SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.MUZ / Muziek theorie topic #1
MUZ / Muziek theorie topic #2
[ Bericht 13% gewijzigd door kree op 02-01-2015 18:22:51 ]Do what you love, love what you do!
Thx voor het aanmakenquote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:54 schreef kree het volgende:
Haha kut dat was de laatste post, wel weer een deel verder
Dat stukje dus 4x, waarvan de 1e keer t intro moet zijn en dus duidelijk voor die kinderen om te horen wat ze moeten zingenquote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:32 schreef kree het volgende:
Ok zo dan, even een paar dingetjes voordat iemand er tijd aan gaat besteden.
Ik kan dit niet oefenen van te voren met die kinderen, dus ok t intro (wat dus gewoon het hele liedje wordt) moet duidelijk zijn en denk zoals ie is.
Tempo moet hetzelfde zijn.
Melodie mag niet veranderen.
Nu heeft dat versje 3 coupletten, dus ok ik denk dan kan ik mss (afhankelijk of t een beetje meegezongen wordt) wat veranderen qua akkoorden in versje 2 en 3.
Music xml (http://www.filedropper.com/kopw40)
Verder mag natuurlijk alles ook sowieso voor de lol en om te kijken wat ermee kan
Ben echt slecht in muziektheorie, maar even voor mijzelf. F#m7 dat zijn toch de toetsen: F# A C# en E bij elkaar. En wat houdt die Bm7/A in? Is dat een Bm7 akkoord die naar de A overgaat?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 10:10 schreef kree het volgende:
De logische bas loopjes had ik al natuurlijk dan doel ik op van A naar D (/A-/B-/C#-D) En van D naar F#
Maarja die liggen heel erg voor de hand, denk dat dat leuker kan
Mbt die F#m7: kloptquote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:23 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ben echt slecht in muziektheorie, maar even voor mijzelf. F#m7 dat zijn toch de toetsen: F# A C# en E bij elkaar. En wat houdt die Bm7/A in? Is dat een Bm7 akkoord die naar de A overgaat?
oké dus je slaat Bm7 aan, en daarbij nog eens een a wat dan de laagste toets is? Je gebruikt dus vijf vingers voor dat akkoord?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:25 schreef starla het volgende:
[..]
Mbt die F#m7: klopt
Bm7/A is een Bm7 akkoord in 3de inversie (dus A als bastoon).
of tenminste zoals ik t zie dan met die Bm7/A is.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:25 schreef starla het volgende:
[..]
Mbt die F#m7: klopt
Bm7/A is een Bm7 akkoord in 3de inversie (dus A als bastoon).
Trouwens in dit geval en dan spreek ik mezelf een beetje tegen mbt tot inversie en melodie, maar het is al een noot uit een vorige maat die al aanghouden is, dus dan kan dat wel.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:39 schreef spierbal het volgende:
[..]
oké dus je slaat Bm7 aan, en daarbij nog eens een a wat dan de laagste toets is? Je gebruikt dus vijf vingers voor dat akkoord?
Dit snap ik niet. Je hebt een akkoord met 4 noten (triade + septiem). Als je de septiem neemt als laagste noot, staat het per definitie in inversie.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:49 schreef kree het volgende:
inversie hangt een beetje van de melodie af, want dat moet de bovenste noot zijn
Nee, behalve als het chord-tones zijn. Bij non-chord tones, is het niet per se een inversie, maar wordt het gebruikt in het kader van ascenderende of descenderende basloopjes zoals de vaak voorkomende progressie: A - A/G - A/F# - A/E.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:49 schreef kree het volgende:
Trouwens starla, jij weet dat beter als ik qua theorie, maar met een "/" akkoord, dat zegt niet perce wat over de inversie ervan toch?
Dat eerste, ff daar over, ik kijk dus in dit geval (en vaker dus) naar de leadsheet met melodie, opzich denk ik dan niet na hoe of wat een inversie van een akkoord moet zijn, ik kijk naar de melodie noot en bouw het akkoord vanaf daar op, naar beneden dus.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:42 schreef starla het volgende:
[..]
Dit snap ik niet. Je hebt een akkoord met 4 noten (triade + septiem). Als je de septiem neemt als laagste noot, staat het per definitie in inversie.
[..]
Nee, behalve als het chord-tones zijn. Bij non-chord tones, is het niet per se een inversie, maar wordt het gebruikt in het kader van ascenderende of descenderende basloopjes zoals de vaak voorkomende progressie: A - A/G - A/F# - A/E.
Maar dat is een kwestie van smaak en zijn geen 'harde regels' voor. Ik zou bijvoorbeeld die A/F# niet noemen een: A6 in 3de inversie
zo doe ik het ook 9/10x alleen dan niet voor leadsheet.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:53 schreef kree het volgende:
[..]
Dat eerste, ff daar over, ik kijk dus in dit geval (en vaker dus) naar de leadsheet met melodie, opzich denk ik dan niet na hoe of wat een inversie van een akkoord moet zijn, ik kijk naar de melodie noot en bouw het akkoord vanaf daar op, naar beneden dus.
Dat werkt dan, want heb je altijd de melodie duidelijk, maar ok geen idee of daar regels voor zijn.
engels is voor mij ook makkelijker qua termen enzo, maar wat begreep je dan nu niet?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:04 schreef spierbal het volgende:
[..]
zo doe ik het ook 9/10x alleen dan niet voor leadsheet.
Ik snap alleen al die termen niet. Heb ni het engelseboek musictheory dus snap wat meer van de theorie erachter.
alles, het enige wat ik mee heb gekregen was het lesboekje bij aanschaf van het keyboard. Maar dat ging alleen over notenlezen en leadsheets. De rest een beetje zelf aangeleerd niet super ofzo. Maar toen ik meer voor de toetsen ging componeren, als hobby, vond ik dat ik me ook wel wat meer mocht gaan verdiepen in de theorie erachter.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:07 schreef kree het volgende:
[..]
engels is voor mij ook makkelijker qua termen enzo, maar wat begreep je dan nu niet?
Nouja, als je een goeie muzikant wil zijn of worden, dan is dat nooit een probleem, tuurlijk niet, zo zijn de meeste niet, theorie is leuk erachter, maar het zegt dan in feite niks over muzikaal zijn of niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:19 schreef spierbal het volgende:
[..]
alles, het enige wat ik mee heb gekregen was het lesboekje bij aanschaf van het keyboard. Maar dat ging alleen over notenlezen en leadsheets. De rest een beetje zelf aangeleerd niet super ofzo. Maar toen ik meer voor de toetsen ging componeren, als hobby, vond ik dat ik me ook wel wat meer mocht gaan verdiepen in de theorie erachter.
Zoals ik zei zijn daar geen harde regels voor, het is wat de muzikant wil zeggen met een bepaald akkoord.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:53 schreef kree het volgende:
Dat werkt dan, want heb je altijd de melodie duidelijk, maar ok geen idee of daar regels voor zijn.
Tuurlijk, het is ook gewoon om ff een beetje te kijken hoe en wat er kan dat ik het hier neer zet,quote:Op zaterdag 3 januari 2015 02:56 schreef starla het volgende:
Toegegeven...de harmonie is niet heel makkelijk neeMaar dacht dat je wat peper wilde, of is het te 'heet' geworden? Haha.
Zit wel een leuke chromatisch ascenderend basloopje in van B > C > C# > D > D# > E.
Op zich kan dat wel simpeler hoor, maar dit is het eerste 'geluid' waar ik aan dacht toen ik de melodie hoorde; lekker veel spanning, lekker veel chromatiek, maat toch een impliciet sterke tonica - subdominant - dominant relatie waardoor het vrij tonaal blijft (2 keer van A7 naar D en eindigende op een omgekeerde dominant > subdominant > tonica met in die mineur subdominant nog ff een M7 gooien zodat je plagale cadens er niet zo dik bovenop ligt.
Kan morgen ff kijken of ik iets toegankelijkers kan maken. Uitdaging voor mezelf: ik maak er morgen iets modaals van. Geeft dus een vrij conservatief geluid, alleen moet ik wel de melodie dan wat aanpassen vrees ik
morgen in de kerk is er wel opname van, via een microfoon ergens die in de kerk hangt, dat sucks altijd qua geluid, maar ok het geeft een idee iig.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:20 schreef starla het volgende:
Ben benieuwd hoe het gaat klinken. Kun je het niet opnemen ofzo?
morgen, tis allemaal live te luisteren ook hoor via de site van kerkomroep, maar ok ik wil niet zo de discussie hier hebben over christelijk of niet enzoquote:
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:40 schreef starla het volgende:
Het is morgen en je weet nog niet hoe je het gast spelen?
DM hahahahaquote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:40 schreef starla het volgende:
Het is morgen en je weet nog niet hoe je het gast spelen?
Gewoon vragen dus???quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:06 schreef BaajGuardian het volgende:
het blijft allemaal chinees voor me dit, vreemd eigenlijk hoe mensen met verschillende talen kunnen componeren, of via schrift of via gehoor.
Het enige wat ik snap is dat de snaren op mijn gitaar (stemming) EADGBE heetten. (nou ok en hoe ik een drop D maak)quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:09 schreef kree het volgende:
[..]
Gewoon vragen dus???
Tis niet onganbaar enzo nl hoe er gesproken wordt maar snap t een beetje dat je het jargon soms niet kan volgen, dus najaja denk niet dat iemand te beroert is om t ff uit te leggen, maar een vraag als ik snap niks enzo helpt niet, dan moet je ff specifiek op wat doelen, anders wordt t namelijk een boekwerk
ja geen id, ik zeg maar wat lol.quote:
Op gehoor duurt het lang, maar je speelt ze zonder moeite na? Klinkt nogal tegenstrijdig...quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ja geen id, ik zeg maar wat lol.
-
En dat tabben vroeg ik zodat ik het kon begrijpen. Ik wil juist ook tabs kunnen lezen, en zo muziek leren spelen, op gehoor duurt nogal lang om alles op te zoeken.
Mijn vingers moeten het nog spelen ja, dat duurt lang om te vinden op gitaar, ik bedoel dat mijn gehoor perfect is en ik de logica in muziek gewoon begrijp. Ik specialiseer me dan ook in contrapunt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:49 schreef starla het volgende:
[..]
Op gehoor duurt het lang, maar je speelt ze zonder moeite na? Klinkt nogal tegenstrijdig...
Perfect zelfs? Nou, dan kun je dit (https://soundcloud.com/kurtkill/menuet-preclinical-trial) toch wel binnen een paar minuten naspelen? Of althans de tabs geven.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:00 schreef BaajGuardian het volgende:
ik bedoel dat mijn gehoor perfect is
Nee...quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:41 schreef BaajGuardian het volgende:
600666~600669~06666~0666.10~006898~080660 etc begin
jawel.quote:
Haha, ik speelde het toch in?quote:
het vinden is het probleme, naja meer het tellen elke keer overnieuw op welke fret ik zit, ik heb al eerder een tab geschreven nog niet zo lang geleden, ben het al wat gaan leren (op gehoor gedaan natuurlijk, mice on venus van minecraft) maar kan geen noten lezen nogsteeds en dat is chinees voor me nogsteeds.quote:
ik zei ook dat ik alleen de vingerplaatsingen tabte niet de ritme plaatsing van elke individuele noot, ik heb wel zon programma nu proguitar oid maar ik snap geen kut ervan.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:01 schreef starla het volgende:
[..]
Haha, ik speelde het toch in?
Zal later vanavond wel ff de tabs hier neerknallen.
Maar die kloppen dus niet...Ik snap dat je niet alle noten afzonderlijk hebt getabd.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:04 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik zei ook dat ik alleen de vingerplaatsingen tabte
ik speel em wel en neem op met mn lowfi camera moment, speel het exact hetzelfde hoor.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:10 schreef starla het volgende:
[..]
Nee ook niet
Hou maar op, plaats die tab later wel
hahaha wat gebeurde dr hier ff zo net?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:41 schreef BaajGuardian het volgende:
600666~600669~06666~0666.10~006898~080660 etc begin
ritme duurt me te lang ik deed alleen even de plaatsing in eadgba stemming in eerste ooropslag.
(ondertussen ff wat geedit)
(kan het al naspelen iig)
oh en for the record ,dit soort dingen maak ik onder andere zelf:
http://www.newgrounds.com/audio/listen/600055
http://www.newgrounds.com/audio/listen/596768
(kan ik ook op gitaar spelen maar heb geen microfoon nog om gitaardingen op te nemen)
probeerde even de fingerplaatsingen op te schrijven in tabvorm.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:17 schreef kree het volgende:
[..]
hahaha wat gebeurde dr hier ff zo net?
Ik begrijp gitaristen dingen, maar wtf ik snap daar da n dus nik van
ja meteen na een paar keer luisteren he. daar ging het om toch?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:31 schreef starla het volgende:
Close, doch niet 'perfect', maar dat geeft niets want niemand is perfect
ah zo qua gitaar weet ik niks, dus laat t maar aan anderenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:17 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
probeerde even de fingerplaatsingen op te schrijven in tabvorm.
Wat speelde jij dan? orgel (aan de post over in een kerkje spelen afgeleid) ?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:19 schreef kree het volgende:
[..]
ah zo qua gitaar weet ik niks, dus laat t maar aan anderen
piano, beetje klassiek geschoold en daarna verder met bandjes en meer akkoord werk enzoquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:20 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Wat speelde jij dan? orgel (aan de post over in een kerkje spelen afgeleid) ?
Vind ik overigens een fantastisch instrument (kan ook niet anders want ik heb veel bach gestudeerd)
Heb ik ook gespeeld hoor.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:22 schreef kree het volgende:
[..]
piano, beetje klassiek geschoold en daarna verder met bandjes en meer akkoord werk enzo
daar ben ik t mee eens, hetzelfde als dat je dus niet perse de theorie hoeft te kennen om goed te zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:22 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Heb ik ook gespeeld hoor.Alleen wel autodidact en zonder noten dus.. ben het nu helaas verleerd maar heb heel goed kunnen spelen.
(toch is het handig om veel instrumenten te kennen qua wat ze wel en niet kunnen doen wanneer je ze gebruikt bij componeren etc, dus heeft het me toch wat opgebracht)
ging mij meer om dat ik ook de muziek van anderen veel makkelijker zou kunnen spelen dan dat ik eerst mn aandacht(waar ik al een stoornis aan heb) moet leggen en op mn gehoor alles moet zitten opzoeken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:27 schreef kree het volgende:
[..]
daar ben ik t mee eens, hetzelfde als dat je dus niet perse de theorie hoeft te kennen om goed te zijn.
Het helpt wel dus om het te weten, althans dat denk ik
Maar niet perfect, daar ging het omquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:18 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ja meteen na een paar keer luisteren he. daar ging het om toch?
geen id wat dat woord betekend, ik heb nu al letterlijk 4 uur lang dat 2e nummer dat ik van mezelf postte op repeat op koptelefoon trouwens, ik ben volgens mij echt een muziekhoofd soms. (tevens biertje)quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:33 schreef starla het volgende:
[..]
Maar niet perfect, daar ging het omJe bent nogal dol op superlatieven merk ik
1 2 3 4 5 6 | e|--6--8--6--9--6----| B|--6--6--7--7--6--6-| G|--6--6--6--6--8--0-| D|--6--6--8--8--6--7-| A|--8--8--6--6-----8-| E|--6--6-------------| |
nou het staat online, maar ok per ongeluk is de dominee dr mic niet uit gezet, humor dat wel, maar ok t geeft dus niet echt een goed beeld ervan, maar linkje mag je hebben hoor als je wilquote:
Ik kan mijn eigen composities bij langer na niet spelen en kan toch wel aardig gitaar spelen.quote:Op zondag 4 januari 2015 00:15 schreef starla het volgende:
Heeft vooral weer te maken dat je niet weet welke akkoorden voor de hand liggen...
Maar daar is dit topic ook voor!
En waarom neem je gewoon niet eens gitaarles? Is het niet frustrerend dat je haast je eigen composities niet kunt spelen vanwege gebrek aan techniek?
Haha.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:00 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik kan mijn eigen composities bij langer na niet spelen en kan toch wel aardig gitaar spelen.
Ik maak voornamelijk dit soort dingen. Verder geen gekke ritmes e.d. maar omdat ik er nooit rekening mee houd dat het moet worden gespeeld met echte instrumenten zitten er wat lastige dingen in soms. Toch wil ik dat wel eens uitzoeken, al wordt het arrangement dan waarschijnlijk heel anders.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:36 schreef starla het volgende:
[..]
Haha.
Geldt soms ook voor mij hoor, maar dat komt omdat ik ook stukken maak voor klarinet e.d.
En dat speel ik dus niet
Ik ga er nog ff naar kijken laterquote:Op maandag 5 januari 2015 08:10 schreef starla het volgende:
Kijk maar hoe ver je komt
Uitleg volgt dan wel.
Ik antwoord ook evenquote:Op maandag 5 januari 2015 07:33 schreef starla het volgende:
Die tabel is niets anders dan welke septiem-akkoorden je kunt spelen, of varianten zoals -ik zo snel voorbij zag komen- de augmented 6th chords en normale triades zonder septiem over een bepaalde trap.
Ik moet zeggen dat het er niet duidelijker op wordt zo. Als je gewoon kunt harmoniseren en je de harmonische functies weet van alle geharmoniseerde akkoorden uit een bepaalde toonladder is dat tabelletje obsoleet.
Eigenlijk een korte weergave van standaard-akkoorden en eventuele substituties zoals de augmented 6ths. Zoals bij elke samenvatting wordt veel info weggelaten en ben ik het ook niet eens waar sommige akkoorden geplaatst worden zoals die augmented 6th's die voornamelijk een predominante functie hebben.
Dus mijn vraag aan jou is: kun je harmoniseren en snap je hoe bepaalde akkoorden harmonisch fungeren in een progressie? Zo niet, dan zou ik dat tabelletje voorlopig even aan de kant schuiven. Niet om te pesten, maar om te kijken wat je niveau mbt harmonieleer exact is een aantal vragen:
1) Harmoniseer de volgende toonladder:
C D Eb F G Ab Bb
2) Welke toonladder is dit?
3) Ik speel de akkoorden CEbGBbF# - FAbCEbGb - AbCDF# - GBDGB - GCECG - GBDBF - CEGC.
4) Welke akkoorden zijn dit?
5) Akkoord 3 heeft een speciale functie en naam, akkoord 5 naar 6 heeft een speciale naam (het is een cadens). Weet je welke? En wat gebeurt er precies qua tonaliteit vanaf akkoord 5?
En wat de kut doet die F# daar nou? Met die F# probeer ik iets bereiken, wat precies?
Als je dit met 2 vingers in de neus doet, haal dan nog eens dat tabelletje erbij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, ben benieuwd
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
quote:Op maandag 5 januari 2015 10:46 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik antwoord ook eveneven mijn kennis testen.
Haha de verleiding om die spoiler te openen nuSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, ben benieuwdmaar zal t niet doen
Do what you love, love what you do!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus precies wat ik zeg, ik mis hier een stuk theorie min of meer, kan het oplossen gewoon omdat ik wel weet hoe het werkt, maar ok wil juist ff het onderliggende weten erachter dat vraag ik me af.Do what you love, love what you do!
die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?quote:Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:
Nou, toonladder is idd C mineur
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.
De eerste 2 akkoorden zijn Cm7#11 en Fm7b9.
Dit snappen jullie?
Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).quote:Op maandag 5 januari 2015 13:14 schreef spierbal het volgende:
[..]
die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?
Oke, duidelijk. Dacht dat ik al een eind was toen ik wist wat septiemakkoorden warenquote:Op maandag 5 januari 2015 13:50 schreef starla het volgende:
[..]
Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).
Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe danquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:22 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Heb ik ook gespeeld hoor.Alleen wel autodidact en zonder noten dus.. ben het nu helaas verleerd maar heb heel goed kunnen spelen.
Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.quote:Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:
Nou, toonladder is idd C mineur
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.
De eerste 2 akkoorden zijn Cm7#11 en Fm7b9.
Dit snappen jullie?
Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?quote:Op maandag 5 januari 2015 19:58 schreef starla het volgende:
Ok, om de vaart erin te houden: 4de is de dominant G majeur, 6de ook maar dan G7 voor extra resolutie naar tonica (CEGC = majeur tonaliteit, dus die vraag is ook beantwoord, de progressie gaat van mineur naar majeur. Dan houden we nog het 3de en 5de akkoord over, wat is speciaal hieraan en welke cadens vormt die 5de met de 6de. Wordt heel veel gebruikt in klassieke muziek en eigenlijk een beetje basiskennis![]()
En welke functie heeft de F# (of enharmonisch de Gb in het begin?), het 3de akkoord is cruciaal hierin.
Overigens klinkt het zo:
https://soundcloud.com/kurtkill/c-mineur-progressie
Hoe klinkt die G majeur na de eerste akkoorden, dat zegt iets over de functie van het 3de akkoord en waarom ik die F# aanhoud...
-edit-
Vanuit tonica perspectief speel ik in dat 3de akkoord:
b6 1 2 #4 ofwel Ab C D F#, wat is het interval tussen de Ab en F#? (ook altijd een leuke vraag, intervallen...de nachtmerrie van vele musici). Heb je het interval goed, dan weet je ook welk akkoord het is
En als je dat weet, weet je ook de harmonische functie, maar wellicht hoor je dat ook al. Het bereidt namelijk de G majeur voor, zoals een F mineur doet, alleen wat gepimpt om het qua geluid spannender te maken dan een normale F mineur.
Maar je dacht wel dat het C dorisch wasquote:Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:
[..]
Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.
Zie eerdere postquote:Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:
Meer interessant is dus inderdaad het deel dat die dus speciaal zijn en ergens toe leiden, daar ben ik vooral benieuwd naar
Waar wil je een voorbeeld van?quote:Op maandag 5 januari 2015 20:38 schreef kree het volgende:
[..]
haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?
Nou kijk, zal het anders uitleggen, kijk het spelen en uitzoeken van akkoorden is allemaal niet een probleem voor mij.quote:
Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.quote:Op maandag 5 januari 2015 21:06 schreef kree het volgende:
mss heb ik nog wel wat namelijk, maar ok dan zal ik het eens posten als alleen melodie lijn op noten en dan zou ik graag eens zien wat dus de beste optie is als akkoorden erbij (ik heb die natuurlijk) maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.
Dat is veel werk, weet ik, dus ok je moet maar zeggen of je er zin in hebtdenk dat het wel helpt dan namelijk
Ok duidelijk, nou dat volgt nog dan, ik zal wel wat opzoeken.quote:Op maandag 5 januari 2015 21:25 schreef starla het volgende:
[..]
Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.
Maar let wel: er is niet zoiets als beste optie. Beauty is in the eye of the beholder
geheugenproblemen, en dat het meer code door repetitie was dan compositie destijds.quote:Op maandag 5 januari 2015 18:42 schreef Stratman het volgende:
[..]
Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe dan
dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 07:49 schreef starla het volgende:
De resterende antwoorden:
Het interval tussen Ab en F# is een vermeerderde 6 of augmented 6 interval, dus het akkoord is een augmented 6th en in dit geval met een D (2) erbij wat de Franse variant is (wat je zou kunnen noteren als Fr+6).
De harmonische functie is vaak, maar niet altijd, de predominant, het leidt dus de dominant in. Alleen heeft een augmented 6th veel meer intrinsieke spanning dan een simpele iv of IV.
En dat is het doel geweest van die F# in Cm7#11 en enharmonisch de F# in Fm7b9 om een coherente harmonische structuur te bieden (anders komt die F# in de Fr+6 uit het niets en kan de luisteraar dus wat afschrikken). Tevens is het de leidtoon naar G waardoor de G majeur bijna als 'af' klinkt en de tonica lijkt. Maar dat wil ik niet dus ga ik subtiel naar de C middels een 'cadential 6/4' (tonica in 2de inversie > dominant > tonica). Doordat de tonica in 2de inversie is, heb je G als bastoon zoals in de dominant daarvoor en daarna wat een geleidelijke overgang geeft naar het uiteindelijke slotakkoord C majeur (wat je zou kunnen beschouwen als een Picardische terts). De cadential 6/4 is vrij basic en ontiegelijk veel gebruikt door klassieke componisten. Moet wel onderdeel zijn van je kennis mbt harmonieleer, dus bij dezen![]()
Dus al met al hebben we een stuk in C mineur met akkoorden: Cm7#11 - Fm7b9 - Fr+6 - G - C6/4 - G7 - C.
Als je het qua harmonische functies op de operatietafel legt en ontleedt zie je eigenlijk dat de hele progressie niets anders is dan een variant van een simpele i - iv - V of in majeur de ons aller bekende I - IV - V
Iets minder dan een jaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:55 schreef spierbal het volgende:
[..]
dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?
Ja hoor. Altijd al into theorie geweest al vanaf m'n 16de ofzo want had toen een gitaarleraar die dat leuk bracht en mij enthousiasmeerde.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:03 schreef spierbal het volgende:
[..]
maar de theorie kende je ook al deels daarvoor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 28% gewijzigd door kree op 07-01-2015 21:49:47 ]Do what you love, love what you do!
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.
Een C#, waar noteer je die bijvoorbeeld in je partituur? (meerdere opties, maar noem maar ergens).
Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.quote:Op woensdag 7 januari 2015 21:43 schreef kree het volgende:
Nou het probleem is dus, als je het zoekt op internet dan wordt je er in gegooid ergens halverwege, ik loop daar dan tegen aan omdat ik de basis mis enzo, kijk kopieren kunnen we allemaal, maar dan snap je het gewoon nog niet.
helemaal mee eensquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:10 schreef starla het volgende:
[..]
Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.
Op internet wordt vaak een bepaald onderwerp behandeld zonder diepgang. Zelfs in veel boeken gebeurt dit. Zoals je vroeger op school woorden Frans moest stampen...prima. De grammatica (analoog aan harmonieleer) leerde je pas ook veel later.
Zo moet je het met muziektheorie ook zien. Eerst de basics erin stampen en dan leren toe te passen. En niet eerst toepassen en dan leren wat je überhaupt eigenlijk toepast. Harmonieleer is geen kattepis. Daar komt veel basale kennis bij kijken en als je die al niet weet, loop je vast
quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:04 schreef kree het volgende:
[..]
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.
Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.
En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.
Simpel voorbeeldje?
Nee, maar we hebben het hier ook niet over hoe goed je gitaar kunt spelen, hoeveel CD's je hebt uitgebracht en hoe creatief je bent. We hebben het hier over muziektheorie, daar staat los van hoe goed je bent als muzikant.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef kree het volgende:
Beide methodes maken je geen slechtere of betere muzikant trouwens.
Maar ok voor mij zelf, zoek ik wel meer de theorie er achter eigenlijk omdat ik denk dat het handig is gewoon.
Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bouw dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graagquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef starla het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De eerste noot is een C#, akkoord?
De tweede noot is een Db, akkoord?
Staan ze op dezelfde hoogte, of zie je een hoogteverschil (interval) tussen deze twee noten?
Je mag eerst zeggen welk interval het isquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:18 schreef kree het volgende:
[..]
Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bij dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag
Simpel gezien, ik zie t als een halve noot verschil, ik heb dus ook vaak in partituren dan maar een simpele versie erbij geschreven, gewoon omdat t makkelijker is dan voor mij om te spelen, dat is muziektechnisch onwijs fout, iedereen zou me ophangen daarom die muziektheorie goed kent nl.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:19 schreef starla het volgende:
[..]
Je mag eerst zeggen welk interval het is
Ik snap t niet, of ik nou een toonladder begin gewoon chromatisch van C# of Db, komt t zelfde uit, dan moet t dus met context te maken hebben ik zie dit ff echt niet hoor nuquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
C# en D is halfquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
Het is een heel goed boek. Er zit ook een CD bij met luistervoorbeelden. Waarschijnlijk zal er later teruggekomen worden op wat jij uitlegt.quote:Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef starla het volgende:
Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha
Die eerste duidelijk, maar die laatste verminderen secunde, vanaf wat als je uit C?quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil
C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil
C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
Dat hoor ik vaker inderdaad en dat is dus het verschil tussen harmonieleer en strikte theorie, dat je overlap begint te merken tussen theorie en praktijk.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:42 schreef Pulzzar het volgende:
Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:44 schreef kree het volgende:
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theoriequote:Op woensdag 7 januari 2015 23:02 schreef starla het volgende:
[..]
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:04 schreef kree het volgende:
[..]
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf Cquote:
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:13 schreef kree het volgende:
[..]
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C
iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:
[..]
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijdquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:19 schreef kree het volgende:
[..]
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is.
Topper thxquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:20 schreef starla het volgende:
[..]
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd
hahaquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:
[..]
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen
Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/quote:Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:
[..]
haha
Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.
Begint trouwens vanaf de basis.
Is wel een kijkje waard kree.
tsja ik probeer je niet over te halen, maar als je die dingen via internet opzoekt krijg je een vluchtig antwoord, blijft niet hangen. Geen idee in hoeverre je het nodig hebt. Maar vanuit dat boek heb ik aardig wat kennis in de theorie erachter vergaard, en gaat ook rustig stap voor stap.quote:Op donderdag 8 januari 2015 03:36 schreef kree het volgende:
[..]
Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/
Moet beter kunnen
C5-G zou ik dus doen het hele nr als ik voor t blok gezet wordt om te begeleiden enzo. (zal niet de eerstw keer zijn)
dit is wel een voorbeeld, maar er zijn veel zelfde situaties die ik soms dus ook moet begeleiden voor veel man, maar ben nou benieuwd kan het met theorie en wat komt daar nou uit, of hoe vindt ik t zelf uit normaal, wat trouwens wel werkt hoor, maar ik wil het snappen ook, heb het idee nl dat ik t wel goed doe alleen snap t niet.
Voor dummies klinkt altijd een beetje denigrerend, maar begint écht helemaal bij het begin en kan absoluut geen kwaad. Dat legt iig een goede basis die je kunt uitbouwen met boeken en sites die meer diepgang bieden.quote:Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:
[..]
haha
Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.
Begint trouwens vanaf de basis.
Is wel een kijkje waard kree.
quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.
Wat? leg eens uit, een C# of Db is precies t zelfde hoor qua freq bij mij hoor ik volg dit totaal niet nu.quote:Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde.
Hehe...ad remquote:Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde.
Huehue, was ook flauw van me.quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:09 schreef starla het volgende:
[..]
Hehe...ad rem
Maar ik ging vanzelfsprekend uit van een gelijkzwevende stemming (dus de 12 TET) en geen reine stemming (welke vorm dan ook)
Haha thx.quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:54 schreef starla het volgende:
En wat heb jij gemaakt Kree?
Hebben we ongeveer hetzelfde?
Welkom en dank voor je bijdrage! Hou wel in gedachten dat niet iedereen hier piano speelt, dus gewoon een partituur posten is dan het handigstquote:Op vrijdag 9 januari 2015 13:06 schreef Sander_K het volgende:
Hoi allemaal! Heb de 3 muziekleer topics door zitten lezen, erg leuk, kan dr uren over praten/denken (en vooral doen!). Speel al sinds jong piano/keyboard/synthesizer en soms orgel en zit sinds kort weer op een jazzschool in rdam, om ehm, opnieuw te eiken en dingen uit te proberen die ik in de loop der jaren heb geleerd en gevonden. Ik zocht naar een forum waar ik -niet al te ingewikkeld- gewoon leuke akkoordprogressies en trucjes zou kunnen delen met anderen, en hopelijk zelf ook een hoop nieuwe te leren. Maar vond het lastig zo'n specifiek forum te vinden, dacht, laat ik hier dan eens aanhaken en een duit in 't zakje doen bij de Vader Jacob Tune![]()
Persoonlijk vind ik het mooi om het eerst klein te houden.. met zo min mogelijk noten, maximale harmonie bereiken. Dat klinkt eerst heel open (rootless), daarna kunnen de gaten altijd nog worden ingevuld met de resterende/ontbrekende noten.. en beetje bluesy klinkt het ook.
Voor de Vader Jacob tune zou ik bijv beginnen met hoogstens 2 a 3 noten met 2 handen:
RH: C - D - E - C - C - D - E - C
LH: * - B - Bb- * - A - Ab- G - * (bijna in zelfde octaaf, * = leegte. De eerste C's vallen óp elkaar, vandaar een * in LH)
Met die enkele noten in de linkerhand ontstaat een leidtoon die de progressie beetje verraad omdat het min of meer de 'significante' noten zijn.. je kan 't zo met niet al teveel moeite al herleiden > Cmaj - G - C7 - * - Dmin - Fmin6 - C / G ( 2e omkering van C)
De volgende bar voeg ik 1 extra noot toe aan de LH (vond het knap lastig om deze 2e bar interessant te maken..):
RH: E - F - G - * - E - F - G - *
LH1: D - Db- C - * - C - D - Db- D
LH2: Ab- * - A - G - * - Ab- A - *
In de volgende 2 barS daal ik met LH chromatisch met "terts-septiem-paartjes" (wordt zéér veel gebruikt in blues/jazz, handig 'gereedschap').
Ene keer vanaf F, dan vanaf E.. subtiel verschilletje
RH: G - A - G - F - E - C
LH1: F - E - Eb- D - Db- *
LH2: B - Bb- A - Ab- G - Gb
(Bas: G - * - F - * - A - Ab)
RH: G - A - G - F - E - C
LH1: E - EB- D - DB- C - *
LH2: Bb- * - Ab- G - Gb- Ab
(Bas: G - * - Bb- Eb - D -
Het einde van de laatste bar is gewoon Ebmaj, Dbmaj, Cmaj, en leuke(re) variant op de nogal clichématige Abmaj, Bbmaj, Cmaj. Hoorde dit einde vaak in de Gospeljazz hoek.
RH: C - G - C - * - C - G - C
LH1: F - E - Eb- E - G - F - E
LH2: * - * - * - * - Eb- Db- C
LH3: * - * - * - * - Bb- Ab- G
Tot zover even.. bovenstaande heb ik on-the-fly verzonnen zonder klavier in de buurthoop dat het zo klinkt als ik in m'n hoofd had. Wat me ook leuk lijkt, 1 lange moll-dur ervan maken.. heel Vader Jacob over F-molldur bijv (Fmin+maj7), geeft beetje spooky dreigende ondertoon.. (akkoord: F-Ab-C-E-G)
Hoi, als ik zou mogen helpen hier... het verschil tussen C# en Db is eigenlijk heel eenvoudig.. het heeft alles te maken met (inderdaad) de context én met of je in een stijgende of dalende lijn zit.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:04 schreef kree het volgende:
[..]
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.
Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.
En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.
Simpel voorbeeldje?
Welkom hierzo, nou zo te zien kun jij ook nog wel een beetje helpen hierquote:Op vrijdag 9 januari 2015 13:06 schreef Sander_K het volgende:
Hoi allemaal! Heb de 3 muziekleer topics door zitten lezen, erg leuk, kan dr uren over praten/denken (en vooral doen!). Speel al sinds jong piano/keyboard/synthesizer en soms orgel en zit sinds kort weer op een jazzschool in rdam,
ff klein knipje voor de lengte
Ja dat ben ik wel met je eens, kijk of ik kan spelen of niet dat is de vraag niet, lukt me namelijk prima.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:17 schreef Sander_K het volgende:
Hoi Kree! help graag als het om akkoorden enzo gaat.
Achja de theorie de theorie.. hehe ik denk dat het beetje zo werkt: Als je binnen de -voor jou- geeikte paden blijft, zegge de speelstyle die dicht bij je ligt, dan zal de theorie een minder grote rol spelen. Immers, die theorie zit al ingebed in hetgeen je speelt, je hebt door de jaren heen al eruit gefilterd wat niet werkt en gechecked e.d.. dat zit vast wel snor.
Ga je nu van jouw geeikte pad af, bijv. als je alles eens anders wilt voicen, of als je verrast ben door een wending of cadens die je nog niet eerder bent tegengekomen.. dan kan theorie weer om de hoek komen om je hier (opnieuw) te helpen om te eiken aan dat "nieuwe" waar je mee bezig bent. Als je bijv. nog nooit rootless voicings hebt gespeeld, gaat er letterlijk een wereld voor je open.. grofgezegd van Bar-Piano style naar HAP (harmonie aan de piano) zijn geloof ik de officiele termen. Het heeft bij mij heel lang geduurd om mn linkerhand los te wrikken van die basnoten, zonder theorie had het vast nog langer geduurd.
Grappige is, je zegt "of gewoon simpel zoals ik het zou doen"dat herken ik wel, ik zeg dan altijd tegen mezelf: Maar dat deed ik 10 jaar geleden écht nog niet, nú is het pas simpel omdat het in mijn systeem zit. Wat voor jou logisch is en klinkt hoeft dat absoluut niet voor een ander te zijn.. zo kan ik me bijv ook slecht voorstellen dat iemand niet kan fietsen
zelfde idee
Die conventies zijn nog steeds van toepassing jaquote:Op vrijdag 9 januari 2015 13:28 schreef Sander_K het volgende:
[..]
Hoi, als ik zou mogen helpen hier... het verschil tussen C# en Db is eigenlijk heel eenvoudig.. het heeft alles te maken met (inderdaad) de context én met of je in een stijgende of dalende lijn zit.
In bijv het Cmaj akkoord.. om daar een mineur van te maken moet je de terts verlagen < verlagen doe je in mollen en dus wordt dat C-Eb-G. Wil ik nu een verhoogde kwint, logischerwijs schrijf je dan C-E-G# en niet C-E-Ab < het is geen verlaagde 6.
En zo ook in melodien is het respectievelijk stijgend of dalend, kruizen of mollen, bovenop de al geldende kruizen en mollen van de tonica van het betreffende stukje ; zo kan er ook eens een herstelteken tussen zitten i.p.v. een kruis of een mol.
Zo ik heb ik het altijd geleerd en onthouden, of dat tegenwoordig allemaal nog zo is .. neem aan van wel. Correct me if i'm wrong
Owh komt goed hoor, ik hou het nog ff verborgen om t nou precies allemaal te lezen wat jullie zeggen, want dan beinvloed ik mezelf weer.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:15 schreef starla het volgende:
Hoop iig dat je de harmonie niet 'too much' vindt.
Volgens mij valt het ook reuzemee qua wat je hoort. Misschien lijkt het qua analyse wat ingewikkkeld, maar zeker een harmonie waarover prima te zingen valt volgens mij, dus geen gekke extensie-akkoorden, vrijwel alles diatonisch op 2 akkoorden na, dus moet te doen zijn.
Wat wel zo is, is dat je van de melodie -door de veranderde harmonie- een andere perceptie krijgt. Het klinkt minder als vader Jacob om maar zo te zeggen, maar dat is juist leuk. Althans, dat vind ik
haha natuurlijk. Ga jet sowoesp nog doen, maar ok er gebeuren even dingen nu voor mij zelf hoor, die me van het hele muziek maken afhouden.,quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:43 schreef starla het volgende:
Nou, Kree, gaat het nog in 2015 gebeuren?
quote:Op zaterdag 10 januari 2015 23:51 schreef kree het volgende:
[..]
haha natuurlijk. Ga jet sowoesp nog doen, maar ok er gebeuren even dingen nu voor mij zelf hoor, die me van het hele muziek maken afhouden.,
Dat is niet erg, maar ok vandaar de vertraging erin.
Ook zo mooi, mijn auto staat nog vol namelijk met onderhand een piano standaarden monitor boxen 3 ook echt mengpaneel en ok de kleine losse dingetjes noem ik niet eens, hahahha da\m'n soms denk ik echt ff het verkeerde instrument gekozen als ik een fluitiste bv met een klein koffertje aan zie komen.![]()
Echt hoor, hier kan ik een boek over schrijven onderhand dat soort dingen, maar ok dan ga ik heel oftopic zeg maar, als iemand wil lachen enzo ook erom vraag maar
Maarja acht risico van t vak zullen we maar zeggen
edit 1
Trappen altijd leuk en tig keer op en neer voor je je spullen hebt neergezet
edit 2
Kabeltjes vergeten ( bv sustain pedaal ook)
edit 3
kan nniet eens beginnen met hoe het te vertellen dit alles, verdomme zeg hahaha en dan een fluitiste met 1 klein koffertje aan zien komen en van zo. ik zit kunnen we gaan spelen:'):'):'):')
edit 4
Is dat ik niet wil vloeken enzo maar een gvd zal er mooi achter passen dit alles
edit 5
Zangeressen ook of zangers, die zijn t ergste, microfoon heb ik toch mee??? tuurlijk de hele rest regegeld iemand anders wel dan ofzo.
Ja jongens t zit diep dit hahahaha
Weet ik toch, hoop dat jullie erom lachen.'quote:
Ik ken het hoor. Sjouwen met dat klotespul.. heen en terug.quote:Op zondag 11 januari 2015 00:38 schreef kree het volgende:
[..]
Weet ik toch, hoop dat jullie erom lachen.'
Daarom vertel ik het, t heeft natuurlijk zowat niks met het topic te maken
thxquote:Op zondag 11 januari 2015 00:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik ken het hoor. Sjouwen met dat klotespul.. heen en terug.
[ afbeelding ]
Je kon er wel om lachen dus?quote:
Gelukkig daarom vertelde ik het ookquote:
Ja dat dacht ik ook, ff een kleine escapade van mijquote:Op zondag 11 januari 2015 01:25 schreef starla het volgende:
Ach, af en toe een uitstapje moet kunnen toch?
Maar moet geen SC worden idd.
nou proberen kan altijd natuurlijk, maar ok weet niet of t gaat werkenquote:Op zondag 11 januari 2015 01:47 schreef starla het volgende:
Een muziektheorie SC is wel een aardig idee, wellicht bij meer klanten en vaste mensen.
Hebben al een aardig clubje overigens
volgens mij niet, wel specifiek over gitaristen en blabla ,muziek dingen, maar ok even kijken of mods vragen eerst denk ikquote:
Is het neurologenbestaan zo saai?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 12:41 schreef starla het volgende:
Nou komaan Kree, ik wacht met smart op de door jou gekozen harmonie onder Vader Jacob
Nou, als ik eerlijk moet zijn is muziek > neurologie...quote:Op dinsdag 13 januari 2015 17:47 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Is het neurologenbestaan zo saai?
Ik zal het ze niet vertellen.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 18:25 schreef starla het volgende:
[..]
Nou, als ik eerlijk moet zijn is muziek > neurologie...
Maar laat het m'n bazen niet horen
Een stuk is majeur als het tonen (of akkoorden van tonen) gebruikt die in een majeurladder voorkomen, en op dezelfde manier moet een stuk mineur zijn bij gebruik van tonen uit mineurladders. Beide ontstaan door een grondtoon te kiezen uit onze 12 tonen C C# D D# E F F# G G# A A# B en daar volgens een patroon van hele (1 toonafstand) of halve (1/2 toonafstand) intervallen de corresponderende ladder van 7 noten van te maken.quote:
Ik denk niet dat ik dit begrijp, tenzij je bedoelt dat de grondtoon de tonaliteit bepaalt - dus als de grondtoon C is, komt er per definitie een toonladder van C aan?quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:57 schreef starla het volgende:
Nee, de tonaliteit wordt door slechts 1 noot uit de toonladder bepaald. De rest kan variëren qua toonafstanden, dus daar kun je niet op varen.
Semitonen hebben er niets mee te maken.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:12 schreef Megara het volgende:
Ah, oke. Maar dat zijn dan toch meerdere noten, aangezien er semitonen in de mineurladder van C zitten die niet in de majeurladder zitten?
C E G!quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:14 schreef starla het volgende:
[..]
Semitonen hebben er niets mee te maken.
Laat ik het anders stellen: een C majeur akkoord, welke noten zijn dat?
Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:19 schreef Megara het volgende:
Ah omdat de derde toon bij een mineur is verlaagd, dus een D# zou het een C mineur maken... wacht ik meen me iets te herinneren dat als een toonladder de drie noten bevat die in een C majeur zitten, hij bij de majeurladder van C past?
Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:25 schreef Megara het volgende:
Wait... dus ik speel in C mineur, omdat er een C, D# en een G in zitten?
Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:27 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.
Dus we zijn eruit dat de TONALITEIT wordt bepaald door de terts. Bevat een toonladder of akkoord een kleine terts dan is het een mineur tonaliteit, bevat het de grote terts dan is het een majeur tonaliteit.
C mineur is dus: C D Eb F G Ab Bb (probeer zoveel mogelijk alles in 7 verschillende noten te schrijven, dat noemen we diatonisch), dus niet C D D# F G G# A# (je ziet dat we twee keer een D hebben, de D en D#, twee keer een G hebben, de G en G#, maar géén B). Dus probeer dit vanaf het begin al goed onder de knie te krijgen anders loop je hier geheid later tegenaan.
Ga ik even vanuit als ik het zo zie. Ook vanwege dat loopje F Gb G, typisch een bluesloopje in C en de beginnnoot is een C. Kan niet missen dat het C pentatonische blues is met een paar 'accidentals' (ofwel noten die verlaagd of verhoogd worden gespeeld om het wat exotischer te maken).quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:33 schreef Megara het volgende:
[..]
Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?
Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:32 schreef starla het volgende:
Dus C majeur = C D E F G A B ofwel 1 2 3 4 5 6 7
C mineur = C D Eb F G Ab Bb ofwel 1 2 b3 4 5 b6 b7
Snap je dit verschil?
Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoonquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:30 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).
Dan wordt de b5 gebruikt ofwel de Gb, wat je veel in blues tegenkomt. De pentatonische bluesladder bevat oa de b5. En daarnaast worden nog andere noten gebruikt.
Hoezo niet? Ik hoef toch niet per se op de C te beginnen? Maar alles riekt hier naar een C mineur variant zonder een noot aangeslagen te hebben.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:41 schreef Megara het volgende:
[..]
Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.
[..]
Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoonAls die C aan het begin niet werd gespeeld, dan had je me je uitleg niet op deze manier kunnen geven toch?
Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineurquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:48 schreef Megara het volgende:
Oh dat is een vergissing van mij, er worden namelijk nog andere C's gespeeld dus dan had ik op dezelfde manier die noten op volgorde gezet. Nu typte ik "C, D, D#, F, G, en een enkele F# en G#" maar ik had net zo goed "C D D# F F# G G#" kunnen typen, en dan zijn de 1e, 3e, en 5e noot anders en had ik zelfs met je hulp dat C akkoord er waarschijnlijk niet meteen in herkend.
Allez maar wat een puzzel wordt het dan zegquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:51 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineur
Ach ja, zo heb je ook de chromatische toonladder:quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:53 schreef Megara het volgende:
[..]
Allez maar wat een puzzel wordt het dan zeg
yupquote:Op woensdag 14 januari 2015 22:02 schreef Megara het volgende:
Dus ik kan nu het beste die majeur en 3 mineurs gaan zoeken op mijn gitaar in bijv. C (dat is een tonica dus, dank je), die leren en er wat mee spelen? En klopt het dan als ik al die posities één fret terug speel, dat ik dan de bijbehorende ladders in B heb?
Ik zou het meer zien als een soort thema van het stuk, maar ok dat is totaal niet theoretisch onderbouwdquote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:50 schreef spierbal het volgende:
Heey Starla,
Even een vraagje. Vroeger toen ik Fur Elise oefende met spelen viel het mij niet echt op. Maar toen ik meer ging verdiepen in de muziektheorie viel mij een ding op aan dat stuk.
Even de sheets erbij
[ afbeelding ]
Na dat stuk van e d# e d# e b d c a.
Dat begint het dus met voor de linkerhand a e a, e e g# en weer a e a. Dit is dan toch een cadens? Wat ik juist in de boeken las was dat cadensen zijn om een muzikaal stuk af te sluiten om zo weer even rust te creëren. Nu weet ik ook wel dat je gewoon moet doen wat goed klinkt.
Maar is er hier wel eens een uitleg of analyse over geweest oid? Ben er wel benieuwd naar.
Ik denk (hoop) morgen, er kwam nog wat muziek uitschrijf werk doorheen voor het koor waar ik bij speel.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:02 schreef starla het volgende:
Iemand die een gokje durft te wagen? Spierbal, pulzzar, kree? Domme antwoorden bestaan niet!
Dus schroom niet
PS kree, vlot het al een beetje met vader Jacob?
Tuurlijk ga ik t proberen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:56 schreef starla het volgende:
Ok, gewoon proberen joh, begeleid je er wel doorheen op een begrijpelijke manier. En als je dingen niet snapt gewoon vragen.
Van dit soort oefeningen word je alleen maar beter. Het is veel interactiever dan gewoon een boek lezen erover, en het blijft sneller hangen als je er zelf actief mee bezig bent.
Het lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld (welke ietwat 'complexere' progressie niet zou ik haast zeggen), maar blijkt uiteindelijk vaak reuze mee te vallen
quote:Op maandag 19 januari 2015 04:49 schreef starla het volgende:
In afwachting van de harmonie van vader Jacob van Kreedan maar vast een analytisch vraagje m.b.t. harmonieleer. Mijn menuet is af (eerder dit topic al een stukje laten horen).
Het stuk staat in Bb mineur.
De akkoorden:
Sectie A:
Bbm7 (Bbm9) - Ebm7 - Bb7sus4 (3de inversie) - clusterakkoord F - A - G wat je zou kunnen beschouwen als Fadd9. Dus i - iv - i - V.
Hierna volgt sectie B:
Bbadd9 - Abadd9 - Gbadd9 - Gb ofwel: I - VII - VI - VI
Naar het akkoord: Bbdim7 ofwel: i*
Om te moduleren naar Gb majeur.
En dan speel ik sectie C:
Gb - Db7 - B7 - Db7 ofwel: I - V - IV - V
Ik eindig het motiefje op een B7 om vervolgens terug te moduleren naar Bb mineur (sectie A)
1) Wat valt op in sectie B in vergelijking met sectie A?
2) Welk(e) akkoord(en) in sectie B is/zijn niet diatonisch?
3) Waarom werkt de modulatie en krijg je een subtiele overgang? (Bbdim7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het Bbdim7 akkoord en kijk welke noten het bevat en waarom dit een subtiele overgang geeft.
4) Naar welke trap in de Bb mineur (oorspronkelijke tonica) moduleer ik in sectie C?
5) Waarom werkt de modulatie terug en krijg je een subtiele overgang? (B7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het B7 akkoord en kijk welke noten het bevat het waarom dit een subtiele overgang geeft.
Good luck!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
Ben weer bezig in mijn boekje harmonieleer.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:02 schreef starla het volgende:
Iemand die een gokje durft te wagen? Spierbal, pulzzar, kree? Domme antwoorden bestaan niet!
Dus schroom niet
PS kree, vlot het al een beetje met vader Jacob?
Waar woon jij ongeveer?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:49 schreef Pulzzar het volgende:
Het is via dat boek ook interessant om te weten wat de verschillen zijn tussen klassieke en 'lichte muziek'. Bij klassieke muziek heb je je te houden aan een heleboel regels. Dissonantie moet vaak meteen opgelost worden. En wanneer de dominant(-septiem) gespeeld is, volgt de tonica, omdat bij die dominant de spanning op zijn piek is. De spanning mag je niet langzaam afbouwen, zoals wel vaak in lichte muziek gebeurt.
Het mooie van de 'lichte muziek' is dat je die regels helemaal niet hebt. Je kan daardoor juist meer experimenteren met bepaalde intervallen en akkoorden, waardoor je veel meer soorten sfeer kunt creëren. De 'lichte muziek' kan daardoor juist veel zwaarder klinken dan klassieke muziek. Het is jammer dat 'klassieke oren' er zo neerbuigend over kunnen doen.
Dit is toch wel erg bevooroordeeld en niet helemaal waar. Als je naar Wagner luistert weet je waar ik over praat. Dat is praktisch atonaal en de dissonantie wordt helemaal niet opgelost, daarom neigt het naar atonaal (Tristan und Isolde bijvoorbeeld). Misschien dat ze doelden op Renaissance, hoewel Gesualdo ook schijt had aan de regels. Ook het Romanticisme is nauwelijks verbonden aan keiharde regels.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:49 schreef Pulzzar het volgende:
Het is via dat boek ook interessant om te weten wat de verschillen zijn tussen klassieke en 'lichte muziek'. Bij klassieke muziek heb je je te houden aan een heleboel regels. Dissonantie moet vaak meteen opgelost worden. En wanneer de dominant(-septiem) gespeeld is, volgt de tonica, omdat bij die dominant de spanning op zijn piek is. De spanning mag je niet langzaam afbouwen, zoals wel vaak in lichte muziek gebeurt.
Het mooie van de 'lichte muziek' is dat je die regels helemaal niet hebt. Je kan daardoor juist meer experimenteren met bepaalde intervallen en akkoorden, waardoor je veel meer soorten sfeer kunt creëren. De 'lichte muziek' kan daardoor juist veel zwaarder klinken dan klassieke muziek. Het is jammer dat 'klassieke oren' er zo neerbuigend over kunnen doen.
LOL Ok, ik lees dit nu pas natuurlijk, maar in ieder geval kom je op heel wat anders als ikquote:Op donderdag 8 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Vader Jacob:
--knip--
C - Am7 - Em - Edim - F5 - Dm - F5 - Dm - bII6 - G - C ofwel:
I - vi - iii - (rootless) V/IV - IV - ii - IV - ii - bII6 - V - I
-edit- voor de goede orde: bII6 = F - Db - Ab
Was er al mee bezig net, na jouw versie gezien te hebben.quote:Op zondag 25 januari 2015 12:14 schreef kree het volgende:
Ik zou ook nog graag een soort jazz versie ervan zien, sam is daar goed in volgens mij, want ik kom op zoiets als tussenspel, wat wel typisch jazzy is, maar dat past dan nu niet echt bij de rest
[ afbeelding ]
Ben benieuwdquote:Op zondag 25 januari 2015 12:28 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Was er al mee bezig net, na jouw versie gezien te hebben.
Zal een poging doenquote:Op zondag 25 januari 2015 12:33 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wel meteen een opname, en dan mogen jullie uitzoeken wat ik doe
Haha vet, ok die uitzoeken wordt een heel klusje, je bent goed met de bas lijntjes trouwens.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:09 schreef samthegreat5 het volgende:
Hier is 'ie. De laatste run van de solo is wat rommelig, maar het is ook de eerste take.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/vater
Owh het is niet voor niks hoor, ik volg de theorie, ik zette het neer zoals ik het zou spelen zeg maar als ik het zou moeten begeleiden, de theorie over hoe en wat kan ik niet uitleggen want dat weet ik niet precies. Ik zoek passende akkoorden en probeer de melodie duidelijk te houden.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:31 schreef starla het volgende:
En ik dacht dat het idee was: leg uit wat je doet en hou het makkelijk.
Nu hoor ik de versie van kree waaronder elke noot een ander akkoord gespeeld wordt, zonder uitleg en de versie van sam (erg cool overigens) wat nauwelijks nog iets weg heeft van vader Jacob, opnieuw zonder uitleg
Dus ik heb voor Jan Lul hier een simpel stukje gepost met uitleg haha. Direct de laatste keer geweest dan.
En dat heb ik toch gedaan? Maar uiteindelijk jaag je alleen maar op akkoorden blijkt wel weer. Het interesseert je geen drol wat de theorie erachter is, anders stond er geen grote KNIP in je post. Sorry, maar ik ben niet van de pot gerukt.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:33 schreef kree het volgende:
[..]
Owh het is niet voor niks hoor, ik volg de theorie, ik zette het neer zoals ik het zou spelen zeg maar als ik het zou moeten begeleiden, de theorie over hoe en wat kan ik niet uitleggen want dat weet ik niet precies. Ik zoek passende akkoorden en probeer de melodie duidelijk te houden.
Dat was het idee
Nou nou, niet zo op je tenen getrapt zijn gelijk, ik knipte dat omdat het erboven toch al stond en er anders alleen een hele lap herhaling tekst kwam. Niet omdat het me niet intresseerde, ik heb het wel bekeken en volg het idee ook hoorquote:Op zondag 25 januari 2015 13:38 schreef starla het volgende:
[..]
En dat heb ik toch gedaan? Maar uiteindelijk jaag je alleen maar op akkoorden blijkt wel weer. Het interesseert je geen drol wat de theorie erachter is, anders stond er geen grote KNIP in je post. Sorry, maar ik ben niet van de pot gerukt.
Nou, het begint steeds meer op een 'please kree' topic te lijken dan een topic waar over muziektheorie wordt gesproken. En het mooie is, is dat noch jij, noch Sam zich aan je eigen regels houden (maak het niet te gek). Nee, onder elke noot een nieuw akkoord is niet te gek zeker....quote:Op zondag 25 januari 2015 13:39 schreef kree het volgende:
[..]
Nou nou, niet zo op je tenen getrapt zijn gelijk, ik knipte dat omdat het erboven toch al stond en er anders alleen een hele lap herhaling tekst kwam. Niet omdat het me niet intresseerde, ik heb het wel bekeken en volg het idee ook hoor
Want wanneer heb ik het ooit te gek gemaakt dan? Geef een voorbeeld. En met alle respect want Sam is een goede muzikant, is het vrij lastig vader Jacob te horen in die progressie. Het is leuk, maar het wijkt mijns inziens erg af van jouw opdracht: begeleid me er stap voor stap doorheen. Dat kan ik citeren dus dát wilde je graag weten. En dan doe ik dat verdorie (niet dat ik er een dag mee bezig wasquote:Op zondag 25 januari 2015 13:46 schreef kree het volgende:
Niet te gek maken zodat het liedje niet meer te volgen is bedoelde ik dus, dat wil niet zeggen dat er niet meer akkoorden kunnen zijn.
Dacht toch dat ik me daar aardig aan hield, iedereen zou dat zo kunnen volgen zoals ik het uitschreef.
Maargoed zinloze discussie dit.
Ik heb nooit gezegd dat jij het te gek maakte, dat is in het algemeen bedoelt want ok jij ben niet de enige die er wat van zou kunnen maken.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:56 schreef starla het volgende:
[..]
Want wanneer heb ik het ooit te gek gemaakt dan? Geef een voorbeeld. En met alle respect want Sam is een goede muzikant, is het vrij lastig vader Jacob te horen in die progressie. Het is leuk, maar het wijkt mijns inziens erg af van jouw opdracht: begeleid me er stap voor stap doorheen. Dat kan ik citeren dus dát wilde je graag weten. En dan doe ik dat verdorie (niet dat ik er een dag mee bezig was) en wat krijg je als reactie: wow, ik wil eigenlijk een onnavolgbare jazz-progressie zonder uitleg dan een simpele niet te afwijkende progressie mét uitleg.
Misschien ben ik debiel hoor, dat kan ook, maar wat klopt er aan bovenstaande niet dan?
Ik heb nu even geen tijd (ik heb na deze post ook niet verder gelezen overigens), maar ik zal nadat ik klaar ben met moleculaire neurobiologie even een uitleg uittypen.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:31 schreef starla het volgende:
En ik dacht dat het idee was: leg uit wat je doet en hou het makkelijk.
Nu hoor ik de versie van kree waaronder elke noot een ander akkoord gespeeld wordt, zonder uitleg en de versie van sam (erg cool overigens) wat nauwelijks nog iets weg heeft van vader Jacob, opnieuw zonder uitleg
Dus ik heb voor Jan Lul hier een simpel stukje gepost met uitleg haha. Direct de laatste keer geweest dan.
quote:Op zondag 25 januari 2015 14:22 schreef starla het volgende:
Zal er niet teveel tijd insteken, wordt toch met 1 oog gelezen en dan komt de bekende vraag: 'mag ik je partituur zien'? Zoals de vorige keren eigenlijk.
Vanzelfsprekend maakt het een topic leuker, als je gewoon een keer antwoord op een vraag wilt en niet 2000 verschillende versies wil horen. Daar heb ik eerder een topic over geoepend en daar wilde niemand aan meedoen toentertijd. Alleen negatieve reacties, zelfs van Baaj.quote:Op zondag 25 januari 2015 14:26 schreef kree het volgende:
[..]![]()
Volgens mij heb ik daar nooit om gevraagd, maar ok ik vindt t prima, jou topic.
Dan houden we het puur en alleen bij theorie, ik denk dat dit soort dingen een topic juist leuk maken ook voor anderen, maargoed.
Snap niet dat je je zo beledigd voelt ofzo.
Ik reageer er nog 1 keer op en dan stop ik ermee, om dezelfde reden trouwens als die jij noemt, want dan verzand het in discussies en dat is sowieso niet de bedoeling.quote:Op zondag 25 januari 2015 14:37 schreef starla het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend maakt het een topic leuker, als je gewoon een keer antwoord op een vraag wilt en niet 2000 verschillende versies wil horen. Daar heb ik eerder een topic over geoepend en daar wilde niemand aan meedoen toentertijd. Alleen negatieve reacties, zelfs van Baaj.
En nu in het theorietopic lijkt het steeds meer te gaan over impro's en dat lichte muziek superieur is boven klassieke muziek (zie eerdere discussie). En dan voel ik me inderdaad min of meer beledigd dat aan de kern van deze reeks die ik gestart ben met goede intenties eraan voorbij wordt gegaan.
Als we nog 2 maanden zo doorgaan is dit topic teloor gegaan tot linkdumps en discussies als deze. En dat vind ik jammer.
Wat ik netjes doe en waar dan nauwelijks een woord wordt over gerept. Goh, rare reactie van mij als iemand anders een 'gebiedt de eerlijkheid te zeggen' vrij complexe progressie post en dáárop wordt ingegaan en het erop lijkt alsof je eigenlijk je eigen vraag al vergeten was en weer gekke akkoordjes wilt horen en zulks. Daar kwam de irritatie vandaan. Ik hoop dat je dat toch enigszins inziet...quote:maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.
Ok ik snap je punt, maar dan is het meer een misverstand, ik respecteer je uitleg namelijk wel en neem van mij aan dat ik het ook lees en volg.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:02 schreef starla het volgende:
Dat eerste topic was deze: MUZ / Componeer 'wedstrijd'. Weinig animo zoals je ziet. Wil je voortaan verschillende versies horen van iets, dump het dan daar, zodat dit topic gericht blijft op theorie.
En het ging me hierom:
[..]
Wat ik netjes doe en waar dan nauwelijks een woord wordt over gerept. Goh, rare reactie van mij als iemand anders een 'gebiedt de eerlijkheid te zeggen' vrij complexe progressie post en dáárop wordt ingegaan en het erop lijkt alsof je eigenlijk je eigen vraag al vergeten was en weer gekke akkoordjes wilt horen en zulks. Daar kwam de irritatie vandaan. Ik hoop dat je dat toch enigszins inziet...
Ik ben weer voor on topic, maar ik ben echt weg hier als ik merk dat hier maar aangekloot wordt en antwoorden op vragen niet gerespecteerd worden. Ik heb namelijk ook betere dingen te doen.
Even kijken wie dan alle vragen beantwoordt uit de vorige 3 topics...dan waren we nog bij topic 1, geloof me.
Zoals mijn leraar altijd zei: 'je bent hier om te leren...wil je dat niet dan blijf je het hele jaar maar weg, maar kom dan niet aan het einde van het jaar uithuilen dat je een 4 hebt gekregen'.
Thnx voor de punten waar ik op moet letten. Zal het van de week weer even proberen. Zit nu in mijn nachtdiensten, meestal zit ik dan niet op de pc.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:14 schreef starla het volgende:
Als je de tonica + tonaliteit vergelijkt in sectie A (Bb mineur) met sectie B, wat is dan het verschil?
Vraag 2 is uit perspectief van het antwoord op vraag 1. Dus weten welke geharmoniseerde noten akkoorden vormen. 1 akkoord valt dan 'buiten de boot' en is niet diatonisch, maar geleend uit sectie A.
Welke noten bevat Bdim7, dat kun je gewoon googelen
-edit- alhier te luisteren: https://soundcloud.com/kurtkill/menuet-in-bb-minor
Aan het boek ligt het niet. Het is meer zoals ik het tot nu toe interpreteer. En wat ze zelf al in de inleiding neerzet, is dat ze in latere hoofdstukken terugkomt om dingen die ze eerder heeft uitgelegd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:59 schreef starla het volgende:
[..]
Dit is toch wel erg bevooroordeeld en niet helemaal waar. Als je naar Wagner luistert weet je waar ik over praat. Dat is praktisch atonaal en de dissonantie wordt helemaal niet opgelost, daarom neigt het naar atonaal (Tristan und Isolde bijvoorbeeld). Misschien dat ze doelden op Renaissance, hoewel Gesualdo ook schijt had aan de regels. Ook het Romanticisme is nauwelijks verbonden aan keiharde regels.
Bovendien heb je in de klassieke muziek veel meer 'deceptive' cadensen dan in hedendaagse muziek om juist die spanning te houden. Tegenwoordig eindigt 99.9% op de tonica, dat was weleer een stuk minder.
En welke hedendaagse muzikanten maken nog gebruik van augmented 6th's of Neapolitaanse 6 akkoorden?
En zo ken ik lichte muziek waarbij juist heel veel gebruik wordt gemaakt van een sterke dominant - tonica relatie. Zeg maar elk popnummer zo'n beetje (Als ik een Kane vergelijk met een Gesualdo, dan weet ik wel wie zich meer aan de 'regeltjes' houdt). Dus wat ze in dat boek beschrijven, ondersteun ik absoluut niet en ik denk heel veel muzikanten met mij niet. Het is echt pure nonsens, excusez moi. Gewoon een véél te simpele weergave van muziek, zo verschrikkelijk zwart/wit dat ik me afvraag welke omhooggevallen popacademiestudent dit boek heeft geschreven. Fijn dat het leesbaar is en makkelijk geschreven, maar er klopt geen bal van;
Wat denk je dat jazz doet met hun tritone subs, juist, dissonantie laten oplossen (en 90% van de jazz-standaarden is ii - V - I, hoezo geen regels?). En wat doen de bluesmuzikanten met hun V7 akkoorden, juist, dissonantie laten oplossen (blues is praktisch bijna alleen I - IV - V met daarboven een pentatonisch laddertje, hoezo geen regels?)
En wat denk je wat Mozart deed met zijn cirkelprogressies met secundaire dominanten, juist, heel subtiel de spanning afbouwen zoals de 'lichte muziek'Ik ken trouwens een heel licht nummer met de naam Yellow Submarine waar het refrein bestaat uit V - I. Over langzaam afbouwen gesproken
Mijn advies:
Koop een emmer
Leg daarin dat boek
Gooi er spiritus op
En gooi er een lucifer in
Wellicht verdraai je de context een beetje, want ik kan me niet voorstellen dat ze dat zo letterlijk zeggen. Zou je de context misschien nog kunnen posten, voordat je het in de fik steekt
PS ik heb overigens meer pop-rock platen in de platenkast dan klassieke CD's en doe ook helemaal niet neerbuigend over welk genre dan ook. Natuurlijk zijn er sommigen die zweren bij klassiek en alles verafschuwen wat niet klassiek is, maar dat zijn enggeestige mensen. Mooie muziek is voor mij gewoon mooie muziek; klassiek of metal, blues of house. Het gaat erom dat muziek je raakt en geen enkel genre heeft daar een monopolie op. Ik kan ook niet anders concluderen dat de auteur nauwelijks een klassieke achtergrond heeft, anders schrijf je zoiets niet...
Just my 2 cents en dat had ik in het boek geschreven: een nuancering. Want geeft de auteur überhaupt voorbeelden of schrijft ze gewoon maar wat? Ben benieuwd
Ick zeg jou, dees is goeden advies. Gewoon dat kkboek in de fik steken..quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:59 schreef starla het volgende:
[..]
Mijn advies:
Koop een emmer
Leg daarin dat boek
Gooi er spiritus op
En gooi er een lucifer in
Ok, aangezien de antwoorden uitblijven zal ik ze geven en dan hoor ik wel of daar nog vragen over zijn.quote:Op maandag 19 januari 2015 04:49 schreef starla het volgende:
In afwachting van de harmonie van vader Jacob van Kreedan maar vast een analytisch vraagje m.b.t. harmonieleer. Mijn menuet is af (eerder dit topic al een stukje laten horen).
Het stuk staat in Bb mineur.
De akkoorden:
Sectie A:
Bbm7 (Bbm9) - Ebm7 - Bb7sus4 (3de inversie) - clusterakkoord F - A - G wat je zou kunnen beschouwen als Fadd9. Dus i - iv - i - V.
Hierna volgt sectie B:
Bbadd9 - Abadd9 - Gbadd9 - Gb ofwel: I - VII - VI - VI
Naar het akkoord: Bbdim7 ofwel: i*
Om te moduleren naar Gb majeur.
En dan speel ik sectie C:
Gb - Db7 - B7 - Db7 ofwel: I - V - IV - V
Ik eindig het motiefje op een B7 om vervolgens terug te moduleren naar Bb mineur (sectie A)
1) Wat valt op in sectie B in vergelijking met sectie A?
2) Welk(e) akkoord(en) in sectie B is/zijn niet diatonisch?
3) Waarom werkt de modulatie en krijg je een subtiele overgang? (Bbdim7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het Bbdim7 akkoord en kijk welke noten het bevat en waarom dit een subtiele overgang geeft.
4) Naar welke trap in de Bb mineur (oorspronkelijke tonica) moduleer ik in sectie C?
5) Waarom werkt de modulatie terug en krijg je een subtiele overgang? (B7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het B7 akkoord en kijk welke noten het bevat het waarom dit een subtiele overgang geeft.
Good luck!
Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:16 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb een vraag:
Er zit vast een logica achter om als componist te besluiten met welke toonsoort je begint, maar wat is die? Wat is bijvoorbeeld het verschil in karakter tussen f-mineur en a-mineur? (Behalve de hoogte dan) Ik bedoel trouwens niet het verschil tussen mineur en majeur: het gaat echt om de hoogte. Of wordt dat hoofdzakelijk bepaald door het toonbereik van de zangers of instrumenten?
Ik heb gisteren iets gecomponeerd en dat is in B-mineur, waarvan de terts en de septiem een halve toon zijn verlaagd (alle witte toetsen wanneer D de grondtoon is, maar dan getransponeerd naar B). Ik vind dat wel mooi klinken, maar heeft dat niet eerder te maken met een soort van gewenning?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:29 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.
Wat bedoel je met gewenning?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 19:24 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik heb gisteren iets gecomponeerd en dat is in B-mineur, waarvan de terts en de septiem een halve toon zijn verlaagd (alle witte toetsen wanneer D de grondtoon is, maar dan getransponeerd naar B). Ik vind dat wel mooi klinken, maar heeft dat niet eerder te maken met een soort van gewenning?
Ik had het net over d-mineur en speel heel vaak in dat akkoord, omdat ik dan vrijwel alleen de witte toetsen gebruik. Als je het dan transponeert naar een andere toonsoort, klinkt het verfrissend anders.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 19:59 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Wat bedoel je met gewenning?
OK thanks. FF voor de duidelijkheid: bij een halfverminderd septiem-akkoord toch geen 7, omdat een halfverminderd akkoord nooit een drieklank kan zijn. Halfverminderd is een rondje met een streep erdoorheen.quote:Op maandag 23 februari 2015 17:23 schreef starla het volgende:
Als er een septiem aanwezig is staat achter het rondje nog een 7.
Zie ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Diminished_seventh_chord
Dat laatstequote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:13 schreef Pulzzar het volgende:
Nog een vraag. Niet heel direct met deze topicreeks te maken, maar past denk hier het geschiktst bij.
De contrabass en de zogenaamde akoestische bass waarvan je de klank in vrijwel elk keyboard terugvindt. Wat je ook duidelijk hoort in de volgende track. Zijn dat twee aparte instrumenten die op elkaar lijken? Of is het in beide gevallen een contrabass die gestreken respectievelijk getokkeld worden?
Hehe, die kende ik jaquote:Op woensdag 1 juli 2015 20:29 schreef janzjanz het volgende:
[..]
Interessant hoor Starla.
bedoel je zo'n crash course?
Omdat iedere noot een andere geindexeerde frequentie heeft en de klank van een instrument geeft deze frequentie extra "kleur".quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:29 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.
Toch is dit deels wel 'ontkracht' door middel van onderzoeken op mensen die geen absoluut gehoor hebben. Het merendeel van hen is niet in staat de toonsoort te benoemen op basis van 'het karakter' van die toonsoort. Sowieso is het in een gelijkzwevende stemming niet erg logisch dat een toonsoort een compleet eigen karakter zou hebben vanwege de gelijke intervallen. In reine stemmingen is dit natuurlijk anders en kan ik me wel voorstellen dat een toonsoort een eigen karakter krijgt.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 04:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Omdat iedere noot een andere geindexeerde frequentie heeft en de klank van een instrument geeft deze frequentie extra "kleur".
1 2 3 4 5 6 | e|--3-----3--5--6--7---8--8--8-| B|--3--8--4--4--3--8---8--8--8-| G|--3--8--5--5--3--9---8--8--8-| D|--5--8--5--4--3--10--7--8--7-| A|--5--6--3-----5--------------| E|--3-----------3--8-----------| |
1 2 3 4 5 6 | e|-:-6--5--3-:--6--5--5--5--3-| B|-:-6--5--3-:--6--5--5--7--3-| G|-:-7--7--4-:--7--7--6--5--3-| D|-:-8--8--5-:--8--8--5--7--5-| A|-:-8--8--5-:--8--8--7--5--5-| E|-:-6--5--3-:--6--5--5-----3-| |
G mineur, Eb majeur, Cm, F#dim7, Gm13, Cmaj7, A# half verminderd, ?, A# half verminderd.quote:Op zondag 11 oktober 2015 03:10 schreef starla het volgende:
Om weer even wat aandacht naar dit topic te krijgen een mini-muziektheorie-quizje!
De volgende akkoorden worden op de gitaar gespeeld:
Couplet:
[ code verwijderd ]
Refrein:
[ code verwijderd ]
Vragen:
1) Welke akkoorden worden gespeeld?
2) In welke toonsoort?
3) Wat is de progressie in Romeinse notitie?
4) Welke akkoorden zijn non-diatonisch?
Bonusvragen:
5) Welke harmonische functie heeft het 4de akkoord in het couplet?
6) Welke noten verklaren die functie?
7) Wat gebeurt er in het 3de akkoord in het refrein?
8) Welke harmonische functie heeft akkoord 6 in het refrein en hoe noemen we dit ook met een specifieke term? NB: dit heeft strikt genomen dus ook invloed op je Romeinse notitie bij vraag 3
Succes!![]()
Gm, Eb, Cm, F#dim7 en Cmaj7 zijn goedquote:Op zondag 11 oktober 2015 18:57 schreef lamber het volgende:
[..]
G mineur, Eb majeur, Cm, F#dim7, Gm13, Cmaj7, A# half verminderd, ?, A# half verminderd.
B majeur, ???, G majeur, B majeur, A7, D7, Gmin
volgensmij is het in D#m
1) Gm - Eb - Cm - F#dim7 - Gm - Cmaj7 - Am7b5 - Cm7 - Am7b5quote:Op zondag 11 oktober 2015 03:10 schreef starla het volgende:
Vragen:
1) Welke akkoorden worden gespeeld?
2) In welke toonsoort?
3) Wat is de progressie in Romeinse notitie?
4) Welke akkoorden zijn non-diatonisch?
Bonusvragen:
5) Welke harmonische functie heeft het 4de akkoord in het couplet?
6) Welke noten verklaren die functie?
7) Wat gebeurt er in het 3de akkoord in het refrein?
8) Welke harmonische functie heeft akkoord 6 in het refrein en hoe noemen we dit ook met een specifieke term? NB: dit heeft strikt genomen dus ook invloed op je Romeinse notitie bij vraag 3
De officiële manier die orkesten gebruiken zijn gewoon muziek noten, met vaste plekken op de noten balk voor elke trommel. De noten voor hi-hat staan bovenaan en hebben een aparte noot (stokje met kruisje).quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:27 schreef lamber het volgende:
Ik wilde eens leren hoe drum ritmes genoteerd worden, kom ik er net achter dat verschillende websites verschillende notaties gebruiken voor drum hits. bestaat er een universele/officiële manier om drumhits te noteren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |