abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:58:47 #1
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_146159026
zwartepiet01.jpg

Zwarte Piet - Wikipedia

In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje Sint Nicolaas en zijn Knecht drie nieuwe zaken, die zijn blijven hangen in de sinterklaasfolklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.

Gaandeweg de 20e eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, meerdere Zwarte Pieten leuker zouden zijn. Zo waren bij de eerste officiële intocht van de Sint in Amsterdam in 1934 zes Zwarte Pieten aanwezig; zes Surinaamse matrozen van een schip dat in de haven lag. Ook in de rest van Nederland en in Nederlands-Indië doken in de jaren dertig meerdere Pieten op. Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.

Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met voor ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

quote:
Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.

Nieuwste ontwikkelingen:

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur
Alle Sinterklaasliedjes herschreven
Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk
Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

quote:
Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.

De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.

Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.

De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...

quote:
Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Bron: ah.nl

BN'ers dragen ook bij aan de discussie:
https://www.facebook.com/pages/Pietmakeover/1485255905084399

Veelpost Pieten in deze reeks:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mani89 op 02-11-2014 01:55:23 ]
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_146159213
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Anders begin jij en haak ik in?
Jij en een serieuze discussie gaan niet samen.

Dacht dat dit "Nieuws" was, jij maakt er "onzin" van, de mods laten steken vallen hier.
pi_146159217
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 17:59 schreef Yasmin23 het volgende:
gahahahahaah :D
Ik zeg doen! ^O^
Gewoon lullen over Colombiaanse wielrenners en je hebt een werelddate!
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:07:03 #4
168304 Mani89
pi_146159298
Relevant plaatje toegevoegd aan de OP, laat het een waarschuwing zijn. Volgende keer is het menens.
pi_146159315
Yasmin :9~
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_146159341
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:07 schreef bijdehand het volgende:
Yasmin :9~
Zeg maar gewoon Aad.
pi_146159342
is yasmin lekker?
pi_146159351
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:08 schreef Tem het volgende:

[..]

Zeg maar gewoon Aad.
Sttt. }:|
pi_146159405
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:04 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Jij en een serieuze discussie gaan niet samen.

Dacht dat dit "Nieuws" was, jij maakt er "onzin" van, de mods laten steken vallen hier.
Op naar de kleur pieten ! *O*
pi_146159467
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:06 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Als je Columbiaanse zegt hapt El Matador altijd zo lekker, probeer het eens.
Ik vreet je op als een negerzoen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:16:51 #11
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_146159579
Er is dus niks aan de hand blijkbaar, in de Hema en Appie trof ik vandaag allemaal zwarte pieten aan zoals ieder jaar. En ik maar denken dat hij verbannen zou worden uit de winkels, als we de media mogen geloven. Laat maar weer eens zien dat de media een totaal verkeerde weergave van de werkelijkheid geeft.
Say what?
pi_146159646
Wat is deze nou weer? Haha :D
pi_146159676
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:16 schreef UpsideDown het volgende:
Er is dus niks aan de hand blijkbaar, in de Hema en Appie trof ik vandaag allemaal zwarte pieten aan zoals ieder jaar. En ik maar denken dat hij verbannen zou worden uit de winkels, als we de media mogen geloven. Laat maar weer eens zien dat de media een totaal verkeerde weergave van de werkelijkheid geeft.
Of dat de Hema en Albert Heijn terugkomen op hun eerder gemaakte standpunten.
pi_146159798
Hoe kan het eigenlijk dat er zo vreselijk veel volwassen mensen helemaal losgaan als er een discussietje is over de kleur van een element van een kinderfeestje?
pi_146159829
Zwarte piet _O_

Stroopwafeltjespiet :')
pi_146159925
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe kan het eigenlijk dat er zo vreselijk veel volwassen mensen helemaal losgaan als er een discussietje is over de kleur van een element van een kinderfeestje?
Het is een symbool geworden. De meerderheid van de Nederlanders is Zwarte Piet en Sinterklaas gewend. Nu is er dus een klein groepje, vooral migranten, die is begonnen met klagen over Zwarte Piet. Hier is meteen de racismekaart bij getrokken. Nederlanders voelen zich aangevallen, de meeste Nederlanders hebben geen bijbedoelingen met het feest en de oorsprong is niet racistisch.

Bij Geert Wilders, Pim Fortuyn etc. zijn er veel Nederlanders die het ermee eens zijn, maar de toon of de standpunten te ver vinden gaan. Nu is het een discussie over iets waar het grootste deel van Nederland achter staat.
pi_146159944
Wat is eigenlijk de reden dat Sinterklaas in Nederland van die nichterige knechtjes heeft en niet zoals bij andere landen soort van duivelse wezens. Zijn kinderen in Nederland van die mietjes.

Er zijn genoeg verhalen over de geschiedenis van Zwarte Piet, maar misschien is dit het juiste moment de knechten echt radicaal te veranderen. Dus weg met die suffe pakjes, gouden oorbellen en lelijke pruiken.
ROBODEMONS..................|:(
pi_146160103
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:32 schreef Morrigan het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat Sinterklaas in Nederland van die nichterige knechtjes heeft en niet zoals bij andere landen soort van duivelse wezens. Zijn kinderen in Nederland van die mietjes.

Er zijn genoeg verhalen over de geschiedenis van Zwarte Piet, maar misschien is dit het juiste moment de knechten echt radicaal te veranderen. Dus weg met die suffe pakjes, gouden oorbellen en lelijke pruiken.
Klopt, ik denk dat we hier ook deels de explosie van homoseksualiteit mee kunnen verklaren.
pi_146160185
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:30 schreef luxerobots het volgende:
Het is een symbool geworden. De meerderheid van de Nederlanders is Zwarte Piet en Sinterklaas gewend. Nu is er dus een klein groepje, vooral migranten, die is begonnen met klagen over Zwarte Piet. Hier is meteen de racismekaart bij getrokken. Nederlanders voelen zich aangevallen, de meeste Nederlanders hebben geen bijbedoelingen met het feest en de oorsprong is niet racistisch.
Een soort van druppel die de emmer doet overlopen? Dat zou duiden op een al langere tijd sluimerende ergernis die nog een klein zetje nodig had. Bij islamitische zaken zou ik dat nog wel kunnen begrijpen, maar wat hebben we nou helemaal voor last gehad van zwarte Nederlanders?
pi_146160212
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Een soort van druppel die de emmer doet overlopen? Dat zou duiden op een al langere tijd sluimerende ergernis die nog een klein zetje nodig had. Bij islamitische zaken zou ik dat nog wel kunnen begrijpen, maar wat hebben we nou helemaal voor last gehad van zwarte Nederlanders?
Hoe vaak je nog krampachtig de islam hierbij proberen te betrekken?
pi_146160428
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:40 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Hoe vaak je nog krampachtig de islam hierbij proberen te betrekken?
Pff stereotype zin :(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_146160471
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:48 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Pff stereotype zin :(
Als je om de drie posts over de islam begint in een ZP-topic valt dat op ja.

Best irritant en zeker krampachtig.
pi_146160488
quote:
Piet blijft in meeste gemeenten gewoon Zwart

Nederlanders hebben zich de afgelopen decennia veel van hun cultuur laten afpakken, maar blijkbaar trekken we op dit moment écht de grens. Volgens de NOS loopt de discussie over Zwarte Piet namelijk weliswaar hoog op (in grachtengordelkringen), maar zullen maar een handvol gemeenten het uiterlijk van de helper van de sint daadwerkelijk veranderen.

De meeste organiserende comités zeggen dat de discussie in hun gemeente niet speelt en dat er daarom niets wordt aangepast. Toch is Piet in een behoorlijk aantal plaatsen de afgelopen jaren wel al iets van uiterlijk veranderd. Dikke rode lippen en oorringen zijn vaak niet meer te zien en kroeshaar maakt plaats voor andere haardrachten. Een ding blijft: de donkere kleur. Het ene comité spreekt van 'chocoladebruin', de ander houdt het op 'pietzwart'.

Hoera dus voor de provincie. Goed bezig jongens (en meisjes)! We hebben onze cultuur al grotendeels ingeleverd, als we Zwarte Piet (en hagelslag, in vredesnaam zeg, hoe komen ze daar nu weer bij?) ook nog afschaffen kunnen we ons land beter helemaal opdoeken en Nederland officieel uitroepen tot een provincie van de Verenigde Staten van Europa. Dat project kan immers ook alleen maar doorgaan als individuele lidstaten hun cultuur vaarwel zeggen.

Jammer genoeg zijn er ook een paar gemeenten die zich wél laten beïnvloeden door professionele racismeroepers. Zo is er bijvoorbeeld Gouda, de stad waar de landelijke intocht over 16 dagen plaatsvindt. Die stad maakte eerder bekend dat er stroop- en kaaspieten mee zouden lopen in de optocht. Ook in Amsterdam zijn ze helemaal aan het doordraaien (hoewel gelukkig iets minder dan in Gouda): daar komen er roetpieten bij. Dat zijn Pieten die wat roetvegen op het gezicht hebben, maar verder blank zijn. In Haarlem duiken er voor het eerst bloemenpieten op (ja, echt waar) en in Schoonhoven en Aalten worden er speciale "themapieten ingezet."

Opdracht aan mensen die in die steden/gemeenten wonen: zet uw huis vandaag nog te koop. Daar wil je toch niet bijhoren? Wat een laflendige bende van zwakkelingen heeft het daar voor het zeggen?

Overigens vraag ik me nu wel af of zwarte Nederlanders wel mee kunnen doen aan dit feest door Piet te worden. Worden zij dan blank geschilderd? Of geel? Groen, rood, in bloemetjesmotief? Ik kan me het niet voorstellen dat ze gewoon hun eigen huidskleur mogen laten zien, dat is immers "racistisch!"
http://www.dagelijksestan(...)meenten-gewoon-zwart

:o Livestro!
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_146160505
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[.NEN-norm 0512.]

WTF, daar bestaat een officieel voorschrift voor? _O-
Onder welke categorie van de NEN valt dat?
Staat op blz. 4: Normcommissie 400 512 "Viering Hoogtijdagen"
Farts are jazz to assholes
pi_146160571
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:50 schreef trabant het volgende:

[..]

Staat op blz. 4: Normcommissie 400 512 "Viering Hoogtijdagen"
Ik ken als technische student de NEN van serieuze zaken, ik had er geen idee van dat de NEN zich ook met dit soort flauwekul bezig houdt. Niet dat ik me iets van de NEN aantrek aangezien ik meer geïnteresseerd ben in de internationale voorschriften en normen, zolang ik niet met juridisch gezever te maken krijg. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146160607
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:49 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Als je om de drie posts over de islam begint in een ZP-topic valt dat op ja.

Best irritant en zeker krampachtig.
Nee ging me om de zin zelf, niet om de inhoud. :P
pi_146160634
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:53 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nee ging me om de zin zelf, niet om de inhoud. :P
Die gast wil trollen. Laat 'm.
pi_146160708
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Die gast wil trollen. Laat 'm.
DAAR GING HET ME NIET OM. Ik ben altijd wel in voor een discussie over de islam maar dit topic is daar niet de juiste plek voor.
pi_146160779
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:56 schreef bijdehand het volgende:

[..]

DAAR GING HET ME NIET OM. Ik ben altijd wel in voor een discussie over de islam maar dit topic is daar niet de juiste plek voor.
Ik hoef het ook helemaal niet over de islam te hebben. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Het ging me erom dat er zo heftig gereageerd wordt terwijl de bevolkingsgroep in kwestie niet noemenswaardig veel overlast veroorzaakt.
pi_146160808
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik hoef het ook helemaal niet over de islam te hebben. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Het ging me erom dat er zo heftig gereageerd wordt terwijl de bevolkingsgroep in kwestie niet noemenswaardig veel overlast veroorzaakt.
Nee dat snap ik ook wel hoor. Maar het ging me ook niet om de inhoud dit keer :7
pi_146160962
quote:
Ik denk dat zijn analyse klopt dat mensen doordat in een korte tijd veel is veranderd op bepaalde vlakken erg de behoefte hebben om vast te houden aan een paar culturele vastigheden, zoals het Sinterklaasfeest.

Mijn grootste ergernis: "landelijke intocht". Er is niets landelijk aan, iemand die denkt dat dat landelijk is loopt pak hem beet 20-25 jaar achter. Toen we enkel nog de NPO hadden kon je dat misschien zeggen maar heden ten dage is het slechts de NTR-intocht. Het staat andere omroepen vrij om naar hun eigen inzicht een intocht te organiseren. Ik hoop dat ofwel een publieke omroep ofwel een commerciële omroep een eigen intocht organiseert. 1 probleem, je hebt de medewerking van de autoriteiten nodig, de politici zullen zich vermoedelijk hevig verzetten.
#NoDAPL
pi_146160975
-

[ Bericht 50% gewijzigd door Gramulanion op 31-10-2014 19:05:32 ]
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 19:06:51 #33
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_146161045
quote:
Het bevestigd wel wat ik vaak genoeg zeg: Zwarte Piet staat feitelijk niet ter discussie.
pi_146161105
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:06 schreef beantherio het volgende:

[..]

Het bevestigd wel wat ik vaak genoeg zeg: Zwarte Piet staat feitelijk niet ter discussie.
Gelukkig maar! Buiten wat relnichten en grachtengordeltypetjes wil bijna iedereen ZP behouden.
#NoDAPL
pi_146161191
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn analyse klopt dat mensen doordat in een korte tijd veel is veranderd op bepaalde vlakken erg de behoefte hebben om vast te houden aan een paar culturele vastigheden, zoals het Sinterklaasfeest.

Nederland heeft een existentiële crisis? Hm... Zou kunnen... We waren dat eigenwijze landje dat op allerlei gebieden voorop liep. Nu zijn we langzamerhand gewoon een deeltje Europa aan het worden waar we eigenlijk niet zoveel speciaals meer doen. Zit wat in.
pi_146161508
Jigzoz, als je op mij reageert via je iemand anders, dan faal je natuurlijk wel in het negeren.

Maar goed, je goed recht.

Volwassen is het niet, trollerig wel.
pi_146161525
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je kan nergens anders over praten man.

Wellicht terug gaan naar je oude plek?
pi_146161552
Loopt op dit moment een grote Halloweenoptocht langs compleet met krijsende verklede kinderen en een harmonie-orkest.

Driewerf :r :r :r

Dat krijg je er van als je kinderen de Sinterklaas afpakt, dan krijg je die vervelende Amerikaanse bagger over je heen :{w
pi_146161598
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:21 schreef opperkleurder het volgende:
Loopt op dit moment een grote Halloweenoptocht langs compleet met krijsende verklede kinderen en een harmonie-orkest.

Driewerf :r :r :r

Dat krijg je er van als je kinderen de Sinterklaas afpakt, dan krijg je die vervelende Amerikaanse bagger over je heen :{w
Ik heb daar ook oprecht een hekel aan. Als we het dan toch hebben over tradities die verdwijnen en Amerikaanse invloeden. Wat is er mis met Sint Maarten.
pi_146161694
Er stonden net 2 geschminkte meisjes van een jaar of 15 voor mijn deur. Het waren negers (ik woon in Rotterdam).

HALLOWIEN LAAT JE SNOEPGOED ZIEN

Ik: "ik heb geen snoep"

Zij: "goede smoes, laat zien dan"

Ik: "Ok"

Zij "Echt?"

Ik "Nee" *deur dicht.

Einde halloween 2014 in huize knut
pi_146161701
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:22 schreef Saind het volgende:

[..]

Ik heb daar ook oprecht een hekel aan. Als we het dan toch hebben over tradities die verdwijnen en Amerikaanse invloeden. Wat is er mis met Sint Maarten.
Verkleden is toch veel leuker dan die klote lampionnen.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 19:24:54 #42
38114 beantherio
pi_146161711
quote:

[..]

Sint Maarten is racisme. En bevorderd slecht eetgedrag. En het promoot bedelen. Zo snel mogelijk afschaffen dus. :{w
pi_146161733
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:24 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Verkleden is toch veel leuker dan die klote lampionnen.
Ja ik vind stroopwafelpieten ook wel tof. Stroopwafels zijn veel lekkerder dan pepernoten. Maar dat is de discussie niet.
pi_146161750
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:24 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Er stonden net 2 geschminkte meisjes van een jaar of 15 voor mijn deur. Het waren negers (ik woon in Rotterdam).

HALLOWIEN LAAT JE SNOEPGOED ZIEN

Ik: "ik heb geen snoep"

Zij: "goede smoes, laat zien dan"

Ik: "Ok"

Zij "Echt?"

Ik "Nee" *deur dicht.

Einde halloween 2014 in huize knut
En als je het snoept had gegeven hadden ze het zelf opgegeten terwijl blanke mensen zich een paar weken later zwart maken en het snoep weer uitdelen. _O_
pi_146161825
quote:
Wat is er dan de afgelopen tijd allemaal van de Nederlandse cultuur afgepakt.

Verder snap ik nog steeds niet dat mensen moeite hebben met de verandering van Zwarte Piet. Het Sinterklaasfeest blijft gewoon bestaan. Alleen dan met een ander soort knechtje.
pi_146161898
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:27 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Verder snap ik nog steeds niet dat mensen moeite hebben met de verandering van Zwarte Piet. Het Sinterklaasfeest blijft gewoon bestaan. Alleen dan met een ander soort knechtje.
Als jij nou op donkere mannen zou vallen en men zou zeggen, "ach, je moet het nu met blanke tatas doen die hebben ook een piemel alleen ander kleurtje" zou je dat dan normaal vinden?

He? He? HE?
pi_146161922
quote:

[..]

Hierboven werd geopperd dat het hele gebeuren voornamelijk symbolisch is geworden. Ik vraag me alleen af waarvoor dan. Verder dan wat giswerk kom ik niet.
pi_146161958
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:28 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Als jij nou op donkere mannen zou vallen en men zou zeggen, "ach, je moet het nu met blanke tatas doen die hebben ook een piemel alleen ander kleurtje" zou je dat dan normaal vinden?

He? He? HE?
Dat is racistisch Knut
pi_146161965
quote:

[..]

Wat is er mis met Samhain. Of nog beter, Winternachten.
pi_146162006
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:30 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Wat is er mis met Samhain. Of nog beter, Winternachten.
Ik ben toch godverdomme ginne Kelt of wel dan
pi_146162009
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:30 schreef Saind het volgende:

[..]

Dat is racistisch Knut
Oh sorry
pi_146162098
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:31 schreef Saind het volgende:

[..]

Ik ben toch godverdomme ginne Kelt of wel dan
Winternachten is een Germaans feest.
pi_146162100
Ik ga lekker Ded Moroz vieren

pi_146162113
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:33 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Winternachten is een Germaans feest.
Nu noem je me Duits, nog erger
pi_146162208
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:33 schreef Saind het volgende:

[..]

Nu noem je me Duits, nog erger
Nederlanders zijn nu eenmaal Germanen, dus waar geen Germaanse feesten vieren.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 19:36:38 #56
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_146162274
Doe mij maar liever Nederlandse feesten.
pi_146162284
Liever Duits dan Amerikaan
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 19:36:58 #58
38114 beantherio
pi_146162294
quote:

[..]

Het Sinterklaasfeest blijft evengoed bestaan. En met hetzelfde "knechtje". ;)

Mensen willen niet dat een heel geliefde traditie getoetst en goedgekeurd moet worden door een hele kleine minderheid die (sorry dat ik het zeg) met hele zwakke argumenten komt. En de terloopsheid waarmee je nu zelf reageert (wat iets uitstraalt van "ach doe niet zo moeilijk") is iets wat mezelf (en ik denk heel veel anderen) enorm stoort aan de discussie. Alsof het vasthouden aan Zwarte Piet al bij voorbaat niet serieus wordt genomen en het buigen naar de wensen van die kleine minderheid een automatisme is.
pi_146162297
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:36 schreef Iblardi het volgende:
Doe mij maar liever Nederlandse feesten.
Bestaan niet
pi_146162407
Het blijkt eens te meer dat die Gario echt volkomen gestoord is. Schrijft uiteraard weer een racistisch en vooral ook kwalitatief dramatisch slecht stuk op joop.nl ("boehoe, de Volkskrant wilde het niet plaatsen. Racisme!") waarin hij zelfs durft te beweren dat de piethaters door de media monddood worden gemaakt! :') :') _O- Echt, hij weet me toch weer te verrassen met de dikte van die plaat gewapend beton voor zijn kop.

http://www.joop.nl/opinie(...)zwarte_pieten_debat/

Maar om positief af te sluiten, verreweg de meeste gemeenten buigen niet voor de piethaters. ^O^

[ Bericht 16% gewijzigd door UltraR op 31-10-2014 19:46:05 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 19:46:33 #61
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146162741
Als ie blank was geweest dan had zelfs Joop zijn onzin niet geplaatst
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_146163066
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:39 schreef UltraR het volgende:
Het blijkt eens te meer dat die Gario echt volkomen gestoord is. Schrijft uiteraard weer een racistisch en vooral ook kwalitatief dramatisch slecht stuk op joop.nl ("boehoe, de Volkskrant wilde het niet plaatsen. Racisme!") waarin hij zelfs durft te beweren dat de piethaters door de media monddood worden gemaakt! :') :') _O- Echt, hij weet me toch weer te verrassen met de dikte van die plaat gewapend beton voor zijn kop.

Maar om positief af te sluiten, verreweg de meeste gemeenten buigen niet voor de piethaters. ^O^
Wat.een.mongool.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 19:55:48 #63
38114 beantherio
pi_146163119
quote:

Hij heeft ook wel door dat het hem niet gaat worden. De Zwarte Pieten-discussie is als een nachtkaars aan het uitdoven. De smeuïge koppen over Hema en Fisher Price die Zwarte Piet in de ban zouden doen zijn opgedroogd, en er blijkt in heel Nederland vrijwel niets te veranderen aan het feest. De "discussie" die hij wil is er feitelijk niet.
pi_146164209
quote:
Zwarte Piet kan niet meer veilig over straat

Dit komt helemaal - voor de volledige 100% - op het conto van links dat het gejank en gezeur van professionele racismeroepende slachtoffers serieus heeft genomen en ons gedwongen heeft om een debat te voeren over één van onze mooiste tradities:

Volgens RTV Rijnmond durven Zwarte Pieten in sommige wijken in Rotterdam en Den Haag de straat niet meer op. "In Crooswijk zijn onze Sint en Pieten uitgescholden, bedreigd en er zijn ook brandende kranten gegooid onder de auto, waarin ze op huisbezoek gingen. De dames die de wagens reden gingen toen maar rondjes rijden. Dankzij een paar potige jongens konden Sint en Piet later weer veilig naar de auto terug", vertelt Rob Garnier van Kostuum Verhuur Schiebroek.

Een andere persoon, ene 'Ben' van sinterklaasbezoekjes.nl, zegt ook dat hij bepaalde klussen heeft afgezegd wegens het gebrek aan beveiliging. Ja, serieus: optredens van Zwarte Piet en de Sint kunnen niet doorgaan omdat er geen bodyguards zijn om ze te beschermen. Wat. De. Jeweetwel.

"Onze medewerkers worden regelmatig bedreigd en bespuugd. Soms worden Sint en Piet met de auto klemgezet, zodat we niet op tijd op de afspraak zijn."

Jongens, ik geef het op. We hebben deze situatie helemaal aan onszelf te danken. We hebben links veel te veel ruimte gegeven om de maatschappij te 'hervormen.' Nou, daar zijn ze in geslaagd. In bepaalde steden - zeg maar de Randstad - is er niets meer over van Nederland.

Godzijdank dat we de provincie nog hebben. Nu nog met een plan van aanpak komen om de Randstad te isoleren en ervoor te zorgen dat de racismeroepers en het GoedVolk daar geen negatieve invloed kan hebben op de rest van het land.
http://www.dagelijksestan(...)t&utm_medium=twitter
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_146164485
quote:
http://www.joop.nl/media/(...)shandelingsverhalen/

Hoe vaak gaat die hoax nog gepost worden?

Dat stuk van De Dagelijkse Standaard is wel hilarisch. :D
pi_146164785
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 20:34 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

http://www.joop.nl/media/(...)shandelingsverhalen/

Hoe vaak gaat die hoax nog gepost worden?

Dat stuk van De Dagelijkse Standaard is wel hilarisch. :D
quincy komt vandaag zichzelf (weer) totaal voor gek zetten en jij denkt te komen counteren met een stukje van gisteren.

Gozer, internet gaat snel.
_O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_146164834
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 20:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

quincy komt vandaag zichzelf (weer) totaal voor gek zetten en jij denkt te komen counteren met een stukje van gisteren.

Gozer, internet gaat snel.
_O-
Waar heb je het over? :?
pi_146166332
Pow News is ook erg paranoya zeg:
http://www.powned.tv/nieu(...)ogpiet_keert_te.html

Er wordt verondersteld dat er regenboogpieten in aantocht komen via een decreet richting alle scholen.
Dat zou dan staan op:
http://www.schooltvwebsho(...)handleiding_2014.pdf

Welnu: Er is geen sprake van een kleur-richtlijn.
Er is geen sprake van regenboogpieten. Alleen maar van hulppieten.

Overal wordt wat achter gezocht.

Bij alle intochten en films over Sinterklaas is er wel een afwijking van de vorige intocht. Dat is namelijk ook traditie. Bijvoorbeeld dat het paard van Sinterklaas is weggelopen of zoiets. Dan roep je toch ook niet dat de Marianne Thieme-brigade vanwege de paardenmishandeling het paard in de ban wil doen.
Of dat Wegwijspiet de weg kwijt is. Er is altijd een kink in de kabel waardoor het protocol afwijkt. Dat is ook traditie! En dan is Dieuwertje Blok weer druk in het Sinterklaas-journaal. Tjonge: De Quincy-Gario-types zijn heetgebakerd, maar de "Piet-moet-blijven-club" kan er ook wat van! Relax a little.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_146167481
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:36 schreef beantherio het volgende:

Alsof het vasthouden aan Zwarte Piet al bij voorbaat niet serieus wordt genomen en het buigen naar de wensen van die kleine minderheid een automatisme is.
Het is die minderheid van honderdduizenden donkere mensen die geïmiteerd worden en velen van hen zijn er niet blij mee.
Een fatsoenlijk mens houdt rekening met die anderen die geportretteerd worden en stopt met het voor hen irritant straattheater.
Nou ja...met meer dan 80% van de mensen die persé ZP willen conserveren kun je echt niet zeggen dat "men" dat vasthouden niet serieus neemt bij voorbaat.
pi_146167521
Deze discussie. :')

Wordt het nu elk jaar erger? Of lijkt dat maar zo.
pi_146170106
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 21:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is die minderheid van honderdduizenden donkere mensen die geïmiteerd denken te worden
Dat is het. Niets minder en al helemaal niets meer dan dat.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_146170261
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 21:45 schreef Vervelendiets het volgende:
Deze discussie. :')

Wordt het nu elk jaar erger? Of lijkt dat maar zo.
Er is gewoon een klein groepje masochisten onder leiding van een vage kunstenaar dat gewoon heel graag gehaat wil worden en er geen drol om geeft dat haar beoogde medeslachtoffers ten onrechte op haar wangedrag wordt aangekeken.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_146171084
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 21:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is die minderheid van honderdduizenden donkere mensen die geïmiteerd worden en velen van hen zijn er niet blij mee.
Een fatsoenlijk mens houdt rekening met die anderen die geportretteerd worden en stopt met het voor hen irritant straattheater.
Nou ja...met meer dan 80% van de mensen die persé ZP willen conserveren kun je echt niet zeggen dat "men" dat vasthouden niet serieus neemt bij voorbaat.
Het wordt steeds grappiger met jou. Surilanders worden geïmiteerd terwijl ZP toch echt op de Moor is gebaseerd en niet op de Surinamer.
#NoDAPL
pi_146171234
quote:
PowNed wijst er op dat de NTR regenboogpieten gebruikt in haar op kinderen gerichte programma. Ik zie verder weinig duiding buiten de verslaggeving maar ik kan me voorstellen dat veel mensen hier van kotsen om de volgende reden: een paar grachtengordelmensjes drukken met geweld hun minderheidsopvatting door de strot van de rest van de samenleving. Ieder zijn mening.
#NoDAPL
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:13:08 #75
862 Arcee
Look closer
pi_146171536
In de meeste gemeenten blijft Zwarte Piet gewoon zwart

Een paar jaar geleden nog maar had dit uitsluitend een bericht van De Speld kunnen zijn. :{
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_146172542
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het wordt steeds grappiger met jou. Surilanders worden geïmiteerd terwijl ZP toch echt op de Moor is gebaseerd en niet op de Surinamer.
Je zit kromme redeneringen te maken om maar niet te hoeven erkennen dat ZP een neger is en dat mensen van negroide afkomst geimiteerd worden en dus logisch dat ze een mening hebben of ze dat wel of niet leuk vinden.
Erg laf van je , dat soort gedraai
pi_146172653
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 22:39 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dat is het. Niets minder en al helemaal niets meer dan dat.
een citaat van iemand vervalsen is zo flauw...
Die imitatie is een feit, net zoals velen niet happy zijn dat zij het subject zijn.
Ook een feit is dat Nederlanders dit jarenlang niet willen weten en nu neurotisch dit ontkennen.
pi_146172732
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:13 schreef Arcee het volgende:

Een paar jaar geleden nog maar had dit uitsluitend een bericht van De Speld kunnen zijn. :{
Die van almere is eigenlijk het ergste.
'onder een rondgang van 1000 mensen blijkt weinig animo, toch vegen we onze reet daarmee af. Het scheelt ons geen flikker wat onze bewoners te melden hebben. Want wij luisteren naar wat de schreeuwers veroorzaakt hebben in hilversum'
1947-2016
pi_146172859
quote:

Nee hoor, in de jaren '90 waren er al voorstellen om de kleurenpiet in te voeren.
pi_146173106
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 00:24 schreef luxerobots het volgende:
@Xabotnik
Ik zeg dat een kleine minderheid tegen Zwarte Piet is, jij noemt deze minderheid niet klein en komt met een aantal BN'ers (die je niet eens noemt). Je onderbouwt niet waarom het aantal tegenstanders niet klein zou zijn, en dat het duidelijk groeit is ook maar een aanname.
Ik heb dit wel degelijk onderbouwd. Uiteraard is het maar de vraag wat je klein noemt. Maar is het redelijk om te stellen dat een groep klein is wanneer je zo veel BN-ers achter je krijgt en wanneer je zo veel ruchtbaarheid weet te maken? Volgens mij niet. Wanneer slechts een kleine groep hier iets om had gegeven zouden ze niet zoveel aandacht hebben gehad.

quote:
Het is niet zo dat de meerderheid per definitie gelijk heeft. Sinterklaas is een traditie en een kinderfeest, Zwarte Piet een sprookjesfiguur die cadeautjes en snoepgoed komt brengen. Vind je de argumenten van de anti-pieten nu echt sterk?
Sowieso sterker dan 'het is een traditie, het is een kinderfeest' wat inhoudelijk geen argumenten zijn.
quote:
Er is geen recht om niet beledigd te worden, omdat het gewoon uitermate subjectief is. Wanneer was jij beledigd door iemand die niet eens de intentie had om je te beledigen?
Er is wel een moraliteit die speelt. De intentie is niet belangrijk in deze. Tenzij je gaat roepen dat het feest racistisch is. Dat is onzin omdat de intentie niet dusdanig is. Echter iets dat onbedoeld is, kan nog steeds ongepast zijn. Er zijn bewoordingen die mensen gebruiken die niet gepast zijn, zonder dat mensen hiervan op de hoogte zijn. Bijv. 'negro' in de VS is een woord dat daar niet gebruikt wordt in de meeste contexten. In Nederland gebruik je het wordt 'zwarte' in veel contexten niet. Dit terwijl het allemaal niet negatief bedoeld hoeft te zijn. Neemt niet weg dat je gewoon voor een andere term moet kiezen wanneer iemand je erop wijst.

quote:
Quinsy Gario is deze hele discussie begonnen.
Nee, hij is degene die het de media in gebracht heeft en aandacht heeft gevraagd. De weerstand leefde al langer, en op die manier heeft dit gegeven een gevolg gekregen.
quote:
'Zwarte Piet is Racisme', is dat opbouwend? Dan insinueer je dat miljoenen mensen die Sinterklaas vieren racisten zijn.
Ik ben het dan ook niet met deze specifieke boodschap eens. Maar feit is dat een dergelijke boodschap beter aan komt en eerder aandacht zal genereren dan een genuanceerde boodschap. Verder kun je op verschillende manieren dit lezen. Zwarte Piet als concept met met dat uiterlijk zou je als racistisch kunnen zien. Dit is wat anders dan stellen dat mensen die het leuk vinden ook racistisch zijn.
quote:
Overigens vind ik het een trieste discussie, met gekken aan beide kanten. Laat anderen het gewoon vieren, het is geen traditie waarbij mens of dier wordt gepijnigd.
Ik vind het niet onredelijk om het aan te passen. Maar dat is een mening. Ik vind het verder een valse gelijkheid om te spreken 'gekken aan beiden kanten'. Ondanks dat dit waar is, is het niet hetzelfde. Die gekken aan de anti-Piet kant zijn namelijk naar boven gekomen doordat in eerste instantie mensen aan de pro-Piet kant het gelegitimeerd vonden om de meest rare uitspraken te doen die concreet het racistische in gingen. Hetzelfde geldt voor de mensen die er meteen een generale allochtonendiscussie van maakten en zelfs suggereerden dat mensen van buiten niets mogen zeggen over hun cultuur.
pi_146173847
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:50 schreef Xaobotnik het volgende:

[..]

Ik heb dit wel degelijk onderbouwd. Uiteraard is het maar de vraag wat je klein noemt. Maar is het redelijk om te stellen dat een groep klein is wanneer je zo veel BN-ers achter je krijgt en wanneer je zo veel ruchtbaarheid weet te maken? Volgens mij niet. Wanneer slechts een kleine groep hier iets om had gegeven zouden ze niet zoveel aandacht hebben gehad.

[..]

Sowieso sterker dan 'het is een traditie, het is een kinderfeest' wat inhoudelijk geen argumenten zijn.

[..]

Er is wel een moraliteit die speelt. De intentie is niet belangrijk in deze. Tenzij je gaat roepen dat het feest racistisch is. Dat is onzin omdat de intentie niet dusdanig is. Echter iets dat onbedoeld is, kan nog steeds ongepast zijn. Er zijn bewoordingen die mensen gebruiken die niet gepast zijn, zonder dat mensen hiervan op de hoogte zijn. Bijv. 'negro' in de VS is een woord dat daar niet gebruikt wordt in de meeste contexten. In Nederland gebruik je het wordt 'zwarte' in veel contexten niet. Dit terwijl het allemaal niet negatief bedoeld hoeft te zijn. Neemt niet weg dat je gewoon voor een andere term moet kiezen wanneer iemand je erop wijst.

[..]

Nee, hij is degene die het de media in gebracht heeft en aandacht heeft gevraagd. De weerstand leefde al langer, en op die manier heeft dit gegeven een gevolg gekregen.

[..]

Ik ben het dan ook niet met deze specifieke boodschap eens. Maar feit is dat een dergelijke boodschap beter aan komt en eerder aandacht zal genereren dan een genuanceerde boodschap. Verder kun je op verschillende manieren dit lezen. Zwarte Piet als concept met met dat uiterlijk zou je als racistisch kunnen zien. Dit is wat anders dan stellen dat mensen die het leuk vinden ook racistisch zijn.

[..]

Ik vind het niet onredelijk om het aan te passen. Maar dat is een mening. Ik vind het verder een valse gelijkheid om te spreken 'gekken aan beiden kanten'. Ondanks dat dit waar is, is het niet hetzelfde. Die gekken aan de anti-Piet kant zijn namelijk naar boven gekomen doordat in eerste instantie mensen aan de pro-Piet kant het gelegitimeerd vonden om de meest rare uitspraken te doen die concreet het racistische in gingen. Hetzelfde geldt voor de mensen die er meteen een generale allochtonendiscussie van maakten en zelfs suggereerden dat mensen van buiten niets mogen zeggen over hun cultuur.
Waarom moet je meer dan een maand wachten met reageren?
pi_146174272
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:50 schreef Xaobotnik het volgende:

Dat is een drogreden, een klein groepje kan natuurlijk voor veel aandacht zorgen. We zien het in de media continu, een enkeling kan voor veel rumoer zorgen.

De stelling dat er 'veel' BN'ers meedoen zegt natuurlijk niets over de meerderheid van het volk. Ik denk trouwens dat de meerderheid van de BN'ers voor het behoud van Zwarte Piet is. Ze voeren alleen geen internetcampagne.

quote:

Ik geef alleen aan dat het redelijk onschuldig is. Het gaat om een donker persoon die snoep en cadeaus rondbrengt. Zijn er geen andere dingen om je druk over te maken?

quote:

Natuurlijk is de intentie belangrijk. Als ik je per ongeluk verwond, dan krijg ik een lagere straf dan wanneer ik je doelbewust verwond.

quote:
Als Quinsy niet begonnen was met 'Zwarte Piet is Racisme', dan hadden lang niet zo veel mensen verhit gereageerd. In die zin is Quinsy de aanstichter van een extra hevig debat. Quinsy dramt met gevoelige termen (racisme, slavernij en traditie) terwijl zijn verhaal inhoudelijk niet klopt.

quote:
Dus nu zeg je dat de agressieve boodschap van Quinsy makkelijker aandacht genereert dan een genuanceerde boodschap. Zie je wel dat een klein groepje voor veel aandacht kan zorgen.

Ik zie het uiterlijk van Zwarte Piet niet als racistisch, zo is het in de oorsprong ook niet.

quote:
Nu draai je het om. Het pro-pietenkamp reageert juist op de aanjagers van het debat. Als je zo dramt en te werk gaat als Quinsy, dan zijn deze reacties heel goed te verklaren. Ergens denk ik dat het voor Quinsy goed uitkomt, dat hij het wil. Zo kan hij weer dwepen met zijn slachtofferrol.
pi_146174757
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je zit kromme redeneringen te maken om maar niet te hoeven erkennen dat ZP een neger is en dat mensen van negroide afkomst geimiteerd worden en dus logisch dat ze een mening hebben of ze dat wel of niet leuk vinden.
Erg laf van je , dat soort gedraai
Ik wil niet treden in deze discussie, maar dat Zwarte Piet een neger is, is inmiddels vakkundig weerlegd door die gast die wegliep van de opening van het Mandelaplein. Daarvoor hadden kinderen van een of andere school een beeld gemaakt van Mandela, en die gast was boos omdat dat beeld dikke, rode lippen had. En dus op Zwarte Piet leek (dat was ik wel met hem eens, trouwens). En dat was een belediging voor Mandela, want die had helemaal geen dikke, rode lippen (de spreker zelf trouwens ook niet).
Opeens was er een zwarte man boos omdat Zwarte Piet met die dikke, rode lippen NIET op een neger leek. In een discussie waarin volgens zijn tegenstanders Zwarte Piet wegens die dikke, rode nou juist WEL op neger lijkt.
:?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_146174831
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:26 schreef luxerobots het volgende:

^O^

Om nog over die BN'ers door te gaan: sommigen zijn zelfs bekend omdat ze onbenullig zijn. Dus dat argument is echt te gênant voor woorden.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_146174833
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:42 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik wil niet treden in deze discussie, maar dat Zwarte Piet een neger is, is inmiddels vakkundig weerlegd door die gast die wegliep van de opening van het Mandelaplein. Daarvoor hadden kinderen van een of andere school een beeld gemaakt van Mandela, en die gast was boos omdat dat beeld dikke, rode lippen had. En dus op Zwarte Piet leek (dat was ik wel met hem eens, trouwens). En dat was een belediging voor Mandela, want die had helemaal geen dikke, rode lippen (de spreker zelf trouwens ook niet).
Opeens was er een zwarte man boos omdat Zwarte Piet met die dikke, rode lippen NIET op een neger leek. In een discussie waarin volgens zijn tegenstanders Zwarte Piet wegens die dikke, rode nou juist WEL op neger lijkt.

En het beeld had niet eens rode lippen, maar toch leek hij te veel op Zwarte Piet...
pi_146174934
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En het beeld had niet eens rode lippen, maar toch leek hij te veel op Zwarte Piet...
Die gelijkenis viel me ook op, vanwege de kleurigheid. Zie ik daar trouwens bij nader inzien niet de vlag van het ANC? Of Palestina?
De man had het toch echt over de rode lippen. Kan gesneden zijn, maar niet verzonnen.
pi_146174966
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
pi_146174994

Inderdaad toch een beetje rode lippen, denk voor een beter contrast.
pi_146175004
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:42 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De ouderwetse karikatuur van een neger heeft dikke rode lippen, daar gaat het om.
pi_146175009
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Die gelijkenis viel me ook op, vanwege de kleurigheid. Zie ik daar trouwens bij nader inzien niet de vlag van het ANC? Of Palestina?
De man had het toch echt over de rode lippen. Kan gesneden zijn, maar niet verzonnen.
Dat is de vlag van Zuid-Afrika!
pi_146175027
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:50 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

De ouderwetse karikatuur van een neger heeft dikke rode lippen, daar gaat het om.
De lange tenen van sommigen, ik kan er maar niet bij. Sommige mensen voelen zich over alles beledigd.
pi_146175052
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De lange tenen van sommigen, ik kan er maar niet bij. Sommige mensen voelen zich over alles beledigd.
Heb je het over die Mandela-pop? Dat vind ik ook nergens op slaan.
pi_146175057
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat is de vlag van Zuid-Afrika!
Nou, dat lijkt me alleen maar een eer!
pi_146175062
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:51 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Jep.
  zaterdag 1 november 2014 @ 00:53:53 #95
104871 remlof
Europees federalist
pi_146175116
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja van die mensen die over van alles "kom niet aan onze cultuur!" schreeuwen, terwijl ze zelf hun moedertaal niet beheersen. Hilarisch is dat :D
pi_146175120
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:51 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Flikker op man: gemaakt door basisschoolkinderen! Natuurlijk slaat die nergens op, maar ik neem aan dat ze tijdens het maken goed doordrongen zijn van de onzin van apartheid en de waardigheid van Mandela.
En dan gaat zo'n halve zool stampij maken over zwarte piet?
pi_146175163
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:53 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja van die mensen die over van alles "kom niet aan onze cultuur!" schreeuwen, terwijl ze zelf hun moedertaal niet beheersen. Hilarisch is dat :D
Daar heb je ook een punt!
pi_146175165
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Flikker op man: gemaakt door basisschoolkinderen! Natuurlijk slaat die nergens op, maar ik neem aan dat ze tijdens het maken goed doordrongen zijn van de onzin van apartheid en de waardigheid van Mandela.
En dan gaat zo'n halve zool stampij maken over zwarte piet?
We hebben te maken met een groepje hardnekkige zeikerds.
pi_146176488
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

We hebben te maken met een groepje hardnekkige zeikerds.
Dat klinkt als een samenhangende groep. Dat denk ik niet. Hardnekkige zeikerds wel. Een groepje niet. Toevallig en monomaan.
pi_146179104
s-Gravenhage

"Wij hebben en houden Zwarte Piet."

_O_ _O_ _O_

Check je eigen gemeente op:
http://nos.nl/artikel/716(...)-verandert-niet.html
pi_146179133
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

PowNed wijst er op dat de NTR regenboogpieten gebruikt in haar op kinderen gerichte programma. Ik zie verder weinig duiding buiten de verslaggeving maar ik kan me voorstellen dat veel mensen hier van kotsen om de volgende reden: een paar grachtengordelmensjes drukken met geweld hun minderheidsopvatting door de strot van de rest van de samenleving. Ieder zijn mening.
Waar is sprake van regenboogpieten?
Je ziet spoken die er niet zijn.
pi_146179410
quote:

[..]

Zou regenboogpieten NIET laten zien niet ook het doodrukken van een mening zijn ? Ze zijn er immers al meer dan 25 jaar.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_146180324
quote:
een paar grachtengordelmensjes drukken met geweld hun minderheidsopvatting door de strot van de rest van de samenleving. Ieder zijn mening.
Ach...."met geweld" is natuurlijk een leugentje van jou.
Maar wie zijn toch die " paar grachtengordelmensjes" .
Ze wonen aan de Amsterdamse grachtengordel ? Of verzin je dat ook maar ?
Noem eens namen ?
pi_146180408
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 16:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Weer wat nieuwe foto's in je album?
Staat erbij. Wat een topfeest. _O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146181545
quote:

Die reacties _O_
pi_146181662
quote:
Pieten met 'een andere kleur' bij intocht van Sint in Utrecht

Tijdens de 62e intocht van Sinterklaas in Utrecht, op zondag 16 november, zullen er een aantal Pieten met 'een andere kleur' meelopen.

Hoe deze hulpjes van de Goedheiligman er precies uitzien, wil Luc Dietz, voorzitter van het organisatiecomité, niet prijsgeven. ,,Dat bewaren we voor de dag van de intocht. De verandering past binnen het verhaal dat we die dag zullen vertellen aan de kinderen.''

Utrecht is daarmee één van de vijf steden die kiezen voor een (iets) andere aanpak van de traditionele intocht. De afgelopen tijd is in Utrecht met voor en tegenstanders een dialoog gevoerd naar aanleiding van het pietenprobleem, aldus Dietz.

Een eerste stap
,Deze verandering is een eerste stap. De dag van de intocht zullen we bezoekers langs de route vragen wat ze ervan vinden.'' Burgemeester Jan van Zanen vindt dat volwassenen het kinderfeest dat de intocht is, niet moeten verstoren. ,,Ze dienen zich te gedragen. En wij zullen die dag alert zijn.''

De animo onder Utrechters om als Piet mee te doen aan de intocht heeft niet geleden onder de discussie zwart of niet zwart. Er draven die dag 180 Pieten op en er is een wachtlijst met teleurgestelde mensen.
pi_146181709
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 11:44 schreef Kingstown het volgende:

[..]

De Burgemeester van Utrecht roept nu al op dat de Volwassenen zich moeten gedragen ... ... ... ...
pi_146182023
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 11:45 schreef Oliver23 het volgende:

[..]

De Burgemeester van Utrecht roept nu al op dat de Volwassenen zich moeten gedragen ... ... ... ...
Te triest voor woorden dat dit nodig is.
pi_146184381
Dit zijn de traditionele pepernoten.

Onder druk van de multiculti zag ik laatst deze potpourri van pepernoten en allerlei regenboogsnoep.

Stop deze onzin!

Terug naar de normale zak met pepernoten!
pi_146185192
quote:
99s.gif Op zaterdag 1 november 2014 11:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Die reacties _O_
Het valt me op dat zelfs een heleboel lezers van die haatsite Gario inmiddels wel zat zijn. Stukje van Quinsy is dan ook buitengemeen racistisch. Om nog niet eens te spreken van het gebrek aan kwaliteit. Het is bijna onleesbaar. Volkskrant heeft het dan ook geweigerd. Uiteraard is dat ook racisme, volgens Cali..ehhh..Gario

Hij is alleen maar bezig de verhoudingen nog verder op scherp te zetten. Goed bezig.
pi_146185314
Oeh, deze is leuk. Een reactie van een JOOP-lezer onder Quinsy's lulverhaal. Even een kijkje in de geest van Bluesdudeoïden:

quote:
Nederland maakt echt een transformatie in het denken door. Bij sommige mensen gaat dat snel, bij anderen langzaam. Sint-Maarten wordt hier gelukkig ook vervangen door Halloween, je ziet ieder jaar minder kinderen bij Sint Maarten en meer bij Halloween.
De hele racistische koloniale Nederlandse cultuur loopt op zijn laatste benen. Wij zullen nog gemakkelijk meemaken dat de laatste Nederlandse traditie overboord gekiept is. Vlak daarna de laatste Nederlander!
Dit moet wel eentroll zijn, hoop ik :D
pi_146185536
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 14:33 schreef IntensiveGary het volgende:
Oeh, deze is leuk. Een reactie van een JOOP-lezer onder Quinsy's lulverhaal. Even een kijkje in de geest van Bluesdudeoïden:

[..]

Dit moet wel eentroll zijn, hoop ik :D
Van de anti-pieten is het dan ook algemeen bekend dat ze verbanden leggen die er niet zijn.
pi_146185924
quote:
Petitie voor Zwarte Piet via krant verspreid

De streng-katholieke Stichting Civitas Christiana heeft landelijk via de zaterdageditie van De Telegraaf een petitie verspreid, waarin ze pleit voor het voortbestaan van Zwarte Piet in zijn huidige vorm. Woordvoerder Hugo Bos van Civitas Christiana laat weten dat de petities bestemd zijn voor burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam.

„De discussie over de figuur Zwarte Piet is immers in Amsterdam begonnen”, motiveert Bos. De stichting stelt dat ze de campagne 'Red Zwarte Piet' voert, omdat de Sinterklaasviering met Zwarte Piet een traditie is die samenbindt en een belangrijk onderdeel is van de Nederlandse identiteit. Daarom wil de stichting dat Van der Laan zijn invloed gebruikt om Zwarte Piet te houden zoals hij is.

,,Een kleine groep zeurpieten is van plan om de bij jong en oud geliefde figuur van Zwarte Piet stap voor stap te veranderen'', staat in de toelichting bij de petitie. ,,Uiteindelijk zal dit neerkomen op de afschaffing van Zwarte Piet zoals u en ik hem uit onze kindertijd kennen.'' Volgens de stichting is Zwarte Piet nooit bedoeld geweest om te discrimineren en ervaart de grote meerderheid van de gekleurde Nederlanders dat ook niet zo.

Donateurs hebben het geld voor de campagne bijeengebracht. De Telegraaf heeft een landelijke oplage van circa 450.000 exemplaren.

Een andere organisatie, het Sint Nicolaas Genootschap Nederland (SNG), heeft de NTR opgeroepen bij het Sinterklaasjournaal en bij de nationale intocht in Gouda alleen de traditionele Zwarte Piet in beeld te brengen. Het SNG verwijst naar een rondgang van de NOS en de regionale omroepen bij sinterklaascomités.

Tijdens die rondgang kwam aan het licht dat van de 211 ondervraagde comités er slechts vijf aanpassingen doen aan het uiterlijk van hun pieten. Volgens de organisatie geeft het geen pas dat de NTR nu voorop loopt met ,,het presenteren van gemuteerde pieten'', terwijl de meeste sinterklaascomités verdergaan met de traditionele Zwarte Piet.
pi_146186106
quote:
99s.gif Op zaterdag 1 november 2014 14:42 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Van de anti-pieten is het dan ook algemeen bekend dat ze verbanden leggen die er niet zijn.
yippp van de pro-pieten ook....
pi_146186204
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 15:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je wordt met de post gevatter...
pi_146186280
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 15:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Noem er eens 5. :D

Oh, ik ontken trouwens niets hoor. Ben gewoon benieuwd :Y

[ Bericht 12% gewijzigd door bijdehand op 01-11-2014 15:16:59 ]
pi_146187285
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 08:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Waar is sprake van regenboogpieten?
Je ziet spoken die er niet zijn.
Speciaal voor jou nog maar een keer.
http://www.powned.tv/nieu(...)ogpiet_keert_te.html

Volgende week gaat het Sinterklaasjournaal van start: de nieuwe frontlinie in het Zwarte Pietenconflict. In het programma zullen 'Pieten' van alle kleuren figureren.

PowNews wist de hand te leggen op het bijbehorende lespakket dat op basisscholen verspreid wordt. Wat blijkt? De uit uw belastinggeld gefinancierde NTR, verantwoordelijk voor het programma, heeft opnieuw een verhaallijn bedacht die Zwarte Piet net wat minder zwart moet maken.

Dit jaar zijn de Zwarte Pieten overwerkt en vragen ze daarom kinderen en leerkrachten om hulp. Deze kunnen zich ongeschminkt in een Pietenpak hijsen ter assistentie. Het resultaat: een vrolijke bende regenboogpieten nieuwe stijl, waarbij over de ruggen van de kinderen politiek bedreven wordt.

Dit lijkt me toch vrij duidelijk. :')
#NoDAPL
pi_146187299
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 09:05 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Zou regenboogpieten NIET laten zien niet ook het doodrukken van een mening zijn ?
Natuurlijk niet! Dat is het gewoon volgen van de traditie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 10:20 schreef Bluesdude het volgende:
Blijkbaar had jij dit nog niet begrepen, geweld hoeft niet per se fysiek van aard te zijn.
#NoDAPL
pi_146187348
quote:

Dit is een van die gevallen dat de waarheid zo gek is dat geen schrijver het zou durven verzinnen voor een verhaal aangezien niemand het zou geloven. ;)
#NoDAPL
pi_146187498
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 08:26 schreef opperkleurder het volgende:
s-Gravenhage

"Wij hebben en houden Zwarte Piet."

_O_ _O_ _O_

Check je eigen gemeente op:
http://nos.nl/artikel/716(...)-verandert-niet.html
Mijn dorp speelt nog verstoppertje, het buurdorp geeft aan er niet over te piekeren om iets te veranderen aangezien ze geen sponsors willen afschrikken en het organiseren van de intocht al moeilijk genoeg is. Gelukkig valt er wat te kiezen. :)
#NoDAPL
pi_146187948
http://www.at5.nl/artikel(...)chminkt-zichzelf-wit

een neger die zich wit schminkt het moet niet gekker worden in dit land
  zaterdag 1 november 2014 @ 16:31:35 #122
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_146187993
Hoe zwarter de Piet, hoe beter. Bij mij in huis komt in elk geval een Pikzwarte, met rode lippen en gouden oorbellen......oh ja....met kroeshaar.
Gewoon zoals het hoort!
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_146188215
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 november 2014 16:29 schreef Evertjan het volgende:

Ik heb er uiteraard totaal geen problemen mee dat hij zich wit schminkt (vette halloween look heeft'ie!) maar het is wel weer de standaard hypocrisie ten top natuurlijk.
Meneer zit vorige week nog een filmpje te uploaden anti zwarte piet, en vervolgens gaat hij z'n eigen donkere gezicht wit lopen schminken. Maar deze ironie zal hem en z'n piethatende maatjes natuurlijk weer volledig ontgaan.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_146201445
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 16:41 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik heb er uiteraard totaal geen problemen mee dat hij zich wit schminkt (vette halloween look heeft'ie!) maar het is wel weer de standaard hypocrisie ten top natuurlijk.
Meneer zit vorige week nog een filmpje te uploaden anti zwarte piet, en vervolgens gaat hij z'n eigen donkere gezicht wit lopen schminken. Maar deze ironie zal hem en z'n piethatende maatjes natuurlijk weer volledig ontgaan.
Patrick Kluivert krijgt ook een steeds dikkere kop.
pi_146201603
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 16:41 schreef UltraR het volgende:

[..]

Dan is het argument van de tegenstanders je waarschijnlijk ook ontgaan.
pi_146202668
''Lieve Zwarte Piet, Bij ons zul je altijd welkom zijn...''

Van mij hoeft Danny zich niet in de discussie te mengen.
pi_146203130
De banner is terug!

_O_.
pi_146203275
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:22 schreef Specularium het volgende:
De banner is terug!

_O_.
:')
pi_146203357
Mooi, laatste stuiptrekkingen dit.

Spoedig is hij weg.
  zondag 2 november 2014 @ 00:28:59 #130
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_146203383
39... topics... over... dit... onderwerp....
  zondag 2 november 2014 @ 00:29:32 #131
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_146203402
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:10 schreef luxerobots het volgende:
''Lieve Zwarte Piet, Bij ons zul je altijd welkom zijn...''

Van mij hoeft Danny zich niet in de discussie te mengen.
eigenlijk spreekt hij nu namens hele forum :o
pi_146203513
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:28 schreef De_Guidance het volgende:
Mooi, laatste stuiptrekkingen dit.

Spoedig is hij weg.
FOK! is natuurlijk ook niet een forum wat hip, jong en modern is.
Beetje Libelle 2.0, maar dan met een wat mnder serieus sausje.
pi_146203585
quote:
9s.gif Op zondag 2 november 2014 00:33 schreef Kingstown het volgende:

[..]

FOK! is natuurlijk ook niet een forum wat hip, jong en modern is.
Beetje Libelle 2.0, maar dan met een wat mnder serieus sausje.
Niet iedereen zit in 40+, Kingstown.
pi_146203586
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:29 schreef IsaacCuenca het volgende:

[..]

Namens het forum gericht aan een fantasie-figuur.
pi_146203653
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:35 schreef Tem het volgende:

Niet iedereen zit in 40+, Kingstown.
In 40+ steken we de wortel voor dat paard gewoon nog waar het hoort....in z'n hol.
pi_146203764
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:29 schreef IsaacCuenca het volgende:

[..]

Het is dan ook zijn forum.
pi_146203924
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 19:36 schreef beantherio het volgende:

[..]

Het Sinterklaasfeest blijft evengoed bestaan. En met hetzelfde "knechtje". ;)

Mensen willen niet dat een heel geliefde traditie getoetst en goedgekeurd moet worden door een hele kleine minderheid die (sorry dat ik het zeg) met hele zwakke argumenten komt. En de terloopsheid waarmee je nu zelf reageert (wat iets uitstraalt van "ach doe niet zo moeilijk") is iets wat mezelf (en ik denk heel veel anderen) enorm stoort aan de discussie. Alsof het vasthouden aan Zwarte Piet al bij voorbaat niet serieus wordt genomen en het buigen naar de wensen van die kleine minderheid een automatisme is.
Ik vraag het nog maar een keer, wat is de afgelopen tijd allemaal van de Nederlandse cultuur afgepakt.

En ja, sorry, ik kan mensen die vast willen houden aan de huidige Pieten niet echt serieus nemen. Alsof dat hele Sinterklaasfeest opeens niet meer bestaat als we het uiterlijk van de hulpjes gaan aanpassen. En de grap is dat dat uiterlijk al zo vaak is veranderd. Waarom is dit uiterlijk dan zo heilig? Waarom zijn die oorbellen, rode lippen en kroeshaar zo belangrijk? Wordt het feest voor de kinderen minder leuk als we dat veranderen.
pi_146204713
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 13:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]

Onder druk van de multiculti zag ik laatst deze potpourri van pepernoten en allerlei regenboogsnoep.

[ afbeelding ]

Stop deze onzin!

Dat laatste hebben ze bij ons al jaren. Maar wij zijn, na Amsterdam, ook de gemeente met de meeste nationaliteiten.
pi_146204807
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 00:47 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik vraag het nog maar een keer, wat is de afgelopen tijd allemaal van de Nederlandse cultuur afgepakt.

En ja, sorry, ik kan mensen die vast willen houden aan de huidige Pieten niet echt serieus nemen. Alsof dat hele Sinterklaasfeest opeens niet meer bestaat als we het uiterlijk van de hulpjes gaan aanpassen. En de grap is dat dat uiterlijk al zo vaak is veranderd. Waarom is dit uiterlijk dan zo heilig? Waarom zijn die oorbellen, rode lippen en kroeshaar zo belangrijk? Wordt het feest voor de kinderen minder leuk als we dat veranderen.
Best knap. Zoveel onzin in slechts 1 post.
nee
pi_146204923
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 14:28 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Het valt me op dat zelfs een heleboel lezers van die haatsite Gario inmiddels wel zat zijn. Stukje van Quinsy is dan ook buitengemeen racistisch. Om nog niet eens te spreken van het gebrek aan kwaliteit. Het is bijna onleesbaar. Volkskrant heeft het dan ook geweigerd. Uiteraard is dat ook racisme, volgens Cali..ehhh..Gario

Hij is alleen maar bezig de verhoudingen nog verder op scherp te zetten. Goed bezig.
Hij noemt zich dichter/kunstenaar?
pi_146205019
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 november 2014 16:29 schreef Evertjan het volgende:

Als blanke voel ik me gedemoniseerd (jawel: als demon neergezet) en ik overweeg een rechtszaak.
pi_146205032
quote:
En de grap is dat dat uiterlijk al zo vaak is veranderd. Waarom is dit uiterlijk dan zo heilig? Waarom zijn die oorbellen, rode lippen en kroeshaar zo belangrijk? Wordt het feest voor de kinderen minder leuk als we dat veranderen.
Je bent redelijk debiel als je denkt dat het om de verandering gaat en dat mensen verandering niet accepteren.
pi_146205137
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 01:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je bent redelijk debiel als je denkt dat het om de verandering gaat en dat mensen verandering niet accepteren.
Dat is waar.
Maar de vraag blijft toch staan: waarom zou het nou zo erg zijn als de traditie aangepast werd?

Kennelijk zijn er twee vragen aan de orde.
pi_146205216
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 01:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je mag ook gewoon de vraag beantwoorden. :)
pi_146205236
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is waar.
Maar de vraag blijft toch staan: waarom zou het nou zo erg zijn als de traditie aangepast werd?

Kennelijk zijn er twee vragen aan de orde.
Dat is niet erg. Wat wel erg is, is een hele groep uitmaken voor racisten en dan nog boos worden omdat ze niet meer naar je willen luisteren. Oh ja, en je zo opstellen dat je expres het bloed onder de nagels van mensen haalt.
pi_146205241
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:34 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Je mag ook gewoon de vraag beantwoorden. :)
Die vraag is niet interessant.
pi_146205635
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 01:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat is niet erg. Wat wel erg is, is een hele groep uitmaken voor racisten en dan nog boos worden omdat ze niet meer naar je willen luisteren. Oh ja, en je zo opstellen dat je expres het bloed onder de nagels van mensen haalt.
OK, dan ben ik het met je eens.

Laat ze zich fijn in hun eigen gelijk verslikken.
pi_146205689
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, dan ben ik het met je eens.

Laat ze zich fijn in hun eigen gelijk verslikken.
Het kon mij echt geen fuck schelen als Zwarte Piet wat zou veranderen. Maar als het op deze manier moet dan stikken ze er maar mooi in.
pi_146205719
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 01:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat is niet erg. Wat wel erg is, is een hele groep uitmaken voor racisten
Wie maakt een hele groep voor racisten uit. Ik zie die propietenfans in dit topic dat regelmatig doen.
  zondag 2 november 2014 @ 01:55:55 #150
168304 Mani89
pi_146205722
zwartepiet01.jpg

FOK! heeft gesproken.
pi_146205746
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Als blanke voel ik me gedemoniseerd (jawel: als demon neergezet) en ik overweeg een rechtszaak.
Kom Kees... je kent betere humor.
pi_146205766
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie maakt een hele groep voor racisten uit. Ik zie die propietenfans in dit topic dat regelmatig doen.
Je weet goed wat ik bedoel... kom blues, je hebt wel iets meer verstand.
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom is dat humor? Zo'n haatstukje over blanken, mag een blanke naar niets bij voelen?
pi_146205779
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik wel, maar Gare Quibus blijkbaar niet.
pi_146205793
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nog steeds gefixeerd op hem? Get a life !
pi_146205819
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Onderbouw het maar met citaatjes. ;)
Ik heb het nog niet gezien.
#NoDAPL
pi_146205827
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 01:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je weet goed wat ik bedoel... kom blues, je hebt wel iets meer verstand.
Noem die booswichten eens bij naam .
En kom met quotes en linkjes .
Ik zie je al wekenlang wrokken hier.
pi_146205842
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hij vindt het dan ook zo fascinerend dat hij in een ander deel van de wereld is geboren dat hij daar 15 minuten over kan kletsen. Of was het zijn papa die daar geboren was? /care :)
#NoDAPL
pi_146205856
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij bent erg goed iets wat je niet wilt zien.. het ook niet te zien.
Kijk eens naar je eigen postgeschiedenis bijv
pi_146205870
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij bent erg goed iets wat je niet wilt zien.. het ook niet te zien.
Kijk eens naar je eigen postgeschiedenis bijv
Heb je je medicijnen op? Tering wat een bagger weer zeg.
pi_146205873
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Noem die booswichten eens bij naam .
En kom met quotes en linkjes .
Ik zie je al wekenlang wrokken hier.
_O-
#NoDAPL
  zondag 2 november 2014 @ 02:03:08 #161
168304 Mani89
pi_146205883
Ik vind dat na het plaatsen van deze banner Danny zich hier ook in de discussie moet komen mengen. Danny ik weet dat je mee leest, laat jouw licht eens schijnen op deze kwestie.
pi_146205900
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 01:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nog steeds gefixeerd op hem? Get a life !
Simpel: hij maakt een probleem van zwart geschminkte blanken, dus maak ik een probleem van wit geschminkte zwarten.
Verder is hij een onbenul, maar hij wordt wel aangehaald.
pi_146205911
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 02:02 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Heb jij hier gezien dat iemand de suri's of een andere allochtone groep uitmaakte voor 1 grote groep racisten? :?
Zoiets beweerde hij toch? Een paar mensen wezen er op dat racisme onder alle groepen voorkomt, wat correct is. Dat is iets geheel anders.
#NoDAPL
pi_146205947
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 02:02 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Kom eens met namen en quotes van mensen die een hele groep voor racisten uitmaakt.
Misschien dat je in die confrontatie die boosheid kan relativeren.
Ik zou niet weten wie letterlijk zei: die hele groep waar jij bij hoort zijn allemaal racisten.
Het komt mij over dat het je fantasie is dat iemand dat zei.
En hoeveel mensen zeiden dat dan volgens jou
20 ofzo ?
pi_146205949
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heb jij hier gezien dat iemand de suri's of een andere allochtone groep uitmaakte voor 1 grote groep racisten? :?
Zoiets beweerde hij toch? Een paar mensen wezen er op dat racisme onder alle groepen voorkomt, wat correct is. Dat is iets geheel anders.
De antipieten zijn iig racisten, imho. Laat ze lekker in hun eigen sop gaar koken. :)
pi_146205959
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kom eens met namen en quotes van mensen die een hele groep voor racisten uitmaakt.
Misschien dat je in die confrontatie die boosheid kan relativeren.
Ik zou niet weten wie letterlijk zei: die hele groep waar jij bij hoort zijn allemaal racisten.
Het komt mij over dat het je fantasie is dat iemand dat zei.
En hoeveel mensen zeiden dat dan volgens jou
20 ofzo ?
Eerst is het niemand, later 20. Ja vast.
http://zwartepietisracisme.tumblr.com/
Sterkte, schat.
en kijk maar naar reacties: https://www.facebook.com/zwartepietisblackface
pi_146205975
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zeker ..... die groep rond Quinsy word hier herhaaldelijk voor racisten uitgemaakt.
pi_146205977
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:03 schreef Mani89 het volgende:
Ik vind dat na het plaatsen van deze banner Danny zich hier ook in de discussie moet komen mengen. Danny ik weet dat je mee leest, laat jouw licht eens schijnen op deze kwestie.
Maar is de Kleurpiet eveneens welkom?
#NoDAPL
pi_146205992
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeker ..... die groep rond Quinsy word hier herhaaldelijk voor racisten uitgemaakt.
Dat is niet 1 allochtone groep.
pi_146205996
quote:

[..]

Citaat? Ik heb werkelijk geen idee waar jij het over hebt. Ik heb niemand hier een groep allochtonen voor racist uit zien maken. Er op wijzen dat er ook onder hen veel racisme bestaat, zoals in elke groep, is iets geheel anders. Racisme discrimineert niet naar huidskleur. ;)
#NoDAPL
pi_146206006
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 02:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Eerst is het niemand, later 20. Ja vast.
http://zwartepietisracisme.tumblr.com/
Sterkte, schat.
Jammer.... je bent niet bereid om de bron van je boosheid nader te beschouwen.
Je kunt geen namen en letterlijke quotes geven.
Heb je dan wel grond voor boosheid. Zo ja... kom dan met die grond .. en stop dan met de klacht " ze hebben me racist genoemd"
pi_146206018
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 02:06 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De antipieten zijn iig racisten, imho.
Eens.
#NoDAPL
pi_146206019
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Heb je dan wel grond voor boosheid. Zo ja... kom dan met die grond .. en stop dan met de klacht " ze hebben me racist genoemd"
Frappant dat je altijd bronnen wil van dingen die je zelf ook weet ,die hier talloze keren voorbij zijn gekomen, maar zelf nooit een bron geeft. :)
  Redactie Frontpage zondag 2 november 2014 @ 02:12:47 #174
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146206053
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 13:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Stop deze onzin!

Het verschil tussen kruidnoten en pepernoten niet weten :')

Verse pepernoten _O_ O+
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_146206058
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als deze groep klagers ons niet van racisme zouden beschuldigen wat is dan het motief om moeilijk te doen over de donkere huidskleur van ZP? :?
Dus...? Dus beschuldigen ze ons van racisme. ;)
#NoDAPL
pi_146206062
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:12 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Het verschil tussen kruidnoten en pepernoten niet weten :')

[ afbeelding ]

Verse pepernoten _O_ O+
Kruidnoten smaken beter. :)
#NoDAPL
pi_146206067
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als deze groep klagers ons niet van racisme zouden beschuldigen wat is dan het motief om moeilijk te doen over de donkere huidskleur van ZP? :?
Zie 'm ook mijn linkje weghalen als een echte pieterbaas :7
  Redactie Frontpage zondag 2 november 2014 @ 02:14:16 #178
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146206078
quote:

[..]

Kruidnoten smaken beter. :)
O hell no! :N
_____
pi_146206085
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 02:10 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Frappant dat je altijd bronnen wil van dingen die je zelf ook weet ,die hier talloze keren voorbij zijn gekomen, maar zelf nooit een bron geeft. :)
'Discussie'techniek: de andere partij in diskrediet brengen door aan te tonen dat hij iets niet onderbouwt. :')
#NoDAPL
pi_146206100
quote:

[..]

Maar die groep rond Quibus (is er wel een groep rond die kwast of gaat het om mensen die het wel met hem eens zijn?) wordt beslist niet voor racisten uitgemaakt, maar ze zijn het wel. Zij zijn het die mensen beoordelen op grond van hun ras. Namelijk zichzelf omdat ze zwart zijn. Of voorouders hebben die slaaf waren. Of nog eerdere voorouders die zwarte negers in Afrika waren.
Zij zijn racisten.
Mij maakt de kleur van Quibus niet uit, alleen dat hij onzin uitkraamt maakt mij uit.
Zoals Rita Verdonk met haar duivelshorens of Weert Gilders met zijn pruik.
Geklets.
pi_146206104
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:14 schreef LTVDK het volgende:

[..]

O hell no! :N
Betere vraag, waarom heten pepernoten pepernoten? Er zit geen peper in en het zijn geen noten. ;)
Een leuke vraag voor een inburgeringsexamen. >:)
#NoDAPL
pi_146206118
quote:

[..]

Wat zeiden "zij" letterlijk. En wie zijn zij? Zijn dat die 20 mensen rond Quinsy.
Daar doen jullie al wekenlang opgefokt over. Get a life !
Maar wat zei iemand dan letterlijk
Quinsy is bekend van de kreet " zwarte piet is racisme" .
Dat is nog steeds niet dat hij zegt dat alle Nederlanders racisten zijn.
Dat heeft hij niet gezegd .
  Redactie Frontpage zondag 2 november 2014 @ 02:16:50 #183
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146206121
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Betere vraag, waarom heten pepernoten pepernoten? Er zit geen peper in en het zijn geen noten. ;)
En waarom heten kruidnoten niet gewoon speculaasnoten :P

Trage ninjaedit: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/pepernoten-kruidnoten
_____
pi_146206127
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

'Discussie'techniek: de andere partij in diskrediet brengen door aan te tonen dat hij iets niet onderbouwt. :')
Die bronnen zijn vaak wel handig als mensen cijfers gebruiken of echt aannames gaan doen die totaal niet kloppen.
pi_146206145
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hihi. Waar vrijwel alle Nederlanders ook voor zouden zakken! ;)
pi_146206167
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 02:10 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Kom dan met die bron. En hoeveel mensen hebben dan 'ons' en jou racist genoemd?
pi_146206174
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:16 schreef Bluesdude het volgende:En wie zijn zij?
De mensen die ZP willen afschaffen en/of de kleurpiet, waaronder de roetpiet willen invoeren. D'uh.
#NoDAPL
pi_146206185
quote:
99s.gif Op zondag 2 november 2014 02:17 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Die bronnen zijn vaak wel handig als mensen cijfers gebruiken of echt aannames gaan doen die totaal niet kloppen.
Ja, moet je ze alleen wel hebben. "Honderdduizenden" bekt zo lekker. :)
#NoDAPL
pi_146206241
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hihi. Waar vrijwel alle Nederlanders ook voor zouden zakken! ;)
Erger nog, het wordt niet eens gemeld op de Nederlandstalige Wikipedia. :@
#NoDAPL
pi_146206249
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Citaat? Ik heb werkelijk geen idee waar jij het over hebt. Ik heb niemand hier een groep allochtonen voor racist uit zien maken.
Achhhhh hoe simpel toch.... De feiten niet willen zien. Geen gewetensnood

Kees laat even zien waar je naar vraagt
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar die groep rond Quibus (is er wel een groep rond die kwast of gaat het om mensen die het wel met hem eens zijn?) wordt beslist niet voor racisten uitgemaakt, maar ze zijn het wel. Z
ps... Kees.. zie je niet hoe onmogelijk je antwoord is ? Keihard ontkennen, wat je na de komma schrijft
pi_146206277
Wanneer komt die stoomboot uit Spanje in Nederland eigenlijk?
pi_146206291
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

ps... Kees.. zie je niet hoe onmogelijk je antwoord is ? Keihard ontkennen, wat je na de komma schrijft
Grappig wel: ik schreef mijn opmerking nadat Bram zijn verhaal schreef. Je kunt mijn bijdrage dus niet gebruiken om Brams opmerking te weerleggen!!
pi_146206293
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kom dan met die bron. En hoeveel mensen hebben dan 'ons' en jou racist genoemd?
kijk gewoon naar die linkjes die ik had neergezet en de reacties :'( je wil de feiten negeren, ik snap het wel hoor.
pi_146206307
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, moet je ze alleen wel hebben. "Honderdduizenden" bekt zo lekker. :)
86% van alle statistieken is dan ook gelogen.
pi_146206316
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

Dat is niet bepaald overtuigend aangezien Kees het over een racistisch subgroepje van een allochtone groep of meerdere allochtone groepen heeft. Kees beschuldigt niet alle Surinamers van racisme. Aangezien bijna alle Nederland Sinterklaas vieren met ZP worden wel bijna alle Nederlanders van racisme beschuldigd door de groep anti-ZP'ers.
#NoDAPL
pi_146206328
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 02:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

86% van alle statistieken is dan ook gelogen.
Gewoon wat data weglaten en enkel een uitspraak doen over het gunstige deel van de data is wel zo gemakkelijk. :)
#NoDAPL
pi_146206339
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Grappig wel: ik schreef mijn opmerking nadat Bram zijn verhaal schreef. Je kunt mijn bijdrage dus niet gebruiken om Brams opmerking te weerleggen!!
En dat. _O-
Deze discussie doet me altijd weer wat lachen. Dat die nog maar lang verder mag gaan. *O*
#NoDAPL
pi_146206340
Surinamers zijn tof man, die horen er helemaal bij inmiddels.
pi_146206367
quote:
14s.gif Op zondag 2 november 2014 02:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Nog steeds oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken etc.
Sorry, ik kan er niets aan doen.
#NoDAPL
pi_146206376
quote:
Niks mis mee!

Maar ja, als ze als dichter/kunstenaar halfgare theorieën gaan ophangen, maken ze wel problemen, natuurlijk.
pi_146206406
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nog steeds oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken etc.
Sorry, ik kan er niets aan doen.
Waar ik vandaan kom is mijn score ook hoog.
pi_146206527
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 02:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Niks mis mee!
Laten we nu niet doen alsof ze er al zijn, dan gaan ze achterover leunen. ;)
Dat geldt trouwens net zo goed voor alle andere delen van de bevolking. :)

Er deed vrijdag een leuke Surinamer mee aan The Voice of Holland, hij was vroeger een hele goede percussionist en hij wou ook eens zijn geluk proberen als zanger. Helaas net niet door doordat hij tegen een favoriet moest en de coach op een steal rekende die er niet meer was. Het punt: zo iemand doet veel meer voor de Surinamers in Nederland dan die mensen die ons feestje proberen te verpesten. Iets om over na te denken.
#NoDAPL
pi_146206555
Zwarte piet afschaffen is wel erg hypocriet als je de afbeeldingen op de gouden koets ziet.
Waarom horen we die zielepieten daarover niet.
pi_146207073
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 02:27 schreef bijdehand het volgende:
86% van alle statistieken is dan ook gelogen
Statitisch gezien is 86% gelogen?
pi_146208116
Goede banner nu op FOK _O_
  zondag 2 november 2014 @ 10:27:33 #206
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_146208803
Ik durf te wedden, dat als Sinterklaas altijd een volledig wit feest was geweest, met een witte helper en een wit paard, dat dan Quincy en adepten al jaren hadden lopen gillen, dat het een racistisch feest was, omdat de donkere mensen die ook Nederlander zijn(!) niet vertegenwoordigd waren en dat ze zouden eisen, dat er een donker personage zou worden toegevoegd.

Dit soort beroeps-Calimero's vindt namelijk altijd wel een pseudo-onrecht om over te janken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 2 november 2014 @ 12:04:19 #207
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146210452
Nog even over Civitas Christiana, die stichting die zich nu serieus inzet voor het behoud van Zwarte Piet (en het SInterklaasfeest zelf en de Nederlandse identiteit als geheel), die heb ik natuurlijk wat geld gedoneerd voor hun goede werken.
The End Times are wild
pi_146210493
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 10:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik durf te wedden, dat als Sinterklaas altijd een volledig wit feest was geweest, met een witte helper en een wit paard, dat dan Quincy en adepten al jaren hadden lopen gillen, dat het een racistisch feest was, omdat de donkere mensen die ook Nederlander zijn(!) niet vertegenwoordigd waren en dat ze zouden eisen, dat er een donker personage zou worden toegevoegd.

Dit soort beroeps-Calimero's vindt namelijk altijd wel een pseudo-onrecht om over te janken.
Is er in Nederland ook een heftig debat over de kleur van bijvoorbeeld de Kerstman? Met andere woorden, kun je je vermoeden onderbouwen aan de hand van voorbeelden?

Zo niet, dan kunnen we de rest van je betoog ook met een korreltje zout nemen.
  zondag 2 november 2014 @ 12:10:08 #209
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_146210589
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 12:06 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Is er in Nederland ook een heftig debat over de kleur van bijvoorbeeld de Kerstman? Met andere woorden, kun je je vermoeden onderbouwen aan de hand van voorbeelden?

Zo niet, dan kunnen we de rest van je betoog ook met een korreltje zout nemen.
Hebben we in Nederland een Kerstmannen-intocht? Een Kerstman-journaal? Kerstmannen film elk jaar?

Geen appels en peren vergelijken asjeblieft. De Kerstman is een relatief moderne figuur die niet, net als Sinterklaas diepgeworteld is in de Nederlandse cultuur. Er zou dus voor Quincy c.s. Nauwelijks winst te halen zijn, omdat het mensen amper interesseert hoe de Kerstman en zijn helpers eruit zien.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_146210634
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 12:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hebben we in Nederland een Kerstmannen-intocht? Een Kerstman-journaal? Kerstmannen film elk jaar?

Geen appels en peren vergelijken asjeblieft. De Kerstman is een relatief moderne figuur die niet, net als Sinterklaas diepgeworteld is in de Nederlandse cultuur. Er zou dus voor Quincy c.s. Nauwelijks winst te halen zijn, omdat het mensen amper interesseert hoe de Kerstman en zijn helpers eruit zien.
Met andere woorden, jouw vermoeden valt helemaal niet te staven omdat het huidige sinterklaasfeest nergens anders mee te vergelijken is. En zeker niet met een denkbeeldig feest waarbij alle pieten wit zouden zijn.

Nog andere argumenten, behalve denkbeeldige?
pi_146211147
quote:
De meeste bedoel je, een klein groepje krijgt toch verdomd veel voor elkaar.
Negerzoenen zijn er al aan gegaan, zwarte piet staat op de nominatie.
Nee dan kun je beter joden hebben, jodenkoeken zijn nog steeds zonder gezeik te koop.
Blanken hoor je ook niet zeiken over blanke vla.
Zigeuners daartegen zijn ook zeikerds ,met hun zigeunersaus is discriminerend.
  zondag 2 november 2014 @ 12:40:18 #212
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_146211244
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarom moet je meer dan een maand wachten met reageren?
Nek blessure. Excuses daarvoor (voor het late reageren). Maar als iemand op mij reageert voel ik de verplichting om te antwoorden. Noem het een dwangneurotische tik. Ben amper op FOK geweest de afgelopen tijd.
  Moderator zondag 2 november 2014 @ 12:54:24 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_146211622
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 12:36 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee dan kun je beter joden hebben, jodenkoeken zijn nog steeds zonder gezeik te koop.
dat van die negerzoenen was een marketingstunt he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 2 november 2014 @ 12:55:09 #214
38114 beantherio
pi_146211640
quote:

[..]

Je leest gewoon niet. Datgene wat je hier schrijft is een totale bevestiging van datgene wat ik schreef. Eigenlijk is het grote probleem met de "ZP-discussie" (wat het feitelijk niet is natuurlijk) dat diegenen die anti zijn geen idee hebben waar het over gaat. Ze snappen niet waarom het verzet zo unaniem is. Het af proberen te doen met een "ach doe niet zo raar"-insteek is tekenend van dat gebrek aan inlevingsvermogen.
pi_146211816
quote:

[..]

Ik hoor blanken heel vaak zeiken over blanke vla in deze discussie.
  zondag 2 november 2014 @ 13:06:51 #216
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_146211907
quote:

[..]

Buiten het gegeven dat het geen kleine groep is, is het argument an sich natuurlijk ook belangrijk voor het bereik.

Zoals sp3c al aangeeft zit je sowieso fout met de negerzoen. Maar over Joden:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)jodenkoek-niet.dhtml

Jodenvet is ook niet meer. Heb ik overigens geen enkel probleem mee.

Die vergelijking met blanke vla gaat nergens over natuurlijk. Dat heeft niets te maken met een blanke huidskleur. Niemand zeikt over de benaming zwarte kat, of donkere chocola oid.
pi_146211937
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 13:02 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Ik hoor blanken heel vaak zeiken over blanke vla in deze discussie.
Zeiken is niet erg.
Als de blanke vla in de ban wordt gedaan, dan praten we verder.
Het gaat er om dat het ene kind met zijn gejengel de zin krijgt, en het andere kind krijgt te horen: "Wees jij nou de wijste!"
  zondag 2 november 2014 @ 13:09:57 #218
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_146211982
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Zeiken is niet erg.
Als de blanke vla in de ban wordt gedaan, dan praten we verder.
Het gaat er om dat het ene kind met zijn gejengel de zin krijgt, en het andere kind krijgt te horen: "Wees jij nou de wijste!"
Dit vind ik dus ook altijd zo'n gelul. Als het ene kind een punt heeft en het andere niet, hoeft het niet gelijk getrokken te worden.
  zondag 2 november 2014 @ 13:10:53 #219
38114 beantherio
pi_146212011
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Da's eigenlijk wel een hele goede samenvatting van dit gedoe. ^O^
pi_146212551
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 12:04 schreef LXIV het volgende:
Nog even over Civitas Christiana, die stichting die zich nu serieus inzet voor het behoud van Zwarte Piet (en het SInterklaasfeest zelf en de Nederlandse identiteit als geheel), die heb ik natuurlijk wat geld gedoneerd voor hun goede werken.
Dat jij een stichting steunt die tegen abortus, homo's, euthanasie, evolutie en democratie is zal inderdaad niemand verbazen :).
  zondag 2 november 2014 @ 13:48:01 #221
168739 Red_85
'echt wel'
pi_146212889
quote:

Dit is zo waar. Je ziet het hier in NL ook komen inderdaad. Beetje zelfde janksfeer als in de vs. Kan ceberut wel janken dat het niet zo is, maar volgens mij als je dat niet ziet, wil je het niet zien, of ben je oost indisch blind geworden.

Of zo erg opgegaan in zijn eigen wereld, dat hij alle waarheid uit het eigen oog is verloren.
1947-2016
pi_146213421
quote:
Arrestatie en apengeluiden bij anti-piet demonstratie Utrecht

Bij de manifestatie '5 december voor iedereen', de anti-piet demonstratie in Utrecht vanmiddag, heerste in het begin een gespannen sfeer. Pro-piet demonstranten maakten apengeluiden terwijl donkere mensen op het podium aan het spreken waren. Een man uit de krakerbeweging werd opgepakt omdat hij iemand had bespuugd.

De paar honderd mensen die op de Neude kwamen demonstreren voor 'een sinterklaasviering zonder racistische bijsmaak' werden uitgejouwd door een klein groepje voorstanders, die voor het oude postkantoor aan de rand van het plein stonden.

Terwijl een donkere vrouw aan het spreken was, maakten de opgefokte mannen apengeluiden en riepen ze 'hoer, hoer', 'zwarte kut' en tegelijk ook 'doe normaal!'

Springlevend
Politieagenten moesten een paar keer anti-demonstranten bij het podium weghalen. De demonstranten midden op het plein negeerden de kreten. 'Eigenlijk maken die gasten heel erg duidelijk waarom we hier staan,' zegt een demonstrant. 'Racisme is springlevend.'

Na een uurtje verdwenen de anti-demonstranten en verliep de rest van '5 december voor iedereen' rustig.

bron
Allemaal voor onze kinderen uiteraard. O+
pi_146213474
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:09 schreef Kingstown het volgende:

[..]

:{
pi_146214071
quote:

Los van je voorbeeld, ligt bij deze mensen de drempel om te zeiken over racisme inderdaad extreem laag.

Neem nu deze afbeelding.

Er is gewoon gezocht naar een stok om mee te slaan. Als ik naar de winkel ga en vraag om 'creool oorbellen' of 'negerschmink', zijn dat echt geen producten die in de schappen liggen. Zelfs de zak wordt nog gebruikt om te refereren aan de slavernij.

Het is jammer dat deze zeikerds op de publieke omroep een uitgebreid podium hebben gekregen voor hun gejank.
  Moderator zondag 2 november 2014 @ 14:41:55 #225
249559 crew  Lavenderr
pi_146214357
quote:

pi_146214386
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:09 schreef Kingstown het volgende:

[..]

:D Kansloze figuren
pi_146214520
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

De zak is vergezocht, maar bij de rest hebben ze echt wel een punt hoor. Ik snap het probleem ook niet zo om het iets aan te passen voor de nieuwe nederlanders. En ja, zij hebben ook recht van spreken, aangezien ze ook een nederlands paspoort hebben. Sinterklaas moet een feestje voor iedereen zijn.
Ze hebben nauwelijks een punt. Dat ze in Amerika een figuur als blackface kennen, een figuur die inderdaad samenging met de segregatie. Betekent toch niet dat Zwarte Piet racistisch is. Ook het 'page pak', dat pak hangt helemaal niet samen met slavernij. Het is een sprookjeskostuum, het is een samenraapsel van meerdere kostuums. Het is een chique kostuum voor het eerst verschenen in het boekje van Jan Schenkman, die er geen racistische bedoelingen mee had.

Het zijn vergezochte punten, opgeschreven in matig Nederlands.
pi_146214541
Is Zwarte Piet nou nog niet afgeschaft?

Nog een paar jaartjes geduld dan maar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 2 november 2014 @ 14:48:45 #229
300718 Kenju
Say It!!??
pi_146214565
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Los van je voorbeeld, ligt bij deze mensen de drempel om te zeiken over racisme inderdaad extreem laag.

[ afbeelding ]
Neem nu deze afbeelding.

Er is gewoon gezocht naar een stok om mee te slaan. Als ik naar de winkel ga en vraag om 'creool oorbellen' of 'negerschmink', zijn dat echt geen producten die in de schappen liggen. Zelfs de zak wordt nog gebruikt om te refereren aan de slavernij.

Het is jammer dat deze zeikerds op de publieke omroep een uitgebreid podium hebben gekregen voor hun gejank.
Dit is natuurlijk bullshit. Het gaat natuurlijk om het totale plaatje. Dan is het toch duidelijk een persiflerende weergave van een neger? Als ik een cartoon maak over iemand en beweer dat het die persoon niet is, maar alle kenmerkingen en verwijzingen dat wel zeggen. Dan heb ik niet zo'n sterke case in het stellen dat het die persoon niet is.

De braboneger zegt het wel redelijk treffend:
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_146214688
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:48 schreef Kenju het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk bullshit. Het gaat natuurlijk om het totale plaatje. Dan is het toch duidelijk een persiflerende weergave van een neger? Als ik een cartoon maak over iemand en beweer dat het die persoon niet is, maar alle kenmerkingen en verwijzingen dat wel zeggen. Dan heb ik niet zo'n sterke case in het stellen dat het die persoon niet is.

Ga eens op de inhoud in. Op het plaatje dat ik post. Quinsy vervuilt de discussie door met allemaal argumenten te komen die niet zuiver op de graat zijn. De jute zak nog zien als een argument tegen racisme.

Zwarte Piet een neger? Jan Schenkman heeft hem inderdaad bedacht als Moor. Dat is toch geen racisme, dat mag toch afgebeeld worden?
pi_146214910
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Neem nu deze afbeelding.

Dat van de jute zak lijkt wat vreemd inderdaad, maar verder klopt het plaatje aardig.
pi_146215013
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 14:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat van de jute zak lijkt wat vreemd inderdaad, maar verder klopt het plaatje aardig.
Het page pak is geen slavenpak, bewijs het maar.
Waar koop ik 'negerschmink' en 'creool oorbellen'?
pi_146215063
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het page pak is geen slavenpak, bewijs het maar.
Waar koop ik 'negerschmink' en 'creool oorbellen'?
De oorbellen en lippenstift zijn verwijzingen naar negers.
pi_146215111
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 15:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De oorbellen en lippenstift zijn verwijzingen naar negers.
En Quinsy probeert dit gelijk te koppelen aan slavernij.
pi_146215176
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En Quinsy probeert dit gelijk te koppelen aan slavernij.
quote:
Zwarte Piet werd als knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geïntroduceerd in het boekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht". In de eerste druk van het prentenboekje werd hij afgebeeld als een gekleurde jongeman, gekleed als page, die niet op de voorgrond trad. Of Schenkman een slaaf of neger in gedachten had zal nooit bekend worden, want hij heeft zich er niet over uitgelaten. Wel is het zo dat hij het boekje publiceerde op het moment dat de tijdgeest aan het veranderen was; de slavernij stond onder druk of werd al afgeschaft. Het houden van slaven was buiten de koloniën, in Nederland, reeds lang ongebruikelijk. Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij.
  zondag 2 november 2014 @ 15:07:17 #236
300718 Kenju
Say It!!??
pi_146215300
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ga eens op de inhoud in. Op het plaatje dat ik post. Quinsy vervuilt de discussie door met allemaal argumenten te komen die niet zuiver op de graat zijn. De jute zak nog zien als een argument tegen racisme.

Zwarte Piet een neger? Jan Schenkman heeft hem inderdaad bedacht als Moor. Dat is toch geen racisme, dat mag toch afgebeeld worden?
Het gaat om het totaalplaatje. Verder ben ik het in deze niet volledig eens met Gario, dus waarom zou ik zijn ideeën moeten verdedigen? Maar jij komt aan met 'je kan niet vragen om negerschmink'. Maar dat is natuurlijk een argument van niets. Je maakt je zwart met rode lippen en krullen om een neger uit te beelden. Dat is waar het om gaat en waarom zo veel mensen het racisitsch vinden.

Schenkmans idee was destijds niet racistisch, net als de manier waarop Sjimmie in Sjors en Sjimmie vroeger werd uitgebeeld. Maar tegenwoordig is het wel racistisch om een neger zo uit te beelden. We zijn bekend met wat negers zijn en dat het gewone mensen zijn. Negers zien er zo niet uit en dus is het ongepast om ze zo uit te beelden.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_146215474
quote:

Ze lijken inderdaad wel heel erg hun best te doen om racisme te zoeken, ook daar waar het niet is. :)

quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 12:06 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Is er in Nederland ook een heftig debat over de kleur van bijvoorbeeld de Kerstman?
Kerstmis is een internationaal feest. Er bestaat in Nederland geen intocht van de kerstman met zijn knechtjes.
#NoDAPL
pi_146215506
Jonguh, Zwarte Piet is gewoon zwart door al dat geklauter in de schoorsteen!
pi_146215612
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 15:03 schreef Xa1pt het volgende:
Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij.
Sinterklaas en Zwarte Piet geïnspireerd op een beweging tegen slavernij. Iets dat we Quinsy en co uiteraard niet horen zeggen.
pi_146215645
quote:
9s.gif Op zondag 2 november 2014 15:10 schreef KoosVogels het volgende:
Jonguh, Zwarte Piet is gewoon zwart door al dat geklauter in de schoorsteen!
Alsjeblieft niet!
#NoDAPL
pi_146215772
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Sinterklaas en Zwarte Piet geïnspireerd op een beweging tegen slavernij. Iets dat we Quinsy en co uiteraard niet horen zeggen.
Er zijn verschillende verhalen die hem mogelijk hebben beïnvloed. Op de vraag of het daadwerkelijk racistisch bedoeld was is geen antwoord te krijgen. Maar dat lijkt me ook niet zo heel relevant eigenlijk. Het is wel een racistische karikatuur verworden.
pi_146215812
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:48 schreef Kenju het volgende:

[..]

Brabants met Surinaams, grappig accent. :)
Het is historisch alleen niet helemaal correct wat hij zegt aangezien ZP al ruim voor 1935 bestond. In ieder geval begrijpt hij de noodzaak van het zwart schminken, dat is al iets.
#NoDAPL
pi_146215875
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 15:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er zijn verschillende verhalen die hem mogelijk hebben beïnvloed. Op de vraag of het daadwerkelijk racistisch bedoeld was is geen antwoord te krijgen. Maar dat lijkt me ook niet zo heel relevant eigenlijk. Het is wel een racistische karikatuur verworden.
Bijna niemand van de autochtone Nederlanders ziet in ZP een neger dus dat valt reuze mee.
#NoDAPL
pi_146215889
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Brabants met Surinaams, grappig accent. :)
Het is historisch alleen niet helemaal correct wat hij zegt aangezien ZP al ruim voor 1935 bestond. In ieder geval begrijpt hij de noodzaak van het zwart schminken, dat is al iets.
Noodzaak nog wel.
pi_146215903
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bijna niemand van de autochtone Nederlanders ziet in ZP een neger dus dat valt reuze mee.
Haha, maar natuurlijk joh.

Jij komt zeker niet veel onder de mensen?
pi_146215986
quote:

[..]

De meeste Nederlanders noemen het gewoon nog negerzoenen. Ik ben benieuwd of dat dat over 20 jaar nog steeds zo is.
#NoDAPL
pi_146216011
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Noodzaak nog wel.
Als jij niet wil dat ze meteen zien dat het ome Koos is die Zwarte Piet speelt. :')
Plus dat het nu eenmaal in de naam zit dat Zwarte Piet zwart is. :)
#NoDAPL
pi_146216067
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2014 15:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Inderdaad. Voor mij staat Zwarte Piet symbool voor het roemrijke verleden van ons land als heer en meester in de trans-Atlantische slavenhandel. VOC-mentaliteit in het kwadraat. Hulde.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_146216081
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2014 15:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat is dit nu voor flauw getrol? Ik weet niet in wat voor kringen jij je begeeft maar de mensen onder wie ik kom zien in ZP geen neger. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet, een op zichzelf staand fenomeen. Hij is niet ergens uit een rimboe of een woestijn gehaald.
#NoDAPL
pi_146216106
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

:D
pi_146216145
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:07 schreef Kenju het volgende:

[..]

Het gaat om het totaalplaatje. Verder ben ik het in deze niet volledig eens met Gario, dus waarom zou ik zijn ideeën moeten verdedigen? Maar jij komt aan met 'je kan niet vragen om negerschmink'. Maar dat is natuurlijk een argument van niets. Je maakt je zwart met rode lippen en krullen om een neger uit te beelden. Dat is waar het om gaat en waarom zo veel mensen het racisitsch vinden.
Of zijn die krullen er omdat je dan wat minder herkenbaar bent? ;)
#NoDAPL
pi_146216160
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat is dit nu voor flauw getrol? Ik weet niet in wat voor kringen jij je begeeft maar de mensen onder wie ik kom zien in ZP geen neger. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet, een op zichzelf staand fenomeen. Hij is niet ergens uit een rimboe of een woestijn gehaald.
Aan negers wordt soms nog wel eens gerefereerd als Zwarte Piet.

Loopt Balotelli over het veld te harken, dan wordt er gezegd: die Zwarte Piet schiet vandaag geen bal raak.
pi_146216218
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

De zak is vergezocht, maar bij de rest hebben ze echt wel een punt hoor. Ik snap het probleem ook niet zo om het iets aan te passen voor de nieuwe nederlanders. En ja, zij hebben ook recht van spreken, aangezien ze ook een nederlands paspoort hebben. Sinterklaas moet een feestje voor iedereen zijn.
Jij doet hier een pleidooi tegen een dictatuur van de meerderheid maar een dictatuur van de minderheid is nog minder gewenst. Het doen van toegevingen aan de minderheid is in dit geval lastig aangezien dat het belang van de meerderheid aantast.
#NoDAPL
pi_146216308
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De mensen die ik ken zien hem als donkere slaaf.
pi_146216319
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij doet hier een pleidooi tegen een dictatuur van de meerderheid maar een dictatuur van de minderheid is nog minder gewenst.
Van een dictatuur is helemaal geen sprake als omdat Zwarte Piet niet is of wordt vastgelegd in de wet.
pi_146216358
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij doet hier een pleidooi tegen een dictatuur van de meerderheid maar een dictatuur van de minderheid is nog minder gewenst. Het doen van toegevingen aan de minderheid is in dit geval lastig aangezien dat het belang van de meerderheid aantast.
Welk belang?

Persoonlijk sta ik er tamelijk pragmatisch in. Van mij hoeft het feest niet te worden aangepast. Aan de andere kant besef ik best dat de Nederlandse samenleving er anders uitziet dan 150 jaar geleden. De Nederlander is allang niet meer per se blank. We leven in een multiculturele samenleving. En als wij een groep landgenoten een plezier kunnen doen door naast Zwarte Pieten ook gekleurde Pieten mee te laten doen aan het Sinterklaasfeest, dan vind ik dat prima.
pi_146216363
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 12:55 schreef beantherio het volgende:

[..]

Je leest gewoon niet. Datgene wat je hier schrijft is een totale bevestiging van datgene wat ik schreef. Eigenlijk is het grote probleem met de "ZP-discussie" (wat het feitelijk niet is natuurlijk) dat diegenen die anti zijn geen idee hebben waar het over gaat. Ze snappen niet waarom het verzet zo unaniem is. Het af proberen te doen met een "ach doe niet zo raar"-insteek is tekenend van dat gebrek aan inlevingsvermogen.
Ook ik heb de indruk dat de anti-ZP'ers onze traditie niet zo goed begrijpen. De vraag is of dat ze het wel willen begrijpen? Als ze het niet willen begrijpen dan krijgen wij het toch niet uitgelegd.
#NoDAPL
pi_146216490
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wel belang?
Ik denk dat je dit in een veel bredere context moet zijn. Er is de laatste decennia erg veel veranderd voor de mensen, erg veel zekerheden zijn verdwenen en erg veel onzekerheden zijn er gekomen. Dit wordt in sociologische kringen ook als verklaring gezien voor het terug opkomen van dialecten, het terug populair worden van regionale muziek, een deel van de oorzaak van het anti-EU sentiment etc.
Mensen hebben behoefte om vast te houden aan wat vertrouwd en bekend is, zaken die onveranderlijk lijken te zijn. Een van die zaken is het Sinterklaasfeest. Mensen willen dat die ene constante in hun leven, wat zo was zolang ze het zich konden herinneren, een constante blijft.
#NoDAPL
pi_146216504
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk dat je dit in een veel bredere context moet zijn. Er is de laatste decennia erg veel veranderd voor de mensen, erg veel zekerheden zijn verdwenen en erg veel onzekerheden zijn er gekomen. Dit wordt in sociologische kringen ook als verklaring gezien voor het terug opkomen van dialecten, het terug populair worden van regionale muziek, een deel van de oorzaak van het anti-EU sentiment etc.
Mensen hebben behoefte om vast te houden aan wat vertrouwd en bekend is, zaken die onveranderlijk lijken te zijn. Een van die zaken is het Sinterklaasfeest.
Het mooiste deel van m'n post negeer je.

Fijn is dat.
pi_146216552
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Aan negers wordt soms nog wel eens gerefereerd als Zwarte Piet.

Loopt Balotelli over het veld te harken, dan wordt er gezegd: die Zwarte Piet schiet vandaag geen bal raak.
Ik heb veel flauwe opmerkingen over Balotelli gehoord, meestal verwijzende naar zijn lage intelligentie en zijn extraverte gedrag. Ik heb nog nooit dit gehoord.
#NoDAPL
pi_146216564
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het mooiste deel van m'n post negeer je.

Fijn is dat.
Nee hoor, ik reageer op jouw vraag dus wordt die vraag geciteerd. Terecht wordt de vraag gesteld, binnen en buiten Nederland (België), waarom wij ons hier zo over opwinden. Omdat het niet alleen om het Sinterklaasfeest gaat, omdat het symptoom staat voor iets anders: een sterk veranderende samenleving waarin zekerheden wegvallen en onzekerheden worden geïntroduceerd. Daarom trekken wij (de meerderheid van de Nederlanders) de grens bij dit feest. Dit blijft een constante! Dit blijft zoals wij het zijn gewend! Ik duid nu wat m.i. speelt bij die meerderheid.
#NoDAPL
pi_146216648
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee hoor, ik reageer op jouw vraag dus wordt die vraag geciteerd. Terecht wordt de vraag gesteld, binnen en buiten Nederland (België), waarom wij ons hier zo over opwinden. Omdat het niet alleen om het Sinterklaasfeest gaat, omdat het symptoom staat voor iets anders: een sterk veranderende samenleving waarin zekerheden wegvallen en onzekerheden worden geïntroduceerd. Daarom trekken wij (de meerderheid van de Nederlanders) de grens bij dit feest. Dit blijft een constante! Dit blijft zoals wij het zijn gewend! Ik duid nu wat m.i. speelt bij die meerderheid.
En jij voelt niets voor een pragmatische insteek waarbij er een beetje water bij de wijn wordt gedaan?
pi_146216700
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb veel flauwe opmerkingen over Balotelli gehoord, meestal verwijzende naar zijn lage intelligentie en zijn extraverte gedrag. Ik heb nog nooit dit gehoord.
Balotelli, Regi Blinker, Wijnaldum. Als de speler maar donker is. Zwarte Piet is gewoon een van de vele bijnamen die je voorbij hoort komen tijdens een wedstrijd.

Niet eens zozeer racistisch bedoeld, maar beweren dat Nederlanders Zwarte Piet niet associëren met een negers, is natuurlijk gewoon lariekoek.
pi_146216812
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Balotelli, Regi Blinker, Wijnaldum. Als de speler maar donker is. Zwarte Piet is gewoon een van de vele bijnamen die je voorbij hoort komen tijdens een wedstrijd.

Niet eens zozeer racistisch bedoeld, maar beweren dat Nederlanders Zwarte Piet niet associëren met een negers, is natuurlijk gewoon lariekoek.
Met deze discussie, gestart door Quinsy, zal het naroepen voor Zwarte Piet in ieder geval niet afgenomen zijn.
pi_146216935
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Met deze discussie, gestart door Quinsy, zal het naroepen voor Zwarte Piet in ieder geval niet afgenomen zijn.
Zolang Zwarte Piet bestaat, zal die goede oud-Hollandse traditie voort blijven duren.
pi_146216949

pi_146216979
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:53 schreef JanCees het volgende:
[ afbeelding ]

Fok _O_
pi_146217022
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En jij voelt niets voor een pragmatische insteek waarbij er een beetje water bij de wijn wordt gedaan?
Ik quote gario even: 'ik rust niet voordat zwarte piet verboden is'.

Hoe zie je precies water bij de wijn in deze situatie?
pi_146217055
quote:
[ afbeelding ]

Erg treurig inderdaad.
pi_146217066
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 15:33 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

De mensen die ik ken zien hem als donkere slaaf.
Misschien moet je eens vrienden met verstand en kennis van zaken gaan zoeken.
pi_146217075
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2014 15:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik quote gario even: 'ik rust niet voordat zwarte piet verboden is'.

Hoe zie je precies water bij de wijn in deze situatie?
Ja kerel, wat voor macht dicht je die Quincy precies toe? Is hij de Paus van het kamp dat het feest graag aangepast ziet worden? Ik weet dat zijn tegenstanders hem graag zo zien, maar eigenlijk moet die Quincy gewoon z'n bek houden.
  Admin zondag 2 november 2014 @ 15:59:16 #272
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_146217154
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 15:56 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Erg treurig inderdaad.
Stond verleden jaar precies zo.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_146217156
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja kerel, wat voor macht dicht je die Quincy precies toe? Is hij de Paus van het kamp dat het feest graag aangepast ziet worden? Ik weet dat zijn tegenstanders hem graag zo zien, maar eigenlijk moet die Quincy gewoon z'n bek houden.
Quincy staat als boegbeeld van de anti piet discussie op tv dit soort ongein te verkondigen. Hem zijn bek laten houden is geen oplossing, dus de vraag blijft staan hoe jij dan een compromis zou zien hierin waarbij Quincy ook tevreden is.
  zondag 2 november 2014 @ 15:59:36 #274
104871 remlof
Europees federalist
pi_146217167
quote:
[ afbeelding ]

Oh die banner zet ik even uit.
pi_146217168
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

Tradities _O_
pi_146217170
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 15:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Fok _O_
Het zegt alleen niets over het al dan niet welkom zijn van de Teletubbie Piet. ;)
#NoDAPL
pi_146217183
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 15:59 schreef remlof het volgende:

[..]

Oh die banner zet ik even uit.
Log gewoon uit en kom niet meer terug, boycot fok _O_
pi_146217202
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 15:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tradities _O_
Pragmatisme. _O_
pi_146217213
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jawel: geen extra rode lippen en oorringen meer.
#NoDAPL
  Admin zondag 2 november 2014 @ 16:01:04 #280
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_146217216
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Werkelijk nog nooit gehoord.
Ríepen ze maar Zarte Piet _O- de dingen die ik hoor zijn een graadje erger.

Misschien moeten we dat woord ook maar gaan verbieden :{
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

zondag 2 november 2014 @ 16:01:14 #281
104871 remlof
Europees federalist
pi_146217222
quote:
14s.gif Op zondag 2 november 2014 16:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Log gewoon uit en kom niet meer terug, boycot fok _O_
Waarom zou ik dat doen, ik vermaak me kostelijk hier :P
pi_146217237
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2014 16:01 schreef remlof het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat doen, ik vermaak me kostelijk hier :P
Ik dacht dat je wel een man van principes was.
pi_146217250
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:01 schreef yvonne het volgende:

[..]

Apen zijn racistisch, weg met apen ! Dood aan de apen!
  zondag 2 november 2014 @ 16:02:22 #284
104871 remlof
Europees federalist
pi_146217258
quote:
9s.gif Op zondag 2 november 2014 16:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik dacht dat je wel een man van principes was.
Klopt, die banner hoeft van mij niet.
pi_146217262
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat is niet minder jammer natuurlijk.

Maar goed, ik bemoei me er verder niet mee. Als user kan ik alleen zeggen dat ik het erg jammer vind (zeker gezien de frontpage er al een dubieuze reputatie op nahoudt) omdat het slecht is voor het imago van FOK!.

Het is natuurlijk aan de crew. Just my two cents. :)
pi_146217265
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 15:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Quincy staat als boegbeeld van de anti piet discussie op tv dit soort ongein te verkondigen. Hem zijn bek laten houden is geen oplossing, dus de vraag blijft staan hoe jij dan een compromis zou zien hierin waarbij Quincy ook tevreden is.
Het is toch mallotig als je het wel of niet doorvoeren van aanpassingen laat afhangen van een persoon? Kom op man, is de wil van Quincy wet?

Laten we wel wezen: als het feest op een gegeven moment wordt aangepast, dan doen we dat niet voor die Quincy, die klerelijer.
pi_146217288
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:01 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zwarte Piet, aap, kutneger, kk-zwarte.

Eigenlijk hoor je alles wel voorbijkomen.
pi_146217314
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jawel: geen extra rode lippen en oorringen meer.
Bram, er zijn echt al super veel veranderingen gedaan aan Zwarte Piet.

Waarom is de verandering van het kleurtje dan exact zo'n drama voor je? Dat begrijp ik gewoon niet.
pi_146217315
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2014 16:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Apen zijn racistisch, weg met apen ! Dood aan de apen!
Het ging mij om de opmerking van Bram dat Nederlanders Zwarte Piet niet zouden associëren met negers. Dat is natuurlijk gewoon gelul.
pi_146217360
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het ging mij om de opmerking van Bram dat Nederlanders Zwarte Piet niet zouden associëren met negers. Dat is natuurlijk gewoon gelul.
"Ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch wel goed."

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2014 16:05:33 ]
pi_146217424
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heb jij dat vroeger gedaan, die associatie op 5 december, toen je zat te wachten op je kado's?
pi_146217485
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 16:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heb jij dat vroeger gedaan, die associatie op 5 december, toen je zat te wachten op je kado's?
Geen idee. Moet ik aan m'n ouders vragen.,

Maar we hebben nu niet alleen over kinderen. Het ging over Nederlanders in het algemeen, zowel jong als oud.
pi_146217503
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 16:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Who cares? Er zijn mensen die zich er oprecht gekwetst door voelen.
pi_146217570
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geen idee. Moet ik aan m'n ouders vragen.,

Maar we hebben nu niet alleen over kinderen. Het ging over Nederlanders in het algemeen, zowel jong als oud.
Jij stelt dat alle Nederlanders piet associeren met negers. Ik zeg dat je uit je nek lult.
  Admin zondag 2 november 2014 @ 16:10:57 #295
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_146217574
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zwarte Piet, aap, kutneger, kk-zwarte.

Eigenlijk hoor je alles wel voorbijkomen.
Ik heb midden in de Bijlmer gewoond en tussen al het zwart heb ik geen seconde aan zwarte piet gedacht.
Nooit, never.

pi_146217594
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:10 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik heb midden in de Bijlmer gewoond en tussen al het zwart heb ik geen seconde aan zwarte piet gedacht.
Nooit, never.
Oké.
pi_146217595
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 16:09 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat je dan maar je gelijk moet krijgen. Zou een mooie teringbende worden als we jouw redenatie erop los gaan laten natuurlijk.
pi_146217596
quote:
14s.gif Op zondag 2 november 2014 16:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij stelt dat alle Nederlanders piet associeren met negers. Ik zeg dat je uit je nek lult.
En ik ageerde dat stelling dat geen enkele Nederlander dat doet.

Ongetwijfeld zullen niet alle Nederlanders Zwarte Piet associëren met een neger.
  Admin zondag 2 november 2014 @ 16:11:50 #299
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_146217606
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 16:09 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ik voel me hierdoor gekwetst :{

pi_146217619
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:11 schreef yvonne het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik voel me hierdoor gekwetst :{
Dat mag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')