En hij is dan een jaar geldig vanaf het moment dat je APK verloopt. Je kan ten alle tijden een APK laten doen, maar dan is het maar een jaar geldig.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:06 schreef BrandX het volgende:
[..]
Super, thanks, snel mijn afspraak vastleggen.
ja ok, maar ik begreep dat als je in de laatste twee maanden van je apk jaar de apk laat uitvoeren (dus niet 3mnd of meer voor verlooptijd) dat hij dan tot en met die aanstaande verloop datum +1 jaar geldig is.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:10 schreef Catch22- het volgende:
[..]
En hij is dan een jaar geldig vanaf het moment dat je APK verloopt. Je kan ten alle tijden een APK laten doen, maar dan is het maar een jaar geldig.
Dat klopt ookquote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:13 schreef BrandX het volgende:
[..]
ja ok, maar ik begreep dat als je in de laatste twee maanden van je apk jaar de apk laat uitvoeren (dus niet 3mnd of meer voor verlooptijd) dat hij dan tot en met die aanstaande verloop datum +1 jaar geldig is.
Dus in mijn geval:
10-6-2015 verloopt apk
22-4-2015 laat ik apk keuren
apk geldig tot 10-6-2016
Ik bedoelde te zeggen dat je ten alle tijden kan keuren, tenzij je in die 2 maanden voor het verlopen zit, dan is hij langer geldigquote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:18 schreef BrandX het volgende:
[..]
ah mooi, dan maak je me niet aan het beven onnodig
ja dat begrijp ik nu, maar schrok van je vorige berichtquote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:20 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik bedoelde te zeggen dat je ten alle tijden kan keuren, tenzij je in die 2 maanden voor het verlopen zit, dan is hij langer geldig
PTA / 5 meter haar in uitlaatquote:Op vrijdag 3 april 2015 13:56 schreef bondage het volgende:
Er steekt een bos 'haar' uit mijn uitlaat. Dacht eerst dat er een eekhoorn in was gekropen maar het is geen haar van een dier aangezien het niet brandbaar is (heb aansteker erbij gehouden). Iemand een idee wat dit is?
Dat topicquote:
Groene zeep en een borstelquote:Op zondag 12 april 2015 07:15 schreef einzeinz het volgende:
M'n moeder heeft van die cockpitsprak in de Aldi gekocht om mijn interieur te reinigen, maar als ik wat rondlees op internet wordt dit sterk afgeraden.
Het zou een smerig en vettig boeltje veroorzaken.
Mijn wagen is op dit moment heel netjes, maar wil hem quasi naar een nieuwstaat brengen en dacht dat cockpitspray wel iets extra zou toevoegen.
Heb de cockpit spray gebruikt, glanst momenteel netjes. Maar zal eerst ff de komende weken afwachten.quote:
Blijkbaar kan het wel. Mijn garagist zei me dat zelfs 2 weken geleden ook. Maar dan moeten ze echt wel tot op de draad versleten zijn.quote:Op maandag 13 april 2015 21:30 schreef BlauweCoupe het volgende:
Hoe kan een remblok onder een auto vandaan vallen bij het remmen? Dit hoort volgens mij normaal niet te gebeuren, ookal zijn de blokjes enigszins op.
Dan heb je ze dusdanig ver afgetrapt dat de voering compleet weg was -of de voering heeft losgelaten tgv oververhitting, en de stalenplaat over is, deze slijt ontiegelijk hard, en kan hier door er tussen uitvallen, domweg omdat hij dan te dun in.quote:Op maandag 13 april 2015 21:30 schreef BlauweCoupe het volgende:
Hoe kan een remblok onder een auto vandaan vallen bij het remmen? Dit hoort volgens mij normaal niet te gebeuren, ookal zijn de blokjes enigszins op.
En je bent zo doof als een kwartelquote:Op maandag 13 april 2015 22:49 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dan heb je wel 'iets' te lang doorgereden...
Het stond op de planning deze zaterdag te vervangen, vrijdag donderden ze eruit.quote:Op maandag 13 april 2015 22:49 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dan heb je wel 'iets' te lang doorgereden...
Onlangs de blokken achter vervangen, die hebben wel een akoestische slijtindicatie en begonnen te piepen. Nu heb ik niets gehoord, buiten een wiellager wat suboptimaal loopt (en ook zaterdag vervangen moet worden).quote:Op maandag 13 april 2015 22:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
En je bent zo doof als een kwartel
Dat is deels pech hebben, maar anderzijds heb je gewoon minimaal een maand in geleende tijd gereden.quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:19 schreef BlauweCoupe het volgende:
Het stond op de planning deze zaterdag te vervangen, vrijdag donderden ze eruit.
Ik heb om eerlijk te zijn enorm weinig verstand van onderhoudsintervallen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:21 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat is deels pech hebben, maar anderzijds heb je gewoon minimaal een maand in geleende tijd gereden.
Hoeveel km rij je per jaar?quote:Op woensdag 15 april 2015 00:22 schreef BlauweCoupe het volgende:
[..]
Ik heb om eerlijk te zijn enorm weinig verstand van onderhoudsintervallen.
Buiten 2x per jaar oliewissel en eens in het jaar APK en zo om de 18 maanden een distributieriem wordt er bijna nooit iets gedaan.
vaseline is primaquote:Op donderdag 16 april 2015 19:49 schreef Gwywen het volgende:
Kleine vraag: wat voor vet moet ik gebruiken om de scharnieren van mijn portieren te smeren?
Kan dat met gewone vaseline?
Kans is redelijk aanwezig dat het de bovenste veerpootlagers zijn. die zitten in de bovenste veerschotel. Je kunt evt zien dat de zuiger van de schokbreker niet meer mooi in het midden van het rubber zit aan de kant waar hij stuk is. Beste is om de hele veerschotel te vervangen, en dan liefst aan beide kanten uiteraard.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:34 schreef Taks999 het volgende:
Wanneer ik de voorkant op assteunen heb staan van een Opel Astra F en vervolgens stuur, kraakt/knarst het behoorlijk. Alleen wanneer de wielen aan de voorkant vrij zijn van de grond dus. Wat kan dit zijn?
Thanks! Is het gevaarlijk als ik hiermee door blijf rijden? Over 3 weken heb ik een afspraak staan voor een APK keuring, dan vraag ik het direct even na.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Kans is redelijk aanwezig dat het de bovenste veerpootlagers zijn. die zitten in de bovenste veerschotel. Je kunt evt zien dat de zuiger van de schokbreker niet meer mooi in het midden van het rubber zit aan de kant waar hij stuk is. Beste is om de hele veerschotel te vervangen, en dan liefst aan beide kanten uiteraard.
Ik zeg niet dat dat het IS he.. ik zeg dat dat het zou kunnen zijn. En ermee doorrijden doe je al effe als het echt al kraakt en knarst.. moeilijk te zeggen vanaf de bank hier. Eigen risico, maar het is op zeker APK afkeur.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:45 schreef Taks999 het volgende:
[..]
Thanks! Is het gevaarlijk als ik hiermee door blijf rijden? Over 3 weken heb ik een afspraak staan voor een APK keuring, dan vraag ik het direct even na.
Dat begrijp ik dat het eigen risico uiteraard! Maar het komt inderdaad van boven af, dus wat jij zegt zou goed kunnen! Heb alle wielen vandaag gecontroleerd op speling aan alle kanten, maar dat is er niet gelukkigquote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat dat het IS he.. ik zeg dat dat het zou kunnen zijn. En ermee doorrijden doe je al effe als het echt al kraakt en knarst.. moeilijk te zeggen vanaf de bank hier. Eigen risico, maar het is op zeker APK afkeur.
die speling zit ook bovenin je veerpoot, en niet in je fusee of stuurstangen. Merk je alleen als je bochten maakt, dan voelt hij een beetje zwabberig. Als dat lager écht de geest geeft, ligt je voorbumper aan die kant op de keien, of iig bijna, en met wat pech krijgt je motorkap aan de desbetreffende kant de vorm van een wigwam.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:54 schreef Taks999 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dat het eigen risico uiteraard! Maar het komt inderdaad van boven af, dus wat jij zegt zou goed kunnen! Heb alle wielen vandaag gecontroleerd op speling aan alle kanten, maar dat is er niet gelukkig
Als je stuur terwijl de voorkant op z'n wielen staat heb ik geen gekraak/gekras, alleen als de wielen dus van de grond af zijn.
Veerpootlagers mogen voor de apk verrot zijn zolang er maar geen zware punten zijn tijdens het sturen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat dat het IS he.. ik zeg dat dat het zou kunnen zijn. En ermee doorrijden doe je al effe als het echt al kraakt en knarst.. moeilijk te zeggen vanaf de bank hier. Eigen risico, maar het is op zeker APK afkeur.
Echt?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 23:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Veerpootlagers mogen voor de apk verrot zijn zolang er maar geen zware punten zijn tijdens her sturen.
beter "repareer" je je rijstijl.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:02 schreef NieuweNier het volgende:
Mijn auto is heel erg mis. Net over een drempeltje een keiharde knal, en nu ratelt de ophanging.
Waar kan het aan liggen? Schokdempers? Draagarmrubbers?
En bij hoeveel geld wordt ik voor zo'n reparatie niet afgezet?
Da's meestal als iets doormidden breekt.quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:40 schreef NieuweNier het volgende:
Echt dieptepuntje dit
De veer is doormidden gebroken
Echt in twee helften
quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:02 schreef NieuweNier het volgende:
Met mij is het heel erg mis. Net plankgas met een gezinsauto over een drempeltje een keiharde knal, en nu ratelt de ophanging.
Waar kan het aan liggen? Schokdempers? Draagarmrubbers?
En bij hoeveel geld wordt ik voor zo'n reparatie niet afgezet?
ja dat is helaas te verwachten, die goedkope auto's worden niet voor het oneindige gebouwdquote:Op woensdag 6 mei 2015 18:11 schreef Syrena het volgende:
Ik heb een Alto van bijna vijf jaar oud, km stand 30000. Bij een kleine beurt vorige week bleek de schokdemper rechtsachter te lekken. Is zo'n 'gebrek' normaal bij een auto van vijf jaar?
Wat vervelend voor jequote:Op woensdag 6 mei 2015 16:02 schreef NieuweNier het volgende:
Mijn auto is heel erg mis. Net over een drempeltje een keiharde knal, en nu ratelt de ophanging.
Waar kan het aan liggen? Schokdempers? Draagarmrubbers?
En bij hoeveel geld wordt ik voor zo'n reparatie niet afgezet?
quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:13 schreef densmee het volgende:
[..]
ja dat is helaas te verwachten, die goedkope auto's worden niet voor het oneindige gebouwd
sterkte dan, rustig rijden dan de komende jarenquote:
Dat zou het beschimmelde interieurfilter ook verklarenquote:Op woensdag 6 mei 2015 18:18 schreef daNpy het volgende:
30dkm in 5 jaar.
weinig gebruik + vocht + slechte kwaliteit = roest.
Ach het valt gelukkig allemaal heel erg mee. Een reparatie van iets meer dan 100 euro. En een avondje geen auto. Met de bus heen en weer naar de garage is het kutste.quote:
Ik vind het wel vrij vroeg, eerlijk gezegd. Moet eigenlijk niet kunnen bij zo'n tellerstand en die leeftijd.quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:13 schreef densmee het volgende:
[..]
ja dat is helaas te verwachten, die goedkope auto's worden niet voor het oneindige gebouwd
En je vindt zeker ook dat een auto hooguit 100 euro per maand mag kosten?quote:Op woensdag 6 mei 2015 19:09 schreef NieuweNier het volgende:
Het is over het algemeen echt heel kut dat de meeste auto's minimaal iedere 20k km, en vaak nog veel vaker, naar de garage moeten. Ik vind dat dingen gewoon moeten werken. Jaren achter elkaar. Zonder onderhoud. Zoals je computer of televisie ofzo.
In de praktijk valt dat hard tegen, maar dat zou inderdaad zo moeten zijn.quote:Op woensdag 6 mei 2015 19:24 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
En je vindt zeker ook dat een auto hooguit 100 euro per maand mag kosten?
Ga dan lopen, een auto heeft onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.quote:Op woensdag 6 mei 2015 19:09 schreef NieuweNier het volgende:
Het is over het algemeen echt heel kut dat de meeste auto's minimaal iedere 20k km, en vaak nog veel vaker, naar de garage moeten. Ik vind dat dingen gewoon moeten werken. Jaren achter elkaar. Zonder onderhoud. Zoals je computer of televisie ofzo.
Dat is echt een heel erg domme opmerkingquote:Op woensdag 6 mei 2015 20:45 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ga dan lopen, een auto heeft onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
Ga fietsen trollquote:Op woensdag 6 mei 2015 20:49 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is echt een heel erg domme opmerking
We leven in 2015. Het is mogelijk auto's te maken die bijna geen onderhoud npdig hebben. De Tesla Model S is een perfect voorbeeld.
Het is alleen nodig te betalen voor die kwaliteit. Iets wat ik niet kan...
Want op een tesla kan de veer niet kapot?quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:49 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is echt een heel erg domme opmerking
We leven in 2015. Het is mogelijk auto's te maken die bijna geen onderhoud npdig hebben. De Tesla Model S is een perfect voorbeeld.
Het is alleen nodig te betalen voor die kwaliteit. Iets wat ik niet kan...
Een Tesla roest ook niet en heeft geen last van stoelslijtage.quote:Op woensdag 6 mei 2015 21:24 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Want op een tesla kan de veer niet kapot?
Waarom doe je dat dan niet? Als dat zo'n goede optie lijkt?quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:41 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
In de praktijk valt dat hard tegen, maar dat zou inderdaad zo moeten zijn.
Bij de appie lease je voor ¤150 / ¤200 per maand een hele auto. Die i20 is ook zeer redelijk.
Het onderhoud daarvan is echt niet meer dan ¤100 per maand.
Dat is met een reden..quote:Op woensdag 6 mei 2015 19:09 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ach het valt gelukkig allemaal heel erg mee. Een reparatie van iets meer dan 100 euro. En een avondje geen auto. Met de bus heen en weer naar de garage is het kutste.
De laatste keer dat ik erin reed zondag van Berlijn naar Nederland terug. (Met btw echt fucked up weer, en veel verkeer, files, en baustelle).
Het was veel irritanter geweest als we daar met zijn allen gestrand waren. En dramatisch als het op snelheid op de autobahn gebeurd was
Het is over het algemeen echt heel kut dat de meeste auto's minimaal iedere 20k km, en vaak nog veel vaker, naar de garage moeten. Ik vind dat dingen gewoon moeten werken. Jaren achter elkaar. Zonder onderhoud. Zoals je computer of televisie ofzo.
Zo'n auto beschikt immers niet over aandrijfassen, wiellagers, accupakketten etc wat allemaal stuk kan en zal gaan.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:49 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is echt een heel erg domme opmerking
We leven in 2015. Het is mogelijk auto's te maken die bijna geen onderhoud npdig hebben. De Tesla Model S is een perfect voorbeeld.
Het is alleen nodig te betalen voor die kwaliteit. Iets wat ik niet kan...
What the fuck??? Is er met die V6 gebeurd?quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:07 schreef x3ro het volgende:
[..]
Dat is met een reden..
[ afbeelding ]
Als je een auto niet kan betalen qua onderhoud of whatever, moet je gewoon voor iets anders kijken. Wat je afentoe ziet bij volk wat ohne rücksicht die intervallen negeert.. man-man-man.nl
[..]
Zo'n auto beschikt immers niet over aandrijfassen, wiellagers, accupakketten etc wat allemaal stuk kan en zal gaan.
En onderhoud a 100/maand? Dan heb je voor reparaties en onderhoud 1200 euro op jaarbasis. 4 nieuwe banden en ik zit al over de 800 euro heen.
84.000 mijl rijden zonder olie te wisselen in je Audi TTquote:Op woensdag 6 mei 2015 22:24 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
What the fuck??? Is er met die V6 gebeurd?
Wat??? Pfff vond mij 1.8T al ranzig van binnen, maar die is wel erg extreem whaha.quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:27 schreef x3ro het volgende:
[..]
84.000 mijl rijden zonder olie te wisselen in je Audi TT
Ga jij maar eens 20.000km per jaar op een tv rijden, denk dat 'ie dan harder slijt dan menig auto.quote:Op woensdag 6 mei 2015 19:09 schreef NieuweNier het volgende:
[.]
Het is over het algemeen echt heel kut dat de meeste auto's minimaal iedere 20k km, en vaak nog veel vaker, naar de garage moeten. Ik vind dat dingen gewoon moeten werken. Jaren achter elkaar. Zonder onderhoud. Zoals je computer of televisie ofzo.
Lekker niveautje weer. Natuurlijk kan de veer van een Tesla kapot. Maar hij heeft niet elke 20.000km (dus 2 a 3 keer per jaar) groot onderhoud nodig.quote:Op woensdag 6 mei 2015 21:24 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Want op een tesla kan de veer niet kapot?
Ik zeg nergens dat het niet logisch is dat een auto met interne verbrandingsmotor onderhoud nodig heeft. Er zijn mechanische onderdelen die lubricatie nodig hebben, vervuild raken, degraderen, slijten, etc. Zoals je dus ook ziet in de vervuilde olie in dat motorblok.quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:07 schreef x3ro het volgende:
[..]
Dat is met een reden..
[ afbeelding ]
Als je een auto niet kan betalen qua onderhoud of whatever, moet je gewoon voor iets anders kijken. Wat je afentoe ziet bij volk wat ohne rücksicht die intervallen negeert.. man-man-man.nl
[..]
Zo'n auto beschikt immers niet over aandrijfassen, wiellagers, accupakketten etc wat allemaal stuk kan en zal gaan.
En onderhoud a 100/maand? Dan heb je voor reparaties en onderhoud 1200 euro op jaarbasis. 4 nieuwe banden en ik zit al over de 800 euro heen.
En dat is puur omdat je niet kan rijdenquote:Op woensdag 6 mei 2015 23:08 schreef NieuweNier het volgende:
Ik geef nu, naar mening, obsceen veel geld uit aan onderhoud. In vergelijking met andere auto's valt het hardstikke mee. Ik gok ongeveer ¤1500 vorig jaar. Vooral banden, beurten, en de remmen. Maar dat maakt het voor mij alsnog veel geld. En veel verloren tijd. Terwijl dat dus ook anders kan.
Maar laten we de discussie stoppen. Het is gewoon objectief. De meeste auto's hebben vele beurten nodig. Niet alle auto's, het hoeft niet.
precies. Als je normaal rijdt gaan banden zo 80dkm mee (moet je geen zachte sportbanden hebben)quote:Op woensdag 6 mei 2015 23:47 schreef densmee het volgende:
[..]
En dat is puur omdat je niet kan rijden
Als je nou eens niet gaat lopen wannabe-Schumacheren elke keer maar gewoon normaal rijdt, dan kun je met je zogenaamde beurtjes en banden ook gewoon eens per jaar bij de garage komen voor al die meuk en twee keer tussendoor voor een oliebeurtje waar je op kan wachten. Maar jij loopt te kutten met tweedehandsjes en doet inefficiënt, tsja, dan sta je er regelmatig ja.quote:Op woensdag 6 mei 2015 23:08 schreef NieuweNier het volgende:
Dat maakt het niet minder irritant om telkens naar de garage te moeten. En vervolgens met het o.v. heen en weer te gaan.
De grote vraag is: doet de garage het wel? Ik kan het me haast niet voorstellen!quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:07 schreef x3ro het volgende:
Als je een auto niet kan betalen qua onderhoud of whatever, moet je gewoon voor iets anders kijken. Wat je afentoe ziet bij volk wat ohne rücksicht die intervallen negeert.. man-man-man.nl
^^ Dat.quote:Op donderdag 7 mei 2015 00:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Een setje remmen moet, vooral als je veel snelwegkm's maakt (wat jij beweert te doen), minimaal een halve tot een hele ton meegaan, en mogelijk nog wel langer. Als jij die zooi twee keer per jaar moet vervangen, net als je banden, dan is het je eigen schuld dat je veel tijd en geld kwijt bent. Dat moet je niet op de auto afschuiven.
Dealers heb ik al lang geen vertrouwen meer in. Paar voorbeelden van het laatste jaar:quote:Op donderdag 7 mei 2015 09:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De grote vraag is: doet de garage het wel? Ik kan het me haast niet voorstellen!
Voorbeeld: fabrikant schrijft voor dat elk jaar alle scharnieren van de deuren ingevet moeten worden. Terwijl het zeer onwaarschijnlijk is dat het problemen geeft. Dus ik kan me goed voorstellen dat dealers er geen tijd aan besteden (terwijl het wel wordt meegerekend in het vaste tarief van een beurt).
Of garages die alle auto's gewoon dezelfde olie uit hetzelfde vat geven... Fiat-dealer in Leiden had gewoon 15 minuten nodig om een litertje olie voor een TwinAir te verkopen! Een vol kwartier! Want als de computer (via een olie-website) niet aan de hand van het kenteken weet wat er in moet, houdt het op... Na lang rondvragen bleek er 1 persoon in de werkplaats te zijn die wist wat er in moest (precies wat het boekje zegt natuurlijk, dat wist ik al maar laat ze maar zoeken!). Het wil er bij mij niet in dat ze bij een normale beurt zoveel moeite doen om er achter te komen wat er in moet. Dus dan gooien ze er gewoon maar wat in. En dat is dan een dealer...
Is nogal onhandig met de riem nog op de autoquote:Op donderdag 7 mei 2015 07:50 schreef Taks999 het volgende:
Het beste even tellen bij je huidige riem.
Maar zover ik weet mag je een dist riem maar 1x juist spannen, daarna moet je hem eigenlijk vervangen.
Dan denk ik dat je ook niet weet wanneer de waterpomp voor het laatst vervangen is. Die zou ik mee nemen met de riem wissel, hetzelfde geld voor de spanrol. Na het vervangen van de riem willen waterpompjes nog weleens sneuvelen als je ze laat zitten.
Ik zou een setje van Gates pakken. Distributieriem, waterpomp en spanrol.
Je motor code is TUJ3P KFW als het goed is? Zoek je op de motorcode de juiste onderdelen?
Voor zover ik weet is het bij geen enkele riem slim om opnieuw te spannen.quote:Op donderdag 7 mei 2015 14:32 schreef Dingest het volgende:
[..]
Is nogal onhandig met de riem nog op de auto
Volgens mij kan het bij deze blokjes nog wel om de riem opnieuw te plaatsen, mits jong genoeg en onbeschadigd natuurlijk. Termijn staat uit mijn hoofd 10 jaar/120.000 km voor, dus hij is nu ongeveer halverwege qua leeftijd. Vind ik oud genoeg om mee te vervangen nu het toch los moet. Pomp en spanrol gingen al mee, maar het ging dus om de tanden voor de juist set
Het is een TUJ3P KFW, ja, maar daar kwam ik eerst ook beide resultaten tegen. Kennelijk gaat het vanaf een exacte motorcode. Deze heeft 33834482 en dan kom ik uit op een 108-tands (aldus de specificaties in deze lijst van aanbieders).
Hoezo? Een riem opnieuw plaatsen blijft gewoon een risico... Hoezo zou dat bij je aangegeven blokje wel verstandig zijn dan?quote:
Met een non interferentie motor kan het in theorie geen kwaad. Knapt je riem, dan moet je het hele zooitje even op tijd zetten en dan kan je de nieuwe riem erop zetten, zonder motorschade. Enige soort motorblok waarbij ik het ook zou aandurven, zeker als het bijv. in een Volvo 7xx zit, heb je de ruimte ook nog om het e.e.a. te doen. Verder gewoon lekker eraf halen en vervangen.quote:Op donderdag 7 mei 2015 19:39 schreef Dingest het volgende:
Ik ben genoeg ervaringen tegen gekomen van lui die het zonder problemen en zonder bezwaren gedaan/laten doen. En niet per se alleen bij dit blokje. Maar... mits.
Dat word dus eraf halen en vergelijken. Maarre, weet je zeker dat je dat zelf wilt doen, als niet weet wat voor remmerij eronder ligt?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Heeft iemand een idee van de originele onderdeel nummers van een VW Bora 1.9 TDI (1J2) uit 1999?
Ik ben namelijk op zoek naar de nummers voor mijn remblokken voor en achter.
Als ik op mister-auto kijk en mijn kenteken invul krijg ik echter 3 soorten remblokken met verschillende maten.
Alvast bedankt.
Remblokjes vervangen heb ik al vaker gedaan, alleen nog niet bij deze auto maar had toen de nummers dus wist precies welke maat ik moest hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat word dus eraf halen en vergelijken. Maarre, weet je zeker dat je dat zelf wilt doen, als niet weet wat voor remmerij eronder ligt?
Google eens op andere websites dan mr. Auto. Sommige lijken het wel te weten. ATP-Autoteile is eentje waar ik wel eens wat vandaan trek. Eigenlijk wel tevreden over. Staan er geen bloknummers op? Of verschillende systemen? PSA betrekt altijd spullen van meerdere leveranciers, kan het zomaar zijn dat onder de ene auto ATE zooi ligt, terwijl onder exact hetzelfde type van een half jaar later Lucas of Bendix ligt.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:20 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Remblokjes vervangen heb ik al vaker gedaan, alleen nog niet bij deze auto maar had toen de nummers dus wist precies welke maat ik moest hebben.
Dank voor jullie hulp
Boekje of hyundai dealer bellen.quote:Op zondag 28 juni 2015 12:23 schreef BlauweCoupe het volgende:
Hoe kun je het onderhoudsinterval van een distributieriem zien? Anderhalf jaar geleden is er een nieuwe op geklapt door een garage die geen sticker erop heeft gezet met vervanginterval.
Het betreft een Hyundai Coupe uit '99.
Op internet zie je redelijk uiteenlopende intervallen. Tussen de 60dkm en 120dkm en 4-6 jaar.
Het interval wat de boekjes van de dealer aanhouden is 80dkm, waar ik al aan zat, maar de auto was niet dealer-onderhouden, dus is het lastig erachter te komen welke riem erop zit.quote:
Alleen ouder dan 15 jaar toch?quote:Op zondag 17 mei 2015 22:05 schreef T42 het volgende:
kennelijk mag je sinds 1 april thuis geen auto's meer slopen? op rdw site staan bij thuisslopen geen auto's meer wel brommers en aanhangers enz... waarom is dat veranderd iemand een idee?
Heb ook eens wat discussie gehad bij een sloperij toen ik de carrosserie van een auto kwam brengen met nog wat resterende onderdelen. Ik had die toen netjes in eigen beheer gesloopt, inclusief toestemming van het RDW, maar ze geloofden niet dat dat kon en wilden mijn kentekenbewijs zien. Dat had ik dus niet meer omdat ik dat had op moeten sturen naar het RDW, dan maar de kentekenplaten en een week later moest ik maar terug komen dan hadden ze wel alles geregeld. Week later terug, gaven ze toch toe dat er niets meer af te melden viel en dat het blijkbaar al allemaal geregeld was. (ja duhhh, dat zei ik in eerste instantie al)quote:Op woensdag 15 juli 2015 23:19 schreef Dingest het volgende:
Nope, de hele SIEB-regeling is op de schop. Alleen erkende sloopbedrijven mogen nog verzoeken doen tot het vernietigen van een kenteken.
Opgegeven redenen zijn o.a. het gebrek aan overzicht over hoe de auto gesloopt wordt (uiteraard met het oog op het milieu...) en misbruik door handelaren of zoiets. Ik verwacht eigenlijk ook dat er gelobbyd is door de sloopbranche...
Toevallig was ik gisteren bij een sloopbedrijf en vroeg wat ik moest doen met een compleet kale carrosserie, en of het genoeg was om alleen de kentekens, het chassisplaatje, het chassisnummer en de papieren bij hem in te leveren. Nee, moest iig bij hem per se een 'hele' auto zijn (mag wel gestript zijn). Gaat weer eens helemaal nergens over
Ik dacht dat ze export ook strenger gingen controleren, dat ze (willen) gaan toevoegen dat de buitenlandse koper ook bij de exportpapieren vermeld wordt.quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:49 schreef T42 het volgende:
Export kan nu nog kost 10 euro. En kale kas laat ik altijd door oudijzer boer ophalen die kijken niet of er nog papieren bijzitten haha
Je zult het ieder jaar weer moeten schorsen. Die 25e is natuurlijk geen ramp, maar het is een beetje schraal als je de rest van je leven een auto moet schorsen die je alleen op papier nog hebtquote:Op donderdag 16 juli 2015 23:22 schreef derLudolf het volgende:
Wat is het probleem van hert hebben van hert kenteken dan?
Ik kan me zomaar voorstellen dat die auto dan een keer gejat wordt en brandend in een weiland wordt gevonden...quote:Op donderdag 16 juli 2015 23:58 schreef Dingest het volgende:
[..]
Je zult het ieder jaar weer moeten schorsen. Die 25e is natuurlijk geen ramp, maar het is een beetje schraal als je de rest van je leven een auto moet schorsen die je alleen op papier nog hebt
Maanden? Ik zou eerder kijken in km's. En dan nog ligt het eraan hoe je rijdt. Met een setje schijven moet je makkelijk meer dan een ton kunnen doen, zelfs nog wel twee als je wat meer snelweg rijdt. Rij je binair en veel in de stad, dan zijn schijven en blokken zo op.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 00:11 schreef DiceMan het volgende:
Om de hoeveel maanden vervangen jullie je remschijven? Racewagens uitgesloten
Aha, ik dacht dat schorsen eenmalig wasquote:Op donderdag 16 juli 2015 23:58 schreef Dingest het volgende:
[..]
Je zult het ieder jaar weer moeten schorsen. Die 25e is natuurlijk geen ramp, maar het is een beetje schraal als je de rest van je leven een auto moet schorsen die je alleen op papier nog hebt
Als ze versleten zijn.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 00:11 schreef DiceMan het volgende:
Om de hoeveel maanden vervangen jullie je remschijven? Racewagens uitgesloten
sloop hier durft dan 50 euro te vragen om je kenteken in te nemen..quote:Op donderdag 16 juli 2015 23:16 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze export ook strenger gingen controleren, dat ze (willen) gaan toevoegen dat de buitenlandse koper ook bij de exportpapieren vermeld wordt.
Probleem is niet om van een kale kas af te komen, maar dat je nog steeds een geldig kenteken hebt Als zo'n sloopbedrijf een kaalgeplukte auto niet wil komen afhalen en je kunt hem zelf niet brengen, zit je dus aan dat kenteken vast.
Dat is iig nog te doen. Die hier zegt dat hij het alleen doet als je de auto bij hem aflevertquote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:03 schreef T42 het volgende:
[..]
sloop hier durft dan 50 euro te vragen om je kenteken in te nemen..
das jaarlijks als je er genoeg schorst zijn de eerste betaald en rest gratis. voor de verzamelaars.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 06:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, ik dacht dat schorsen eenmalig was
Kun je dan niet zeggen dat ie gejat is?
andere zoeken of op mp zetten met kentekenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:04 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat is iig nog te doen. Die hier zegt dat hij het alleen doet als je de auto bij hem aflevert
Wat dacht je van de boete voor onverzekerd zijn a ¤400.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:05 schreef T42 het volgende:
[..]
das jaarlijks als je er genoeg schorst zijn de eerste betaald en rest gratis. voor de verzamelaars.
vergeet je te betalen mag je boette van 2x jaar belasting dokken. (uiterste geval)
apkquote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:11 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat dacht je van de boete voor onverzekerd zijn a ¤400.
Nope verzekering. Bron: Hij ligt voor me op tafel APK is ¤130. Bron: Ook al eens gehadquote:
neej die krijg je dan ook bedoel ik dus 3x een boettequote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:18 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nope verzekering. Bron: Hij ligt voor me op tafel APK is ¤130. Bron: Ook al eens gehad
Zie ik later wel.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:06 schreef T42 het volgende:
[..]
andere zoeken of op mp zetten met kenteken
vind 50 veel dat kost de auto meestal al..
zou ff iemand zoeken die dat voor je kan inbouwen. je kan brand veroorzaken als je niet weet wat je doet!quote:Op zaterdag 18 juli 2015 00:07 schreef stellaasje het volgende:
Hello!
Volkomen nieuw hier, en behoorlijk nieuw in het klussen aan autos. Dat levert nogal wat vraagtekens op en ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik klus nu aan een peugeot 106. Wil er graag een radio inzetten die zowel radio, als cd, als van een telefoon/mp3 speler kan spelen.
Dan loop je al snel tegen de vraag aan, wat voor auto-radios zijn er? Ik kom nog wel zo ver dat ik begrijp dat er verschillen zijn in wat ze kunnen (cd, usb, sd etc) maar daar houdt het ook wel weer op. DIN-1, DIN-2, 4x50w, 300w? En hoe weet ik wat de auto waar ik aan klus heeft? Volgens mij geen van beide? Kan ik dat ombouwen, hoe moeilijk is dat? Een radio laten inbouwen is een heel stuk duurder namelijk. Basically begrijp ik er helemaal niks van.
Ter vermaak nog dit: ik had ook een adaptertje gekocht voor in de sigarettenaansteker met 2 usb uitgangen om de telefoon enzo mee op te laden. Die werkte niet. Bij wijze van test de sigarettenaansteker een seconde ingedrukt en gevoeld of ie heet was. Door mn vinger er in te steken. Het is nu 3 uur later en ik typ met 1 hand. Adapter werkt prima in een nieuwe auto, en de aansluiting krijgt dus nog wel stroom. Denk dat het om een andere aansluiting gaat dan die voor nieuwere autos? (adapter werkt in een mitsubishi colt).
Ik brand er mn vingers niet nog meer aan zonder wat beter te begrijpen wat ik doe. Alle hulp is welkom!
Beide methoden zijn wel acceptabel.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 08:15 schreef DiceMan het volgende:
Is het een betrouwbare meting wanneer men olieniveau peilt nadat de voertuig in kwestie meer dan een dag heeft stilgestaan? Is het wellicht aangeraden de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen en vervolgens 10 minuten af te laten koelen alvorens te meten?
Bij een "normale" motor kan je na een jaar stilstaan, het oliepijl nog steeds correct meten.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 08:15 schreef DiceMan het volgende:
Is het een betrouwbare meting wanneer men olieniveau peilt nadat de voertuig in kwestie meer dan een dag heeft stilgestaan? Is het wellicht aangeraden de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen en vervolgens 10 minuten af te laten koelen alvorens te meten?
Zondra er een klein randje voelbaar is, of ze beginnen te trillen of wanneer ze te roestig zijn en het geen gezicht is achter een mooie velgquote:Op vrijdag 17 juli 2015 00:11 schreef DiceMan het volgende:
Om de hoeveel maanden vervangen jullie je remschijven? Racewagens uitgesloten
Als ze roestig zijn heb je een ander probleem. Roest gaat er af met remmen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 10:53 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Zondra er een klein randje voelbaar is, of ze beginnen te trillen of wanneer ze te roestig zijn en het geen gezicht is achter een mooie velg
Je kan door te kloppen op je dorppels horen of er water in zot of nietquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 20:35 schreef Gwywen het volgende:
Mijn auto heeft ivm vakantie een paar weken stilgestaan, toen ik van de week weer ging rijden klonk er water!? Stromend water, niet het klotsen van de tank.
Het klonk alsof er water door de dorpel stroomde. Kan dat en zo ja hoe krijg ik het eruit en hoe voorkom ik nog meer naar binnen stromend water? Portierrubbers?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou inmiddels hoef ik niet meer te kloppen want ik heb natte voeten.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 23:54 schreef klawie het volgende:
[..]
Je kan door te kloppen op je dorppels horen of er water in zot of niet
een waterzuigerquote:Op donderdag 20 augustus 2015 10:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nou inmiddels hoef ik niet meer te kloppen want ik heb natte voeten.
Door de regen van afgelopen weekend is het nog veel erger geworden.
Ik denk dat het rubber van de achterklep lekt of poreus is. Onder mijn voorstoel is het drijfnat (als ik de mat optil zie je het water kabbelen), en in de achterbak is het vochtig. De rest van de auto lijkt vooralsnog droog.
De grote vraag is hoe ik dat water eruit ga krijgen.
Ik ben geneigd een klein gaatje onderin te boren en dat daarna dicht te tectyleren want met een vochtvreter krijg ik dit natuurlijk nooit voor elkaar.
En het rubber vervangen uiteraard
Dat ik op zoiets zelf niet kom...quote:
Eenvoudige inderhoudsvragenquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:08 schreef Gwywen het volgende:
Kleine update van mijn amfibievoertuig: onder de dorpel achter het voorwiel bleek een bout te zitten die je kunt losdraaien (geen idee waar die voor is, misschien wel speciaal daarvoor) en toen kwam er minutenlang een straal water uit.
Aan de rechterkant ook maar meteen gedaan maar zoals verwacht was die kant droog.
Nu nog erachter zien te komen waar het naar binnen is gekomen.
Alle rubbers zien er goed uit, niet poreus of zo.
Hoe moet ik nu testen waar het lekt?
Tuinslang erop?
Ik bedoelde dat mijn Peug in een amfibievoertuig was veranderd hèquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:13 schreef Spanky78 het volgende:
Amfibieën zijn volgens mij niet altijd even eenvoudig...
Dan is het ook niet eenvoudigquote:Op maandag 24 augustus 2015 09:40 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat mijn Peug in een amfibievoertuig was veranderd hè
een rookmachine erin zettenquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:08 schreef Gwywen het volgende:
Kleine update van mijn amfibievoertuig: onder de dorpel achter het voorwiel bleek een bout te zitten die je kunt losdraaien (geen idee waar die voor is, misschien wel speciaal daarvoor) en toen kwam er minutenlang een straal water uit.
Aan de rechterkant ook maar meteen gedaan maar zoals verwacht was die kant droog.
Nu nog erachter zien te komen waar het naar binnen is gekomen.
Alle rubbers zien er goed uit, niet poreus of zo.
Hoe moet ik nu testen waar het lekt?
Tuinslang erop?
Heb je dan niet de zekering kapot?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 21:45 schreef Piles het volgende:
Die geeft 0 aan, en rechtstreeks op de stekker ook.
Bedacht ik me ook net... morgen ff testenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 21:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Heb je dan niet de zekering kapot?
Daarom was ie ook kapot.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:49 schreef Piles het volgende:
Zekering dus idd. Zat nog een verkeerde in ook, 10 iipv 15
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:49 schreef Piles het volgende:
Zekering dus idd. Zat nog een verkeerde in ook, 10 iipv 15
Staat dat niet gewoon op de bougie?quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:21 schreef Athmozz het volgende:
Ik zou mijn auto een kleine onderhoud willen geven, en de bougies vernieuwen, maar ik weet niet welke er in moeten.
Auto is een chevrolet GMT400 met de 5.7TBI motor. De onsteking is omgebouwd naar een Jacobs Pro Street ignition.
Ik vind ergens nergens info of dit systeem ook aangebaste bougies nodig heeft, of dat ik er de standaards nog in kan plaatsen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Er staat niets leesbaar meer op helaas (zitten er 14j / 160.000km in volgens boekje). Andere zaken waaraan ik kan herkennen welke ik nodig heb? Jacobs ignition is ondertussen ook X aantal keer overgenomen, dus daar raak ik ook niet verder om te zoeken welke ik nodig hebquote:Op zaterdag 5 september 2015 16:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Staat dat niet gewoon op de bougie?
Ik heb d'r verder ook geen verstand van, maar kun je op de website van een grote fabrikant van bougies (ik ken alleen Champion, misschien zijn er meer? Maak Bosch ze ook nog?) een soort "bougie zoeker" vinden. Net als dat de meeste oliefabrikanten ook op hun site hebben hoeveel je van welke vloeistof in de auto niet doen?quote:Op zaterdag 5 september 2015 16:05 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Er staat niets leesbaar meer op helaas (zitten er 14j / 160.000km in volgens boekje). Andere zaken waaraan ik kan herkennen welke ik nodig heb? Jacobs ignition is ondertussen ook X aantal keer overgenomen, dus daar raak ik ook niet verder om te zoeken welke ik nodig heb
Platina elke 5k wisselenquote:Op zondag 6 september 2015 00:18 schreef Athmozz het volgende:
AC Delco double platinum's dus als het de standaard bougies mogen zijn. 'k zal wel zien of ze passen zeker, zoveel kosten die ook weer niet (¤60 voor 8 bougies) dus kan bijna niet mis gaan
Wat is beter, Platinum bougies en iedere 15.000 mijl eruit, of koperen bougies & iedere 5.000 mijl eruit?
quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:00 schreef leolinedance het volgende:
Hoe kom ik er het makkelijkst achter of dit panoramadak uit een Audi Q5 in een Audi A4 B8 bouwjaar 2009 past?
Vermoedelijk niet, maar you never know?
Punt is dat ik het liever weet vóórdat ik begin aan het uitbouwen. Is allemaal best wat werk, dus zou fijn zijn als ik het ergens terug zou kunnen vinden. In een onderdelen database waar die onderdeel nummers in staan per auto ofzo?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:06 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Onderdeel nummer vergelijken en het na meten.
Onderdeelnummer op Google in voeren, er zijn wat Russische site waar het te vinden is.quote:Op woensdag 9 september 2015 08:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Punt is dat ik het liever weet vóórdat ik begin aan het uitbouwen. Is allemaal best wat werk, dus zou fijn zijn als ik het ergens terug zou kunnen vinden. In een onderdelen database waar die onderdeel nummers in staan per auto ofzo?
Ja dat gaat maandag ook gebeuren. Alleen beetje vervelend dat het mij op 300km maar 2 keer is gebeurd.quote:Op zaterdag 12 september 2015 20:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Geluiden zijn niet te beoordelen vanachter een monitor, ga - ja ik weet - naar de garage
Direct vervangen!quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:19 schreef monsterd. het volgende:
De spanrollen van de distributieriem zijn hoorbaar in mijn focus 1.6 tdci, 90pk uit 2005.. Ik hoor het alleen stationair en tm 1200 toeren ongeveer. Volgens fabriekopgave heb ik nog 25dkm te gaan. Kan het kwaad om nog even door te rijden of is de kans groot op schade bij hoorbare spanrollen?
Subframe er onderweg sleutelt wel makkelijk . Mooi uit besteden, sommige hebben een treklager ipv een druk, dat zijn kun dingenquote:Op woensdag 16 september 2015 00:19 schreef Gutz het volgende:
Druklager en consorten vervangen bij een Ford Fiesta uit 2006, zelf te doen of door de garage laten doen?
Ik ben redelijk handig, heb beschikking tot een smeerput, helaas geen brug.
Ok, hij gaat morgen naar de garagequote:
Dit. Zo niet en het incidentele schade blijkt kan een tweedehands geen kwaad.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:59 schreef Barcaconia het volgende:
Als een krukaspoelie al bij 124.000km onherstelbaar kapot is zou ik eerst even kijken of het geen bekend probleem is bij die modellen, dan heeft een gebruikte monteren misschien wat minder zin natuurlijk.
kan makkelijk voor zo'n steek lampjequote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:37 schreef derLudolf het volgende:
Niet naar de Action voor zo'n lampje Dan krijg je van die rare verstrooide lichtbeelden die je verblinden (hoewel met stadslicht lijkt me dat sterk)
Ah, dus 5Wquote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:28 schreef klawie het volgende:
goed zoeken moet op het lampje staan maar stadslicht is 5watt
maar hier ga je toch niet een dag op wachten rij naar de gamma praxis action of een benzine pomp
Dat boekje heb ik er nooit bij gekregen toen ik deze auto kocht En op internet is het niet te vinden voor deze uitvoering van de Mégane.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:40 schreef Cassius het volgende:
Staat er niks over in het instructieboekje?
Het is een Mégane hatchback, phase 2, bj1999, uitvoering "RXI". Met de 1.6 16v (K4M) motor en 4-traps automaat (DP0).quote:Op donderdag 8 oktober 2015 23:20 schreef OllieNL het volgende:
Welk type megane is het? Phase 1 of 2?... coupe, cabriolet, scenic? Van alle types zijn de handleidingen wel te vinden.
De nieuwe lampjes waren eergisteren binnen en ook meteen erin gezet. En echt, op de lampjes staan blijkbaar geen teksten, ook niet op de nieuwe En het waren Philips lampjes (net als de oude), geen China-spul waarbij tekst wordt wegbezuinigdquote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:28 schreef klawie het volgende:
goed zoeken moet op het lampje staan maar stadslicht is 5watt
maar hier ga je toch niet een dag op wachten rij naar de gamma praxis action of een benzine pomp
Nooit geweten dat ze dat daar ook haddenquote:Op donderdag 15 oktober 2015 17:15 schreef Prowl het volgende:
Ga toch gewoon naar de action man, net zo goed dat spul
Oh kut Wou hem wat bijvullenquote:Op donderdag 15 oktober 2015 18:08 schreef Prowl het volgende:
Gewoon helemaal vervangen
Niks mengen, is nooit goed op de lange termijn
Tegenwoordig staat er toch Kaefer achterop? Tenminste bij de nieuwe die ik heen gezienquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 19:41 schreef Chunees het volgende:
even een kleine vraag,
wat kost het om een zzij airbag te laten vervangen?
vw beetle en bj 2015
PTA / Schadeauto importerenquote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:01 schreef Chunees het volgende:
een paar vraagjes,
is het beter om een schadeauto uit Duitsland, bij een particulier te kopen of een bedrijf?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgende week is ie rijklaar.
Nou had ik een 107 en ik wil de winterbanden ook om deze auto zetten maar de dealer wil dat uit "veiligheids"reden niet doen.
107 maat: 155-65-14
108 maat: 165-65-14
Wat is er niet veilig aan? Of wil hij mij gewoon dure nieuwe winterbanden aansmeren?Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:30 schreef uniekhoorn het volgende:
Deze heb ik net gekochtHoeveel mm profiel hebben je winterbanden nog over? Als een winterband minder dan 4mm profiel heeft, is de band nog APK goed, maar zal de band niet meer functioneren als winterband zegmaar. Leeftijd van de banden is ook van belang.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgende week is ie rijklaar.
Nou had ik een 107 en ik wil de winterbanden ook om deze auto zetten maar de dealer wil dat uit "veiligheids"reden niet doen.
107 maat: 155-65-14
108 maat: 165-65-14
Wat is er niet veilig aan? Of wil hij mij gewoon dure nieuwe winterbanden aansmeren?
Lees mij post nog eensquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 22:37 schreef uniekhoorn het volgende:
Mijn "oude"winterbanden zijn zeker nog 4mm profiel.
Maar die 65 tegen 55?
Snap niet waarom de dealer het niet wil? (ja, nog meer geld innen, dat snap ik )
* uniekhoorn blond
Ja, dank je... maar is het dan echt zo slecht?quote:
Jeetje, wat zal de dealer jou een lastige klant vinden zegquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 23:25 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Ja, dank je... maar is het dan echt zo slecht?
Hij mag het je in ieder geval niet aanraden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 23:25 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Ja, dank je... maar is het dan echt zo slecht?
ja daar twijfel ik dus over of ik die heb, heb het zelf nog niet kunnen achterhalen,quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als er esp/esc op zit dan zit er in elkgeval een stuurhoeksensor op die je moet inleren na het uitlijnen
Dealer, instructie boekjequote:Op dinsdag 10 november 2015 10:13 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
ja daar twijfel ik dus over of ik die heb, heb het zelf nog niet kunnen achterhalen,
heb een knopje met DSTC waar ik zoiezo de traction control (gedeeltelijk) uit kan schakelen.
kan alleen niet vinden of dat deze versie ook ESP heeft.
volgens deze link zou DSTC betekenen dat ik ook ESP heb is er een manier om de te verifieren?
ja dat wordt dus de dealer,quote:
Ik heb het over de automaat. Daarom ook in de D.quote:Op dinsdag 10 november 2015 22:59 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik denk misverstandje ik dacht aan de motorolie jij aan die in de automaatbak? Of uhhm *blond*
Het laatste geval heb ik niks aan gedaan. Ik heb er net 12.000 opzitten sinds juli 2014 en geen idee wat voor die tijd is gedaan
Olie net onder het minimum kan gekke dingen doen met een automaat.quote:Op dinsdag 10 november 2015 23:06 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik zal het eens vragen.. dat is namelijk nog niet gedaan.
Maar het is dan toch vreemd dat hij 9 vd 10x wel goed rijdt?
Op de brug en een bandenlichter tussen de rubbers.quote:Op zondag 15 november 2015 17:10 schreef loveli het volgende:
Wat zijn de symptomen van versleten draagarmrubbers en hoe check ik dat makkelijk?
quote:Op zondag 15 november 2015 17:10 schreef loveli het volgende:
In het kader van "mijn auto maakt een geluid, kunnen jullie in je glazen bol kijken wat het is?" het volgende. Mijn auto is een ouwe bak uit de tijd dat mannen nog van staal waren en boten van hout. Ik heb een rammel rechtsvoor. Op asfalt merk ik het niet, op klinkers wel. Dacht eerst dat het de schokbreker was, maar die is het niet (auto dweilt niet in bochten en deint niet lang als je hem inveert).
Voor zover ik kon beoordelen ligt het ook niet aan de stabilisatorstang (met de hand geprobeerd te bewegen, voelde geen verdachte speling). Bij inveren hoor je wel een rubber kraken, maar ik weet dus niet welke het is
Wat zijn de symptomen van versleten draagarmrubbers en hoe check ik dat makkelijk?
omdat het jonge autos zijnquote:Op vrijdag 20 november 2015 17:19 schreef Chunees het volgende:
waarom zijn onderdelen van jonge autos zo duur en amper te vinden?
Doe eens een gokquote:Op vrijdag 20 november 2015 17:19 schreef Chunees het volgende:
waarom zijn onderdelen van jonge autos zo duur en amper te vinden?
Kapotte schakelaarquote:Op dinsdag 24 november 2015 22:56 schreef Peter het volgende:
Een vraagje, ik heb een Alto'tje uit 96 als goedkope woon-werk wagen.
Nu blijft sinds vanavond de mistlamp branden. Ook als het licht uit staat en contact uit.
De schakelaar doet ook raar, brand een lampje als deze uit staat, brandt niets als ik hem indruk.
Zet ik het contact aan en de verlichting aan, dan gaat hij wel uit.
Heb nu 2 zekeringen er uit moeten halen, anders wilde de mistlamp niet uit en zou mijn accu leeggetrokken worden. Heeft iemand enig idee?
maar de mistlamp blijft aan tot ik er twee zekeringen uit haal. 1 is niet voldoende. Maar als ik dan de lampen ontsteek werkt alleen stadslichtquote:
nopequote:Op woensdag 25 november 2015 01:39 schreef vannelle het volgende:
Heb je een trekhaak?
Staat vaak garant voor gekloot aan de bedrading.
Omdat die massaal naar Polen verscheept worden, in plaats van op de sloop te belanden. Dus nergens 2e hands onderdelen.quote:Op vrijdag 20 november 2015 17:19 schreef Chunees het volgende:
waarom zijn onderdelen van jonge autos zo duur en amper te vinden?
Kapotte schakelaar nog steedsquote:Op woensdag 25 november 2015 01:03 schreef Peter het volgende:
[..]
maar de mistlamp blijft aan tot ik er twee zekeringen uit haal. 1 is niet voldoende. Maar als ik dan de lampen ontsteek werkt alleen stadslicht
Kun je dan niet makkelijker een ambulance ergens lenen?quote:Op dinsdag 8 december 2015 21:36 schreef ThePartyPooper het volgende:
Ik wil een auto kopen die over 2 jaar volledig belastingvrij is. Eerst moet ik hem nog ophalen en een rit maken van 250 kilometer. Ik wil deze auto voor 1 dag verzekeren. Waar kan ik hier voor het beste terecht?
Kan, maar het kan ook wat anders zijn. Naar kijken is altijd een mogelijkheidquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:08 schreef Peter het volgende:
In z'n 1 en 2 maakt mijn alto'tje een beetje zeurderig geluid en gisteren wilde hij ook even niet meer in zijn 5.. Zijn dat dingen die duiden op het einde van een versnellingsbak of zou het de moeite waard zijn om er naar te laten kijken?
wffe schone erin mikkenquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:08 schreef Peter het volgende:
In z'n 1 en 2 maakt mijn alto'tje een beetje zeurderig geluid en gisteren wilde hij ook even niet meer in zijn 5.. Zijn dat dingen die duiden op het einde van een versnellingsbak of zou het de moeite waard zijn om er naar te laten kijken?
De ratel + verlengstuk ken ik al, ik heb een verlengstuk van 25cm gezien, en anders kan je ze nog koppelenquote:Op zaterdag 12 december 2015 20:23 schreef bokkepoot het volgende:
Gewoon een bougiedop alla deze moet wel passen toch?
http://www.toolspot.nl/st(...)nt-18mm-11-16-rdquo/
En dan een verlengstuk van de ratel er op en een ratel en dan ben je klaar
Zoiets [ afbeelding ]
+
[ afbeelding ]
Euhmm... zijn er zo kleine grijpers dan? Het gat is niet veel groter dan een dopje 16quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
Pijpsleutel voor de eerste ronde? En verder een grijpertje op een steel Door je Pijpsleutel om de bougie te grijpen
Bekend "probleem".quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:43 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Euhmm... zijn er zo kleine grijpers dan? Het gat is niet veel groter dan een dopje 16
Daarbij... de nieuwe bougie moet er ook weer in kunnen, zonder scheef te draaien of hard erin te vallen
Punttangetje? Dat gat is bijna 20cm diep en dan zit er ook nog wat obstakels er omheen... dat wordt dan wel een heel lange punttangquote:Op zaterdag 12 december 2015 21:43 schreef vannelle het volgende:
[..]
Bekend "probleem".
Oplossing: Wél een pijpsleutel gebruiken en als een bougie helemaal los is pak je'm met een punttangetje er uit.
Nieuwe bougie kun je er handmatig (al hou je'm maar aan het puntje vast) een paar slagen indraaien en dan met de pijpsleutel verder vastdraaien.
Ik hoop ook dat er 16 in zit. De nieuwe is i.i.g. 16quote:Op zaterdag 12 december 2015 21:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
K4M is altijd dop 16 geweest. Mocht je een vreemde eend in de beit hebben dan is het 21. En dat rubber kun je uit de dop trekken en weer terug plaatsen
Dan druk je dat rubber er weer in. Of je pakt een stuk brandstoftank er draait hem er daar mee in. Verneukt je de schroefdraad ook niet. Jeez je ziet ook alleen maar bomen op de wegquote:Op zaterdag 12 december 2015 21:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Punttangetje? Dat gat is bijna 20cm diep en dan zit er ook nog wat obstakels er omheen... dat wordt dan wel een heel lange punttang
En mijn hand, daar kan ik al helemaal niet bij... niet eens met mijn vingertopje
[..]
Ik hoop ook dat er 16 in zit. De nieuwe is i.i.g. 16
Rubber eruit... dat is het toch geen bougie-dop meer? Het voordeel v/d bougie-dop is dat hij juist de bougie vast kan houden... zonder rubber kan dat niet meer
Wacht... omdat ik zei dat het rubber een te klein gat heeft, kom je met "verwijder het rubber". Maar dan pakt het de bougie niet meer en is de dop dus nutteloos voor z'n doel En dan druk je 'm weer erin... begin je toch weer van voor af aan? Of snap ik het niet?quote:Op zaterdag 12 december 2015 21:52 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dan druk je dat rubber er weer in. Of je pakt een stuk brandstoftank er draait hem er daar mee in. Verneukt je de schroefdraad ook niet. Jeez je ziet ook alleen maar bomen op de weg
Heb je zo'n prachtige afdekplaat die op je motorblok is geschroefd?quote:Op zaterdag 12 december 2015 21:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Punttangetje? Dat gat is bijna 20cm diep en dan zit er ook nog wat obstakels er omheen... dat wordt dan wel een heel lange punttang
En mijn hand, daar kan ik al helemaal niet bij... niet eens met mijn vingertopje
Die is er al af. Dat is een erop geklikt plastic kapje met het Renault-logo erop en zo Maar alsnog... wel minstens 25cm lang vereistquote:Op zaterdag 12 december 2015 22:05 schreef vannelle het volgende:
[..]
Heb je zo'n prachtige afdekplaat die op je motorblok is geschroefd?
Zo ja, haal die er eens af, dat is dan hoogstwaarschijnlijk voldoende.
Magneet er in lijmen?quote:Op zaterdag 12 december 2015 22:16 schreef vannelle het volgende:
In dat geval blijf ik bij mijn idee van pijpsleutels.
Als de maat die je nodig hebt te kort is verleng je die met een pijpsleutel die er precies in past of je last er iets op om em te verlengen als je die mogelijkheid hebt.
En je bent vast zelf ook wel handig genoeg om iets van rubber in de pijpsleutel te knutselen dat de bougie vasthoudt.
Er zijn altijd meerdere mogelijkheden.quote:
Ik ga dan even kijken wat voor pijpsleutels ze hebben bij de bouwmarkt... heb ze thuis niet liggen. En rondvormige dingen van rubber ook niet behalve een aquariumslang van m'n maquote:Op zaterdag 12 december 2015 22:16 schreef vannelle het volgende:
In dat geval blijf ik bij mijn idee van pijpsleutels.
Als de maat die je nodig hebt te kort is verleng je die met een pijpsleutel die er precies in past of je last er iets op om em te verlengen als je die mogelijkheid hebt.
En je bent vast zelf ook wel handig genoeg om iets van rubber in de pijpsleutel te knutselen dat de bougie vasthoudt.
Hmmm... dat moet er ook een magneet ergens vandaan worden gehaald... ook niet voorhandenquote:
Er zijn geen bougiekabels. Er gaat een kabeltje naar de penbobine. En die gaat weer dat gat in en drukt direct op de bougiequote:Op zaterdag 12 december 2015 23:27 schreef vannelle het volgende:
[..]
Er zijn altijd meerdere mogelijkheden.
Ben trouwens ook benieuwd hoe Fien de bougiekabels er weer op wil drukken als de bougies idd 25 cm diep zitten......Dat is nogal een stukje.
Is dat zo? Ik dacht dat de bobine niet klemde? Na het boutje losdraaien ging de bobine namelijk vrijwel zonder weerstand eruitquote:Op zaterdag 12 december 2015 23:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Je kunt de bougie er toch ook uit vissen met een bobine? Los draaien met je dop 16/21 en dan met je bobine er op drukken en er uit trekken...
Nee, want ik heb op dit moment geen enkel gereedschap wat in dat gat past èn lang genoeg is. Wel dus bougie-doppen en sleutels bekeken in winkels die dus niet op de bougie pastenquote:Op zondag 13 december 2015 00:06 schreef loveli het volgende:
Heb je al geprobeerd de oude bougie eruit te halen met het beschikbare gereedschap? Je bougie ziet er niet langer (of dikker, voor dat rubber) uit dan de gemiddelde huis-, tuin- en keukenbougie.
Dit, en dan zo'n magneet aan een telescoop ding en je haalt ze dr zo uit.quote:Op zondag 13 december 2015 04:23 schreef vannelle het volgende:
Nog 1x dan maar: pijpsleutel.
En anders ga je maar naar de Renaultgarage en vraag je aan hun om dit te doen.
Godsamme zeg, je zou toch denken dat je onderhand wel voldoende tips hebt gehad.
Als je daar niks mee kunt of wil doen dan wordt het uitbesteden.
Je auto rijdt ook nog op 3 cilinders hoor. Volgens mij passen die bougiesleutels best, gewoon een beetje doordrukken zodat 'ie in het rubber vast zit. rubber geeft mee, het is geen staal. Koop zo'n ding, probeer het en als het dan echt niet lukt mag je het nog een keer vragen.quote:Op zondag 13 december 2015 02:06 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Nee, want ik heb op dit moment geen enkel gereedschap wat in dat gat past èn lang genoeg is. Wel dus bougie-doppen en sleutels bekeken in winkels die dus niet op de bougie pasten
Het moet wel zeker weten eruit kunnen en de nieuwe erin als ik 'm los draai, want de auto staat gewoon hier in de straat en als het halverwege blijft hangen, dan rijdt de auto niet meer en kan ik 'm ook niet naar de garage brengen. Ik ga dus eerst echt geschikt gereedschap in handen willen hebben die de bougie "op het droge" ook vast kan houden en past voordat ik de echte ga losdraaien
Vraagsteller ziet alleen maar beren op de weg.quote:Op zondag 13 december 2015 12:02 schreef daNpy het volgende:
Verder is dit vervolg geheel in stijl met het "aankoop" topic. Iedereen geeft je tips, maar niemand heeft gelijk
quote:Op zondag 13 december 2015 11:21 schreef loveli het volgende:
[..]
Je auto rijdt ook nog op 3 cilinders hoor. Volgens mij passen die bougiesleutels best, gewoon een beetje doordrukken zodat 'ie in het rubber vast zit. rubber geeft mee, het is geen staal. Koop zo'n ding, probeer het en als het dan echt niet lukt mag je het nog een keer vragen.
En anders weten ze het vast wel op het Renault-forum.
Ik heb die doppen toen in mijn handen gehad en naast de bougie gehouden... het was echt overduidelijk dat de doppen te kort waren... dat ga je echt niet verhelpen met doordrukken of het rubber eruit trekken... het metalen stuk was gewoon te kortquote:Op zondag 13 december 2015 12:02 schreef daNpy het volgende:
Die bougie ziet er niet anders uit dan elke andere bougie die ik heb gezien.
Als het rubberen ringetje te krap is, moet je gewoon harder duwen. Mannen snappen dat .
Verder is dit vervolg geheel in stijl met het "aankoop" topic. Iedereen geeft je tips, maar niemand heeft gelijk
Alsof van een Aziatisch of Duits merk de bougies wèl levenslang meegaan...quote:Op zondag 13 december 2015 12:08 schreef loveli het volgende:
Stond in dat "aankoop" topic niet dat je geen Renault moet kopen?
/offtopic
Ik heb je ook een tip gegeven om een pijpsleutel te verlengen.quote:Op zondag 13 december 2015 19:10 schreef Fien1989 het volgende:
En pijpsleutels: die bij de bouwmarkt zijn allemaal niet langer dan zo'n 15cm... daar is dus niet zoveel aan Nog los van dat er niks in zit om de bougie vast te houden. Aan rubberen ronde dingen heb ik alleen een aquariumslang... dat schiet niet op
Die pijpsleutels zijn niet te verlengen met eentje van dezelfde maat De sleutels zijn allemaal aan de ene kant 15 en de ander kant 16. Maar als je een andere 16 pakt om 'm in de 15 te stoppen, dan past het nietquote:Op zondag 13 december 2015 19:51 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik heb je ook een tip gegeven om een pijpsleutel te verlengen.
En adhv je vraag heb je geen enkele suggestie gebruikt of zelfs maar geprobeerd en dát is vervelend.
Als je het zelf zo goed weet, waarom stel je je vraag dan eigenlijk?
Ik ben wel eens positief over jou geweest omdat je zelf zo veel doet maar na deze eigenwijze sessie is mijn optimisme aardig gedaald.
Mah, 3 uur is wat riant maar bij een oude auto zit het snel tegen. Dus dat ze een buffer aan houden begrijp ik wel.quote:Op maandag 28 december 2015 13:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Net bij een onafhankelijk keuringsstation geweest en mijn auto (daihatsu uit 97) is afgekeurd op de aandrijfhoezen wielzijde. Man geeft aan dat bij een garage het ongeveer 1,5 uur per hoes gaat kosten om te laten maken.
Ik ga naar een garage en die geeft een prijs op van ¤250 voor 2 hoezen inc 3 uurloon.
Afgesproken dat ik hem daar laat maken.
Onderweg naar huis dacht ik opeens dat het wel duurder was dan het keuringsstation had aangegeven. Dus ik bel naar de andere garage in het dorp en die zegt het (ongezien) voor ¤150 te kunnen doen. Ik schrok van het prijsverschil maar anderzijds kan ik niet geloven dat hij daarvoor 3 uur kan werken.
Welke prijs is het meest reele? Ik vind namelijk verschillende verhalen op het internet.
Zoiets dacht ik ook, ding kost geen 2 tientjes.quote:Op maandag 28 december 2015 18:38 schreef klawie het volgende:
Een rekhoes ligt er binnen 30min omheen
ALS je de goede spullen hebt wel ja, want ook een rekhoes rent er bepaald niet vanzelf omheen.quote:Op maandag 28 december 2015 18:38 schreef klawie het volgende:
Een rekhoes ligt er binnen 30min omheen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |