abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149037099
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:09 schreef samthegreat5 het volgende:
Hier is 'ie. De laatste run van de solo is wat rommelig, maar het is ook de eerste take.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/vater
Haha vet, ok die uitzoeken wordt een heel klusje, je bent goed met de bas lijntjes trouwens.
Dat zou een beginpunt voor mij zijn om die als eerst uit te vogelen en dan de akkoorden erbij te zoeken.

Maar hij is goed :D
Die F# in het eerste stukje in de bass valt me als eerst op, zo had ik er nog niet over gedacht :)

Het is eigenlijk best grappig hoeveel kanten je op kunt met een zo simpel liedje als vader jacob

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 25-01-2015 13:25:11 ]
Do what you love, love what you do!
pi_149037698
En ik dacht dat het idee was: leg uit wat je doet en hou het makkelijk.

Nu hoor ik de versie van kree waaronder elke noot een ander akkoord gespeeld wordt, zonder uitleg en de versie van sam (erg cool overigens) wat nauwelijks nog iets weg heeft van vader Jacob, opnieuw zonder uitleg :D

Dus ik heb voor Jan Lul hier een simpel stukje gepost met uitleg haha. Direct de laatste keer geweest dan.
I feel kinda Locrian today
pi_149037781
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:31 schreef starla het volgende:

Nu hoor ik de versie van kree waaronder elke noot een ander akkoord gespeeld wordt, zonder uitleg en de versie van sam (erg cool overigens) wat nauwelijks nog iets weg heeft van vader Jacob, opnieuw zonder uitleg :D

Dus ik heb voor Jan Lul hier een simpel stukje gepost met uitleg haha. Direct de laatste keer geweest dan.
Owh het is niet voor niks hoor, ik volg de theorie, ik zette het neer zoals ik het zou spelen zeg maar als ik het zou moeten begeleiden, de theorie over hoe en wat kan ik niet uitleggen want dat weet ik niet precies. Ik zoek passende akkoorden en probeer de melodie duidelijk te houden.

Dat was het idee ;)

Het is wel inspirerend om andere versies te horen moet ik zeggen, ik zit nu al een uurtje te pingelen met dat zelfde melodietje en kom op tich verschillende versies onderhand, maar om die uit te schrijven wordt lastig :)
pi_149037940
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:33 schreef kree het volgende:

[..]

Owh het is niet voor niks hoor, ik volg de theorie, ik zette het neer zoals ik het zou spelen zeg maar als ik het zou moeten begeleiden, de theorie over hoe en wat kan ik niet uitleggen want dat weet ik niet precies. Ik zoek passende akkoorden en probeer de melodie duidelijk te houden.

Dat was het idee ;)
En dat heb ik toch gedaan? Maar uiteindelijk jaag je alleen maar op akkoorden blijkt wel weer. Het interesseert je geen drol wat de theorie erachter is, anders stond er geen grote KNIP in je post. Sorry, maar ik ben niet van de pot gerukt.
pi_149037988
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:38 schreef starla het volgende:

[..]

En dat heb ik toch gedaan? Maar uiteindelijk jaag je alleen maar op akkoorden blijkt wel weer. Het interesseert je geen drol wat de theorie erachter is, anders stond er geen grote KNIP in je post. Sorry, maar ik ben niet van de pot gerukt.
Nou nou, niet zo op je tenen getrapt zijn gelijk, ik knipte dat omdat het erboven toch al stond en er anders alleen een hele lap herhaling tekst kwam. Niet omdat het me niet intresseerde, ik heb het wel bekeken en volg het idee ook hoor ;)

Trouwens hoezo jagen op akkoorden?
Ik kan die prima zelf verzinnen, zie V2, alleen het zou handiger zijn als ik ook begreep wat ik doe denk ik dan.
Dus nee je hebt het niet voor niks gedaan.
pi_149038178
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:39 schreef kree het volgende:

[..]

Nou nou, niet zo op je tenen getrapt zijn gelijk, ik knipte dat omdat het erboven toch al stond en er anders alleen een hele lap herhaling tekst kwam. Niet omdat het me niet intresseerde, ik heb het wel bekeken en volg het idee ook hoor ;)
Nou, het begint steeds meer op een 'please kree' topic te lijken dan een topic waar over muziektheorie wordt gesproken. En het mooie is, is dat noch jij, noch Sam zich aan je eigen regels houden (maak het niet te gek). Nee, onder elke noot een nieuw akkoord is niet te gek zeker....

Zeg gewoon de volgende keer wat je intenties zijn en dat de theorie je geen moer uitmaakt, want je had wel 50 vragen kunnen stellen over die progressie en ik denk wel 250 over die van sam. Maar dat doe je niet.

Van mij part beantwoord jij de rest van de vragen hier, ik ben outtie. Doei.
pi_149038259
Niet te gek maken zodat het liedje niet meer te volgen is bedoelde ik dus, dat wil niet zeggen dat er niet meer akkoorden kunnen zijn.
Dacht toch dat ik me daar aardig aan hield, iedereen zou dat zo kunnen volgen zoals ik het uitschreef.
Maargoed zinloze discussie dit.
pi_149038753
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:46 schreef kree het volgende:
Niet te gek maken zodat het liedje niet meer te volgen is bedoelde ik dus, dat wil niet zeggen dat er niet meer akkoorden kunnen zijn.
Dacht toch dat ik me daar aardig aan hield, iedereen zou dat zo kunnen volgen zoals ik het uitschreef.
Maargoed zinloze discussie dit.
Want wanneer heb ik het ooit te gek gemaakt dan? Geef een voorbeeld. En met alle respect want Sam is een goede muzikant, is het vrij lastig vader Jacob te horen in die progressie. Het is leuk, maar het wijkt mijns inziens erg af van jouw opdracht: begeleid me er stap voor stap doorheen. Dat kan ik citeren dus dát wilde je graag weten. En dan doe ik dat verdorie (niet dat ik er een dag mee bezig was :P ) en wat krijg je als reactie: wow, ik wil eigenlijk een onnavolgbare jazz-progressie zonder uitleg dan een simpele niet te afwijkende progressie mét uitleg.

Misschien ben ik debiel hoor, dat kan ook, maar wat klopt er aan bovenstaande niet dan?
pi_149039205
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:56 schreef starla het volgende:

[..]

Want wanneer heb ik het ooit te gek gemaakt dan? Geef een voorbeeld. En met alle respect want Sam is een goede muzikant, is het vrij lastig vader Jacob te horen in die progressie. Het is leuk, maar het wijkt mijns inziens erg af van jouw opdracht: begeleid me er stap voor stap doorheen. Dat kan ik citeren dus dát wilde je graag weten. En dan doe ik dat verdorie (niet dat ik er een dag mee bezig was :P ) en wat krijg je als reactie: wow, ik wil eigenlijk een onnavolgbare jazz-progressie zonder uitleg dan een simpele niet te afwijkende progressie mét uitleg.

Misschien ben ik debiel hoor, dat kan ook, maar wat klopt er aan bovenstaande niet dan?
Ik heb nooit gezegd dat jij het te gek maakte, dat is in het algemeen bedoelt want ok jij ben niet de enige die er wat van zou kunnen maken.

Ik heb gezegd dan zal ik het eens opschrijven zoals ik het zou spelen als ik het zou moeten begeleiden dat heb ik ook gedaan, bij weinig tijd zou ik V1 gebruiken, als ik kon oefenen V2.

Ok vervolgens vindt ik het ook leuk om te horen wat er nog meer mee kan, dat is helemaal niet erg gewoon ter inspiratie, goed een beetje meer uitleg erbij zou handig zijn ook van sam, maar het is logisch want ie is echt van het improviseren en die dingen zijn nou eenmaal lastig uit te schrijven dat heb ik zelf ook als ik gewoon wat zit te proberen, vaak kan ik het niet eens hetzelfde herhalen.

Jou uitleg is prima en wordt ook gewaardeerd ik volg hem ook gewoon, alleen je zag nu dan wel toch een vraag van mij over het hoofd :)

dus nou geen ruzie meer ;)
pi_149039237
Prima, blijf maar weg en start je eigen reeks 'maak van elk nummer een jazzversie zodat ik het eigenlijk toch niet in mijn koor kan gebruiken omdat de akkoorden te ingewikkeld zijn'

Hier graag weer vragen over muziektheorie :)

-edit- en nee, die vraag zag ik niet over het hoofd, dat is een Neapolitaanse 6, google maar...
pi_149039644
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 13:31 schreef starla het volgende:

Ik heb nu even geen tijd (ik heb na deze post ook niet verder gelezen overigens), maar ik zal nadat ik klaar ben met moleculaire neurobiologie even een uitleg uittypen.
pi_149040007
Zal er niet teveel tijd insteken, wordt toch met 1 oog gelezen en dan komt de bekende vraag: 'mag ik je partituur zien'? Zoals de vorige keren eigenlijk.
pi_149040211
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:22 schreef starla het volgende:
Zal er niet teveel tijd insteken, wordt toch met 1 oog gelezen en dan komt de bekende vraag: 'mag ik je partituur zien'? Zoals de vorige keren eigenlijk.
:{
Volgens mij heb ik daar nooit om gevraagd, maar ok ik vindt t prima, jou topic.
Dan houden we het puur en alleen bij theorie, ik denk dat dit soort dingen een topic juist leuk maken ook voor anderen, maargoed.

Snap niet dat je je zo beledigd voelt ofzo.
pi_149040681
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:26 schreef kree het volgende:

[..]

:{
Volgens mij heb ik daar nooit om gevraagd, maar ok ik vindt t prima, jou topic.
Dan houden we het puur en alleen bij theorie, ik denk dat dit soort dingen een topic juist leuk maken ook voor anderen, maargoed.

Snap niet dat je je zo beledigd voelt ofzo.
Vanzelfsprekend maakt het een topic leuker, als je gewoon een keer antwoord op een vraag wilt en niet 2000 verschillende versies wil horen. Daar heb ik eerder een topic over geoepend en daar wilde niemand aan meedoen toentertijd. Alleen negatieve reacties, zelfs van Baaj.

En nu in het theorietopic lijkt het steeds meer te gaan over impro's en dat lichte muziek superieur is boven klassieke muziek (zie eerdere discussie). En dan voel ik me inderdaad min of meer beledigd dat aan de kern van deze reeks die ik gestart ben met goede intenties eraan voorbij wordt gegaan.

Als we nog 2 maanden zo doorgaan is dit topic teloor gegaan tot linkdumps en discussies als deze. En dat vind ik jammer.
pi_149040970
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:37 schreef starla het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend maakt het een topic leuker, als je gewoon een keer antwoord op een vraag wilt en niet 2000 verschillende versies wil horen. Daar heb ik eerder een topic over geoepend en daar wilde niemand aan meedoen toentertijd. Alleen negatieve reacties, zelfs van Baaj.

En nu in het theorietopic lijkt het steeds meer te gaan over impro's en dat lichte muziek superieur is boven klassieke muziek (zie eerdere discussie). En dan voel ik me inderdaad min of meer beledigd dat aan de kern van deze reeks die ik gestart ben met goede intenties eraan voorbij wordt gegaan.

Als we nog 2 maanden zo doorgaan is dit topic teloor gegaan tot linkdumps en discussies als deze. En dat vind ik jammer.
Ik reageer er nog 1 keer op en dan stop ik ermee, om dezelfde reden trouwens als die jij noemt, want dan verzand het in discussies en dat is sowieso niet de bedoeling.

Als ik voor mezelf spreek, mij maakt het niet uit of het gaat over improvisatie of lichte muziek of klassiek of wat superieur is.
Wat ik wel interessant vindt, is meerdere versies over in feite hetzelfde melodie motiefje of noem maar op.

Ok dan is het handig als er voorbeeldjes van zijn en als ik er dan iets niet van snap of het stukje theorie erachter wil weten dan vraag ik dat.
Lijkt me een prima uitgangspunt toch?

Over het vorige topic waar je het over hebt, geen idee nooit gezien of gevolgd dus dat weet ik niet.

Maar ok laten we er over ophouden nu :)
pi_149041472
Dat eerste topic was deze: MUZ / Componeer 'wedstrijd'. Weinig animo zoals je ziet. Wil je voortaan verschillende versies horen van iets, dump het dan daar, zodat dit topic gericht blijft op theorie.

En het ging me hierom:

quote:
maar ok bedoel meer van dat het dus niet de uitdaging is om het meest rare en gekke versie ervan te maken, maar een logische versie die makkelijk te volgen is en die goed klinkt, en dan daarbij de hele theorie erachter van waarom enzo dat akkoord.
Wat ik netjes doe en waar dan nauwelijks een woord wordt over gerept. Goh, rare reactie van mij als iemand anders een 'gebiedt de eerlijkheid te zeggen' vrij complexe progressie post en dáárop wordt ingegaan en het erop lijkt alsof je eigenlijk je eigen vraag al vergeten was en weer gekke akkoordjes wilt horen en zulks. Daar kwam de irritatie vandaan. Ik hoop dat je dat toch enigszins inziet...

Ik ben weer voor on topic, maar ik ben echt weg hier als ik merk dat hier maar aangekloot wordt en antwoorden op vragen niet gerespecteerd worden. Ik heb namelijk ook betere dingen te doen.
Even kijken wie dan alle vragen beantwoordt uit de vorige 3 topics...dan waren we nog bij topic 1, geloof me.

Zoals mijn leraar altijd zei: 'je bent hier om te leren...wil je dat niet dan blijf je het hele jaar maar weg, maar kom dan niet aan het einde van het jaar uithuilen dat je een 4 hebt gekregen'.

Met andere woorden..ik wil nooit meer uit jouw mond een vraag horen over Neapolitaanse 6-akkoorden want dat heb ik uitgelegd en eigenlijk ging die progressie mij erom, om die te introduceren, en dat heb je wel goed opgepakt, want dáár kwam ook de vraag over ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door starla op 25-01-2015 15:14:51 ]
pi_149041912
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 15:02 schreef starla het volgende:
Dat eerste topic was deze: MUZ / Componeer 'wedstrijd'. Weinig animo zoals je ziet. Wil je voortaan verschillende versies horen van iets, dump het dan daar, zodat dit topic gericht blijft op theorie.

En het ging me hierom:

[..]

Wat ik netjes doe en waar dan nauwelijks een woord wordt over gerept. Goh, rare reactie van mij als iemand anders een 'gebiedt de eerlijkheid te zeggen' vrij complexe progressie post en dáárop wordt ingegaan en het erop lijkt alsof je eigenlijk je eigen vraag al vergeten was en weer gekke akkoordjes wilt horen en zulks. Daar kwam de irritatie vandaan. Ik hoop dat je dat toch enigszins inziet...

Ik ben weer voor on topic, maar ik ben echt weg hier als ik merk dat hier maar aangekloot wordt en antwoorden op vragen niet gerespecteerd worden. Ik heb namelijk ook betere dingen te doen.
Even kijken wie dan alle vragen beantwoordt uit de vorige 3 topics...dan waren we nog bij topic 1, geloof me.

Zoals mijn leraar altijd zei: 'je bent hier om te leren...wil je dat niet dan blijf je het hele jaar maar weg, maar kom dan niet aan het einde van het jaar uithuilen dat je een 4 hebt gekregen'.
Ok ik snap je punt, maar dan is het meer een misverstand, ik respecteer je uitleg namelijk wel en neem van mij aan dat ik het ook lees en volg.
Sowieso niet mijn bedoeling om het topic te verzieken ofzo.

Dat vorige topic is inderdaad wel heel oud, nooit gezien ook toen, maar wellicht een idee om daar wat mee te doen.

Maar ik ben ook voor ontopic weer dan nu :)
pi_149042306
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:14 schreef starla het volgende:
Als je de tonica + tonaliteit vergelijkt in sectie A (Bb mineur) met sectie B, wat is dan het verschil?

Vraag 2 is uit perspectief van het antwoord op vraag 1. Dus weten welke geharmoniseerde noten akkoorden vormen. 1 akkoord valt dan 'buiten de boot' en is niet diatonisch, maar geleend uit sectie A.

Welke noten bevat Bdim7, dat kun je gewoon googelen ;)

-edit- alhier te luisteren: https://soundcloud.com/kurtkill/menuet-in-bb-minor
Thnx voor de punten waar ik op moet letten. Zal het van de week weer even proberen. Zit nu in mijn nachtdiensten, meestal zit ik dan niet op de pc.

Deze opdrachtjes vind ik trouwens wel altijd leuk om uit te pluizen, leer er wat van.

Vaak heb ik, als ik een stuk heb gecomponeerd op de piano. Dat ik eigenlijk niet eens weet waarom het mooi klinkt. Ja omdat het in de zelfde toonsoort zit, maar meer qua harmonie enzo.

Vind het wel altijd leerzaam hier.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_149102613
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 02:59 schreef starla het volgende:

[..]

Dit is toch wel erg bevooroordeeld en niet helemaal waar. Als je naar Wagner luistert weet je waar ik over praat. Dat is praktisch atonaal en de dissonantie wordt helemaal niet opgelost, daarom neigt het naar atonaal (Tristan und Isolde bijvoorbeeld). Misschien dat ze doelden op Renaissance, hoewel Gesualdo ook schijt had aan de regels. Ook het Romanticisme is nauwelijks verbonden aan keiharde regels.
Bovendien heb je in de klassieke muziek veel meer 'deceptive' cadensen dan in hedendaagse muziek om juist die spanning te houden. Tegenwoordig eindigt 99.9% op de tonica, dat was weleer een stuk minder.
En welke hedendaagse muzikanten maken nog gebruik van augmented 6th's of Neapolitaanse 6 akkoorden?

En zo ken ik lichte muziek waarbij juist heel veel gebruik wordt gemaakt van een sterke dominant - tonica relatie. Zeg maar elk popnummer zo'n beetje (Als ik een Kane vergelijk met een Gesualdo, dan weet ik wel wie zich meer aan de 'regeltjes' houdt). Dus wat ze in dat boek beschrijven, ondersteun ik absoluut niet en ik denk heel veel muzikanten met mij niet. Het is echt pure nonsens, excusez moi. Gewoon een véél te simpele weergave van muziek, zo verschrikkelijk zwart/wit dat ik me afvraag welke omhooggevallen popacademiestudent dit boek heeft geschreven. Fijn dat het leesbaar is en makkelijk geschreven, maar er klopt geen bal van;

Wat denk je dat jazz doet met hun tritone subs, juist, dissonantie laten oplossen (en 90% van de jazz-standaarden is ii - V - I, hoezo geen regels?). En wat doen de bluesmuzikanten met hun V7 akkoorden, juist, dissonantie laten oplossen (blues is praktisch bijna alleen I - IV - V met daarboven een pentatonisch laddertje, hoezo geen regels?)
En wat denk je wat Mozart deed met zijn cirkelprogressies met secundaire dominanten, juist, heel subtiel de spanning afbouwen zoals de 'lichte muziek' ;) Ik ken trouwens een heel licht nummer met de naam Yellow Submarine waar het refrein bestaat uit V - I. Over langzaam afbouwen gesproken :D

Mijn advies:
Koop een emmer
Leg daarin dat boek
Gooi er spiritus op
En gooi er een lucifer in

Wellicht verdraai je de context een beetje, want ik kan me niet voorstellen dat ze dat zo letterlijk zeggen. Zou je de context misschien nog kunnen posten, voordat je het in de fik steekt :P

PS ik heb overigens meer pop-rock platen in de platenkast dan klassieke CD's en doe ook helemaal niet neerbuigend over welk genre dan ook. Natuurlijk zijn er sommigen die zweren bij klassiek en alles verafschuwen wat niet klassiek is, maar dat zijn enggeestige mensen. Mooie muziek is voor mij gewoon mooie muziek; klassiek of metal, blues of house. Het gaat erom dat muziek je raakt en geen enkel genre heeft daar een monopolie op. Ik kan ook niet anders concluderen dat de auteur nauwelijks een klassieke achtergrond heeft, anders schrijf je zoiets niet...

Just my 2 cents en dat had ik in het boek geschreven: een nuancering. Want geeft de auteur überhaupt voorbeelden of schrijft ze gewoon maar wat? Ben benieuwd :)
Aan het boek ligt het niet. Het is meer zoals ik het tot nu toe interpreteer. En wat ze zelf al in de inleiding neerzet, is dat ze in latere hoofdstukken terugkomt om dingen die ze eerder heeft uitgelegd.

Je hebt bijvoorbeeld als kind ook niet geleerd dat fotonen behoren tot de allerkleinste deeltjes die er bestaan. Je hebt waarschijnlijk eerst geleerd dat moleculen dat zijn, een paar jaar later blijken dat atomen te zijn en nog later pas krijg je mee dat er nog veel kleinere deeltjes bestaan waaronder de fotonen. Is er dan als kind tegen je gelogen? Nee, want als ze meteen begonnen met fotonen etc. had jij dat als kind niet kunnen bevatten en je er geen voorstellen van kunnen maken.

En waarschijnlijk leg ik te weinig nuance in mijn verwoording. Vroeger was die arrogantie betreffende de lichte muziek er wel zeker. De klassieke muziek was voor de elite: er werd meer met nadruk naar geluisterd of het goed in elkaar zat. De 'lichte muziek' zat vaak wat dat betreft eenvoudiger in elkaar en betrof meer toegankelijkere melodieën. Goed voor het 'gewone volk': zo werd er vroeger echt gedacht. Nu komt die zwart-wit-redenatie veel minder voor.

http://robijntilanus.nl/boeken-en-composities/boek-kwintessens/

Deze 'popacademie-student' heeft het boek geschreven. Leen het bij de bib en lees het en dan begrijp je denk ik wel wat ze de lezer wilt bijbrengen.
pi_149104770
Ik zei ook omhooggevallen :P
pi_149108401
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 02:59 schreef starla het volgende:

[..]

Mijn advies:
Koop een emmer
Leg daarin dat boek
Gooi er spiritus op
En gooi er een lucifer in
Ick zeg jou, dees is goeden advies. Gewoon dat kkboek in de fik steken..
Klassieke muziek hatende plebs.
pi_149131973
Word
pi_149257044
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 04:49 schreef starla het volgende:
In afwachting van de harmonie van vader Jacob van Kree :D dan maar vast een analytisch vraagje m.b.t. harmonieleer. Mijn menuet is af (eerder dit topic al een stukje laten horen).

Het stuk staat in Bb mineur.

De akkoorden:

Sectie A:

Bbm7 (Bbm9) - Ebm7 - Bb7sus4 (3de inversie) - clusterakkoord F - A - G wat je zou kunnen beschouwen als Fadd9. Dus i - iv - i - V.

Hierna volgt sectie B:

Bbadd9 - Abadd9 - Gbadd9 - Gb ofwel: I - VII - VI - VI

Naar het akkoord: Bbdim7 ofwel: i*

Om te moduleren naar Gb majeur.

En dan speel ik sectie C:

Gb - Db7 - B7 - Db7 ofwel: I - V - IV - V

Ik eindig het motiefje op een B7 om vervolgens terug te moduleren naar Bb mineur (sectie A)

1) Wat valt op in sectie B in vergelijking met sectie A?
2) Welk(e) akkoord(en) in sectie B is/zijn niet diatonisch?
3) Waarom werkt de modulatie en krijg je een subtiele overgang? (Bbdim7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het Bbdim7 akkoord en kijk welke noten het bevat en waarom dit een subtiele overgang geeft.
4) Naar welke trap in de Bb mineur (oorspronkelijke tonica) moduleer ik in sectie C?
5) Waarom werkt de modulatie terug en krijg je een subtiele overgang? (B7 speelt een grote rol)
Tip: ontleed het B7 akkoord en kijk welke noten het bevat het waarom dit een subtiele overgang geeft.

Good luck! :)
Ok, aangezien de antwoorden uitblijven zal ik ze geven en dan hoor ik wel of daar nog vragen over zijn.

1) Sectie B staat in majeur en niet in mineur, eigenlijk een menuet met een dubbele modulatie met de opbouw: A - B - A - B - C - A (A is Bb mineur, B is Bb majeur, C is Gb majeur)

2) Niet diatonisch zijn alle akkoorden behoudens de Bb, want die zijn geleend uit de mineur, vandaar dat de modulatie subtiel is. Dus de Ab en Gb komen uit de mineur, diatonisch was geweest Adim en Gm.

3) De modulatie naar Gb majeur is een subtiele omdat Bb mineur (en ook in sectie B gebruik ik dus veel akoorden uit de Bb mineur) slechts 1 mol verschilt. Het 'pivot-akkoord' is Bbdim7. Deze heeft te tonaliteit van de Bb mineur en komt als Bbm ook in de Gb majeur akkoordenprogressie voor, namelijk de mediant. Maar het is geen normale Bbm, maar een dim7. De noten zijn dan:
Bb - E - G - Db. Het Gb-akkoord bestaat uit: Gb - Bb - Db. De Bb en Db zijn de gemeenschappelijke noten, maar de G trekt omlaag naar de Gb.

4) Ik moduleer naar de 6de trap of submediant Gb vanuit Bb mineur gezien. De mediant en submediant zijn naast de parallelle mineur/majeur of dominant altijd prima geschikt voor modulaties, omdat de mediant en submediant altijd 2 gemeenschappelijke noten hebben met de tonica.

5) De B7 is vanuit Bb mineur gezien gewoon een tritone-sub (bV7/V of bII7) en heeft een dominante functie. Wordt veel in jazz gebruikt.

Et voilà.
pi_149347147
Ik speel al een tijdje euphonium. Een euphonium is een Bb instrument. Dat betekent dat wanneer een C gespeeld wordt er een Bb klinkt.
Nu vond ik een paar dagen terug een mondharmonica terug die ik nog had. Daardoor wil ik graag mondharmonica leren spelen, de harmonica(s) die ik heb zijn alleen allemaal in C afgestemd.
Wanneer ik dus een C speel op mijn harmonica moet ik op mijn euphonium een D spelen om dat gelijk te laten klinken (nee ik speel ze niet allebei tegelijk).
Daardoor kom ik af en toe een beetje in de war met grondtonen als ik van het ene instrument naar het andere moet switchen. Ik speel namelijk ook nog gewoon euphonium.

Mijn idee is daarom om een anders gestemde harmonica te kopen. Ik ben een beginner en beginners instrumenten hoeven niet duur te zijn.
Ik heb bedacht dat ik nu dus ook een harmonica in Bb moet hebben.

Kan iemand van jullie mij uitleggen of dat klopt en of het verstandig is wat ik doe?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_149352849
Ik denk dat een Bb harmonica geen kwaad kan, of je moet inderdaad continu willen transponeren.

Op zich weet je hoe het werkt als ik het lees, maar om te zeggen dat het erg relaxed is, is iets anders. Je kunt dan op een gegeven moment inderdaad in de war raken als je Bb-instrumenten gewend bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')