om 16:00 uur in Brussel.

Volg zondag vanaf 09:00 uur onze extra uitzendingen op RTL 4.
Popcorn erbij dus... " de gemoederen raakten oververhit" eurogroep ministers op de vuist!! *O* *O* *O*
pi_154264135
quote:

[..]

Ik snap het echt niet.

Hoezo? Het is niet alsof Griekenland na een Grexit ineens minder hoeft te betalen hoor. Ze hebben dan in principe nog steeds een even grote, in Euro's genoteerde schuld.
  zondag 12 juli 2015 @ 10:39:09 #162
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_154264511
quote:

[..]

Ik snap het echt niet.

Ook bij een faillissement blijft de schuld staan. Anders had Griekenland zich natuurlijk allang failliet verklaard.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_154264775
Als Griekenland uit de euro wordt gegooid dan gaan ze op al die schuld defaulten.

Want die schuld is niet in bezit van capital markets maar in bezit van eurolanden. Enige reden om die schuld nog te betalen is om in de euro te blijven.
pi_154264832
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 10:56 schreef de_ier het volgende:
Als Griekenland uit de euro wordt gegooid dan gaan ze op al die schuld defaulten.

Want die schuld is niet in bezit van capital markets maar in bezit van eurolanden. Enige reden om die schuld nog te betalen is om in de euro te blijven.
Je vergeet dat dat ook betekent dat de schulden eeuwig blijven staan, staten hoeven itt particuliere schuldeisers nooit af te schrijven.
pi_154264875
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 10:56 schreef de_ier het volgende:

Zo simpel ligt dat denk ik niet. Het gaat ook erom welke leningen preferent zijn. De EFSF- en ESM-leningen zijn direct opeisbaar bij een faillissement en terugbetaling daarover heeft vast voorrang boven later aangegane leningen, dus als Griekenland dan een private schuldeiser terugbetaalt, dan kan de Eurozone die terugbetaling confisqueren. (Ik geloof dat zo'n probleem momenteel ook bij Argentinië speelt.) Op die manier zal Griekenland natuurlijk nooit een goede toegang tot de kapitaalmarkt krijgen.
pi_154265283
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2015 11:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je vergeet dat dat ook betekent dat de schulden eeuwig blijven staan, staten hoeven itt particuliere schuldeisers nooit af te schrijven.
Je zou in een woordenboek kunnen opzoeken wat het verschil is tussen een afschrijving en een default.
pi_154266125
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 11:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo simpel ligt dat denk ik niet. Het gaat ook erom welke leningen preferent zijn. De EFSF- en ESM-leningen zijn direct opeisbaar bij een faillissement en terugbetaling daarover heeft vast voorrang boven later aangegane leningen, dus als Griekenland dan een private schuldeiser terugbetaalt, dan kan de Eurozone die terugbetaling confisqueren. (Ik geloof dat zo'n probleem momenteel ook bij Argentinië speelt.) Op die manier zal Griekenland natuurlijk nooit een goede toegang tot de kapitaalmarkt krijgen.
Lijkt me sterk.

Als mensen geloven dat Griekenland straks met een sterk gedevalueerde drachma hun in euro gedomineerd schuld alsnog zullen terugbetalen....... then I'll have what you're smoking.
pi_154266301
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 12:22 schreef de_ier het volgende:

[..]

Lijkt me sterk.
Hier: http://www.ibtimes.co.uk/(...)ond-payments-1493076
quote:
Griesa had earlier ruled in favour of the so-called vulture funds, barring Argentina from paying the holders of its restructured debt unless it pays the hedge funds. The ruling led to a second Argentine default last summer.

The ruling also created a deadlock for Argentina, as any payment to the holdouts would trigger litigation from restructured bondholders, demanding higher payments on their bonds as well. If all bondholders demand full payment, Argentina would have to find about $100bn, which it cannot afford at present.
Dit soort dingen gebeuren dus in de praktijk. Een land kan niet zomaar zelf uitkiezen aan wie ze wel of niet schulden terugbetalen!
quote:
Als mensen geloven dat Griekenland straks met een sterk gedevalueerde drachma hun in euro gedomineerd schuld alsnog zullen terugbetalen....... then I'll have what you're smoking.
Ik denk dat er dan vrij gauw wel een deal komt over een schuldenherstructurering met een gedeeltelijke kwijtschelding, zodat Griekenland nog steeds een deel moet terugbetalen maar door de deal ook uit de staat-van-faillissement komt en dan dus weer op de kapitaalmarkt kan lenen.
pi_154266334
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 12:22 schreef de_ier het volgende:

[..]

Lijkt me sterk.

Ik neem ook een hijsje, Griekenland gaat zich richten op de upperclass dollar vakantievierders zoals Dubai ook doet. De dollar wordt ten opzichte van de euro flink duurder en Griekenland kan dan met 2 vingers in de neus de euro schulden terug betalen. :+
pi_154267865
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 11:32 schreef de_ier het volgende:

[..]

Je zou in een woordenboek kunnen opzoeken wat het verschil is tussen een afschrijving en een default.
Dat zou ik kunnen doen, mwaar waarom als de post waarop ik reageerde suggereerde dat een default door Griekenland een eenzijdige afschrijving betekent.?
pi_154268230
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2015 12:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik neem ook een hijsje, Griekenland gaat zich richten op de upperclass dollar vakantievierders zoals Dubai ook doet. De dollar wordt ten opzichte van de euro flink duurder en Griekenland kan dan met 2 vingers in de neus de euro schulden terug betalen. :+
Doet me denken aan een Ierse plan uit 2006:

zondag 12 juli 2015 @ 15:21:07 #172
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154270219
Laatste nieuws is dat de eurogroep met een advies komt aan de regeringsleiders een besluit te nemen over uitstel tot eind deze week, de Grieken moeten dan een aantal voorstellen door het parlement loodsen. Lukt dat Tsipras krijgen ze een lening van 82 miljard euro, waarmee ze 2 jaar vooruit kunnen.lukt het niet, volgt de week erop opnieuw overleg.
  zondag 12 juli 2015 @ 15:29:03 #173
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154270446
Als er nu weer uitstel komt vraag ik mij serieus af of er alleen geestelijk gehandicapten bij dit soort vergaderingen mogen plaatsnemen. :')
Bedankt Hans.
  zondag 12 juli 2015 @ 16:08:10 #174
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154271636
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 15:29 schreef bascross het volgende:
Als er nu weer uitstel komt vraag ik mij serieus af of er alleen geestelijk gehandicapten bij dit soort vergaderingen mogen plaatsnemen. :')
er moet een besluit komen , zo zei Tusk. Dit besluit zal zijn dat er volgende week verder gepraat wordt en dat de Grieken deze week maatregelen door het parlement moeten loodsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 12-07-2015 16:13:31 ]
pi_154273017
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2015 15:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Laatste nieuws is dat de eurogroep met een advies komt aan de regeringsleiders een besluit te nemen over uitstel tot eind deze week, de Grieken moeten dan een aantal voorstellen door het parlement loodsen. Lukt dat Tsipras krijgen ze een lening van 82 miljard euro, waarmee ze 2 jaar vooruit kunnen.lukt het niet, volgt de week erop opnieuw overleg.
Dat kan helemaal niet. Technisch is dit een onmogelijk idee. Waarschijnlijker is dat ze een overbruggingskrediet krijgen om tot eind van augustus te overleven. In de tussentijd zou dan een nieuwe bail out onderhandeld kunnen worden. De onmiddellijke wetgeving zou de overbruggingskredieten vrijmaken.

Het gaat dan overigens vooral om geld dat de Grieken zijn kwijtgeraakt.
  zondag 12 juli 2015 @ 17:02:36 #176
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154273322
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 16:53 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat kan helemaal niet. Technisch is dit een onmogelijk idee. Waarschijnlijker is dat ze een overbruggingskrediet krijgen om tot eind van augustus te overleven. In de tussentijd zou dan een nieuwe bail out onderhandeld kunnen worden. De onmiddellijke wetgeving zou de overbruggingskredieten vrijmaken.

Het gaat dan overigens vooral om geld dat de Grieken zijn kwijtgeraakt.
Klopt dijsselbloem heeft het nu over een overbruggingskrediet. De onderhandelingen over een derde bailout kunnen zo lopen tot eind augustus? De grieken kunnen dan 2 maanden vooruit, dan is dat geld echter wel op, dus moet er een derde bailout plan liggen. Men kan in ieder geval rustig op vakantie, dat is ook wat waard.
  zondag 12 juli 2015 @ 17:36:26 #177
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_154274294
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2015 17:02 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Klopt dijsselbloem heeft het nu over een overbruggingskrediet. De onderhandelingen over een derde bailout kunnen zo lopen tot eind augustus? De grieken kunnen dan 2 maanden vooruit, dan is dat geld echter wel op, dus moet er een derde bailout plan liggen. Men kan in ieder geval rustig op vakantie, dat is ook wat waard.
En de Grieken moeten eerst een aantal hervormingen door het parlement loodsen voordat het derde steunpakket van kracht gaat. An sich niet verkeerd.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_154274641
quote:
2s.gif Op zondag 12 juli 2015 17:36 schreef Falco het volgende:

[..]

En de Grieken moeten eerst een aantal hervormingen door het parlement loodsen voordat het derde steunpakket van kracht gaat. An sich niet verkeerd.
Waaronder het mogelijk maken van een bail-in...
  zondag 12 juli 2015 @ 17:52:46 #179
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154274704
quote:

[..]

Geen steunpakket, maar een overbruggingskrediet, de 3e bailout moet dan in augustus plaatsvinen...

quote:
con artic ad...
Renzi zit duidelijk in het pro griekenland kamp en zegt hier dat hij vindt dat de grieken "genoeg vernederd " zijn..
  zondag 12 juli 2015 @ 17:54:24 #180
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_154274747
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2015 17:52 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Geen steunpakket, maar een overbruggingskrediet, de 3e bailout moet dan in augustus plaatsvinen...
All right. Ik neem aan dat zo'n 3e steunpakket wel 'gemakkelijker' verleend gaat worden als men ziet dat de hervormingen ook echt uitgevoerd worden? Het gaat hoe dan ook nog een hete zomer worden in Griekenland vrees ik. De Syriza-regering die valt of zelfs een staatsgreep, het is niet uit te sluiten...
  zondag 12 juli 2015 @ 17:59:21 #181
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154274886
quote:
2s.gif Op zondag 12 juli 2015 17:54 schreef Falco het volgende:

[..]

All right. Ik neem aan dat zo'n 3e steunpakket wel 'gemakkelijker' verleend gaat worden als men ziet dat de hervormingen ook echt uitgevoerd worden? Het gaat hoe dan ook nog een hete zomer worden in Griekenland vrees ik. De Syriza-regering die valt of zelfs een staatsgreep, het is niet uit te sluiten...
Een nieuw "kolonelsregime" doet de grieken met weemoed terugdenken aan enkele decennia terug....volgens mij is het militaire apparaat redelijk op de hand van syriza, mits er geen extra bezuinigingen op defensie worden doorgevoerd..

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kolonelsregime
pi_154275431
quote:

[..]

Nee, dat moeten ze doen om een overbruggingskrediet te krijgen. Het derde plan is nog niet besproken. De huidige besprekingen zijn om te besluiten of er een derde steunpakket vanuit het ESM kan worden besproken.
pi_154275460
quote:
2s.gif Op zondag 12 juli 2015 17:54 schreef Falco het volgende:

[..]

Dat is nog maar de vraag; de condities voor een overbruggingskrediet zijn al veel zwaarder dan wat we tot nu toe gezien hebben. Ik vraag me serieus af of het Griekse parlement gaat accepteren dat ze als rubberstempel fungeren mogen voor wetten die in Brussen worden bedacht
  zondag 12 juli 2015 @ 18:21:15 #184
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_154275484
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 18:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat is nog maar de vraag; de condities voor een overbruggingskrediet zijn al veel zwaarder dan wat we tot nu toe gezien hebben. Ik vraag me serieus af of het Griekse parlement gaat accepteren dat ze als rubberstempel fungeren mogen voor wetten die in Brussen worden bedacht
Dat vraag ik me dus ook af. Maar nog geen week geleden hebben ze al stappen gemaakt door die referendumuitslag straal te negeren. Ik verbaas me nergens meer over.
  zondag 12 juli 2015 @ 18:24:31 #185
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154275560
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 18:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het heeft ook weinig met democratie te maken. Ik ga ervanuit dat de regeringsleiders deze eisen van tafel vegen. Geef de grieken gewoon tijd om zich te bewijzen en 7 miljard van europa om de goede wil te tonen.... Al die voorwaarden zijn absurd en gaan weer leiden tot problemen.
pi_154275768
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2015 18:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Het heeft ook weinig met democratie te maken. Ik ga ervanuit dat de regeringsleiders deze eisen van tafel vegen. Geef de grieken gewoon tijd om zich te bewijzen en 7 miljard van europa om de goede wil te tonen.... Al die voorwaarden zijn absurd en gaan weer leiden tot problemen.
Ik weet wel zeker dat dit niet van de tafel wordt geveegd door de regeringsleiders. Daarnaast vraag ik me af waarom iedereen zit te miepen over 'democratie'; de Grieken vragen om 84 miljard aan nieuw geld; zijn de Grieken de enigen die over de voorwaarden mogen besluiten? Of hebben wij - aangezien het om ons geld gaat - ook nog wat in te brengen.
pi_154275985
quote:

[..]

Ik kan je nu al op een briefje meegeven dat dat niet gaat werken, omdat die 7 miljard te weinig tijd is. Dat wordt dan een gevalletje net zoals met Rutte "Koop die auto, dan hoeven we in september niet te bezuinigen". Dat werkt niet, daar durven mensen niet op te vertrouwen en dus wordt het dan ook niks.
  zondag 12 juli 2015 @ 18:43:23 #188
323876 michaelmoore
pi_154276003
zou ook volslagen idioot zijn als al die kleine armoelandjes zoals Litouwen, Estland, Letland en Malta akkoord gaan met deze volgende miljarden gift
http://www.telegraaf.nl/d(...)__Griekenland__.html

De EU had beter als die miljarden subsidies in infrastructuur waarvan het geld is verdwenen voor er iets gerealiseerd was in aflossing gedaan

[ Bericht 34% gewijzigd door michaelmoore op 12-07-2015 18:51:26 ]
  zondag 12 juli 2015 @ 19:57:05 #189
323876 michaelmoore
pi_154278127
http://www.telegraaf.nl/d(...)ot_86_miljard__.html

en anders verhogen we hier toch gewoon de inkomstenbelastingen wat meer
quote:
zo 12 jul 2015, 19:04 | 0 reacties

Steun Griekenland kost ¤82 tot 86 miljard

De rekening van een nieuw Grieks steunprogramma kan uitkomen op ¤82 tot 86 miljard. Dat blijkt uit het document dat de eurogroep, de ministers van Financiën van de eurozone heeft opgesteld tijdens de vergadering van gisteren en vandaag.

Dat schrijft persbureau AFP. Op dit moment wordt het document besproken door de politiek leiders van de eurozone.

Griekenland moet voor aankomende woensdag een flink aantal bezuinigingen door het parlement loodsen, onder andere over de btw, pensioenen en fiscale administratie.

Op de lijst staan ook eisen op die het land eerder heeft afgewezen. Zo keert de trojka terug in Athene, de in Griekenland gehate combinatie van de Europese Centrale Bank, het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Comissie. Ook moet de btw gestroomlijnd worden, moet het pensioenstelsel worden hervormd en komen er meer privatiseringen
.
  zondag 12 juli 2015 @ 19:58:01 #190
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154278148
@BartReijnen: Dus: hulppakket is ¤82-86mrd, overbruggingskrediet 7mrd, eis: voor 50mrd overdragen staatsbedrijven, voor volgende week 6 wetten doorvoeren
  zondag 12 juli 2015 @ 20:14:16 #191
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154278564
Beter komt er een keer een oplossing, ik krijg zo langzamerhand eens tabak van die Eurotoppen.
  zondag 12 juli 2015 @ 20:39:36 #192
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154279356
quote:
15s.gif Op zondag 12 juli 2015 20:14 schreef Reya het volgende:
Beter komt er een keer een oplossing, ik krijg zo langzamerhand eens tabak van die Eurotoppen.
Eind volgende week een nieuwe top der toppen... *O* *O* *O*
pi_154280850
Nou ja.. de eisen die nu gesteld worden zouden er ook toe kunnen leiden dat het morgenochtend gewoon over is.

Bildzeitung heeft het nu over nieuwe verkiezingen in Griekenland.
  zondag 12 juli 2015 @ 21:27:39 #194
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154280983
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 21:22 schreef HiZ het volgende:
Nou ja.. de eisen die nu gesteld worden zouden er ook toe kunnen leiden dat het morgenochtend gewoon over is.

Bildzeitung heeft het nu over nieuwe verkiezingen in Griekenland.
Dat lijkt me stug, want zou totaal niets oplossen, syriza heeft dan alleen maar te verliezen, wat moeten de kiezers kiezen dan.. Met nd en de socialisten zijn ze jarenlang verneukt en syriza zou ze dan ook in de steek laten.. Gouden dagenraad? Ik zie tsipras echt geen verkiezingen uitschrijven!
pi_154281074
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2015 21:27 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug, want zou totaal niets oplossen, syriza heeft dan alleen maar te verliezen, wat moeten de kiezers kiezen dan.. Met nd en de socialisten zijn ze jarenlang verneukt en syriza zou ze dan ook in de steek laten.. Gouden dagenraad? Ik zie tsipras echt geen verkiezingen uitschrijven!
Twee weken terug had niemand een referendum verwacht
pi_154284566
Wat verwacht men morgen op de beurs? :)
Weer een dikke drop?
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_154286435
quote:

[..]

Probleem is dat een overbruggingskrediet geen zekerheid schept, waardoor geen bedrijf in Griekenland investeert, en waardoor Grieken nog meer geld onder matrassen steken, waardoor BBP verder instort.

Het wordt de zoveelste self-fullfilling prophecy voor Schäuble.
pi_154286783
quote:
11s.gif Op zondag 12 juli 2015 23:13 schreef The_Yakuza het volgende:
Weer een dikke drop?
Euro is al 1% onderuit voor de opening.

Goed voor Duitse export.
  maandag 13 juli 2015 @ 08:16:08 #199
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154291309
quote:
11s.gif Op zondag 12 juli 2015 23:13 schreef The_Yakuza het volgende:
Weer een dikke drop?
Aziatische beurzen schijnen in ieder geval niet echt te lijden onder deze taferelen.
  maandag 13 juli 2015 @ 08:16:43 #200
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154291314
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 00:17 schreef de_ier het volgende:

[..]

Euro is al 1% onderuit voor de opening.

Goed voor Duitse export.
Ze zijn nog steeds bezig. Een Griekse minister noemde de EU al de "taliban"
  maandag 13 juli 2015 @ 08:21:02 #201
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154291350
Het is bijna voorbij, zo te zien.
  maandag 13 juli 2015 @ 08:31:09 #202
38496 Perrin
pi_154291423
Met de euro?
  maandag 13 juli 2015 @ 08:35:37 #203
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154291454
quote:
9s.gif Op maandag 13 juli 2015 08:31 schreef Perrin het volgende:
Met de euro?
Laten we hopen.. Helaas zal er wel een slap accoord komen, waarbij ik me afvraag of de grieken die wetten door het parlement gaan krijgen.. Dat verkopen van die staatsbezittingen via een buitenlandse contstructie is onacceptabel voor de Grieken, dus dat zal wel niet doorgaan.
  maandag 13 juli 2015 @ 08:37:18 #204
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154291465
quote:
9s.gif Op maandag 13 juli 2015 08:31 schreef Perrin het volgende:
Met de euro?
Voor jou sterft de hoop het laatst.
  maandag 13 juli 2015 @ 08:43:48 #205
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154291508
Voorpaginas van de griekse kranten:
  † In Memoriam † maandag 13 juli 2015 @ 09:02:31 #206
230491 Zith
pls tip
pi_154291660
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 08:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Voorpaginas van de griekse kranten:
[ afbeelding ]
Waarom praten Griekse cartoons Frans?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_154291755
Er is een akkoord, inhoud nog onbekend...
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_154292595
fail
pi_154293200
Fijn, hopelijk kunnen die Grieken nou gewoon hervormen en belasting gaan betalen.

Belasting als % van BBP:

Griekenland 22,4%
Nederland 19,7%
pi_154293321
Beter gaan we niet te veel haten op de Grieken, strax zijn we zelf aan de beurt.
pi_154293376
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 10:38 schreef de_ier het volgende:
Fijn, hopelijk kunnen die Grieken nou gewoon hervormen en belasting gaan betalen.

Belasting als % van BBP:

Griekenland 22,4%
Nederland 19,7%
Dus Griekenland heeft hoge belastingopbrengsten; ze hebben geen begrotingsoverschot; de rentelasten van de staatsschuld zijn uitgesmeerd en dus per jaar maar laag; er is geen geld voor sociale voorzieningen zoals een uitkering of gezondheidszorg van werklozen... waar blijft dat belastinggeld dan?

Edit: O ja, van die 22,4% gaat alvast 16% naar de pensioenen, toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2015 10:48:32 ]
pi_154293824
Ik meen te hebben gehoord dat ze een enorme schuldberg moeten aflossen.
pi_154295434
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 11:09 schreef de_ier het volgende:
Ik meen te hebben gehoord dat ze een enorme schuldberg moeten aflossen.
Ik meen te hebben gehoord dat ze voor die aflossingen al jaren gebruik maken van een noodhulppakket zodat daar geen cent belastinggeld heen hoeft.
pi_154296230
Ik vind het een beetje jammer dat er een accoord is, maar het is beter dan ik had gevreesd.
  maandag 13 juli 2015 @ 12:54:39 #215
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154296669
Maandenlang tegenwerking, maar binnen een paar dagen kunnen de Grieken ineens een akkoord sluiten met enorm strenge maatregelen en dit gaan ze volledig uitvoeren. En Sinterklaas bestaat ook. Ik hoop van harte dat het nog binnen een half jaar een enorm fiasco wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door bascross op 13-07-2015 13:31:50 ]
Bedankt Hans.
pi_154296939
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 12:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik meen te hebben gehoord dat ze voor die aflossingen al jaren gebruik maken van een noodhulppakket zodat daar geen cent belastinggeld heen hoeft.
Inderdaad, wat mij betreft had die noodhulppakket nooit moeten komen.
  maandag 13 juli 2015 @ 13:48:13 #217
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154297933
Ik snap serieus niet dat er mensen zijn die geloven dat de Grieken zich nu wel aan de eisen gaan houden. Bizar. Het voorstel moet trouwens eerst nog goedgekeurd worden door verschillende parlementen, dus hopelijk klapt het nog ergens.
Bedankt Hans.
pi_154298260
quote:
7s.gif Op maandag 13 juli 2015 12:54 schreef bascross het volgende:
Maandenlang tegenwerking, maar binnen een paar dagen kunnen de Grieken ineens een akkoord sluiten met enorm strenge maatregelen en dit gaan ze volledig uitvoeren. En Sinterklaas bestaat ook. Ik hoop van harte dat het nog binnen een half jaar een enorm fiasco wordt.
Politiek is grotendeels een show natuurlijk. Als je maar eerst weerstand biedt zal het volk je toekomstige daden allicht positiever beoordelen. Wat er feitelijk gebeurt doet zelden ter zake.
Naturheilmittel
  maandag 13 juli 2015 @ 14:08:16 #219
66825 Reya
Fier Wallon
pi_154298325
quote:
Ik hoop het niet, maar het is wel waarschijnlijk.
  maandag 13 juli 2015 @ 14:15:05 #220
38496 Perrin
pi_154298431
Big V. vertelt:

quote:
Exclusive: Yanis Varoufakis opens up about his five month battle to save Greece

In his first interview since resigning, Greece's former Finance Minister says the Eurogroup is “completely and utterly” controlled by Germany, Greece was “set up” and last week’s referendum was wasted.
  maandag 13 juli 2015 @ 14:19:27 #221
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154298516
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 14:05 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Politiek is grotendeels een show natuurlijk. Als je maar eerst weerstand biedt zal het volk je toekomstige daden allicht positiever beoordelen. Wat er feitelijk gebeurt doet zelden ter zake.
Zal best als je met een doorgewinterde politicus/regering te maken hebt, maar dat is Tsipras zeker niet. Dat blijkt al uit het feit dat hij nu veel strengere maatregelen moet gaan doorvoeren dan een week geleden. En daar stemden de Grieken al met een grote meerderheid tegen. Geloofwaardigheid van dit huidige akkoord is 0,0. Als dit daadwerkelijk een succes wordt is het een groter wonder dan de ontdekking dat God toch bestaat.

Daarnaast lees ik overal dat de Grieken eerst aan allemaal voorwaarden moeten voldoen en pas daarna krijgen ze het geld in gedeeltes. Misschien kunnen ze Jan Kees de Jager eens bellen om te vragen hoe succesvol dat een aantal jaar geleden is verlopen.
Bedankt Hans.
  maandag 13 juli 2015 @ 14:21:38 #222
38496 Perrin
pi_154298563
Ja, die vierde bailout voel je al aankomen }:|
  maandag 13 juli 2015 @ 14:58:37 #223
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154299395
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 14:21 schreef Perrin het volgende:
Ja, die vierde bailout voel je al aankomen }:|
Urenlang vergaderen en dan met precies dezelfde ''oplossing'' komen als in de afgelopen jaren, toch knap.
Bedankt Hans.
  maandag 13 juli 2015 @ 16:49:02 #224
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154302988
quote:
10s.gif Op maandag 13 juli 2015 14:58 schreef bascross het volgende:

[..]

Urenlang vergaderen en dan met precies dezelfde ''oplossing'' komen als in de afgelopen jaren, toch knap.
Zonde van de tijd, je weet nu al dat dit absoluut niet gaat werken. Als de Grieken dit al door het parlement krijgen dan gaat er zoveel protest komen dat een staatsgreep, of revolutie en daarna complete chaos niet onwaarschijnlijk is. Wat een ontzettend dom plan zeg...!!! Het allerslechtste dat kon gebeuren gaat nu gebeuren. Een totaal onrealistisch en vernederend plan wordt aan de Grieken opgelegd, waardoor het land straks gaat destabiliseren, dat kan niet anders...
  maandag 13 juli 2015 @ 16:51:49 #225
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154303070
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2015 16:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Zonde van de tijd, je weet nu al dat dit absoluut niet gaat werken. Als de Grieken dit al door het parlement krijgen dan gaat er zoveel protest komen dat een staatsgreep, of revolutie en daarna complete chaos niet onwaarschijnlijk is. Wat een ontzettend dom plan zeg...!!! Het allerslechtste dat kon gebeuren gaat nu gebeuren. Een totaal onrealistisch en vernederend plan wordt aan de Grieken opgelegd, waardoor het land straks gaat destabiliseren, dat kan niet anders...
Ik vind het ook bijzonder vreemd dat Tsipras dit ineens heeft geaccepteerd, terwijl het vorige plan van enkele dagen geleden minder ingrijpend was.
Bedankt Hans.
pi_154303102
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 14:05 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Dit is gewoon de shockdoctrine tot in de puntjes uitgevoerd wat hier met griekenland en de EU landen gebeurd, dit heeft niets meer met politiek te maken, maar met economische machten.
pi_154303849
Ach geld moet rollen, het is alleen zo jammer dat het de verkeerde kant op is. Ik ben benieuwd wat Rutte er over 6 maanden van maakt als die 86 miljard weg is en die staatbezittingen nog geen 10 miljard hebben opgebracht ipv de geplande 50 miljard. De Nederlandse staat koopt natuurlijk weer voor teveel geld een Fyra achtig iets van de Grieken die zich daarop doodlachen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  maandag 13 juli 2015 @ 17:25:57 #228
323876 michaelmoore
pi_154304233
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 17:13 schreef vipergts het volgende:
en die staatbezittingen nog geen 10 miljard hebben opgebracht ipv de geplande 50 miljard.

ik denk dat de aflossingen nu door subsidies worden opgevangen, anders is het over een jaar weer deut
  maandag 13 juli 2015 @ 17:46:33 #229
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154304738
Goed stuk in de nytimes vandaag:

quote:
Suppose you consider Tsipras an incompetent twerp. Suppose you dearly want to see Syriza out of power. Suppose, even, that you welcome the prospect of pushing those annoying Greeks out of the euro.

Even if all of that is true, this Eurogroup list of demands is madness. The trending hashtag ThisIsACoup is exactly right. This goes beyond harsh into pure vindictiveness, complete destruction of national sovereignty, and no hope of relief. It is, presumably, meant to be an offer Greece can’t accept; but even so, it’s a grotesque betrayal of everything the European project was supposed to stand for.

Can anything pull Europe back from the brink? Word is that Mario Draghi is trying to reintroduce some sanity, that Hollande is finally showing a bit of the pushback against German morality-play economics that he so signally failed to supply in the past. But much of the damage has already been done. Who will ever trust Germany’s good intentions after this?

In a way, the economics have almost become secondary. But still, let’s be clear: what we’ve learned these past couple of weeks is that being a member of the eurozone means that the creditors can destroy your economy if you step out of line. This has no bearing at all on the underlying economics of austerity. It’s as true as ever that imposing harsh austerity without debt relief is a doomed policy no matter how willing the country is to accept suffering. And this in turn means that even a complete Greek capitulation would be a dead end.

Can Greece pull off a successful exit? Will Germany try to block a recovery? (Sorry, but that’s the kind of thing we must now ask.)

The European project — a project I have always praised and supported — has just been dealt a terrible, perhaps fatal blow. And whatever you think of Syriza, or Greece, it wasn’t the Greeks who did it.
http://krugman.blogs.nyti(...)ogs®ion=Body&_r=0
pi_154311287
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 16:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit is gewoon de shockdoctrine tot in de puntjes uitgevoerd wat hier met griekenland en de EU landen gebeurd, dit heeft niets meer met politiek te maken, maar met economische machten.
Dit heeft alles met politiek te maken, maar wel met politiek van een soort waar we in Europa graag van doen alsof we daar niet aan doen. Je kunt geen monetaire unie hebben met 19 leden die maar een beetje doen wat ze willen. En bij gebrek aan een federale overheid moeten dan de andere leden corrigerend optreden, óók als de kiezers in één van de leden dat niet willen.

In dat kader is het gemiep over de gebroken belofte van Rutte meer dan lachwekkend; de belofte was er eentje die Rutte helemaal niet had had kunnen maken. Als hij gisternacht volkomen dwars was gaan liggen bij dit accoord, dan was er een stemming geweest waarbij Nederland zou zijn overstemd en zou er toch geld naar Griekenland zijn gegaan. Ondanks dat Rutte dan zogenaamd zijn belofte niet had gebroken.

En overigens; Griekenland heeft wel aangetoond dat politici die hun beloftes tegen alles in proberen na te komen de grootste schade aanrichten.

En over PK; hij laat steeds duidelijker zien dat hij compleet uit zijn nek lult. Ik lees zijn columns in de NYT al lang niet meer (en ja, ik heb een abonnement op die krant).
pi_154313527
quote:
Een half jaar dat het politieke paradepaardje incl. bijbehorende gelden nog stand houd. :D

Ik verbaas me overigens dat de Grieken Tsipras en Syriza niet met pek en veren uit Athene wegbonjouren. Het hele toneelspel van hen doet me denken aan een 18-jarige borderline chick die hoog en laag roept niet te willen en op het laatste moment toch nog op haar knieën gaat.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 09:30:10 #232
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_154321995
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 16:51 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik vind het ook bijzonder vreemd dat Tsipras dit ineens heeft geaccepteerd, terwijl het vorige plan van enkele dagen geleden minder ingrijpend was.
Nu het zou mij niet verbazen als schuldverlichting is toegezegd maar pas na een rondje verkiezingen in de diverse EU landen om daar de antipartijen de kop in te drukken.
Daarvoor worden nu wat Grieken geofferd om Spaans leed te voorkomen.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 09:35:28 #233
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_154322065
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2015 17:46 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Ansich is dat ook niet raar, op een gegeven moment wordt een staat in de VS of een gemeente in NL ook zo aangepakt. In de EU was daar (nog) geen mechanisme voor omdat men geen superstaat wilde. Echter is er nu een gecreëerd.
pi_154322884
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ansich is dat ook niet raar, op een gegeven moment wordt een staat in de VS of een gemeente in NL ook zo aangepakt. In de EU was daar (nog) geen mechanisme voor omdat men geen superstaat wilde. Echter is er nu een gecreëerd.
Oh, maar Krugman vindt soevereiniteit van landen die een ruime geld politiek worden superbelangrijk, want die willen namelijk wat hij de absolute waarheid acht.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 17:12:05 #235
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154334673
quote:
Griekenland heeft veel meer hulp nodig om zijn schuldenlast houdbaar te maken dan nu wordt aangenomen. Dat zegt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in een vertrouwelijk rapport, dat in handen is van persbureau Reuters.

Daarin stelt het IMF dat de financiële positie van Griekenland de afgelopen tijd drastisch is verslechterd. Daardoor loopt de staatsschuld van het land de komende twee jaar op tot bijna twee keer de omvang van de Griekse economie. Om de schuld weer houdbaar te maken, is dan ook veel meer schuldverlichting nodig dan de eurolanden nu overwegen te bieden.

Als de eurolanden vasthouden aan schuldverlichting via langere looptijden voor leningen dan is een dramatische verlenging noodzakelijk, stelt het IrMF, inclusief een periode van zo'n dertig jaar zonder aflossingen. Anders zouden grote, directe afschrijvingen op de schuld moeten worden overwogen. Het IMF benadrukt dat de uiteindelijke keuze moet worden gemaakt door Griekenland en ,,zijn Europese partners''.
Bron www.rtlz.nl

Dus schuld moet verder opgeschoven worden naar >30 jaar zonder rente of aflossingen, of er moet een afschrijving plaatsvinden... Ik snap niet waarom men nu niet de amerikanen vraagt de grieken uit te helpen,, zij willen het immers zo graag voor hun geopolitieke agenda, laat ze dan ook maar meebetalen.. Heel europa is gebaat bij een Grieks default ,een afschrijving van de schulden naar 0 en een griekenland dat uit de wurgklem van de euro verlost kan worden..

Hebben de grieken de wetten al door het parlement??
pi_154335825
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 17:12 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Bron www.rtlz.nl

Dus schuld moet verder opgeschoven worden naar >30 jaar zonder rente of aflossingen, of er moet een afschrijving plaatsvinden... Ik snap niet waarom men nu niet de amerikanen vraagt de grieken uit te helpen,, zij willen het immers zo graag voor hun geopolitieke agenda, laat ze dan ook maar meebetalen.. Heel europa is gebaat bij een Grieks default ,een afschrijving van de schulden naar 0 en een griekenland dat uit de wurgklem van de euro verlost kan worden..

Hebben de grieken de wetten al door het parlement??
Een Grieks default leidt niet zomaar tot een afschrijving naar 0 hè. Als dat zo was stonden landen in de rij om failliet te gaan :D
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_154336280
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2015 17:46 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Krugman weer met z'n doemdenkerij.
Naturheilmittel
pi_154336485
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nu het zou mij niet verbazen als schuldverlichting is toegezegd maar pas na een rondje verkiezingen in de diverse EU landen om daar de antipartijen de kop in te drukken.
Daarvoor worden nu wat Grieken geofferd om Spaans leed te voorkomen.
Het zou mij ook niet verbazen, maar dan zijn de politici wel heel opportuun dat ze bij de verkiezingen die daarna weer eens zullen volgen weer hopen dat de mensen het gelieg en bedrieg van deze partijen vergeten.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 18:22:34 #239
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154336595
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 17:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Een Grieks default leidt niet zomaar tot een afschrijving naar 0 hè. Als dat zo was stonden landen in de rij om failliet te gaan :D
De eu landen zouden de grieken gewoon los moeten laten, dit kan alleen met een schone lei, waarom niet alle schulden van alle eu landen afschrijven ,of herverdelen, net zoals na wo 2
pi_154336768
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 18:22 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

De eu landen zouden de grieken gewoon los moeten laten, dit kan alleen met een schone lei, waarom niet alle schulden van alle eu landen afschrijven ,of herverdelen, net zoals na wo 2
Nou, bijvoorbeeld omdat we in Nederland sinds WO-II zijn gaan sparen voor de pensioenen en daar iets van 1250(!) miljard euro in hebben zitten, die dan waarschijnlijk voor een aanzienlijk deel foetsie zijn.
pi_154337150
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 18:22 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Een 'verlichting van de schuldenlast' in wat voor vorm dan ook ben ik absoluut voorstander van maar gewoon op 'nul' zetten absoluut niet. Dat gaat dan ook niet gebeuren, never ever nooit.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 15 juli 2015 @ 06:54:16 #242
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154351058
Vandaag zegt Tsipras in een interview dat hij onder dwang en chantage dit akkoord heeft getekend waar hij niet achter staat. bovendien heeft het IMF de handen er vanaf getrokken. zoals ik al eerder zei, het is een onuitvoerbaar flutaccoord dat men heeft afgesproken. het volgende hoofdstuk in deze soap is alweer begonnen.....
pi_154352057
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 06:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Vandaag zegt Tsipras in een interview dat hij onder dwang en chantage dit akkoord heeft getekend waar hij niet achter staat. bovendien heeft het IMF de handen er vanaf getrokken. zoals ik al eerder zei, het is een onuitvoerbaar flutaccoord dat men heeft afgesproken. het volgende hoofdstuk in deze soap is alweer begonnen.....
Als Tsipras dat allemaal vindt dan ziet hij zichzelf in de rol van KaPo in een kamp? Hij blijft alleen zitten 'om erger te voorkomen'?
  woensdag 15 juli 2015 @ 09:29:26 #244
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154352282
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 06:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Heeft hij natuurlijk compleet gelijk in. Als je ziet hoe die man tot de grond toe is afgebrand en bedreigd door de EU politici, en de Trojka. Walgelijk gewoon. Maar goed, neemt niet weg dat ik het jammer vind dat hij zoveel heeft toegegeven. Hij had gewoon achter zijn principes moeten blijven staan.
Feyenoord!
  woensdag 15 juli 2015 @ 09:30:25 #245
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154352300
Waarom Varoufakis écht opstapte

Voormalig Grieks minister van Financiën Yanis Varoufakis geeft in een interview met het Britse New Statesman uitleg over de echte reden van zijn vertrek. Hij vertelt dat hij in het Griekse kernkabinet geen steun meer vond voor zijn harde opstelling. Eerder gaf hij als reden voor zijn ontslag dat hij niet meer door één deur kon met de internationale schuldeisers en daardoor de onderhandelingen bemoeilijkte.

Varoufakis wilde na het referendum IOU’s (schuldbekentenissen) uitgeven, een afwaardering van het Griekse schuldpapier in handen van de Europese Centrale Bank (ECB) sinds 2012 en de controle over de Griekse centrale bank terugnemen van de ECB. Een Grexit zou niet gebeuren, omdat dat juridisch onmogelijk is, dacht hij. Hij kreeg alleen in het kernkabinet onvoldoende steun voor zijn plannen.

Hij vindt dat Griekenland is ”opgelicht” door Europa. ”Dit land moet stoppen met te doen alsof we door het aannemen van nieuwe leningen het probleem hebben opgelost,” zegt hij. ”Zolang de schuld niet duurzaam wordt verminderd, zullen we verder moeten bezuinigen. Daardoor zal de economie nog verder krimpen, wat tot een humanitaire crisis zal leiden.”

http://www.msn.com/nl-nl/(...)-opstapte/ar-AAcWQBI
Feyenoord!
pi_154352398
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 09:29 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Heeft hij natuurlijk compleet gelijk in. Als je ziet hoe die man tot de grond toe is afgebrand en bedreigd door de EU politici, en de Trojka. Walgelijk gewoon. Maar goed, neemt niet weg dat ik het jammer vind dat hij zoveel heeft toegegeven. Hij had gewoon achter zijn principes moeten blijven staan.
Hij blijkt vooral geen erg goede onderhandelaar. Dan kan je de andere partij van allerlei onzin beschuldigen maar dan ga je wel voorbij aan de kern.
pi_154362816
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 09:30 schreef Japie77 het volgende:

Voormalig Grieks minister van Financiën Yanis Varoufakis geeft in een interview met het Britse New Statesman uitleg over de echte reden van zijn vertrek. Hij vertelt dat hij in het Griekse kernkabinet geen steun meer vond voor zijn harde opstelling. Eerder gaf hij als reden voor zijn ontslag dat hij niet meer door één deur kon met de internationale schuldeisers en daardoor de onderhandelingen bemoeilijkte.

Varoufakis wilde na het referendum IOU’s (schuldbekentenissen) uitgeven, een afwaardering van het Griekse schuldpapier in handen van de Europese Centrale Bank (ECB) sinds 2012 en de controle over de Griekse centrale bank terugnemen van de ECB. Een Grexit zou niet gebeuren, omdat dat juridisch onmogelijk is, dacht hij. Hij kreeg alleen in het kernkabinet onvoldoende steun voor zijn plannen.

Hij vindt dat Griekenland is ”opgelicht” door Europa. ”Dit land moet stoppen met te doen alsof we door het aannemen van nieuwe leningen het probleem hebben opgelost,” zegt hij. ”Zolang de schuld niet duurzaam wordt verminderd, zullen we verder moeten bezuinigen. Daardoor zal de economie nog verder krimpen, wat tot een humanitaire crisis zal leiden.”

http://www.msn.com/nl-nl/(...)-opstapte/ar-AAcWQBI
Geeft ook aan wat een idioot die Varoufakis is; er is geen regel in de EU verdragen. Maar er is wel een regel in het Verdragenverdrag m.b.t. onvoorziene omstandigheden; als één van de partijen zich zo raar gaat gedragen is een onvoorziene omstandigheid zo vastgesteld en kan er - volledig legitiem - toch een eind komen aan de overeenkomst. M.a.w. Grexit kan wel, alleen niet op grond van EU regels.

Maar goed dat Varoufakis dom is blijkt wel uit het feit dat hij publiekelijk twijfelde aan de juridische bevoegdheid van de eurogroep om door te vergaderen zonder hem. Dat hij eraan twijfelt is al erg genoeg, maar dat hij voor het oog van de camera zijn onkunde toont maakt het wel echt lachwekkend.
pi_154363169
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 16:31 schreef HiZ het volgende:

Dat hij eraan twijfelt is al erg genoeg, maar dat hij voor het oog van de camera zijn onkunde toont maakt het wel echt lachwekkend.
Dan is het voor jou natuurlijk een grote cabaretshow bij dit hele euro circus geweest, want je wilt toch niet met droge ogen beweren dat overige souffleurs in dit drama wel kundig zijn. :+
  woensdag 15 juli 2015 @ 16:54:22 #249
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154363446
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 09:29 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Tsipras had zich harder moeten opstellen en verder zorgen dat er bij een greyit zoveel mogelijk schade ontstaat bij de andere eurolanden, financieel En geopolitiek. De vloot van Poetin Zou volgende dag al in Piräus liggen bijvoorbeeld en allerlei besluiten vetoen binnen eu en navo.. Alle buitenlandse bezittingen nationaliseren.. Etc.. Etc..
pi_154363669
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan is het voor jou natuurlijk een grote cabaretshow bij dit hele euro circus geweest, want je wilt toch niet met droge ogen beweren dat overige souffleurs in dit drama wel kundig zijn. :+
Van het lage niveau van zelfoverschatter Varoufake hebben we het nog niet vaak meegemaakt.
pi_154363695
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 16:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Tsipras had zich harder moeten opstellen en verder zorgen dat er bij een greyit zoveel mogelijk schade ontstaat bij de andere eurolanden, financieel En geopolitiek. De vloot van Poetin Zou volgende dag al in Piräus liggen bijvoorbeeld en allerlei besluiten vetoen binnen eu en navo.. Alle buitenlandse bezittingen nationaliseren.. Etc.. Etc..
En dan hadden ze hem zo failliet gemaakt dat hij de volgende dag nog niet eens naar Athene had kunnen terugvliegen.
  woensdag 15 juli 2015 @ 17:29:53 #252
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154364547
quote:

[..]

Maar goed dat Varoufakis dom is blijkt wel uit het feit dat hij publiekelijk twijfelde aan de juridische bevoegdheid van de eurogroep om door te vergaderen zonder hem. Dat hij eraan twijfelt is al erg genoeg, maar dat hij voor het oog van de camera zijn onkunde toont maakt het wel echt lachwekkend.
Dat je dit zegt is eerder lachwekkend van jou. De man heeft een IQ waar de rest van de EU leiders of ministers bij verbleken....
Feyenoord!
pi_154365883
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 17:29 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat je dit zegt is eerder lachwekkend van jou. De man heeft een IQ waar de rest van de EU leiders of ministers bij verbleken....
Ja hoor :)
  woensdag 15 juli 2015 @ 18:39:47 #254
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154366066
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 17:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

En dan hadden ze hem zo failliet gemaakt dat hij de volgende dag nog niet eens naar Athene had kunnen terugvliegen.
Dan hadden ze de turken nog kunnen aanvallen, of noord cyprus "bevrijden" , kijken wat er dan gebeurt.
pi_154366505
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 18:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Dan hadden ze de turken nog kunnen aanvallen, of noord cyprus "bevrijden" , kijken wat er dan gebeurt.
Hoe haal je al die nonsens toch in je hoofd?
  woensdag 15 juli 2015 @ 20:31:15 #256
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154369125
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 18:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja hoor :)
Yup. Maar hij is waarschijnlijk zijn tijd voorruit omdat de rest van die prutsers alleen maar bezig zijn met op dezelfde voet verder proberen te gaan als altijd terwijl iedereen met een beetje ogen ziet dat het huidige systeem allang verloren is. Maar goed de elite zal alles blijven doen om het zo lang mogelijk te rekken en simpele zielen zullen hierin blijven geloven en het huidige systeem blijven verdedigen.
Feyenoord!
  woensdag 15 juli 2015 @ 21:30:13 #257
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154371317
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 20:31 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Yup. Maar hij is waarschijnlijk zijn tijd voorruit omdat de rest van die prutsers alleen maar bezig zijn met op dezelfde voet verder proberen te gaan als altijd terwijl iedereen met een beetje ogen ziet dat het huidige systeem allang verloren is. Maar goed de elite zal alles blijven doen om het zo lang mogelijk te rekken en simpele zielen zullen hierin blijven geloven en het huidige systeem blijven verdedigen.
Mee eens, men moet de moed hebben de visieuse circel te doorbreken! Alleen dan kun je uit de negatieve spiraal komen. taipras had gewoon door moeten pakken en de stekker eruit moeten trekken.
  woensdag 15 juli 2015 @ 21:37:16 #258
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_154371625
quote:
NRC-correspondent Marloes de Koning meldt vanuit Athene dat de Griekse minister van Energie Panagiotis Lafazanis wel degelijk een plan had voor een Grexit. Gisteravond kwam hij met zo'n vijfhonderd actieve Syriza-leden van de linkervleugel van de partij bijeen voor een geplande bijeenkomst in een hotel in de hoofdstad. Het plan van Lafazanis: we vallen de Centrale Bank binnen, nemen 22 miljard mee, arresteren de gouverneur en intussen gaan we een eigen munt drukken.
Klinkt als een prima plan in casu een grexit.. Helaas gaat de kwelling nog even door... Overigens is arnoud boot nu ook pverstag, hij ziet nu in een grexit de enige oplossing in nrc.

Bron http://www.nrc.nl/handels(...)m-van-europa-1514866

Helaas wel achter de paywall, maar Boot heeft gewoon gelijk. Er is voor de Grieken geen oplossing meer binnen de euro.
  woensdag 15 juli 2015 @ 22:17:58 #259
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154373248
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 21:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Mee eens, men moet de moed hebben de visieuse circel te doorbreken! Alleen dan kun je uit de negatieve spiraal komen. taipras had gewoon door moeten pakken en de stekker eruit moeten trekken.
Precies. Maar ze hebben gewoon zo op hem ingebeukt dat hij overstag is gegaan. Helaas.
Feyenoord!
pi_154375473
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 22:17 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Precies. Maar ze hebben gewoon zo op hem ingebeukt dat hij overstag is gegaan. Helaas.
Volgens mij heeft Tsipras nooit beloofd in deze situatie te kiezen om de stekker eruit te trekken.
Hij heeft beloofd om het bezuinigingsprogramma te stoppen én in de euro te krijgen en dacht dat dat ging lukken door maar slim te onderhandelen. En het referendum maakte ook deel uit van die strategie; Tsipras heeft toen enorm benadrukt dat een 'nee' geen grexit zou betekenen maar alleen maar een betere deal (dwz. een minder streng bezuinigingsprogramma) voor Griekenland.

Maar dat ging dus toch ff anders, en bij de keus tussen óf toch bezuinigen óf alsnog uit de euro wou hij uiteindelijk liever in de euro blijven (terwijl Varoufakis en de linkervleugel van Syriza dan liever de andere keuze hadden gemaakt, als ik het goed begrijp).
  woensdag 15 juli 2015 @ 23:55:40 #261
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154376365
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Tsipras nooit beloofd in deze situatie te kiezen om de stekker eruit te trekken.
Hij heeft beloofd om het bezuinigingsprogramma te stoppen én in de euro te krijgen en dacht dat dat ging lukken door maar slim te onderhandelen. En het referendum maakte ook deel uit van die strategie; Tsipras heeft toen enorm benadrukt dat een 'nee' geen grexit zou betekenen maar alleen maar een betere deal (dwz. een minder streng bezuinigingsprogramma) voor Griekenland.

Maar dat ging dus toch ff anders, en bij de keus tussen óf toch bezuinigen óf alsnog uit de euro wou hij uiteindelijk liever in de euro blijven (terwijl Varoufakis en de linkervleugel van Syriza dan liever de andere keuze hadden gemaakt, als ik het goed begrijp).
Hij voert nu gewoon beleid uit van de Trojka (en nog veel erger trouwens) en dat was absoluut niet zijn plan in het begin. Dus hij is overstag gegaan door de druk. Lijkt me vrij duidelijk.
Feyenoord!
pi_154376403
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:55 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Hij voert nu gewoon beleid uit van de Trojka (en nog veel erger trouwens) en dat was absoluut niet zijn plan in het begin. Dus hij is overstag gegaan door de druk. Lijkt me vrij duidelijk.
En als hij een half jaar geleden doorgegaan was met beleid van vorige regering (met wat symbolische wijzigingen) had hij nu met het herstel van de economie kunnen pronken. Erg domme man
Jij bent het zonnetje!!!
pi_154376464
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:57 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

En als hij een half jaar geleden doorgegaan was met beleid van vorige regering (met wat symbolische wijzigingen) had hij nu met het herstel van de economie kunnen pronken. Erg domme man
Sterker nog, dan had hij waarschijnlijk met relatief weinig heisa een schuld-afschrijving kunnen krijgen.
pi_154376517
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:59 schreef HiZ het volgende:

[..]

Sterker nog, dan had hij waarschijnlijk met relatief weinig heisa een schuld-afschrijving kunnen krijgen.
Ik meen dat de economische voorspellingen voor Griekenland beste van de eurozone waren. Hoe kun je dan het roer helemaal omgooien
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 16 juli 2015 @ 00:02:19 #265
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154376565
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:57 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Geloof je dat zelf? Waarom denk je dat de mensen voor Syriza hebben gestemd? Omdat ze geen cent meer hebben...Die bezuinigingen waren extreem, denk je dan echt dat de economie dan nog kan herstellen?
Feyenoord!
  donderdag 16 juli 2015 @ 00:03:06 #266
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154376603
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:01 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Ik meen dat de economische voorspellingen voor Griekenland beste van de eurozone waren. Hoe kun je dan het roer helemaal omgooien
Omdat het volk klaar is met fucking EU banksters die ze helemaal kaal plukken misschien?
Feyenoord!
pi_154376609
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:02 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Geloof je dat zelf? Waarom denk je dat de mensen voor Syriza hebben gestemd? Omdat ze geen cent meer hebben...Die bezuinigingen waren extreem, denk je dan echt dat de economie dan nog kan herstellen?
na het zuur komt het zoet :s)
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 16 juli 2015 @ 00:04:31 #268
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154376635
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:03 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

na het zuur komt het zoet :s)
Een economie kan niet herstellen met enorme werkloosheid en enorme schulden.
Feyenoord!
pi_154376651
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:03 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Omdat het volk klaar is met fucking EU banksters die ze helemaal kaal plukken misschien?
Het volk is kankerdom en gelooft iedere mooie belofte. Tsipras had beter moeten weten
Jij bent het zonnetje!!!
pi_154376697
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:03 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Welke 'banksters'? Er komen helemaal geen bankiers meer aan te pas. Het gaat in jouw geval concreet om Rutte die in jouw belang niet meer geld naar Griekenland wil sturen.
  donderdag 16 juli 2015 @ 00:13:44 #271
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154376877
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:04 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Het volk is kankerdom en gelooft iedere mooie belofte. Tsipras had beter moeten weten
Ah dus jij vind het ok dat het Griekse volk tot op het bot word uitgekleed door banken. Ok duidelijk.
Feyenoord!
  donderdag 16 juli 2015 @ 00:14:26 #272
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154376897
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:06 schreef HiZ het volgende:

[..]

Welke 'banksters'? Er komen helemaal geen bankiers meer aan te pas. Het gaat in jouw geval concreet om Rutte die in jouw belang niet meer geld naar Griekenland wil sturen.
Het geld wat Griekenland nodig heeft gaat naar banken. Banken zijn de onderliggende oorzaak van al deze ellende.
Feyenoord!
pi_154377413
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:14 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Het geld wat Griekenland nodig heeft gaat naar banken. Banken zijn de onderliggende oorzaak van al deze ellende.
Het gaat alleen naar Griekse banken die zonder dat geld failliet gaan waardoor de tegoeden van de Griekse burgers en bedrijven bij die banken verdampen Het is niet meer en minder dan een leugens dan net te doen alsof het 'bankiers' zijn die met een deel van het geld dat wordt gebruikt om banken te kapitaliseren gaan strijken.
pi_154377462
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:13 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ah dus jij vind het ok dat het Griekse volk tot op het bot word uitgekleed door banken. Ok duidelijk.
En waarom stuur jij niet gewoon lekker een paar duizend euro naar Griekenland om die zielige Grieken te redden in plaats van hier op een forum halfgaar links te ouwehoeren?
  donderdag 16 juli 2015 @ 00:55:12 #275
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154377848
Helaas, die Grieken zijn toch iets minder dom dan ze lijken.
Bedankt Hans.
  donderdag 16 juli 2015 @ 01:00:11 #276
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154377945
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:34 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het gaat alleen naar Griekse banken die zonder dat geld failliet gaan waardoor de tegoeden van de Griekse burgers en bedrijven bij die banken verdampen Het is niet meer en minder dan een leugens dan net te doen alsof het 'bankiers' zijn die met een deel van het geld dat wordt gebruikt om banken te kapitaliseren gaan strijken.
Het geld gaat zeker niet alleen naar Griekse banken. Ze hebben overal schulden. En trouwens het maakt helemaal niet meer uit of geld naar Griekse banken of Amerikaanse banken of Europese banken gaat, het financiele systeem is inmiddels zo verweven dat als er ergens een klap valt alle banken het merken. Daarom proberen ze zo krampachtig om het overeind te houden omdat alle banken er problemen mee gaan krijgen. Het is gewoon nog steeds 2008,het proberen om het huidige monetaire stelsel te redden.
Feyenoord!
  donderdag 16 juli 2015 @ 01:01:55 #277
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154377976
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:36 schreef HiZ het volgende:

[..]

En waarom stuur jij niet gewoon lekker een paar duizend euro naar Griekenland om die zielige Grieken te redden in plaats van hier op een forum halfgaar links te ouwehoeren?
Waarom zou ik in godsnaam geld naar Griekenland sturen wat de Grieken weer aan banken gaan overmaken? Het heeft helemaal niks met links en rechts te maken maar met het corrupte monetaire stelsel. Maar goed dat zal jij waarschijnlijk pas begrijpen als het overal op TV word besproken.....
Feyenoord!
pi_154381295
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 01:00 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Het geld gaat zeker niet alleen naar Griekse banken. Ze hebben overal schulden. En trouwens het maakt helemaal niet meer uit of geld naar Griekse banken of Amerikaanse banken of Europese banken gaat, het financiele systeem is inmiddels zo verweven dat als er ergens een klap valt alle banken het merken. Daarom proberen ze zo krampachtig om het overeind te houden omdat alle banken er problemen mee gaan krijgen. Het is gewoon nog steeds 2008,het proberen om het huidige monetaire stelsel te redden.
Ik heb geen zin in NWO discussies.
pi_154381306
quote:

[..]

Geeft ook aan wat een idioot die Varoufakis is; er is geen regel in de EU verdragen. Maar er is wel een regel in het Verdragenverdrag m.b.t. onvoorziene omstandigheden; als één van de partijen zich zo raar gaat gedragen is een onvoorziene omstandigheid zo vastgesteld en kan er - volledig legitiem - toch een eind komen aan de overeenkomst. M.a.w. Grexit kan wel, alleen niet op grond van EU regels.

Naja dom zou ik hem niet willen noemen, die man is niet voor niets een academicus. Hij heeft alleen het belang van Griekenland overschat en zodoende kwam zijn game theorie niet zo uit als hij gedacht had.

Overigens komt die kwijtschelding er nog wel maar er zullen eerst verkiezingen moeten plaatsvinden in sommige landen. Het zal dan als kadootje gepresenteerd worden voor goed gedrag.
  donderdag 16 juli 2015 @ 09:44:42 #280
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_154381471
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Naja dom zou ik hem niet willen noemen, die man is niet voor niets een academicus. Hij heeft alleen het belang van Griekenland overschat en zodoende kwam zijn game theorie niet zo uit als hij gedacht had.

Ik denk dat ze ook onderschat hebben hoeveel goodwill ze verspeeld hadden in de loop van het laatste half jaar.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_154381598
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Overigens komt die kwijtschelding er nog wel maar er zullen eerst verkiezingen moeten plaatsvinden in sommige landen. Het zal dan als kadootje gepresenteerd worden voor goed gedrag.
Academicus of niet maakt mij geen donder uit; hij is slecht voorbereid en zijn eigen positie schromelijk overschattend onderhandelingen ingegaan met de vertegenwoordigers van 18 landen die stuk voor stuk de hele tijd achterom moeten kijken of de achterban het nog wel lust. Als je dan ook nog niet snapt dat die vertegenwoordigers geen behoefte hebben aan je colleges dan is er voor mij geen enkele reden om je niet dom te noemen.
  donderdag 16 juli 2015 @ 11:30:14 #282
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154383488
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 09:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik heb geen zin in NWO discussies.
NWO?
Feyenoord!
  donderdag 16 juli 2015 @ 11:31:38 #283
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154383530
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 09:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Academicus of niet maakt mij geen donder uit; hij is slecht voorbereid en zijn eigen positie schromelijk overschattend onderhandelingen ingegaan met de vertegenwoordigers van 18 landen die stuk voor stuk de hele tijd achterom moeten kijken of de achterban het nog wel lust. Als je dan ook nog niet snapt dat die vertegenwoordigers geen behoefte hebben aan je colleges dan is er voor mij geen enkele reden om je niet dom te noemen.
Je zou hem arrogant of een slechte onderhandelaar kunnen noemen. Maar niet dom.
Feyenoord!
pi_154388587
Als je je arrogant opstelt tegen mensen die je hard nodig hebt om je uit de shit te halen, dan ben je dom bezig.
pi_154392385
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 15:20 schreef DavidTwente het volgende:
Als je je arrogant opstelt tegen mensen die je hard nodig hebt om je uit de shit te halen, dan ben je dom bezig.
Onder andere; als je dan ook nog eens je eigen onderhandelingspositie onderuit haalt door de economie van je land in de soep te draaien dan kan er geen twijfel meer bestaan over hoe dom je wel niet bent.
pi_154395380
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 17 juli 2015 @ 08:57:24 #287
323876 michaelmoore
pi_154407887
quote:
Griekenland heeft geen economie, alleen rijken en superrijken die geen belasting betalen, Griekenland past meer bij RUSLAND
pi_154408157
quote:
Het lastige is alleen dat wij die Grieken ook hard nodig hebben omdat we nog veel geld van ze moeten krijgen. Geld lenen en geld uitlenen zijn beide activiteiten waarbij je afhankelijk wordt van de andere partij. Als die ander dan hele domme dingen eist waardoor beide kanten schade oplopen is het lastig om ja te zeggen. De grieken zijn nu gedwongen maar het is diep triest want het is geen oplossing.
http://www.volkskrant.nl/(...)odzakelijk~a4102726/

quote:
Het financiële reddingsplan voor Griekenland is niet levensvatbaar als de andere eurolanden er geen schuldverlichting tegenover stellen.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 10:18:31 #289
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154408987
quote:
Zo zit en zat het dan ook niet in elkaar. Het is niet zo dat de EU ministers je "uit de shit" moeten halen. Het enige wat ze kunnen doen is de omstandigheden van het terugbetalen wat verzachten.
Feyenoord!
  vrijdag 17 juli 2015 @ 10:19:23 #290
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154409002
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 17:38 schreef HiZ het volgende:

[..]

Onder andere; als je dan ook nog eens je eigen onderhandelingspositie onderuit haalt door de economie van je land in de soep te draaien dan kan er geen twijfel meer bestaan over hoe dom je wel niet bent.
En er is ook geen twijfel meer over hoe dom jij bent door een hoog intelligente man dom te blijven noemen. 8)7
Feyenoord!
  vrijdag 17 juli 2015 @ 10:20:46 #291
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_154409025
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 09:22 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het lastige is alleen dat wij die Grieken ook hard nodig hebben omdat we nog veel geld van ze moeten krijgen. Geld lenen en geld uitlenen zijn beide activiteiten waarbij je afhankelijk wordt van de andere partij. Als die ander dan hele domme dingen eist waardoor beide kanten schade oplopen is het lastig om ja te zeggen. De grieken zijn nu gedwongen maar het is diep triest want het is geen oplossing.
http://www.volkskrant.nl/(...)odzakelijk~a4102726/

[..]

Die ander eist helemaal geen domme dingen.....Die ander wil een meer permanente oplossing voor het probleem. Al die andere EU prutsers kijken alleen maar naar de korte termijn.
Feyenoord!
pi_154460773
Griekenland had Mickey Mouse of Albert Einstein naar de onderhandelingen kunnen sturen, en het had niet uitgemaakt. De anderen waren gewoon niet geinteresseerd in een echte oplossing en gingen recht op een Grexit af.

Wat Varoufakis wel goed heeft gedaan is mensen in andere delen van Europa aanwakkeren... bijvoorbeeld de Fransen en de Italianen. En die hebben uiteindelijk een stok voor een Grexit gezet.
pi_154460851
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:58 schreef de_ier het volgende:
Griekenland had Mickey Mouse of Albert Einstein naar de onderhandelingen kunnen sturen, en het had niet uitgemaakt. De anderen waren gewoon niet geinteresseerd in een echte oplossing en gingen recht op een Grexit af.

Wat Varoufakis wel goed heeft gedaan is mensen in andere delen van Europa aanwakkeren... bijvoorbeeld de Fransen en de Italianen. En die hebben uiteindelijk een stok voor een Grexit gezet.
Dit lijkt me onzin. Er was best te praten met de EU, een handiger onderhandelaar had er veel meer uit kunnen halen dan nu gelukt is. De Grieken hebben zich nu vooral op het conflict gericht en daarbij hun hand stevig overspeeld.
pi_154462950
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit lijkt me onzin. Er was best te praten met de EU, een handiger onderhandelaar had er veel meer uit kunnen halen dan nu gelukt is. De Grieken hebben zich nu vooral op het conflict gericht en daarbij hun hand stevig overspeeld.
Absoluut, er was juist een heel afwachtende houding. Syriza was wel 'the new kid on the block' maar er was best hoop dat ze niet hetzelfde zouden zijn als de gebruikelijke incompetente politici in Griekenland. En toen kwam die halvegare Varoufake.
pi_154483279
Neuh, Varoufakis was veruit de enige competente econoom binnen de Eurogroep.

De IMF is met hem eens. Een hoop economen met Nobelprijzen zijn met hem eens.

Helaas zijn de Ministers van Financien van de Eurogroep domme politici die geen begrip hebben van economie.
pi_154483399
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 11:49 schreef de_ier het volgende:

Helaas zijn de Ministers van Financien van de Eurogroep domme politici die geen begrip hebben van economie.
Economen zoals Paul Krugman? Die gisteren heeft gezegd dat hij de competenties van Syriza heeft overschat (en dat hij het onbegrijpelijk vindt dat ze geen plan B hadden en hebben en zo ervoor hebben gezorgd dat hun onderhandelingspositie min of meer compleet waardeloos was)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2015 11:56:00 ]
pi_154483635
quote:

Ja en? De wereld omvat meer dan enkel economie. Als een autist gaan hameren op allerlei economische zaken levert je niets op. Zie Griekenland en Varoufakis.
Naturheilmittel
pi_154483728
Ondertussen in Nederland

quote:
Stijging consumentenuitgaven zet door

Consumenten blijven steeds meer spenderen aan goederen en diensten dan ze vorig jaar deden. In mei werd voor 1,1 procent meer geld uitgegeven ten opzichte van het jaar ervoor. Er wordt vooral meer geld besteed aan wooninrichting en huishoudelijke apparaten.
pi_154483748
quote:

Heb je ergens een bron oid van dat het IMF akkoord was met het pakket voorstellen van Varoufakis?
pi_154484588
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:06 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Ja en? De wereld omvat meer dan enkel economie. Als een autist gaan hameren op allerlei economische zaken levert je niets op. Zie Griekenland en Varoufakis.
Als de wereld meer omvat dan enkel economie, dan zou men ook wat meer compassie moeten tonen met de grote groep grieken die afgelopen 5 jaar in de armoede gestort zijn door het trojka beleid.
pi_154485261
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de wereld meer omvat dan enkel economie, dan zou men ook wat meer compassie moeten tonen met de grote groep grieken die afgelopen 5 jaar in de armoede gestort zijn door het trojka beleid.
Is dit niet wederom veel te kort door de bocht?
Het zijn de opeenvolgende Griekse regeringen geweest die het beleid hebben geïmplementeerd. Daar is het ook zeer vaak misgegaan. Alles altijd maar eenzijdig bij de Trojka neer willen leggen is vooral een mooi staaltje slachtofferdenken.

Een mooi voorbeeld zijn de verhalen over de gevolgen van bezuinigen op de zorg. Terwijl blijkt dat men in Griekenland naar verhouding het vaakst kiest voor dure merkmedicijnen in plaats van het goedkope generieke alternatief (ca 60% tegen ca 20 EU-gemiddeld meen ik). Daar liggen hele goede en eenvoudige bezuinigingskansen maar dat wordt slechts zeer labbekakkerig opgepakt. Of neem het ontbreken van eerstelijnszorg, je gaat daar gewoon direct naar het ziekenhuis ipv van naar een goedkoper iets als een huisarts.

Hier had dus veel slimmer bezuinigd kunnen worden door de Grieken. Daar was de Trojka ongetwijfeld ook mee akkoord gegaan. Maar huilen over die Trojka is natuurlijk leuker dan zelfstandig nadenken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')