abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148689796
Ah, oke. Maar dat zijn dan toch meerdere noten, aangezien er semitonen in de mineurladder van C zitten die niet in de majeurladder zitten?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148689869
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:12 schreef Megara het volgende:
Ah, oke. Maar dat zijn dan toch meerdere noten, aangezien er semitonen in de mineurladder van C zitten die niet in de majeurladder zitten?
Semitonen hebben er niets mee te maken.

Laat ik het anders stellen: een C majeur akkoord, welke noten zijn dat?
I feel kinda Locrian today
pi_148689923
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:14 schreef starla het volgende:

[..]

Semitonen hebben er niets mee te maken.

Laat ik het anders stellen: een C majeur akkoord, welke noten zijn dat?
C E G!
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148689975
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:15 schreef Megara het volgende:

[..]

C E G!
Ja, en waarom is dit een C majeur en geen C mineur?
I feel kinda Locrian today
pi_148690110
Ah omdat de derde toon bij een mineur is verlaagd, dus een D# zou het een C mineur maken... wacht ik meen me iets te herinneren dat als een toonladder de drie noten bevat die in een C majeur zitten, hij bij de majeurladder van C past?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148690377
Wait... dus ik speel in C mineur, omdat er een C, D# en een G in zitten?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148690492
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:19 schreef Megara het volgende:
Ah omdat de derde toon bij een mineur is verlaagd, dus een D# zou het een C mineur maken... wacht ik meen me iets te herinneren dat als een toonladder de drie noten bevat die in een C majeur zitten, hij bij de majeurladder van C past?
Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.

Dus we zijn eruit dat de TONALITEIT wordt bepaald door de terts. Bevat een toonladder of akkoord een kleine terts dan is het een mineur tonaliteit, bevat het de grote terts dan is het een majeur tonaliteit.

C mineur is dus: C D Eb F G Ab Bb (probeer zoveel mogelijk alles in 7 verschillende noten te schrijven, dat noemen we diatonisch), dus niet C D D# F G G# A# (je ziet dat we twee keer een D hebben, de D en D#, twee keer een G hebben, de G en G#, maar géén B). Dus probeer dit vanaf het begin al goed onder de knie te krijgen anders loop je hier geheid later tegenaan.
I feel kinda Locrian today
pi_148690634
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:25 schreef Megara het volgende:
Wait... dus ik speel in C mineur, omdat er een C, D# en een G in zitten?
Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).

Dan wordt de b5 gebruikt ofwel de Gb, wat je veel in blues tegenkomt. De pentatonische bluesladder bevat oa de b5. En daarnaast worden nog andere noten gebruikt.
I feel kinda Locrian today
pi_148690774
Dus C majeur = C D E F G A B ofwel 1 2 3 4 5 6 7

C mineur = C D Eb F G Ab Bb ofwel 1 2 b3 4 5 b6 b7

Snap je dit verschil?
I feel kinda Locrian today
pi_148690809
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:27 schreef starla het volgende:

[..]

Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.

Dus we zijn eruit dat de TONALITEIT wordt bepaald door de terts. Bevat een toonladder of akkoord een kleine terts dan is het een mineur tonaliteit, bevat het de grote terts dan is het een majeur tonaliteit.

C mineur is dus: C D Eb F G Ab Bb (probeer zoveel mogelijk alles in 7 verschillende noten te schrijven, dat noemen we diatonisch), dus niet C D D# F G G# A# (je ziet dat we twee keer een D hebben, de D en D#, twee keer een G hebben, de G en G#, maar géén B). Dus probeer dit vanaf het begin al goed onder de knie te krijgen anders loop je hier geheid later tegenaan.
Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148690906
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:33 schreef Megara het volgende:

[..]

Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?
Ga ik even vanuit als ik het zo zie. Ook vanwege dat loopje F Gb G, typisch een bluesloopje in C en de beginnnoot is een C. Kan niet missen dat het C pentatonische blues is met een paar 'accidentals' (ofwel noten die verlaagd of verhoogd worden gespeeld om het wat exotischer te maken).
I feel kinda Locrian today
pi_148691168
Goed om te beseffen is dat je 3 mineur varianten hebt:

Even in A (geeft de minste mollen en kruisen):

De natuurlijke mineur (en hier houdt het bij velen al op): A B C D E F G ( 1 2 b3 4 5 b6 b7)
Maar je hebt ook de harmonische mineur: A B C D E F G# ( 1 2 b3 4 5 b6 7)
En de melodische mineur: A B C D E F # G# (1 2 b3 4 5 6 7, eigenlijk een majeur toonladder met alléén een verlaagde terts, vandaar tóch een mineur toonladder)

Je ziet dat je kunt lenen uit de andere mineur toonladders en dat gebeurt ook in dat stukje. De F# of Gb (afhankelijk van de context) komt dus uit de melodische mineur.
I feel kinda Locrian today
pi_148691205
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:32 schreef starla het volgende:
Dus C majeur = C D E F G A B ofwel 1 2 3 4 5 6 7

C mineur = C D Eb F G Ab Bb ofwel 1 2 b3 4 5 b6 b7

Snap je dit verschil?
Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:30 schreef starla het volgende:

[..]

Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).

Dan wordt de b5 gebruikt ofwel de Gb, wat je veel in blues tegenkomt. De pentatonische bluesladder bevat oa de b5. En daarnaast worden nog andere noten gebruikt.
Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoon :) Als die C aan het begin niet werd gespeeld, dan had je me je uitleg niet op deze manier kunnen geven toch?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148691275
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:41 schreef Megara het volgende:

[..]

Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.

[..]

Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoon :) Als die C aan het begin niet werd gespeeld, dan had je me je uitleg niet op deze manier kunnen geven toch?
Hoezo niet? Ik hoef toch niet per se op de C te beginnen? Maar alles riekt hier naar een C mineur variant zonder een noot aangeslagen te hebben.
I feel kinda Locrian today
pi_148691490
Oh dat is een vergissing van mij, er worden namelijk nog andere C's gespeeld dus dan had ik op dezelfde manier die noten op volgorde gezet. Nu typte ik "C, D, D#, F, G, en een enkele F# en G#" maar ik had net zo goed "C D D# F F# G G#" kunnen typen, en dan zijn de 1e, 3e, en 5e noot anders en had ik zelfs met je hulp dat C akkoord er waarschijnlijk niet meteen in herkend.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148691637
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:48 schreef Megara het volgende:
Oh dat is een vergissing van mij, er worden namelijk nog andere C's gespeeld dus dan had ik op dezelfde manier die noten op volgorde gezet. Nu typte ik "C, D, D#, F, G, en een enkele F# en G#" maar ik had net zo goed "C D D# F F# G G#" kunnen typen, en dan zijn de 1e, 3e, en 5e noot anders en had ik zelfs met je hulp dat C akkoord er waarschijnlijk niet meteen in herkend.
Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineur :D
I feel kinda Locrian today
pi_148691731
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:51 schreef starla het volgende:

[..]

Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineur :D
Allez maar wat een puzzel wordt het dan zeg :D
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148691945
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:53 schreef Megara het volgende:

[..]

Allez maar wat een puzzel wordt het dan zeg :D
Ach ja, zo heb je ook de chromatische toonladder:

C C# D D# E F F# G G# A A# B ;)

Je kunt het zo bont maken als je wilt, je hebt whole tone ladders:

C D E F# G# A# (allemaal een hele toon afstand, hexatonisch dus 6 noten ipv 7)

Of de octatonische diminished scales:

C D Eb F Gb Ab A B (heel, half, heel, half, heel, half etc.)

En zo kun je honderden gebruiken om over een bepaalde harmonie te spelen, maar begin maar eerst met de majeur en de 3 mineur toonladders voorlopig :P
I feel kinda Locrian today
pi_148692162
Dus ik kan nu het beste die majeur en 3 mineurs gaan zoeken op mijn gitaar in bijv. C (dat is een tonica dus, dank je), die leren en er wat mee spelen? En klopt het dan als ik al die posities één fret terug speel, dat ik dan de bijbehorende ladders in B heb?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148692404
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 22:02 schreef Megara het volgende:
Dus ik kan nu het beste die majeur en 3 mineurs gaan zoeken op mijn gitaar in bijv. C (dat is een tonica dus, dank je), die leren en er wat mee spelen? En klopt het dan als ik al die posities één fret terug speel, dat ik dan de bijbehorende ladders in B heb?
yup ;)

Als je begint met lezen begin je ook niet met 'Het verdriet van Belgie' toch?

Begin simpel; leer eerst de majeur toonladder van alle 12 noten (dus A majeur, A# majeur of Bb majeur (nu maakt dat verschil niet uit zonder een context), B majeur etc).

En dan de 3 mineur toonladders ook in A mineur, A# mineur, B mineur etc.
A harmonische mineur, A# harmonische mineur etc.
A melodische mineur, A# melodische mineur etc.

Wat je kan helpen bij het leren is dat er zoiets bestaat als relatieve majeuren en mineuren.

C majeur = C D E F G A B
A (natuurlijke) mineur = A B C D E F G

Dezelfde noten dus. Dus probeer als je een majeur toonladder leert, daar meteen de natuurlijke mineur variant van mee te pakken, want dat zijn dezelfde frets (dezelfde noten), alleen met een andere tonica (C majeur heeft C als tonica en A mineur heeft A als tonica). Dat scheelt je dubbel leren ;)
I feel kinda Locrian today
pi_148692556
Oke vet, eerst even mijn examens fixen hah. En vandaar, laatst las ik wat over pentatonic scales en toen begonnen ze met A mineur, was niet helemaal willekeurig dus. Bedankt voor al je uitleg starla! O+
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148774488
Heey Starla,

Even een vraagje. Vroeger toen ik Fur Elise oefende met spelen viel het mij niet echt op. Maar toen ik meer ging verdiepen in de muziektheorie viel mij een ding op aan dat stuk.

Even de sheets erbij :)



Na dat stuk van e d# e d# e b d c a.

Dat begint het dus met voor de linkerhand a e a, e e g# en weer a e a. Dit is dan toch een cadens? Wat ik juist in de boeken las was dat cadensen zijn om een muzikaal stuk af te sluiten om zo weer even rust te creëren. Nu weet ik ook wel dat je gewoon moet doen wat goed klinkt.

Maar is er hier wel eens een uitleg of analyse over geweest oid? Ben er wel benieuwd naar.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148774654
Zie de sheets niet.

En cadensen kunnen overal in een stuk optreden, dat hoeft niet per se het einde te zijn.
I feel kinda Locrian today
pi_148799722
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 13:50 schreef spierbal het volgende:
Heey Starla,

Even een vraagje. Vroeger toen ik Fur Elise oefende met spelen viel het mij niet echt op. Maar toen ik meer ging verdiepen in de muziektheorie viel mij een ding op aan dat stuk.

Even de sheets erbij :)

[ afbeelding ]

Na dat stuk van e d# e d# e b d c a.

Dat begint het dus met voor de linkerhand a e a, e e g# en weer a e a. Dit is dan toch een cadens? Wat ik juist in de boeken las was dat cadensen zijn om een muzikaal stuk af te sluiten om zo weer even rust te creëren. Nu weet ik ook wel dat je gewoon moet doen wat goed klinkt.

Maar is er hier wel eens een uitleg of analyse over geweest oid? Ben er wel benieuwd naar.
Ik zou het meer zien als een soort thema van het stuk, maar ok dat is totaal niet theoretisch onderbouwd :P

Maar ben ook benieuwd naar de uitleg (plaatje doet het bij mij wel trouwens)
Do what you love, love what you do!
pi_148800134
Ja dat is een cadens. Een onvolledige cadens: de tonica en dominant komen erin voor, maar de terts niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')