abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:18:31 #1
430548 homme7
vrijheid is niet gebonden zijn
pi_145603010
http://www.telegraaf.nl/d(...)8_procent_toe__.html

quote:
do 16 okt 2014, 14:00
Aantal betaalproblemen hypotheek neemt met 18 procent toe
Bijna 110.000 consumenten hebben een betalingschterstand op hun hypotheek. Dit aantal nam afgelopen jaar met 18 procent toe en is sinds begin 2011 zelfs verdubbeld. Dat blijkt uit recente cijfers van het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Sinds oktober 2013 zijn er 16.942 mensen bijgekomen die grote moeite hebben hun hypotheeklasten te betalen.
In totaal komt het aantal consumenten met een betalingsachterstand op 108.754 uit.
Zij worden geregistreerd bij het BKR als ze meer dan vier maanden achterlopen met betalingen voor hypotheekrente en aflossingen.

"Achter deze cijfers gaat een wereld van financiėle en persoonlijke ellende schuil," zegt directeur Peter van den Bosch van het BKR.

Volgens hem is de hypotheek de laatste kostenpost die mensen niet betalen.
pi_145603017
?
pi_145603022
Best lastig een topic openen ;(
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:21:53 #4
430548 homme7
pi_145603124
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:18 schreef Leonos het volgende:
Best lastig een topic openen ;(
Koppeling met de reeks is weg , misschien dat een mod dit kan herstellen

AEX / Nederlandse Woningmarkt #24 HRA en huursubsidie afschaffen
pi_145603179
Mijn huisje staat nu 2 jaar te koop, 2 kijkers :')
pi_145603189
quote:
Als ik dit zo lees vraag ik me wel af wanneer mensen weer van deze lijst afkomen. Gaat dat ook aan de hand van de BKR notering(en)? in dat geval is het geen werkelijk cijfer, aangezien die notering lang blijft staan nadat de achterstand ingelopen is.
pi_145603230
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:24 schreef Leonos het volgende:
Funda?
pi_145603250
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:26 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Funda?
Ja.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:26:59 #9
430548 homme7
pi_145603255
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:24 schreef nikao het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees vraag ik me wel af wanneer mensen weer van deze lijst afkomen. Gaat dat ook aan de hand van de BKR notering(en)? in dat geval is het geen werkelijk cijfer, aangezien die notering lang blijft staan nadat de achterstand ingelopen is.
als je geen schiuld hebt ergens ga je er weer af hoor, je kunt hem trouwens zelf opvragen en controleren als je een aanvraag doet voor een extra krediet of hoger krediet
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:27:55 #10
430548 homme7
pi_145603283
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:24 schreef Leonos het volgende:
zou ik er eens wat van die prijs afdoen, het huis van mijn ex was met een week of drie definitief verkocht
pi_145603294
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:27 schreef homme7 het volgende:

[..]

zou ik er eens wat van die prijs afdoen, het huis van mijn ex was met een week of drie definitief verkocht
Lekker kortzichtig.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:28:20 #12
430548 homme7
pi_145603297
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:26 schreef Leonos het volgende:

[..]

Ja.
gooi de link er eens op
pi_145603481
DM ^O^
pi_145608670
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:26 schreef homme7 het volgende:

[..]

als je geen schiuld hebt ergens ga je er weer af hoor, je kunt hem trouwens zelf opvragen en controleren als je een aanvraag doet voor een extra krediet of hoger krediet
Je normale kredietregistratie ja. Niet je codering voor een betalingsachterstand als je die krijgt. Die kan wel eens 5 jaar blijven staan....
  donderdag 16 oktober 2014 @ 20:01:29 #15
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_145613772
http://nos.nl/artikel/710(...)alt-nog-10-jaar.html

quote:
Waarde pensioen daalt nog 10 jaar
Het ambtenarenpensioenfonds ABP en het pensioenfonds Zorg en Welzijn zeggen dat ze de komende tien jaar hun pensioenen niet kunnen indexeren.

Dat houdt in dat de pensioenen niet zullen meegroeien met de inflatie, waardoor het pensioen voor gepensioneerden minder waard wordt en dat werkenden minder pensioen opbouwen.

Dat komt volgens de pensioenfondsen door strengere regels waarmee de Tweede Kamer vanavond waarschijnlijk instemt.
Die schrijven voor dat fondsen hogere financiėle buffers moeten aanleggen, voordat ze mogen indexeren. Door de historisch lage rente is het aanleggen van die buffers nu erg moeilijk.

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_145618153
Boehoehoe, pensioenfondsen krijgen minder pensioenpremies binnen. Snel een doembericht uitsturen.

*kras*
so long and thanks for all the fish
pi_145635054
En weer eenzijdig wijzen naar lage rentes zonder de lage inflatie mee te nemen. Hoeveel moet je indexeren dan als er niet/nauwelijks inflatie is?
pi_145793635
Waarom blijft het hogere segment zoveel achter de rest, dit terwijl het tot 5 ton best okish gaat? Gaan we krijgen dat de huidige generatie een kleiner perceel ook prima vindt en liever niet zoveel financieel risico wil lopen? Is het uitblijven van economische groei en dus nauwelijks inflatie een dreiging
pi_145805121
Huizenmarkt maakt pas op de plaats

De huizenprijzen zijn in september niet gestegen ten opzichte van de maanden ervoor. Daarmee is een einde gekomen aan het herstel dat een jaar geleden inzette. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster en het CBS. Eerder bleek ook al uit gegevens van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) dat het herstel momentum verliest. De stagnatie valt samen met de zomerperiode waarin doorgaans iets minder transacties plaatsvinden dan in het voorjaar en het najaar. Ook lijkt de onrust in Oekraļne en Syriė zijn tol te eisen.

http://fd.nl/economie-pol(...)akt-pas-op-de-plaats
KOOP NU EEN HUIS, ANDERS BEN JE TE LAAT!!!
pi_145805173
pi_145806617
quote:
Hoe bedoel je Fraudie?

quote:
Nog meer goed nieuws: de huizenprijzen waren zijn in september vergeleken met een jaar geleden wederom gestegen, gemiddeld met 1,7%.

...

in Noord-Holland draait de markt weer op volle (over)toeren met een jaar-op-jaar plus van 3,8% in het derde kwartaal, in Amsterdam was het derde kwartaal zelfs 6,2% beter dan een jaar geleden.
Misschien dalen ze in jouw paupergemeente wel. Goh :+
pi_145806673
En in de tussentijd in het huur walhalla, hoe zullen we het noemen, extra extra extra huurstijging?
Wordt eindelijk eens gedifferienteerd tussen huren waar geen hond dood gevonden wil worden en huren op een locatie waar veel vraag is.

quote:
De maximale huren van sociale huurwoningen stijgen in Amsterdam gemiddeld met nog eens 2,5 procent, boven op de jaarlijkse huurstijging die in juli wordt doorgevoerd, als gevolg van het moderniseren van het 'woningwaarderingsstelsel'.

Dit blijkt uit voorstellen die VVD-minister Stef Blok (Wonen) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De huren in Rotterdam stijgen ook 2,5 procent extra, die in Den Haag 2,5 tot vijf procent. Utrecht krijgt daarentegen een daling van vijf procent.

In het nieuwe plan worden de huren deels gekoppeld aan de WOZ-waarde van de woning. Doordat in Amsterdam de kleinste huizen staan, is daar de WOZ-waarde per vierkante meter de hoogste van Nederland. Daardoor stijgen de huren daar het hardst.
http://www.parool.nl/paro(...)m-extra-omhoog.dhtml
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:34:36 #23
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_145808995
moeten mensen maar kleiner wonen, ik heb ook twee restschuldslachtoffers op kamers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_145809247
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:34 schreef michaelmoore het volgende:
moeten mensen maar kleiner wonen, ik heb ook twee restschuldslachtoffers op kamers
Ik wel vijftig! Allemaal in het leegstaande logeerkamertje daarboven.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:50:04 #25
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_145813042
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:45 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik wel vijftig! Allemaal in het leegstaande logeerkamertje daarboven.
heb je zo een klein huisje, mijn grote zolder met dakkapel heeft een eigen keuken, zelf gemaakt en wasmachine op zolder die delen we, gaat prima en heb ik nog drie slaapkamers over en benedenverdieping en tuin, allebei lage woonlasten dus en belastingvrij
pi_145813533
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

heb je zo een klein huisje, mijn grote zolder met dakkapel heeft een eigen keuken, zelf gemaakt en wasmachine op zolder die delen we, gaat prima en heb ik nog drie slaapkamers over en benedenverdieping en tuin, allebei lage woonlasten dus en belastingvrij
laat je jouw kloon huur betalen :D
dat gaat wel heel ver hoor.

ik moet zeggen dat u een vrij ruime bovenkamer hebt. Oppassen dat je niet verdwaald.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 14:10:02 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_145815338
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 13:05 schreef crashbangboom het volgende:

ik moet zeggen dat u een vrij ruime bovenkamer hebt. Oppassen dat je niet verdwaald.
ik kom er nooit, hoef dus ook niet te stofzuigen daar
pi_145831549
+1 voor michaelmoore
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:36:14 #29
430548 homme7
pi_145880689
http://www.telegraaf.nl/d(...)ngsproblemen___.html

Moeten ze maar een huis kopen, ik zeg omhoog die woningprijzen
Over de kling die huurders, vuile profiteurs
Of de overheid soms hun woonkosten moet blijven subsidieren

niks meer bouwen, weiland is voor koeien

, lang leve stef Blok
geen gezeik , iedereen rijk
http://www.rijksoverheid.(...)tie-voor-verhuurders

[ Bericht 8% gewijzigd door homme7 op 24-10-2014 12:03:34 ]
pi_145887446
groot gelijk, homme
want huizenbezitters krijgen géén subsidie in de vorm van hypotheekrenteaftrek!
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:44:46 #31
430548 homme7
pi_145891007
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 14:12 schreef FrankElst het volgende:
groot gelijk, homme
want huizenbezitters krijgen géén subsidie in de vorm van hypotheekrenteaftrek!
Nee dat is geen huursubsidie, maar een extra belastingkorting op de loonbelasting, en niet voor uitkeringstrekkers dus
pi_145891404
+1 voor de domme holle echos
pi_145893270
alsof alleen uitkeringstrekkers huren :D
de huren gaan vanaf 2015 niet meer worden verhoogd op basis van het inkomen, dat zou zomaar een goed teken kunnen zijn voor huurders

nu nog alle lege kantoorgebouwen ombouwen tot appartementen en huurwoningen van maken
pi_145893543
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 16:52 schreef FrankElst het volgende:
alsof alleen uitkeringstrekkers huren :D
de huren gaan vanaf 2015 niet meer worden verhoogd op basis van het inkomen, dat zou zomaar een goed teken kunnen zijn voor huurders

nu nog alle lege kantoorgebouwen ombouwen tot appartementen en huurwoningen van maken
Dan eerder winkelpanden, veel kantoorzooi staat nogal afgelegen en als de locatie voor de huurprijs mee gaat tellen zullen er weinig investeerders in zulke kantoorpanden willen investeren.
pi_145893803
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan eerder winkelpanden, veel kantoorzooi staat nogal afgelegen en als de locatie voor de huurprijs mee gaat tellen zullen er weinig investeerders in zulke kantoorpanden willen investeren.
Verbouw van dit soort panden is veelal duurder als nieuwbouw, wie gaat daar geld bijleggen in die lege bovenkamer van [insert diverse usernames]?

En welke verhuurders gaan eigenlijk met verlies verhuren?

U leest het allemaal, in de fabeltjeskrant. Jaja.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:27:15 #36
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_145894260
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

men kan beter weer gewoon gaan bouwen net als vroeger,, gewoon premie A woningen voor starters
land genoeg, al die koeien gaan toch permanent binnen blijven tegenwoordig
pi_145894358
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

men kan beter weer gewoon gaan bouwen net als vroeger,, gewoon premie A woningen voor starters
land genoeg, al die koeien gaan toch permanent binnen blijven tegenwoordig
Van de ene kant zeur je over de HRA maar gesubsidieerd bouwen vind je dan wel weer goed. Zit er enige consistentie in jou logica?
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:36:38 #38
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_145894543
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Van de ene kant zeur je over de HRA maar gesubsidieerd bouwen vind je dan wel weer goed. Zit er enige consistentie in jou logica?
Ik vond die premie A woningen altijd heel goed , ik heb er een van gehad en een vrije sector , maar ik zag geen verschil
pi_145894663
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik vond die premie A woningen altijd heel goed , ik heb er een van gehad en een vrije sector , maar ik zag geen verschil
En nu antwoord op de vraag die ik stelde, niet het geneuzel over hoeveel jij persoonlijk wel niet geprofiteerd hebt. Dus waarom wel voor gesubsidieerd bouwen zijn maar de HRA totaal willen afschaffen?
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:48:47 #40
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_145894938
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En nu antwoord op de vraag die ik stelde, niet het geneuzel over hoeveel jij persoonlijk wel niet geprofiteerd hebt. Dus waarom wel voor gesubsidieerd bouwen zijn maar de HRA totaal willen afschaffen?
nou HRA is voor de veelverdieners en een tijdelijk opstartsubsidie kost minder, want als je op een toetsingmoment meer verdiend dan raak je hem weer kwijt

Van die premie A bewoners was 90% hem binnen vijf jaar weer kwijt, maar kreeg HRA tot ze dood gingen en hoe meer ze verdienden hoe meer HRA

Dat heeft niets met stimulatie van de woningbezit te maken, maar met villasubsidie

Je had overigens meer aan een ruime Vrije sector woning hoor, daar zat al een keuken in

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 25-10-2014 09:19:04 ]
pi_146070374
quote:
Coalitiepartijen VVD en PvdA willen bouw huurwoningen stimuleren

Coalitiepartijen VVD en PvdA dienen woensdag een voorstel in om de bouw van woningen in de sociale en private sector te stimuleren. Wachtlijsten voor huurwoningen moeten zo worden teruggedrongen.
Dat zeggen PvdA-Kamerlid Jacques Monasch en VVD-Kamerlid Roald van der Linde tegen NU.nl.

De coalitiepartijen willen de bouw de komende vijf jaar aanjagen door nieuwbouw van sociale huurwoningen. Daarnaast door het ombouwen van kantoren en voormalige zorggebouwen tot huurwoningen buiten de verhuurdersheffing te laten vallen.

De maatregel met betrekking tot nieuwbouw geldt uitsluitend voor woningen tot 600 euro per maand. In het geval van het ombouwen van bestaande kantoren vervallen diverse huurdersrechten als de huurtoeslag, de huurprijsbescherming en het woningwaarderingsstelsel (op basis waarvan de huurprijs wordt vastgesteld).

Deze bouwprojecten worden daarmee aantrekkelijker voor woningcorporaties en investeerders en moet hen dus prikkelen om hierin te investeren. Zij maken de komende vijf jaar aanspraak op deze regelingen, maar voor de in die periode gerealiseerde woningen blijven deze regels gelden.

"Wie vandaag een baan krijgt in Amsterdam moet daar morgen een appartement kunnen huren. Meer aanbod betekent lagere prijzen en snellere beschikbaarheid", aldus Van der Linde.

De pan uit

De VVD'er erkent dat er een risico bestaat dat het toenemende aanbod de waardestijging van koopwoningen kan dempen. "In de grote steden rijzen de prijzen nu alweer de pan uit. Daar is nauwelijks nog sprake van een verantwoorde prijsontwikkeling", stelt hij.

"Wij willen met deze maatregelen op een verantwoorde manier de stedelijke groei ondersteunen. Niet alleen in de grote steden."

Ook Monasch denkt dat het effect op de koopsector reuze meevalt. "De vraag naar koopwoningen is blijvend hoog en tegelijkertijd willen steeds meer mensen een huurwoning, maar zijn nieuwbouwhuurwoningen vaak te duur voor lagere inkomens", constateert Monasch.

"De trend is: van bezit naar gebruik. Jongeren hebben vaak niet direct een dienstverband, mensen gaan scheiden, etcetera. Deze maatregelen faciliteren die moderne ontwikkeling."

CPB

De maatregel was volgens Monasch bij het regeerakkoord al voorgesteld door het Centraal Planbureau (CPB).

Omdat er bij de introductie van de verhuurdersheffing voor woningcorporaties uit werd gegaan van het bestaande aanbod zal de maatregel volgens VVD en PvdA geen budgettaire gevolgen hebben voor het Rijk of voor de woningcorporaties.

De Kamerleden zullen de voorstellen woensdag presenteren tijdens de begrotingsbehandeling Wonen en Rijksdienst.
Wanneer de overheid nu eens wat minder eisen aan huizen zou stellen zou men misschien nog wel goedkopere huizen die tegen een lage huur te verhuren zijn gaan bouwen, maar dit zal denk ik weinig effect gaan hebben.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 13:01:26 #42
430548 homme7
pi_146070510
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer de overheid nu eens wat minder eisen aan huizen zou stellen zou men misschien nog wel goedkopere huizen die tegen een lage huur te verhuren zijn gaan bouwen, maar dit zal denk ik weinig effect gaan hebben.
gewoon meer systeembouw dan kan er sneller gebouwd worden , kant en klare panelen kan best netjes
pi_146070780
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als mensen wat realistische eisen met betrekking uitvoering, grootte en plek zouden hebben (namelijk eisen die overeenstemmen met wat ze willen besteden), dan zou dat nog meer helpen.

Ergo: gaat niet gebeuren.
pi_146078331
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 13:08 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Als mensen wat realistische eisen met betrekking uitvoering, grootte en plek zouden hebben (namelijk eisen die overeenstemmen met wat ze willen besteden), dan zou dat nog meer helpen.

Ergo: gaat niet gebeuren.
Nee want ze krijgen toch huurtoeslag waarom zou men vanuit een minimaal inkomen toch genoegen nemen dat flatje 3 hoog achter waarbij de kinderen een kleine slaapkamer hebben en een achtertuin. :D
pi_146102344
Interpunctie is inderdaad overschat, Basp1.
  donderdag 30 oktober 2014 @ 07:14:33 #46
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_146103355
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 16:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee want ze krijgen toch huurtoeslag waarom zou men vanuit een minimaal inkomen toch genoegen nemen dat flatje 3 hoog achter waarbij de kinderen een kleine slaapkamer hebben en een achtertuin. :D
weet je hoeveel de inkomensgrens is voor huurtoeslag??
en genoegen nemen , wachttijd iis acht jaar voor een huurwoning < 700 en voor boven is niet beschikbaar tenzij je 3000 netto hebt en geen schulden
pi_146117524
quote:
Wanbestuur en mismanagement bij woningcorporaties'
Foto: ANP
Gepubliceerd: 30 oktober 2014 13:30
Laatste update: 30 oktober 2014 16:39

De parlementaire enquźtecommissie woningcorporaties oordeelt hard over de sector. Er is sprake van wanbestuur, bestuurscrisis of ernstig financieel mismanagement.
Dat schrijft de commissie donderdag in het eindrapport Ver van Huis, onder leiding van het onafhankelijke Kamerlid en voormalig PVV'er Roland van Vliet,

De commissie concludeert dat de vele incidenten uit het verleden een gevolg zijn van structurele tekortkomingen in het stelsel.

De bestuurlijke mix van overheidssturing, marktwerking en zelfregulering heeft het stelsel voor een deel misvormd, oordeelt het rapport.

"Dit stelsel is bijna te gronde gegaan, daar hebben de huurders en de sector een hoge prijs voor betaald. Dit mag nooit meer gebeuren", zegt Van Vliet in een toelichting..........

Fijn dat ze dat concluderen, maar waarom nemen de betrokken bestuurders niet hun verantwoordelijkheid en stappen ze massaal op.

Ik woon in tilburg en zou toch blij zijn als noordanus (burgemeester geworden) gewoon opzout en nooit meer in een publieke bestuursfunctie terecht komt. Net zoals ik het bizar vind dat ze de zonnekoning van vestia niet het leven zuur kunnen maken om de excessieve beloningen terug te krijgen.
pi_146224509
Alexander Pechtold heeft gisteren op dat congres geroepen dat -ie de HRA sneller wil afbouwen.
Goede keuze.
pi_146224580
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 19:23 schreef FrankElst het volgende:
Alexander Pechtold heeft gisteren op dat congres geroepen dat -ie de HRA sneller wil afbouwen.
Goede keuze.
Ja, voor wat?
  dinsdag 4 november 2014 @ 08:23:31 #50
430548 homme7
pi_146282131
quote:
Goede keuze.
ja dat is de grote onlkostenpost, samen met de AWBZ , en de uitgestelde pensioengelden, daar valt te scoren

[ Bericht 0% gewijzigd door homme7 op 04-11-2014 09:04:42 ]
pi_146282369
quote:
Goede keuze.
En waar kunnen we teruglezen wat ie echt heeft gezegd Fraudie?
pi_146358020
Tamelijk stil hier, te weinig slecht doemnieuws om te delen?
- vertrouwen in de woningmarkt weer positief
- 20% meer hypotheek aanvragen in oktober dan in september, stijging van 58% jaar op jaar
- starters wel/niet belangrijk voor de (doorstroming in de) markt

Hier valt vast wel een negatief verhaal van te maken toch? O-)
  donderdag 6 november 2014 @ 09:05:28 #53
430548 homme7
pi_146358702
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 08:17 schreef nikao het volgende:
Tamelijk stil hier, te weinig slecht doemnieuws om te delen?
- vertrouwen in de woningmarkt weer positief
- 20% meer hypotheek aanvragen in oktober dan in september, stijging van 58% jaar op jaar
- starters wel/niet belangrijk voor de (doorstroming in de) markt

Hier valt vast wel een negatief verhaal van te maken toch? O-)
voortaan weer eigen geld meenemen en de oudjes moeten zelf de zorg betalen, dus gaan huren
pi_146488430
Meer verkochte huizen, lagere prijzen:

http://statline.cbs.nl/St(...)452NED&D1=a&D2=a&D3=(l-12)-l&D4=a&HD=141109-2234&HDR=G2,G1,T&STB=G3
pi_146489872
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 03:14 schreef FrankElst het volgende:
Meer verkochte huizen, lagere prijzen:

http://statline.cbs.nl/St(...)452NED&D1=a&D2=a&D3=(l-12)-l&D4=a&HD=141109-2234&HDR=G2,G1,T&STB=G3
hogere prijzen. lees je je eigen bron wel eens Fraudie?
  maandag 10 november 2014 @ 08:53:16 #56
430548 homme7
pi_146490074
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 08:38 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

hogere prijzen. lees je je eigen bron wel eens Fraudie?
verkoopprijs is 5000 eruro lager dan 1,5 jaar terug hoor
pi_146490150
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 08:53 schreef homme7 het volgende:

[..]

verkoopprijs is 5000 eruro lager dan 1,5 jaar terug hoor
daar wordt de vis in verpakt, kijk eens wat minder met je aars, en kijk eens naar dit jaar.

nog los van het feit dat CBS zich baseert op juridische overdrachten, dus de transactieprijzen al langer stijgend zijn.
pi_146601340
Nibud: hypotheeknormen 2015 lager dan 2014

Vanaf januari 2015 zijn de financieringslastpercentages voor hypotheken gemiddeld genomen lager dan in 2014. Voor inkomens tot 28.000 euro liggen de percentages 3 tot 6,5 procentpunt lager. Voor de inkomens daarboven liggen de percentages ongeveer 0,5 tot 3 procentpunt lager.

http://www.nibud.nl/over-(...)-lager-dan-2014.html
  donderdag 13 november 2014 @ 07:10:25 #59
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_146601356
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 07:04 schreef FrankElst het volgende:
Nibud: hypotheeknormen 2015 lager dan 2014

Vanaf januari 2015 zijn de financieringslastpercentages voor hypotheken gemiddeld genomen lager dan in 2014. Voor inkomens tot 28.000 euro liggen de percentages 3 tot 6,5 procentpunt lager. Voor de inkomens daarboven liggen de percentages ongeveer 0,5 tot 3 procentpunt lager.

http://www.nibud.nl/over-(...)-lager-dan-2014.html
dus minder hypotheek bij het zelfde salaris, en dat met dalende lonen sinds 2011
pi_146601956
Jammer voor jullie dat de salarissen alweer een tijd aantrekken. :)
pi_146613373
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 08:44 schreef crashbangboom het volgende:
Jammer voor jullie dat de salarissen alweer een tijd aantrekken. :)
Wat vind jij ervan dat de hypotheeknormen in 2015 lager zijn dan in 2014?
Of ga je nu zelfs het Nibud in twijfel trekken?
pi_146613569
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:31 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Not impressed, vanwege de reden die ik noemde.
  donderdag 13 november 2014 @ 16:04:44 #63
430548 homme7
pi_146614487
quote:

[..]

crash ziet alleen maar steeds hogere prijzen en hij droomt ook van stenen piramides
pi_146614575
quote:

[..]

Wat boeien de hypotheeknormen voor mensen die gewoon geen tophuizen willen kopen of genoeg eigen geld hebben om een gedeelte van het tophuis al kunnen afrekenen? Welke hypothese wil je daaraan hangen?
pi_146616018
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 16:04 schreef homme7 het volgende:

[..]

crash ziet alleen maar steeds hogere prijzen en hij droomt ook van stenen piramides
crash ziet vooral een hoop kloontjes die wanhopig elk flintertje 'slecht' nieuws proberen zo breed mogelijk uit te meten. Die denkt dan, als ik jullie was zou ik mijn energie ergens anders insteken, veel effectiever, qua realisatie van woonwensen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door crashbangboom op 13-11-2014 16:49:36 ]
pi_146629329
Crash leeft nog vóór 2008.
  Moderator vrijdag 14 november 2014 @ 10:19:19 #67
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_146638898
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 16:44 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

crash ziet vooral een hoop kloontjes die wanhopig elk flintertje 'slecht' nieuws proberen zo breed mogelijk uit te meten. Die denkt dan, als ik jullie was zou ik mijn energie ergens anders insteken, veel effectiever, qua realisatie van woonwensen :)
Die zie ik ook inderdaad. Ik vraag me dan ook af van welke 'oudgediende' Homme7 een kloontje is bijvoorbeeld.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_146735701
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 22:23 schreef FrankElst het volgende:
Crash leeft nog vóór 2008.
speciaal voor jou :*
Neem nog een frusti, ik bedoel fristi.

http://www.nu.nl/wonen/39(...)t--44,6-procent.html

quote:
Het aantal woningverkopen is in oktober 2014 met 44,6 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
Dat maakt het Kadaster maandag bekend.

In totaal registreerde de organisatie 14.353 verkochte woningen. Ten opzichte van september steeg het aantal woningverkopen met 10,8 procent.

Bij alle woningtypen steeg het aantal transacties ten opzichte van een jaar geleden, maar de verkopen van vrijstaande woningen namen het meest toe met 50,5 procent. De stijging bij twee-onder-een-kapwoningen is met 34,4 procent het kleinst. Ook ten opzichte van de voorgaande maand boekten alle woningtypen vooruitgang.
pi_146770550
http://www.nu.nl/geldzake(...)ttoloon-stijgen.html

quote:
Mensen met een bruto maandinkomen tussen de 1.750 en 8.000 euro zien hun nettoloon volgend jaar stijgen.
Dat blijkt uit berekeningen van salarisverwerker Salar.

Brutoinkomens van tussen de 3.500 en 7.000 euro gaan er tenminste 1 procent op vooruit. De positieve effecten zijn te danken aan de verhoging van de arbeidskorting en de verruiming van de belastingschijf van 42 procent.
nie goed he, zo krijgen we de huizenmarkt nooit op de knieeen :(
pi_146777666
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 12:39 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Met de nieuwe hypotheekregels en de nibud die zich suf rekent doen ze nog goed hun best om jaarlijks de hypotheekruimte voor starters te verminderen. :D
  woensdag 19 november 2014 @ 09:05:14 #71
430548 homme7
pi_146799660
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met de nieuwe hypotheekregels en de nibud die zich suf rekent doen ze nog goed hun best om jaarlijks de hypotheekruimte voor starters te verminderen. :D
ja die gaat volgend jaar weer naar beneden
zo kun je steeds minder lenen en je partner krijgt ook slechts een tijdelijk baantje nog

http://www.wegwijs.nl/art(...)theek-opnieuw-omlaag

[ Bericht 15% gewijzigd door homme7 op 19-11-2014 09:20:33 ]
  woensdag 19 november 2014 @ 09:21:21 #72
430548 homme7
pi_146799910
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 12:39 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

het brutoloon blijft gelijk toch, als je van baan wisselt gaat het zelfs vaak omlaag tegenwoordig
pi_146800406
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 09:21 schreef homme7 het volgende:

[..]

het brutoloon blijft gelijk toch, als je van baan wisselt gaat het zelfs vaak omlaag tegenwoordig
alleen dat van Bor de Wolf.
  woensdag 19 november 2014 @ 10:13:10 #74
430548 homme7
pi_146800886
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 09:48 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

alleen dat van Bor de Wolf.
het bruto van ouderen gaat tegenwoordig vaak omlaag, bij de 40 - 45 is nu de top , die lag vroeger op 60, zoiets als demotie zie je nu steeds meer, vooral in de ICT
Oook baanzekerheid is een stuk minder
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:18:30 #75
16180 crew  CoolGuy
pi_146800985
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 09:21 schreef homme7 het volgende:

[..]

Bullshit.
  woensdag 19 november 2014 @ 10:21:01 #76
430548 homme7
pi_146801041
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Bullshit.
ja men levert graag wat in, in ruil voor meer baanzekerheid
en men kan soms bij de baas terug komen of blijven tegen een lager salaris

Vakbond doet daar niets tegen, je hoort het overal
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:22:55 #77
16180 crew  CoolGuy
pi_146801086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:21 schreef homme7 het volgende:

[..]

Welke baanzekerheid? Een contract voor onbepaalde tijd? Dat heb ik. Mijn vriendin ook. Maar het zegt helemaal niets. Daarnaast lever ik niks in.
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:23:40 #78
16180 crew  CoolGuy
pi_146801105
quote:

[..]

Of je hebt wél wat in de melk te brokkelen en gaat gewoon naar een andere werkgever.
  woensdag 19 november 2014 @ 10:24:07 #79
430548 homme7
pi_146801117
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Welke baanzekerheid? Een contract voor onbepaalde tijd? Dat heb ik. Mijn vriendin ook. Maar het zegt helemaal niets. Daarnaast lever ik niks in.
als de thuiszorg sluit is je vriendin ook haar baantje kwijt
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:26:23 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_146801169
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:24 schreef homme7 het volgende:

[..]

als de thuiszorg sluit is je vriendin ook haar baantje kwijt
:D wat ben je toch ook een malloot. Welke thuiszorg man, daar werkt ze helemaal niet in. En daar komt dan nog eens bij dat ik mijn huis op mijn salaris gekocht heb he (oh en als ik zonder baan zit kan ik nog steeds alles met gemak betalen van de 70% in de ww) en het salaris van mijn vriendin daar dus helemaal niets mee van doen heeft.
  woensdag 19 november 2014 @ 10:26:45 #81
430548 homme7
pi_146801178
Ook in China dalen de huizenprijzen
http://www.telegraaf.nl/d(...)mpt_drastisch__.html
pi_146801295
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:13 schreef homme7 het volgende:

[..]

het bruto van ouderen gaat tegenwoordig vaak omlaag, bij de 40 - 45 is nu de top , die lag vroeger op 60, zoiets als demotie zie je nu steeds meer, vooral in de ICT
Oook baanzekerheid is een stuk minder
Ouwe baggeraar :)

Behalve dat een 58 jarige met een afgeloste hypotheek dat zou jeuken, en invloed nul komma niks op de huizenmarkt heeft, is dat weer eens complete baggeronzin.

Salarissen stijgen, spaargelden groeien explosief, rente staat extreem laag, en de huren stijgen. What gives?
pi_146801342
quote:

[..]

Ik hoor wel van vaklui die gesmeekt wordt of ze na hun pensioen willen doorwerken.

Wellicht zit jij een een ietwat trieste omgeving dan, dat zou ook kunnen, soort zoekt soort.
  woensdag 19 november 2014 @ 10:35:17 #84
430548 homme7
pi_146801374
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:33 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik hoor wel van vaklui die gesmeekt wordt of ze na hun pensioen willen doorwerken.

voor heel waainig of gratis dan, wat wegbrengen
pi_146801381
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:26 schreef homme7 het volgende:
Ook in China dalen de huizenprijzen
http://www.telegraaf.nl/d(...)mpt_drastisch__.html
Woon jij in een staalfabriek, want daar gaat dat bericht over? :D

Of heb je een balk op je bolletje gehad?
pi_146801435
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:35 schreef homme7 het volgende:

[..]

voor heel waainig of gratis dan
helaas voor je, zelfde salaris, minder werken.

kwaliteit wordt betaald, als je alleen linkjes kunt kopieren en plakken en fora kunt onderbaggeren willen ze je bij Boskalis geeneens nog meer om de toiletten schoon te maken. Je eigen frustratie graag niet op normale mensen kopieren.
  woensdag 19 november 2014 @ 10:39:57 #87
430548 homme7
pi_146801484
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:37 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

helaas voor je, zelfde salaris, minder werken.

kwaliteit wordt betaald, als je alleen linkjes kunt kopieren en plakken en fora kunt onderbaggeren willen ze je bij Boskalis geeneens nog meer om de toiletten schoon te maken. Je eigen frustratie graag niet op normale mensen kopieren.
toiletten dat wordt ook steeds minder
pi_146801501
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:39 schreef homme7 het volgende:

[..]

toiletten dat wordt ook steeds minder
je baggertrollposts worden ook steeds minder. In kwaliteit dan, probeer je te compenseren met kwantiteit?
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:46:02 #89
16180 crew  CoolGuy
pi_146801602
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:40 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

je baggertrollposts worden ook steeds minder. In kwaliteit dan, probeer je te compenseren met kwantiteit?
Van wie is hij een kloon? want dat er gewoon maar aannames worden gedaan en die worden geponeerd als waarheid over iemand anders heb ik al wel vaker voorbij zien komen.
pi_146801916
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Van wie is hij een kloon? want dat er gewoon maar aannames worden gedaan en die worden geponeerd als waarheid over iemand anders heb ik al wel vaker voorbij zien komen.
Je wil me laten zeggen dat het een crewclone is, he? Nou, dat ga ik niet zeggen hoor! Als dat wel zo is, is het wel een beetje nogal jammer dat je je eigen forum om zeep helpt met deze bagger, wat je verder ook van de huizenmarkt vindt.
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:59:38 #91
16180 crew  CoolGuy
pi_146801963
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:57 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Je wil me laten zeggen dat het een crewclone is, he? Nou, dat ga ik niet zeggen hoor! Als dat wel zo is, is het wel een beetje nogal jammer dat je je eigen forum om zeep helpt met deze bagger, wat je verder ook van de huizenmarkt vindt.
Wacht..wat???? een crewclone? whut?! dit is voor mij nieuw. Ik dacht een kloon van een oudgediende maar ik heb er geen weet van of die dan ook een crewclone was? Wat voor beerput trek jij hier open dan? Lovin' this shit! Doe es ffkes DM'en? :P
pi_146801995
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wacht..wat???? een crewclone? whut?! dit is voor mij nieuw. Ik dacht een kloon van een oudgediende maar ik heb er geen weet van of die dan ook een crewclone was? Wat voor beerput trek jij hier open dan? Lovin' this shit! Doe es ffkes DM'en? :P
Ow, maar dat weet ik ook niet.:)

En ik hoef jou niet te DM'en, jij komt ook alleen te voorschijn als er wat te rellen is :)
pi_146802056
quote:
je hoort het overal
Toch opvallend dat juist jij dit soort dingen alleen maar lijkt te horen.
Ik hoor het toevallig helemaal nergens, nooit... :?
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 11:03:53 #94
16180 crew  CoolGuy
pi_146802067
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:01 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ow, maar dat weet ik ook niet.:)

En ik hoef jou niet te DM'en, jij komt ook alleen te voorschijn als er wat te rellen is :)
Hm, ik denk dat zou wat zijn zeg. Je denkt het wel, anders zou je het niet zeggen dat je het niet zegt.

Oh in dit topic vind ik het heerlijk om te prikken. Overigens ben ik hier topics lang geweest he, is wel al een paar jaar terug. :D
pi_146802489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hm, ik denk dat zou wat zijn zeg. Je denkt het wel, anders zou je het niet zeggen dat je het niet zegt.

Oh in dit topic vind ik het heerlijk om te prikken. Overigens ben ik hier topics lang geweest he, is wel al een paar jaar terug. :D
Moet je vanavond even terugkomen, dan komt michaelmoore op de posts van HD7 reageren. Good times.
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 11:19:34 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_146802549
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:17 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Moet je vanavond even terugkomen, dan komt michaelmoore op de posts van HD7 reageren. Good times.
mja. Die HD9 (was het toch?) en Michaelmoore hebben wel exact dezelfde stijl van posten, inclusief het ontbreken van interpunctie.

Maar ik geloof niet dat dat kloons zijn van een crewlid en ik geloof ook niet dat het kloons zijn van Xeno eigenlijk. Maar misschien is het wel zo.
pi_146803198
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

mja. Die HD9 (was het toch?) en Michaelmoore hebben wel exact dezelfde stijl van posten, inclusief het ontbreken van interpunctie.

Maar ik geloof niet dat dat kloons zijn van een crewlid en ik geloof ook niet dat het kloons zijn van Xeno eigenlijk. Maar misschien is het wel zo.
Oh, misschien was ik in de war met meth77 dan. Of een van de vele andere vernummeringen. Het zijn er ook zoveel.

Punt is dat we een pluriform forum hebben. Wil je onbeperkt zeiken, daar hebben we Klaagbank voor, wil je doorlopend troep en leugens posten kan dat in Onzin. Wil je iemand de kop inslaan, kunnen ze daar vast een Beverwijkhoekje voor bedenken.

Dan kunnen users hier op een zinnige verstandelijke manier over de huizenmarkt discussieren (tenzij de conclusie moet zijn dat niemand het wat interesseert). Als dat hier niet kan, dan breek AEX maar op in WGR, ONZ en KLB, kunnen de haters en de trollers zich in de laatste twee fora uitleven, en de inhoudelijke discussie in WGR plaatsvinden.

Maakt een rijker forum voor de users die wel willen discusieren over een onderwerp.
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 11:49:14 #98
16180 crew  CoolGuy
pi_146803447
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:42 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Oh, misschien was ik in de war met meth77 dan. Of een van de vele andere vernummeringen. Het zijn er ook zoveel.

Punt is dat we een pluriform forum hebben. Wil je onbeperkt zeiken, daar hebben we Klaagbank voor, wil je doorlopend troep en leugens posten kan dat in Onzin. Wil je iemand de kop inslaan, kunnen ze daar vast een Beverwijkhoekje voor bedenken.

Dan kunnen users hier op een zinnige verstandelijke manier over de huizenmarkt discussieren (tenzij de conclusie moet zijn dat niemand het wat interesseert). Als dat hier niet kan, dan breek AEX maar op in WGR, ONZ en KLB, kunnen de haters en de trollers zich in de laatste twee fora uitleven, en de inhoudelijke discussie in WGR plaatsvinden.

Maakt een rijker forum voor de users die wel willen discusieren over een onderwerp.
Ik ben dat wel met je eens. Wat mij echt enorm verbaasd is het feit dat het een crewclone zou zijn. Even los van of het waar is of niet, ik had me dit scenario nog niet eens bedacht. Jij blijkbaar wel, en dat zal dan niet uit de lucht komen vallen.

Ik vind het wel ver gaan en geloof dat ook niet helemaal (maar dat zegt niks) want waarom zou je als crewlid je eigen subforum op willen blazen dmv omslachtig kloongebruik. Zeg dan gewoon "ik ben klaar met mod zijn/lid zijn van dit forum" en gaan. Of ben ik nou raar?
pi_146803509
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik ben dat wel met je eens. Wat mij echt enorm verbaasd is het feit dat het een crewclone zou zijn. Even los van of het waar is of niet, ik had me dit scenario nog niet eens bedacht. Jij blijkbaar wel, en dat zal dan niet uit de lucht komen vallen.

Ik vind het wel ver gaan en geloof dat ook niet helemaal (maar dat zegt niks) want waarom zou je als crewlid je eigen subforum op willen blazen dmv omslachtig kloongebruik. Zeg dan gewoon "ik ben klaar met mod zijn/lid zijn van dit forum" en gaan. Of ben ik nou raar?
Dat laatste was een rhetorische vraag neem ik aan :D
Daar hoef ik de rest van je post niet voor te lezen :P

Anders kan ik niet verklaren dat iemand op deze manier stelselmatig serieuze subfora mag onder baggeren. Links of rechtsom schiet dat zijn doel helemaal voorbij, dus verwijs de klanten naar de onderdelen waar ze thuishoren.
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 12:04:14 #100
16180 crew  CoolGuy
pi_146803932
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 11:51 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat laatste was een rhetorische vraag neem ik aan :D
Daar hoef ik de rest van je post niet voor te lezen :P

Anders kan ik niet verklaren dat iemand op deze manier stelselmatig serieuze subfora mag onder baggeren. Links of rechtsom schiet dat zijn doel helemaal voorbij, dus verwijs de klanten naar de onderdelen waar ze thuishoren.
Natuurlijk want het antwoord op die vraag is een volmondig "JA" :P naja, het doel van degene die het baggeren doet is me ook niet helder. Het lijkt wel een soort van kruistocht, bijna een doel in het leven om dit te doen. maar het kan ook zijn dat AEX gewoon wat weinig wordt gemodereerd?
  woensdag 19 november 2014 @ 12:30:06 #101
430548 homme7
pi_146804684
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 12:40:04 #102
16180 crew  CoolGuy
pi_146804990
quote:
ja en jij bent er zeker van dat het alleen maar erger wordt dus t klopt wel wat je zegt.
pi_146832358
quote:
Meer werknemers en huiseigenaren met financiėle problemen

Het aantal werknemers en huiseigenaren dat financiėle problemen heeft, neemt sinds een aantal jaren toe.
Dat meldt het Nibud woensdag.

Bijna de helft van de aanmeldingen voor schuldhulpverlening in 2014 wordt gedaan door werknemers. Ook het percentage aanmeldingen door mensen met een koopwoning is gestegen tot 14 procent.

Voorheen waren vooral mensen met lage inkomens of een uitkering die zich aanmelden voor schuldhulpverlening, maar steeds meer Nederlanders met hoge inkomens melden zich. Als zij hun baan verliezen, terwijl ze een hoge hypotheek hebben, raken zij in de financiėle problemen.
pi_146833147
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 03:12 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Om dit op te lossen pakken we de huurders en de ZZPers aan.

Die 2 groepen genieten oneerlijk veel voordeel van de samenleving...
  donderdag 20 november 2014 @ 08:27:10 #105
430548 homme7
pi_146833165
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 08:24 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

De oorzaak is dat het tweede inkomen weggevallen is door de zorgbezuinigingen en de crisis, diit doet zich ook bij de huurders voor en over ZZP ers zullen we het maar niet hebben

Ook zijn huiseigenaren te diep in de leningen gestopt door de banken , 120 % lenen op de aankoop op twee inkomens met soms een tijdelijk contract..
pi_146833174
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 03:12 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Dus van de mensen (huishoudens neem ik aan) die in de schuldhulpverlening terecht komen heeft 14% een koopwoning.
Dan doen kopers het dus stukken beter dan huurders als het hier op aankomt.
pi_146833563
quote:

[..]

Ja en hoe krijgt die groep dan die voordelen?
  donderdag 20 november 2014 @ 09:51:07 #108
430548 homme7
pi_146834462
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 09:04 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ja en hoe krijgt die groep dan die voordelen?
gewoon belastingvoordelen, zelfstandigenaftrek en huurtoeslag

Die moeten ervoor boeten als sommige sukkels teveel geleend hebben
Eeens met deze opmerking, Afschaffen al die belastingvoordelen

[ Bericht 3% gewijzigd door homme7 op 20-11-2014 11:30:07 ]
  Moderator donderdag 20 november 2014 @ 10:49:45 #109
16180 crew  CoolGuy
pi_146835658
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 08:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dus van de mensen (huishoudens neem ik aan) die in de schuldhulpverlening terecht komen heeft 14% een koopwoning.
Dan doen kopers het dus stukken beter dan huurders als het hier op aankomt.
:D GMTA :D
pi_146837356
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 09:51 schreef homme7 het volgende:

[..]

gewoon belastingvoordelen, zelfstandigenaftrek en huurtoeslag

Die moeten ervoor boeten als sommige sukkels teveel geleend hebben
Eeens met deze opmerking, Afschaffen al die belastingvoordelen
Ik was niet duidelijk. Ik reageerde alleen op zijn eerste zin waar hij reageert op dat bericht
  donderdag 20 november 2014 @ 12:27:29 #111
430548 homme7
pi_146838056
quote:

[..]

afschaffen die belastingvoordelen zoals aftrekposten, dat zijn we eens

[ Bericht 21% gewijzigd door homme7 op 20-11-2014 14:01:54 ]
pi_146853202

[ Bericht 100% gewijzigd door FrankElst op 20-11-2014 21:23:01 (Verkeerde quote) ]
pi_146853311
quote:
Nóg minder hypotheek: starters wéér de klos

’Donkere wolken pakken samen boven woningmarkt’
Een passant bekijkt het woningaanbod van een makelaar. © Archieffoto ANP.
Starters zullen door de aanscherping van nieuwe hypotheekregels volgend jaar vrijwel onmogelijk een huis kunnen kopen. Het wordt een zware dobber voor de woningmarkt die net weer uit het diepe dal aan het kruipen was, zo waarschuwt De Financiėle Makelaar.

Waar koop je nog een huis voor 88.000 euro? In deze groep vallen ook de jonge starters die de woningmarkt de afgelopen tijd juist dat zetje omhoog hebben gegeven.
Harrie-Jan van Nunen van de Financiėle Makelaar
Elk jaar rond deze tijd zet het budgetinstituut Nibud de koopkrachtcijfers op een rijtje en komt dan tot een conclusie. Al 5 jaar is die conclusie hetzelfde: we kunnen minder lenen voor onze hypotheek. Ook voor volgend jaar gaat dit weer op. Alleen, de verlaging was niet zo fors als nu én ze raakt voor het eerst één groep heel hard.

En dat gaat om de mensen met een inkomen tot 30.000 euro. Wat dit concreet betekent? Laten we gemakshalve een jongere van 28 jaar nemen met een inkomen van 25.000 euro. Nu kan hij nog maximaal 117.282 euro lenen bij een rente van 3,25 procent. Over amper 1,5 maand kan hij nog maar maximaal 88.560 euro krijgen. Een verschil van 28,722 euro.

Het is zeker niet zonder reden dat het Nibud wil dat deze groep minder gaat lenen, legt woordvoerster Annemarie Koop van Nibud uit. ,,We houden extra rekening met alleenstaanden en tweeverdieners met een laag inkomen, omdat we zien dat zij tegenwoordig vaker niet meer uitkomen met hun woonlasten. Ze hebben minder geld achter de hand voor onverwachte uitgaven. Zoals zorgkosten maar ook de komst van kinderen."

Donkere wolken
Directeur Harrie-Jan van Nunen van de Financiėle Makelaar ziet ook donkere wolken samenpakken boven de net herstellende woningmarkt. ,,Bedenk maar eens: waar koop je nog een huis voor 88.000 euro? En laten we wel zijn, in deze groep vallen ook de jonge starters die de woningmarkt de afgelopen tijd juist dat zetje omhoog hebben gegeven."

En zo merkt hij op: ,,Wie nu een hypotheek heeft van 100.000 euro, betaalt 435 euro bruto per maand aan zijn hypotheek. Waar gaan deze mensen wonen dan? Voor een huurhuis betaal je tegenwoordig toch ook al gauw meer dan 500 euro."

Van Nunen verwacht dat de aanscherping de woningmarkt weer terug zal duwen in dat diepe dal waar het uitkwam. Door de crisis zijn de prijzen de afgelopen jaren scherp gedaald; met wel 20 procent. Dat hebben heel wat mensen gevoeld die moesten verhuizen; sommigen zijn na verkoop met een flinke restschuld achtergebleven. Hij denkt dat het effect op de lange termijn is dat de prijzen weer gaan dalen. ,,Als mensen minder kunnen lenen, zullen de prijzen bijgesteld moeten worden." Die prijzen waren de laatste maanden gemiddeld weer aan het stijgen. Licht en sterk afhankelijk van de regio, maar toch.

Vereniging Eigen Huis is een stuk minder pessimistisch over de gevolgen van de nieuwe hypotheekregels. De belangenorganisatie verwacht dat de lage inkomens de aanscherping zeker merken, maar denkt dat een groot deel van deze groep nu ook al niet staat te springen om een huis te kopen. ,,Het zijn ook mensen die in de sociale huursector zitten en geen behoefte aan een koophuis hebben," vermoedt Hans André de la Porte van Eigen Huis.

Aanscherping
Een ander verhaal is het volgens hem voor de jongere die net afgestudeerd is en wél staat te springen een huis te kopen.

De aanscherping is vervelend, maar daar staat volgens de directeur van Eigen Huis tegenover dat de hypotheekrente daalt. ,,De daling zorgde er het afgelopen jaar voor dat het effect voor dit jaar meeviel, voor volgend jaar verwachten we een soortgelijk effect. Dat neemt niet weg dat de huizenkoper met een klein budget schrikt als hij ziet dat hij na de jaarwisseling veel minder kan lenen dan een paar weken daarvoor.''
pi_146853458
Stop de persen, iemand met een inkomen net boven het minimum loon kan niet zomaar een huis kopen!

Moet niet gekker worden hier :D
pi_146853635
BREKEND: DE RABOBANK DOET REALISTISCH!

quote:
'Stijging huizenprijzen valt tegen'

De huizenprijzen zullen volgend jaar minder hard stijgen dan eerder verwacht. Dat komt door de strengere hypotheeknormen van het kabinet.

Dat schrijft de Rabobank naar aanleiding van nieuwe financieringsnormen. Die zijn opgesteld door het Nibud en onlangs vastgesteld voor het kabinet waarmee ze maatgevend zijn voor banken en andere hypothekerverstrekkers.
‘De nieuwe Nibud-normen zijn strenger dan wij hadden verwacht’, aldus de Rabobank. Vorige week voorspelde de bankanalisten nog dat de huizenprijzen volgend jaar met 1,5% tot 3,5% zouden stijgen in 2015. Nu schrijft de Rabo: ‘De kans dat de prijsontwikkeling op de ondergrens van +1,5% blijft steken, is door de strengere normen toegenomen.’
Gemiddeld genomen kunnen mensen volgens de Nibud-normen circa 5% lagere hypotheken nemen. Daar komt nog bij dat huizenkopers vanaf volgend jaar 3% eigen geld in hun woning moeten steken, tegen 2% nu.
Doordat de hypotheekrente nu historisch laag staat, vallen de nieuwe financieringseisen nog enigszins mee. Maar het plaatje verandert als de rente zou gaan stijgen, stelt de Rabo. ‘Indien de hypotheekrente volgend jaar harder stijgt dan wij verwachten is er een risico dat de prijsontwikkeling nog lager zal uitpakken.’
De huizenprijzen lagen in augustus 2008 op hun hoogtepunt. Sindsdien zijn de prijzen bijna 20% gedaald, waardoor een miljoen huizenbezitters onder water kwamen te staan. Sindsdien krabbelen de prijzen langzaam weer op.
pi_146853705
quote:

[..]

Een huurder krijgt niet automatisch huurtoeslag.
Huurtoeslag is inkomensafhankelijk :D
pi_146854026
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 21:33 schreef FrankElst het volgende:
BREKEND: DE RABOBANK DOET REALISTISCH!

[..]

Fijn dat eindelijk het besef tot je doorgedrongen is dat de huizenprijzen blijven stijgen, ook als jij persoonlijk steeds minder kan financieren.

Ik begrijp je frustratie, maar het wordt alleen erger.
pi_146857260
Nederlandse huizenprijzen zijn niet gebaseerd op wat de grond en het huis waard zijn, maar op wat de bewoners kunnen lenen.
Mensen kunnen minder lenen = de prijzen gaan omlaag en huizen worden eindelijk weer eens betaalbaar.
pi_146858068
Breakend? Je was de enige die in de veronderstelling was dat het wel even zou blijven stijgen.

Ow en waar zijn de huizenprijzen in andere Europese landen op gebaseerd?
pi_146858355
quote:
2s.gif Op donderdag 20 november 2014 21:45 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Fijn dat eindelijk het besef tot je doorgedrongen is dat de huizenprijzen blijven stijgen, ook als jij persoonlijk steeds minder kan financieren.

Ik begrijp je frustratie, maar het wordt alleen erger.
Nee hoor, de lucht gaat erin 2015 weer verder uit.
Onvermijdelijk, gezien de te hoge huizenprijzen en de leenmogelijkheden.
pi_146858375
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 23:13 schreef FrankElst het volgende:
Nederlandse huizenprijzen zijn niet gebaseerd op wat de grond en het huis waard zijn, maar op wat de bewoners kunnen lenen.
Mensen kunnen minder lenen = de prijzen gaan omlaag en huizen worden eindelijk weer eens betaalbaar.
Perodiek erbij en een paar percent opslag. 5%-7% vooruit en 1.5% minder maximale hypotheek die de meeste mensen niet nodig hebben omdat ze al zeven jaar geld oppotten.

Kun je beter niet ook gaan voor een opleiding en een baan die perspectief biedt ipv die plaat zonder perspectief te blijven grijsdraaien Fraudie?
  donderdag 20 november 2014 @ 23:47:04 #122
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_146858396
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 21:27 schreef crashbangboom het volgende:
Stop de persen, iemand met een inkomen net boven het minimum loon kan niet zomaar een huis kopen!

Moet niet gekker worden hier :D
In de USA kon je in 2007 zelfs zonder inkomen een flink huis kopen

Hij snapt het nu nog niet
http://www.nytimes.com/20(...)?pagewanted=all&_r=0

pi_146858426
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 23:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

In de USA kon je in 2007 zelfs zonder inkomen een flink huis kopen
Moest je eens weten hoe dat in Ulan Bator in 1967 ging.
pi_146858618
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 23:46 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Nee hoor, de lucht gaat erin 2015 weer verder uit.
Onvermijdelijk, gezien de te hoge huizenprijzen en de leenmogelijkheden.
Xeno, niet bukken voor het huizenmarktzeepje hoor! Dat loopt slecht af.
  † In Memoriam † vrijdag 21 november 2014 @ 11:07:19 #125
230491 Zith
pls tip
pi_146864580
Mensen, mensen, als men minder mag lenen gaat de rente omlaag waardoor er weer wat meer vraag gecreerd wordt, het zal zichzelf uitbalanceren.

Trouwens :

http://www.nu.nl/wonen/39(...)harder-gestegen.html

quote:
De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in oktober met 2,2 procent gestegen ten opzichte van oktober vorig jaar.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster dat vrijdag werd gepubliceerd.

De prijzen zijn in oktober iets harder gestegen dan in september. In september was de gemiddelde prijs 1,7 procent hoger dan september 2013. Al meer dan een half jaar liggen de prijzen hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Gemiddeld kostte een in oktober verkochte woning 224.795 euro. In september ging het nog om een prijs van 223.567 euro.

Bestaande koopwoningen zijn nu ongeveer even duur als in mei 2003. De gemiddelde prijs is nu 3,2 procent hoger dan in juni 2013. Op dat moment bereikten de huizenprijzen een dieptepunt.

De gemiddelde prijs ligt nog wel 19 procent onder de piekprijs van augustus 2008.

[ Bericht 84% gewijzigd door Zith op 21-11-2014 12:24:24 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146997822
Verrassend zeg

http://nieuws.cbre.nl/zeer-sterke-groei-woningbeleggingen/

quote:
De Nederlandse beleggingsmarkt voor woningen heeft in het afgelopen halfjaar een enorme groei doorgemaakt door de grootschalige toetreding van buitenlandse kopers en een aanwas van nieuwe financiers. Dit blijkt uit de nieuwste MarketView over de woningmarkt van vastgoedadviseur CBRE.
  donderdag 27 november 2014 @ 21:46:13 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_147070155
Het interesseert me eigenlijk niet zoveel wat de huizenprijzen doen. Wel weet ik dat de betaalbaarheidsindex ongeveer het laagste is in 30 jaar. Dus huizen zijn (door de daling en de extreem lage rente) betaalbaarder dan ooit. Gemiddeld dan.

Verder kun je een huis van 160K nu al financieren met NHG voor een bruto-rente van 2.8%. Dat is 375 euro per maand. Netto betaal je dan iets van 250 euro. Een soortgelijk huis huren kost makkelijk het dubbele. Als je het doen kunt zou ik het dus doen. Die aflossing is gewoon sparen.
The End Times are wild
  maandag 1 december 2014 @ 15:04:54 #128
430548 homme7
pi_147184630
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:46 schreef LXIV het volgende:
Het interesseert me eigenlijk niet zoveel wat de huizenprijzen doen. Wel weet ik dat de betaalbaarheidsindex ongeveer het laagste is in 30 jaar. Dus huizen zijn (door de daling en de extreem lage rente) betaalbaarder dan ooit. Gemiddeld dan.

Verder kun je een huis van 160K nu al financieren met NHG voor een bruto-rente van 2.8%. Dat is 375 euro per maand. Netto betaal je dan iets van 250 euro. Een soortgelijk huis huren kost makkelijk het dubbele. Als je het doen kunt zou ik het dus doen. Die aflossing is gewoon sparen.
maar de bevolkingspiramide laat zien dat er in de toekomst meer behoefte is aan verpleegruimte dan aan vrijstaande landhuizen

http://populationpyramid.net/netherlands/
of duitsland
http://populationpyramid.net/germany/
net als in de USA
http://populationpyramid.net/united-states-of-america/

In nigeria is weer wel veel behoeft een woonruimte

http://populationpyramid.net/nigeria/
of filipijnen
http://populationpyramid.net/philippines/

[ Bericht 5% gewijzigd door homme7 op 01-12-2014 15:22:41 ]
  maandag 1 december 2014 @ 17:33:32 #129
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147190220
laat de ouderen hun huis afbreken als ze naar de verpleeg of naar spanje gaan
  zaterdag 6 december 2014 @ 11:03:20 #130
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147328447
het CBS maakt vandaag bekend dat er meer keukenmatjes verkocht zijn met maar liefst 8 procent, dus de woningmarkt trekt aan met veel hogere verkoopprijzen concludeert het CBS in opdracht van Rutte

En hogere woonlasten is erg goed voor de economie *O* maar ook voor de banken, die nu minder personeel gaan ontslaan waarschijnlijk
pi_147328563
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:03 schreef michaelmoore het volgende:
het CBS maakt vandaag bekend dat er meer keukenmatjes verkocht zijn met maar liefst 8 procent, dus de woningmarkt trekt aan met veel hogere verkoopprijzen concludeert het CBS in opdracht van Rutte

En hogere woonlasten is erg goed voor de economie *O* maar ook voor de banken, die nu minder personeel gaan ontslaan waarschijnlijk

Met de huidige lage rente zijn de woonlasten voor mensen die wat anders kopen juist relatief laag. En met de dalende olieprijs dalen ook nog eens de stookkosten. Wat dat betreft is het gewoon een mooie periode.
pi_147335491
Lagere stookkosten? Dat hangt van het contract af. Er zijn genoeg lieden die bijv. vorig jaar een 5-jarig contract bij Eneco hebben afgesloten. Die merken er nu dus niks van.

Daarnaast was de vorige winter extreem mild en mocht deze winter kouder uitpakken, dan zullen de stookkosten zelfs stijgen.
  zaterdag 6 december 2014 @ 18:46:10 #133
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_147337576
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 6 december 2014 @ 19:15:24 #134
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147338512
quote:
AEX / vermogen woningbouwverenigingen is met 25% gestegen tot 43 miljard

allemaal potten met geld bij de wooncorporaties, de zorgverzekeraars, de pensioenen
sinds de corporaties winstbelasting moeten betalen weet het Ministerie pas hoeveel geld er eigenlijk binnen komt en opgepot wordt
  zaterdag 6 december 2014 @ 22:00:15 #135
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_147344598
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 19:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

AEX / vermogen woningbouwverenigingen is met 25% gestegen tot 43 miljard

allemaal potten met geld bij de wooncorporaties, de zorgverzekeraars, de pensioenen
sinds de corporaties winstbelasting moeten betalen weet het Ministerie pas hoeveel geld er eigenlijk binnen komt en opgepot wordt
Sommigen hier zeiden het al, met huren maak je je verhuurder alleen maar rijk.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_147354049
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 22:00 schreef monkyyy het volgende:
Sommigen hier zeiden het al, met huren maak je je verhuurder alleen maar rijk.
Hubert Maserati moet aaan de fiscus ¤2.400.000 terugbetalen, zien de huurders daar iets van terug?

On-topic: nooit begrepen dat mensen in een huurhuis, huur betalen. Je woont in een huis van een ander, maakt het schoon, schildert het van binnen, houdt de tuin bij en voorkómt woninginbraak. Eigenlijk zou je daarvoor een vergoeding moeten ontvangen, i.p.v. er huur voor te betalen.

De grootste mafkezen i.m.o. zijn de huurders die na jarenlang huur te hebben betaald, hun huurhuis ook nog eens kopen.....
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 december 2014 @ 11:08:16 #137
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147354511
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 10:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Hubert Maserati moet aaan de fiscus ¤2.400.000 terugbetalen, zien de huurders daar iets van terug?

On-topic: nooit begrepen dat mensen in een huurhuis, huur betalen. Je woont in een huis van een ander, maakt het schoon, schildert het van binnen, houdt de tuin bij en voorkómt woninginbraak. Eigenlijk zou je daarvoor een vergoeding moeten ontvangen, i.p.v. er huur voor te betalen.

De grootste mafkezen i.m.o. zijn de huurders die na jarenlang huur te hebben betaald, hun huurhuis ook nog eens kopen.....
Het erge is dat er niets meer gebouwd wordt zodat men hier 10 a 12 jaar op woonruimte moet wachten , terwijl het geld tegen de plinten klotst
pi_147355208
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 11:08 schreef michaelmoore het volgende:
Het erge is dat er niets meer gebouwd wordt zodat men hier 10 a 12 jaar op woonruimte moet wachten , terwijl het geld tegen de plinten klotst
Tegen de plafonds aan. Onbegrijpelijke politieke koers t.a.v. volkshuisvesting of wat daarvoor door moet gaan.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 december 2014 @ 12:22:49 #139
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147355750
http://www.telegraaf.nl/d(...)potheeknormen__.html

Aflossingsvrij Lenen boven 100% van de waarde is ook volstrekte waanzin

quote:
Massief verzet tegen nieuwe hypotheeknormen
Joris Polman en Martin Visser
AMSTERDAM -

Er is massief verzet tegen de nieuwe hypotheeknormen voor consumenten van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB Nederland en andere brancheorganisaties bestoken Den Haag om de aanscherping van tafel te krijgen. Huizenkopers mogen volgend jaar weer minder geld lenen.

De norm gaat in één klap met 5 tot 8% naar beneden; het verschil kan afhankelijk van het inkomen oplopen tot vele duizenden euro’s.

Tot verbijstering van makelaars, bouwers en andere op de woningmarkt actieve spelers heeft minister Blok (Wonen) dit advies zonder slag of stoot overgenomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 07-12-2014 12:31:59 ]
pi_147358083
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 11:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Over de plinten inmiddels :) .
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 7 december 2014 @ 14:08:32 #141
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147358164
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 14:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Over de plinten inmiddels :) .
goede zaak die winstbelasting en verhuurbelasting , als men niet wil investeren in huurwoningen dan maar afpakken, voor de publieke zaak
pi_147359194
Mooi initiatief, want 125.000 euro is méér dan genoeg voor een woning...

quote:
'Starters' blijven in dorp dankzij bijzonder woonproject

WIJSTER/BEILEN - Een uitgekiende bouwproject voor vijf starterswoningen op een rij blijkt succesvol. In Wijster waren de woningen snel verkocht. Nu de rest van Noord-Nederland nog.

Het woonontwerp is ontwikkeld door Zantinge Bouwbedrijf en Bouwkundig Ontwerpbureau Muntinga uit Beilen, in samenwerking met de gemeente Midden-Drenthe. De initiatiefnemers willen hun bouwproject uitrollen over heel Nederland.

De starterswoningen kosten 125.000 euro, een koopsom die gebaseerd is op een salaris van iemand uit het middelbaar beroepsonderwijs. Een woning met alles erop en eraan. Badkamer en keuken zitten erin, tuin voor en achter, een schuur en overdekt terras.
pi_147359475
Met of zonder grond? Dat wil nogal schelen natuurlijk.
  zondag 7 december 2014 @ 15:06:24 #144
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147359613
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 15:00 schreef Bart2002 het volgende:
zal wel met grond zijn

die prijs is zeer wel haalbaar
http://www.bamwoningbouw.nl/nl-nl/1/80/referentiewoning.aspx
pi_147359918
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 15:00 schreef Bart2002 het volgende:
Op eigen grond maar niet zoveel grond de kavel is 100 m2 de woning heeft een beukmaat van onder de vijf meter en de slaapkamer is een soort vide in de woonkamer. Het is wel grappig hoor maar met zo'n lage prijs lever je dus ergens op in. Wil je een echte bovenverdieping dan is dat bv al meerwerk.
pi_147359985
Wel apart overigens dat het nu opduikt als nieuws, volgens funda is het immers al een half jaar geleden allemaal verkocht.
pi_147360202
En als je toch in het starterssegment in die hoek wat zoekt geef dan een paar cent meer uit en kijk bv naar dit plannetje http://www.funda.nl/koop/(...)eken-tussenwoning-2/ dat is wel een volwaardige woning.
pi_147360303
Prachtig. En niet duur. Helaas in Drenthe allemaal.
pi_147360514
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 15:34 schreef Bart2002 het volgende:
Prachtig. En niet duur. Helaas in Drenthe allemaal.
Ja, locatie speelt uiteraard ook mee. Zowel Wijster als Diever liggen in een regio die al krimpt of dat op korte termijn gaat doen. Wil je in Drenthe wat stedelijker wonen richting Zwolle of Groningen dan betaal je ook al weer meer.
pi_147360535
Maar door met veel prefabelementen te bouwen weet men de prijzen inderdaad wel goed te drukken in de nieuwbouw tegenwoordig.
pi_147360676
Ik denk daar wel eens over, ik kan mijn beroep in principe volledig vanuit huis uitvoeren.
Alleen "the Boss won't let me"... Dan kan je lekker goedkoop in de bovenste 3 provincies gaan wonen.
Ook goed voor de files. Als die transitie nog eens gaat plaatsvinden zal dat helaas na mijn tijd zijn.
pi_147360746
Valt wel iets voor te zeggen.
  zondag 7 december 2014 @ 16:48:22 #153
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147362542
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 15:48 schreef Bart2002 het volgende:
Ik denk daar wel eens over, ik kan mijn beroep in principe volledig vanuit huis uitvoeren.
Alleen "the Boss won't let me"... Dan kan je lekker goedkoop in de bovenste 3 provincies gaan wonen.
Ook goed voor de files. Als die transitie nog eens gaat plaatsvinden zal dat helaas na mijn tijd zijn.
zeg dat niet te snel tot mijn stomme verbazing wordt er nu bij ons serieus over gepraat.
pi_147367729
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zeg dat niet te snel tot mijn stomme verbazing wordt er nu bij ons serieus over gepraat.
Je doet jezelf en de jouwen (hoop ik) daar een enorm plezier mee.
Hoewel.. Men gaat dan naar een omgeving met een hoop natuur enzo, maar de jeugd vindt daar niet zoveel aan w.s.. Want niets te beleven. Dat is de afweging tussen goedkoop en saai en duur en swingend.
  zondag 7 december 2014 @ 19:34:59 #155
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147368414
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 19:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je doet jezelf en de jouwen (hoop ik) daar een enorm plezier mee.
Hoewel.. Men gaat dan naar een omgeving met een hoop natuur enzo, maar de jeugd vindt daar niet zoveel aan w.s.. Want niets te beleven. Dat is de afweging tussen goedkoop en saai en duur en swingend.
Als je ouder en wijzer bent dan hoef je niet meer tussen cocaļne snuivende, bluffende en trots op zichzelf zijnde mensen in de kroeg te staan , terwijl hun bancaire positie zo rood is als maar mogelijk is, het is allemaal niet zo swingend, tenzij je zelf lekker mee bluft

Laatste keer dat ik er was stond ik zelf mee te bluffen , ik was het gelijk zat, ik dacht dat doe ik nooit meer

geef mij maar een hutje aan een strand in een goedkoop land waar in de winter de zon schijnt

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 08-12-2014 01:39:20 ]
  maandag 8 december 2014 @ 01:41:28 #156
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_147381909
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 23:13 schreef FrankElst het volgende:
mensen moeten gewoon zelf de eerste 10% sparen net als vroeger dus max 90% lenen, en niet 110% lenen
min eerste huis kostte 110.000 gulden met kosten was het 113.000 gulden en ik had van vader en zelf wat geld.dus had maar 70.000 gulden hypotheek ik kon maximaal 85.000 lenen

aflossingsvrij bestond niet toen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 december 2014 @ 10:57:29 #157
862 Arcee
Look closer
pi_147835752
quote:
Stijging huizenprijzen in november iets groter

De prijzen van koopwoningen zijn al meer dan een half jaar telkens hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.
Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend.

In november waren bestaande koopwoningen 2,3 procent duurder dan in november 2013. Dat is een iets grotere prijsstijging dan in oktober. Op maandbasis daalden de prijzen met 0,3 procent.

De gemiddelde prijs van koopwoningen ligt nu ongeveer op hetzelfde niveau als in april 2003. Ten opzichte van de piek in 2008 zijn de huizenprijzen 19,2 procent lager. Vergeleken met het dal in juni 2013 liggen de prijzen nu 2,9 procent hoger.

De prijzen van koopwoningen zijn de afgelopen vijf maanden van dit jaar vrij stabiel, maar wel hoger dan een jaar geleden.

Verkopen

Afgelopen woensdag liet het Kadaster al weten dat in november 11.696 woningen van eigenaar zijn gewisseld, een stijging van 10,6 procent ten opzichte van november 2013.

In de eerste elf maanden van dit jaar gaat het om 128.246 verkochte woningen, 35,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In 2014 zijn tot nu toe ruim 18.000 huizen meer verkocht dan in heel 2013.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_147839916
Huizenprijzen op maandbasis dus weer gedaald :D
pi_147844747
pi_148762923
Hahahahahaha.

Punt.
pi_148830117
aantal hypotheekaanvragen enorm gekelderd in 2015:

week 48/2014 : 5666 aanvragen
week 49/2014 : 6168 aanvragen
week 50/2014 : 6702 aanvragen
week 51/2014 : 8779 aanvragen
week 52/2014 : 4922 aanvragen
week 01/2015 : 2719 aanvragen
week 02/2015 : 2734 aanvragen

http://www.hdn.nl/grafieken
pi_148830118
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 22:30 schreef crashbangboom het volgende:
Hahahahahaha.

Punt.
graag alleen zinvolle bijdragen, pauper
pi_148830207
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 05:03 schreef Pierson87 het volgende:
aantal hypotheekaanvragen enorm gekelderd in 2015:

week 48/2014 : 5666 aanvragen
week 49/2014 : 6168 aanvragen
week 50/2014 : 6702 aanvragen
week 51/2014 : 8779 aanvragen
week 52/2014 : 4922 aanvragen
week 01/2015 : 2719 aanvragen
week 02/2015 : 2734 aanvragen

http://www.hdn.nl/grafieken
worden normaliter niet de periodes van voorgaande jaren met elkaar vergeleken?

Dat er nu wat minder zijn komt lijkt me door de verscherpte regels.
pi_148830216
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 05:04 schreef Pierson87 het volgende:

[..]

graag alleen zinvolle bijdragen, pauper
Waarom moet je nu iemand die een opmerking maakt die je niet aanstaat voor pauper uitmaken, maar 2 zinnen erboven met net zo'n zinloze opmerking die wel in je straatje past mag dan wel. Als we het dan toch over zinloze bijdrages hebben was het wel jou stijlloze reactie die users wegjaagd.
pi_148830223
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 06:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom moet je nu iemand die een opmerking maakt die je niet aanstaat voor pauper uitmaken, maar 2 zinnen erboven met net zo'n zinloze opmerking die wel in je straatje past mag dan wel. Als we het dan toch over zinloze bijdrages hebben was het wel jou stijlloze reactie die users wegjaagd.
ik geef alleen de feiten weer van het aantal hypotheekaanvragen
en crash heeft een bijzondere benadering nodig
pi_148830224
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 06:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

worden normaliter niet de periodes van voorgaande jaren met elkaar vergeleken?

Dat er nu wat minder zijn komt lijkt me door de verscherpte regels.
In januari 2014 ongeveer 12.000 hypotheekaanvragen.
De verwachting is dat januari 2015 niet aan dat aantal gaat tippen.
pi_148830230
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 06:34 schreef Pierson87 het volgende:

[..]

Nee dat is natuurlijk ook heel logisch vanwege de eindsprint in de laatste maanden van 2014.

Wat zijn de laatste maanden van 2013 tov 2014 geweest?
pi_148830242
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 06:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee dat is natuurlijk ook heel logisch vanwege de eindsprint in de laatste maanden van 2014.

Wat zijn de laatste maanden van 2013 tov 2014 geweest?
Waarom is dat logisch?
pi_148830255
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 06:42 schreef Pierson87 het volgende:

[..]

Waarom is dat logisch?
De wederom aangescherpte hypotheek regels, maar heb je nu die 2013 2014 vergelijking ook? Of blijft het bij cherrypicken omdat dit er even extreem uitziet en je hiermee een punt wil maken?
pi_148830268
quote:

[..]

ik geef alleen de feiten weer van het aantal hypotheekaanvragen
en crash heeft een bijzondere benadering nodig
Crash een bijzonder de benadering nodig? Wat dan inhoud dat je deze maar moet uitschelden ipv de discussie opzoeken over de opmerking. Vage logica maar.
pi_148830417
quote:

[..]

Als het elke week in januari dik 2700 zijn dan is het verschil niet erg groot eigenlijk.
  maandag 19 januari 2015 @ 09:01:23 #172
430548 homme7
pi_148831141
in 2015 gaan er andere voorwarden tellen he
lagere hypotheek geen 110% meer maar slechts 105%
pi_148836741
Hier de verkopen van december
quote:
Woningverkoop steeg sterk in december

Foto: ANP
Gepubliceerd: 19 januari 2015 10:09
Laatste update: 19 januari 2015 11:38

De woningverkoop is in december stevig aangetrokken ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het Kadaster maandag heeft gepubliceerd.
Vorige maand wisselden 25.265 woningen van eigenaar. Dat is ruim 63 procent meer dan in december 2013.

De verkoop verdubbelde daarbij in de laatste maand van vorig jaar ruimschoots ten opzichte van november, toen werden 11.696 verkochte woningen geregistreerd.

Waarschijnlijk anticipeerden veel huizenkopers op de strengere financieringsregels die sinds 1 januari gelden.

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van het Kadaster. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

In heel 2014 nam de huizenverkoop met bijna 40 procent toe. In totaal registreerde het Kadaster 153.511 verkochte woningen, waarvan 51.314 in het laatste kwartaal. Dat is een stijging van 42,7 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013.

Alle woningtypen profiteerden van de stijging van verkopen in december. De kleinste stijging is te zien bij tussenwoningen, 50,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. De verkoop van vrijstaande woningen steeg het meest met 80,6 procent.

Vrijstaande woningen

Ten opzichte van november liggen de percentages hoger. De verkoop van het aantal vrijstaande woningen is gestegen met 157 procent. De verkoop van appartementen steeg met ruim 101 procent het minst.

Op provinciaal niveau was de stijging op maandbasis het grootst in Noord-Holland en het kleinst in Zeeland. Op jaarbasis stegen de verkopen in Limburg het meest (145 procent) en in Flevoland het minst (91 procent
Vorig jaar dus weer 150.000 woningen verkocht. Wat zijn de inschatting van de mensen hier waar we dit jaar op uit gaan komen. Ik ga voor de 130.000. :D
pi_148837385
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 09:01 schreef homme7 het volgende:
in 2015 gaan er andere voorwarden tellen he
lagere hypotheek geen 110% meer maar slechts 105%
Dat zou toch geen enkel probleem moeten zijn. Een beetje iemand heeft wel iets gespaard en zal dan een hypotheek nemen van 100% max. Of is een beetje normaal doen moeilijk ofzo. Tevens leuk voor het 1e huis daarna is het aflossen dus vrij snel is dat toch ook weer weg.

Die aanpassing van 2 jaar terug van alleen anuiteit of lineair zorgt daar dan wel weer voor. Boeiend dus eigenlijk.

Helaas alleen is het maximale bedrag wel verlaagt en dat zal een grotere invloed hebben.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_148864381
waarom helaas? zo voorkomen we een nieuwe bubbel
of je moet gedwongen verkopen leuk vinden
pi_148864899
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 01:59 schreef Pierson87 het volgende:
waarom helaas? zo voorkomen we een nieuwe bubbel
of je moet gedwongen verkopen leuk vinden
Ik begreep uit dit topic, toen de huizenprijzen nog daalden en er (dus?) nog in dit topic gepost werd door de gebruikelijk huizenprijsdaalspeculanten, dat gedwongen verkopen helemaal *O* *O* *O* zijn.

Dat meer lenen dan de aankoopprijs aan banden wordt gelegd begrijp ik nog wel (maar al die huurders die de afgelopen jaren zoveel geld verdiend hebben, hebben dat toch niet nodig ;) ), maar als het aan de huizenmarktprijsdaalspeculanten ligt, mogen we straks nog maar 5% van ons inkomen aan wonen uitgeven. Alles om de prijzen te drukken.

Rekenen we mee. Maximale hypotheek 4x je inkomen. Rente minder dan 3% (10 jaar vast, maar andere looptijd wijken niet zoveel af, en wanwege verplicht aflossen hedentendage is de hypotheek na ommekeer van de rentevast periode al een stuk lager).

Dan mag je volgens de bubbleroepers en de SM meesteressen van het Nibud, bruto (!) 12% van je inkomen aan verwonen.

Stel als mid/eind tiwntiger koop je een huisje (want als je in de vrij sector huurt, ben je immers 2-3x zoveel kwijt, daar kraait dan weer geen haan na). De regeltjesneukers en huizenmarkprijsdaalspculanten bepalen voor je uit religieuze (de een) of opportunistische (de ander) redenen dat je niet meer max max max 12% van je inkomen bruto (!) aan wonen mag uitgeven. Bovendien bepalen ze dat uit den boze is dat er ook maar met een schuin oog naar je persoonlijke omstandigheden gekeken wordt, noch naar je carrierespectieven.

Als een jong hoogopgeleid persoon ook maar een deuk in een pakje boter slaat op zijn werk, zit zo iemand in no time onder de 5% woonlasten. Als godvergeten maximum.

Bijzonder dat we dit soort kastijding accepteren om een paar fetishisten en speculanten te plezieren.
  † In Memoriam † dinsdag 20 januari 2015 @ 10:59:12 #177
230491 Zith
pls tip
pi_148868013
strengere eisen zorgen voor goedkopere lasten. Ellek nadeel heb zn voordeel.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_148869276
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 10:59 schreef Zith het volgende:
strengere eisen zorgen voor goedkopere lasten. Ellek nadeel heb zn voordeel.
Strengere eisen voor particulieren zorgen voor hogere opbrengsten voor speculanten en beleggers. Ik begrijp niet waarom sommige daar zo voor zijn.

Alleen slaan die eisen compleet nergens meer op.
pi_148870977
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 11:45 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Strengere eisen voor particulieren zorgen voor hogere opbrengsten voor speculanten en beleggers. Ik begrijp niet waarom sommige daar zo voor zijn.

Alleen slaan die eisen compleet nergens meer op.
Blijkbaar is het voor nibud te moeilijk om een formule op te stellen waarin ook in ieder geval de rente en de looptijd van de rente verwerkt zit. 8-)

Als de hipo's dan zo weinig aan hun woonlasten uitgeven hebben ze natuurlijk wel binnen 6 jaar hun eerste huis afbetaald en wordt het doorstromen naar een duurdere woning een stuk gemakkelijker met de hoeveelheid spaargeld die ze dan verzamelt hebben. Misschien is dit ook wel de achterliggende gedachte van het nibud hier achter. ;)
pi_148871057
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Blijkbaar is het voor nibud te moeilijk om een formule op te stellen waarin ook in ieder geval de rente en de looptijd van de rente verwerkt zit. 8-)

Als de hipo's dan zo weinig aan hun woonlasten uitgeven hebben ze natuurlijk wel binnen 6 jaar hun eerste huis afbetaald en wordt het doorstromen naar een duurdere woning een stuk gemakkelijker met de hoeveelheid spaargeld die ze dan verzamelt hebben. Misschien is dit ook wel de achterliggende gedachte van het nibud hier achter. ;)
Die hipo's en de rest maken hun geld gewoon aan de particuliere verhuurder over, die er binnen 6 jaar nog een pandje voro aftikt.

Als dat de achterliggende gedachte is, is dat nogal triest.
pi_148871214
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:47 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Die hipo's en de rest maken hun geld gewoon aan de particuliere verhuurder over, die er binnen 6 jaar nog een pandje voro aftikt.

Als dat de achterliggende gedachte is, is dat nogal triest.
Als de hipo's dan een goedkoop appartementje kopen en daar een paar jaar genoegen mee nemen hoeven ze dat niet te doen. Maar zoals we hier natuurlijk ook wel vaker zien willen starters vaak wel meteen in de woning waar men de rest van hun leven kan wonen terecht komen. ;)
pi_148871830
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de hipo's dan een goedkoop appartementje kopen en daar een paar jaar genoegen mee nemen hoeven ze dat niet te doen. Maar zoals we hier natuurlijk ook wel vaker zien willen starters vaak wel meteen in de woning waar men de rest van hun leven kan wonen terecht komen. ;)
Nou wellicht als ze mochten beslissen dat ze wel hele whopping 10% van hun inkomen aan een eerste levensbehoefte mogen uitgeven, hoefden ze zich niet zo in bochten te wringen

Dan zijn die huizen aan de onderkant ook beschikbaar voor wie ze bedoeld zijn, zowel qua koop als huur.

Maar dat mag niet van de fetisjisten. :(

Ik begrijp wel wat je bedoelt Basp1, maar inmiddels is die anti huizen inquisitie wel aardig doorgeslagen.

Ergo, verlaag de max hypotheek tot onder 100% van de waarde, laat randgevallen een extra verzekering afsluiten voor het excedent, en laat inkomensnormen lekker vervallen, zodat de lener en de lenende samen kunnen bekijken wat de persoonlijke omstandigheden qua inkomen, toekomst, vermogen etc is.

Nu kan iemand met geen cent te verkrassen hetzelfde lenen als iemand die 50% eigen vermogen inbrengt. Suf of wat?

Een bejaarde hetzelfde als iemand die aan het begin van zijn of haar loopbaan staat.

En wat je zelf aan wonen wil uitgeven, heb je geen ruk over te zeggen.
pi_148877512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:09 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Nou wellicht als ze mochten beslissen dat ze wel hele whopping 10% van hun inkomen aan een eerste levensbehoefte mogen uitgeven, hoefden ze zich niet zo in bochten te wringen

Dan zijn die huizen aan de onderkant ook beschikbaar voor wie ze bedoeld zijn, zowel qua koop als huur.

Maar dat mag niet van de fetisjisten. :(

Ik begrijp wel wat je bedoelt Basp1, maar inmiddels is die anti huizen inquisitie wel aardig doorgeslagen.

Ergo, verlaag de max hypotheek tot onder 100% van de waarde, laat randgevallen een extra verzekering afsluiten voor het excedent, en laat inkomensnormen lekker vervallen, zodat de lener en de lenende samen kunnen bekijken wat de persoonlijke omstandigheden qua inkomen, toekomst, vermogen etc is.

Nu kan iemand met geen cent te verkrassen hetzelfde lenen als iemand die 50% eigen vermogen inbrengt. Suf of wat?

Een bejaarde hetzelfde als iemand die aan het begin van zijn of haar loopbaan staat.

En wat je zelf aan wonen wil uitgeven, heb je geen ruk over te zeggen.
Dat ligt aan de NHG. In alle andere gevallen betaald partij 2 minder rente en kan dus een hogere hypotheeksom krijgen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_148877657
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat ligt aan de NHG. In alle andere gevallen betaald partij 2 minder rente en kan dus een hogere hypotheeksom krijgen.
Dat heeft niks met de NHG te maken, en ook overigens klopt je stellen niet.
pi_148877696
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:20 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat heeft niks met de NHG te maken, en ook overigens klopt je stellen niet.
Leg mij eens uit :?

Want volgens mij is je maximale hypotheeksom gekoppeld aan de (10 jaars) rente.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_148877710
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Leg mij eens uit :?

Want volgens mij is je maximale hypotheeksom gekoppeld aan de (10 jaars) rente.
Dan geef je toch zelf het antwoord al?
pi_148877747
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:21 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dan geef je toch zelf het antwoord al?
Dan klopt mijn stelling toch.

Dat hele LTV verhaal geldt voor NHG hypotheken amper.
pi_148877846
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dan klopt mijn stelling toch.

Dat hele LTV verhaal geldt voor NHG hypotheken amper.
Ook niet voor elke andere hypotheek, wat dus exact mijn punt is waarom die inkomensnormen fijn overboord moeten - dat negeer je zorgvuldig.

NHG is volkomen irrelevant, je had net zo goed je kunnen beroepen op de stelling dat het gras groen is.
pi_148877884
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:25 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ook niet voor elke andere hypotheek, wat dus exact mijn punt is waarom die inkomensnormen fijn overboord moeten - dat negeer je zorgvuldig.

NHG is volkomen irrelevant, je had net zo goed je kunnen beroepen op de stelling dat het gras groen is.
Jawel, 100% LTV is (of was) veel duurder dan 75% LTV. Ergo mijn stelling gaat op.
pi_148877925
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Jawel, 100% LTV is (of was) veel duurder dan 75% LTV. Ergo mijn stelling gaat op.
Nope, heeft nog nooit meer dan een paar tiende gescheeld - als het al wat scheelde.

Gewoon blijven negeren de rest van die post, Heinrich.
pi_148877986
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:28 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Nope, heeft nog nooit meer dan een paar tiende gescheeld - als het al wat scheelde.

Gewoon blijven negeren de rest van die post, Heinrich.
Ik was het niet eens met je stelling omdat er wel degelijk verschil is/was op basis van LTV.
Niet zo veel als ik dacht maar toch.
pi_148878524
quote:

Nou ben ik toch eens naar de nibud site gegaan, als je wat meer dan 20.000 euro bruto per jaar verdient mag wel meer dan 10% van je inkomen gaan besteden. Het loopt zelfs op tot een 38.5%.

http://www.nibud.nl/filea(...)percentages_2015.pdf

Dus die hipo's waar we het eerder over hadden hoeven dan niet 5* een hypotheekje in 6 jaar af te lossen maar kunnen het in 2 tot 3 stappen tot hun droom woning schoppen. ;)
pi_148878597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou ben ik toch eens naar de nibud site gegaan, als je wat meer dan 20.000 euro bruto per jaar verdient mag wel meer dan 10% van je inkomen gaan besteden. Het loopt zelfs op tot een 38.5%.

http://www.nibud.nl/filea(...)percentages_2015.pdf

Dus die hipo's waar we het eerder over hadden hoeven dan niet 5* een hypotheekje in 6 jaar af te lossen maar kunnen het in 2 tot 3 stappen tot hun droom woning schoppen. ;)
Kun jij dan uitleggen hoe bij een rentestand van 3% en vier keer je inkomen ze tot 38.5% komen?

38.5% en 3% zou namelijk bijna 13x je inkomen zijn?

Dus ik denk, pardon weet, dat je hier appels met meloenen aan het vergelijken bent (althans Nibud, want precies mijn punt bevestigd dat het kul is die normen)

- laat maar, toetsrente 7,5% :D Welke planeet is dat?

[ Bericht 6% gewijzigd door crashbangboom op 20-01-2015 16:53:13 ]
pi_148878803
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:47 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Kun jij dan uitleggen hoe bij een rentestand van 3% en vier keer je inkomen ze tot 38.5% komen?

38.5% en 3% zou namelijk bijna 13x je inkomen zijn?

Dus ik denk, pardon weet, dat je hier appels met meloenen aan het vergelijken bent (althans Nibud, want precies mijn punt bevestigd dat het kul is die normen)
Ik vergelijk niets herhaal alleen wat ik lees op de nibud site.

En waarom bij korte lopende rente termijnen opeens met hoge reken rentes gewerkt wordt verklaard men ook: http://www.nibud.nl/over-(...)-lager-dan-2014.html

Als de overheid hier nu gewoon dezelfde regel als in de VS zou invoeren dat je bij betalingsproblemen gewoon je sleutel bij de hypotheeknemer kan inleveren zouden we dan niet de risico inschatting beter bij de banken laten plaats vinden? Alhoewel ik ook geen hoge pet van de risico inschatting bij banken op heb, dat hebben we gezien bij de eerste barsten van de euro dat er opeens van alles gered moest worden.
pi_148878841
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik vergelijk niets herhaal alleen wat ik lees op de nibud site.

En waarom bij korte lopende rente termijnen opeens met hoge reken rentes gewerkt wordt verklaard men ook: http://www.nibud.nl/over-(...)-lager-dan-2014.html

Als de overheid hier nu gewoon dezelfde regel als in de VS zou invoeren dat je bij betalingsproblemen gewoon je sleutel bij de hypotheeknemer kan inleveren zouden we dan niet de risico inschatting beter bij de banken laten plaats vinden? Alhoewel ik ook geen hoge pet van de risico inschatting bij banken op heb, dat hebben we gezien bij de eerste barsten van de euro dat er opeens van alles gered moest worden.
Waarom zou je met een rekenrente van 7.5% gaan rekenen als je 3% voor twintig jaar vast kan krijgen?

Dat is misdadig! :)
pi_148878923
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:54 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom zou je met een rekenrente van 7.5% gaan rekenen als je 3% voor twintig jaar vast kan krijgen?

Dat is misdadig! :)
Vraag het nibud, kaart het aan bij de ombudsman, laat onze volksvertegenwoordigers kamervragen stellen.

Waarom komen banken zelf niet in opstand tegen deze erg stringente rekenregels?
pi_148878948
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vraag het nibud, kaart het aan bij de ombudsman, laat onze volksvertegenwoordigers kamervragen stellen.

Waarom komen banken zelf niet in opstand tegen deze erg stringente rekenregels?
Beetje zwakjes Basp1, wat vind je daar zelf van :)
pi_148879278
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:57 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Beetje zwakjes Basp1, wat vind je daar zelf van :)
Ik vind het terecht dat er rekenregels ingesteld zijn en de HRA alleen nog maar geldt voor 2 simpele hypotheek constructies. Dit vanwege het feit dat banken bewezen hebben mensen het liefst met torenhoge schulden vage hypotheek constructies op te zadelen en de meerderheid van de mensen totaal niet weten waar ze precies hun handtekening onder zetten. Dat onze overheid dan weer doorschiet hierin is precies het tegenovergestelde wat de banken gedaan hebben. Blijkbaar zitten er in zowel banken als overheids organisaties voornamelijk mensen die een bedrijfsblind zijn en niet in staat zijn om met een helicopter view naar hun beleid te kijken of men niet doorschiet in hun regels.

Maar goed daarom stelde ik ook de vraag waarom banken niet hun netwerken aanspreken om ons parlement eens te vragen hoe men tot deze rekenrente gekomen is.
pi_148879656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik vind het terecht dat er rekenregels ingesteld zijn en de HRA alleen nog maar geldt voor 2 simpele hypotheek constructies. Dit vanwege het feit dat banken bewezen hebben mensen het liefst met torenhoge schulden vage hypotheek constructies op te zadelen en de meerderheid van de mensen totaal niet weten waar ze precies hun handtekening onder zetten. Dat onze overheid dan weer doorschiet hierin is precies het tegenovergestelde wat de banken gedaan hebben. Blijkbaar zitten er in zowel banken als overheids organisaties voornamelijk mensen die een bedrijfsblind zijn en niet in staat zijn om met een helicopter view naar hun beleid te kijken of men niet doorschiet in hun regels.

Maar goed daarom stelde ik ook de vraag waarom banken niet hun netwerken aanspreken om ons parlement eens te vragen hoe men tot deze rekenrente gekomen is.
Jij vind het terecht dat met een rekenrente van 7.75% wordt gerekend in jouw voorbeeld? :D

Waarom banken daar niks mee kunnen bij de politiek begrijp je toch zelf ook wel, de politiek heeft antibankenmarketing zo hoog op de PR agenda staan, dat ze zelf geeneens doorhebben dat ze hun eigen kiezers verneuken. Op dat gedeelte na die speculeert, en het liefst een rekenrente van 100% gehanteerd zou zien, en het gedeelte na dat pandjes verhuurt.

Dat ze de maximale hypotheek ten opzichte van de aanschafprijs verlagen, en vervolgens de inkomensnormen loslaten. Laat mensen maar fijn zelf beslissen hoeveel ze aan wonen willen uitgeven ten opzichte van andere uitgaven. En laat banken maar eens niet schuilen achter regeltjes, maar - zoals lang geleden- voor elk dossier een maatwerkafweging maken waarin ze het hele plaatje bekijken.
pi_148883064
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:14 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Jij vind het terecht dat met een rekenrente van 7.75% wordt gerekend in jouw voorbeeld? :D

Waarom banken daar niks mee kunnen bij de politiek begrijp je toch zelf ook wel, de politiek heeft antibankenmarketing zo hoog op de PR agenda staan, dat ze zelf geeneens doorhebben dat ze hun eigen kiezers verneuken. Op dat gedeelte na die speculeert, en het liefst een rekenrente van 100% gehanteerd zou zien, en het gedeelte na dat pandjes verhuurt.

Dat ze de maximale hypotheek ten opzichte van de aanschafprijs verlagen, en vervolgens de inkomensnormen loslaten. Laat mensen maar fijn zelf beslissen hoeveel ze aan wonen willen uitgeven ten opzichte van andere uitgaven. En laat banken maar eens niet schuilen achter regeltjes, maar - zoals lang geleden- voor elk dossier een maatwerkafweging maken waarin ze het hele plaatje bekijken.
Enige punt is dat als die mensen in de problemen komen ze weer bij de overheid komen aankloppen.
Als je de banken de vrijheid wilt geven dan moeten ze ook voor de verliezen opdraaien.
pi_148883128
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Enige punt is dat als die mensen in de problemen komen ze weer bij de overheid komen aankloppen.
Als je de banken de vrijheid wilt geven dan moeten ze ook voor de verliezen opdraaien.
Er is nog niet een bank geweest die door Nederlandse woninghypotheken in de problemen is gekomen. Nog niet bij benadering.

Is je dat opgevallen?
pi_148883183
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:04 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Er is nog niet een bank geweest die door Nederlandse woninghypotheken in de problemen is gekomen. Nog niet bij benadering.

Is je dat opgevallen?
Ik snap je punt maar banken banken goed laten zien in 2008 dat ze ook een hoop troep verkochten en ook kochten. En de helft van de NL groot banken is daar aan onderdoor gegaan.
pi_148883260
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik snap je punt maar banken banken goed laten zien in 2008 dat ze ook een hoop troep verkochten en ook kochten. En de helft van de NL groot banken is daar aan onderdoor gegaan.
Grappig. Weet je wat de veiligste investering voor ze bleek? Die 8x inkomen hypotheken. Nagenoeg geen defaults. Jaag ze gerust in buitenlandse vage beleggingen. Beter houden we die centen gewoon onder de Nederlandse burgers, ook is dat jammer voor speculanten en investeerders die azen op zoveel mogelijk ellende.
pi_148884732
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:06 schreef Basp1 het volgende:

Ik denk dat de Nl.-overheid er naar streeft om buitenlandse banken de hypotheekmarkt op te krijgen, zodat het risico ook op die banken & overheden wordt afgewenteld. Veelal eisen die banken veel eigen geldinbreng bij huiskoop (imo goede zaak) , m.a.w. ze financieren << 100%.
pi_148884818
En waarom is dat een goede zaak? Omdat de huizenprijzen dan *O* *O* ik bied 50% *O* dalen *O* :7 *O* en we de starter het nog moeilijker maken *O*
pi_148884926
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik denk dat de Nl.-overheid er naar streeft om buitenlandse banken de hypotheekmarkt op te krijgen, zodat het risico ook op die banken & overheden wordt afgewenteld. Veelal eisen die banken veel eigen geldinbreng bij huiskoop (imo goede zaak) , m.a.w. ze financieren << 100%.
Daar heb je vast een goede bron voor. De buitenlandse banken die op de NL markt actief waren, financieerden namelijk juist veel meer dan de Nederlandse. Tot extreem veel meer. Die gingen alleen voor de hoge rente hoog risico gevallen.
pi_148893594
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:08 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Grappig. Weet je wat de veiligste investering voor ze bleek? Die 8x inkomen hypotheken. Nagenoeg geen defaults. Jaag ze gerust in buitenlandse vage beleggingen. Beter houden we die centen gewoon onder de Nederlandse burgers, ook is dat jammer voor speculanten en investeerders die azen op zoveel mogelijk ellende.
En wat heeft dat met de professionaliteit van de banken te maken :?
Ze hebben toevallig ook goed gegokt?
pi_148893805
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 23:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En wat heeft dat met de professionaliteit van de banken te maken :?
Ze hebben toevallig ook goed gegokt?
Nee, ze weten al ongeveer vijftig jaar dat er buitengewoon weinig default in de Nederlandse hypotheekportefeuiile zitten.

Als je daar zoveel zorgen om hebt, meer in woninghypotheken graag dus..

Doe je haatbaard eens af.
pi_148898439
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:08 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

:D
pi_148898684
goed nieuws voor huurders, er komt slechts een verhoging van 1,5% aan:
http://www.nu.nl/wonen/39(...)-huren-verhogen.html
pi_148899996
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 23:11 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Nee, ze weten al ongeveer vijftig jaar dat er buitengewoon weinig default in de Nederlandse hypotheekportefeuiile zitten.

Als je daar zoveel zorgen om hebt, meer in woninghypotheken graag dus..

Doe je haatbaard eens af.
Het ging mij om die buitenlandse rommel die ze gekocht hadden. Daarmee twijfel ik nogal aan de risico inschattingskwaliteiten van banken.
pi_148899998
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 06:04 schreef Pierson87 het volgende:
Kun je nagaan hoe prettig het is als je je lasten hebt gefixeerd voor de komende 20 jaar :)
pi_148900019
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het ging mij om die buitenlandse rommel die ze gekocht hadden. Daarmee twijfel ik nogal aan de risico inschattingskwaliteiten van banken.
Waarom probeer je zo wanhopig de aandacht af te leiden van de Nederlandse huizenmarkt?
pi_148900031
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:58 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom probeer je zo wanhopig de aandacht af te leiden van de Nederlandse huizenmarkt?
Valt nogal mee, jouw punt was dat de overheid alles los moet laten qua normeringen omdat (NL) banken zelf wel goede risico inschattingen kan maken.
Ik twijfel daar over.
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:00:10 #215
430548 homme7
pi_148900042
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 06:04 schreef Pierson87 het volgende:
huren zijn veel te hoog in nederland., wie kan die pakt zijn biezen na de pensionering

vroeger werd er gebouwd om de woningnood tegen te gaan, en nu is men druk om de waarde op te schroeven om dat er teveel kinderen met hun aflossingsvrije hypotheek vast ziiten
pi_148900054
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:58 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom wil jij niet dat banken ook aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid en vind je het misdadig dat de overheid strenge normen ingesteld heeft. Ik vind het een grotere misdaad dat banken mensen rotzooi hypotheken hebben aangesmeerd.
pi_148900066
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Valt nogal mee, jouw punt was dat de overheid alles los moet laten qua normeringen omdat (NL) banken zelf wel goede risico inschattingen kan maken.
Ik twijfel daar over.
Lees nog eens terug wat ik wel schreef, en niet wat je wil dat ik schreef?
pi_148900090
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom wil jij niet dat banken ook aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid en vind je het misdadig dat de overheid strenge normen ingesteld heeft. Ik vind het een grotere misdaad dat banken mensen rotzooi hypotheken hebben aangesmeerd.
Waar staat dat ik niet wil dat banken aangesproken worden op hun verantwoordelijkheden?

Waarom het kind met het badwater weggooien omdat dat wel cool staat? Waarom met 7.75% rekenrente rekenen als je de rente voor de looptijd op 3% kan fixeren?
pi_148900171
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:02 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Lees nog eens terug wat ik wel schreef, en niet wat je wil dat ik schreef?
My bad het was genuanceerder dan ik in eerste instantie las:

quote:

pi_148900205
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:04 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waar staat dat ik niet wil dat banken aangesproken worden op hun verantwoordelijkheden?

Waarom het kind met het badwater weggooien omdat dat wel cool staat? Waarom met 7.75% rekenrente rekenen als je de rente voor de looptijd op 3% kan fixeren?
Dat is wel erg hoog idd, voor de NHG gaat men bij kortere looptijden uit van 4,5%.
pi_148900305
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is wel erg hoog idd, voor de NHG gaat men bij kortere looptijden uit van 4,5%.
Waarom zou je bij een lange looptijd niet gewoon van een reeel rentepercentage uitgaan?
Ook in acht nemend dat verplicht afgelost moet worden gedurende de looptijd?
pi_148900361
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:18 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom zou je bij een lange looptijd niet gewoon van een reeel rentepercentage uitgaan?
Ook in acht nemend dat verplicht afgelost moet worden gedurende de looptijd?
Bij de NHG is dat het geval, bij 10 jaar of langer wordt van het reeel percentage uitgegaan.
pi_148900570
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Bij de NHG is dat het geval, bij 10 jaar of langer wordt van het reeel percentage uitgegaan.
Ik heb 'm er even ingeslingerd bij de site van NHG

3% hypotheekrente
inkomen 50k

maximaal te lenen bedrag 232k

even meereken graag.

3% x 232k is 7k (daar huur je in veel grote steden nog geen studio voor overigens - en het bedrag van 7k is dan nog bruto ook!)

7k/50k is 14%. Je mag maximaal 14% van je inkomen aan de belangrijkste levensbehoefte (een veilig en prettig dak boven je hoofd uitgeven). De rest van je geld besteed je maar aan iPhones, een dure auto, en designershit. Goed signaal :)
pi_148900599
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:31 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik heb 'm er even ingeslingerd bij de site van NHG

3% hypotheekrente
inkomen 50k

maximaal te lenen bedrag 232k

even meereken graag.

3% x 232k is 7k (daar huur je in veel grote steden nog geen studio voor overigens)

7k/50k is 14%. Je mag maximaal 14% van je inkomen aan de belangrijkste levensbehoefte (een veilig en prettig dak boven je hoogd uitgeven). De rest van je geld besteed je maar aan iPhones, een dure auto, en designershit. Goed signaal :)
Maak hem eens netto ;) .
Richtlijn was iets van 25 tot 30% van je netto inkomen. Ik heb die formule vorig jaar ontleed en per stap in excel gezet om mijn eigenste max te berekenen.
pi_148900618
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maak hem eens netto ;) .
Richtlijn was iets van 25 tot 30% van je netto inkomen. Ik heb die formule vorig jaar ontleed en per stap in excel gezet om mijn eigenste max te berekenen.
Ik neem zowel de rente als het inkomen bruto mee, je begrijpt neem ik aan dat als ik die netto maak het percentage van het inkomen alleen omlaag gaat, omdat de rente tegen een hoger tarief aftrekbaar is dan het gemiddelde tarief over het inkomen :)

Dat is exact mijn punt, als de richtlijn 25/30% is, horen daar hypotheken van circa 8 a 9 x het inkomen bij (25 tot 30% vs. 3% rente). Of dat verstandig is, is maar de vraag, maar het toont wel aan hoe die normen een eigen leven zijn gaan leiden.
pi_148900681
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:35 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik neem zowel de rente als het inkomen bruto mee, je begrijpt neem ik aan dat als ik die netto maak het percentage van het inkomen alleen omlaag gaat, omdat de rente tegen een hoger tarief aftrekbaar is dan het gemiddelde tarief over het inkomen :)
http://www.nibud.nl/filea(...)ages_Nibud__2014.pdf

http://www.geldenrecht.nl(...)hoeveel-mag-ik-lenen

Het was wel bruto maar zonder rente aftrek. Richtlijn voor het Nibud wat betreft woonlasten is trouwens wel 25% van de nettolasten (zowel koop als huur).

[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 21-01-2015 09:43:28 ]
pi_148900743
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:35 schreef crashbangboom het volgende:

Dat is exact mijn punt, als de richtlijn 25/30% is, horen daar hypotheken van circa 8 a 9 x het inkomen bij (25 tot 30% vs. 3% rente). Of dat verstandig is, is maar de vraag, maar het toont wel aan hoe die normen een eigen leven zijn gaan leiden.
Misschien dat ze dat toe kunnen staan bij rentes langer dan 15 jaar. Dat ze daar bij rentes van 10 jaar niet aan doen vind ik goed te begrijpen.
pi_148900758
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

http://www.nibud.nl/filea(...)ages_Nibud__2014.pdf

Het was wel bruto maar zonder rente aftrek. Richtlijn voor het Nibud wat betreft woonlasten is trouwens wel 25% van de nettolasten (zowel koop als huur).
Opnieuw, laat gezond boerenverstand eens werken

25% van je inkomen gecombineerd met 3% actuele rente geeft een lening tot inkomen verhouding van 8

Daarnaast, als die norm al tijden 25% is, zou je nu 2x zoveel moeten kunnen lenen als in 2008 toen de rente tweemaal zo hoog was. Dacht het niet. Eerder de helft.
pi_148900890
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Misschien dat ze dat toe kunnen staan bij rentes langer dan 15 jaar. Dat ze daar bij rentes van 10 jaar niet aan doen vind ik goed te begrijpen.
Dat wordt de facto niet toegestaan, omdat ze dan direct een boete van het AFM krijgen. Met verwijzing naar die normen. Waarom? Omdat ze met een veel hogere normrente rekenen, ook NHG, want anders zou NHG ook op 8 a 9 uitkomen (again 25% --> 3% )

Dat je veiligheid inbouwt bij kortere rentetermijnen begrijp ik wel, maar bij iemand die een twintigjaar vaste termijn aangaat, waarbinnen ie ook nog eens verplicht een substantieel van de hoofdsom moet terugbrengen, ontgaat me volkomen.

En dat is op basis van wetgeving en politiek (want de AFM in een politiek instituut geworden).

Volkomen onterecht deze zelfkastijding, imho.

Tegelijk mag je als soort van alternatief wel een hogere huur betalen (25% van je inkomen begrijp ik van je), die vervolgens jaralijks verhoogd wordt (maar 1.5% per jaar is kennelijk tegenwoordig al goed nieuws :) ), terwijl je de huiseigenaar zijn lasten fixeert. Krom krom krom.
pi_148901116
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:42 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Opnieuw, laat gezond boerenverstand eens werken

25% van je inkomen gecombineerd met 3% actuele rente geeft een lening tot inkomen verhouding van 8

Daarnaast, als die norm al tijden 25% is, zou je nu 2x zoveel moeten kunnen lenen als in 2008 toen de rente tweemaal zo hoog was. Dacht het niet. Eerder de helft.
Je vergeet de aflossingscomponent die nu verplicht is.
Berekening aan de hand van vorig jaar (cijfers gemakkelijk gekozen):
Bruto inkomen: ¤ 40k
Maximale bruto hypotheeklasten: 25% * ¤40k = ¤10k
Rente component ¤10k / 3% = ¤333k
Aflossingscomponentfactor (uit formule annuiteit): (1-(1+3%)^-30 (jaar) = 0,588.
Max hypo is: ¤333k * 0,588 = ¤196k

Verhouding is ¤196k / ¤40k = 4,9.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 21-01-2015 10:06:27 ]
pi_148901578
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Je vergeet de aflossingscomponent die nu verplicht is.
Berekening aan de hand van vorig jaar (cijfers gemakkelijk gekozen):
Bruto inkomen: ¤ 40k
Maximale bruto hypotheeklasten: 25% * ¤40k = ¤10k
Rente component ¤10k / 3% = ¤333k
Aflossingscomponentfactor (uit formule annuiteit): (1-(1+3%)^-30 (jaar) = 0,588.
Max hypo is: ¤333k * 0,588 = ¤196k

Verhouding is ¤196k / ¤40k = 4,9.
Nee, die vergeet ik niet, dat is namelijk gewoon sparen.

Tenzij we al zover zijn afgegleden dat we sparen ook gewoon een last vinden.

Overigens is de aflossing annuitair, bereken de cashout voor de eerste 10 jaar eens, en je komt 80% hoger uit.

Again, boerenverstand, niks mis mee. 25% --> 3% = 8 a 9. Op basis van huidig en historisch inkomen.
pi_148902602
Zouden we voor huurders ook een verplicht spaarfactor moeten invoeren in de woonlasten berekeningen dan kan er dadelijk ook niemand meer huren. :D
pi_148903319
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:23 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Nee, die vergeet ik niet, dat is namelijk gewoon sparen.

Tenzij we al zover zijn afgegleden dat we sparen ook gewoon een last vinden.

Overigens is de aflossing annuitair, bereken de cashout voor de eerste 10 jaar eens, en je komt 80% hoger uit.

Again, boerenverstand, niks mis mee. 25% --> 3% = 8 a 9. Op basis van huidig en historisch inkomen.
Omdat het geen sparen is maar aflossen op iets wat niet waardevast is plus iets wat moeilijk op te nemen is. Dan is het beter te vergelijken met de VBR van je beleggingsrekening.

Het gaat uit van de totale brutolasten wat ook niet raar is want je spaart niet maar je lost een lening af.
pi_148903520
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Omdat het geen sparen is maar aflossen op iets wat niet waardevast is plus iets wat moeilijk op te nemen is. Dan is het beter te vergelijken met de VBR van je beleggingsrekening.

Het gaat uit van de totale brutolasten wat ook niet raar is want je spaart niet maar je lost een lening af.
Als ik je goed begrijp is iemand die 180k huurpenningen betaalt dus rijker dan iemand die 200k voor een huis betaalt, en 200k aflost :) Want dat laatste is geen sparen. _O-

Ik heb wel een deal voor je, je mag dat huis van me huren, om obvious redenen. dan leg ik die 20k wel bij voor je ;) Ik ben buitengewoon filantropisch. :)
pi_148903831
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:37 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Als ik je goed begrijp is iemand die 180k huurpenningen betaalt dus rijker dan iemand die 200k voor een huis betaalt, en 200k aflost :) Want dat laatste is geen sparen. _O-

Ik heb wel een deal voor je, je mag dat huis van me huren, om obvious redenen. dan leg ik die 20k wel bij voor je ;) Ik ben buitengewoon filantropisch.
Leuk maar dat gaat niet op want de waarde fluctueert. Zoals eerder gezegd moet je het eerder als beleggen zien. Ik ontken nergens dat er vermogensopbouw is. Maar je kunt ook zeggen dat hij 200k (+rente +onderhoud [een factor die vaak vergeten wordt en iets is wat huurders niet hebben]) betaald voor iets wat maar 180k waard is.

Of spaar je ook wanneer je je autolening aflost?

Verder zal de liquide positie van de huurder beter zijn.
pi_148904144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Leuk maar dat gaat niet op want de waarde fluctueert. Zoals eerder gezegd moet je het eerder als beleggen zien. Ik ontken nergens dat er vermogensopbouw is. Maar je kunt ook zeggen dat hij 200k (+rente +onderhoud [een factor die vaak vergeten wordt en iets is wat huurders niet hebben]) betaald voor iets wat maar 180k waard is.

Of spaar je ook wanneer je je autolening aflost?

Verder zal de liquide positie van de huurder beter zijn.
Ik wilde net zeggen, waar blijft de vergelijking met een auto :') |:(
Ik zou het vergelijken met een mobiele wegwerptelefoon, dat is nog duidelijker :P

Zullen we er een multiple choice van maken, wellicht dat het dan wat simpeler is

keuze 1: 180k cash out; de nada over, volgend jaar tikt het huurklokje vrolijk door, met jaarlijkse verhogingen
keuze 2: 200k cash out, gefixeerde lasten gedurende de looptijd, een huis over, geen woonlasten meer

Wie is hier aan het speculeren, keuze 1 of keuze 2?

Wie heeft hier gespaard, keuze 1 of keuze 2?
pi_148904223
In de huurlasten zitten natuurlijk ook opslagen voor winst en onderhoudskosten, je mag jezelf best wat anders wijsmaken. :) Verhuurders doen het niet voor de filantropische hobby.

Vandaar dat, tenzij je in Delfzijl of Bedum woont, of je aars in een sociale huurwoning gemanovreerd hebt en geen cent te maken hebt, de huurpenningen de hypotheektermijnen flink overstijgen.
pi_148906291
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:58 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik wilde net zeggen, waar blijft de vergelijking met een auto :') |:(
Ik zou het vergelijken met een mobiele wegwerptelefoon, dat is nog duidelijker :P

Zullen we er een multiple choice van maken, wellicht dat het dan wat simpeler is

keuze 1: 180k cash out; de nada over, volgend jaar tikt het huurklokje vrolijk door, met jaarlijkse verhogingen
keuze 2: 200k cash out, gefixeerde lasten gedurende de looptijd, een huis over, geen woonlasten meer

Wie is hier aan het speculeren, keuze 1 of keuze 2?

Wie heeft hier gespaard, keuze 1 of keuze 2?
Je keuzes zijn niet compleet (al heb ik nergens speculeren gezegd, ik heb alleen gezegd dat de waarde niet zo vast is). Verder moet je voor een betere vergelijk ook de andere kosten meenemen.
Dat van de auto is het zelfde principe dat noemt ook geen hond sparen ondanks dat een auto ook restwaarde heeft.

Keuze 1: + kunnen sparen van het verschil want geen onderhoud, komende 20 jaar wel huur.
Keuze 2: + 100k cash out rente, + 50k cash out onderhoud (30 jaar), Huis over van 180k.

Keuze 2: Uitgegeven 350k, inkomsten 180k plus de komende 20 jaar alleen nog maar onderhouds lasten ah 20k. Totale winst: -190k.

Keuze 1: 180k out, voor de resterende 20 jaar nog eens 180k out. Totale winst -360k.

Beiden negatieve vermogensgroei. Waarbij kopen goedkoper is dan huren. Al is dat niet iets wat ik betwist heb nog heeft het niets met stelling: aflossen is sparen te maken.

Edit: anwoorden op je vragen:
1. Niemand
2. Niemand
pi_148907533
ik heb niet de illusie dat crashje open staat voor een andere mening
pi_148908134
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:49 schreef Pierson87 het volgende:
ik heb niet de illusie dat crashje open staat voor een andere mening
Ik wel, maar als iemand her verschil niet ziet tussen een woning en een auto, dan wordt het wel lastig om nog ergens inhoudelijk in te gaan. In Belgie (waar de huizenprijzen hoger liggen overigens) zouden ze zeggen: ge speelt zeker met m'n voeten?

Probeer de rekensom nog maar eens waarbij de annuiteit gelijk is aan de huur, Bruto, laat staan netto. Want dat is de praktijk voor veel mensen op dit moment.

Ontkennen dat iemand die zijn huis heeft afbetaald gespaard heeft, is nogal ridicuul :)

[ Bericht 0% gewijzigd door crashbangboom op 21-01-2015 14:18:44 ]
  woensdag 21 januari 2015 @ 17:15:11 #241
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_148914033
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Je keuzes zijn niet compleet (al heb ik nergens speculeren gezegd, ik heb alleen gezegd dat de waarde niet zo vast is). Verder moet je voor een betere vergelijk ook de andere kosten meenemen.
Dat van de auto is het zelfde principe dat noemt ook geen hond sparen ondanks dat een auto ook restwaarde heeft.

Keuze 1: + kunnen sparen van het verschil want geen onderhoud, komende 20 jaar wel huur.
Keuze 2: + 100k cash out rente, + 50k cash out onderhoud (30 jaar), Huis over van 180k.

Keuze 2: Uitgegeven 350k, inkomsten 180k plus de komende 20 jaar alleen nog maar onderhouds lasten ah 20k. Totale winst: -190k.

Keuze 1: 180k out, voor de resterende 20 jaar nog eens 180k out. Totale winst -360k.

Beiden negatieve vermogensgroei. Waarbij kopen goedkoper is dan huren. Al is dat niet iets wat ik betwist heb nog heeft het niets met stelling: aflossen is sparen te maken.

Edit: anwoorden op je vragen:
1. Niemand
2. Niemand
of huren met een restschuld van 40.000 euro das pas duur
  donderdag 22 januari 2015 @ 08:54:49 #242
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_148934591
Ik heb eind vorig jaar gekocht en mijn netto-rentelasten zijn lager dan de huur in mijn vorige huis. En die netto-rentelasten dalen ook nog jaarlijks, terwijl de huur in mijn vorige huis met zo'n 4% per jaar verhoogd werd. Dan heb ik het nog niet over het verschil in ruimte en kwaliteit dat ik gewonnen heb (CBB heeft dat met eigen ogen gezien. En daar met eigen handen aan bijgedragen).
Zo moeilijk is die som toch niet?

Zelf ben in ik 2006 oid begonnen als huizenmarkt-scepticus, maar gezien de reeėle waardedaling van de huizen en de huidige rente, afgezet tegen de huidige huurprijzen, is de keuze toch niet zo heel moeilijk?

Om precies te vergelijken, die huizen waar ik nu eerst woonde worden nu verkocht voor 155K en tevens verhuurd voor 720 euro/m. Als je het voor 155K koopt zijn je netto rentelasten ongeveer 250 euro p/m. Dat is 1/3 van de huurprijs. Je totale bruto hypotheekkosten zijn dan iets van 650 p/m, maar daar zit dan ook aflossing bij en de HRA krijg je dan ook nog terug. no-brainer.

Alleen mensen die vanwege omstandigheden geen lening kunnen krijgen zullen nog huren. Maar onder deze omstandigheden speculeren op een forse daling van de huizenprijzen om nog lager in te kunnen stappen is onverstandig. Ten opzichte van de financieringskosten en de huren is het kopen van een huis nu heel goedkoop. De betaalbaarheid is ook de beste sinds tientallen jaren en door alle regelgeving zijn de risico's ook veel kleiner.
The End Times are wild
pi_148938051
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 14:09 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik wel, maar als iemand her verschil niet ziet tussen een woning en een auto, dan wordt het wel lastig om nog ergens inhoudelijk in te gaan. In Belgie (waar de huizenprijzen hoger liggen overigens) zouden ze zeggen: ge speelt zeker met m'n voeten?

Probeer de rekensom nog maar eens waarbij de annuiteit gelijk is aan de huur, Bruto, laat staan netto. Want dat is de praktijk voor veel mensen op dit moment.

Ontkennen dat iemand die zijn huis heeft afbetaald gespaard heeft, is nogal ridicuul :)
Het is een vrij ruime definitie van sparen.
Maar goed al noem je het aflossen, sparen, vermogensopbouw het maakt niets uit van het principe dat het een deel van het huishoudinkomen weggezet is in iets waar je niet (snel) bij kan of kan gebruiken voor andere producten.
Het is dus logisch om het aflossingsdeel ook bij de hypotheeklasten mee te tellen en zodoende dat het ook een invloed heeft op de betaalbaarheid.
pi_148950736
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het is een vrij ruime definitie van sparen.
Maar goed al noem je het aflossen, sparen, vermogensopbouw het maakt niets uit van het principe dat het een deel van het huishoudinkomen weggezet is in iets waar je niet (snel) bij kan of kan gebruiken voor andere producten.
Het is dus logisch om het aflossingsdeel ook bij de hypotheeklasten mee te tellen en zodoende dat het ook een invloed heeft op de betaalbaarheid.

Ik kan daar binnen een week bij hoor, als je daar gelukkiger van wordt.

Ik weet oprecht niet wat de logica is dat je een vrij huis geen sparen noemt. Of hoor jij bij de goegemeente die vindt dat bij een aflossingsvrij hypotheek de woonlast lager is dan bij een hypotheek met aflossing. Want dat is wat je namelijk in feite zegt als je je in allerlei bochten wringt om te zeggen dat aflossing een kost is.

Dat is zooooooooo jaren '90 dat soort drogredeneren van je ;)
pi_148952600
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:09 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik kan daar binnen een week bij hoor, als je daar gelukkiger van wordt.

En dan :?
quote:
Ik weet oprecht niet wat de logica is dat je een vrij huis geen sparen noemt. Of hoor jij bij de goegemeente die vindt dat bij een aflossingsvrij hypotheek de woonlast lager is dan bij een hypotheek met aflossing. Want dat is wat je namelijk in feite zegt als je je in allerlei bochten wringt om te zeggen dat aflossing een kost is.

Dat is zooooooooo jaren '90 dat soort drogredeneren van je ;)
Ik vind sparen een verkeerde term, ik ben het met je eens dat het vermogensopbouw is.

Overigens zijn de totale lasten bij een aflossingsvrije hypotheek (veel) hoger maar de maand/jaar lasten veel lager. En dat is voor de financiele huishouding van een huishouden van veel groter belang dan die aflossing over 30 jaar. Niet raar dat het nibud daar naar kijkt ipv de totale kosten over de looptijd. Of het verstandig is is punt 2 maar het is begrijpelijk.

Ander punt is dat bij de berekening uitgegaan wordt van het huidige inkomen en de huidige lasten. Bij een annuitaire hypotheek bestaat het eerste jaar voor een groot deel uit rente. Plus dat de LTV 106% of hoger is bij veel mensen dus die sparen de eerste jaren niets, dat gaat naar de aflossing van KK die ze hebben mee gefinancierd. (Tenzij de waarde van de woning veel gestegen is.)
pi_148953111
Nee hoor, is geheel niet begrijpelijk.

En verder blijf je draaien om aandacht af te leiden. De rest van mijn posts ook eens gelezen, laat staan die van LXIV?
pi_148956056
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 19:22 schreef crashbangboom het volgende:
Nee hoor, is geheel niet begrijpelijk.

En verder blijf je draaien om aandacht af te leiden. De rest van mijn posts ook eens gelezen, laat staan die van LXIV?
Dat is wel begrijpelijk als het geen vaste lasten zijn dan kan er ook zo (binnen een maand) op bezuinigd worden. Betaal jij het aflossingsdeel van je hypotheek maar eens een maand niet.

Voor de rest ben ik niet aan het draaien maar vrij consequent. Aflossing van een hypotheek is onderdeel van de vaste lasten en moet zodanig meegerekend worden bij de bepaling van de max hypotheek.

Weet ook niet wat ik met lxiv's post moet :?
Ben het met hem eens en grotendeels met jou ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 22-01-2015 20:46:41 ]
  vrijdag 23 januari 2015 @ 09:28:58 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_148970433
quote:
'Armoede door enorme huurstijgingen' AMSTERDAM - Er is sprake van enorme huurstijgingen, vooral wanneer een huurwoning vrijkomt. In 2014 steeg de huur voor de nieuwe bewoner gemiddeld met 22,6 procent. Steeds meer huurders zitten financieel in de knel. Het aantal huisuitzettingen steeg in 2013 met 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Leden van de Woonbond hebben al vaker gedemonstreerd en actie gevoerd tegen de soms exorbitante huurverhogingen waarmee huurders worden geconfronteerd. Foto: ANP
Dit stelt de Woonbond die vrijdag de campagne Blokkeer de huurverhoging start. De huurstijgingen liggen ver boven de inflatie. Juist de corporaties die voor een bestand aan betaalbare woningen zouden moeten zorgen, verhogen de huren sterker dan particuliere verhuurders. In de gereguleerde sector, waar woningen in aanmerking komen voor huurtoeslag, verhoogden de corporaties de huren vorig jaar gemiddeld met 4,7 procent, terwijl het in de particuliere sector bleef bij een stijging van 3,8 procent.

De gemiddelde huurstijging in twee jaar tijd is volgens het onderzoek van de Woonbond 9,2 procent geweest. Er dreigt een derde jaar dat huren ver boven de inflatie stijgen. Daarom komen zaterdag in Utrecht tientallen huurdersorganisaties bijeen om acties te plannen tegen de huurstijgingen. De Woonbond wil dat de politiek een einde maakt aan het beleid dat torenhoge huurstijgingen mogelijk maakt.
The End Times are wild
pi_148972991
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 09:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet onverwacht. Maar wat stonden we met zijn allen te klappen toen de "scheefhuurders" aangepakt werden :') .
  vrijdag 23 januari 2015 @ 12:11:30 #250
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_148974320
Ik zit nu particuliere huur maar mijn huurbaas heeft sinds ik er zit (4 jaar) nog nooit de huur verhoogd dus wat betreft klaag ik niet.

Maar ik zit er wel aan te denken om dit jaar maar eens te gaan kopen. Het is en blijft koffiedik kijken maar het verhaal van LXIV hierboven en specifiek dit stukje:
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 08:54 schreef LXIV het volgende:
Alleen mensen die vanwege omstandigheden geen lening kunnen krijgen zullen nog huren. Maar onder deze omstandigheden speculeren op een forse daling van de huizenprijzen om nog lager in te kunnen stappen is onverstandig. Ten opzichte van de financieringskosten en de huren is het kopen van een huis nu heel goedkoop. De betaalbaarheid is ook de beste sinds tientallen jaren en door alle regelgeving zijn de risico's ook veel kleiner.
is de tijd nu rijp om te gaan kopen denk ik.

Is wachten tot later dit jaar nog verstandig op één of andere manier denken jullie? Of is ieder moment een goed moment?
pi_148975198
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Niet onverwacht. Maar wat stonden we met zijn allen te klappen toen de "scheefhuurders" aangepakt werden :') .
Dit komt niet eens door de scheefhuurders zoals ik het interpreteer maar juist door het feit dat je bij een verhuizing binnen de sociale huursector geconfronteerd wordt met bizarre huurstijgingen. Maar velen die in die sector wonen hebben dan wel recht op meer huurtoeslag.

Heijmans heeft wat prefabs gemaakt om in de particuliere verhuur sector snel op de lokale behoefte in te kunnen spelen.

http://www.dezeen.com/201(...)-move-between-sites/
pi_148975815
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit komt niet eens door de scheefhuurders zoals ik het interpreteer maar juist door het feit dat je bij een verhuizing binnen de sociale huursector geconfronteerd wordt met bizarre huurstijgingen. Maar velen die in die sector wonen hebben dan wel recht op meer huurtoeslag.

Heijmans heeft wat prefabs gemaakt om in de particuliere verhuur sector snel op de lokale behoefte in te kunnen spelen.

http://www.dezeen.com/201(...)-move-between-sites/
Die verhogingen zijn met name nodig om de verhuurdersheffing te betalen. Die werd ingevoerd onder het mom van hij wordt betaald door de scheefhuurders want die hebben een hogere huurstijging.
pi_148978468
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die verhogingen zijn met name nodig om de verhuurdersheffing te betalen. Die werd ingevoerd onder het mom van hij wordt betaald door de scheefhuurders want die hebben een hogere huurstijging.
De verhogingen waren al tijden aan de gang als er een nieuwe bewoner in kwam.
pi_148978671
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 14:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De verhogingen waren al tijden aan de gang als er een nieuwe bewoner in kwam.
Klopt maar niet in dezelfde mate.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 15:25:24 #255
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_148980129
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:11 schreef RedFever007 het volgende:
Ik zit nu particuliere huur maar mijn huurbaas heeft sinds ik er zit (4 jaar) nog nooit de huur verhoogd dus wat betreft klaag ik niet.

Maar ik zit er wel aan te denken om dit jaar maar eens te gaan kopen. Het is en blijft koffiedik kijken maar het verhaal van LXIV hierboven en specifiek dit stukje:

[..]

is de tijd nu rijp om te gaan kopen denk ik.

Is wachten tot later dit jaar nog verstandig op één of andere manier denken jullie? Of is ieder moment een goed moment?
Het is altijd koffiedik kijken, zoals ze zelf al aangaf. Veel belangrijker dan te gokken of de prijzen nog een ietsje dalen of dat de rente nog wat lager wordt, is het om als je gaat kopen iets uit te zoeken wat helemaal naar je zin is en wat je veilig kunt financieren. Dan maakt het ook niet zoveel uit als de huizenmarkt als geheel nog een paar procentjes verder zou dalen. Je hebt dan wat je graag wil hebben en wat je goed kunt betalen.
Bovendien is ieder huis uniek, in tegenstelling tot aandelen. Je kunt dus toch nooit zeggen of het beter of slechter was geweest, er zijn geen beurskoersen van één specifiek huis.

Je weet dus nooit zeker wat het aller-allerbeste moment is geweest. Je kunt wel stellen dat de huizenprijzen nog steeds fors lager zijn dan 5 jaar geleden (en dat er veel keuze en onderhandelingsmogelijkheid is) en dat de financieringskosten historisch laag zijn. Dat is een goede uitgangspositie om te beginnen. Of het allemaal nóg goedkoper kan weet ik niet, maar is zoals ik al aangaf ook niet relevant. Relevant is of je iets vindt naar je smaak en of je dat veilig kunt betalen.
The End Times are wild
pi_148987300
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:11 schreef RedFever007 het volgende:
Naast de maandelijkse kosten van huur vs. hypotheeklasten, heb je bij eigen woningbezit het onderhoud, het EWF en de OZB.

Verder moe je natuurljk ook het woongenot vergelijken: hoe verhouden zich de koop- vs huurwoning de tuinen en de buurten.
pi_148987439
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 19:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Naast de maandelijkse kosten van huur vs. hypotheeklasten, heb je bij eigen woningbezit het onderhoud, het EWF en de OZB.

Verder moe je natuurljk ook het woongenot vergelijken: hoe verhouden zich de koop- vs huurwoning de tuinen en de buurten.
Gelukkig zit dit alles niet in de huren, en ook niet een opslag voor allerlei andere kosten, plus een dikke winstopslag.

Ja, die tuinen en buurten. Valt me nog mee dat blomke de schotels niet aanhaalt ;)
  maandag 26 januari 2015 @ 17:34:30 #258
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149078901
Hey, dit topic leeft nog! Was verdwenen uit m'n lijst...

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:04 schreef crashbangboom het volgende:
Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
censuur :O
pi_149079555
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
geen bijster goed voorbeeld die die zogenaamde geschiedvervalsing aantoont
pi_149079628
quote:

[..]

In 1983 _O-

Was je toen wel geboren?

Nog steeds aan het vliege(n)vangen, probeer deze eens dan: wat is het defaultpercentage van Nederlandse hypotheken? En lees je eens in wat er bij de Tilburgse aan de hand was. :) Of lees om te beginnen je eigen linkje eens :D
pi_149079730
En wat is dat toch dat mensen wanhopig uit het hele betoog er één puntje uithalen om dat proberen te ontkrachten, en de rest gewoon negeren? Tenzij je het natuurlijk er hartgrondig mee eens bent ;)
pi_149081689
quote:

[..]

Dus de huidige banken hebben ook net zoals de Tilburgse hypotheekbank een groot gedeelte van hun portefeuille door stromannen binnen 1 dag van prijs laten verdubbbelen?
pi_149082467
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:59 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

In 1983 _O-

Was je toen wel geboren?

Nog steeds aan het vliege(n)vangen, probeer deze eens dan: wat is het defaultpercentage van Nederlandse hypotheken? En lees je eens in wat er bij de Tilburgse aan de hand was. :) Of lees om te beginnen je eigen linkje eens :D
En de Westland-Utrecht en de Friesch-Groningse hypotheekbank niet te vergeten.
De NMB moest 2,5 miljard (veel in die tijd) afboeken en bleef maar nauwelijks op de been.
Het was echt een slachting toen.
pi_149126402
Volgens crashbangroom allemaal niet waar. Hypotheken zijn altijd geweldig geweest.
  woensdag 28 januari 2015 @ 08:24:06 #265
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149129499
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:19 schreef Pierson87 het volgende:
Volgens crashbangroom allemaal niet waar. Hypotheken zijn altijd geweldig geweest.
Tsja, wiens brood men eet...
  woensdag 28 januari 2015 @ 08:59:04 #266
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_149129975
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 21:30 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom blijft het hogere segment zoveel achter de rest, dit terwijl het tot 5 ton best okish gaat? Gaan we krijgen dat de huidige generatie een kleiner perceel ook prima vindt en liever niet zoveel financieel risico wil lopen? Is het uitblijven van economische groei en dus nauwelijks inflatie een dreiging
Ik denk dit maar ook omdat de lonen tegenwoordig vele malen lager liggen en mensen die bv in de 30 zijn hebben vaak geen of amper overwaarde opgebouwd dankzij de crisis of zitten zelfs met een restschuld dus kunnen dat ook niet gebruiken om naar een duurder huis door te stromen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 08:23 schreef homme7 het volgende:

[..]

ja dat is de grote onlkostenpost, samen met de AWBZ , en de uitgestelde pensioengelden, daar valt te scoren
Geld dat je niet binnenkrijgt is geen onkostenpost. Ik zeg toch ook niet: Als mijn salaris tienduizend euro per maand zou zijn dan heb ik nu elke maand een kostenpost van 8000 euro. Want dat zeg je eigenlijk.
Bovendien is de HRA een compensatie van het huurwaardeforfait (ook zo'n pareltje, inkomenstbelasting betalen op fictieve huurinkomensten in het geval je je huis zou verhuren :') (wat niet mag als je een hypotheek hebt) ! ) . Schaf dat dan ook tegelijk af om het eerlijk te houden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_149130624
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 08:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je omgevallen hypotheekbank was nu niet bepaald een lekker voorbeeld, dat besef je nu toch zelf ook wel?
pi_149132505
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 08:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik bak al tientallen jaren mijn eigen brood, moet je ook eens proberen zo'n broodmachine, veel lekkerder dan fabrieksbrood.
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:18:56 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_149132930
Maar een vraag aan de huizenmarktdoemdenkers: denken jullie dat er ooit een moment is dat kopen gunstiger is dan huren? Of is het per definitie waanzin een huis te kopen en zit je als huurder altijd het beste?

Ik kan me situaties voorstellen waarin je liever huurt, bijvoorbeeld als flexibiliteit voor jou erg belangrijk is, maar dat is voor de meeste mensen niet zo. Langer dan 5 jaar op hetzelfde adres maakt kopen al aantrekkelijk.

Verwachten jullie nog een enorme daling van de huizenprijzen? Bijvoorbeeld met 50%? En waarom dan? Dat zou betekenen dat een eenvoudige gezinswoning in mijn dorp 75.000 euro gaat kosten. Met de huidige rentestand voor 1500 euro netto rente PER JAAR te financieren. En totale maandlasten (waarbij je aflost en zonder HRA) van 310 euro? Is dat dan niet heel erg laag ten opzichte van een huur van 8000 euro?

Ik geloof niet dat er mensen zijn die voor 700 euro per maand zullen gaan huren als ze voor 300 euro kunnen gaan kopen. Behalve mensen die zó weinig geld hebben dat ze zoveel huursubsidie krijgen dat ze op 250 euro komen. Maar die mensen speelden sowieso al geen rol op de huizenmarkt.

Dus wat is de 'case' voor verdere dalingen op de huizenmarkt nog? Over de rente wil ik het niet eens hebben, die is al op een all-time low.
The End Times are wild
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:32:11 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_149133290
Kijk, pre-2008 had ik de volgende argumenten voor een daling op de huizenmarkt:

- De huizenprijzen stijgen al jaren boven het inflatieniveau en de loonsontwikkeling. Dit kan niet altijd doorgaan, dit wordt alleen maar opgerekt door steeds ruimere financieringsmogelijkheden. Maar ook daar komt ooit een grens aan.
- Mensen verdienen nu meer aan de waardestijging van hun huis dan met werken. Maar tegenover die waardestijging van hun huis staat geen werkelijke economische ontwikkelng
- Het is 'onnatuurlijk' dat iemand die 2x modaal verdient hooguit nog een huis kan kopen dat zich qua kwaliteit aan de onderkant van de markt bevindt. Ooit zullen ze dit zelfs niet meer kunnen betalen, dan stokt de doorstroom.
- De prijs/kwaliteitsverhouding voor het kopen van een huis is volledig zoek
- De financiersmogelijkheden zijn zo opgezet dat ze uitgaan van eeuwige economische groei en er wordt zelfs over 'negative amortisation' gesproken. Dat is dus niet aflossen, maar de virtuele toekomstige waardestijging van je huis gebruiken om de rente te betalen op de groeiende lening. Dat zijn rare constructies om het laatste druppeltje geld uit de markt te halen.

Ondertussen is de markt wel heel anders geworden. Pak een gemiddeld werkend gezin (anderhalf FTE) dat heeft een modaal inkomen van E85.000 euro (http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/). Daarmee kan je gemakkelijk 400.000 euro lenen en dan heb je met betaalbare en verantwoorde maandlasten tegenwoordig een mooi huis en geen afgetrapt rijtjeskrot meer. Voor de mensen die wat meer verdienen (HBO'ers met wat werkervaring) zijn al weer mooie vrijstaande huizen te koop. Iedereen kan dus weer kopen in verhouding tot zijn sociaal-economische status.
The End Times are wild
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:32:37 #271
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149133302
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:18 schreef LXIV het volgende:
Maar een vraag aan de huizenmarktdoemdenkers: denken jullie dat er ooit een moment is dat kopen gunstiger is dan huren? Of is het per definitie waanzin een huis te kopen en zit je als huurder altijd het beste?

Ik kan me situaties voorstellen waarin je liever huurt, bijvoorbeeld als flexibiliteit voor jou erg belangrijk is, maar dat is voor de meeste mensen niet zo. Langer dan 5 jaar op hetzelfde adres maakt kopen al aantrekkelijk.

Verwachten jullie nog een enorme daling van de huizenprijzen? Bijvoorbeeld met 50%? En waarom dan? Dat zou betekenen dat een eenvoudige gezinswoning in mijn dorp 75.000 euro gaat kosten. Met de huidige rentestand voor 1500 euro netto rente PER JAAR te financieren. En totale maandlasten (waarbij je aflost en zonder HRA) van 310 euro? Is dat dan niet heel erg laag ten opzichte van een huur van 8000 euro?

Ik geloof niet dat er mensen zijn die voor 700 euro per maand zullen gaan huren als ze voor 300 euro kunnen gaan kopen. Behalve mensen die zó weinig geld hebben dat ze zoveel huursubsidie krijgen dat ze op 250 euro komen. Maar die mensen speelden sowieso al geen rol op de huizenmarkt.

Dus wat is de 'case' voor verdere dalingen op de huizenmarkt nog? Over de rente wil ik het niet eens hebben, die is al op een all-time low.
voor mij is huren prima
heb een goede VS ruime tussenwoning met uitzicht op park en tuin op zuiden voor 760 en verhuur een zolder aan een vriend ex restschuld gescheiden.
en met twee jaar dag ik naar azie verhuizen, heb ook een apaprtment in bulgarije gekocht aan zee, of ik dit huis blij aanhouden dan >> Ik denk het niet

wonen is hier afgriselijk duur
  † In Memoriam † woensdag 28 januari 2015 @ 11:57:13 #272
230491 Zith
pls tip
pi_149134044
Mazzelen met een ING Euribor-hypotheek
quote:
Tienduizenden klanten van ING kunnen met een glimlach hun bankbriefjes openen. De rente op hun variabele hypotheek zakt deze maand tot 0,9% per jaar.

ING heeft tot 2009 tienduizenden variabele hypotheken verkocht aan haar klanten. De hypotheken zijn glashelder: het tarief van de 1 maands Euribor-plus 0,8% opslag, of de voor ING wat meer riskante klanten 1% opslag. ING bepaalt iedere maand het rentetarief volgens deze heldere afspraak.

Nu hebben de klanten ongelooflijk mazzel met de kredietcrisis. De Euribor, de Europese interbancaire rente, is door de crisis gedaald naar een historisch dieptepunt. Nog nooit is de rente zo laag geweest. Zo staat het 1 maands-tarief sinds begin deze maand onder de 0,10%. Vandaag op 0,093% om precies te zijn, wat het totale rentetarief voor de gelukkigen voor volgende maand op precies 0,9% zet.

Hypotheek 150.000 euro
Voor een gemiddelde hypotheek van 150.000 euro moet slechts 1.350 euro rente per jaar worden betaald, 112,50 euro per maand (vóór de belastingteruggave). Tijdens de kredietcrisis in 2008 lag de 1 maands Euribor zelfs even op 5,2%, de totale rentelasten lagen toen voor deze hypotheek op 9.000 euro per jaar. Een besparing van 7.650 euro in een paar jaar tijd, door een crisis.

ING maakt verlies op deze hypotheken, de fundingskosten liggen namelijk hoger en wil graag de opslag verhogen. Dat lukt echter niet zonder de contracten te wijzigen en weinig mazzelaars zullen daar mee in stemmen.

Sinds 2009 heeft ING de opslag voor tienduizenden nieuwe klanten wel verhoogd naar 2,4%. Ook deze hypotheekgevers hebben geluk. Hun gemiddelde rentebedrag is nu slechts 3750 euro (2,5%). Hoeveel klanten geluk hebben met een oud contract van voor 2009 wil de woordvoerder van ING niet zeggen, "maar het zijn er veel meer dan 20.000." De mazzelaars. Nieuwe klanten kunnen nu overigens nog maar een kwart van hun hypotheek volledig variabel financieren.

De Euribor heeft nog nooit zo laag gestaan als vandaag
De gestage daling volgt op de renteverlaging door de Europese Centrale Bank (ECB) naar 0,15%. Daarnaast bracht de ECB het tarief waartegen banken geld bij de centrale bank kunnen parkeren onlangs zelfs op een negatieve -0,10% rente. Daardoor wordt het voor banken onaantrekkelijk om hun overtollige tegoeden bij de ECB onder te brengen en zullen ze wellicht sneller overwegen om het aan andere partijen uit te lenen.

De Euribor is de afgelopen maanden ook flink aan het dalen door het besluit van de ECB om op grote schaal liquiditeiten, geld voor banken (LTRO's) uit geven.

Wat is het risico op een rentestijging?

RTLZ-beurscommentator Hans de Geus stelt dat "het risico op een renteverhoging op afzienbare tijd nihil is en bovendien als de rente over 15 jaar weer eens omhoog gaat, dan heb je 15 jaar weinig rente betaald."

Zie ook deze beursupdate: Hans de Geus: zet uw hypotheekrente variabel vast: het scheelt 1,5%
pi_149134469
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

voor mij is huren prima
heb een goede VS ruime tussenwoning met uitzicht op park en tuin op zuiden voor 760 en verhuur een zolder aan een vriend ex restschuld gescheiden.
en met twee jaar dag ik naar azie verhuizen, heb ook een apaprtment in bulgarije gekocht aan zee, of ik dit huis blij aanhouden dan >> Ik denk het niet

wonen is hier afgriselijk duur
Dat appartement was toch een veredelde kamer van goed 20 m2?
pi_149134494
quote:
Volgens mij hebben mijn ouders zo'n hypotheek voor het restant van hun hypotheekschuld. Die lachen zich dood om de maandlasten :P
pi_149134747
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben mijn ouders zo'n hypotheek voor het restant van hun hypotheekschuld. Die lachen zich dood om de maandlasten :P
Dat is niet best, tenzij je snel wil erven.
  woensdag 28 januari 2015 @ 13:01:00 #276
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149135728
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat appartement was toch een veredelde kamer van goed 20 m2?
30M2 met keuken en ruime douche aan zee
  woensdag 28 januari 2015 @ 13:33:52 #277
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_149136614
@MM: als je binnen 2 jaar weg wil uit Nederland is huren natuurlijk de beste optie, niemand zal dat bestrijden.
The End Times are wild
  woensdag 28 januari 2015 @ 13:50:10 #278
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149137054
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:33 schreef LXIV het volgende:
@MM: als je binnen 2 jaar weg wil uit Nederland is huren natuurlijk de beste optie, niemand zal dat bestrijden.
lijkt me ook, op borocay weet ik een ruim huis voor 125 euro per maand
pi_149137295
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

lijkt me ook, op borocay weet ik een ruim huis voor 125 euro per maand
Mooie bluf, op borocay zijn de huizenprijzen zowat hoger dan in NL :D

Denk dat je het verwart met de prijs van je minderjarige escortdame.
  woensdag 28 januari 2015 @ 14:04:43 #280
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149137435
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:59 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Mooie bluf, op borocay zijn de huizenprijzen zowat hoger dan in NL :D

Denk dat je het verwart met de prijs van je minderjarige escortdame.
ok bohol dan
pi_149152914
-

[ Bericht 99% gewijzigd door arjan1112 op 28-01-2015 21:48:19 ]
pi_149289018
quote:
De hypotheekrente zal de komende jaren flink oplopen, willen banken nog geld kunnen verdienen aan de financiering van onroerend goed.
Dat zei Bert Bruggink, financieel en risicobestuurder van Rabobank, maandag in Het Financieele Dagblad. De hypotheekmarkt in ons land gaat volgens Bruggink de komende jaren volledig op de schop.

Vanwege de hogere kapitaaleisen zullen banken hun balans ontlasten door delen van hun enorme hypotheekportefeuilles te verkopen aan institutionele beleggers. Dat zal uiteindelijk leiden tot een hogere hypotheekrente, zo denkt de bestuurder.

In de nabije toekomst voorziet Bruggink een model naar Amerikaans voorbeeld. Daarbij treedt de bank bij de verstrekking van nieuwe hypotheken alleen nog op als tussenpersoon tussen de hypotheekgever en de geldschieter. Dat heeft wel gevolgen voor de prijzen.

Rentemarges

De rentemarges op bankproducten zijn nu nog laag. Als in de toekomst ook de geldschieter er aan moet verdienen, moeten die marges omhoog.

"In de VS liggen ze meer dan dubbel zo hoog. Dat is ook logisch want daar moet – naast de bank — ook de geldschieter er zijn boterham mee smeren", aldus Bruggink.

Bruggink wijst erop dat opeenvolgende verhogingen van de buffereisen banken ertoe dwingen om meer kapitaal aan te houden.

Door nieuwe Europese eisen wordt de hypotheekportefeuille voor banken steeds minder aantrekkelijk. Om die reden wil ook Rabobank in de toekomst een deel van zijn hypotheekportefeuille van 200 miljard euro kwijt.
  maandag 2 februari 2015 @ 09:27:58 #283
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149289330
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 09:06 schreef Basp1 het volgende:
De rentemarges op bankproducten zijn nu nog laag. Als in de toekomst ook de geldschieter er aan moet verdienen, moeten die marges omhoog.
Raar verhaal. Er zijn nu al tussenpersonen die klant een hypotheek laten afsluiten bij de bank. Als de bank zelf dan ook tussenpersoon wordt, heb je er twee. En er geldt een provisieverbod voor tussenpersonen, dus de bank zal een vast bedrag moeten krijgen.
pi_149291647
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 09:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Raar verhaal. Er zijn nu al tussenpersonen die klant een hypotheek laten afsluiten bij de bank. Als de bank zelf dan ook tussenpersoon wordt, heb je er twee. En er geldt een provisieverbod voor tussenpersonen, dus de bank zal een vast bedrag moeten krijgen.
De logica van Bruggink ontgaat me ook (maar dat heb ik wel vaker met Bruggink).

Ik zie geen verschil met nu, anders dan dat de lening dan in de boeken van een ander komt te staan. Wat vroeger ook al het geval was, toen die leningen middels securitisatie van de balans af werden gepoetst (een markt die een tijdlang op slot was).

Wat ik wel begrijp is dat de rol van banken steeds meer die van dozenschuiver wordt, maar dat werkt juist margeverkrappend, en niet expanderend.
  maandag 2 februari 2015 @ 11:36:34 #285
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149291919
@hierboven: laten we er geen gewoonte van maken dat wij het eens zijn :{w
pi_149292519
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:36 schreef RemcoDelft het volgende:
@hierboven: laten we er geen gewoonte van maken dat wij het eens zijn :{w
sorry :{
pi_149294166
Sowieso de rentemarge laag? Een 10 jaars obligatie wordt nu weggezet tegen 0.4%, en banken vragen voor een hypotheek met 10 jaar looptijd rond de 2.8%, jaarlijks dus 2.4% rentemarge, of zie ik dit fout?
pi_149294411
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 12:49 schreef Basp1 het volgende:
Sowieso de rentemarge laag? Een 10 jaars obligatie wordt nu weggezet tegen 0.4%, en banken vragen voor een hypotheek met 10 jaar looptijd rond de 2.8%, jaarlijks dus 2.4% rentemarge, of zie ik dit fout?
Dat zie je inderdaad fout, want geen bank leent tegen 0.4% (anders zijn ze wel heel dom dat ze je meer op je kortlopende direct opeisbaare spaarrekening geven - je vergelijkt het ten onrechte met het rendement op staatsleningen), en daarnaast mag/kan een bank het niet met alleen maar geleend geld financieren, en moet je dus ook deels rekenen met een vergoeding voor eigen vermogen - Rabo betaalt op dit moment circa 6% daarop - zie o.a. Rabocertificaten.

Daarnaast is de bruto marge geen winst, behalve kosten moet je ook marge incalculeren voor oninbaar etc, dus er is een verschil tussen bruto rentemarge, en nettorentemarge.
pi_149299730
Konijnen zijn goede voorspellers voor de huizenmarkt, minder m2, maar betere locatie.

http://www.nu.nl/wetensch(...)est-kleiner-hol.html

quote:
Konijnen die in de stad leven, vestigen zich graag in kleine holen met relatief weinig soortgenoten.
De dieren kiezen vermoedelijk voor deze meer solitaire manier van leven, omdat er in de stad relatief veel goede plekken zijn te vinden om schuilplaatsen te bouwen.

Ook kunnen de konijnen zich in steden gemakkelijker weren tegen de kou en hebben ze minder last van roofdieren.
pi_149355313
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:32 schreef LXIV het volgende:
Kijk, pre-2008 had ik de volgende argumenten voor een daling op de huizenmarkt:

- De huizenprijzen stijgen al jaren boven het inflatieniveau en de loonsontwikkeling. Dit kan niet altijd doorgaan, dit wordt alleen maar opgerekt door steeds ruimere financieringsmogelijkheden. Maar ook daar komt ooit een grens aan.
- Mensen verdienen nu meer aan de waardestijging van hun huis dan met werken. Maar tegenover die waardestijging van hun huis staat geen werkelijke economische ontwikkelng
- Het is 'onnatuurlijk' dat iemand die 2x modaal verdient hooguit nog een huis kan kopen dat zich qua kwaliteit aan de onderkant van de markt bevindt. Ooit zullen ze dit zelfs niet meer kunnen betalen, dan stokt de doorstroom.
- De prijs/kwaliteitsverhouding voor het kopen van een huis is volledig zoek
- De financiersmogelijkheden zijn zo opgezet dat ze uitgaan van eeuwige economische groei en er wordt zelfs over 'negative amortisation' gesproken. Dat is dus niet aflossen, maar de virtuele toekomstige waardestijging van je huis gebruiken om de rente te betalen op de groeiende lening. Dat zijn rare constructies om het laatste druppeltje geld uit de markt te halen.

Ondertussen is de markt wel heel anders geworden. Pak een gemiddeld werkend gezin (anderhalf FTE) dat heeft een modaal inkomen van E85.000 euro (http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/). Daarmee kan je gemakkelijk 400.000 euro lenen en dan heb je met betaalbare en verantwoorde maandlasten tegenwoordig een mooi huis en geen afgetrapt rijtjeskrot meer. Voor de mensen die wat meer verdienen (HBO'ers met wat werkervaring) zijn al weer mooie vrijstaande huizen te koop. Iedereen kan dus weer kopen in verhouding tot zijn sociaal-economische status.
HUH :?

Een modaal inkomen is iets van 30k hoe kan 1,5x modaal 85k zijn. Uit je bron blijkt dat trouwens ook niet.

Verder met je eens vanaf nu zal de daling miniem zijn en is een zijwaartse beweging gaande.
Overigens blijft de betaalbaarheid voor de toekomst lastig. Als de rente stijgt dan dalen de max prijzen stevig.
pi_149360745
Neen, bij een stijgende rente zullen de huizenprijzen blijven dalen.
Zeker in combinatie met de strenge leennormen.
pi_149366282
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 16:33 schreef Pierson87 het volgende:
Neen, bij een stijgende rente zullen de huizenprijzen blijven dalen.
Zeker in combinatie met de strenge leennormen.
Dat zegt Icecreamfarmer_NL ook.
pi_149366935
Stijgende rente? :D
Welke steen leven jullie onder -bij gebrek aan een huis?
pi_149368506
Onder die van de Rabobank :D
pi_149368530
Het zou al 'n berg schelen als mensen zouden accepteren dat huizenprijzen dalen :D
pi_149369054
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:24 schreef Pierson87 het volgende:
Het zou al 'n berg schelen als mensen zouden accepteren dat huizenprijzen dalen :D
Die zijn jarenlang gedaald inderdaad. Maar nu stijgen ze eerder.
pi_149369683
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die zijn jarenlang gedaald inderdaad. Maar nu stijgen ze eerder.
Kun je dat ook onderbouwen? Per categorie en per regio graag.
pi_149370433
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 20:53 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Kun je dat ook onderbouwen? Per categorie en per regio graag.
Was laatst nog op nu.nl en de telegraaf. Stijgt in de grootste delen van het land weer al bijna een jaar.

http://www.nu.nl/geldzake(...)jgen-39-procent.html
pi_149370511
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:15 schreef k3vil het volgende:

[..]

Was laatst nog op nu.nl en de telegraaf. Stijgt in de grootste delen van het land weer al bijna een jaar.
Ik wacht nog even op 99.999, die weet het meestal beter ;)
pi_149370691
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 21:17 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik wacht nog even op 99.999, die weet het meestal beter ;)
Hoe gaat het met je obsessie en behandeling momenteel :)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')