Geen, maar ik zie je graag die vraag vaker stellen. Misschien dat dat een hoop (refferal) bagger scheelt.quote:Op woensdag 5 november 2014 23:18 schreef bascross het volgende:
Van wie ben jij eigenlijk een kloon?
Had jij je eigen vraag al beantwoord?quote:
Nooit gehad.quote:Op donderdag 6 november 2014 00:04 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Had jij je eigen vraag al beantwoord?
Ga je die nu inderdaad aan elke trash artist hier stellen, of blijft het bij selectieve verontwaardiging?
Moet je ff met de accounts van de hoofdsponsor van dit topic opnemen, die heeft kennelijk een hotline naar achterenquote:Op donderdag 6 november 2014 00:06 schreef bascross het volgende:
[..]
Nooit gehad.
Ik stoor mij al een hele tijd aan jou. Kijk het feedback topic maar na.
quote:EU smacht naar stevige impuls
Vanmiddag presenteert Mario Draghi het rentebesluit. 'De Europese Centrale Bank moet geld in omloop brengen dat daadwerkelijk wordt uitgegeven.' Dat stellen drie hoofdeconomen in het DFT Debat. Ook moeten er creatieve oplossingen komen. ‘Door bijvoorbeeld als EU schulden te gaan uitgeven’,...
There's no such thing.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer hij eindelijk gaat leveren, als Draghi bij Domino's zou werken hadden we allemaal een free lunch.
nee dan zou hij er de leningen van dominos mee betalen en hadden de mensen nog steeds hongerquote:Op donderdag 6 november 2014 13:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer hij eindelijk gaat leveren, als Draghi bij Domino's zou werken hadden we allemaal een free lunch.
quote:
Het artikel gaat verder.quote:De economie van de eurozone dreigt opnieuw tot stilstand te komen en vormt daarmee een groot risico voor het herstel van de wereldeconomie.
Dat stelt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) donderdag.
De denktank wees op de afzwakkende economische groei in veel eurolanden, die optreedt terwijl de werkloosheid nog altijd erg hoog is en er van inflatie nauwelijks sprake is. Volgens de OESO moet de Europese Centrale Bank (ECB) meer maatregelen nemen om de inflatie aan te jagen.
Dan ga je toch naar je favoriete bank voor voedsel?quote:Op donderdag 6 november 2014 20:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dan zou hij er de leningen van dominos mee betalen en hadden de mensen nog steeds honger
ja geen consumenten meer, maar voedselbanken en miljarden kostende zeejachten dat moeten we hebbenquote:Op vrijdag 7 november 2014 18:59 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dan ga je toch naar je favoriete bank voor voedsel?
quote:vr 21 nov 2014, 10:33
Draghi: alles om inflatie snel op te voeren
FRANKFURT (AFN) - De inflatie in de eurozone moet zo snel mogelijk weer gaan stijgen richting het niveau van net onder de 2 procent waar de Europese Centrale Bank (ECB) naar streeft. De centrale bank zal daar alles aan doen wat binnen zijn mogelijkheden en mandaat ligt, zei president Mario Draghi vrijdag.
Momenteel beperkt de ECB zich tot het opkopen van gedekte obligaties en herverpakte leningen om de markten van extra liquiditeit te voorzien. Als dat onvoldoende is om de vraag en daarmee het prijsniveau in de eurolanden een impuls te geven, zal de bank ,,de omvang, het tempo en de samenstelling'' van het opkoopprogramma aanpassen.
Volgens Draghi is er de afgelopen jaren veel verbeterd in de financiële toestand van de eurozone. Het economisch herstel blijft evenwel achter. Het groeitempo is laag en ook de werkloosheid daalt slechts langzaam. Het lage vertrouwen in de economie wordt gemakkelijk verstoord, waardoor investeringen nog altijd op een laag pitje staan.
Sterk herstel onwaarschijnlijk
Recente cijfers over de ontwikkelingen in de Europese industrie geven volgens Draghi aan dat een sterk herstel in de komende maanden onwaarschijnlijk is. Door de lage vraag is ook het tempo waarin de prijzen stijgen verder teruggezakt. Dat baart de ECB steeds meer zorgen, zei Draghi.
je praat weer eens poep MichaelMoore, de begroting van de EU voor 2014 is juist substantieel lager dan die van 2013.quote:Op vrijdag 21 november 2014 12:10 schreef homme7 het volgende:
Ja dan zul je toch echt moeten zorgen dat mensen meer koopkracht krijgen en dat gebeurt niet als de EU zelf steeds meer geld nodig heeft en de lidstaten belastingen moeten verhogen, zodat het besteedbaar deel steeds terugloopt
michaelmoore? dit betreft een reactie van homme.quote:Op vrijdag 21 november 2014 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
je praat weer eens poep MichaelMoore, de begroting van de EU voor 2014 is juist substantieel lager dan die van 2013.
Die zijn samen één.quote:Op zaterdag 22 november 2014 08:59 schreef FrankElst het volgende:
[..]
michaelmoore? dit betreft een reactie van homme.
Ah oke, jij snapt wat ik bedoel. Waarom doet de ECB dit eigenlijk niet? Geld in de markt pompen dat niet bij de mensen terecht komt heeft geen zin. Waar gaat dat geld nu eigenlijk heen? Aandelenbeurzen en bedrijfswinsten?? Lonen zullen niet omhoog gaan, want men komt steeds met het mantra dat het slecht is voor de concurrentiepositie en dat we nog steeds in crisis zitten. Ik zie niet in hoe we uit deze spiraal gaan komen. De ECB zal aan de EU burgers NETTO geld moeten geven, ik weet niet of zij dat kunnen en mogen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 12:10 schreef homme7 het volgende:
Ja dan zul je toch echt moeten zorgen dat mensen meer koopkracht krijgen en dat gebeurt niet als de EU zelf steeds meer geld nodig heeft en de lidstaten belastingen moeten verhogen, zodat het besteedbaar deel steeds terugloopt
Wat moet er gebeuren , ??
iedereen in de EU nu 100 euro netto geven en volgende maand weer
[..]
Goed punt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 09:40 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met inflatie, ik snap de maatregelen die men treft om deze te beteugelen namelijk niet.. Als je inflatie gaat creëren door veel meer geld op de markt te brengen, maar de lonen gaan niet omhoog, dan werkt dit toch averechts??
Mensen krijgen immers minder te besteden doordat de lonen niet meestijgen met de inflatie, de prijzen kunnen dan wel omhoog gaan, maar dan kunnen steeds minder mensen spullen kopen, waardoor bedrijven weer failliet gaan , er minder banen komen en mensen nog minder kunnen kopen. Als men inflatie wil, zal men dus moeten zorgen dat de lonen gaan stijgen, maar dat wil men ook weer niet. Volgens mij zitten we hartstikke klem zo.
Maar als de schakel "lonen omhoog" ontbreekt gaat er iets mis. Dit is er nu aan de hand. Als ik naar mijzelf kijk, of anderen om mij heen, zie ik dat de meesten al bijna 5 jaar zo ongeveer op de nullijn staan. Dus niet eens compensatie voor inflatie. Kortom, je gaat er elk jaar op achteruit en kan dus elk jaar minder consumeren. De inflatie hier wordt ook voornamelijk veroorzaakt door steeds hogere belastingen, Volgens mij gaat het dan alleen maar slechter straks.quote:Op zaterdag 22 november 2014 09:57 schreef nikao het volgende:
[..]
Goed punt.
Aan de andere kant; de redenatie is volgens mij ongeveer als volgt;
zaken worden duurder -> bedrijven maken dus meer winst -> lonen omhoog -> zaken worden duurder -> etc. etc. etc.
Punt is wel inderdaad; waar 'injecteer' je het geld.
Men doet inderdaad alles om de banken maar overeind te houden. De burger is zoals altijd de dupe. Wat men moet doen is domweg de banken saneren; alleen wanneer je deze door en door rotte sector schoonmaakt kun je serieus aan de slag.quote:Op zaterdag 22 november 2014 09:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
De ECB koopt obligaties op en leningen van Banken. Die vervolgens weer 5% rekenen en dus alle stimulans van de ECB in eigen zak steken. Verder helpt het niet om leningen aan banken te stimuleren of obligaties op te kopen. Je moet burgers helpen met netto geld.
banken moeten gewoon ontmanteld worden als ze failliet zijn.quote:Op zondag 23 november 2014 11:52 schreef drexciya het volgende:
[..]
Men doet inderdaad alles om de banken maar overeind te houden. De burger is zoals altijd de dupe. Wat men moet doen is domweg de banken saneren; alleen wanneer je deze door en door rotte sector schoonmaakt kun je serieus aan de slag.
Mee eens. Ik denk nog steeds dat men de foute beslissingen heeft genomen door de bankensektor te redden. Als men Fortis incl abn amro, ING en SNS gewoon failliet had laten gaan, hadden we pas echt een goede slag kunnen maken. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere europese grootbanken die op de rand van de afgrond stonden. Ik ben wel benieuwd hoe het dan was gelopen, we hadden dan in ieder geval echt met een schone lei kunnen beginnen. Nu moddert alles maar door en zijn we in weze geen steek verder.quote:Op zondag 23 november 2014 12:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
banken moeten gewoon ontmanteld worden als ze failliet zijn.
Net als Lehmann, niks to big to fail en de directie weg met een superbonus
Daarnaast nemen banken teveel risico's , ik zou er voor zijn dat er weer een staatsbank zoals de aloude Giro komt die behoudend en kostenneutraal werkt
Nooit bij nagedacht dat de economische crisis in Nederland dan veel dieper en langer zou zijn geweest?quote:Op zondag 23 november 2014 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Mee eens. Ik denk nog steeds dat men de foute beslissingen heeft genomen door de bankensektor te redden. Als men Fortis incl abn amro, ING en SNS gewoon failliet had laten gaan, hadden we pas echt een goede slag kunnen maken. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere europese grootbanken die op de rand van de afgrond stonden. Ik ben wel benieuwd hoe het dan was gelopen, we hadden dan in ieder geval echt met een schone lei kunnen beginnen. Nu moddert alles maar door en zijn we in weze geen steek verder.
http://www.beursbox.nl/ni(...)liet-laten-gaan.html
Eerder hevig en kort, we hadden dan allang weer op een gezonde manier op de weg terug geweest. Het was bovendien een goede manier geweest om het mislukte Euro project de nek om te draaien. Kijk maar naar ijsland hoe snel dat land weer uit de crisis is gekomen.quote:Op zondag 23 november 2014 13:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nooit bij nagedacht dat de economische crisis in Nederland dan veel dieper en langer zou zijn geweest?
Oh, je bent zo'n dromer. In IJsland gaat het nog lang niet goed en dat 'land' is natuurlijk niet te vergelijken met echte landen. En leuk de Europese samenwerking de nek omdraaien maar dat is wel de doodsteek voor onze export. Echt goed doordacht.quote:Op zondag 23 november 2014 13:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Eerder hevig en kort, we hadden dan allang weer op een gezonde manier op de weg terug geweest. Het was bovendien een goede manier geweest om het mislukte Euro project de nek om te draaien. Kijk maar naar ijsland hoe snel dat land weer uit de crisis is gekomen.
Ik heb niet gezegd dat de Europese samenwerking de nek om moet worden gedraaid. Ik zeg alleen maar dat door de onevenwichtigheden tussen de economieën in Europa de muntunie niet werkt en beter zou kunnen worden opgeheven.quote:Op zondag 23 november 2014 13:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, je bent zo'n dromer. In IJsland gaat het nog lang niet goed en dat 'land' is natuurlijk niet te vergelijken met echte landen. En leuk de Europese samenwerking de nek omdraaien maar dat is wel de doodsteek voor onze export. Echt goed doordacht.
nu is gewoon het bestaande bankenkartel gered en zijn er wat extra politici aan een mooie baan geholpenquote:Op zondag 23 november 2014 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Mee eens. Ik denk nog steeds dat men de foute beslissingen heeft genomen door de bankensektor te redden. Als men Fortis incl abn amro, ING en SNS gewoon failliet had laten gaan, hadden we pas echt een goede slag kunnen maken. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere europese grootbanken die op de rand van de afgrond stonden. Ik ben wel benieuwd hoe het dan was gelopen, we hadden dan in ieder geval echt met een schone lei kunnen beginnen. Nu moddert alles maar door en zijn we in weze geen steek verder.
http://www.beursbox.nl/ni(...)liet-laten-gaan.html
nee Noorwegen ook niet he , het gaat overal beter dan in EU landquote:Op zondag 23 november 2014 13:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, je bent zo'n dromer. In IJsland gaat het nog lang niet goed en dat 'land' is natuurlijk niet te vergelijken met echte landen. En leuk de Europese samenwerking de nek omdraaien maar dat is wel de doodsteek voor onze export. Echt goed doordacht.
Rusland en Oekraine bijvoorbeeld. Je praat weer poep Homme.quote:Op zondag 23 november 2014 13:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee Noorwegen ook niet he , het gaat overal beter dan in EU land
Hear Hearquote:Op zondag 23 november 2014 13:38 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
De banken hadden echt kunnen worden gesaneerd door een faillissement.
Het systeem was dan
. De zwakheden worden dan namelijk wel genadeloos blootgelegd en de rekening komt bij de juiste partijen.
Je zorgt er dan namelijk voor dat je de fouten in het systeem er echt uit kan halen.
Nu is er in feite niets veranderd aan het systeem dat ten grondslag ligt aan alle problemen, bovendien moet de belastingbetaler in plaats van de aandeelhouder bloeden om het systeem in stand te houden. Dit is gewoon absoluut niet fair.
Lehmann was 10 keer zo groot als de Nederlandse banken en andere banken nemen die wel goed draaien nemen het dan overquote:Op zondag 23 november 2014 13:42 schreef 99.999 het volgende:
Ja, een economie die helemaal vastloopt. Dat geeft helemaal niets... Ga je moeder voor de gek houden knul.
In zijn lijstje net zouden alle grote banken in Nederland behalve Rabo zijn omgevallen. Die laatste had dát dus ook niet getrokken.quote:Op zondag 23 november 2014 13:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lehmann was 10 keer zo groot als de Nederlandse banken en andere banken nemen die wel goed draaien nemen het dan over
Dan maar geen banken. We moeten niet denken dat we er dan niet uit waren gekomen. De mens is vindingrijk.quote:Op zondag 23 november 2014 13:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In zijn lijstje net zouden alle grote banken in Nederland behalve Rabo zijn omgevallen. Die laatste had dát dus ook niet getrokken.
En dan?
Oh we hadden nog wel geleefd maar er veel beroerder voor gestaan.quote:Op zondag 23 november 2014 13:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dan maar geen banken. We moeten niet denken dat we er dan niet uit waren gekomen. De mens is vindingrijk.
ja en dan ., slechte banken dus , weg met die loosers , kost niets ookquote:Op zondag 23 november 2014 13:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In zijn lijstje net zouden alle grote banken in Nederland behalve Rabo zijn omgevallen. Die laatste had dát dus ook niet getrokken.
En dan?
nou hadden ze maar failiet gegaan of werk je daar?/quote:Op zondag 23 november 2014 13:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh we hadden nog wel geleefd maar er veel beroerder voor gestaan.
dus je werkt bij een van hen , dan begrijp ik je standpuntquote:Op zondag 23 november 2014 14:14 schreef 99.999 het volgende:
Iets minder vroeg aan de zondagse borrel de volgende keer jongen.
Mwah, dat de Britse bankensector die financiële-transactie-taks niet wil, is niks nieuws. Engeland is altijd al tegen die plannen geweest.quote:Op zondag 23 november 2014 17:34 schreef michaelmoore het volgende:
|En nu slaan de geredde banken keihard terug naar hun redders
http://www.telegraaf.nl/d(...)ngsplannen_EU__.html
Als de Britten verstandig zijn stappen ze uit de EU en vormen ze een alliantie met de VS. Zowel voor de EU, als voor het VK is dat beter.quote:Op zondag 23 november 2014 17:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Mwah, dat de Britse bankensector die financiële-transactie-taks niet wil, is niks nieuws. Engeland is altijd al tegen die plannen geweest.
zon der de EU kunnen ze doorgaan met uitlenen van kapitaal op basis van 1% dekking en de aanverwante bonussenquote:Op zondag 23 november 2014 17:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Mwah, dat de Britse bankensector die financiële-transactie-taks niet wil, is niks nieuws. Engeland is altijd al tegen die plannen geweest.
Ik ben het niet altijd met jou eens, maar nu wel.quote:Op zondag 23 november 2014 17:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Als de Britten verstandig zijn stappen ze uit de EU en vormen ze een alliantie met de VS. Zowel voor de EU, als voor het VK is dat beter.
Hoe zou het VK daar praktisch gezien precies beter van worden?quote:Op zondag 23 november 2014 17:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Als de Britten verstandig zijn stappen ze uit de EU en vormen ze een alliantie met de VS. Zowel voor de EU, als voor het VK is dat beter.
ze kunnen dan 2 a 3 keer zoveel geld uitlenen aan anderen als EU banken dus 2 a 3 x zoveel profit en aanverwante bonussenquote:Op zondag 23 november 2014 17:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe zou het VK daar praktisch gezien precies beter van worden?
De Britten zijn meer dan hun financiële sector. Een sector die overigens juist aan macht zou inboeten als het VK uit de EU gaat. Frankfurt wordt dan machtiger.quote:Op zondag 23 november 2014 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze kunnen dan 2 a 3 keer zoveel geld uitlenen aan anderen als EU banken dus 2 a 3 x zoveel profit en aanverwante bonussen
nee de VK zou daar een hele grote klap mee maken ze kunnen dan 3 keer zoveel uitlenen als EU bankenquote:Op zondag 23 november 2014 18:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Britten zijn meer dan hun financiële sector. Een sector die overigens juist aan macht zou inboeten als het VK uit de EU gaat. Frankfurt wordt dan machtiger.
Nope, want de toegang tot de Europese financiële markten zal lastiger voor hen worden. Dat is minner het punt...quote:Op zondag 23 november 2014 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee de VK zou daar een hele grote klap mee maken ze kunnen dan 3 keer zoveel uitlenen als EU banken
nee hoor, vrije markten, ze zullen goedkoper zijn ookquote:Op zondag 23 november 2014 18:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nope, want de toegang tot de Europese financiële markten zal lastiger voor hen worden. Dat is minner het punt...
Je bent na de ochtend niet gestopt met zuipen zie ik.quote:Op zondag 23 november 2014 18:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee hoor, vrije markten, ze zullen goedkoper er zijn ook
Bron?quote:Op zondag 23 november 2014 18:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nope, want de toegang tot de Europese financiële markten zal lastiger voor hen worden. Dat is minner het punt...
Ja, dat denk ik wel. Als het VK vrolijk mee wil blijven doen met een neoliberale economie waarin alles om banken en bonussen draait, en Europa niet, dan moeten we het juist aanmoedigen als het VK eruit stapt - en onszelf vooral niet in de voet schieten door ons van een van de wereldwijde financiële centra af te snijden.quote:Op zondag 23 november 2014 20:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je denkt dat ze bij uittreden gelijke voordelen met nu kunnen bedingen?
Beetje apart dat hij aan de ene kant, in geval van Spanje, een terugvallende import en een export die zich volgens de trend van voor de crisis niet als competitiviteitsverbetering ziet, maar aan de andere kant wel zegt dat dat Spanje een forse deflatie nodig heeft - maar zo'n deflatie hangt nou net wel samen met dalende lonen en als gevolg daarvan een dalende import.quote:Op zondag 23 november 2014 20:11 schreef Digi2 het volgende:
Hat Europa seine Krise überwunden
Ook ons land komt aan bod in de lezing omdat hij de hollandse ziekte toelicht tav verschillende euro-landen.
De EU heeft een forse INflatie nodig wil de euro het redden , maar dat gaat niet als je met QE alleen staatsobligtaties opkoopt .quote:Op zondag 23 november 2014 21:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Beetje apart dat hij aan de ene kant, in geval van Spanje, een terugvallende import en een export die zich volgens de trend van voor de crisis niet als competitiviteitsverbetering ziet, maar aan de andere kant wel zegt dat dat Spanje een forse deflatie nodig heeft - maar zo'n deflatie hangt nou net wel samen met dalende lonen en als gevolg daarvan een dalende import.
Afgezien daarvan wel een interessant filmpje die ook goed de verschillende oplossingsrichtingen op een rijtje zet.
Kunnen dat toch prima zelf realiseren. Rijken komen en gaan.quote:Op zondag 23 november 2014 21:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik wel. Als het VK vrolijk mee wil blijven doen met een neoliberale economie waarin alles om banken en bonussen draait, en Europa niet, dan moeten we het juist aanmoedigen als het VK eruit stapt - en onszelf vooral niet in de voet schieten door ons van een van de wereldwijde financiële centra af te snijden.
Die hebben nog een lange weg te gaan.quote:'Griekse werkgelegenheid pas over 20 jaar op pre-crisisniveau'
Na zes jaar van recessie klimt de Griekse economie langzaam uit het dal, maar de arbeidsmarkt van het Zuid-Europese land zit pas over twintig jaar weer op het niveau van voor de eurocrisis.
Dat concludeert de VN-arbeidsorganisatie ILO in een maandag verschenen rapport.
Daarbij gaat de ILO uit van een stijgende werkgelegenheid van 1,3 procent per jaar, dat is het gemiddelde percentage van de tien jaar voorafgaand aan de crisis.
Volgens de organisatie wordt dit proces met acht jaar versneld als hun aanbevelingen worden overgenomen.
Investeren
Zo stelt de organisatie voor om noodmaatregelen te combineren met een investering van 1 miljard euro om de jeugdwerkloosheid te bestrijden, de kredietverlening aan te jagen en structurele hervormingen door te voeren.
In het tweede en derde kwartaal groeide de Griekse economie respectievelijk met 0,3 en 0,7 procent. Op jaarbasis groeide de Griekse economie met 1,7 procent in het derde kwartaal. Vergeleken met 2008 is de economie 25procent gekrompen.
Tegelijkertijd is nog altijd iets meer dan een kwart van de beroepsbevolking werkloos, waarvan de meesten langer dan een jaar.
Crisis
Eind 2009 barstte de eurocrisis los toen bekend werd dat de Griekse overheidsschuld veel hoger was dan de regering aanvankelijk had gezegd.
Het Zuid-Europese land kreeg in de jaren daarop in twee stappen (in 2010 en 2012) noodsteun van ongeveer 240 miljard euro in ruil voor forse bezuinigingen en hervormingen. Griekenland wordt nog steeds niet als financieel gezond gezien.
Hoezo, alsof we nu uit de crisis zijn? In Japan is er geen einde aan gekomen sinds hun bubbel is geklapt. Dat is niet echt een fijn vooruitzicht. Ik heb liever een korte heftige klap en dan puinruimen en weer verder. Wat men nu doet is de ellende op de lange baan schuiven, maar we gaan er echt niet aan ontkomen.quote:Op zondag 23 november 2014 13:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nooit bij nagedacht dat de economische crisis in Nederland dan veel dieper en langer zou zijn geweest?
Wat maken ze dan nog op het moment? Volgens mij zijn de Britten nergens zonder hun financiële sector.quote:Op zondag 23 november 2014 18:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Britten zijn meer dan hun financiële sector. Een sector die overigens juist aan macht zou inboeten als het VK uit de EU gaat. Frankfurt wordt dan machtiger.
Hun export:quote:Op maandag 24 november 2014 20:32 schreef drexciya het volgende:
[..]
Wat maken ze dan nog op het moment? Volgens mij zijn de Britten nergens zonder hun financiële sector.
klopt , de Britten zijn verslaafd aan hun gigantische financiële piramide en kunnen er niet buitenquote:Op maandag 24 november 2014 20:32 schreef drexciya het volgende:
[..]
Wat maken ze dan nog op het moment? Volgens mij zijn de Britten nergens zonder hun financiële sector.
Dat is denk ik ook het grootste probleem met die site: heel interessant al die gegevens over het goederenverkeer (en nee, dat is niet cynisch bedoeld!), maar alle import en export van financiële producten zit er niet in.quote:Op maandag 24 november 2014 20:42 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hun export:
http://atlas.media.mit.ed(...)t/gbr/all/show/2012/
Maar de industrie is aan de lage kant daar. max 20% van het gdp. Beetje hetzelfde als in Frankrijk
Hoeveel draagt de UK bij aan de EU dan?quote:Op maandag 24 november 2014 21:21 schreef Speculant. het volgende:
Dat de UK uit de EU dreigt te stappen doen ze ook al sinds Thatcher. Toen ze erbij wilden moest de EU maar wat blij zijn dat die Engelsen er toch voor kozen om bij de EU te komen. Ze proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten met alleen de lusten en dat doen ze door telkens te dreigen met eruit te stappen. Wat ze uiteindelijk toch niet durven te doen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Budget_of_the_European_Unionquote:Op maandag 24 november 2014 21:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hoeveel draagt de UK bij aan de EU dan?
Is dat een dubbeltje? (wel een dubbeltje uit 2007 overigens, is dat nu 8 cent dan?)
[ afbeelding ]
bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8036097.stm#start
Kijk ik nou scheel of horen ze bij de netto betalers?quote:Op maandag 24 november 2014 21:40 schreef Speculant. het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Budget_of_the_European_Union
Per hoofd val het nog wel mee + dat ze een flinke korting krijgen waar de rest aan mee mag betalen.
Ja, netto-betaler, maar net als Nederland met netto ~0,25% van het bbp lang niet zo'n grote nettobetaler als bijv. Denemarken of Italië.quote:Op maandag 24 november 2014 21:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kijk ik nou scheel of horen ze bij de netto betalers?
Dus omdat ze in de top drie van netto betalers staan willen ze wel de lusten, maar niet de lasten?quote:Op maandag 24 november 2014 21:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, netto-betaler, maar net als Nederland met netto ~0,25% van het bbp lang niet zo'n grote nettobetaler als bijv. Denemarken of Italië.
Sinds een jaar of 4 ja. Daarom willen ze er toch uit. Althans hoor je het meer.quote:Op maandag 24 november 2014 21:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kijk ik nou scheel of horen ze bij de netto betalers?
Was mijn link niet uit 2007? Toen waren ze ook netto betaler.quote:Op maandag 24 november 2014 22:03 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Sinds een jaar of 4 ja. Daarom willen ze er toch uit. Althans hoor je het meer.
Gemeten aan het bbp staan ze lang niet in de top 3.quote:Op maandag 24 november 2014 22:02 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dus omdat ze in de top drie van netto betalers staan willen ze wel de lusten, maar niet de lasten?
Ik begrijp het denk ik niet helemaal.
Maar betalen ze nou meer aan de EU dan ze krijgen of niet? In het kader van lusten en lasten?quote:Op maandag 24 november 2014 22:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Gemeten aan het bbp staan ze lang niet in de top 3.
De lusten in de vorm van met name de toegang tot de Europese kapitaalmarkt zit niet in dat cijfer verwerkt.quote:Op maandag 24 november 2014 22:06 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Maar betalen ze nou meer aan de EU dan ze krijgen of niet? In het kader van lusten en lasten?
Ik denk dat het eerder de EU is die profiteert van toegang tot London, in dat verband. Maar goed, dat 10 pence stuk op de eerste rang valt dus nogal mee. Ik zie de financiele en economische component niet zo prominent. Me dunkt dat het eerder een politieke afweging is.quote:Op maandag 24 november 2014 22:08 schreef Igen het volgende:
[..]
De lusten in de vorm van met name de toegang tot de Europese kapitaalmarkt zit niet in dat cijfer verwerkt.
Dat zou best kunnen. En dan is het nog maar de vraag of je wel kan spreken van "profiteren" als het vooral neerkomt op een loophole om maar niet van de fouten van het ongebreidelde neoliberalisme te leren.quote:Op maandag 24 november 2014 22:10 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik denk dat het eerder de EU is die profiteert van toegang tot London, in dat verband. Maar goed, dat 10 pence stuk op de eerste rang valt dus nogal mee. Ik zie de financiele en economische component niet zo prominent. Me dunkt dat het eerder een politieke afweging is.
Ze betalen idd altijd meer aan de EU dan krijgen. Al sinds ze erbij zijn. Echter dit is veelal laag en relatief echt helemaal niet zo veel voor de economie die ze hebben(+4 jaar geleden was dat echt helemaal bar weinig) + dat ze ook nog eens een flinke korting krijgen. Iedere keer als het stijgt willen ze uit de EU. Dus wel de lusten en niet de lasten of was je van de gedachte dat ze altijd meer bijdragen dan ze krijgen aan subsidies omdat het verder niks oplevert? Ze willen gewoon niet inboeten. Als het eventjes slechter gaat roepen ze 'zoek het maar uit'.quote:Op maandag 24 november 2014 22:06 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Maar betalen ze nou meer aan de EU dan ze krijgen of niet? In het kader van lusten en lasten?
quote:Euro zone inflation back at five-year low in November
(Reuters) - Annual inflation in the euro zone cooled to 0.3 percent in November as energy prices fell, suggesting deflation remains a real threat for the European Central Bank.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSKCN0JC0VW20141128
quote:ECB's Weidmann says drop in oil prices is like a 'mini stimulus' plan
maar voor de schuldenbergen is het niet goedquote:Op vrijdag 28 november 2014 13:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
De enige die deze positieve ontwikkeling op waarde weet te schatten is natuurlijk weer de man van de Bundesbank:
[..]
Niet alleen bedrijvenquote:Op maandag 24 november 2014 21:05 schreef crashbangboom het volgende:
Zonder UK in de EU loopt de EU een veel groter probleem: een substantiele erosie van belastinggeld. Binnenkort zit meer dan de helft van de mondiale hoofdkantoren in London vanwege belastingredenen.
De schuld van de één is het bezit van de ander. Lage inflatie/ hoge reële rente is per saldo gunstig voor huishoudens en ongunstig voor de staat, aangezien huishoudens per saldo crediteur zijn. Daarom zul je overheidsorganen altijd horen zeggen dat hoge inflatie/ lage reële rente goed is. Wij van WC-eend... Dat is natuurlijk geen verrassing. Wat me wel altijd verbaast is dat vervolgens iedereen dit gaat lopen na blaten. Baal jij er echt zo van dat je nu aanzienlijk minder voor je benzine betaalt?quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar voor de schuldenbergen is het niet goed
maar de werkgever blijft met duur personeel zitten , met inflatie kan ie de goede binnen halen terwijl de matig presterende / oudere steeds minder reel inkomen over houdtquote:Op vrijdag 28 november 2014 13:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
De schuld van de één is het bezit van de ander. Lage inflatie/ hoge reële rente is per saldo gunstig voor huishoudens en ongunstig voor de staat, aangezien huishoudens per saldo crediteur zijn. Daarom zul je overheidsorganen altijd horen zeggen dat hoge inflatie/ lage reële rente goed is. Wij van WC-eend... Dat is natuurlijk geen verrassing. Wat me wel altijd verbaast is dat vervolgens iedereen dit gaat lopen na blaten. Baal jij er echt zo van dat je nu aanzienlijk minder voor je benzine betaalt?
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar voor een werkgever (of investeerder die bijv een fabriek wil bouwen --> werk creëren) is stabiele lage inflatie natuurlijk wat je wilt. Als de kans bestaat dat je over een paar jaar veel hogere salarissen (en andere kosten) moet betalen waardoor de fabriek niet meer rendabel kan draaien dan ga je natuurlijk niet investeren want dat risico is te groot. Het huidige inflatie klimaat is wat dat betreft een droom voor investeerders in de echte economie.quote:Op vrijdag 28 november 2014 15:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar de werkgever blijft met duur personeel zitten , met inflatie kan ie de goede binnen halen terwijl de matig presterende / oudere steeds minder reel inkomen over houdt
voor een belegger is inflatie hogere aandelenkoersen en hogere vastgoedprijzen en lagere reële schuldenquote:Op vrijdag 28 november 2014 17:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar voor een werkgever (of investeerder die bijv een fabriek wil bouwen --> werk creëren) is stabiele lage inflatie natuurlijk wat je wilt. Als de kans bestaat dat je over een paar jaar veel hogere salarissen (en andere kosten) moet betalen waardoor de fabriek niet meer rendabel kan draaien dan ga je natuurlijk niet investeren want dat risico is te groot. Het huidige inflatie klimaat is wat dat betreft een droom voor investeerders in de echte economie.
Hoge inflatie betekent hogere kapitaalmarktrente en vaak krimpende winstmarges omdat bedrijven de hogere kosten niet direct kunnen doorberekenen. Hoge inflatie correleert daardoor meestal met lager P/E ratio's (zie bijvoorbeeld jaren '70/ begin '80), wat gezien de huidige bubble waarderingen waarschijnlijk een forse koersdaling zou betekenen. Vastgoedprijzen idem, want die hangen vooral af van kapitaalmarktrente.quote:Op vrijdag 28 november 2014 17:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor een belegger is inflatie hogere aandelenkoersen en hogere vastgoedprijzen en lagere reële schulden
quote:zo 30 nov 2014, 16:25
'Weer ¤10 mld voor Grieken'
Rob Savelberg
Berlijn - Tegen alle beweringen in heeft Griekenland toch weer miljarden euro's uit een nieuw, derde reddingspakket nodig. Maandenlang betoogde premier Samaras dat Athene haar eigen boontjes zou kunnen doppen. Naar verluidt krijgen de Hellenen ¤10 miljard van de eurolanden en het IMF.
In mei 2010 kreeg Athene al ¤73 miljard noodhulp van haar redders, twee jaar later volgden nog eens ¤172 miljard.
nee dat zal je nooit horen, gezichtsverlies voor iedereen, maar wij mogen er jaarlijks aan meebetalenquote:Op zondag 30 november 2014 22:26 schreef Digi2 het volgende:
De eurocrisis is dan ook nog lang niet ten einde ondanks alle mooie vehalen van bankiers en politici. Mocht Syriza de verkiezingen winnen en Tsipras gaat defaulten dan zal blijken hoeveel risico de ECB en de geldschietende eurolanden hebben genomen.
Voor een soort wachtgeldregeling helemaal niet zo extreemquote:Op dinsdag 2 december 2014 09:28 schreef homme7 het volgende:
En onze EU clown krijgt de jackpot mee
http://www.telegraaf.nl/b(...)ie_Van_Rompuy__.html
Voor iemand die bijzonder weinig heeft gepresteerd is het wel vrij veel.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor een soort wachtgeldregeling helemaal niet zo extreem
Heeft hij zo bijzonder weinig gepresteerd dan?quote:Op dinsdag 2 december 2014 13:53 schreef bascross het volgende:
[..]
Voor iemand die bijzonder weinig heeft gepresteerd is het wel vrij veel.
Hij is een politicus, dus dat lijkt mij een retorische vraag.quote:Op dinsdag 2 december 2014 14:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heeft hij zo bijzonder weinig gepresteerd dan?
Flauwigheid dus. Was al even bang dat je het daadwerkelijk kon onderbouwen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 14:46 schreef bascross het volgende:
[..]
Hij is een politicus, dus dat lijkt mij een retorische vraag.
Er valt weinig te onderbouwen als iemand niets heeft gepresteerd.quote:Op dinsdag 2 december 2014 15:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Flauwigheid dus. Was al even bang dat je het daadwerkelijk kon onderbouwen.
Ik ben pro EU maar dit deel ik, we hebben nu 3 nutteloze kapiteins op dat schip zitten.quote:Op dinsdag 2 december 2014 15:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Flauwigheid dus. Was al even bang dat je het daadwerkelijk kon onderbouwen.
die rompuy is door Barosso aangenomen omdat ie een geboren looser isquote:Op dinsdag 2 december 2014 16:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik ben pro EU maar dit deel ik, we hebben nu 3 nutteloze kapiteins op dat schip zitten.
Er is altijd een overtreffende trap, MM.quote:Op dinsdag 2 december 2014 17:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die rompuy is door Barosso aangenomen omdat ie een geboren looser is
quote:wo 03 dec 2014, 10:19
Diepere economische malaise in de eurozone
LONDEN (AFN) -
De economie van de eurozone is in november verder verslechterd. Dat blijkt uit cijfers die het Britse onderzoeksbureau Markit woensdag presenteerde.
De samengestelde inkoopmanagersindex, die de bedrijvigheid in zowel de dienstensector als de industrie weerspiegelt, daalde van 52,1 in oktober tot 51,1. Dat is het laagste niveau in 16 maanden en duidt bovendien op een economische groei van slechts 0,1 procent in het lopende kwartaal.
Door de tegenvallende ontwikkeling zijn de ogen vooral gericht op eventuele extra maatregelen van de Europese Centrale Bank (ECB). De ECB-top vergadert donderdag over zijn monetaire beleid. Met steunprogramma's die in de afgelopen maanden werden aangekondigd hoopte de centrale bank zowel de inflatie als de economische groei aan te jagen. Tot nu toe lijken die stappen niet aan te slaan.
stimuleren door het opkopen van leningen heeft geen enkel nutquote:Op woensdag 3 december 2014 14:02 schreef JimmyJames het volgende:
Wellicht kan hij de bulls een mooie kerst bezorgen. Ik gok zelf dat het weer grotendeels bij woorden zal blijven, want met daden krijgt hij problemen met de Duitsers.
Als Syriza aan de macht komt zal de euro-crisis weer in alle hevigheid losbarsten. De rentes van landen als Portugal, Spanje, Frankrijk, Italie zullen denk ik sterk stijgen. Geeft men aan Griekenland toe schulden af te stempelen dan opent men vermoedelijk de doos van Pandorra. Er zal niet veel anders opzitten dan Griekenland te laten defaulten en opnieuw de drachme te laten invoeren. Want anders zal Griekenland tot het einde der tijden blijven parasiteren op de overige eurolanden en een destabiliserende factor blijven. Maar ik denk niet dat de europarlementariers en politici deze wijsheid bezitten en de weg van de minste weerstand gaan kiezen. De eurocrisis zal dan "frozen" zijn en we zullen dan decennia lang japanse toestanden kennen mijnsinziens.quote:'Grieken jagen beleggers schrik aan'
Het vooruitzicht van nieuwe verkiezingen in Griekenland en de mogelijke overwinning van de radicale partij Syriza zorgen voor onrust in de financiële wereld. Dat stelt de Britse zakenkrant Financial Times.
Afgevaardigden van Syriza waren onlangs in Londen om hun economische plannen toe te lichten aan de financiële wereld. Volgens een medewerker van Bank of America bleek daaruit dat de partij wil stoppen met het privatiseren van staatsbedrijven en de onderhandelingen met de eurolanden en het IMF over de Griekse schuldenlast wil heropenen. Verder zou de partij het minimumloon en het staatspensioen weer willen verhogen tot de niveaus van voor de crisis.
Bank of America vatte de bijeenkomst samen onder de kop 'Griekse Tragedie'. In een uitgelekte e-mail ging een analist van Capital Group verder. Hij omschreef de plannen als ,,totale chaos'' en ,,erger dan communisme''. ,,Iedereen die bij de vergadering was, wil alles in Griekenland verkopen'', concludeerde hij.
Internationaal begrip
De huidige regeringscoalitie heeft in februari de steun van 25 oppositieleden nodig bij de benoeming van de nieuwe president van Griekenland. Lukt dat niet, dan volgen er in maart nieuwe verkiezingen. Volgens de huidige opiniepeilingen zouden die worden gewonnen door Syriza.
De economisch specialist van Syriza, George Stathakis, zei over zijn bezoek aan Londen dat er nu internationaal begrip is voor de noodzaak om de Griekse schuldenlast houdbaar te maken. Op die manier moet de Griekse economie volgens hem kunnen herstellen, zonder de ,,sociale cohesie'' in het land te verliezen.
Dit zal de reden zijnquote:Op zondag 7 december 2014 19:08 schreef SeLang het volgende:
Griekse staatsleningen zijn daarom ook alweer een tijdje onrustig. van 5,5% een spike naar bijna 9% is niet kinderachtig. Er wordt langzaamaan weer default risico ingeprijsd.
[ afbeelding ]
Als die communisten aan de macht komen is het wel terecht.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:29 schreef Speculant. het volgende:
Ze winden er geen doekjes om in griekenland. -13%Terecht die paniekstemming?
Vooruit, ik hap. Hoe gaan ze dat dan doen?quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:52 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Het wordt tijd dat Syriza aan de macht komt in Griekenland. Kan er weer orde op zaken gesteld worden!!
Salarissen omhoog, drachme invoeren en de munt devalueren.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vooruit, ik hap. Hoe gaan ze dat dan doen?
Dan maken ze er enkel een grotere bende van, dat helpt niet echt.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Salarissen omhoog, drachme invoeren en de munt devalueren.
Kunnen ze samenwerken met andere partijen en hebben ze daadwerkelijk capabele personen in hun partij? Of is het een soort PVV die zo nu en dan bovenin de peiling staat maar qua partij uit gebakken lucht bestaat?quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Salarissen omhoog, drachme invoeren en de munt devalueren.
dat is de zaak van de grieken hequote:Op dinsdag 9 december 2014 18:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan maken ze er enkel een grotere bende van, dat helpt niet echt.
Gabrunal wil de lonen verhogen. Je stelling gaat dus weer niet op.quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is de zaak van de grieken he
best kans dat het prima gaat met een drachme die gelijk is aan de euro en langzaam wegzakt zodat ambtenaren een forse loonsverlaging krijgen in euro's gemeten
Na vier jaar kunnen ze dan gezonder weer aansluiten of niet, prefrerent handelspartner dat werkt voor Turkije ook heel prima
als je 40% deprecieert kun je best de lonen met 10% verhogen , dan gaan de ambtenarenlonen in euro's gemeten toch met 30% omlaagquote:Op dinsdag 9 december 2014 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gabrunal wil de lonen verhogen. Je stelling gaat dus weer niet op.
Dat denk ik niet, want Griekenland wordt dan een spotgoedkope bestemming voor Europeanen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:36 schreef Digi2 het volgende:
Als Griekenland default zit de eurozone met grote schade en zullen de betrekkingen met Griekenland vijandig zijn. Dit betekent dat Griekenland andere handelspartners zal moeten zoeken zoals Rusland bijvoorbeeld. Ook het toerisme zal er flink onder lijden want met name duitse toeristen zullen dan wel even heel anders naar Griekenland gaan kijken.
Lonen verhogen in Drachmes, maar als je de munt direct met 80% in waarde laat zakken valt dit niiet op en is iedereen uiteindelijk tevreden. Alleen buitenlandse producten zullen duurder worden. De Grieken kunnen vervolgens aansluiten bij het Euraziatische handelsunie. Het toerisme zal weer gaan floreren, want Griekenland wordt een zeer aantrekkelijke bestemming. Laat de Toeristen dan wel met Euros betalen natuurlijk. (zoals in Cuba)quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gabrunal wil de lonen verhogen. Je stelling gaat dus weer niet op.
toeristen kijken alleen wat voor weer het is en of je lekker kunt eten daarquote:Op dinsdag 9 december 2014 22:36 schreef Digi2 het volgende:
. Ook het toerisme zal er flink onder lijden want met name duitse toeristen zullen dan wel even heel anders naar Griekenland gaan kijken.
als Griekenland terug naar de Drachme gaat dan en de munt met 80% deprecieert dan gaan de ambtenarenlonen met 80% omlaag in euro's gemeten de lonen in de zeer gedkoop geworden toerisme industrie zijn aan vraag en aanbod gekopeld en kunnen dan omhoog in drachmesquote:Op woensdag 10 december 2014 12:06 schreef 99.999 het volgende:
Nou homme en gabrunal. Omhoog of omlaag met die lonen?
Briljant effect van de aankopen van obligaties is dat de rente omlaag gaat en men überhaupt geen obligaties meer aan gaat bieden omdat er te weinig op te verdienen valt. Zoals altijd blijkt dat men enkele echte poging doet om de problemen op te lossen. De vraag is of dit elders een bubbel gaat veroorzaken omdat men toch rendement wil halen.quote:Op vrijdag 5 december 2014 15:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
stimuleren door het opkopen van leningen heeft geen enkel nut
banken gaan echt niet meer uitlenen, dat mogen ze niet
iedereen in de EU 100 euro geven dat wel
In 5 jaar tijd ~10% in koopkracht achteruit tov Portugezen en Fransen, dat vind jij meevallen?quote:Op vrijdag 12 december 2014 15:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Valt allemaal goed mee dus. Al meer duidelijkheid over 2014?
Dat is geen koopkracht maar uitgaven. Portugezen en Fransen zijn meer gaan uitgeven, of ze daar ivm Nederlanders meer producten hebben kunnen kopen kan je niet zien.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
In 5 jaar tijd ~10% in koopkracht achteruit tov Portugezen en Fransen, dat vind jij meevallen?
We hebben vermoedelijk nog altijd aanmerkelijk meer te makken dan hen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
In 5 jaar tijd ~10% in koopkracht achteruit tov Portugezen en Fransen, dat vind jij meevallen?
Waren dat niet landen die systematisch boven hun stand leefden?quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:20 schreef Perrin het volgende:
We staan er iig leuk bij, zo bungelend onderaan samen met Griekenland en Cyprus nota bene
Nee, Nederlanders moeten meer geld in de portemonnee krijgen. De staat doet te veel (en steeds meer) en de burger kan te weinig (en steeds minder) zelf uitgeven.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We hebben vermoedelijk nog altijd aanmerkelijk meer te makken dan hen.
We hebben weinig reden tot klagen.
Dat zal dan wel. Ik merk persoonlijk vooral het tegenovergesteldequote:Op vrijdag 12 december 2014 19:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, Nederlanders moeten meer geld in de portemonnee krijgen. De staat doet te veel (en steeds meer) en de burger kan te weinig (en steeds minder) zelf uitgeven.
Maar het grafiekje plaatst de zure zeikstemming in Nederland wel in perspectief.
gelukkig zijn er meer mensen op de wereld.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal dan wel. Ik merk persoonlijk vooral het tegenovergestelde
Laten we de crisis weglachen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 08:37 schreef 99.999 het volgende:
Of je zure praat klopt gewoon niet. Positief in het leven staan scheelt al de helft.
Jouw persoonlijke situatie is niet boeiend.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal dan wel. Ik merk persoonlijk vooral het tegenovergestelde
Correct. Evenmin als de persoonlijke ellende van perrin. En ondanks prachtige dramatische grafiekjes gaat het met de meeste mensen in Nederland en ook Europa stiekem best heel erg goed.quote:Op zaterdag 13 december 2014 09:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Jouw persoonlijke situatie is niet boeiend.
Dan snap ik je zure gezeur al helemaal nietquote:Op zaterdag 13 december 2014 09:25 schreef Perrin het volgende:
In tegenstelling tot je aanname, heb ik niks te klagen wat betreft mijn persoonlijke situatie. Maar ik kijk iets verder dan dat.
34%quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je 40% deprecieert kun je best de lonen met 10% verhogen , dan gaan de ambtenarenlonen in euro's gemeten toch met 30% omlaag
Ho ho, die grafiek gaat niet over koopkracht maar enkel over consumentenuitgaven. Daarin ietsje dalen is niet eens zo negatief, daar Nederlanders in onze schuldbubble boven onze stand leefden en dat gecorrigeerd moest worden. Bovendien zegt het ook vooral wat over dat Nederlanders ietsje angstiger en mopperiger zijn aangelegd: in zo'n crisis gedragen wij ons direct erg behoudend en geven we uit angst voor de toekomst minder uit dan we kunnen en dan een meer optimistisch volk in exact dezelfde situatie wel zou doen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
En zouden in zo'n grafiek uitgaven als extra aflossingen op hypotheken ook zijn meegenomen?quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:14 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ho ho, die grafiek gaat niet over koopkracht maar enkel over consumentenuitgaven. Daarin ietsje dalen is niet eens zo negatief, daar Nederlanders in onze schuldbubble boven onze stand leefden en dat gecorrigeerd moest worden. Bovendien zegt het ook vooral wat over dat Nederlanders ietsje angstiger en mopperiger zijn aangelegd: in zo'n crisis gedragen wij ons direct erg behoudend.
Het absolute niveau boeit volgens mij niet zo veel. Het gaat om de afgeleide. Grieken waren (zijn?) de ongelukkigste mensen ter wereld. De -30% oid. opgetelde economische krimp is blijkbaar gevoelsmatig erger dan in een armoedig hongerbuikjesland te wonen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 09:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct. Evenmin als de persoonlijke ellende van perrin. En ondanks prachtige dramatische grafiekjes gaat het met de meeste mensen in Nederland en ook Europa stiekem best heel erg goed.
Kunnen we wel negatief gaan doen om het negatief doen maar dat zit niet echt in mijn karakter.
Uitstekende toevoeging die ik nog over het hoofd zag. De aankoop van een (tweedehands, want in het geval van een nieuw huis is het geen consumptie maar een investering) is de consumptie en de financiering daarvoor heeft met die statistieken in directe zin niets te maken. Is ook best logisch: als jij met een lening een auto koopt, wordt voor de consumptiestatistieken ook enkel de aankoop van de auto meegenomen en de rentebetalingen aan je bank niet.quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En zouden in zo'n grafiek uitgaven als extra aflossingen op hypotheken ook zijn meegenomen?
Want dat heeft men ook vrolijk gedaan in die periode.
Is die massa in bijvoorbeeld Nederland dan echt zo negatief over hun welvaart en toekomstperspectief? Volgens mij valt dat best wat mee.quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Het absolute niveau boeit volgens mij niet zo veel. Het gaat om de afgeleide. Grieken waren (zijn?) de ongelukkigste mensen ter wereld. De -30% oid. opgetelde economische krimp is blijkbaar gevoelsmatig erger dan in een armoedig hongerbuikjesland te wonen.
En je kan dat als persoon natuurlijk wel relativeren, maar de menselijke psyche van de massa kan dat blijkbaar gewoon niet.
Wat mij betreft ook een hele logische en verstandige reactie op een crisis. Eerst in eigen huishouden orde op zaken brengen. Proberen schulden weg te werken en een buffertje op te bouwen. Dat dit gebeurde viel mij in elk geval heel erg op.quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:28 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Uitstekende toevoeging die ik nog over het hoofd zag. De aankoop van een (tweedehands, want in het geval van een nieuw huis is het geen consumptie maar een investering) is de consumptie en de financiering daarvoor heeft met die statistieken in directe zin niets te maken. Is ook best logisch: als jij met een lening een auto koopt, wordt voor de consumptiestatistieken ook enkel de aankoop van de auto meegenomen en de rentebetalingen aan je bank niet.
Er is een direct negatief causaal verband tussen het afbetalen van schuld (hypotheek) en de mate waarin je consumeert. De schuldaflossingen zijn sinds 2008 (gelukkig) toegenomen in Nederland, waardoor we wat moesten consuminderen.
Ik weerspreek heus niet dat onze koopkracht niet gestegen is sinds 2008, maar wel dat die grafiek iets negatiefs laat zien. Als je er al iets uit op kan maken is het dat Nederland voorop loopt in het aanpassen aan de nieuwe post-2008 tijd met minder household debt.
Ik waardeer je ziekelijke optimisme, maar je moet niet ontkennen dat Europa nog steeds gebukt gaat onder economische rampspoed. Dat wordt namelijk lastig.quote:Op zaterdag 13 december 2014 09:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke crisis? De economie in Nederland en de meeste Eurolanden groeit weer.
Er is een verschil tussen blijheid en "Ik mag niet klagen".quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is die massa in bijvoorbeeld Nederland dan echt zo negatief over hun welvaart en toekomstperspectief? Volgens mij valt dat best wat mee.
Dat is natuurlijk onzin. Stel je voor dat je over pakweg 10 jaar met pensioen moet, hoe moet je dan in vredesnaam nog rondkomen. Met 70% van je laatstverdiende salaris (zoals het pensioen+aow was) was dat al lastig, nu met het middelloonsysteem, valt bijna iedereen al in de armoede. Met middelloon zit je maar aan 30-50% van je laatst verdiende inkomen al sje 65 bent, je mag dan blij zijn dat je je huur/hypotheek en eten kan betalen. Verder ontslaan bedrijven vaak oudere werknemers( 50+) omdat die te duur worden, waardoor je vaak vanaf die leeftijd in de uitkering zit.quote:Op maandag 15 december 2014 07:22 schreef Perrin het volgende:
Advies IMF: ontlast de jongeren, desnoods ten koste van de ouderen
In welke eeuw ıs dit geschreven?quote:Op maandag 15 december 2014 11:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Stel je voor dat je over pakweg 10 jaar met pensioen moet, hoe moet je dan in vredesnaam nog rondkomen. Met 70% van je laatstverdiende salaris (zoals het pensioen+aow was) was dat al lastig, nu met het middelloonsysteem, valt bijna iedereen al in de armoede. Met middelloon zit je maar aan 30-50% van je laatst verdiende inkomen al sje 65 bent, je mag dan blij zijn dat je je huur/hypotheek en eten kan betalen. Verder ontslaan bedrijven vaak oudere werknemers( 50+) omdat die te duur worden, waardoor je vaak vanaf die leeftijd in de uitkering zit.
De enige oplossing voor alle problemen is het basisloon voor iedereen en het herinvoeren van het pre-pensien bij 55. Boven de 45 zitten werkgevers niet meer op je te wachten, dan lijkt 55 een goede grens om een standaard vut in te voeren. Komt nog bij dat je bij 67 (wat nu de beoogde pensioenleeftijd is) bijna aan het eind van je leven zit. Hoezo van je pensioen genieten. De meeste mensen zijn met 70 dood.
Er moet iemand komen die de geldkraan dichtdraait en weer orde op zaken stelt. Bij voorkeur een Duitser.quote:Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef bascross het volgende:
Is Draghi daadwerkelijk zo goed, of is hij vooral goed omdat hij veel tegengas krijgt van de Noordelijke landen?
Frankrijk en Italie hebben al een president van de ECB geleverd. het is dus niet zo'n vreemde gedachte dat nu de beurt aan duitser is. Of dat gaat gebeuren is een 2e. Mogelijk zullen de zuid-europese landen dat blokkeren omdat nu zelfs junkbonds voor cash geruild kunnen worden bij de ECB. Dat zal snel over zijn als het aan Duitsland ligt.quote:Op maandag 15 december 2014 14:55 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Er moet iemand komen die de geldkraan dichtdraait en weer orde op zaken stelt. Bij voorkeur een Duitser.
En wat zegt dat?quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:20 schreef Perrin het volgende:
We staan er iig leuk bij, zo bungelend onderaan samen met Griekenland en Cyprus nota bene
Draghi is de enige met een bazooka die werkt. Ik vind het knap hoe hij in 2012 de eurocrisis "oploste" in de perceptie van de markten met alleen woorden. Zijn "whatever it takes" is in de praktijk waarschijnlijk niet mogelijk en tot op de dag van vandaag is er nieteens een legaal framework voor, maar hij speelde de bal geniaal terug naar de regeringen van de probleemlanden en het werkte.quote:Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef bascross het volgende:
Is Draghi daadwerkelijk zo goed, of is hij vooral goed omdat hij veel tegengas krijgt van de Noordelijke landen?
Een Duitser zou logisch zijn maar iemand als Jens Weidman wijkt zoveel af van de rest dat hij nooit alle neuzen één kant op krijgt. Je moet voor zo'n rol toch iemand hebben die een beetje in het midden zit. Consensus bouwen e.d.quote:Op maandag 15 december 2014 15:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Frankrijk en Italie hebben al een president van de ECB geleverd. het is dus niet zo'n vreemde gedachte dat nu de beurt aan duitser is. Of dat gaat gebeuren is een 2e. Mogelijk zullen de zuid-europese landen dat blokkeren omdat nu zelfs junkbonds voor cash geruild kunnen worden bij de ECB. Dat zal snel over zijn als het aan Duitsland ligt.
Ten aanzien van de eerste alinea: illegaal vanuit Europees perspectief, of vanuit Duits wettelijk perspectief?quote:Op maandag 15 december 2014 18:34 schreef piepeloi55 het volgende:
De Duitsers weten ook dat instemmen met het monetariseren van sovereign bonds een glijdende schaal is. Eenmaal toegegeven, zal deze tool vaker gebruikt worden als de 'nood' aan de man is. Buiten het feit dat er geen legaal framework is.
Zonder QE gaan ze de balance sheet niet verhogen tot de gewenste targets, een nieuwe LTRO of iets dat daarop lijkt zal niet zoveel zoden aan de dijk zetten als voorheen. Banken betalen nu immers een negatieve yield op reserves. Mede ook de reden dat de balance sheet momenteel krimpt, omdat er meer aan LTRO word terugbetaald dan er aan assets worden opgekocht.
De ABS en covered bonds markt schijnt te klein te zijn, mits je een ernstig verstoorde marktwerking wilt voorkomen. Zelf neig ik daarom dat de ECB buiten ABS en covered bonds ook naar andere assets gaat kijken, zoals corporate debt. Koffiedik kijken natuurlijk, maar niet geheel onlogisch als tussenoplossing als staatsoblies inderdaad een stap te ver/illegaal is.
Maar waarom is het opkopen van staatsobligaties dan in tegenspraak met het ECB mandaat, want daar schijnt toch inmiddels een meerderheid voor te zijn - en dat schijnt voldoende te zijn?quote:Op maandag 15 december 2014 18:46 schreef piepeloi55 het volgende:
Duits wettelijk lijkt me zowiezo, vooral als je ervan uitgaat dat QE van sovereign bonds niet bijdraagt tot het behalen van het mandaat. Vanuit het (zuid) Europees perspectief en een andere economische leer is het maar hoe je het interpreteert, daar verschillen de meningen over. Hoe dat exact juridisch uitpakt weet je pas jaren later en dan is de uitspraak al gekleurd waarschijnlijk.
Hoe dan ook, ik denk dat men tot een tussenoplossing gaat komen, waarbij de kans bestaat dat er helemaal geen overheidsobligatie (of zoals Selang aangeeft, beperkt) word opgekocht en de balance sheet toch de gewenste targets bereikt. Waarschijnlijk ook de reden waarom het ''zolang'' duurt en zoveel onzekerheid heerst.
Of het tegen het mandaat is hangt er vanaf op welke economische literatuur/theorieën je je baseert lijkt me, vandaar dat ik zeg ''Vanuit het (zuid) Europees perspectief en een andere economische leer is het maar hoe je het interpreteert'' . Multi-interpetable dus imo en dan gaat het uiteindelijk erom wat de meerderheid wil en/of Duitsland instemt. Een eventueel juridisch oordeel later is gekleurd en te laat.quote:Op maandag 15 december 2014 19:09 schreef crashbangboom het volgende:
Maar waarom is het opkopen van staatsobligaties dan in tegenspraak met het ECB mandaat, want daar schijnt toch inmiddels een meerderheid voor te zijn - en dat schijnt voldoende te zijn?
Multi interpretabel houdt imho in dat het kan, en dus legitiem is.quote:Op maandag 15 december 2014 19:17 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Of het tegen het mandaat is hangt er vanaf op welke economische literatuur/theorieën je je baseert lijkt me, vandaar dat ik zeg ''Vanuit het (zuid) Europees perspectief en een andere economische leer is het maar hoe je het interpreteert'' . Multi-interpetable dus imo en dan gaat het uiteindelijk erom wat de meerderheid wil en/of Duitsland instemt. Een eventueel juridisch oordeel later is gekleurd en te laat.
Een meerderheid boeit trouwens niet lijkt me gezien de Q&A van de afgelopen persco. Draghi zijn antwoord op die vraag sprak boekdelen. Het gaat erom of Duitsland en co. ermee instemt.
Ik wist 't zelf niet, dus gooide ik 't in de groepquote:Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef nikao het volgende:
[..]
En wat zegt dat?
Sparen we meer, lossen we meer af of hebben we simpelweg minder te besteden?
Waarschijnlijk alle drie maar de grafiek zal met name gebruikt worden om punt 3 te ondersteunen
Het zal als effect hebben dat dingen als brood van de bakker, de kapper en uit eten gaan behoorlijk duurder zullen worden. Dat moet toch wat met de inflatie doen?quote:Op maandag 15 december 2014 19:50 schreef piepeloi55 het volgende:
Een minimumloon van ¤8,50 gaat denk ik geen grote gevolgen hebben op de inflatie. Ik neem aan dat de overgrote meerderheid van de werkzame bevolking nu meer verdiend dan ¤8,50 per uur. Het deel dat erop vooruit gaat zal grotendeels gecompenseerd worden door minder winst en/of functies die op termijn verdwijnen door het niet meer rendabel zijn.
Lijkt me ook geen significante impact te hebben op het concurrentie-evenwicht met Zuid-Europa, wellicht iets in (zeer) laag geschoolde taken die kunnen worden geoutsourced. Maar ook dat gebeurd al zou je verwachten.
Het is een vage grens. Onder normale omstandigheden kun je je voorstellen dat in het kader van monetair beleid de centrale bank besluit om tijdelijk de balancesheet wat te vergroten om meer liquiditeit te genereren. Voor de crisis was de balancesheet ongeveer ¤1T, dus als je dat bijvoorbeeld tijdelijk zou vergroten met ¤200 miljard en binnen een jaar of twee weer afbouwt dan zou niemand daar en probleem mee hebben.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef crashbangboom het volgende:
Is dan niet de conclusie dat QE wel kan binnen het Europese wettelijke kader, maar wellicht niet binnen Germaanse wettelijke locale kader?
Het is een klassiek element in het Europese recht, dat het Europese Hof van Justitie en het Duitse Bundesverfassungsgericht allebei beweren boven de ander te staan. Tot nu toe heeft de politiek het echter nog nooit echt op een confrontatie aan laten komen.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef crashbangboom het volgende:
Is dan niet de conclusie dat QE wel kan binnen het Europese wettelijke kader, maar wellicht niet binnen Germaanse wettelijke locale kader?
Dat lijkt me dus primair het issue.quote:Op maandag 15 december 2014 20:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is een klassiek element in het Europese recht, dat het Europese Hof van Justitie en het Duitse Bundesverfassungsgericht allebei beweren boven de ander te staan. Tot nu toe heeft de politiek het echter nog nooit echt op een confrontatie aan laten komen.
Maar hoe het ook zij, in de praktijk wil je als ECB die confrontatie natuurlijk niet aangaan. Want als de Duitsers op ramkoers gaan met de ECB dan is dat oneindig veel schadelijker voor het vertrouwen dan het mogelijke voordeel dat QE zou kunnen brengen. Iedereen weet namelijk best wel dat de Duitsers de backstop zijn van het hele euro project en zonder de Duitsers in het over en uit.quote:Op maandag 15 december 2014 20:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus primair het issue.
Nationaal recht vs. Europees recht.
Dat lijkt me veel verstrekkender, kan nationaal recht (de facto) een grens stellen aan Europees recht.
Dat ben ik wel met je eens, hoor.quote:Op maandag 15 december 2014 20:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar hoe het ook zij, in de praktijk wil je als ECB die confrontatie natuurlijk niet aangaan. Want als de Duitsers op ramkoers gaan met de ECB dan is dat oneindig veel schadelijker voor het vertrouwen dan het mogelijke voordeel dat QE zou kunnen brengen. Iedereen weet namelijk best wel dat de Duitsers de backstop zijn van het hele euro project en zonder de Duitsers in het over en uit.
De Duitsers willen natuurlijk ook geen confrontatie, dus er komt straks één of andere diplomatieke oplossing uit. Ik verwacht een uitstel of traineren. Dus bijv een kleine symbolische QE en de belofte op een vervolg op basis van data, die dan weer kan worden uitgesteld. Een nieuwe bazooka als het ware, totdat het "probleem" vanzelf weggaat.
In de praktijk verdienen dat soort laaggeschoolde beroepen toch al ¤8,50 of meer, als ik me baseer op de loonindicatie sites.quote:Op maandag 15 december 2014 20:18 schreef Igen het volgende:
Het zal als effect hebben dat dingen als brood van de bakker, de kapper en uit eten gaan behoorlijk duurder zullen worden. Dat moet toch wat met de inflatie doen?
En qua concurrentie wordt in Duitsland zelf nogal eens gezegd dat de hernieuwde kracht van Duitsland sinds 2005 voor een flink deel uit het ontstaan van een lagelonensector komt. We zullen nu zien of dat klopt(e) of niet.
Dat laatste is wel een goed compromis idee: laat de afzonderlijke centrale banken hun eigen staatsschuld opkopen.quote:Bundesbank sceptical of quantitative easing even if inflation falls below zero
(Reuters) - Weaker oil prices could lead prices to contract over the next months in the euro zone's largest economy, but that would not justify broad-based sovereign bond purchases by the European Central Bank, the chief of Germany's Bundesbank said.
The ECB is watching carefully how a recent drop in oil prices will affect euro zone inflation, now at 0.3 percent and far below its target of just below 2 percent, and standing ready to do more to keep the region from slipping into deflation.
Oil fell to just above $59 a barrel for the first time since May 2009 on Tuesday.
Having largely exhausted its policy toolkit with the key interest rate at a record lows of 0.05 percent, broad-based purchases of sovereign bonds - also known as quantitative easing (QE) - are seen as the ECB's last resort to revive the economy.
But some ECB policymakers have reservations. Bundesbank head Jens Weidmann is the most vocal opponent of such a step in the 24-member Governing Council, concerned the central bank could end up bankrolling troubled euro zone governments and lose sight of its mandate to keep prices stable.
"Against the background of the rather moderate and uncertain impact as well as the risks and side effects and the not clearly given necessity at the current point in time, I am currently sceptical of a broad-based QE programme," Weidmann told members of a Frankfurt-based journalists' club late on Monday.
The Bundesbank earlier this month lowered its inflation and growth projections for the coming years, but the adjustments did not reflect the most recent drop in oil prices, which meant the inflation forecasts could still be missed, Weidmann said.
"The inflation rate could even fall below zero in the next months," Weidmann said, stressing that an inflation rate that stayed below zero for several months would not necessarily mean deflation - a self-sustaining downward spiral of contracting prices and low or no economic growth and falling wages.
"This risk remains small," he said. Even though long-term inflation expectations had fallen over the course of the year, "I would not speak of an un-anchoring despite the decline".
The ECB has stepped up preparations for possible further stimulus. Weidmann said models had shown that QE may be able to lift euro zone inflation, "but marvellous things are not to be expected".
"Substantial volumes would be needed to achieve a moderate and moreover uncertain impact," Weidmann said. QE could lead to a mutualisation of risks among tax payers of euro zone member states, "unless the purchases would be limited to countries with the highest credit-worthiness or each
central bank bought bonds of its own government at their own risk".
http://uk.reuters.com/art(...)dUKKBN0JU17L20141216
Normaal gesproken heeft degene die betaald het voor het zeggen. In deze is dat dus Duitsland en de noordelijke eurolanden.quote:Op maandag 15 december 2014 20:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is een klassiek element in het Europese recht, dat het Europese Hof van Justitie en het Duitse Bundesverfassungsgericht allebei beweren boven de ander te staan. Tot nu toe heeft de politiek het echter nog nooit echt op een confrontatie aan laten komen.
Nu ook negatieve rente in Zwitserlandquote:Swiss National Bank Starts Negative Interest Rate of 0.25% to Stave Off Inflows
The Swiss National Bank (SNBN) introduced a negative deposit rate to stave off inflows from investors seeking a “safe” place to park their funds.
http://www.bloomberg.com/(...)ave-off-inflows.html
quote:Duitsland verliest permanent stemrecht bij ECB
Litouwen wil in 2015 graag toetreden tot het eurogebied. Het is natuurlijk maar de vraag of ze voor die tijd aan de criteria voldoen, maar mocht het land het lukken dan heeft dat consequenties voor de stemverhoudingen in de ECB-raad. Niet zozeer omdat er een stem bijkomt, want dat is niet zo, maar wel omdat er vanaf die tijd een rotatiesysteem in werking gaat treden. En in dat rotatiesysteem verliest elk land, en dus ook Duitsland, eens in de zoveel maanden het stemrecht. De Bundesbank legt op haar website uit hoe het werkt. Op dit moment hebben alle 18 landen plus de zeskoppige ECB-directie stemrecht. Dat zijn dus 24 stemmen. Op het moment dat er 19 landen worden er twee groepen met stemrechten gecreëerd, naast de directie die onveranderd zes stemmen houden. Er komt een groep van de vijf grootste economieën (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland), die vier stemmen krijgen en een groep met de overige dertien landen, met 11 stemmen. Tot en met 21 deelnemende landen blijven er 6+4+11=21 stemmen te verdelen. Mochten er nog meer landen willen toetreden dan 21 dan worden er drie groepen geformeerd naast de ECB-directie. De groep met de vijf grootste economieën blijft vier stemmen houden, daarnaast wordt er een groep van middelgrote landen geformeerd, bestaande uit de helft van het aantal deelnemende landen met 8 stemmen en er komt een kleintjesgroep met drie stemmen. En in al die groepen roteren de stemrechten dan per maand. Dat wil overigens niet zeggen dat de landen zonder stemrecht niets meer te zeggen hebben. Ze zijn gewoon aanwezig bij de vergaderingen en mogen ook gewoon blijven meepraten. Alleen niet stemmen
Ik ben wel benieuwd hoe de PIGS yields reageren als de risico's gewoon voor de nationale centrale banken zijn. Het lijkt me namelijk dat dat juist de kans op default vergroot. Immers, preventief geld opzij moeten zetten betekent nog meer druk op de betreffende regeringen (die dan minder kunnen uitgeven) en dus een grotere kans dat ze (opnieuw) defaulten op hun schuld. Als ik belegger in die troep was zou ik dus een hogere yield willen hebben ter compensatie.quote:ECB considers making weaker euro zone states bear more quantitative easing risk - sources
(Reuters) - European Central Bank officials are considering ways to ensure weak countries that stand to gain most from a fresh round of money printing bear more of the risk and cost.
Officials, who spoke on condition of anonymity, have told Reuters that the ECB could require central banks in countries such as Greece or Portugal to set aside extra money or provisions to cover potential losses from any bond-buying, reflecting the riskiness of their bonds.
If Greece's central bank also had to set aside more to cover the risks of its bonds, that could curb the dividend it pays the Athens government or possibly even require an injection of capital.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSKBN0JX0WG20141219
In hoeverre hebben NCB's nog een eigen, zelfstandige balans? De balans van de ECB bestaat uit de geconsolideerde posten van de diverse NCB's, wat (aan mij) suggereert dat die rommel dan in feite toch weer op de ECB balans staat. Anders gezegd, als het misgaat, worden verliezen dan per NCB door de eigen belastingbetalers gedragen of worden de verliezen uitgesmeerd over de hele eurozone?quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:54 schreef SeLang het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de PIGS yields reageren als de risico's gewoon voor de nationale centrale banken zijn.
De verliezen van de NCB gaan naar de belastingbetalers van dat land. Dus als je de Griekse centrale bank alleen Griekse obligaties laat kopen en de Duitse alleen Duitse obligaties dan leg je de Griekse risico's in de eerste instantie alleen bij de Grieken en niet bij de Duitsers.quote:Op zaterdag 20 december 2014 00:00 schreef dvr het volgende:
[..]
In hoeverre hebben NCB's nog een eigen, zelfstandige balans? De balans van de ECB bestaat uit de geconsolideerde posten van de diverse NCB's, wat (aan mij) suggereert dat die rommel dan in feite toch weer op de ECB balans staat. Anders gezegd, als het misgaat, worden verliezen dan per NCB door de eigen belastingbetalers gedragen of worden de verliezen uitgesmeerd over de hele eurozone?
Mooi. Ik heb hier in het verleden weleens geopperd dat je commerciële banken zou moeten kunnen dwingen om een aanzienlijk deel van hun vermogen aan te houden in de vorm van staatobligaties van hun eigen land, om de rentediscipline terug te brengen in euroland (en om bovendien een evt. uittreding uit de euro makkelijker te maken). Met NCB's zou dat misschien nog wel beter werken.quote:Op zaterdag 20 december 2014 09:12 schreef SeLang het volgende:
De verliezen van de NCB gaan naar de belastingbetalers van dat land. Dus als je de Griekse centrale bank alleen Griekse obligaties laat kopen en de Duitse alleen Duitse obligaties dan leg je de Griekse risico's in de eerste instantie alleen bij de Grieken en niet bij de Duitsers.
Ik weet niet in hoeverre dat meteen zou spelen, want voor centrale banken is een negatief eigen vermogen niet perse een probleem. Toen ECB-directielid Jörg Asmussen in 2013 bij het Duitse constitutionele hof moest getuigen, zei hij dat ze een verlies simpelweg als "losses carried forward" zouden boeken, en daar dan op af zouden schrijven met toekomstige seignorage-winsten.quote:Ik schrijf "in de eerste instantie" omdat een failliet Griekenland natuurlijk moeilijk haar eigen centrale bank kan herkapitaliseren na een default, dus als je ze binnen de eurozone wilt houden dan hebben ze uiteindelijk toch weer hulp nodig van buitenaf.
Ja, het blijft natuurlijk gekte. Tenzij ze geld aan Jan met de Pet gaan uitdelen, maar die gedachte is bankiers en politici helaas wezensvreemd. Jan met de Pet moet juist betálen, daar is hij voor!quote:De vraag is alleen hoe effectief die QE dan is en of het niet zelfs averechts gaat werken.
Dat is op zich waar, maar het heeft wel wat complicaties.quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:04 schreef dvr het volgende:
[..]
Mooi. Ik heb hier in het verleden weleens geopperd dat je commerciële banken zou moeten kunnen dwingen om een aanzienlijk deel van hun vermogen aan te houden in de vorm van staatobligaties van hun eigen land, om de rentediscipline terug te brengen in euroland (en om bovendien een evt. uittreding uit de euro makkelijker te maken). Met NCB's zou dat misschien nog wel beter werken.
[..]
Ik weet niet in hoeverre dat meteen zou spelen, want voor centrale banken is een negatief eigen vermogen niet perse een probleem. Toen ECB-directielid Jörg Asmussen in 2013 bij het Duitse constitutionele hof moest getuigen, zei hij dat ze een verlies simpelweg als "losses carried forward" zouden boeken, en daar dan op af zouden schrijven met toekomstige seignorage-winsten.
Het is nieteens haasje over want de VS en VK staan ook nog steeds vol op het gaspedaal. Het (theoretische) stimulus effect van een centrale bank balancesheet is een stock verhaal, geen flow verhaal. Dus zolang de balancesheet niet wordt afgebouwd blijft de stimulus gewoon op een alltime high. Neemt niet weg dat de financiële pers vooral naar de flows kijkt dus voor het "feel-good" effect en bubble cheerleading zijn die flows misschien wel belangrijk.quote:Ja, het blijft natuurlijk gekte. Tenzij ze geld aan Jan met de Pet gaan uitdelen, maar die gedachte is bankiers en politici helaas wezensvreemd. Jan met de Pet moet juist betálen, daar is hij voor!![]()
Twee jaar geleden was iedereen nog bang voor oververhitting en inflatie in de eurozone. En met de lage eurokoers en de goedkope olie zullen we in 2015 waarschijnlijk sowieso wel een kleine opleving van de EUconomie zien. Als ze nu ook nog QE gaan doen is dat echt alleen om á la de VS en VK speculatieve bubbels op te pompen en een illusie van vooruitgang op te roepen. Dat hoort blijkbaar bij het spel en als ik de langjarige EUR/USD-grafiek bekijk, is Europa nu weer aan de beurt in het haasje-over waarmee men de crisis nu al 6 jaar probeert uit te zingen.
De FED heeft de maandelijkse aankopen intussen wel teruggebracht van 85 naar ik meen 15 mld per maand. Het onderhouden van de 4 of 5 biljoen die ze op de balans hebben staan is idd ook een vorm van stimulus.quote:Op zondag 21 december 2014 09:46 schreef SeLang het volgende:
Het is nieteens haasje over want de VS en VK staan ook nog steeds vol op het gaspedaal. Het (theoretische) stimulus effect van een centrale bank balancesheet is een stock verhaal, geen flow verhaal.
Ze zijn zelfs helemaal gestopt.quote:Op zondag 21 december 2014 19:15 schreef dvr het volgende:
[..]
De FED heeft de maandelijkse aankopen intussen wel teruggebracht van 85 naar ik meen 15 mld per maand.
Dat is zelfs de voornaamste stimulus. De enorme berg renteloze cash en schaarste aan inkomen genererende assets zou investeringen in de economie moeten uitlokken. De Fed zelf heeft ook altijd gezegd dat het om stocks gaat en niet om flows. In de praktijk leidt het natuurlijk vooral tot speculatieve bubbles.quote:Het onderhouden van de 4 of 5 biljoen die ze op de balans hebben staan is idd ook een vorm van stimulus.
Kunnen ze mooi meebetalen aan de Griekenquote:Euro nu ook in Litouwen
In Litouwen wordt vanaf vandaag betaald met de euro in plaats van met de litas. Hiermee is Litouwen het 19e land dat toetreedt tot de eurozone en de laatste Baltische staat die zich bij de munteenheid voegt. Estland en Letland traden al eerder toe, in 2011 en 2014.
President Dalia Grybauskaite zei gisteren: "We zijn trots dat we aan alle voorwaarden van het Verdrag van Maastricht voldoen; dat onze economie sterk genoeg is." Het land, dat zich de laatste jaren economisch sterk ontwikkelde, heeft geleden onder de krimp van de Russische economie. De hoop is dat de toetreding tot de euro de handel goed zal doen.
Politiek gevoelig
Daarnaast refereerde de president aan de politieke betekenis van de stap: "Behalve financiële zekerheid biedt de toetreding ook politieke zekerheid. Met de euro kunnen we populisme vermijden. Het is het sluitstuk van de terugkeer naar onze Europese familie."
De Baltische staten liggen in een politiek gevoelige regio, grenzend aan Polen en Wit-Rusland. Ze zijn daarmee volop betrokken bij de spanningen rond Oekraïne.
Onrust
Maar in Litouwen heerst ook onrust over de toetreding. Veel mensen zijn bang dat de euro tot hogere prijzen zal leiden.
Litouwen is het grootste land van de drie Baltische staten, met een bevolking van 3,5 miljoen mensen. Sinds 2004 is het lid van de Europese Unie.
http://nos.nl/artikel/2011341-euro-nu-ook-in-litouwen.html
In mijn masterscriptie nog gepleit dat het toetreden van Litouwen bij de euro een slechte zaak is voor ons allemaal. De Litouwse europarlementariers vonden van nietquote:Op vrijdag 2 januari 2015 11:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kunnen ze mooi meebetalen aan de Grieken
quote:Duitse regering kan leven met Grexit
De Duitse regering zou er geen problemen meer mee hebben als Griekenland uit de euro stapt. Volgens bondskanselier Angela Merkel en minister van Financiën Wolfgang Schäuble zou de Eurozone een Grexit kunnen overleven.
Dat meldt het Duitse tijdschrift Der Spiegel op gezag van anonieme regeringsbronnen.
Merkel en Schäuble denken dat de Europese economie nu een stuk weerbaarder is dan drie jaar geleden. Een Grexit zou tot problemen in andere eurolanden kunnen leiden, maar de zwakkere economieën zouden inmiddels voldoende zijn aangesterkt en de EU zou over voldoende instrumenten beschikken om een nieuwe financiële crisis het hoofd te bieden. Volgens de Duitse regering is een Grexit onvermijdelijk als de linkse partij Syriza aan de macht komt na de Griekse verkiezingen eind deze maand.
Enkele jaren geleden was Merkel fel gekant tegen een Grieks vertrek uit de eurozone. Ze vreesde een domino-effect, vergelijkbaar met de crisis na het omvallen van de Amerikaanse bank Lehman Brothers in 2008.
Bron: Telegraaf
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
Dat is mooi, dan hoeft er ook geen geld meer ingestoken worden. het is voor iedereeen beter als de grieken vertrekken uit de eurozone. Jammer van al het geld dat daar inmiddels al is verdampt. Een minder grote misdaad echter dan de absurde QE programmas waar al het geld is verdwenen naar de rijkste 5% .quote:
Natuurlijk is die daar tegen. Uit de euro stappen is politieke zelfmoord. Vrijwel de hele Griekse bevolking wil in de euro blijven want die begrijpen best wel wat er met hun spaargeld en pensioenen gebeurt als er weer een politicus aan de geldpers komt te staan.quote:Op zondag 4 januari 2015 12:19 schreef 99.999 het volgende:
De vertegenwoordiger van Syriza in Buitenhof is in elk geval tegen een Grexit.
quote:The Greek Debt Restructuring: An Autopsy
July
2013
Abstract
The Greek debt restructuring of 2012 stands out in the history of sovereign
defaults. It achieved very large debt relief over 50 per cent of 2012 GDP
with minimal financial disruption, using a combination of new legal techniques,
exceptionally large cash incentives, and official sector pressure on key creditors.
But it did so at a cost. The timing and design of the restructuring left money on
the table from the perspective of Greece, created a large risk for European
taxpayers, and set precedents
particularly in its very generous treatment of holdout creditors
that are likely to make future debt restructurings in Europe more difficult
......
Interessant artikel in die Welt vandaag over de bluf van Merkel:quote:Op zondag 4 januari 2015 11:48 schreef SeLang het volgende:
Ik blijf het bizar vinden hoe dit in de pers wordt geportretteerd, als een strijd tussen Duitsland en Griekenland.
Het is niet zo dat de Duitsers moeilijk doen. Alle euro landen hebben een verdrag getekend dat fiscale transfers verbiedt.
http://www.welt.de/debatt(...)laengeren-Hebel.htmlquote:Die Bundesregierung hat am Wochenende die große Keule gezückt. Nun, so heißt, könne die Eurozone einen Austritt der Griechen verkraften. Nun sei ein solcher Austritt sogar unvermeidlich, sollte der linke Syriza-Chef Alexis Tsipras an die Macht kommen und den Sparkurs der Griechen noch mehr aufweichen. Mit diesem Drohszenario aus der Kreativabteilung der Berliner Ministerialbürokratie mischt sich die Bundesregierung indirekt in den griechischen Wahlkampf ein.
Das ist hoch riskant und falsch. Warum? Erstens: Diese Drohung kann den Unmut in Griechenland über "die Deutschen" weiter verstärken und so zur Wahlkampfhilfe für Alexis Tsipras werden. Zweitens: Sollte Bundeskanzlerin Angela Merkel ihre "Taktik" in den kommenden Tagen weiter verfolgen, könnte dies die wirtschaftliche Verunsicherung in Griechenland weiter schüren und schlimmstenfalls zu einem "bank run" führen. Drittens: Die griechischen Polit-Eliten könnten Merkels Drohung intern als reinen "Bluff" werten und ihrerseits den Druck auf die Rettungseuropäer erhöhen.
Die Eurozone kann laut Vertrag kein Mitglied ausschließen. Aber die Europäische Zentralbank (EZB) könnte die Refinanzierungsmöglichkeiten für griechische Banken so weit einschränken, dass Athen letztlich eine neue Währung einführen muss. Die Drohung aus Berlin wäre also umsetzbar.
Der Rettungsschirm der EU ist kein Garant für Stabilität
Aber die Risiken eines "Grexit" sind längst nicht so kalkulierbar, wie die Bundesregierung vorgibt. Die Rettungsschirme der Europäischen Union sind kein Garant für Stabilität. Sie reduzieren jedoch die Gefahr eines Dominoeffekts. Ein Austritt Griechenlands würde jedoch mit Sicherheit dazu führen, dass neben dem fragilen Portugal auch die neuen Sorgenkinder der Eurozone, Frankreich und Italien, ins Visier der Finanzmärkte geraten.
Die Drohungen aus Berlin sind ein Offenbarungseid. Sie zeigen, dass die EU-Rettungspolitik zumindest im Fall Griechenlands fehlgeschlagen ist. Das Verdikt der Rettungseuropäer, "Geld gegen Reformen", gilt schon lange nicht mehr. Die Kosten der Rettung wurden in der Vergangenheit immer größer, die Reformbereitschaft Athens aber immer kleiner. Die Griechen sind nicht länger bereit, den notwendigen Reformkurs der internationalen Geldgeber mitzugehen - egal, ob der Regierungschef nun Tsipras oder Samaras heißt. Griechenland ist ein Debakel für die EU.
Wie geht es weiter? Mehr als 260 Milliarden Euro, also 80 Prozent der griechischen Gesamtschuld, tragen mittlerweile öffentliche Gläubiger, vor allem die Länder der Eurozone. Im Falle eines Austritts Griechenlands wäre ein erheblicher Teil dieses Geldes verloren. Das müsste Merkel dem deutschen Steuerzahler, der die Hauptlast trägt, erklären. Tsipras & Co. wissen das. Sie sitzen am längeren Hebel. Statt "Grexit" wird es also einen weiteren Schuldenschnitt und neue Milliardenhilfen für Griechenland geben
Alle schulden zullen niet worden afgeschreven. De grieken hebben al een deel van de schulden kwijtgescholden gekregen. Er zal opnieuw over onderhandeld moeten worden. Maar een land dat geheel default is afgesloten van de kapitaalmarkt voor lange tijd. Een deel van je geld verliezen is al niet best maar risico op 100% zal men niet snel vergeten. Bovendien zullen de EU en IMF dan vijandig worden want onredelijk.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:07 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Interessant artikel in die Welt vandaag over de bluf van Merkel:
[..]
http://www.welt.de/debatt(...)laengeren-Hebel.html
Ik ben benieuwd hoe Syriza het gaat spelen, ze hebben best wel een troef, Merkel kan wel dreigen,maar Griekenland zal niet zomaar de Euro verlaten en mochten zij dat wel doen, zullen alle schulden moeten worden afgeschreven. Ook wordt de bedreiging opgevat als een mislukking van het reddingsproject, wie geeft er dan garanties dat er dan geen besmettingsgevaar meer is? Het steunfonds is veel te klein om Italie, Spanje en Frankrijk te redden. Een Grexit kan dus leiden tot een "Dexit" , of stuurt Merkel hier bewust al op aan??
Prof. Sinn zegt ook dat het met leningen gaat eindigen met een sterk verlengde looptijd en een coupon van 0 of bijna 0. Volgens hem is zelfs dat onvoldoende. Griekenland heeft elk jaar miljardentransfers nodig om hun oncompetitieve land te financieren.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:23 schreef SeLang het volgende:
De reden dat Griekenland geen systeemrisico meer is, is omdat alle risico's en kosten nu heel overzichtelijk naar de belastingbetaler zijn geschoven in plaats van een stelsel van met elkaar verweven private banken. Niet iets om trots op te zijn.
Ik denk dat ze een groot deel van de schuld zullen omzetten naar een lening met een looptijd van 100 jaar ofzo en een heel laag rente percentage. In feite is dat dan gewoon de moeder aller afschrijvingen maar het overgrote deel van het stemvee begrijpt dat soort concepten toch niet
Griekenland zal bij een dergelijke afschrijving natuurlijk zelf ook wel iets moeten laten zien, dus het linkse paradijs dat Syriza belooft gaat er ook niet komen. Bij het ontbreken van financiering wordt Griekenland eigenlijk automatisch uit de euro gedrukt want de regering heeft dan geen andere keuze meer dan weer een eigen munt invoeren. Maar het verlaten van de euro is onder de Griekse bevolking zeer onpopulair dus daar hebben "wij" ook wel wat leverage tov Griekenland.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Prof. Sinn zegt ook dat het met leningen gaat eindigen met een sterk verlengde looptijd en een coupon van 0 of bijna 0. Volgens hem is zelfs dat onvoldoende. Griekenland heeft elk jaar miljardentransfers nodig om hun oncompetitieve land te financieren.
De centrale bank kan geen geld uitlenen aan de overheid, dat is verboden. Maar ze kan wel in de markt staatsschuld opkopen van een derde partij. Dat bedoel jij waarschijnlijk.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:07 schreef jjaap1 het volgende:
SeLang, wat gebeurt er als centrale bank geld leent aan de overheid, en die leningen worden gedeeltelijk of niet terug betaald? Is dat dan een schuld bij de overheid? Wie betaalt daar voor en hoe bloeden de mensen die er voor moeten betalen?
Op dit moment koopt de BoJ inderdaad evenveel staatsschuld op de secundaire markt als de overheid netto genereert. Je kunt dus zeggen dat ze per saldo staatsschuld aan het monetariseren zijn.quote:Bijv in Japan, als zometeen alleen de BoJ nog de overheid fundeert. Enige manier waarop het land het voelt is toch alleen grote inflatie?
Zolang Griekenland niet default is er weinig aan de hand. Je krijgt gewoon nog meer liquiditeit in de markt dan het overschot dat er nu al is. QE doet gewoon niks nuttigs imo.quote:Als bv ECB griekse staatsobligaties koopt, bloed Duitsland dan in de vorm van extra inflatie?
De Fed kocht alleen MBS op die door de staat was gegarandeerd. Het volledige risico lag altijd bij de belastingbetaler!quote:Op zondag 4 januari 2015 19:27 schreef jjaap1 het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Er zijn nog een paar dingen niet duidelijk. Kocht de FED niet voor zon 1.5 biljoen een hoop van die MBS op? Zijn die dingen uiteindelijk niet minder waard? Uiteindelijk zullen ze dit terug moeten krijgen van inkomsten van hun andere securities? Of hopen dat ze uiteindelijk hun geld terug krijgen van die MBS?
Er worden reserves aangehouden voor verliezen. Als die niet toereikend zijn dan kunnen ze nog wel wat truuks uithalen, bijvoorbeeld zoals ik in de vorige post schreef dat je de verliezen afboekt op toekomstige seigniorage inkomsten.quote:Als de centrale bank dus permanent verlies lijdt, en de overheid kan het niet betalen, betekent dit dat de munt instort dan? Of houden ze gewoon zo lang mogelijk vol dat er nog geen permanente afschrijving is.
De centrale bank kan niet rechtstreeks van de staat kopen en moet dus op de secundaire markt kopen. Bond dealers zullen onder de omstandigheden die jij beschrijft toch wel staatsobligaties kopen als ze weten dat de centrale bank ze vervolgens tegen elke prijs van ze opkoopt.quote:En de Japan optimisten zeggen dat de situatie gered kan worden als de BoJ de rentes laag houd terwijl er wel inflatie is. Zo zou dus volgens hun het gat gedicht kunnen worden. Maar betekent dit dus niet in feite dat ze gewoon geld uitlenen aan de staat? Want wie gaat nou geld verliezen op die dingen als er inflatie is? Betekent dus eigenlijk dat BoJ rechtstreeks geld zou moeten lenen aan de overheid, wat dus niet mogelijk is? En als dit illegaal is, word dan gewoon die regel verbroken als de dam springt? Hoe vind bijvoorbeeld hyperinflatie plaats dan? Dat is toch meestal als de centrale bank rechtstreeks geld print voor de overheid?
Je leest altijd veel verhalen over het vermeende uithollen van de staatsschuld als je een hogere inflatie hebt, maar wat mensen meestal vergeten is dat het vele jaren duurt voordat dat wat verlichting geeft terwijl de staat vrijwel direct een begrotingsprobleem krijgt omdat ze bestaande schuld opeens tegen veel hogere rentes moet doorrollen. Dat betekent nog meer lenen en daarmee krijg je een neerwaartse spiraal. Daarom vind ik dat Japan momenteel met vuur speelt door met een staatsschuld van >250% en historisch lage rente nu te proberen de inflatie op te krikken. Dit nog los van het feit dat je een vergrijsde bevolking die >20 jaar lang een lage inflatie gewend is opeens de stuipen op het lijf jaagt met hoge inflatie en dus onzekerheid over hun financiële toekomst. Ik begrijp niet waarom ze denken dat dat gunstig zou zijn voor de economie.quote:Als het mogelijk is, dan zou je inflatie krijgen, en dat zorgt voor meer belasting inkomen (wat ik zelf eigenlijk wel betwijfel).
En als dit niet mogelijk is, dat betekent dan dat het gat nooit gedicht gaat worden? Aangezien inflatie altijd voor relatief hogere rente kosten gaat zorgen (2% inflatie vs 3% interest op die obligaties oid).
Ik zie zelf niks in goud. Dat zit nergens aan vast en kan gewoon alle kanten op. Ik vind een spaarrekening eigenlijk wel aantrekkelijk. Laag risico en een rente van ca 1,5% dus momenteel ongeveer 1% reëel rendement. Kruit drooghouden en wachten tot er een kans komt met een goede winst/ risico verhouding. Momenteel zie ik weinig alternatieven. En het huidige deflatoire klimaat is je vriend.quote:Maargoed beetje offtopic nu. Hoe ben kan je je hier op voorbereiden zonder returns mis te lopen. Aangezien het nog zo een paar jaar goed kan gaan. Er is niet bepaald veel om optimistisch over te zijn. Zat zelf te denken om gedeelte van men portfolio in goud te zetten. Of misschien pawnshop aandelen. Collateral is in goud, en als economie achteruit holt dan doen die het wel goed?
Waaraan moet iets precies 'vast zitten' wil het waarde hebben?quote:Op zondag 4 januari 2015 20:14 schreef SeLang het volgende:
Ik zie zelf niks in goud. Dat zit nergens aan vast en kan gewoon alle kanten op.
Ja mee eens, maar dat schreef ik eigenlijk ook al: de Grieken zullen ook wel wat moeten laten zien. Maar opnieuw een herstructurering van de schuld zou een enorme concessie zijn aan de Grieken en dus ook een enorme overwinning voor de Grieken. De Grieken hebben duidelijk de upper hand imo.quote:Op maandag 5 januari 2015 03:07 schreef HiZ het volgende:
Selang ik kan de grote lijn van jouw visie eigenlijk niet volgen. Zo wijs je op de schuld positie van de Grieken als een hefboom op Europa in eventuele heronderhandelingen. Tegelijkertijd wijs je op de onontkoombare herstructurering van de Griekse schuld.
Is het niet gewoon ook zo dat de EU/Berlijn die herstructurering als een gegeve n kunnen aaannemen en tegen de nieuwe Griekse regering kunnen gebruiken met een keuze tussen een chaotisch verloop en verlies van de euro of een geordende herstructurering op voorwaarde van het onverminderd voortzetten van hervormingen? Ik kan me zelfs voorstellen dat de duimschroeven nog een slagje vaster worden gedraaid. Gewoon omdat het kan.
Dat hoeft ook niet, maar het maakt het erg moeilijk om te bepalen wat die waarde dan precies is. Dat is de reden waarom ik niet in goud beleg. Ik heb geen flauw idee wat een ounce goud waard is.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:59 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Waaraan moet iets precies 'vast zitten' wil het waarde hebben?
Stelletje mazzelaars daar in Cyprus. Kunnen ze de rente wel op nul zetten maar heb je toch gewoon 1,5% rendementquote:Cyprus CPI Inflation (Dec) Y/Y -1.5% vs Prev. -0.2%
Het is maar wat je als uitgangspunt neemt natuurlijk. Je kunt ook zeggen ik heb geen flauw idee wat 100 euro waard is (in grammen goud) en daarom koop ik maar geen euro's. Oke, je hebt op het moment euro's nodig om je dagelijkse boodschappen te doen maar dat kan over een jaar of 10 weer anders zijn.quote:Op maandag 5 januari 2015 09:26 schreef SeLang het volgende:
Dat hoeft ook niet, maar het maakt het erg moeilijk om te bepalen wat die waarde dan precies is. Dat is de reden waarom ik niet in goud beleg. Ik heb geen flauw idee wat een ounce goud waard is.
Hier doe je goud toch wat tekort. Je doet net of goud alleen een functie heeft als materiaal voor sieraden en dat het niet door de eeuwen heen is gebruikt als ruilmiddel/waardeopslag. Waarom anders die goudvoorraden bij centrale banken. En de goudstandaard was natuurlijk ook niet voor de lol, die moest ervoor zorgen dat de overheid hun geldpers niet 24/7 liet lopen.quote:Maar goud? Vrijwel al het goud wordt gebruikt voor sieraden. Daardoor is er wel fundamentele vraag naar maar die vraag is extreem flexibel. Als de prijs stijgt dan kopen mensen gewoon sieraden met een lagere goudcontent. Je kunt probleemloos de prijs van goud halveren of verdubbelen zonder dat dat merkbare consequenties heeft in de echte wereld. Misschien gaan er een paar goudmijnen failliet maar productie of het ontbreken daarvan heeft nauwelijks invloed op de prijs want bijna al het goud dat ooit is gemined is nog steeds in omloop. Er zijn daarom maar weinig dingen met zoveel prijsflexibiliteit als goud.
Vroeger ten tijde van de goudstandaard was het natuurlijk een heel ander verhaal omdat munten werden gedevalueerd ten opzicht van goud. Goud was toen de referentie en daarom was het toen wel een logische belegging. Renteloos, maar wel een hedge tegen devaluatie. Dat is nu niet het geval.
Heb je mijn vorige post eigenlijk wel gelezen (en begrepen)? De waarde van de euro is niet arbitrair. De goudprijs is dat in hoge mate wel. Dat is nou juist het hele punt.quote:Op maandag 5 januari 2015 14:46 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het is maar wat je als uitgangspunt neemt natuurlijk. Je kunt ook zeggen ik heb geen flauw idee wat 100 euro waard is (in grammen goud) en daarom koop ik maar geen euro's. Oke, je hebt op het moment euro's nodig om je dagelijkse boodschappen te doen maar dat kan over een jaar of 10 weer anders zijn.
Maar nu dus niet meer. En de waarde opslag functie is ook stuk. Dat is (wederom) nu juist mijn hele punt. Een asset die geen returns genereert en in binnen een decennium met een factor 5 in koopkracht fluctueert is sowieso niet serieus te nemen als middel voor waarde opslag.quote:Hier doe je goud toch wat tekort. Je doet net of goud alleen een functie heeft als materiaal voor sieraden en dat het niet door de eeuwen heen is gebruikt als ruilmiddel/waardeopslag.
Onderbouw die trieste one-liners maar eens wat beterquote:Op maandag 5 januari 2015 15:13 schreef 99.999 het volgende:
Dat geloof in goud als bijna magisch middel in het monetaire systeem is een tikje triest.
Blijkbaar heb ik je dan niet begrepen want ik zie niet waar je een manier beschrijft om de waarde van de euro (uitgedrukt in wat eigenlijk?) op niet arbitraire manier te bepalen. Je hebt natuurlijk gelijk dat je op een willekeurig moment een bepaalde koopkracht hebt met je euro maar dat geldt ook voor goud. En in de toekomst kan dit voor beide anders zijn.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:31 schreef SeLang het volgende:
Heb je mijn vorige post eigenlijk wel gelezen (en begrepen)? De waarde van de euro is niet arbitrair. De goudprijs is dat in hoge mate wel. Dat is nou juist het hele punt.
Klopt, het is een vrij volatiel goedje. Maar dat kan fiat geld ook zijn als men het vertrouwen erin verliest.quote:Maar nu dus niet meer. En de waarde opslag functie is ook stuk. Dat is (wederom) nu juist mijn hele punt. Een asset die geen returns genereert en in binnen een decennium met een factor 5 in koopkracht fluctueert is sowieso niet serieus te nemen als middel voor waarde opslag.
Waarde is subjectief en laat zich moeilijk 'logisch' bepalen, behalve dat goud aan de bekende voorwaarden voor geld voldoet (schaars, herkenbaar, deelbaar, houdbaar).quote:Deze discussie is trouwens in de goud reeks al tot in den treuren gevoerd en ik ga hem hier niet verder voortzetten (want offtopic). Ik heb ooit de goldbugs daar eens uitgedaagd om met een logische manier te komen om de waarde van een ounce goud te bepalen en niemand kon dat.
Het is niet zozeer het geloof in goud als magisch middel maar meer het grote wantrouwen dat politici van de geldpers af kunnen blijven. En dat is maar weer gebleken de afgelopen tientallen jaren. Dan blijven er weinig alternatieven meer over behalve goud, zilver of bitcoinquote:Op maandag 5 januari 2015 15:13 schreef 99.999 het volgende:
Dat geloof in goud als bijna magisch middel in het monetaire systeem is een tikje triest.
Inflatie betekent dat consumptiegoederen duurder worden. Een zwakke munt maakt import duurder, maar verder zijn het de lonen, vraag en aanbod, concurrentie, interestvoet etc.. die de prijzen bepalen.quote:Op maandag 5 januari 2015 17:35 schreef MouzurX het volgende:
Inflatie is toch eigenlijk dat geld minder waard wordt?
Hoezo kan je dan geen inflatie hebben maar wel een euro die aan waarde verliest vs andere valuta's.
Dat zou toch hand in hand moeten gaan?
Dat zou betekenen dat andere landen minder inflatie hebben dan de euro?
of haal ik nu 2 types inflatie door elkaar?
quote:„De coalitie draait goed omdat Diederik Samsom en ik wisten dat we een ongelofelijk moeilijke klus gingen doen. Dat we heel veel van Nederland zouden vragen. En dat dat ook ons niet de gladiolen meteen zou opleveren – de populariteitsprijs. Nu we de eerste resultaten zien van de agenda die we in 2012 gestart zijn, moeten we koers houden. „Dat is ook mijn boodschap aan Nederland: het gaat nu beter, nu geen experimenten!”
Dat is ook een mooie, allereerst claimt hij dat het beter gaat met de economie. En ten tweede komt deze verbetering ook nog eens door zijn beleid. Rutte bakt ze wel heel bruin.quote:''Wat Mark Rutte betreft gaat de aanstaande campagne voor de senaat vooral over de economie die weer aantrekt – al dan niet dankzij zijn beleid.''
Je gaf het zelf al aan, dan moet je de lonen dus flink verhogen. DAT is het recept voor de NL economie. Te beginnen met die van de ambtenaren. (dan geef je als overheid het goede voorbeeld) vervolgens zorg je ervoor dat de vakbonden weer sterker worden,mensen zich beter gaan organiseren, zodat ze weer een vuist kunnen maken tegen het bedrijfsleven, dat al decennialang loonmatiging predikt,waardoor niemand meer wat kan kopen. Daarna doe je de belastingen omlaag. Mensen zullen de winkels weer platlopen, waardoor de prijzen en inflatie vanzelf omhoog gaan.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:49 schreef SeLang het volgende:
Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Gewoon BTW tarief verhogen en je hebt je CPI inflatie!
Ow wacht... belastingen verhogen was toch juist slecht omdat het de koopkracht vermindert net zoals inflatie? Volgens diezelfde economen die zeggen dat inflatie de economie "stimuleert"
Als ze QE gaan doen, laat de Griekse centrale bank dan AUB zijn eigen rotzooi opkopen.quote:Greek leftwing opposition leader Alexis Tsipras said the European Central Bank (ECB) could not exclude Greece if it decides to move to a full "quantitative easing" program to stimulate the euro zone's faltering economy.
Ik denk zelf dat het de enige manier is om een QE programma van enige omvang erdoor te krijgen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 17:47 schreef Iwanius het volgende:
Zullen ze wel niet doen of kunnen en dus mag Europa weer bijspringen.
Er staat me bij dat een paar jaar geleden al Griekse banken tot hun nek in Griekse staatsschuld zaten, en dat hetzelfde gold voor banken in andere PIGS-landen (dwz dat ze in eigen staatsschuld belegd zaten). Hoe dat ontstaan was weet ik niet -ik heb nooit gelezen dat bv de ECB daar op had aangestuurd- maar het is wel erg wenselijk. Als nu ook hun centrale banken mee gaan doen, maakt dat een exit straks wel zo gemakkelijkquote:Op dinsdag 6 januari 2015 17:59 schreef SeLang het volgende:
Ik denk zelf dat het de enige manier is om een QE programma van enige omvang erdoor te krijgen.
Dat is natuurlijk ook deel van de truukquote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:15 schreef dvr het volgende:
[..]
Er staat me bij dat een paar jaar geleden al Griekse banken tot hun nek in Griekse staatsschuld zaten, en dat hetzelfde gold voor banken in andere PIGS-landen (dwz dat ze in eigen staatsschuld belegd zaten). Hoe dat ontstaan was weet ik niet -ik heb nooit gelezen dat bv de ECB daar op had aangestuurd- maar het is wel erg wenselijk. Als nu ook hun centrale banken mee gaan doen, maakt dat een exit straks wel zo gemakkelijk
Je zal zien dat vlak voor de verkiezingen nd "plotseling" syriza weer voorbij streeft.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 17:13 schreef SeLang het volgende:
Ondertussen in Griekenland:
[ afbeelding ]
[..]
Als ze QE gaan doen, laat de Griekse centrale bank dan AUB zijn eigen rotzooi opkopen.
Idd, alleen staat daar tegenover dat als die Griekse bankbaasjes de exitkans destijds hoog inschatten, ze met Bunds nog veel beter zouden hebben gezeten. Want die zouden bij een exit misschien wel verdrievoudigen in lokale waarde. Alleen zouden de bankiers die woekerwinst dan wel behaald hebben ten koste van miljoenen diep gegriefde rekeninghouders, zodat ze in de praktijk waarschijnlijk niet lang van hun weelde zouden hebben kunnen genieten. Dan is het inderdaad maar verstandiger om eigen obligaties te kopen en solidair met de andere Grieken tenonder te gaan. (en ondertussen 15% per jaar te pakken).quote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:51 schreef SeLang het volgende:
[..] is denk ik omdat de yields relatief hoog waren terwijl er voor hun (in tegenstelling tot buitenlandse banken) maar een beperkt redenominatie risico is.
quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:59 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Alleen donkerblauw en groen (totaal 51 miljard) is nog in private handen. De overige 256 miljard is voor belastingbetalers buiten Griekenland.
Moet je eens proberen om een paar miljoen te besparen op gezondheidszorg e.d. En dit is gewoon via een achterdeurtje gegaan.
Ben benieuwd of hetgeen ik in 2011 schreef bewaarheid gaat worden.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:49 schreef Digi2 het volgende:
Ach de grieken laten eerst de toxic waste van hun banken in het EFSF dumpen waarna wij er mee zitten. En vervolgens gaan ze alsnog failliet. De taktiek is zo veel mogelijk gratis geld naar binnen harken zolang het kan.
Als ze eenmaal failliet zijn gegaan kunnen wij via het IMF er nog weer eens extra geld in gaan pompen
NWS / Grieken houden referendum over akkoord EU-top
Het lijkt erop dat de invoering van de euro niet tot de voorspelde convergentie leidt tov zuid-europa. Qua ontwikkeling van werkloosheidscijfers is er sprake van een duidelijke divergentie.quote:Duitse werkloosheid op laagste punt ooit, Italiaanse naar hoogterecord
Het aantal werklozen in Duitsland is in december voor de derde maand op rij gedaald, waardoor de werkloosheid in de grootste economie van Europa naar het laagste niveau ooit ging.
Dat blijkt uit cijfers die het Duitse federale arbeidsbureau woensdag publiceerde. Het aantal werklozen zakte met 27.000 naar 2,84 miljoen. Economen hadden in doorsnee verwacht dat het aantal werklozen met 5000 zou dalen.
In het westen van Duitsland ging het aantal werklozen met 17.000 omlaag en in het oosten met 10.000. De cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden.
Het werkloosheidspercentage zakte naar 6,5 procent van de Duitse beroepsbevolking, van 6,6 procent een maand eerder. Daarmee is de werkloosheid uitgekomen op het laagste niveau sinds het begin van de metingen. Economen voorspelden gemiddeld dat de werkloosheid onveranderd zou blijven. De sterke arbeidsmarkt in Duitsland biedt hoop dat de groei van de Duitse economie dit jaar zal aantrekken.
Italië
Het Italiaanse bureau voor de statistiek meldde woensdag dat de werkloosheid een nieuw recordniveau heeft bereikt van 13,4 procent in november.
In oktober bedroeg de werkloosheid nog 13,3 procent en in november 2013 was die nog 12,5 procent van de Italiaanse beroepsbevolking. De werkloosheid bij Italianen jonger dan 25 jaar kwam in november uit op 43,9 procent, tegen 43,3 procent een maand eerder.
Zelf heb ik dat ook nooit begrepen, schrap eens een regeltje van een paar miljoen uit het PGB of een ander vangnet en de gehele zieligheidsindustrie staat op het malieveld en hart van Nederland haalt weer een filmpje over incontinente opa en oma's uit de kast.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:59 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Moet je eens proberen om een paar miljoen te besparen op gezondheidszorg e.d. En dit is gewoon via een achterdeurtje gegaan.
Dit hangt toch ook wel erg af van je meetmoment. Na de introductie van de Euro daalde de Italiaanse werkloosheid tot en met 2007 stevig van 10,1% in 2000 tot 6,1% in 2007.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat de invoering van de euro niet tot de voorspelde convergentie leidt tov zuid-europa. Qua ontwikkeling van werkloosheidscijfers is er sprake van een duidelijke divergentie.
Je zal altijd verschillen hebben, zoals je die ook binnen de landen hebt. In Oost Groningen, of zuid Limburg zal de werkeloosheid hoger zijn dan in bv Utrecht. Ik zie sowieso niet de relatie tussen de regionale werkeloosheid en de Euro, volgens mij is die er niet.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit hangt toch ook wel erg af van je meetmoment. Na de introductie van de Euro daalde de Italiaanse werkloosheid tot en met 2007 stevig van 10,1% in 2000 tot 6,1% in 2007.
Dit terwijl de werkloosheid in Duitsland juist een stijgende lijn vertoonde van 7,5% in 2000 tot een top van 10,7% in 2005.
je conclusies lijken me dus wel erg kort door de bocht.
Goed dat je me hierop wijst. Ik denk dat die lagere cijfers t/m 2007 vooral het gevolg zijn geweest van een creditboom. Die is voorbij en de hogere lonen die als gevolg van de creditboom zijn ontstaan maken Zuid-europa nu sterk incompetitief, mede waardoor de werkloosheid sterk is opgelopen. De convergentie in het begin was dus tijdelijk en nu kan men niet meer middels devaluatie convergeren.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit hangt toch ook wel erg af van je meetmoment. Na de introductie van de Euro daalde de Italiaanse werkloosheid tot en met 2007 stevig van 10,1% in 2000 tot 6,1% in 2007.
Dit terwijl de werkloosheid in Duitsland juist een stijgende lijn vertoonde van 7,5% in 2000 tot een top van 10,7% in 2005.
je conclusies lijken me dus wel erg kort door de bocht.
Tja, de ene economische situatie is totaal de schuld van de euro en de ander totaal niet. Enkel omdat dit mooier in het straatje past. Ik heb daar niet zoveel meequote:Op woensdag 7 januari 2015 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Goed dat je me hierop wijst. Ik denk dat die lagere cijfers t/m 2007 vooral het gevolg zijn geweest van een creditboom. Die is voorbij en de hogere lonen die als gevolg van de creditboom zijn ontstaan maken Zuid-europa nu sterk incompetitief, mede waardoor de werkloosheid sterk is opgelopen. De convergentie in het begin was dus tijdelijk en nu kan men niet meer middels devaluatie meer convergeren.
Die relatie leggen gaat mij ook te ver inderdaad.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:52 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Je zal altijd verschillen hebben, zoals je die ook binnen de landen hebt. In Oost Groningen, of zuid Limburg zal de werkeloosheid hoger zijn dan in bv Utrecht. Ik zie sowieso niet de relatie tussen de regionale werkeloosheid en de Euro, volgens mij is die er niet.
Misschien zie ik het verkeerd maar de creditboom was een gevolg van de euro doordat de renteniveau's sterk daalden in de zuid-europese landen. Dat ze nu niet kunnen devalueren is ook een gevolg ervan dat ze in de eurozone zitten.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, de ene economische situatie is totaal de schuld van de euro en de ander totaal niet. Enkel omdat dit mooier in het straatje past. Ik heb daar niet zoveel mee
Er loopt een rechtzaak van o.a. prof. Werner Sinn bij het duitse hooggerechtshof tav deze zaak. Dit jaar volgt de uitspraak. Een eventuele Grexit die nu speelt maakt het onwaarschijnlijk dat de ECB ertoe overgaat voordat er meer duidelijkheid is tav de situatie in Griekenland. Mocht Duitsland de "stekker" eruit trekken dan loopt de ECB aanzienlijke risico's mochten ze er vooraf aan beginnen. QE zou wel een "noodgedwongen" reactie van de ECB kunnen zijn volgend op een Grexit. De rentes van Portugal, Italie en Spanje zouden erg kunnen oplopen namelijk.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:14 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Zou de ECB nu overgaan tot QE? Als ik de verslaggevers van rtlz moet geloven, weten zij zeker dat de ECB direct staatsobligaties gaat opkopen. Ik dacht dat dit niet mocht volgens de regels? Verder snap ik de gretigheid ook niet, want er is eigenlijk helemaal geen srpake van deflatie.de enige oorzaak is de extreem lage olieprijs, waardoor deze "deflatie" eigenlijk geen deflatie mag heten.
Weidmann zegt in december nog dat een lagere olieprijs juist de economie zal stimuleren waardoor er geen QE nodig zal zijn, nu zorgt die lagere olieprijs dus voor deflatie en moet er QE plaatsvinden. Nogal tegenstrijdige berichten!
Hieronder nog een ardig stukje van Eiffinger waar Een maand terug wordt voorspeld dat de ECB in maart dit jaar 1000 miljard aan staatsobligaties gaat opkopen. Risico dus dat debelastingbetaler hier straks voor mag opdraaien en dat al het geld naar enkele welgestelden gaat en er niets in de economie komt. Gaan de Duitsers hier mee accoord??
http://www.sylvestereijff(...)iet-op-de-rode-knop/
Ik las het scenario dat de ecb alleen staatsobligaties van triple a landen gaat opkopen, dus volgens mij is dat dan alleen Duitsland, daar loopt de ecb geen risico.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er loopt een rechtzaak van o.a. prof. Werner Sinn bij het duitse hooggerechtshof tav deze zaak. Dit jaar volgt de uitspraak. Een eventuele Grexit die nu speelt maakt het onwaarschijnlijk dat de ECB ertoe overgaat voordat er meer duidelijkheid is tav de situatie in Griekenland. Mocht Duitsland de "stekker" eruit trekken dan loopt de ECB aanzienlijke risico's mochten ze er vooraf aan beginnen.
Tja, die rentes zijn al bijna 0 of zelfs negatief. Ik zou niet goed weten wat ze daarmee bereiken anders dan assetbubbles zoals onroerendgoed in Noord-europa. Hiervoor waarschuwt ook Sinn. Door kapitaalvlucht vertoont duits onroerend goed op dit moment al tekenen van bubblevorming. Nog meer lucht erin blazen?quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ik las het scenario dat de ecb alleen staatsobligaties van triple a landen gaat opkopen, dus volgens mij is dat dan alleen Duitsland, daar loopt de ecb geen risico.
Men wil de duitsers dwingen meer geld uit te lenen en uitgeven, dat zou de achterliggende reden zijn. Ik snap ook niet waarom men bij rtl7 zo euforisch was, men leek wel in jubelstemming dat de Ecb en ik quote: "eindelijk het onvermijdbare gaat doen" . Waarom zou men hier zo enthousiast over zijn, ik heb dit nooit begrepen, alsof zij er zelf rijker van worden. Zouden ze denken dat al dat geld direct naar de aandelenmarkten vloeit?quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tja, die rentes zijn al bijna 0 of zelfs negatief. Ik zou niet goed weten wat ze daarmee bereiken anders dan assetbubbles zoals onroerendgoed in Noord-europa. Hiervoor waarschuwt ook Sinn. Door kapitaalvlucht vertoont duits onroerend goed op dit moment al tekenen van bubblevorming. Nog meer lucht erin blazen?
En daar ie dan, zoals ik al voorspelde, inclusief de misleiding van het stemvee die ik ook al voorspelde:quote:*GERMANY OPEN TO GREEK DEBT TALKS AFTER ELECTION, LAWMAKERS SAY
Germany is leaving the door open to discussing debt relief with Greece’s next government, lawmakers in Chancellor Angela Merkel’s coalition said, signaling a more flexible stance than her administration has taken publicly.
While writing off Greek debt isn’t on the table, talks on easing the repayment terms on aid that Greece received from European governments are possible after the country’s parliamentary elections on Jan. 25, the lawmakers from Germany’s two biggest governing parties said. The condition is that Greece sticks to its austerity commitments, they said.
“There should be talks with any government that emerges from the election,” Ingrid Arndt-Brauer, a Social Democrat who chairs the lower house’s finance committee, said in an interview. “You can talk about extending maturities and easing the interest rate on loans with a left-wing government, too.”
Ben ook benieuwd of dit weer een typisch gevalletje van orwelliaanse doublespeak gaat worden. Het is aan de politici de drol met parfum te bespuiten, in mooi cadeaupapier te verpakken en aan ons te verkopenquote:Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
En daar ie dan, zoals ik al voorspelde, inclusief de misleiding van het stemvee die ik ook al voorspelde:
- "writing off Greek debt isn’t on the table"
- “You can talk about extending maturities and easing the interest rate on loans"
Dat tweede is echter exact hetzelfde als afschrijven. Schuld met langere maturity en lagere rente is immers minder waard. Het verlies wordt echter verstopt, weggeschoven en uitgesmeerd over lange termijn.
Logisch, men zal nu alles aangrijpen om de verkieizngen in Griekenland te beinvloeden.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd of dit weer een typisch gevalletje van orwelliaanse doublespeak gaat worden. Het is aan de politici de drol met parfum te bespuiten, in mooi cadeaupapier te verpakken en aan ons te verkopen![]()
Prof Werner Sinn gaat ook uit van zo'n scenario. Ik denk ook dat dit zeer voor de hand ligt. Niemand lijkt echt gebaat bij een keiharde Grexit dus "kick the can down road again". Wat me wel interessant lijkt is de maturities en coupon van de huidige ESM/ESFS leningen te weten en die dan vergelijken met waar ze dan straks mee komen.
Eigenlijk zou die grafiek een jaar of 10 langer moeten zijn voor een goed beeld.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:11 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Precies hoe gaat QE deze divergentie oplossen?
Beide landen zitten in dezelfde munt dus er ligt hier sowieso geen taak voor de centrale bank. Hoe duidelijk wil je het hebben? Ophouden dus met die onzin.
Je kunt hem zo lang maken als je wilt, maar hoe verandert dat het feit dat dit geen taak is voor de centrale bank? Het zijn de Italiaanse politici die hier aan de slag moeten. Arbeidsmarkt hervormingen, verbeteren van business klimaat, etcquote:Op donderdag 8 januari 2015 12:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Eigenlijk zou die grafiek een jaar of 10 langer moeten zijn voor een goed beeld.
Oh, dat het van de politici moet komen en niet van de centrale bank lijkt me duidelijk. Maar het ging mij even om de grafiek en wat die lijkt te suggereren.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt hem zo lang maken als je wilt, maar hoe verandert dat het feit dat dit geen taak is voor de centrale bank? Het zijn de Italiaanse politici die hier aan de slag moeten. Arbeidsmarkt hervormingen, verbeteren van business klimaat, etc
Dat is 11,2% inflatie! QE kan weer in de kast. De ECB moet onmiddellijk de rente verhogen om hyperinflatie te voorkomen!!!111EINZquote:Apple verhoogt prijzen van alle apps in App Store in Nederland en België
Apple verhoogt donderdag de prijs van alle apps in de App Store voor iOS en Mac. De goedkoopste apps, die nu 89 cent kostten, gaan vermoedelijk 99 cent kosten of zelfs meer. De voornaamste reden lijkt de wisselkoers te zijn.
http://tweakers.net/nieuw(...)rland-en-belgie.html
Signore Draghi denkt daar anders overquote:Op donderdag 8 januari 2015 13:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is 11,2% inflatie! QE kan weer in de kast. De ECB moet onmiddellijk de rente verhogen om hyperinflatie te voorkomen!!!111EINZ
En ook de Duitse politici. Met een begrotingstekort van nul en de laagste werkloosheid ooit is er best ruimte voor loonsverhogingen, extra investeringen in de infrastructuur etc. lijkt me.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt hem zo lang maken als je wilt, maar hoe verandert dat het feit dat dit geen taak is voor de centrale bank? Het zijn de Italiaanse politici die hier aan de slag moeten. Arbeidsmarkt hervormingen, verbeteren van business klimaat, etc
Waarom zou je dat willen?quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:59 schreef Igen het volgende:
[..]
En ook de Duitse politici. Met een begrotingstekort van nul en de laagste werkloosheid ooit is er best ruimte voor loonsverhogingen, extra investeringen in de infrastructuur etc. lijkt me.
Volgens mij is Europa in z'n totaliteit min of meer in balans met de rest van de wereld. Dan moet de convergentie van twee kanten komen. Allemaal de Duitse koers volgen zodat de werkloosheid laag is maar de koopkracht ook la(a)g(er dan nodig), dat lijkt me ook niet de ideale doelstelling.quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen?Het gaat daar nu eindelijk goed, nadat ze jarenlang "de zieke man van Europa" werden genoemd. Ik vind het echt absurd, die suggesties dat Duitsland zou moeten convergeren naar Italië in plaats van andersom.
Europa is in Balans met de rest van de wereld omdat landen als Duitsland kunnen concurreren en daarom de balans recht trekken die anders negatief zou zijn. Duitsland moet concurreren met China en niet met Italië.quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij is Europa in z'n totaliteit min of meer in balans met de rest van de wereld. Dan moet de convergentie van twee kanten komen. Allemaal de Duitse koers volgen zodat de werkloosheid laag is maar de koopkracht ook la(a)g(er dan nodig), dat lijkt me ook niet de ideale doelstelling.
Dus als Italië concurrerender wordt, dan kan Duitsland juist wat minder concurrerend worden en wat meer aan de koopkracht en investeringen doen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Europa is in Balans met de rest van de wereld omdat landen als Duitsland kunnen concurreren en daarom de balans recht trekken die anders negatief zou zijn. Duitsland moet concurreren met China en niet met Italië.
Maar het probleem was dus dat het in Italië niet goed draait en dat gaat een loonsverhoging in Duitsland echt niet veranderen, dus waarom praten we daarover?quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Dus als Italië concurrerender wordt, dan kan Duitsland juist wat minder concurrerend worden en wat meer aan de koopkracht en investeringen doen.
Dat proberen ze af en toe ook. Je moet dan de financiële repressie verminderen. Hogere rente dus, zodat de koopkracht van huishoudens stijgt. Maar elke keer als ze een stapje in die richting zetten begint het kaartenhuis in te storten en wordt het snel weer teruggedraaid.quote:(China zelf zou volgens mij trouwens ook wel baat erbij hebben om meer in te zetten op de binnenlandse vraag. Dat is leuk voor de bevolking en ook de enige manier om het stadium voorbij te komen waarin het design en management met grote winstmarges in het buitenland wordt gedaan.)
Ja, ik lees net dat maar liefst 80% van de 300 mld grote Griekse staatsschuld in handen is van IMF, ECB en EFSF (eur. noodfonds). Zelf hebben de Grieken maar 15% in bezit!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:51 schreef SeLang het volgende:
[..] Ze verlagen zo de leverage die de Grieken hebben in het eenzijdig opzeggen van afspraken. Alleen je blijft grote verliezen houden door de leningen die door de steunfondsen zijn verstrekt en de obligaties die de ECB al heeft.
Loonsverhoging in Duitsland -> minder concurrerende eurozone-economie als geheel -> lagere euro -> Italië wordt concurrerender. Zo heb ik het in m'n hoofd, klopt daar iets niet?quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar het probleem was dus dat het in Italië niet goed draait en dat gaat een loonsverhoging in Duitsland echt niet veranderen, dus waarom praten we daarover?
Dat betekent dus dat terugbetaling vooral een diplomatieke kwestie is.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja, ik lees net dat maar liefst 80% van de 300 mld grote Griekse staatsschuld in handen is van IMF, ECB en EFSF (eur. noodfonds). Zelf hebben de Grieken maar 15% in bezit!
Yep. Dat schreef ik dus ook al: alle risico's en kosten zijn comfortabel naar de belastingbetaler geschoven. Daarnaast zit de resterende 15% grotendeels bij hedgefunds, niet bij banken. Dus weinig systeemrisico bij een default / herstructurering.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja, ik lees net dat maar liefst 80% van de 300 mld grote Griekse staatsschuld in handen is van IMF, ECB en EFSF (eur. noodfonds). Zelf hebben de Grieken maar 15% in bezit!
Bondyields suggereren inderdaad dat de rest van de periferie nu is ontkoppeld van de Griekse situatie, maar dat kan morgen opeens anders zijn. Als Griekenland wegkomt met een herstructurering dan kun je er donder op zeggen dat politici in Portugal, Spanje en Italië ook die kant op gaan sturen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:22 schreef Igen het volgende:
In dat artikel staat ook een grafiekje dat mooi illustreert dat het een specifiek probleem met Griekenland is en dat de andere problematische eurolanden relatief gezien reuze mee vallen. Wat dat betreft hoop ik dat Syriza in Griekenland de verkiezingen wint en op een of andere manier iets weet uit te onderhandelen waarmee het hoofdstuk Griekenland ook dicht kan. Als de schuld idd vooral bij IMF en EFSF ligt en het dus vooral een diplomatieke issue is, moet daar toch wel een mogelijkheid voor zijn.
Maar Griekenland kan dit toch zeker nooit terugbetalen. Zo eindig je in een situatie waarin ze een schuld aan ons hebben waarvan ze de aflossing en rente alleen kunnen betalen door nog meer nieuwe schulden van ons te nemen. Of we houden ze aan het lijntje door de rente langzaam naar nul en de looptijd naar oneindig te schroeven.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bondyields suggereren inderdaad dat de rest van de periferie nu is ontkoppeld van de Griekse situatie, maar dat kan morgen opeens anders zijn. Als Griekenland wegkomt met een herstructurering dan kun je er donder op zeggen dat politici in Portugal, Spanje en Italië ook die kant op gaan sturen.
En nog terecht ook, want die landen betalen namelijk mee aan een Griekse herstructurering. Hun eigen probleem wordt nog groter als ze ook de kosten voor Griekenland nog eens erbij krijgen. Is dat eerlijk? De Grieken hebben gewoon de boel belazerd, terwijl Spanje fiscaal gezien weinig fout heeft gedaan. Sterker nog, Duitsland zou daar een voorbeeld aan mogen nemen. Spanje is met name slachtoffer van monetair beleid (veel te lage rente = epische bubbles) en het feit dat ze in de euro zitten.
Mee eens. En daarom zeg ik al vanaf 2010 dat ze nooit een bailout hadden moeten geven. Gewoon de scherven laten vallen waar ze vallen, dan had je deze hele discussie niet gehad.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar Griekenland kan dit toch zeker nooit terugbetalen. Zo eindig je in een situatie waarin ze een schuld aan ons hebben waarvan ze de aflossing en rente alleen kunnen betalen door nog meer nieuwe schulden van ons te nemen. Of we houden ze aan het lijntje door de rente langzaam naar nul en de looptijd naar oneindig te schroeven.
Om Griekenland tot in het einde der dagen zo maximaal als maar enigszins houdbaar is uit te knijpen, alleen maar om geen moral hazard voor andere landen (die er veel beter voorstaan) te laten ontstaan, vind ik ook niet echt eerlijk.
Ik denk ook dat de toekomst van de huidige euro ook nog helemaal niet zo zeker is.quote:Economen zijn verdeeld over houdbaarheid euro
De Economische en Monetaire Unie (EMU) is nog niet houdbaar in de huidige vorm. Daarvoor is meer beleid en zijn nog meer afspraken nodig.
Dat stellen hoogleraren economie in een enquête gehouden door de Financiële Telegraaf (pdf).
Hoewel acht van de twintig ondervraagde hoogleraren stellen dat de euro in deze vorm wel houdbaar is, zijn er volgens hen wel verbeteringen die moeten worden doorgevoerd. Zeven van de ondervraagden stellen dat de huidige situatie niet houdbaar is, vijf van hen beantwoorden de vraag zonder een expliciet ja of nee.
Bijna alle economen zijn het er in hun antwoord echter over eens dat de EMU nog verre van voltooid is. Zo zou de eurozone nog kwetsbaar zijn voor schokken en zouden er regels moeten worden opgesteld in het geval van een faillissement van één van de negentien eurolanden.
Grexit
De meeste ondervraagde hoogleraren denken dat een zogenoemde 'Grexit', of het uittreden van een ander land, voorkomen kan worden. Daar is dan wel de politieke wil voor nodig.
Wel noemt bijvoorbeeld Harald Benink van de Univesiteit van Tilburg het "spannend" of Griekenland kan worden gehandhaafd binnen de EMU. "Indien een nieuwe Griekse regering onder leiding van Tsipras een schuldherstructurering wil doorzetten, zal dit voor Duitsland waarschijnlijk alleen acceptabel zijn wanneer Griekenland uit de euro stapt."
De economen waarschuwen daarnaast voor de gevolgen van eventuele uittredingen. "Wanneer financiële markten zien dat landen het eurogebied verlaten en niet langer meer geloven dat de euro onomkeerbaar is, dan wordt de moeder aller crises in werking gezet", aldus econoom Bas Jacobs.
nu.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |