Je mag eerst zeggen welk interval het isquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:18 schreef kree het volgende:
[..]
Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bij dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag
Simpel gezien, ik zie t als een halve noot verschil, ik heb dus ook vaak in partituren dan maar een simpele versie erbij geschreven, gewoon omdat t makkelijker is dan voor mij om te spelen, dat is muziektechnisch onwijs fout, iedereen zou me ophangen daarom die muziektheorie goed kent nl.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:19 schreef starla het volgende:
[..]
Je mag eerst zeggen welk interval het is
Ik snap t niet, of ik nou een toonladder begin gewoon chromatisch van C# of Db, komt t zelfde uit, dan moet t dus met context te maken hebben ik zie dit ff echt niet hoor nuquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
C# en D is halfquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
Het is een heel goed boek. Er zit ook een CD bij met luistervoorbeelden. Waarschijnlijk zal er later teruggekomen worden op wat jij uitlegt.quote:Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef starla het volgende:
Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha
Die eerste duidelijk, maar die laatste verminderen secunde, vanaf wat als je uit C?quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil
C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil
C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
Dat hoor ik vaker inderdaad en dat is dus het verschil tussen harmonieleer en strikte theorie, dat je overlap begint te merken tussen theorie en praktijk.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:42 schreef Pulzzar het volgende:
Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:44 schreef kree het volgende:
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theoriequote:Op woensdag 7 januari 2015 23:02 schreef starla het volgende:
[..]
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:04 schreef kree het volgende:
[..]
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf Cquote:
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:13 schreef kree het volgende:
[..]
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C
iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:
[..]
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijdquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:19 schreef kree het volgende:
[..]
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is.
Topper thxquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:20 schreef starla het volgende:
[..]
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd
hahaquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:
[..]
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |