abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148370058
Er is geen magisch stukje theorie helaas. Heel veel mensen denken ook 'als ik een modus speel, dan ben ik veel origineler en dát is de heilige graal tot een hit o.i.d.' Zo werkt het niet, het gaat erom wát je met bepaalde noten doet. We hebben het hier eens eerder over gehad volgend mij, maar er zijn zat stukken in basic C majeur die toch origineel klinken.

En het werkt als het goed klinkt, zo simpel is het.
In principe werkt elk akkoord, alleen ligt het aan de context of dat akkoord (hoe dissonant ook) of het tot z'n recht komt.

En onder een bepaalde melodie kun je idd oneindig veel soorten progressies spelen en vice versa. Dus weet nog niet exact wát je vraagt...

De sleutel tot succes, helaas. Maar ik weet wel obv ervaring en theoretische kennis welke akkoorden goed na elkaar klinken waarbij ook een stukje voice leading komt kijken, dus niet alleen welke akkoorden passen goed bij elkaar maar ook hoe die akkoorden het beste in elkaar vervloeien als het ware. En dan is het weer handig als je contrapunt een beetje beheerst; dat is alleen maar voice leading.

Dus...waar wil je exact een voorbeeld van? :)
I feel kinda Locrian today
pi_148370137
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 21:06 schreef kree het volgende:
mss heb ik nog wel wat namelijk, maar ok dan zal ik het eens posten als alleen melodie lijn op noten en dan zou ik graag eens zien wat dus de beste optie is als akkoorden erbij (ik heb die natuurlijk) maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.

Dat is veel werk, weet ik, dus ok je moet maar zeggen of je er zin in hebt ;) denk dat het wel helpt dan namelijk
Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.

Maar let wel: er is niet zoiets als beste optie. Beauty is in the eye of the beholder ;)
I feel kinda Locrian today
pi_148370233
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 21:25 schreef starla het volgende:

[..]

Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.

Maar let wel: er is niet zoiets als beste optie. Beauty is in the eye of the beholder ;)
Ok duidelijk, nou dat volgt nog dan, ik zal wel wat opzoeken.
Thanks trouwens :)
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 6 januari 2015 @ 05:31:14 #104
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_148380068
quote:
10s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:42 schreef Stratman het volgende:

[..]

Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe dan :')
geheugenproblemen, en dat het meer code door repetitie was dan compositie destijds.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_148380540
De resterende antwoorden:
Het interval tussen Ab en F# is een vermeerderde 6 of augmented 6 interval, dus het akkoord is een augmented 6th en in dit geval met een D (2) erbij wat de Franse variant is (wat je zou kunnen noteren als Fr+6).

De harmonische functie is vaak, maar niet altijd, de predominant, het leidt dus de dominant in. Alleen heeft een augmented 6th veel meer intrinsieke spanning dan een simpele iv of IV.

En dat is het doel geweest van die F# in Cm7#11 en enharmonisch de F# in Fm7b9 om een coherente harmonische structuur te bieden (anders komt die F# in de Fr+6 uit het niets en kan de luisteraar dus wat afschrikken). Tevens is het de leidtoon naar G waardoor de G majeur bijna als 'af' klinkt en de tonica lijkt. Maar dat wil ik niet dus ga ik subtiel naar de C middels een 'cadential 6/4' (tonica in 2de inversie > dominant > tonica). Doordat de tonica in 2de inversie is, heb je G als bastoon zoals in de dominant daarvoor en daarna wat een geleidelijke overgang geeft naar het uiteindelijke slotakkoord C majeur (wat je zou kunnen beschouwen als een Picardische terts). De cadential 6/4 is vrij basic en ontiegelijk veel gebruikt door klassieke componisten. Moet wel onderdeel zijn van je kennis mbt harmonieleer, dus bij dezen ;)

Dus al met al hebben we een stuk in C mineur met akkoorden: Cm7#11 - Fm7b9 - Fr+6 - G - C6/4 - G7 - C.

Als je het qua harmonische functies op de operatietafel legt en ontleedt zie je eigenlijk dat de hele progressie niets anders is dan een variant van een simpele i - iv - V of in majeur de ons aller bekende I - IV - V :P
I feel kinda Locrian today
pi_148387964
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 07:49 schreef starla het volgende:
De resterende antwoorden:
Het interval tussen Ab en F# is een vermeerderde 6 of augmented 6 interval, dus het akkoord is een augmented 6th en in dit geval met een D (2) erbij wat de Franse variant is (wat je zou kunnen noteren als Fr+6).

De harmonische functie is vaak, maar niet altijd, de predominant, het leidt dus de dominant in. Alleen heeft een augmented 6th veel meer intrinsieke spanning dan een simpele iv of IV.

En dat is het doel geweest van die F# in Cm7#11 en enharmonisch de F# in Fm7b9 om een coherente harmonische structuur te bieden (anders komt die F# in de Fr+6 uit het niets en kan de luisteraar dus wat afschrikken). Tevens is het de leidtoon naar G waardoor de G majeur bijna als 'af' klinkt en de tonica lijkt. Maar dat wil ik niet dus ga ik subtiel naar de C middels een 'cadential 6/4' (tonica in 2de inversie > dominant > tonica). Doordat de tonica in 2de inversie is, heb je G als bastoon zoals in de dominant daarvoor en daarna wat een geleidelijke overgang geeft naar het uiteindelijke slotakkoord C majeur (wat je zou kunnen beschouwen als een Picardische terts). De cadential 6/4 is vrij basic en ontiegelijk veel gebruikt door klassieke componisten. Moet wel onderdeel zijn van je kennis mbt harmonieleer, dus bij dezen ;)

Dus al met al hebben we een stuk in C mineur met akkoorden: Cm7#11 - Fm7b9 - Fr+6 - G - C6/4 - G7 - C.

Als je het qua harmonische functies op de operatietafel legt en ontleedt zie je eigenlijk dat de hele progressie niets anders is dan een variant van een simpele i - iv - V of in majeur de ons aller bekende I - IV - V :P
dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148390578
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 13:55 schreef spierbal het volgende:

[..]

dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?
Iets minder dan een jaar.
I feel kinda Locrian today
pi_148396497
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:18 schreef starla het volgende:

[..]

Iets minder dan een jaar.
maar de theorie kende je ook al deels daarvoor?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148397706
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 18:03 schreef spierbal het volgende:

[..]

maar de theorie kende je ook al deels daarvoor?
Ja hoor. Altijd al into theorie geweest al vanaf m'n 16de ofzo want had toen een gitaarleraar die dat leuk bracht en mij enthousiasmeerde.

Dus vrij easy aangenomen voor de opleiding (compositie en productie) met als instrumentbeheersing gitaar, want je moet wel een instrument kunnen spelen (of zingen natuurlijk). Theorie-examen 'geaced' en praktijkexamen redelijk gedaan, maar speelde alleen eigen composities op gitaar en daarvan waren ze wel onder de indruk.
I feel kinda Locrian today
pi_148401518
Welk conservatorium heb je op gezeten trouwens?
pi_148403542
Prins Claus en uiteindelijk dus geneeskunde gedaan in Groningen.

Goede oude tijden *zucht van nostalgie* ;(
I feel kinda Locrian today
pi_148438153
Ik ben een boek over harmonieleer aan het studeren. Geschreven op een manier zodat het begrijpelijker en toegankelijker wordt.

Ik ben nu bij het hoofdstuk waarin de trappen worden beschreven. Er staat dat de dominant hetzelfde is wanneer de toonsoort in majeur of mineur staat. De dominant bestaat uit de kwint, septiem en secunde en bij majeur of mineur veranderen die tonen niet, dus de tonen van een dominant ook niet.

Ik begrijp dit niet. Als ik de tonica in mineur speel, klinkt het logisch om de dominant ook in mineur te spelen. Als de dominant in majeur gespeeld wordt, wat volgens het hoofdstuk de enige manier is, klopt het voor mijn gevoel niet.
pi_148440426
Het is niet te enige manier, maar 1 van de manieren.

Een majeur dominant geeft een veel sterkere 'push' naar de tonica dan een mineur variant.

Dus A7 - Dm is een veel sterkere cadens (zo niet de sterkste) dan Am7 of Am. Probeer maar op je instrument.

En een 'normale' dominant bevat geen secunde, dus snap niet wat je daarmee bedoelt...

Lees eens zin 2 van de OP....hoe zit dat met die G# in A mineur? Gaat er een belletje rinken? Je vraagt nu exact hetzelfde.

Want de dominant in A mineur is Em, E of E7 of een variant. Maar de E7 geeft een veel betere resolutie vanwege de G# die naar de A trekt dan een Em die een G heeft en minder sterk naar A trekt (halve toon vs hele toon). Daarom bestaat er ook zoiets als de harmonische mineur die al het M7 interval bevat, A harmonisch = A B C D E F G# A. Dáár leiden ze die dominant van af die gemeld wordt in het boek, maar het is zeker niet de enige optie.

Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha :D
I feel kinda Locrian today
pi_148440994
Als je de vorige delen leest staat het wat uitgebreider uitgelegd volgens mij.

Je haalt denk ik diatonisch en dominant door elkaar. Diatonisch = de noten van de toonladder bevattend. Dominant = het akkoord dat het sterkst naar de tonica wil. Deze twee zijn niet altijd hetzelfde. Een bII7 heeft ook een dominante functie (dus in A majeur de Bb7), maar die Bb zit niet in de A majeur toonladder.

Zoek dit verschil nog eens goed op.
I feel kinda Locrian today
pi_148441723
Haha het is lastig om te volgen die theorie hoor, ook uit boeken en filmpjes, zoals ik je zei.

Ik snap die secundaire dus ook ff niet nu, maar mss kan ie ff een paar fotootjes maken van zoals het in dat boek staat, dat helpt wellicht ;)
Do what you love, love what you do!
pi_148442549
Ik denk dat veel wel degelijk makkelijk is te begrijpen, maar je moet er wel even de moeite voor doen het te begrijpen.

Je kunt heel veel natuurkundeformules uit je kop leren, maar als je ze niet weet toe te passen, dan houdt het snel op.

Ik ben altijd bereid mensen te helpen, maar als ik dan dingen lees als secundes in dominanten denk ik: moet je écht niet helemáál bij het begin beginnen?

Dus weet wat noten zijn, hoe je intervallen benoemt, hoe je akkoorden bouwt, hoe je toonladders bouwt en ga je dán pas bezig houden met harmonieleer. Het is een kind van 1 leren te fietsen als het nog niet kan lopen.

Ook aan pulzarr de vraag:

Wat is het interval tussen de C# en de Db?

Als je hier al moeite mee hebt...begin helemaal opnieuw, dus bij: welke noten zijn er?
I feel kinda Locrian today
pi_148445660
Nou het probleem is dus, als je het zoekt op internet dan wordt je er in gegooid ergens halverwege, ik loop daar dan tegen aan omdat ik de basis mis enzo, kijk kopieren kunnen we allemaal, maar dan snap je het gewoon nog niet.

Ik probeer t ff met voorbeeldjes om te begrijpen dat helpt wel, volgt er nog 1 trouwens later, maar wist je al ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 28% gewijzigd door kree op 07-01-2015 21:49:47 ]
Do what you love, love what you do!
pi_148446570
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.

Een C#, waar noteer je die bijvoorbeeld in je partituur? (meerdere opties, maar noem maar ergens).
I feel kinda Locrian today
pi_148446805
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.

Een C#, waar noteer je die bijvoorbeeld in je partituur? (meerdere opties, maar noem maar ergens).
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.

Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.

En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.

Simpel voorbeeldje? ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door kree op 07-01-2015 22:10:11 ]
Do what you love, love what you do!
pi_148447120
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 21:43 schreef kree het volgende:
Nou het probleem is dus, als je het zoekt op internet dan wordt je er in gegooid ergens halverwege, ik loop daar dan tegen aan omdat ik de basis mis enzo, kijk kopieren kunnen we allemaal, maar dan snap je het gewoon nog niet.
Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.

Op internet wordt vaak een bepaald onderwerp behandeld zonder diepgang. Zelfs in veel boeken gebeurt dit. Zoals je vroeger op school woorden Frans moest stampen...prima. De grammatica (analoog aan harmonieleer) leerde je pas ook veel later.

Zo moet je het met muziektheorie ook zien. Eerst de basics erin stampen en dan leren toe te passen. En niet eerst toepassen en dan leren wat je überhaupt eigenlijk toepast. Harmonieleer is geen kattepis. Daar komt veel basale kennis bij kijken en als je die al niet weet, loop je vast ;)
I feel kinda Locrian today
pi_148447214
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:10 schreef starla het volgende:

[..]

Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.

Op internet wordt vaak een bepaald onderwerp behandeld zonder diepgang. Zelfs in veel boeken gebeurt dit. Zoals je vroeger op school woorden Frans moest stampen...prima. De grammatica (analoog aan harmonieleer) leerde je pas ook veel later.

Zo moet je het met muziektheorie ook zien. Eerst de basics erin stampen en dan leren toe te passen. En niet eerst toepassen en dan leren wat je überhaupt eigenlijk toepast. Harmonieleer is geen kattepis. Daar komt veel basale kennis bij kijken en als je die al niet weet, loop je vast ;)
helemaal mee eens ;)
Do what you love, love what you do!
pi_148447400
Beide methodes maken je geen slechtere of betere muzikant trouwens.

Maar ok voor mij zelf, zoek ik wel meer de theorie er achter eigenlijk omdat ik denk dat het handig is gewoon.
Do what you love, love what you do!
pi_148447461
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:04 schreef kree het volgende:

[..]

Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.

Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.

En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.

Simpel voorbeeldje? ;)


De eerste noot is een C#, akkoord?
De tweede noot is een Db, akkoord?

Staan ze op dezelfde hoogte, of zie je een hoogteverschil (interval) tussen deze twee noten?
I feel kinda Locrian today
pi_148447563
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef kree het volgende:
Beide methodes maken je geen slechtere of betere muzikant trouwens.

Maar ok voor mij zelf, zoek ik wel meer de theorie er achter eigenlijk omdat ik denk dat het handig is gewoon.
Nee, maar we hebben het hier ook niet over hoe goed je gitaar kunt spelen, hoeveel CD's je hebt uitgebracht en hoe creatief je bent. We hebben het hier over muziektheorie, daar staat los van hoe goed je bent als muzikant.
I feel kinda Locrian today
pi_148447642
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef starla het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De eerste noot is een C#, akkoord?
De tweede noot is een Db, akkoord?

Staan ze op dezelfde hoogte, of zie je een hoogteverschil (interval) tussen deze twee noten?
Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bouw dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag :)
Do what you love, love what you do!
pi_148447705
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:18 schreef kree het volgende:

[..]

Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bij dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag :)
Je mag eerst zeggen welk interval het is :P
I feel kinda Locrian today
pi_148447896
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:19 schreef starla het volgende:

[..]

Je mag eerst zeggen welk interval het is :P
Simpel gezien, ik zie t als een halve noot verschil, ik heb dus ook vaak in partituren dan maar een simpele versie erbij geschreven, gewoon omdat t makkelijker is dan voor mij om te spelen, dat is muziektechnisch onwijs fout, iedereen zou me ophangen daarom die muziektheorie goed kent nl.

Dat snap ik dus, maar om het simpel te houden, voor het spelen maakt het niet echt uit of t als een # of b te noteren zelfde akkoord
Do what you love, love what you do!
pi_148447979
Ik volg t ff niet nu hahahaha ja sorry
Do what you love, love what you do!
pi_148448090
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?

En qua notitie maakt het wel uit, anders -zoals eerder gezegd- bestonden er geen dessen maar alleen cissen.

Een C mineur heeft bijvoorbeeld de noten:
C - Eb - G

Als je nu op de 3de trap een akkoord gaat bouwen, dan maak je er toch geen D# majeur van? Want dan gaat het al mis...want de D is een secunde, dus je bouwt op de vermeerdere 2de trap en niet de 3de trap.

Daarom is het verschil zo belangrijk, dat je met je medemuzikanten het over hetzelfde hebt.

[ Bericht 57% gewijzigd door starla op 07-01-2015 22:35:35 ]
I feel kinda Locrian today
pi_148448263
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
Ik snap t niet, of ik nou een toonladder begin gewoon chromatisch van C# of Db, komt t zelfde uit, dan moet t dus met context te maken hebben ik zie dit ff echt niet hoor nu :)
Do what you love, love what you do!
pi_148448397
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
C# en D is half
C# en Db, die volg ik niet dan wat interval dan? ik snap dit niet ;) help :)
Do what you love, love what you do!
pi_148448531
Ben ff helemaal in de war met termen nu, bedoel dus, bouw een toonladder op van die begin noten, das natuurlijk niet chromatisch opzich, maar gewoon de standaard toonladder toonsoort vanaf de basis noot dus, wat mis ik hier nu ff?
Do what you love, love what you do!
pi_148448665
pentatonisch denk ik dan, maarja ok denk daar nooit zo over na
Do what you love, love what you do!
pi_148448829
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil

C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil

C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
I feel kinda Locrian today
pi_148448988
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef starla het volgende:
Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha :D
Het is een heel goed boek. Er zit ook een CD bij met luistervoorbeelden. Waarschijnlijk zal er later teruggekomen worden op wat jij uitlegt.

Er staat in de inleiding dat sommige dingen een beetje anders uitgelegd worden dan gebruikelijk is in de harmonieleer, omdat de schrijfster het dan begrijpelijker en toegankelijker kan maken. Op het conservatorium is het moeilijke kost.

Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.

Ik ben geen goede pianospeler. Ik wil vooral muziek componeren. Harmonieleer helpt mij om meer inzicht te krijgen. Voor zover ik het heb gelezen ben ik er wel wat op vooruit gegaan en ben ook aan het experimenteren met andere akkoorden en intervallen.

Het gaat overigens om dit boek:

pi_148449005
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil

C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil

C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
Die eerste duidelijk, maar die laatste verminderen secunde, vanaf wat als je uit C?
Do what you love, love what you do!
pi_148449108
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
Do what you love, love what you do!
pi_148449162
Voorbeeldje in muziek en melodie en de verschillen er tussen, mja vraag wel veel hoor weet ik, maar ok als je er zin in hebt dus.
Do what you love, love what you do!
pi_148449730
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:42 schreef Pulzzar het volgende:
Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.
Dat hoor ik vaker inderdaad en dat is dus het verschil tussen harmonieleer en strikte theorie, dat je overlap begint te merken tussen theorie en praktijk.
Dat je dus eigenlijk hetgeen dat je hoort begrijpt en kunt analyseren ipv louter afgaan op toonladdertjes e.d. Het is een whole different ballpark...

En dan komen vaak de vragen: hè, het nummer staat in C majeur, maar hij speelt een F mineur ipv een F majeur, wat is er aan de hand?

Nou, omdat de muzikant een mooie plagale cadens wil van iv naar I. Luister bijvoorbeeld eens creep van Radiohead. Die eindigt met IV - iv terug naar de I. Maar nondeju! Die F mineur stond niet in m'n boekje!

En als je dan kijkt wat de FUNCTIE is, dus waar harmonieleer om het hoekje komt kijken zie je dat het een mooie chromatische descenderende progressie is qua tertsen naar de kwint in de tonica (C - Cm - G met E - Eb - D). En dát is lekker voor het gehoor en dát is de functie van die iv in een majeur context terwijl 'het boekje' zegt IV ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 07-01-2015 23:03:34 ]
I feel kinda Locrian today
pi_148449876
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:44 schreef kree het volgende:
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
I feel kinda Locrian today
pi_148449993
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:02 schreef starla het volgende:

[..]

Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
Do what you love, love what you do!
pi_148450061
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:04 schreef kree het volgende:

[..]

Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
Hoe bedoel je precies?
I feel kinda Locrian today
pi_148450365
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:06 schreef starla het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C

iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
Do what you love, love what you do!
pi_148450448
Do what you love, love what you do!
pi_148450563
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:13 schreef kree het volgende:

[..]

vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C

iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?

-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen :P
I feel kinda Locrian today
pi_148450640
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:

[..]

Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is. ;)

akkoorden dus daarbij mag alles natuurlijk, maar ok bedenk je ff dat mensen t mee moeten zingen dus, niet te gek
Do what you love, love what you do!
pi_148450681
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:19 schreef kree het volgende:

[..]

Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is. ;)
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd :)
I feel kinda Locrian today
pi_148450727
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:20 schreef starla het volgende:

[..]

Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd :)
Topper thx :)
Do what you love, love what you do!
pi_148451805
Mozart dacht ik trouwens, maaja maakt niet uit t gaat ff om het muzikale deel nu ervan :)
Do what you love, love what you do!
pi_148454282
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:

[..]

Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?

-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen :P
haha :D

Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.

Begint trouwens vanaf de basis.

Is wel een kijkje waard kree.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')