abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133330002

Voor al je vragen met betrekking tot muziektheorie kun je hier terecht. Goh hoe zit dat toch met die G# in A mineur, wat is een Napolitaanse 6 akkoord? Wat is voice leading etc. etc. Stel hier je vragen!

Als conservatorium drop out (wilde carrière maken in de gezondheidszorg, wat overigens een stuk beter verdient :P ) en veel kennis van muziektheorie ben ik -en vast wel meerderen onder ons- jullie bereid te helpen met vragen waar je zelf niet uitkomt.

Ik open dit topic ook een beetje omdat het hele muziekforum alleen volstaat met bandtopics e.d.
De basis van de muziek komt mij toch een beetje te weinig aan de orde.

Dus schroom niet en stel je vragen als je niet weet welke toonladder je moet spelen, waarom die akkoordenprogressie werkt, welk akkoord gespeeld wordt en wat dies meer zij! Ook als je op zoek bent naar een akkoordenprogressie of 'tab' en je deze niet kunt vinden op het internet, dan kun je hier terecht.

Groetjes!,

Starla

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 16-11-2013 22:51:16 ]
I feel kinda Locrian today
pi_133331213
Goed topic. ^O^

Ik had ooit te maken met een Em7 Jimi Hendrix akkoord oid. Dat is het enige wat ik weet :P Of het was een E7. Misschien was het de manier waarop hij het speelde of zijn eigen draai aan het akkoord ofzo?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_133332065
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 23:20 schreef richolio het volgende:
Goed topic. ^O^

Ik had ooit te maken met een Em7 Jimi Hendrix akkoord oid. Dat is het enige wat ik weet :P Of het was een E7. Misschien was het de manier waarop hij het speelde of zijn eigen draai aan het akkoord ofzo?
Bedoel je niet het befaamde E7#9 akoord in Hey Joe?

Speelt hij zowel de grote terts G# als de kleine terts G (de #9)
De G# 'clasht' mooi met die G.
pi_133332194
Ik heb nog wel een vraagje.

Waarom gebruiken ze een dubbele verlagin/verhoging (bb/##) ipv dus niet gewoon de noot eronder of erboven gewoon normaal te verhogen of verlagen in een half stapje?

Weet hoe het werkt en speel het ook zo want ben het gewend maar heb me altijd de theorie erachter afgevraagd
Do what you love, love what you do!
pi_133332544
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 23:54 schreef kree het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje.

Waarom gebruiken ze een dubbele verlagin/verhoging (bb/##) ipv dus niet gewoon de noot eronder of erboven gewoon normaal te verhogen of verlagen in een half stapje?

Weet hoe het werkt en speel het ook zo want ben het gewend maar heb me altijd de theorie erachter afgevraagd
In principe is muzieknotatie gebaseerd op diatonische basis. Je wilt dus in één toonladder steeds maar één noot. Anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.

Dus als voorbeeld:

Men neme G majeur:
G A B C D E F# (7 verschillende noten)

Bij sommige toonsoorten kom je in de problemen. Als we de G met een halve toon verhogen en een stuk willen spelen in G# majeur dan krijg je:

G# A# B# C# D# E# F##

Je ziet dat de F een dubbele kruis heeft, dat komt omdat je de enharmonische G wilt voorkomen, want dan heb je opeens op je partituur een G staan, maar ook een G#. Welke moet je dan spelen?

Om te voorkomen dat je in de war raakt probeer je altijd 7 verschillende noten (althans in een 7 noten toonladder) te handhaven. G# A# B# C# D# E# G is dus erg verwarrend. Je mist de de F (met accidental) waardoor je maar 6 noten hebt, en op je G-lijn, heb je opeens een kruis, maar toch weer niet. Vandaar in sommige gevallen een dubbele kruis of mol.

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 17-11-2013 00:12:05 ]
  zondag 17 november 2013 @ 00:32:15 #6
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133333138
Ik kan (nog) geen noot lezen maar ben wel vergevorderd, of zeg maar gerust expert op het gebied van ratio, vooral bij contrapunt. En heb een door meerdere muziekleraren geprezen gehoor en aangeboren maatgevoel, dus als iemand wilt weten of een progressie danwel pitch correct klinkt houd ik mij ook bij deze aanbevolen.
(Ben niet voor niks klassiek (en retro vg) componist uiteraard)
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_133333151
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 00:32 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik kan (nog) geen noot lezen maar ben wel vergevorderd, of zeg maar gerust expert op het gebied van ratio, vooral bij contrapunt. En heb een door meerdere muziekleraren geprezen gehoor en aangeboren maatgevoel, dus als iemand wilt weten of een progressie danwel pitch correct klinkt houd ik mij ook bij deze aanbevolen.
(Ben niet voor niks klassiek (en retro vg) componist uiteraard)
^O^
pi_133335163
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 00:06 schreef starla het volgende:

[..]

In principe is muzieknotatie gebaseerd op diatonische basis. Je wilt dus in één toonladder steeds maar één noot. Anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.

Dus als voorbeeld:

Men neme G majeur:
G A B C D E F# (7 verschillende noten)

Bij sommige toonsoorten kom je in de problemen. Als we de G met een halve toon verhogen en een stuk willen spelen in G# majeur dan krijg je:

G# A# B# C# D# E# F##

Je ziet dat de F een dubbele kruis heeft, dat komt omdat je de enharmonische G wilt voorkomen, want dan heb je opeens op je partituur een G staan, maar ook een G#. Welke moet je dan spelen?

Om te voorkomen dat je in de war raakt probeer je altijd 7 verschillende noten (althans in een 7 noten toonladder) te handhaven. G# A# B# C# D# E# G is dus erg verwarrend. Je mist de de F (met accidental) waardoor je maar 6 noten hebt, en op je G-lijn, heb je opeens een kruis, maar toch weer niet. Vandaar in sommige gevallen een dubbele kruis of mol.
Hmmm zo heb ik er nooit over gedacht, maar dit is duidelijk inderdaad ^O^
Heel logisch ook eigenlijk :)
Weer wat geleerd. :)

Blijf dit dit topic even volgen
Kom vast nog wel met meer vragen, nu ben ik (zoals zoveel) begonnen met klassiek piano.
Dus ok de nootjes lezen geen probleem allemaal.
Vreemd gemis trouwens dat ze je op de gemeentelijke muziekschool dan eigenlijk niks over akkoorden leren.
Nu heb ik dat door de jaren heen mezelf wel aangeleerd en nu krijg ik vaak de opmerking van handig dat je noten kunt lezen, is toch een groot voordeel.
Ik op mijn beurt ben dan weer jaloers op anderen die zo ff op gehoor alles kunnen doen.
Of improviseren.

Nu wil ik niet zeggen dat ik daar niks in kan inmiddels, want kom een heel eind.
Maar als er nog wat te leren valt dan is het voor mij vooral in die richting.
pi_133335205
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:46 schreef starla het volgende:
[ afbeelding ]

Voor al je vragen met betrekking tot muziektheorie kun je hier terecht. Goh hoe zit dat toch met die G# in A mineur, wat is een Napolitaanse 6 akkoord? Wat is voice leading etc. etc. Stel hier je vragen!
Leuk!!! Ik zal eens nadenken over de vragen die ik daarover had maar waarvan ik dacht toch nooit een antwoord op te krijgen :D
quote:
Als conservatorium drop out (wilde carrière maken in de gezondheidszorg, wat overigens een stuk beter verdient :P ) en veel kennis van muziektheorie ben ik -en vast wel meerderen onder ons- jullie bereid te helpen met vragen waar je zelf niet uitkomt.
Hoezo drop-out?

Welk instrument bespeel je eigenlijk?
quote:
Ik open dit topic ook een beetje omdat het hele muziekforum alleen volstaat met bandtopics e.d.
De basis van de muziek komt mij toch een beetje te weinig aan de orde.
Wat vind je dan de basis van de muziek? Theorie? Ik vind juist de emotie de basis van de muziek.
quote:
Dus schroom niet en stel je vragen als je niet weet welke toonladder je moet spelen, waarom die akkoordenprogressie werkt, welk akkoord gespeeld wordt en wat dies meer zij! Ook als je op zoek bent naar een akkoordenprogressie of 'tab' en je deze niet kunt vinden op het internet, dan kun je hier terecht.

Groetjes!,

Starla
Ik ben wel eens bezig geweest met akkoordenprogressies. En wat ik niet snap is waarom een progressie de ene keer niet kan en de andere keer zo aanstekelijk kan klinken dat er 100en liedjes mee kan maken, die niet vervelen.

pi_133335233
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 02:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Hoezo drop-out?

Ingeloot voor studie geneeskunde.

[quote]0s.gif [b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/2043282/1/25#133335205]zondag 17 november 2013 02:50[/url
Wat vind je dan de basis van de muziek? Theorie? Ik vind juist de emotie de basis van de muziek.
De basis van muziektheorie dan. Naturlijk is muziek iets wat emoties teweeg moet brengen, maar die emotie ligt schuil in een theoretische basis.
pi_133335288
Ik heb nog wel een vraag.
"Tritones"

Ok in C.
Wordt dus de F# of Gb. Heb hier een hoop over gelezen en ook filmpjes op youtube te over die het proberen uit te leggen.

Maar ok hoe pas je dit nu toe op een manier om de akkoorden progressie die je speet wat op te leuken of ja noem het "jazzier" maken.
En wat doe je met je bas noten?

(ps voorbeeldjes zijn handig :) )
pi_133335524
In jazz is de tritone-sub veel voorkomend.

Laten we bij het begin beginnen:

Een standaard jazz-progressie = ii7 - V7 - Imaj7
In C dus: Dm7 - G7 - Cmaj7

De tritone substitution verandert de V7 in een bII7 (eigenlijk bV7/V)

Dus je kijgt: Dm7 - Db7 - Cmaj7

Waarom werkt dit? Om het volgende:

De V7 in C ofwel G7 bevat de volgende noten: G B D F

De terts en septiem zijn de belangrijkste noten in een akkoord. De grondtoon kun je gerust weglaten en de kwint is altijd al het pispaaltje geweest vanwege de sterke consonantie met de grondtoon (de minste resonantie in vergelijking met de reine prime of octaaf).

We willen dus de terts en septiem behouden in het akkoord.

Als je dan naar bII7 in C majeur kijkt, ofwel de Db7 dan krijg je: Db F Ab B.

Wat overeenkomt met de G7 is de B en F. Deze toonafstand is een tritone (B C# D# F), dus 3 hele noten.

Je kunt dus de V7 vervangen door een bII7 (ofwel tritone-sub), waardoor je tóch de dominante functie hebt van de V-akkoord (B > C en F > E).

Als bastoon heb je nu echter een Db ipv G, wat een mooie chromatische progressie geeft, terwijl je de dominante functie behoudt: Dm7 - Db7 - Cmaj7

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 17-11-2013 03:32:24 ]
pi_133472271
Heb jij nog aanraders voorboeken waar je deze kennis ik kan verschaffen?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_133472442
Dit is een aanrader: http://www.amazon.com/Fou(...)Powell/dp/0991859405

Iets duurder: http://www.classroom-reso(...)mony_2866.html#a6772

Begint erg basic zoals je ziet:

Nog ietsjes duurder (heb ik zelf ook): http://www.amazon.com/Mod(...)hubert/dp/019533194X

Maar zou ik alleen aanschaffen als je geïnteresseerd bent in modale muziek en contrapunt. Je leert wel weer heel goed horizontale harmonieën maken i.t.t. de verticale harmonieën zoals akkoorden.

Daarnaast kun je deze 44 hoofdstukken doornemen:
http://www.dolmetsch.com/theoryintro.htm :D
  Moderator donderdag 21 november 2013 @ 09:17:36 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_133474997
Hoeveel Hz stappen zitten er nou tussen de noten, ik kom altijd aan het klooien met welke stapgrotes nou harmonische groepen vormen enzo... (ik kom vanaf de verkeerde kant muziek binnen heb ik het idee) :P Het komt mij alles behalve intuitief over.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 21 november 2013 @ 12:24:59 #16
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133479874
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2013 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoeveel Hz stappen zitten er nou tussen de noten, ik kom altijd aan het klooien met welke stapgrotes nou harmonische groepen vormen enzo... (ik kom vanaf de verkeerde kant muziek binnen heb ik het idee) :P Het komt mij alles behalve intuitief over.
Voor iemand die geen noten kan lezen (nog, dus) is het makkelijk te doen intuitief en op gehoor.
Het word juist ingewikkeld als je het moet gaan benoemen.
  Moderator donderdag 21 november 2013 @ 13:36:22 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_133481706
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 12:24 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Voor iemand die geen noten kan lezen (nog, dus) is het makkelijk te doen intuitief en op gehoor.
Het word juist ingewikkeld als je het moet gaan benoemen.
Nou ik kan op een vrije Hz schaal absoluut geen noten vinden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_133482087
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2013 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Hier zie je alle frequenties gebaseerd op onze huidige gelijkzwevende stemming:
http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html

In andere stemmingen zijn deze frequenties anders, zoals de reine stemmingen.

Vroeger waren stemmingen gebaseerd puur op ratio's (Pythagoras en Ptolemaeus), maar hierdoor kwam je al snel in de problemen.

De laatste nemen we even als voorbeeld, we gaan uit van die C van 261,63 Hz.
De D of secunde had een ratio van 9/8 en werd dus 294,33 HZ
De E of terts had een ratio van 5/4 en werd 327,04
De G of kwint had een ratio van 3/2, dat maakt een G van 392,45 Hz
De A of sext had een ratio van 5/3 en werd dus 436,05 Hz.

(zo zie je dat de C en E 65,41 Hz verschilt en de C en G 130,82 Hz verschilt, dat is precies een 2 keer zo snelle trilling met weinig resonantie en een prima samenklank: C - E - G).

Maar laten we nu een D spelen met daarboven de kwint de A. Dat verschilt opeens 141,72 Hz ipv 130,82 Hz. Dat is een superlelijke kwint.

Test het hier uit:

http://www.wavtones.com/functiongenerator.php

Klik eerst op dual en zet de duur op 5 seconden ipv 3 zodat je het langer hoort.

Vul dan eerst bij frequency 1 in: 261,63 (C)
Bij frequency 2: 392,45 (G)
En download wav. en klik op open.

Je krijgt een mooie consonante samenklank (althans niet storend dissonant, onze oren zijn namelijk door de gelijkzwevende stemming niet meer aan deze samenklanken gewend).

Vul nu bij frequency 1 in: 294,33 (D)
Bij frequency 2: 436,05 (A)
:D

Je boxen trillen haast van je bureau. Dat noemden ze vroeger een wolf kwint, alsof letterlijk een wolf staat te janken.

Dus had je een keer je instrument rein gestemd in C, kun je niet eens verdomme een D-akkoord spelen. Vandaar ze vroeger bijna nooit buiten de IV en V akkoorden kwamen.

Om dit probleem te voorkomen gingen ze in de loop der jaren sleutelen. Bach was er één van, Werckmeister (mean tone) en nog wel meerderen. Tot we uiteindelijk aankomen bij de gelijkzwevende stemming, een compromis. Alle toonafstanden zijn precies even groot!

Dus de C naar G is hetzelfde als van D naar A. Dit gaat wel ten koste (volgens de conservatieven onder ons) van bepaalde klanken. Onze huidige terts is erg hoog in vergelijking met de oudere reine terts.

Hoor het verschil hier:

Begin op 7:50 wat dat is wat je gewend bent. Niets mis mee, maar als je een tijdje hebt geluisterd, ga dan naar het begin en hoor het verschil. Als je dit niet gewend bent zou ik het vrij dissonant noemen, met name dat snellere stukje. Vroeger was dit consonant.

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 21-11-2013 14:04:16 ]
  donderdag 21 november 2013 @ 13:53:10 #19
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133482178
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nou ik kan op een vrije Hz schaal absoluut geen noten vinden.
Op gehoor een instrument stemmen is niet anders hoor. Makkelijk voor mij iig.
  donderdag 21 november 2013 @ 13:58:51 #20
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133482319
12 equal vind ik natuurlijker klinken, ik heb wel een tijdje me ingelezen over 432hrz etc.
pi_133482700
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:58 schreef BaajGuardian het volgende:
12 equal vind ik natuurlijker klinken, ik heb wel een tijdje me ingelezen over 432hrz etc.
Omdat je je hele leven lang niets anders hebt gehoord op de radio ;)

Als ik nu de gitaar zou pakken en een stukje zou spelen voor een componist in de Middeleeuwen, dan zou ik vanwege die terts meteen op de brandstapel belanden :D
  donderdag 21 november 2013 @ 14:14:34 #22
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133482764
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:12 schreef starla het volgende:

[..]

Omdat je je hele leven lang niets anders hebt gehoord op de radio ;)

Als ik nu de gitaar zou pakken en een stukje zou spelen voor een componist in de Middeleeuwen, dan zou ik vanwege die terts meteen op de brandstapel belanden :D
zolang je de devils note niet aanslaat zou dat wel meevallen :P
pi_133482876
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:14 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

zolang je de devils note niet aanslaat zou dat wel meevallen :P
En dan ook nog eens de tritone-interval spelen haha _O-

Dan word ik terwijl ik op de brandstapel zit ook nog eens gevierendeeld :P
  donderdag 21 november 2013 @ 14:21:48 #24
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133482977
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:18 schreef starla het volgende:

[..]

En dan ook nog eens de tritone-interval spelen haha _O-

Dan word ik terwijl ik op de brandstapel zit ook nog eens gevierendeeld :P
En overgoten met hete pek, en geprikt met stokken, en gestenigd.
pi_133488884
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 01:05 schreef starla het volgende:
Dit is een aanrader: http://www.amazon.com/Fou(...)Powell/dp/0991859405

Iets duurder: http://www.classroom-reso(...)mony_2866.html#a6772

Begint erg basic zoals je ziet:

[ afbeelding ]

Nog ietsjes duurder (heb ik zelf ook): http://www.amazon.com/Mod(...)hubert/dp/019533194X

Maar zou ik alleen aanschaffen als je geïnteresseerd bent in modale muziek en contrapunt. Je leert wel weer heel goed horizontale harmonieën maken i.t.t. de verticale harmonieën zoals akkoorden.

Daarnaast kun je deze 44 hoofdstukken doornemen:
http://www.dolmetsch.com/theoryintro.htm :D
Thnx, eigenlijk zoek ik echt iets vanaf de basics. Ik heb wel eens kleine pianostukje geschreven en dan hoorde ik: ik hoorde hem liever in de G majeur/mineur groot. Of ik een terts en al die gekke benam benamingen.

Zulke dingen wil ik mijzelf over inlezen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')