Semitonen hebben er niets mee te maken.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:12 schreef Megara het volgende:
Ah, oke. Maar dat zijn dan toch meerdere noten, aangezien er semitonen in de mineurladder van C zitten die niet in de majeurladder zitten?
C E G!quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:14 schreef starla het volgende:
[..]
Semitonen hebben er niets mee te maken.
Laat ik het anders stellen: een C majeur akkoord, welke noten zijn dat?
Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:19 schreef Megara het volgende:
Ah omdat de derde toon bij een mineur is verlaagd, dus een D# zou het een C mineur maken... wacht ik meen me iets te herinneren dat als een toonladder de drie noten bevat die in een C majeur zitten, hij bij de majeurladder van C past?
Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:25 schreef Megara het volgende:
Wait... dus ik speel in C mineur, omdat er een C, D# en een G in zitten?
Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:27 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.
Dus we zijn eruit dat de TONALITEIT wordt bepaald door de terts. Bevat een toonladder of akkoord een kleine terts dan is het een mineur tonaliteit, bevat het de grote terts dan is het een majeur tonaliteit.
C mineur is dus: C D Eb F G Ab Bb (probeer zoveel mogelijk alles in 7 verschillende noten te schrijven, dat noemen we diatonisch), dus niet C D D# F G G# A# (je ziet dat we twee keer een D hebben, de D en D#, twee keer een G hebben, de G en G#, maar géén B). Dus probeer dit vanaf het begin al goed onder de knie te krijgen anders loop je hier geheid later tegenaan.
Ga ik even vanuit als ik het zo zie. Ook vanwege dat loopje F Gb G, typisch een bluesloopje in C en de beginnnoot is een C. Kan niet missen dat het C pentatonische blues is met een paar 'accidentals' (ofwel noten die verlaagd of verhoogd worden gespeeld om het wat exotischer te maken).quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:33 schreef Megara het volgende:
[..]
Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?
Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:32 schreef starla het volgende:
Dus C majeur = C D E F G A B ofwel 1 2 3 4 5 6 7
C mineur = C D Eb F G Ab Bb ofwel 1 2 b3 4 5 b6 b7
Snap je dit verschil?
Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoonquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:30 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).
Dan wordt de b5 gebruikt ofwel de Gb, wat je veel in blues tegenkomt. De pentatonische bluesladder bevat oa de b5. En daarnaast worden nog andere noten gebruikt.
Hoezo niet? Ik hoef toch niet per se op de C te beginnen? Maar alles riekt hier naar een C mineur variant zonder een noot aangeslagen te hebben.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:41 schreef Megara het volgende:
[..]
Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.
[..]
Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoonAls die C aan het begin niet werd gespeeld, dan had je me je uitleg niet op deze manier kunnen geven toch?
Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineurquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:48 schreef Megara het volgende:
Oh dat is een vergissing van mij, er worden namelijk nog andere C's gespeeld dus dan had ik op dezelfde manier die noten op volgorde gezet. Nu typte ik "C, D, D#, F, G, en een enkele F# en G#" maar ik had net zo goed "C D D# F F# G G#" kunnen typen, en dan zijn de 1e, 3e, en 5e noot anders en had ik zelfs met je hulp dat C akkoord er waarschijnlijk niet meteen in herkend.
Allez maar wat een puzzel wordt het dan zegquote:Op woensdag 14 januari 2015 21:51 schreef starla het volgende:
[..]
Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineur
Ach ja, zo heb je ook de chromatische toonladder:quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:53 schreef Megara het volgende:
[..]
Allez maar wat een puzzel wordt het dan zeg
yupquote:Op woensdag 14 januari 2015 22:02 schreef Megara het volgende:
Dus ik kan nu het beste die majeur en 3 mineurs gaan zoeken op mijn gitaar in bijv. C (dat is een tonica dus, dank je), die leren en er wat mee spelen? En klopt het dan als ik al die posities één fret terug speel, dat ik dan de bijbehorende ladders in B heb?
Ik zou het meer zien als een soort thema van het stuk, maar ok dat is totaal niet theoretisch onderbouwdquote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:50 schreef spierbal het volgende:
Heey Starla,
Even een vraagje. Vroeger toen ik Fur Elise oefende met spelen viel het mij niet echt op. Maar toen ik meer ging verdiepen in de muziektheorie viel mij een ding op aan dat stuk.
Even de sheets erbij
[ afbeelding ]
Na dat stuk van e d# e d# e b d c a.
Dat begint het dus met voor de linkerhand a e a, e e g# en weer a e a. Dit is dan toch een cadens? Wat ik juist in de boeken las was dat cadensen zijn om een muzikaal stuk af te sluiten om zo weer even rust te creëren. Nu weet ik ook wel dat je gewoon moet doen wat goed klinkt.
Maar is er hier wel eens een uitleg of analyse over geweest oid? Ben er wel benieuwd naar.
Ik denk (hoop) morgen, er kwam nog wat muziek uitschrijf werk doorheen voor het koor waar ik bij speel.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:02 schreef starla het volgende:
Iemand die een gokje durft te wagen? Spierbal, pulzzar, kree? Domme antwoorden bestaan niet!
Dus schroom niet
PS kree, vlot het al een beetje met vader Jacob?
Tuurlijk ga ik t proberen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:56 schreef starla het volgende:
Ok, gewoon proberen joh, begeleid je er wel doorheen op een begrijpelijke manier. En als je dingen niet snapt gewoon vragen.
Van dit soort oefeningen word je alleen maar beter. Het is veel interactiever dan gewoon een boek lezen erover, en het blijft sneller hangen als je er zelf actief mee bezig bent.
Het lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld (welke ietwat 'complexere' progressie niet zou ik haast zeggen), maar blijkt uiteindelijk vaak reuze mee te vallen
quote:Op maandag 19 januari 2015 04:49 schreef starla het volgende:
In afwachting van de harmonie van vader Jacob van Kreedan maar vast een analytisch vraagje m.b.t. harmonieleer. Mijn menuet is af (eerder dit topic al een stukje laten horen).
Het stuk staat in Bb mineur.
De akkoorden:
Sectie A:
Bbm7 (Bbm9) - Ebm7 - Bb7sus4 (3de inversie) - clusterakkoord F - A - G wat je zou kunnen beschouwen als Fadd9. Dus i - iv - i - V.
Hierna volgt sectie B:
Bbadd9 - Abadd9 - Gbadd9 - Gb ofwel: I - VII - VI - VI
Naar het akkoord: Bbdim7 ofwel: i*
Om te moduleren naar Gb majeur.
En dan speel ik sectie C:
Gb - Db7 - B7 - Db7 ofwel: I - V - IV - V
Ik eindig het motiefje op een B7 om vervolgens terug te moduleren naar Bb mineur (sectie A)
1) Wat valt op in sectie B in vergelijking met sectie A?
2) Welk(e) akkoord(en) in sectie B is/zijn niet diatonisch?
3) Waarom werkt de modulatie en krijg je een subtiele overgang? (Bbdim7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het Bbdim7 akkoord en kijk welke noten het bevat en waarom dit een subtiele overgang geeft.
4) Naar welke trap in de Bb mineur (oorspronkelijke tonica) moduleer ik in sectie C?
5) Waarom werkt de modulatie terug en krijg je een subtiele overgang? (B7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het B7 akkoord en kijk welke noten het bevat het waarom dit een subtiele overgang geeft.
Good luck!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
Ben weer bezig in mijn boekje harmonieleer.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:02 schreef starla het volgende:
Iemand die een gokje durft te wagen? Spierbal, pulzzar, kree? Domme antwoorden bestaan niet!
Dus schroom niet
PS kree, vlot het al een beetje met vader Jacob?
Waar woon jij ongeveer?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:49 schreef Pulzzar het volgende:
Het is via dat boek ook interessant om te weten wat de verschillen zijn tussen klassieke en 'lichte muziek'. Bij klassieke muziek heb je je te houden aan een heleboel regels. Dissonantie moet vaak meteen opgelost worden. En wanneer de dominant(-septiem) gespeeld is, volgt de tonica, omdat bij die dominant de spanning op zijn piek is. De spanning mag je niet langzaam afbouwen, zoals wel vaak in lichte muziek gebeurt.
Het mooie van de 'lichte muziek' is dat je die regels helemaal niet hebt. Je kan daardoor juist meer experimenteren met bepaalde intervallen en akkoorden, waardoor je veel meer soorten sfeer kunt creëren. De 'lichte muziek' kan daardoor juist veel zwaarder klinken dan klassieke muziek. Het is jammer dat 'klassieke oren' er zo neerbuigend over kunnen doen.
Dit is toch wel erg bevooroordeeld en niet helemaal waar. Als je naar Wagner luistert weet je waar ik over praat. Dat is praktisch atonaal en de dissonantie wordt helemaal niet opgelost, daarom neigt het naar atonaal (Tristan und Isolde bijvoorbeeld). Misschien dat ze doelden op Renaissance, hoewel Gesualdo ook schijt had aan de regels. Ook het Romanticisme is nauwelijks verbonden aan keiharde regels.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:49 schreef Pulzzar het volgende:
Het is via dat boek ook interessant om te weten wat de verschillen zijn tussen klassieke en 'lichte muziek'. Bij klassieke muziek heb je je te houden aan een heleboel regels. Dissonantie moet vaak meteen opgelost worden. En wanneer de dominant(-septiem) gespeeld is, volgt de tonica, omdat bij die dominant de spanning op zijn piek is. De spanning mag je niet langzaam afbouwen, zoals wel vaak in lichte muziek gebeurt.
Het mooie van de 'lichte muziek' is dat je die regels helemaal niet hebt. Je kan daardoor juist meer experimenteren met bepaalde intervallen en akkoorden, waardoor je veel meer soorten sfeer kunt creëren. De 'lichte muziek' kan daardoor juist veel zwaarder klinken dan klassieke muziek. Het is jammer dat 'klassieke oren' er zo neerbuigend over kunnen doen.
LOL Ok, ik lees dit nu pas natuurlijk, maar in ieder geval kom je op heel wat anders als ikquote:Op donderdag 8 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Vader Jacob:
--knip--
C - Am7 - Em - Edim - F5 - Dm - F5 - Dm - bII6 - G - C ofwel:
I - vi - iii - (rootless) V/IV - IV - ii - IV - ii - bII6 - V - I
-edit- voor de goede orde: bII6 = F - Db - Ab
Was er al mee bezig net, na jouw versie gezien te hebben.quote:Op zondag 25 januari 2015 12:14 schreef kree het volgende:
Ik zou ook nog graag een soort jazz versie ervan zien, sam is daar goed in volgens mij, want ik kom op zoiets als tussenspel, wat wel typisch jazzy is, maar dat past dan nu niet echt bij de rest
[ afbeelding ]
Ben benieuwdquote:Op zondag 25 januari 2015 12:28 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Was er al mee bezig net, na jouw versie gezien te hebben.
Zal een poging doenquote:Op zondag 25 januari 2015 12:33 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wel meteen een opname, en dan mogen jullie uitzoeken wat ik doe
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |