abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148689796
Ah, oke. Maar dat zijn dan toch meerdere noten, aangezien er semitonen in de mineurladder van C zitten die niet in de majeurladder zitten?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148689869
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:12 schreef Megara het volgende:
Ah, oke. Maar dat zijn dan toch meerdere noten, aangezien er semitonen in de mineurladder van C zitten die niet in de majeurladder zitten?
Semitonen hebben er niets mee te maken.

Laat ik het anders stellen: een C majeur akkoord, welke noten zijn dat?
I feel kinda Locrian today
pi_148689923
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:14 schreef starla het volgende:

[..]

Semitonen hebben er niets mee te maken.

Laat ik het anders stellen: een C majeur akkoord, welke noten zijn dat?
C E G!
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148689975
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:15 schreef Megara het volgende:

[..]

C E G!
Ja, en waarom is dit een C majeur en geen C mineur?
I feel kinda Locrian today
pi_148690110
Ah omdat de derde toon bij een mineur is verlaagd, dus een D# zou het een C mineur maken... wacht ik meen me iets te herinneren dat als een toonladder de drie noten bevat die in een C majeur zitten, hij bij de majeurladder van C past?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148690377
Wait... dus ik speel in C mineur, omdat er een C, D# en een G in zitten?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148690492
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:19 schreef Megara het volgende:
Ah omdat de derde toon bij een mineur is verlaagd, dus een D# zou het een C mineur maken... wacht ik meen me iets te herinneren dat als een toonladder de drie noten bevat die in een C majeur zitten, hij bij de majeurladder van C past?
Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.

Dus we zijn eruit dat de TONALITEIT wordt bepaald door de terts. Bevat een toonladder of akkoord een kleine terts dan is het een mineur tonaliteit, bevat het de grote terts dan is het een majeur tonaliteit.

C mineur is dus: C D Eb F G Ab Bb (probeer zoveel mogelijk alles in 7 verschillende noten te schrijven, dat noemen we diatonisch), dus niet C D D# F G G# A# (je ziet dat we twee keer een D hebben, de D en D#, twee keer een G hebben, de G en G#, maar géén B). Dus probeer dit vanaf het begin al goed onder de knie te krijgen anders loop je hier geheid later tegenaan.
I feel kinda Locrian today
pi_148690634
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:25 schreef Megara het volgende:
Wait... dus ik speel in C mineur, omdat er een C, D# en een G in zitten?
Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).

Dan wordt de b5 gebruikt ofwel de Gb, wat je veel in blues tegenkomt. De pentatonische bluesladder bevat oa de b5. En daarnaast worden nog andere noten gebruikt.
I feel kinda Locrian today
pi_148690774
Dus C majeur = C D E F G A B ofwel 1 2 3 4 5 6 7

C mineur = C D Eb F G Ab Bb ofwel 1 2 b3 4 5 b6 b7

Snap je dit verschil?
I feel kinda Locrian today
pi_148690809
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:27 schreef starla het volgende:

[..]

Precies, C mineur is C Eb G (en dus géén C D# G). Wees consequent. Je zegt de derde toon is verlaagd maar je schrijft een 2de toon (D) die verhoogd is naar D#. Dit is een belangrijk verschil, maar daar kom je later wel echter als je extensies gaat gebruiken in akkoorden zoals een #9 akkoord (die bevat dus de grote terts E, maar niet de Eb, maar dus wel de D# (want dat is de #9)). Maar dat voor later.

Dus we zijn eruit dat de TONALITEIT wordt bepaald door de terts. Bevat een toonladder of akkoord een kleine terts dan is het een mineur tonaliteit, bevat het de grote terts dan is het een majeur tonaliteit.

C mineur is dus: C D Eb F G Ab Bb (probeer zoveel mogelijk alles in 7 verschillende noten te schrijven, dat noemen we diatonisch), dus niet C D D# F G G# A# (je ziet dat we twee keer een D hebben, de D en D#, twee keer een G hebben, de G en G#, maar géén B). Dus probeer dit vanaf het begin al goed onder de knie te krijgen anders loop je hier geheid later tegenaan.
Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148690906
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:33 schreef Megara het volgende:

[..]

Oh sorry ik dacht dat het gewoon hetzelfde was, D# en Eb, en dat jegewoon mocht kiezen. Maar hoe weet je dan dat C de grondtoon was, en niet een willekeurige andere noot uit dit stukje? Is het de laagste noot uit de toonladder, net zoals de basnoot bij een akkoord?
Ga ik even vanuit als ik het zo zie. Ook vanwege dat loopje F Gb G, typisch een bluesloopje in C en de beginnnoot is een C. Kan niet missen dat het C pentatonische blues is met een paar 'accidentals' (ofwel noten die verlaagd of verhoogd worden gespeeld om het wat exotischer te maken).
I feel kinda Locrian today
pi_148691168
Goed om te beseffen is dat je 3 mineur varianten hebt:

Even in A (geeft de minste mollen en kruisen):

De natuurlijke mineur (en hier houdt het bij velen al op): A B C D E F G ( 1 2 b3 4 5 b6 b7)
Maar je hebt ook de harmonische mineur: A B C D E F G# ( 1 2 b3 4 5 b6 7)
En de melodische mineur: A B C D E F # G# (1 2 b3 4 5 6 7, eigenlijk een majeur toonladder met alléén een verlaagde terts, vandaar tóch een mineur toonladder)

Je ziet dat je kunt lenen uit de andere mineur toonladders en dat gebeurt ook in dat stukje. De F# of Gb (afhankelijk van de context) komt dus uit de melodische mineur.
I feel kinda Locrian today
pi_148691205
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:32 schreef starla het volgende:
Dus C majeur = C D E F G A B ofwel 1 2 3 4 5 6 7

C mineur = C D Eb F G Ab Bb ofwel 1 2 b3 4 5 b6 b7

Snap je dit verschil?
Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:30 schreef starla het volgende:

[..]

Precies, dus we weten dat het in C mineur is (nogmaals de Eb en niet de D#).

Dan wordt de b5 gebruikt ofwel de Gb, wat je veel in blues tegenkomt. De pentatonische bluesladder bevat oa de b5. En daarnaast worden nog andere noten gebruikt.
Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoon :) Als die C aan het begin niet werd gespeeld, dan had je me je uitleg niet op deze manier kunnen geven toch?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148691275
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:41 schreef Megara het volgende:

[..]

Yep, dat wist ik! Met de grote terts bedoel je dus C-E en met de kleine terts C-Eb.

[..]

Je bedoelt de andere noten die in dat stukje worden gebruikt, he? Dus ook niet F# maar Gb? En wat betreft die andere noten vraag ik me af hoe je weet dat deze noten niet de leidraad zijn voor het bepalen van de tonaliteit (en de grondtoon, die je daarbij nodig hebt). Maar gezien je post hierboven is daar dus geen vaste methode voor, en herken je de patroontjes gewoon :) Als die C aan het begin niet werd gespeeld, dan had je me je uitleg niet op deze manier kunnen geven toch?
Hoezo niet? Ik hoef toch niet per se op de C te beginnen? Maar alles riekt hier naar een C mineur variant zonder een noot aangeslagen te hebben.
I feel kinda Locrian today
pi_148691490
Oh dat is een vergissing van mij, er worden namelijk nog andere C's gespeeld dus dan had ik op dezelfde manier die noten op volgorde gezet. Nu typte ik "C, D, D#, F, G, en een enkele F# en G#" maar ik had net zo goed "C D D# F F# G G#" kunnen typen, en dan zijn de 1e, 3e, en 5e noot anders en had ik zelfs met je hulp dat C akkoord er waarschijnlijk niet meteen in herkend.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148691637
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:48 schreef Megara het volgende:
Oh dat is een vergissing van mij, er worden namelijk nog andere C's gespeeld dus dan had ik op dezelfde manier die noten op volgorde gezet. Nu typte ik "C, D, D#, F, G, en een enkele F# en G#" maar ik had net zo goed "C D D# F F# G G#" kunnen typen, en dan zijn de 1e, 3e, en 5e noot anders en had ik zelfs met je hulp dat C akkoord er waarschijnlijk niet meteen in herkend.
Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineur :D
I feel kinda Locrian today
pi_148691731
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:51 schreef starla het volgende:

[..]

Precies, bij C D# E F F# G G# A A# B was het nog C mineur :D
Allez maar wat een puzzel wordt het dan zeg :D
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148691945
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:53 schreef Megara het volgende:

[..]

Allez maar wat een puzzel wordt het dan zeg :D
Ach ja, zo heb je ook de chromatische toonladder:

C C# D D# E F F# G G# A A# B ;)

Je kunt het zo bont maken als je wilt, je hebt whole tone ladders:

C D E F# G# A# (allemaal een hele toon afstand, hexatonisch dus 6 noten ipv 7)

Of de octatonische diminished scales:

C D Eb F Gb Ab A B (heel, half, heel, half, heel, half etc.)

En zo kun je honderden gebruiken om over een bepaalde harmonie te spelen, maar begin maar eerst met de majeur en de 3 mineur toonladders voorlopig :P
I feel kinda Locrian today
pi_148692162
Dus ik kan nu het beste die majeur en 3 mineurs gaan zoeken op mijn gitaar in bijv. C (dat is een tonica dus, dank je), die leren en er wat mee spelen? En klopt het dan als ik al die posities één fret terug speel, dat ik dan de bijbehorende ladders in B heb?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148692404
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 22:02 schreef Megara het volgende:
Dus ik kan nu het beste die majeur en 3 mineurs gaan zoeken op mijn gitaar in bijv. C (dat is een tonica dus, dank je), die leren en er wat mee spelen? En klopt het dan als ik al die posities één fret terug speel, dat ik dan de bijbehorende ladders in B heb?
yup ;)

Als je begint met lezen begin je ook niet met 'Het verdriet van Belgie' toch?

Begin simpel; leer eerst de majeur toonladder van alle 12 noten (dus A majeur, A# majeur of Bb majeur (nu maakt dat verschil niet uit zonder een context), B majeur etc).

En dan de 3 mineur toonladders ook in A mineur, A# mineur, B mineur etc.
A harmonische mineur, A# harmonische mineur etc.
A melodische mineur, A# melodische mineur etc.

Wat je kan helpen bij het leren is dat er zoiets bestaat als relatieve majeuren en mineuren.

C majeur = C D E F G A B
A (natuurlijke) mineur = A B C D E F G

Dezelfde noten dus. Dus probeer als je een majeur toonladder leert, daar meteen de natuurlijke mineur variant van mee te pakken, want dat zijn dezelfde frets (dezelfde noten), alleen met een andere tonica (C majeur heeft C als tonica en A mineur heeft A als tonica). Dat scheelt je dubbel leren ;)
I feel kinda Locrian today
pi_148692556
Oke vet, eerst even mijn examens fixen hah. En vandaar, laatst las ik wat over pentatonic scales en toen begonnen ze met A mineur, was niet helemaal willekeurig dus. Bedankt voor al je uitleg starla! O+
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148774488
Heey Starla,

Even een vraagje. Vroeger toen ik Fur Elise oefende met spelen viel het mij niet echt op. Maar toen ik meer ging verdiepen in de muziektheorie viel mij een ding op aan dat stuk.

Even de sheets erbij :)



Na dat stuk van e d# e d# e b d c a.

Dat begint het dus met voor de linkerhand a e a, e e g# en weer a e a. Dit is dan toch een cadens? Wat ik juist in de boeken las was dat cadensen zijn om een muzikaal stuk af te sluiten om zo weer even rust te creëren. Nu weet ik ook wel dat je gewoon moet doen wat goed klinkt.

Maar is er hier wel eens een uitleg of analyse over geweest oid? Ben er wel benieuwd naar.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148774654
Zie de sheets niet.

En cadensen kunnen overal in een stuk optreden, dat hoeft niet per se het einde te zijn.
I feel kinda Locrian today
pi_148799722
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 13:50 schreef spierbal het volgende:
Heey Starla,

Even een vraagje. Vroeger toen ik Fur Elise oefende met spelen viel het mij niet echt op. Maar toen ik meer ging verdiepen in de muziektheorie viel mij een ding op aan dat stuk.

Even de sheets erbij :)

[ afbeelding ]

Na dat stuk van e d# e d# e b d c a.

Dat begint het dus met voor de linkerhand a e a, e e g# en weer a e a. Dit is dan toch een cadens? Wat ik juist in de boeken las was dat cadensen zijn om een muzikaal stuk af te sluiten om zo weer even rust te creëren. Nu weet ik ook wel dat je gewoon moet doen wat goed klinkt.

Maar is er hier wel eens een uitleg of analyse over geweest oid? Ben er wel benieuwd naar.
Ik zou het meer zien als een soort thema van het stuk, maar ok dat is totaal niet theoretisch onderbouwd :P

Maar ben ook benieuwd naar de uitleg (plaatje doet het bij mij wel trouwens)
Do what you love, love what you do!
pi_148800134
Ja dat is een cadens. Een onvolledige cadens: de tonica en dominant komen erin voor, maar de terts niet.
pi_148830098
In afwachting van de harmonie van vader Jacob van Kree :D dan maar vast een analytisch vraagje m.b.t. harmonieleer. Mijn menuet is af (eerder dit topic al een stukje laten horen).

Het stuk staat in Bb mineur.

De akkoorden:

Sectie A:

Bbm7 (Bbm9) - Ebm7 - Bb7sus4 (3de inversie) - clusterakkoord F - A - G wat je zou kunnen beschouwen als Fadd9. Dus i - iv - i - V.

Hierna volgt sectie B:

Bbadd9 - Abadd9 - Gbadd9 - Gb ofwel: I - VII - VI - VI

Naar het akkoord: Bbdim7 ofwel: i*

Om te moduleren naar Gb majeur.

En dan speel ik sectie C:

Gb - Db7 - B7 - Db7 ofwel: I - V - IV - V

Ik eindig het motiefje op een B7 om vervolgens terug te moduleren naar Bb mineur (sectie A)

1) Wat valt op in sectie B in vergelijking met sectie A?
2) Welk(e) akkoord(en) in sectie B is/zijn niet diatonisch?
3) Waarom werkt de modulatie en krijg je een subtiele overgang? (Bbdim7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het Bbdim7 akkoord en kijk welke noten het bevat en waarom dit een subtiele overgang geeft.
4) Naar welke trap in de Bb mineur (oorspronkelijke tonica) moduleer ik in sectie C?
5) Waarom werkt de modulatie terug en krijg je een subtiele overgang? (B7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het B7 akkoord en kijk welke noten het bevat het waarom dit een subtiele overgang geeft.

Good luck! :)

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 19-01-2015 04:57:54 ]
I feel kinda Locrian today
pi_148917421
Iemand die een gokje durft te wagen? Spierbal, pulzzar, kree? Domme antwoorden bestaan niet!
Dus schroom niet ;)

PS kree, vlot het al een beetje met vader Jacob? :D
I feel kinda Locrian today
pi_148926038
Dit gaat boven mijn pet hoor haha, ben nu ook aan het werk dus spitte t FF snel door.

Zal t thuis er nog eens bij pakken
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148930073
Ok, gewoon proberen joh, begeleid je er wel doorheen op een begrijpelijke manier. En als je dingen niet snapt gewoon vragen.

Van dit soort oefeningen word je alleen maar beter. Het is veel interactiever dan gewoon een boek lezen erover, en het blijft sneller hangen als je er zelf actief mee bezig bent.

Het lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld (welke ietwat 'complexere' progressie niet zou ik haast zeggen), maar blijkt uiteindelijk vaak reuze mee te vallen :)
I feel kinda Locrian today
  donderdag 22 januari 2015 @ 00:45:31 #230
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_148931361
Moet zeggen (voor gitaarspelerts) als je kunt tabben gebruik dan even gratis het programma power tab editor te downen dan zie je boven de tabs ook bladmuziek staan dat automatisch wordt ingevuld, wist ik zelf ook eerder niet maar ik denk dat ik het nu ook wel ga leren nu ik eindelijk weet hoe ik moet tabben hehe.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_148932395
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:02 schreef starla het volgende:
Iemand die een gokje durft te wagen? Spierbal, pulzzar, kree? Domme antwoorden bestaan niet!
Dus schroom niet ;)

PS kree, vlot het al een beetje met vader Jacob? :D
Ik denk (hoop) morgen, er kwam nog wat muziek uitschrijf werk doorheen voor het koor waar ik bij speel. :')

Dus even geen zin meer in gehad om het helemaal uit te werken, heb wel een beetje zitten klooien al ermee hoor, maar dan kom ik echt op de meest simpele dingen uit. :P
Do what you love, love what you do!
pi_148945169
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 23:56 schreef starla het volgende:
Ok, gewoon proberen joh, begeleid je er wel doorheen op een begrijpelijke manier. En als je dingen niet snapt gewoon vragen.

Van dit soort oefeningen word je alleen maar beter. Het is veel interactiever dan gewoon een boek lezen erover, en het blijft sneller hangen als je er zelf actief mee bezig bent.

Het lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld (welke ietwat 'complexere' progressie niet zou ik haast zeggen), maar blijkt uiteindelijk vaak reuze mee te vallen :)
Tuurlijk ga ik t proberen.

Doelde meer op dat ik die akkoorden niet uit mijn hoofd ken. Dus als ik thuis ben achter mijn keyboard kan ik de akkoorden googelen. :p
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148956053
Beetje semi offtopic, maar lees daar nog wel eens regelmatig mee.
Dit is nog wel een interessante om iedeetjes op te doen.
Helaas nog geen tijd gehad om zelf ze een beetje te proberen,
http://forums.musicplayer(...)ressions#Post2655733
Do what you love, love what you do!
pi_148979331
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 04:49 schreef starla het volgende:
In afwachting van de harmonie van vader Jacob van Kree :D dan maar vast een analytisch vraagje m.b.t. harmonieleer. Mijn menuet is af (eerder dit topic al een stukje laten horen).

Het stuk staat in Bb mineur.

De akkoorden:

Sectie A:

Bbm7 (Bbm9) - Ebm7 - Bb7sus4 (3de inversie) - clusterakkoord F - A - G wat je zou kunnen beschouwen als Fadd9. Dus i - iv - i - V.

Hierna volgt sectie B:

Bbadd9 - Abadd9 - Gbadd9 - Gb ofwel: I - VII - VI - VI

Naar het akkoord: Bbdim7 ofwel: i*

Om te moduleren naar Gb majeur.

En dan speel ik sectie C:

Gb - Db7 - B7 - Db7 ofwel: I - V - IV - V

Ik eindig het motiefje op een B7 om vervolgens terug te moduleren naar Bb mineur (sectie A)

1) Wat valt op in sectie B in vergelijking met sectie A?
2) Welk(e) akkoord(en) in sectie B is/zijn niet diatonisch?
3) Waarom werkt de modulatie en krijg je een subtiele overgang? (Bbdim7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het Bbdim7 akkoord en kijk welke noten het bevat en waarom dit een subtiele overgang geeft.
4) Naar welke trap in de Bb mineur (oorspronkelijke tonica) moduleer ik in sectie C?
5) Waarom werkt de modulatie terug en krijg je een subtiele overgang? (B7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het B7 akkoord en kijk welke noten het bevat het waarom dit een subtiele overgang geeft.

Good luck! :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148979721
Als je de tonica + tonaliteit vergelijkt in sectie A (Bb mineur) met sectie B, wat is dan het verschil?

Vraag 2 is uit perspectief van het antwoord op vraag 1. Dus weten welke geharmoniseerde noten akkoorden vormen. 1 akkoord valt dan 'buiten de boot' en is niet diatonisch, maar geleend uit sectie A.

Welke noten bevat Bdim7, dat kun je gewoon googelen ;)

-edit- alhier te luisteren: https://soundcloud.com/kurtkill/menuet-in-bb-minor

[ Bericht 8% gewijzigd door starla op 24-01-2015 20:31:26 ]
I feel kinda Locrian today
pi_149001170
Starla, heb je toevallig ook iets met de Barok en met name hoe de instrumenten getuned zijn?

Ik zat namelijk wat uit te vogelen. A415 was een van de populaire stemmingen en voor klavecimbels kwam daar nog de Kirnberger III temperament stemming bij. Maar hoe zat dat bv met strijkers?
pi_149001281
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:02 schreef starla het volgende:
Iemand die een gokje durft te wagen? Spierbal, pulzzar, kree? Domme antwoorden bestaan niet!
Dus schroom niet ;)

PS kree, vlot het al een beetje met vader Jacob? :D
Ben weer bezig in mijn boekje harmonieleer.

Wat betreft de vorige vraag waarom de vijfde trap altijd van zichzelf een majeur-akkoord is. Ik had tot zover geleerd dat een mineur-toonladder een verlaagde terts en sext heeft. Dan heb je tussen de sext en septiem een ruimte van 3 halve tonen.

Wanneer je op de piano een toonladder speelt met de A als grondtoon en alleen witte toetsen gebruikt, krijg je een mineur-akkoord waarbij de terts, sext én septiem verlaagd zijn. Begin je bij de D en speel je alleen de witte toetsen, wordt de terts en septiem verlaagd, maar de sext niet.

Ik moet nog bij het hoofdstuk mineurakkoorden komen, maar ik heb zojuist al 3 verschillende mineur-akkoorden beschreven en wie weet zijn er nog meer (bijvoorbeeld met alleen kleine terts).

Als ik op mijn piano improviseer, speel ik vaak in A- of D-mineur en gebruik ik alleen de witte toetsen. De mineur met kleine terts en sext kende ik eigenlijk niet, dus het 'gat' tussen de sext en de septiem vond ik onwennig.
pi_149001422
Het is via dat boek ook interessant om te weten wat de verschillen zijn tussen klassieke en 'lichte muziek'. Bij klassieke muziek heb je je te houden aan een heleboel regels. Dissonantie moet vaak meteen opgelost worden. En wanneer de dominant(-septiem) gespeeld is, volgt de tonica, omdat bij die dominant de spanning op zijn piek is. De spanning mag je niet langzaam afbouwen, zoals wel vaak in lichte muziek gebeurt.

Het mooie van de 'lichte muziek' is dat je die regels helemaal niet hebt. Je kan daardoor juist meer experimenteren met bepaalde intervallen en akkoorden, waardoor je veel meer soorten sfeer kunt creëren. De 'lichte muziek' kan daardoor juist veel zwaarder klinken dan klassieke muziek. Het is jammer dat 'klassieke oren' er zo neerbuigend over kunnen doen.
pi_149001437
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 02:49 schreef Pulzzar het volgende:
Het is via dat boek ook interessant om te weten wat de verschillen zijn tussen klassieke en 'lichte muziek'. Bij klassieke muziek heb je je te houden aan een heleboel regels. Dissonantie moet vaak meteen opgelost worden. En wanneer de dominant(-septiem) gespeeld is, volgt de tonica, omdat bij die dominant de spanning op zijn piek is. De spanning mag je niet langzaam afbouwen, zoals wel vaak in lichte muziek gebeurt.

Het mooie van de 'lichte muziek' is dat je die regels helemaal niet hebt. Je kan daardoor juist meer experimenteren met bepaalde intervallen en akkoorden, waardoor je veel meer soorten sfeer kunt creëren. De 'lichte muziek' kan daardoor juist veel zwaarder klinken dan klassieke muziek. Het is jammer dat 'klassieke oren' er zo neerbuigend over kunnen doen.
Waar woon jij ongeveer?
Ik zou wel een keer een pilsje met je drinken
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149001523
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 02:49 schreef Pulzzar het volgende:
Het is via dat boek ook interessant om te weten wat de verschillen zijn tussen klassieke en 'lichte muziek'. Bij klassieke muziek heb je je te houden aan een heleboel regels. Dissonantie moet vaak meteen opgelost worden. En wanneer de dominant(-septiem) gespeeld is, volgt de tonica, omdat bij die dominant de spanning op zijn piek is. De spanning mag je niet langzaam afbouwen, zoals wel vaak in lichte muziek gebeurt.

Het mooie van de 'lichte muziek' is dat je die regels helemaal niet hebt. Je kan daardoor juist meer experimenteren met bepaalde intervallen en akkoorden, waardoor je veel meer soorten sfeer kunt creëren. De 'lichte muziek' kan daardoor juist veel zwaarder klinken dan klassieke muziek. Het is jammer dat 'klassieke oren' er zo neerbuigend over kunnen doen.
Dit is toch wel erg bevooroordeeld en niet helemaal waar. Als je naar Wagner luistert weet je waar ik over praat. Dat is praktisch atonaal en de dissonantie wordt helemaal niet opgelost, daarom neigt het naar atonaal (Tristan und Isolde bijvoorbeeld). Misschien dat ze doelden op Renaissance, hoewel Gesualdo ook schijt had aan de regels. Ook het Romanticisme is nauwelijks verbonden aan keiharde regels.
Bovendien heb je in de klassieke muziek veel meer 'deceptive' cadensen dan in hedendaagse muziek om juist die spanning te houden. Tegenwoordig eindigt 99.9% op de tonica, dat was weleer een stuk minder.
En welke hedendaagse muzikanten maken nog gebruik van augmented 6th's of Neapolitaanse 6 akkoorden?

En zo ken ik lichte muziek waarbij juist heel veel gebruik wordt gemaakt van een sterke dominant - tonica relatie. Zeg maar elk popnummer zo'n beetje (Als ik een Kane vergelijk met een Gesualdo, dan weet ik wel wie zich meer aan de 'regeltjes' houdt). Dus wat ze in dat boek beschrijven, ondersteun ik absoluut niet en ik denk heel veel muzikanten met mij niet. Het is echt pure nonsens, excusez moi. Gewoon een véél te simpele weergave van muziek, zo verschrikkelijk zwart/wit dat ik me afvraag welke omhooggevallen popacademiestudent dit boek heeft geschreven. Fijn dat het leesbaar is en makkelijk geschreven, maar er klopt geen bal van;

Wat denk je dat jazz doet met hun tritone subs, juist, dissonantie laten oplossen (en 90% van de jazz-standaarden is ii - V - I, hoezo geen regels?). En wat doen de bluesmuzikanten met hun V7 akkoorden, juist, dissonantie laten oplossen (blues is praktisch bijna alleen I - IV - V met daarboven een pentatonisch laddertje, hoezo geen regels?)
En wat denk je wat Mozart deed met zijn cirkelprogressies met secundaire dominanten, juist, heel subtiel de spanning afbouwen zoals de 'lichte muziek' ;) Ik ken trouwens een heel licht nummer met de naam Yellow Submarine waar het refrein bestaat uit V - I. Over langzaam afbouwen gesproken :D

Mijn advies:
Koop een emmer
Leg daarin dat boek
Gooi er spiritus op
En gooi er een lucifer in

Wellicht verdraai je de context een beetje, want ik kan me niet voorstellen dat ze dat zo letterlijk zeggen. Zou je de context misschien nog kunnen posten, voordat je het in de fik steekt :P

PS ik heb overigens meer pop-rock platen in de platenkast dan klassieke CD's en doe ook helemaal niet neerbuigend over welk genre dan ook. Natuurlijk zijn er sommigen die zweren bij klassiek en alles verafschuwen wat niet klassiek is, maar dat zijn enggeestige mensen. Mooie muziek is voor mij gewoon mooie muziek; klassiek of metal, blues of house. Het gaat erom dat muziek je raakt en geen enkel genre heeft daar een monopolie op. Ik kan ook niet anders concluderen dat de auteur nauwelijks een klassieke achtergrond heeft, anders schrijf je zoiets niet...

Just my 2 cents en dat had ik in het boek geschreven: een nuancering. Want geeft de auteur überhaupt voorbeelden of schrijft ze gewoon maar wat? Ben benieuwd :)

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 24-01-2015 04:31:51 ]
I feel kinda Locrian today
pi_149013006
Wellicht doet mijn klassieke oor hier wat neerbuigend over, maar ik weet wel welke van de 2 componisten 'spannender klinkt':

C. Gesualdo (gadverdamme, die Renaissance met al die regeltjes; probeer voor de grap maar eens de harmonisaties uit te vogelen en die dynamiek _O_ , kost je een week)

En Justin Bieber (lang leve de lichte muziek! helemaal niet aan regeltjes verbonden, oh wacht, hoor ik nu een I - vi - IV - V, wordt mooi langzaam afgebouwd met een IV - V terug naar I.)

Exact dezelfde akkoorden in een iets andere volgorde trouwens, aanschouw de schoonheid van de lichte muziek:


Klinkt zo zwaar, en die intervallen, zo dissonant en spannend. Hope you got my point ;) :P
I feel kinda Locrian today
pi_149033662
Sorry voor de vertraging, maar had even andere dingen aan m'n hoofd :)

Dit zou ik van vader jacob maken, even dus met in gedachte als setting van dat het meezingbaar moet zijn, zoals ik al zei het gaat niet om het liedje opzich want die kent iedereen, maar om het idee.

Hoe maak je dit nou leuker terwijl het toch herkenbaar blijft, ik ga ook nog even wat dingen proberen :)



Graag commentaar of leukere versies etc, ben benieuwd.
Nu doe ik dit zo omdat ik weet dat het werkt en ik een beetje de theorie snap, maar als jullie er wat anders van maken dan wil ik graag de logica erachter horen.

music xml voor het gemak als je het in een programma wil aanpassen:
Vader Jacob v1.xml

Nu nog even jullie vorige posts erover lezen :P wilde me niet laten beinvloeden ;)
Do what you love, love what you do!
pi_149033868
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Vader Jacob:

--knip--

C - Am7 - Em - Edim - F5 - Dm - F5 - Dm - bII6 - G - C ofwel:

I - vi - iii - (rootless) V/IV - IV - ii - IV - ii - bII6 - V - I

-edit- voor de goede orde: bII6 = F - Db - Ab
LOL Ok, ik lees dit nu pas natuurlijk, maar in ieder geval kom je op heel wat anders als ik :P

nu vindt ik t altijd lastig om zo uit tekst het dan voor me te zien, dus zal eens proberen jou akkoorden bij de melodie te zetten, meer begrijpelijker :)

edit:

Ok dus zo bedoelde jij hem?



Ik ben je trouwens kwijt bij die bII6, ik volg het doordat je de noten erbij zet, maar wat is dat?
Geen normaal akkoord het lijkt dan weer meer alsof je in die IV etc stijl gaat praten en kleine letter voor mineur.

[ Bericht 14% gewijzigd door kree op 25-01-2015 10:55:32 ]
Do what you love, love what you do!
pi_149034387
Ok en nu nog een creatievere versie van mij, vraag me niet om de theorie of hoe en wat, maar vond het wel grappig klinken :P



Oftewel uitgeschreven zo:


En edit, voordat het gezegd wordt, ik weet dat er nu mollen en kruizen verkeerd staan ivm muziek theorie, maar dat maakte dat programma ervan als ik het inspeel en geen zin om aan te passen :) gaat om het idee


Fragmentje:
http://picosong.com/LYUC

[ Bericht 14% gewijzigd door kree op 25-01-2015 11:51:20 ]
Do what you love, love what you do!
pi_149035471
Ik zou ook nog graag een soort jazz versie ervan zien, sam is daar goed in volgens mij, want ik kom op zoiets als tussenspel, wat wel typisch jazzy is, maar dat past dan nu niet echt bij de rest :P

Do what you love, love what you do!
pi_149035905
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 12:14 schreef kree het volgende:
Ik zou ook nog graag een soort jazz versie ervan zien, sam is daar goed in volgens mij, want ik kom op zoiets als tussenspel, wat wel typisch jazzy is, maar dat past dan nu niet echt bij de rest :P

[ afbeelding ]
Was er al mee bezig net, na jouw versie gezien te hebben.
pi_149035925
quote:
10s.gif Op zondag 25 januari 2015 12:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Was er al mee bezig net, na jouw versie gezien te hebben.
Ben benieuwd :P
Do what you love, love what you do!
pi_149036056
quote:
14s.gif Op zondag 25 januari 2015 12:29 schreef kree het volgende:

[..]

Ben benieuwd :P
Wel meteen een opname, en dan mogen jullie uitzoeken wat ik doe :P
pi_149036138
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 12:33 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wel meteen een opname, en dan mogen jullie uitzoeken wat ik doe :P
Zal een poging doen :)
Do what you love, love what you do!
pi_149036900
Hier is 'ie. De laatste run van de solo is wat rommelig, maar het is ook de eerste take.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/vater
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')