abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152357231
De Xsara van mijn broertje wil graag een nieuwe koppakking, en aangezien de leeftijd van de distributieriem niet exact bekend is leek het mij verstandig die meteen mee te vervangen. Maar ik kan zo snel niet uitvogelen of dat degene is met 104 of 108 tanden, krijg ze steeds beide in mijn resultaten. Iemand enig idee? :)

Het gaat om een 1.4i uit 2001 (Phase 2/facelift), kenteken 50-GK-GB.
pi_152357758
Het beste even tellen bij je huidige riem.

Maar zover ik weet mag je een dist riem maar 1x juist spannen, daarna moet je hem eigenlijk vervangen.

Dan denk ik dat je ook niet weet wanneer de waterpomp voor het laatst vervangen is. Die zou ik mee nemen met de riem wissel, hetzelfde geld voor de spanrol. Na het vervangen van de riem willen waterpompjes nog weleens sneuvelen als je ze laat zitten.

Ik zou een setje van Gates pakken. Distributieriem, waterpomp en spanrol.

Je motor code is TUJ3P KFW als het goed is? Zoek je op de motorcode de juiste onderdelen?
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:10:07 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_152358736
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 22:07 schreef x3ro het volgende:
Als je een auto niet kan betalen qua onderhoud of whatever, moet je gewoon voor iets anders kijken. Wat je afentoe ziet bij volk wat ohne rücksicht die intervallen negeert.. man-man-man.nl
De grote vraag is: doet de garage het wel? Ik kan het me haast niet voorstellen!
Voorbeeld: fabrikant schrijft voor dat elk jaar alle scharnieren van de deuren ingevet moeten worden. Terwijl het zeer onwaarschijnlijk is dat het problemen geeft. Dus ik kan me goed voorstellen dat dealers er geen tijd aan besteden (terwijl het wel wordt meegerekend in het vaste tarief van een beurt).

Of garages die alle auto's gewoon dezelfde olie uit hetzelfde vat geven... Fiat-dealer in Leiden had gewoon 15 minuten nodig om een litertje olie voor een TwinAir te verkopen! Een vol kwartier! Want als de computer (via een olie-website) niet aan de hand van het kenteken weet wat er in moet, houdt het op... Na lang rondvragen bleek er 1 persoon in de werkplaats te zijn die wist wat er in moest (precies wat het boekje zegt natuurlijk, dat wist ik al maar laat ze maar zoeken!). Het wil er bij mij niet in dat ze bij een normale beurt zoveel moeite doen om er achter te komen wat er in moet. Dus dan gooien ze er gewoon maar wat in. En dat is dan een dealer...
censuur :O
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:13:36 #79
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_152358811
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 00:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Een setje remmen moet, vooral als je veel snelwegkm's maakt (wat jij beweert te doen), minimaal een halve tot een hele ton meegaan, en mogelijk nog wel langer. Als jij die zooi twee keer per jaar moet vervangen, net als je banden, dan is het je eigen schuld dat je veel tijd en geld kwijt bent. Dat moet je niet op de auto afschuiven.
^^ Dat.
Maar ook op de snelweg kom je heel veel mensen tegen die op de linker baan waar iedereen met constante snelheid rijdt continu moeten remmen, omdat ze te dicht bij hun voorganger komen. Vervolgens geven ze weer gas, en gaan ze weer remmen...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel liter benzine je wegremt tegen de tijd dat je remblokken versleten zijn. Dat remmen kan best wel eens honderden euro's brandstof kosten!
censuur :O
  donderdag 7 mei 2015 @ 10:42:01 #80
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_152360671
Ik heb afgelopen jaar 75k gereden, veelal snelweg, op een setje winterbanden die daarvan 65k hebben gelopen, achter waren ze op, en voor heb ik pas met 80k (5mm usable profile) erafgegooid omdat ik er ééntje kapotreed op iets wat van een vrachtwaggel afgewaaid was.. remmen slijtage is minimaal geweest.. blokken waren op de helft begin vorig jaar, en nu op 25 - 30%, en dan is het nog een automaat ook, dus gebruik de remmen vaker als een schakelhok.

Niertje, je moet niet mauwen over garagerekeningen als die het directe resultaat zijn van je rijstijl. Je blaast met enige regelmaat hoog van de toren als het over rijkunsten gaat, maar onderhoud is daar nogal aan gekoppeld. Rijvaardigheid uit zich mede in de kosten die je moet maken om een voertuig rijdend te houden, en als die dus hoog zijn, denk ik dat je de hand een beetje in eigen boezem moet steken. Je profileert je over het algemeen in PTA als een beginnend bestuurder die van zichzelf vindt dat hij een volleerd chauffeur is omdat je 'veel' kilometers maakt.
Klein stukje bewustwording misschien: je rijdt een Mondeo, een typische vertegenwoordigersauto die gemaakt zijn veel kilometers te maken.. ding is zwaar en redelijk aan de maat (=comfortabel), maar lust dus ook een remblokje als je gaat ankeren, en het klinkt misschien raar, maar ankeren vanaf 220 naar 130 kost een stuk meer materiaal als van 120 naar 0, en niet alleen als een wezenloze optrekken en hoeken kost veel banden, maar ook hard in de remmen kost rubber, en zéker als je bandjes lekker warm zijn van het laagvliegen.. hard rijden kost gewoon onevenredig veel geld, zeker als je dat doet op de manier waarop ik dénk dat je dat doet. :+

Gewoon normaal doen op de weg, net als iedereen die de fase waarin jij nu zit, al gehad hebben.. wijsheid komt met de jaren.. hardrijden is allang niet echt stoer meer, en het nut ervan is ook al een beetje achterhaald en overrated. Hard rijden levert best een beetje tijdwinst op, maar het kost gewoon onevenredig veel meer geld, zoals je aan het ondervinden bent.. autokosten bestaan niet alleen uit MRB, verzekering en brandstof.. onderhoud is een heel belangrijke factor, en zeker als je van gasgeven houdt, wordt die factor/kostenpost steeds groter.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:25:19 #81
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_152363839
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:10 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De grote vraag is: doet de garage het wel? Ik kan het me haast niet voorstellen!
Voorbeeld: fabrikant schrijft voor dat elk jaar alle scharnieren van de deuren ingevet moeten worden. Terwijl het zeer onwaarschijnlijk is dat het problemen geeft. Dus ik kan me goed voorstellen dat dealers er geen tijd aan besteden (terwijl het wel wordt meegerekend in het vaste tarief van een beurt).

Of garages die alle auto's gewoon dezelfde olie uit hetzelfde vat geven... Fiat-dealer in Leiden had gewoon 15 minuten nodig om een litertje olie voor een TwinAir te verkopen! Een vol kwartier! Want als de computer (via een olie-website) niet aan de hand van het kenteken weet wat er in moet, houdt het op... Na lang rondvragen bleek er 1 persoon in de werkplaats te zijn die wist wat er in moest (precies wat het boekje zegt natuurlijk, dat wist ik al maar laat ze maar zoeken!). Het wil er bij mij niet in dat ze bij een normale beurt zoveel moeite doen om er achter te komen wat er in moet. Dus dan gooien ze er gewoon maar wat in. En dat is dan een dealer...
Dealers heb ik al lang geen vertrouwen meer in. Paar voorbeelden van het laatste jaar:
-2x bij peugeot dealer aangegeven dat toch echt mijn koppeling moest worden gedaan(heb nog 40kkm met dezelfde door kunnen rijden ZONDER sippen. Reden voor vervanging was een druklager wat herrie maakte)
-Bij 3 verschillende peugeot dealers (Maastricht, Breda en Tilburg) geweest met een probleem dat mijn blok in de winter op maar 3 poten liep. Overal werd er geopperd dat het door de bobines/BSI/computer zou komen. Na er een paar honderd euro tegenaan te hebben gegooid attendeerde een bekende mij erop dat het toch wel eens plakkende klepstoters konden zijn gezien dit een bekend probleem was bij de 2.0 blokken.

Sinds dien geen peugeot dealer meer van binnen gezien en al mijn onderhoud zoals distri riem koppeling en whatnot loopt allemaal via de persoon welke mij in eerste instantie wees op de klepstoters. Meer kennis van zaken en nog fatsoenlijke koffie ook :)
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_152368620
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 07:50 schreef Taks999 het volgende:
Het beste even tellen bij je huidige riem.

Maar zover ik weet mag je een dist riem maar 1x juist spannen, daarna moet je hem eigenlijk vervangen.

Dan denk ik dat je ook niet weet wanneer de waterpomp voor het laatst vervangen is. Die zou ik mee nemen met de riem wissel, hetzelfde geld voor de spanrol. Na het vervangen van de riem willen waterpompjes nog weleens sneuvelen als je ze laat zitten.

Ik zou een setje van Gates pakken. Distributieriem, waterpomp en spanrol.

Je motor code is TUJ3P KFW als het goed is? Zoek je op de motorcode de juiste onderdelen?
Is nogal onhandig met de riem nog op de auto :P

Volgens mij kan het bij deze blokjes nog wel om de riem opnieuw te plaatsen, mits jong genoeg en onbeschadigd natuurlijk. Termijn staat uit mijn hoofd 10 jaar/120.000 km voor, dus hij is nu ongeveer halverwege qua leeftijd. Vind ik oud genoeg om mee te vervangen nu het toch los moet. Pomp en spanrol gingen al mee, maar het ging dus om de tanden voor de juist set ;)

Het is een TUJ3P KFW, ja, maar daar kwam ik eerst ook beide resultaten tegen. Kennelijk gaat het vanaf een exacte motorcode. Deze heeft 33834482 en dan kom ik uit op een 108-tands (aldus de specificaties in deze lijst van aanbieders).
pi_152375229
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2015 14:32 schreef Dingest het volgende:

[..]

Is nogal onhandig met de riem nog op de auto :P

Volgens mij kan het bij deze blokjes nog wel om de riem opnieuw te plaatsen, mits jong genoeg en onbeschadigd natuurlijk. Termijn staat uit mijn hoofd 10 jaar/120.000 km voor, dus hij is nu ongeveer halverwege qua leeftijd. Vind ik oud genoeg om mee te vervangen nu het toch los moet. Pomp en spanrol gingen al mee, maar het ging dus om de tanden voor de juist set ;)

Het is een TUJ3P KFW, ja, maar daar kwam ik eerst ook beide resultaten tegen. Kennelijk gaat het vanaf een exacte motorcode. Deze heeft 33834482 en dan kom ik uit op een 108-tands (aldus de specificaties in deze lijst van aanbieders).
Voor zover ik weet is het bij geen enkele riem slim om opnieuw te spannen.

Verder kan een riem er nog zo nieuw uitzien, als hij aan de km's of jaren zit moet je hem gewoon vervangen. Je kan een riem niet beoordelen op z'n uiterlijk. Wanneer je een schade of oneffenheid ziet ben je eigenlijk al te laat...
pi_152375501
Toch een moeilijk woordje, 'mits' :P
pi_152376556
quote:
12s.gif Op donderdag 7 mei 2015 18:15 schreef Dingest het volgende:
Toch een moeilijk woordje, 'mits' :P
Hoezo? Een riem opnieuw plaatsen blijft gewoon een risico... Hoezo zou dat bij je aangegeven blokje wel verstandig zijn dan?
pi_152378572
Ik ben genoeg ervaringen tegen gekomen van lui die het zonder problemen en zonder bezwaren gedaan/laten doen. En niet per se alleen bij dit blokje. Maar... mits.
pi_152379103
Kan je niet anders de twee riemen bij je lokale onderdelenzaak halen en eentje terug doen op het moment supreme dat je erachter bent welke het nou echt is?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_152383647
Je hebt sowieso wet koop op afstand bij een internet bestelling:)
pi_152625535
Heeft iemand een idee van de originele onderdeel nummers van een VW Bora 1.9 TDI (1J2) uit 1999?
Ik ben namelijk op zoek naar de nummers voor mijn remblokken voor en achter.
Als ik op mister-auto kijk en mijn kenteken invul krijg ik echter 3 soorten remblokken met verschillende maten.

Alvast bedankt. :)
pi_152628334
Je zal waarschijnlijk verschillende diameters schijven hebben, moet je kijken welke maat je hebt en daar de goede set bij zoeken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  FOK!fotograaf vrijdag 15 mei 2015 @ 21:08:30 #91
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_152633056
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 19:39 schreef Dingest het volgende:
Ik ben genoeg ervaringen tegen gekomen van lui die het zonder problemen en zonder bezwaren gedaan/laten doen. En niet per se alleen bij dit blokje. Maar... mits.
Met een non interferentie motor kan het in theorie geen kwaad. Knapt je riem, dan moet je het hele zooitje even op tijd zetten en dan kan je de nieuwe riem erop zetten, zonder motorschade. Enige soort motorblok waarbij ik het ook zou aandurven, zeker als het bijv. in een Volvo 7xx zit, heb je de ruimte ook nog om het e.e.a. te doen. Verder gewoon lekker eraf halen en vervangen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf vrijdag 15 mei 2015 @ 21:17:40 #92
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_152633273
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 16:54 schreef Carlos93 het volgende:
Heeft iemand een idee van de originele onderdeel nummers van een VW Bora 1.9 TDI (1J2) uit 1999?
Ik ben namelijk op zoek naar de nummers voor mijn remblokken voor en achter.
Als ik op mister-auto kijk en mijn kenteken invul krijg ik echter 3 soorten remblokken met verschillende maten.

Alvast bedankt. :)
Dat word dus eraf halen en vergelijken. Maarre, weet je zeker dat je dat zelf wilt doen, als niet weet wat voor remmerij eronder ligt?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_152633369
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:17 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dat word dus eraf halen en vergelijken. Maarre, weet je zeker dat je dat zelf wilt doen, als niet weet wat voor remmerij eronder ligt?
Remblokjes vervangen heb ik al vaker gedaan, alleen nog niet bij deze auto maar had toen de nummers dus wist precies welke maat ik moest hebben.
Dank voor jullie hulp :)
  FOK!fotograaf vrijdag 15 mei 2015 @ 21:22:05 #94
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_152633453
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:20 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Remblokjes vervangen heb ik al vaker gedaan, alleen nog niet bij deze auto maar had toen de nummers dus wist precies welke maat ik moest hebben.
Dank voor jullie hulp :)
Google eens op andere websites dan mr. Auto. Sommige lijken het wel te weten. ATP-Autoteile is eentje waar ik wel eens wat vandaan trek. Eigenlijk wel tevreden over. Staan er geen bloknummers op? Of verschillende systemen? PSA betrekt altijd spullen van meerdere leveranciers, kan het zomaar zijn dat onder de ene auto ATE zooi ligt, terwijl onder exact hetzelfde type van een half jaar later Lucas of Bendix ligt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 17 mei 2015 @ 22:05:25 #95
53151 T42
Pinball Wizard
pi_152695252
kennelijk mag je sinds 1 april thuis geen auto's meer slopen? op rdw site staan bij thuisslopen geen auto's meer wel brommers en aanhangers enz... waarom is dat veranderd iemand een idee?
  zondag 17 mei 2015 @ 23:21:36 #96
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_152698673
Omdat milieumaffia

"exporteren" is gratis :P
Vi är Borg. Motstĺnd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_152856595
OMG wat een verschil in rijden met gefixte schokdempers achter :X
Ik ben me serieus aan het afvragen of dat ding niet altijd al lek is geweest :{ In elk geval vorig jaar, bij die ¤ 400,- beurt bij de dealer wel, ik kan me niet herinneren dat ik vorig jaar wel verkeersdrempels kon oprijden zonder dat het *KLOENK* deed en de neus van de auto naar beneden dook.

Alleen geen idee wat het gaat kosten, de baas was er niet, dus de factuur volgt nog :D
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_153899719
Hoe kun je het onderhoudsinterval van een distributieriem zien? Anderhalf jaar geleden is er een nieuwe op geklapt door een garage die geen sticker erop heeft gezet met vervanginterval.

Het betreft een Hyundai Coupe uit '99.
Op internet zie je redelijk uiteenlopende intervallen. Tussen de 60dkm en 120dkm en 4-6 jaar.
  zondag 28 juni 2015 @ 12:59:10 #99
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_153900427
quote:
5s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:23 schreef BlauweCoupe het volgende:
Hoe kun je het onderhoudsinterval van een distributieriem zien? Anderhalf jaar geleden is er een nieuwe op geklapt door een garage die geen sticker erop heeft gezet met vervanginterval.

Het betreft een Hyundai Coupe uit '99.
Op internet zie je redelijk uiteenlopende intervallen. Tussen de 60dkm en 120dkm en 4-6 jaar.
Boekje of hyundai dealer bellen.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_154306915
quote:
7s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:59 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Boekje of hyundai dealer bellen.
Het interval wat de boekjes van de dealer aanhouden is 80dkm, waar ik al aan zat, maar de auto was niet dealer-onderhouden, dus is het lastig erachter te komen welke riem erop zit.
Voor de zekerheid maar een nieuwe erop laten zetten die 120dkm (2 jaar in mijn geval) mee zou moeten kunnen gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')