Dat is geen koopkracht maar uitgaven. Portugezen en Fransen zijn meer gaan uitgeven, of ze daar ivm Nederlanders meer producten hebben kunnen kopen kan je niet zien.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
In 5 jaar tijd ~10% in koopkracht achteruit tov Portugezen en Fransen, dat vind jij meevallen?
We hebben vermoedelijk nog altijd aanmerkelijk meer te makken dan hen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
In 5 jaar tijd ~10% in koopkracht achteruit tov Portugezen en Fransen, dat vind jij meevallen?
Waren dat niet landen die systematisch boven hun stand leefden?quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:20 schreef Perrin het volgende:
We staan er iig leuk bij, zo bungelend onderaan samen met Griekenland en Cyprus nota bene
Nee, Nederlanders moeten meer geld in de portemonnee krijgen. De staat doet te veel (en steeds meer) en de burger kan te weinig (en steeds minder) zelf uitgeven.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We hebben vermoedelijk nog altijd aanmerkelijk meer te makken dan hen.
We hebben weinig reden tot klagen.
Dat zal dan wel. Ik merk persoonlijk vooral het tegenovergesteldequote:Op vrijdag 12 december 2014 19:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, Nederlanders moeten meer geld in de portemonnee krijgen. De staat doet te veel (en steeds meer) en de burger kan te weinig (en steeds minder) zelf uitgeven.
Maar het grafiekje plaatst de zure zeikstemming in Nederland wel in perspectief.
gelukkig zijn er meer mensen op de wereld.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal dan wel. Ik merk persoonlijk vooral het tegenovergestelde
Laten we de crisis weglachen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 08:37 schreef 99.999 het volgende:
Of je zure praat klopt gewoon niet. Positief in het leven staan scheelt al de helft.
Jouw persoonlijke situatie is niet boeiend.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal dan wel. Ik merk persoonlijk vooral het tegenovergestelde
Correct. Evenmin als de persoonlijke ellende van perrin. En ondanks prachtige dramatische grafiekjes gaat het met de meeste mensen in Nederland en ook Europa stiekem best heel erg goed.quote:Op zaterdag 13 december 2014 09:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Jouw persoonlijke situatie is niet boeiend.
Dan snap ik je zure gezeur al helemaal nietquote:Op zaterdag 13 december 2014 09:25 schreef Perrin het volgende:
In tegenstelling tot je aanname, heb ik niks te klagen wat betreft mijn persoonlijke situatie. Maar ik kijk iets verder dan dat.
34%quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je 40% deprecieert kun je best de lonen met 10% verhogen , dan gaan de ambtenarenlonen in euro's gemeten toch met 30% omlaag
Ho ho, die grafiek gaat niet over koopkracht maar enkel over consumentenuitgaven. Daarin ietsje dalen is niet eens zo negatief, daar Nederlanders in onze schuldbubble boven onze stand leefden en dat gecorrigeerd moest worden. Bovendien zegt het ook vooral wat over dat Nederlanders ietsje angstiger en mopperiger zijn aangelegd: in zo'n crisis gedragen wij ons direct erg behoudend en geven we uit angst voor de toekomst minder uit dan we kunnen en dan een meer optimistisch volk in exact dezelfde situatie wel zou doen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
En zouden in zo'n grafiek uitgaven als extra aflossingen op hypotheken ook zijn meegenomen?quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:14 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ho ho, die grafiek gaat niet over koopkracht maar enkel over consumentenuitgaven. Daarin ietsje dalen is niet eens zo negatief, daar Nederlanders in onze schuldbubble boven onze stand leefden en dat gecorrigeerd moest worden. Bovendien zegt het ook vooral wat over dat Nederlanders ietsje angstiger en mopperiger zijn aangelegd: in zo'n crisis gedragen wij ons direct erg behoudend.
Het absolute niveau boeit volgens mij niet zo veel. Het gaat om de afgeleide. Grieken waren (zijn?) de ongelukkigste mensen ter wereld. De -30% oid. opgetelde economische krimp is blijkbaar gevoelsmatig erger dan in een armoedig hongerbuikjesland te wonen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 09:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct. Evenmin als de persoonlijke ellende van perrin. En ondanks prachtige dramatische grafiekjes gaat het met de meeste mensen in Nederland en ook Europa stiekem best heel erg goed.
Kunnen we wel negatief gaan doen om het negatief doen maar dat zit niet echt in mijn karakter.
Uitstekende toevoeging die ik nog over het hoofd zag. De aankoop van een (tweedehands, want in het geval van een nieuw huis is het geen consumptie maar een investering) is de consumptie en de financiering daarvoor heeft met die statistieken in directe zin niets te maken. Is ook best logisch: als jij met een lening een auto koopt, wordt voor de consumptiestatistieken ook enkel de aankoop van de auto meegenomen en de rentebetalingen aan je bank niet.quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En zouden in zo'n grafiek uitgaven als extra aflossingen op hypotheken ook zijn meegenomen?
Want dat heeft men ook vrolijk gedaan in die periode.
Is die massa in bijvoorbeeld Nederland dan echt zo negatief over hun welvaart en toekomstperspectief? Volgens mij valt dat best wat mee.quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Het absolute niveau boeit volgens mij niet zo veel. Het gaat om de afgeleide. Grieken waren (zijn?) de ongelukkigste mensen ter wereld. De -30% oid. opgetelde economische krimp is blijkbaar gevoelsmatig erger dan in een armoedig hongerbuikjesland te wonen.
En je kan dat als persoon natuurlijk wel relativeren, maar de menselijke psyche van de massa kan dat blijkbaar gewoon niet.
Wat mij betreft ook een hele logische en verstandige reactie op een crisis. Eerst in eigen huishouden orde op zaken brengen. Proberen schulden weg te werken en een buffertje op te bouwen. Dat dit gebeurde viel mij in elk geval heel erg op.quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:28 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Uitstekende toevoeging die ik nog over het hoofd zag. De aankoop van een (tweedehands, want in het geval van een nieuw huis is het geen consumptie maar een investering) is de consumptie en de financiering daarvoor heeft met die statistieken in directe zin niets te maken. Is ook best logisch: als jij met een lening een auto koopt, wordt voor de consumptiestatistieken ook enkel de aankoop van de auto meegenomen en de rentebetalingen aan je bank niet.
Er is een direct negatief causaal verband tussen het afbetalen van schuld (hypotheek) en de mate waarin je consumeert. De schuldaflossingen zijn sinds 2008 (gelukkig) toegenomen in Nederland, waardoor we wat moesten consuminderen.
Ik weerspreek heus niet dat onze koopkracht niet gestegen is sinds 2008, maar wel dat die grafiek iets negatiefs laat zien. Als je er al iets uit op kan maken is het dat Nederland voorop loopt in het aanpassen aan de nieuwe post-2008 tijd met minder household debt.
Ik waardeer je ziekelijke optimisme, maar je moet niet ontkennen dat Europa nog steeds gebukt gaat onder economische rampspoed. Dat wordt namelijk lastig.quote:Op zaterdag 13 december 2014 09:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke crisis? De economie in Nederland en de meeste Eurolanden groeit weer.
Er is een verschil tussen blijheid en "Ik mag niet klagen".quote:Op zaterdag 13 december 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is die massa in bijvoorbeeld Nederland dan echt zo negatief over hun welvaart en toekomstperspectief? Volgens mij valt dat best wat mee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |