Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.quote:Op maandag 5 januari 2015 21:06 schreef kree het volgende:
mss heb ik nog wel wat namelijk, maar ok dan zal ik het eens posten als alleen melodie lijn op noten en dan zou ik graag eens zien wat dus de beste optie is als akkoorden erbij (ik heb die natuurlijk) maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.
Dat is veel werk, weet ik, dus ok je moet maar zeggen of je er zin in hebtdenk dat het wel helpt dan namelijk
Ok duidelijk, nou dat volgt nog dan, ik zal wel wat opzoeken.quote:Op maandag 5 januari 2015 21:25 schreef starla het volgende:
[..]
Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.
Maar let wel: er is niet zoiets als beste optie. Beauty is in the eye of the beholder
geheugenproblemen, en dat het meer code door repetitie was dan compositie destijds.quote:Op maandag 5 januari 2015 18:42 schreef Stratman het volgende:
[..]
Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe dan
dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 07:49 schreef starla het volgende:
De resterende antwoorden:
Het interval tussen Ab en F# is een vermeerderde 6 of augmented 6 interval, dus het akkoord is een augmented 6th en in dit geval met een D (2) erbij wat de Franse variant is (wat je zou kunnen noteren als Fr+6).
De harmonische functie is vaak, maar niet altijd, de predominant, het leidt dus de dominant in. Alleen heeft een augmented 6th veel meer intrinsieke spanning dan een simpele iv of IV.
En dat is het doel geweest van die F# in Cm7#11 en enharmonisch de F# in Fm7b9 om een coherente harmonische structuur te bieden (anders komt die F# in de Fr+6 uit het niets en kan de luisteraar dus wat afschrikken). Tevens is het de leidtoon naar G waardoor de G majeur bijna als 'af' klinkt en de tonica lijkt. Maar dat wil ik niet dus ga ik subtiel naar de C middels een 'cadential 6/4' (tonica in 2de inversie > dominant > tonica). Doordat de tonica in 2de inversie is, heb je G als bastoon zoals in de dominant daarvoor en daarna wat een geleidelijke overgang geeft naar het uiteindelijke slotakkoord C majeur (wat je zou kunnen beschouwen als een Picardische terts). De cadential 6/4 is vrij basic en ontiegelijk veel gebruikt door klassieke componisten. Moet wel onderdeel zijn van je kennis mbt harmonieleer, dus bij dezen![]()
Dus al met al hebben we een stuk in C mineur met akkoorden: Cm7#11 - Fm7b9 - Fr+6 - G - C6/4 - G7 - C.
Als je het qua harmonische functies op de operatietafel legt en ontleedt zie je eigenlijk dat de hele progressie niets anders is dan een variant van een simpele i - iv - V of in majeur de ons aller bekende I - IV - V
Iets minder dan een jaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:55 schreef spierbal het volgende:
[..]
dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?
Ja hoor. Altijd al into theorie geweest al vanaf m'n 16de ofzo want had toen een gitaarleraar die dat leuk bracht en mij enthousiasmeerde.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:03 schreef spierbal het volgende:
[..]
maar de theorie kende je ook al deels daarvoor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 28% gewijzigd door kree op 07-01-2015 21:49:47 ]Do what you love, love what you do!
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.
Een C#, waar noteer je die bijvoorbeeld in je partituur? (meerdere opties, maar noem maar ergens).
Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.quote:Op woensdag 7 januari 2015 21:43 schreef kree het volgende:
Nou het probleem is dus, als je het zoekt op internet dan wordt je er in gegooid ergens halverwege, ik loop daar dan tegen aan omdat ik de basis mis enzo, kijk kopieren kunnen we allemaal, maar dan snap je het gewoon nog niet.
helemaal mee eensquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:10 schreef starla het volgende:
[..]
Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.
Op internet wordt vaak een bepaald onderwerp behandeld zonder diepgang. Zelfs in veel boeken gebeurt dit. Zoals je vroeger op school woorden Frans moest stampen...prima. De grammatica (analoog aan harmonieleer) leerde je pas ook veel later.
Zo moet je het met muziektheorie ook zien. Eerst de basics erin stampen en dan leren toe te passen. En niet eerst toepassen en dan leren wat je überhaupt eigenlijk toepast. Harmonieleer is geen kattepis. Daar komt veel basale kennis bij kijken en als je die al niet weet, loop je vast
quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:04 schreef kree het volgende:
[..]
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.
Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.
En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.
Simpel voorbeeldje?
Nee, maar we hebben het hier ook niet over hoe goed je gitaar kunt spelen, hoeveel CD's je hebt uitgebracht en hoe creatief je bent. We hebben het hier over muziektheorie, daar staat los van hoe goed je bent als muzikant.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef kree het volgende:
Beide methodes maken je geen slechtere of betere muzikant trouwens.
Maar ok voor mij zelf, zoek ik wel meer de theorie er achter eigenlijk omdat ik denk dat het handig is gewoon.
Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bouw dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graagquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef starla het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De eerste noot is een C#, akkoord?
De tweede noot is een Db, akkoord?
Staan ze op dezelfde hoogte, of zie je een hoogteverschil (interval) tussen deze twee noten?
Je mag eerst zeggen welk interval het isquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:18 schreef kree het volgende:
[..]
Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bij dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag
Simpel gezien, ik zie t als een halve noot verschil, ik heb dus ook vaak in partituren dan maar een simpele versie erbij geschreven, gewoon omdat t makkelijker is dan voor mij om te spelen, dat is muziektechnisch onwijs fout, iedereen zou me ophangen daarom die muziektheorie goed kent nl.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:19 schreef starla het volgende:
[..]
Je mag eerst zeggen welk interval het is
Ik snap t niet, of ik nou een toonladder begin gewoon chromatisch van C# of Db, komt t zelfde uit, dan moet t dus met context te maken hebben ik zie dit ff echt niet hoor nuquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
C# en D is halfquote:Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
Het is een heel goed boek. Er zit ook een CD bij met luistervoorbeelden. Waarschijnlijk zal er later teruggekomen worden op wat jij uitlegt.quote:Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef starla het volgende:
Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha
Die eerste duidelijk, maar die laatste verminderen secunde, vanaf wat als je uit C?quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil
C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil
C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
Dat hoor ik vaker inderdaad en dat is dus het verschil tussen harmonieleer en strikte theorie, dat je overlap begint te merken tussen theorie en praktijk.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:42 schreef Pulzzar het volgende:
Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:44 schreef kree het volgende:
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theoriequote:Op woensdag 7 januari 2015 23:02 schreef starla het volgende:
[..]
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:04 schreef kree het volgende:
[..]
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf Cquote:
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:13 schreef kree het volgende:
[..]
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C
iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.quote:Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:
[..]
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijdquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:19 schreef kree het volgende:
[..]
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is.
Topper thxquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:20 schreef starla het volgende:
[..]
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd
hahaquote:Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:
[..]
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |