abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147247047
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:06 schreef computergirl het volgende:

[..]

daarmee kom je zelf ook best onsympathiek over.
Ik ben bloed en orgaandonor(dit laatste na mijn dood) en het zal mij echt aan mijn reet roesten wie mijn halve liter 0neg krijgt
Echt? dus iemand die iemand anders kapot maakt, gun jij wel je organen?
pi_147247240
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Echt? dus iemand die iemand anders kapot maakt, gun jij wel je organen?
ja, want na mijn dood heb ik er zelf niks aan.
pi_147247314
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:20 schreef computergirl het volgende:

[..]

ja, want na mijn dood heb ik er zelf niks aan.
Daar gaat het niet om. Die organen hadden ook terecht kunnen komen bij een sympathiek en "goed" iemand.

Om het in het extreme te trekken. Zou jij serieus Anders Breivik je organen gunnen?
pi_147247464
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Die organen hadden ook terecht kunnen komen bij een sympathiek en "goed" iemand.

Om het in het extreme te trekken. Zou jij serieus Anders Breivik je organen gunnen?
ik ben dan dood. Mijn organen zijn voor mij dan niet nuttig. Als ze voor een ander wel nuttig zijn: mooi. De persoon met hoogste urgentie en beste weefseltypering match zal dan mijn organen kunnen krijgen, het maakt mij niet uit of dat Breivink is of theunderdog of cat22
pi_147247534
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:27 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik ben dan dood. Mijn organen zijn voor mij dan niet nuttig. Als ze voor een ander wel nuttig zijn: mooi. De persoon met hoogste urgentie en beste weefseltypering match zal dan mijn organen kunnen krijgen, het maakt mij niet uit of dat Breivink is of theunderdog of cat22
Ik dacht dat het geven van organen vooral liefdadigheid was, vind dit meer overdreven rationaliseren.

Dus iemand die 70 mensen doodknalt op een eiland, zou jij niet liever dood zien?
pi_147247568
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Tegenover 1 Anders Breivik staan 100 moeder Theresas (om maar een vergelijk te maken, ik weet dat hij niet helemaal klopt).
Het is een kwestie van kansberekening.

Ja, er is de kans dat mijn halve liter bloed (ik ben ook bloeddonor) of mijn nier terecht komt bij een moordenaar of psychopaat. Gelukkig lopen die niet zo gek veel rond in Nederland en is de kans een stuk groter dat mijn bloed of nier terecht komt bij een type zoals mijn buurman, of mijn collega, of een vriendin. Mensen die ik leuk vind en die -bij mijn weten- geen grote overtredingen begaan hebben, laat staan misdaden.

Ik kan op safe spelen, ervoor zorgen dat die zeldzame gek niks van mij krijgt, maar de kans is groter dat ik dan een of meer onschuldige mensen 'laat sterven'.

Call me a risktaker. :7

Voor jou weegt het persoonlijke argument zwaar, dan moet je niet doneren.
En heel hard hopen dat er meer mensen zijn zoals computergirl en ik, die dat wel doen, als jij bloedprodukten of een orgaan nodig hebt. Ook dat is kansberekening. :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_147247594
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik dacht dat het geven van organen vooral liefdadigheid was, vind dit meer overdreven rationaliseren.

Dus iemand die 70 mensen doodknalt op een eiland, zou jij niet liever dood zien?
Je trekt het volkomen uit de context.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_147247608
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:32 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Je trekt het volkomen uit de context.
Ik trek het ook in het extreme.
pi_147247609
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

lees gewoon wat ik schrijf. Verder heb ik daar niets aan toe te voegen.
pi_147247616
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:31 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Tegenover 1 Anders Breivik staan 100 moeder Theresas (om maar een vergelijk te maken, ik weet dat hij niet helemaal klopt).
Het is een kwestie van kansberekening.

Ja, er is de kans dat mijn halve liter bloed (ik ben ook bloeddonor) of mijn nier terecht komt bij een moordenaar of psychopaat. Gelukkig lopen die niet zo gek veel rond in Nederland en is de kans een stuk groter dat mijn bloed of nier terecht komt bij een type zoals mijn buurman, of mijn collega, of een vriendin. Mensen die ik leuk vind en die -bij mijn weten- geen grote overtredingen begaan hebben, laat staan misdaden.

Ik kan op safe spelen, ervoor zorgen dat die zeldzame gek niks van mij krijgt, maar de kans is groter dat ik dan een of meer onschuldige mensen 'laat sterven'.

Call me a risktaker. :7

Voor jou weegt het persoonlijke argument zwaar, dan moet je niet doneren.
En heel hard hopen dat er meer mensen zijn zoals computergirl en ik, die dat wel doen, als jij bloedprodukten of een orgaan nodig hebt. Ook dat is kansberekening. :)
Snap ik
pi_147247631
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

lees gewoon wat ik schrijf. Verder heb ik daar niets aan toe te voegen.
Er staat dat het je niet uitmaakt bij wie het terecht komt.
pi_147247695
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Er staat dat het je niet uitmaakt bij wie het terecht komt.
hoe vaak moet ik dat dan nog herhalen?
pi_147247711
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:36 schreef computergirl het volgende:

[..]

hoe vaak moet ik dat dan nog herhalen?
Volgens mij snap je mijn punt niet, laat maar dan.
pi_147257078
Ik merk dat veel mensen denken ' Wat als dit of dat?'
Het kan puur theoretisch best zijn dat er later een bekende een nier nodig heeft en jij de jouwe al hebt gedoneerd. Het kan ook gebeuren dat een vervelend persoon jouw nier krijgt en misschien inderdaad wel andere mensen iets aandoet.
Het kan, maar hoe groot is die kans en hoe reëel is dat om daarop je keus te baseren? Ik vind het net zo'n slecht excuus als geen bloed doneren omdat je vindt dat de directeur van de Bloedbank te veel verdient. Daar help je zéker niemand mee.
Voor mij telt het veel meer dat een ander een kans op een (beter/langer) leven heeft.
pi_147402139
Het werd kort benoemd in mijn gesprek met het maatschappelijk werk: hulp in de huishouding, omdat je de eerste weken niet mag tillen en waarschijnlijk erg moe bent, omdat je lijf aan de afwezigheid van een nier moet wennen.

In eerste instantie vond ik het onzin en wilde ik rondvragen bij familie of vrienden maar potverdeurie, er mag vanuit de gemeenschap ook wel iets tegenover staan. :+ En daarnaast werkt zowat mijn hele netwerk fulltime en hebben mijn ouders het al lastig zat met de emotionele kant van het hele verhaal, hoeven ze niet ook nog eens fysiek aan de slag. Ik kan ongetwijfeld bij hen logeren, maar ik weet nu al dat ik erg graag zsm naar mijn eigen huis wil. Lekker slapen in mijn eigen bedje en knuffelen met mijn katten, die ik dan al lang genoeg alleen heb gelaten.

Dus toch maar eens googlen en informeren naar de mogelijkheid van thuiszorg (huishoudelijke hulp). Paar uurtjes per week voor woonkamer, keuken, toilet en badkamer is genoeg. De rest sop ik vooraf goed door en haal ik later wel weer in.

Google leerde me dat het ministerie van VWS hier welwillend tegenover staat: http://www.transplantatie(...)lp-voor-gemeente.pdf Eigen bijdrage wordt vergoed als je donor bent.

Dus een mail naar de gemeente gestuurd en binnen een dag gebeld door een vriendelijke dame. Die vooralsnog weinig oor had voor mijn vraag maar me in eerste instantie doorverwees naar mijn zorgverzekeraar. Sommige polissen hebben een aantal uur huishoudelijke hulp in het pakket. Als iemand een goedkope maatschappij weet, dan stap ik accuut over, maar ik kom alleen uit bij de extrasuperdeluxe aanvullende polissen. Met bijbehorend maandbedrag waarvoor ik dan net zo goed zwart iemand kan inhuren. En ik denk niet dat het fonds waaruit ik mijn onkosten vergoed krijg dat dekt.

Volgende stop: terug naar de gemeente. Ik heb het gevoel dat het kastje-muur wordt. :') Maar goed dat ik nu al ga informeren....
pi_147402230
En verder is het best bijzonder dat mijn werkgever in eerste instantie vooral aan de (lastige, lastige) praktische kanten van mijn afwezigheid dacht toen ik mijn plan vertelde. Zou je eens bij een zwangere moeten doen. :')

Het is en blijft iets waar veel mensen zich geen raad mee weten. Maar gelukkig hebben we het daarna goed uitgesproken en wordt mijn beslissing wel begrepen. ^O^
pi_147402449
Ik werk zelf in de gezondheidszorg, mag toch hopen dat ze daar begrip voor hebben! :o
pi_147402579
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 20:19 schreef wyccie het volgende:
Ik werk zelf in de gezondheidszorg, mag toch hopen dat ze daar begrip voor hebben! :o
De helft van de mensen die in de zorg werken en die erover spreek weten maar half wat erbij komt kijken. Is niet erg, ik leg het graag uit, maar het heeft effe tijd nodig, zeker als je iets van ze moet.
Gelukkig werkt mijn ziekenhuis prima mee dus ik kan eventueel de maatschappelijk werker op hen los laten. Zolang ik bij opname maar weet dat één telefoontje naar een contactpersoon voldoende is en ik dan niet nog van alles moet gaan regelen.
pi_147405098
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 20:22 schreef Cat22 het volgende:

De helft van de mensen die in de zorg werken en die erover spreek weten maar half wat erbij komt kijken. Is niet erg, ik leg het graag uit, maar het heeft effe tijd nodig, zeker als je iets van ze moet.
Gelukkig werkt mijn ziekenhuis prima mee dus ik kan eventueel de maatschappelijk werker op hen los laten. Zolang ik bij opname maar weet dat één telefoontje naar een contactpersoon voldoende is en ik dan niet nog van alles moet gaan regelen.
Eigenlijk zouden zij zo iemand ervoor moeten aanstellen, zou het wel een stuk makkelijker maken. Ik bedoel iemand die jou helpt met dingen aanvragen, papieren invullen etc. Niet dat je zelf overal achteraan moet bellen.
pi_147405782
Alleen de OP gelezen.

Nobel dit dat, maar ook compleet gestoord en debiel. Ik hoop voor je dat die andere nier het gewoon uithoudt anders zit je met een probleem wat je en zelf veroorzaakt hebt en niet nodig had geweest :X

Ik zou het nooit doen voor een vreemde. Voor mijn vriendin wel (die heeft nog maar 1 werkende nier), maar voor een vreemde? No fucking way. Knettergek imo, maar whatever rocks your boat enzo.

Succes ermee :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 8 december 2014 @ 21:41:13 #196
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_147406023
Ik zou het nogmaals via de gemeente proberen Cat, via je zorgverzekeraar is wel heul kort door de bocht.
Bij dat soort instanties is het vaak ook maar net wie je je treft heb ik het idee en face to face werkt daar vaak beter is mijn ervaring.

En werkgevers :')
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_147406592
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 21:21 schreef wyccie het volgende:

[..]

Eigenlijk zouden zij zo iemand ervoor moeten aanstellen, zou het wel een stuk makkelijker maken. Ik bedoel iemand die jou helpt met dingen aanvragen, papieren invullen etc. Niet dat je zelf overal achteraan moet bellen.
Die heb ik ook. Ik kan altijd terecht bij de coördinator en bij de maatschappelijk werker.
Drie maanden na de operatie gaat de maatschappelijk werker ook met mij de hele declaratie- en papaierhandel invullen.
Maar -in tegenstelling tot nierpatiënten- ben ik nu nog goed gezond, enigszins bekend in dit wereldje en voel me dus prima in staat om zelf dingen te regelen. :) Lukt het niet dan sta ik alsnog op de stoep.
pi_147406707
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2014 21:35 schreef Geralt het volgende:
Alleen de OP gelezen.

Nobel dit dat, maar ook compleet gestoord en debiel. Ik hoop voor je dat die andere nier het gewoon uithoudt anders zit je met een probleem wat je en zelf veroorzaakt hebt en niet nodig had geweest :X

Ik zou het nooit doen voor een vreemde. Voor mijn vriendin wel (die heeft nog maar 1 werkende nier), maar voor een vreemde? No fucking way. Knettergek imo, maar whatever rocks your boat enzo.

Als je het topic wat verder doorleest zul je zien dat je praktische bezwaar voortkomt uit onwetendheid. Ik ga het niet nog een keer uitleggen hoe het met die overblijvende nier zit.

Dat je het wel voor een bekende, maar niet voor een vreemde wil doen (waarbij jouw keiharde bezwaar blijkbaar minder zwaar weegt), dat is een persoonlijke keuze. Die heel veel mensen zo maken, ik weet dat ik hierin een uitzondering ben.

En dank je. :)
pi_147406794
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 21:41 schreef Ingetje79 het volgende:
Ik zou het nogmaals via de gemeente proberen Cat, via je zorgverzekeraar is wel heul kort door de bocht.
Bij dat soort instanties is het vaak ook maar net wie je je treft heb ik het idee en face to face werkt daar vaak beter is mijn ervaring.

En werkgevers :')
Ik stond er ook van te kijken. Ik heb de vraag nu bij mijn verzekeraar neergelgd, maar ga er niet voor wisselen (want dat wordt ongetwijfeld veel duurder). Ik verwacht een ferm 'nee, wordt niet vergoed' (ik heb een jongerenverzekering :') ) en dan stap ik weer naar de gemeente.
Ga ik wel met de consulent om de keukentafel zitten zo noemen ze het _O-

Neem ik de foldertjes wel mee, zien ze meteen hoe de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten, hun centrale overlegorgaan) en VWS erover denken. Ik verwacht dat dat, in combinatie met mijn verhaal, wel zal helpen.

Want tja, je komt het niet vaak tegen en bij onbekende dingen is het eerste antwoord 'nee' want stel je voor dat je je ergens op vast zou leggen met een 'ja'
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 9 december 2014 @ 20:32:47 #200
163650 Greys
pi_147432765
Ergens is het toch wel schandalig gewoon dat zoiets niet gedekt wordt als je kunt aantonen dat het om een donatie gaat etc. Dat met die consulente persoonlijk om tafel met de folders van VWS en VNG erbij zal inderdaad hoop ik helpen. Uitleggen dat je het eigenlijk nogal schandalig vindt dat je erom moet smeken bijna terwijl je zoiets doet.

Maar inderdaad eerst ook nog maar eens extra goed uitleggen bij je verzekering, bluf gewoon een beetje dat je begreep dat je er recht op hebt omdat het een donatie van een nier betreft. Benieuwd wat ze zeggen.

quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2014 21:35 schreef Geralt het volgende:
Alleen de OP gelezen.

Jammer dat je je (verder best begrijpelijke) reactie moest voorzien van 'gestoord' en 'debiel' en 'knettergek'. Jij zou het nooit doen, dat kan prima, maar een ander die het wel doet is debiel? Tot je zelf dringend een orgaan nodig hebt, dan maakt het vast niet meer uit of het van een debiele onbekende komt? :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')