Beschaving is iets wat je moet onderhouden, iets wat je moet verdedigen, omdat de welvaart en stabiliteit die er voor nodig zijn geen gegeven zijn en als ze een gegeven lijken anderen ze maar wat graag komen halen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we het als een teken van beschaving zien dat we in NE relatief 'weinig' geld besteden aan het leger.
Lekker beknibbelen op een brandblusser terwijl je schutting in de fik staat.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we het als een teken van beschaving zien dat we in NE relatief 'weinig' geld besteden aan het leger.
Een soort van de deur open doen voor een Tokkie die je huis komt leeghalen, want ja, het is niet zo beschaafd om hem met een schop onder zijn reet huiswaarts te sturen...quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"Ik breek zelf nooit in, dus ik hoef ook mijn huis niet te beveiligen tegen inbraak."quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een soort van de deur open doen voor een Tokkie die je huis komt leeghalen, want ja, het is niet zo beschaafd om hem met een schop onder zijn reet huiswaarts te sturen...
De huidige tendens is ook echt het 'willen onderhouden' van 'onze beschaving'. Het gaat er thans vooral om dat de valide, hoogopgeleide, liefst alleenstaande en kapitaalkrachtige rendabele Nederlander niet te veel last heeft van het 'sociaal afval', vertegenwoordigd, kennelijk, door ouderen, zieken en werklozen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Beschaving is iets wat je moet onderhouden, iets wat je moet verdedigen, omdat de welvaart en stabiliteit die er voor nodig zijn geen gegeven zijn en als ze een gegeven lijken anderen ze maar wat graag komen halen.
Ligt er maar net aan... Als dat een 'taak' wordt waarbij Rusland tot vijand wordt gebombardeerd, vraag ik me dat ten zeerste af.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Etto, vind jij niet dat NL een VN taak heeft?
Nee, NAVO. Maar daar houdt bijna niemand zich nog aan.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 09:44 schreef Elan het volgende:
Zijn toch EU-normen voor, hoeveel % BNP een EU-land aan zijn strijdkrachten moet besteden?
Nogmaals, vind jij dat NL een VN taak heeft, zoals ik zei, in de derde wereld.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan... Als dat een 'taak' wordt waarbij Rusland tot vijand wordt gebombardeerd, vraag ik me dat ten zeerste af.
In de Derde Wereld lijkt mij de inzet op bepaalde momenten wel nuttig, ja. Of je daar het leger groots voor moet uitbreiden lijkt mij nog maar zeer de vraag. Het lijkt me ook niet de beweegreden voor de meeste voorstanders van een 'grote landmacht'.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nogmaals, vind jij dat NL een VN taak heeft, zoals ik zei, in de derde wereld.
Ze moeten iig meer budget hebben dan ze het nu krijgen. En waar het leger wordt ingezet bepalen wij zelf in een democratie.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In de Derde Wereld lijkt mij de inzet op bepaalde momenten wel nuttig, ja. Of je daar het leger groots voor moet uitbreiden lijkt mij nog maar zeer de vraag. Het lijkt me ook niet de beweegreden voor de meeste voorstanders van een 'grote landmacht'.
Dat geloof jij echt nog?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze moeten iig meer budget hebben dan ze het nu krijgen. En waar het leger wordt ingezet bepalen wij zelf in een democratie.
Jawel, als we een links kabinet hebben zal je zien dat het leger heel anders wordt ingezet dan met een CDA / VVD kabinet.quote:
Ken je dat EU referendum nog?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jawel, als we een links kabinet hebben zal je zien dat het leger heel anders wordt ingezet dan met een CDA / VVD kabinet.
Idealiter zou men bij elke inzet van het leger een referendum houden a la Zwitserland.
Ja, maar dat waren andere leugenaars aan de macht. Niet elke generatie leugenaars is hetzelfde.quote:
Nou. Dat scheelt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja, maar dat waren andere leugenaars aan de macht. Niet elke generatie leugenaars is hetzelfde.
Je hebt geen idee waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij beseft toch dat het leeuwendeel van die pensioenfondsen van en voor een zeer kleine minderheid van het volk is? Net als bij het salaris. De 10% die 70% krijgt etc.
Ik vind van niet. Er is geen gebod dat voorschrijft: "Gij zult elk jaar een vast percentage van uw BBP lenen". Het is een rammelend huishoudboekje. Je zou toch zeggen dat als het BBP stijgt men juist minder zou moeten lenen. Dat kan in zo'n situatie, zonder een centje pijn, maar we doen het niet.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:33 schreef Dagonet het volgende:
Een staatsschuld druk je uit in percentage van het BBP, dat is het enige dat relevant is. Het aantal centjes is dat niet want dat zegt niets. Iemand die 1000 euro verdient en 500 euro schuld heeft heeft een probleem. Iemand die 500 euro schuld heeft en 100.000 euro verdient merkt het niet eens.
Daar hebben we het laatst uitgebreid over gehad in een ander topic. Het klopt wat hij beweert.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 17:09 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je hebt geen idee waar je het over hebt.
quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan... Als dat een 'taak' wordt waarbij Rusland tot vijand wordt gebombardeerd, vraag ik me dat ten zeerste af.
Dan raadplegen we eerst het volksreferendum, voordat we actie ondernemen..quote:
Doe eens een bron.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 18:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Daar hebben we het laatst uitgebreid over gehad in een ander topic. Het klopt wat hij beweert.
POL / Nederland: een van de landen met de meeste vermogensongelijkheid. #4quote:
De bron is een post op FOK?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 18:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
POL / Nederland: een van de landen met de meeste vermogensongelijkheid. #4
Interessante discussies daar. Met dank aan Klopkoek voor zijn altijd relevante grafiekjes.
Als je er logisch over nadenkt dan moet je tot de conclusie komen dat het pensioenvermogen op dezelfde manier verdeeld is als de overige vermogensverdeling. Dat is Occam's razor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 18:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
De bron is een post op FOK?
Maar dit gaat te ver offtopic.
Ontopic: Meer defensie 14.gif
Maar je zou misschien ook eens jouw inzichten kunnen ventileren waarom jij vindt en weet waarom dat wat hij zegt niet klopt. Dat zou wat mij betreft zeer verhelderend zijn, zonder "bron-geroep". Want dit is zoals je ongetwijfeld weet vaak een zwaktebod, als het onderwerp waar het over gaat niet onomstreden is.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 17:09 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Of gewoon niet. Die mogelijkheid bestaat ook.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:41 schreef Andromache het volgende:
Zolang je Duitsland aan je kant hebt, zou ik als leek denken dat je in Nederland beter kunt investeren in marine en evt. in luchtmacht.
Zodat Duitsland de marine en luchtmacht van de hand kan doen? Dat bedoel je?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:41 schreef Andromache het volgende:
Zolang je Duitsland aan je kant hebt, zou ik als leek denken dat je in Nederland beter kunt investeren in marine en evt. in luchtmacht.
In Duitsland wordt op sommige vlakken nog harder gesneden dan hier.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:45 schreef Andromache het volgende:
Nee, dat niet direct. Duitsland heeft in ieder geval een veel groter landoppervlak, en verhoudingsgewijs kan ik me voorstellen dat dat land meer in landmacht dient te investeren dan Nederland hoeft te doen.
Dat dus, is ook compleet kapotbezuinigd.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:48 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Kan me vergissen, maar Duitse militaire apparaat is momenteel toch ook 3x niks?
Zoals je in de vorige opmerkingen al kon lezen, Duitsland is ook al een tijdje op de Nederlandse toer vwb defensie.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:45 schreef Andromache het volgende:
Nee, dat niet direct. Duitsland heeft in ieder geval een veel groter landoppervlak, en verhoudingsgewijs kan ik me voorstellen dat dat land meer in landmacht dient te investeren dan Nederland hoeft te doen.
Het is dan ook goed dat de Duitsers weer grote investeringen gaan doen. Er gaat o.a. een Leopard 3 gebouwd worden en het budget voor defensie gaat flink omhoog.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat dus, is ook compleet kapotbezuinigd.
Als je ziet dat Rusland 770.000 actieve millitaire heeft en 2 miljoen in reserve lach je wel even als je naar Europese strijdkrachten kijkt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:52 schreef Nintex het volgende:
[..]
Het is dan ook goed dat de Duitsers weer grote investeringen gaan doen. Er gaat o.a. een Leopard 3 gebouwd worden en het budget voor defensie gaat flink omhoog.
Ze zijn ook bezig met een aantal denktanks en organisaties om de situatie in Rusland beter te monitoren en scenario's te schetsen. Nu maar hopen dat er weer geen General Plan Ost uit rolt.
Eerst maar eens zien vwb dat budget. De leo3 gaat sowieso nog wel een tijdje duren.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:52 schreef Nintex het volgende:
[..]
Het is dan ook goed dat de Duitsers weer grote investeringen gaan doen. Er gaat o.a. een Leopard 3 gebouwd worden en het budget voor defensie gaat flink omhoog.
Duitsland heeft het wel over MEADS. Dat kon voor Nederland ook nog wel eens consequenties hebben ivm de Duits-Nederlandse Patriot samenwerking.quote:Ze zijn ook bezig met een aantal denktanks en organisaties om de situatie in Rusland beter te monitoren en scenario's te schetsen. Nu maar hopen dat er weer geen General Plan Ost uit rolt.
Het is allemaal puur symbolisch. We zouden het these days niet eens meer 3 dagen kunnen volhouden bij de Grebbeberg tegen het rode leger. Afschaffen wat mij betreftquote:Op vrijdag 15 mei 2015 19:59 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Als je ziet dat Rusland 770.000 actieve millitaire heeft en 2 miljoen in reserve lach je wel even als je naar Europese strijdkrachten kijkt.
De Russen komen echt niet voorbij Polen. Laat staan dat ze ooit de Grebbeberg bereiken. Het lukt ze niet eens om de padvinders uit Kiev snel en doeltreffend uit te schakelen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is allemaal puur symbolisch. We zouden het these days niet eens meer 3 dagen kunnen volhouden bij de Grebbeberg tegen het rode leger. Afschaffen wat mij betreft
Daarom voerden we het gevecht ook op de noord Duitse laagvlakte, zodat ze niet eens bij de Greb in de buurt kwamen...quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is allemaal puur symbolisch. We zouden het these days niet eens meer 3 dagen kunnen volhouden bij de Grebbeberg tegen het rode leger. Afschaffen wat mij betreft
Ik vind het altijd interessant als de kenner dit iets meer uitlegt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:11 schreef Nintex het volgende:
[..]
De Russen komen echt niet voorbij Polen. Laat staan dat ze ooit de Grebbeberg bereiken. Het lukt ze niet eens om de padvinders uit Kiev snel en doeltreffend uit te schakelen.
Een prachtig plaatje wat wat mij betreft meer problemen oproept dan dat het oplost...quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daarom voerden we het gevecht ook op de noord Duitse laagvlakte, zodat ze niet eens bij de Greb in de buurt kwamen...
[ afbeelding ]
http://www.orbat85.nl/
Welke hebben het dan over? En bij de Grebbeberg is echt strijd geleverd. Niet zo lang, maar toch.quote:
Dit riekt naar stemmingsmakerij.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:07 schreef waht het volgende:
Nee, Europa zal defensie blijven verwaarlozen totdat de bommen weer vallen. Wel zo goedkoop.
Dit was in de tijd van de koude oorlog he. Waarbij we met de bondgenoten in 48 uur tijd meer op de mat konden zetten dan tegenwoordig in 25 jaar.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een prachtig plaatje wat wat mij betreft meer problemen oproept dan dat het oplost...
Oke. Maar de Grebbeberg zegt je niets, qua legandarische strijd?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit was in de tijd van de koude oorlog he. Waarbij we met de bondgenoten in 48 uur tijd meer op de mat konden zetten dan tegenwoordig in 25 jaar.
Jawel, maar jij hebt het over de Russen. Dan denk ik in koude oorlog tactiek.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Oke. Maar de Grebbeberg zegt je niets, qua legandarische strijd?
Ah zo. Bij de Grebbeberg ging het inderdaad niet tegen de Russen, als ik me dat goed herinner.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, maar jij hebt het over de Russen. Dan denk ik in koude oorlog tactiek.
Stel 'het' escaleert dan gaan de Russen eerst naar Kharkov en een landbrug naar de Krim maken via Mariupol. Op dat moment is Oekraïne in een staat van oorlog. De Russen moeten dan eerst door de taaie Right Sector meute en allerlei private oligarchen legertjes, vervolgens kunnen ze Kiev bezetten en krijg je een soort van 2e Maidan tussen de Oekraïners en de Russische bezetter. Als ze dan nog verder willen escaleren dan zijn er twee mogelijkheden. Of ze gaan via de Baltische staten, waardoor ze direct in oorlog zijn met de NAVO of ze beginnen te kloten aan de grens met Polen. Echter zullen de Polen al gemobiliseerd zijn voor de Russen Kiev definitief veroverd hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind het altijd interessant als de kenner dit iets meer uitlegt.
Een indrukwekkend scenario. Waarvoor dank.quote:
Nope, helaas niet, maar dat zou ik wel tof vindenquote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een indrukwekkend scenario. Waarvoor dank.
Heb je al een baan in de richting waar dit soort zaken strategisch worden afgewikkeld?
Dat dacht ik al. Wel leuk om zoiets te lezen waar ikzelf nou eens een keer helemaal geen verstand van heb.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:50 schreef Nintex het volgende:
[..]
Nope, helaas niet, maar dat zou ik wel tof vinden
Hoe lang verwacht je dat het gaat duren voor Rusland geheel Oekraïne bezet heeft en Oekraïne gecapituleerd is?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:37 schreef Nintex het volgende:
Stel 'het' escaleert dan gaan de Russen eerst naar Kharkov en een landbrug naar de Krim maken via Mariupol. Op dat moment is Oekraïne in een staat van oorlog. De Russen moeten dan eerst door de taaie Right Sector meute en allerlei private oligarchen legertjes, vervolgens kunnen ze Kiev bezetten en krijg je een soort van 2e Maidan tussen de Oekraïners en de Russische bezetter. Als ze dan nog verder willen escaleren dan zijn er twee mogelijkheden. Of ze gaan via de Baltische staten, waardoor ze direct in oorlog zijn met de NAVO of ze beginnen te kloten aan de grens met Polen. Echter zullen de Polen al gemobiliseerd zijn voor de Russen Kiev definitief veroverd hebben.
Zie hiervoor #153, de laatste 3 zinnen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:38 schreef Awsom het volgende:
[..]
Hoe lang verwacht je dat het gaat duren voor Rusland geheel Oekraïne bezet heeft en Oekraïne gecapituleerd is?
Ik denk dat als Rusland het zsm wil, ze in 3 dagen in Kiev staan en binnen 2 weken al het verzet hebben uitgeschakeld. Het Russische leger is niet te vergelijken met het Oekraïense.
Ofwel, we kunnen op twee oortjes slapen met onze 3% die we aan het leger besteden.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 20:37 schreef Nintex het volgende:
[..]
Stel 'het' escaleert dan gaan de Russen eerst naar Kharkov en een landbrug naar de Krim maken via Mariupol. Op dat moment is Oekraïne in een staat van oorlog. De Russen moeten dan eerst door de taaie Right Sector meute en allerlei private oligarchen legertjes, vervolgens kunnen ze Kiev bezetten en krijg je een soort van 2e Maidan tussen de Oekraïners en de Russische bezetter. Als ze dan nog verder willen escaleren dan zijn er twee mogelijkheden. Of ze gaan via de Baltische staten, waardoor ze direct in oorlog zijn met de NAVO of ze beginnen te kloten aan de grens met Polen. Echter zullen de Polen al gemobiliseerd zijn voor de Russen Kiev definitief veroverd hebben.
De Polen hebben daarbij heel veel in het leger geïnvesteerd, omdat ze in situaties waarbij anderen hen zouden beschermen altijd de lul zijn geweest. Ik zou er zelfs op durven inzetten dat de Polen starten met het bombarderen van de Russen op Oekraïens grondgebied nog voor ze de grens bereiken.
Het enige dat Rusland kan doen is via hun propaganda, Kremlin trolls op het internet en politieke inmenging proberen om net als in Oekraïne verdeeldheid te zaaien in staten die daar gevoelig voor zijn en hopen dat ze cruciale leden van de NAVO/EU kunnen losweken van het geheel. Dan kan Surkov zijn natte droom van oorlogen tussen provincies waar maken. Wat je echter ziet in Oekraïne is dat wanneer er duidelijke linies vormen en er niet meer een dorp-na-dorp guerrillastrijd is, dat de Russen hele grote verliezen moeten incasseren voor kleine overwinningen.
Als ze Oekraïne al niet onder de duim krijgen dan hebben ze al helemaal geen kans tegen meer stabiele en sterkere staten.
Inderdaad, laat de anderen de vuile klusjes maar opknappen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ofwel, we kunnen op twee oortjes slapen met onze 3% die we aan het leger besteden.
Welke vuile klusjes? Welke NATO-bondgenoot wordt aangevallen?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:54 schreef Awsom het volgende:
[..]
Inderdaad, laat de anderen de vuile klusjes maar opknappen.
Dat is mooi dat we dan op je kunnen rekenen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welke vuile klusjes? Welke NATO-bondgenoot wordt aangevallen?
Het veilig stellen van de olie in Irak?
Misschien was de oorlog in Afghanistan gerechtvaardigd maar wat was de uitkomst van die oorlog? Is het leven van de gewone Afghanen nu beter dan hoe het was onder dat verschrikkelijke Taliban-regime? Vrede komt niet uit de loop van een geweer.
In het hypothetische geval dat het leger daadwerkelijk nodig zou zijn om het goede in Europa te beschermen dan zou ik me direct melden als vrijwilliger. Met plezier.
Ook al was Rotterdam niet gebombardeerd dan nog was het een kwestie van dagen geweest totquote:Op vrijdag 15 mei 2015 12:28 schreef MouzurX het volgende:
Die vergelijking met de tweede wereldoorlog is ook lekker krom. Ookal hadden we toen het leger in een betere staat gehouden dan was je nog steeds kapot gebombardeerd. Sowieso hielden de legereenheden bij de Grebbeberg nog wel enigszins stand (lang genoeg tot Franse/Britse eenheden in Nederland zouden zijn aangekomen). Maarja we gaven ons maar over om (tevergeefs) brandende steden te vermijden.
Ik weet niet wat je met "de bommen" bedoelt (dirty bomb of conventioneel) maar ik heb hetzelfde vermoeden. Ik pin me niet vast op een getal maar je zal belachelijk veel moeten investeren om elke vijand te kunnen verslaan zonder dat ze bij ons veel schade aanrichten. Ik zie dan ook liever dat er wordt geïnvesteerd in een sterk ontwikkelde maatschappij (opleiding, technologie, economie, gezondheidszorg, armoedebestrijding...) en in diplomatie dan dat we onszelf voor heel erg veel geld een klein beetje weerbaarder maken.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:09 schreef Bart2002 het volgende:
Bram, zie ook #147 voor de sentimenten. Het is eenvoudig te verdedigen dat we in ieder geval 50% of liefst meer van het BBP zouden moeten uitgeven om te voorkomen dat "de bommen gaan vallen".
En soortgelijke valse veiligheidsgevoelens. Het is een lastige strijd..
En dat van hetzelfde landje wat een paar honderd jaar eerder een heel stadje onder water zette om de vijand te verdrijven.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 12:28 schreef MouzurX het volgende:
Ja want Rusland valt wel even een NAVO land binnen met tanks.
Kernwapens bestaan niet.
Die vergelijking met de tweede wereldoorlog is ook lekker krom. Ookal hadden we toen het leger in een betere staat gehouden dan was je nog steeds kapot gebombardeerd. Sowieso hielden de legereenheden bij de Grebbeberg nog wel enigszins stand (lang genoeg tot Franse/Britse eenheden in Nederland zouden zijn aangekomen). Maarja we gaven ons maar over om (tevergeefs) brandende steden te vermijden.
Ja.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welke vuile klusjes? Welke NATO-bondgenoot wordt aangevallen?
Het veilig stellen van de olie in Irak?
Misschien was de oorlog in Afghanistan gerechtvaardigd maar wat was de uitkomst van die oorlog? Is het leven van de gewone Afghanen nu beter dan hoe het was onder dat verschrikkelijke Taliban-regime? Vrede komt niet uit de loop van een geweer.
In het hypothetische geval dat het leger daadwerkelijk nodig zou zijn om het goede in Europa te beschermen dan zou ik me direct melden als vrijwilliger. Met plezier.
Top! Ik heb net al even gekeken, ik ga het binnenkort uitgebreid lezen. Ook leuk dat er zoveel oude foto's in staan.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:09 schreef Buster24 het volgende:
Ik heb er net een draad over online gezet
C&H / Nederland geeft zich over: 15 mei 1940 (toen & nu foto's)
De meningen daarover lijken nogal verdeeld te zijn onder hen die zich hier dagelijks in verdiepen. Andere clans die de macht hebben proberen over te nemen en nu tegen elkaar vechten, groteske armoede etc.quote:
Maak je daar geen illusie over, die olie was een voorname reden voor de oorlog, niet de enige reden maar het bevrijden van de olie was er in ieder geval geen. Een interessant oud interview (2004), hij is bepaald niet de enige die dit toen al stelde: Ja, die olie daar ben ik net zo goed tot op zekere hoogte van afhankelijk (een verregaande hoogtequote:Daarnaast ben jij als linkse rakker ook gewoon afhankelijk van olie. Als dat al de reden geweest zou zijn om irak binnen te vallen.
Die bommen was een post van waht #141. Als je het leger verwaarloost dan vallen de bommen vanzelf. Logisch gevolg, dat was zijn strekking. En als het over "investeren" gaat kan je dat denk ik ook beter doen op de gebieden die jij noemt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je met "de bommen" bedoelt (dirty bomb of conventioneel) maar ik heb hetzelfde vermoeden. Ik pin me niet vast op een getal maar je zal belachelijk veel moeten investeren om elke vijand te kunnen verslaan zonder dat ze bij ons veel schade aanrichten. Ik zie dan ook liever dat er wordt geïnvesteerd in een sterk ontwikkelde maatschappij (opleiding, technologie, economie, gezondheidszorg, armoedebestrijding...) en in diplomatie dan dat we onszelf voor heel erg veel geld een klein beetje weerbaarder maken.
Het een zet sowieso veel zoden aan de dijk, bij het ander ben je erg lang er hard aan het werken voor mogelijk een klein resultaat. Een no brainer, lijkt mij.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die bommen was een post van waht #141. Als je het leger verwaarloost dan vallen de bommen vanzelf. Logisch gevolg, dat was zijn strekking. En als het over "investeren" gaat kan je dat denk ik ook beter doen op de gebieden die jij noemt.
Ik hou van dat soort mensen. Zelfs al had hij ook wat valse trekjes.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
De held Willem Oltmans. Verguisd tot op het bot. Dit ook wel enigszins door zijn recalcitrante karakter..
Maar een bijzonder verstandig mens.
Hij werd niet rijk, hij kreeg een enorme schadevergoeding voor hoe de overheid hem behandeld hadquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hou van dat soort mensen. Zelfs al had hij ook wat valse trekjes.
Al met al heeft hij een mooi leven gehad, ook al deed de Nederlandse staat er alles aan om hem te slopen. Hij heeft een grote journalistieke carrière gehad, tal van boeken geschreven, een serieuze bijrol gespeeld in een AAA-film (naar analogie met de games, in de filmwereld gebruiken ze die term niet) en hij werd aan het einde nog rijk en kocht hier een mooi huis en een prachtige vleugel van.
Waarvoor dank. Nachtbrakerij in het verschiet. Je ziet niet zo goed hoeveel tekst dit is maar ik vermoed: heul veul.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij werd niet rijk, hij kreeg een enorme schadevergoeding voor hoe de overheid hem behandeld had
Zijn complete memoires zijn trouwens hier te lezen/downloaden
http://www.dbnl.org/tekst/oltm003memo00_01/
Hij werd rijk door die schadevergoeding en ja, die was meer dan terecht.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij werd niet rijk, hij kreeg een enorme schadevergoeding voor hoe de overheid hem behandeld had
Interessant.quote:Zijn complete memoires zijn trouwens hier te lezen/downloaden
http://www.dbnl.org/tekst/oltm003memo00_01/
Het zou zomaar kunnen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarvoor dank. Nachtbrakerij in het verschiet. Je ziet niet zo goed hoeveel tekst dit is maar ik vermoed: heul veul.
Echt héél erg veel, maar ook erg mooi leesvoer, een stuk wereldgeschiedenis, hij heeft zo ongelofelijk veel mensen ontmoet als journalistquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarvoor dank. Nachtbrakerij in het verschiet. Je ziet niet zo goed hoeveel tekst dit is maar ik vermoed: heul veul.
En het is precies de reden waarom je overheden moet wantrouwenquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij werd rijk door die schadevergoeding en ja, die was meer dan terecht.
Een apetizer.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja, dat maakt zijn verhalen zo interessant.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Echt héél erg veel, maar ook erg mooi leesvoer, een stuk wereldgeschiedenis, hij heeft zo ongelofelijk veel mensen ontmoet als journalist
Zij zit en zat natuurlijk op Biesles, zodat zij de brieven van smachtende jongemannen niet met het verlangde gevolg kon beantwoorden. Prachtige vrouw. Off-topic. Nu weer over de landmacht.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
smoorverliefd zou zijn geweest op de actrice Jodie Foster
Ja, hoog tijd daarvoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zij zit en zat natuurlijk op Biesles, zodat zij de brieven van smachtende jongemannen niet met het verlangde gevolg kon beantwoorden. Prachtige vrouw. Off-topic. Nu weer over de landmacht.
NAVO, 2%quote:
O mijn god. Ik heb het vermoeden dat ik dit bij leven niet ga redden. Maar je weet maar nooit.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Niet alleen zijn memoires, maar zijn complete werk staat hier
Ga mijn Kindle maar eens volproppen
http://www.dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=oltm003
Op diezelfde pagina dit:quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
O mijn god. Ik heb het vermoeden dat ik dit bij leven niet ga redden. Maar je weet maar nooit.
Ontwikkelingssamenwerkingquote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:14 schreef 10minuteman het volgende:
Er is al vaker geroepen. Nederland is straks weer de lul met zn lachertje van een leger.
Laatst toch ook Leo's verkocht dacht ik?
Maar goed, waar haalt men het geld vandaan om te investeren?
Geweldig inderdaad. En een wonder dat hij niet gewoon op brute wijze uit de weg is geruimd.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op diezelfde pagina dit:
Ook de loopjongen van Washington en de cia, Joseph Luns, heeft de voorstellen die Brezhnev op het 26e partijcongres heeft gedaan resoluut van de hand gewezen. Dan weet je hoe laat het is. Luns zou het van de vs ‘nogal onvoorzichtig vinden om, terwijl er zoveel onopgeloste vraagstukken zijn, naar een top-ontmoeting toe te snellen’. De man vertelt er nooit bij hoe hij zonder besprekingen op het hoogste niveau die onopgeloste vraagstukken denkt op te lossen. Ook de fameuze Raymond van den Boogaard plaatste op de opiniepagina van nrc Handelsblad met gezwinde spoed een ‘deskundig’ overzicht: de wil van de sterkste is de wet van het kremlin. Hij behandelt een proefschrift van politicoloog P.M.E. Volten over Brezhnev's peace program.
Dat missen wij in onze hedendaagse journalistiek: journalisten die op het brute af eerlijk zijn en die de kennis, de intelligentie en de contacten hebben om alles goed te overzien.
En het werven en opleiden van de tankbemanning.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:14 schreef 10minuteman het volgende:
Er is al vaker geroepen. Nederland is straks weer de lul met zn lachertje van een leger.
Laatst toch ook Leo's verkocht dacht ik?
Maar goed, waar haalt men het geld vandaan om te investeren?
daar gebruikte men in mei 1940 artillerie voor ... had niet zoveel nutquote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dat van hetzelfde landje wat een paar honderd jaar eerder een heel stadje onder water zette om de vijand te verdrijven.
Da's ook de reden dat er in samenwerking met de Duitsers een gelimiteerde tankcapaciteit terug wordt gebracht, zodat de specialistische kennis niet verloren gaat. Hadden ze kennelijk even niet aan gedacht in de eerste instantie.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 00:04 schreef Buster24 het volgende:
[..]
En het werven en opleiden van de tankbemanning.
Een tank kopen is een maar er moet nog personeel in ook.
Voor je een beetje tank-slagkracht hebt ben je jaren verder, aanschaffen, bestellen, personeel opleiden enz.
De vergelijking met de jaren 30 gaat natuurlijk ook meer over het beschikbare defensiebudget:quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:56 schreef Elfletterig het volgende:
Naar de jaren 30 verwijzen is tegenwoordig wel populair, of niet? Eerst hadden we een "ongekende economische crisis" (die in werkelijkheid een beperkte recessie was), toen kwamen de slachtofferrol van moslims die "de nieuwe Joden" zijn (verwijzend naar de jaren 30) en nu weer dit.
Wil je aandacht voor je verhaal, mekker over de jaren 30. Nu geloof ik trouwens best dat de Landmacht het nodige te wensen overlaat, maar vergelijkingen met de jaren 30 zijn totaal absurd. We leven in een compleet ander tijdperk met ook totaal andere politieke verhoudingen.
Ik snap je punt, maar ze trekken het breder. Ze hebben het niet over budget, maar over "toestand".quote:Op zaterdag 16 mei 2015 10:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
De vergelijking met de jaren 30 gaat natuurlijk ook meer over het beschikbare defensiebudget:
[ afbeelding ]
Het is dan ook een achterlijke en egoïstische manier van redeneren om te denken dat wij, door onder andere geografische ligging, niet zo veel hoeven uit te geven aan defensie. Wat is die hele 2% norm waard als wij toch zoiets hebben van ''mwah, hier komme ze tog nie''quote:Op zaterdag 16 mei 2015 12:58 schreef sp3c het volgende:
De toestantis gewoon vergelijkbaar
in 1930 waren de Duitsers net als de russen nu, een schim van wat ze waren ... hoeven we niet bang voor te zijn enz.
met dat verschil dat de russen alvast aan hun anschluss zijn begonnen
De vergelijking is wat flauw omdat je altijd in je achterhoofd hebt wat de Duitsers 10 jaar laterwaren terwijl het met de Russen nog alle kanten op kan maar feitelijk klopt hij wel
De laatste slag die Nederland voornamelijk met de hulp van de Pruisen en de Engelsen gewonnen heeft is de slag bij Waterloo. Daarna is het een groot debacle met WO2, Indonesië, en de Balkan. Afghanistan, Jemen in gedachte. Nederland heeft sinds Waterloo nooit meer een oorlog gewonnen. Geld uitgeven aan iets wat niet werkt is denk ik wel verspilling.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is dan ook een achterlijke en egoïstische manier van redeneren om te denken dat wij, door onder andere geografische ligging, niet zo veel hoeven uit te geven aan defensie. Wat is die hele 2% norm waard als wij toch zoiets hebben van ''mwah, hier komme ze tog nie''
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |