abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 januari 2015 @ 10:35:59 #81
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_148348464
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:36 schreef starla het volgende:

[..]

Haha.

Geldt soms ook voor mij hoor, maar dat komt omdat ik ook stukken maak voor klarinet e.d.
En dat speel ik dus niet :P
Ik maak voornamelijk dit soort dingen. Verder geen gekke ritmes e.d. maar omdat ik er nooit rekening mee houd dat het moet worden gespeeld met echte instrumenten zitten er wat lastige dingen in soms. Toch wil ik dat wel eens uitzoeken, al wordt het arrangement dan waarschijnlijk heel anders.

http://soundcloud.com/xyce/malmen-xyce-papillons-xm
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_148348644
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 08:10 schreef starla het volgende:
Kijk maar hoe ver je komt ;)

Uitleg volgt dan wel.
Ik ga er nog ff naar kijken later ;)
Do what you love, love what you do!
pi_148348687
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 07:33 schreef starla het volgende:
Die tabel is niets anders dan welke septiem-akkoorden je kunt spelen, of varianten zoals -ik zo snel voorbij zag komen- de augmented 6th chords en normale triades zonder septiem over een bepaalde trap.

Ik moet zeggen dat het er niet duidelijker op wordt zo. Als je gewoon kunt harmoniseren en je de harmonische functies weet van alle geharmoniseerde akkoorden uit een bepaalde toonladder is dat tabelletje obsoleet.

Eigenlijk een korte weergave van standaard-akkoorden en eventuele substituties zoals de augmented 6ths. Zoals bij elke samenvatting wordt veel info weggelaten en ben ik het ook niet eens waar sommige akkoorden geplaatst worden zoals die augmented 6th's die voornamelijk een predominante functie hebben.

Dus mijn vraag aan jou is: kun je harmoniseren en snap je hoe bepaalde akkoorden harmonisch fungeren in een progressie? Zo niet, dan zou ik dat tabelletje voorlopig even aan de kant schuiven. Niet om te pesten, maar om te kijken wat je niveau mbt harmonieleer exact is een aantal vragen:

1) Harmoniseer de volgende toonladder:
C D Eb F G Ab Bb

2) Welke toonladder is dit?

3) Ik speel de akkoorden CEbGBbF# - FAbCEbGb - AbCDF# - GBDGB - GCECG - GBDBF - CEGC.

4) Welke akkoorden zijn dit?

5) Akkoord 3 heeft een speciale functie en naam, akkoord 5 naar 6 heeft een speciale naam (het is een cadens). Weet je welke? En wat gebeurt er precies qua tonaliteit vanaf akkoord 5?
En wat de kut doet die F# daar nou? Met die F# probeer ik iets bereiken, wat precies?

Als je dit met 2 vingers in de neus doet, haal dan nog eens dat tabelletje erbij.
Ik antwoord ook even :) even mijn kennis testen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, ben benieuwd :')
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148349382
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 10:46 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ik antwoord ook even :) even mijn kennis testen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, ben benieuwd :')
Haha de verleiding om die spoiler te openen nu :D maar zal t niet doen ;)
pi_148349849
Ok ik doe een poging

SPOILER
Dus precies wat ik zeg, ik mis hier een stuk theorie min of meer, kan het oplossen gewoon omdat ik wel weet hoe het werkt, maar ok wil juist ff het onderliggende weten erachter dat vraag ik me af.
pi_148350191
Misschien moet ik ook ff achter een piano gaan zitten om die tabel te snappen hoor, kan alleen ff niet, dus dat maakt het lastiger ;)
pi_148350744
Nou, toonladder is idd C mineur
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.

De eerste 2 akkoorden zijn Cm7#11 en Fm7b9.
Dit snappen jullie?

Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
I feel kinda Locrian today
pi_148353057
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:
Harmoniseren is niets anders dan stapelen van tertsen dus C Eb G = Cm, D F Ab = Ddim etc.

Dit snappen jullie?

Zo ja dan geef ik later de rest van de akkoorden; met name het 3de akkoord is 'speciaal' en leidt het slotstuk in waarin ook nog een cadens zit die veel gebruikt wordt.
die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?
pi_148354186
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:14 schreef spierbal het volgende:

[..]

die Cm7#11 snap ik. Die fm7b9 gedeeltelijk. Wat houdt die b9 in?
Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).
pi_148356424
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:50 schreef starla het volgende:

[..]

Dat de 9 (vanuit F de G) een halve toon verlaagd is (Gb).
Oke, duidelijk. Dacht dat ik al een eind was toen ik wist wat septiemakkoorden waren :D
pi_148363173
De 4de, 5de, 6de en 7de zijn ook te doen toch?
pi_148363488
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:22 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Heb ik ook gespeeld hoor. :) Alleen wel autodidact en zonder noten dus.. ben het nu helaas verleerd maar heb heel goed kunnen spelen.
Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe dan :')
pi_148366586
Ok, om de vaart erin te houden: 4de is de dominant G majeur, 6de ook maar dan G7 voor extra resolutie naar tonica (CEGC = majeur tonaliteit, dus die vraag is ook beantwoord, de progressie gaat van mineur naar majeur. Dan houden we nog het 3de en 5de akkoord over, wat is speciaal hieraan en welke cadens vormt die 5de met de 6de. Wordt heel veel gebruikt in klassieke muziek en eigenlijk een beetje basiskennis :@

En welke functie heeft de F# (of enharmonisch de Gb in het begin?), het 3de akkoord is cruciaal hierin.

Overigens klinkt het zo:

https://soundcloud.com/kurtkill/c-mineur-progressie

Hoe klinkt die G majeur na de eerste akkoorden, dat zegt iets over de functie van het 3de akkoord en waarom ik die F# aanhoud...

-edit-

Vanuit tonica perspectief speel ik in dat 3de akkoord:

b6 1 2 #4 ofwel Ab C D F#, wat is het interval tussen de Ab en F#? (ook altijd een leuke vraag, intervallen...de nachtmerrie van vele musici :D ). Heb je het interval goed, dan weet je ook welk akkoord het is ;) En als je dat weet, weet je ook de harmonische functie, maar wellicht hoor je dat ook al. Het bereidt namelijk de G majeur voor, zoals een F mineur doet, alleen wat gepimpt om het qua geluid spannender te maken dan een normale F mineur.

[ Bericht 24% gewijzigd door starla op 05-01-2015 20:32:36 ]
pi_148368086
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:03 schreef starla het volgende:

Dit snappen jullie?

Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.
Meer interessant is dus inderdaad het deel dat die dus speciaal zijn en ergens toe leiden, daar ben ik vooral benieuwd naar :)
pi_148368218
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:58 schreef starla het volgende:
Ok, om de vaart erin te houden: 4de is de dominant G majeur, 6de ook maar dan G7 voor extra resolutie naar tonica (CEGC = majeur tonaliteit, dus die vraag is ook beantwoord, de progressie gaat van mineur naar majeur. Dan houden we nog het 3de en 5de akkoord over, wat is speciaal hieraan en welke cadens vormt die 5de met de 6de. Wordt heel veel gebruikt in klassieke muziek en eigenlijk een beetje basiskennis :@

En welke functie heeft de F# (of enharmonisch de Gb in het begin?), het 3de akkoord is cruciaal hierin.

Overigens klinkt het zo:

https://soundcloud.com/kurtkill/c-mineur-progressie

Hoe klinkt die G majeur na de eerste akkoorden, dat zegt iets over de functie van het 3de akkoord en waarom ik die F# aanhoud...

-edit-

Vanuit tonica perspectief speel ik in dat 3de akkoord:

b6 1 2 #4 ofwel Ab C D F#, wat is het interval tussen de Ab en F#? (ook altijd een leuke vraag, intervallen...de nachtmerrie van vele musici :D ). Heb je het interval goed, dan weet je ook welk akkoord het is ;) En als je dat weet, weet je ook de harmonische functie, maar wellicht hoor je dat ook al. Het bereidt namelijk de G majeur voor, zoals een F mineur doet, alleen wat gepimpt om het qua geluid spannender te maken dan een normale F mineur.
haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?
pi_148368272
quote:
14s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:

[..]

Ik volg het mbt de akkoorden, het is simpel tellen nl om daar achter te komen.
Maar je dacht wel dat het C dorisch was ~O> :P

Wat is dé flavor tone van een dorische toonladder? Het is bijna als mineur, alleen is één noot geleend uit de majeur, weet je welke?

quote:
14s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:35 schreef kree het volgende:
Meer interessant is dus inderdaad het deel dat die dus speciaal zijn en ergens toe leiden, daar ben ik vooral benieuwd naar :)
Zie eerdere post ;)
pi_148368315
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:38 schreef kree het volgende:

[..]

haha het is wel typisch vak jargon hoor dit, hoewel ik er dus een deel van snap, zou je het eens kunnen illustreren met het meest simpele voorbeeld wat er op te bedenken is?
Waar wil je een voorbeeld van?
pi_148369083
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:40 schreef starla het volgende:

[..]

Waar wil je een voorbeeld van?
Nou kijk, zal het anders uitleggen, kijk het spelen en uitzoeken van akkoorden is allemaal niet een probleem voor mij.
----ff nog een edit, dit dus als het uitgeschreven staat, ik kan elk akkoord dan pakken geen probleem.

Wat ik eigenlijk zoek is dus het magische stukje in de theorie er achter van hoe het dus werkt met akkoorden en wat speel je nou wel en niet wat werkt enzo.
----- edit twee, dus ok hoe kun je het leuker kan maken met andere akkoorden als die uitgeschreven staan?

Daar is dit allemaal een deel van, dat weet ik, maar toch is het vrij lastig te volgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 05-01-2015 21:17:21 ]
pi_148369154
Denk dat het dus aan de hand van een muziekstukje t beste werkt, gewoon een leadsheet dus alleen noten, en ok welke akkoorden kun je er bij pakken, daar zijn een miljoen mogenlijkheden in natuurlijk. Ik ben wel een beetje fan van de jazzy sound, maar ok zeg maar op basis van alleen een melodie de leukste akkoorden zoeken zeg maar.
pi_148369346
mss heb ik nog wel wat namelijk, maar ok dan zal ik het eens posten als alleen melodie lijn op noten en dan zou ik graag eens zien wat dus de beste optie is als akkoorden erbij (ik heb die natuurlijk) maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.

Dat is veel werk, weet ik, dus ok je moet maar zeggen of je er zin in hebt ;) denk dat het wel helpt dan namelijk
pi_148370058
Er is geen magisch stukje theorie helaas. Heel veel mensen denken ook 'als ik een modus speel, dan ben ik veel origineler en dát is de heilige graal tot een hit o.i.d.' Zo werkt het niet, het gaat erom wát je met bepaalde noten doet. We hebben het hier eens eerder over gehad volgend mij, maar er zijn zat stukken in basic C majeur die toch origineel klinken.

En het werkt als het goed klinkt, zo simpel is het.
In principe werkt elk akkoord, alleen ligt het aan de context of dat akkoord (hoe dissonant ook) of het tot z'n recht komt.

En onder een bepaalde melodie kun je idd oneindig veel soorten progressies spelen en vice versa. Dus weet nog niet exact wát je vraagt...

De sleutel tot succes, helaas. Maar ik weet wel obv ervaring en theoretische kennis welke akkoorden goed na elkaar klinken waarbij ook een stukje voice leading komt kijken, dus niet alleen welke akkoorden passen goed bij elkaar maar ook hoe die akkoorden het beste in elkaar vervloeien als het ware. En dan is het weer handig als je contrapunt een beetje beheerst; dat is alleen maar voice leading.

Dus...waar wil je exact een voorbeeld van? :)
pi_148370137
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 21:06 schreef kree het volgende:
mss heb ik nog wel wat namelijk, maar ok dan zal ik het eens posten als alleen melodie lijn op noten en dan zou ik graag eens zien wat dus de beste optie is als akkoorden erbij (ik heb die natuurlijk) maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.

Dat is veel werk, weet ik, dus ok je moet maar zeggen of je er zin in hebt ;) denk dat het wel helpt dan namelijk
Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.

Maar let wel: er is niet zoiets als beste optie. Beauty is in the eye of the beholder ;)
pi_148370233
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 21:25 schreef starla het volgende:

[..]

Ja ok, geen probleem. Ik kan je dan stap voor stap zeggen wat ik precies doe en welke harmonische functies ik toe pas.

Maar let wel: er is niet zoiets als beste optie. Beauty is in the eye of the beholder ;)
Ok duidelijk, nou dat volgt nog dan, ik zal wel wat opzoeken.
Thanks trouwens :)
  dinsdag 6 januari 2015 @ 05:31:14 #104
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_148380068
quote:
10s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:42 schreef Stratman het volgende:

[..]

Je bent autodidact maar je bent het verleerd Baaj? Hoe dan :')
geheugenproblemen, en dat het meer code door repetitie was dan compositie destijds.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_148380540
De resterende antwoorden:
Het interval tussen Ab en F# is een vermeerderde 6 of augmented 6 interval, dus het akkoord is een augmented 6th en in dit geval met een D (2) erbij wat de Franse variant is (wat je zou kunnen noteren als Fr+6).

De harmonische functie is vaak, maar niet altijd, de predominant, het leidt dus de dominant in. Alleen heeft een augmented 6th veel meer intrinsieke spanning dan een simpele iv of IV.

En dat is het doel geweest van die F# in Cm7#11 en enharmonisch de F# in Fm7b9 om een coherente harmonische structuur te bieden (anders komt die F# in de Fr+6 uit het niets en kan de luisteraar dus wat afschrikken). Tevens is het de leidtoon naar G waardoor de G majeur bijna als 'af' klinkt en de tonica lijkt. Maar dat wil ik niet dus ga ik subtiel naar de C middels een 'cadential 6/4' (tonica in 2de inversie > dominant > tonica). Doordat de tonica in 2de inversie is, heb je G als bastoon zoals in de dominant daarvoor en daarna wat een geleidelijke overgang geeft naar het uiteindelijke slotakkoord C majeur (wat je zou kunnen beschouwen als een Picardische terts). De cadential 6/4 is vrij basic en ontiegelijk veel gebruikt door klassieke componisten. Moet wel onderdeel zijn van je kennis mbt harmonieleer, dus bij dezen ;)

Dus al met al hebben we een stuk in C mineur met akkoorden: Cm7#11 - Fm7b9 - Fr+6 - G - C6/4 - G7 - C.

Als je het qua harmonische functies op de operatietafel legt en ontleedt zie je eigenlijk dat de hele progressie niets anders is dan een variant van een simpele i - iv - V of in majeur de ons aller bekende I - IV - V :P
pi_148387964
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 07:49 schreef starla het volgende:
De resterende antwoorden:
Het interval tussen Ab en F# is een vermeerderde 6 of augmented 6 interval, dus het akkoord is een augmented 6th en in dit geval met een D (2) erbij wat de Franse variant is (wat je zou kunnen noteren als Fr+6).

De harmonische functie is vaak, maar niet altijd, de predominant, het leidt dus de dominant in. Alleen heeft een augmented 6th veel meer intrinsieke spanning dan een simpele iv of IV.

En dat is het doel geweest van die F# in Cm7#11 en enharmonisch de F# in Fm7b9 om een coherente harmonische structuur te bieden (anders komt die F# in de Fr+6 uit het niets en kan de luisteraar dus wat afschrikken). Tevens is het de leidtoon naar G waardoor de G majeur bijna als 'af' klinkt en de tonica lijkt. Maar dat wil ik niet dus ga ik subtiel naar de C middels een 'cadential 6/4' (tonica in 2de inversie > dominant > tonica). Doordat de tonica in 2de inversie is, heb je G als bastoon zoals in de dominant daarvoor en daarna wat een geleidelijke overgang geeft naar het uiteindelijke slotakkoord C majeur (wat je zou kunnen beschouwen als een Picardische terts). De cadential 6/4 is vrij basic en ontiegelijk veel gebruikt door klassieke componisten. Moet wel onderdeel zijn van je kennis mbt harmonieleer, dus bij dezen ;)

Dus al met al hebben we een stuk in C mineur met akkoorden: Cm7#11 - Fm7b9 - Fr+6 - G - C6/4 - G7 - C.

Als je het qua harmonische functies op de operatietafel legt en ontleedt zie je eigenlijk dat de hele progressie niets anders is dan een variant van een simpele i - iv - V of in majeur de ons aller bekende I - IV - V :P
dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?
pi_148390578
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 13:55 schreef spierbal het volgende:

[..]

dit gaat mij dus echt ver de pet boven, maar zeer interresant! Hoelang heb je trouwens aan het conservatorium gezet?
Iets minder dan een jaar.
pi_148396497
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:18 schreef starla het volgende:

[..]

Iets minder dan een jaar.
maar de theorie kende je ook al deels daarvoor?
pi_148397706
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 18:03 schreef spierbal het volgende:

[..]

maar de theorie kende je ook al deels daarvoor?
Ja hoor. Altijd al into theorie geweest al vanaf m'n 16de ofzo want had toen een gitaarleraar die dat leuk bracht en mij enthousiasmeerde.

Dus vrij easy aangenomen voor de opleiding (compositie en productie) met als instrumentbeheersing gitaar, want je moet wel een instrument kunnen spelen (of zingen natuurlijk). Theorie-examen 'geaced' en praktijkexamen redelijk gedaan, maar speelde alleen eigen composities op gitaar en daarvan waren ze wel onder de indruk.
pi_148401518
Welk conservatorium heb je op gezeten trouwens?
pi_148403542
Prins Claus en uiteindelijk dus geneeskunde gedaan in Groningen.

Goede oude tijden *zucht van nostalgie* ;(
pi_148438153
Ik ben een boek over harmonieleer aan het studeren. Geschreven op een manier zodat het begrijpelijker en toegankelijker wordt.

Ik ben nu bij het hoofdstuk waarin de trappen worden beschreven. Er staat dat de dominant hetzelfde is wanneer de toonsoort in majeur of mineur staat. De dominant bestaat uit de kwint, septiem en secunde en bij majeur of mineur veranderen die tonen niet, dus de tonen van een dominant ook niet.

Ik begrijp dit niet. Als ik de tonica in mineur speel, klinkt het logisch om de dominant ook in mineur te spelen. Als de dominant in majeur gespeeld wordt, wat volgens het hoofdstuk de enige manier is, klopt het voor mijn gevoel niet.
pi_148440426
Het is niet te enige manier, maar 1 van de manieren.

Een majeur dominant geeft een veel sterkere 'push' naar de tonica dan een mineur variant.

Dus A7 - Dm is een veel sterkere cadens (zo niet de sterkste) dan Am7 of Am. Probeer maar op je instrument.

En een 'normale' dominant bevat geen secunde, dus snap niet wat je daarmee bedoelt...

Lees eens zin 2 van de OP....hoe zit dat met die G# in A mineur? Gaat er een belletje rinken? Je vraagt nu exact hetzelfde.

Want de dominant in A mineur is Em, E of E7 of een variant. Maar de E7 geeft een veel betere resolutie vanwege de G# die naar de A trekt dan een Em die een G heeft en minder sterk naar A trekt (halve toon vs hele toon). Daarom bestaat er ook zoiets als de harmonische mineur die al het M7 interval bevat, A harmonisch = A B C D E F G# A. Dáár leiden ze die dominant van af die gemeld wordt in het boek, maar het is zeker niet de enige optie.

Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha :D
pi_148440994
Als je de vorige delen leest staat het wat uitgebreider uitgelegd volgens mij.

Je haalt denk ik diatonisch en dominant door elkaar. Diatonisch = de noten van de toonladder bevattend. Dominant = het akkoord dat het sterkst naar de tonica wil. Deze twee zijn niet altijd hetzelfde. Een bII7 heeft ook een dominante functie (dus in A majeur de Bb7), maar die Bb zit niet in de A majeur toonladder.

Zoek dit verschil nog eens goed op.
pi_148441723
Haha het is lastig om te volgen die theorie hoor, ook uit boeken en filmpjes, zoals ik je zei.

Ik snap die secundaire dus ook ff niet nu, maar mss kan ie ff een paar fotootjes maken van zoals het in dat boek staat, dat helpt wellicht ;)
pi_148442549
Ik denk dat veel wel degelijk makkelijk is te begrijpen, maar je moet er wel even de moeite voor doen het te begrijpen.

Je kunt heel veel natuurkundeformules uit je kop leren, maar als je ze niet weet toe te passen, dan houdt het snel op.

Ik ben altijd bereid mensen te helpen, maar als ik dan dingen lees als secundes in dominanten denk ik: moet je écht niet helemáál bij het begin beginnen?

Dus weet wat noten zijn, hoe je intervallen benoemt, hoe je akkoorden bouwt, hoe je toonladders bouwt en ga je dán pas bezig houden met harmonieleer. Het is een kind van 1 leren te fietsen als het nog niet kan lopen.

Ook aan pulzarr de vraag:

Wat is het interval tussen de C# en de Db?

Als je hier al moeite mee hebt...begin helemaal opnieuw, dus bij: welke noten zijn er?
pi_148445660
Nou het probleem is dus, als je het zoekt op internet dan wordt je er in gegooid ergens halverwege, ik loop daar dan tegen aan omdat ik de basis mis enzo, kijk kopieren kunnen we allemaal, maar dan snap je het gewoon nog niet.

Ik probeer t ff met voorbeeldjes om te begrijpen dat helpt wel, volgt er nog 1 trouwens later, maar wist je al ;)

SPOILER

[ Bericht 28% gewijzigd door kree op 07-01-2015 21:49:47 ]
pi_148446570
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.

Een C#, waar noteer je die bijvoorbeeld in je partituur? (meerdere opties, maar noem maar ergens).
pi_148446805
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.

Een C#, waar noteer je die bijvoorbeeld in je partituur? (meerdere opties, maar noem maar ergens).
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.

Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.

En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.

Simpel voorbeeldje? ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door kree op 07-01-2015 22:10:11 ]
pi_148447120
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 21:43 schreef kree het volgende:
Nou het probleem is dus, als je het zoekt op internet dan wordt je er in gegooid ergens halverwege, ik loop daar dan tegen aan omdat ik de basis mis enzo, kijk kopieren kunnen we allemaal, maar dan snap je het gewoon nog niet.
Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.

Op internet wordt vaak een bepaald onderwerp behandeld zonder diepgang. Zelfs in veel boeken gebeurt dit. Zoals je vroeger op school woorden Frans moest stampen...prima. De grammatica (analoog aan harmonieleer) leerde je pas ook veel later.

Zo moet je het met muziektheorie ook zien. Eerst de basics erin stampen en dan leren toe te passen. En niet eerst toepassen en dan leren wat je überhaupt eigenlijk toepast. Harmonieleer is geen kattepis. Daar komt veel basale kennis bij kijken en als je die al niet weet, loop je vast ;)
pi_148447214
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:10 schreef starla het volgende:

[..]

Spijker op z'n kop. Daarom moet je ook voorafaan beginnen, bij het alfabet voordat je boeken leert schrijven.

Op internet wordt vaak een bepaald onderwerp behandeld zonder diepgang. Zelfs in veel boeken gebeurt dit. Zoals je vroeger op school woorden Frans moest stampen...prima. De grammatica (analoog aan harmonieleer) leerde je pas ook veel later.

Zo moet je het met muziektheorie ook zien. Eerst de basics erin stampen en dan leren toe te passen. En niet eerst toepassen en dan leren wat je überhaupt eigenlijk toepast. Harmonieleer is geen kattepis. Daar komt veel basale kennis bij kijken en als je die al niet weet, loop je vast ;)
helemaal mee eens ;)
pi_148447400
Beide methodes maken je geen slechtere of betere muzikant trouwens.

Maar ok voor mij zelf, zoek ik wel meer de theorie er achter eigenlijk omdat ik denk dat het handig is gewoon.
pi_148447461
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:04 schreef kree het volgende:

[..]

Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.

Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.

En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.

Simpel voorbeeldje? ;)

De eerste noot is een C#, akkoord?
De tweede noot is een Db, akkoord?

Staan ze op dezelfde hoogte, of zie je een hoogteverschil (interval) tussen deze twee noten?
pi_148447563
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef kree het volgende:
Beide methodes maken je geen slechtere of betere muzikant trouwens.

Maar ok voor mij zelf, zoek ik wel meer de theorie er achter eigenlijk omdat ik denk dat het handig is gewoon.
Nee, maar we hebben het hier ook niet over hoe goed je gitaar kunt spelen, hoeveel CD's je hebt uitgebracht en hoe creatief je bent. We hebben het hier over muziektheorie, daar staat los van hoe goed je bent als muzikant.
pi_148447642
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef starla het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De eerste noot is een C#, akkoord?
De tweede noot is een Db, akkoord?

Staan ze op dezelfde hoogte, of zie je een hoogteverschil (interval) tussen deze twee noten?
Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bouw dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag :)
pi_148447705
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:18 schreef kree het volgende:

[..]

Ja in noten wel, maar als ik nou een gewoon akkoord erop bij dan blijft het hetzelfde, meer uitleg graag :)
Je mag eerst zeggen welk interval het is :P
pi_148447896
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:19 schreef starla het volgende:

[..]

Je mag eerst zeggen welk interval het is :P
Simpel gezien, ik zie t als een halve noot verschil, ik heb dus ook vaak in partituren dan maar een simpele versie erbij geschreven, gewoon omdat t makkelijker is dan voor mij om te spelen, dat is muziektechnisch onwijs fout, iedereen zou me ophangen daarom die muziektheorie goed kent nl.

Dat snap ik dus, maar om het simpel te houden, voor het spelen maakt het niet echt uit of t als een # of b te noteren zelfde akkoord
pi_148447979
Ik volg t ff niet nu hahahaha ja sorry
pi_148448090
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?

En qua notitie maakt het wel uit, anders -zoals eerder gezegd- bestonden er geen dessen maar alleen cissen.

Een C mineur heeft bijvoorbeeld de noten:
C - Eb - G

Als je nu op de 3de trap een akkoord gaat bouwen, dan maak je er toch geen D# majeur van? Want dan gaat het al mis...want de D is een secunde, dus je bouwt op de vermeerdere 2de trap en niet de 3de trap.

Daarom is het verschil zo belangrijk, dat je met je medemuzikanten het over hetzelfde hebt.

[ Bericht 57% gewijzigd door starla op 07-01-2015 22:35:35 ]
pi_148448263
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
Nee, een halve noot verschil is C# en D en dus niet C# en Db. Het interval tussen een C# en een D# is een grote secunde, wat is dan het interval tussen een C# en een D en een C# en een Db?
Ik snap t niet, of ik nou een toonladder begin gewoon chromatisch van C# of Db, komt t zelfde uit, dan moet t dus met context te maken hebben ik zie dit ff echt niet hoor nu :)
pi_148448397
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:25 schreef starla het volgende:
C# en D is half
C# en Db, die volg ik niet dan wat interval dan? ik snap dit niet ;) help :)
pi_148448531
Ben ff helemaal in de war met termen nu, bedoel dus, bouw een toonladder op van die begin noten, das natuurlijk niet chromatisch opzich, maar gewoon de standaard toonladder toonsoort vanaf de basis noot dus, wat mis ik hier nu ff?
pi_148448665
pentatonisch denk ik dan, maarja ok denk daar nooit zo over na
pi_148448829
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil

C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil

C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
pi_148448988
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef starla het volgende:
Mij lijkt het toch niet zo'n geweldig boek als zoiets niet wordt uitgelegd haha :D
Het is een heel goed boek. Er zit ook een CD bij met luistervoorbeelden. Waarschijnlijk zal er later teruggekomen worden op wat jij uitlegt.

Er staat in de inleiding dat sommige dingen een beetje anders uitgelegd worden dan gebruikelijk is in de harmonieleer, omdat de schrijfster het dan begrijpelijker en toegankelijker kan maken. Op het conservatorium is het moeilijke kost.

Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.

Ik ben geen goede pianospeler. Ik wil vooral muziek componeren. Harmonieleer helpt mij om meer inzicht te krijgen. Voor zover ik het heb gelezen ben ik er wel wat op vooruit gegaan en ben ook aan het experimenteren met andere akkoorden en intervallen.

Het gaat overigens om dit boek:

pi_148449005
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en D# is een grote secunde = hele toon verschil

C# en D is een kleine secunde = halve toon verschil

Die eerste duidelijk, maar die laatste verminderen secunde, vanaf wat als je uit C?
pi_148449108
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
pi_148449162
Voorbeeldje in muziek en melodie en de verschillen er tussen, mja vraag wel veel hoor weet ik, maar ok als je er zin in hebt dus.
pi_148449730
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:42 schreef Pulzzar het volgende:
Over mijn vraag. Als ik die luistervoorbeelden hoor, klopt het wel. Maar het staat zo in contrast met wat ik voorheen kende.
Dat hoor ik vaker inderdaad en dat is dus het verschil tussen harmonieleer en strikte theorie, dat je overlap begint te merken tussen theorie en praktijk.
Dat je dus eigenlijk hetgeen dat je hoort begrijpt en kunt analyseren ipv louter afgaan op toonladdertjes e.d. Het is een whole different ballpark...

En dan komen vaak de vragen: hè, het nummer staat in C majeur, maar hij speelt een F mineur ipv een F majeur, wat is er aan de hand?

Nou, omdat de muzikant een mooie plagale cadens wil van iv naar I. Luister bijvoorbeeld eens creep van Radiohead. Die eindigt met IV - iv terug naar de I. Maar nondeju! Die F mineur stond niet in m'n boekje!

En als je dan kijkt wat de FUNCTIE is, dus waar harmonieleer om het hoekje komt kijken zie je dat het een mooie chromatische descenderende progressie is qua tertsen naar de kwint in de tonica (C - Cm - G met E - Eb - D). En dát is lekker voor het gehoor en dát is de functie van die iv in een majeur context terwijl 'het boekje' zegt IV ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 07-01-2015 23:03:34 ]
pi_148449876
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:44 schreef kree het volgende:
En het nut daar dus van dan? want snap wel wat je nu zegt, hoe pas je dit toe dan in theorie en praktijk?
Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
pi_148449993
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:02 schreef starla het volgende:

[..]

Wat ik in post 129 schreef: dat je allemaal over hetzelfde praat. Je 'hoort' geen verschil, maar dat zijn de conventies waar je je aan moet houden. Net zoals we in het Nederlands een hond een hond noemen en geen woefwafvierpootbeest. Dat is gewoon niet de conventie, that's all.
Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
pi_148450061
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:04 schreef kree het volgende:

[..]

Uitleg? mss is nog een handige vader jakob etc die ken iedereen, hoe werkt dat en hoe kan het anders op basis van theorie
Hoe bedoel je precies?
pi_148450365
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:06 schreef starla het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C

iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
pi_148450448
pi_148450563
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:13 schreef kree het volgende:

[..]

vader jakob harmoniseren en uitwerken in akkoorden ok kennen we allemaal begint vanaf C

iedereen die piano speelt kent die denk, want tis wel t eerste wat iedereen doet als kind en een piano, hoe werken we dit uit tot t volgende niveau logisch en begrijpelijk en leuk??
Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?

-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen :P
pi_148450640
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:

[..]

Ah ok, dus de melodie van vader Jakob met daaronder een niet te ingewikkelde harmonie waarbij ik stap voor stap aangeef waarom ik het akkoord kies en wat de harmonische functies zijn?
Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is. ;)

akkoorden dus daarbij mag alles natuurlijk, maar ok bedenk je ff dat mensen t mee moeten zingen dus, niet te gek
pi_148450681
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:19 schreef kree het volgende:

[..]

Jaaaah graag, het gaat niet om t liedje perce, maar dit is een simpele melodie.
Zal er zelf ook nog ff wat op bedenken en kijken dan wat t verschil is. ;)
Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd :)
pi_148450727
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:20 schreef starla het volgende:

[..]

Prima, doe ik morgen wel ff, nu slapie tijd :)
Topper thx :)
pi_148451805
Mozart dacht ik trouwens, maaja maakt niet uit t gaat ff om het muzikale deel nu ervan :)
pi_148454282
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:17 schreef starla het volgende:

[..]

-edit- dank voor de nootjes, ik was er anders niet uitgekomen :P
haha :D

Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.

Begint trouwens vanaf de basis.

Is wel een kijkje waard kree.
pi_148456061
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:

[..]

Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.

Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/

Moet beter kunnen :)

C5-G zou ik dus doen het hele nr als ik voor t blok gezet wordt om te begeleiden enzo. (zal niet de eerstw keer zijn :') )

dit is wel een voorbeeld, maar er zijn veel zelfde situaties die ik soms dus ook moet begeleiden voor veel man, maar ben nou benieuwd kan het met theorie en wat komt daar nou uit, of hoe vindt ik t zelf uit normaal, wat trouwens wel werkt hoor, maar ik wil het snappen ook, heb het idee nl dat ik t wel goed doe alleen snap t niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door kree op 08-01-2015 03:58:20 ]
pi_148456135
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 03:36 schreef kree het volgende:

[..]

Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/

Moet beter kunnen :)

C5-G zou ik dus doen het hele nr als ik voor t blok gezet wordt om te begeleiden enzo. (zal niet de eerstw keer zijn :') )

dit is wel een voorbeeld, maar er zijn veel zelfde situaties die ik soms dus ook moet begeleiden voor veel man, maar ben nou benieuwd kan het met theorie en wat komt daar nou uit, of hoe vindt ik t zelf uit normaal, wat trouwens wel werkt hoor, maar ik wil het snappen ook, heb het idee nl dat ik t wel goed doe alleen snap t niet.
tsja ik probeer je niet over te halen, maar als je die dingen via internet opzoekt krijg je een vluchtig antwoord, blijft niet hangen. Geen idee in hoeverre je het nodig hebt. Maar vanuit dat boek heb ik aardig wat kennis in de theorie erachter vergaard, en gaat ook rustig stap voor stap.

Moet hem alleen even nog een keer doorlezen :D
pi_148456929
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:

[..]

Voor dummies klinkt altijd een beetje denigrerend, maar begint écht helemaal bij het begin en kan absoluut geen kwaad. Dat legt iig een goede basis die je kunt uitbouwen met boeken en sites die meer diepgang bieden.

Die dolmetsch link begint ook helemaal bij het begin: noten, partituur etc. En gaat per hoofdstuk het steeds meer uitdiepen. Zeker een aanrader om deze een keer helemaal door te lezen; verl stof, maar erg nuttig.
pi_148473694
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:

quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde. :P

[ Bericht 37% gewijzigd door samthegreat5 op 08-01-2015 17:07:37 ]
pi_148474194
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

[..]

Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde. :P
Wat? leg eens uit, een C# of Db is precies t zelfde hoor qua freq bij mij hoor ik volg dit totaal niet nu.

Liedje uitwerken???? ;)
pi_148475864
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

[..]

Hehe...ad rem ;)

Maar ik ging vanzelfsprekend uit van een gelijkzwevende stemming (dus de 12 TET) en geen reine stemming (welke vorm dan ook) :)
pi_148476248
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 18:09 schreef starla het volgende:

[..]

Hehe...ad rem ;)

Maar ik ging vanzelfsprekend uit van een gelijkzwevende stemming (dus de 12 TET) en geen reine stemming (welke vorm dan ook) :)
Huehue, was ook flauw van me.
Klote jaarswisseling, mijn tinnitus is volgens mij erger geworden. En dat als muzikant. Een of andere debiel die een nitraat voor m'n neus gooide in een restaurant straat. The horror :'(
pi_148485784
Vader Jacob:

https://soundcloud.com/kurtkill/vader-jacob

We beginnen in C, dan kunnen we nog een C doen de volgende maat, maar dat is wat saai. Dus ik besluit een akkoord lijkend op de C te nemen en dat is Am7 (A C E G, eigenlijk een C met A als bas).

Dan krijgen we een stukje melodie met E - F - G. Beginnnoot = E, eindnoot = G. De F is versiering om van die E naar G te gaan dus ik besluit logischerwijs een Em te spelen. Omdat dit zich herhaalt is opnieuw een Em ook weer saai dus besluit ik de b5 te gebruiken en speel dus Edim. Dit geeft een chromatisch dalende hoogste noot in mijn harmonie en dat klinkt bijna altijd goed (in C de C, in Em de B, in Edim de Bb). Edim is een leuk akkoord om te spelen in C, want speel een C als laagste noot en we krijgen een C7.

Dan komt een snel stukje met G - A - G - F. Mij leek de F en de C wel goed te gebruiken, want die Edim fungeert als een substitutie voor die C7 en kun je daarom beschouwen als een secundaire dominant (de kwint/dominant van F is namelijk C) naar de predominant; F5 in dit geval want die A doet de melodie al, dus speel alleen een F - C diade.

Dan krijgen we na dat snelle stukje de E die naar C leidt. Nogmaals. Véél te eentonig. Dus besluit ik de Dm te spelen, omdat dat een mooi dissonant geluid geeft met die E (je krijgt een soort m9 feeling), terwijl die D tegelijk het afstapje is voor die C die volgt. En de C past prima in een Dm (want dat is gewoon Dm7).

Nu moeten we afronden. Als pre-dominant kies ik een bII6 omdat dat lekker een 'wrang' geluid geeft, blijven heerlijke akkoorden. En ze trekken als een tierelier naar de dominant vanwege de 'inward' en 'outward' resolutie. De Db wil omhoog naar de D in de dominant die volgt terwijl de Ab naar beneden wil naar de G. En dan volgt een simpele G als dominant om de C weer in te leiden.

Dus in C majeur:

C - Am7 - Em - Edim - F5 - Dm - F5 - Dm - bII6 - G - C ofwel:

I - vi - iii - (rootless) V/IV - IV - ii - IV - ii - bII6 - V - I

-edit- voor de goede orde: bII6 = F - Db - Ab

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 08-01-2015 22:46:43 ]
pi_148486928
En wat heb jij gemaakt Kree?

Hebben we ongeveer hetzelfde? :P
pi_148493879
Nog een paar tips mbt harmonieleer:

1) Het is goed om te weten dat akkoorden in 3 hoofdgroepen zijn onder te verdelen: tonica - predominant - dominant omdat ze 2 noten gemeenschappelijk hebben. In C majeur zijn de akkoorden die als tonica fungeren; de C ofwel échte tonica (CEG), de mediant Em (EGB; E en G gemeenschappelijk) en de submediant Am (ACE; C en E gemeenschappelijk). Je ziet dat ik deze ook allemaal gebruik in het eerste gedeelte.
De predominante functies zijn de supertonica (Dm) en subdominant (F) en de dominante functies zijn de dominant (G) en leidtoon/akkoord (Bdim). Hierdoor kun je een stuk dat qua melodie neigt naar dezelfde harmonie toch opleuken. Je ziet ook dat ik ze in die volgorde gebruik (paar akkoorden tonica, paar akkoorden predominant en uiteindelijk 1 dominant terug naar de tonica).

2) Chromatiek vindt het oor heerlijk vanwege de halve toonafstanden. Dit zijn dus subtiele melodielijnen die prettig zijn naar te luisteren. Dus schijt aan puur diatonisch spelen, schroom niet om non-diatonische chromatische noten te spelen. In het voorbeeld van mij begin ik op C en daal eigenlijk helemaal af naar G; wat ik al zei begint de harmonie met als hoogste noten C > B > Bb. Maar de Dm bevat nog de A. De Neapolitaanse 6 bevat de Ab en de dominant G bevat vanzelfsprekend de G.

Gebruik het niet te pas en te onpas, het moet wel een functie dienen en niet alleen chromatiek gebruiken óm de chrmatiek.

3) Kijk goed naar de melodie welke akkoorden deze kunnen impliceren. Een mooi voorbeeld is de eerder genoemde motief: E - F - G.
Beginnoot is E en het eindigt op een G, met de F als versiering. Die impliceert heel sterk een Em in dit geval. Die Edim werkt zoals ik eerder zei omdat deze een secundair dominante functie heeft naar de F. Het bijkomende voordeel is dat je geen dissonante tritone-interval meer hebt (die B in Em met de F in de melodie.

4) Gebruik op de juiste plekken consonanten en dissonanten. Een nummer beginnen of eindigen met een superdissonant akkoord werkt vaak niet.
Je begint thuis, gaat dan feesten en je eindigt weer thuis. Zo werkt het ook met harmonie; in mijn voorbeeld dus beginnen met C en eindigen met C. En de meer dissonante akkoorden zoals de Dm spelen onder een E - C motief kun je niet te lang aanhouden; klinkt niet prettig. Niet voor niets dat ik het dubbele tempo qua akkoordenwisseling gebruik. Een uitzondering is dissonantie aan het einde van een stuk of een lange motief. Die Neapolitaanse 6 hou ik daarom wél een hele maat aan. Zo is het ook geen enkel probleem om een bV/V (tritone-sub) lang aan te houden als voorlaatste akkoord als je eindigt op de tonica. Harmonie is niets anders dan spanning opbouwen die je op het einde op laat lossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')