abonnement Unibet Coolblue
pi_152612907
Allereerst wil ik de stichting Oud Ridderkerk en de stichting Oud Rijsoord bedanken voor hun hulp, zonder de foto's maar ook de hulp bij het vinden van locaties was deze draad niet tot stand gekomen.
Verder wil ik er op wijzen dat er over de mei dagen '40 een mooie serie gemaakt is door Jeroen die gedeeltelijk deze serie overlapt en een dankwoord richten aan Allert Goossens ik terroriseer Al al jaren met vragen over de mei dagen '40 waar hij bijna alles van weet en die kennis ook nog heeft samengebracht op de site Zuidfront

Na 4 dagen strijd bombardeerden de Duitsers op 14 mei 1940 Rotterdam de historici debatteren al jaren over de vraag of dit een terreur bombardement was of een tactisch bombardement om de grondtroepen te ondersteunen.

Het bombardement van Rotterdam was niet de beslissende aanleiding te capituleren. Dat was wel het dreigement om Utrecht te bombarderen, wat vrijwel zeker alleen maar bluf is geweest. Een Duitse officier kwam de overgave van de stad Utrecht eisen en pamfletten werden uitgeworpen dat de stad zou worden gebombardeerd. Er is echter nergens een spoor van zo'n plan in de Duitse archieven te vinden. Wel het pamflet en die gebeurtenis. Toen Winkelman dit vernam, vreesde hij een reprise van het Rotterdam debacle, en besloot toen na een half uur overleg met zijn directe ondercommandanten om de wapens te strekken.




Henri Winkelman (links) hier in gesprek met Prins Bernhard was sinds 6 februari 1940 opperbevelhebber van Land- en Zeemacht


Winkelman onderhandelde met de Duitsers in het plaatsje Rijsoord
Dit gebeurde in een schoolgebouw aan de Rijksstraatweg 101 (die school is er nog steeds) op deze foto arriveert Winkelman en zijn gevolg.


En betreden de school.


In de school zit een museum en die hebben de onderhandelings-ruimte gereconstrueerd.
Het museum was dicht maar de eigenaar (Ad Los) was zo aardig om mij toch binnen te laten.



De Nederlandse delegatie met daar tegenover de Duitse



De Duitse delegatie werd geleid door Georg von Küchler
Binnen twee uur was de capitulatie-overeenkomst, vertaald en wel, een feit. Het papier werd op 15 mei om kwart over tien ondertekend.


Winkelman verlaat de school.


Een replica van de soldaat naast de deur staat binnen in het museum.


Breed uitgemeten in de Duitse kranten en tijdschriften maar zoals je kunt zien hebben ze de verkeerde datum.


De Nederlandse krant.


De school is nu een museum en nog in originele staat.


Een borstbeeld voor Generaal Winkelman werd op 15 mei 2002 onthuld.


28 mei 1975 was er al een monument onthuld met o.a. de tekst: EEN VOLK DAT ZIJN VERDEDIGING VERWAARLOOST ZET ZIJN VRIJHEID OP HET SPEL


Bij die onthulling was de dochter van generaal Winkelman aanwezig.


In het museum o.a. de sabel en andere persoonlijk bezittingen van generaal Winkelman.

Na de capitulatie wilde Winkelman niet meewerken met de Duitse bezetter. Op 29 juni voerde hij in Den Haag de Anjerdag aan.
Op 2 juli 1940 werd hij gevangengenomen.


Hij verbleef tijdens de gehele oorlog in krijgsgevangenschap in Duitsland, waaruit hij op 12 mei 1945 terugkeerde.
Dit is een foto van Winkelman in Oflag VIII E


Op beeldbank WO2 vond ik deze foto van Winkelman tijdens het Anjer protest tegen de Duitse bezetting.


12 mei 1945 keert Winkelman terug in Nederland op 18 mei 1945 is deze foto (Winkelman staat links) gemaakt in Nijkerkerveen voor de boerderij waar zijn vrouw en dochter tijdens de oorlog verbleven. 4 mei 1946 gaat Winkelman met pensioen en verdwijnt uit het openbare leven.


Hij overleed op 27 december 1952 in Soesterberg


En werd 30 december 1952 gecremeerd in Soesterberg



Georg von Küchler werd op 14 april 1949 tijdens het Prozess Oberkommando der Wehrmacht veroordeeld tot 20 jaar cel wegens misdrijven tegen burgers en krijgsgevangenen.


In 1953 werd hij in verband met zijn slechte gezondheid vrijgelaten maar leefde nog tot 1968

Ik maakte in Rijsoord nog wat toen & nu foto's die gemaakt zijn tijdens de mei dagen '40


Dit is een bekende foto met een Duitse panzer 3 gemaakt te Rijsoord echter niets is wat het lijkt,
de molen op de foto uit 2014 is dezelfde als de molen uit 1940 echter de locatie is een andere.


De originele locatie van de molen was hier aan de Rijksstraatweg in 1991 werd de molen verplaatst naar de Waalweg


De Rijksstraatweg met molen in mei 1940


Para's en luchtlandingstroepen voor “Het Wapen van Rijsoord” aan de Rijksstraatweg


Duitse para's op wacht voor het Wapen van Rijsoord die op de tweede oorlogsdag werd gevorderd om grote delen van de staf van Generalleutnant Kurt Student te huisvesten. Er werd onder meer een grote verbindingspost gevestigden
uiteraard verbleef Student er zelf.


Nederlandse militairen gaan in krijgsgevangenschap.


Rijsoord Schalksedijkje, op de voorgrond ligt de Rijksstraatweg, je ziet de rails van de trambaan, Duitsers kijken naar een luchtaanval.


Duitse para's van II./Fjr.2 maar omdat ze nog geen springopleiding hebben gehad uitgerust als gewone infanterie, ze werden ingevlogen op het door de Duitsers veroverde Waalhaven hier op de Rijksstraatweg


Deze foto is ook in Rijsoord genomen alleen heb ik de locatie niet kunnen achterhalen.
Het is een verbindingseenheid van 9. Panzer-Division

In beeld een in mei 1940 schaarse SdKfz.263, een licht gepantserde verbindingswagen, welke in mei/juni 1940 alleen bij de tien tankdivisies in gebruik was en waarvan er pas zo'n 120 voorhanden waren. Ze waren voorzien van een lange golf zender (middels een 100 watt zender, Fu.11.SE100) waarvoor de lange opzetbare antenne gebruikt werd. Voor de eveneens aan boord zijnde high-power radioset was de frame antenne in gebruik, die voor korte en middellange afstand communicatie werd gebruikt. De enige bewapening was een bollager geinstalleerde MG.34.
Bron


Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina

[ Bericht 0% gewijzigd door Buster24 op 15-05-2015 05:21:22 ]
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 07:08:28 #2
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_152613091
Buster je weet dat men net voor de bommen in Rdam al capituleerde maar dat de Duitsers hun vliegtuigen niet kon bereiken en er maar 3 van de vele bommen gooide? De rest zag rode lichtkogels en boog af.

Mooi staaltje die OP ^O^
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_152615019
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 07:08 schreef Toekito het volgende:
Buster je weet dat men net voor de bommen in Rdam al capituleerde maar dat de Duitsers hun vliegtuigen niet kon bereiken en er maar 3 van de vele bommen gooide? De rest zag rode lichtkogels en boog af.

Mooi staaltje die OP ^O^
Bron?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 17:29:31 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_152626500
_O_

Heb je de biografieën van resp. Reijnders en Winkelman gelezen, Buster? Lijkt me wel wat voor jou.
pi_152628402
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 17:29 schreef Nibb-it het volgende:
_O_

Heb je de biografieën van resp. Reijnders en Winkelman gelezen, Buster? Lijkt me wel wat voor jou.
Winkelman wel, Rijnders niet.
Is het wat?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 01:30:01 #6
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_152641780
Best de moeite waard, ja.
pi_152644577
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 01:30 schreef Nibb-it het volgende:
Best de moeite waard, ja.
Mmmmm eens kijken of ik hem op de kop kan tikken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_152644813
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 07:08 schreef Toekito het volgende:
Buster je weet dat men net voor de bommen in Rdam al capituleerde maar dat de Duitsers hun vliegtuigen niet kon bereiken en er maar 3 van de vele bommen gooide? De rest zag rode lichtkogels en boog af.

Mooi staaltje die OP ^O^
zoals ik het begrepen hen, ging 1 squadron door, terwijl het andere afboog


Edit;meer info.

1 squadron boog af, terwijl er 2, bestaand uit 54 toestellen, hun dodelijke last afwierp
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 mei 2015 @ 10:33:54 #9
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_152644847
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 10:31 schreef kleineik het volgende:

[..]

zoals ik het begrepen hen, ging 1 squadron door, terwijl het andere afboog
Correct. De groep van Oberst Wilhelm Lackner (54 Heinkels) heeft de signalen niet gezien/ontvangen en is gaan bombarderen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_152659544
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 07:08 schreef Toekito het volgende:
Buster je weet dat men net voor de bommen in Rdam al capituleerde maar dat de Duitsers hun vliegtuigen niet kon bereiken en er maar 3 van de vele bommen gooide? De rest zag rode lichtkogels en boog af.

Mooi staaltje die OP ^O^
Ik ben er weer even ingedoken, terreur bombardement of tactisch bombardement?

In de vroege morgen van 14 mei stond de Duitse 9e pantserdivisie vast voor de Maas in Rotterdam
von Küchler gaf de generaal van de pantsertroepen Schmidt opdracht de tegenstand met alle middelen te breken om zo via Rotterdam de vesting Holland binnen te trekken.

Ook de commandant van de luchtlandingstroepen (Kurt Student) drong aan op een luchtaanval ter ondersteuning van de grondtroepen.

Het ging hier om een tactisch bombardement.

Hermann Göring wilde een terreur bombardement om de Nederlanders tot capitulatie te dwingen.

Het grote probleem is dat de meeste documenten tijdens geallieerde bombardementen op Duitsland vernietigt zijn dus moeilijk te achterhalen welk bombardement is uitgevoerd of was het een combinatie van?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_152928970
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 01:30 schreef Nibb-it het volgende:
Best de moeite waard, ja.
Zoek ik niet goed maar kan die biografie van Reijnders niet vinden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_152938406
Interessante serie weer.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  maandag 25 mei 2015 @ 20:34:29 #13
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_152955323
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 21:43 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Zoek ik niet goed maar kan die biografie van Reijnders niet vinden.
http://www.bol.com/nl/p/generaal-reynders/1001004005498782/
pi_153051817
quote:
Bedankt

Ik vraag me wel eens af of Reynders andere beslissingen had genomen dan Winkelman
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')