Bedoel je niet het befaamde E7#9 akoord in Hey Joe?quote:Op zaterdag 16 november 2013 23:20 schreef richolio het volgende:
Goed topic.![]()
Ik had ooit te maken met een Em7 Jimi Hendrix akkoord oid. Dat is het enige wat ik weetOf het was een E7. Misschien was het de manier waarop hij het speelde of zijn eigen draai aan het akkoord ofzo?
In principe is muzieknotatie gebaseerd op diatonische basis. Je wilt dus in één toonladder steeds maar één noot. Anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.quote:Op zaterdag 16 november 2013 23:54 schreef kree het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje.
Waarom gebruiken ze een dubbele verlagin/verhoging (bb/##) ipv dus niet gewoon de noot eronder of erboven gewoon normaal te verhogen of verlagen in een half stapje?
Weet hoe het werkt en speel het ook zo want ben het gewend maar heb me altijd de theorie erachter afgevraagd
quote:Op zondag 17 november 2013 00:32 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik kan (nog) geen noot lezen maar ben wel vergevorderd, of zeg maar gerust expert op het gebied van ratio, vooral bij contrapunt. En heb een door meerdere muziekleraren geprezen gehoor en aangeboren maatgevoel, dus als iemand wilt weten of een progressie danwel pitch correct klinkt houd ik mij ook bij deze aanbevolen.
(Ben niet voor niks klassiek (en retro vg) componist uiteraard)
Hmmm zo heb ik er nooit over gedacht, maar dit is duidelijk inderdaadquote:Op zondag 17 november 2013 00:06 schreef starla het volgende:
[..]
In principe is muzieknotatie gebaseerd op diatonische basis. Je wilt dus in één toonladder steeds maar één noot. Anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.
Dus als voorbeeld:
Men neme G majeur:
G A B C D E F# (7 verschillende noten)
Bij sommige toonsoorten kom je in de problemen. Als we de G met een halve toon verhogen en een stuk willen spelen in G# majeur dan krijg je:
G# A# B# C# D# E# F##
Je ziet dat de F een dubbele kruis heeft, dat komt omdat je de enharmonische G wilt voorkomen, want dan heb je opeens op je partituur een G staan, maar ook een G#. Welke moet je dan spelen?
Om te voorkomen dat je in de war raakt probeer je altijd 7 verschillende noten (althans in een 7 noten toonladder) te handhaven. G# A# B# C# D# E# G is dus erg verwarrend. Je mist de de F (met accidental) waardoor je maar 6 noten hebt, en op je G-lijn, heb je opeens een kruis, maar toch weer niet. Vandaar in sommige gevallen een dubbele kruis of mol.
Leuk!!! Ik zal eens nadenken over de vragen die ik daarover had maar waarvan ik dacht toch nooit een antwoord op te krijgenquote:Op zaterdag 16 november 2013 22:46 schreef starla het volgende:
[ afbeelding ]
Voor al je vragen met betrekking tot muziektheorie kun je hier terecht. Goh hoe zit dat toch met die G# in A mineur, wat is een Napolitaanse 6 akkoord? Wat is voice leading etc. etc. Stel hier je vragen!
Hoezo drop-out?quote:Als conservatorium drop out (wilde carrière maken in de gezondheidszorg, wat overigens een stuk beter verdient) en veel kennis van muziektheorie ben ik -en vast wel meerderen onder ons- jullie bereid te helpen met vragen waar je zelf niet uitkomt.
Wat vind je dan de basis van de muziek? Theorie? Ik vind juist de emotie de basis van de muziek.quote:Ik open dit topic ook een beetje omdat het hele muziekforum alleen volstaat met bandtopics e.d.
De basis van de muziek komt mij toch een beetje te weinig aan de orde.
Ik ben wel eens bezig geweest met akkoordenprogressies. En wat ik niet snap is waarom een progressie de ene keer niet kan en de andere keer zo aanstekelijk kan klinken dat er 100en liedjes mee kan maken, die niet vervelen.quote:Dus schroom niet en stel je vragen als je niet weet welke toonladder je moet spelen, waarom die akkoordenprogressie werkt, welk akkoord gespeeld wordt en wat dies meer zij! Ook als je op zoek bent naar een akkoordenprogressie of 'tab' en je deze niet kunt vinden op het internet, dan kun je hier terecht.
Groetjes!,
Starla
De basis van muziektheorie dan. Naturlijk is muziek iets wat emoties teweeg moet brengen, maar die emotie ligt schuil in een theoretische basis.quote:Op zondag 17 november 2013 02:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Hoezo drop-out?
Ingeloot voor studie geneeskunde.
[quote][b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/2043282/1/25#133335205]zondag 17 november 2013 02:50[/url
Wat vind je dan de basis van de muziek? Theorie? Ik vind juist de emotie de basis van de muziek.
Voor iemand die geen noten kan lezen (nog, dus) is het makkelijk te doen intuitief en op gehoor.quote:Op donderdag 21 november 2013 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoeveel Hz stappen zitten er nou tussen de noten, ik kom altijd aan het klooien met welke stapgrotes nou harmonische groepen vormen enzo... (ik kom vanaf de verkeerde kant muziek binnen heb ik het idee)Het komt mij alles behalve intuitief over.
Nou ik kan op een vrije Hz schaal absoluut geen noten vinden.quote:Op donderdag 21 november 2013 12:24 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Voor iemand die geen noten kan lezen (nog, dus) is het makkelijk te doen intuitief en op gehoor.
Het word juist ingewikkeld als je het moet gaan benoemen.
Hier zie je alle frequenties gebaseerd op onze huidige gelijkzwevende stemming:quote:Op donderdag 21 november 2013 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoeveel Hz stappen zitten er nou tussen de noten, ik kom altijd aan het klooien met welke stapgrotes nou harmonische groepen vormen enzo... (ik kom vanaf de verkeerde kant muziek binnen heb ik het idee)Het komt mij alles behalve intuitief over.
Op gehoor een instrument stemmen is niet anders hoor. Makkelijk voor mij iig.quote:Op donderdag 21 november 2013 13:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nou ik kan op een vrije Hz schaal absoluut geen noten vinden.
Omdat je je hele leven lang niets anders hebt gehoord op de radioquote:Op donderdag 21 november 2013 13:58 schreef BaajGuardian het volgende:
12 equal vind ik natuurlijker klinken, ik heb wel een tijdje me ingelezen over 432hrz etc.
zolang je de devils note niet aanslaat zou dat wel meevallenquote:Op donderdag 21 november 2013 14:12 schreef starla het volgende:
[..]
Omdat je je hele leven lang niets anders hebt gehoord op de radio
Als ik nu de gitaar zou pakken en een stukje zou spelen voor een componist in de Middeleeuwen, dan zou ik vanwege die terts meteen op de brandstapel belanden![]()
En dan ook nog eens de tritone-interval spelen hahaquote:Op donderdag 21 november 2013 14:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
zolang je de devils note niet aanslaat zou dat wel meevallen
En overgoten met hete pek, en geprikt met stokken, en gestenigd.quote:Op donderdag 21 november 2013 14:18 schreef starla het volgende:
[..]
En dan ook nog eens de tritone-interval spelen haha![]()
Dan word ik terwijl ik op de brandstapel zit ook nog eens gevierendeeld
Thnx, eigenlijk zoek ik echt iets vanaf de basics. Ik heb wel eens kleine pianostukje geschreven en dan hoorde ik: ik hoorde hem liever in de G majeur/mineur groot. Of ik een terts en al die gekke benam benamingen.quote:Op donderdag 21 november 2013 01:05 schreef starla het volgende:
Dit is een aanrader: http://www.amazon.com/Fou(...)Powell/dp/0991859405
Iets duurder: http://www.classroom-reso(...)mony_2866.html#a6772
Begint erg basic zoals je ziet:
[ afbeelding ]
Nog ietsjes duurder (heb ik zelf ook): http://www.amazon.com/Mod(...)hubert/dp/019533194X
Maar zou ik alleen aanschaffen als je geïnteresseerd bent in modale muziek en contrapunt. Je leert wel weer heel goed horizontale harmonieën maken i.t.t. de verticale harmonieën zoals akkoorden.
Daarnaast kun je deze 44 hoofdstukken doornemen:
http://www.dolmetsch.com/theoryintro.htm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |