Ik maak voornamelijk dit soort dingen. Verder geen gekke ritmes e.d. maar omdat ik er nooit rekening mee houd dat het moet worden gespeeld met echte instrumenten zitten er wat lastige dingen in soms. Toch wil ik dat wel eens uitzoeken, al wordt het arrangement dan waarschijnlijk heel anders.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:36 schreef starla het volgende:
[..]
Haha.
Geldt soms ook voor mij hoor, maar dat komt omdat ik ook stukken maak voor klarinet e.d.
En dat speel ik dus niet
Ik ga er nog ff naar kijken laterquote:Op maandag 5 januari 2015 08:10 schreef starla het volgende:
Kijk maar hoe ver je komt
Uitleg volgt dan wel.
Ik antwoord ook evenquote:Op maandag 5 januari 2015 07:33 schreef starla het volgende:
Die tabel is niets anders dan welke septiem-akkoorden je kunt spelen, of varianten zoals -ik zo snel voorbij zag komen- de augmented 6th chords en normale triades zonder septiem over een bepaalde trap.
Ik moet zeggen dat het er niet duidelijker op wordt zo. Als je gewoon kunt harmoniseren en je de harmonische functies weet van alle geharmoniseerde akkoorden uit een bepaalde toonladder is dat tabelletje obsoleet.
Eigenlijk een korte weergave van standaard-akkoorden en eventuele substituties zoals de augmented 6ths. Zoals bij elke samenvatting wordt veel info weggelaten en ben ik het ook niet eens waar sommige akkoorden geplaatst worden zoals die augmented 6th's die voornamelijk een predominante functie hebben.
Dus mijn vraag aan jou is: kun je harmoniseren en snap je hoe bepaalde akkoorden harmonisch fungeren in een progressie? Zo niet, dan zou ik dat tabelletje voorlopig even aan de kant schuiven. Niet om te pesten, maar om te kijken wat je niveau mbt harmonieleer exact is een aantal vragen:
1) Harmoniseer de volgende toonladder:
C D Eb F G Ab Bb
2) Welke toonladder is dit?
3) Ik speel de akkoorden CEbGBbF# - FAbCEbGb - AbCDF# - GBDGB - GCECG - GBDBF - CEGC.
4) Welke akkoorden zijn dit?
5) Akkoord 3 heeft een speciale functie en naam, akkoord 5 naar 6 heeft een speciale naam (het is een cadens). Weet je welke? En wat gebeurt er precies qua tonaliteit vanaf akkoord 5?
En wat de kut doet die F# daar nou? Met die F# probeer ik iets bereiken, wat precies?
Als je dit met 2 vingers in de neus doet, haal dan nog eens dat tabelletje erbij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, ben benieuwd
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
quote:Op maandag 5 januari 2015 10:46 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik antwoord ook eveneven mijn kennis testen.
Haha de verleiding om die spoiler te openen nuSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, ben benieuwdmaar zal t niet doen
Do what you love, love what you do!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus precies wat ik zeg, ik mis hier een stuk theorie min of meer, kan het oplossen gewoon omdat ik wel weet hoe het werkt, maar ok wil juist ff het onderliggende weten erachter dat vraag ik me af.Do what you love, love what you do!
die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?quote:Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:
Nou, toonladder is idd C mineur
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.
De eerste 2 akkoorden zijn Cm7#11 en Fm7b9.
Dit snappen jullie?
Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).quote:Op maandag 5 januari 2015 13:14 schreef spierbal het volgende:
[..]
die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?
Oke, duidelijk. Dacht dat ik al een eind was toen ik wist wat septiemakkoorden warenquote:Op maandag 5 januari 2015 13:50 schreef starla het volgende:
[..]
Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).
Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe danquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:22 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Heb ik ook gespeeld hoor.Alleen wel autodidact en zonder noten dus.. ben het nu helaas verleerd maar heb heel goed kunnen spelen.
Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.quote:Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:
Nou, toonladder is idd C mineur
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.
De eerste 2 akkoorden zijn Cm7#11 en Fm7b9.
Dit snappen jullie?
Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?quote:Op maandag 5 januari 2015 19:58 schreef starla het volgende:
Ok, om de vaart erin te houden: 4de is de dominant G majeur, 6de ook maar dan G7 voor extra resolutie naar tonica (CEGC = majeur tonaliteit, dus die vraag is ook beantwoord, de progressie gaat van mineur naar majeur. Dan houden we nog het 3de en 5de akkoord over, wat is speciaal hieraan en welke cadens vormt die 5de met de 6de. Wordt heel veel gebruikt in klassieke muziek en eigenlijk een beetje basiskennis![]()
En welke functie heeft de F# (of enharmonisch de Gb in het begin?), het 3de akkoord is cruciaal hierin.
Overigens klinkt het zo:
https://soundcloud.com/kurtkill/c-mineur-progressie
Hoe klinkt die G majeur na de eerste akkoorden, dat zegt iets over de functie van het 3de akkoord en waarom ik die F# aanhoud...
-edit-
Vanuit tonica perspectief speel ik in dat 3de akkoord:
b6 1 2 #4 ofwel Ab C D F#, wat is het interval tussen de Ab en F#? (ook altijd een leuke vraag, intervallen...de nachtmerrie van vele musici). Heb je het interval goed, dan weet je ook welk akkoord het is
En als je dat weet, weet je ook de harmonische functie, maar wellicht hoor je dat ook al. Het bereidt namelijk de G majeur voor, zoals een F mineur doet, alleen wat gepimpt om het qua geluid spannender te maken dan een normale F mineur.
Maar je dacht wel dat het C dorisch wasquote:Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:
[..]
Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.
Zie eerdere postquote:Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:
Meer interessant is dus inderdaad het deel dat die dus speciaal zijn en ergens toe leiden, daar ben ik vooral benieuwd naar
Waar wil je een voorbeeld van?quote:Op maandag 5 januari 2015 20:38 schreef kree het volgende:
[..]
haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?
Nou kijk, zal het anders uitleggen, kijk het spelen en uitzoeken van akkoorden is allemaal niet een probleem voor mij.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |