Altruïstisch (maar dan met één puntje op de i)quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:55 schreef SugeLucky het volgende:
wat staat er geschreven bij potentiele nier voor: ?
Altruïstisch, ik zou het ook nooit doen. Straks heb je er zelf weer eentje nodig als je enkele nier verzwakt en dan mag je weer achter in de rij staan, doei.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:55 schreef SugeLucky het volgende:
wat staat er geschreven bij potentiele nier voor: ?
Ik krijg een consult van een psychiater. Volgens mij wordt er een gestandaardiseerde vragenlijst afgenomen en word ik nog even doorgezaagd over mijn motieven. Die natuurlijk bij mijn twee consults met de transplantatiecoördinator ook al uitgebreid aan bod zijn gekomen. Hij gaf me al aan -voor wat het waard is- dat hij weinig problemen verwachtte.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:53 schreef raptorix het volgende:
TVP, hoe gaat dat eigenlijk met psychologische begeleiding/testen? Ik neem aan dat ze eerst goed checken of je geen klap van de molen hebt gehad?
Neequote:Op vrijdag 7 november 2014 17:58 schreef Obey. het volgende:
[..]
Altruïstisch, ik zou het ook nooit doen. Straks heb je er zelf weer eentje nodig als je enkele nier verzwakt en dan mag je weer achter in de rij staan, doei.
99 van de 100 keer staat daar denk ik de naam van de ontvanger. Diens verzekering draait voor de donatiekosten op. In mijn geval (die 1 op 100) draagt het ziekenhuis de kosten totdat ik gekoppeld ben. Dan geldt bovenstaand verhaal weer.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:58 schreef SugeLucky het volgende:
Bedankt, ik kon het niet lezen.
Ik begrijp overigens niet waarom dat daar ingevuld is?
En daar is niks mis mee.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:57 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Altruïstisch (maar dan met één puntje op de i)
Interessant wel dat je dat gaat doen, Cat, zou ik zelf absoluut nooit doen
Als iedereen zo denkt en jij nierfalen zou krijgen dan zul je naar alle waarschijnlijkheid aan de dialyse raken en overlijden. Tenzij je een post mortem nier krijgt. En de slagingskans van die transplantaties zijn een stuk kleiner.quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:12 schreef datismijnmening het volgende:
Waarom zou ik in godsnaam een vreemde helpen met iets wat potentieel schadelijk is voor mijn eigen gezondheid?
Wat als een paar jaar na donatie je laatste nier begint te falen? Je hebt er immers niet voor niets twee
Dank je! En dat laatste hoop ik ook!quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:12 schreef Lionheart99 het volgende:
Wat bijzonder zeg! Ik heb veel bewondering voor je. ik hoop dat het allemaal doorgaat en dat je iemand heel gelukkig maakt!
Ik zei vreemde, als ik nierfalen zou krijgen dan zou ik er één van mijn familie/vriendenkring krijgen of één kopen op de zwarte marktquote:Op vrijdag 7 november 2014 18:17 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Als iedereen zo denkt en jij nierfalen zou krijgen dan zul je naar alle waarschijnlijkheid aan de dialyse raken en overlijden. Tenzij je een post mortem nier krijgt. En de slagingskans van die transplantaties zijn een stuk kleiner.
Maar ik snap de angst wel, ik loop nu naar de onderzoeken als gezond persoon en maak mezelf vrijwillig patiënt. Voor een vreemde ook nog! Maar dat ziekzijn gaat weer over. Nieren hebben gigantische overcapaciteit, dus een gezond mens kan er prima eentje missen. Ze testen me grondig en als blijkt dat ik met één nier gezondheidsproblemen (of zelfs een voorspelbaar risico daarop) zou krijgen, dan gaat het hele verhaal niet door.
Zou jij zelf ook doneren aan een bekende?quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:37 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Ik zei vreemde, als ik nierfalen zou krijgen dan zou ik er één van mijn familie/vriendenkring krijgen of één kopen op de zwarte markt
Alleen aan een zeer select groepje vrienden en familie.quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:40 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Zou jij zelf ook doneren aan een bekende?
Ik ben altijd erg benieuwd wat zo'n keuze bepaalt. Waarom die ene vriend wel en die andere niet?quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:58 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Alleen aan een zeer select groepje vrienden en familie.
Ouders, beide zusjes, mijn vriendin en een stuk of tien vrienden.
Dat ligt denk ik gewoon heel erg aan de hechtheid van de vriendschapquote:Op vrijdag 7 november 2014 19:03 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik ben altijd erg benieuwd wat zo'n keuze bepaalt. Waarom die ene vriend wel en die andere niet?
Kunnen ze die nier er niet beter in het ziekenhuis uithalen?quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:48 schreef Cat22 het volgende:
Ik ben huiswaarts gezonden met een container van 2 liter die ik voor de volgende afspraak mag vullen (je kunt wel raden met wat )
Ik vind een financiële vergoeding geen goede zaak. Net als het forum waarover nu gesproken wordt waarbij zowel potentiële donoren als ontvangers zich kunnen 'presenteren'. Ik vind dat de keuze naar wie je orgaan gaat gemaakt moet worden door medici. En niet door een donor die wellicht kijkt op basis van een leuk snoetje of zielig verhaal. Als het om een donatie voor een bekende gaat is het wel anders natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:54 schreef bioloogje het volgende:
Laats bij een vandaag (dacht ik) een stukje of levend donoren niet gecompenseerd moeten worden. Was best interessant. Het idee was dat je wel een hoop gezeik tegemoed gaat, maar er niets voor mag krijgen. Maar het mocht niet zover gaan dat het financieel gewin zo groot wordt dat het geld een doel opzich kon worden.
Tof! Zo heeft het voor mij dus ook gewerkt. Lees lekker mee, en als je vragen hebt wil ik ze graag voor je beantwoorden of navragen bij mijn contactpersoon.quote:Op vrijdag 7 november 2014 19:06 schreef Naamah het volgende:
Wat fijn dit topic! Ik heb zelf bedacht dat ik dit ga doen over een bepaald aantal jaar. Ik lees dus graag mee, maakt het voor mij ook wat echter en niet alleen een toekomstplan.
Ik vind het oprecht bijzonder dat iemand als een soort van god (klinkt heel cru) gaat bepalen wie 'goed' genoeg is voor zijn nier.quote:Op vrijdag 7 november 2014 19:15 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Dat ligt denk ik gewoon heel erg aan de hechtheid van de vriendschap
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat jij mag bepalen aan wie jij je nier geeft, het gaat per slot van rekening wel over je eigen lichaam. Een vreemde betekent niks voor mij, iemand die dicht bij mij staat wel, dat is bepalendquote:Op vrijdag 7 november 2014 23:24 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik vind het oprecht bijzonder dat iemand als een soort van god (klinkt heel cru) gaat bepalen wie 'goed' genoeg is voor zijn nier.Moet de klik met jou als persoon de maatstaf zijn? Misschien dat ik daarom ook wel voor anonieme donatie heb gekozen, dan hoef ik de keuze niet te maken.
En dit is geen verwijt hoor, ik vind het al tof dat je in ieder geval overweegt te doneren aan bekenden. Maar vind het wel een interessant discussiepunt. Waar we vast nooit uit zullen komen.
Het is niet alsof ik mijn nier gekocht heb, of er hard voor gewerkt.quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:38 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat jij mag bepalen aan wie jij je nier geeft, het gaat per slot van rekening wel over je eigen lichaam. Een vreemde betekent niks voor mij, iemand die dicht bij mij staat wel, dat is bepalend
Heb je er trouwens al over nagedacht wat er gaat gebeuren als iemand in jouw intieme kring een nier nodig heeft en jij er geen kan afstaan omdat je hem al aan een vreemde hebt gegeven?
Zei hebben er ook niets voor hoeven doen om slechte nieren te krijgen, thats the way of lifequote:Op zaterdag 8 november 2014 00:09 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Het is niet alsof ik mijn nier gekocht heb, of er hard voor gewerkt.
Ik heb het geluk in een gezond lichaam geboren te zijn, anderen mogen daarvan mee profiteren vind ik.
En je tweede vraag: zeker over nagedacht.Als in mijn directe omgeving iemand een nierziekte zou krijgen na mijn donatie zal ik vast flink balen. Maar -zoals ik in de OP al schreef-, om nu jaren te wachten of iemand misschien ziek wordt, die kansen zijn mij (gelukkig) te klein. Waarschijnlijk was het anders geweest als iemand in mijn directe omgeving nu al een verhoogd risico op nierfalen zou hebben. Best kans dat ik dan zou wachten.
Ik heb de vraag (gekscherend maar wel met een serieuze ondertoon) wel gekregen uit mijn directe omgeving. Waarop mijn antwoord was dat ik niet in mijn eentje verantwoordelijk kan en wil zijn voor de gezondheid van anderen. Ik ben niet de enige die rondwandelt met twee nieren, als een naaste ziek wordt, en ik kan niet meer doneren, dan hoop ik dat er anderen zich aanmelden.
Dank jequote:Op zaterdag 8 november 2014 00:27 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Zei hebben er ook niets voor hoeven doen om slechte nieren te krijgen, thats the way of life
Maar goed, je hebt er blijkbaar goed over nagedachtIk wens je alle succes
quote:Op zaterdag 8 november 2014 00:19 schreef tombolafan het volgende:
Goed zo CatAls je het leuk vindt kom ik je wel opzoeken in een ziekenhuis als het een beetje in te plannen is
Ik vind het echt cool en goed van jeIk zou er (nu) niet aan moeten denken
eng, ziekenhuis, wat als... etc etc.
Wie weet denk ik er ook anders over als ik groot ben
En als jij ooit een nier nodig hebt omdat je ene overgebleven stuk is dan zal ik er nog eens goed over nadenken of ik wil doneren![]()
Levende donornieren gaan langer mee, ca. 2x geloof ik. Dat is dus absoluut de moeite.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:27 schreef CafeRoker het volgende:
Wat is eigenljk de reden om levende mensen als nierdonor te gebruiken? Zijn er echt alleen maar te weinig overledenen die donor zijn, of zijn er nog andere voordelen?
Geen idee wat mijn typering is. Dat zijn ze nu aan het testen. En die is tegenwoordig belangrijker dan bloedgroep.quote:Op zaterdag 8 november 2014 15:07 schreef computergirl het volgende:
Stoere actie Cat!
Als bloeddonor ben ik met mijn 0neg vrij populair, bij donatie kijken ze gedetailleerd naar weefseltypering volgens mij. Heb je al enig idee wat jouw typering is en hoe groot de kans is met een match?
Toevallig deze week ook met mijn contactpersoon besproken. Vroeger hingen ze heel erg aan privacy, maar inmiddels ziet men ook wel dat je via social media best gevonden kunt worden. Dit topic is ook een voorbeeld hiervan, als ik de datum van operatie en het verhaal eromheen inzet, is het voor een ontvanger niet zo moeilijk me te vinden denk ik.quote:Op zondag 9 november 2014 18:01 schreef BloedendeVagina het volgende:
Zou je wel contact met de ontvanger willen hebben, als dat mogelijk is*? Of maakt je dat ook niet uit na afloop eigenlijk?
*weet niet of dat mogelijk is eigenlijk. Iets met privacy enzo.
quote:Op zondag 9 november 2014 18:15 schreef Laysa het volgende:
Wat ontzettend onzelfbaatzuchtig van je.
Ik volg je ook via dit topic
Daar zijn de laatste jaren goede regelingen voor gekomen.quote:Op zondag 9 november 2014 20:24 schreef Bleie het volgende:
Hoe doe je dat eigenlijk met je werk? Ziekmelden, onbetaald verlof? En hoe lang duurt het herstel voor jou?
Beetje gecompliceerde situatie waar ik nu nog even geen antwoord op wil geven.quote:
Wat waren/zijn je twijfels? En overweeg je het nu nog of is het een afgesloten hoofdstuk?quote:Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Lastpost het volgende:
Interessant, zelf ook overwogen maar nog de nodige twijfels.
Tof dat je dit doet in ieder geval!
Surprise!quote:
Financieel goed geregeld dusquote:Op zondag 9 november 2014 20:54 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Daar zijn de laatste jaren goede regelingen voor gekomen.
Ik meld me ziek en mijn ziekteverlof wordt doorbetaald door het UWV. Zo'n beetje dezelfde regeling als bij zwangerschap. Had ik in de WW gezeten, dan was die opgeschort tot ik weer beter was (ook dan de ziektewet in en na herstel weer opstarten WW).
Ondernemers kunnen aanspraak maken op een regeling die een uitkering verzorgt tijdens hun herstel.
Verder kan ik alle kosten die ik nu maak declareren (vooralsnog vooral reiskosten, maar bij voorbeeld ook verblijf voor één familielid tijdens opname) en krijg ik zo'n 360 euro na afloop van het traject als vergoeding voor kleine ziekenhuisgerelateerde uitgaven (hippe pyjama, leuke toilettas en zulks). Ook kan ik me ziekmelden voor vooronderzoeken die meer dan een halve dag in beslag nemen, wordt ook aan de werkgever vergoed. Maar op dit moment is het nog in te plannen op mijn vrije dagen.
Zorgkosten totdat de ontvanger bekend is zijn voor de rekening van het ziekenhuis en worden daarna gedeclareerd bij de verzekering van de ontvanger, tot drie maanden na OK. Kosten die daarna voorkomen (zoals een jaarlijkse checkup voor mij) zijn voor rekening van mijn verzekering maar vallen nooit onder mijn eigen risico.
Kortom, voor het geld hoef je het niet te laten.En hoewel ik tegen donatie tegen betaling ben, vind ik het wel een goede zaak dat deze regelingen er zijn. Zou zuur zijn als ik ook nog moet bijbetalen.
Mijn herstel gaat afhangen van de wijze van opereren, niet alle ziekenhuizen doen een kijkoperatie (minder ingrijpend) en ik weet nu nog niet zeker waar ik geopereerd word. Maar in het algemeen ligt het herstel tussen de 1 en 3 maanden. Dan ben je misschien nog wat moe maar kun je wel weer alles doen. Na een half jaar schijn je volledig hersteld te zijn. Ik ga werktechnisch uit van een maand of 2. Het ligt natuurlijk ook aan het werk wat je doet, bij een fysiek zware baan zul je meer hersteltijd nodig hebben.
Vooral het egoïstische aspect eigenlijk. De operatie, het stel dat je het zelf nodig krijgt of mensen in mijn omgeving en dat je geen flauw idee hebt bij wie het terecht komt.quote:Op zondag 9 november 2014 21:59 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Wat waren/zijn je twijfels? En overweeg je het nu nog of is het een afgesloten hoofdstuk?
Blijf lekker meelezen en broeden op die tegenstrijdige gedachten (ik had en heb ze soms nog steeds). Wat me lange tijd tegenhield was het aspect van expres ziekteverlof nemen en geen reserve nier meer hebben voor je omgeving. Maar door wat werk- en privégerelateerde gebeurtenissen ben ik er weer eens achter gekomen dat 'voor jezelf kiezen' best kan en mag.quote:Op maandag 10 november 2014 08:15 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Vooral het egoïstische aspect eigenlijk. De operatie, het stel dat je het zelf nodig krijgt of mensen in mijn omgeving en dat je geen flauw idee hebt bij wie het terecht komt.
Maar het is anderzijds natuurlijk prachtig dat je een ander zo kunt helpen, de kans dat m'n andere nier het begeeft is ook vrij klein natuurlijk. Maar een afgesloten hoofdstuk is het in iedergeval niet.
Wie weet helpt dit topic me wel over de streep.
Kun je nagaan hoe blij ze met mij (vrijgezel en kinderloos) mogen zijn.quote:Op maandag 10 november 2014 07:11 schreef Bleie het volgende:
[..]
Financieel goed geregeld dus, maar ik kan me inderdaad toch wel voorstellen dat een werkgever er niet erg blij mee is. Zijn ze met zwangerschappen vaak ook niet echt.
De reden dat ik het inmiddels - al een tijdje - overweeg is trouwens gek genoeg het overlijden van iemand in mijn directe omgeving die een nier nodig had toen ik nog een stuk jonger was en het niet eens had overwogen, het kwam zelfs niet in me op. Heb zelf in de tussentijd mijn toenmalig vriendin door een longbloeding verloren en dan ga je toch anders kijken naar zaken, ik tenminste.quote:Op maandag 10 november 2014 12:07 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Blijf lekker meelezen en broeden op die tegenstrijdige gedachten (ik had en heb ze soms nog steeds). Wat me lange tijd tegenhield was het aspect van expres ziekteverlof nemen en geen reserve nier meer hebben voor je omgeving. Maar door wat werk- en privégerelateerde gebeurtenissen ben ik er weer eens achter gekomen dat 'voor jezelf kiezen' best kan en mag.
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een gok. Wie weet begeeft mijn andere nier het over een poosje. Vreemd troostend is voor mij de gedachte dat nieren het vaak in paren begeven (behalve bij trauma), dus als de overblijver het opgeeft had de ander vast meegedaan, en dat ik na donatie bovenaan de transplantatielijst kom te staan. Zou anders niet gebeurd zijn.
De anoniemiteit geeft mij juist ruimte en vrijheid, heb ik nooit als twijfelpunt gezien dus daar kan ik je niet bij helpen.
Heftige verhalen in je directe omgeving! Ik kan me voorstellen dat je daardoor anders naar je leven en je lijf gaat kijken.quote:Op maandag 10 november 2014 12:26 schreef Lastpost het volgende:
[..]
De reden dat ik het inmiddels - al een tijdje - overweeg is trouwens gek genoeg het overlijden van iemand in mijn directe omgeving die een nier nodig had toen ik nog een stuk jonger was en het niet eens had overwogen, het kwam zelfs niet in me op. Heb zelf in de tussentijd mijn toenmalig vriendin door een longbloeding verloren en dan ga je toch anders kijken naar zaken, ik tenminste.![]()
Ik zou het zelf prachtig vinden om uit te kunnen kiezen wie een nier zou krijgen, dat ik puur op gevoel iemand kan uitzoeken. Echter begrijp ik ook wel dat daar bezwaren tegen zijn en dat je dan keuzes maakt op basis van een aangrijpend verhaal of een leuk snoetje, al gebeurt dat an sic in veel gevallen natuurlijk ook gewoon.
Soms relativeer ik en denk ik, ach als ik geen nier meer kan afstaan aan een naaste is er vast wel iemand anders die de mogelijkheid heeft en m'n lichaam bestaat uit zoveel organen waar ik geen reserve van heb en daar maak ik me ook geen druk om en de kans dat die andere nier het begeeft is ook niet zo heel groot.
Het financiële/werk-plaatje is voor mij niet zo'n issue, ben zelfstandige aangevuld met een paar uurtjes in de week werk dus een dergelijke operatie en nasleep zou hier niet zoveel impact hebben. Denk dat het grootste struikelblok nog die hele operatie is (nooit een operatie gehad van dergelijke omvang) en de vreemde blikken op het moment dat ik het er over heb. Waar het mij een prachtig idee lijkt om een ander die ik verder niet ken een beter/langer leven te geven, daar vind iedereen het maar maf. Risico's, operaties, pijn, kosten en de mooiste "Wat heb je er zelf aan dan?", alsof het alleen maar om jezelf moet gaan.
Volgens mij komt ze niet meer op FOK!. Laatst nog een bericht gestuurd maar niks teruggehoord.quote:Op maandag 10 november 2014 13:45 schreef computergirl het volgende:
kan Luna (van dit topic LIF / niertje gezocht! - deel 5: Het nawoord) je misschien in contact brengen met de vorige eigenaar van haar nwe nier?
Epstein-Barr virus was wat onverwacht: http://mens-en-gezondheid(...)nschuldig-virus.html Ik heb nooit pfeiffer gehad dus waarschijnlijk een van die mensen die symptoomloos blijft.quote:Op woensdag 12 november 2014 18:58 schreef computergirl het volgende:
Wow, nooit geweten dat alle virusinfecties hun spoor nalaten!
Zit daar nog iets onverwachts bij?
Ja, het schijnt echt wel vrij bijzonder te zijn.quote:Op woensdag 12 november 2014 19:23 schreef computergirl het volgende:
Ik ben ooit getest op pfeiffer, en volgens internist was ik een van de weinigen die hem niet gehad had
Heb je CMV gehad ja? Ik ookquote:Op woensdag 12 november 2014 19:02 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Epstein-Barr virus was wat onverwacht: http://mens-en-gezondheid(...)nschuldig-virus.html Ik heb nooit pfeiffer gehad dus waarschijnlijk een van die mensen die symptoomloos blijft.
CMV virus wist ik ook niet. Is ook zo'n stille aanwezige bij heel veel mensen.
Alle virussen laten antistoffen achter en die vinden ze in de bloedtest.
Joh? Echt?quote:
*BOKS*quote:Op woensdag 12 november 2014 22:34 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Joh? Echt?Ik heb in ieder geval de antistoffen dus het zal wel
*CMVzusterboks*
Welkom in dit topic!quote:Op donderdag 13 november 2014 22:37 schreef wyccie het volgende:
Dit ga ik volgen.![]()
Het zit al een tijdje in mijn hoofd, en ooit gaat het ervan komen (mits ik goedgekeurd word). Eerst wat dingen voor mezelf doen.
Er is een schrijver die ook een nier heeft afgestaan en er een boek over heeft geschreven. Vond ik interessant om te lezen en ik denk dat het voor jou ook herkenbaar zal zijn. (De Barmhartige Samaritaan - Dautzenberg). Heb hem kort ontmoet, maar hij wilde zijn litteken niet laten zien.
Dat was toen het boek uitkwam al dubieus. Hij staat erom bekend nogal provocerend en apart te zijn. Daarom wilde ik ook zijn litteken zien.quote:Op donderdag 13 november 2014 22:42 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Welkom in dit topic!
Ik heb van de schrijver gehoord, boek niet gelezen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat hij het verhaal verzonnen had.
-edit- volgens deze bron wel dus http://www.joop.nl/media/(...)_verzon_nierdonatie/
Ik had net wel iets gelezen over waarom je daar heen moet maar toch begrijp ik het niet helemaal? Wat moet je daar doen dan?quote:Op donderdag 13 november 2014 22:44 schreef Cat22 het volgende:
Inmiddels heb ik vandaag een datum voor mijn consult bij de psychiater binnen gekregen. Gaat snel!
Ik moet wel nog even overleggen of het handig is ivm wat andere afspraken.
Ik heb net zijn interview bij Pauw en Witteman teruggekeken, maar daar valt hij al door de mand. Voor zijn eigen operatie ziet hij echt geen ontvanger op recovery. Die wacht keurig op een andere afdeling tot de operatie van de donor bijna klaar is en dan mag hij naar boven. En dan zou je elkaar theoretisch kunnen zien op recovery, maar als donor ben je vast veel te groggy om dat echt mee te krijgen. En het personeel gaat je zeker niet aan elkaar voorstellen.quote:Op donderdag 13 november 2014 23:47 schreef wyccie het volgende:
[..]
Dat was toen het boek uitkwam al dubieus. Hij staat erom bekend nogal provocerend en apart te zijn. Daarom wilde ik ook zijn litteken zien.![]()
Ik ben heel benieuwd hoe jij het ondergaat, waar je tegenaan loopt en hoe je ervan herstelt.
Wanneer had je je nou eigenlijk opgegeven/had je je eerste kennismakings/oriëntatiegesprek?
Als je doneert aan een bekende is je motief (in het algemeen) helder: je ziet je naaste lijden onder haar nierziekte, je houdt veel van haar en daardoor heb je er deze ingreep voor over. (Het feit dat je de ontvanger kent, daar zitten ook haken en ogen aan natuurlijk, wordt met die mensen ook besproken)quote:Op vrijdag 14 november 2014 10:29 schreef vera166 het volgende:
[..]
Ik had net wel iets gelezen over waarom je daar heen moet maar toch begrijp ik het niet helemaal? Wat moet je daar doen dan?
Ik denk niet dat ik daar het type voor ben. En laat mij maar lekker anoniem blijven voor de verre buitenwereld.quote:Op vrijdag 14 november 2014 10:46 schreef Maraca het volgende:
Misschien dat jij dan wel een boek kunt gaan schrijven Cat
Oké dat klinkt allemaal wel erg logisch en dat zie ik wel als goede zorg inderdaad al zal het bij jou (misschien) niet nodig zijn. Er is ook niks ergs aan die zorg verder dus.quote:Op vrijdag 14 november 2014 10:49 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Als je doneert aan een bekende is je motief (in het algemeen) helder: je ziet je naaste lijden onder haar nierziekte, je houdt veel van haar en daardoor heb je er deze ingreep voor over. (Het feit dat je de ontvanger kent, daar zitten ook haken en ogen aan natuurlijk, wordt met die mensen ook besproken)
Maar met een onbekende ontvanger levert het mij feitelijk niets tastbaars op. Het zou kunnen zijn dat ik een ziekelijke behoefte heb aan aandacht, dat ik een opdracht van god heb om mijn lijf te offeren, of dat ik denk deze ingreep wel even tussendoor te doen, zonder stil te staan bij de consequenties. Het zou kunnen dat een familielid later ziek wordt, kan ik het besef dat ik had kunnen helpen, maar nu niet meer, wel aan? Besef ik de consequenties wel van anoniem doneren? Je moet ervan uitgaan dat je never nooit met ontvanger in aanraking komt en kan ik dat wel aan? En wat als ontvanger mij gaat zoeken?
Of misschien heb ik wel een psychiatrische ziekte en zou deze ingreep met alle emoties eromheen mij een terugval kunnen geven.
Ik denk zelf dat dit voor mij allemaal niet geldt.Maar vind het goed en zorgvuldig om dat door een onafhankelijk persoon te laten vaststellen.
En zo zie ik dit hele voortraject: keer me maar binnenstebuiten, want ik wil graag een ander helpen, 100% zekerheid krijg je nooit, maar laten we eventuele risico's vooraf maar zoveel mogelijk uitsluiten.
Wat fijn dat je al potentiële doneren hebt!quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:55 schreef LPFAN het volgende:
Ik vind het heel dapper en goed van mensen die levend willen doneren! Ik sta zelf op de wachtlijst voor een nier. Binnenkort gaan we kijken of mijn vader geschikt is, of een goede vriend van mij wil ook doneren als hij geschikt is.
Snel gegaan dan!quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:24 schreef LPFAN het volgende:
Ja absoluut! het is zowiezo allemaal spannendik weet het nog geen half jaar, en ben nu een paar maand bezig met dialyse.
Hoelang heeft het bij jou geduurd voor je alle uitslagen kreeg?
Ik heb het nog niet gehad die bepaalde onderzoeken. (bloed en urine is maandelijks dus dat is normaal geworden. krijg nu om de 2 maand die fles mee die je nu hebt haha) omdat het allemaal zo snel is gegaan bij mij. ( was idd heel acuut. smorgens bloedgeprikt bij de huisarts, 2 uur later moest ik naar het ziekenhuis en heb ik een dikke week gelegen...) waardoor mijn nieren opeens het opgegeven is niet bekend. ( en dat op mijn 26e...) maar goed ik heb het nu geaccepteerd. maar in ieder geval ben ik nu nog niet gelijk bezig met transplantatie omdat dialyse ook nog niet gaat zoals het hoort... zodra ik in een beetje rustiger vaarwater ben gekomen gaan we die molen pas in.quote:Op vrijdag 14 november 2014 22:28 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Snel gegaan dan!
Ik zit nog middenin het screeningstraject. Vorige week lichamelijk onderzoek (bloeddruk meten, 8 buisjes bloed prikken, wegen () , hart en longen luisteren en beklopt worden om te horen of de ingewanden nog op de plek zitten.
De bloeduitslagen waren met een dag of vier binnen, maar daarbij ging het om HB en doorgemaakte virusinfecties. En er zat ook een stukje nierfunctie bij, de details daarvan weet ik niet precies. Het was in ieder geval goed.
Nu heb ik een mooie 2,7 liter container in huis waarmee ik 24 uurs urine mag opvangen (dus van 's morgens vroeg tot 's morgensvroeg in een bakje plassen en dat overhevelen in die container). Het eindresultaat mag bij het volgende bezoek mee, daarmee kunnen ze bepalen hoe goed je nieren filteren. Dit moet de dag voor je ziekenhuisbezoek.
Aangezien mijn volgende bezoek de dag na een lange werkdag (inclusief avond) is, wordt het opvangen nog interessantGeen idee hoe lang die uitslagen op zich laten wachten, volgens mij gaat dat ook best snel.
Andere onderzoeken heb ik al eerder in dit topic genoemd.
Ik ben nu met de coördinator bezig mijn afspraken zo te plannen dat ik een keertje door de week in het ziekenhuis ben, zal naar verwachting ergens binnen drie weken zijn. Want dan wordt nogmaals bloed geprikt waarmee ze een weefseltypering doen. Dit proces duurt 5-6 weken dus willen we zo snel mogelijk starten, nu we weten dat mijn basisgezondheid goed is.
Als jij al op een nier wacht heb je dat wellicht ook al gehad. Want deze kenmerken worden tussen donor en ontvanger vergeleken, om te kijken of er geen afstoting is.
Als die uitslag binnen is (zal voor mij geen 'goed' of 'fout' zijn, omdat ik geen specifieke ontvanger heb) en de andere onderzoeken zijn goed, dan wordt mijn bloed gematched met een potentiële ontvanger (kruisproef). Dit duurt volgens mij ook weer een week of 5. Als de match goed is dan kan een operatiedatum geprikt worden.
Al optellend kom je dan eind februari uit.
Wat een achtbaan! Verstandig om eerst even je lijf en geest op orde te krijgen voor je verder gaat. Ook voor de donoren. Want ik kan me voorstellen dat ze het aanbieden, maar dat er later toch twijfels de kop opsteken. Die wellicht weer zakken, maar heb het er met elkaar of met je contactpersoon in het ziekenhuis over zodat iedereen er 100% achter staat.quote:Op vrijdag 14 november 2014 22:32 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet gehad die bepaalde onderzoeken. (bloed en urine is maandelijks dus dat is normaal geworden. krijg nu om de 2 maand die fles mee die je nu hebt haha) omdat het allemaal zo snel is gegaan bij mij. ( was idd heel acuut. smorgens bloedgeprikt bij de huisarts, 2 uur later moest ik naar het ziekenhuis en heb ik een dikke week gelegen...) waardoor mijn nieren opeens het opgegeven is niet bekend. ( en dat op mijn 26e...) maar goed ik heb het nu geaccepteerd. maar in ieder geval ben ik nu nog niet gelijk bezig met transplantatie omdat dialyse ook nog niet gaat zoals het hoort... zodra ik in een beetje rustiger vaarwater ben gekomen gaan we die molen pas in.
succes iig met je onderzoeken en de uitslag! en ik vind het echt heel dapper en geweldig dat je dit doet voor iemand.
Zou dat daar dan ook niet mee te maken hebben? Dat je nieren niet genoeg water terugfilteren?quote:Op vrijdag 14 november 2014 22:54 schreef LPFAN het volgende:
Ja ze mogen die dingen wel groter maken idd ;p ondanks dat mijn nieren nog maar 10% werken op et moment dus, plas ik nog wel als een malle ;p heb net genoeg aan die fles maar ook maar net ;p
60 dacht ik.quote:Op zondag 16 november 2014 11:30 schreef Naamah het volgende:
Cat, hoe oud ben je eigenlijk?
Is er trouwens een soort van maximumleeftijd voor doneren?
Niet iedere chemo verwoest je nieren he? Het is een persoonlijke afweging die ieder voor zich moet maken, maar de kans dat ik daardoor (of door een andere oorzaak) mijn nierfunctie kwijtraak weegt niet op tegen de kans dat ik een ander een beter leven geef, met weinig tot geen neveneffecten voor mezelf.quote:Op zondag 16 november 2014 08:44 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor een vreemde zou ik er moeite mee hebben, maar toen dat meisje gister in het programma van Gordon om een nier vroeg dacht ik wel... tja, je kan er wel iemands leven mee redden.
Maar als je dan hoort dat het bij haar door chemo en kanker is gekomen, denk je toch ook aan je eigen leven en dat het geen kleine kans is dat je zelf ooit aan de chemo moet.
Ik ben bijna 40 en dat vind ik wel een mooie leeftijd. Goed gezond, je weet waar je staat in leven, (geen) kinderwens is duidelijk dus een goed moment om dit te doen. Maar op oudere leeftijd kan het ook.quote:Op zondag 16 november 2014 11:30 schreef Naamah het volgende:
Cat, hoe oud ben je eigenlijk?
Is er trouwens een soort van maximumleeftijd voor doneren?
Tof! Wist ik nietquote:Op zondag 16 november 2014 13:13 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
60 dacht ik.
Er is overigens wel een oud-voor-oud programma. Nieren van donoren die bijvoorbeeld 70 zijn, of die niet helemaal optimaal zijn, kunnen alsnog getransplanteerd worden, zodat mensen die eigenlijk geen kans maken op een jonge gezonde nier door bijv hun leeftijd, toch een paar jaar winst hebben. Maar dat zijn dan geen levende donoren.
Ja, zoiets is hetquote:Op zondag 16 november 2014 14:39 schreef Dyre het volgende:
Wow, echt ontzettend stoer dat je 'zomaar even' een nier doneert aan iemand die hem hart nodig heeft! Ik zou het zelf echt nooit durven, dus ik heb echt bewondering voor je
Zou je wat meer uitleg kunnen/willen geven over die 'keten van donaties, waarbij ontvanger en donor anders niet matchen'?
Bedoelen ze daarmee dat persoon A wil doneren aan persoon B, maar dat die niet met elkaar matchen. Dat jij dan aan persoon B doneert en persoon A aan een (willekeurige) andere patiënt?
(ik heb dat stukje uit je link wel gelezen hoor, maar ik haalde het er niet helemaal uit)
Die Karmapunten krijg jij niet meer op denk ik
Wat Ingetje zegt. De wachtlijsten zijn zo lang, de match hoeft niet 100% perfect te zijn voor prima slagingskans en dan zijn er altijd een aantal potentiële ontvangers. Het zou wel langer kunnen duren als ze die keten gaan vormen. Want dan moeten die ontvangers en donoren nog gekoppeld worden.quote:Op maandag 17 november 2014 17:15 schreef computergirl het volgende:
Maar kan het ook nog lang duren voordat er een nierpatient is met de perfecte match voor jou?
Je brengt het nu alsof er al iemand in de couliesen staat te huppelen van ongeduld
Werkt dat zo ja?quote:Op zondag 16 november 2014 14:43 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Niet iedere chemo verwoest je nieren he? Het is een persoonlijke afweging die ieder voor zich moet maken, maar de kans dat ik daardoor (of door een andere oorzaak) mijn nierfunctie kwijtraak weegt niet op tegen de kans dat ik een ander een beter leven geef, met weinig tot geen neveneffecten voor mezelf.
Daarbij zou zo'n chemo beide nieren verwoesten (dus dezelfde complicaties als wanneer mijn ene nier verwoest zou worden) en voila: na donatie sta ik ik zo'n geval meteen bovenaan de lijst.
Ja.quote:
Als je kanker hebt (gehad) heb je de eerste jaren niet zo veel aan een plekje bovenaan de lijst. De medicijnen die afstoting tegen moeten gaan zijn dan sterk in je nadeel.quote:Op maandag 17 november 2014 19:21 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ja.Is een paar jaar geleden door de minister bepaald.
Logisch. Als ontvanger moet je ook gezond genoeg zijn om je nieuwe nier de beste kans te geven.quote:Op maandag 17 november 2014 19:59 schreef computergirl het volgende:
[..]
Als je kanker hebt (gehad) heb je de eerste jaren niet zo veel aan een plekje bovenaan de lijst. De medicijnen die afstoting tegen moeten gaan zijn dan sterk in je nadeel.
"nou meneer de psych-assistent, ik had het gister nog met de kat over de hond van de buren... "quote:Op maandag 1 december 2014 13:49 schreef Ingetje79 het volgende:
Je hebt het toch wel uitvoerig met de katten doorgesproken?
Ik moest zo lachen om die vraag.quote:Op maandag 1 december 2014 13:42 schreef Greys het volgende:
"zie en hoor je weleens dingen die andere mensen niet zien en horen"Nou Cat.. nou!???
En dat laatste ben ik vergeten te vragen.quote:Dat was inderdaad een vol programma die dag! Dat met die contrastvloeistof klinkt wel een beetje 'eng', maar gelukkig dat dat gevoel al snel weer wegtrok.
Het is grondig aangepakt zeg. Alleen maar goed natuurlijk.
Wanneer krijg je de uitkomsten van de lichamelijke onderzoeken ongeveer?
Gebled worden door een coördinator, wie wil dat nou nietquote:Op maandag 1 december 2014 14:09 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik moest zo lachen om die vraag.mijn antwoord: 'ik zie in het algemeen minder dan de gemiddelde mensch. Maar nee, ik heb geen auditieve of visuele hallucinaties.
'
[..]
En dat laatste ben ik vergeten te vragen.Maar ik ga deze week toch nog langs voor bloedprikken dus dan kan ik het erover hebben. En ik weet zeker dat ik sowieso gebled word als er iets binnen is. Zo grondig is de coördinator echt wel.
Ik heb dat gemist.quote:Op maandag 1 december 2014 14:01 schreef tombolafan het volgende:
Ik vind t echt supersupergoed van je
Dat meisje dat bij Gordon om een nier vroeg trouwens... een jongen van 21, een meisje van 19 en een vrouw van ergens in de 50 ofzo had ze als eerste selectie gekozen...
Dat meisje van 19 is gok ik te jong om dat al te mogen beslissen? Die jongen die ging meteen strippen toen Gordon vroeg of iemand naakt naast een naturist wilde gaan staan (dus ik dacht --> Die doet t voor aandacht), lekkere eerste selectie dan!
Dat bedoel ikquote:Op maandag 1 december 2014 14:12 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Gebled worden door een coördinator, wie wil dat nou niet
Ja dat bedoel ik met die 19-jarige, dan denk ik, die vrager moet dat toch ook weten, dat ze wrs afgewezen wordt, als dit dan de beste 3 warenquote:Op maandag 1 december 2014 14:14 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik heb dat gemist.Wanneer was het erop? Een kijken of ik terug kan kijken (en me waarschijnlijk ergeren).
Met 19 mag je het trouwens wel zelf beslissen. Maar vaak val je dan af omdat de psychiater/maatschappelijk werker dan inschat dat je nog niet 'rijp' genoeg bent om de consequenties te overzien.
En sowieso is het lastig, want om te doneren in deze situatie mag je (vrouw) geen kinderwens meer hebben, omdat een zwangerschap met maar één nier extra belastend is. Ik denk dat er weinig 19-jarigen zijn die dat op dat moment al duidelijk hebben en het ook zo kunnen verwoorden dat de andere partij het ook snapt.
Ik had het er nog over in het ziekenhuis. En hoorde dat nav zulke oproepjes/programma's best wat mensen op consult komen en ze vrijwel allemaal worden afgewezen.
We hadden het erover gehad ja, ik ga eens zoeken.quote:Op maandag 1 december 2014 14:18 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik met die 19-jarige, dan denk ik, die vrager moet dat toch ook weten, dat ze wrs afgewezen wordt, als dit dan de beste 3 waren![]()
Eeeeeh... ze had volgens mij afgelopen zaterdag 2 (?) weken geleden een oproep gedaan ofzo zeiden ze, en was dan de week erop daar met die 3 kandidatenWe hadden het meteen over je
![]()
Het was de aflevering met Goedele Liekens en Herman den Blijker. Is de enige die ik gezien heb dus kan niet missen
Nee hadden we het er met jou over?quote:Op maandag 1 december 2014 14:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]
We hadden het erover gehad ja, ik ga eens zoeken.
quote:Op maandag 1 december 2014 14:30 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nee hadden we het er met jou over?Wij hadden het iig meteen over jou
En dat jij een keer of 1000 stabieler was dan die 2 bij elkaar
Top plan.quote:Op maandag 1 december 2014 14:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Gewoon de markt voor orgaanhandel vrijgeven moraalridders die er tegen zijn jagen letterlijk tienduizenden mensen per jaar een pijnlijke vreselijke dood in.
Minderwaardigheidsargument, mensen zijn te stompzinnig en te minderwaardig zelf die beslissing te maken. Ik elitemens of elite-overheid bestaande uit zelfde mensen zou dat moeten beslissen. Het is oneerlijk en laag om mensen als minderwaardig te beschouwen.quote:Op maandag 1 december 2014 14:54 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Top plan.![]()
Opent deuren voor mensen in geldnood die vooral kijken naar snel verdienen. En op het laatst toch schrik krijgen (want het is een zware ingreep), afhaken en de ontvanger teleurstellen.
Of niet mogen afhaken en daardoor zelf in de emotionele problemen komen.
Misschien toch maar niet doen?
Als ik even voor je zoek heb ik de berekeningen nog wel voor jequote:Qua kosten is het wel haalbaar. Nierpatiënten kosten de maatschappij vele miljoenen euros op dit moment. Met een transplantatie bespaar je dus een hele hoop.
Principieel heb ik moeite met een systeem wat indirect eigenaar van jouw lichaam probeert te zijn. Ik heb meer voorkeur voor verplicht invullen bij aanvraag rijbewijs/paspoort e.d. Maar vanuit praktisch oogpunt snap ik het wel.quote:Ik ben wel voor een Belgisch systeem voor orgaandonatie na de dood. Als je écht niet wil, dan moet je actie ondernemen en laten vastleggen dat je geen organen wil doneren. De mensen die dat niet doen, dat zijn de mensen die het weinig uitmaakt. En waarom hun organen dan niet gebruiken (mits het de nabestaanden geen onoverkomelijke emotionele problemen oplevert) om een leven te redden?
Mijn argument gaat niet over intellect, maar over het scheiden van emotie en ratio. Een beslissing als deze (waarbij parameters als lichamelijke functies sowieso go of no go zijn) kun je beter nemen op rationele argmenten dan op emotionele. Het emotionele aspect van de donor kun je ook meetbaar maken, door bij voorbeeld een psychiatrisch onderzoek. al maakte het onderzoek wat ik heb gehad weinig indrukquote:Op maandag 1 december 2014 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Minderwaardigheidsargument, mensen zijn te stompzinnig en te minderwaardig zelf die beslissing te maken. Ik elitemens of elite-overheid bestaande uit zelfde mensen zou dat moeten beslissen. Het is oneerlijk en laag om mensen als minderwaardig te beschouwen.
Wederom: weten ze waar ze aan beginnen? Levert rijkdom (wat een relatief begrip is) hen genoeg op om eventuele emotionele schade te beperken?quote:1) Het kan mensen uit de armoede helpen wat alleen maar geweldig is.
Is al ondervangen. Je kunt meedoen in een paired domino transplantatie. Doe ik ook in mee. Ik ben het met je eens dat meer 'onafhankelijke' donorendit traject enorm kunnen vereenvoudigen. Maar ik ben het niet eens met de manier die jij als oplossing ziet.quote:2) Het versimpelt het proces enorm stel je voor ik wil graag een orgaan doneren aan mijn broer omdat hij dit nodig heeft maar de mijne is niet geschikt. Nu kan ik heel complex gaan doen en zoeken naar twee personen met een soortgelijk verhaal.
Gaat zeer zeer ingewikkeld worden omdat er naast bloedtypen ook nog weefseltypen zijn. Overeenkomst vinden is nu eenmaal enorm complex. Waarom niet gewoon mijn eigen nier verkopen en een mooie voor mijn broer kopen.
Als je ze kunt vinden, dan lees ik ze graagquote:3) Er is de drogreden dat arme mensen minder kans hebben op een nier. Dat is keiharde leugen van tegenstanders. Rijkere mensen hebben meer inderdaad meer kans op een nier en overleven. Het totale aanbod van nieren is echter vergroot. Desbetreffende rijke mensen hebben geen vraag meer uit het reguliere circuit via vrijwillige donatie of donatie uit overleden mensen de arme mensen profiteren minder extreem dan de rijkere maar zijn desondanks beter af.
[..]
Als ik even voor je zoek heb ik de berekeningen nog wel voor je. Een bevriende journalist van mij heeft dit allemaal uitgezocht.
Ik zie de oplossing meer in bewust maken van de optie altruïstisch doneren.quote:Dit argument versterkt mijn bovenstaande argumenten omdat verzekeringsmaatschappijen dit waarschijnlijk wel zullen gaan dekken. Een nier kopen is namelijk een uitstekende manier om geld te besparen.
[..]
Principieel heb ik moeite met een systeem wat indirect eigenaar van jouw lichaam probeert te zijn. Ik heb meer voorkeur voor verplicht invullen bij aanvraag rijbewijs/paspoort e.d. Maar vanuit praktisch oogpunt snap ik het wel.
Maar ondanks wat mensen denken gaat dit waarschijnlijk niet genoeg zoden aan de dijk zetten. Nummer een donateurs van organen zijn boomklevers. Betere autotechniek, betere ziekenhuizen laat het aantal verkeersdoden en dus het aanbod van nieren al jaren dalen.
Daarom morgen nog orgaanhandel vrijgeven en voorkomen dat er in Nederland jaarlijks honderden onnodige doden vallen vanuit een contra-rationeel argument. Minder principes, minder doden.
Bijna 2!quote:Op maandag 1 december 2014 16:29 schreef computergirl het volgende:
Hoe veel liter had je nou bij elkaar gepiest?
Je bent gewoon een zeikerdquote:Op maandag 1 december 2014 16:38 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Bijna 2!Plus nog twee potjes, maar die telden niet want dat was buiten de 24 uurs periode.
Ik wist niet dat ik het in me had.Ik drink chronisch te weinig, deze keer wel erop gelet en wat meer gedronken, maar ik dacht met 1,5 liter wel klaar te zijn.
Nou.... ze zit wel op FOK!. Da's meestal geen al te beste indicatie voor mentale gezondheidquote:Op maandag 1 december 2014 17:18 schreef indaha het volgende:
Fijn dat de onderzoeken achter de rug zijn en ik ben benieuwd naar de lichamelijke uitslagen, aan je mentale gezondheid twijfel ik geen moment
quote:Op maandag 1 december 2014 17:18 schreef indaha het volgende:
[..]
Je bent gewoon een zeikerd![]()
![]()
Fijn dat de onderzoeken achter de rug zijn en ik ben benieuwd naar de lichamelijke uitslagen, aan je mentale gezondheid twijfel ik geen moment
quote:Op maandag 1 december 2014 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nou.... ze zit wel op FOK!. Da's meestal geen al te beste indicatie voor mentale gezondheid
Mooi dat je erover nadenkt!quote:Op maandag 1 december 2014 19:23 schreef scrub_nurse het volgende:
ik denk er zelf ook al een tijdje over na. Via mijn werk ben ik actief betrokken bij donatie procedures na overlijden (non heart beating procedure) of bij hersendode patiënten (heart beating procedure).
Ik heb bloedgroep AB waardoor het onmogelijk voor mij is om een nier te doneren aan een familielid die potentieel nier patiënt kan worden door een ziekte die zij heeft.
Ik lees dus even erg aandachtig mee! Succes en tof dat je dit besluit hebt genomen!
huh, jouw beide nieren hebben toch dubbele slagaders?quote:Op woensdag 3 december 2014 11:50 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb een setje mooie gezonde nieren. Enige 'afwijking' is dat beide nieren twee slagaders hebben. Met mij zo'n 20-40% van de bevolking dus tja.
Het klusje wordt voor de chirurg dan wel wat ingewikkelder en omdat mijn rechter nier ook nog eens twee aders heeft (ik doe geen half werk) verwacht ik dat de linker nier (met keurig één ader) gedoneerd gaat worden.
quote:Op woensdag 3 december 2014 11:50 schreef Cat22 het volgende:
Vanochtend nog wat buisjes bloed afgegeven voor de weefseltypering en meteen wat uitslagen gehoord.
Longfoto, urine, CT scan: allemaal![]()
Ik heb een setje mooie gezonde nieren. Enige 'afwijking' is dat beide nieren twee slagaders hebben. Met mij zo'n 20-40% van de bevolking dus tja.
Het klusje wordt voor de chirurg dan wel wat ingewikkelder en omdat mijn rechter nier ook nog eens twee aders heeft (ik doe geen half werk) verwacht ik dat de linker nier (met keurig één ader) gedoneerd gaat worden.
Maatschappelijk werk was al accoord, van de psychiater moet ik nog horen maar verwacht ik weinig problemen.
Volgende stop: consult chirurg en nefroloog (die geeft de definitieve goedkeuring) en nog een keer bloedprikken voor de dubbelcheck op weefseltypering.
Zodra de typering van het bloed van vanochtend duidelijk is (zal een week of drie duren) gaan ze naar een match zoeken.
Ja maar de linker nier heeft maar 1 ader en de rechternier 2 aders en ze heeft dus in beide nieren 2 slagadersquote:Op woensdag 3 december 2014 12:06 schreef computergirl het volgende:
[..]
huh, jouw beide nieren hebben toch dubbele slagaders?
Dat dus. Waar de standaard aan aderen (afvoer bloed) en slagaderen (aanvoer bloed) vier is (2 nieren met ieder 1 ader en 1 slagader), heb ik er zeven.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:31 schreef indaha het volgende:
[..]
[..]
Ja maar de linker nier heeft maar 1 ader en de rechternier 2 aders en ze heeft dus in beide nieren 2 slagaders![]()
Ze zit ruim in de onderdelen zullen we maar zeggen
misschien hebben je nieren een extra hoge capaciteit en zijn er daarom meer aanvoer/afvoer opties aangebakkenquote:Op woensdag 3 december 2014 12:37 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dat dus. Waar de standaard aan aderen (afvoer bloed) en slagaderen (aanvoer bloed) vier is (2 nieren met ieder 1 ader en 1 slagader), heb ik er zeven.
Wellicht moest ik ergens wat compenseren.
Omdat ik best wel gezond door het leven wandel en anderen ziekenhuis in, ziekenhuis uit moeten en zich daarbuiten ook ellendig voelen.quote:
quote:Op woensdag 3 december 2014 13:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Omdat ik best wel gezond door het leven wandel en anderen ziekenhuis in, ziekenhuis uit moeten en zich daarbuiten ook ellendig voelen.
Een paar weken ziek zijn voor mij kan voor een ander de start van heel veel gezonde jaren betekenen.
Daarom 'doe ik mijzelf dit aan'.
Vast niet. Volgens mij blijft de capaciteit hetzelfde, maar wordt het door meer leidingwerk aan- en afgevoerd.quote:Op woensdag 3 december 2014 12:59 schreef computergirl het volgende:
[..]
misschien hebben je nieren een extra hoge capaciteit en zijn er daarom meer aanvoer/afvoer opties aangebakken
En het maakt je niets uit dat je diegene niet kent? er bestaan veel klootzakken/bitches op deze wereld.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Omdat ik best wel gezond door het leven wandel en anderen ziekenhuis in, ziekenhuis uit moeten en zich daarbuiten ook ellendig voelen.
Een paar weken ziek zijn voor mij kan voor een ander de start van heel veel gezonde jaren betekenen.
Daarom 'doe ik mijzelf dit aan'.
Nah, dat moet vanzelf en vrijwillig ontstaan.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:34 schreef Toekito het volgende:
[..]
Kunnen we mensen die zo denken als jij klonen?
Een klootzak/bitch verdient geen gezond leven? En wie ben ik om een ander daarvoor uit te maken?quote:Op woensdag 3 december 2014 13:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En het maakt je niets uit dat je diegene niet kent? er bestaan veel klootzakken/bitches op deze wereld.
Mensen die het leven van andere zuur maken, zouden beter niet leven in mijn ogen. Maar goed, verder heb ik respect voor wat je doet hoor.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:37 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Een klootzak/bitch verdient geen gezond leven? En wie ben ik om een ander daarvoor uit te maken?
Doe ik irl soms wel hoor, en daarom vind ik het erg prettig dat ik de screening niet hoef te doen.Laat de artsen maar de beste kanshebber uitzoeken. Ik ga er voor het gemak vanuit dat hij/zij met deze tweede kans weer wat van zijn/haar leven kan maken.
Ik denk dat je dan ook een hele kleine groep benoemt. Zou erg toevallig zijn dat die juist nierfalen hebben én dat ik er een match voor zou zijn. Ik gok zomaar dat de gemiddelde nierpatiënt iemand is zoals jij en ik. En wij vinden onszelf toch prima mensen (met onze kleine zonden), nietwaar?quote:Op woensdag 3 december 2014 13:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mensen die het leven van andere zuur maken, zouden beter niet leven in mijn ogen. Maar goed, verder heb ik respect voor wat je doet hoor.
Weet ik wel hoor, maar het is toch iets wat mij bijvoorbeeld tegenhoud om dit soort zaken te doen. Relatief veel mensen gun ik simpelweg mijn organen niet.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:41 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan ook een hele kleine groep benomet. Zou erg toevallig zijn dat die juist nierfalen hebben én dat ik er een match voor zou zijn. Ik gok zomaar dat de gemiddelde nierpatiënt iemand is zoals jij en ik. En wij vinden onszelf toch prima mensen (met onze kleine zonden), nietwaar?
Dit verhaal maakt mij ook geen heilige. Wel iemand die een bijzondere keuze maakt, maar zelfs hier op FOK! lopen users rond die mijn bloed wel kunnen drinken.En vice versa.
daarmee kom je zelf ook best onsympathiek over.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:42 schreef theunderdog het volgende:
Relatief veel mensen gun ik simpelweg mijn organen niet.
Echt? dus iemand die iemand anders kapot maakt, gun jij wel je organen?quote:Op woensdag 3 december 2014 14:06 schreef computergirl het volgende:
[..]
daarmee kom je zelf ook best onsympathiek over.
Ik ben bloed en orgaandonor(dit laatste na mijn dood) en het zal mij echt aan mijn reet roesten wie mijn halve liter 0neg krijgt
ja, want na mijn dood heb ik er zelf niks aan.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Echt? dus iemand die iemand anders kapot maakt, gun jij wel je organen?
Daar gaat het niet om. Die organen hadden ook terecht kunnen komen bij een sympathiek en "goed" iemand.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:20 schreef computergirl het volgende:
[..]
ja, want na mijn dood heb ik er zelf niks aan.
ik ben dan dood. Mijn organen zijn voor mij dan niet nuttig. Als ze voor een ander wel nuttig zijn: mooi. De persoon met hoogste urgentie en beste weefseltypering match zal dan mijn organen kunnen krijgen, het maakt mij niet uit of dat Breivink is of theunderdog of cat22quote:Op woensdag 3 december 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Die organen hadden ook terecht kunnen komen bij een sympathiek en "goed" iemand.
Om het in het extreme te trekken. Zou jij serieus Anders Breivik je organen gunnen?
Ik dacht dat het geven van organen vooral liefdadigheid was, vind dit meer overdreven rationaliseren.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik ben dan dood. Mijn organen zijn voor mij dan niet nuttig. Als ze voor een ander wel nuttig zijn: mooi. De persoon met hoogste urgentie en beste weefseltypering match zal dan mijn organen kunnen krijgen, het maakt mij niet uit of dat Breivink is of theunderdog of cat22
Tegenover 1 Anders Breivik staan 100 moeder Theresas (om maar een vergelijk te maken, ik weet dat hij niet helemaal klopt).quote:Op woensdag 3 december 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Die organen hadden ook terecht kunnen komen bij een sympathiek en "goed" iemand.
Om het in het extreme te trekken. Zou jij serieus Anders Breivik je organen gunnen?
Je trekt het volkomen uit de context.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik dacht dat het geven van organen vooral liefdadigheid was, vind dit meer overdreven rationaliseren.
Dus iemand die 70 mensen doodknalt op een eiland, zou jij niet liever dood zien?
Ik trek het ook in het extreme.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:32 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Je trekt het volkomen uit de context.
lees gewoon wat ik schrijf. Verder heb ik daar niets aan toe te voegen.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik dacht dat het geven van organen vooral liefdadigheid was, vind dit meer overdreven rationaliseren.
Dus iemand die 70 mensen doodknalt op een eiland, zou jij niet liever dood zien?
Snap ikquote:Op woensdag 3 december 2014 14:31 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Tegenover 1 Anders Breivik staan 100 moeder Theresas (om maar een vergelijk te maken, ik weet dat hij niet helemaal klopt).
Het is een kwestie van kansberekening.
Ja, er is de kans dat mijn halve liter bloed (ik ben ook bloeddonor) of mijn nier terecht komt bij een moordenaar of psychopaat. Gelukkig lopen die niet zo gek veel rond in Nederland en is de kans een stuk groter dat mijn bloed of nier terecht komt bij een type zoals mijn buurman, of mijn collega, of een vriendin. Mensen die ik leuk vind en die -bij mijn weten- geen grote overtredingen begaan hebben, laat staan misdaden.
Ik kan op safe spelen, ervoor zorgen dat die zeldzame gek niks van mij krijgt, maar de kans is groter dat ik dan een of meer onschuldige mensen 'laat sterven'.
Call me a risktaker.![]()
Voor jou weegt het persoonlijke argument zwaar, dan moet je niet doneren.
En heel hard hopen dat er meer mensen zijn zoals computergirl en ik, die dat wel doen, als jij bloedprodukten of een orgaan nodig hebt. Ook dat is kansberekening.
Er staat dat het je niet uitmaakt bij wie het terecht komt.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:33 schreef computergirl het volgende:
[..]
lees gewoon wat ik schrijf. Verder heb ik daar niets aan toe te voegen.
hoe vaak moet ik dat dan nog herhalen?quote:Op woensdag 3 december 2014 14:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er staat dat het je niet uitmaakt bij wie het terecht komt.
Volgens mij snap je mijn punt niet, laat maar dan.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:36 schreef computergirl het volgende:
[..]
hoe vaak moet ik dat dan nog herhalen?
De helft van de mensen die in de zorg werken en die erover spreek weten maar half wat erbij komt kijken. Is niet erg, ik leg het graag uit, maar het heeft effe tijd nodig, zeker als je iets van ze moet.quote:Op maandag 8 december 2014 20:19 schreef wyccie het volgende:
Ik werk zelf in de gezondheidszorg, mag toch hopen dat ze daar begrip voor hebben!
Eigenlijk zouden zij zo iemand ervoor moeten aanstellen, zou het wel een stuk makkelijker maken. Ik bedoel iemand die jou helpt met dingen aanvragen, papieren invullen etc. Niet dat je zelf overal achteraan moet bellen.quote:Op maandag 8 december 2014 20:22 schreef Cat22 het volgende:
De helft van de mensen die in de zorg werken en die erover spreek weten maar half wat erbij komt kijken. Is niet erg, ik leg het graag uit, maar het heeft effe tijd nodig, zeker als je iets van ze moet.
Gelukkig werkt mijn ziekenhuis prima mee dus ik kan eventueel de maatschappelijk werker op hen los laten. Zolang ik bij opname maar weet dat één telefoontje naar een contactpersoon voldoende is en ik dan niet nog van alles moet gaan regelen.
Die heb ik ook. Ik kan altijd terecht bij de coördinator en bij de maatschappelijk werker.quote:Op maandag 8 december 2014 21:21 schreef wyccie het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden zij zo iemand ervoor moeten aanstellen, zou het wel een stuk makkelijker maken. Ik bedoel iemand die jou helpt met dingen aanvragen, papieren invullen etc. Niet dat je zelf overal achteraan moet bellen.
Als je het topic wat verder doorleest zul je zien dat je praktische bezwaar voortkomt uit onwetendheid. Ik ga het niet nog een keer uitleggen hoe het met die overblijvende nier zit.quote:Op maandag 8 december 2014 21:35 schreef Geralt het volgende:
Alleen de OP gelezen.
Nobel dit dat, maar ook compleet gestoord en debiel. Ik hoop voor je dat die andere nier het gewoon uithoudt anders zit je met een probleem wat je en zelf veroorzaakt hebt en niet nodig had geweest
Ik zou het nooit doen voor een vreemde. Voor mijn vriendin wel (die heeft nog maar 1 werkende nier), maar voor een vreemde? No fucking way. Knettergek imo, maar whatever rocks your boat enzo.
Succes ermee
Ik stond er ook van te kijken. Ik heb de vraag nu bij mijn verzekeraar neergelgd, maar ga er niet voor wisselen (want dat wordt ongetwijfeld veel duurder). Ik verwacht een ferm 'nee, wordt niet vergoed' (ik heb een jongerenverzekeringquote:Op maandag 8 december 2014 21:41 schreef Ingetje79 het volgende:
Ik zou het nogmaals via de gemeente proberen Cat, via je zorgverzekeraar is wel heul kort door de bocht.
Bij dat soort instanties is het vaak ook maar net wie je je treft heb ik het idee en face to face werkt daar vaak beter is mijn ervaring.
En werkgevers
Jammer dat je je (verder best begrijpelijke) reactie moest voorzien van 'gestoord' en 'debiel' en 'knettergek'. Jij zou het nooit doen, dat kan prima, maar een ander die het wel doet is debiel? Tot je zelf dringend een orgaan nodig hebt, dan maakt het vast niet meer uit of het van een debiele onbekende komt?quote:Op maandag 8 december 2014 21:35 schreef Geralt het volgende:
Alleen de OP gelezen.
Nobel dit dat, maar ook compleet gestoord en debiel. Ik hoop voor je dat die andere nier het gewoon uithoudt anders zit je met een probleem wat je en zelf veroorzaakt hebt en niet nodig had geweest
Ik zou het nooit doen voor een vreemde. Voor mijn vriendin wel (die heeft nog maar 1 werkende nier), maar voor een vreemde? No fucking way. Knettergek imo, maar whatever rocks your boat enzo.
Succes ermee
Als TS zelf geen nier nodig gaat hebben dan zullen die woorden inderdaad niet in hem/haar opkomen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 20:32 schreef Greys het volgende:
Tot je zelf dringend een orgaan nodig hebt, dan maakt het vast niet meer uit of het van een debiele onbekende komt?
Grappig enzo, maar ik vroeg het aan jouquote:Op dinsdag 9 december 2014 20:35 schreef Geralt het volgende:
[..]
Als TS zelf geen nier nodig gaat hebben dan zullen die woorden inderdaad niet in hem/haar opkomen.
Mocht die nier wel ineens nodig blijken dan zal TS waarschijnlijk denken "waarom ben ik zo gestoord geweest om" en "ik was knettergek en debiel" etc etc.
Nee, dan hoopt zij dat er ook voor haar een nier is, gedoneerd door iemand die een ander wil hélpen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 20:35 schreef Geralt het volgende:
[..]
Mocht die nier wel ineens nodig blijken dan zal TS waarschijnlijk denken "waarom ben ik zo gestoord geweest om" en "ik was knettergek en debiel" etc etc.
En jij denkt echt dat ik daar niet over heb nagedacht? En dat dit geen onderwerp van gesprek is geweest tijdens de consulten met transplantatiecoördinator, psychiater en maatschappelijk werker?quote:Op dinsdag 9 december 2014 20:35 schreef Geralt het volgende:
[..]
Als TS zelf geen nier nodig gaat hebben dan zullen die woorden inderdaad niet in hem/haar opkomen.
Dat pretendeer ik nergens. Ik hoop alleen maar voor je dat je overgebleven nier het blijft doen voor de rest van je leven.quote:
En daarom vul je vast voor me in hoe ik ongetwijfeld zal reageren als er iets met mijn overgebleven nier zou gebeuren?quote:Op dinsdag 9 december 2014 21:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat pretendeer ik nergens. Ik hoop alleen maar voor je dat je overgebleven nier het blijft doen voor de rest van je leven.
Poteto, potato.quote:Op dinsdag 9 december 2014 21:40 schreef Geralt het volgende:
Ongetwijfeld != waarschijnlijk.
Leer eens lezen en leg me geen woorden in de mond
Dus je komt een topic binnen om iemand debiel te noemen en daarmee basta?quote:Op dinsdag 9 december 2014 21:47 schreef Geralt het volgende:
Dan neem je me toch niet serieus?
Overigens compleet debiel ook dat mensen zoals jij meteen bovenaan een lijst komen voor een nieuwe nier, terwijl mensen die er niks aan kunnen niet bovenaan staan automatisch.
Ik vind dat ridicuul en absurd en je hele plan complete waanzin en dat is mijn goed recht. Dat jij me dan vervolgens direct niet serieus neemt omdat ik niet in je straatje meepraat over hoe geweldig het wel niet is moet je zelf weten en interesseert me geen ene flikker eigenlijk.
Ik verduidelijk alleen even wat ik bedoel, want of TS snapt het niet, of ze legt me woorden in de mond en daar ben ik niet van gediend.quote:
De chirurg beslist en daar moet nog een consult voor gepland worden, maar uit de resultaten van de onderzoeken denken de coördinator en ik af te leiden dat het links gaat worden.quote:
En ik vind jouw gedachtengang kortzichtig, weinig respectvol en egoïstisch.quote:
quote:Op woensdag 10 december 2014 07:05 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En ik vind jouw gedachtengang kortzichtig, weinig respectvol en egoïstisch.
Weten we dat ook weer van elkaar
Nogmaals succes.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:28 schreef Geralt het volgende:
Er is niets mis mee om tegen bepaalde mensen gewoon eerlijk te zeggen dat je hem een bokkelul of dom kutwijf eerste klas vind.
Dat schept duidelijkheid en daar houden de meeste mensen wel van.
quote:Op woensdag 10 december 2014 00:10 schreef Ingetje79 het volgende:
Cat is best wel es (whehehe) knettergek, maar in deze beslissing is ze imo een held
Kan je achteraf nog verzakking van andere organen ofzo krijgen eigenlijk?quote:Op woensdag 10 december 2014 06:57 schreef Cat22 het volgende:
[..]
De chirurg beslist en daar moet nog een consult voor gepland worden, maar uit de resultaten van de onderzoeken denken de coördinator en ik af te leiden dat het links gaat worden.
prolapse dit datquote:Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Kan je achteraf nog verzakking van andere organen ofzo krijgen eigenlijk?
Dat bedoel ik nietquote:
Haar linkertiet komt op haar knie te hangen.quote:Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Kan je achteraf nog verzakking van andere organen ofzo krijgen eigenlijk?
Je kan perfect met een nier leven.quote:Op dinsdag 9 december 2014 21:47 schreef Geralt het volgende:
Dan neem je me toch niet serieus?
Overigens compleet debiel ook dat mensen zoals jij meteen bovenaan een lijst komen voor een nieuwe nier, terwijl mensen die er niks aan kunnen niet bovenaan staan automatisch.
Ik vind dat ridicuul en absurd en je hele plan complete waanzin en dat is mijn goed recht. Dat jij me dan vervolgens direct niet serieus neemt omdat ik niet in je straatje meepraat over hoe geweldig het wel niet is moet je zelf weten en interesseert me geen ene flikker eigenlijk.
Stop feeding the trollllllllllllllllquote:Op maandag 15 december 2014 18:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je kan perfect met een nier leven.
Ik heb niet het gevoel dat hij een troll is.quote:Op maandag 15 december 2014 18:33 schreef computergirl het volgende:
[..]
Stop feeding the trollllllllllllllll
Ervaring?quote:
Ik moest lachenquote:Op maandag 15 december 2014 17:48 schreef wyccie het volgende:
[..]
Haar linkertiet komt op haar knie te hangen.![]()
De nieren zitten niet in de buikholte, maar achter het buikholtevlies, meer tegen de rug aan. Daar in de buurt zitten nauwelijks andere organen die je los kunt halen door een nier te verwijderen, en die organen zitten gewoon goed vast.
Eentje van 10,8 en eentje van 11,2 cm lang in mijn geval, als ik het goed onthouden heb. Handjevol dus.quote:Op maandag 15 december 2014 18:15 schreef computergirl het volgende:
Een nier is toch ook niet zo groot, toch?
Ah okee, vroeg het me ineens afquote:Op maandag 15 december 2014 19:43 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik moest lachen![]()
![]()
Fijn om te weten dat het goed zit met de rest van mijn binnenwerk![]()
Volgens mij wordt de overgebleven ruimte ook opgevuld door spier- en vetweefsel.
Voor mij voelt het als logisch. Ik heb een gezond lijf, zie om me heen genoeg ellende en weet dat een relatief klein (zo beschouw ik het nog steeds) ongemak voor mij het leven van een ander totaal kan omgooien.quote:Op maandag 15 december 2014 22:18 schreef Moody het volgende:
Ook hier respect
Al begrijp ik nog steeds niet goed waarom je zoiets doet voor een vreemde
Het is een van de weinig manieren waarmee je echt iemand direct kan helpen overleven i.t.t. bijv. een miljoen storten op een of ander Giro-nummer. Ik begrijp dat dat fijn moet voelen. Is dat het?
Het minder fijne is dat jouw nier ook naar een zware alcoholist of drugverslaafde kan gaan die de nierziekte zelf veroorzaakt heeft. Niet aan denken? Of zou je zoiets ook prima vinden? Just curious
Nogmaals respect, ik zou zoiets nooit overwegen, deels vanuit egoïstisch (zoals "de mensch" is), maar vooral vanuit beredeneerd gevoel.
Ok, duidelijkquote:Op dinsdag 16 december 2014 13:57 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Voor mij voelt het als logisch. Ik heb een gezond lijf, zie om me heen genoeg ellende en weet dat een relatief klein (zo beschouw ik het nog steeds) ongemak voor mij het leven van een ander totaal kan omgooien.
Wat voor mij 'fijn' voelt (om jouw woorden te gebruiken) is de wetenschap dat ik écht iets onbetaalbaars voor een ander heb gedaan. Iets waar ik trots op kan zijn en wat - bij wijze van spreken- op mijn grafsteen zou kunnen komen. Ieder laat op zijn eigen wijze een spoor na in deze wereld, dit is één van mijn voetstappen.
Dat mijn nier terecht kan komen bij iemand die zijn nieren heeft verwoest door eigen toedoen (alcohol verwoest trouwens je lever) is een risico. Maar daarin vertrouw ik op de screening. Iemand die nog steeds schadelijk gedrag vertoont zal niet snel in aanmerking komen voor donatie. En iemand die na een heftig verleden nu weer op het goede pad is, die verdient van mij wel een duwtje (niertje) in de rug.
![]()
Waarom voor een vreemde? Eigenlijk best simpel. Ik voel me er nu fysiek en emotioneel klaar voor (en ben een ongeduldje) en niemand in mijn omgeving is ziek of loopt risico op een nierziekte. Dan ga ik een ander niet laten wachten, ook al is het een vreemde.
Dikke amen. Precies de redenen waarom ik het zou doen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 13:57 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Voor mij voelt het als logisch. Ik heb een gezond lijf, zie om me heen genoeg ellende en weet dat een relatief klein (zo beschouw ik het nog steeds) ongemak voor mij het leven van een ander totaal kan omgooien.
Wat voor mij 'fijn' voelt (om jouw woorden te gebruiken) is de wetenschap dat ik écht iets onbetaalbaars voor een ander heb gedaan. Iets waar ik trots op kan zijn en wat - bij wijze van spreken- op mijn grafsteen zou kunnen komen. Ieder laat op zijn eigen wijze een spoor na in deze wereld, dit is één van mijn voetstappen.
Dat mijn nier terecht kan komen bij iemand die zijn nieren heeft verwoest door eigen toedoen (alcohol verwoest trouwens je lever) is een risico. Maar daarin vertrouw ik op de screening. Iemand die nog steeds schadelijk gedrag vertoont zal niet snel in aanmerking komen voor donatie. En iemand die na een heftig verleden nu weer op het goede pad is, die verdient van mij wel een duwtje (niertje) in de rug.
![]()
Waarom voor een vreemde? Eigenlijk best simpel. Ik voel me er nu fysiek en emotioneel klaar voor (en ben een ongeduldje) en niemand in mijn omgeving is ziek of loopt risico op een nierziekte. Dan ga ik een ander niet laten wachten, ook al is het een vreemde.
Anders zou de beoogde match moeten worden aangemeld in het nationale cross over programma.quote:Op maandag 12 januari 2015 19:09 schreef computergirl het volgende:
Spannend Cat! Maar maart duurt toch nog lang, waarom dan de haast voor de doktoren?
Mij praat je niet zo gauw bang hoor, dus als je wil mag je zijn ervaringen best hier neerzetten.quote:Op maandag 12 januari 2015 19:29 schreef c-u-t-e het volgende:
Ik vind het echt stoer van je.
Onderschat het alsjeblieft niet. Mijn opa (nu 60) heeft ook een nier gedoneerd.
Ik ga je niet bang praten, dus ik zeg er verder niks over.
Heel veel respect voor jou
Nou, hij zou het denk ik zo nog een keer doen, als dat mogelijk was geweest. Maar het is geen pretje geweest. Ook omdat het ziekenhuis in een andere stad lag was het wel lastig.quote:Op maandag 12 januari 2015 19:31 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Mij praat je niet zo gauw bang hoor, dus als je wil mag je zijn ervaringen best hier neerzetten.
Ik heb ook verhalen gelezen van donoren die langer klachten hielden dan normaal, naast de succesverhalen.
Een jaar thuiszitten is wel bizar lang ja! Ik verwacht met een maand of drie echt wel weer aan het werk te zijn. De jaarlijkse controles zijn standaard en vind ik wel een prettig idee. Even kijken hoe de overblijvende nier zich houdt. Of krijgt hij ook andere onderzoeken dan bloed en urine testen?quote:Op maandag 12 januari 2015 19:38 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Nou, hij zou het denk ik zo nog een keer doen, als dat mogelijk was geweest. Maar het is geen pretje geweest. Ook omdat het ziekenhuis in een andere stad lag was het wel lastig.
Hij heeft denk ik ongeveer nog een jaar na de operatie thuis gezeten. Zijn uithoudingsvermogen was helemaal weg en de pijn was soms echt onbeschrijfelijk. Hij moest nog heel vaak naar dat ziekenhuis voor controles, en hij zal nu de rest van zijn leven ieder jaar terug moeten komen voor onderzoeken etc. En misschien klinkt het, zoals ik het nu schrijf, niet heel erg. Ik weet namelijk niet hoe succesverhalen eruit zien, maar ik vond het als buitenstaander nogal pittig. Ik had namelijk altijd gedacht dat je na de operatie nog even in het ziekenhuis moest blijven en dat je na een paar weken weer de oude zou zijn. Dat was bij mijn opa niet het geval.
Zoals ik al zei, ik blijf je volgen. Ben erg benieuwd naar jou ervaring.
56.quote:
Hij krijgt bij de jaarlijkse controle gewoon een korte check up. Urine en bloed ja. Maar er zijn ook nog dagen dat je de hele dag onder de pannen bent. Algehele controles. Dat is in dit ziekenhuis in ieder geval wel het protocol.quote:Op maandag 12 januari 2015 19:51 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Een jaar thuiszitten is wel bizar lang ja! Ik verwacht met een maand of drie echt wel weer aan het werk te zijn. De jaarlijkse controles zijn standaard en vind ik wel een prettig idee. Even kijken hoe de overblijvende nier zich houdt. Of krijgt hij ook andere onderzoeken dan bloed en urine testen?
En een reden voor mij om het spoedconsult te accepteren is ook dat ik dan zeker in mijn 'eigen' ziekenhuis lig. Niet in mijn woonplaats, maar ben er wel al twee keer opgenomen geweest voor andere oorzaken. Dus al bekend en het dichtstbijzijnde voor mij en mijn naaste familie. En dat voelt goed. De reisafstand is best te doen en iemand kan ook in de buurt blijven logeren als ze dat willen.
Want het is een pittige operatie en je rolt de OK uit met infuus, urinecatheter en wellicht nog wat slangetjes. Nu verdwijnen die snel genoeg in de dagen erna, maar ik moet toch tellen op 5-7 dagen opname. En dat is tegenwoordig best lang. Maar ik ben liever een dagje langer in het ziekenhuis als dat ik thuis in mijn eentje zit te prutten.
Ja, dat wel. Zijn zwager was heel ernstig ziek. Hij piekerde er niet over en wou direct een nier doneren.quote:Op maandag 12 januari 2015 19:52 schreef Cat22 het volgende:
Doneerde je opa trouwens aan een bekende?
Volgens mij heeft ieder ziekenhuis wel zijn eigen protocol wat betreft controles.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:09 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Hij krijgt bij de jaarlijkse controle gewoon een korte check up. Urine en bloed ja. Maar er zijn ook nog dagen dat je de hele dag onder de pannen bent. Algehele controles. Dat is in dit ziekenhuis in ieder geval wel het protocol.
[..]
Ja, dat wel. Zijn zwager was heel ernstig ziek. Hij piekerde er niet over en wou direct een nier doneren.
quote:Op maandag 12 januari 2015 20:12 schreef computergirl het volgende:
Doet de nier het wel goed bij zwager?
Zijn zwager doet het erg goed op mijn opa zijn nier. Hij is weer als vanouds eigenlijk. Bijna nooit meer ziek, omdat zijn weerstand een stuk beter is.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:17 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ieder ziekenhuis wel zijn eigen protocol wat betreft controles.
Tof dat hij het voor zijn zwager wilde doen! Lijkt me wel moeilijk voor je zwager, als je ziet dat iemand er zo lang last van heeft gehad.
En van mij ook de vraag hoe de donornier het doet.
Super!quote:Op maandag 12 januari 2015 20:22 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
[..]
Zijn zwager doet het erg goed op mijn opa zijn nier. Hij is weer als vanouds eigenlijk. Bijna nooit meer ziek, omdat zijn weerstand een stuk beter is.
Ja, zijn zwager en zijn vrouw (de zus van mijn oma) hebben het dubbel en dwars goed proberen te maken. Dat is natuurlijk ook gelukt, want voor mijn opa was het logisch. Vanzelfsprekend bijna. Ze zijn getrakteerd op reisjes en leuke uitjes. Erg leuk! En ze zijn sindsdien betere vrienden dan ooit.
Eind goed, al goed dus
Ik denk dat je dan op een gegeven moment, als je dus zoveel en zo lang pijn hebt, wel een soort wrok gaat koesteren. Zo van 'Had ik het maar nooit gedaan, want hij loopt fluitend rond en ik crepeer nog van de pijn' ..quote:Op maandag 12 januari 2015 20:24 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Super!![]()
En ook fijn hoe je opa erin staat. Je doet het voor de ander, maar moet het ook voor jezelf doen.
Want als je het puur en alleen voor de ander doet ga je er volgens mij geheid last van krijgen.
Preciesquote:Op maandag 12 januari 2015 20:27 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan op een gegeven moment, als je dus zoveel en zo lang pijn hebt, wel een soort wrok gaat koesteren. Zo van 'Had ik het maar nooit gedaan, want hij loopt fluitend rond en ik crepeer nog van de pijn' ..Daarom is het goed als je er ook voor jezelf helemaal achter staat, zoals jij nu dus ook hebt.
maar maar, bij jou in de buurt dan dus ook?quote:Op maandag 12 januari 2015 19:05 schreef Cat22 het volgende:
*kick*
Inmiddels een bezoekje verder (dubbelcheck weefseltypering) en voor volgende maand consulten chirurg en nefroloog gepland.
Tot ik vandaag telefoon kreegWaarschijnlijk is er een match en kan een ketentje van twee donaties worde gestart.
Om logistieke redenen moet ik nu snel goedgekeurd worden, dus de afspraak met beide artsen is vervroegd naar deze week, ik word er gewoon tussen gepropt.
Verder deze week nog indicatie voor huishoudelijke hulp en zo zijn we weer lekker op stoom.
Zoals het nu uitziet zal ik in maart mijn nier kunnen gaan doneren.
Daar zit ze dan vast op te wachtenquote:Op dinsdag 13 januari 2015 13:56 schreef tombolafan het volgende:
neem-sushi-voor-cat-mee-naar-het-ziekenhuis-meet ftw
quote:Op dinsdag 13 januari 2015 13:56 schreef tombolafan het volgende:
neem-sushi-voor-cat-mee-naar-het-ziekenhuis-meet ftw
vast wel. Jou kennende vreet je het allemaal zelf op.quote:
Mijn sushiquote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:25 schreef MPG het volgende:
[..]
vast wel. Jou kennende vreet je het allemaal zelf op.
Nee hoor, das prima te bereizenquote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:31 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Mijn sushi
En ja, voor mij in de buurt is zowat voor iedere poster hier ver weg.
nou zeg! Jij wilde niertjes meenemen, sushi is lekkerder imhoquote:Op dinsdag 13 januari 2015 13:58 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
Daar zit ze dan vast op te wachten
Je schept verwachtingenquote:
Ik denk dat ik de eerste drie dagen nergens zin in ga hebben nee.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:49 schreef tombolafan het volgende:
[..]
nou zeg! Jij wilde niertjes meenemen, sushi is lekkerder imho
lust je niks meer na zo'n operatie nee?![]()
*thuisbezorgdreservering cancelled*quote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:56 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de eerste drie dagen nergens zin in ga hebben nee.![]()
Dus svp geen verrassingssushi, tenzij je zelf honger hebt.Zou zonde zijn als het de prullenbak in verdwijnt.
OMG cat, als je zo omhoog zit dat je een nierdonatie faked om je katten je nier te geven kan je ook wel wat bij mij lenen hoorquote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:56 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb trouwens net wat niertjes uit de diepvries gehaald voor de katten. Ze smullen ervan.
Wat in het vat zitquote:Op dinsdag 13 januari 2015 15:13 schreef tombolafan het volgende:
[..]
*thuisbezorgdreservering cancelled*
quote:Op dinsdag 13 januari 2015 15:14 schreef tombolafan het volgende:
[..]
OMG cat, als je zo omhoog zit dat je een nierdonatie faked om je katten je nier te geven kan je ook wel wat bij mij lenen hoor
Kijken we tzt wel.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 15:15 schreef tombolafan het volgende:
En nou ja ik kom graag met liefde als het kan een keer langs (met of zonder sushi) als je dat leuk vindt en het in te plannen is
Als het is om Cat op de been te helpen haal ik voor jou, je vrouw en mij wel extra. Maar die van Cat mag ze zelf opeten.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:25 schreef MPG het volgende:
[..]
vast wel. Jou kennende vreet je het allemaal zelf op.
Held!quote:Op dinsdag 13 januari 2015 15:16 schreef Toekito het volgende:
[..]
Als het is om Cat op de been te helpen haal ik voor jou, je vrouw en mij wel extra. Maar die van Cat mag ze zelf opeten.
GELDDDDDDquote:
quote:
Ahum!quote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:31 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Mijn sushi
En ja, voor mij in de buurt is zowat voor iedere poster hier ver weg.
Lurkertquote:
Mag niet denk ik, ik kom noooooooit door de screeningquote:
soms, maar de ware held in dit topic ben jij! En alleen jij!quote:
mensen die mij kennen weten dat ik graag lapo-huntquote:Op dinsdag 13 januari 2015 15:24 schreef Cat22 het volgende:
dienstmededeling: Mensen die mijn kitten topics volgen weten dat ik graag het nieuwe deel open.![]()
Jij waarschijnlijk, want ik krijg nu bezoek.quote:
Ohquote:Op dinsdag 13 januari 2015 15:30 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Jij waarschijnlijk, want ik krijg nu bezoek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |