Dat is natuurlijk onzin. Stel je voor dat je over pakweg 10 jaar met pensioen moet, hoe moet je dan in vredesnaam nog rondkomen. Met 70% van je laatstverdiende salaris (zoals het pensioen+aow was) was dat al lastig, nu met het middelloonsysteem, valt bijna iedereen al in de armoede. Met middelloon zit je maar aan 30-50% van je laatst verdiende inkomen al sje 65 bent, je mag dan blij zijn dat je je huur/hypotheek en eten kan betalen. Verder ontslaan bedrijven vaak oudere werknemers( 50+) omdat die te duur worden, waardoor je vaak vanaf die leeftijd in de uitkering zit.quote:Op maandag 15 december 2014 07:22 schreef Perrin het volgende:
Advies IMF: ontlast de jongeren, desnoods ten koste van de ouderen
In welke eeuw ıs dit geschreven?quote:Op maandag 15 december 2014 11:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Stel je voor dat je over pakweg 10 jaar met pensioen moet, hoe moet je dan in vredesnaam nog rondkomen. Met 70% van je laatstverdiende salaris (zoals het pensioen+aow was) was dat al lastig, nu met het middelloonsysteem, valt bijna iedereen al in de armoede. Met middelloon zit je maar aan 30-50% van je laatst verdiende inkomen al sje 65 bent, je mag dan blij zijn dat je je huur/hypotheek en eten kan betalen. Verder ontslaan bedrijven vaak oudere werknemers( 50+) omdat die te duur worden, waardoor je vaak vanaf die leeftijd in de uitkering zit.
De enige oplossing voor alle problemen is het basisloon voor iedereen en het herinvoeren van het pre-pensien bij 55. Boven de 45 zitten werkgevers niet meer op je te wachten, dan lijkt 55 een goede grens om een standaard vut in te voeren. Komt nog bij dat je bij 67 (wat nu de beoogde pensioenleeftijd is) bijna aan het eind van je leven zit. Hoezo van je pensioen genieten. De meeste mensen zijn met 70 dood.
Er moet iemand komen die de geldkraan dichtdraait en weer orde op zaken stelt. Bij voorkeur een Duitser.quote:Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef bascross het volgende:
Is Draghi daadwerkelijk zo goed, of is hij vooral goed omdat hij veel tegengas krijgt van de Noordelijke landen?
Frankrijk en Italie hebben al een president van de ECB geleverd. het is dus niet zo'n vreemde gedachte dat nu de beurt aan duitser is. Of dat gaat gebeuren is een 2e. Mogelijk zullen de zuid-europese landen dat blokkeren omdat nu zelfs junkbonds voor cash geruild kunnen worden bij de ECB. Dat zal snel over zijn als het aan Duitsland ligt.quote:Op maandag 15 december 2014 14:55 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Er moet iemand komen die de geldkraan dichtdraait en weer orde op zaken stelt. Bij voorkeur een Duitser.
En wat zegt dat?quote:Op vrijdag 12 december 2014 16:20 schreef Perrin het volgende:
We staan er iig leuk bij, zo bungelend onderaan samen met Griekenland en Cyprus nota bene
Draghi is de enige met een bazooka die werkt. Ik vind het knap hoe hij in 2012 de eurocrisis "oploste" in de perceptie van de markten met alleen woorden. Zijn "whatever it takes" is in de praktijk waarschijnlijk niet mogelijk en tot op de dag van vandaag is er nieteens een legaal framework voor, maar hij speelde de bal geniaal terug naar de regeringen van de probleemlanden en het werkte.quote:Op maandag 15 december 2014 14:43 schreef bascross het volgende:
Is Draghi daadwerkelijk zo goed, of is hij vooral goed omdat hij veel tegengas krijgt van de Noordelijke landen?
Een Duitser zou logisch zijn maar iemand als Jens Weidman wijkt zoveel af van de rest dat hij nooit alle neuzen één kant op krijgt. Je moet voor zo'n rol toch iemand hebben die een beetje in het midden zit. Consensus bouwen e.d.quote:Op maandag 15 december 2014 15:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Frankrijk en Italie hebben al een president van de ECB geleverd. het is dus niet zo'n vreemde gedachte dat nu de beurt aan duitser is. Of dat gaat gebeuren is een 2e. Mogelijk zullen de zuid-europese landen dat blokkeren omdat nu zelfs junkbonds voor cash geruild kunnen worden bij de ECB. Dat zal snel over zijn als het aan Duitsland ligt.
Ten aanzien van de eerste alinea: illegaal vanuit Europees perspectief, of vanuit Duits wettelijk perspectief?quote:Op maandag 15 december 2014 18:34 schreef piepeloi55 het volgende:
De Duitsers weten ook dat instemmen met het monetariseren van sovereign bonds een glijdende schaal is. Eenmaal toegegeven, zal deze tool vaker gebruikt worden als de 'nood' aan de man is. Buiten het feit dat er geen legaal framework is.
Zonder QE gaan ze de balance sheet niet verhogen tot de gewenste targets, een nieuwe LTRO of iets dat daarop lijkt zal niet zoveel zoden aan de dijk zetten als voorheen. Banken betalen nu immers een negatieve yield op reserves. Mede ook de reden dat de balance sheet momenteel krimpt, omdat er meer aan LTRO word terugbetaald dan er aan assets worden opgekocht.
De ABS en covered bonds markt schijnt te klein te zijn, mits je een ernstig verstoorde marktwerking wilt voorkomen. Zelf neig ik daarom dat de ECB buiten ABS en covered bonds ook naar andere assets gaat kijken, zoals corporate debt. Koffiedik kijken natuurlijk, maar niet geheel onlogisch als tussenoplossing als staatsoblies inderdaad een stap te ver/illegaal is.
Maar waarom is het opkopen van staatsobligaties dan in tegenspraak met het ECB mandaat, want daar schijnt toch inmiddels een meerderheid voor te zijn - en dat schijnt voldoende te zijn?quote:Op maandag 15 december 2014 18:46 schreef piepeloi55 het volgende:
Duits wettelijk lijkt me zowiezo, vooral als je ervan uitgaat dat QE van sovereign bonds niet bijdraagt tot het behalen van het mandaat. Vanuit het (zuid) Europees perspectief en een andere economische leer is het maar hoe je het interpreteert, daar verschillen de meningen over. Hoe dat exact juridisch uitpakt weet je pas jaren later en dan is de uitspraak al gekleurd waarschijnlijk.
Hoe dan ook, ik denk dat men tot een tussenoplossing gaat komen, waarbij de kans bestaat dat er helemaal geen overheidsobligatie (of zoals Selang aangeeft, beperkt) word opgekocht en de balance sheet toch de gewenste targets bereikt. Waarschijnlijk ook de reden waarom het ''zolang'' duurt en zoveel onzekerheid heerst.
Of het tegen het mandaat is hangt er vanaf op welke economische literatuur/theorieën je je baseert lijkt me, vandaar dat ik zeg ''Vanuit het (zuid) Europees perspectief en een andere economische leer is het maar hoe je het interpreteert'' . Multi-interpetable dus imo en dan gaat het uiteindelijk erom wat de meerderheid wil en/of Duitsland instemt. Een eventueel juridisch oordeel later is gekleurd en te laat.quote:Op maandag 15 december 2014 19:09 schreef crashbangboom het volgende:
Maar waarom is het opkopen van staatsobligaties dan in tegenspraak met het ECB mandaat, want daar schijnt toch inmiddels een meerderheid voor te zijn - en dat schijnt voldoende te zijn?
Multi interpretabel houdt imho in dat het kan, en dus legitiem is.quote:Op maandag 15 december 2014 19:17 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Of het tegen het mandaat is hangt er vanaf op welke economische literatuur/theorieën je je baseert lijkt me, vandaar dat ik zeg ''Vanuit het (zuid) Europees perspectief en een andere economische leer is het maar hoe je het interpreteert'' . Multi-interpetable dus imo en dan gaat het uiteindelijk erom wat de meerderheid wil en/of Duitsland instemt. Een eventueel juridisch oordeel later is gekleurd en te laat.
Een meerderheid boeit trouwens niet lijkt me gezien de Q&A van de afgelopen persco. Draghi zijn antwoord op die vraag sprak boekdelen. Het gaat erom of Duitsland en co. ermee instemt.
Ik wist 't zelf niet, dus gooide ik 't in de groepquote:Op maandag 15 december 2014 16:04 schreef nikao het volgende:
[..]
En wat zegt dat?
Sparen we meer, lossen we meer af of hebben we simpelweg minder te besteden?
Waarschijnlijk alle drie maar de grafiek zal met name gebruikt worden om punt 3 te ondersteunen
Het zal als effect hebben dat dingen als brood van de bakker, de kapper en uit eten gaan behoorlijk duurder zullen worden. Dat moet toch wat met de inflatie doen?quote:Op maandag 15 december 2014 19:50 schreef piepeloi55 het volgende:
Een minimumloon van ¤8,50 gaat denk ik geen grote gevolgen hebben op de inflatie. Ik neem aan dat de overgrote meerderheid van de werkzame bevolking nu meer verdiend dan ¤8,50 per uur. Het deel dat erop vooruit gaat zal grotendeels gecompenseerd worden door minder winst en/of functies die op termijn verdwijnen door het niet meer rendabel zijn.
Lijkt me ook geen significante impact te hebben op het concurrentie-evenwicht met Zuid-Europa, wellicht iets in (zeer) laag geschoolde taken die kunnen worden geoutsourced. Maar ook dat gebeurd al zou je verwachten.
Het is een vage grens. Onder normale omstandigheden kun je je voorstellen dat in het kader van monetair beleid de centrale bank besluit om tijdelijk de balancesheet wat te vergroten om meer liquiditeit te genereren. Voor de crisis was de balancesheet ongeveer ¤1T, dus als je dat bijvoorbeeld tijdelijk zou vergroten met ¤200 miljard en binnen een jaar of twee weer afbouwt dan zou niemand daar en probleem mee hebben.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef crashbangboom het volgende:
Is dan niet de conclusie dat QE wel kan binnen het Europese wettelijke kader, maar wellicht niet binnen Germaanse wettelijke locale kader?
Het is een klassiek element in het Europese recht, dat het Europese Hof van Justitie en het Duitse Bundesverfassungsgericht allebei beweren boven de ander te staan. Tot nu toe heeft de politiek het echter nog nooit echt op een confrontatie aan laten komen.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef crashbangboom het volgende:
Is dan niet de conclusie dat QE wel kan binnen het Europese wettelijke kader, maar wellicht niet binnen Germaanse wettelijke locale kader?
Dat lijkt me dus primair het issue.quote:Op maandag 15 december 2014 20:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is een klassiek element in het Europese recht, dat het Europese Hof van Justitie en het Duitse Bundesverfassungsgericht allebei beweren boven de ander te staan. Tot nu toe heeft de politiek het echter nog nooit echt op een confrontatie aan laten komen.
Maar hoe het ook zij, in de praktijk wil je als ECB die confrontatie natuurlijk niet aangaan. Want als de Duitsers op ramkoers gaan met de ECB dan is dat oneindig veel schadelijker voor het vertrouwen dan het mogelijke voordeel dat QE zou kunnen brengen. Iedereen weet namelijk best wel dat de Duitsers de backstop zijn van het hele euro project en zonder de Duitsers in het over en uit.quote:Op maandag 15 december 2014 20:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus primair het issue.
Nationaal recht vs. Europees recht.
Dat lijkt me veel verstrekkender, kan nationaal recht (de facto) een grens stellen aan Europees recht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |