abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152357231
De Xsara van mijn broertje wil graag een nieuwe koppakking, en aangezien de leeftijd van de distributieriem niet exact bekend is leek het mij verstandig die meteen mee te vervangen. Maar ik kan zo snel niet uitvogelen of dat degene is met 104 of 108 tanden, krijg ze steeds beide in mijn resultaten. Iemand enig idee? :)

Het gaat om een 1.4i uit 2001 (Phase 2/facelift), kenteken 50-GK-GB.
pi_152357758
Het beste even tellen bij je huidige riem.

Maar zover ik weet mag je een dist riem maar 1x juist spannen, daarna moet je hem eigenlijk vervangen.

Dan denk ik dat je ook niet weet wanneer de waterpomp voor het laatst vervangen is. Die zou ik mee nemen met de riem wissel, hetzelfde geld voor de spanrol. Na het vervangen van de riem willen waterpompjes nog weleens sneuvelen als je ze laat zitten.

Ik zou een setje van Gates pakken. Distributieriem, waterpomp en spanrol.

Je motor code is TUJ3P KFW als het goed is? Zoek je op de motorcode de juiste onderdelen?
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:10:07 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_152358736
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 22:07 schreef x3ro het volgende:
Als je een auto niet kan betalen qua onderhoud of whatever, moet je gewoon voor iets anders kijken. Wat je afentoe ziet bij volk wat ohne rücksicht die intervallen negeert.. man-man-man.nl
De grote vraag is: doet de garage het wel? Ik kan het me haast niet voorstellen!
Voorbeeld: fabrikant schrijft voor dat elk jaar alle scharnieren van de deuren ingevet moeten worden. Terwijl het zeer onwaarschijnlijk is dat het problemen geeft. Dus ik kan me goed voorstellen dat dealers er geen tijd aan besteden (terwijl het wel wordt meegerekend in het vaste tarief van een beurt).

Of garages die alle auto's gewoon dezelfde olie uit hetzelfde vat geven... Fiat-dealer in Leiden had gewoon 15 minuten nodig om een litertje olie voor een TwinAir te verkopen! Een vol kwartier! Want als de computer (via een olie-website) niet aan de hand van het kenteken weet wat er in moet, houdt het op... Na lang rondvragen bleek er 1 persoon in de werkplaats te zijn die wist wat er in moest (precies wat het boekje zegt natuurlijk, dat wist ik al maar laat ze maar zoeken!). Het wil er bij mij niet in dat ze bij een normale beurt zoveel moeite doen om er achter te komen wat er in moet. Dus dan gooien ze er gewoon maar wat in. En dat is dan een dealer...
censuur :O
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:13:36 #79
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_152358811
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 00:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Een setje remmen moet, vooral als je veel snelwegkm's maakt (wat jij beweert te doen), minimaal een halve tot een hele ton meegaan, en mogelijk nog wel langer. Als jij die zooi twee keer per jaar moet vervangen, net als je banden, dan is het je eigen schuld dat je veel tijd en geld kwijt bent. Dat moet je niet op de auto afschuiven.
^^ Dat.
Maar ook op de snelweg kom je heel veel mensen tegen die op de linker baan waar iedereen met constante snelheid rijdt continu moeten remmen, omdat ze te dicht bij hun voorganger komen. Vervolgens geven ze weer gas, en gaan ze weer remmen...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel liter benzine je wegremt tegen de tijd dat je remblokken versleten zijn. Dat remmen kan best wel eens honderden euro's brandstof kosten!
censuur :O
  donderdag 7 mei 2015 @ 10:42:01 #80
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_152360671
Ik heb afgelopen jaar 75k gereden, veelal snelweg, op een setje winterbanden die daarvan 65k hebben gelopen, achter waren ze op, en voor heb ik pas met 80k (5mm usable profile) erafgegooid omdat ik er ééntje kapotreed op iets wat van een vrachtwaggel afgewaaid was.. remmen slijtage is minimaal geweest.. blokken waren op de helft begin vorig jaar, en nu op 25 - 30%, en dan is het nog een automaat ook, dus gebruik de remmen vaker als een schakelhok.

Niertje, je moet niet mauwen over garagerekeningen als die het directe resultaat zijn van je rijstijl. Je blaast met enige regelmaat hoog van de toren als het over rijkunsten gaat, maar onderhoud is daar nogal aan gekoppeld. Rijvaardigheid uit zich mede in de kosten die je moet maken om een voertuig rijdend te houden, en als die dus hoog zijn, denk ik dat je de hand een beetje in eigen boezem moet steken. Je profileert je over het algemeen in PTA als een beginnend bestuurder die van zichzelf vindt dat hij een volleerd chauffeur is omdat je 'veel' kilometers maakt.
Klein stukje bewustwording misschien: je rijdt een Mondeo, een typische vertegenwoordigersauto die gemaakt zijn veel kilometers te maken.. ding is zwaar en redelijk aan de maat (=comfortabel), maar lust dus ook een remblokje als je gaat ankeren, en het klinkt misschien raar, maar ankeren vanaf 220 naar 130 kost een stuk meer materiaal als van 120 naar 0, en niet alleen als een wezenloze optrekken en hoeken kost veel banden, maar ook hard in de remmen kost rubber, en zéker als je bandjes lekker warm zijn van het laagvliegen.. hard rijden kost gewoon onevenredig veel geld, zeker als je dat doet op de manier waarop ik dénk dat je dat doet. :+

Gewoon normaal doen op de weg, net als iedereen die de fase waarin jij nu zit, al gehad hebben.. wijsheid komt met de jaren.. hardrijden is allang niet echt stoer meer, en het nut ervan is ook al een beetje achterhaald en overrated. Hard rijden levert best een beetje tijdwinst op, maar het kost gewoon onevenredig veel meer geld, zoals je aan het ondervinden bent.. autokosten bestaan niet alleen uit MRB, verzekering en brandstof.. onderhoud is een heel belangrijke factor, en zeker als je van gasgeven houdt, wordt die factor/kostenpost steeds groter.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:25:19 #81
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_152363839
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:10 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De grote vraag is: doet de garage het wel? Ik kan het me haast niet voorstellen!
Voorbeeld: fabrikant schrijft voor dat elk jaar alle scharnieren van de deuren ingevet moeten worden. Terwijl het zeer onwaarschijnlijk is dat het problemen geeft. Dus ik kan me goed voorstellen dat dealers er geen tijd aan besteden (terwijl het wel wordt meegerekend in het vaste tarief van een beurt).

Of garages die alle auto's gewoon dezelfde olie uit hetzelfde vat geven... Fiat-dealer in Leiden had gewoon 15 minuten nodig om een litertje olie voor een TwinAir te verkopen! Een vol kwartier! Want als de computer (via een olie-website) niet aan de hand van het kenteken weet wat er in moet, houdt het op... Na lang rondvragen bleek er 1 persoon in de werkplaats te zijn die wist wat er in moest (precies wat het boekje zegt natuurlijk, dat wist ik al maar laat ze maar zoeken!). Het wil er bij mij niet in dat ze bij een normale beurt zoveel moeite doen om er achter te komen wat er in moet. Dus dan gooien ze er gewoon maar wat in. En dat is dan een dealer...
Dealers heb ik al lang geen vertrouwen meer in. Paar voorbeelden van het laatste jaar:
-2x bij peugeot dealer aangegeven dat toch echt mijn koppeling moest worden gedaan(heb nog 40kkm met dezelfde door kunnen rijden ZONDER sippen. Reden voor vervanging was een druklager wat herrie maakte)
-Bij 3 verschillende peugeot dealers (Maastricht, Breda en Tilburg) geweest met een probleem dat mijn blok in de winter op maar 3 poten liep. Overal werd er geopperd dat het door de bobines/BSI/computer zou komen. Na er een paar honderd euro tegenaan te hebben gegooid attendeerde een bekende mij erop dat het toch wel eens plakkende klepstoters konden zijn gezien dit een bekend probleem was bij de 2.0 blokken.

Sinds dien geen peugeot dealer meer van binnen gezien en al mijn onderhoud zoals distri riem koppeling en whatnot loopt allemaal via de persoon welke mij in eerste instantie wees op de klepstoters. Meer kennis van zaken en nog fatsoenlijke koffie ook :)
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_152368620
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 07:50 schreef Taks999 het volgende:
Het beste even tellen bij je huidige riem.

Maar zover ik weet mag je een dist riem maar 1x juist spannen, daarna moet je hem eigenlijk vervangen.

Dan denk ik dat je ook niet weet wanneer de waterpomp voor het laatst vervangen is. Die zou ik mee nemen met de riem wissel, hetzelfde geld voor de spanrol. Na het vervangen van de riem willen waterpompjes nog weleens sneuvelen als je ze laat zitten.

Ik zou een setje van Gates pakken. Distributieriem, waterpomp en spanrol.

Je motor code is TUJ3P KFW als het goed is? Zoek je op de motorcode de juiste onderdelen?
Is nogal onhandig met de riem nog op de auto :P

Volgens mij kan het bij deze blokjes nog wel om de riem opnieuw te plaatsen, mits jong genoeg en onbeschadigd natuurlijk. Termijn staat uit mijn hoofd 10 jaar/120.000 km voor, dus hij is nu ongeveer halverwege qua leeftijd. Vind ik oud genoeg om mee te vervangen nu het toch los moet. Pomp en spanrol gingen al mee, maar het ging dus om de tanden voor de juist set ;)

Het is een TUJ3P KFW, ja, maar daar kwam ik eerst ook beide resultaten tegen. Kennelijk gaat het vanaf een exacte motorcode. Deze heeft 33834482 en dan kom ik uit op een 108-tands (aldus de specificaties in deze lijst van aanbieders).
pi_152375229
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2015 14:32 schreef Dingest het volgende:

[..]

Is nogal onhandig met de riem nog op de auto :P

Volgens mij kan het bij deze blokjes nog wel om de riem opnieuw te plaatsen, mits jong genoeg en onbeschadigd natuurlijk. Termijn staat uit mijn hoofd 10 jaar/120.000 km voor, dus hij is nu ongeveer halverwege qua leeftijd. Vind ik oud genoeg om mee te vervangen nu het toch los moet. Pomp en spanrol gingen al mee, maar het ging dus om de tanden voor de juist set ;)

Het is een TUJ3P KFW, ja, maar daar kwam ik eerst ook beide resultaten tegen. Kennelijk gaat het vanaf een exacte motorcode. Deze heeft 33834482 en dan kom ik uit op een 108-tands (aldus de specificaties in deze lijst van aanbieders).
Voor zover ik weet is het bij geen enkele riem slim om opnieuw te spannen.

Verder kan een riem er nog zo nieuw uitzien, als hij aan de km's of jaren zit moet je hem gewoon vervangen. Je kan een riem niet beoordelen op z'n uiterlijk. Wanneer je een schade of oneffenheid ziet ben je eigenlijk al te laat...
pi_152375501
Toch een moeilijk woordje, 'mits' :P
pi_152376556
quote:
12s.gif Op donderdag 7 mei 2015 18:15 schreef Dingest het volgende:
Toch een moeilijk woordje, 'mits' :P
Hoezo? Een riem opnieuw plaatsen blijft gewoon een risico... Hoezo zou dat bij je aangegeven blokje wel verstandig zijn dan?
pi_152378572
Ik ben genoeg ervaringen tegen gekomen van lui die het zonder problemen en zonder bezwaren gedaan/laten doen. En niet per se alleen bij dit blokje. Maar... mits.
pi_152379103
Kan je niet anders de twee riemen bij je lokale onderdelenzaak halen en eentje terug doen op het moment supreme dat je erachter bent welke het nou echt is?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_152383647
Je hebt sowieso wet koop op afstand bij een internet bestelling:)
pi_152625535
Heeft iemand een idee van de originele onderdeel nummers van een VW Bora 1.9 TDI (1J2) uit 1999?
Ik ben namelijk op zoek naar de nummers voor mijn remblokken voor en achter.
Als ik op mister-auto kijk en mijn kenteken invul krijg ik echter 3 soorten remblokken met verschillende maten.

Alvast bedankt. :)
pi_152628334
Je zal waarschijnlijk verschillende diameters schijven hebben, moet je kijken welke maat je hebt en daar de goede set bij zoeken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  FOK!fotograaf vrijdag 15 mei 2015 @ 21:08:30 #91
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_152633056
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 19:39 schreef Dingest het volgende:
Ik ben genoeg ervaringen tegen gekomen van lui die het zonder problemen en zonder bezwaren gedaan/laten doen. En niet per se alleen bij dit blokje. Maar... mits.
Met een non interferentie motor kan het in theorie geen kwaad. Knapt je riem, dan moet je het hele zooitje even op tijd zetten en dan kan je de nieuwe riem erop zetten, zonder motorschade. Enige soort motorblok waarbij ik het ook zou aandurven, zeker als het bijv. in een Volvo 7xx zit, heb je de ruimte ook nog om het e.e.a. te doen. Verder gewoon lekker eraf halen en vervangen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf vrijdag 15 mei 2015 @ 21:17:40 #92
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_152633273
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Heeft iemand een idee van de originele onderdeel nummers van een VW Bora 1.9 TDI (1J2) uit 1999?
Ik ben namelijk op zoek naar de nummers voor mijn remblokken voor en achter.
Als ik op mister-auto kijk en mijn kenteken invul krijg ik echter 3 soorten remblokken met verschillende maten.

Alvast bedankt. :)
Dat word dus eraf halen en vergelijken. Maarre, weet je zeker dat je dat zelf wilt doen, als niet weet wat voor remmerij eronder ligt?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_152633369
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:17 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dat word dus eraf halen en vergelijken. Maarre, weet je zeker dat je dat zelf wilt doen, als niet weet wat voor remmerij eronder ligt?
Remblokjes vervangen heb ik al vaker gedaan, alleen nog niet bij deze auto maar had toen de nummers dus wist precies welke maat ik moest hebben.
Dank voor jullie hulp :)
  FOK!fotograaf vrijdag 15 mei 2015 @ 21:22:05 #94
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_152633453
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:20 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Remblokjes vervangen heb ik al vaker gedaan, alleen nog niet bij deze auto maar had toen de nummers dus wist precies welke maat ik moest hebben.
Dank voor jullie hulp :)
Google eens op andere websites dan mr. Auto. Sommige lijken het wel te weten. ATP-Autoteile is eentje waar ik wel eens wat vandaan trek. Eigenlijk wel tevreden over. Staan er geen bloknummers op? Of verschillende systemen? PSA betrekt altijd spullen van meerdere leveranciers, kan het zomaar zijn dat onder de ene auto ATE zooi ligt, terwijl onder exact hetzelfde type van een half jaar later Lucas of Bendix ligt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 17 mei 2015 @ 22:05:25 #95
53151 T42
Pinball Wizard
pi_152695252
kennelijk mag je sinds 1 april thuis geen auto's meer slopen? op rdw site staan bij thuisslopen geen auto's meer wel brommers en aanhangers enz... waarom is dat veranderd iemand een idee?
  zondag 17 mei 2015 @ 23:21:36 #96
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_152698673
Omdat milieumaffia

"exporteren" is gratis :P
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_152856595
OMG wat een verschil in rijden met gefixte schokdempers achter :X
Ik ben me serieus aan het afvragen of dat ding niet altijd al lek is geweest :{ In elk geval vorig jaar, bij die ¤ 400,- beurt bij de dealer wel, ik kan me niet herinneren dat ik vorig jaar wel verkeersdrempels kon oprijden zonder dat het *KLOENK* deed en de neus van de auto naar beneden dook.

Alleen geen idee wat het gaat kosten, de baas was er niet, dus de factuur volgt nog :D
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_153899719
Hoe kun je het onderhoudsinterval van een distributieriem zien? Anderhalf jaar geleden is er een nieuwe op geklapt door een garage die geen sticker erop heeft gezet met vervanginterval.

Het betreft een Hyundai Coupe uit '99.
Op internet zie je redelijk uiteenlopende intervallen. Tussen de 60dkm en 120dkm en 4-6 jaar.
  zondag 28 juni 2015 @ 12:59:10 #99
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_153900427
quote:
5s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:23 schreef BlauweCoupe het volgende:
Hoe kun je het onderhoudsinterval van een distributieriem zien? Anderhalf jaar geleden is er een nieuwe op geklapt door een garage die geen sticker erop heeft gezet met vervanginterval.

Het betreft een Hyundai Coupe uit '99.
Op internet zie je redelijk uiteenlopende intervallen. Tussen de 60dkm en 120dkm en 4-6 jaar.
Boekje of hyundai dealer bellen.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_154306915
quote:
7s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:59 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Boekje of hyundai dealer bellen.
Het interval wat de boekjes van de dealer aanhouden is 80dkm, waar ik al aan zat, maar de auto was niet dealer-onderhouden, dus is het lastig erachter te komen welke riem erop zit.
Voor de zekerheid maar een nieuwe erop laten zetten die 120dkm (2 jaar in mijn geval) mee zou moeten kunnen gaan.
  woensdag 15 juli 2015 @ 21:54:11 #101
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_154372349
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 22:05 schreef T42 het volgende:
kennelijk mag je sinds 1 april thuis geen auto's meer slopen? op rdw site staan bij thuisslopen geen auto's meer wel brommers en aanhangers enz... waarom is dat veranderd iemand een idee?
Alleen ouder dan 15 jaar toch?
pi_154375270
Nope, de hele SIEB-regeling is op de schop. Alleen erkende sloopbedrijven mogen nog verzoeken doen tot het vernietigen van een kenteken.

Opgegeven redenen zijn o.a. het gebrek aan overzicht over hoe de auto gesloopt wordt (uiteraard met het oog op het milieu...) en misbruik door handelaren of zoiets. Ik verwacht eigenlijk ook dat er gelobbyd is door de sloopbranche...

Toevallig was ik gisteren bij een sloopbedrijf en vroeg wat ik moest doen met een compleet kale carrosserie, en of het genoeg was om alleen de kentekens, het chassisplaatje, het chassisnummer en de papieren bij hem in te leveren. Nee, moest iig bij hem per se een 'hele' auto zijn (mag wel gestript zijn). Gaat weer eens helemaal nergens over 8)7
  donderdag 16 juli 2015 @ 09:59:52 #103
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_154381709
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:19 schreef Dingest het volgende:
Nope, de hele SIEB-regeling is op de schop. Alleen erkende sloopbedrijven mogen nog verzoeken doen tot het vernietigen van een kenteken.

Opgegeven redenen zijn o.a. het gebrek aan overzicht over hoe de auto gesloopt wordt (uiteraard met het oog op het milieu...) en misbruik door handelaren of zoiets. Ik verwacht eigenlijk ook dat er gelobbyd is door de sloopbranche...

Toevallig was ik gisteren bij een sloopbedrijf en vroeg wat ik moest doen met een compleet kale carrosserie, en of het genoeg was om alleen de kentekens, het chassisplaatje, het chassisnummer en de papieren bij hem in te leveren. Nee, moest iig bij hem per se een 'hele' auto zijn (mag wel gestript zijn). Gaat weer eens helemaal nergens over 8)7
Heb ook eens wat discussie gehad bij een sloperij toen ik de carrosserie van een auto kwam brengen met nog wat resterende onderdelen. Ik had die toen netjes in eigen beheer gesloopt, inclusief toestemming van het RDW, maar ze geloofden niet dat dat kon en wilden mijn kentekenbewijs zien. Dat had ik dus niet meer omdat ik dat had op moeten sturen naar het RDW, dan maar de kentekenplaten en een week later moest ik maar terug komen dan hadden ze wel alles geregeld. Week later terug, gaven ze toch toe dat er niets meer af te melden viel en dat het blijkbaar al allemaal geregeld was. (ja duhhh, dat zei ik in eerste instantie al)

Maar dat het niet meer mag wist ik ook niet.

Dan ook maar even een vraagje: sinds ik nieuwe achterbanden heb (Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 die er ook voorheen op lagen, dus geen goedkoop Chinees rubber) heb ik het idee dat de uitlijning van mijn auto niet meer klopt. Stuur staat niet meer 100% in het midden (is maar een heeeele kleine afwijking, maar genoeg om storend te zijn voor mij) en de auto is wat zweveriger en lastiger recht te houden. Maar door alleen het vervangen van banden kan dit normaal gesproken toch niet? Ik heb erbij gestaan toen de banden vervangen werden, dus er is niets raars aan gebeurd en degene die dat doet is ook echt geen prutser. (ga overigens ook nog even contact met hem opnemen) Bandenspanning is in orde, maar het voelt niet zo strak als voorheen. Auto is een Lexus IS200 Sport uit 1999, dus achterwielaandrijving.
Don't let my username fool you...
  donderdag 16 juli 2015 @ 15:49:39 #104
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154389258
Export kan nu nog kost 10 euro. En kale kas laat ik altijd door oudijzer boer ophalen die kijken niet of er nog papieren bijzitten haha
  donderdag 16 juli 2015 @ 16:05:49 #105
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_154389562
Morgen samen met de buurman de kleppen van zijn Sym Cello stellen, maar ik kan nergens de juiste klepspeling vinden, de zoekresultaten zijn het vaak niet met elkaar eens.

Heeft iemand hier wellicht uitsluitsel?
pi_154401503
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 15:49 schreef T42 het volgende:
Export kan nu nog kost 10 euro. En kale kas laat ik altijd door oudijzer boer ophalen die kijken niet of er nog papieren bijzitten haha
Ik dacht dat ze export ook strenger gingen controleren, dat ze (willen) gaan toevoegen dat de buitenlandse koper ook bij de exportpapieren vermeld wordt.

Probleem is niet om van een kale kas af te komen, maar dat je nog steeds een geldig kenteken hebt ;) Als zo'n sloopbedrijf een kaalgeplukte auto niet wil komen afhalen en je kunt hem zelf niet brengen, zit je dus aan dat kenteken vast.
  Moderator donderdag 16 juli 2015 @ 23:22:42 #107
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154401735
Wat is het probleem van hert hebben van hert kenteken dan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154403070
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 23:22 schreef derLudolf het volgende:
Wat is het probleem van hert hebben van hert kenteken dan?
Je zult het ieder jaar weer moeten schorsen. Die 25e is natuurlijk geen ramp, maar het is een beetje schraal als je de rest van je leven een auto moet schorsen die je alleen op papier nog hebt :')
pi_154403504
Om de hoeveel maanden vervangen jullie je remschijven? Racewagens uitgesloten :P
pi_154404559
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 23:58 schreef Dingest het volgende:

[..]

Je zult het ieder jaar weer moeten schorsen. Die 25e is natuurlijk geen ramp, maar het is een beetje schraal als je de rest van je leven een auto moet schorsen die je alleen op papier nog hebt :')
Ik kan me zomaar voorstellen dat die auto dan een keer gejat wordt en brandend in een weiland wordt gevonden...
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 00:11 schreef DiceMan het volgende:
Om de hoeveel maanden vervangen jullie je remschijven? Racewagens uitgesloten :P
Maanden? Ik zou eerder kijken in km's. En dan nog ligt het eraan hoe je rijdt. Met een setje schijven moet je makkelijk meer dan een ton kunnen doen, zelfs nog wel twee als je wat meer snelweg rijdt. Rij je binair en veel in de stad, dan zijn schijven en blokken zo op.
Schip ahoy!
  Moderator vrijdag 17 juli 2015 @ 06:48:13 #111
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154407107
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 23:58 schreef Dingest het volgende:

[..]

Je zult het ieder jaar weer moeten schorsen. Die 25e is natuurlijk geen ramp, maar het is een beetje schraal als je de rest van je leven een auto moet schorsen die je alleen op papier nog hebt :')
Aha, ik dacht dat schorsen eenmalig was ;)

Kun je dan niet zeggen dat ie gejat is?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 17 juli 2015 @ 08:57:31 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_154407890
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 00:11 schreef DiceMan het volgende:
Om de hoeveel maanden vervangen jullie je remschijven? Racewagens uitgesloten :P
Als ze versleten zijn.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 14:03:51 #113
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154414011
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 23:16 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze export ook strenger gingen controleren, dat ze (willen) gaan toevoegen dat de buitenlandse koper ook bij de exportpapieren vermeld wordt.

Probleem is niet om van een kale kas af te komen, maar dat je nog steeds een geldig kenteken hebt ;) Als zo'n sloopbedrijf een kaalgeplukte auto niet wil komen afhalen en je kunt hem zelf niet brengen, zit je dus aan dat kenteken vast.
sloop hier durft dan 50 euro te vragen om je kenteken in te nemen..
pi_154414047
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 14:03 schreef T42 het volgende:

[..]

sloop hier durft dan 50 euro te vragen om je kenteken in te nemen..
Dat is iig nog te doen. Die hier zegt dat hij het alleen doet als je de auto bij hem aflevert :')
  vrijdag 17 juli 2015 @ 14:05:38 #115
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154414067
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 06:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, ik dacht dat schorsen eenmalig was ;)

Kun je dan niet zeggen dat ie gejat is?
das jaarlijks als je er genoeg schorst zijn de eerste betaald en rest gratis. voor de verzamelaars.
vergeet je te betalen mag je boette van 2x jaar belasting dokken. (uiterste geval)
  vrijdag 17 juli 2015 @ 14:06:22 #116
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154414085
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 14:04 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat is iig nog te doen. Die hier zegt dat hij het alleen doet als je de auto bij hem aflevert :')
andere zoeken of op mp zetten met kenteken ;)
vind 50 veel dat kost de auto meestal al..
  vrijdag 17 juli 2015 @ 14:11:31 #117
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_154414218
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 14:05 schreef T42 het volgende:

[..]

das jaarlijks als je er genoeg schorst zijn de eerste betaald en rest gratis. voor de verzamelaars.
vergeet je te betalen mag je boette van 2x jaar belasting dokken. (uiterste geval)
Wat dacht je van de boete voor onverzekerd zijn a ¤400.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 14:12:07 #118
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154414239
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 14:11 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat dacht je van de boete voor onverzekerd zijn a ¤400.
apk ;)
  vrijdag 17 juli 2015 @ 14:18:57 #119
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_154414424
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 14:12 schreef T42 het volgende:

[..]

apk ;)
Nope verzekering. Bron: Hij ligt voor me op tafel :') APK is ¤130. Bron: Ook al eens gehad :')
  vrijdag 17 juli 2015 @ 14:20:54 #120
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154414483
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 14:18 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nope verzekering. Bron: Hij ligt voor me op tafel :') APK is ¤130. Bron: Ook al eens gehad :')
neej die krijg je dan ook bedoel ik dus 3x een boette
pi_154422434
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 14:06 schreef T42 het volgende:

[..]

andere zoeken of op mp zetten met kenteken ;)
vind 50 veel dat kost de auto meestal al..
Zie ik later wel.
Wen er maar aan. De reden dat SIEB op de schop is gegaan is o.a. zodat sloperijen meer kunnen verdienen. Natuurlijk gaan ze er dan geld voor vragen...
pi_154430587
Hello!

Volkomen nieuw hier, en behoorlijk nieuw in het klussen aan autos. Dat levert nogal wat vraagtekens op en ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik klus nu aan een peugeot 106. Wil er graag een radio inzetten die zowel radio, als cd, als van een telefoon/mp3 speler kan spelen.

Dan loop je al snel tegen de vraag aan, wat voor auto-radios zijn er? Ik kom nog wel zo ver dat ik begrijp dat er verschillen zijn in wat ze kunnen (cd, usb, sd etc) maar daar houdt het ook wel weer op. DIN-1, DIN-2, 4x50w, 300w? En hoe weet ik wat de auto waar ik aan klus heeft? Volgens mij geen van beide? Kan ik dat ombouwen, hoe moeilijk is dat? Een radio laten inbouwen is een heel stuk duurder namelijk. Basically begrijp ik er helemaal niks van.

Ter vermaak nog dit: ik had ook een adaptertje gekocht voor in de sigarettenaansteker met 2 usb uitgangen om de telefoon enzo mee op te laden. Die werkte niet. Bij wijze van test de sigarettenaansteker een seconde ingedrukt en gevoeld of ie heet was. Door mn vinger er in te steken. Het is nu 3 uur later en ik typ met 1 hand. Adapter werkt prima in een nieuwe auto, en de aansluiting krijgt dus nog wel stroom. Denk dat het om een andere aansluiting gaat dan die voor nieuwere autos? (adapter werkt in een mitsubishi colt).

Ik brand er mn vingers niet nog meer aan zonder wat beter te begrijpen wat ik doe. Alle hulp is welkom!
  zaterdag 18 juli 2015 @ 01:32:21 #123
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154432490
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 00:07 schreef stellaasje het volgende:
Hello!

Volkomen nieuw hier, en behoorlijk nieuw in het klussen aan autos. Dat levert nogal wat vraagtekens op en ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik klus nu aan een peugeot 106. Wil er graag een radio inzetten die zowel radio, als cd, als van een telefoon/mp3 speler kan spelen.

Dan loop je al snel tegen de vraag aan, wat voor auto-radios zijn er? Ik kom nog wel zo ver dat ik begrijp dat er verschillen zijn in wat ze kunnen (cd, usb, sd etc) maar daar houdt het ook wel weer op. DIN-1, DIN-2, 4x50w, 300w? En hoe weet ik wat de auto waar ik aan klus heeft? Volgens mij geen van beide? Kan ik dat ombouwen, hoe moeilijk is dat? Een radio laten inbouwen is een heel stuk duurder namelijk. Basically begrijp ik er helemaal niks van.

Ter vermaak nog dit: ik had ook een adaptertje gekocht voor in de sigarettenaansteker met 2 usb uitgangen om de telefoon enzo mee op te laden. Die werkte niet. Bij wijze van test de sigarettenaansteker een seconde ingedrukt en gevoeld of ie heet was. Door mn vinger er in te steken. Het is nu 3 uur later en ik typ met 1 hand. Adapter werkt prima in een nieuwe auto, en de aansluiting krijgt dus nog wel stroom. Denk dat het om een andere aansluiting gaat dan die voor nieuwere autos? (adapter werkt in een mitsubishi colt).

Ik brand er mn vingers niet nog meer aan zonder wat beter te begrijpen wat ik doe. Alle hulp is welkom!
zou ff iemand zoeken die dat voor je kan inbouwen. je kan brand veroorzaken als je niet weet wat je doet!
pi_154433122
1DIN is de hoogte van je standaard aftermarket radio die je overal ziet, 2DIN Is dubbel zo groot dus units die vaak volledige schermen hebben a 6/7".

Ik weet niet of jouw 106 al geleverd is met een ISO stekker. Als dat zo is is het plug and play, als niet dan ga je naar je lokale automaterialen zaak en haal je een Peugeot 106 naar ISO adapter voor maximaal twee tientjes.

Wat je als radio wil? Streep die cd speler als verplichte eis, kan zijn dat je je ideale apparaat tegenkomt zonder loopwerk. Eenmaal via BT audio of usb (het liefst met made for iPod/iPhone ondersteuning als je die hebt ) gewerkt wil je niet meer anders. Hou het bij merken als Kenwood, Pioneer en Alpine. Let op functies die wel echt belangrijk voor je zijn zoals bedieningsgemak, of die mooi valt in je dash en of je de verlichting bijvoorbeeld kan aanpassen naar je interieur verlichting. Geluidskwaliteit zal in de meeste gevallen bij die merken een enorme vooruitgang zijn en de echte verschillen ga je pas merken als je ook je geluidsinstallatie upgradetet. Wil je handsfree bellen? Zorg dat er een externe microfoon bij zit, is wel zo fijn voor de ander.

Je usb adapter is straks ook niet meer nodig als je een usb poort op je radio hebt :)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  dinsdag 21 juli 2015 @ 15:51:37 #125
363995 Reemi
Zeg maar Remi.
pi_154515365
Iemand enig idee hoe dit in het Nederlands precies heet (zonneklephouder levert niets op) en hoe ik aan een nieuwe kom? Mijn huidige is te zwak, waardoor m'n zonneklep steeds losschiet.

Smile like you mean it
www.wefut.com
pi_154515519
Moet haast wel op de sloop te vinden zijn. Nieuw? Geen idee, moet het?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_154813137
Is het een betrouwbare meting wanneer men olieniveau peilt nadat de voertuig in kwestie meer dan een dag heeft stilgestaan? Is het wellicht aangeraden de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen en vervolgens 10 minuten af te laten koelen alvorens te meten?
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 08:36:35 #128
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_154813256
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 08:15 schreef DiceMan het volgende:
Is het een betrouwbare meting wanneer men olieniveau peilt nadat de voertuig in kwestie meer dan een dag heeft stilgestaan? Is het wellicht aangeraden de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen en vervolgens 10 minuten af te laten koelen alvorens te meten?
Beide methoden zijn wel acceptabel.

;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_154814469
Als je maar zorgt dat het voertuig op een vlakke ondergrond staat.
Schip ahoy!
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 10:52:52 #130
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_154814505
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 08:15 schreef DiceMan het volgende:
Is het een betrouwbare meting wanneer men olieniveau peilt nadat de voertuig in kwestie meer dan een dag heeft stilgestaan? Is het wellicht aangeraden de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen en vervolgens 10 minuten af te laten koelen alvorens te meten?
Bij een "normale" motor kan je na een jaar stilstaan, het oliepijl nog steeds correct meten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_154814515
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 00:11 schreef DiceMan het volgende:
Om de hoeveel maanden vervangen jullie je remschijven? Racewagens uitgesloten :P
Zondra er een klein randje voelbaar is, of ze beginnen te trillen of wanneer ze te roestig zijn en het geen gezicht is achter een mooie velg
pi_154818328
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 10:53 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Zondra er een klein randje voelbaar is, of ze beginnen te trillen of wanneer ze te roestig zijn en het geen gezicht is achter een mooie velg
Als ze roestig zijn heb je een ander probleem. Roest gaat er af met remmen.
pi_154825340
Mijn auto heeft ivm vakantie een paar weken stilgestaan, toen ik van de week weer ging rijden klonk er water!? Stromend water, niet het klotsen van de tank.
Het klonk alsof er water door de dorpel stroomde. Kan dat en zo ja hoe krijg ik het eruit en hoe voorkom ik nog meer naar binnen stromend water? Portierrubbers?
pi_154831398
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 20:35 schreef Gwywen het volgende:
Mijn auto heeft ivm vakantie een paar weken stilgestaan, toen ik van de week weer ging rijden klonk er water!? Stromend water, niet het klotsen van de tank.
Het klonk alsof er water door de dorpel stroomde. Kan dat en zo ja hoe krijg ik het eruit en hoe voorkom ik nog meer naar binnen stromend water? Portierrubbers?
Je kan door te kloppen op je dorppels horen of er water in zot of niet
pi_155357794
Een kat heeft mijn auto toegetakeld met zijn of haar nagels. Hoe kan ik deze krassen het beste behandelen?

Slechte foto's achter een spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 17:47:12 #136
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_155357984
Polijsten
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_155374905
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 23:54 schreef klawie het volgende:

[..]

Je kan door te kloppen op je dorppels horen of er water in zot of niet
Nou inmiddels hoef ik niet meer te kloppen want ik heb natte voeten.
Door de regen van afgelopen weekend is het nog veel erger geworden.
Ik denk dat het rubber van de achterklep lekt of poreus is. Onder mijn voorstoel is het drijfnat (als ik de mat optil zie je het water kabbelen), en in de achterbak is het vochtig. De rest van de auto lijkt vooralsnog droog.

De grote vraag is hoe ik dat water eruit ga krijgen.
Ik ben geneigd een klein gaatje onderin te boren en dat daarna dicht te tectyleren want met een vochtvreter krijg ik dit natuurlijk nooit voor elkaar.
En het rubber vervangen uiteraard ;)
pi_155385095
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 10:45 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nou inmiddels hoef ik niet meer te kloppen want ik heb natte voeten.
Door de regen van afgelopen weekend is het nog veel erger geworden.
Ik denk dat het rubber van de achterklep lekt of poreus is. Onder mijn voorstoel is het drijfnat (als ik de mat optil zie je het water kabbelen), en in de achterbak is het vochtig. De rest van de auto lijkt vooralsnog droog.

De grote vraag is hoe ik dat water eruit ga krijgen.
Ik ben geneigd een klein gaatje onderin te boren en dat daarna dicht te tectyleren want met een vochtvreter krijg ik dit natuurlijk nooit voor elkaar.
En het rubber vervangen uiteraard ;)
een waterzuiger
pi_155390245
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 18:29 schreef klawie het volgende:

[..]

een waterzuiger
Dat ik op zoiets zelf niet kom... 8)7
Eens kijken of ik er in de buurt eentje kan huren.
pi_155390255
Mijn ibiza 1.2 uit 2008 rijd ongeveer 550km op 45liter benzine.. verhouding stadverkeer/snelweg is ongeveer 65/35. Dit lijkt mij erg onzuinig.. waar zou dit aan kunnen liggen?
pi_155390354
Rechtervoet :+ , storing in de motor ECU wbv lucht- brandstof-verhouding
pi_155390386
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 21:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Rechtervoet :+
zo zwaar issie niet :+
pi_155432161
Kleine update van mijn amfibievoertuig: onder de dorpel achter het voorwiel bleek een bout te zitten die je kunt losdraaien (geen idee waar die voor is, misschien wel speciaal daarvoor) en toen kwam er minutenlang een straal water uit.
Aan de rechterkant ook maar meteen gedaan maar zoals verwacht was die kant droog.
Nu nog erachter zien te komen waar het naar binnen is gekomen.
Alle rubbers zien er goed uit, niet poreus of zo.
Hoe moet ik nu testen waar het lekt?
Tuinslang erop?
pi_155432204
Dat is een optie. En google even, waarschijnlijk ben je niet de enige met dit probleem. Mogelijk zit er ergens een afwateringskanaaltje ofzo verstopt.
Schip ahoy!
pi_155432224
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 11:08 schreef Gwywen het volgende:
Kleine update van mijn amfibievoertuig: onder de dorpel achter het voorwiel bleek een bout te zitten die je kunt losdraaien (geen idee waar die voor is, misschien wel speciaal daarvoor) en toen kwam er minutenlang een straal water uit.
Aan de rechterkant ook maar meteen gedaan maar zoals verwacht was die kant droog.
Nu nog erachter zien te komen waar het naar binnen is gekomen.
Alle rubbers zien er goed uit, niet poreus of zo.
Hoe moet ik nu testen waar het lekt?
Tuinslang erop?
Eenvoudige inderhoudsvragen _O-

Amfibieën zijn volgens mij niet altijd even eenvoudig... Maar een tuinslang kan je de lekkage eventueel tonen...
Whatever...
pi_155490105
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 11:13 schreef Spanky78 het volgende:
Amfibieën zijn volgens mij niet altijd even eenvoudig...
:{w Ik bedoelde dat mijn Peug in een amfibievoertuig was veranderd hè
pi_155491096
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:40 schreef Gwywen het volgende:

[..]

:{w Ik bedoelde dat mijn Peug in een amfibievoertuig was veranderd hè
Dan is het ook niet eenvoudig _O- _O- -O-
Whatever...
pi_155547812
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 11:08 schreef Gwywen het volgende:
Kleine update van mijn amfibievoertuig: onder de dorpel achter het voorwiel bleek een bout te zitten die je kunt losdraaien (geen idee waar die voor is, misschien wel speciaal daarvoor) en toen kwam er minutenlang een straal water uit.
Aan de rechterkant ook maar meteen gedaan maar zoals verwacht was die kant droog.
Nu nog erachter zien te komen waar het naar binnen is gekomen.
Alle rubbers zien er goed uit, niet poreus of zo.
Hoe moet ik nu testen waar het lekt?
Tuinslang erop?
een rookmachine erin zetten ;)
pi_155604531
M'n sigarettenaansteker is stuk -O-
Er gaan 2 dikkere draden (bruin en rood) heen, en een dun zwart draadje naar het lampje.
Als ik rood en zwart meet staat er netjes 12 volt op, op bruin en rood niks. Moet ik het zoeken in de draad ergens of zekering of iets anders? Is een Opel Astra H trouwens.
pi_155604706
In de sigareten aanstekker (in het midden) zit een dikke ronde pen, zet daar eens de rode draad van je multimeter op, en op de buitenste rand de zwarte, is het 12V dan is de aansteker kapot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')