Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.quote:Op maandag 6 juli 2015 21:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Die "marxistische idioten" hebben anders wel gelijk dat na vijf jaar de situatie nog steeds uitzichtloos is, dat er gewoon een schuldenherstructurering moet komen en dat het daarom voor heel Europa beter is om in ieder geval niet op dezelfde manier door te gaan. Het was beter geweest als de Troika zélf tot dat inzicht was gekomen, maar goed, dat was blijkbaar ijdele hoop.
Klopt, en eentje is gelukkig van het toneel verdwenen. Nu die andere nog.quote:Op maandag 6 juli 2015 21:49 schreef Perrin het volgende:
Yup. Eindeloos geduld en geen duidelijke grenzen stellen, daar kweek je onbeschofte etters mee..
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.
Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt? Als enige land in de EU is het juist Griekenland dat alleen kan gedijen onder een economie die wordt beschermd door de staat (in opdracht van hun vriendjes met monopolies)?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt?
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.quote:Toevallig kom ik veel in Turkije, een land waar lang niet alles perfect is, maar dat als een tierelier is gegroeid onder andere omdat de regering aanvankelijk serieus was bij het bestrijden van corruptie, het kappen in belemmeringen om er zaken te doen en de economie open te gooien naar de wereld.
De schuldenlast - feitelijk - op dit moment is voor Griekenland lager dan voor andere landen, net te doen alsof het allemaal onmogelijk was om iets te verbeteren omdat ze ooit dat probleem zouden moeten gaan bespreken.
Dat is heel leuk en ik hoop voor ze dat ze daar boven komen maar als we eerlijk zijn behoort het land daar nu toch ook?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.
Voor een "dramatische groei" boven dat niveau uit is meer nodig.
[..]
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.
Daar zie ik geen verband tussen. Deregulering en corruptiebestrijding (en effectiever/efficienter maken van de overheid!) zou in ieder geval leiden tot hogere belastinginkomsten en veel meer en meer bestendige investeringen. Met die twee kun je verder groeien.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen.
Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.
Voor een "dramatische groei" boven dat niveau uit is meer nodig.
[..]
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.
En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.
En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.
Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.
Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.
Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.
Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?
ZE BETALEN NIETS !!!!quote:Op maandag 6 juli 2015 23:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.
Griekenland heeft een paar maanden een primair overschot gehad. Wat de situatie op dit moment is is anybody's guess.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.
Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.quote:
Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de Griekse staatsschuld voor extra onzekerheid in de Griekse economie zorgt. Investeerders, en dan doel ik op private bedrijsinvesteringen, kunnen op een sigarendoosje eenvoudig uitrekenen dat de huidige staatsschuld te hoog is. Het uitstellen van een herstructurering gaat dus niet helpen omdat men weet dat zoiets gaat volgen. En herstructureringen van staatsschuld zorgen voor risico's in een economie, dat vooruitzicht werkt economische groei dus extra tegen en ironisch genoeg ook het terugbetaalvermogen van de Griekse overheid.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....quote:Op dinsdag 7 juli 2015 02:42 schreef marsan het volgende:
[..]
Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.
Vertel dat maar aan de mensen in Letlandquote:Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....
Als ik 200% van mijn netto salaris uitgeef en ik verminder dat naar 100% heb ik 50% bezuinigd, dat is drastisch, maar wil niet zeggen dat ik in mijn nieuwe situatie te krap leef.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 09:06 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_uit_de_euro___.html
Nederland moet in een nieuwe zeer hechtte muntunie met gelijke jonge sterke landen zoals Duitsland , Vlaanderen, Denemarken, Noorwegen en Polen
Wat schattig dat de Telegraaf denkt dat het alleen maar die 18 miljard gaat kosten en dat Italie, Spanje, Portugal en Frankrijk dan hun staatsschuld en hun Target2-aandeel niet in minder waard geworden euro's maar in harde Neuro's terug zullen gaan betalen.quote:Griekenland moet in de eurozone blijven en juist Nederland moet de door een continue crisis geteisterde muntunie verlaten.
Daarbij zullen we tegelijk echter wel moeten accepteren dat we de 18 miljard euro die ons land via de steunprogramma’s aan de Grieken geleend heeft definitief kwijt zijn.
Dat komt naar voren in een uitgebreid onderzoek onder bijna duizend Nederlanders dat in opdracht van De Telegraaf is uitgevoerd door Bureau Consumentenonderzoek.
...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |