abonnement Unibet Coolblue
pi_146579745


deel 1
W&T / Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven

deel 2
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #2

deel 3
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #3

deel 4
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #4

deel 5
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #5

De Rosetta-missie: een fascinerende reis naar de oorsprong van het leven

2014 wordt een intensief jaar voor ESA’s kometenjager Rosetta. Na een reis van bijna tien jaar en een winterslaap van 957 dagen zal ruimtesonde Rosetta komeet Churyumov-Gerasimenko ontmoeten. Als klap op de vuurpijl maakt lander Philae zich klaar om voor het eerst in de geschiedenis te landen op een komeet. Rosetta is één van de meest complexe en ambitieuze missies ooit. Tijd om de missie eens onder de loep te nemen.



Sinds november 1993 hebben wetenschappers en ingenieurs uit Europa en de Verenigde Staten hun krachten gebundeld om de ruimtesonde Rosetta en een lander genaamd Philae te bouwen. Rosetta werd in 2004 gelanceerd en zette middels een aantal flyby’s langs de aarde en Mars koers richting komeet Churyumov-Gerasimenko. Rosetta in de buurt van de komeet Churyumov Gerasimenko krijgen is niet makkelijk. “Geen enkele bestaande raket is in staat om een ruimtesonde rechtstreeks naar een komeet te sturen. In plaats daarvan slingert Rosetta door het zonnestelsel mede dankzij de zwaartekracht van de aarde en Mars. “De Rosetta-missie is een fascinerende reis naar onze oorsprong,” vertelt Matt Taylor, projectwetenschapper bij het ESA Rosetta-team. “Rosetta is uniek omdat het de eerste missie is die heel dicht bij een komeet zal komen en een lander zal plaatsen. Daarnaast zal de ruimtesonde getuige zijn van de spectaculaire transformatie van de komeet naarmate de afstand tot de zon kleiner wordt.”

Rosetta’s twaalf jaar durende reis door de ruimte. Animatie:ESA.

Wakker worden
In juni 2011 werd Rosetta in een diepe winterslaap gebracht voor de koudste, meest afgelegen deel van de reis. Rosetta werd in een langzame draai gezet om de stabiliteit te handhaven en haar zonnevleugels naar zon gericht om zoveel mogelijk zonlicht als mogelijk op te vangen. “Het is de eerste missie voorbij de asteroïdengordel die afhankelijk is van energie-opwekking door de zon, waardoor de sonde in staat is te opereren op 800 miljoen kilometer van de zon.” ESA is bezorgd om de gezondheid van het ruimtevaartuig. Zonder kleerscheuren een ruimtereis van meer dan tien jaar doorkomen is heel wat. “De onderdelen van Rosetta zijn uitvoerig getest, zodat zij kan omgaan met de ontberingen in de ruimte. We weten niet meer van Rosetta als toen ze in de sluimerstand ging,” aldus Taylor. Op dit moment zijn zowel de komeet als Rosetta op de terugreis naar het binnenste van het zonnestelsel en staat het Rosetta-team klaar om op 20 januari 2014 Rosetta, na een winterslaap van 957 dagen, wakker te maken.

Ontmoeting
“Zodra we de ruimtesonde met succes uit de winterslaap hebben gehaald en de instrumenten uitvoerig zijn getest, zullen we voorzichtig de komeet naderen en metingen verrichten.” Op het moment dat Rosetta wakker wordt, bevindt de sonde zich op nog zo’n negen miljoen kilometer van de komeet. In mei 2014 is die afstand naar verwachting verkleind tot twee miljoen kilometer en dan worden de eerste beelden van de Churyumov-Gerasimenko verwacht.

BELANGRIJKE LES
De ruimtesonde Rosetta is gebouwd met technologie van de jaren negentig en is niet de eerste ruimtesonde die naar een komeet wordt gestuurd. ESA’s Giotto werd ontworpen om de mysteries rond de komeet Halley op te lossen. Op 13 maart 1986 vloog Giotto heel dicht langs de komeet. Niemand had verwacht dat de ruimtesonde het spervuur aan komeetstof zou overleven. Hoewel Giotto flink werd beschadigd tijdens de flyby, bleven de meeste instrumenten operationeel. “De Giotto-missie was voor de ESA een belangrijke les. Hierdoor kon de technologie voor toekomstige missies zoals Rosetta worden verbeterd.”


Een prachtig beeld van Rosetta boven Mars, gemaakt door de Philae-camera op een afstand van ongeveer duizend kilometer van Mars. Foto: CIVA / Philae / ESA.

Rosetta zal de eerste ruimtesonde zijn die, op korte afstand, getuige is van een spectaculaire transformatie van de komeet. De verwachting is dat het prachtige beelden oplevert, maar het is ook een groot gevaar. Naarmate de komeet in toenemende intensiteit wordt blootgesteld aan de straling van de zon begint het ijs te sublimeren. Het gas dat uit de kern ontsnapt neemt ook stof mee en dat leidt tot de vorming van twee staarten. De ionenstaart bevat geïoniseerd gas en stof en stroomt altijd in tegengestelde richting van de zon. De stofstaart van microscopische stofdeeltjes draait enigszins in de richting van de baanvan de komeet. Hoewel het gas en stof de helderheid verhoogt, verbergt het ook de kern van de komeet. Het gas en het stof kunnen er voor zorgen dat Rosetta en Philae schade oplopen. Rosetta zal komeet Churyumov-Gerasimenko in het koude gebied van het zonnestelsel ontmoeten op het moment dat de komeet nog geen activiteit vertoont. “Het ontwerp van de baan van Rosetta is zodanig goed uitgezocht dat het ruimtevaartuig de gevaarlijke gebieden vermijdt, zoals de staart van de komeet. De navigatiecamera en het regelsysteem rekent op het zien van een deel van de zonnige zijde van de komeet, zodat het ruimtevaartuig niet in het staartgebied terechtkomt.”

Landing
Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid zal er een poging gedaan worden om te landen op een komeet. Rosetta zal een serie manoeuvres maken om dichtbij de komeet te komen en dan zal de snelheid worden verlaagd tot ongeveer 25 meter per seconde. Het naderen van een komeet, erom heen cirkelen en er ook nog eens op landen is en delicate aangelegenheid. Aangezien er weinig bekend is van de komeet moeten beelden en analyses van de komeet meer duidelijkheid verschaffen. “Aan de hand van die informatie besluiten wetenschappers en operationele teams wat de beste landingsplaats zal zijn. Hierdoor kunnen wij de veiligheid van de lander het beste waarborgen.” Uiteindelijk wordt het ruimtevaartuig in een baan rond de kern van de komeet gebracht op een afstand van ongeveer 25 kilometer. “De zwaartekracht van de komeet is een miljoen keer kleiner dan die van de aarde. Een natuurlijke baan om de komeet is daardoor alleen mogelijk onder de 30 kilometer,” aldus Taylor. In november 2014 wordt de lander Philae losgelaten op een hoogte van ongeveer een kilometer en zal op loopsnelheid landen op de uitgekozen landingsplaats. Onmiddellijk na de landing zal een harpoen worden afgevuurd om de lander te verankeren en te voorkomen dat Philae ontsnapt aan de zeer zwakke zwaartekracht van de komeet. Op de komeet zal Philae hoge resolutie foto’s maken en boringen verrichten op het oppervlak. De ruimtesonde Rosetta zal in een baan om de komeet Churyumov-Gerasimenko blijven in de nabijheid van de ijzige kern. Het zal meer dan een jaar duren voordat de opmerkelijke missie, in december 2015, tot een einde komt.


Rosetta’s Philae lander op de kern van de komeet. Animatie: ESA / AOES Medialab

Of de Rosetta-missie een succes wordt, is de nog de vraag. Op 20 januari 2014 weten we of Rosetta wakker wordt en klaar is voor de laatste etappe van haar bijzondere reis. “Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn om dat te doen. Van daaruit moeten we de belangrijkste uitdagingen aangaan zoals de ontmoeting met de komeet en vervolgens de landing. Echter, voor mij is het belangrijkste aspect de wetenschap. Kometen zijn de meest primitieve objecten in het zonnestelsel. Een tijdcapsule uit de vroege stadia van de vorming van ons zonnestelsel. Kometen worden verantwoordelijk gehouden voor het leveren van een groot deel van het water in het zonnestelsel, waaronder het water op aarde. Door te kijken naar bepaalde isotopen zullen we in staat zijn om verhoudingen van de komeet te vergelijken met die van de aarde en de link tussen het ontstaan van het leven, de aarde en de kometen versterken,” aldus Taylor. De ijzige resten van de vorming van de planeten kunnen de sleutel zijn tot het ontrafelen van het mysterie dat ‘de oorsprong van het leven’ heet.















Wist je dat de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko een liedje zingt? Deze melodie is niet met onze oren hoorbaar, maar wel op andere frequenties
https://soundcloud.com/esaops/a-singing-comet
Luister hier hoe het klinkt. Let op, de frequentie is 10.000 keer opgeschroefd om het wijsje te laten horen.



.
.
Live Stream
On 11 & 12 November, all segments broadcast by ESA TV will also be webcast here. These include: Media briefing 11.11-20:00CET || GO/NOGO decision points 1-4 (11-12 Nov) || Separation, science updates & landing (12 Nov). The webstream will remain live all the way until 19:00 GMT / 20:00 CET on 12 November with a permanent view of ESOC Mission Control Room in between the listed sequences. Complete list is available via: http://www.esa.int/esatv/Television

http://new.livestream.com/esa/cometlanding

of hier
http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/Rosetta
.
.





.
http://sci.esa.int/rosetta/

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/Rosetta
.
.






en inmiddels weten we dat Philae veilig is geland

*O*
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146579755
Wel jammer dat Philae niet over die hele komeet kan lopen en dan foto's maken.
pi_146579759
O+
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_146579766
Nog één plaatje dan :P
nee, jij dan!
pi_146579775
Kijk, nu is ie wel automatisch gelinkt. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146579783
Wat zullen de mensen die er aan gewerkt hebben trots en enorm blij zijn :)
pi_146579807
quote:
17s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:41 schreef Juup© het volgende:
Wat zullen de mensen die er aan gewerkt hebben trots en enorm blij zijn :)
Dat lijkt me idd ook :) Is ook iets opzienbarends.
pi_146579813
Even te bedenken: we hebben net een apparaatje van 100 kg, van 1 bij 1 bij 1 meter, 6 miljard kilometer laten reizen naar een komeet van 3 km lengte 500 miljoen km van ons vandaan over een periode van meer dan 10 jaar met wetten die ongeveer 350 jaar geleden bedacht zijn.

Science *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Inaithnir op 12-11-2014 18:13:33 ]
  woensdag 12 november 2014 @ 17:41:58 #10
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146579833
Al had het mij ¤100.- gekost, dit is gewoon goed besteed geld (als alles mislukt was ook).
pi_146579836
quote:
14s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:40 schreef Molurus het volgende:
Kijk, nu is ie wel automatisch gelinkt. :D
ik wist niet dat je de url van het vorige topic er ook bij moest zetten, weer wat geleerd, hoef ik niet meer steeds jouw hulp te vragen Molurus haha :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146579842
Anchors did not shoot? hmmm
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146579853
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:41 schreef Inaithnir het volgende:
Even te bedenken: we hebben net een apparaatje van 100 kg, van 1 bij 1 bij 1 meter, 6 miljard kilometer laten reizen naar een komeet van 3 km lengte 50 miljoen km van ons vandaan over een periode van meer dan 10 jaar met wetten die ongeveer 350 jaar geleden bedacht zijn.

Science *O*
^O^
pi_146579869
Oftewel nog niet bevestigd dat hij daadwerkelijk op de komeet staat.
pi_146579877
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:42 schreef Molurus het volgende:
Anchors did not shoot? hmmm
O, oooooooo? Dat meen je niet?
pi_146579880
-O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 november 2014 @ 17:43:48 #19
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146579894
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:42 schreef Molurus het volgende:
Anchors did not shoot? hmmm
Klinkt wel raar inderdaad.
En de stuwraket heeft ook niet gewerkt.

Maar dat ie nou helemaal niet verankerd zit? Begrijp ik dat wel goed?
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146579896
quote:
17s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:43 schreef Juup© het volgende:

[..]

O, oooooooo? Dat meen je niet?
Ze zijn nog niet zeker.
pi_146579902
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Renderclippur op 12-11-2014 17:44:26 ]
pi_146579905
Hij staat wel, maar de harpoenankers zijn nog niet afgeschoten. (Nog) geen reden tot paniek!
pi_146579906
Ik ga ook eens een pilsje opentrekken en proosten op Philae.
no champagne for me madam
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146579908
First pictures of the landing site are expected in about 1 hour.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146579928
Als ik het goed heb begrepen staat ie wel op de komeet, en alle software lijkt normaal te werken, maar ze hebben nog geen bevestiging dat de ankers daadwerkelijk zijn afgeschoten en dat Philae dus stabiel staat en dat ook blijft.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146579929
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:41 schreef Inaithnir het volgende:
Even te bedenken: we hebben net een apparaatje van 100 kg, van 1 bij 1 bij 1 meter, 6 miljard kilometer laten reizen naar een komeet van 3 km lengte 50 miljoen km van ons vandaan over een periode van meer dan 10 jaar met wetten die ongeveer 350 jaar geleden bedacht zijn.

Science *O*
500 miljoen, maar inderdaad _O_ *O*
pi_146579948
Of het nu verder wel of niet geslaagd is, tot hier hebben ze het in ieder geval geschopt en dat is al al een prestatie op zich vind ik.
pi_146579957
OP is echt mobiel onvriendelijk. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_146579959
Wat is eigenlijk het ergste geval dat er kan gebeuren als de ankers niet uitgeschoten zijn?
pi_146579969
Einstein _O_
pi_146579970
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:45 schreef Infection het volgende:
Wat is eigenlijk het ergste geval dat er kan gebeuren als de ankers niet uitgeschoten zijn?
De walvissen gaan niet dood
pi_146579974
Filmkaartje 8,50? Was het maar zo'n feest
Moeten zij weten
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 november 2014 @ 17:46:10 #33
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_146579980
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:44 schreef spijkerbroek het volgende:
First pictures of the landing site are expected in about 1 hour.
Jammer dat ik moet werken :{
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_146579981
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:45 schreef Infection het volgende:
Wat is eigenlijk het ergste geval dat er kan gebeuren als de ankers niet uitgeschoten zijn?
Dan valt Philae er weer vanaf denk ik? Aangezien er nauwelijks zwaartekracht is om Philae dan op z'n plek te houden.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 12 november 2014 @ 17:46:23 #35
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_146579982
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:46 schreef H0D3NPYL het volgende:
Filmkaartje 8,50? Was het maar zo'n feest
Misschien de gemiddelde prijs over al die tijd?
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_146579983
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:43 schreef X11 het volgende:

[..]

Klinkt wel raar inderdaad.
En de stuwraket heeft ook niet gewerkt.

Maar dat ie nou helemaal niet verankerd zit? Begrijp ik dat wel goed?
Lander control has confirmed that it received a touch down signal "philae is fine". The anchor did not shoot. The comet may be soft. Tank opening failure has been confirmed. It was not a sensor problem.
pi_146579986
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:45 schreef Infection het volgende:
Wat is eigenlijk het ergste geval dat er kan gebeuren als de ankers niet uitgeschoten zijn?
Dat ie weg kan glijden ?
pi_146579994
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:46 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Misschien de gemiddelde prijs over al die tijd?
Ah ja dat zou kunnen.
Moeten zij weten
pi_146579997
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:46 schreef essnhills het volgende:

[..]

Dan valt Philae er weer vanaf denk ik? Aangezien er nauwelijks zwaartekracht is om Philae dan op z'n plek te houden.
Dat zou maar gebeuren... :')
  woensdag 12 november 2014 @ 17:46:58 #40
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_146580005
er is amper zwaartekracht
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_146580010
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:45 schreef superniger het volgende:
OP is echt mobiel onvriendelijk. :')
jammer voor je, maar ik wil m graag zo houden :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146580016
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:44 schreef spijkerbroek het volgende:
First pictures of the landing site are expected in about 1 hour.
c_/ *O*
  woensdag 12 november 2014 @ 17:47:19 #43
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146580018
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:44 schreef essnhills het volgende:
Als ik het goed heb begrepen staat ie wel op de komeet, en alle software lijkt normaal te werken, maar ze hebben nog geen bevestiging dat de ankers daadwerkelijk zijn afgeschoten en dat Philae dus stabiel staat en dat ook blijft.
Nou ja, hij zal er wel niet wegwaaien, ook al weegt ie dan maar 1 gram.
Maar ik betwijfel wel of hij grondboringen kan verrichten.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146580030
Heh, nu zeggen ze weer dat de ankers wel zijn afgeschoten? (Dat was in de herhaling.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146580032
Hij weegt hetzelfde als iets van 10kg op aarde.

Niet genoeg :?
pi_146580060
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

Lander control has confirmed that it received a touch down signal "philae is fine". The anchor did not shoot. The comet may be soft. Tank opening failure has been confirmed. It was not a sensor problem.
The landing may have been soft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 12 november 2014 @ 17:49:12 #47
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_146580080
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:47 schreef Molurus het volgende:
Heh, nu zeggen ze weer dat de ankers wel zijn afgeschoten? (Dat was in de herhaling.)
Dat hoorde ik ook ja.
pi_146580094
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:47 schreef X11 het volgende:

[..]

Nou ja, hij zal er wel niet wegwaaien, ook al weegt ie dan maar 1 gram.
Maar ik betwijfel wel of hij grondboringen kan verrichten.
Nou ja, wegwaaien... Wind is er niet natuurlijk. Maar de zwaartekracht op zo'n blokje ijs is vrij zacht en hij draait hard rond.
pi_146580108
Zijn die ankers nu bedoeld om ervoor te zorgen dat hij niet terugkaatste als hij te hard landde?
pi_146580114
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:40 schreef Gehenna het volgende:
Nog één plaatje dan :P
[ afbeelding ]
Ik betaal er graag aan mee...
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146580150
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:47 schreef BeHereNowM het volgende:
Hij weegt hetzelfde als iets van 10kg op aarde.

Niet genoeg :?
Veel minder nog. Philae heeft een massa van 100 kg en de zwaartekracht is een miljoen keer zo zwak als op aarde.
  woensdag 12 november 2014 @ 17:51:18 #52
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146580167
Jammer dat de voertaal daar frans is !!
pi_146580240
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:46 schreef essnhills het volgende:

[..]

Dan valt Philae er weer vanaf denk ik? Aangezien er nauwelijks zwaartekracht is om Philae dan op z'n plek te houden.
En hij kan niet in de grond boren :(
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146580274
Hurray for science!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 12 november 2014 @ 17:55:41 #56
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146580306
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nou ja, wegwaaien... Wind is er niet natuurlijk. Maar de zwaartekracht op zo'n blokje ijs is vrij zacht en hij draait hard rond.
Daar zeg je wat. Hij mag dan wel 1 gram wegen (of hoeveel was het nou?) maar zijn massa is nog steeds gewoon 100 kg natuurlijk.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146580352
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:55 schreef X11 het volgende:

[..]

Daar zeg je wat. Hij mag dan wel 1 gram wegen (of hoeveel was het nou?) maar zijn massa is nog steeds gewoon 100 kg natuurlijk.
True, wellicht dat hij de harpoenen nog kan afvuren, maar boren zal niet kunnen, want dan vliegt hij weer weg
  woensdag 12 november 2014 @ 17:57:06 #58
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146580367
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:51 schreef SanAnt het volgende:
Jammer dat de voertaal daar frans is !!
[ afbeelding ]
niet goed opgelet op school vroeger?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146580440
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

niet goed opgelet op school vroeger?
Nee, en daar baal ik nog altijd van als een stekker. Zit eraan te denken om het niveau alsnog op te vijzelen met een cursus frans.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:00:40 #60
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146580474
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

niet goed opgelet op school vroeger?
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:59 schreef uithangbord het volgende:

[..]

Nee, en daar baal ik nog altijd van als een stekker. Zit eraan te denken om het niveau alsnog op te vijzelen met een cursus frans.
:)
pi_146580475
Nou, was een mooie middag, maar er moet ook nog wat gedaan worden hier thuis, dus laterrr maar weer ..
:W
pi_146580488
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:59 schreef uithangbord het volgende:

[..]

Nee, en daar baal ik nog altijd van als een stekker. Zit eraan te denken om het niveau alsnog op te vijzelen met een cursus frans.
Vraag of Frans Duits je wil helpen, dan heb je 2 talen in 1 keer.
pi_146580507
Lijkt niet goed dit.
---------
More analysis of @Philae2014 telemetry indicates harpoons did not fire as 1st thought. Lander in gr8 shape. Team looking at refire options. It looks like @Philae2014 made a fairly gentle touch down on #67P based on amount of landing gear damping #CometLanding (esaoperation via Twitter)

13 minutes ago: Considering whether to re-shoot the anchors

13 minutes ago: Thrusters did not ignite. Anchors did not shoot. An update from Cologne says lander is moving.
pi_146580550
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:02 schreef Tchock het volgende:
Lijkt niet goed dit.
---------
More analysis of @Philae2014 telemetry indicates harpoons did not fire as 1st thought. Lander in gr8 shape. Team looking at refire options. It looks like @Philae2014 made a fairly gentle touch down on #67P based on amount of landing gear damping #CometLanding (esaoperation via Twitter)

13 minutes ago: Considering whether to re-shoot the anchors

13 minutes ago: Thrusters did not ignite. Anchors did not shoot. An update from Cologne says lander is moving.
:{
  woensdag 12 november 2014 @ 18:04:09 #65
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146580579
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:02 schreef Tchock het volgende:
Lijkt niet goed dit.
---------
More analysis of @Philae2014 telemetry indicates harpoons did not fire as 1st thought. Lander in gr8 shape. Team looking at refire options. It looks like @Philae2014 made a fairly gentle touch down on #67P based on amount of landing gear damping #CometLanding (esaoperation via Twitter)

13 minutes ago: Considering whether to re-shoot the anchors

13 minutes ago: Thrusters did not ignite. Anchors did not shoot. An update from Cologne says lander is moving.
O jee.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:04:24 #66
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146580589
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:02 schreef Tchock het volgende:
Lijkt niet goed dit.
---------
More analysis of @Philae2014 telemetry indicates harpoons did not fire as 1st thought. Lander in gr8 shape. Team looking at refire options. It looks like @Philae2014 made a fairly gentle touch down on #67P based on amount of landing gear damping #CometLanding (esaoperation via Twitter)

13 minutes ago: Considering whether to re-shoot the anchors

13 minutes ago: Thrusters did not ignite. Anchors did not shoot. An update from Cologne says lander is moving.
De huid is verkocht voordat de beer geschoten is (met een harpoen).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146580612
quote:
17s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:03 schreef Juup© het volgende:

[..]

:{
Ulamec: a central rod was pushed into lander 4 cm by landing. Indicates soft rather than hard surface (rod would've pushed more into lander). Emily Lakdawalla via twitter. /u/Nilliks

a minute ago: Ulamec confirms the harpoons did NOT fire. There is much they currently do not know. Emily Lakdawalla via twitter. /u/Nilliks

a minute ago: Ulamec: signal kept coming and going "but we always got it back." Possibly indicates unstable, or tilted. Emily Lakdawalla via twitter
  woensdag 12 november 2014 @ 18:05:58 #69
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_146580646
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:49 schreef Renderclippur het volgende:
Zijn die ankers nu bedoeld om ervoor te zorgen dat hij niet terugkaatste als hij te hard landde?
nee, ik denk voor boringen enzo
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_146580836
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

a minute ago: Ulamec: signal kept coming and going "but we always got it back." Possibly indicates unstable, or tilted. Emily Lakdawalla via twitter
}:|

Als dat maar goed gaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:12:09 #71
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146580878
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:05 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

nee, ik denk voor boringen enzo
En waarschijnlijk ook om hem op de plaats houden bij de rotatie van de komeet.
Wat nu niet het geval is. Maar ik heb te weinig kennis en gegevens om te kunnen voorspellen of bij nu misschien daadwerkelijk in een rechte lijn langzaam gaat wegdrijven van de komeet...
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146580887
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:49 schreef Renderclippur het volgende:
Zijn die ankers nu bedoeld om ervoor te zorgen dat hij niet terugkaatste als hij te hard landde?
Klopt... Als ik Andre Kuipers tenminste moet geloven vanaf minuut 5:

http://www.rtl.nl/rtl-lat(...)e-rosetta-op-komeet/

:)
  woensdag 12 november 2014 @ 18:13:53 #73
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146580933
Samenvatting:



Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146580942
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:05 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

nee, ik denk voor boringen enzo
Nee, daarvoor is een boor aan boord. De ankers zijn voor... Verankering.
pi_146580944
Hmmm/.... so we've landed, maar de vraag is hoe lang ie nog blijft staan?

Nu gaat die 28minuten delay natuurlijk wel erg tegen je werken.. blijft nog even spannend dus!
  woensdag 12 november 2014 @ 18:14:57 #76
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_146580964
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, daarvoor is een boor aan boord. De ankers zijn voor... Verankering.
:+
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_146580981
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:44 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

500 miljoen, maar inderdaad _O_ *O*
Excuus! :)
pi_146581014
Ze hadden aangenomen dat hij was geland omdat er een of andere sensor was ingedrukt toch?
Als de landing mislukt zou zijn waarna hij terugstuiterde zou exact datzelfde ding ook zijn ingedrukt neem ik aan?

Hij kan op dit moment gewoon aan het wegvliegen zijn. :o Dat zullen we zo wel op de foto;s zien dan...
gr gr
  woensdag 12 november 2014 @ 18:16:25 #79
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146581019
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:14 schreef nikao het volgende:
Hmmm/.... so we've landed, maar de vraag is hoe lang ie nog blijft staan?

Nu gaat die 28minuten delay natuurlijk wel erg tegen je werken.. blijft nog even spannend dus!
idd.. 28 minuten om de manual override van die harpoenen te doen.
en 28 minuten om te kijken of het gelukt is.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 12 november 2014 @ 18:16:59 #80
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146581038
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:16 schreef Quyxz_ het volgende:
Ze hadden aangenomen dat hij was geland omdat er een of andere sensor was ingedrukt toch?
Als de landing mislukt zou zijn waarna hij terugstuiterde zou exact datzelfde ding ook zijn ingedrukt neem ik aan?

Hij kan op dit moment gewoon aan het wegvliegen zijn. :o Dat zullen we zo wel op de foto;s zien dan...
misschien vindt ie zo wel een nieuwe landingsplaats met walvissen!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146581061
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:16 schreef Maanvis het volgende:

[..]

idd.. 28 minuten om de manual override van die harpoenen te doen.
en 28 minuten om te kijken of het gelukt is.
Ja, maar om te beslissen of dat slim is zullen ze vast op de beweging of metingen afgaan van Philae.. .en aangezien die niet bepaald real time is neem je dus een huge risk ... (hij kan 10 minuten na de meting 'gaan glijden' oid en als je dan alsnog afvuurt is het wellicht juist niet handig... )
pi_146581080
Als het zo spannend is op dit moment, waarom doen ze dan niet meer met die livestream :(
  woensdag 12 november 2014 @ 18:19:21 #83
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146581119
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:18 schreef nikao het volgende:
Als het zo spannend is op dit moment, waarom doen ze dan niet meer met die livestream :(
omdat de makers van de harpoen en de makers van de thruster op dit moment buiten voor een vuurpeleton staan.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146581135
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:18 schreef nikao het volgende:
Als het zo spannend is op dit moment, waarom doen ze dan niet meer met die livestream :(
Omdat je steeds een vertraging van 28 minuten hebt en het dus real-time heel saai is.
pi_146581159
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

omdat de makers van de harpoen en de makers van de thruster op dit moment buiten voor een vuurpeleton staan.
lol.
Maar daar zeg je wel wat. Er is nu volop aandacht voor het succes en juichende mensen, maar er zullen toch ook een paar engineers flink balen nu
pi_146581172
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Omdat je steeds een vertraging van 28 minuten hebt en het dus real-time heel saai is.
Ik bedoelde uiteraard de livestream van de ESA webcast : )
pi_146581234
ohw.. de ice screws hebben wel gewerkt?

elakdawalla twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:16:12 Yes, McCaughrean confirmed this. RT @JPMajor: @elakdawalla So the ice screws on the lander's feet have at least dug in I assume? reageer retweet
  woensdag 12 november 2014 @ 18:23:14 #88
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146581238
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:20 schreef nikao het volgende:

[..]

lol.
Maar daar zeg je wel wat. Er is nu volop aandacht voor het succes en juichende mensen, maar er zullen toch ook een paar engineers flink balen nu
ik denk dat de blame game nu gaat beginnen...
maareh misschien is het wel zo dat philae en rosetta bewustzijn hebben gekregen in die 10 jaar.. en dat philae gewoon ontslag heeft genomen en graag ergens anders heen gaat :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146581288
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik denk dat de blame game nu gaat beginnen...
maareh misschien is het wel zo dat philae en rosetta bewustzijn hebben gekregen in die 10 jaar.. en dat philae gewoon ontslag heeft genomen en graag ergens anders heen gaat :).
Na lijkt me niet eerlijk gezegd. Opportunity to learn, maar iedereen is zich van te voren bewust van alles wat er mis kan gaan etc. Lijkt me eerlijk gezegd geen cultuur voor de blame game, want daar leer je geen reet van
pi_146581298
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:20 schreef nikao het volgende:

[..]

lol.
Maar daar zeg je wel wat. Er is nu volop aandacht voor het succes en juichende mensen, maar er zullen toch ook een paar engineers flink balen nu
Misschien een beetje, maar ja, die techniek (die ook alweer flink verouderd is) heeft wel een reis van 10 jaar door vacuum en andere extreme omstandigheden (lancering, etc.) gemaakt, de kans dat ze niet zouden werken is altijd reëel geweest en dat wisten ze echt wel.
pi_146581352
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:24 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Misschien een beetje, maar ja, die techniek (die ook alweer flink verouderd is) heeft wel een reis van 10 jaar door vacuum en andere extreme omstandigheden (lancering, etc.) gemaakt, de kans dat ze niet zouden werken is altijd reëel geweest en dat wisten ze echt wel.
precies :Y
pi_146581360
Toch leuk dat ie het ook in het nederlands nog even aankondigt;

Philae2014 twitterde op woensdag 12-11-2014 om 17:09:51 Ik ben geland! Mijn nieuwe adres is: 67P! #CometLanding reageer retweet
pi_146581361
Hoe laat komen die foto's nou precies binnen dan?
  woensdag 12 november 2014 @ 18:28:26 #94
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146581400
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:27 schreef Infection het volgende:
Hoe laat komen die foto's nou precies binnen dan?
Ik denk dat die nu even heel weinig prioriteit hebben bij de ESA.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146581406
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:27 schreef Infection het volgende:
Hoe laat komen die foto's nou precies binnen dan?
Planning was tussen nu en een half uurtje geloof ik, maar ja, beetje improvisatie is het wel.
pi_146581440
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:27 schreef Infection het volgende:
Hoe laat komen die foto's nou precies binnen dan?
Is geen vaste tijd voor. Denk ook niet dat dat prioriteit heeft nu de landing nog niet helemaal goed is.
  † In Memoriam † woensdag 12 november 2014 @ 18:29:48 #97
230491 Zith
pls tip
pi_146581450
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:24 schreef nikao het volgende:

[..]

Na lijkt me niet eerlijk gezegd. Opportunity to learn, maar iedereen is zich van te voren bewust van alles wat er mis kan gaan etc. Lijkt me eerlijk gezegd geen cultuur voor de blame game, want daar leer je geen reet van
Yep, en fouten kunnen alleen komen door gaten in de wetenschap omdat alles 5000x is nagegaan. Je kan moeilijk iemand dan de schuld geven van iets. Het zal zorgen voor 100 nieuwe publicaties en de volgende keer weet beter hoe ze het kunnen doen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146581458
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:28 schreef X11 het volgende:

[..]

Ik denk dat die nu even heel weinig prioriteit hebben bij de ESA.
Het lijkt me de meest veilige methode om te bekijken wat de situatie is op dit moment, dus dat zou zomaar wel prioriteit kunnen hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146581486
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Is geen vaste tijd voor. Denk ook niet dat dat prioriteit heeft nu de landing nog niet helemaal goed is.
Prioriteit boeit niet, dit zijn voorgeprogrammeerde procedures. Philae zou als eerste beginnen met panorama fotos maken en doorsturen. Die komen echt wel binnen. En daar gaan ze vast ook wel wat mee doen, is immers ook gewoon nuttige data om te zien hoe het met philae staat.
pi_146581507
uh oh.. dit klinkt niet goed. Foto's kan nog wel even duren dan ;)

DrStuClark twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:29:45 The comms link between @Philae2014 and @ESA_Rosetta is intermittent instead of steady. Analysis ongoing. #DontPanic #CometLanding reageer retweet
pi_146581531
and lol; slider vs lander

elakdawalla twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:31:23 But hey, maybe this means @Philae2014 will be the first ever comet rover! #justkidding #wellmostlykidding #CometLanding reageer retweet
pi_146581558
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:32 schreef nikao het volgende:
and lol; slider vs lander

elakdawalla twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:31:23 But hey, maybe this means @Philae2014 will be the first ever comet rover! #justkidding #wellmostlykidding #CometLanding reageer retweet
_O-
pi_146581560
Rosetta een foto laten maken van de landingsplaats wellicht :?
pi_146581570
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:33 schreef BeHereNowM het volgende:
Rosetta een foto laten maken van de landingsplaats wellicht :?
Deeeeeenk dat ze daar al aan gedacht hebben (en dat die foto er al is of onderweg is) ;)
pi_146581577
Steeds een heel voorzichtig een beetje boren, wachten tot je weer geland bent een stukje verderop, etc. Zo kun je het hele oppervlak onderzoeken. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:34:42 #106
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146581580
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:31 schreef nikao het volgende:

[..]

Prioriteit boeit niet, dit zijn voorgeprogrammeerde procedures. Philae zou als eerste beginnen met panorama fotos maken en doorsturen. Die komen echt wel binnen. En daar gaan ze vast ook wel wat mee doen, is immers ook gewoon nuttige data om te zien hoe het met philae staat.
Ik had de vraag geïnterpreteerd als "Wanneer krijgen wij mensen de gefatsoeneerde beelden in het visuele spectrum te zien?" Maar de binnenkomst van de beelden zal inderdaad wel vast geprogrammeerd staan, althans voor het eerste uur.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146581613
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:34 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Deeeeeenk dat ze daar al aan gedacht hebben (en dat die foto er al is of onderweg is) ;)
Werelds toch als die binnen nu en een half uur verschijnt ^O^
pi_146581619
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:33 schreef BeHereNowM het volgende:
Rosetta een foto laten maken van de landingsplaats wellicht :?
Je weet hoe donker de komeet is en dat het een flinke afstand is?. Daar heb je zeer weinig aan vrees ik.
pi_146581627
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:34 schreef Molurus het volgende:
Steeds een heel voorzichtig een beetje boren, wachten tot je weer geland bent een stukje verderop, etc. Zo kun je het hele oppervlak onderzoeken. :P
Ik weet niet precies wat voor motoren Philae aan boord heeft (en of ze werken :') ), maar als hij eenmaal loslaat van het oppervlak, komt ie niet meer terug.
pi_146581628
Dus, kort samengevat: de ijsschroeven werken wel, de ankers niet. Philae is zo'n vier centimeter in 67P verzonken. Signaal valt steeds weg. Niet bekend of Philae stabiel staat. Lander is verder in orde.
pi_146581644
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:36 schreef Tchock het volgende:
Dus, kort samengevat: de ijsschroeven werken wel, de ankers niet. Philae is zo'n vier centimeter in 67P verzonken. Signaal valt steeds weg. Niet bekend of Philae stabiel staat. Lander is verder in orde.
Jep.. :Y

En.....

pi_146581662
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:36 schreef Tchock het volgende:
Dus, kort samengevat: de ijsschroeven werken wel, de ankers niet. Philae is zo'n vier centimeter in 67P verzonken. Signaal valt steeds weg. Niet bekend of Philae stabiel staat. Lander is verder in orde.
Dat is wat ik er van begrijp idd
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146581664
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:36 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat voor motoren Philae aan boord heeft (en of ze werken :') ), maar als hij eenmaal loslaat van het oppervlak, komt ie niet meer terug.
Is de zwaartekracht echt geheel verwaarloosbaar? Rosetta is tenslotte ook in orbit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:37:43 #114
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 18:38:19 #115
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146581694
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:36 schreef nikao het volgende:

[..]

Jep.. :Y

En.....

:~
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 12 november 2014 @ 18:38:36 #116
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_146581706
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is de zwaartekracht echt geheel verwaarloosbaar? Rosetta is tenslotte ook in orbit.
Escape velocity is 1m/s. De lander van 100kg weegt 1 gram met die zwaartekracht.
Géén kloon van tvlxd!
pi_146581708
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is de zwaartekracht echt geheel verwaarloosbaar? Rosetta is tenslotte ook in orbit.
De 'orbit' van Rosetta is kunstmatig, hij wordt in een driehoekje gehouden met z'n eigen motoren. De zwaartekracht is écht nihil.

EDIT: filmpje van Rosetta's orbit: http://www.esa.int/spacei(...)bit_around_the_comet
pi_146581711
Good news: --- Touchdown, all the signals that trigger on touchdown worked. --- Still communication, which means the lander did not tilt or topple.
Bad news: --- ADS thruster did not fire, that is the issue was already known beforehand. --- The anchors did not fire, this confusion was due to the rewind motors for the anchors going into action, but the harpoon wasn't actually fired. --- Team doesn't know if it rebounded or not / if it's on the surface. Thus they don't dare issuing a re-firing signal for the harpoons, because they don't know in what position the lander is. Current Situation: --- The arm that damped the landing force only moved very little, which indicates a very soft surface. Which might mean if it rebound the rebound was very soft as well and in this case might settle down again. --- On board computer is waiting for new commands. --- There will be more telemetry in 30 minutes, but contact lost in 120 minutes, so the final verdict could be known only tomorrow.
pi_146581715
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is de zwaartekracht echt geheel verwaarloosbaar? Rosetta is tenslotte ook in orbit.
Neuh, niet verwaarloosbaar, maar wel te weinig om hem stabiel op het oppervlak te houden volgens mij
pi_146581739
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:38 schreef nikao het volgende:

[..]

Neuh, niet verwaarloosbaar, maar wel te weinig om hem stabiel op het oppervlak te houden volgens mij
Zolang er geen andere krachten op hem inwerken zie ik geen probleem.

Pics incoming hoor ik. *O*
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146581757
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang er geen andere krachten op hem inwerken zie ik geen probleem.

Naja, als je wil boren, moet je wel vastzitten (actie is reactie enzo ;) ), anders is het bye bye.
pi_146581766
Pic van de afdaling

  woensdag 12 november 2014 @ 18:41:01 #123
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146581775
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang er geen andere krachten op hem inwerken zie ik geen probleem.

Pics incoming hoor ik. *O*
het ding is misschien zelfs scheef geland en dan kan je niet boren.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146581801
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is de zwaartekracht echt geheel verwaarloosbaar? Rosetta is tenslotte ook in orbit.
Nou ja, de zwaartekracht is nooit verwaarloosbaar. Je moet goed beseffen dat de zwaartekracht altijd werkt - een bowlingbal in de ruimte trekt net zo goed op een tennisbal in de buurt als de aarde aan ons trekt. Je kunt dus altijd iets in een al dan niet stabiele baan brengen.

Maar de zwaartekracht is wel een miljoen keer zo zwak als op aarde. Een kleine kracht kan iets van het oppervlak de ruimte in laten schieten met een kracht groter dan de ontsnappingssnelheid. Als de lander stuitert of omvalt kan die aan de zwaartekracht ontsnappen.
pi_146581813
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:38 schreef Tchock het volgende:
Good news: --- Touchdown, all the signals that trigger on touchdown worked. --- Still communication, which means the lander did not tilt or topple.
Bad news: --- ADS thruster did not fire, that is the issue was already known beforehand. --- The anchors did not fire, this confusion was due to the rewind motors for the anchors going into action, but the harpoon wasn't actually fired. --- Team doesn't know if it rebounded or not / if it's on the surface. Thus they don't dare issuing a re-firing signal for the harpoons, because they don't know in what position the lander is. Current Situation: --- The arm that damped the landing force only moved very little, which indicates a very soft surface. Which might mean if it rebound the rebound was very soft as well and in this case might settle down again. --- On board computer is waiting for new commands. --- There will be more telemetry in 30 minutes, but contact lost in 120 minutes, so the final verdict could be known only tomorrow.
Klinkt gematigd positief.

Is er meer bekend over die ice screws?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146581820
Philae_MUPUS twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:35:56 Dear friends of MUPUS: we are currently evaluating unexpected data. Please understand that we can't communicate a lot and we don't speculate reageer retweet
MUlti PUrpose Sensor; One of the instruments on the Rosetta Philae Lander
pi_146581830
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:40 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Naja, als je wil boren, moet je wel vastzitten (actie is reactie enzo ;) ), anders is het bye bye.
Daarom zeg ik... heeeeeeeel voorzichtig boren, meer schrapen. En als je dan loskomt gewoon wachten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:42:55 #128
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146581836
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:42 schreef nikao het volgende:
Philae_MUPUS twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:35:56 Dear friends of MUPUS: we are currently evaluating unexpected data. Please understand that we can't communicate a lot and we don't speculate reageer retweet
MUlti PUrpose Sensor; One of the instruments on the Rosetta Philae Lander
ALIENS
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146581850
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarom zeg ik... heeeeeeeel voorzichtig boren, meer schrapen. En als je dan loskomt gewoon wachten.
Maar dat is het dus, als je loskomt, ben je weg.
pi_146581852
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ALIENS
Of walvissen :o
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 12 november 2014 @ 18:43:27 #131
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146581859
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:38 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

De 'orbit' van Rosetta is kunstmatig, hij wordt in een driehoekje gehouden met z'n eigen motoren. De zwaartekracht is écht nihil.

EDIT: filmpje van Rosetta's orbit: http://www.esa.int/spacei(...)bit_around_the_comet
O dat wist ik niet.
Daarnaast: een omloopsnelheid (die "vaststaat") is iets anders dan de rotatiesnelheid van de komeet, die wel razendsnel zou kunnen zijn, zodat alles wat niet aan de oppervlakte vast ......

Eh nee, dan zou de komeet zelf ook uit elkaar drijven....

Ik begeef me op glad ijs, geloof ik. :@
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:43:40 #132
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146581868
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:43 schreef essnhills het volgende:

[..]

Of walvissen :o
Een walvis van een andere planeet; is dat ook een alien?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146581889
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:43 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Maar dat is het dus, als je loskomt, ben je weg.
De ontsnappingssnelheid is vast groter dan 0. Zolang je daaronder blijft..
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146581907
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:43 schreef X11 het volgende:

[..]

O dat wist ik niet.
Daarnaast: een omloopsnelheid (die "vaststaat") is iets anders dan de rotatiesnelheid van de komeet, die wel razendsnel zou kunnen zijn, zodat alles wat niet aan de oppervlakte vast ......

Eh nee, dan zou de komeet zelf ook uit elkaar drijven....

Ik begeef me op glad ijs, geloof ik. :@
Zelfs als die komeet heel hard ronddraait, als Rosetta en Philae meedraaien, maakt het niks uit (de aarde draait ook heel hard rond, maar daar merken we niks van).
pi_146581934
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:40 schreef Gehenna het volgende:
Nog één plaatje dan :P
[ afbeelding ]
Interstaller kost 10 euro en 12,50 Imax
pi_146581954
Ah, dat het een kunstmatige orbit was wist ik ook niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146581957
Philae heeft wel een raketje bovenop om 'm op de komeet te duwen, maar daar waren ook problemen mee werd gezegd :X
pi_146581986
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:46 schreef BeHereNowM het volgende:
Philae heeft wel een raketje bovenop om 'm op de komeet te duwen, maar daar waren ook problemen mee werd gezegd :X
Yep.. die heeft ook niet gewerkt
pi_146582012
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

De ontsnappingssnelheid is vast groter dan 0. Zolang je daaronder blijft..
Zeer zeker, hij wordt geschat op 1 m/s. Maar goed, gezien hoe risky deze landing al was, denk ik niet dat ze zeer happig zijn op een hele reeks ervan :P
pi_146582016
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:44 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Zelfs als die komeet heel hard ronddraait, als Rosetta en Philae meedraaien, maakt het niks uit (de aarde draait ook heel hard rond, maar daar merken we niks van).
Omdat wij niet hard genoeg draaien. Er is een snelheid waarop voorwerpen niet meer naar de aarde toe getrokken worden - rond de 28.000 km/h. Dat is de reden dat het ISS niet uit de lucht dondert. Als je sneller gaat dan die waarde kun je ontsnappen. Op die komeet is de zwaartekracht alleen vele malen zwakker en de ontsnappingssnelheid dus ook.
pi_146582019
Nog 2 uur.. en daarna kan het wel ff duren voor we meer weten... damnit wat spannend (vooral voor die gasten die daar werken uiteraard :P )

developspacesa twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:34:30 There will be a loss of connection between Rosetta & Philae in about 2hrs. This is expected as Rosetta moves out of range temporarily! reageer retweet
  woensdag 12 november 2014 @ 18:48:43 #142
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146582045
Er komt wat data binnen
pi_146582059
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:47 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Zeer zeker, hij wordt geschat op 1 m/s. Maar goed, gezien hoe risky deze landing al was, denk ik niet dat ze zeer happig zijn op een hele reeks ervan :P
Op het moment dat alle andere onderzoeksmethodes uitgeput zijn is het een poging waard, lijkt me. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146582094
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:47 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Zeer zeker, hij wordt geschat op 1 m/s. Maar goed, gezien hoe risky deze landing al was, denk ik niet dat ze zeer happig zijn op een hele reeks ervan :P
Tuurlijk wel. De maanlanding is ook vaker gedaan.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:51:22 #145
22565 asco
Los in deze tent
pi_146582125
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:48 schreef SanAnt het volgende:
Er komt wat data binnen
[ afbeelding ]
Dat lijkt wel een zelfgemaakt speelveld van pacman op een Philips G7000.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:56:17 #146
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
  woensdag 12 november 2014 @ 18:56:55 #147
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146582309
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:38 schreef Tchock het volgende:
Good news: --- Touchdown, all the signals that trigger on touchdown worked. --- Still communication, which means the lander did not tilt or topple.
Bad news: --- ADS thruster did not fire, that is the issue was already known beforehand. --- The anchors did not fire, this confusion was due to the rewind motors for the anchors going into action, but the harpoon wasn't actually fired. --- Team doesn't know if it rebounded or not / if it's on the surface. Thus they don't dare issuing a re-firing signal for the harpoons, because they don't know in what position the lander is. Current Situation: --- The arm that damped the landing force only moved very little, which indicates a very soft surface. Which might mean if it rebound the rebound was very soft as well and in this case might settle down again. --- On board computer is waiting for new commands. --- There will be more telemetry in 30 minutes, but contact lost in 120 minutes, so the final verdict could be known only tomorrow.
Als het oppervlak zo zacht is zijn de harpoenen misschien afgevuurd maar hebben ze niks om in vast te zitten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_146582355
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:56 schreef SanAnt het volgende:
eerste foto
[ afbeelding ]
Waar heb je die vandaan? Gebeurt hier nog niets op de livestream?
pi_146582376
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als het oppervlak zo zacht is zijn de harpoenen misschien afgevuurd maar hebben ze niks om in vast te zitten.
Volgens mij kunnen ze zien dat de harpoenen niet afgevuurd zijn. De motoren hebben wel geprobeerd ze weer binnen te halen, daar kwam de verwarring vandaan :)
  woensdag 12 november 2014 @ 18:59:06 #150
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146582405
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:59 schreef SanAnt het volgende:
via de live stream
de new.livestream.com/esa/cometlanding ? Die laat bij mij gewoon de control room zien?
pi_146582411
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:59 schreef SanAnt het volgende:
via de live stream
Welke live stream?
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 12 november 2014 @ 19:00:49 #153
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146582437
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:59 schreef nikao het volgende:

[..]

de new.livestream.com/esa/cometlanding ? Die laat bij mij gewoon de control room zien?
Ik kijk via een stream via satelite ,heb 2 verschillende streams
  woensdag 12 november 2014 @ 19:01:18 #154
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146582454
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:59 schreef nikao het volgende:

[..]

de new.livestream.com/esa/cometlanding ? Die laat bij mij gewoon de control room zien?
Via http://rosetta.esa.int/ zie ik ook de control room (?) waar mensen wat lopen te keuvelen. Zonder geluid overigens. Of is dat weer een storing?
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146582479


Philae2014 twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:58:41 .@ESA_Rosetta See for yourself! ROLIS imaged #67P when we were just 3km away! Glad I can share. #CometLanding http://t.co/b6mcid2fsn reageer retweet
  woensdag 12 november 2014 @ 19:02:20 #156
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146582484
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:00 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Ik kijk via een stream via satelite ,heb 2 verschillende streams
O je kijkt rechtstreeks mee met wat Rosetta naar de Aarde stuurt. :+
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146582503
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:01 schreef X11 het volgende:

[..]

Via http://rosetta.esa.int/ zie ik ook de control room (?) waar mensen wat lopen te keuvelen. Zonder geluid overigens. Of is dat weer een storing?
Geen geluid klopt. Ben toch wel erg benieuwd waar SanAnt de foto's vandaan haalt. Ik zie ze ook nog niet op twitter voorbij komen :?
pi_146582505
Nu bij DWDD, maar ik denk dat het allemaal bekende informatie gaat zijn. :P
gr gr
pi_146582513
Allemaal erg tof!

Moet wel zeggen dat de ESA nog veel moet leren qua livestreams... Het was/is soms erg onduidelijk wat er aan de hand is en het ziet er allemaal nogal amateuristisch uit.

De livestreams van de marslandingen van NASA zijn een stuk beter.

Dat ESA nog maar veel mogelijkheden krijgt om dit te verbeteren :)
pi_146582515
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:01 schreef X11 het volgende:

[..]

Via http://rosetta.esa.int/ zie ik ook de control room (?) waar mensen wat lopen te keuvelen. Zonder geluid overigens. Of is dat weer een storing?
Nee, dit is volgens mij geen echte uitzending, dit is tussen de uitzendingen door en is idd zonder geluid.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146582559
Weet iemand hoe lang Rosetta straks buiten coms-range is?
pi_146582600
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:04 schreef nikao het volgende:
Weet iemand hoe lang Rosetta straks buiten coms-range is?
Iemand twitterde dat we dan tot morgen (gok onze tijd) moeten wachten op nieuwe info, geloof ik.
  woensdag 12 november 2014 @ 19:05:52 #163
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146582636
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:02 schreef nikao het volgende:

[..]

Geen geluid klopt. Ben toch wel erg benieuwd waar SanAnt de foto's vandaan haalt. Ik zie ze ook nog niet op twitter voorbij komen :?
Gewoon van tv .
pi_146582657
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:05 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Gewoon van tv .
[ afbeelding ]
dat is nog altijd van de afdaling zo te zien... wachten op de panorama foto's ;)
pi_146582667
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:05 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Iemand twitterde dat we dan tot morgen (gok onze tijd) moeten wachten op nieuwe info, geloof ik.
Had ik ook gezien, maar 'morgen' is nogal ruim ;)
pi_146582685
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:04 schreef nikao het volgende:
Weet iemand hoe lang Rosetta straks buiten coms-range is?
Vraag ik me ook af ja, dat wordt (nog) nergens genoemd.
pi_146582761
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:06 schreef nikao het volgende:

[..]

Had ik ook gezien, maar 'morgen' is nogal ruim ;)
Ik weet ook niet precies 'waarom' de verbinding dan wegvalt. Misschien dat Philae met de komeet weggedraaid staat van de aarde?
pi_146582823
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:05 schreef SanAnt het volgende:
Gewoon van tv .
[ afbeelding ]
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146582827
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:09 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik weet ook niet precies 'waarom' de verbinding dan wegvalt. Misschien dat Philae met de komeet weggedraaid staat van de aarde?
Ik neem aan dat Philae eerst zijn signaal naar Rosetta stuurt en dat die het weer naar aarde doorlinkt? In dat geval kan het zijn dat de satteliet door zijn baan om de komeet aan de verkeerde kant zit en de aarde niet kan bereiken
pi_146582833
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:09 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik weet ook niet precies 'waarom' de verbinding dan wegvalt. Misschien dat Philae met de komeet weggedraaid staat van de aarde?
Philae communiceert niet met de aarde, dat doet ie via Rosetta..
Blijkbaar is Rosetta dan niet in coms range.. maar weet ook niet precies waarom niet
pi_146582850
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:11 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Ik neem aan dat Philae eerst zijn signaal naar Rosetta stuurt en dat die het weer naar aarde doorlinkt? In dat geval kan het zijn dat de satteliet door zijn baan om de komeet aan de verkeerde kant zit en de aarde niet kan bereiken
Dat zal het zijn inderdaad. Nu nog ff vinden hoe lang die omloop van de huidige baan is :)
pi_146582861
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:11 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Ik neem aan dat Philae eerst zijn signaal naar Rosetta stuurt en dat die het weer naar aarde doorlinkt? In dat geval kan het zijn dat de satteliet door zijn baan om de komeet aan de verkeerde kant zit en de aarde niet kan bereiken
Klopt ja, sorry, maar hetzelfde argument inderdaad.
pi_146582876
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:11 schreef nikao het volgende:

[..]

Dat zal het zijn inderdaad. Nu nog ff vinden hoe lang die omloop van de huidige baan is :)
Zal een lage snelheid zijn, vanwege de lage zwaartekracht. Dus dan kan het wel even duren voordat hij weer achter de komeet vandaag komt
pi_146582904
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:12 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Zal een lage snelheid zijn, vanwege de lage zwaartekracht
De baan is kunstmatig, zwaartekracht speelt daar (nagenoeg) geen rol in.
pi_146582923
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:13 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

De baan is kunstmatig, zwaartekracht speelt daar (nagenoeg) geen rol in.
Echt waar :D? Awsome. Brand de brandstof niet te snel op zo?
pi_146582939
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:13 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Echt waar :D? Awsome. Brand de brandstof niet te snel op zo?
Yup: http://www.esa.int/spacei(...)bit_around_the_comet

Best tof ja :D
pi_146582945
zometeen weer live op de livestream;

quote:
ESATV expected to go live with first science
Live ESA TV report on first science data coming from comet 67P expected shortly
pi_146583017
quote:
Gaaf fimpje. De manouvres zijn erg interessant. Al moet ik wel zeggen dat de laatste banen er redelijk niet kunstmatig uitzien
pi_146583029
Die control room is wel erg leeg zo :@
pi_146583070
Iemand al enig idee hoe lang we uit coms range zijn straks? :)
  woensdag 12 november 2014 @ 19:16:30 #181
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146583081
Het zal toch niet zo zijn dat ESA maar één ontvangststation op Aarde heeft, en daarom 's nachts niet kan communiceren?
:+
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146583108
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:16 schreef X11 het volgende:
Het zal toch niet zo zijn dat ESA maar één ontvangststation op Aarde heeft, en daarom 's nachts niet kan communiceren?
:+
En zelfs als dat zo is, genoeg relay-satellieten rondom aarde die de boel wel doorsturen ;)
  woensdag 12 november 2014 @ 19:17:15 #183
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_146583114
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:02 schreef Quyxz_ het volgende:
Nu bij DWDD, maar ik denk dat het allemaal bekende informatie gaat zijn. :P
Naar die inteelt flauwekul kijk ik al jaren niet meer.
  woensdag 12 november 2014 @ 19:17:32 #184
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146583125
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:15 schreef Basekid_NZ het volgende:
Die control room is wel erg leeg zo :@
pi_146583135
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:16 schreef X11 het volgende:
Het zal toch niet zo zijn dat ESA maar één ontvangststation op Aarde heeft, en daarom 's nachts niet kan communiceren?
:+
Ja maar, bedenkt je dat op zo'n afstand er praktisch geen verschil zit tussen de ene kant van de aarde en de andere kant.
pi_146583191
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:17 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Ja maar, bedenkt je dat op zo'n afstand er praktisch geen verschil zit tussen de ene kant van de aarde en de andere kant.
Het punt is dat de aarde dan tussen ESA en Rosetta zit, en een signaal kan moeilijk dwars door de hele aarde gaan ;)
pi_146583272
Media briefing at 19:30 CET
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146583283
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:18 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Het punt is dat de aarde dan tussen ESA en Rosetta zit, en een signaal kan moeilijk dwars door de hele aarde gaan ;)
ESA gebruikt toch antenne's op heel de aarde? (Australie, spanje, amerika + nog wat)
pi_146583289
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:18 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Het punt is dat de aarde dan tussen ESA en Rosetta zit, en een signaal kan moeilijk dwars door de hele aarde gaan ;)
ligt het niet aan de positie van Rosetta?
pi_146583313
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:20 schreef nikao het volgende:

[..]

ligt het niet aan de positie van Rosetta?
Zeer waarschijnlijk wel ja, dat ie gewoon achter de komeet zit
pi_146583364
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:20 schreef nikao het volgende:

[..]

ligt het niet aan de positie van Rosetta?
Ik gok van wel, maar ik probeerde uit te leggen dat het punt dat de grootte van de aarde niet relevant is.

Goed, dit wordt een beetje verwarrend, to the googles!
pi_146583374
alteredq twitterde op woensdag 12-11-2014 om 19:18:56 A peek at the first comet close-up surface image? #CometLanding http://t.co/AieffdELat reageer retweet
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146583477
media briefing over 5 min
  woensdag 12 november 2014 @ 19:24:53 #194
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146583485
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:21 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk wel ja, dat ie gewoon achter de komeet zit
Als de "omloopbaan" van Rosetta toch kunstmatig is, zouden ze hem wel niet periodiek achter de komeet laten verdwijnen, zou ik denken (van de aarde uit gezien). Mijn gok is dat de komeet door de rotatie de lander af en toe het "zicht" op Rosetta ontneemt.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  woensdag 12 november 2014 @ 19:25:31 #195
433876 1Liner
kort van stof
pi_146583511
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:41 schreef Inaithnir het volgende:
Even te bedenken: we hebben net een apparaatje van 100 kg, van 1 bij 1 bij 1 meter, 6 miljard kilometer laten reizen naar een komeet van 3 km lengte 500 miljoen km van ons vandaan over een periode van meer dan 10 jaar met wetten die ongeveer 350 jaar geleden bedacht zijn.

Science *O*
*O*
_O_ _O_ _O_
Vroeger heette ik 66714, maar tot Yvonne haar mailt leest heet ik zo :')
pi_146583529
LaurlieMT twitterde op woensdag 12-11-2014 om 19:20:53 Wow RT @mark_warrington: Amazing First footage of the comet landing from ROLIS imaged http://t.co/TSmrFhcIFg #67P #CometLanding #philae reageer retweet
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146583577
quote:
11s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:26 schreef spijkerbroek het volgende:
LaurlieMT twitterde op woensdag 12-11-2014 om 19:20:53 Wow RT @mark_warrington: Amazing First footage of the comet landing from ROLIS imaged http://t.co/TSmrFhcIFg #67P #CometLanding #philae reageer retweet
Ja, nee. :')
pi_146583674
Stream faalt steeds :'(
pi_146583694
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:24 schreef X11 het volgende:

[..]

Als de "omloopbaan" van Rosetta toch kunstmatig is, zouden ze hem wel niet periodiek achter de komeet laten verdwijnen, zou ik denken (van de aarde uit gezien). Mijn gok is dat de komeet door de rotatie de lander af en toe het "zicht" op Rosetta ontneemt.
ja dat bedoel ik ook :)
pi_146583739
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:28 schreef nikao het volgende:

[..]

ja dat bedoel ik ook :)
Nou ja, misschien leggen ze het zo even uit bij die uitzending
  woensdag 12 november 2014 @ 19:30:28 #201
224960 highender
Travellin' Light
pi_146583776
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:18 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Het punt is dat de aarde dan tussen ESA en Rosetta zit, en een signaal kan moeilijk dwars door de hele aarde gaan ;)
Nog geen neutrino radio hebben :N .
pi_146583814
Google heeft z'n site ook al aangepast.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146583908
Iets op de stream bij jullie, behalve de aankondiging dat 3 minuten geleden er een media briefing zou zijn?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146583924
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:33 schreef spijkerbroek het volgende:
Iets op de stream bij jullie, behalve de aankondiging dat 3 minuten geleden er een media briefing zou zijn?
Same here
pi_146583928
Hier idem helaas
pi_146583959
Hier ook nog steeds de inmiddels bekende computerzaal
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 12 november 2014 @ 19:34:24 #207
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146583962
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:33 schreef spijkerbroek het volgende:
Iets op de stream bij jullie, behalve de aankondiging dat 3 minuten geleden er een media briefing zou zijn?
Nope, hetzelfde hier. Ik zat me ook al af te vragen of hij vastgelopen was.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146584018
De timer loopt nog door bij mij. Verder een saai blauw scherm
pi_146584020
stiekem is hij bij ons allemaal vastgelopen en is die media-briefing allang bezig
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 12 november 2014 @ 19:36:35 #210
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_146584070
Nu missen we de beelden van walvissen die het apparaat inspecteren.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  woensdag 12 november 2014 @ 19:36:43 #211
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146584082
Dan kijken we maar naar DWDD (Ned1) waar het item over Rosetta nu net begonnen is.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146584124
Om 2000 trouwens een NatGeo special over Rosetta
  woensdag 12 november 2014 @ 19:41:23 #213
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146584279
OH, stream is weer actief!
pi_146584283
bliep bloep livestream is up
pi_146584297
Er is weer beeld op de feed.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146584301
...en de aankondiging was: "we gaan verder om 8 uur"
  woensdag 12 november 2014 @ 19:43:07 #218
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_146584336
We moeten aan de wijn van de mevrouw.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_146584350
Ik heb helemaal niets in beeld gehad :{
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 12 november 2014 @ 19:43:41 #220
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_146584386
Wat bedoelde Vincent Icke nu net precies? Gaan ze proberen de hoeveelheid deuterium te bepalen ofzo?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146584390
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:43 schreef essnhills het volgende:
Ik heb helemaal niets in beeld gehad :{
kooknie :{

Ah, het blauwe scherm heeft een update.
20:00 CET idd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146584396
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:44 schreef Molurus het volgende:
Wat bedoelde Vincent Icke nu net precies? Gaan ze proberen de hoeveelheid deuterium te bepalen ofzo?
Denk het ja, bepaalde verhoudingen van isotopen en zo.
pi_146584405
Hier ook niet meer.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146584408
Was niet helemaal duidelijk waarom het verschoven was.. omdat er nog niet genoeg data geanalyseerd was?
pi_146584430
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:45 schreef Basekid_NZ het volgende:
Was niet helemaal duidelijk waarom het verschoven was.. omdat er nog niet genoeg data geanalyseerd was?
Extra bedenktijd hoe ze het slechte nieuws gaan brengen ;(
pi_146584483
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

kooknie :{

Ah, het blauwe scherm heeft een update.
20:00 CET idd.
Ohja dat heb ik nu ook.

Alleen bij mij staat nu rechtsonder in beeld steeds 'disconnected' en dan probeert ie het weer en dan is het weer 'disconnected' }:|
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146584523
hopla
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_146584528
Bij iedereen die net wel iets in beeld hadden, welke live stream kijken jullie?
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146584572
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:48 schreef essnhills het volgende:
Bij iedereen die net wel iets in beeld hadden, welke live stream kijken jullie?
http://rosetta.esa.int/
pi_146584573
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:46 schreef essnhills het volgende:

[..]

Ohja dat heb ik nu ook.

Alleen bij mij staat nu rechtsonder in beeld steeds 'disconnected' en dan probeert ie het weer en dan is het weer 'disconnected' }:|
Dat heb ik ook gehad terwijl de stream gewoon werkte :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_146584606
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:49 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gehad terwijl de stream gewoon werkte :P
Hmm, alleen had ik net dus niks terwijl er wel wat was.. Dus ik gok er toch maar op dat hij idd niet verbonden is :+
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146584645
quote:
Kijken of deze het wel doet dan ^O^
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146584668
Zo, stevige woorden aan de DWDD tafel in het voordeel van ESA
pi_146584671
New.livestream.com keek ik en had ook de dame net even in beeld over wijn en dat we nog even moeten wachten tot 20.00
  woensdag 12 november 2014 @ 19:52:35 #236
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_146584696
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:51 schreef Inaithnir het volgende:
Zo, stevige woorden aan de DWDD tafel in het voordeel van ESA
Vertel? Vergeten te kijken ;(.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  woensdag 12 november 2014 @ 19:52:38 #237
22565 asco
Los in deze tent
pi_146584699
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:51 schreef Inaithnir het volgende:
Zo, stevige woorden aan de DWDD tafel in het voordeel van ESA
Wat een genot om zulke mensen te horen praten. :D
pi_146584744
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:52 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Vertel? Vergeten te kijken ;(.
Geloof dat het Vincent Icke was, die commentaar gaf dat mensen altijd zeuren "Europa dit" en "Europa dat". Maar de EUROPEAN Space Agency, een samenwerking van duizenden mensen uit tientallen landen, heeft dit kunstje toch wel geklaard. Dat is, volgens Icke, de kracht van Europa.
  woensdag 12 november 2014 @ 19:55:38 #239
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_146584812
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:53 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Geloof dat het Vincent Icke was, die commentaar gaf dat mensen altijd zeuren "Europa dit" en "Europa dat". Maar de EUROPEAN Space Agency, een samenwerking van duizenden mensen uit tientallen landen, heeft dit kunstje toch wel geklaard. Dat is, volgens Icke, de kracht van Europa.
Top, dat wil ik wel even terugzien.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_146584851
prsgrlks twitterde op woensdag 12-11-2014 om 19:54:05 "@joetek: The surface of a comet. Wow. #CometLanding http://t.co/CirNZkYJTq" WOW WOW WOW reageer retweet
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146584858
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:53 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Geloof dat het Vincent Icke was, die commentaar gaf dat mensen altijd zeuren "Europa dit" en "Europa dat". Maar de EUROPEAN Space Agency, een samenwerking van duizenden mensen uit tientallen landen, heeft dit kunstje toch wel geklaard. Dat is, volgens Icke, de kracht van Europa.
Sounds good. Sowieso iets wat nog wat onderbelicht wordt op dit moment (logisch ook wel natuurlijk); die samenwerking tussen landen en de verschillende teams gebeurd ook nog eens op verschillende locaties. Knap staaltje samenwerking!
pi_146584874
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:56 schreef spijkerbroek het volgende:
prsgrlks twitterde op woensdag 12-11-2014 om 19:54:05 "@joetek: The surface of a comet. Wow. #CometLanding http://t.co/CirNZkYJTq" WOW WOW WOW reageer retweet
[ afbeelding ]
Die kwam al eerder voorbij met de disclaimer dat het niet duidelijk is of dit een model is op aarde of daadwerkelijk een surface pic
pi_146584901
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:57 schreef nikao het volgende:

[..]

Die kwam al eerder voorbij met de disclaimer dat het niet duidelijk is of dit een model is op aarde of daadwerkelijk een surface pic
Ik neem Twitter sowieso altijd met een korrel zout, daarom zet ik de tweet er zelf ook bij.
Ik heb de foto in dit topic gemist. Mea culpa.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146584929
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:58 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik neem Twitter sowieso altijd met een korrel zout, daarom zet ik de tweet er zelf ook bij.
Ik heb de foto in dit topic gemist. Mea culpa.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:58 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik neem Twitter sowieso altijd met een korrel zout, daarom zet ik de tweet er zelf ook bij.
Ik heb de foto in dit topic gemist. Mea culpa.
no problem.. ik bedoelde ook niet in het topic maar op twitter ;)
pi_146584973
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:59 schreef nikao het volgende:
no problem.. ik bedoelde ook niet in het topic maar op twitter ;)
Okee :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146585046
Is er al leven bij iemand?
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585070
quote:
11s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:01 schreef essnhills het volgende:
Is er al leven bij iemand?
:N:N
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 20:02:50 #248
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146585076
quote:
11s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:01 schreef essnhills het volgende:
Is er al leven bij iemand?
hier niet
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146585084
quote:
11s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:01 schreef essnhills het volgende:
Is er al leven bij iemand?
Bij Philae wel. Die doet een kopje thee met de walvissen.
Maar op de stream: Blue screen of Wait.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146585089
quote:
11s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:01 schreef essnhills het volgende:
Is er al leven bij iemand?
OP NOS journaal is wel hetzelfde scherm te zien. :P
gr gr
pi_146585090
quote:
11s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:01 schreef essnhills het volgende:
Is er al leven bij iemand?
No ma'am
pi_146585111
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:45 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Extra bedenktijd hoe ze het slechte nieuws gaan brengen ;(
Lijkt me sterk, als je ziet hoeveel ze aan marketing hebben gedaan. Dan zullen ze ook wel een praatje klaar hebben liggen voor een minder goede afloop. Ik denk dat ze nog even wachten op wat data oid..
nee, jij dan!
pi_146585136
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:03 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Lijkt me sterk, als je ziet hoeveel ze aan marketing hebben gedaan. Dan zullen ze ook wel een praatje klaar hebben liggen voor een minder goede afloop. Ik denk dat ze nog even wachten op wat data oid..
Was ook een geintje (hoop ik!) :)
  woensdag 12 november 2014 @ 20:04:39 #254
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146585147
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:03 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

OP NOS journaal is wel hetzelfde scherm te zien. :P
Het NOS journaal meldde een snelheid van 50 m/s voor die komeet, ipv 50.000 km/u. :P
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146585169
Animated gif van alle xkcd pics

pi_146585174
http://xkcd1446.org/
Alle xkcd pics van vandaag
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146585205
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:04 schreef X11 het volgende:

[..]

Het NOS journaal meldde een snelheid van 50 m/s voor die komeet, ipv 50.000 km/u. :P
Ik vind die snelheden maar nutteloos. Is toch allemaal relatief.
gr gr
pi_146585223
SungrazerComets twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:05:55 If you're wondering why the livestream hasn't started, it's because the livepeople haven't started... *taps foot* reageer retweet
pi_146585315
AndreyAPavlov twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:06:03 The one dark spot on a day of amazing science: Matt Taylor wearing a ridiculously inappropriate shirt http://t.co/e1UY40Xy2D #CometLanding reageer retweet

Dude _O-
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146585337
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:05 schreef nikao het volgende:
Animated gif van alle xkcd pics

[ afbeelding ]
_O_
pi_146585348
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:05 schreef nikao het volgende:
Animated gif van alle xkcd pics

[ afbeelding ]
Lol

scientists: [wine]
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585350
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:09 schreef spijkerbroek het volgende:
AndreyAPavlov twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:06:03 The one dark spot on a day of amazing science: Matt Taylor wearing a ridiculously inappropriate shirt http://t.co/e1UY40Xy2D #CometLanding reageer retweet
[ afbeelding ]
Dude _O-
Die gast is een baas _O_
gr gr
pi_146585352
Die gast zit ook in zn korte broek daar, vol met tattoos :D
pi_146585357
We're live!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146585358
Oh er gebeurt wat!
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585359
LIVE FEED
pi_146585360
stream is live!
nee, jij dan!
pi_146585361
Teken van leven! (van de stream althans)
pi_146585414
_O- On the right comet _O-
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585420
We didn't land on the wrong comet :')
nee, jij dan!
pi_146585427
Hij staat, hij leeft, hij is op de goede komeet, en we hebben contact! *O*
pi_146585442
en de harpoen!?
..
Veni, vidi, vodka.
pi_146585462
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:12 schreef dumble het volgende:
en de harpoen!?
..
Die is tricky:

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:05 schreef nikao het volgende:
Animated gif van alle xkcd pics

[ afbeelding ]
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585466
poeh... meneertje kijkt maar zorgelijk....
  woensdag 12 november 2014 @ 20:13:18 #275
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_146585495
nvm
pi_146585497
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:12 schreef nikao het volgende:
poeh... meneertje kijkt maar zorgelijk....
Ik denk dat hij vooral moe is (en misschien een beetje aangeschoten)
  woensdag 12 november 2014 @ 20:14:03 #277
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146585519
Alles OK volgens persco.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_146585539
Mn stream :(
pi_146585555
mn stream is brak :(
pi_146585561
loading..
Veni, vidi, vodka.
pi_146585567
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:10 schreef Basekid_NZ het volgende:
Die gast zit ook in zn korte broek daar, vol met tattoos :D
_O_ ^O^
pi_146585570
f5f5f5f5 werkt
pi_146585572
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:14 schreef Basekid_NZ het volgende:
Mn stream :(
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:14 schreef nikao het volgende:
mn stream is brak :(
Deze doet het prima bij mij :) http://rosetta.esa.int/
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585578
http://rosetta.esa.int/ werkt prima hier
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 20:15:18 #285
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146585579
F5 en hij doet het weer
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146585580
Ineens een andere spreker na F5, okeeeee.
gr gr
pi_146585607
harpoon didn't fire
nee, jij dan!
pi_146585612
Oke, de harpoenen zijn idd niet afgeschoten, dus Philae zit niet verankerd
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 20:17:07 #289
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146585650
data stroomt binnen
foto's zijn binnen en komen snel
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 12 november 2014 @ 20:17:23 #290
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146585658
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:15 schreef Basekid_NZ het volgende:
Die control room is wel erg leeg zo :@
iedereen die gefaald heeft is ontslagen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146585659
quote:
14s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:17 schreef rubbereend het volgende:
data stroomt binnen
foto's zijn binnen en komen snel
*O*
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:17:35 #292
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146585667
Ze stuiteren
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_146585680
Philae kan wel eens heel rustig aan het stuiteren zijn...
nee, jij dan!
pi_146585681
hij is nu aan het speculeren wat er aan de hand kan zijn
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 12 november 2014 @ 20:18:03 #295
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_146585689
Maar de lander heeft dus maar voor 60 uur stroom en daarna is de missie over?
pi_146585704
2 landingen *O* *O*
pi_146585706
Maybe we even landed twice _O_ baas :D
nee, jij dan!
  woensdag 12 november 2014 @ 20:18:31 #298
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146585710
Ze stuiterden 1 keer.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 20:18:38 #299
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146585714
stuiterende sonde _O-
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146585716
Hypothese: lander raakte de grond, stuiterde omhoog, en lijkt daarna weer geland te zijn.
pi_146585723
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:18 schreef Mender het volgende:
Maar de lander heeft dus maar voor 60 uur stroom en daarna is de missie over?
Nee, de missie gaat door tot tenminste december 2015.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')