abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148447705
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:18 schreef kree het volgende:

[..]

Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bij dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag :)
Je mag eerst zeggen welk interval het is :P
I feel kinda Locrian today
pi_148447896
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:19 schreef starla het volgende:

[..]

Je mag eerst zeggen welk interval het is :P
Simpel gezien, ik zie t als een halve noot verschil, ik heb dus ook vaak in partituren dan maar een simpele versie erbij geschreven, gewoon omdat t makkelijker is dan voor mij om te spelen, dat is muziektechnisch onwijs fout, iedereen zou me ophangen daarom die muziektheorie goed kent nl.

Dat snap ik dus, maar om het simpel te houden, voor het spelen maakt het niet echt uit of t als een # of b te noteren zelfde akkoord
Do what you love, love what you do!
pi_148447979
Ik volg t ff niet nu hahahaha ja sorry
pi_148448090
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?

En qua notitie maakt het wel uit, anders -zoals eerder gezegd- bestonden er geen dessen maar alleen cissen.

Een C mineur heeft bijvoorbeeld de noten:
C - Eb - G

Als je nu op de 3de trap een akkoord gaat bouwen, dan maak je er toch geen D# majeur van? Want dan gaat het al mis...want de D is een secunde, dus je bouwt op de vermeerdere 2de trap en niet de 3de trap.

Daarom is het verschil zo belangrijk, dat je met je medemuzikanten het over hetzelfde hebt.

[ Bericht 57% gewijzigd door starla op 07-01-2015 22:35:35 ]
pi_148448263
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
Ik snap t niet, of ik nou een toonladder begin gewoon chromatisch van C# of Db, komt t zelfde uit, dan moet t dus met context te maken hebben ik zie dit ff echt niet hoor nu :)
pi_148448397
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
C# en D is half
C# en Db, die volg ik niet dan wat interval dan? ik snap dit niet ;) help :)
pi_148448531
Ben ff helemaal in de war met termen nu, bedoel dus, bouw een toonladder op van die begin noten, das natuurlijk niet chromatisch opzich, maar gewoon de standaard toonladder toonsoort vanaf de basis noot dus, wat mis ik hier nu ff?
pi_148448665
pentatonisch denk ik dan, maarja ok denk daar nooit zo over na
pi_148448829
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil

C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil

C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
pi_148448988
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef starla het volgende:
Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha :D
Het is een heel goed boek. Er zit ook een CD bij met luistervoorbeelden. Waarschijnlijk zal er later teruggekomen worden op wat jij uitlegt.

Er staat in de inleiding dat sommige dingen een beetje anders uitgelegd worden dan gebruikelijk is in de harmonieleer, omdat de schrijfster het dan begrijpelijker en toegankelijker kan maken. Op het conservatorium is het moeilijke kost.

Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.

Ik ben geen goede pianospeler. Ik wil vooral muziek componeren. Harmonieleer helpt mij om meer inzicht te krijgen. Voor zover ik het heb gelezen ben ik er wel wat op vooruit gegaan en ben ook aan het experimenteren met andere akkoorden en intervallen.

Het gaat overigens om dit boek:

pi_148449005
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil

C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil

C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
Die eerste duidelijk, maar die laatste verminderen secunde, vanaf wat als je uit C?
pi_148449108
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
pi_148449162
Voorbeeldje in muziek en melodie en de verschillen er tussen, mja vraag wel veel hoor weet ik, maar ok als je er zin in hebt dus.
pi_148449730
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:42 schreef Pulzzar het volgende:
Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.
Dat hoor ik vaker inderdaad en dat is dus het verschil tussen harmonieleer en strikte theorie, dat je overlap begint te merken tussen theorie en praktijk.
Dat je dus eigenlijk hetgeen dat je hoort begrijpt en kunt analyseren ipv louter afgaan op toonladdertjes e.d. Het is een whole different ballpark...

En dan komen vaak de vragen: hè, het nummer staat in C majeur, maar hij speelt een F mineur ipv een F majeur, wat is er aan de hand?

Nou, omdat de muzikant een mooie plagale cadens wil van iv naar I. Luister bijvoorbeeld eens creep van Radiohead. Die eindigt met IV - iv terug naar de I. Maar nondeju! Die F mineur stond niet in m'n boekje!

En als je dan kijkt wat de FUNCTIE is, dus waar harmonieleer om het hoekje komt kijken zie je dat het een mooie chromatische descenderende progressie is qua tertsen naar de kwint in de tonica (C - Cm - G met E - Eb - D). En dát is lekker voor het gehoor en dát is de functie van die iv in een majeur context terwijl 'het boekje' zegt IV ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 07-01-2015 23:03:34 ]
pi_148449876
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:44 schreef kree het volgende:
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
pi_148449993
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:02 schreef starla het volgende:

[..]

Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
pi_148450061
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:04 schreef kree het volgende:

[..]

Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
Hoe bedoel je precies?
pi_148450365
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:06 schreef starla het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C

iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
pi_148450448
pi_148450563
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:13 schreef kree het volgende:

[..]

vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C

iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?

-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen :P
pi_148450640
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:

[..]

Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is. ;)

akkoorden dus daarbij mag alles natuurlijk, maar ok bedenk je ff dat mensen t mee moeten zingen dus, niet te gek
pi_148450681
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:19 schreef kree het volgende:

[..]

Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is. ;)
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd :)
pi_148450727
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:20 schreef starla het volgende:

[..]

Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd :)
Topper thx :)
pi_148451805
Mozart dacht ik trouwens, maaja maakt niet uit t gaat ff om het muzikale deel nu ervan :)
pi_148454282
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:

[..]

-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen :P
haha :D

Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.

Begint trouwens vanaf de basis.

Is wel een kijkje waard kree.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')