abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148456061
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:

[..]

haha :D

Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.

Begint trouwens vanaf de basis.

Is wel een kijkje waard kree.
Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/

Moet beter kunnen :)

C5-G zou ik dus doen het hele nr als ik voor t blok gezet wordt om te begeleiden enzo. (zal niet de eerstw keer zijn :') )

dit is wel een voorbeeld, maar er zijn veel zelfde situaties die ik soms dus ook moet begeleiden voor veel man, maar ben nou benieuwd kan het met theorie en wat komt daar nou uit, of hoe vindt ik t zelf uit normaal, wat trouwens wel werkt hoor, maar ik wil het snappen ook, heb het idee nl dat ik t wel goed doe alleen snap t niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door kree op 08-01-2015 03:58:20 ]
Do what you love, love what you do!
pi_148456135
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 03:36 schreef kree het volgende:

[..]

Ja thanks, van die boeken ben ik onderhand niet zo fan meer van, t geeft wel nuttige info nl, maar volg t niet, dit is simpeler, kan je nu al vertellen dat liedje zou voor t merendeel C zijn dus, maar ok dat wordt wel heel saai/

Moet beter kunnen :)

C5-G zou ik dus doen het hele nr als ik voor t blok gezet wordt om te begeleiden enzo. (zal niet de eerstw keer zijn :') )

dit is wel een voorbeeld, maar er zijn veel zelfde situaties die ik soms dus ook moet begeleiden voor veel man, maar ben nou benieuwd kan het met theorie en wat komt daar nou uit, of hoe vindt ik t zelf uit normaal, wat trouwens wel werkt hoor, maar ik wil het snappen ook, heb het idee nl dat ik t wel goed doe alleen snap t niet.
tsja ik probeer je niet over te halen, maar als je die dingen via internet opzoekt krijg je een vluchtig antwoord, blijft niet hangen. Geen idee in hoeverre je het nodig hebt. Maar vanuit dat boek heb ik aardig wat kennis in de theorie erachter vergaard, en gaat ook rustig stap voor stap.

Moet hem alleen even nog een keer doorlezen :D
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148456929
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 01:06 schreef spierbal het volgende:

[..]

haha :D

Btw in het boek muziektheorie voor dummies staat er aardig uitgelegd wat al die intervallen zijn met verminderde secunde, overmatig, reine etc.

Begint trouwens vanaf de basis.

Is wel een kijkje waard kree.
Voor dummies klinkt altijd een beetje denigrerend, maar begint écht helemaal bij het begin en kan absoluut geen kwaad. Dat legt iig een goede basis die je kunt uitbouwen met boeken en sites die meer diepgang bieden.

Die dolmetsch link begint ook helemaal bij het begin: noten, partituur etc. En gaat per hoofdstuk het steeds meer uitdiepen. Zeker een aanrader om deze een keer helemaal door te lezen; verl stof, maar erg nuttig.
I feel kinda Locrian today
pi_148473694
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:38 schreef starla het volgende:

C# en Db is een verminderde secunde = geen toon verschil
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:00 schreef starla het volgende:
En dat bedoel ik dus haha; C# en Db zijn niet hetzelfde anders heetten ze beiden wel C#. Ze hebben dezelfde frequenties, maar dat maakt het niet dezelfde noot.
Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde. :P

[ Bericht 37% gewijzigd door samthegreat5 op 08-01-2015 17:07:37 ]
pi_148474194
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

[..]

Ze hebben niet dezelfde frequentie, alleen op instrumenten met een getempereerde stemming is dat zo. Daarbij is het interval tussen C# en Db enharmonisch ook een reine prime, niet alleen verminderde secunde. :P
Wat? leg eens uit, een C# of Db is precies t zelfde hoor qua freq bij mij hoor ik volg dit totaal niet nu.

Liedje uitwerken???? ;)
pi_148475864
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 17:01 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

[..]

Hehe...ad rem ;)

Maar ik ging vanzelfsprekend uit van een gelijkzwevende stemming (dus de 12 TET) en geen reine stemming (welke vorm dan ook) :)
pi_148476248
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 18:09 schreef starla het volgende:

[..]

Hehe...ad rem ;)

Maar ik ging vanzelfsprekend uit van een gelijkzwevende stemming (dus de 12 TET) en geen reine stemming (welke vorm dan ook) :)
Huehue, was ook flauw van me.
Klote jaarswisseling, mijn tinnitus is volgens mij erger geworden. En dat als muzikant. Een of andere debiel die een nitraat voor m'n neus gooide in een restaurant straat. The horror :'(
pi_148485784
Vader Jacob:

https://soundcloud.com/kurtkill/vader-jacob

We beginnen in C, dan kunnen we nog een C doen de volgende maat, maar dat is wat saai. Dus ik besluit een akkoord lijkend op de C te nemen en dat is Am7 (A C E G, eigenlijk een C met A als bas).

Dan krijgen we een stukje melodie met E - F - G. Beginnnoot = E, eindnoot = G. De F is versiering om van die E naar G te gaan dus ik besluit logischerwijs een Em te spelen. Omdat dit zich herhaalt is opnieuw een Em ook weer saai dus besluit ik de b5 te gebruiken en speel dus Edim. Dit geeft een chromatisch dalende hoogste noot in mijn harmonie en dat klinkt bijna altijd goed (in C de C, in Em de B, in Edim de Bb). Edim is een leuk akkoord om te spelen in C, want speel een C als laagste noot en we krijgen een C7.

Dan komt een snel stukje met G - A - G - F. Mij leek de F en de C wel goed te gebruiken, want die Edim fungeert als een substitutie voor die C7 en kun je daarom beschouwen als een secundaire dominant (de kwint/dominant van F is namelijk C) naar de predominant; F5 in dit geval want die A doet de melodie al, dus speel alleen een F - C diade.

Dan krijgen we na dat snelle stukje de E die naar C leidt. Nogmaals. Véél te eentonig. Dus besluit ik de Dm te spelen, omdat dat een mooi dissonant geluid geeft met die E (je krijgt een soort m9 feeling), terwijl die D tegelijk het afstapje is voor die C die volgt. En de C past prima in een Dm (want dat is gewoon Dm7).

Nu moeten we afronden. Als pre-dominant kies ik een bII6 omdat dat lekker een 'wrang' geluid geeft, blijven heerlijke akkoorden. En ze trekken als een tierelier naar de dominant vanwege de 'inward' en 'outward' resolutie. De Db wil omhoog naar de D in de dominant die volgt terwijl de Ab naar beneden wil naar de G. En dan volgt een simpele G als dominant om de C weer in te leiden.

Dus in C majeur:

C - Am7 - Em - Edim - F5 - Dm - F5 - Dm - bII6 - G - C ofwel:

I - vi - iii - (rootless) V/IV - IV - ii - IV - ii - bII6 - V - I

-edit- voor de goede orde: bII6 = F - Db - Ab

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 08-01-2015 22:46:43 ]
pi_148486928
En wat heb jij gemaakt Kree?

Hebben we ongeveer hetzelfde? :P
pi_148493879
Nog een paar tips mbt harmonieleer:

1) Het is goed om te weten dat akkoorden in 3 hoofdgroepen zijn onder te verdelen: tonica - predominant - dominant omdat ze 2 noten gemeenschappelijk hebben. In C majeur zijn de akkoorden die als tonica fungeren; de C ofwel échte tonica (CEG), de mediant Em (EGB; E en G gemeenschappelijk) en de submediant Am (ACE; C en E gemeenschappelijk). Je ziet dat ik deze ook allemaal gebruik in het eerste gedeelte.
De predominante functies zijn de supertonica (Dm) en subdominant (F) en de dominante functies zijn de dominant (G) en leidtoon/akkoord (Bdim). Hierdoor kun je een stuk dat qua melodie neigt naar dezelfde harmonie toch opleuken. Je ziet ook dat ik ze in die volgorde gebruik (paar akkoorden tonica, paar akkoorden predominant en uiteindelijk 1 dominant terug naar de tonica).

2) Chromatiek vindt het oor heerlijk vanwege de halve toonafstanden. Dit zijn dus subtiele melodielijnen die prettig zijn naar te luisteren. Dus schijt aan puur diatonisch spelen, schroom niet om non-diatonische chromatische noten te spelen. In het voorbeeld van mij begin ik op C en daal eigenlijk helemaal af naar G; wat ik al zei begint de harmonie met als hoogste noten C > B > Bb. Maar de Dm bevat nog de A. De Neapolitaanse 6 bevat de Ab en de dominant G bevat vanzelfsprekend de G.

Gebruik het niet te pas en te onpas, het moet wel een functie dienen en niet alleen chromatiek gebruiken óm de chrmatiek.

3) Kijk goed naar de melodie welke akkoorden deze kunnen impliceren. Een mooi voorbeeld is de eerder genoemde motief: E - F - G.
Beginnoot is E en het eindigt op een G, met de F als versiering. Die impliceert heel sterk een Em in dit geval. Die Edim werkt zoals ik eerder zei omdat deze een secundair dominante functie heeft naar de F. Het bijkomende voordeel is dat je geen dissonante tritone-interval meer hebt (die B in Em met de F in de melodie.

4) Gebruik op de juiste plekken consonanten en dissonanten. Een nummer beginnen of eindigen met een superdissonant akkoord werkt vaak niet.
Je begint thuis, gaat dan feesten en je eindigt weer thuis. Zo werkt het ook met harmonie; in mijn voorbeeld dus beginnen met C en eindigen met C. En de meer dissonante akkoorden zoals de Dm spelen onder een E - C motief kun je niet te lang aanhouden; klinkt niet prettig. Niet voor niets dat ik het dubbele tempo qua akkoordenwisseling gebruik. Een uitzondering is dissonantie aan het einde van een stuk of een lange motief. Die Neapolitaanse 6 hou ik daarom wél een hele maat aan. Zo is het ook geen enkel probleem om een bV/V (tritone-sub) lang aan te houden als voorlaatste akkoord als je eindigt op de tonica. Harmonie is niets anders dan spanning opbouwen die je op het einde op laat lossen.
pi_148497122
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 22:54 schreef starla het volgende:
En wat heb jij gemaakt Kree?

Hebben we ongeveer hetzelfde? :P
Haha thx.

Ik zal het nog even niet lezen maar dan eens mijn eigen idee erop maken zoals ik t normaal zeg maar zou doen als ik alleen een melodie krijg. Dat gaat dan niet op theoretische kennis en analyseren maar zoals ik t denk gewoon.

Volgt nog :)
pi_148500959
Hoop iig dat je de harmonie niet 'too much' vindt.
Volgens mij valt het ook reuzemee qua wat je hoort. Misschien lijkt het qua analyse wat ingewikkkeld, maar zeker een harmonie waarover prima te zingen valt volgens mij, dus geen gekke extensie-akkoorden, vrijwel alles diatonisch op 2 akkoorden na, dus moet te doen zijn.

Wat wel zo is, is dat je van de melodie -door de veranderde harmonie- een andere perceptie krijgt. Het klinkt minder als vader Jacob om maar zo te zeggen, maar dat is juist leuk. Althans, dat vind ik :P
pi_148502921
Hoi allemaal! Heb de 3 muziekleer topics door zitten lezen, erg leuk, kan dr uren over praten/denken (en vooral doen!). Speel al sinds jong piano/keyboard/synthesizer en soms orgel en zit sinds kort weer op een jazzschool in rdam, om ehm, opnieuw te eiken en dingen uit te proberen die ik in de loop der jaren heb geleerd en gevonden. Ik zocht naar een forum waar ik -niet al te ingewikkeld- gewoon leuke akkoordprogressies en trucjes zou kunnen delen met anderen, en hopelijk zelf ook een hoop nieuwe te leren. Maar vond het lastig zo'n specifiek forum te vinden, dacht, laat ik hier dan eens aanhaken en een duit in 't zakje doen bij de Vader Jacob Tune :)

Persoonlijk vind ik het mooi om het eerst klein te houden.. met zo min mogelijk noten, maximale harmonie bereiken. Dat klinkt eerst heel open (rootless), daarna kunnen de gaten altijd nog worden ingevuld met de resterende/ontbrekende noten.. en beetje bluesy klinkt het ook.

Voor de Vader Jacob tune zou ik bijv beginnen met hoogstens 2 a 3 noten met 2 handen:

RH: C - D - E - C - C - D - E - C
LH: * - B - Bb- * - A - Ab- G - * (bijna in zelfde octaaf, * = leegte. De eerste C's vallen óp elkaar, vandaar een * in LH)

Met die enkele noten in de linkerhand ontstaat een leidtoon die de progressie beetje verraad omdat het min of meer de 'significante' noten zijn.. je kan 't zo met niet al teveel moeite al herleiden > Cmaj - G - C7 - * - Dmin - Fmin6 - C / G ( 2e omkering van C)

De volgende bar voeg ik 1 extra noot toe aan de LH (vond het knap lastig om deze 2e bar interessant te maken..):

RH: E - F - G - * - E - F - G - *
LH: D - Db- C - * - C - D - Db- D
LH: Ab- * - A - G - * - Ab - A - *

In de volgende 2 barS daal ik met LH chromatisch met "terts-septiem-paartjes" (wordt zéér veel gebruikt in blues/jazz, handig 'gereedschap').
Ene keer vanaf F, dan vanaf E.. subtiel verschilletje

RH: G - A - G - F - E - C
LH1: F - E - Eb- D - Db- *
LH2: B - Bb- A - Ab- G - Gb
(Bas: G - * - F - * - A - Ab)

LH1: E - Eb- D - Db- C - *
LH2: Bb- * - Ab- G - Gb- Ab
(Bas: G - * - Bb- Eb - D - * )

Het einde van de laatste bar is gewoon Ebmaj, Dbmaj, Cmaj, en leuke(re) variant op de nogal clichématige Abmaj, Bbmaj, Cmaj. Hoorde dit einde vaak in de Gospeljazz hoek.

RH: C - G - C - * - C - G - C
LH1:F - E - Eb- E - G - F - E
LH2: * - * - * - * - Eb- Db- C
LH3: * - * - * - * - Bb- Ab- G

Tot zover even.. bovenstaande heb ik on-the-fly verzonnen zonder klavier in de buurt :) hoop dat het zo klinkt als ik in m'n hoofd had. Wat me ook leuk lijkt, 1 lange moll-dur ervan maken.. heel Vader Jacob over F-molldur bijv (Fmin+maj7), geeft beetje spooky dreigende ondertoon.. (akkoord: F-Ab-C-E-G)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sander_K op 09-01-2015 13:15:12 ]
pi_148503230
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:06 schreef Sander_K het volgende:
Hoi allemaal! Heb de 3 muziekleer topics door zitten lezen, erg leuk, kan dr uren over praten/denken (en vooral doen!). Speel al sinds jong piano/keyboard/synthesizer en soms orgel en zit sinds kort weer op een jazzschool in rdam, om ehm, opnieuw te eiken en dingen uit te proberen die ik in de loop der jaren heb geleerd en gevonden. Ik zocht naar een forum waar ik -niet al te ingewikkeld- gewoon leuke akkoordprogressies en trucjes zou kunnen delen met anderen, en hopelijk zelf ook een hoop nieuwe te leren. Maar vond het lastig zo'n specifiek forum te vinden, dacht, laat ik hier dan eens aanhaken en een duit in 't zakje doen bij de Vader Jacob Tune :)

Persoonlijk vind ik het mooi om het eerst klein te houden.. met zo min mogelijk noten, maximale harmonie bereiken. Dat klinkt eerst heel open (rootless), daarna kunnen de gaten altijd nog worden ingevuld met de resterende/ontbrekende noten.. en beetje bluesy klinkt het ook.

Voor de Vader Jacob tune zou ik bijv beginnen met hoogstens 2 a 3 noten met 2 handen:

RH: C - D - E - C - C - D - E - C
LH: * - B - Bb- * - A - Ab- G - * (bijna in zelfde octaaf, * = leegte. De eerste C's vallen óp elkaar, vandaar een * in LH)

Met die enkele noten in de linkerhand ontstaat een leidtoon die de progressie beetje verraad omdat het min of meer de 'significante' noten zijn.. je kan 't zo met niet al teveel moeite al herleiden > Cmaj - G - C7 - * - Dmin - Fmin6 - C / G ( 2e omkering van C)

De volgende bar voeg ik 1 extra noot toe aan de LH (vond het knap lastig om deze 2e bar interessant te maken..):

RH: E - F - G - * - E - F - G - *
LH1: D - Db- C - * - C - D - Db- D
LH2: Ab- * - A - G - * - Ab- A - *

In de volgende 2 barS daal ik met LH chromatisch met "terts-septiem-paartjes" (wordt zéér veel gebruikt in blues/jazz, handig 'gereedschap').
Ene keer vanaf F, dan vanaf E.. subtiel verschilletje

LH1: F - E - Eb- D - Db- *
LH2: B - Bb- A - Ab- G - Gb
(Bas: G - * - F - * - A - Ab)

LH1: E - EB- D - DB- C - *
LH2: Bb- * - Ab- G - Gb- Ab
(Bas: G - * - Bb- Eb - D - *)

Het einde van de laatste bar is gewoon Ebmaj, Dbmaj, Cmaj, en leuke(re) variant op de nogal clichématige Abmaj, Bbmaj, Cmaj. Hoorde dit einde vaak in de Gospeljazz hoek.

RH: C - G - C - * - C - G - C
LH1: F - E - Eb- E - G - F - E
LH2: * - * - * - * - Eb- Db- C
LH3: * - * - * - * - Bb- Ab- G

Tot zover even.. bovenstaande heb ik on-the-fly verzonnen zonder klavier in de buurt :) hoop dat het zo klinkt als ik in m'n hoofd had. Wat me ook leuk lijkt, 1 lange moll-dur ervan maken.. heel Vader Jacob over F-molldur bijv (Fmin+maj7), geeft beetje spooky dreigende ondertoon.. (akkoord: F-Ab-C-E-G)
Welkom en dank voor je bijdrage! Hou wel in gedachten dat niet iedereen hier piano speelt, dus gewoon een partituur posten is dan het handigst ;) En voor de niet-notenlezers de akkoorden benoemen en welke inversie enzo :)

Ik had trouwens van die laatste Db een Db7 gemaakt om een tritone-sub te krijgen en nét iets meer 'push' naar de C door die B erbij. Maar ieder z'n ding natuurlijk ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 09-01-2015 13:21:06 ]
pi_148503263
Ah je heb gelijk, dat schrijft ook stukken makkelijker dan die stomme streepjes enzo.. 't valt niet lekker onder elkaar, leest rottig dus prima! doe ik voortaan ;)
pi_148503760
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:04 schreef kree het volgende:

[..]

Ok nou leg die eens verder uit, bedoel de noot is hetzelfde dus.

Een interval is er niet tussen, de verdere theorie is anders dat snap ik wel.

En hoe ik het zou noteren, waar ie hoort in de notenbalk, t kan dus een D zijn of een C maar dat hangt van de toonsoort af, of noem t t voorschrift met mollen en kruizen, tenzij t een speciale noot is die toevallig verhoogt of verlaagd is.

Simpel voorbeeldje? ;)
Hoi, als ik zou mogen helpen hier... het verschil tussen C# en Db is eigenlijk heel eenvoudig.. het heeft alles te maken met (inderdaad) de context én met of je in een stijgende of dalende lijn zit.

In bijv het Cmaj akkoord.. om daar een mineur van te maken moet je de terts verlagen < verlagen doe je in mollen en dus wordt dat C-Eb-G. Wil ik nu een verhoogde kwint, logischerwijs schrijf je dan C-E-G# en niet C-E-Ab < het is geen verlaagde 6.

En zo ook in melodien is het respectievelijk stijgend of dalend, kruizen of mollen, bovenop de al geldende kruizen en mollen van de tonica van het betreffende stukje ; zo kan er ook eens een herstelteken tussen zitten i.p.v. een kruis of een mol.

Zo ik heb ik het altijd geleerd en onthouden, of dat tegenwoordig allemaal nog zo is .. neem aan van wel. Correct me if i'm wrong ;)
pi_148508364
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:06 schreef Sander_K het volgende:
Hoi allemaal! Heb de 3 muziekleer topics door zitten lezen, erg leuk, kan dr uren over praten/denken (en vooral doen!). Speel al sinds jong piano/keyboard/synthesizer en soms orgel en zit sinds kort weer op een jazzschool in rdam,

ff klein knipje voor de lengte :)
Welkom hierzo, nou zo te zien kun jij ook nog wel een beetje helpen hier :)
Helemaal top.

Ik lees expres even niet alles nu over het vader jacob liedje, want anders dan beinvloed ik weer mijn eigen idee over zoals ik het zou doen.

En ben dus juist benieuwd naar of het verschild ofzo als je zoiets op basis van theorie doet, of gewoon simpel zoals ik het zou doen, daar komen natuurlijk overeenkomsten in voor dan, want er zijn gewoon logische dingen die altijd het zelfde gaan (of althans meestal)

Maargoed mijn versie volgt nog, heb er nog even nu geen tijd voor :)
pi_148508718
En trouwens ook wat starla zegt, ik zie het graag als leadsheat met akkoorden, iederen kan wel vragen hoe dan een bepaald akkoord opgebouwd moet worden als ze het willen weten.

Ik heb daar geen moeite mee, dus hoef niet perce linker en rechterhand te hebben voor piano in noten.
Tenzij het om een "voicing"gaat van een akkoord :)
pi_148508823
Hoi Kree! help graag als het om akkoorden enzo gaat.

Achja de theorie de theorie.. hehe ik denk dat het beetje zo werkt: Als je binnen de -voor jou- geeikte paden blijft, zegge de speelstyle die dicht bij je ligt, dan zal de theorie een minder grote rol spelen. Immers, die theorie zit al ingebed in hetgeen je speelt, je hebt door de jaren heen al eruit gefilterd wat niet werkt en gechecked e.d.. dat zit vast wel snor.

Ga je nu van jouw geeikte pad af, bijv. als je alles eens anders wilt voicen, of als je verrast ben door een wending of cadens die je nog niet eerder bent tegengekomen.. dan kan theorie weer om de hoek komen om je hier (opnieuw) te helpen om te eiken aan dat "nieuwe" waar je mee bezig bent. Als je bijv. nog nooit rootless voicings hebt gespeeld, gaat er letterlijk een wereld voor je open.. grofgezegd van Bar-Piano style naar HAP (harmonie aan de piano) zijn geloof ik de officiele termen. Het heeft bij mij heel lang geduurd om mn linkerhand los te wrikken van die basnoten, zonder theorie had het vast nog langer geduurd.

Grappige is, je zegt "of gewoon simpel zoals ik het zou doen" :) dat herken ik wel, ik zeg dan altijd tegen mezelf: Maar dat deed ik 10 jaar geleden écht nog niet, nú is het pas simpel omdat het in mijn systeem zit. Wat voor jou logisch is en klinkt hoeft dat absoluut niet voor een ander te zijn.. zo kan ik me bijv ook slecht voorstellen dat iemand niet kan fietsen ;) zelfde idee

[ Bericht 9% gewijzigd door Sander_K op 09-01-2015 15:22:48 ]
pi_148510324
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 15:17 schreef Sander_K het volgende:
Hoi Kree! help graag als het om akkoorden enzo gaat.

Achja de theorie de theorie.. hehe ik denk dat het beetje zo werkt: Als je binnen de -voor jou- geeikte paden blijft, zegge de speelstyle die dicht bij je ligt, dan zal de theorie een minder grote rol spelen. Immers, die theorie zit al ingebed in hetgeen je speelt, je hebt door de jaren heen al eruit gefilterd wat niet werkt en gechecked e.d.. dat zit vast wel snor.

Ga je nu van jouw geeikte pad af, bijv. als je alles eens anders wilt voicen, of als je verrast ben door een wending of cadens die je nog niet eerder bent tegengekomen.. dan kan theorie weer om de hoek komen om je hier (opnieuw) te helpen om te eiken aan dat "nieuwe" waar je mee bezig bent. Als je bijv. nog nooit rootless voicings hebt gespeeld, gaat er letterlijk een wereld voor je open.. grofgezegd van Bar-Piano style naar HAP (harmonie aan de piano) zijn geloof ik de officiele termen. Het heeft bij mij heel lang geduurd om mn linkerhand los te wrikken van die basnoten, zonder theorie had het vast nog langer geduurd.

Grappige is, je zegt "of gewoon simpel zoals ik het zou doen" :) dat herken ik wel, ik zeg dan altijd tegen mezelf: Maar dat deed ik 10 jaar geleden écht nog niet, nú is het pas simpel omdat het in mijn systeem zit. Wat voor jou logisch is en klinkt hoeft dat absoluut niet voor een ander te zijn.. zo kan ik me bijv ook slecht voorstellen dat iemand niet kan fietsen ;) zelfde idee
Ja dat ben ik wel met je eens, kijk of ik kan spelen of niet dat is de vraag niet, lukt me namelijk prima.
Maar ik zie ook in dat ik toch een stukje basis mis die me gewoon nooit geleerd is.
Muziek maken is natuurlijk nooit een kwestie van alleen theorie, maar ik zie wel in dat het mij nog een soort van kan helpen erbij om beter te worden.

Dat is ook een beetje het hele doel van dit topic natuurlijk.

IK heb namelijk zat keren gehad van kreeg alleen een melodie en zoek t uit, ok ik zoek daar wel akkoorden bij die dan ook werken, maar dan vroeg ik me altijd af, hmmsss t kan denk beter ofzo of er zijn handigheidjes om het makkelijker te maken, dat zoek ik een beetje.

Vadaar ook ff vader jacob als voorbeeld, tis natuurlijk t sufste ooit, maar ok het gaat niet perce ff om een liedje maar meer om van hoe gaat dat dan anders enzo :)

Ik ben hier om te leren vooral :P
pi_148512774
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:28 schreef Sander_K het volgende:

[..]

Hoi, als ik zou mogen helpen hier... het verschil tussen C# en Db is eigenlijk heel eenvoudig.. het heeft alles te maken met (inderdaad) de context én met of je in een stijgende of dalende lijn zit.

In bijv het Cmaj akkoord.. om daar een mineur van te maken moet je de terts verlagen < verlagen doe je in mollen en dus wordt dat C-Eb-G. Wil ik nu een verhoogde kwint, logischerwijs schrijf je dan C-E-G# en niet C-E-Ab < het is geen verlaagde 6.

En zo ook in melodien is het respectievelijk stijgend of dalend, kruizen of mollen, bovenop de al geldende kruizen en mollen van de tonica van het betreffende stukje ; zo kan er ook eens een herstelteken tussen zitten i.p.v. een kruis of een mol.

Zo ik heb ik het altijd geleerd en onthouden, of dat tegenwoordig allemaal nog zo is .. neem aan van wel. Correct me if i'm wrong ;)
Die conventies zijn nog steeds van toepassing ja ;)

En @ Kree: muziektheorie kan zeker bijdragen aan betere stukken componeren. De grootmeesters uit de Renaissance en Barok deden alléén maar. Dat zit theoretisch zo verdomde goed in elkaar, dat het in de praktijk ook goed klinkt. En dat wordt nog wel eens vergeten en komt het bekende voorbeeld van: 'ja maar Jimi Hendrix kon ook geen noten lezen!'. Dat mag misschien waar zijn, maar theorie kan je ondersteunen en motiveren bepaalde beslissingen te nemen. Heel vaak komt de vraag: 'Heb een leuke riff geschreven, maar hieruit lukt het me niet een nummer te maken, wie helpt me?'. In dit soort gevallen is theoretische kennis erg handig.

Zoals ik eerder zei in 1 van de andere delen: theorie biedt een framework waarin je de praktijk kan toepassen en je met medemuzikanten over hetzelfde kunt praten. Maar theorie leidt niet direct tot het praktische. Daar komt vanzelfsprekend een stukje muzikaliteit bij kijken.

[ Bericht 12% gewijzigd door starla op 09-01-2015 17:05:43 ]
pi_148513812
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 12:15 schreef starla het volgende:
Hoop iig dat je de harmonie niet 'too much' vindt.
Volgens mij valt het ook reuzemee qua wat je hoort. Misschien lijkt het qua analyse wat ingewikkkeld, maar zeker een harmonie waarover prima te zingen valt volgens mij, dus geen gekke extensie-akkoorden, vrijwel alles diatonisch op 2 akkoorden na, dus moet te doen zijn.

Wat wel zo is, is dat je van de melodie -door de veranderde harmonie- een andere perceptie krijgt. Het klinkt minder als vader Jacob om maar zo te zeggen, maar dat is juist leuk. Althans, dat vind ik :P
Owh komt goed hoor, ik hou het nog ff verborgen om t nou precies allemaal te lezen wat jullie zeggen, want dan beinvloed ik mezelf weer.

Ik wil t ff uitwerken zoals ik het altijd zou doen.

Dus komt nog.

Toppers jullie :)
pi_148553180
Nou, Kree, gaat het nog in 2015 gebeuren? :P
pi_148555212
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 22:43 schreef starla het volgende:
Nou, Kree, gaat het nog in 2015 gebeuren? :P
haha natuurlijk. Ga jet sowoesp nog doen, maar ok er gebeuren even dingen nu voor mij zelf hoor, die me van het hele muziek maken afhouden.,

Dat is niet erg, maar ok vandaar de vertraging erin.
Ook zo mooi, mijn auto staat nog vol namelijk met onderhand een piano standaarden monitor boxen 3 ook echt mengpaneel en ok de kleine losse dingetjes noem ik niet eens, hahahha da\m'n soms denk ik echt ff het verkeerde instrument gekozen als ik een fluitiste bv met een klein koffertje aan zie komen. :')

Echt hoor, hier kan ik een boek over schrijven onderhand dat soort dingen, maar ok dan ga ik heel oftopic zeg maar, als iemand wil lachen enzo ook erom vraag maar :)

Maarja acht risico van t vak zullen we maar zeggen :)

edit 1
Trappen altijd leuk en tig keer op en neer voor je je spullen hebt neergezet :')
edit 2
Kabeltjes vergeten ( bv sustain pedaal ook) :')
edit 3
kan nniet eens beginnen met hoe het te vertellen dit alles, verdomme zeg hahaha en dan een fluitiste met 1 klein koffertje aan zien komen en van zo. ik zit kunnen we gaan spelen :'):'):'):'):')
edit 4
Is dat ik niet wil vloeken enzo maar een gvd zal er mooi achter passen dit alles :')
edit 5
Zangeressen ook of zangers, die zijn t ergste, microfoon heb ik toch mee??? tuurlijk de hele rest regegeld iemand anders wel dan ofzo.

Ja jongens t zit diep dit hahahaha

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 11-01-2015 00:23:27 ]
pi_148556571
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 23:51 schreef kree het volgende:

[..]

haha natuurlijk. Ga jet sowoesp nog doen, maar ok er gebeuren even dingen nu voor mij zelf hoor, die me van het hele muziek maken afhouden.,

Dat is niet erg, maar ok vandaar de vertraging erin.
Ook zo mooi, mijn auto staat nog vol namelijk met onderhand een piano standaarden monitor boxen 3 ook echt mengpaneel en ok de kleine losse dingetjes noem ik niet eens, hahahha da\m'n soms denk ik echt ff het verkeerde instrument gekozen als ik een fluitiste bv met een klein koffertje aan zie komen. :')

Echt hoor, hier kan ik een boek over schrijven onderhand dat soort dingen, maar ok dan ga ik heel oftopic zeg maar, als iemand wil lachen enzo ook erom vraag maar :)

Maarja acht risico van t vak zullen we maar zeggen :)

edit 1
Trappen altijd leuk en tig keer op en neer voor je je spullen hebt neergezet :')
edit 2
Kabeltjes vergeten ( bv sustain pedaal ook) :')
edit 3
kan nniet eens beginnen met hoe het te vertellen dit alles, verdomme zeg hahaha en dan een fluitiste met 1 klein koffertje aan zien komen en van zo. ik zit kunnen we gaan spelen :'):'):'):'):')
edit 4
Is dat ik niet wil vloeken enzo maar een gvd zal er mooi achter passen dit alles :')
edit 5
Zangeressen ook of zangers, die zijn t ergste, microfoon heb ik toch mee??? tuurlijk de hele rest regegeld iemand anders wel dan ofzo.

Ja jongens t zit diep dit hahahaha
pi_148556720
quote:
9s.gif Op zondag 11 januari 2015 00:33 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Weet ik toch, hoop dat jullie erom lachen.'
Daarom vertel ik het, t heeft natuurlijk zowat niks met het topic te maken :)
pi_148556747
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 00:38 schreef kree het volgende:

[..]

Weet ik toch, hoop dat jullie erom lachen.'
Daarom vertel ik het, t heeft natuurlijk zowat niks met het topic te maken :)
Ik ken het hoor. Sjouwen met dat klotespul.. heen en terug.
pi_148556816
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 00:39 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik ken het hoor. Sjouwen met dat klotespul.. heen en terug.
[ afbeelding ]
thx :)
pi_148556982
Noiuja weer ontopic nu, dit was even een momentje van mij, we gaan nog steeds uit van het vader jacob liedje waar ik nog wat mee ga doen :)
pi_148557141
:D
pi_148557290
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 00:51 schreef starla het volgende:
:D
Je kon er wel om lachen dus?

Naja gelukkig, ik kan er soms wel even klaar mee zijn enzo allemaal, maargoed daarom geef ik t niet op :)
pi_148557507
Moest er stiekem wel om lachen ja haha
pi_148557541
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 01:04 schreef starla het volgende:
Moest er stiekem wel om lachen ja haha
Gelukkig daarom vertelde ik het ook ;)

Maargoed helemaal oftopic natuurlijk dit alles :)
pi_148557665
humor moet er blijven hoor, ook in dit topic.

Maar goed ik ga ff helemaal buiten de bedoeling van het topid opzich om dan natuurlijk
pi_148557962
Ach, af en toe een uitstapje moet kunnen toch?

Maar moet geen SC worden idd.
pi_148558158
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 01:25 schreef starla het volgende:
Ach, af en toe een uitstapje moet kunnen toch?

Maar moet geen SC worden idd.
Ja dat dacht ik ook, ff een kleine escapade van mij

Hoewel sc over dit zou opzich wel leuk zijn denk, maar ok niet nu enzo in dit topic
pi_148558489
Een muziektheorie SC is wel een aardig idee, wellicht bij meer klanten en vaste mensen.

Hebben al een aardig clubje overigens :)
pi_148558794
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 01:47 schreef starla het volgende:
Een muziektheorie SC is wel een aardig idee, wellicht bij meer klanten en vaste mensen.

Hebben al een aardig clubje overigens :)
nou proberen kan altijd natuurlijk, maar ok weet niet of t gaat werken :)

En trouwens, dan zou het muzikanten SC moeten zijn denk ik ;)
pi_148559531
Dacht die al bestond of niet?
pi_148559759
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 03:17 schreef starla het volgende:
Dacht die al bestond of niet?
volgens mij niet, wel specifiek over gitaristen en blabla ,muziek dingen, maar ok even kijken of mods vragen eerst denk ik

MUZ / [FB & FAQ] FOK!king Ball!

Ik bedacht me trouwens toen ik mijn eigen post terug las nog tig dingen hoe en wat als toetsenist waar ik mijn hart over zou willen luchten,(of noem het zeiken en klagen meer :') ) maargoed t was wel ff genoeg denk ik :)

[ Bericht 9% gewijzigd door kree op 11-01-2015 10:44:56 ]
pi_148637557
Nou komaan Kree, ik wacht met smart op de door jou gekozen harmonie onder Vader Jacob ;)
pi_148646877
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:41 schreef starla het volgende:
Nou komaan Kree, ik wacht met smart op de door jou gekozen harmonie onder Vader Jacob ;)
Is het neurologenbestaan zo saai? :P
pi_148648097
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 17:47 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Is het neurologenbestaan zo saai? :P
Nou, als ik eerlijk moet zijn is muziek > neurologie...

Maar laat het m'n bazen niet horen :P

[ Bericht 10% gewijzigd door starla op 13-01-2015 18:32:37 ]
pi_148681906
Hoi mensen met kennis, kan iemand hier me helpen? Ik probeer het deuntje van Sherlock op mijn gitaar te spelen en wil daarbij wat variëren, maar ik weet niet in welke toonsoort ik zit, als dat het juiste begrip is, en ken de gitaar nog niet goed genoeg om zomaar wat te improviseren.

Mijn kennis van muziektheorie houdt vooralsnog op bij weten hoe je een mineur- en majeurladder maakt bij elke noot. Hier is de tablatuur van het deuntje en de noten zijn C, D, D#, F, G, en een enkele F# en G# die me verwarren - dan komen namelijk de toonafstanden toch niet meer overeen met de hele en halve stapjes die je maakt om te kijken of je mineur of majeur speelt?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148682638
Wat maakt iets mineur of majeur?
pi_148683222
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:25 schreef starla het volgende:

[..]

Nou, als ik eerlijk moet zijn is muziek > neurologie...

Maar laat het m'n bazen niet horen :P
Ik zal het ze niet vertellen. :P
pi_148686730
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:09 schreef starla het volgende:
Wat maakt iets mineur of majeur?
Een stuk is majeur als het tonen (of akkoorden van tonen) gebruikt die in een majeurladder voorkomen, en op dezelfde manier moet een stuk mineur zijn bij gebruik van tonen uit mineurladders. Beide ontstaan door een grondtoon te kiezen uit onze 12 tonen C C# D D# E F F# G G# A A# B en daar volgens een patroon van hele (1 toonafstand) of halve (1/2 toonafstand) intervallen de corresponderende ladder van 7 noten van te maken.

Maar de 7 noten die in dat stukje voorkomen, passen niet in die patronen voor de major of minor scale. En als het bijvoorbeeld maar 5 verschillende noten waren geweest, had het dan gekund dat ze in meerdere toonsoorten passen?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_148689106
Nee, de tonaliteit wordt door slechts 1 noot uit de toonladder bepaald. De rest kan variëren qua toonafstanden, dus daar kun je niet op varen.

Heel veel toonladders zijn namelijk niet volgens simpele majeur-intervallen of natuurlijke mineur-intervallen die je vaak als eerste leert.

Welk interval of welke noot bepaalt dus de tonaliteit in C waardoor je weet of het majeur of mineur is?
pi_148689531
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 20:57 schreef starla het volgende:
Nee, de tonaliteit wordt door slechts 1 noot uit de toonladder bepaald. De rest kan variëren qua toonafstanden, dus daar kun je niet op varen.
Ik denk niet dat ik dit begrijp, tenzij je bedoelt dat de grondtoon de tonaliteit bepaalt - dus als de grondtoon C is, komt er per definitie een toonladder van C aan?
pi_148689689
Nee, de grondtoon zegt niets over majeur en mineur (de tonaliteit). De grondtoon zegt iets over de tonica. Tonica =/= tonaliteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')