abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148346060
* kree niet snappen enzo haha
Do what you love, love what you do!
pi_148346431
Die tabel is niets anders dan welke septiem-akkoorden je kunt spelen, of varianten zoals -ik zo snel voorbij zag komen- de augmented 6th chords en normale triades zonder septiem over een bepaalde trap.

Ik moet zeggen dat het er niet duidelijker op wordt zo. Als je gewoon kunt harmoniseren en je de harmonische functies weet van alle geharmoniseerde akkoorden uit een bepaalde toonladder is dat tabelletje obsoleet.

Eigenlijk een korte weergave van standaard-akkoorden en eventuele substituties zoals de augmented 6ths. Zoals bij elke samenvatting wordt veel info weggelaten en ben ik het ook niet eens waar sommige akkoorden geplaatst worden zoals die augmented 6th's die voornamelijk een predominante functie hebben.

Dus mijn vraag aan jou is: kun je harmoniseren en snap je hoe bepaalde akkoorden harmonisch fungeren in een progressie? Zo niet, dan zou ik dat tabelletje voorlopig even aan de kant schuiven. Niet om te pesten, maar om te kijken wat je niveau mbt harmonieleer exact is een aantal vragen:

1) Harmoniseer de volgende toonladder:
C D Eb F G Ab Bb

2) Welke toonladder is dit?

3) Ik speel de akkoorden CEbGBbF# - FAbCEbGb - AbCDF# - GBDGB - GCECG - GBDBF - CEGC.

4) Welke akkoorden zijn dit?

5) Akkoord 3 heeft een speciale functie en naam, akkoord 5 naar 6 heeft een speciale naam (het is een cadens). Weet je welke? En wat gebeurt er precies qua tonaliteit vanaf akkoord 5?
En wat de kut doet die F# daar nou? Met die F# probeer ik iets bereiken, wat precies?

Als je dit met 2 vingers in de neus doet, haal dan nog eens dat tabelletje erbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 05-01-2015 08:22:59 ]
I feel kinda Locrian today
pi_148346627
Holy shit, het wordt dr niet duidelijker op zo :)

Ik ben dus niet goed in die theorie en met name akkoorden enzo of althans de theorie, weet wel hoe het werkt en het lukt me ook gewoon als ik alleen noten melodie heb om er de juiste akkoorden bij te bedenken.

Dat is het hele harmoniseren verhaal dus, maar ok met de theorie erachter is lastig ik volg het namelijk wel maar ok ik kan het niet echt toepassen dus omdat ik het op een gegeven moment niet meer volg aan de theorie kant.

Kijk geef mij uitgeschreven noten al is het met 6 kruizen en het lukt me, dat is dus geen probleem.

Nu gaan we verder akkoorde en leadsheets, ook geen probleem.
Ga me vragen hoe die hele akkoorden theorie nou werkt, daar kom ik in de problemen dus, snap je?
pi_148346631
Bedoel dus echt de diepere theorie he, een akkoord maken is geen probleem voor mij gewoon.
pi_148346646
Kijk maar hoe ver je komt ;)

Uitleg volgt dan wel.
  maandag 5 januari 2015 @ 10:35:59 #81
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_148348464
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:36 schreef starla het volgende:

[..]

Haha.

Geldt soms ook voor mij hoor, maar dat komt omdat ik ook stukken maak voor klarinet e.d.
En dat speel ik dus niet :P
Ik maak voornamelijk dit soort dingen. Verder geen gekke ritmes e.d. maar omdat ik er nooit rekening mee houd dat het moet worden gespeeld met echte instrumenten zitten er wat lastige dingen in soms. Toch wil ik dat wel eens uitzoeken, al wordt het arrangement dan waarschijnlijk heel anders.

http://soundcloud.com/xyce/malmen-xyce-papillons-xm
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_148348644
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 08:10 schreef starla het volgende:
Kijk maar hoe ver je komt ;)

Uitleg volgt dan wel.
Ik ga er nog ff naar kijken later ;)
pi_148348687
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 07:33 schreef starla het volgende:
Die tabel is niets anders dan welke septiem-akkoorden je kunt spelen, of varianten zoals -ik zo snel voorbij zag komen- de augmented 6th chords en normale triades zonder septiem over een bepaalde trap.

Ik moet zeggen dat het er niet duidelijker op wordt zo. Als je gewoon kunt harmoniseren en je de harmonische functies weet van alle geharmoniseerde akkoorden uit een bepaalde toonladder is dat tabelletje obsoleet.

Eigenlijk een korte weergave van standaard-akkoorden en eventuele substituties zoals de augmented 6ths. Zoals bij elke samenvatting wordt veel info weggelaten en ben ik het ook niet eens waar sommige akkoorden geplaatst worden zoals die augmented 6th's die voornamelijk een predominante functie hebben.

Dus mijn vraag aan jou is: kun je harmoniseren en snap je hoe bepaalde akkoorden harmonisch fungeren in een progressie? Zo niet, dan zou ik dat tabelletje voorlopig even aan de kant schuiven. Niet om te pesten, maar om te kijken wat je niveau mbt harmonieleer exact is een aantal vragen:

1) Harmoniseer de volgende toonladder:
C D Eb F G Ab Bb

2) Welke toonladder is dit?

3) Ik speel de akkoorden CEbGBbF# - FAbCEbGb - AbCDF# - GBDGB - GCECG - GBDBF - CEGC.

4) Welke akkoorden zijn dit?

5) Akkoord 3 heeft een speciale functie en naam, akkoord 5 naar 6 heeft een speciale naam (het is een cadens). Weet je welke? En wat gebeurt er precies qua tonaliteit vanaf akkoord 5?
En wat de kut doet die F# daar nou? Met die F# probeer ik iets bereiken, wat precies?

Als je dit met 2 vingers in de neus doet, haal dan nog eens dat tabelletje erbij.
Ik antwoord ook even :) even mijn kennis testen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, ben benieuwd :')
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148349382
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 10:46 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ik antwoord ook even :) even mijn kennis testen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, ben benieuwd :')
Haha de verleiding om die spoiler te openen nu :D maar zal t niet doen ;)
pi_148349849
Ok ik doe een poging

SPOILER
Dus precies wat ik zeg, ik mis hier een stuk theorie min of meer, kan het oplossen gewoon omdat ik wel weet hoe het werkt, maar ok wil juist ff het onderliggende weten erachter dat vraag ik me af.
pi_148350191
Misschien moet ik ook ff achter een piano gaan zitten om die tabel te snappen hoor, kan alleen ff niet, dus dat maakt het lastiger ;)
pi_148350744
Nou, toonladder is idd C mineur
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.

De eerste 2 akkoorden zijn Cm7#11 en Fm7b9.
Dit snappen jullie?

Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
pi_148353057
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.

Dit snappen jullie?

Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?
pi_148354186
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:14 schreef spierbal het volgende:

[..]

die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?
Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).
pi_148356424
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:50 schreef starla het volgende:

[..]

Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).
Oke, duidelijk. Dacht dat ik al een eind was toen ik wist wat septiemakkoorden waren :D
pi_148363173
De 4de, 5de, 6de en 7de zijn ook te doen toch?
pi_148363488
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:22 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Heb ik ook gespeeld hoor. :) Alleen wel autodidact en zonder noten dus.. ben het nu helaas verleerd maar heb heel goed kunnen spelen.
Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe dan :')
pi_148366586
Ok, om de vaart erin te houden: 4de is de dominant G majeur, 6de ook maar dan G7 voor extra resolutie naar tonica (CEGC = majeur tonaliteit, dus die vraag is ook beantwoord, de progressie gaat van mineur naar majeur. Dan houden we nog het 3de en 5de akkoord over, wat is speciaal hieraan en welke cadens vormt die 5de met de 6de. Wordt heel veel gebruikt in klassieke muziek en eigenlijk een beetje basiskennis :@

En welke functie heeft de F# (of enharmonisch de Gb in het begin?), het 3de akkoord is cruciaal hierin.

Overigens klinkt het zo:

https://soundcloud.com/kurtkill/c-mineur-progressie

Hoe klinkt die G majeur na de eerste akkoorden, dat zegt iets over de functie van het 3de akkoord en waarom ik die F# aanhoud...

-edit-

Vanuit tonica perspectief speel ik in dat 3de akkoord:

b6 1 2 #4 ofwel Ab C D F#, wat is het interval tussen de Ab en F#? (ook altijd een leuke vraag, intervallen...de nachtmerrie van vele musici :D ). Heb je het interval goed, dan weet je ook welk akkoord het is ;) En als je dat weet, weet je ook de harmonische functie, maar wellicht hoor je dat ook al. Het bereidt namelijk de G majeur voor, zoals een F mineur doet, alleen wat gepimpt om het qua geluid spannender te maken dan een normale F mineur.

[ Bericht 24% gewijzigd door starla op 05-01-2015 20:32:36 ]
pi_148368086
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:

Dit snappen jullie?

Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.
Meer interessant is dus inderdaad het deel dat die dus speciaal zijn en ergens toe leiden, daar ben ik vooral benieuwd naar :)
pi_148368218
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:58 schreef starla het volgende:
Ok, om de vaart erin te houden: 4de is de dominant G majeur, 6de ook maar dan G7 voor extra resolutie naar tonica (CEGC = majeur tonaliteit, dus die vraag is ook beantwoord, de progressie gaat van mineur naar majeur. Dan houden we nog het 3de en 5de akkoord over, wat is speciaal hieraan en welke cadens vormt die 5de met de 6de. Wordt heel veel gebruikt in klassieke muziek en eigenlijk een beetje basiskennis :@

En welke functie heeft de F# (of enharmonisch de Gb in het begin?), het 3de akkoord is cruciaal hierin.

Overigens klinkt het zo:

https://soundcloud.com/kurtkill/c-mineur-progressie

Hoe klinkt die G majeur na de eerste akkoorden, dat zegt iets over de functie van het 3de akkoord en waarom ik die F# aanhoud...

-edit-

Vanuit tonica perspectief speel ik in dat 3de akkoord:

b6 1 2 #4 ofwel Ab C D F#, wat is het interval tussen de Ab en F#? (ook altijd een leuke vraag, intervallen...de nachtmerrie van vele musici :D ). Heb je het interval goed, dan weet je ook welk akkoord het is ;) En als je dat weet, weet je ook de harmonische functie, maar wellicht hoor je dat ook al. Het bereidt namelijk de G majeur voor, zoals een F mineur doet, alleen wat gepimpt om het qua geluid spannender te maken dan een normale F mineur.
haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?
pi_148368272
quote:
14s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:

[..]

Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.
Maar je dacht wel dat het C dorisch was ~O> :P

Wat is dé flavor tone van een dorische toonladder? Het is bijna als mineur, alleen is één noot geleend uit de majeur, weet je welke?

quote:
14s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:
Meer interessant is dus inderdaad het deel dat die dus speciaal zijn en ergens toe leiden, daar ben ik vooral benieuwd naar :)
Zie eerdere post ;)
pi_148368315
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:38 schreef kree het volgende:

[..]

haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?
Waar wil je een voorbeeld van?
pi_148369083
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:40 schreef starla het volgende:

[..]

Waar wil je een voorbeeld van?
Nou kijk, zal het anders uitleggen, kijk het spelen en uitzoeken van akkoorden is allemaal niet een probleem voor mij.
----ff nog een edit, dit dus als het uitgeschreven staat, ik kan elk akkoord dan pakken geen probleem.

Wat ik eigenlijk zoek is dus het magische stukje in de theorie er achter van hoe het dus werkt met akkoorden en wat speel je nou wel en niet wat werkt enzo.
----- edit twee, dus ok hoe kun je het leuker kan maken met andere akkoorden als die uitgeschreven staan?

Daar is dit allemaal een deel van, dat weet ik, maar toch is het vrij lastig te volgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 05-01-2015 21:17:21 ]
pi_148369154
Denk dat het dus aan de hand van een muziekstukje t beste werkt, gewoon een leadsheet dus alleen noten, en ok welke akkoorden kun je er bij pakken, daar zijn een miljoen mogenlijkheden in natuurlijk. Ik ben wel een beetje fan van de jazzy sound, maar ok zeg maar op basis van alleen een melodie de leukste akkoorden zoeken zeg maar.
pi_148369346
mss heb ik nog wel wat namelijk, maar ok dan zal ik het eens posten als alleen melodie lijn op noten en dan zou ik graag eens zien wat dus de beste optie is als akkoorden erbij (ik heb die natuurlijk) maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.

Dat is veel werk, weet ik, dus ok je moet maar zeggen of je er zin in hebt ;) denk dat het wel helpt dan namelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')