abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152631946
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jawel, maar jij hebt het over de Russen. Dan denk ik in koude oorlog tactiek.
Ah zo. Bij de Grebbeberg ging het inderdaad niet tegen de Russen, als ik me dat goed herinner. :)
Verder is het m.i. gevaarlijke stemmingsmakerij om de Rus weer als vijand te gaan zien in de richting van Koude Oorlog II. M.a.w. dat er een vijand gecreëerd moet worden ten gunste van onfrisse belangen en verborgen agenda's. Wat dat betreft is het FTM principe heel verstandig om de belangen te kunnen herleiden.
En een beetje leren van de geschiedenis. Misschien wel het allerbelangrijkste.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 15-05-2015 21:01:06 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_152632021
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik vind het altijd interessant als de kenner dit iets meer uitlegt.
Stel 'het' escaleert dan gaan de Russen eerst naar Kharkov en een landbrug naar de Krim maken via Mariupol. Op dat moment is Oekraïne in een staat van oorlog. De Russen moeten dan eerst door de taaie Right Sector meute en allerlei private oligarchen legertjes, vervolgens kunnen ze Kiev bezetten en krijg je een soort van 2e Maidan tussen de Oekraïners en de Russische bezetter. Als ze dan nog verder willen escaleren dan zijn er twee mogelijkheden. Of ze gaan via de Baltische staten, waardoor ze direct in oorlog zijn met de NAVO of ze beginnen te kloten aan de grens met Polen. Echter zullen de Polen al gemobiliseerd zijn voor de Russen Kiev definitief veroverd hebben.

De Polen hebben daarbij heel veel in het leger geïnvesteerd, omdat ze in situaties waarbij anderen hen zouden beschermen altijd de lul zijn geweest. Ik zou er zelfs op durven inzetten dat de Polen starten met het bombarderen van de Russen op Oekraïens grondgebied nog voor ze de grens bereiken.

Het enige dat Rusland kan doen is via hun propaganda, Kremlin trolls op het internet en politieke inmenging proberen om net als in Oekraïne verdeeldheid te zaaien in staten die daar gevoelig voor zijn en hopen dat ze cruciale leden van de NAVO/EU kunnen losweken van het geheel. Dan kan Surkov zijn natte droom van oorlogen tussen provincies waar maken. Wat je echter ziet in Oekraïne is dat wanneer er duidelijke linies vormen en er niet meer een dorp-na-dorp guerrillastrijd is, dat de Russen hele grote verliezen moeten incasseren voor kleine overwinningen.

Als ze Oekraïne al niet onder de duim krijgen dan hebben ze al helemaal geen kans tegen meer stabiele en sterkere staten.
pi_152632307
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:37 schreef Nintex het volgende:
Stel
Een indrukwekkend scenario. Waarvoor dank.
Heb je al een baan in de richting waar dit soort zaken strategisch worden afgewikkeld? :)
Verder heb ik het ongeïnformeerde idee dat ze op het gebied van binnenlandse "zaken" het "netjes" aanpakken maar dat ze ook tot onvoorstelbare "ultraviolence" in staat zijn als het doel hierom vraagt.
Ik zou mijn geld hier niet durven te verwedden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 15-05-2015 20:51:05 ]
pi_152632486
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Een indrukwekkend scenario. Waarvoor dank.
Heb je al een baan in de richting waar dit soort zaken strategisch worden afgewikkeld? :)
Nope, helaas niet, maar dat zou ik wel tof vinden
pi_152632613
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 20:50 schreef Nintex het volgende:

[..]

Nope, helaas niet, maar dat zou ik wel tof vinden
Dat dacht ik al. Wel leuk om zoiets te lezen waar ikzelf nou eens een keer helemaal geen verstand van heb.
Ik heb mijn vorige post nog iets aangevuld.
pi_152634193
quote:
Stel 'het' escaleert dan gaan de Russen eerst naar Kharkov en een landbrug naar de Krim maken via Mariupol. Op dat moment is Oekraïne in een staat van oorlog. De Russen moeten dan eerst door de taaie Right Sector meute en allerlei private oligarchen legertjes, vervolgens kunnen ze Kiev bezetten en krijg je een soort van 2e Maidan tussen de Oekraïners en de Russische bezetter. Als ze dan nog verder willen escaleren dan zijn er twee mogelijkheden. Of ze gaan via de Baltische staten, waardoor ze direct in oorlog zijn met de NAVO of ze beginnen te kloten aan de grens met Polen. Echter zullen de Polen al gemobiliseerd zijn voor de Russen Kiev definitief veroverd hebben.
Hoe lang verwacht je dat het gaat duren voor Rusland geheel Oekraïne bezet heeft en Oekraïne gecapituleerd is?

Ik denk dat als Rusland het zsm wil, ze in 3 dagen in Kiev staan en binnen 2 weken al het verzet hebben uitgeschakeld. Het Russische leger is niet te vergelijken met het Oekraïense.
pi_152634726
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:38 schreef Awsom het volgende:

[..]

Hoe lang verwacht je dat het gaat duren voor Rusland geheel Oekraïne bezet heeft en Oekraïne gecapituleerd is?

Ik denk dat als Rusland het zsm wil, ze in 3 dagen in Kiev staan en binnen 2 weken al het verzet hebben uitgeschakeld. Het Russische leger is niet te vergelijken met het Oekraïense.
Zie hiervoor #153, de laatste 3 zinnen.
Moet het netjes? In het zicht van de wereld, of effectief? Dat zouden ze ook wel kunnen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 21:52:36 #158
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152634885
quote:

[..]

De Polen hebben daarbij heel veel in het leger geïnvesteerd, omdat ze in situaties waarbij anderen hen zouden beschermen altijd de lul zijn geweest. Ik zou er zelfs op durven inzetten dat de Polen starten met het bombarderen van de Russen op Oekraïens grondgebied nog voor ze de grens bereiken.

Het enige dat Rusland kan doen is via hun propaganda, Kremlin trolls op het internet en politieke inmenging proberen om net als in Oekraïne verdeeldheid te zaaien in staten die daar gevoelig voor zijn en hopen dat ze cruciale leden van de NAVO/EU kunnen losweken van het geheel. Dan kan Surkov zijn natte droom van oorlogen tussen provincies waar maken. Wat je echter ziet in Oekraïne is dat wanneer er duidelijke linies vormen en er niet meer een dorp-na-dorp guerrillastrijd is, dat de Russen hele grote verliezen moeten incasseren voor kleine overwinningen.

Als ze Oekraïne al niet onder de duim krijgen dan hebben ze al helemaal geen kans tegen meer stabiele en sterkere staten.
Ofwel, we kunnen op twee oortjes slapen met onze 3% die we aan het leger besteden. :)
Ik begrijp maar al te goed dat het legervolk de acties van Rusland aangrijpt om voor extra geld te pleiten - iedere groepering pleit voor extra geld zo gauw die een opening ziet - maar laat politici er alsjeblieft niet intrappen.
Verder vindt de jongen in mij het allemaal reuze interessant (straaljagers, strategie, tactiek, explosies O+) maar de volwassene in mij beseft dat het weinig oplevert. Behalve misschien als we weer eens wat grondstoffen veilig stellen voor het 'westen' en zo maar willen we dat wel op die manier doen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152635002
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ofwel, we kunnen op twee oortjes slapen met onze 3% die we aan het leger besteden. :)
Inderdaad, laat de anderen de vuile klusjes maar opknappen. :N
  vrijdag 15 mei 2015 @ 21:59:54 #160
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152635265
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:54 schreef Awsom het volgende:

[..]

Inderdaad, laat de anderen de vuile klusjes maar opknappen. :N
Welke vuile klusjes? Welke NATO-bondgenoot wordt aangevallen? :?
Het veilig stellen van de olie in Irak?
Misschien was de oorlog in Afghanistan gerechtvaardigd maar wat was de uitkomst van die oorlog? Is het leven van de gewone Afghanen nu beter dan hoe het was onder dat verschrikkelijke Taliban-regime? Vrede komt niet uit de loop van een geweer.

In het hypothetische geval dat het leger daadwerkelijk nodig zou zijn om het goede in Europa te beschermen dan zou ik me direct melden als vrijwilliger. Met plezier.
#NoDAPL
pi_152635661
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien was de oorlog in Afghanistan gerechtvaardigd maar wat was de uitkomst van die oorlog? Is het leven van de gewone Afghanen nu beter dan hoe het was onder dat verschrikkelijke Taliban-regime? Vrede komt niet uit de loop van een geweer.

In het hypothetische geval dat het leger daadwerkelijk nodig zou zijn om het goede in Europa te beschermen dan zou ik me direct melden als vrijwilliger. Met plezier.
Dat is mooi dat we dan op je kunnen rekenen. :)
Bram, zie ook #147 voor de sentimenten. Het is eenvoudig te verdedigen dat we in ieder geval 50% of liefst meer van het BBP zouden moeten uitgeven om te voorkomen dat "de bommen gaan vallen".
En soortgelijke valse veiligheidsgevoelens. Het is een lastige strijd..
pi_152635671
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 12:28 schreef MouzurX het volgende:

Die vergelijking met de tweede wereldoorlog is ook lekker krom. Ookal hadden we toen het leger in een betere staat gehouden dan was je nog steeds kapot gebombardeerd. Sowieso hielden de legereenheden bij de Grebbeberg nog wel enigszins stand (lang genoeg tot Franse/Britse eenheden in Nederland zouden zijn aangekomen). Maarja we gaven ons maar over om (tevergeefs) brandende steden te vermijden.

Ook al was Rotterdam niet gebombardeerd dan nog was het een kwestie van dagen geweest tot
het Nederlandse leger had moeten capituleren vandaag trouwens 75 jaar geleden.

Ik heb er net een draad over online gezet
C&H / Nederland geeft zich over: 15 mei 1940 (toen & nu foto's)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:14:02 #163
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152635825
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:09 schreef Bart2002 het volgende:
Bram, zie ook #147 voor de sentimenten. Het is eenvoudig te verdedigen dat we in ieder geval 50% of liefst meer van het BBP zouden moeten uitgeven om te voorkomen dat "de bommen gaan vallen".
En soortgelijke valse veiligheidsgevoelens. Het is een lastige strijd..
Ik weet niet wat je met "de bommen" bedoelt (dirty bomb of conventioneel) maar ik heb hetzelfde vermoeden. Ik pin me niet vast op een getal maar je zal belachelijk veel moeten investeren om elke vijand te kunnen verslaan zonder dat ze bij ons veel schade aanrichten. Ik zie dan ook liever dat er wordt geïnvesteerd in een sterk ontwikkelde maatschappij (opleiding, technologie, economie, gezondheidszorg, armoedebestrijding...) en in diplomatie dan dat we onszelf voor heel erg veel geld een klein beetje weerbaarder maken.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:15:53 #164
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152635903
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 12:28 schreef MouzurX het volgende:
Ja want Rusland valt wel even een NAVO land binnen met tanks.
Kernwapens bestaan niet.

Die vergelijking met de tweede wereldoorlog is ook lekker krom. Ookal hadden we toen het leger in een betere staat gehouden dan was je nog steeds kapot gebombardeerd. Sowieso hielden de legereenheden bij de Grebbeberg nog wel enigszins stand (lang genoeg tot Franse/Britse eenheden in Nederland zouden zijn aangekomen). Maarja we gaven ons maar over om (tevergeefs) brandende steden te vermijden.

En dat van hetzelfde landje wat een paar honderd jaar eerder een heel stadje onder water zette om de vijand te verdrijven.
#NoDAPL
pi_152635963
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja.

Daarnaast ben jij als linkse rakker ook gewoon afhankelijk van olie. Als dat al de reden geweest zou zijn om irak binnen te vallen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:18:23 #166
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636011
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:09 schreef Buster24 het volgende:
Ik heb er net een draad over online gezet
C&H / Nederland geeft zich over: 15 mei 1940 (toen & nu foto's)
Top! Ik heb net al even gekeken, ik ga het binnenkort uitgebreid lezen. Ook leuk dat er zoveel oude foto's in staan.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:21:28 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636129
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:17 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ja.
De meningen daarover lijken nogal verdeeld te zijn onder hen die zich hier dagelijks in verdiepen. Andere clans die de macht hebben proberen over te nemen en nu tegen elkaar vechten, groteske armoede etc.

quote:
Daarnaast ben jij als linkse rakker ook gewoon afhankelijk van olie. Als dat al de reden geweest zou zijn om irak binnen te vallen.
Maak je daar geen illusie over, die olie was een voorname reden voor de oorlog, niet de enige reden maar het bevrijden van de olie was er in ieder geval geen. Een interessant oud interview (2004), hij is bepaald niet de enige die dit toen al stelde: Ja, die olie daar ben ik net zo goed tot op zekere hoogte van afhankelijk (een verregaande hoogte :{ ), helaas, maar ik zie liever dat we veel investeren in het vinden van alternatieven.
#NoDAPL
pi_152636288
De held Willem Oltmans. Verguisd tot op het bot. Dit ook wel enigszins door zijn recalcitrante karakter..
Maar een bijzonder verstandig mens.
pi_152636452
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je met "de bommen" bedoelt (dirty bomb of conventioneel) maar ik heb hetzelfde vermoeden. Ik pin me niet vast op een getal maar je zal belachelijk veel moeten investeren om elke vijand te kunnen verslaan zonder dat ze bij ons veel schade aanrichten. Ik zie dan ook liever dat er wordt geïnvesteerd in een sterk ontwikkelde maatschappij (opleiding, technologie, economie, gezondheidszorg, armoedebestrijding...) en in diplomatie dan dat we onszelf voor heel erg veel geld een klein beetje weerbaarder maken.
Die bommen was een post van waht #141. Als je het leger verwaarloost dan vallen de bommen vanzelf. Logisch gevolg, dat was zijn strekking. En als het over "investeren" gaat kan je dat denk ik ook beter doen op de gebieden die jij noemt.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:38:01 #170
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636872
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die bommen was een post van waht #141. Als je het leger verwaarloost dan vallen de bommen vanzelf. Logisch gevolg, dat was zijn strekking. En als het over "investeren" gaat kan je dat denk ik ook beter doen op de gebieden die jij noemt.
Het een zet sowieso veel zoden aan de dijk, bij het ander ben je erg lang er hard aan het werken voor mogelijk een klein resultaat. Een no brainer, lijkt mij.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:40:21 #171
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152636965
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
De held Willem Oltmans. Verguisd tot op het bot. Dit ook wel enigszins door zijn recalcitrante karakter..
Maar een bijzonder verstandig mens.
Ik hou van dat soort mensen. Zelfs al had hij ook wat valse trekjes.
Al met al heeft hij een mooi leven gehad, ook al deed de Nederlandse staat er alles aan om hem te slopen. Hij heeft een grote journalistieke carrière gehad, tal van boeken geschreven, een serieuze bijrol gespeeld in een AAA-film (naar analogie met de games, in de filmwereld gebruiken ze die term niet) en hij werd aan het einde nog rijk en kocht hier een mooi huis en een prachtige vleugel van.
#NoDAPL
pi_152637143
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_zonder_leger

Niet echt indrukwekkend tot nu toe, maar wel heel verstandig m.i.
En: bommen op Panama. Gewoon omdat het kan.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:46:00 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152637174
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik hou van dat soort mensen. Zelfs al had hij ook wat valse trekjes.
Al met al heeft hij een mooi leven gehad, ook al deed de Nederlandse staat er alles aan om hem te slopen. Hij heeft een grote journalistieke carrière gehad, tal van boeken geschreven, een serieuze bijrol gespeeld in een AAA-film (naar analogie met de games, in de filmwereld gebruiken ze die term niet) en hij werd aan het einde nog rijk en kocht hier een mooi huis en een prachtige vleugel van.
Hij werd niet rijk, hij kreeg een enorme schadevergoeding voor hoe de overheid hem behandeld had
Zijn complete memoires zijn trouwens hier te lezen/downloaden
http://www.dbnl.org/tekst/oltm003memo00_01/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_152637259
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hij werd niet rijk, hij kreeg een enorme schadevergoeding voor hoe de overheid hem behandeld had
Waarvoor dank. Nachtbrakerij in het verschiet. Je ziet niet zo goed hoeveel tekst dit is maar ik vermoed: heul veul.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:48:16 #175
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152637260
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hij werd rijk door die schadevergoeding en ja, die was meer dan terecht.

quote:
Interessant. :)
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')