Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/quote:Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:
[..]
haha
Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.
Begint trouwens vanaf de basis.
Is wel een kijkje waard kree.
tsja ik probeer je niet over te halen, maar als je die dingen via internet opzoekt krijg je een vluchtig antwoord, blijft niet hangen. Geen idee in hoeverre je het nodig hebt. Maar vanuit dat boek heb ik aardig wat kennis in de theorie erachter vergaard, en gaat ook rustig stap voor stap.quote:Op donderdag 8 januari 2015 03:36 schreef kree het volgende:
[..]
Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/
Moet beter kunnen
C5-G zou ik dus doen het hele nr als ik voor t blok gezet wordt om te begeleiden enzo. (zal niet de eerstw keer zijn)
dit is wel een voorbeeld, maar er zijn veel zelfde situaties die ik soms dus ook moet begeleiden voor veel man, maar ben nou benieuwd kan het met theorie en wat komt daar nou uit, of hoe vindt ik t zelf uit normaal, wat trouwens wel werkt hoor, maar ik wil het snappen ook, heb het idee nl dat ik t wel goed doe alleen snap t niet.
Voor dummies klinkt altijd een beetje denigrerend, maar begint écht helemaal bij het begin en kan absoluut geen kwaad. Dat legt iig een goede basis die je kunt uitbouwen met boeken en sites die meer diepgang bieden.quote:Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:
[..]
haha
Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.
Begint trouwens vanaf de basis.
Is wel een kijkje waard kree.
quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:
C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.
Wat? leg eens uit, een C# of Db is precies t zelfde hoor qua freq bij mij hoor ik volg dit totaal niet nu.quote:Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde.
Hehe...ad remquote:Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde.
Huehue, was ook flauw van me.quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:09 schreef starla het volgende:
[..]
Hehe...ad rem
Maar ik ging vanzelfsprekend uit van een gelijkzwevende stemming (dus de 12 TET) en geen reine stemming (welke vorm dan ook)
Haha thx.quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:54 schreef starla het volgende:
En wat heb jij gemaakt Kree?
Hebben we ongeveer hetzelfde?
Welkom en dank voor je bijdrage! Hou wel in gedachten dat niet iedereen hier piano speelt, dus gewoon een partituur posten is dan het handigstquote:Op vrijdag 9 januari 2015 13:06 schreef Sander_K het volgende:
Hoi allemaal! Heb de 3 muziekleer topics door zitten lezen, erg leuk, kan dr uren over praten/denken (en vooral doen!). Speel al sinds jong piano/keyboard/synthesizer en soms orgel en zit sinds kort weer op een jazzschool in rdam, om ehm, opnieuw te eiken en dingen uit te proberen die ik in de loop der jaren heb geleerd en gevonden. Ik zocht naar een forum waar ik -niet al te ingewikkeld- gewoon leuke akkoordprogressies en trucjes zou kunnen delen met anderen, en hopelijk zelf ook een hoop nieuwe te leren. Maar vond het lastig zo'n specifiek forum te vinden, dacht, laat ik hier dan eens aanhaken en een duit in 't zakje doen bij de Vader Jacob Tune![]()
Persoonlijk vind ik het mooi om het eerst klein te houden.. met zo min mogelijk noten, maximale harmonie bereiken. Dat klinkt eerst heel open (rootless), daarna kunnen de gaten altijd nog worden ingevuld met de resterende/ontbrekende noten.. en beetje bluesy klinkt het ook.
Voor de Vader Jacob tune zou ik bijv beginnen met hoogstens 2 a 3 noten met 2 handen:
RH: C - D - E - C - C - D - E - C
LH: * - B - Bb- * - A - Ab- G - * (bijna in zelfde octaaf, * = leegte. De eerste C's vallen óp elkaar, vandaar een * in LH)
Met die enkele noten in de linkerhand ontstaat een leidtoon die de progressie beetje verraad omdat het min of meer de 'significante' noten zijn.. je kan 't zo met niet al teveel moeite al herleiden > Cmaj - G - C7 - * - Dmin - Fmin6 - C / G ( 2e omkering van C)
De volgende bar voeg ik 1 extra noot toe aan de LH (vond het knap lastig om deze 2e bar interessant te maken..):
RH: E - F - G - * - E - F - G - *
LH1: D - Db- C - * - C - D - Db- D
LH2: Ab- * - A - G - * - Ab- A - *
In de volgende 2 barS daal ik met LH chromatisch met "terts-septiem-paartjes" (wordt zéér veel gebruikt in blues/jazz, handig 'gereedschap').
Ene keer vanaf F, dan vanaf E.. subtiel verschilletje
RH: G - A - G - F - E - C
LH1: F - E - Eb- D - Db- *
LH2: B - Bb- A - Ab- G - Gb
(Bas: G - * - F - * - A - Ab)
RH: G - A - G - F - E - C
LH1: E - EB- D - DB- C - *
LH2: Bb- * - Ab- G - Gb- Ab
(Bas: G - * - Bb- Eb - D -
Het einde van de laatste bar is gewoon Ebmaj, Dbmaj, Cmaj, en leuke(re) variant op de nogal clichématige Abmaj, Bbmaj, Cmaj. Hoorde dit einde vaak in de Gospeljazz hoek.
RH: C - G - C - * - C - G - C
LH1: F - E - Eb- E - G - F - E
LH2: * - * - * - * - Eb- Db- C
LH3: * - * - * - * - Bb- Ab- G
Tot zover even.. bovenstaande heb ik on-the-fly verzonnen zonder klavier in de buurthoop dat het zo klinkt als ik in m'n hoofd had. Wat me ook leuk lijkt, 1 lange moll-dur ervan maken.. heel Vader Jacob over F-molldur bijv (Fmin+maj7), geeft beetje spooky dreigende ondertoon.. (akkoord: F-Ab-C-E-G)
Hoi, als ik zou mogen helpen hier... het verschil tussen C# en Db is eigenlijk heel eenvoudig.. het heeft alles te maken met (inderdaad) de context én met of je in een stijgende of dalende lijn zit.quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:04 schreef kree het volgende:
[..]
Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.
Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.
En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.
Simpel voorbeeldje?
Welkom hierzo, nou zo te zien kun jij ook nog wel een beetje helpen hierquote:Op vrijdag 9 januari 2015 13:06 schreef Sander_K het volgende:
Hoi allemaal! Heb de 3 muziekleer topics door zitten lezen, erg leuk, kan dr uren over praten/denken (en vooral doen!). Speel al sinds jong piano/keyboard/synthesizer en soms orgel en zit sinds kort weer op een jazzschool in rdam,
ff klein knipje voor de lengte
Ja dat ben ik wel met je eens, kijk of ik kan spelen of niet dat is de vraag niet, lukt me namelijk prima.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 15:17 schreef Sander_K het volgende:
Hoi Kree! help graag als het om akkoorden enzo gaat.
Achja de theorie de theorie.. hehe ik denk dat het beetje zo werkt: Als je binnen de -voor jou- geeikte paden blijft, zegge de speelstyle die dicht bij je ligt, dan zal de theorie een minder grote rol spelen. Immers, die theorie zit al ingebed in hetgeen je speelt, je hebt door de jaren heen al eruit gefilterd wat niet werkt en gechecked e.d.. dat zit vast wel snor.
Ga je nu van jouw geeikte pad af, bijv. als je alles eens anders wilt voicen, of als je verrast ben door een wending of cadens die je nog niet eerder bent tegengekomen.. dan kan theorie weer om de hoek komen om je hier (opnieuw) te helpen om te eiken aan dat "nieuwe" waar je mee bezig bent. Als je bijv. nog nooit rootless voicings hebt gespeeld, gaat er letterlijk een wereld voor je open.. grofgezegd van Bar-Piano style naar HAP (harmonie aan de piano) zijn geloof ik de officiele termen. Het heeft bij mij heel lang geduurd om mn linkerhand los te wrikken van die basnoten, zonder theorie had het vast nog langer geduurd.
Grappige is, je zegt "of gewoon simpel zoals ik het zou doen"dat herken ik wel, ik zeg dan altijd tegen mezelf: Maar dat deed ik 10 jaar geleden écht nog niet, nú is het pas simpel omdat het in mijn systeem zit. Wat voor jou logisch is en klinkt hoeft dat absoluut niet voor een ander te zijn.. zo kan ik me bijv ook slecht voorstellen dat iemand niet kan fietsen
zelfde idee
Die conventies zijn nog steeds van toepassing jaquote:Op vrijdag 9 januari 2015 13:28 schreef Sander_K het volgende:
[..]
Hoi, als ik zou mogen helpen hier... het verschil tussen C# en Db is eigenlijk heel eenvoudig.. het heeft alles te maken met (inderdaad) de context én met of je in een stijgende of dalende lijn zit.
In bijv het Cmaj akkoord.. om daar een mineur van te maken moet je de terts verlagen < verlagen doe je in mollen en dus wordt dat C-Eb-G. Wil ik nu een verhoogde kwint, logischerwijs schrijf je dan C-E-G# en niet C-E-Ab < het is geen verlaagde 6.
En zo ook in melodien is het respectievelijk stijgend of dalend, kruizen of mollen, bovenop de al geldende kruizen en mollen van de tonica van het betreffende stukje ; zo kan er ook eens een herstelteken tussen zitten i.p.v. een kruis of een mol.
Zo ik heb ik het altijd geleerd en onthouden, of dat tegenwoordig allemaal nog zo is .. neem aan van wel. Correct me if i'm wrong
Owh komt goed hoor, ik hou het nog ff verborgen om t nou precies allemaal te lezen wat jullie zeggen, want dan beinvloed ik mezelf weer.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:15 schreef starla het volgende:
Hoop iig dat je de harmonie niet 'too much' vindt.
Volgens mij valt het ook reuzemee qua wat je hoort. Misschien lijkt het qua analyse wat ingewikkkeld, maar zeker een harmonie waarover prima te zingen valt volgens mij, dus geen gekke extensie-akkoorden, vrijwel alles diatonisch op 2 akkoorden na, dus moet te doen zijn.
Wat wel zo is, is dat je van de melodie -door de veranderde harmonie- een andere perceptie krijgt. Het klinkt minder als vader Jacob om maar zo te zeggen, maar dat is juist leuk. Althans, dat vind ik
haha natuurlijk. Ga jet sowoesp nog doen, maar ok er gebeuren even dingen nu voor mij zelf hoor, die me van het hele muziek maken afhouden.,quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:43 schreef starla het volgende:
Nou, Kree, gaat het nog in 2015 gebeuren?
quote:Op zaterdag 10 januari 2015 23:51 schreef kree het volgende:
[..]
haha natuurlijk. Ga jet sowoesp nog doen, maar ok er gebeuren even dingen nu voor mij zelf hoor, die me van het hele muziek maken afhouden.,
Dat is niet erg, maar ok vandaar de vertraging erin.
Ook zo mooi, mijn auto staat nog vol namelijk met onderhand een piano standaarden monitor boxen 3 ook echt mengpaneel en ok de kleine losse dingetjes noem ik niet eens, hahahha da\m'n soms denk ik echt ff het verkeerde instrument gekozen als ik een fluitiste bv met een klein koffertje aan zie komen.![]()
Echt hoor, hier kan ik een boek over schrijven onderhand dat soort dingen, maar ok dan ga ik heel oftopic zeg maar, als iemand wil lachen enzo ook erom vraag maar
Maarja acht risico van t vak zullen we maar zeggen
edit 1
Trappen altijd leuk en tig keer op en neer voor je je spullen hebt neergezet
edit 2
Kabeltjes vergeten ( bv sustain pedaal ook)
edit 3
kan nniet eens beginnen met hoe het te vertellen dit alles, verdomme zeg hahaha en dan een fluitiste met 1 klein koffertje aan zien komen en van zo. ik zit kunnen we gaan spelen:'):'):'):')
edit 4
Is dat ik niet wil vloeken enzo maar een gvd zal er mooi achter passen dit alles
edit 5
Zangeressen ook of zangers, die zijn t ergste, microfoon heb ik toch mee??? tuurlijk de hele rest regegeld iemand anders wel dan ofzo.
Ja jongens t zit diep dit hahahaha
Weet ik toch, hoop dat jullie erom lachen.'quote:
Ik ken het hoor. Sjouwen met dat klotespul.. heen en terug.quote:Op zondag 11 januari 2015 00:38 schreef kree het volgende:
[..]
Weet ik toch, hoop dat jullie erom lachen.'
Daarom vertel ik het, t heeft natuurlijk zowat niks met het topic te maken
thxquote:Op zondag 11 januari 2015 00:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik ken het hoor. Sjouwen met dat klotespul.. heen en terug.
[ afbeelding ]
Je kon er wel om lachen dus?quote:
Gelukkig daarom vertelde ik het ookquote:
Ja dat dacht ik ook, ff een kleine escapade van mijquote:Op zondag 11 januari 2015 01:25 schreef starla het volgende:
Ach, af en toe een uitstapje moet kunnen toch?
Maar moet geen SC worden idd.
nou proberen kan altijd natuurlijk, maar ok weet niet of t gaat werkenquote:Op zondag 11 januari 2015 01:47 schreef starla het volgende:
Een muziektheorie SC is wel een aardig idee, wellicht bij meer klanten en vaste mensen.
Hebben al een aardig clubje overigens
volgens mij niet, wel specifiek over gitaristen en blabla ,muziek dingen, maar ok even kijken of mods vragen eerst denk ikquote:
Is het neurologenbestaan zo saai?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 12:41 schreef starla het volgende:
Nou komaan Kree, ik wacht met smart op de door jou gekozen harmonie onder Vader Jacob
Nou, als ik eerlijk moet zijn is muziek > neurologie...quote:Op dinsdag 13 januari 2015 17:47 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Is het neurologenbestaan zo saai?
Ik zal het ze niet vertellen.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 18:25 schreef starla het volgende:
[..]
Nou, als ik eerlijk moet zijn is muziek > neurologie...
Maar laat het m'n bazen niet horen
Een stuk is majeur als het tonen (of akkoorden van tonen) gebruikt die in een majeurladder voorkomen, en op dezelfde manier moet een stuk mineur zijn bij gebruik van tonen uit mineurladders. Beide ontstaan door een grondtoon te kiezen uit onze 12 tonen C C# D D# E F F# G G# A A# B en daar volgens een patroon van hele (1 toonafstand) of halve (1/2 toonafstand) intervallen de corresponderende ladder van 7 noten van te maken.quote:
Ik denk niet dat ik dit begrijp, tenzij je bedoelt dat de grondtoon de tonaliteit bepaalt - dus als de grondtoon C is, komt er per definitie een toonladder van C aan?quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:57 schreef starla het volgende:
Nee, de tonaliteit wordt door slechts 1 noot uit de toonladder bepaald. De rest kan variëren qua toonafstanden, dus daar kun je niet op varen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |