abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146407817
Voor mij is het eigenlijk nooit een vraag geweest. Ik heb al jaren een donorcodicil en ben ook al jaren bloeddonor. Kleine moeite voor mij, groot plezier voor een ander.

En toen zag ik docu's over mensen met orgaanfalen.En lees je soms een topic op FOK! En nog eentje.
Wat al jarenlang sluimerde kreeg hierdoor steeds meer vorm en een poosje geleden was ik eruit: ik ga anoniem een nier doneren!

Waarom een nier? :Y)
Omdat een gezond mens die makkelijk kan missen, er ontzettend veel patiënten zijn die tevergeefs op een nier wachten en hun kwaliteit van leven echt niet denderend te noemen is. En omdat ik het ergens best idioot vind dat één operatie gemiddeld 300.000 euro aan dialyse- en andere kosten kan besparen.
- Ja, het is een middelgrote ingreep voor mij, met kans op complicaties.
- Ja, het is ergens ook weer erg raar dat je vrijwillig in een gezond lijf laat snijden.
Maar voor mij wegen de kosten ruimschoots tegen de baten op. En bewezen is dat iemand met één nier net zo gezond oud wordt als iemand met twee nieren.
Andere optie zou een deel van de lever zijn geweest, maar dat is een heel zware operatie en de risico's en complicaties die daarbij kunnen optreden schrikken me toch af. De rest van je organen heb je zelf hard genoeg nodig.

Waarom anoniem? :D
Ook wel altruïstische of Samaritaanse donatie genoemd.
Eigenlijk heel simpel: niemand in mijn familie- of vriendenkring heeft (gelukkig!) nierproblemen. Ik kan nog jaren wachten tot dat misschien gebeurt maar gelukkig is die kans gewoon erg klein. En dan ga ik liever nu voor verbetering van kwaliteit van leven van een ander.
En het is ergens ook best een lekker idee dat een ander zich niet verplicht aan je voelt maar gewoon weer een normaal leven kan leiden. En als er karmapunten bestaan sta ik nu vast een beetje verder vooraan in de rij. :+

Oké, maar waarom dit topic? :?
Dit topic gaat niet over mij. Ja, eigenlijk wel natuurlijk, maar het is niet bedoeld als egotrip. :)
Ik hoop dat mensen die dit lezen en er niet mee bezig waren, even stilstaan bij wat zij willen met hun lijf. Voor, maar zeker ook na overlijden.
Ik verwacht niet dat er meteen mensen zijn die zich ook aanmelden voor donatie bij leven, maar wie weet heb je je donorcodicil nog steeds niet ingevuld. Of het nu een ja of een nee wordt, boeit me niet. Maar praat erover met je omgeving en maak een keuze. Je kunt hem altijd nog wijzigen, maar bij overlijden weten je nabestaanden in ieder geval wat jij wil.
Of misschien twijfel je of je bloeddonor wil worden? Of misschien wel donor bij leven? Denk er nog eens over na, laat je voorlichten. Ik hoop jullie in ieder geval over grofweg een half jaar te kunnen melden dat het écht best doenbaar is. En een ontzettend groot verschil kan maken.
En omdat dit topic niet over mij gaat wil ik users die mij irl kennen en op FB hebben, vragen om hier niet naar te linken. :* Voel je vrij om hier mee te posten natuurlijk.

Ja, leuke woorden, waar blijven de daden? :7
Na veel vooronderzoek (lang leve internet) en een informatief gesprek ben ik deze week 'echt' van start gegaan.
Er is nu bekend dat ik bloed heb (minus acht buisje nu), dat ik fysiek nog geen aantoonbare mankementen heb en mijn hart doet het ook goed volgens het ECG. Ik ben huiswaarts gezonden met een container van 2 liter die ik voor de volgende afspraak mag vullen (je kunt wel raden met wat :7 ) Het plan is om mij als startpunt te nemen van een keten van donaties, waarbij een ontvanger en donor anders niet zouden matchen (meer info hier) Hoe mooi en gaaf is dat!? *O*

Volgende stap: bezoek aan de psychiater. Standaard procedure bij anonieme donatie en dat vind ik goed en zorgvuldig. Ik kan wel zeker weten dat ik doneer om de juiste motieven, maar je kunt jezelf natuurlijk aardig voor de gek houden. In de tussentijd wordt mijn bloed getest op enge ziektes. Als ik ook mentaal in orde word bevonden volgen een longfoto, CT scan van de nieren en een afspraak met maatschappelijk werk om de consequenties op werk en sociaal gebied te bespreken. Kortom: nog een heel traject, naar verwachting kan eind februari het sein 'go' worden gegeven. En dan moet nog een operatiedatum worden geprikt wat, zeker met een keten aan donaties, logistiek best een uitdaging zal zijn. Maar ik verwacht dat ik de zomer wel minus 1 nier ga doorbrengen.

Dus dit wordt eigenlijk best een saai topic met af en toe een update. :+ Heb je vragen, stel ze maar! Ik zal ze naar beste kunnen beantwoorden. :)

Linkjes:
http://www.nierstichting.nl/
Donatie bij leven
https://www.jaofnee.nl/

En omdat een OP zonder plaatje niet compleet is....Hoe echt is dit!?

Het voelt als een schoolreisje en spannend avontuur tegelijk. :D
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_146407948
TVP, hoe gaat dat eigenlijk met psychologische begeleiding/testen? Ik neem aan dat ze eerst goed checken of je geen klap van de molen hebt gehad ;) ?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 7 november 2014 @ 17:55:17 #3
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_146407982
wat staat er geschreven bij potentiele nier voor: ?
  vrijdag 7 november 2014 @ 17:57:03 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_146408031
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:55 schreef SugeLucky het volgende:
Altruïstisch (maar dan met één puntje op de i)
Interessant wel dat je dat gaat doen, Cat, zou ik zelf absoluut nooit doen
pi_146408053
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:55 schreef SugeLucky het volgende:
Altruïstisch, ik zou het ook nooit doen. Straks heb je er zelf weer eentje nodig als je enkele nier verzwakt en dan mag je weer achter in de rij staan, doei.
Het levende bewijs dat drugs en intelligentie prima samengaan.
  vrijdag 7 november 2014 @ 17:58:40 #6
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_146408074
Bedankt, ik kon het niet lezen.

Ik begrijp overigens niet waarom dat daar ingevuld is?
  vrijdag 7 november 2014 @ 18:01:04 #7
363995 Reemi
Zeg maar Remi.
pi_146408147
Respect ^O^
Smile like you mean it
www.wefut.com
pi_146408155
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:53 schreef raptorix het volgende:
TVP, hoe gaat dat eigenlijk met psychologische begeleiding/testen? Ik neem aan dat ze eerst goed checken of je geen klap van de molen hebt gehad ;) ?
Ik krijg een consult van een psychiater. Volgens mij wordt er een gestandaardiseerde vragenlijst afgenomen en word ik nog even doorgezaagd over mijn motieven. Die natuurlijk bij mijn twee consults met de transplantatiecoördinator ook al uitgebreid aan bod zijn gekomen. Hij gaf me al aan -voor wat het waard is- dat hij weinig problemen verwachtte.

Even voor de duidelijkheid: Bij donatie aan een bekende is een psychiatrisch consult trouwens NIET standaard.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_146408208
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:58 schreef Obey. het volgende:

[..]

Altruïstisch, ik zou het ook nooit doen. Straks heb je er zelf weer eentje nodig als je enkele nier verzwakt en dan mag je weer achter in de rij staan, doei.
Nee *O*
Als jij en ik beiden een nier nodig hebben, heb ik voorrang, dus pluh! :6
(Ongenuanceerde posts krijgen ongenuanceerde reacties)
pi_146408262
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:58 schreef SugeLucky het volgende:
Bedankt, ik kon het niet lezen.

Ik begrijp overigens niet waarom dat daar ingevuld is?
99 van de 100 keer staat daar denk ik de naam van de ontvanger. Diens verzekering draait voor de donatiekosten op. In mijn geval (die 1 op 100) draagt het ziekenhuis de kosten totdat ik gekoppeld ben. Dan geldt bovenstaand verhaal weer.
  Donald Duck held vrijdag 7 november 2014 @ 18:04:48 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_146408268
Nobel van je.
Maar ik zou het werkelijk nooit doen voor een vreemde. Mijn eigen gezondheid is oneindig belangrijker.
Enkel voor mijn kinderen zou ik een nier opgeven,
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_146408379
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:57 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Altruïstisch (maar dan met één puntje op de i)
Interessant wel dat je dat gaat doen, Cat, zou ik zelf absoluut nooit doen
En daar is niks mis mee.
Ik sta er soms verbaasd van hoe logisch ik het nu vind om het wel te doen. Maar zo heb ik er natuurlijk niet altijd in gestaan. Een paar jaar geleden heb ik volgens mij nog ergens op FOK! een post geplaatst waarin ik zei dat ik zoiets echt niet zag zitten. En zie me nu! :D
pi_146408507
Wat bijzonder zeg! Ik heb veel bewondering voor je. ik hoop dat het allemaal doorgaat en dat je iemand heel gelukkig maakt!
pi_146408521
Waarom zou ik in godsnaam een vreemde helpen met iets wat potentieel schadelijk is voor mijn eigen gezondheid?

Wat als een paar jaar na donatie je laatste nier begint te falen? Je hebt er immers niet voor niets twee :{w
-XOXO-
pi_146408545
Ik zou het zelf niet doen, ik heb een kind en een man en ik wil geen enkel medisch risico zelf opzoeken. Daarbuiten kom ik denk ik niet eens in aanmerking. Mijn nierfilters werken niet optimaal door hoge bloeddruk in het verleden.
pi_146408680
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:12 schreef datismijnmening het volgende:
Waarom zou ik in godsnaam een vreemde helpen met iets wat potentieel schadelijk is voor mijn eigen gezondheid?

Wat als een paar jaar na donatie je laatste nier begint te falen? Je hebt er immers niet voor niets twee :{w
Als iedereen zo denkt en jij nierfalen zou krijgen dan zul je naar alle waarschijnlijkheid aan de dialyse raken en overlijden. Tenzij je een post mortem nier krijgt. En de slagingskans van die transplantaties zijn een stuk kleiner.

Maar ik snap de angst wel, ik loop nu naar de onderzoeken als gezond persoon en maak mezelf vrijwillig patiënt. Voor een vreemde ook nog! Maar dat ziekzijn gaat weer over. Nieren hebben gigantische overcapaciteit, dus een gezond mens kan er prima eentje missen. Ze testen me grondig en als blijkt dat ik met één nier gezondheidsproblemen (of zelfs een voorspelbaar risico daarop) zou krijgen, dan gaat het hele verhaal niet door.
pi_146408694
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:12 schreef Lionheart99 het volgende:
Wat bijzonder zeg! Ik heb veel bewondering voor je. ik hoop dat het allemaal doorgaat en dat je iemand heel gelukkig maakt!
Dank je! En dat laatste hoop ik ook!
pi_146409344
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:17 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Als iedereen zo denkt en jij nierfalen zou krijgen dan zul je naar alle waarschijnlijkheid aan de dialyse raken en overlijden. Tenzij je een post mortem nier krijgt. En de slagingskans van die transplantaties zijn een stuk kleiner.

Maar ik snap de angst wel, ik loop nu naar de onderzoeken als gezond persoon en maak mezelf vrijwillig patiënt. Voor een vreemde ook nog! Maar dat ziekzijn gaat weer over. Nieren hebben gigantische overcapaciteit, dus een gezond mens kan er prima eentje missen. Ze testen me grondig en als blijkt dat ik met één nier gezondheidsproblemen (of zelfs een voorspelbaar risico daarop) zou krijgen, dan gaat het hele verhaal niet door.
Ik zei vreemde, als ik nierfalen zou krijgen dan zou ik er één van mijn familie/vriendenkring krijgen of één kopen op de zwarte markt :Y
-XOXO-
pi_146409424
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:37 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Ik zei vreemde, als ik nierfalen zou krijgen dan zou ik er één van mijn familie/vriendenkring krijgen of één kopen op de zwarte markt :Y
Zou jij zelf ook doneren aan een bekende?
pi_146409638
Respect!
Na mijn dood mag mijn hele lichaam verdeeld worden, maar om voor mijn dood in me te laten snijden, vind ik toch nog wel wat te ver gaan.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146409967
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:40 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Zou jij zelf ook doneren aan een bekende?
Alleen aan een zeer select groepje vrienden en familie.
Ouders, beide zusjes, mijn vriendin en een stuk of tien vrienden.
-XOXO-
pi_146410166
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:58 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Alleen aan een zeer select groepje vrienden en familie.
Ouders, beide zusjes, mijn vriendin en een stuk of tien vrienden.
Ik ben altijd erg benieuwd wat zo'n keuze bepaalt. Waarom die ene vriend wel en die andere niet?
pi_146410255
Wat fijn dit topic! Ik heb zelf bedacht dat ik dit ga doen over een bepaald aantal jaar. Ik lees dus graag mee, maakt het voor mij ook wat echter en niet alleen een toekomstplan.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_146410644
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 19:03 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik ben altijd erg benieuwd wat zo'n keuze bepaalt. Waarom die ene vriend wel en die andere niet?
Dat ligt denk ik gewoon heel erg aan de hechtheid van de vriendschap
-XOXO-
pi_146411946
Respect, catteke
  vrijdag 7 november 2014 @ 19:47:25 #26
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_146412067
Cat :o held! Respect O+
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_146412470
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:48 schreef Cat22 het volgende:
Ik ben huiswaarts gezonden met een container van 2 liter die ik voor de volgende afspraak mag vullen (je kunt wel raden met wat )
Kunnen ze die nier er niet beter in het ziekenhuis uithalen? :{

mooie actie. Veel sterkte, en dat hij maar goed terecht mag komen
  vrijdag 7 november 2014 @ 19:58:54 #28
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_146412475
*trots op Catteke O+*
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_146412522
Ik ben nog steeds te lui (en soms kan het ook gewoon niet) om bloed te doneren. Donorcodiciel heb ik wel al jaren ingevuld. Voor een vriend(in)/familielid zou ik het zo doen. Maar naar een volledig onbekende zou ik niet kunnen. Ik zou dan altijd afvragen of ik het de persoon die mijn nier zou ontvangen hem nou wel het 'meest verdiende'. Liever iemand die zn hele leven gezond heeft geleefd bijvoorbeeld dan iemand die hem toch weer in no time sloopt.
pi_146417105
Tvp en reactie. Ik ben ook geregistreerd als donor, bloeddonor en nog eens inlezen& aanmelden als stamceldonor.
Mn niertjes hou ik echter zelf tot mijn beschikking, er is een familielid waarvan de kans zeer aanwezig is dat hij in de toekomst een nieuwe nier nodig heeft.

En een :* voor cat. Stoer mens!
pi_146417510
Wat geweldig dat je dit doet!
pi_146418848
Als nierpatient, vind ik het geweldig wat je doet! *O*
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
pi_146419478
Echt respect!! Ik zou het zelf niet doen, behalve voor mijn zoon O+
Ik ben over overigens al wel sinds m'n 18e geregistreerd als donor, dus wie weet loopt er toch ooit iemand met 1 van mijn nieren (of iets anders) rond.
  vrijdag 7 november 2014 @ 22:54:19 #34
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_146419908
Laats bij een vandaag (dacht ik) een stukje of levend donoren niet gecompenseerd moeten worden. Was best interessant. Het idee was dat je wel een hoop gezeik tegemoed gaat, maar er niets voor mag krijgen. Maar het mocht niet zover gaan dat het financieel gewin zo groot wordt dat het geld een doel opzich kon worden.
pi_146420895
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:54 schreef bioloogje het volgende:
Laats bij een vandaag (dacht ik) een stukje of levend donoren niet gecompenseerd moeten worden. Was best interessant. Het idee was dat je wel een hoop gezeik tegemoed gaat, maar er niets voor mag krijgen. Maar het mocht niet zover gaan dat het financieel gewin zo groot wordt dat het geld een doel opzich kon worden.
Ik vind een financiële vergoeding geen goede zaak. Net als het forum waarover nu gesproken wordt waarbij zowel potentiële donoren als ontvangers zich kunnen 'presenteren'. Ik vind dat de keuze naar wie je orgaan gaat gemaakt moet worden door medici. En niet door een donor die wellicht kijkt op basis van een leuk snoetje of zielig verhaal. Als het om een donatie voor een bekende gaat is het wel anders natuurlijk.

Geldelijk gewin vind ik al helemaal uit den boze. Volgens mij levert het mij uiteindelijk zo'n 350 euro op, waarmee losse kosten gedekt worden die lastig te declareren zijn. Reiskosten en onderzoeken etc kosten mij niks. Loonderving wordt 100% vergoed en deze hele procedure inclusief levenslange nacontroles komen nooit ten laste van mijn eigen risico. En dat vind ik prima. Zou wel een beetje zuur zijn als ik er veel geld op zou moeten inleveren.

Maar als altruïstische donor je nier letterlijk betaald krijgen of zelf je ontvanger selecteren.... dan trek je volgens mij mensen aan van wie de motieven niet zuiver zijn en die zichzelf later echt gaan tegenkomen. Of op het allerlaatste moment nog afhaken, als de ontvanger al gekoppeld is.
pi_146420913
En omdat mobiel quoten echt niet handig is: dank voor alle lieve reacties. O+
pi_146420945
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 19:06 schreef Naamah het volgende:
Wat fijn dit topic! Ik heb zelf bedacht dat ik dit ga doen over een bepaald aantal jaar. Ik lees dus graag mee, maakt het voor mij ook wat echter en niet alleen een toekomstplan.
Tof! Zo heeft het voor mij dus ook gewerkt. Lees lekker mee, en als je vragen hebt wil ik ze graag voor je beantwoorden of navragen bij mijn contactpersoon. ^O^
pi_146421050
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 19:15 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Dat ligt denk ik gewoon heel erg aan de hechtheid van de vriendschap
Ik vind het oprecht bijzonder dat iemand als een soort van god (klinkt heel cru) gaat bepalen wie 'goed' genoeg is voor zijn nier. :@ Moet de klik met jou als persoon de maatstaf zijn? Misschien dat ik daarom ook wel voor anonieme donatie heb gekozen, dan hoef ik de keuze niet te maken.

En dit is geen verwijt hoor, ik vind het al tof dat je in ieder geval overweegt te doneren aan bekenden. Maar vind het wel een interessant discussiepunt. Waar we vast nooit uit zullen komen. :)
pi_146421523
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 23:24 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik vind het oprecht bijzonder dat iemand als een soort van god (klinkt heel cru) gaat bepalen wie 'goed' genoeg is voor zijn nier. :@ Moet de klik met jou als persoon de maatstaf zijn? Misschien dat ik daarom ook wel voor anonieme donatie heb gekozen, dan hoef ik de keuze niet te maken.

En dit is geen verwijt hoor, ik vind het al tof dat je in ieder geval overweegt te doneren aan bekenden. Maar vind het wel een interessant discussiepunt. Waar we vast nooit uit zullen komen. :)
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat jij mag bepalen aan wie jij je nier geeft, het gaat per slot van rekening wel over je eigen lichaam. Een vreemde betekent niks voor mij, iemand die dicht bij mij staat wel, dat is bepalend :Y

Heb je er trouwens al over nagedacht wat er gaat gebeuren als iemand in jouw intieme kring een nier nodig heeft en jij er geen kan afstaan omdat je hem al aan een vreemde hebt gegeven?
-XOXO-
pi_146422377
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 23:38 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat jij mag bepalen aan wie jij je nier geeft, het gaat per slot van rekening wel over je eigen lichaam. Een vreemde betekent niks voor mij, iemand die dicht bij mij staat wel, dat is bepalend :Y

Heb je er trouwens al over nagedacht wat er gaat gebeuren als iemand in jouw intieme kring een nier nodig heeft en jij er geen kan afstaan omdat je hem al aan een vreemde hebt gegeven?
Het is niet alsof ik mijn nier gekocht heb, of er hard voor gewerkt.
Ik heb het geluk in een gezond lichaam geboren te zijn, anderen mogen daarvan mee profiteren vind ik.

En je tweede vraag: zeker over nagedacht. :Y Als in mijn directe omgeving iemand een nierziekte zou krijgen na mijn donatie zal ik vast flink balen. Maar -zoals ik in de OP al schreef-, om nu jaren te wachten of iemand misschien ziek wordt, die kansen zijn mij (gelukkig) te klein. Waarschijnlijk was het anders geweest als iemand in mijn directe omgeving nu al een verhoogd risico op nierfalen zou hebben. Best kans dat ik dan zou wachten.
Ik heb de vraag (gekscherend maar wel met een serieuze ondertoon) wel gekregen uit mijn directe omgeving. Waarop mijn antwoord was dat ik niet in mijn eentje verantwoordelijk kan en wil zijn voor de gezondheid van anderen. Ik ben niet de enige die rondwandelt met twee nieren, als een naaste ziek wordt, en ik kan niet meer doneren, dan hoop ik dat er anderen zich aanmelden.
pi_146422678
Goed zo Cat *O* Als je het leuk vindt kom ik je wel opzoeken in een ziekenhuis als het een beetje in te plannen is O+

Ik vind het echt cool en goed van je :Y Ik zou er (nu) niet aan moeten denken :@ eng, ziekenhuis, wat als... etc etc.

Wie weet denk ik er ook anders over als ik groot ben :Y)

En als jij ooit een nier nodig hebt omdat je ene overgebleven stuk is dan zal ik er nog eens goed over nadenken of ik wil doneren :7 :*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_146422905
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2014 00:09 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Het is niet alsof ik mijn nier gekocht heb, of er hard voor gewerkt.
Ik heb het geluk in een gezond lichaam geboren te zijn, anderen mogen daarvan mee profiteren vind ik.

En je tweede vraag: zeker over nagedacht. :Y Als in mijn directe omgeving iemand een nierziekte zou krijgen na mijn donatie zal ik vast flink balen. Maar -zoals ik in de OP al schreef-, om nu jaren te wachten of iemand misschien ziek wordt, die kansen zijn mij (gelukkig) te klein. Waarschijnlijk was het anders geweest als iemand in mijn directe omgeving nu al een verhoogd risico op nierfalen zou hebben. Best kans dat ik dan zou wachten.
Ik heb de vraag (gekscherend maar wel met een serieuze ondertoon) wel gekregen uit mijn directe omgeving. Waarop mijn antwoord was dat ik niet in mijn eentje verantwoordelijk kan en wil zijn voor de gezondheid van anderen. Ik ben niet de enige die rondwandelt met twee nieren, als een naaste ziek wordt, en ik kan niet meer doneren, dan hoop ik dat er anderen zich aanmelden.
Zei hebben er ook niets voor hoeven doen om slechte nieren te krijgen, thats the way of life :{

Maar goed, je hebt er blijkbaar goed over nagedacht :) Ik wens je alle succes :Y
-XOXO-
pi_146422946
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 00:27 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Zei hebben er ook niets voor hoeven doen om slechte nieren te krijgen, thats the way of life :{

Maar goed, je hebt er blijkbaar goed over nagedacht :) Ik wens je alle succes :Y
Dank je :)
pi_146422955
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 00:19 schreef tombolafan het volgende:
Goed zo Cat *O* Als je het leuk vindt kom ik je wel opzoeken in een ziekenhuis als het een beetje in te plannen is O+

Ik vind het echt cool en goed van je :Y Ik zou er (nu) niet aan moeten denken :@ eng, ziekenhuis, wat als... etc etc.

Wie weet denk ik er ook anders over als ik groot ben :Y)

En als jij ooit een nier nodig hebt omdat je ene overgebleven stuk is dan zal ik er nog eens goed over nadenken of ik wil doneren :7 :*
O+
pi_146425139
Ik vind het geweldig dat je dit wil doen en uit ervaring weet ik dat je met 1 nier goed kunt leven want ik doe het al 10 jaar met 1 nier (of eigenlijk al 49 jaar want die andere bleek eigenlijk nooit goed gewerkt te hebben)
Ik ben het ook helemaal met je eens dat medici maar moeten beslissen over de ontvanger en niet de donor zelf
Trouwens daar komt heel wat onderzoek bij kijken, het is niet zo dat een nier zomaar aan iedereen gedoneerd kan worden
En uiteraard kom ik je te zijner tijd ook opzoeken in het ziekenhuis :*
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
  zaterdag 8 november 2014 @ 06:11:59 #46
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_146425279
Wauw Cat. Enorm veel respect voor je dat je dit doet. Ik sta ook ingeschreven als donor, maar dan wel bij dood. Ga toch de oven in dus ze mogen alles eruit halen waarmee ze iemand kunnen helpen :) Maar doneren bij leven? Nee, dat zou ik niet snel doen. Uitzondering daarbij is natuurlijk als er iemand in mijn directe omgeving nierfalen krijgt en ik een match ben. Maar voor een vreemde komt daar net teveel bij kijken.

Maar dit topic zet me wel aan het denken dat het misschien toch eens goed is om te gaan kijken naar bloeddonaties. Komt lang niet in de buurt van wat jij doet, maar iedere (bloed)druppel telt toch? :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator zaterdag 8 november 2014 @ 06:38:24 #47
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_146425296
ga je m verkopen voor de nieuwe iPad?
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_146425412
Wat is eigenljk de reden om levende mensen als nierdonor te gebruiken? Zijn er echt alleen maar te weinig overledenen die donor zijn, of zijn er nog andere voordelen?
pi_146425422
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 07:27 schreef CafeRoker het volgende:
Wat is eigenljk de reden om levende mensen als nierdonor te gebruiken? Zijn er echt alleen maar te weinig overledenen die donor zijn, of zijn er nog andere voordelen?
Levende donornieren gaan langer mee, ca. 2x geloof ik. Dat is dus absoluut de moeite.

De operatie is wel heftig hoor, dat zou ik voor een anonieme donatie een te groot risico vinden.
Die domino-projecten zijn wel heel tof. Mooi dat mensen dit doen.
pi_146432476
Stoere actie Cat!
Als bloeddonor ben ik met mijn 0neg vrij populair, bij donatie kijken ze gedetailleerd naar weefseltypering volgens mij. Heb je al enig idee wat jouw typering is en hoe groot de kans is met een match?
pi_146432895
Heel dapper van je, hoor. Ik zou er toch wel veel moeite mee hebben om een pittige operatie, met alle risico's van dien, over te hebben voor een volslagen vreemde.
Ben zelf al jaren bloeddonor en na m'n overlijden mogen ze gebruiken wat nodig is.
Ik zit er zelf aan te denken om stamceldonor te worden.
De kans dat iemand daadwerkelijk een match is, is niet zo groot, maar de stamceldonatie is niet zo'n heel ingrijpende operatie.
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_146447563
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2014 15:07 schreef computergirl het volgende:
Stoere actie Cat!
Als bloeddonor ben ik met mijn 0neg vrij populair, bij donatie kijken ze gedetailleerd naar weefseltypering volgens mij. Heb je al enig idee wat jouw typering is en hoe groot de kans is met een match?
Geen idee wat mijn typering is. Dat zijn ze nu aan het testen. En die is tegenwoordig belangrijker dan bloedgroep.
Maar dat maakt nu niet zoveel uit. Normaal heb je één donor die voor één bepaalde (bekende) ontvanger kiest. Of een donor en ontvanger die niet matchen en dus gekoppeld moeten worden aan andere donor en ontvanger die ook niet matchen, maar omgekeerd wel (als je begrijpt wat ik bedoel).

Bij mij hebben ze echter vrije keuze uit de 'pool' van ontvangers, dus er zal altijd wel iemand zijn die past.

Maar wat ze hopen te doen is het volgende:
Ik doneer aan ontvanger A.
Ontvanger A heeft een eigen donor A, maar onderlinge donatie ging niet. Deze donor wil 'in ruil' voor een nier voor A, wel anoniem aan ontvanger B doneren.
Donor A doneert doneert dus aan ontvanger B. Wellicht heeft deze ook een niet-passende donor B die weer aan ontvanger C kan doneren. Enzovoort, enzovoort. De keten zou in principe eindeloos door kunnen gaan.
En zo zou mijn donatie een startpunt kunnen zijn voor een nieuw leven voor 1,2,3,.... mensen!

Praktisch nadeel hiervan zou wel kunnen zijn dat ik geopereerd word in een ander ziekenhuis dan dat waarin ik het voortraject doorloop. Men kiest hiervoor altijd het ziekenhuis van de ontvanger ivm de nazorg na transplantatie. (Ik ontmoet de ontvanger niet) En mijn nier blijft een stuk verser in mij dan in een koelbox. :+
Voortraject en nazorg blijft wel in 'mijn' ziekenhuis. Al zal ik dan wel voor de operatie door de chirurg in het andere ziekenhuis gezien moeten worden. Maar dat vind ik zelf ook wel zo prettig.
pi_146455713
Nobel hoor!
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 9 november 2014 @ 17:59:50 #54
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_146470321
Enige wat ik eventueel zou doneren bij leven is mn zaad :X

Ben als de dood voor operaties en snijden in het menselijk lichaam vind ik gewoon doodeng. Dapper om een nier bij leven te geven aan een onbekende! Ook al heb je er twee en is eentje ruim voldoende, je hebt er toch niet voor niets twee van nature denk ik dan. En stel je voor dat het misgaat en er complicaties optreden :X

Maar als ik dood ben en iemand zou mn nier willen hebben, dan gaan ze dr gang maar. Dan mogen ze alles hebben en gebruiken. Behalve mn kontgat, mn mond en mn ogen.
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
  zondag 9 november 2014 @ 18:01:16 #55
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_146470366
Zou je wel contact met de ontvanger willen hebben, als dat mogelijk is*? Of maakt je dat ook niet uit na afloop eigenlijk?

*weet niet of dat mogelijk is eigenlijk. Iets met privacy enzo.
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
pi_146470625
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 18:01 schreef BloedendeVagina het volgende:
Zou je wel contact met de ontvanger willen hebben, als dat mogelijk is*? Of maakt je dat ook niet uit na afloop eigenlijk?

*weet niet of dat mogelijk is eigenlijk. Iets met privacy enzo.
Toevallig deze week ook met mijn contactpersoon besproken. Vroeger hingen ze heel erg aan privacy, maar inmiddels ziet men ook wel dat je via social media best gevonden kunt worden. Dit topic is ook een voorbeeld hiervan, als ik de datum van operatie en het verhaal eromheen inzet, is het voor een ontvanger niet zo moeilijk me te vinden denk ik.

En dat vind ik niet zo'n probleem. Zelf zal ik niet actief op zoek gaan, ook wel omdat je juist niet weet wie je nier krijgt. Wie weet is het een type waar je irl absoluut niet mee kan opschieten of zo. :') Dus ik ben allang blij dat ik de keuze voor ontvanger niet zelf hoef te maken.
Mocht de ontvanger me bij voorbeeld via dit topic vinden (alvast hallo :W ) dan is dat prima. Als ik het echt niet zou willen zou ik hier ook niet moeten posten, zeg maar.

Vanuit het ziekenhuis is het standpunt dat zij geen gegevens wederzijds verstrekken, buiten geslacht en leeftijd ontvanger en vice versa. En volgens mij na de OK een berichtje over hoe het met de ander gaat. Dat vind ik wel fijn. Als ik wil kan ik wel via mijn contactpersoon een anoniem kaartje sturen. En vice versa. Dat is iets waar ik nog over nadenk, want wat zet je erin? Ik denk dat die inspiratie pas na de operatie komt.
pi_146470800
Wat ontzettend onzelfbaatzuchtig van je.
Ik volg je ook via dit topic ;)
pi_146470840
quote:
17s.gif Op zondag 9 november 2014 18:15 schreef Laysa het volgende:
Wat ontzettend onzelfbaatzuchtig van je.
Ik volg je ook via dit topic ;)
O+
pi_146476007
Hoe doe je dat eigenlijk met je werk? Ziekmelden, onbetaald verlof? En hoe lang duurt het herstel voor jou?
pi_146477281
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 20:24 schreef Bleie het volgende:
Hoe doe je dat eigenlijk met je werk? Ziekmelden, onbetaald verlof? En hoe lang duurt het herstel voor jou?
Daar zijn de laatste jaren goede regelingen voor gekomen.
Ik meld me ziek en mijn ziekteverlof wordt doorbetaald door het UWV. Zo'n beetje dezelfde regeling als bij zwangerschap. Had ik in de WW gezeten, dan was die opgeschort tot ik weer beter was (ook dan de ziektewet in en na herstel weer opstarten WW).
Ondernemers kunnen aanspraak maken op een regeling die een uitkering verzorgt tijdens hun herstel.

Verder kan ik alle kosten die ik nu maak declareren (vooralsnog vooral reiskosten, maar bij voorbeeld ook verblijf voor één familielid tijdens opname) en krijg ik zo'n 360 euro na afloop van het traject als vergoeding voor kleine ziekenhuisgerelateerde uitgaven (hippe pyjama, leuke toilettas en zulks :+ ). Ook kan ik me ziekmelden voor vooronderzoeken die meer dan een halve dag in beslag nemen, wordt ook aan de werkgever vergoed. Maar op dit moment is het nog in te plannen op mijn vrije dagen.

Zorgkosten totdat de ontvanger bekend is zijn voor de rekening van het ziekenhuis en worden daarna gedeclareerd bij de verzekering van de ontvanger, tot drie maanden na OK. Kosten die daarna voorkomen (zoals een jaarlijkse checkup voor mij) zijn voor rekening van mijn verzekering maar vallen nooit onder mijn eigen risico.

Kortom, voor het geld hoef je het niet te laten. ;) En hoewel ik tegen donatie tegen betaling ben, vind ik het wel een goede zaak dat deze regelingen er zijn. Zou zuur zijn als ik ook nog moet bijbetalen.

Mijn herstel gaat afhangen van de wijze van opereren, niet alle ziekenhuizen doen een kijkoperatie (minder ingrijpend) en ik weet nu nog niet zeker waar ik geopereerd word. Maar in het algemeen ligt het herstel tussen de 1 en 3 maanden. Dan ben je misschien nog wat moe maar kun je wel weer alles doen. Na een half jaar schijn je volledig hersteld te zijn. Ik ga werktechnisch uit van een maand of 2. Het ligt natuurlijk ook aan het werk wat je doet, bij een fysiek zware baan zul je meer hersteltijd nodig hebben.
pi_146478602
En wat vindt je werkgever ervan?
Even a broken clock is right twice a day.
pi_146478652
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:26 schreef danos het volgende:
En wat vindt je werkgever ervan?
Beetje gecompliceerde situatie waar ik nu nog even geen antwoord op wil geven. ;)
Maar dat valt binnenkort allemaal wel op zijn plaats, verwacht ik.
  zondag 9 november 2014 @ 21:40:16 #63
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_146479240
^O^

Dit ga ik volgen :o
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  zondag 9 november 2014 @ 21:55:16 #64
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_146479953
Interessant, zelf ook overwogen maar nog de nodige twijfels.
Tof dat je dit doet in ieder geval!
pi_146480165
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Lastpost het volgende:
Interessant, zelf ook overwogen maar nog de nodige twijfels.
Tof dat je dit doet in ieder geval!
Wat waren/zijn je twijfels? En overweeg je het nu nog of is het een afgesloten hoofdstuk?
pi_146480187
quote:
11s.gif Op zondag 9 november 2014 21:40 schreef MPG het volgende:
^O^

Dit ga ik volgen :o
Surprise! :+
pi_146489128
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 20:54 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Daar zijn de laatste jaren goede regelingen voor gekomen.
Ik meld me ziek en mijn ziekteverlof wordt doorbetaald door het UWV. Zo'n beetje dezelfde regeling als bij zwangerschap. Had ik in de WW gezeten, dan was die opgeschort tot ik weer beter was (ook dan de ziektewet in en na herstel weer opstarten WW).
Ondernemers kunnen aanspraak maken op een regeling die een uitkering verzorgt tijdens hun herstel.

Verder kan ik alle kosten die ik nu maak declareren (vooralsnog vooral reiskosten, maar bij voorbeeld ook verblijf voor één familielid tijdens opname) en krijg ik zo'n 360 euro na afloop van het traject als vergoeding voor kleine ziekenhuisgerelateerde uitgaven (hippe pyjama, leuke toilettas en zulks :+ ). Ook kan ik me ziekmelden voor vooronderzoeken die meer dan een halve dag in beslag nemen, wordt ook aan de werkgever vergoed. Maar op dit moment is het nog in te plannen op mijn vrije dagen.

Zorgkosten totdat de ontvanger bekend is zijn voor de rekening van het ziekenhuis en worden daarna gedeclareerd bij de verzekering van de ontvanger, tot drie maanden na OK. Kosten die daarna voorkomen (zoals een jaarlijkse checkup voor mij) zijn voor rekening van mijn verzekering maar vallen nooit onder mijn eigen risico.

Kortom, voor het geld hoef je het niet te laten. ;) En hoewel ik tegen donatie tegen betaling ben, vind ik het wel een goede zaak dat deze regelingen er zijn. Zou zuur zijn als ik ook nog moet bijbetalen.

Mijn herstel gaat afhangen van de wijze van opereren, niet alle ziekenhuizen doen een kijkoperatie (minder ingrijpend) en ik weet nu nog niet zeker waar ik geopereerd word. Maar in het algemeen ligt het herstel tussen de 1 en 3 maanden. Dan ben je misschien nog wat moe maar kun je wel weer alles doen. Na een half jaar schijn je volledig hersteld te zijn. Ik ga werktechnisch uit van een maand of 2. Het ligt natuurlijk ook aan het werk wat je doet, bij een fysiek zware baan zul je meer hersteltijd nodig hebben.
Financieel goed geregeld dus ^O^ , maar ik kan me inderdaad toch wel voorstellen dat een werkgever er niet erg blij mee is. Zijn ze met zwangerschappen vaak ook niet echt.
  maandag 10 november 2014 @ 07:32:39 #68
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_146489257
wow heldhaftige beslissing Cat! *O*
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
  maandag 10 november 2014 @ 08:15:58 #69
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_146489595
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 21:59 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Wat waren/zijn je twijfels? En overweeg je het nu nog of is het een afgesloten hoofdstuk?
Vooral het egoïstische aspect eigenlijk. De operatie, het stel dat je het zelf nodig krijgt of mensen in mijn omgeving en dat je geen flauw idee hebt bij wie het terecht komt.

Maar het is anderzijds natuurlijk prachtig dat je een ander zo kunt helpen, de kans dat m'n andere nier het begeeft is ook vrij klein natuurlijk. Maar een afgesloten hoofdstuk is het in iedergeval niet.

Wie weet helpt dit topic me wel over de streep. :P
pi_146494108
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 08:15 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Vooral het egoïstische aspect eigenlijk. De operatie, het stel dat je het zelf nodig krijgt of mensen in mijn omgeving en dat je geen flauw idee hebt bij wie het terecht komt.

Maar het is anderzijds natuurlijk prachtig dat je een ander zo kunt helpen, de kans dat m'n andere nier het begeeft is ook vrij klein natuurlijk. Maar een afgesloten hoofdstuk is het in iedergeval niet.

Wie weet helpt dit topic me wel over de streep. :P
Blijf lekker meelezen en broeden op die tegenstrijdige gedachten (ik had en heb ze soms nog steeds). Wat me lange tijd tegenhield was het aspect van expres ziekteverlof nemen en geen reserve nier meer hebben voor je omgeving. Maar door wat werk- en privégerelateerde gebeurtenissen ben ik er weer eens achter gekomen dat 'voor jezelf kiezen' best kan en mag.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een gok. Wie weet begeeft mijn andere nier het over een poosje. Vreemd troostend is voor mij de gedachte dat nieren het vaak in paren begeven (behalve bij trauma), dus als de overblijver het opgeeft had de ander vast meegedaan, en dat ik na donatie bovenaan de transplantatielijst kom te staan. Zou anders niet gebeurd zijn.

De anoniemiteit geeft mij juist ruimte en vrijheid, heb ik nooit als twijfelpunt gezien dus daar kan ik je niet bij helpen.
pi_146494131
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 07:11 schreef Bleie het volgende:

[..]

Financieel goed geregeld dus ^O^ , maar ik kan me inderdaad toch wel voorstellen dat een werkgever er niet erg blij mee is. Zijn ze met zwangerschappen vaak ook niet echt.
Kun je nagaan hoe blij ze met mij (vrijgezel en kinderloos) mogen zijn. :+
Ik werk wel in de softe sector, dus ik verwacht niet dat ik veel nare reacties krijg.
pi_146494471
Ontzettend gaaf van je Cat :). Een levende donor heeft zoooo veel meer potentie dan een donor uit een overleden persoon, en je maakt er een nierpatiënt zo ontzettend blij mee. Blijft prachtig om te zien.
  maandag 10 november 2014 @ 12:26:41 #73
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_146494534
quote:
14s.gif Op maandag 10 november 2014 12:07 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Blijf lekker meelezen en broeden op die tegenstrijdige gedachten (ik had en heb ze soms nog steeds). Wat me lange tijd tegenhield was het aspect van expres ziekteverlof nemen en geen reserve nier meer hebben voor je omgeving. Maar door wat werk- en privégerelateerde gebeurtenissen ben ik er weer eens achter gekomen dat 'voor jezelf kiezen' best kan en mag.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een gok. Wie weet begeeft mijn andere nier het over een poosje. Vreemd troostend is voor mij de gedachte dat nieren het vaak in paren begeven (behalve bij trauma), dus als de overblijver het opgeeft had de ander vast meegedaan, en dat ik na donatie bovenaan de transplantatielijst kom te staan. Zou anders niet gebeurd zijn.

De anoniemiteit geeft mij juist ruimte en vrijheid, heb ik nooit als twijfelpunt gezien dus daar kan ik je niet bij helpen.
De reden dat ik het inmiddels - al een tijdje - overweeg is trouwens gek genoeg het overlijden van iemand in mijn directe omgeving die een nier nodig had toen ik nog een stuk jonger was en het niet eens had overwogen, het kwam zelfs niet in me op. Heb zelf in de tussentijd mijn toenmalig vriendin door een longbloeding verloren en dan ga je toch anders kijken naar zaken, ik tenminste. :+

Ik zou het zelf prachtig vinden om uit te kunnen kiezen wie een nier zou krijgen, dat ik puur op gevoel iemand kan uitzoeken. Echter begrijp ik ook wel dat daar bezwaren tegen zijn en dat je dan keuzes maakt op basis van een aangrijpend verhaal of een leuk snoetje, al gebeurt dat an sic in veel gevallen natuurlijk ook gewoon.

Soms relativeer ik en denk ik, ach als ik geen nier meer kan afstaan aan een naaste is er vast wel iemand anders die de mogelijkheid heeft en m'n lichaam bestaat uit zoveel organen waar ik geen reserve van heb en daar maak ik me ook geen druk om en de kans dat die andere nier het begeeft is ook niet zo heel groot.

Het financiële/werk-plaatje is voor mij niet zo'n issue, ben zelfstandige aangevuld met een paar uurtjes in de week werk dus een dergelijke operatie en nasleep zou hier niet zoveel impact hebben. Denk dat het grootste struikelblok nog die hele operatie is (nooit een operatie gehad van dergelijke omvang) en de vreemde blikken op het moment dat ik het er over heb. Waar het mij een prachtig idee lijkt om een ander die ik verder niet ken een beter/langer leven te geven, daar vind iedereen het maar maf. Risico's, operaties, pijn, kosten en de mooiste "Wat heb je er zelf aan dan?", alsof het alleen maar om jezelf moet gaan. _O-
pi_146494715
Nobel van je, zou het zelf echt never doen. :P
pi_146496281
quote:
17s.gif Op maandag 10 november 2014 12:26 schreef Lastpost het volgende:

[..]

De reden dat ik het inmiddels - al een tijdje - overweeg is trouwens gek genoeg het overlijden van iemand in mijn directe omgeving die een nier nodig had toen ik nog een stuk jonger was en het niet eens had overwogen, het kwam zelfs niet in me op. Heb zelf in de tussentijd mijn toenmalig vriendin door een longbloeding verloren en dan ga je toch anders kijken naar zaken, ik tenminste. :+

Ik zou het zelf prachtig vinden om uit te kunnen kiezen wie een nier zou krijgen, dat ik puur op gevoel iemand kan uitzoeken. Echter begrijp ik ook wel dat daar bezwaren tegen zijn en dat je dan keuzes maakt op basis van een aangrijpend verhaal of een leuk snoetje, al gebeurt dat an sic in veel gevallen natuurlijk ook gewoon.

Soms relativeer ik en denk ik, ach als ik geen nier meer kan afstaan aan een naaste is er vast wel iemand anders die de mogelijkheid heeft en m'n lichaam bestaat uit zoveel organen waar ik geen reserve van heb en daar maak ik me ook geen druk om en de kans dat die andere nier het begeeft is ook niet zo heel groot.

Het financiële/werk-plaatje is voor mij niet zo'n issue, ben zelfstandige aangevuld met een paar uurtjes in de week werk dus een dergelijke operatie en nasleep zou hier niet zoveel impact hebben. Denk dat het grootste struikelblok nog die hele operatie is (nooit een operatie gehad van dergelijke omvang) en de vreemde blikken op het moment dat ik het er over heb. Waar het mij een prachtig idee lijkt om een ander die ik verder niet ken een beter/langer leven te geven, daar vind iedereen het maar maf. Risico's, operaties, pijn, kosten en de mooiste "Wat heb je er zelf aan dan?", alsof het alleen maar om jezelf moet gaan. _O-
Heftige verhalen in je directe omgeving! Ik kan me voorstellen dat je daardoor anders naar je leven en je lijf gaat kijken.

Lastig he, al die tegenstrijdige overwegingen?
In mijn omgeving zijn de reacties wisselend. Mensen die iemand kennen die getransplanteerd is zijn razend enthousiast, maar er zijn ook mensen die echt niet snappen waarom ik het doe. Het wel knap en nobel vinden (vind ik dan weer niet zo), maar het eigenlijk zonde vinden dat ik mijn lijf zo op het spel zet. Voor hun gevoel dan. Zelf heb ik dat niet echt. Dus het is goed dat de kritische noten er ook waren, zodat mijn besluit aan alle kanten bekeken en gewogen werd. En er zijn ook zat mensen die het te gek gaaf vinden. :)

En dat blijft nu nog, ik dwing mezelf regelmatig om kritisch naar mijn beweegredenen te kijken (ook een van de redenen van dit topic) en bij elk contact met het ziekenhuis wordt me benadrukt dat ik er ten allen tijden mee kan kappen. Maar dat zie ik echt niet gebeuren, tenzij om medische redenen. Zodra ik gekoppeld ben aan een ontvanger is voor mij sowieso the point of no return. Want ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om iemand hoop te geven en het dan weer weg te rukken.
En daarom dat ik er vooraf zo lang over heb nagedacht, de twijfel is (en blijft) voorbij.

De nierstichting heeft trouwens een mooi boekje: 20 dubbelportretten van nierdonatie bij leven.
Hier worden verhalen van donoren én ontvangers prachtig in weergegeven. Het verhaal van de altuïstische donor kon wel het mijne zijn....
pi_146496470
kan Luna (van dit topic LIF / niertje gezocht! - deel 5: Het nawoord) je misschien in contact brengen met de vorige eigenaar van haar nwe nier?
pi_146496573
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 13:45 schreef computergirl het volgende:
kan Luna (van dit topic LIF / niertje gezocht! - deel 5: Het nawoord) je misschien in contact brengen met de vorige eigenaar van haar nwe nier?
Volgens mij komt ze niet meer op FOK!. Laatst nog een bericht gestuurd maar niks teruggehoord.
Ik heb via PM al eerder contact met haar gehad (mede nav haar topic ben ik tot mijn besluit gekomen) maar helaas verder geen mailadres van haar. Hopelijk komt ze nog eens langs, maar zo niet, dan is het fijn dat ze weer lekker verder kan met haar leven. :)

Mocht ik behoefte hebben aan contact met een donor dan kan dat ook via mijn ziekenhuis of via de nierstichting. Bedankt voor het meedenken though! ^O^
pi_146496880
TVP'tje.

Allereerst: prachtig mooi!
Heb er zelf laatst van gehoord dat dit überhaupt bestaat, en zit het sinds die tijd zo nu en dan al wel te overwegen. Maar nog niks doorgezet.

Even volgen dus :7
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_146582221
Wat leuk en onverwacht dat er toch best wat users zijn die het ook overwegen O+ ^O^

Ik heb inmiddels de bloeduitslagen terug: alles normaal. Goede nierfunctie, geen aanwijzigen voor diabetes, ik weet nu welke virusinfecties ik ongemerkt of onwetend heb doorgemaakt (moeten ze weten ivm koppeling donor, door mijn antistoffen heeft die mogelijk een vaccinatie nodig) en mijn hb is 7.6. Maand na mijn bloeddonatie en aan de ietwat lage kant, dus de bloedbank gaat het tot ruim na de ingreep zonder mij moeten doen. Ik spaar mijn rode bloedlichaampjes nu liever even voor mezelf. :)
pi_146582359
Wow, nooit geweten dat alle virusinfecties hun spoor nalaten!
Zit daar nog iets onverwachts bij?
pi_146582486
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:58 schreef computergirl het volgende:
Wow, nooit geweten dat alle virusinfecties hun spoor nalaten!
Zit daar nog iets onverwachts bij?
Epstein-Barr virus was wat onverwacht: http://mens-en-gezondheid(...)nschuldig-virus.html Ik heb nooit pfeiffer gehad dus waarschijnlijk een van die mensen die symptoomloos blijft.

CMV virus wist ik ook niet. Is ook zo'n stille aanwezige bij heel veel mensen.

Alle virussen laten antistoffen achter en die vinden ze in de bloedtest.
pi_146583415
Ik ben ooit getest op pfeiffer, en volgens internist was ik een van de weinigen die hem niet gehad had
pi_146584735
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:23 schreef computergirl het volgende:
Ik ben ooit getest op pfeiffer, en volgens internist was ik een van de weinigen die hem niet gehad had
Ja, het schijnt echt wel vrij bijzonder te zijn. :Y
pi_146591213
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:02 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Epstein-Barr virus was wat onverwacht: http://mens-en-gezondheid(...)nschuldig-virus.html Ik heb nooit pfeiffer gehad dus waarschijnlijk een van die mensen die symptoomloos blijft.

CMV virus wist ik ook niet. Is ook zo'n stille aanwezige bij heel veel mensen.

Alle virussen laten antistoffen achter en die vinden ze in de bloedtest.
Heb je CMV gehad ja? Ik ook :+ :')
pi_146593287
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:02 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Heb je CMV gehad ja? Ik ook :+ :')
Joh? Echt? :P Ik heb in ieder geval de antistoffen dus het zal wel :7

*CMVzusterboks* :*
pi_146593748
quote:
10s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:34 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Joh? Echt? :P Ik heb in ieder geval de antistoffen dus het zal wel :7

*CMVzusterboks* :*
*BOKS* O+
pi_146629858
Dit ga ik volgen. O+
Het zit al een tijdje in mijn hoofd, en ooit gaat het ervan komen (mits ik goedgekeurd word). Eerst wat dingen voor mezelf doen.

Er is een schrijver die ook een nier heeft afgestaan en er een boek over heeft geschreven. Vond ik interessant om te lezen en ik denk dat het voor jou ook herkenbaar zal zijn. (De Barmhartige Samaritaan - Dautzenberg). Heb hem kort ontmoet, maar hij wilde zijn litteken niet laten zien. :P
pi_146630054
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 22:37 schreef wyccie het volgende:
Dit ga ik volgen. O+
Het zit al een tijdje in mijn hoofd, en ooit gaat het ervan komen (mits ik goedgekeurd word). Eerst wat dingen voor mezelf doen.

Er is een schrijver die ook een nier heeft afgestaan en er een boek over heeft geschreven. Vond ik interessant om te lezen en ik denk dat het voor jou ook herkenbaar zal zijn. (De Barmhartige Samaritaan - Dautzenberg). Heb hem kort ontmoet, maar hij wilde zijn litteken niet laten zien. :P
Welkom in dit topic!

Ik heb van de schrijver gehoord, boek niet gelezen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat hij het verhaal verzonnen had. :o

-edit- volgens deze bron wel dus http://www.joop.nl/media/(...)_verzon_nierdonatie/
pi_146630128
Inmiddels heb ik vandaag een datum voor mijn consult bij de psychiater binnen gekregen. Gaat snel! :)
Ik moet wel nog even overleggen of het handig is ivm wat andere afspraken.
pi_146632925
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 22:42 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Welkom in dit topic!

Ik heb van de schrijver gehoord, boek niet gelezen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat hij het verhaal verzonnen had. :o

-edit- volgens deze bron wel dus http://www.joop.nl/media/(...)_verzon_nierdonatie/
Dat was toen het boek uitkwam al dubieus. Hij staat erom bekend nogal provocerend en apart te zijn. Daarom wilde ik ook zijn litteken zien. :D

Ik ben heel benieuwd hoe jij het ondergaat, waar je tegenaan loopt en hoe je ervan herstelt.
Wanneer had je je nou eigenlijk opgegeven/had je je eerste kennismakings/oriëntatiegesprek?
pi_146639062
Coooooool _O_

Mooi dat er mensen bestaan zoals jij. Ik ben zelf donor maar dat gaat pas in als ik dood ben zegmaar en ze mogen dan ook alles van me hebben (wat bruikbaar is :') ).

Het lijkt me hartstikke eng om anoniem een orgaan te doneren.. wie weet wat de toekomst nog brengt. En als eventuele familie een nier nodig heeft van mij geef ik die liever aan deze mensen.

Je lijkt er goed over nagedacht te hebben en ik vind het echt awesome dat je dat gaat doen eigenlijk _O_ Erg knap ook. En wel cool dat je een topic maakt, ik ga dit zeker proberen te volgen ^O^

Succes de komende tijd!!!
pi_146639104
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 22:44 schreef Cat22 het volgende:
Inmiddels heb ik vandaag een datum voor mijn consult bij de psychiater binnen gekregen. Gaat snel! :)
Ik moet wel nog even overleggen of het handig is ivm wat andere afspraken.
Ik had net wel iets gelezen over waarom je daar heen moet maar toch begrijp ik het niet helemaal? Wat moet je daar doen dan?
pi_146639351
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 23:47 schreef wyccie het volgende:

[..]

Dat was toen het boek uitkwam al dubieus. Hij staat erom bekend nogal provocerend en apart te zijn. Daarom wilde ik ook zijn litteken zien. :D

Ik ben heel benieuwd hoe jij het ondergaat, waar je tegenaan loopt en hoe je ervan herstelt.
Wanneer had je je nou eigenlijk opgegeven/had je je eerste kennismakings/oriëntatiegesprek?
Ik heb net zijn interview bij Pauw en Witteman teruggekeken, maar daar valt hij al door de mand. Voor zijn eigen operatie ziet hij echt geen ontvanger op recovery. Die wacht keurig op een andere afdeling tot de operatie van de donor bijna klaar is en dan mag hij naar boven. En dan zou je elkaar theoretisch kunnen zien op recovery, maar als donor ben je vast veel te groggy om dat echt mee te krijgen. En het personeel gaat je zeker niet aan elkaar voorstellen.
Hij zal hebben willen provoceren, mooi dat het extra donors heeft opgeleverd maar ik vind het in de basis een stuk dubieuze zelfbevlekking.

Ik ben ook benieuwd waar ik tegenaan ga lopen. :Y Vandaag voelde ik me voor het eerst echt patiënt. :D Omdat ik niet om de hoek woon van het ziekenhuis en ik vooralsnog niet teveel werkuren wil gebruiken voor de bezoekjes moeten er wat afspraken geclusterd worden. Wat niet altijd kan ivm openingsuren van afdelingen. Tel daarbij nog een controleafspraak van mezelf die niet gerelateerd is aan donatie, maar wel erg handig op een onderzoeksdagje ingepland zou kunnen worden, en je kunt je de puzzel voorstellen.
Gelukkig denken ze erg goed mee en is het voor mij vooral een kwestie van voorkeursdata aangeven.

Ik heb eind vorig jaar gebeld met het ziekenhuis.
'Goedemorgen, ik wil altruïstisch donor worden.'
'*stilte*. Ah, ja, uhm... Zal ik u er nog wat over vertellen?'
(Ons soort meldt zich niet zo vaak :+ )

Daarna afspraak gepland in januari, veel informatie gekregen, ook bevraagd op mijn motieven, uitgebreide info over de risico's die het de operatie zich meebrengt, maar gerustgesteld voor gevolgen op lange termijn, geen gekke dingen gehoord maar door privéomstandigheden was het niet handig het traject in te gaan. Nu wel, dus ik ben gestart.
  vrijdag 14 november 2014 @ 10:46:04 #94
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_146639429
Misschien dat jij dan wel een boek kunt gaan schrijven Cat O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_146639500
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 10:29 schreef vera166 het volgende:

[..]

Ik had net wel iets gelezen over waarom je daar heen moet maar toch begrijp ik het niet helemaal? Wat moet je daar doen dan?
Als je doneert aan een bekende is je motief (in het algemeen) helder: je ziet je naaste lijden onder haar nierziekte, je houdt veel van haar en daardoor heb je er deze ingreep voor over. (Het feit dat je de ontvanger kent, daar zitten ook haken en ogen aan natuurlijk, wordt met die mensen ook besproken)

Maar met een onbekende ontvanger levert het mij feitelijk niets tastbaars op. Het zou kunnen zijn dat ik een ziekelijke behoefte heb aan aandacht, dat ik een opdracht van god heb om mijn lijf te offeren, of dat ik denk deze ingreep wel even tussendoor te doen, zonder stil te staan bij de consequenties. Het zou kunnen dat een familielid later ziek wordt, kan ik het besef dat ik had kunnen helpen, maar nu niet meer, wel aan? Besef ik de consequenties wel van anoniem doneren? Je moet ervan uitgaan dat je never nooit met ontvanger in aanraking komt en kan ik dat wel aan? En wat als ontvanger mij gaat zoeken?
Of misschien heb ik wel een psychiatrische ziekte en zou deze ingreep met alle emoties eromheen mij een terugval kunnen geven.

Ik denk zelf dat dit voor mij allemaal niet geldt. :) Maar vind het goed en zorgvuldig om dat door een onafhankelijk persoon te laten vaststellen.

En zo zie ik dit hele voortraject: keer me maar binnenstebuiten, want ik wil graag een ander helpen, 100% zekerheid krijg je nooit, maar laten we eventuele risico's vooraf maar zoveel mogelijk uitsluiten.
pi_146639526
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 10:46 schreef Maraca het volgende:
Misschien dat jij dan wel een boek kunt gaan schrijven Cat O+
Ik denk niet dat ik daar het type voor ben. En laat mij maar lekker anoniem blijven voor de verre buitenwereld. :) Al maak ik er in mijn directe omgeving geen geheim van.
pi_146641043
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2014 10:49 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Als je doneert aan een bekende is je motief (in het algemeen) helder: je ziet je naaste lijden onder haar nierziekte, je houdt veel van haar en daardoor heb je er deze ingreep voor over. (Het feit dat je de ontvanger kent, daar zitten ook haken en ogen aan natuurlijk, wordt met die mensen ook besproken)

Maar met een onbekende ontvanger levert het mij feitelijk niets tastbaars op. Het zou kunnen zijn dat ik een ziekelijke behoefte heb aan aandacht, dat ik een opdracht van god heb om mijn lijf te offeren, of dat ik denk deze ingreep wel even tussendoor te doen, zonder stil te staan bij de consequenties. Het zou kunnen dat een familielid later ziek wordt, kan ik het besef dat ik had kunnen helpen, maar nu niet meer, wel aan? Besef ik de consequenties wel van anoniem doneren? Je moet ervan uitgaan dat je never nooit met ontvanger in aanraking komt en kan ik dat wel aan? En wat als ontvanger mij gaat zoeken?
Of misschien heb ik wel een psychiatrische ziekte en zou deze ingreep met alle emoties eromheen mij een terugval kunnen geven.

Ik denk zelf dat dit voor mij allemaal niet geldt. :) Maar vind het goed en zorgvuldig om dat door een onafhankelijk persoon te laten vaststellen.

En zo zie ik dit hele voortraject: keer me maar binnenstebuiten, want ik wil graag een ander helpen, 100% zekerheid krijg je nooit, maar laten we eventuele risico's vooraf maar zoveel mogelijk uitsluiten.
Oké dat klinkt allemaal wel erg logisch en dat zie ik wel als goede zorg inderdaad al zal het bij jou (misschien) niet nodig zijn. Er is ook niks ergs aan die zorg verder dus.

Cool hoor :D heb het zelfs aan mensen hier verteld haha omdat ik het zo bijzonder vind dat je dit doet.

^O^
  vrijdag 14 november 2014 @ 13:55:27 #98
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_146644648
Ik vind het heel dapper en goed van mensen die levend willen doneren! Ik sta zelf op de wachtlijst voor een nier. Binnenkort gaan we kijken of mijn vader geschikt is, of een goede vriend van mij wil ook doneren als hij geschikt is.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_146653308
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 13:55 schreef LPFAN het volgende:
Ik vind het heel dapper en goed van mensen die levend willen doneren! Ik sta zelf op de wachtlijst voor een nier. Binnenkort gaan we kijken of mijn vader geschikt is, of een goede vriend van mij wil ook doneren als hij geschikt is.
Wat fijn dat je al potentiële doneren hebt! ^O^ Hopelijk komt uit de testen een match en voor jou een goede nier. Mocht je -eventueel namens je donor- vragen hebben, stel ze gerust. Mag ook in PM/DM.

Zal voor jou ook een spannend traject zijn.
  vrijdag 14 november 2014 @ 18:24:41 #100
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_146654596
Ja absoluut! het is zowiezo allemaal spannend ;) ik weet het nog geen half jaar, en ben nu een paar maand bezig met dialyse.

Hoelang heeft het bij jou geduurd voor je alle uitslagen kreeg?
pi_146664253
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 18:24 schreef LPFAN het volgende:
Ja absoluut! het is zowiezo allemaal spannend ;) ik weet het nog geen half jaar, en ben nu een paar maand bezig met dialyse.

Hoelang heeft het bij jou geduurd voor je alle uitslagen kreeg?
Snel gegaan dan! :o

Ik zit nog middenin het screeningstraject. Vorige week lichamelijk onderzoek (bloeddruk meten, 8 buisjes bloed prikken, wegen ( :X ) , hart en longen luisteren en beklopt worden om te horen of de ingewanden nog op de plek zitten. :) De bloeduitslagen waren met een dag of vier binnen, maar daarbij ging het om HB en doorgemaakte virusinfecties. En er zat ook een stukje nierfunctie bij, de details daarvan weet ik niet precies. Het was in ieder geval goed.

Nu heb ik een mooie 2,7 liter container in huis waarmee ik 24 uurs urine mag opvangen (dus van 's morgens vroeg tot 's morgensvroeg in een bakje plassen en dat overhevelen in die container). Het eindresultaat mag bij het volgende bezoek mee, daarmee kunnen ze bepalen hoe goed je nieren filteren. Dit moet de dag voor je ziekenhuisbezoek.
Aangezien mijn volgende bezoek de dag na een lange werkdag (inclusief avond) is, wordt het opvangen nog interessant _O- Geen idee hoe lang die uitslagen op zich laten wachten, volgens mij gaat dat ook best snel.

Andere onderzoeken heb ik al eerder in dit topic genoemd.
Ik ben nu met de coördinator bezig mijn afspraken zo te plannen dat ik een keertje door de week in het ziekenhuis ben, zal naar verwachting ergens binnen drie weken zijn. Want dan wordt nogmaals bloed geprikt waarmee ze een weefseltypering doen. Dit proces duurt 5-6 weken dus willen we zo snel mogelijk starten, nu we weten dat mijn basisgezondheid goed is.
Als jij al op een nier wacht heb je dat wellicht ook al gehad. Want deze kenmerken worden tussen donor en ontvanger vergeleken, om te kijken of er geen afstoting is.

Als die uitslag binnen is (zal voor mij geen 'goed' of 'fout' zijn, omdat ik geen specifieke ontvanger heb) en de andere onderzoeken zijn goed, dan wordt mijn bloed gematched met een potentiële ontvanger (kruisproef). Dit duurt volgens mij ook weer een week of 5. Als de match goed is dan kan een operatiedatum geprikt worden.

Al optellend kom je dan eind februari uit.
pi_146664356
Ik schrijf trouwens wel lange lellen van posts :')
Laat dat boek maar zitten, niemand koopt 1000 pagina's. _O-
  vrijdag 14 november 2014 @ 22:32:37 #103
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_146664446
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2014 22:28 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Snel gegaan dan! :o

Ik zit nog middenin het screeningstraject. Vorige week lichamelijk onderzoek (bloeddruk meten, 8 buisjes bloed prikken, wegen ( :X ) , hart en longen luisteren en beklopt worden om te horen of de ingewanden nog op de plek zitten. :) De bloeduitslagen waren met een dag of vier binnen, maar daarbij ging het om HB en doorgemaakte virusinfecties. En er zat ook een stukje nierfunctie bij, de details daarvan weet ik niet precies. Het was in ieder geval goed.

Nu heb ik een mooie 2,7 liter container in huis waarmee ik 24 uurs urine mag opvangen (dus van 's morgens vroeg tot 's morgensvroeg in een bakje plassen en dat overhevelen in die container). Het eindresultaat mag bij het volgende bezoek mee, daarmee kunnen ze bepalen hoe goed je nieren filteren. Dit moet de dag voor je ziekenhuisbezoek.
Aangezien mijn volgende bezoek de dag na een lange werkdag (inclusief avond) is, wordt het opvangen nog interessant _O- Geen idee hoe lang die uitslagen op zich laten wachten, volgens mij gaat dat ook best snel.

Andere onderzoeken heb ik al eerder in dit topic genoemd.
Ik ben nu met de coördinator bezig mijn afspraken zo te plannen dat ik een keertje door de week in het ziekenhuis ben, zal naar verwachting ergens binnen drie weken zijn. Want dan wordt nogmaals bloed geprikt waarmee ze een weefseltypering doen. Dit proces duurt 5-6 weken dus willen we zo snel mogelijk starten, nu we weten dat mijn basisgezondheid goed is.
Als jij al op een nier wacht heb je dat wellicht ook al gehad. Want deze kenmerken worden tussen donor en ontvanger vergeleken, om te kijken of er geen afstoting is.

Als die uitslag binnen is (zal voor mij geen 'goed' of 'fout' zijn, omdat ik geen specifieke ontvanger heb) en de andere onderzoeken zijn goed, dan wordt mijn bloed gematched met een potentiële ontvanger (kruisproef). Dit duurt volgens mij ook weer een week of 5. Als de match goed is dan kan een operatiedatum geprikt worden.

Al optellend kom je dan eind februari uit.
Ik heb het nog niet gehad die bepaalde onderzoeken. (bloed en urine is maandelijks dus dat is normaal geworden. krijg nu om de 2 maand die fles mee die je nu hebt haha) omdat het allemaal zo snel is gegaan bij mij. ( was idd heel acuut. smorgens bloedgeprikt bij de huisarts, 2 uur later moest ik naar het ziekenhuis en heb ik een dikke week gelegen...) waardoor mijn nieren opeens het opgegeven is niet bekend. ( en dat op mijn 26e...) maar goed ik heb het nu geaccepteerd. maar in ieder geval ben ik nu nog niet gelijk bezig met transplantatie omdat dialyse ook nog niet gaat zoals het hoort... zodra ik in een beetje rustiger vaarwater ben gekomen gaan we die molen pas in.
succes iig met je onderzoeken en de uitslag! en ik vind het echt heel dapper en geweldig dat je dit doet voor iemand.

[ Bericht 1% gewijzigd door LPFAN op 14-11-2014 22:37:51 ]
pi_146665154
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 22:32 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Ik heb het nog niet gehad die bepaalde onderzoeken. (bloed en urine is maandelijks dus dat is normaal geworden. krijg nu om de 2 maand die fles mee die je nu hebt haha) omdat het allemaal zo snel is gegaan bij mij. ( was idd heel acuut. smorgens bloedgeprikt bij de huisarts, 2 uur later moest ik naar het ziekenhuis en heb ik een dikke week gelegen...) waardoor mijn nieren opeens het opgegeven is niet bekend. ( en dat op mijn 26e...) maar goed ik heb het nu geaccepteerd. maar in ieder geval ben ik nu nog niet gelijk bezig met transplantatie omdat dialyse ook nog niet gaat zoals het hoort... zodra ik in een beetje rustiger vaarwater ben gekomen gaan we die molen pas in.
succes iig met je onderzoeken en de uitslag! en ik vind het echt heel dapper en geweldig dat je dit doet voor iemand.
Wat een achtbaan! Verstandig om eerst even je lijf en geest op orde te krijgen voor je verder gaat. Ook voor de donoren. Want ik kan me voorstellen dat ze het aanbieden, maar dat er later toch twijfels de kop opsteken. Die wellicht weer zakken, maar heb het er met elkaar of met je contactpersoon in het ziekenhuis over zodat iedereen er 100% achter staat.

De onderzoeken die ik hier beschrijf zijn trouwens voor de donor. Als ontvanger zullen er veel gelijk zijn, maar er zullen ook vast wat extra onderzoeken voor jou zijn, als transplantatie een reeële mogelijkheid wordt.

Sterkte met alles!

Als ervaringsdeskundige nog tips voor het opvangen van die urine trouwens? :+ Ik denk nu aan een oud bakje en een dedicated trechtertje. :P
  vrijdag 14 november 2014 @ 22:51:14 #105
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_146665326
Haha, ik heb een grote plastic bak, die ik in de wc zet en via een trechter van de blokker die gebruikt word voor koken XD overgiet ik het. Die bak is net zo groot als de wc dus het komt daar zowiezo in ;p met een klein bakje moet je zo mikken hahaha ;p
pi_146665334
Ik heb die test ook eens gedaan, maar weet niet meer hoe of wat :D
Ik kon volgens mij in dat ding zelf plassen, of had ik nou een schone emmer? :?
Een deel van de urine heb ik meegenomen in een schone spa fles wegens hoge produktie
  vrijdag 14 november 2014 @ 22:54:57 #107
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_146665464
Ja ze mogen die dingen wel groter maken idd ;p ondanks dat mijn nieren nog maar 10% werken op et moment dus, plas ik nog wel als een malle ;p heb net genoeg aan die fles maar ook maar net ;p
pi_146665725
Mijn makke is dat ik chronisch te weinig drink. Volgens mij haal ik de twee liter urineproduktie per dag nog niet :X Ik denk dat ik maar eens moet gaan oefenen. Emmer meenemen naar het werk is ook weer zoiets. _O- En ik (vrouw) ga het nooit rechtstreeks in die fles kunnen mikken. :')
pi_146665760
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 22:54 schreef LPFAN het volgende:
Ja ze mogen die dingen wel groter maken idd ;p ondanks dat mijn nieren nog maar 10% werken op et moment dus, plas ik nog wel als een malle ;p heb net genoeg aan die fles maar ook maar net ;p
Zou dat daar dan ook niet mee te maken hebben? Dat je nieren niet genoeg water terugfilteren?
  vrijdag 14 november 2014 @ 23:05:29 #110
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_146665889
Ik weet het niet. het is namelijk pas sinds ik dialyseer zo dat ik echt heel vaak moet plassen. ik hield altijd heel veel vocht vast en plaste ook heel weinig terwijl ik heel veel dronk ( alleen de ha vond het niets.. :/) maar nu is al mijn vocht weg en ga ik heel vaak naar de wc dus. apart.
pi_146666063
Wooo wat goed van je! _O_ Heel veel succes gewenst, het zal vast niet allemaal even makkelijk gaan maar je weet waar je het voor doet! ^O^

Het idee om een nier af te staan heb ik ook wel eens gehad, verder niet teveel bij nagedacht omdat ik door een aangeboren afwijking (schisis) al genoeg te maken heb met ziekenhuizen en operaties enzo. Maar als dat allemaal voorbij is wil ik het misschien wel gaan doen. Studeer daarnaast voor verpleegkundige en mede daardoor heb ik gezien hoe blij je iemand kan maken met een orgaandonatie!

Dit topic even volgen dus, benieuwd naar je ervaringen! :)
  zaterdag 15 november 2014 @ 11:41:14 #112
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_146674794
Voor een vreemde? :')
Nee, echt niet. Niet terwijl ik nog in leven ben.

Dadelijk heeft iemand waar je wel om geeft, en een match mee bent, een nier nodig, sta je te kijken :')
pi_146675536
Wauw, heftig! Heb er zelf ook wel eens over nagedacht maar wil toch liever mijn nier bewaren voor toekomstige gezinsleden of vrienden. Ga dit wel volgen, vind het heel mooi van je :)
pi_146704068
Voor een vreemde zou ik er moeite mee hebben, maar toen dat meisje gister in het programma van Gordon om een nier vroeg dacht ik wel... tja, je kan er wel iemands leven mee redden. :o

Maar als je dan hoort dat het bij haar door chemo en kanker is gekomen, denk je toch ook aan je eigen leven en dat het geen kleine kans is dat je zelf ooit aan de chemo moet.
pi_146705916
Cat, hoe oud ben je eigenlijk?

Is er trouwens een soort van maximumleeftijd voor doneren?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_146707542
Het idee dat ik een nier doneer en later blijkt mijn dochter een nier nodig te hebben... Nee, daar zou ik niet mee kunnen leven
pi_146707654
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 11:30 schreef Naamah het volgende:

60 dacht ik.

Er is overigens wel een oud-voor-oud programma. Nieren van donoren die bijvoorbeeld 70 zijn, of die niet helemaal optimaal zijn, kunnen alsnog getransplanteerd worden, zodat mensen die eigenlijk geen kans maken op een jonge gezonde nier door bijv hun leeftijd, toch een paar jaar winst hebben. Maar dat zijn dan geen levende donoren.
pi_146709733
Wow, echt ontzettend stoer dat je 'zomaar even' een nier doneert aan iemand die hem hart nodig heeft! Ik zou het zelf echt nooit durven, dus ik heb echt bewondering voor je :Y

Zou je wat meer uitleg kunnen/willen geven over die 'keten van donaties, waarbij ontvanger en donor anders niet matchen'?
Bedoelen ze daarmee dat persoon A wil doneren aan persoon B, maar dat die niet met elkaar matchen. Dat jij dan aan persoon B doneert en persoon A aan een (willekeurige) andere patiënt?
(ik heb dat stukje uit je link wel gelezen hoor, maar ik haalde het er niet helemaal uit :@)

Die Karmapunten krijg jij niet meer op denk ik :D
pi_146709824
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 08:44 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor een vreemde zou ik er moeite mee hebben, maar toen dat meisje gister in het programma van Gordon om een nier vroeg dacht ik wel... tja, je kan er wel iemands leven mee redden. :o

Maar als je dan hoort dat het bij haar door chemo en kanker is gekomen, denk je toch ook aan je eigen leven en dat het geen kleine kans is dat je zelf ooit aan de chemo moet.
Niet iedere chemo verwoest je nieren he? Het is een persoonlijke afweging die ieder voor zich moet maken, maar de kans dat ik daardoor (of door een andere oorzaak) mijn nierfunctie kwijtraak weegt niet op tegen de kans dat ik een ander een beter leven geef, met weinig tot geen neveneffecten voor mezelf.
Daarbij zou zo'n chemo beide nieren verwoesten (dus dezelfde complicaties als wanneer mijn ene nier verwoest zou worden) en voila: na donatie sta ik ik zo'n geval meteen bovenaan de lijst. ;)
pi_146709902
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 11:30 schreef Naamah het volgende:

Ik ben bijna 40 en dat vind ik wel een mooie leeftijd. Goed gezond, je weet waar je staat in leven, (geen) kinderwens is duidelijk dus een goed moment om dit te doen. Maar op oudere leeftijd kan het ook.

Er is geen maximumleeftijd meer geloof ik, ze kijken echt naar gezondheid. De oudste donor is volgens mij in de 80. :D

'Nadeel' van op jonge leeftijd doneren is dat ik, als alles goed gaat, mijn getransplanteerde nier ga overleven. Ik hoop in ieder geval in goede gezondheid 80 te worden en een donornier is na een jaar of 10-20 vaak wel op. Maar dan zijn dan wel 10-20 mooie jaren voor de ontvanger geweest. O+
pi_146709914
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 13:13 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

60 dacht ik.

Er is overigens wel een oud-voor-oud programma. Nieren van donoren die bijvoorbeeld 70 zijn, of die niet helemaal optimaal zijn, kunnen alsnog getransplanteerd worden, zodat mensen die eigenlijk geen kans maken op een jonge gezonde nier door bijv hun leeftijd, toch een paar jaar winst hebben. Maar dat zijn dan geen levende donoren.
Tof! Wist ik niet ^O^
pi_146710197
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 14:39 schreef Dyre het volgende:
Wow, echt ontzettend stoer dat je 'zomaar even' een nier doneert aan iemand die hem hart nodig heeft! Ik zou het zelf echt nooit durven, dus ik heb echt bewondering voor je :Y

Zou je wat meer uitleg kunnen/willen geven over die 'keten van donaties, waarbij ontvanger en donor anders niet matchen'?
Bedoelen ze daarmee dat persoon A wil doneren aan persoon B, maar dat die niet met elkaar matchen. Dat jij dan aan persoon B doneert en persoon A aan een (willekeurige) andere patiënt?
(ik heb dat stukje uit je link wel gelezen hoor, maar ik haalde het er niet helemaal uit :@)

Die Karmapunten krijg jij niet meer op denk ik :D
Ja, zoiets is het :Y
Ik kan even geen nederlandse tekst vinden, en onderstaand linkje is best technisch engels maar het plaatje op de tweede pagina maakt het wel duidelijk denk ik: http://www.erasmusmc.nl/47411/2064071/221060/roodnat_domino.pdf

Ik sta helemaal links (altruistic donor), de koppels in de ringen zijn tweetallen die elkaar kennen en wilden doneren cq ontvangen maar met elkaar niet matchen dus hun nieren (pijlen) schuiven van het ene cirkeltje naar het andere, zeg maar. Om te eindigen bij een ontvanger die geen eigen donor had.
pi_146746008
Het schiet op! Volgende week consult psychiater, longfoto, CTscan en afspraak maatschappelijk werk. Drukke ziekenhuisochtend!
Als daar de uitslagen van binnen zijn (behalve maatschappelijk werk, dat is voor mijn eigen info) weet ik volgens mij of ik geschikt ben of niet.
En is het een kwestie van uitslag kruisproef afwachten (6 weken), koppeling ontvanger met weer een kruisproef (weer 6 weken), afspraak chirurg en datum plannen.
pi_146747182
Maar kan het ook nog lang duren voordat er een nierpatient is met de perfecte match voor jou?
Je brengt het nu alsof er al iemand in de couliesen staat te huppelen van ongeduld :D
  maandag 17 november 2014 @ 17:23:20 #125
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_146747402
Ik gok dat er met de huidige wachtlijsten in NL vast wel iemand is die een match is :Y
pi_146751073
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 17:15 schreef computergirl het volgende:
Maar kan het ook nog lang duren voordat er een nierpatient is met de perfecte match voor jou?
Je brengt het nu alsof er al iemand in de couliesen staat te huppelen van ongeduld :D
Wat Ingetje zegt. De wachtlijsten zijn zo lang, de match hoeft niet 100% perfect te zijn voor prima slagingskans en dan zijn er altijd een aantal potentiële ontvangers. Het zou wel langer kunnen duren als ze die keten gaan vormen. Want dan moeten die ontvangers en donoren nog gekoppeld worden.
Maar dat is voor mij geen probleem, ik ben nu vooral benieuwd of ik fysiek en mentaal geschikt ben. Doneren wil ik toch pas na februari ivm wat privédingetjes.
pi_146751183
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 14:43 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Niet iedere chemo verwoest je nieren he? Het is een persoonlijke afweging die ieder voor zich moet maken, maar de kans dat ik daardoor (of door een andere oorzaak) mijn nierfunctie kwijtraak weegt niet op tegen de kans dat ik een ander een beter leven geef, met weinig tot geen neveneffecten voor mezelf.
Daarbij zou zo'n chemo beide nieren verwoesten (dus dezelfde complicaties als wanneer mijn ene nier verwoest zou worden) en voila: na donatie sta ik ik zo'n geval meteen bovenaan de lijst. ;)
Werkt dat zo ja?
pi_146751232
quote:
11s.gif Op maandag 17 november 2014 19:20 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Werkt dat zo ja?
Ja. :Y Is een paar jaar geleden door de minister bepaald.
pi_146752786
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 19:21 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ja. :Y Is een paar jaar geleden door de minister bepaald.
Als je kanker hebt (gehad) heb je de eerste jaren niet zo veel aan een plekje bovenaan de lijst. De medicijnen die afstoting tegen moeten gaan zijn dan sterk in je nadeel.
pi_146752935
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 19:59 schreef computergirl het volgende:

[..]

Als je kanker hebt (gehad) heb je de eerste jaren niet zo veel aan een plekje bovenaan de lijst. De medicijnen die afstoting tegen moeten gaan zijn dan sterk in je nadeel.
Logisch. Als ontvanger moet je ook gezond genoeg zijn om je nieuwe nier de beste kans te geven.
pi_146753199
Maar goed, allemaal hypotetisch natuurlijk.
Ik ken een aantal kankerpatienten, niet allemaal nog levend, en die hebben nog prima nieren gehad na chemo.
En ik heb niemand in mijn familie, kennissenkring of onder collega's die ernstige nierproblemen heeft. Je kan wel eeuwig vasthouden aan beide nieren 'voor het geval dat' maar de kans dat net jouw broer/kind/vriend getroffen wordt is redelijk dicht bij nihil. En dat net jij als enige de beste match bent is dan nog kleiner.
pi_147181537
Druk ochtendje vorige week. De coördinator vroeg me vooraf al of het niet te veel was, en ik zei stoer nee. Achteraf snapte ik zijn vraag wat beter. Aan het eind van de ochtend was ik echt klaar met ziekenhuis rondrennen (tot half 12 ook nog nuchter ivm CT scan), uitkleden voor vreemde mensen of gesprekken met vreemde mensen. Iedereen was hartstikke vriendelijk en alles sloot perfect op elkaar aan, maar pffff! :)

Ik begon met mijn eigen controle-afspraak, leek me destijds handig, omdat ik toch al in het ziekenhuis was. :') Achteraf iets minder goed gepland, ik moest naar de oogarts en omdat ik een netvliesonderzoek kreeg zag ik de halve ochtend wazig.

Dus erg blij dat mijn volgende afspraak, die bij de psychiater, vooral gesprek was en weinig vragenlijst, ik kon het écht niet lezen. _O- Ik wist niet wat ik moest verwachten van het gesprek bij de psychiater en voor mij als relatieve leek voegde het weinig toe. Vragen als 'hoe ziet je gezin eruit en wat vinden zij van je plannen' en vooral toppertjes als 'zie en hoor je weleens dingen die andere mensen niet zien en horen' of 'heb je bepaalde gewoonten die je moet doen en waarvan je last krijgt als je het niet doet'..... Je kunt er van alles op verzinnen.
Heb ik ook aangegeven, want ik vind het wel fascinerende materie, hoe kan ze mij op basis van deze vragen screenen? Maar blijkbaar letten ze op andere dingen. Ik ben onder voorbehoud goedgekeurd. De afspraak was met de arts-assistent en ze moet het verifiëren met de psychiater. Zij zag geen bezwaren, maar wellicht wilde hij nog wat vragen stellen. Dus optionele vervolgafspraak is gepland (op een dag die ik achteraf niet kan, dus die moet ik weer omboeken :') )

Daarna urinebokaal snel inleveren (en de twee laatste potjes vullen :+ ) en door voor de longfoto. Daar is weinig spannends over te melden.

Ik was te vroeg voor de CT scan, gelukkig kon ik een kwartiertje eerder door dat apparaat.
Alles wat ik vooraf had gehoord en gelezen over het onderzoek klopte. Via een infuus (hoera, eerste prik lukte niet dus aan twee kanten lekgestoken) krijg je contrastvloeistof ingespoten om de niervaten in beeld te brengen. Vieze smaak in mijn mond, gloeiend gevoel door je hele lijf en als bonus het gevoel in je broek te moeten plassen. Raarrrrrr! Gelukkig trok het in een minuut weer weg.
Na tien minuutjes wachtkamer (met boterham want ik mocht vooraf niet eten) om te kijken of ik geen allergische reactie kreeg door naar mijn laatste afspraak: maatschappelijk werk.

Ik verwachtte hier een korte 'motivatiescreening' en verder vooral informatie over de financiële kant. Wat ik kreeg was de gevraagde info, maar vooral ook een prettig, maar wel indringend gesprek over mezelf, hoe ik hierin stond, en hoe ik in het leven sta. Conclusie was dat hij geen bezwaren zag. ^O^

Daarna nog even binnengewipt bij de coördinator die nog erg graag een buisje bloed bij de urine had, dus in zijn kantoor de mouwen nog maar even opgestroopt. _O- Niet de standaard gang van zaken, maar ach, het kwam ons allebei goed uit.

Nu dus nog de uitkomsten van de lichamelijk onderzoeken afwachten, oordeel van de psychiater en als dat allemaal goed is zou alleen ikzelf de donatie nog in de weg kunnen staan. :)
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 1 december 2014 @ 13:42:26 #133
163650 Greys
pi_147182007
"zie en hoor je weleens dingen die andere mensen niet zien en horen"
_O- Nou Cat.. nou!???

Dat was inderdaad een vol programma die dag! Dat met die contrastvloeistof klinkt wel een beetje 'eng', maar gelukkig dat dat gevoel al snel weer wegtrok.

Het is grondig aangepakt zeg. Alleen maar goed natuurlijk.

Wanneer krijg je de uitkomsten van de lichamelijke onderzoeken ongeveer?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 1 december 2014 @ 13:49:02 #134
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_147182219
Je hebt het toch wel uitvoerig met de katten doorgesproken? :+

Idd druk programma, maar zo scheelt het je wel weer een paar ritjes :Y

Ben reuze-benieuwd wanneer het échte werk gaat beginnen, mits je CT, bloed en urine goedgekeurd worden natuurlijk :D
pi_147182255
Een glaasje bloed bij de urine :9 altijd lekker _O-

Klinkt druk idd! En ach ja, wazig zien is ook weer eens wat anders :7
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_147182288
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:49 schreef Ingetje79 het volgende:
Je hebt het toch wel uitvoerig met de katten doorgesproken? :+

"nou meneer de psych-assistent, ik had het gister nog met de kat over de hond van de buren... "
pi_147182606
Ik vind t echt supersupergoed van je *O*

Dat meisje dat bij Gordon om een nier vroeg trouwens... een jongen van 21, een meisje van 19 en een vrouw van ergens in de 50 ofzo had ze als eerste selectie gekozen...

Dat meisje van 19 is gok ik te jong om dat al te mogen beslissen? Die jongen die ging meteen strippen toen Gordon vroeg of iemand naakt naast een naturist wilde gaan staan (dus ik dacht --> Die doet t voor aandacht :P ), lekkere eerste selectie dan! :X
pi_147182863
quote:
10s.gif Op maandag 1 december 2014 13:42 schreef Greys het volgende:
"zie en hoor je weleens dingen die andere mensen niet zien en horen"
_O- Nou Cat.. nou!???

Ik moest zo lachen om die vraag. _O- mijn antwoord: 'ik zie in het algemeen minder dan de gemiddelde mensch. Maar nee, ik heb geen auditieve of visuele hallucinaties. :+ '

quote:
Dat was inderdaad een vol programma die dag! Dat met die contrastvloeistof klinkt wel een beetje 'eng', maar gelukkig dat dat gevoel al snel weer wegtrok.

Het is grondig aangepakt zeg. Alleen maar goed natuurlijk.

Wanneer krijg je de uitkomsten van de lichamelijke onderzoeken ongeveer?
En dat laatste ben ik vergeten te vragen. :') Maar ik ga deze week toch nog langs voor bloedprikken dus dan kan ik het erover hebben. En ik weet zeker dat ik sowieso gebled word als er iets binnen is. Zo grondig is de coördinator echt wel.
pi_147182968
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:09 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik moest zo lachen om die vraag. _O- mijn antwoord: 'ik zie in het algemeen minder dan de gemiddelde mensch. Maar nee, ik heb geen auditieve of visuele hallucinaties. :+ '

[..]

En dat laatste ben ik vergeten te vragen. :') Maar ik ga deze week toch nog langs voor bloedprikken dus dan kan ik het erover hebben. En ik weet zeker dat ik sowieso gebled word als er iets binnen is. Zo grondig is de coördinator echt wel.
Gebled worden door een coördinator, wie wil dat nou niet O+
pi_147183039
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:01 schreef tombolafan het volgende:
Ik vind t echt supersupergoed van je *O*

Dat meisje dat bij Gordon om een nier vroeg trouwens... een jongen van 21, een meisje van 19 en een vrouw van ergens in de 50 ofzo had ze als eerste selectie gekozen...

Dat meisje van 19 is gok ik te jong om dat al te mogen beslissen? Die jongen die ging meteen strippen toen Gordon vroeg of iemand naakt naast een naturist wilde gaan staan (dus ik dacht --> Die doet t voor aandacht :P ), lekkere eerste selectie dan! :X
Ik heb dat gemist. :D Wanneer was het erop? Een kijken of ik terug kan kijken (en me waarschijnlijk ergeren).

Met 19 mag je het trouwens wel zelf beslissen. Maar vaak val je dan af omdat de psychiater/maatschappelijk werker dan inschat dat je nog niet 'rijp' genoeg bent om de consequenties te overzien.
En sowieso is het lastig, want om te doneren in deze situatie mag je (vrouw) geen kinderwens meer hebben, omdat een zwangerschap met maar één nier extra belastend is. Ik denk dat er weinig 19-jarigen zijn die dat op dat moment al duidelijk hebben en het ook zo kunnen verwoorden dat de andere partij het ook snapt.

Ik had het er nog over in het ziekenhuis. En hoorde dat nav zulke oproepjes/programma's best wat mensen op consult komen en ze vrijwel allemaal worden afgewezen.
pi_147183101
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:12 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Gebled worden door een coördinator, wie wil dat nou niet O+
Dat bedoel ik O+
pi_147183187
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:14 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik heb dat gemist. :D Wanneer was het erop? Een kijken of ik terug kan kijken (en me waarschijnlijk ergeren).

Met 19 mag je het trouwens wel zelf beslissen. Maar vaak val je dan af omdat de psychiater/maatschappelijk werker dan inschat dat je nog niet 'rijp' genoeg bent om de consequenties te overzien.
En sowieso is het lastig, want om te doneren in deze situatie mag je (vrouw) geen kinderwens meer hebben, omdat een zwangerschap met maar één nier extra belastend is. Ik denk dat er weinig 19-jarigen zijn die dat op dat moment al duidelijk hebben en het ook zo kunnen verwoorden dat de andere partij het ook snapt.

Ik had het er nog over in het ziekenhuis. En hoorde dat nav zulke oproepjes/programma's best wat mensen op consult komen en ze vrijwel allemaal worden afgewezen.
Ja dat bedoel ik met die 19-jarige, dan denk ik, die vrager moet dat toch ook weten, dat ze wrs afgewezen wordt, als dit dan de beste 3 waren _O- :D

Eeeeeh... ze had volgens mij afgelopen zaterdag 2 (?) weken geleden een oproep gedaan ofzo zeiden ze, en was dan de week erop daar met die 3 kandidaten :s) We hadden het meteen over je *)

Het was de aflevering met Goedele Liekens en Herman den Blijker. Is de enige die ik gezien heb dus kan niet missen _O-
pi_147183213
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:18 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik met die 19-jarige, dan denk ik, die vrager moet dat toch ook weten, dat ze wrs afgewezen wordt, als dit dan de beste 3 waren _O- :D

Eeeeeh... ze had volgens mij afgelopen zaterdag 2 (?) weken geleden een oproep gedaan ofzo zeiden ze, en was dan de week erop daar met die 3 kandidaten :s) We hadden het meteen over je *)

Het was de aflevering met Goedele Liekens en Herman den Blijker. Is de enige die ik gezien heb dus kan niet missen _O-
We hadden het erover gehad ja, ik ga eens zoeken. ^O^
pi_147183555
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:19 schreef Cat22 het volgende:

[..]

We hadden het erover gehad ja, ik ga eens zoeken. ^O^
Nee hadden we het er met jou over? :D Wij hadden het iig meteen over jou O+ En dat jij een keer of 1000 stabieler was dan die 2 bij elkaar _O-
pi_147183706
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:30 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Nee hadden we het er met jou over? :D Wij hadden het iig meteen over jou O+ En dat jij een keer of 1000 stabieler was dan die 2 bij elkaar _O-
O+
pi_147183938
Gewoon de markt voor orgaanhandel vrijgeven moraalridders die er tegen zijn jagen letterlijk tienduizenden mensen per jaar een pijnlijke vreselijke dood in.
pi_147184277
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Gewoon de markt voor orgaanhandel vrijgeven moraalridders die er tegen zijn jagen letterlijk tienduizenden mensen per jaar een pijnlijke vreselijke dood in.
Top plan. ^O^ :N

Opent deuren voor mensen in geldnood die vooral kijken naar snel verdienen. En op het laatst toch schrik krijgen (want het is een zware ingreep), afhaken en de ontvanger teleurstellen.
Of niet mogen afhaken en daardoor zelf in de emotionele problemen komen.
Misschien toch maar niet doen?

Qua kosten is het wel haalbaar. Nierpatiënten kosten de maatschappij vele miljoenen euros op dit moment. Met een transplantatie bespaar je dus een hele hoop.

Ik ben wel voor een Belgisch systeem voor orgaandonatie na de dood. Als je écht niet wil, dan moet je actie ondernemen en laten vastleggen dat je geen organen wil doneren. De mensen die dat niet doen, dat zijn de mensen die het weinig uitmaakt. En waarom hun organen dan niet gebruiken (mits het de nabestaanden geen onoverkomenlijke emotionele problemen oplevert) om een leven te redden?
pi_147184721
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:54 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Top plan. ^O^ :N

Opent deuren voor mensen in geldnood die vooral kijken naar snel verdienen. En op het laatst toch schrik krijgen (want het is een zware ingreep), afhaken en de ontvanger teleurstellen.
Of niet mogen afhaken en daardoor zelf in de emotionele problemen komen.
Misschien toch maar niet doen?
Minderwaardigheidsargument, mensen zijn te stompzinnig en te minderwaardig zelf die beslissing te maken. Ik elitemens of elite-overheid bestaande uit zelfde mensen zou dat moeten beslissen. Het is oneerlijk en laag om mensen als minderwaardig te beschouwen.

1) Het kan mensen uit de armoede helpen wat alleen maar geweldig is.

2) Het versimpelt het proces enorm stel je voor ik wil graag een orgaan doneren aan mijn broer omdat hij dit nodig heeft maar de mijne is niet geschikt. Nu kan ik heel complex gaan doen en zoeken naar twee personen met een soortgelijk verhaal.

Gaat zeer zeer ingewikkeld worden omdat er naast bloedtypen ook nog weefseltypen zijn. Overeenkomst vinden is nu eenmaal enorm complex. Waarom niet gewoon mijn eigen nier verkopen en een mooie voor mijn broer kopen.

3) Er is de drogreden dat arme mensen minder kans hebben op een nier. Dat is keiharde leugen van tegenstanders. Rijkere mensen hebben meer inderdaad meer kans op een nier en overleven. Het totale aanbod van nieren is echter vergroot. Desbetreffende rijke mensen hebben geen vraag meer uit het reguliere circuit via vrijwillige donatie of donatie uit overleden mensen de arme mensen profiteren minder extreem dan de rijkere maar zijn desondanks beter af.

quote:
Qua kosten is het wel haalbaar. Nierpatiënten kosten de maatschappij vele miljoenen euros op dit moment. Met een transplantatie bespaar je dus een hele hoop.
Als ik even voor je zoek heb ik de berekeningen nog wel voor je :). Een bevriende journalist van mij heeft dit allemaal uitgezocht.

Dit argument versterkt mijn bovenstaande argumenten omdat verzekeringsmaatschappijen dit waarschijnlijk wel zullen gaan dekken. Een nier kopen is namelijk een uitstekende manier om geld te besparen.
quote:
Ik ben wel voor een Belgisch systeem voor orgaandonatie na de dood. Als je écht niet wil, dan moet je actie ondernemen en laten vastleggen dat je geen organen wil doneren. De mensen die dat niet doen, dat zijn de mensen die het weinig uitmaakt. En waarom hun organen dan niet gebruiken (mits het de nabestaanden geen onoverkomelijke emotionele problemen oplevert) om een leven te redden?
Principieel heb ik moeite met een systeem wat indirect eigenaar van jouw lichaam probeert te zijn. Ik heb meer voorkeur voor verplicht invullen bij aanvraag rijbewijs/paspoort e.d. Maar vanuit praktisch oogpunt snap ik het wel.

Maar ondanks wat mensen denken gaat dit waarschijnlijk niet genoeg zoden aan de dijk zetten. Nummer een donateurs van organen zijn boomklevers. Betere autotechniek, betere ziekenhuizen laat het aantal verkeersdoden en dus het aanbod van nieren al jaren dalen.

Daarom morgen nog orgaanhandel vrijgeven en voorkomen dat er in Nederland jaarlijks honderden onnodige doden vallen vanuit een contra-rationeel argument. Minder principes, minder doden.
pi_147184933
Inmiddels die Gordon uitzending gekeken en het is voor mij nog steeds écht niet de manier om donoren te vinden.

Wat geeft dat 19-jarige schattig snoetje meer recht om een orgaan te krijgen dan een ander? Wie zegt dat haar gezondheidstoestand het slechtste is? Ik gun het haar natuurlijk van harte, en snap wel dat je zo'n actie onderneemt, omdat je écht beperkt wordt in je leven.

Maar als ik dat rijtje potentiële donoren zie zitten..... Daarom ook dit topic. Wat maakt dat die mensen juist nu getriggered worden om zich aan te bieden? Bij de 19 en 21 jarige kan ik me voorstellen dat je er echt nog niet bij stilstond. Maar die dame van in de 50 is vast al eerder met ziekten in aanraking gekomen. Ze bedoelen het vast goed, maar ik vraag me af of ze het goed hebben overdacht.

Ik had er in ieder geval jaren voor nodig.
En schrijf hier wat luchtig, maar het traject is echt niet alleen lachen gieren brullen.

Als je een vrije dag kwijt bent door ziekenhuisbezoek. Als er 8 buisjes bloed worden getapt, waarbij de eerste prik misgaat. Als infuus prikken misgaat, weer een extra prik. Ik heb absoluut geen naaldenangst, maar het is niet fijn als ze dan in je eerste vat proberen het alsnog te vinden door de naald op en neer te bewegen. :N Ik loop nu nog met de blauwe plek rond.
Als je 24 uur lang in een bakje moet plassen en met een koeltasje naar je werk moest en daar maar regelen dat je urine kunt opvangen en overgieten. Als je voor verschillende onderzoeken letterlijk naakt (op je ondergoed na dan) bent en wordt bepoteld door een vreemde. Zeer vriendelijk, zeer professioneel, alle stappen worden vooraf uitgelegd, maar het is niet iets wat ik dagelijks doe en vertrouwd mee ben, zeg maar. En ook het bespreken met mensen die je na staan, maar het er oprecht moeilijk mee hebben dat ik dit doe. En bezorgd zijn om mijn welzijn. Dat is echt niet fijn, als je elkaar daar niet 100% in kunt vinden.

Ik ben in dit traject echt persoonlijke grenzen over gegaan en zal dat blijven doen.
Iets wat ik vooraf al wist, en wat voor mij persoonlijk ook een stuk opbrengst is.

Want ik ben best zelfstandig en nooit zwaar ziek geweest, dus na de operatie zal ik echt moeten leren om hulp te vragen. En -in het hele tranect- zaken niet op te kroppen, want wie weet wat het verder nog met me doet.

Maar, dit gezegd hebbende, al die onderzoeken brengen me op een of andere manier ook dichter 'in contact' met de ontvanger. Wat ik nu al vervelend vind, is voor hen maar een fractie van wat ze moeten doormaken aan onderzoeken. Dus het is mooi dat ik een persoon kan helpen die frequentie een stuk omlaag te krijgen.

Maar daarom ook deze uitgebreide posts, mensen die nadenken over donatie hebben er hopelijk wat aan. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Cat-astrophe op 01-12-2014 15:26:29 ]
pi_147185209
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Minderwaardigheidsargument, mensen zijn te stompzinnig en te minderwaardig zelf die beslissing te maken. Ik elitemens of elite-overheid bestaande uit zelfde mensen zou dat moeten beslissen. Het is oneerlijk en laag om mensen als minderwaardig te beschouwen.

Mijn argument gaat niet over intellect, maar over het scheiden van emotie en ratio. Een beslissing als deze (waarbij parameters als lichamelijke functies sowieso go of no go zijn) kun je beter nemen op rationele argmenten dan op emotionele. Het emotionele aspect van de donor kun je ook meetbaar maken, door bij voorbeeld een psychiatrisch onderzoek. al maakte het onderzoek wat ik heb gehad weinig indruk

quote:
1) Het kan mensen uit de armoede helpen wat alleen maar geweldig is.

Wederom: weten ze waar ze aan beginnen? Levert rijkdom (wat een relatief begrip is) hen genoeg op om eventuele emotionele schade te beperken?
quote:
2) Het versimpelt het proces enorm stel je voor ik wil graag een orgaan doneren aan mijn broer omdat hij dit nodig heeft maar de mijne is niet geschikt. Nu kan ik heel complex gaan doen en zoeken naar twee personen met een soortgelijk verhaal.

Gaat zeer zeer ingewikkeld worden omdat er naast bloedtypen ook nog weefseltypen zijn. Overeenkomst vinden is nu eenmaal enorm complex. Waarom niet gewoon mijn eigen nier verkopen en een mooie voor mijn broer kopen.

Is al ondervangen. Je kunt meedoen in een paired domino transplantatie. Doe ik ook in mee. Ik ben het met je eens dat meer 'onafhankelijke' donorendit traject enorm kunnen vereenvoudigen. Maar ik ben het niet eens met de manier die jij als oplossing ziet.

quote:
3) Er is de drogreden dat arme mensen minder kans hebben op een nier. Dat is keiharde leugen van tegenstanders. Rijkere mensen hebben meer inderdaad meer kans op een nier en overleven. Het totale aanbod van nieren is echter vergroot. Desbetreffende rijke mensen hebben geen vraag meer uit het reguliere circuit via vrijwillige donatie of donatie uit overleden mensen de arme mensen profiteren minder extreem dan de rijkere maar zijn desondanks beter af.

[..]

Als ik even voor je zoek heb ik de berekeningen nog wel voor je :). Een bevriende journalist van mij heeft dit allemaal uitgezocht.

Als je ze kunt vinden, dan lees ik ze graag :Y

quote:
Dit argument versterkt mijn bovenstaande argumenten omdat verzekeringsmaatschappijen dit waarschijnlijk wel zullen gaan dekken. Een nier kopen is namelijk een uitstekende manier om geld te besparen.

[..]

Principieel heb ik moeite met een systeem wat indirect eigenaar van jouw lichaam probeert te zijn. Ik heb meer voorkeur voor verplicht invullen bij aanvraag rijbewijs/paspoort e.d. Maar vanuit praktisch oogpunt snap ik het wel.

Maar ondanks wat mensen denken gaat dit waarschijnlijk niet genoeg zoden aan de dijk zetten. Nummer een donateurs van organen zijn boomklevers. Betere autotechniek, betere ziekenhuizen laat het aantal verkeersdoden en dus het aanbod van nieren al jaren dalen.

Daarom morgen nog orgaanhandel vrijgeven en voorkomen dat er in Nederland jaarlijks honderden onnodige doden vallen vanuit een contra-rationeel argument. Minder principes, minder doden.
Ik zie de oplossing meer in bewust maken van de optie altruïstisch doneren.
Want dat er meer organen nodig zijn, dat is helder.
pi_147187424
Hoe veel liter had je nou bij elkaar gepiest?
pi_147187715
quote:
10s.gif Op maandag 1 december 2014 16:29 schreef computergirl het volgende:
Hoe veel liter had je nou bij elkaar gepiest?
Bijna 2! :D Plus nog twee potjes, maar die telden niet want dat was buiten de 24 uurs periode.

Ik wist niet dat ik het in me had. _O- Ik drink chronisch te weinig, deze keer wel erop gelet en wat meer gedronken, maar ik dacht met 1,5 liter wel klaar te zijn.
pi_147189445
quote:
10s.gif Op maandag 1 december 2014 16:38 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Bijna 2! :D Plus nog twee potjes, maar die telden niet want dat was buiten de 24 uurs periode.

Ik wist niet dat ik het in me had. _O- Ik drink chronisch te weinig, deze keer wel erop gelet en wat meer gedronken, maar ik dacht met 1,5 liter wel klaar te zijn.
Je bent gewoon een zeikerd O+ :P

Fijn dat de onderzoeken achter de rug zijn en ik ben benieuwd naar de lichamelijke uitslagen, aan je mentale gezondheid twijfel ik geen moment :*
pi_147190061
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 17:18 schreef indaha het volgende:
Fijn dat de onderzoeken achter de rug zijn en ik ben benieuwd naar de lichamelijke uitslagen, aan je mentale gezondheid twijfel ik geen moment :*
Nou.... ze zit wel op FOK!. Da's meestal geen al te beste indicatie voor mentale gezondheid ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_147192306
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 17:18 schreef indaha het volgende:

[..]

Je bent gewoon een zeikerd O+ :P

O+
pi_147192316
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Nou.... ze zit wel op FOK!. Da's meestal geen al te beste indicatie voor mentale gezondheid ;)
:X
  maandag 1 december 2014 @ 19:23:01 #157
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_147194468
ik denk er zelf ook al een tijdje over na. Via mijn werk ben ik actief betrokken bij donatie procedures na overlijden (non heart beating procedure) of bij hersendode patiënten (heart beating procedure).

Ik heb bloedgroep AB waardoor het onmogelijk voor mij is om een nier te doneren aan een familielid die potentieel nier patiënt kan worden door een ziekte die zij heeft.

Ik lees dus even erg aandachtig mee! Succes en tof dat je dit besluit hebt genomen!
pi_147194542
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 19:23 schreef scrub_nurse het volgende:
ik denk er zelf ook al een tijdje over na. Via mijn werk ben ik actief betrokken bij donatie procedures na overlijden (non heart beating procedure) of bij hersendode patiënten (heart beating procedure).

Ik heb bloedgroep AB waardoor het onmogelijk voor mij is om een nier te doneren aan een familielid die potentieel nier patiënt kan worden door een ziekte die zij heeft.

Ik lees dus even erg aandachtig mee! Succes en tof dat je dit besluit hebt genomen!
Mooi dat je erover nadenkt! ^O^ Je zult het vast al weten, maar als je iemand in je omgeving hebt met een potentiële nierkwaal, zou cross-over dan ook geen optie zijn? En tegenwoordig zijn ze best ver met doneren door bloedgroepen heen.

Aan de andere kant, als je er zelf klaar voor bent, dan is het ook lastig om te 'moeten' wachten op een eventuele kandidaat, terwijl je al weet dat de bloedgroepen niet matchen en donatie dus ingewikkelder wordt.
Hopelijk heeft je familielid sowieso nog meer mensen in de omgeving die ook donor zouden willen zijn en beter matchen.
pi_147243365
Vanochtend nog wat buisjes bloed afgegeven voor de weefseltypering en meteen wat uitslagen gehoord.
Longfoto, urine, CT scan: allemaal ^O^
Ik heb een setje mooie gezonde nieren. Enige 'afwijking' is dat beide nieren twee slagaders hebben. Met mij zo'n 20-40% van de bevolking dus tja. :7

Het klusje wordt voor de chirurg dan wel wat ingewikkelder en omdat mijn rechter nier ook nog eens twee aders heeft (ik doe geen half werk :+ ) verwacht ik dat de linker nier (met keurig één ader) gedoneerd gaat worden.
Maatschappelijk werk was al accoord, van de psychiater moet ik nog horen maar verwacht ik weinig problemen.

Volgende stop: consult chirurg en nefroloog (die geeft de definitieve goedkeuring) en nog een keer bloedprikken voor de dubbelcheck op weefseltypering.

Zodra de typering van het bloed van vanochtend duidelijk is (zal een week of drie duren) gaan ze naar een match zoeken. *O*
pi_147243848
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:50 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb een setje mooie gezonde nieren. Enige 'afwijking' is dat beide nieren twee slagaders hebben. Met mij zo'n 20-40% van de bevolking dus tja. :7

Het klusje wordt voor de chirurg dan wel wat ingewikkelder en omdat mijn rechter nier ook nog eens twee aders heeft (ik doe geen half werk :+ ) verwacht ik dat de linker nier (met keurig één ader) gedoneerd gaat worden.

huh, jouw beide nieren hebben toch dubbele slagaders?
pi_147244472
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:50 schreef Cat22 het volgende:
Vanochtend nog wat buisjes bloed afgegeven voor de weefseltypering en meteen wat uitslagen gehoord.
Longfoto, urine, CT scan: allemaal ^O^

Maatschappelijk werk was al accoord, van de psychiater moet ik nog horen maar verwacht ik weinig problemen.

Volgende stop: consult chirurg en nefroloog (die geeft de definitieve goedkeuring) en nog een keer bloedprikken voor de dubbelcheck op weefseltypering.

Zodra de typering van het bloed van vanochtend duidelijk is (zal een week of drie duren) gaan ze naar een match zoeken. *O*
^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 12:06 schreef computergirl het volgende:

[..]

huh, jouw beide nieren hebben toch dubbele slagaders?
Ja maar de linker nier heeft maar 1 ader en de rechternier 2 aders en ze heeft dus in beide nieren 2 slagaders :)
Ze zit ruim in de onderdelen zullen we maar zeggen :P
pi_147244634
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 12:31 schreef indaha het volgende:

[..]

^O^

[..]

Ja maar de linker nier heeft maar 1 ader en de rechternier 2 aders en ze heeft dus in beide nieren 2 slagaders :)
Ze zit ruim in de onderdelen zullen we maar zeggen :P
Dat dus. Waar de standaard aan aderen (afvoer bloed) en slagaderen (aanvoer bloed) vier is (2 nieren met ieder 1 ader en 1 slagader), heb ik er zeven.

Wellicht moest ik ergens wat compenseren. _O-
pi_147245186
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 12:37 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dat dus. Waar de standaard aan aderen (afvoer bloed) en slagaderen (aanvoer bloed) vier is (2 nieren met ieder 1 ader en 1 slagader), heb ik er zeven.

Wellicht moest ik ergens wat compenseren. _O-
misschien hebben je nieren een extra hoge capaciteit en zijn er daarom meer aanvoer/afvoer opties aangebakken :D
pi_147245331
Waarom doe je dit jezelf aan?
pi_147246038
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:05 schreef theunderdog het volgende:
Waarom doe je dit jezelf aan?
Omdat ik best wel gezond door het leven wandel en anderen ziekenhuis in, ziekenhuis uit moeten en zich daarbuiten ook ellendig voelen.
Een paar weken ziek zijn voor mij kan voor een ander de start van heel veel gezonde jaren betekenen.

Daarom 'doe ik mijzelf dit aan'.
  woensdag 3 december 2014 @ 13:34:17 #166
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_147246055
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:33 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Omdat ik best wel gezond door het leven wandel en anderen ziekenhuis in, ziekenhuis uit moeten en zich daarbuiten ook ellendig voelen.
Een paar weken ziek zijn voor mij kan voor een ander de start van heel veel gezonde jaren betekenen.

^O^

Kunnen we mensen die zo denken als jij klonen?
Sporten voor Sophia
pi_147246058
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 12:59 schreef computergirl het volgende:

[..]

misschien hebben je nieren een extra hoge capaciteit en zijn er daarom meer aanvoer/afvoer opties aangebakken :D
Vast niet. Volgens mij blijft de capaciteit hetzelfde, maar wordt het door meer leidingwerk aan- en afgevoerd. :)
pi_147246068
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:33 schreef Cat22 het volgende:

[..]

En het maakt je niets uit dat je diegene niet kent? er bestaan veel klootzakken/bitches op deze wereld.
pi_147246079
quote:
99s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:34 schreef Toekito het volgende:

[..]

^O^

Kunnen we mensen die zo denken als jij klonen?
Nah, dat moet vanzelf en vrijwillig ontstaan. :)
pi_147246131
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

En het maakt je niets uit dat je diegene niet kent? er bestaan veel klootzakken/bitches op deze wereld.
Een klootzak/bitch verdient geen gezond leven? En wie ben ik om een ander daarvoor uit te maken?

Doe ik irl soms wel hoor, en daarom vind ik het erg prettig dat ik de screening niet hoef te doen. :P Laat de artsen maar de beste kanshebber uitzoeken. Ik ga er voor het gemak vanuit dat hij/zij met deze tweede kans weer wat van zijn/haar leven kan maken.
pi_147246175
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:37 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Een klootzak/bitch verdient geen gezond leven? En wie ben ik om een ander daarvoor uit te maken?

Doe ik irl soms wel hoor, en daarom vind ik het erg prettig dat ik de screening niet hoef te doen. :P Laat de artsen maar de beste kanshebber uitzoeken. Ik ga er voor het gemak vanuit dat hij/zij met deze tweede kans weer wat van zijn/haar leven kan maken.
Mensen die het leven van andere zuur maken, zouden beter niet leven in mijn ogen. Maar goed, verder heb ik respect voor wat je doet hoor.
pi_147246254
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mensen die het leven van andere zuur maken, zouden beter niet leven in mijn ogen. Maar goed, verder heb ik respect voor wat je doet hoor.
Ik denk dat je dan ook een hele kleine groep benoemt. Zou erg toevallig zijn dat die juist nierfalen hebben én dat ik er een match voor zou zijn. Ik gok zomaar dat de gemiddelde nierpatiënt iemand is zoals jij en ik. En wij vinden onszelf toch prima mensen (met onze kleine zonden), nietwaar? :P

Dit verhaal maakt mij ook geen heilige. Wel iemand die een bijzondere keuze maakt, maar zelfs hier op FOK! lopen users rond die mijn bloed wel kunnen drinken. _O- En vice versa. :7
pi_147246289
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:41 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan ook een hele kleine groep benomet. Zou erg toevallig zijn dat die juist nierfalen hebben én dat ik er een match voor zou zijn. Ik gok zomaar dat de gemiddelde nierpatiënt iemand is zoals jij en ik. En wij vinden onszelf toch prima mensen (met onze kleine zonden), nietwaar? :P

Dit verhaal maakt mij ook geen heilige. Wel iemand die een bijzondere keuze maakt, maar zelfs hier op FOK! lopen users rond die mijn bloed wel kunnen drinken. _O- En vice versa. :7
Weet ik wel hoor, maar het is toch iets wat mij bijvoorbeeld tegenhoud om dit soort zaken te doen. Relatief veel mensen gun ik simpelweg mijn organen niet.
  woensdag 3 december 2014 @ 13:53:35 #174
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_147246541
Prachtig wat je doet!

Respect enzulks, opdat meer mensen je voorbeeld mogen volgen.

Het lijkt mij ook wel mooi om zoiets te doen, maar heb al wel wat vaker het ziekenhuis van binnen gezien, dus weet niet of ik dit aan zou kunnen. Wel mooi om dit te volgen in elk geval!
pi_147246828
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:42 schreef theunderdog het volgende:

Relatief veel mensen gun ik simpelweg mijn organen niet.
daarmee kom je zelf ook best onsympathiek over.
Ik ben bloed en orgaandonor(dit laatste na mijn dood) en het zal mij echt aan mijn reet roesten wie mijn halve liter 0neg krijgt
pi_147247047
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:06 schreef computergirl het volgende:

[..]

daarmee kom je zelf ook best onsympathiek over.
Ik ben bloed en orgaandonor(dit laatste na mijn dood) en het zal mij echt aan mijn reet roesten wie mijn halve liter 0neg krijgt
Echt? dus iemand die iemand anders kapot maakt, gun jij wel je organen?
pi_147247240
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Echt? dus iemand die iemand anders kapot maakt, gun jij wel je organen?
ja, want na mijn dood heb ik er zelf niks aan.
pi_147247314
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:20 schreef computergirl het volgende:

[..]

ja, want na mijn dood heb ik er zelf niks aan.
Daar gaat het niet om. Die organen hadden ook terecht kunnen komen bij een sympathiek en "goed" iemand.

Om het in het extreme te trekken. Zou jij serieus Anders Breivik je organen gunnen?
pi_147247464
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Die organen hadden ook terecht kunnen komen bij een sympathiek en "goed" iemand.

Om het in het extreme te trekken. Zou jij serieus Anders Breivik je organen gunnen?
ik ben dan dood. Mijn organen zijn voor mij dan niet nuttig. Als ze voor een ander wel nuttig zijn: mooi. De persoon met hoogste urgentie en beste weefseltypering match zal dan mijn organen kunnen krijgen, het maakt mij niet uit of dat Breivink is of theunderdog of cat22
pi_147247534
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:27 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik ben dan dood. Mijn organen zijn voor mij dan niet nuttig. Als ze voor een ander wel nuttig zijn: mooi. De persoon met hoogste urgentie en beste weefseltypering match zal dan mijn organen kunnen krijgen, het maakt mij niet uit of dat Breivink is of theunderdog of cat22
Ik dacht dat het geven van organen vooral liefdadigheid was, vind dit meer overdreven rationaliseren.

Dus iemand die 70 mensen doodknalt op een eiland, zou jij niet liever dood zien?
pi_147247568
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Tegenover 1 Anders Breivik staan 100 moeder Theresas (om maar een vergelijk te maken, ik weet dat hij niet helemaal klopt).
Het is een kwestie van kansberekening.

Ja, er is de kans dat mijn halve liter bloed (ik ben ook bloeddonor) of mijn nier terecht komt bij een moordenaar of psychopaat. Gelukkig lopen die niet zo gek veel rond in Nederland en is de kans een stuk groter dat mijn bloed of nier terecht komt bij een type zoals mijn buurman, of mijn collega, of een vriendin. Mensen die ik leuk vind en die -bij mijn weten- geen grote overtredingen begaan hebben, laat staan misdaden.

Ik kan op safe spelen, ervoor zorgen dat die zeldzame gek niks van mij krijgt, maar de kans is groter dat ik dan een of meer onschuldige mensen 'laat sterven'.

Call me a risktaker. :7

Voor jou weegt het persoonlijke argument zwaar, dan moet je niet doneren.
En heel hard hopen dat er meer mensen zijn zoals computergirl en ik, die dat wel doen, als jij bloedprodukten of een orgaan nodig hebt. Ook dat is kansberekening. :)
pi_147247594
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik dacht dat het geven van organen vooral liefdadigheid was, vind dit meer overdreven rationaliseren.

Dus iemand die 70 mensen doodknalt op een eiland, zou jij niet liever dood zien?
Je trekt het volkomen uit de context.
pi_147247608
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:32 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Je trekt het volkomen uit de context.
Ik trek het ook in het extreme.
pi_147247609
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

lees gewoon wat ik schrijf. Verder heb ik daar niets aan toe te voegen.
pi_147247616
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:31 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Tegenover 1 Anders Breivik staan 100 moeder Theresas (om maar een vergelijk te maken, ik weet dat hij niet helemaal klopt).
Het is een kwestie van kansberekening.

Ja, er is de kans dat mijn halve liter bloed (ik ben ook bloeddonor) of mijn nier terecht komt bij een moordenaar of psychopaat. Gelukkig lopen die niet zo gek veel rond in Nederland en is de kans een stuk groter dat mijn bloed of nier terecht komt bij een type zoals mijn buurman, of mijn collega, of een vriendin. Mensen die ik leuk vind en die -bij mijn weten- geen grote overtredingen begaan hebben, laat staan misdaden.

Ik kan op safe spelen, ervoor zorgen dat die zeldzame gek niks van mij krijgt, maar de kans is groter dat ik dan een of meer onschuldige mensen 'laat sterven'.

Call me a risktaker. :7

Voor jou weegt het persoonlijke argument zwaar, dan moet je niet doneren.
En heel hard hopen dat er meer mensen zijn zoals computergirl en ik, die dat wel doen, als jij bloedprodukten of een orgaan nodig hebt. Ook dat is kansberekening. :)
Snap ik
pi_147247631
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

lees gewoon wat ik schrijf. Verder heb ik daar niets aan toe te voegen.
Er staat dat het je niet uitmaakt bij wie het terecht komt.
pi_147247695
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Er staat dat het je niet uitmaakt bij wie het terecht komt.
hoe vaak moet ik dat dan nog herhalen?
pi_147247711
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:36 schreef computergirl het volgende:

[..]

hoe vaak moet ik dat dan nog herhalen?
Volgens mij snap je mijn punt niet, laat maar dan.
pi_147257078
Ik merk dat veel mensen denken ' Wat als dit of dat?'
Het kan puur theoretisch best zijn dat er later een bekende een nier nodig heeft en jij de jouwe al hebt gedoneerd. Het kan ook gebeuren dat een vervelend persoon jouw nier krijgt en misschien inderdaad wel andere mensen iets aandoet.
Het kan, maar hoe groot is die kans en hoe reëel is dat om daarop je keus te baseren? Ik vind het net zo'n slecht excuus als geen bloed doneren omdat je vindt dat de directeur van de Bloedbank te veel verdient. Daar help je zéker niemand mee.
Voor mij telt het veel meer dat een ander een kans op een (beter/langer) leven heeft.
pi_147402139
Het werd kort benoemd in mijn gesprek met het maatschappelijk werk: hulp in de huishouding, omdat je de eerste weken niet mag tillen en waarschijnlijk erg moe bent, omdat je lijf aan de afwezigheid van een nier moet wennen.

In eerste instantie vond ik het onzin en wilde ik rondvragen bij familie of vrienden maar potverdeurie, er mag vanuit de gemeenschap ook wel iets tegenover staan. :+ En daarnaast werkt zowat mijn hele netwerk fulltime en hebben mijn ouders het al lastig zat met de emotionele kant van het hele verhaal, hoeven ze niet ook nog eens fysiek aan de slag. Ik kan ongetwijfeld bij hen logeren, maar ik weet nu al dat ik erg graag zsm naar mijn eigen huis wil. Lekker slapen in mijn eigen bedje en knuffelen met mijn katten, die ik dan al lang genoeg alleen heb gelaten.

Dus toch maar eens googlen en informeren naar de mogelijkheid van thuiszorg (huishoudelijke hulp). Paar uurtjes per week voor woonkamer, keuken, toilet en badkamer is genoeg. De rest sop ik vooraf goed door en haal ik later wel weer in.

Google leerde me dat het ministerie van VWS hier welwillend tegenover staat: http://www.transplantatie(...)lp-voor-gemeente.pdf Eigen bijdrage wordt vergoed als je donor bent.

Dus een mail naar de gemeente gestuurd en binnen een dag gebeld door een vriendelijke dame. Die vooralsnog weinig oor had voor mijn vraag maar me in eerste instantie doorverwees naar mijn zorgverzekeraar. Sommige polissen hebben een aantal uur huishoudelijke hulp in het pakket. Als iemand een goedkope maatschappij weet, dan stap ik accuut over, maar ik kom alleen uit bij de extrasuperdeluxe aanvullende polissen. Met bijbehorend maandbedrag waarvoor ik dan net zo goed zwart iemand kan inhuren. En ik denk niet dat het fonds waaruit ik mijn onkosten vergoed krijg dat dekt.

Volgende stop: terug naar de gemeente. Ik heb het gevoel dat het kastje-muur wordt. :') Maar goed dat ik nu al ga informeren....
pi_147402230
En verder is het best bijzonder dat mijn werkgever in eerste instantie vooral aan de (lastige, lastige) praktische kanten van mijn afwezigheid dacht toen ik mijn plan vertelde. Zou je eens bij een zwangere moeten doen. :')

Het is en blijft iets waar veel mensen zich geen raad mee weten. Maar gelukkig hebben we het daarna goed uitgesproken en wordt mijn beslissing wel begrepen. ^O^
pi_147402449
Ik werk zelf in de gezondheidszorg, mag toch hopen dat ze daar begrip voor hebben! :o
pi_147402579
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 20:19 schreef wyccie het volgende:
Ik werk zelf in de gezondheidszorg, mag toch hopen dat ze daar begrip voor hebben! :o
De helft van de mensen die in de zorg werken en die erover spreek weten maar half wat erbij komt kijken. Is niet erg, ik leg het graag uit, maar het heeft effe tijd nodig, zeker als je iets van ze moet.
Gelukkig werkt mijn ziekenhuis prima mee dus ik kan eventueel de maatschappelijk werker op hen los laten. Zolang ik bij opname maar weet dat één telefoontje naar een contactpersoon voldoende is en ik dan niet nog van alles moet gaan regelen.
pi_147405098
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 20:22 schreef Cat22 het volgende:

De helft van de mensen die in de zorg werken en die erover spreek weten maar half wat erbij komt kijken. Is niet erg, ik leg het graag uit, maar het heeft effe tijd nodig, zeker als je iets van ze moet.
Gelukkig werkt mijn ziekenhuis prima mee dus ik kan eventueel de maatschappelijk werker op hen los laten. Zolang ik bij opname maar weet dat één telefoontje naar een contactpersoon voldoende is en ik dan niet nog van alles moet gaan regelen.
Eigenlijk zouden zij zo iemand ervoor moeten aanstellen, zou het wel een stuk makkelijker maken. Ik bedoel iemand die jou helpt met dingen aanvragen, papieren invullen etc. Niet dat je zelf overal achteraan moet bellen.
pi_147405782
Alleen de OP gelezen.

Nobel dit dat, maar ook compleet gestoord en debiel. Ik hoop voor je dat die andere nier het gewoon uithoudt anders zit je met een probleem wat je en zelf veroorzaakt hebt en niet nodig had geweest :X

Ik zou het nooit doen voor een vreemde. Voor mijn vriendin wel (die heeft nog maar 1 werkende nier), maar voor een vreemde? No fucking way. Knettergek imo, maar whatever rocks your boat enzo.

Succes ermee :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 8 december 2014 @ 21:41:13 #196
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_147406023
Ik zou het nogmaals via de gemeente proberen Cat, via je zorgverzekeraar is wel heul kort door de bocht.
Bij dat soort instanties is het vaak ook maar net wie je je treft heb ik het idee en face to face werkt daar vaak beter is mijn ervaring.

En werkgevers :')
pi_147406592
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 21:21 schreef wyccie het volgende:

[..]

Eigenlijk zouden zij zo iemand ervoor moeten aanstellen, zou het wel een stuk makkelijker maken. Ik bedoel iemand die jou helpt met dingen aanvragen, papieren invullen etc. Niet dat je zelf overal achteraan moet bellen.
Die heb ik ook. Ik kan altijd terecht bij de coördinator en bij de maatschappelijk werker.
Drie maanden na de operatie gaat de maatschappelijk werker ook met mij de hele declaratie- en papaierhandel invullen.
Maar -in tegenstelling tot nierpatiënten- ben ik nu nog goed gezond, enigszins bekend in dit wereldje en voel me dus prima in staat om zelf dingen te regelen. :) Lukt het niet dan sta ik alsnog op de stoep.
pi_147406707
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2014 21:35 schreef Geralt het volgende:
Alleen de OP gelezen.

Nobel dit dat, maar ook compleet gestoord en debiel. Ik hoop voor je dat die andere nier het gewoon uithoudt anders zit je met een probleem wat je en zelf veroorzaakt hebt en niet nodig had geweest :X

Ik zou het nooit doen voor een vreemde. Voor mijn vriendin wel (die heeft nog maar 1 werkende nier), maar voor een vreemde? No fucking way. Knettergek imo, maar whatever rocks your boat enzo.

Als je het topic wat verder doorleest zul je zien dat je praktische bezwaar voortkomt uit onwetendheid. Ik ga het niet nog een keer uitleggen hoe het met die overblijvende nier zit.

Dat je het wel voor een bekende, maar niet voor een vreemde wil doen (waarbij jouw keiharde bezwaar blijkbaar minder zwaar weegt), dat is een persoonlijke keuze. Die heel veel mensen zo maken, ik weet dat ik hierin een uitzondering ben.

En dank je. :)
pi_147406794
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 21:41 schreef Ingetje79 het volgende:
Ik zou het nogmaals via de gemeente proberen Cat, via je zorgverzekeraar is wel heul kort door de bocht.
Bij dat soort instanties is het vaak ook maar net wie je je treft heb ik het idee en face to face werkt daar vaak beter is mijn ervaring.

En werkgevers :')
Ik stond er ook van te kijken. Ik heb de vraag nu bij mijn verzekeraar neergelgd, maar ga er niet voor wisselen (want dat wordt ongetwijfeld veel duurder). Ik verwacht een ferm 'nee, wordt niet vergoed' (ik heb een jongerenverzekering :') ) en dan stap ik weer naar de gemeente.
Ga ik wel met de consulent om de keukentafel zitten zo noemen ze het _O-

Neem ik de foldertjes wel mee, zien ze meteen hoe de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten, hun centrale overlegorgaan) en VWS erover denken. Ik verwacht dat dat, in combinatie met mijn verhaal, wel zal helpen.

Want tja, je komt het niet vaak tegen en bij onbekende dingen is het eerste antwoord 'nee' want stel je voor dat je je ergens op vast zou leggen met een 'ja'
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 9 december 2014 @ 20:32:47 #200
163650 Greys
pi_147432765
Ergens is het toch wel schandalig gewoon dat zoiets niet gedekt wordt als je kunt aantonen dat het om een donatie gaat etc. Dat met die consulente persoonlijk om tafel met de folders van VWS en VNG erbij zal inderdaad hoop ik helpen. Uitleggen dat je het eigenlijk nogal schandalig vindt dat je erom moet smeken bijna terwijl je zoiets doet.

Maar inderdaad eerst ook nog maar eens extra goed uitleggen bij je verzekering, bluf gewoon een beetje dat je begreep dat je er recht op hebt omdat het een donatie van een nier betreft. Benieuwd wat ze zeggen.

quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2014 21:35 schreef Geralt het volgende:
Alleen de OP gelezen.

Jammer dat je je (verder best begrijpelijke) reactie moest voorzien van 'gestoord' en 'debiel' en 'knettergek'. Jij zou het nooit doen, dat kan prima, maar een ander die het wel doet is debiel? Tot je zelf dringend een orgaan nodig hebt, dan maakt het vast niet meer uit of het van een debiele onbekende komt? :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_147432870
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:32 schreef Greys het volgende:
Tot je zelf dringend een orgaan nodig hebt, dan maakt het vast niet meer uit of het van een debiele onbekende komt?
Als TS zelf geen nier nodig gaat hebben dan zullen die woorden inderdaad niet in hem/haar opkomen.

Mocht die nier wel ineens nodig blijken dan zal TS waarschijnlijk denken "waarom ben ik zo gestoord geweest om" en "ik was knettergek en debiel" etc etc.

:+
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 9 december 2014 @ 20:36:31 #202
163650 Greys
pi_147432906
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:35 schreef Geralt het volgende:

[..]

Als TS zelf geen nier nodig gaat hebben dan zullen die woorden inderdaad niet in hem/haar opkomen.

Mocht die nier wel ineens nodig blijken dan zal TS waarschijnlijk denken "waarom ben ik zo gestoord geweest om" en "ik was knettergek en debiel" etc etc.

Grappig enzo, maar ik vroeg het aan jou :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_147433367
quote:

[..]
Nee, dan hoopt zij dat er ook voor haar een nier is, gedoneerd door iemand die een ander wil hélpen.

En zij komt overigens bovenaan de wachtlijst te staan.
pi_147435504
quote:

[..]

En jij denkt echt dat ik daar niet over heb nagedacht? En dat dit geen onderwerp van gesprek is geweest tijdens de consulten met transplantatiecoördinator, psychiater en maatschappelijk werker?

En pretendeer ajb niet mij te kennen. Doe ik ook niet over jou.
pi_147435565
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:36 schreef Cat22 het volgende:
En pretendeer ajb niet mij te kennen.
Dat pretendeer ik nergens. Ik hoop alleen maar voor je dat je overgebleven nier het blijft doen voor de rest van je leven.
pi_147435614
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:37 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat pretendeer ik nergens. Ik hoop alleen maar voor je dat je overgebleven nier het blijft doen voor de rest van je leven.
En daarom vul je vast voor me in hoe ik ongetwijfeld zal reageren als er iets met mijn overgebleven nier zou gebeuren?
pi_147435643
Ongetwijfeld != waarschijnlijk.

Leer eens lezen en leg me geen woorden in de mond }:|
pi_147435747
quote:
4s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:40 schreef Geralt het volgende:
Ongetwijfeld != waarschijnlijk.

Leer eens lezen en leg me geen woorden in de mond }:|
Poteto, potato.

Ik vind het niet erg om de discussie aan te gaan, maar als je mijn beslissing in je eerste post al gestoord en debiel noemt, dat helpt niet echt om je serieus te kunnen nemen.
pi_147435911
Dan neem je me toch niet serieus?

Overigens compleet debiel ook dat mensen zoals jij meteen bovenaan een lijst komen voor een nieuwe nier, terwijl mensen die er niks aan kunnen niet bovenaan staan automatisch. 8)7

Ik vind dat ridicuul en absurd en je hele plan complete waanzin en dat is mijn goed recht. Dat jij me dan vervolgens direct niet serieus neemt omdat ik niet in je straatje meepraat over hoe geweldig het wel niet is moet je zelf weten en interesseert me geen ene flikker eigenlijk.

:W
pi_147436217
Dat jij de discussie niet in normale termen kunt voeren, zonder dat je het idee van doneren bij leven wegzet als gestoord, is niet mijn probleem.

Ik wens je een goed en vooral gezond leven. :W
pi_147437347
Ik kan er gewoon niet bij dat er mensen zijn die zo negatief reageren op iets goeds wat een ander doet.
Hoe zou je je voelen als je zelf een nier nodig zou hebben en er geen nier voor je beschikbaar is omdat iedereen het uit zijn hoofd laat een ander te helpen?
Hoe zou het leven zijn als iedereen alleen maar aan zichzelf dacht?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 9 december 2014 @ 23:39:57 #212
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_147440463
Weet je eigenlijk ook welke ze nemen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 10 december 2014 @ 00:10:37 #213
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_147441327
Cat is best wel es (whehehe :') ) knettergek, maar in deze beslissing is ze imo een held :7
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 10 december 2014 @ 00:49:21 #214
163650 Greys
pi_147442104
quote:
16s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:47 schreef Geralt het volgende:

Overigens compleet debiel ook dat mensen zoals jij meteen bovenaan een lijst komen voor een nieuwe nier, terwijl mensen die er niks aan kunnen niet bovenaan staan automatisch. 8)7

Ik vind dat ridicuul en absurd en je hele plan complete waanzin en dat is mijn goed recht. Dat jij me dan vervolgens direct niet serieus neemt omdat ik niet in je straatje meepraat over hoe geweldig het wel niet is moet je zelf weten en interesseert me geen ene flikker eigenlijk.

Dus je komt een topic binnen om iemand debiel te noemen en daarmee basta?

Als ooit iemand van je vrienden of familie een nier nodig heeft zal je zo'n 'debiel' nog dankbaar zijn, da's alles wat ik zeg.

Jammer eigenlijk dat ze karakters niet kunnen transplanteren :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_147443708
Ik vind je idee debiel.
pi_147443727
quote:
3s.gif Op woensdag 10 december 2014 06:27 schreef Geralt het volgende:
Ik vind je idee debiel.
Dat is nu duidelijk.
pi_147443730
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 06:37 schreef computergirl het volgende:

[..]

Dat is nu duidelijk.
Ik verduidelijk alleen even wat ik bedoel, want of TS snapt het niet, of ze legt me woorden in de mond en daar ben ik niet van gediend.
  woensdag 10 december 2014 @ 06:53:10 #218
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_147443794
Greys O+ lang niet gezien

*strooit met liefde in het topic*
Sporten voor Sophia
pi_147443816
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 23:39 schreef Ynske het volgende:
Weet je eigenlijk ook welke ze nemen?
De chirurg beslist en daar moet nog een consult voor gepland worden, maar uit de resultaten van de onderzoeken denken de coördinator en ik af te leiden dat het links gaat worden. :)
pi_147443841
quote:
Ik vind je idee debiel.
En ik vind jouw gedachtengang kortzichtig, weinig respectvol en egoïstisch.

Weten we dat ook weer van elkaar ^O^
pi_147445648
quote:
Ik vind je idee debiel.
De gelukkige ontvanger denkt daar vast anders over.

Cat, echt super dat je dit doet.
pi_147458436
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 07:05 schreef Cat22 het volgende:

[..]

En ik vind jouw gedachtengang kortzichtig, weinig respectvol en egoïstisch.

Weten we dat ook weer van elkaar ^O^
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2014 18:28 schreef Geralt het volgende:

Er is niets mis mee om tegen bepaalde mensen gewoon eerlijk te zeggen dat je hem een bokkelul of dom kutwijf eerste klas vind.

Dat schept duidelijkheid en daar houden de meeste mensen wel van.

:)
Nogmaals succes.
pi_147602248
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:10 schreef Ingetje79 het volgende:
Cat is best wel es (whehehe :') ) knettergek, maar in deze beslissing is ze imo een held :7
_O-
pi_147602271
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 06:57 schreef Cat22 het volgende:

[..]

De chirurg beslist en daar moet nog een consult voor gepland worden, maar uit de resultaten van de onderzoeken denken de coördinator en ik af te leiden dat het links gaat worden. :)
Kan je achteraf nog verzakking van andere organen ofzo krijgen eigenlijk? :@
pi_147602276
Heldin! _O_
Ikzelf zou het nooit durven.
Twiddel
pi_147602299
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef tombolafan het volgende:

[..]

prolapse dit dat
pi_147602418
quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 14:44 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

prolapse dit dat
Dat bedoel ik niet :(
ksssst
pi_147602431
Ik blijf je een held vinden Cat, zoals ing zegt :Y _O_
pi_147608283
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef tombolafan het volgende:
[..]

Haar linkertiet komt op haar knie te hangen. :o

De nieren zitten niet in de buikholte, maar achter het buikholtevlies, meer tegen de rug aan. Daar in de buurt zitten nauwelijks andere organen die je los kunt halen door een nier te verwijderen, en die organen zitten gewoon goed vast.
pi_147609032
Een nier is toch ook niet zo groot, toch?
pi_147609148
quote:
16s.gif Op dinsdag 9 december 2014 21:47 schreef Geralt het volgende:

Je kan perfect met een nier leven.
pi_147609484
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je kan perfect met een nier leven.
Stop feeding the trollllllllllllllll
pi_147609622
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 18:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

Stop feeding the trollllllllllllllll
Ik heb niet het gevoel dat hij een troll is.
pi_147611779
quote:
10s.gif Op maandag 15 december 2014 14:44 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

prolapse dit dat
Ervaring? :+
pi_147611831
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 17:48 schreef wyccie het volgende:

[..]

Haar linkertiet komt op haar knie te hangen. :o

De nieren zitten niet in de buikholte, maar achter het buikholtevlies, meer tegen de rug aan. Daar in de buurt zitten nauwelijks andere organen die je los kunt halen door een nier te verwijderen, en die organen zitten gewoon goed vast.
Ik moest lachen :D _O-

Fijn om te weten dat het goed zit met de rest van mijn binnenwerk ^O^
Volgens mij wordt de overgebleven ruimte ook opgevuld door spier- en vetweefsel.
pi_147611875
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 18:15 schreef computergirl het volgende:
Een nier is toch ook niet zo groot, toch?
Eentje van 10,8 en eentje van 11,2 cm lang in mijn geval, als ik het goed onthouden heb. Handjevol dus.
pi_147619927
Ook hier respect ^O^

Al begrijp ik nog steeds niet goed waarom je zoiets doet voor een vreemde :?
Het is een van de weinig manieren waarmee je echt iemand direct kan helpen overleven i.t.t. bijv. een miljoen storten op een of ander Giro-nummer. Ik begrijp dat dat fijn moet voelen. Is dat het?

Het minder fijne is dat jouw nier ook naar een zware alcoholist of drugverslaafde kan gaan die de nierziekte zelf veroorzaakt heeft. Niet aan denken? Of zou je zoiets ook prima vinden? Just curious :)

Nogmaals respect, ik zou zoiets nooit overwegen, deels vanuit egoïstisch (zoals "de mensch" is), maar vooral vanuit beredeneerd gevoel.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_147633564
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 19:43 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik moest lachen :D _O-

Fijn om te weten dat het goed zit met de rest van mijn binnenwerk ^O^
Volgens mij wordt de overgebleven ruimte ook opgevuld door spier- en vetweefsel.
Ah okee, vroeg het me ineens af :D
pi_147635609
quote:
14s.gif Op maandag 15 december 2014 22:18 schreef Moody het volgende:
Ook hier respect ^O^

Al begrijp ik nog steeds niet goed waarom je zoiets doet voor een vreemde :?
Het is een van de weinig manieren waarmee je echt iemand direct kan helpen overleven i.t.t. bijv. een miljoen storten op een of ander Giro-nummer. Ik begrijp dat dat fijn moet voelen. Is dat het?

Het minder fijne is dat jouw nier ook naar een zware alcoholist of drugverslaafde kan gaan die de nierziekte zelf veroorzaakt heeft. Niet aan denken? Of zou je zoiets ook prima vinden? Just curious :)

Nogmaals respect, ik zou zoiets nooit overwegen, deels vanuit egoïstisch (zoals "de mensch" is), maar vooral vanuit beredeneerd gevoel.
Voor mij voelt het als logisch. Ik heb een gezond lijf, zie om me heen genoeg ellende en weet dat een relatief klein (zo beschouw ik het nog steeds) ongemak voor mij het leven van een ander totaal kan omgooien.
Wat voor mij 'fijn' voelt (om jouw woorden te gebruiken) is de wetenschap dat ik écht iets onbetaalbaars voor een ander heb gedaan. Iets waar ik trots op kan zijn en wat - bij wijze van spreken- op mijn grafsteen zou kunnen komen. Ieder laat op zijn eigen wijze een spoor na in deze wereld, dit is één van mijn voetstappen.

Dat mijn nier terecht kan komen bij iemand die zijn nieren heeft verwoest door eigen toedoen (alcohol verwoest trouwens je lever ;) ) is een risico. Maar daarin vertrouw ik op de screening. Iemand die nog steeds schadelijk gedrag vertoont zal niet snel in aanmerking komen voor donatie. En iemand die na een heftig verleden nu weer op het goede pad is, die verdient van mij wel een duwtje (niertje) in de rug. :)

Waarom voor een vreemde? Eigenlijk best simpel. Ik voel me er nu fysiek en emotioneel klaar voor (en ben een ongeduldje :+ ) en niemand in mijn omgeving is ziek of loopt risico op een nierziekte. Dan ga ik een ander niet laten wachten, ook al is het een vreemde.
pi_147637523
Goed topic Cat_22! Erg interessant om te lezen wat je overwegingen zijn. Ik vind het overigens niet zo'n heel raar idee. Wat mij heel erg tegenhoudt is dat het me vreselijk lijkt, zo'n medische ingreep. Dat heb ik niet over voor een onbekende. Zelfs bij een bekende zou ik daar al moeite mee hebben. Ik zou het dus niet als iets relatief kleins zien ;)

Ik vind het leuk om het proces te volgen, dus ga gerust door met schrijven :Y
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_147640108
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:57 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Voor mij voelt het als logisch. Ik heb een gezond lijf, zie om me heen genoeg ellende en weet dat een relatief klein (zo beschouw ik het nog steeds) ongemak voor mij het leven van een ander totaal kan omgooien.
Wat voor mij 'fijn' voelt (om jouw woorden te gebruiken) is de wetenschap dat ik écht iets onbetaalbaars voor een ander heb gedaan. Iets waar ik trots op kan zijn en wat - bij wijze van spreken- op mijn grafsteen zou kunnen komen. Ieder laat op zijn eigen wijze een spoor na in deze wereld, dit is één van mijn voetstappen.

Dat mijn nier terecht kan komen bij iemand die zijn nieren heeft verwoest door eigen toedoen (alcohol verwoest trouwens je lever ;) ) is een risico. Maar daarin vertrouw ik op de screening. Iemand die nog steeds schadelijk gedrag vertoont zal niet snel in aanmerking komen voor donatie. En iemand die na een heftig verleden nu weer op het goede pad is, die verdient van mij wel een duwtje (niertje) in de rug. :)

Waarom voor een vreemde? Eigenlijk best simpel. Ik voel me er nu fysiek en emotioneel klaar voor (en ben een ongeduldje :+ ) en niemand in mijn omgeving is ziek of loopt risico op een nierziekte. Dan ga ik een ander niet laten wachten, ook al is het een vreemde.
Ok, duidelijk :) Ik begrijp je overweging wel!
Alcohol is ook niet best voor je nieren hoor. Als je lever het niet meer aankan (wat vaak het geval is), tast het de nieren ook aan :)
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_147645234
Alcohol tast uiteindelijk alles aan, als je maar lang en vaak genoeg drinkt. :P

Vervolg van het gemeenteverhaal! Want ik kan er wel op mopperen, maar de afhandeling valt me tot dusver best mee. Dan vergeten we even dat ik de halve site heb moeten doorscrollen met diverse zoekopdrachten om het digitale aanvraagformulier te vinden

Maar ook deze keer binnen twee dagen teruggebeld en we hebben een keukentafelgesprek gepland in januari. Geeft voor mij toch aan dat ze het serieus nemen. Want vandaag kreeg ik de bevestigingsbrief van ontvangst en volgens die brief hadden ze me ook meteen telefonisch kunnen af- of doorverwijzen.

To be continued dus. :)
pi_147655819
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:57 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dikke amen. Precies de redenen waarom ik het zou doen.
:*
pi_147677006
Ik krijg dit jaar zoveel onverwachte en lieve kerstkaartjes. O+
Ook van mensen van wie ik het niet verwachtte.

*stil is* O+
pi_148614755
*kick*

Inmiddels een bezoekje verder (dubbelcheck weefseltypering) en voor volgende maand consulten chirurg en nefroloog gepland.

Tot ik vandaag telefoon kreeg :D Waarschijnlijk is er een match en kan een ketentje van twee donaties worde gestart. *O* Om logistieke redenen moet ik nu snel goedgekeurd worden, dus de afspraak met beide artsen is vervroegd naar deze week, ik word er gewoon tussen gepropt.
Verder deze week nog indicatie voor huishoudelijke hulp en zo zijn we weer lekker op stoom.

Zoals het nu uitziet zal ik in maart mijn nier kunnen gaan doneren. :)
pi_148614958
Spannend Cat! Maar maart duurt toch nog lang, waarom dan de haast voor de doktoren?
pi_148615467
Interessant. Ik zou nooit mijn organen gedurende mijn leven afstaan. Alleen aan vrienden. Mijzelf boven anderen.
pi_148615585
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:09 schreef computergirl het volgende:
Spannend Cat! Maar maart duurt toch nog lang, waarom dan de haast voor de doktoren?
Anders zou de beoogde match moeten worden aangemeld in het nationale cross over programma.
En zou ik in de landelijke pool worden gegooid en dus wellicht in een ander ziekenhuis worden geopereerd.

Nu kunnen ze alles 'in eigen huis' houden. Maar moeten wel zeker weten dat er geen bezwaren zijn tegen de operatie. Beetje sneu als de ontvanger in februari pas te horen zou krijgen dat ik toch geen goede donor ben en hij of zij dan pas op die nationale cross over lijst zou kunnen.

En lang.... Het is al over anderhalve maand :D :X *O* (ja, dat dus :+ )
pi_148615835
Ik vind het echt stoer van je.
Onderschat het alsjeblieft niet. Mijn opa (nu 60) heeft ook een nier gedoneerd.
Ik ga je niet bang praten, dus ik zeg er verder niks over.
Heel veel respect voor jou :)
pi_148615875
maart lijkt verder weg dan het is idd, toi toi toi bij de dokters
pi_148615883
Oja, ik ga dit topic uiteraard volgen. :D
pi_148615961
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:29 schreef c-u-t-e het volgende:
Ik vind het echt stoer van je.
Onderschat het alsjeblieft niet. Mijn opa (nu 60) heeft ook een nier gedoneerd.
Ik ga je niet bang praten, dus ik zeg er verder niks over.
Heel veel respect voor jou :)
Mij praat je niet zo gauw bang hoor, dus als je wil mag je zijn ervaringen best hier neerzetten.
Ik heb ook verhalen gelezen van donoren die langer klachten hielden dan normaal, naast de succesverhalen.
pi_148616275
quote:
14s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:31 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Mij praat je niet zo gauw bang hoor, dus als je wil mag je zijn ervaringen best hier neerzetten.
Ik heb ook verhalen gelezen van donoren die langer klachten hielden dan normaal, naast de succesverhalen.
Nou, hij zou het denk ik zo nog een keer doen, als dat mogelijk was geweest. Maar het is geen pretje geweest. Ook omdat het ziekenhuis in een andere stad lag was het wel lastig.
Hij heeft denk ik ongeveer nog een jaar na de operatie thuis gezeten. Zijn uithoudingsvermogen was helemaal weg en de pijn was soms echt onbeschrijfelijk. Hij moest nog heel vaak naar dat ziekenhuis voor controles, en hij zal nu de rest van zijn leven ieder jaar terug moeten komen voor onderzoeken etc. En misschien klinkt het, zoals ik het nu schrijf, niet heel erg. Ik weet namelijk niet hoe succesverhalen eruit zien, maar ik vond het als buitenstaander nogal pittig. Ik had namelijk altijd gedacht dat je na de operatie nog even in het ziekenhuis moest blijven en dat je na een paar weken weer de oude zou zijn. Dat was bij mijn opa niet het geval.

Zoals ik al zei, ik blijf je volgen. Ben erg benieuwd naar jou ervaring.
pi_148616919
Hoe oud was je opa destijds?
pi_148616923
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:38 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Nou, hij zou het denk ik zo nog een keer doen, als dat mogelijk was geweest. Maar het is geen pretje geweest. Ook omdat het ziekenhuis in een andere stad lag was het wel lastig.
Hij heeft denk ik ongeveer nog een jaar na de operatie thuis gezeten. Zijn uithoudingsvermogen was helemaal weg en de pijn was soms echt onbeschrijfelijk. Hij moest nog heel vaak naar dat ziekenhuis voor controles, en hij zal nu de rest van zijn leven ieder jaar terug moeten komen voor onderzoeken etc. En misschien klinkt het, zoals ik het nu schrijf, niet heel erg. Ik weet namelijk niet hoe succesverhalen eruit zien, maar ik vond het als buitenstaander nogal pittig. Ik had namelijk altijd gedacht dat je na de operatie nog even in het ziekenhuis moest blijven en dat je na een paar weken weer de oude zou zijn. Dat was bij mijn opa niet het geval.

Zoals ik al zei, ik blijf je volgen. Ben erg benieuwd naar jou ervaring.
Een jaar thuiszitten is wel bizar lang ja! Ik verwacht met een maand of drie echt wel weer aan het werk te zijn. De jaarlijkse controles zijn standaard en vind ik wel een prettig idee. Even kijken hoe de overblijvende nier zich houdt. Of krijgt hij ook andere onderzoeken dan bloed en urine testen?

En een reden voor mij om het spoedconsult te accepteren is ook dat ik dan zeker in mijn 'eigen' ziekenhuis lig. Niet in mijn woonplaats, maar ben er wel al twee keer opgenomen geweest voor andere oorzaken. Dus al bekend en het dichtstbijzijnde voor mij en mijn naaste familie. En dat voelt goed. De reisafstand is best te doen en iemand kan ook in de buurt blijven logeren als ze dat willen.

Want het is een pittige operatie en je rolt de OK uit met infuus, urinecatheter en wellicht nog wat slangetjes. Nu verdwijnen die snel genoeg in de dagen erna, maar ik moet toch tellen op 5-7 dagen opname. En dat is tegenwoordig best lang. Maar ik ben liever een dagje langer in het ziekenhuis als dat ik thuis in mijn eentje zit te prutten.
pi_148616934
Doneerde je opa trouwens aan een bekende?
pi_148617630
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:51 schreef computergirl het volgende:
Hoe oud was je opa destijds?
56.
Maar hij was erg fit voor de operatie. Nooit ziek, sterk en gezond.
En zelfs ondanks zijn leeftijd hadden ze niet verwacht dat hij er zo lang uit zou liggen.
Hij kon ook echt gewoon niet werken, want als er iemand een werker is, dan is hij het wel.
pi_148617752
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:51 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Een jaar thuiszitten is wel bizar lang ja! Ik verwacht met een maand of drie echt wel weer aan het werk te zijn. De jaarlijkse controles zijn standaard en vind ik wel een prettig idee. Even kijken hoe de overblijvende nier zich houdt. Of krijgt hij ook andere onderzoeken dan bloed en urine testen?

En een reden voor mij om het spoedconsult te accepteren is ook dat ik dan zeker in mijn 'eigen' ziekenhuis lig. Niet in mijn woonplaats, maar ben er wel al twee keer opgenomen geweest voor andere oorzaken. Dus al bekend en het dichtstbijzijnde voor mij en mijn naaste familie. En dat voelt goed. De reisafstand is best te doen en iemand kan ook in de buurt blijven logeren als ze dat willen.

Want het is een pittige operatie en je rolt de OK uit met infuus, urinecatheter en wellicht nog wat slangetjes. Nu verdwijnen die snel genoeg in de dagen erna, maar ik moet toch tellen op 5-7 dagen opname. En dat is tegenwoordig best lang. Maar ik ben liever een dagje langer in het ziekenhuis als dat ik thuis in mijn eentje zit te prutten.
Hij krijgt bij de jaarlijkse controle gewoon een korte check up. Urine en bloed ja. Maar er zijn ook nog dagen dat je de hele dag onder de pannen bent. Algehele controles. Dat is in dit ziekenhuis in ieder geval wel het protocol.

quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:52 schreef Cat22 het volgende:
Doneerde je opa trouwens aan een bekende?
Ja, dat wel. Zijn zwager was heel ernstig ziek. Hij piekerde er niet over en wou direct een nier doneren.
pi_148617871
Doet de nier het wel goed bij zwager?
pi_148618052
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 20:09 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Hij krijgt bij de jaarlijkse controle gewoon een korte check up. Urine en bloed ja. Maar er zijn ook nog dagen dat je de hele dag onder de pannen bent. Algehele controles. Dat is in dit ziekenhuis in ieder geval wel het protocol.

[..]

Ja, dat wel. Zijn zwager was heel ernstig ziek. Hij piekerde er niet over en wou direct een nier doneren.
Volgens mij heeft ieder ziekenhuis wel zijn eigen protocol wat betreft controles. :Y

Tof dat hij het voor zijn zwager wilde doen! Lijkt me wel moeilijk voor je zwager, als je ziet dat iemand er zo lang last van heeft gehad.
En van mij ook de vraag hoe de donornier het doet.
pi_148618261
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 20:12 schreef computergirl het volgende:
Doet de nier het wel goed bij zwager?
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 20:17 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft ieder ziekenhuis wel zijn eigen protocol wat betreft controles. :Y

Tof dat hij het voor zijn zwager wilde doen! Lijkt me wel moeilijk voor je zwager, als je ziet dat iemand er zo lang last van heeft gehad.
En van mij ook de vraag hoe de donornier het doet.
Zijn zwager doet het erg goed op mijn opa zijn nier. Hij is weer als vanouds eigenlijk. Bijna nooit meer ziek, omdat zijn weerstand een stuk beter is.

Ja, zijn zwager en zijn vrouw (de zus van mijn oma) hebben het dubbel en dwars goed proberen te maken. Dat is natuurlijk ook gelukt, want voor mijn opa was het logisch. Vanzelfsprekend bijna. Ze zijn getrakteerd op reisjes en leuke uitjes. Erg leuk! En ze zijn sindsdien betere vrienden dan ooit.
Eind goed, al goed dus :)
pi_148618332
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 20:22 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

[..]

Zijn zwager doet het erg goed op mijn opa zijn nier. Hij is weer als vanouds eigenlijk. Bijna nooit meer ziek, omdat zijn weerstand een stuk beter is.

Ja, zijn zwager en zijn vrouw (de zus van mijn oma) hebben het dubbel en dwars goed proberen te maken. Dat is natuurlijk ook gelukt, want voor mijn opa was het logisch. Vanzelfsprekend bijna. Ze zijn getrakteerd op reisjes en leuke uitjes. Erg leuk! En ze zijn sindsdien betere vrienden dan ooit.
Eind goed, al goed dus :)
Super! *O*
En ook fijn hoe je opa erin staat. Je doet het voor de ander, maar moet het ook voor jezelf doen.
Want als je het puur en alleen voor de ander doet ga je er volgens mij geheid last van krijgen.
pi_148618437
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 20:24 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Super! *O*
En ook fijn hoe je opa erin staat. Je doet het voor de ander, maar moet het ook voor jezelf doen.
Want als je het puur en alleen voor de ander doet ga je er volgens mij geheid last van krijgen.
Ik denk dat je dan op een gegeven moment, als je dus zoveel en zo lang pijn hebt, wel een soort wrok gaat koesteren. Zo van 'Had ik het maar nooit gedaan, want hij loopt fluitend rond en ik crepeer nog van de pijn' .. :) Daarom is het goed als je er ook voor jezelf helemaal achter staat, zoals jij nu dus ook hebt.
pi_148618467
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 20:27 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan op een gegeven moment, als je dus zoveel en zo lang pijn hebt, wel een soort wrok gaat koesteren. Zo van 'Had ik het maar nooit gedaan, want hij loopt fluitend rond en ik crepeer nog van de pijn' .. :) Daarom is het goed als je er ook voor jezelf helemaal achter staat, zoals jij nu dus ook hebt.
Precies :Y
  dinsdag 13 januari 2015 @ 13:21:31 #265
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_148638698
Het wordt steeds echter! :D *O* :D :X
pi_148639302
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:05 schreef Cat22 het volgende:
*kick*

Inmiddels een bezoekje verder (dubbelcheck weefseltypering) en voor volgende maand consulten chirurg en nefroloog gepland.

Tot ik vandaag telefoon kreeg :D Waarschijnlijk is er een match en kan een ketentje van twee donaties worde gestart. *O* Om logistieke redenen moet ik nu snel goedgekeurd worden, dus de afspraak met beide artsen is vervroegd naar deze week, ik word er gewoon tussen gepropt.
Verder deze week nog indicatie voor huishoudelijke hulp en zo zijn we weer lekker op stoom.

Zoals het nu uitziet zal ik in maart mijn nier kunnen gaan doneren. :)
maar maar, bij jou in de buurt dan dus ook? :o

ver weg man :( :+
  dinsdag 13 januari 2015 @ 13:55:04 #267
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_148639627
Niermeet FTW *O*
pi_148639662
neem-sushi-voor-cat-mee-naar-het-ziekenhuis-meet ftw *O*
  dinsdag 13 januari 2015 @ 13:58:33 #269
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_148639717
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 13:56 schreef tombolafan het volgende:
Daar zit ze dan vast op te wachten _O-
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:01:31 #270
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_148639801
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 13:56 schreef tombolafan het volgende:
*O* i'm in.
Sporten voor Sophia
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:25:37 #271
112339 MPG
pi_148640393
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:01 schreef Toekito het volgende:

[..]

*O* i'm in.
vast wel. Jou kennende vreet je het allemaal zelf op.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_148640551
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:25 schreef MPG het volgende:

[..]

Mijn sushi :o

En ja, voor mij in de buurt is zowat voor iedere poster hier ver weg. _O-
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:45:26 #273
112339 MPG
pi_148641015
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:31 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Nee hoor, das prima te bereizen :Y .
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_148641130
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 13:58 schreef Ingetje79 het volgende:

[..]

Daar zit ze dan vast op te wachten _O-
nou zeg! Jij wilde niertjes meenemen, sushi is lekkerder imho :9

lust je niks meer na zo'n operatie nee? :@
pi_148641312
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:45 schreef MPG het volgende:

[..]

Nee hoor, das prima te bereizen :Y .
Je schept verwachtingen O+
pi_148641354
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:49 schreef tombolafan het volgende:

[..]

nou zeg! Jij wilde niertjes meenemen, sushi is lekkerder imho :9

lust je niks meer na zo'n operatie nee? :@
Ik denk dat ik de eerste drie dagen nergens zin in ga hebben nee. _O-
Dus svp geen verrassingssushi, tenzij je zelf honger hebt. :@ Zou zonde zijn als het de prullenbak in verdwijnt. ;(
pi_148641373
Ik heb trouwens net wat niertjes uit de diepvries gehaald voor de katten. Ze smullen ervan. :')
pi_148641935
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:56 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik de eerste drie dagen nergens zin in ga hebben nee. _O-
Dus svp geen verrassingssushi, tenzij je zelf honger hebt. :@ Zou zonde zijn als het de prullenbak in verdwijnt. ;(
*thuisbezorgdreservering cancelled*
pi_148641956
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:56 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb trouwens net wat niertjes uit de diepvries gehaald voor de katten. Ze smullen ervan. :')
OMG cat, als je zo omhoog zit dat je een nierdonatie faked om je katten je nier te geven kan je ook wel wat bij mij lenen hoor :o
pi_148641961
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:13 schreef tombolafan het volgende:

[..]

*thuisbezorgdreservering cancelled*
Wat in het vat zit O+ :9
pi_148641974
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:14 schreef tombolafan het volgende:

[..]

OMG cat, als je zo omhoog zit dat je een nierdonatie faked om je katten je nier te geven kan je ook wel wat bij mij lenen hoor :o
:o _O- :D :X :'( :o _O-
pi_148641976
En nou ja ik kom graag met liefde als het kan een keer langs (met of zonder sushi) als je dat leuk vindt en het in te plannen is O+
pi_148641983
Wel lief dat je ook wil doneren O+ _O_
pi_148641995
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:15 schreef tombolafan het volgende:
En nou ja ik kom graag met liefde als het kan een keer langs (met of zonder sushi) als je dat leuk vindt en het in te plannen is O+
Kijken we tzt wel. :Y
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:16:44 #285
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_148642021
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:25 schreef MPG het volgende:

[..]

Als het is om Cat op de been te helpen haal ik voor jou, je vrouw en mij wel extra. Maar die van Cat mag ze zelf opeten.
Sporten voor Sophia
pi_148642076
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:16 schreef Toekito het volgende:

[..]

Als het is om Cat op de been te helpen haal ik voor jou, je vrouw en mij wel extra. Maar die van Cat mag ze zelf opeten.
Held! O+ _O_ _O-
pi_148642126
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:15 schreef Cat22 het volgende:
Wel lief dat je ook wil doneren O+ _O_
GELDDDDDD :o :X Geen organen :@
pi_148642150
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:19 schreef tombolafan het volgende:

[..]

GELDDDDDD :o :X Geen organen :@
-O-
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:20:09 #289
148689 Muis006
pi_148642151
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:31 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ahum!
pi_148642197
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:20 schreef Muis006 het volgende:

[..]

Ahum!
Lurkert *;
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:22:25 #291
148689 Muis006
pi_148642221
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:21 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Lurkert *;
Trotse lurkert!
pi_148642234
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:20 schreef Cat22 het volgende:

[..]

-O-
Mag niet denk ik, ik kom noooooooit door de screening _O-
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:23:33 #293
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_148642254
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:18 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Held! O+ _O_ _O-
soms, maar de ware held in dit topic ben jij! En alleen jij!
Sporten voor Sophia
pi_148642284
dienstmededeling: Mensen die mijn kitten topics volgen weten dat ik graag het nieuwe deel open. :@
pi_148642491
quote:
4s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:24 schreef Cat22 het volgende:
dienstmededeling: Mensen die mijn kitten topics volgen weten dat ik graag het nieuwe deel open. :@
mensen die mij kennen weten dat ik graag lapo-hunt :7
pi_148642499
Dus de vraag is, wie is er sneller :D
pi_148642507
Cat22 of Tombolafan :o
pi_148642519
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:30 schreef tombolafan het volgende:
Dus de vraag is, wie is er sneller :D
Jij waarschijnlijk, want ik krijg nu bezoek. :+
pi_148642529
TA-DAM!
TA-DAM!
TA-DAM-TA-DAM-TA-DAM :%
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:31:25 #300
148689 Muis006
pi_148642540
Tombo _O-