abonnement Unibet Coolblue
pi_148975198
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Niet onverwacht. Maar wat stonden we met zijn allen te klappen toen de "scheefhuurders" aangepakt werden :') .
Dit komt niet eens door de scheefhuurders zoals ik het interpreteer maar juist door het feit dat je bij een verhuizing binnen de sociale huursector geconfronteerd wordt met bizarre huurstijgingen. Maar velen die in die sector wonen hebben dan wel recht op meer huurtoeslag.

Heijmans heeft wat prefabs gemaakt om in de particuliere verhuur sector snel op de lokale behoefte in te kunnen spelen.

http://www.dezeen.com/201(...)-move-between-sites/
pi_148975815
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit komt niet eens door de scheefhuurders zoals ik het interpreteer maar juist door het feit dat je bij een verhuizing binnen de sociale huursector geconfronteerd wordt met bizarre huurstijgingen. Maar velen die in die sector wonen hebben dan wel recht op meer huurtoeslag.

Heijmans heeft wat prefabs gemaakt om in de particuliere verhuur sector snel op de lokale behoefte in te kunnen spelen.

http://www.dezeen.com/201(...)-move-between-sites/
Die verhogingen zijn met name nodig om de verhuurdersheffing te betalen. Die werd ingevoerd onder het mom van hij wordt betaald door de scheefhuurders want die hebben een hogere huurstijging.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_148978468
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die verhogingen zijn met name nodig om de verhuurdersheffing te betalen. Die werd ingevoerd onder het mom van hij wordt betaald door de scheefhuurders want die hebben een hogere huurstijging.
De verhogingen waren al tijden aan de gang als er een nieuwe bewoner in kwam.
pi_148978671
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 14:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De verhogingen waren al tijden aan de gang als er een nieuwe bewoner in kwam.
Klopt maar niet in dezelfde mate.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 23 januari 2015 @ 15:25:24 #255
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_148980129
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:11 schreef RedFever007 het volgende:
Ik zit nu particuliere huur maar mijn huurbaas heeft sinds ik er zit (4 jaar) nog nooit de huur verhoogd dus wat betreft klaag ik niet.

Maar ik zit er wel aan te denken om dit jaar maar eens te gaan kopen. Het is en blijft koffiedik kijken maar het verhaal van LXIV hierboven en specifiek dit stukje:

[..]

is de tijd nu rijp om te gaan kopen denk ik.

Is wachten tot later dit jaar nog verstandig op één of andere manier denken jullie? Of is ieder moment een goed moment?
Het is altijd koffiedik kijken, zoals ze zelf al aangaf. Veel belangrijker dan te gokken of de prijzen nog een ietsje dalen of dat de rente nog wat lager wordt, is het om als je gaat kopen iets uit te zoeken wat helemaal naar je zin is en wat je veilig kunt financieren. Dan maakt het ook niet zoveel uit als de huizenmarkt als geheel nog een paar procentjes verder zou dalen. Je hebt dan wat je graag wil hebben en wat je goed kunt betalen.
Bovendien is ieder huis uniek, in tegenstelling tot aandelen. Je kunt dus toch nooit zeggen of het beter of slechter was geweest, er zijn geen beurskoersen van één specifiek huis.

Je weet dus nooit zeker wat het aller-allerbeste moment is geweest. Je kunt wel stellen dat de huizenprijzen nog steeds fors lager zijn dan 5 jaar geleden (en dat er veel keuze en onderhandelingsmogelijkheid is) en dat de financieringskosten historisch laag zijn. Dat is een goede uitgangspositie om te beginnen. Of het allemaal nóg goedkoper kan weet ik niet, maar is zoals ik al aangaf ook niet relevant. Relevant is of je iets vindt naar je smaak en of je dat veilig kunt betalen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_148987300
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 12:11 schreef RedFever007 het volgende:
Is wachten tot later dit jaar nog verstandig op één of andere manier denken jullie? Of is ieder moment een goed moment?
Naast de maandelijkse kosten van huur vs. hypotheeklasten, heb je bij eigen woningbezit het onderhoud, het EWF en de OZB.

Verder moe je natuurljk ook het woongenot vergelijken: hoe verhouden zich de koop- vs huurwoning de tuinen en de buurten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_148987439
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 19:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Naast de maandelijkse kosten van huur vs. hypotheeklasten, heb je bij eigen woningbezit het onderhoud, het EWF en de OZB.

Verder moe je natuurljk ook het woongenot vergelijken: hoe verhouden zich de koop- vs huurwoning de tuinen en de buurten.
Gelukkig zit dit alles niet in de huren, en ook niet een opslag voor allerlei andere kosten, plus een dikke winstopslag.

Ja, die tuinen en buurten. Valt me nog mee dat blomke de schotels niet aanhaalt ;)
so long and thanks for all the fish
  maandag 26 januari 2015 @ 17:34:30 #258
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149078901
Hey, dit topic leeft nog! Was verdwenen uit m'n lijst...

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:04 schreef crashbangboom het volgende:
Er is nog niet een bank geweest die door Nederlandse woninghypotheken in de problemen is gekomen. Nog niet bij benadering.
Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
censuur :O
pi_149079555
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Hey, dit topic leeft nog! Was verdwenen uit m'n lijst...

[..]

Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
geen bijster goed voorbeeld die die zogenaamde geschiedvervalsing aantoont
pi_149079628
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Hey, dit topic leeft nog! Was verdwenen uit m'n lijst...

[..]

Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
In 1983 _O-

Was je toen wel geboren?

Nog steeds aan het vliege(n)vangen, probeer deze eens dan: wat is het defaultpercentage van Nederlandse hypotheken? En lees je eens in wat er bij de Tilburgse aan de hand was. :) Of lees om te beginnen je eigen linkje eens :D
so long and thanks for all the fish
pi_149079730
En wat is dat toch dat mensen wanhopig uit het hele betoog er één puntje uithalen om dat proberen te ontkrachten, en de rest gewoon negeren? Tenzij je het natuurlijk er hartgrondig mee eens bent ;)
so long and thanks for all the fish
pi_149081689
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Hey, dit topic leeft nog! Was verdwenen uit m'n lijst...

[..]

Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
Dus de huidige banken hebben ook net zoals de Tilburgse hypotheekbank een groot gedeelte van hun portefeuille door stromannen binnen 1 dag van prijs laten verdubbbelen?
pi_149082467
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:59 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

In 1983 _O-

Was je toen wel geboren?

Nog steeds aan het vliege(n)vangen, probeer deze eens dan: wat is het defaultpercentage van Nederlandse hypotheken? En lees je eens in wat er bij de Tilburgse aan de hand was. :) Of lees om te beginnen je eigen linkje eens :D
En de Westland-Utrecht en de Friesch-Groningse hypotheekbank niet te vergeten.
De NMB moest 2,5 miljard (veel in die tijd) afboeken en bleef maar nauwelijks op de been.
Het was echt een slachting toen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_149126402
Volgens crashbangroom allemaal niet waar. Hypotheken zijn altijd geweldig geweest.
  woensdag 28 januari 2015 @ 08:24:06 #265
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149129499
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:19 schreef Pierson87 het volgende:
Volgens crashbangroom allemaal niet waar. Hypotheken zijn altijd geweldig geweest.
Tsja, wiens brood men eet...
censuur :O
  woensdag 28 januari 2015 @ 08:59:04 #266
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_149129975
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 21:30 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom blijft het hogere segment zoveel achter de rest, dit terwijl het tot 5 ton best okish gaat? Gaan we krijgen dat de huidige generatie een kleiner perceel ook prima vindt en liever niet zoveel financieel risico wil lopen? Is het uitblijven van economische groei en dus nauwelijks inflatie een dreiging
Ik denk dit maar ook omdat de lonen tegenwoordig vele malen lager liggen en mensen die bv in de 30 zijn hebben vaak geen of amper overwaarde opgebouwd dankzij de crisis of zitten zelfs met een restschuld dus kunnen dat ook niet gebruiken om naar een duurder huis door te stromen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 08:23 schreef homme7 het volgende:

[..]

ja dat is de grote onlkostenpost, samen met de AWBZ , en de uitgestelde pensioengelden, daar valt te scoren
Geld dat je niet binnenkrijgt is geen onkostenpost. Ik zeg toch ook niet: Als mijn salaris tienduizend euro per maand zou zijn dan heb ik nu elke maand een kostenpost van 8000 euro. Want dat zeg je eigenlijk.
Bovendien is de HRA een compensatie van het huurwaardeforfait (ook zo'n pareltje, inkomenstbelasting betalen op fictieve huurinkomensten in het geval je je huis zou verhuren :') (wat niet mag als je een hypotheek hebt) ! ) . Schaf dat dan ook tegelijk af om het eerlijk te houden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_149130624
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 08:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, wiens brood men eet...
Je omgevallen hypotheekbank was nu niet bepaald een lekker voorbeeld, dat besef je nu toch zelf ook wel?
pi_149132505
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 08:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, wiens brood men eet...
Ik bak al tientallen jaren mijn eigen brood, moet je ook eens proberen zo'n broodmachine, veel lekkerder dan fabrieksbrood.
so long and thanks for all the fish
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:18:56 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_149132930
Maar een vraag aan de huizenmarktdoemdenkers: denken jullie dat er ooit een moment is dat kopen gunstiger is dan huren? Of is het per definitie waanzin een huis te kopen en zit je als huurder altijd het beste?

Ik kan me situaties voorstellen waarin je liever huurt, bijvoorbeeld als flexibiliteit voor jou erg belangrijk is, maar dat is voor de meeste mensen niet zo. Langer dan 5 jaar op hetzelfde adres maakt kopen al aantrekkelijk.

Verwachten jullie nog een enorme daling van de huizenprijzen? Bijvoorbeeld met 50%? En waarom dan? Dat zou betekenen dat een eenvoudige gezinswoning in mijn dorp 75.000 euro gaat kosten. Met de huidige rentestand voor 1500 euro netto rente PER JAAR te financieren. En totale maandlasten (waarbij je aflost en zonder HRA) van 310 euro? Is dat dan niet heel erg laag ten opzichte van een huur van 8000 euro?

Ik geloof niet dat er mensen zijn die voor 700 euro per maand zullen gaan huren als ze voor 300 euro kunnen gaan kopen. Behalve mensen die zó weinig geld hebben dat ze zoveel huursubsidie krijgen dat ze op 250 euro komen. Maar die mensen speelden sowieso al geen rol op de huizenmarkt.

Dus wat is de 'case' voor verdere dalingen op de huizenmarkt nog? Over de rente wil ik het niet eens hebben, die is al op een all-time low.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:32:11 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_149133290
Kijk, pre-2008 had ik de volgende argumenten voor een daling op de huizenmarkt:

- De huizenprijzen stijgen al jaren boven het inflatieniveau en de loonsontwikkeling. Dit kan niet altijd doorgaan, dit wordt alleen maar opgerekt door steeds ruimere financieringsmogelijkheden. Maar ook daar komt ooit een grens aan.
- Mensen verdienen nu meer aan de waardestijging van hun huis dan met werken. Maar tegenover die waardestijging van hun huis staat geen werkelijke economische ontwikkelng
- Het is 'onnatuurlijk' dat iemand die 2x modaal verdient hooguit nog een huis kan kopen dat zich qua kwaliteit aan de onderkant van de markt bevindt. Ooit zullen ze dit zelfs niet meer kunnen betalen, dan stokt de doorstroom.
- De prijs/kwaliteitsverhouding voor het kopen van een huis is volledig zoek
- De financiersmogelijkheden zijn zo opgezet dat ze uitgaan van eeuwige economische groei en er wordt zelfs over 'negative amortisation' gesproken. Dat is dus niet aflossen, maar de virtuele toekomstige waardestijging van je huis gebruiken om de rente te betalen op de groeiende lening. Dat zijn rare constructies om het laatste druppeltje geld uit de markt te halen.


Ondertussen is de markt wel heel anders geworden. Pak een gemiddeld werkend gezin (anderhalf FTE) dat heeft een modaal inkomen van E85.000 euro (http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/). Daarmee kan je gemakkelijk 400.000 euro lenen en dan heb je met betaalbare en verantwoorde maandlasten tegenwoordig een mooi huis en geen afgetrapt rijtjeskrot meer. Voor de mensen die wat meer verdienen (HBO'ers met wat werkervaring) zijn al weer mooie vrijstaande huizen te koop. Iedereen kan dus weer kopen in verhouding tot zijn sociaal-economische status.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:32:37 #271
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_149133302
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:18 schreef LXIV het volgende:
Maar een vraag aan de huizenmarktdoemdenkers: denken jullie dat er ooit een moment is dat kopen gunstiger is dan huren? Of is het per definitie waanzin een huis te kopen en zit je als huurder altijd het beste?

Ik kan me situaties voorstellen waarin je liever huurt, bijvoorbeeld als flexibiliteit voor jou erg belangrijk is, maar dat is voor de meeste mensen niet zo. Langer dan 5 jaar op hetzelfde adres maakt kopen al aantrekkelijk.

Verwachten jullie nog een enorme daling van de huizenprijzen? Bijvoorbeeld met 50%? En waarom dan? Dat zou betekenen dat een eenvoudige gezinswoning in mijn dorp 75.000 euro gaat kosten. Met de huidige rentestand voor 1500 euro netto rente PER JAAR te financieren. En totale maandlasten (waarbij je aflost en zonder HRA) van 310 euro? Is dat dan niet heel erg laag ten opzichte van een huur van 8000 euro?

Ik geloof niet dat er mensen zijn die voor 700 euro per maand zullen gaan huren als ze voor 300 euro kunnen gaan kopen. Behalve mensen die zó weinig geld hebben dat ze zoveel huursubsidie krijgen dat ze op 250 euro komen. Maar die mensen speelden sowieso al geen rol op de huizenmarkt.

Dus wat is de 'case' voor verdere dalingen op de huizenmarkt nog? Over de rente wil ik het niet eens hebben, die is al op een all-time low.
voor mij is huren prima
heb een goede VS ruime tussenwoning met uitzicht op park en tuin op zuiden voor 760 en verhuur een zolder aan een vriend ex restschuld gescheiden.
en met twee jaar dag ik naar azie verhuizen, heb ook een apaprtment in bulgarije gekocht aan zee, of ik dit huis blij aanhouden dan >> Ik denk het niet

wonen is hier afgriselijk duur
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  † In Memoriam † woensdag 28 januari 2015 @ 11:57:13 #272
230491 Zith
pls tip
pi_149134044
Mazzelen met een ING Euribor-hypotheek
quote:
Tienduizenden klanten van ING kunnen met een glimlach hun bankbriefjes openen. De rente op hun variabele hypotheek zakt deze maand tot 0,9% per jaar.

ING heeft tot 2009 tienduizenden variabele hypotheken verkocht aan haar klanten. De hypotheken zijn glashelder: het tarief van de 1 maands Euribor-plus 0,8% opslag, of de voor ING wat meer riskante klanten 1% opslag. ING bepaalt iedere maand het rentetarief volgens deze heldere afspraak.

Nu hebben de klanten ongelooflijk mazzel met de kredietcrisis. De Euribor, de Europese interbancaire rente, is door de crisis gedaald naar een historisch dieptepunt. Nog nooit is de rente zo laag geweest. Zo staat het 1 maands-tarief sinds begin deze maand onder de 0,10%. Vandaag op 0,093% om precies te zijn, wat het totale rentetarief voor de gelukkigen voor volgende maand op precies 0,9% zet.

Hypotheek 150.000 euro
Voor een gemiddelde hypotheek van 150.000 euro moet slechts 1.350 euro rente per jaar worden betaald, 112,50 euro per maand (vóór de belastingteruggave). Tijdens de kredietcrisis in 2008 lag de 1 maands Euribor zelfs even op 5,2%, de totale rentelasten lagen toen voor deze hypotheek op 9.000 euro per jaar. Een besparing van 7.650 euro in een paar jaar tijd, door een crisis.

ING maakt verlies op deze hypotheken, de fundingskosten liggen namelijk hoger en wil graag de opslag verhogen. Dat lukt echter niet zonder de contracten te wijzigen en weinig mazzelaars zullen daar mee in stemmen.

Sinds 2009 heeft ING de opslag voor tienduizenden nieuwe klanten wel verhoogd naar 2,4%. Ook deze hypotheekgevers hebben geluk. Hun gemiddelde rentebedrag is nu slechts 3750 euro (2,5%). Hoeveel klanten geluk hebben met een oud contract van voor 2009 wil de woordvoerder van ING niet zeggen, "maar het zijn er veel meer dan 20.000." De mazzelaars. Nieuwe klanten kunnen nu overigens nog maar een kwart van hun hypotheek volledig variabel financieren.

De Euribor heeft nog nooit zo laag gestaan als vandaag
De gestage daling volgt op de renteverlaging door de Europese Centrale Bank (ECB) naar 0,15%. Daarnaast bracht de ECB het tarief waartegen banken geld bij de centrale bank kunnen parkeren onlangs zelfs op een negatieve -0,10% rente. Daardoor wordt het voor banken onaantrekkelijk om hun overtollige tegoeden bij de ECB onder te brengen en zullen ze wellicht sneller overwegen om het aan andere partijen uit te lenen.

De Euribor is de afgelopen maanden ook flink aan het dalen door het besluit van de ECB om op grote schaal liquiditeiten, geld voor banken (LTRO's) uit geven.

Wat is het risico op een rentestijging?

RTLZ-beurscommentator Hans de Geus stelt dat "het risico op een renteverhoging op afzienbare tijd nihil is en bovendien als de rente over 15 jaar weer eens omhoog gaat, dan heb je 15 jaar weinig rente betaald."

Zie ook deze beursupdate: Hans de Geus: zet uw hypotheekrente variabel vast: het scheelt 1,5%
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_149134469
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

voor mij is huren prima
heb een goede VS ruime tussenwoning met uitzicht op park en tuin op zuiden voor 760 en verhuur een zolder aan een vriend ex restschuld gescheiden.
en met twee jaar dag ik naar azie verhuizen, heb ook een apaprtment in bulgarije gekocht aan zee, of ik dit huis blij aanhouden dan >> Ik denk het niet

wonen is hier afgriselijk duur
Dat appartement was toch een veredelde kamer van goed 20 m2?
pi_149134494
quote:
Volgens mij hebben mijn ouders zo'n hypotheek voor het restant van hun hypotheekschuld. Die lachen zich dood om de maandlasten :P
pi_149134747
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben mijn ouders zo'n hypotheek voor het restant van hun hypotheekschuld. Die lachen zich dood om de maandlasten :P
Dat is niet best, tenzij je snel wil erven.
so long and thanks for all the fish
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')