Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.quote:Op maandag 6 juli 2015 21:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Die "marxistische idioten" hebben anders wel gelijk dat na vijf jaar de situatie nog steeds uitzichtloos is, dat er gewoon een schuldenherstructurering moet komen en dat het daarom voor heel Europa beter is om in ieder geval niet op dezelfde manier door te gaan. Het was beter geweest als de Troika zélf tot dat inzicht was gekomen, maar goed, dat was blijkbaar ijdele hoop.
Klopt, en eentje is gelukkig van het toneel verdwenen. Nu die andere nog.quote:Op maandag 6 juli 2015 21:49 schreef Perrin het volgende:
Yup. Eindeloos geduld en geen duidelijke grenzen stellen, daar kweek je onbeschofte etters mee..
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.
Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt? Als enige land in de EU is het juist Griekenland dat alleen kan gedijen onder een economie die wordt beschermd door de staat (in opdracht van hun vriendjes met monopolies)?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt?
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.quote:Toevallig kom ik veel in Turkije, een land waar lang niet alles perfect is, maar dat als een tierelier is gegroeid onder andere omdat de regering aanvankelijk serieus was bij het bestrijden van corruptie, het kappen in belemmeringen om er zaken te doen en de economie open te gooien naar de wereld.
De schuldenlast - feitelijk - op dit moment is voor Griekenland lager dan voor andere landen, net te doen alsof het allemaal onmogelijk was om iets te verbeteren omdat ze ooit dat probleem zouden moeten gaan bespreken.
Dat is heel leuk en ik hoop voor ze dat ze daar boven komen maar als we eerlijk zijn behoort het land daar nu toch ook?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.
Voor een "dramatische groei" boven dat niveau uit is meer nodig.
[..]
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.
Daar zie ik geen verband tussen. Deregulering en corruptiebestrijding (en effectiever/efficienter maken van de overheid!) zou in ieder geval leiden tot hogere belastinginkomsten en veel meer en meer bestendige investeringen. Met die twee kun je verder groeien.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen.
Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.
Voor een "dramatische groei" boven dat niveau uit is meer nodig.
[..]
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.
En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.
En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.
Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.
Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.
Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.
Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?
ZE BETALEN NIETS !!!!quote:Op maandag 6 juli 2015 23:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.
Griekenland heeft een paar maanden een primair overschot gehad. Wat de situatie op dit moment is is anybody's guess.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.
Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.quote:
Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de Griekse staatsschuld voor extra onzekerheid in de Griekse economie zorgt. Investeerders, en dan doel ik op private bedrijsinvesteringen, kunnen op een sigarendoosje eenvoudig uitrekenen dat de huidige staatsschuld te hoog is. Het uitstellen van een herstructurering gaat dus niet helpen omdat men weet dat zoiets gaat volgen. En herstructureringen van staatsschuld zorgen voor risico's in een economie, dat vooruitzicht werkt economische groei dus extra tegen en ironisch genoeg ook het terugbetaalvermogen van de Griekse overheid.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....quote:Op dinsdag 7 juli 2015 02:42 schreef marsan het volgende:
[..]
Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.
Vertel dat maar aan de mensen in Letlandquote:Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....
Als ik 200% van mijn netto salaris uitgeef en ik verminder dat naar 100% heb ik 50% bezuinigd, dat is drastisch, maar wil niet zeggen dat ik in mijn nieuwe situatie te krap leef.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 09:06 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_uit_de_euro___.html
Nederland moet in een nieuwe zeer hechtte muntunie met gelijke jonge sterke landen zoals Duitsland , Vlaanderen, Denemarken, Noorwegen en Polen
Wat schattig dat de Telegraaf denkt dat het alleen maar die 18 miljard gaat kosten en dat Italie, Spanje, Portugal en Frankrijk dan hun staatsschuld en hun Target2-aandeel niet in minder waard geworden euro's maar in harde Neuro's terug zullen gaan betalen.quote:Griekenland moet in de eurozone blijven en juist Nederland moet de door een continue crisis geteisterde muntunie verlaten.
Daarbij zullen we tegelijk echter wel moeten accepteren dat we de 18 miljard euro die ons land via de steunprogramma’s aan de Grieken geleend heeft definitief kwijt zijn.
Dat komt naar voren in een uitgebreid onderzoek onder bijna duizend Nederlanders dat in opdracht van De Telegraaf is uitgevoerd door Bureau Consumentenonderzoek.
...
quote:Greek debt haircut not a taboo -Luxembourg FinMin
LUXEMBOURG, JULY 7
Fellow euro zone governments could consider writing off some of Greece's debt -- but only if Athens also commits to a package of reforms, Luxembourg Finance Minister Pierre Gramegna said on Tuesday.
"A haircut is not taboo for Luxembourg in the sense that everything can be talked about," Gramegna told 100.7 radio.
"But it has to be talked about in a global package. If it were presented in a way that the 18 partners have to make a haircut and Greece simply does what it wants that is unacceptable." (Reporting by Michele Sinner; Writing by Robert-Jan Bartunek; Editing by Alastair Macdonald)
http://uk.reuters.com/art(...)dUKL8N0ZN0LS20150707
Eh, de schuldenlast op zich was geen aanleiding om aan te nemen dat Griekenland in een ongecontroleerde default zou gaan. Dat is iets wat pas een feit is geworden nadat de amateurs Tsipras en Varoufakis van een slechte situatie een absolute chaos hadden gemaakt.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 03:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de Griekse staatsschuld voor extra onzekerheid in de Griekse economie zorgt. Investeerders, en dan doel ik op private bedrijsinvesteringen, kunnen op een sigarendoosje eenvoudig uitrekenen dat de huidige staatsschuld te hoog is. Het uitstellen van een herstructurering gaat dus niet helpen omdat men weet dat zoiets gaat volgen. En herstructureringen van staatsschuld zorgen voor risico's in een economie, dat vooruitzicht werkt economische groei dus extra tegen en ironisch genoeg ook het terugbetaalvermogen van de Griekse overheid.
Niet heel opzienbarend, afschrijving is al een hele tijd geen taboe meer. Het is alleen geen actueel onderwerp omdat de Grieken nog helemaal niet betalen. De schuld is wel belangrijk als hefboom op de Grieken om nou eindelijk eens structureels te gaan doen. Anders dan willekeurig hakken in uitgaven en belastingen verhogen op de pechvogels die geen vrijstelling van belasting krijgen.quote:
Tja Letland is een land dat al veel langer extreme armoede kent. Totaal andere situatie dus.quote:
Wat is dit nou weer voor kulargument. Alsof heel hard bezuinigen terwijl er al armoede is, minder erg is dan minder hard bezuinigen in een welvarender land. Hoe kom je erop?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:43 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja Letland is een land dat al veel langer extreme armoede kent. Totaal andere situatie dus.
De Griekse bevolking heeft niet categorisch "nee" tegen bezuinigingen gezegd. Het ging specifiek om een voorliggend pakket aan maatregelen dat geen enkele schuldenkwijtschelding inhield, en het is begrijpelijk dat de Grieken daar niet mee in wouden stemmen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:05 schreef Coelho het volgende:
Het blijkt dus een referendum van niks geweest te zijn? De Griekse bevolking geeft aan niet meer mee te willen in de bezuinigingen die Europa wil doorvoeren. Toch blijft er gepraat worden en wordt er zelfs gesproken over een kwijtschelding van de schulden. Hoe bizar. Het volk wil niet, dan is een Grexit toch nog de enige oplossing? Of wordt er weer geld in het vooruitzicht gesteld? In dat geval stel ik een referendum in de overige lidstaten voor, waar misschien wel 90% van de mensen wil stoppen met het gooien van geld in deze bodemloze put.
Niet waar, ten eerste is het verlengen van de looptijd en het instellen van een moratorium wel degelijk een verkapte kwijtschelding, maar daarnaast was er ook nadrukkelijk gezegd dat er in de toekomst over afschrijving kon worden gepraat.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:09 schreef Igen het volgende:
[..]
De Griekse bevolking heeft niet categorisch "nee" tegen bezuinigingen gezegd. Het ging specifiek om een voorliggend pakket aan maatregelen dat geen enkele schuldenkwijtschelding inhield, en het is begrijpelijk dat de Grieken daar niet mee in wouden stemmen.
mits pensioenen van 600 euro teruggingen naar 300 euro en BTW en huren fors verhoogd zou wordenquote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Niet waar, ten eerste is het verlengen van de looptijd en het instellen van een moratorium wel degelijk een verkapte kwijtschelding, maar daarnaast was er ook nadrukkelijk gezegd dat er in de toekomst over afschrijving kon worden gepraat.
Er stond nergens dan pensioenen gehalveerd worden, of dat huren fors omhoog gaan. De BTW zou wel worden verhoogd, vooral door uitzonderingen (o.a. de eilanden) te schrappen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:31 schreef homme7 het volgende:
[..]
mits pensioenen van 600 euro teruggingen naar 300 euro en BTW en huren fors verhoogd zou worden
Het griekse pensioen verhaal word zwaar overdreven. Ze hebben daar al flink op bezuinigd en die leeftijd is al opgetrokken tot 67. Zie ook:quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:45 schreef miro86 het volgende:
[..]
Er stond nergens dan pensioenen gehalveerd worden, of dat huren fors omhoog gaan. De BTW zou wel worden verhoogd, vooral door uitzonderingen (o.a. de eilanden) te schrappen.
Dat de Grieken tot hun 67e gaan doorwerken met minder mogelijkheden voor vroegpensioen(gratis, tegen dezelfde voorwaarden) lijkt me ook best handig eigenlijk.
Een pensioen van 1.500 euro vanaf 55 jaar in een 3e wereldland is gewoon krankzinnig! In vergelijkbare landen zijn de pensioenen 70% lager.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Gisteren had canvas een documantaire uit griekenland en daar verteld een oudere man dat zijn pensioen al gekort was, van 1500 naar 1000 euro terug gebracht. De zoon van 38 was werkeloos en woonde ook weer thuis, met 3 personen moest men op dit moment rondkomen van 1000 euro. Men vertelde alleen niet hoeveel de vaste lasten waren.
Volgens mij was het deze uitzending:
http://www.canvas.be/prog(...)a4-98aa-3717ab3b9aed
Jep AOW is iets van ¤1000 voor een alleenstaande of iets van ¤1500 voor samenwonenden.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
Als je de eerste berichten over het Griekse voorstel hoort mag je je afvragen waarom Tsipras dat referdum uberhaupt heeft gehouden. Was dat om de Grieken te overtuigen van het feit dat er echt niks anders opzat? Een weekje echte bezuinigingen via de ATM om elke andere oplossing een overwinning te laten zijn?
En opa2012 heeft natuurlijk volkomen gelijk dat een pensioen van ¤1500 in een derde wereld land absurd is. Volgens mij is dat nog meer dan de AOW in Nederland.
Je weet dat mensen in Nederland een opgebouwd pensioen bovenop hun AOW krijgen?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
En opa2012 heeft natuurlijk volkomen gelijk dat een pensioen van ¤1500 in een derde wereld land absurd is. Volgens mij is dat nog meer dan de AOW in Nederland.
Voor een pensioen heb je toch zelf gewerkt?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
Als je de eerste berichten over het Griekse voorstel hoort mag je je afvragen waarom Tsipras dat referdum uberhaupt heeft gehouden. Was dat om de Grieken te overtuigen van het feit dat er echt niks anders opzat? Een weekje echte bezuinigingen via de ATM om elke andere oplossing een overwinning te laten zijn?
Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. .quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep AOW is iets van ¤1000 voor een alleenstaande of iets van ¤1500 voor samenwonenden.
Maar daar gaat het niet over. Het gaat over pre-pensioen en extra toeslagen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je weet dat mensen in Nederland een opgebouwd pensioen bovenop hun AOW krijgen?
Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:14 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet over. Het gaat over pre-pensioen en extra toeslagen.
Als ze het zelf zouden betalen zou er ook geen punt zijn. Dus daarom Grexit.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. .![]()
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
1113 voor alleenstaande en 1880 voor samenwonenden (bruto)
Wat is nu een procent of 10 of 25 te weinig vertellen om maar zogenaamd je punt te maken over griekenland.
Dat is niet zo maar al was dat wel zo dan hadden ze dat makkelijk kunnen voorkomen door belasting en premie's te betalen [en te innen, en zelfs Tsipras weigert dat te doen], meer dan 1 regering vooruit te kijken, en voor elkaar te zorgen zoals men dat in de rest van de EU wel doet.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.
De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem. Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:26 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat is niet zo maar al was dat wel zo dan hadden ze dat makkelijk kunnen voorkomen door belasting en premie's te betalen [en te innen, en zelfs Tsipras weigert dat te doen], meer dan 1 regering vooruit te kijken, en voor elkaar te zorgen zoals men dat in de rest van de EU wel doet.
Eh.. zoals het Griekse pensioenstelsel is opgebouwd kun je er bijna gif opnemen dat iemand met een pensioen van 1500 er juist bijna niks aan heeft bijgedragen. De mensen waar je medelijden mee zou moeten hebben zijn degenen die het vóór de crisis al moesten doen met een pensioen op het derde wereldniveau waar het redelijkerwijs zou horen. En van die mensen heeft Griekenland er zat, die hebben nooit 1500 euro bijelkaar gezien waarschijnlijk in hun hele leven en die denken dat deze meneer met zijn 1000 euro nog steeds een zeikerige rijke stinkerd is.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.
Kletsika weer zoals gebruikelijk; het moratorium op rente en afbetalingen van de schuld maken dat Griekenland een lichtere schuldenlast heeft dan andere landen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem. Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.
quote:Eurogroep voorbij, geen Grieks voorstel
De eurogroep is voorbij, eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem staat zometeen de pers te woord. Dit is naar alle waarschijnlijkheid via de livestream te volgen.
Ook lijkt het erop dat de Grieken geen nieuw voorstel hebben ingebracht. Dit melden verschillende journalisten.
Omdat ik dat uit het hoofd deedquote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. .![]()
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
1113 voor alleenstaande en 1880 voor samenwonenden (bruto)
Wat is nu een procent of 10 of 25 te weinig vertellen om maar zogenaamd je punt te maken over griekenland.
Op eigen verzoek maar dat vergeet je te melden.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs
De Europese belastingbetaler ja niet de Griekse. Vervolgens zijn die leningen omgezet van kortdurend hoge rente naar zeer lang durend met een lage rente. Zo ver zelfs dat de rentelasten van de Grieken nu lager is als die van de Portugezen.quote:en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem.
quote:Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.
Dat was om kiezers te paaien, ik kan me niet voorstellen dat hij zich dat werkelijk inbeeldde.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef HiZ het volgende:
Haha, iemand die zich Varoufake nog herinnert? Die had toch gezegd dat er een kant en klare overeenkomst lag die binnen 24 uur na het referendum kon worden ondertekend?
Kan wel wezen, nu blijkt dat ze nog niet eens een voorstel hebbenquote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat was om kiezers te paaien, ik kan me niet voorstellen dat hij zich dat werkelijk inbeeldde.
Nee, dat herinner ik me niet want dat heeft hij niet gezegd.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef HiZ het volgende:
Haha, iemand die zich Varoufake nog herinnert? Die had toch gezegd dat er een kant en klare overeenkomst lag die binnen 24 uur na het referendum kon worden ondertekend?
Al zou er een voorstel zijn, als Griekse regering zou ik dat nu nooit op tafel leggen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kan wel wezen, nu blijkt dat ze nog niet eens een voorstel hebben
Maar hij heeft hoe dan ook gelogen want hij wist toen al voor 100% zeker dat er GEEN overeenkomst zou kunnen komen [want zonder plan is dat onmogelijk].quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat herinner ik me niet want dat heeft hij niet gezegd.
Hij heeft gezegd dat er wat hem betreft binnen 24 uur een akkoord kon zijn. Dat kan ook best, ze zijn al maanden aan het onderhandelen, iedereen weet hoe de kaarten liggen. Binnen 24 uur kun je een heleboel knopen doorhakken. Maar dan moet je natuurlijk wel durven.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:23 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar hij heeft hoe dan ook gelogen want hij wist toen al voor 100% zeker dat er GEEN overeenkomst zou kunnen komen [want zonder plan is dat onmogelijk].
Tja, zal ik je geheugen dan even opfrissen ?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat herinner ik me niet want dat heeft hij niet gezegd.
Met Grieken wel ja.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij heeft gezegd dat er wat hem betreft binnen 24 uur een akkoord kon zijn. Dat kan ook best, ze zijn al maanden aan het onderhandelen, iedereen weet hoe de kaarten liggen. Binnen 24 uur kun je een heleboel knopen doorhakken. Maar dan moet je natuurlijk wel durven.
Niet nodig.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, zal ik je geheugen dan even opfrissen ?
quote:Mr. Varoufakis clarified on his Twitter account that “we could have an agreement within 24 hours, however our toxic media rushed to report that I predicted an agreement within 24 hours. What can one say?”
Eigenlijk zou ik gewoon willen dat Rutte de vergaderzaal verlaat nadat Tsipras officiëel heeft verteld dat er weer geen volwaardig voorstel is.quote:
Hij heeft letterlijk gezegd 'A deal is more or less done'. Compleet met context. Maar goed, feiten tellen voor jou niet zo, dat wisten we al.quote:
Nog meer leugens:quote:
Hij liegt de hele bende aan elkaar met zijn mooie praatjes.... de macht van een populist/idealist.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij heeft letterlijk gezegd 'A deal is more or less done'. Compleet met context. Maar goed, feiten tellen voor jou niet zo, dat wisten we al.
Ja dat weet ik wel, maar er zitten hier een paar Varoufake fanboys die de waarheid óók zitten te verdraaien.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:52 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Hij liegt de hele bende aan elkaar met zijn mooie praatjes.... de macht van een populist/idealist.
En daar hebben ze maandenlang mee onderhandeld terwijl alle gemaakte progressie door het putje ging.
Politici die zaken beloven die ze uiteindelijk niet waarmaken, stop de persenquote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:48 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Nog meer leugens:
"Finance Minister Yanis Varoufakis expressed his complete certainty that banks will open again next Tuesday, after the referendum, in statements to reporters as he arrived at the finance ministry."
"When reporters asked if banks will still open, even if there is no deal with the country's creditors, Varoufakis said that they will open "with an agreement", which he insisted was a certainty."
Ik snap de selectieve verontwaardiging ten opzichte van varoufakis niet in deze discussie. Waarom willen de mensen onze eigen leugenaars zoals de jager "u krijgt alles terug met rente", niet op de brandstapel hebben? Is varoufakis de bliksemafleider zodat we niet naar onze landelijke en Europese (liegende) bestuurders hoeven te kijken. Deze bestuurders die juist zogenaamd meer kennis van zaken zouden moeten hebben en ons juist behoed zouden moeten hebben van deze ellende.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 17:07 schreef Reya het volgende:
[..]
Politici die zaken beloven die ze uiteindelijk niet waarmaken, stop de persen
Flauw argument van Duitsland. De hulp voor Griekenland is toch immers voor een groot deel een bail-out van particuliere obligatiehouders geweest. Als die die nog steeds in bezit hadden gehad, dan was het wél in orde geweest.quote:Auch Bundesfinanzminister Wolfgang Schäuble sagt, er sei "gespannt, was die Griechen jetzt vorlegen." Auf die Frage, ob es einen Schuldenschnitt gebe, sagte er: "Wer die europäischen Verträge kennt, der weiß, dass ein Schuldenschnitt unter das Bail-Out-Verbot fällt." Im EU-Vertrag besagt dieses Verbot in Artikel 125, dass Staaten nicht füreinander haften dürfen. Erlaubt sind demnach gegenseitige finanzielle Garantien.
http://www.sueddeutsche.d(...)-kein-muss-1.2554477
Juridische muggenzifterij.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 18:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Flauw argument van Duitsland. De hulp voor Griekenland is toch immers voor een groot deel een bail-out van particuliere obligatiehouders geweest. Als die die nog steeds in bezit hadden gehad, dan was het wél in orde geweest.
En anders kan de Eurogroep toch alle noodleningen tegen marktwaarde verkopen (met een flink verlies dus). Dan is het geen bail-out van een land. En dan kan Griekenland ineens wel weer failliet gaan. Als het via die route kan, dan moet je ook niet al te kinderachtig doen over de juridische aspecten van een directe schuldherstructurering, zou ik zeggen.
Met nadruk op kan .quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef HiZ het volgende:
Euh, op vrijdag zei hij nog:quote:
quote:"This has been a difficult week but it is an investment on a viable solution. The state will be able to pay salaries and pensions because we will have a deal by Monday, one way or another,” Greek Finance Minister Yanis Varoufakis said on Greek radio on Friday. - See more at: http://greece.greekreport(...)sthash.o1tH15Zu.dpuf
Die foto vraagt om Photoshopquote:Op dinsdag 7 juli 2015 19:42 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
Tsipras en Draghi bij de eurotop.
1500 euro is niet veel als je er met 3 generaties van moet rondkomen. Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland.. Dat matched niet met elkaar.prijzen moeten omlaag, dan kunnen lonen en pensioenen ook omlaag.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
Leuk argument, maar in de praktijk betekent het natuurlijk dat je zit te bepleiten dat je in Griekenland op je 20e met pensioen mag, behalve dat de betaling via je grootmoeder loopt.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
1500 euro is niet veel als je er met 3 generaties van moet rondkomen. Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland.. Dat matched niet met elkaar.prijzen moeten omlaag, dan kunnen lonen en pensioenen ook omlaag.
Nou, ik zou zeggen dat het in de eerste plaats ervoor pleit om zoiets als de bijstand in te voeren, zoals werkelijk elk ander Europees land ook heeft.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk argument, maar in de praktijk betekent het natuurlijk dat je zit te bepleiten dat je in Griekenland op je 20e met pensioen mag, behalve dat de betaling via je grootmoeder loopt.
Wat overigens ook een opwaartse druk op de lonen veroorzaakt en dus ook voor de kosten van levensonderhoud.
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, ik zou zeggen dat het in de eerste plaats ervoor pleit om zoiets als de bijstand in te voeren, zoals werkelijk elk ander Europees land ook heeft.
Oehh spannend, wat zijn ze aan het voorbereiden?quote:Op woensdag 8 juli 2015 01:12 schreef HiZ het volgende:
Ik ben verbijsterd over de gang van zaken vanavond; het lijkt wel alsof Griekenland plotseling de side-show is geworden in iets veel groters. Zijn ze soms iets heel erg massiefs aan het voorbereiden anders dan alleen maar een Grexit?
Geen idee, ik kan er helemaal naast zitten dat ze die top doen om de Grexit voor te bereiden. Maar dat is een beetje tegenstrijdig met het geven van een opdracht aan de Grieken die die Grexit juist moet voorkomen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 01:15 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Oehh spannend, wat zijn ze aan het voorbereiden?
Ik moet het nog zien of het goedkomt met Griekenland binnen de Euro. Mogen de burgers van de overige lidstaten eigenlijk stemmen met een referendum over het nieuwe voorstel? Ik denk dat ik de uitslag dan wel weet, voedselhulp voor Griekenland.quote:I am strongly against Grexit but I can’t prevent it unless the Greek government do what they need to do. We have a Grexit scenario prepared in detail; we have a scenario as far as humanitarian aid is concerned.
ik zou niet weten wat. Het enige dat de eurocrisis kan oplossen zonder de euro op te blazen is het invoeren van eurobonds en het inleveren van meer souverijniteit van de lidstaten. Ik zie dit niet gebeuren, dan is de enige oplossing die overblijft het afschaffen van de monetaire unie... Ik zie dit helaas ook voorlopig niet gebeuren, dus zullen we blijven doormodderen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 01:12 schreef HiZ het volgende:
Ik ben verbijsterd over de gang van zaken vanavond; het lijkt wel alsof Griekenland plotseling de side-show is geworden in iets veel groters. Zijn ze soms iets heel erg massiefs aan het voorbereiden anders dan alleen maar een Grexit?
Onzin. De prijzen in Griekenland zijn lager dan in Nederland en lager dan gemiddeld in de EU. (data zijn hier)quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |