abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148363548
Plus, een voornaam importproduct is olie en dat is nou juist flink in prijs gedaald.
  maandag 5 januari 2015 @ 19:07:04 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148364449
CPI inflatie wordt hoofdzakelijk gedreven door loonstijgingen.

Even heel erg kort door de bocht: als bij gelijkblijvend loon de prijs van iets stijgt, dan moet de prijs van iets anders dalen, anders wordt er domweg minder van gekocht.

Je ziet momenteel mooi in Japan het effect van de dalende yen. Goed voor de exportsector maar niet voor bedrijven die het moeten hebben van de binnenlandse economie. Daar staat het aantal faillissementen van die bedrijven op een meerjarig hoogtepunt dankzij de dalende yen. Logisch, want de koopkracht van mensen neemt af terwijl de kosten voor die bedrijven toenemen ten gevolge van import inflatie.

Goldman Sachs kwam laatst ook met een rapport waarin ze stelden dat een verdere daling van de yen schadelijk is voor de Japanse economie omdat de exportsector veel kleiner is dan het deel van de economie het moet hebben van binnenlandse vraag.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148368417
Gisteren in het NRC een interview met de premier. Het interview gaat over vliegramp MH-17, zijn privéleven (waar hij liever niet te veel over zegt) en de komende verkiezingen.

Rutte meent dat het beter gaat met de economie:
quote:
„De coalitie draait goed omdat Diederik Samsom en ik wisten dat we een ongelofelijk moeilijke klus gingen doen. Dat we heel veel van Nederland zouden vragen. En dat dat ook ons niet de gladiolen meteen zou opleveren – de populariteitsprijs. Nu we de eerste resultaten zien van de agenda die we in 2012 gestart zijn, moeten we koers houden. „Dat is ook mijn boodschap aan Nederland: het gaat nu beter, nu geen experimenten!”
quote:
''Wat Mark Rutte betreft gaat de aanstaande campagne voor de senaat vooral over de economie die weer aantrekt – al dan niet dankzij zijn beleid.''
Dat is ook een mooie, allereerst claimt hij dat het beter gaat met de economie. En ten tweede komt deze verbetering ook nog eens door zijn beleid. Rutte bakt ze wel heel bruin.
  maandag 5 januari 2015 @ 20:55:50 #254
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_148368920
quote:
10s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:49 schreef SeLang het volgende:
Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Gewoon BTW tarief verhogen en je hebt je CPI inflatie!

Ow wacht... belastingen verhogen was toch juist slecht omdat het de koopkracht vermindert net zoals inflatie? Volgens diezelfde economen die zeggen dat inflatie de economie "stimuleert" 8)7
Je gaf het zelf al aan, dan moet je de lonen dus flink verhogen. DAT is het recept voor de NL economie. Te beginnen met die van de ambtenaren. (dan geef je als overheid het goede voorbeeld) vervolgens zorg je ervoor dat de vakbonden weer sterker worden,mensen zich beter gaan organiseren, zodat ze weer een vuist kunnen maken tegen het bedrijfsleven, dat al decennialang loonmatiging predikt,waardoor niemand meer wat kan kopen. Daarna doe je de belastingen omlaag. Mensen zullen de winkels weer platlopen, waardoor de prijzen en inflatie vanzelf omhoog gaan.
pi_148379075
probleem daarmee is, overheid geeft zon 260miljard uit, en 240 miljard komt binnen.

Verlaag belastingen en staatschuld schiet omhoog.

Ik denk dat de oplossing is om meer dingen door de staat te laten regelen, en door mensen zelf. Gewoon minder overheids bemoeienis. De vrije markt doet alles beter en goedkoper dan de overheid (kijk maar naar oost en west duitsland vlak na de val van de muur). Als de vrije markt dingen als vliegtuigen en tv's, en services enorm efficient en goed kan maken, waarom kan de vrije markt dan niet dingen als gezondheidszorg en onderwijs regelen en beter/goedkoper maken. wat de 2 grootste kosten na pensioenen en uitkeringen zijn. Er is praktisch geen innovatie geweest in onderwijs. Dat kost iets van 25 miljard ofzo? Gezondheidszorg zon ruim 70 miljard.

Waarschijnlijk zodra de overheid hier de handen vanaf trekt, kan je belastingen omlaag gooien, en die zaken zullen nu efficienter gebeuren.

En voordat je die universiteiten in de VS aanhaalt, daar zit de overheid met zen dikke vingers midden in door die scholen gewoon blindelings low interest leningen te geven. Waardoor die bedrijven de tactiek toepassen door gewoon high pressure sales tactieken te gebruiken om mensen leningen te laten afsluiten wat ze niet zouden moeten doen. En wat ze een slechte return geeft. De grootste kosten post van die universiteiten zijn hun sales teams! Dus hier zou de overheid geen leningen moeten geven, maar financiele instituties (zoals zeg maar hypotheken). En dan zouden die universiteiten zich vooral op kwaliteit moeten focussen (want om een lening te krijgen voor een slechte school betaal je dan veel meer rente).

En over gezondheidszorg, het lijkt me dat dat veel efficienter kan. Iets met incentives enzo, maar heb geen zin om verder te typen.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 17:13:02 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148394625
Ondertussen in Griekenland:

quote:
Greek leftwing opposition leader Alexis Tsipras said the European Central Bank (ECB) could not exclude Greece if it decides to move to a full "quantitative easing" program to stimulate the euro zone's faltering economy.
Als ze QE gaan doen, laat de Griekse centrale bank dan AUB zijn eigen rotzooi opkopen.
Mijn reisverslagen
pi_148395958
Zullen ze wel niet doen of kunnen en dus mag Europa weer bijspringen. }:|
  dinsdag 6 januari 2015 @ 17:59:36 #258
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148396357
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 17:47 schreef Iwanius het volgende:
Zullen ze wel niet doen of kunnen en dus mag Europa weer bijspringen. }:|
Ik denk zelf dat het de enige manier is om een QE programma van enige omvang erdoor te krijgen.
Mijn reisverslagen
pi_148396856
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 17:59 schreef SeLang het volgende:

Ik denk zelf dat het de enige manier is om een QE programma van enige omvang erdoor te krijgen.
Er staat me bij dat een paar jaar geleden al Griekse banken tot hun nek in Griekse staatsschuld zaten, en dat hetzelfde gold voor banken in andere PIGS-landen (dwz dat ze in eigen staatsschuld belegd zaten). Hoe dat ontstaan was weet ik niet -ik heb nooit gelezen dat bv de ECB daar op had aangestuurd- maar het is wel erg wenselijk. Als nu ook hun centrale banken mee gaan doen, maakt dat een exit straks wel zo gemakkelijk :7
  dinsdag 6 januari 2015 @ 18:51:40 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148398191
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 18:15 schreef dvr het volgende:

[..]

Er staat me bij dat een paar jaar geleden al Griekse banken tot hun nek in Griekse staatsschuld zaten, en dat hetzelfde gold voor banken in andere PIGS-landen (dwz dat ze in eigen staatsschuld belegd zaten). Hoe dat ontstaan was weet ik niet -ik heb nooit gelezen dat bv de ECB daar op had aangestuurd- maar het is wel erg wenselijk. Als nu ook hun centrale banken mee gaan doen, maakt dat een exit straks wel zo gemakkelijk :7
Dat is natuurlijk ook deel van de truuk :7 Ze verlagen zo de leverage die de Grieken hebben in het eenzijdig opzeggen van afspraken. Alleen je blijft grote verliezen houden door de leningen die door de steunfondsen zijn verstrekt en de obligaties die de ECB al heeft.

De reden dat veel commerciële banken in de periferie sinds de euro crisis meer in hun eigen staatsschuld zijn gaan beleggen is denk ik omdat de yields relatief hoog waren terwijl er voor hun (in tegenstelling tot buitenlandse banken) maar een beperkt redenominatie risico is. Stel dat Spanje weer een eigen munt invoert en de staat de euroschuld zou omzetten in peseta's, dan is dat voor de bank niet zo'n ramp omdat spaartegoeden, hypotheken etc dan ook worden omgezet in peseta en je dus geen mismatch hebt. Terwijl een Duitse bank met Spaanse staatsobligaties dan een groot probleem heeft. Dus die obligaties zijn voor de thuisbanken relatief aantrekkelijk.

Denk ik :P
Mijn reisverslagen
  dinsdag 6 januari 2015 @ 18:55:14 #261
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_148398307
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 17:13 schreef SeLang het volgende:
Ondertussen in Griekenland:

[ afbeelding ]

[..]

Als ze QE gaan doen, laat de Griekse centrale bank dan AUB zijn eigen rotzooi opkopen.
Je zal zien dat vlak voor de verkiezingen nd "plotseling" syriza weer voorbij streeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 06-01-2015 19:12:26 ]
pi_148403883
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 18:51 schreef SeLang het volgende:

[..] is denk ik omdat de yields relatief hoog waren terwijl er voor hun (in tegenstelling tot buitenlandse banken) maar een beperkt redenominatie risico is.
Idd, alleen staat daar tegenover dat als die Griekse bankbaasjes de exitkans destijds hoog inschatten, ze met Bunds nog veel beter zouden hebben gezeten. Want die zouden bij een exit misschien wel verdrievoudigen in lokale waarde. Alleen zouden de bankiers die woekerwinst dan wel behaald hebben ten koste van miljoenen diep gegriefde rekeninghouders, zodat ze in de praktijk waarschijnlijk niet lang van hun weelde zouden hebben kunnen genieten. Dan is het inderdaad maar verstandiger om eigen obligaties te kopen en solidair met de andere Grieken tenonder te gaan. (en ondertussen 15% per jaar te pakken).

Cynisch volkje die bankiers, hoe je ook naar ze kijkt..
  woensdag 7 januari 2015 @ 10:34:47 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148418686

Cool overzichtje. De Grieken haten de Duitsers. Dit had je dus kunnen voorkomen als we gewoon helemaal geen bailout hadden gegeven. Dan hadden de Grieken al in 2010 gedefault en dat hadden ze dan hun eigen politici verweten en niet de Duitsers. Dat was een stuk beter geweest voor de cohesie binnen de eurozone.
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 januari 2015 @ 10:59:12 #264
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148419376

Alleen donkerblauw en groen (totaal 51 miljard) is nog in private handen. De overige 256 miljard is voor belastingbetalers buiten Griekenland.

Moet je eens proberen om een paar miljoen te besparen op gezondheidszorg e.d. En dit is gewoon via een achterdeurtje gegaan.
Mijn reisverslagen
pi_148420203
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:59 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Alleen donkerblauw en groen (totaal 51 miljard) is nog in private handen. De overige 256 miljard is voor belastingbetalers buiten Griekenland.

Moet je eens proberen om een paar miljoen te besparen op gezondheidszorg e.d. En dit is gewoon via een achterdeurtje gegaan.
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:49 schreef Digi2 het volgende:
Ach de grieken laten eerst de toxic waste van hun banken in het EFSF dumpen waarna wij er mee zitten :{ . En vervolgens gaan ze alsnog failliet. De taktiek is zo veel mogelijk gratis geld naar binnen harken zolang het kan.
Als ze eenmaal failliet zijn gegaan kunnen wij via het IMF er nog weer eens extra geld in gaan pompen _O-

NWS / Grieken houden referendum over akkoord EU-top
Ben benieuwd of hetgeen ik in 2011 schreef bewaarheid gaat worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_148431605
quote:
Duitse werkloosheid op laagste punt ooit, Italiaanse naar hoogterecord

Het aantal werklozen in Duitsland is in december voor de derde maand op rij gedaald, waardoor de werkloosheid in de grootste economie van Europa naar het laagste niveau ooit ging.

Dat blijkt uit cijfers die het Duitse federale arbeidsbureau woensdag publiceerde. Het aantal werklozen zakte met 27.000 naar 2,84 miljoen. Economen hadden in doorsnee verwacht dat het aantal werklozen met 5000 zou dalen.

In het westen van Duitsland ging het aantal werklozen met 17.000 omlaag en in het oosten met 10.000. De cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden.

Het werkloosheidspercentage zakte naar 6,5 procent van de Duitse beroepsbevolking, van 6,6 procent een maand eerder. Daarmee is de werkloosheid uitgekomen op het laagste niveau sinds het begin van de metingen. Economen voorspelden gemiddeld dat de werkloosheid onveranderd zou blijven. De sterke arbeidsmarkt in Duitsland biedt hoop dat de groei van de Duitse economie dit jaar zal aantrekken.
Italië

Het Italiaanse bureau voor de statistiek meldde woensdag dat de werkloosheid een nieuw recordniveau heeft bereikt van 13,4 procent in november.

In oktober bedroeg de werkloosheid nog 13,3 procent en in november 2013 was die nog 12,5 procent van de Italiaanse beroepsbevolking. De werkloosheid bij Italianen jonger dan 25 jaar kwam in november uit op 43,9 procent, tegen 43,3 procent een maand eerder.
Het lijkt erop dat de invoering van de euro niet tot de voorspelde convergentie leidt tov zuid-europa. Qua ontwikkeling van werkloosheidscijfers is er sprake van een duidelijke divergentie.
pi_148432433
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 10:59 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Zelf heb ik dat ook nooit begrepen, schrap eens een regeltje van een paar miljoen uit het PGB of een ander vangnet en de gehele zieligheidsindustrie staat op het malieveld en hart van Nederland haalt weer een filmpje over incontinente opa en oma's uit de kast.

Niemand ligt er wakker van als het hen niet direct aangaat natuurlijk, maar indirect komt het op hetzelfde neer. Dat zal pas veranderen als er ooit ergens een forse rekening word gepresenteerd van het bailout circus.
pi_148433096
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat de invoering van de euro niet tot de voorspelde convergentie leidt tov zuid-europa. Qua ontwikkeling van werkloosheidscijfers is er sprake van een duidelijke divergentie.
Dit hangt toch ook wel erg af van je meetmoment. Na de introductie van de Euro daalde de Italiaanse werkloosheid tot en met 2007 stevig van 10,1% in 2000 tot 6,1% in 2007.
Dit terwijl de werkloosheid in Duitsland juist een stijgende lijn vertoonde van 7,5% in 2000 tot een top van 10,7% in 2005.

je conclusies lijken me dus wel erg kort door de bocht.
  woensdag 7 januari 2015 @ 16:52:38 #269
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_148433173
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit hangt toch ook wel erg af van je meetmoment. Na de introductie van de Euro daalde de Italiaanse werkloosheid tot en met 2007 stevig van 10,1% in 2000 tot 6,1% in 2007.
Dit terwijl de werkloosheid in Duitsland juist een stijgende lijn vertoonde van 7,5% in 2000 tot een top van 10,7% in 2005.

Je zal altijd verschillen hebben, zoals je die ook binnen de landen hebt. In Oost Groningen, of zuid Limburg zal de werkeloosheid hoger zijn dan in bv Utrecht. Ik zie sowieso niet de relatie tussen de regionale werkeloosheid en de Euro, volgens mij is die er niet.
pi_148433509
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Goed dat je me hierop wijst. Ik denk dat die lagere cijfers t/m 2007 vooral het gevolg zijn geweest van een creditboom. Die is voorbij en de hogere lonen die als gevolg van de creditboom zijn ontstaan maken Zuid-europa nu sterk incompetitief, mede waardoor de werkloosheid sterk is opgelopen. De convergentie in het begin was dus tijdelijk en nu kan men niet meer middels devaluatie convergeren.
pi_148433569
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 17:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Goed dat je me hierop wijst. Ik denk dat die lagere cijfers t/m 2007 vooral het gevolg zijn geweest van een creditboom. Die is voorbij en de hogere lonen die als gevolg van de creditboom zijn ontstaan maken Zuid-europa nu sterk incompetitief, mede waardoor de werkloosheid sterk is opgelopen. De convergentie in het begin was dus tijdelijk en nu kan men niet meer middels devaluatie meer convergeren.
Tja, de ene economische situatie is totaal de schuld van de euro en de ander totaal niet. Enkel omdat dit mooier in het straatje past. Ik heb daar niet zoveel mee :P
pi_148433579
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:52 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Je zal altijd verschillen hebben, zoals je die ook binnen de landen hebt. In Oost Groningen, of zuid Limburg zal de werkeloosheid hoger zijn dan in bv Utrecht. Ik zie sowieso niet de relatie tussen de regionale werkeloosheid en de Euro, volgens mij is die er niet.
Die relatie leggen gaat mij ook te ver inderdaad.
pi_148433773
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2015 17:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, de ene economische situatie is totaal de schuld van de euro en de ander totaal niet. Enkel omdat dit mooier in het straatje past. Ik heb daar niet zoveel mee :P
Misschien zie ik het verkeerd maar de creditboom was een gevolg van de euro doordat de renteniveau's sterk daalden in de zuid-europese landen. Dat ze nu niet kunnen devalueren is ook een gevolg ervan dat ze in de eurozone zitten.

Prof. Werner Sinn van het IFO instituut licht een en ander toe aan de hand van grafieken.

[ Bericht 23% gewijzigd door Digi2 op 07-01-2015 18:14:42 ]
  woensdag 7 januari 2015 @ 18:14:26 #274
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_148436174
Zou de ECB nu overgaan tot QE? Als ik de verslaggevers van rtlz moet geloven, weten zij zeker dat de ECB direct staatsobligaties gaat opkopen. Ik dacht dat dit niet mocht volgens de regels? Verder snap ik de gretigheid ook niet, want er is eigenlijk helemaal geen srpake van deflatie.de enige oorzaak is de extreem lage olieprijs, waardoor deze "deflatie" eigenlijk geen deflatie mag heten.

Weidmann zegt in december nog dat een lagere olieprijs juist de economie zal stimuleren waardoor er geen QE nodig zal zijn, nu zorgt die lagere olieprijs dus voor deflatie en moet er QE plaatsvinden. Nogal tegenstrijdige berichten!

Hieronder nog een ardig stukje van Eiffinger waar Een maand terug wordt voorspeld dat de ECB in maart dit jaar 1000 miljard aan staatsobligaties gaat opkopen. Risico dus dat debelastingbetaler hier straks voor mag opdraaien en dat al het geld naar enkele welgestelden gaat en er niets in de economie komt. Gaan de Duitsers hier mee accoord??

http://www.sylvestereijff(...)iet-op-de-rode-knop/

[ Bericht 5% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 07-01-2015 18:25:56 ]
pi_148437033
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 18:14 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Zou de ECB nu overgaan tot QE? Als ik de verslaggevers van rtlz moet geloven, weten zij zeker dat de ECB direct staatsobligaties gaat opkopen. Ik dacht dat dit niet mocht volgens de regels? Verder snap ik de gretigheid ook niet, want er is eigenlijk helemaal geen srpake van deflatie.de enige oorzaak is de extreem lage olieprijs, waardoor deze "deflatie" eigenlijk geen deflatie mag heten.

Weidmann zegt in december nog dat een lagere olieprijs juist de economie zal stimuleren waardoor er geen QE nodig zal zijn, nu zorgt die lagere olieprijs dus voor deflatie en moet er QE plaatsvinden. Nogal tegenstrijdige berichten!

Hieronder nog een ardig stukje van Eiffinger waar Een maand terug wordt voorspeld dat de ECB in maart dit jaar 1000 miljard aan staatsobligaties gaat opkopen. Risico dus dat debelastingbetaler hier straks voor mag opdraaien en dat al het geld naar enkele welgestelden gaat en er niets in de economie komt. Gaan de Duitsers hier mee accoord??

http://www.sylvestereijff(...)iet-op-de-rode-knop/
Er loopt een rechtzaak van o.a. prof. Werner Sinn bij het duitse hooggerechtshof tav deze zaak. Dit jaar volgt de uitspraak. Een eventuele Grexit die nu speelt maakt het onwaarschijnlijk dat de ECB ertoe overgaat voordat er meer duidelijkheid is tav de situatie in Griekenland. Mocht Duitsland de "stekker" eruit trekken dan loopt de ECB aanzienlijke risico's mochten ze er vooraf aan beginnen. QE zou wel een "noodgedwongen" reactie van de ECB kunnen zijn volgend op een Grexit. De rentes van Portugal, Italie en Spanje zouden erg kunnen oplopen namelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')