Er is nog niet een bank geweest die door Nederlandse woninghypotheken in de problemen is gekomen. Nog niet bij benadering.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Enige punt is dat als die mensen in de problemen komen ze weer bij de overheid komen aankloppen.
Als je de banken de vrijheid wilt geven dan moeten ze ook voor de verliezen opdraaien.
Ik snap je punt maar banken banken goed laten zien in 2008 dat ze ook een hoop troep verkochten en ook kochten. En de helft van de NL groot banken is daar aan onderdoor gegaan.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:04 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Er is nog niet een bank geweest die door Nederlandse woninghypotheken in de problemen is gekomen. Nog niet bij benadering.
Is je dat opgevallen?
Grappig. Weet je wat de veiligste investering voor ze bleek? Die 8x inkomen hypotheken. Nagenoeg geen defaults. Jaag ze gerust in buitenlandse vage beleggingen. Beter houden we die centen gewoon onder de Nederlandse burgers, ook is dat jammer voor speculanten en investeerders die azen op zoveel mogelijk ellende.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar banken banken goed laten zien in 2008 dat ze ook een hoop troep verkochten en ook kochten. En de helft van de NL groot banken is daar aan onderdoor gegaan.
Ik denk dat de Nl.-overheid er naar streeft om buitenlandse banken de hypotheekmarkt op te krijgen, zodat het risico ook op die banken & overheden wordt afgewenteld. Veelal eisen die banken veel eigen geldinbreng bij huiskoop (imo goede zaak) , m.a.w. ze financieren << 100%.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 17:06 schreef Basp1 het volgende:
Ik vind het terecht dat er rekenregels ingesteld zijn en de HRA alleen nog maar geldt voor 2 simpele hypotheek constructies. Dit vanwege het feit dat banken bewezen hebben mensen het liefst met torenhoge schulden vage hypotheek constructies op te zadelen en de meerderheid van de mensen totaal niet weten waar ze precies hun handtekening onder zetten. Dat onze overheid dan weer doorschiet hierin is precies het tegenovergestelde wat de banken gedaan hebben. Blijkbaar zitten er in zowel banken als overheids organisaties voornamelijk mensen die een bedrijfsblind zijn en niet in staat zijn om met een helicopter view naar hun beleid te kijken of men niet doorschiet in hun regels.
Maar goed daarom stelde ik ook de vraag waarom banken niet hun netwerken aanspreken om ons parlement eens te vragen hoe men tot deze rekenrente gekomen is.
Daar heb je vast een goede bron voor. De buitenlandse banken die op de NL markt actief waren, financieerden namelijk juist veel meer dan de Nederlandse. Tot extreem veel meer. Die gingen alleen voor de hoge rente hoog risico gevallen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik denk dat de Nl.-overheid er naar streeft om buitenlandse banken de hypotheekmarkt op te krijgen, zodat het risico ook op die banken & overheden wordt afgewenteld. Veelal eisen die banken veel eigen geldinbreng bij huiskoop (imo goede zaak) , m.a.w. ze financieren << 100%.
En wat heeft dat met de professionaliteit van de banken te makenquote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Grappig. Weet je wat de veiligste investering voor ze bleek? Die 8x inkomen hypotheken. Nagenoeg geen defaults. Jaag ze gerust in buitenlandse vage beleggingen. Beter houden we die centen gewoon onder de Nederlandse burgers, ook is dat jammer voor speculanten en investeerders die azen op zoveel mogelijk ellende.
Nee, ze weten al ongeveer vijftig jaar dat er buitengewoon weinig default in de Nederlandse hypotheekportefeuiile zitten.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 23:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En wat heeft dat met de professionaliteit van de banken te maken
Ze hebben toevallig ook goed gegokt?
quote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Grappig. Weet je wat de veiligste investering voor ze bleek? Die 8x inkomen hypotheken. Nagenoeg geen defaults. Jaag ze gerust in buitenlandse vage beleggingen. Beter houden we die centen gewoon onder de Nederlandse burgers, ook is dat jammer voor speculanten en investeerders die azen op zoveel mogelijk ellende.
Het ging mij om die buitenlandse rommel die ze gekocht hadden. Daarmee twijfel ik nogal aan de risico inschattingskwaliteiten van banken.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 23:11 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nee, ze weten al ongeveer vijftig jaar dat er buitengewoon weinig default in de Nederlandse hypotheekportefeuiile zitten.
Als je daar zoveel zorgen om hebt, meer in woninghypotheken graag dus..
Doe je haatbaard eens af.
Kun je nagaan hoe prettig het is als je je lasten hebt gefixeerd voor de komende 20 jaarquote:Op woensdag 21 januari 2015 06:04 schreef Pierson87 het volgende:
goed nieuws voor huurders, er komt slechts een verhoging van 1,5% aan:
http://www.nu.nl/wonen/39(...)-huren-verhogen.html
Waarom probeer je zo wanhopig de aandacht af te leiden van de Nederlandse huizenmarkt?quote:Op woensdag 21 januari 2015 08:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het ging mij om die buitenlandse rommel die ze gekocht hadden. Daarmee twijfel ik nogal aan de risico inschattingskwaliteiten van banken.
Valt nogal mee, jouw punt was dat de overheid alles los moet laten qua normeringen omdat (NL) banken zelf wel goede risico inschattingen kan maken.quote:Op woensdag 21 januari 2015 08:58 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarom probeer je zo wanhopig de aandacht af te leiden van de Nederlandse huizenmarkt?
huren zijn veel te hoog in nederland., wie kan die pakt zijn biezen na de pensioneringquote:Op woensdag 21 januari 2015 06:04 schreef Pierson87 het volgende:
goed nieuws voor huurders, er komt slechts een verhoging van 1,5% aan:
http://www.nu.nl/wonen/39(...)-huren-verhogen.html
Waarom wil jij niet dat banken ook aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid en vind je het misdadig dat de overheid strenge normen ingesteld heeft. Ik vind het een grotere misdaad dat banken mensen rotzooi hypotheken hebben aangesmeerd.quote:Op woensdag 21 januari 2015 08:58 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarom probeer je zo wanhopig de aandacht af te leiden van de Nederlandse huizenmarkt?
Lees nog eens terug wat ik wel schreef, en niet wat je wil dat ik schreef?quote:Op woensdag 21 januari 2015 08:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Valt nogal mee, jouw punt was dat de overheid alles los moet laten qua normeringen omdat (NL) banken zelf wel goede risico inschattingen kan maken.
Ik twijfel daar over.
Waar staat dat ik niet wil dat banken aangesproken worden op hun verantwoordelijkheden?quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom wil jij niet dat banken ook aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid en vind je het misdadig dat de overheid strenge normen ingesteld heeft. Ik vind het een grotere misdaad dat banken mensen rotzooi hypotheken hebben aangesmeerd.
My bad het was genuanceerder dan ik in eerste instantie las:quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:02 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Lees nog eens terug wat ik wel schreef, en niet wat je wil dat ik schreef?
quote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:09 schreef crashbangboom het volgende:
Ergo, verlaag de max hypotheek tot onder 100% van de waarde, laat randgevallen een extra verzekering afsluiten voor het excedent, en laat inkomensnormen lekker vervallen, zodat de lener en de lenende samen kunnen bekijken wat de persoonlijke omstandigheden qua inkomen, toekomst, vermogen etc is.
Nu kan iemand met geen cent te verkrassen hetzelfde lenen als iemand die 50% eigen vermogen inbrengt. Suf of wat?
Dat is wel erg hoog idd, voor de NHG gaat men bij kortere looptijden uit van 4,5%.quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:04 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waar staat dat ik niet wil dat banken aangesproken worden op hun verantwoordelijkheden?
Waarom het kind met het badwater weggooien omdat dat wel cool staat? Waarom met 7.75% rekenrente rekenen als je de rente voor de looptijd op 3% kan fixeren?
Waarom zou je bij een lange looptijd niet gewoon van een reeel rentepercentage uitgaan?quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is wel erg hoog idd, voor de NHG gaat men bij kortere looptijden uit van 4,5%.
Bij de NHG is dat het geval, bij 10 jaar of langer wordt van het reeel percentage uitgegaan.quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarom zou je bij een lange looptijd niet gewoon van een reeel rentepercentage uitgaan?
Ook in acht nemend dat verplicht afgelost moet worden gedurende de looptijd?
Ik heb 'm er even ingeslingerd bij de site van NHGquote:Op woensdag 21 januari 2015 09:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij de NHG is dat het geval, bij 10 jaar of langer wordt van het reeel percentage uitgegaan.
Maak hem eens nettoquote:Op woensdag 21 januari 2015 09:31 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik heb 'm er even ingeslingerd bij de site van NHG
3% hypotheekrente
inkomen 50k
maximaal te lenen bedrag 232k
even meereken graag.
3% x 232k is 7k (daar huur je in veel grote steden nog geen studio voor overigens)
7k/50k is 14%. Je mag maximaal 14% van je inkomen aan de belangrijkste levensbehoefte (een veilig en prettig dak boven je hoogd uitgeven). De rest van je geld besteed je maar aan iPhones, een dure auto, en designershit. Goed signaal
Ik neem zowel de rente als het inkomen bruto mee, je begrijpt neem ik aan dat als ik die netto maak het percentage van het inkomen alleen omlaag gaat, omdat de rente tegen een hoger tarief aftrekbaar is dan het gemiddelde tarief over het inkomenquote:Op woensdag 21 januari 2015 09:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maak hem eens netto.
Richtlijn was iets van 25 tot 30% van je netto inkomen. Ik heb die formule vorig jaar ontleed en per stap in excel gezet om mijn eigenste max te berekenen.
http://www.nibud.nl/filea(...)ages_Nibud__2014.pdfquote:Op woensdag 21 januari 2015 09:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik neem zowel de rente als het inkomen bruto mee, je begrijpt neem ik aan dat als ik die netto maak het percentage van het inkomen alleen omlaag gaat, omdat de rente tegen een hoger tarief aftrekbaar is dan het gemiddelde tarief over het inkomen
Misschien dat ze dat toe kunnen staan bij rentes langer dan 15 jaar. Dat ze daar bij rentes van 10 jaar niet aan doen vind ik goed te begrijpen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:35 schreef crashbangboom het volgende:
Dat is exact mijn punt, als de richtlijn 25/30% is, horen daar hypotheken van circa 8 a 9 x het inkomen bij (25 tot 30% vs. 3% rente). Of dat verstandig is, is maar de vraag, maar het toont wel aan hoe die normen een eigen leven zijn gaan leiden.
Opnieuw, laat gezond boerenverstand eens werkenquote:Op woensdag 21 januari 2015 09:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
http://www.nibud.nl/filea(...)ages_Nibud__2014.pdf
Het was wel bruto maar zonder rente aftrek. Richtlijn voor het Nibud wat betreft woonlasten is trouwens wel 25% van de nettolasten (zowel koop als huur).
Dat wordt de facto niet toegestaan, omdat ze dan direct een boete van het AFM krijgen. Met verwijzing naar die normen. Waarom? Omdat ze met een veel hogere normrente rekenen, ook NHG, want anders zou NHG ook op 8 a 9 uitkomen (again 25% --> 3% )quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Misschien dat ze dat toe kunnen staan bij rentes langer dan 15 jaar. Dat ze daar bij rentes van 10 jaar niet aan doen vind ik goed te begrijpen.
Je vergeet de aflossingscomponent die nu verplicht is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:42 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Opnieuw, laat gezond boerenverstand eens werken
25% van je inkomen gecombineerd met 3% actuele rente geeft een lening tot inkomen verhouding van 8
Daarnaast, als die norm al tijden 25% is, zou je nu 2x zoveel moeten kunnen lenen als in 2008 toen de rente tweemaal zo hoog was. Dacht het niet. Eerder de helft.
Nee, die vergeet ik niet, dat is namelijk gewoon sparen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je vergeet de aflossingscomponent die nu verplicht is.
Berekening aan de hand van vorig jaar (cijfers gemakkelijk gekozen):
Bruto inkomen: ¤ 40k
Maximale bruto hypotheeklasten: 25% * ¤40k = ¤10k
Rente component ¤10k / 3% = ¤333k
Aflossingscomponentfactor (uit formule annuiteit): (1-(1+3%)^-30 (jaar) = 0,588.
Max hypo is: ¤333k * 0,588 = ¤196k
Verhouding is ¤196k / ¤40k = 4,9.
Omdat het geen sparen is maar aflossen op iets wat niet waardevast is plus iets wat moeilijk op te nemen is. Dan is het beter te vergelijken met de VBR van je beleggingsrekening.quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:23 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nee, die vergeet ik niet, dat is namelijk gewoon sparen.
Tenzij we al zover zijn afgegleden dat we sparen ook gewoon een last vinden.
Overigens is de aflossing annuitair, bereken de cashout voor de eerste 10 jaar eens, en je komt 80% hoger uit.
Again, boerenverstand, niks mis mee. 25% --> 3% = 8 a 9. Op basis van huidig en historisch inkomen.
Als ik je goed begrijp is iemand die 180k huurpenningen betaalt dus rijker dan iemand die 200k voor een huis betaalt, en 200k aflostquote:Op woensdag 21 januari 2015 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat het geen sparen is maar aflossen op iets wat niet waardevast is plus iets wat moeilijk op te nemen is. Dan is het beter te vergelijken met de VBR van je beleggingsrekening.
Het gaat uit van de totale brutolasten wat ook niet raar is want je spaart niet maar je lost een lening af.
Leuk maar dat gaat niet op want de waarde fluctueert. Zoals eerder gezegd moet je het eerder als beleggen zien. Ik ontken nergens dat er vermogensopbouw is. Maar je kunt ook zeggen dat hij 200k (+rente +onderhoud [een factor die vaak vergeten wordt en iets is wat huurders niet hebben]) betaald voor iets wat maar 180k waard is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:37 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Als ik je goed begrijp is iemand die 180k huurpenningen betaalt dus rijker dan iemand die 200k voor een huis betaalt, en 200k aflostWant dat laatste is geen sparen.
![]()
Ik heb wel een deal voor je, je mag dat huis van me huren, om obvious redenen. dan leg ik die 20k wel bij voor jeIk ben buitengewoon filantropisch.
Ik wilde net zeggen, waar blijft de vergelijking met een autoquote:Op woensdag 21 januari 2015 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Leuk maar dat gaat niet op want de waarde fluctueert. Zoals eerder gezegd moet je het eerder als beleggen zien. Ik ontken nergens dat er vermogensopbouw is. Maar je kunt ook zeggen dat hij 200k (+rente +onderhoud [een factor die vaak vergeten wordt en iets is wat huurders niet hebben]) betaald voor iets wat maar 180k waard is.
Of spaar je ook wanneer je je autolening aflost?
Verder zal de liquide positie van de huurder beter zijn.
Je keuzes zijn niet compleet (al heb ik nergens speculeren gezegd, ik heb alleen gezegd dat de waarde niet zo vast is). Verder moet je voor een betere vergelijk ook de andere kosten meenemen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:58 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik wilde net zeggen, waar blijft de vergelijking met een auto![]()
![]()
Ik zou het vergelijken met een mobiele wegwerptelefoon, dat is nog duidelijker
Zullen we er een multiple choice van maken, wellicht dat het dan wat simpeler is
keuze 1: 180k cash out; de nada over, volgend jaar tikt het huurklokje vrolijk door, met jaarlijkse verhogingen
keuze 2: 200k cash out, gefixeerde lasten gedurende de looptijd, een huis over, geen woonlasten meer
Wie is hier aan het speculeren, keuze 1 of keuze 2?
Wie heeft hier gespaard, keuze 1 of keuze 2?
Ik wel, maar als iemand her verschil niet ziet tussen een woning en een auto, dan wordt het wel lastig om nog ergens inhoudelijk in te gaan. In Belgie (waar de huizenprijzen hoger liggen overigens) zouden ze zeggen: ge speelt zeker met m'n voeten?quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:49 schreef Pierson87 het volgende:
ik heb niet de illusie dat crashje open staat voor een andere mening
of huren met een restschuld van 40.000 euro das pas duurquote:Op woensdag 21 januari 2015 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je keuzes zijn niet compleet (al heb ik nergens speculeren gezegd, ik heb alleen gezegd dat de waarde niet zo vast is). Verder moet je voor een betere vergelijk ook de andere kosten meenemen.
Dat van de auto is het zelfde principe dat noemt ook geen hond sparen ondanks dat een auto ook restwaarde heeft.
Keuze 1: + kunnen sparen van het verschil want geen onderhoud, komende 20 jaar wel huur.
Keuze 2: + 100k cash out rente, + 50k cash out onderhoud (30 jaar), Huis over van 180k.
Keuze 2: Uitgegeven 350k, inkomsten 180k plus de komende 20 jaar alleen nog maar onderhouds lasten ah 20k. Totale winst: -190k.
Keuze 1: 180k out, voor de resterende 20 jaar nog eens 180k out. Totale winst -360k.
Beiden negatieve vermogensgroei. Waarbij kopen goedkoper is dan huren. Al is dat niet iets wat ik betwist heb nog heeft het niets met stelling: aflossen is sparen te maken.
Edit: anwoorden op je vragen:
1. Niemand
2. Niemand
Het is een vrij ruime definitie van sparen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 14:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik wel, maar als iemand her verschil niet ziet tussen een woning en een auto, dan wordt het wel lastig om nog ergens inhoudelijk in te gaan. In Belgie (waar de huizenprijzen hoger liggen overigens) zouden ze zeggen: ge speelt zeker met m'n voeten?
Probeer de rekensom nog maar eens waarbij de annuiteit gelijk is aan de huur, Bruto, laat staan netto. Want dat is de praktijk voor veel mensen op dit moment.
Ontkennen dat iemand die zijn huis heeft afbetaald gespaard heeft, is nogal ridicuul
Ik kan daar binnen een week bij hoor, als je daar gelukkiger van wordt.quote:Op donderdag 22 januari 2015 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is een vrij ruime definitie van sparen.
Maar goed al noem je het aflossen, sparen, vermogensopbouw het maakt niets uit van het principe dat het een deel van het huishoudinkomen weggezet is in iets waar je niet (snel) bij kan of kan gebruiken voor andere producten.
Het is dus logisch om het aflossingsdeel ook bij de hypotheeklasten mee te tellen en zodoende dat het ook een invloed heeft op de betaalbaarheid.
En danquote:Op donderdag 22 januari 2015 18:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik kan daar binnen een week bij hoor, als je daar gelukkiger van wordt.
Ik vind sparen een verkeerde term, ik ben het met je eens dat het vermogensopbouw is.quote:Ik weet oprecht niet wat de logica is dat je een vrij huis geen sparen noemt. Of hoor jij bij de goegemeente die vindt dat bij een aflossingsvrij hypotheek de woonlast lager is dan bij een hypotheek met aflossing. Want dat is wat je namelijk in feite zegt als je je in allerlei bochten wringt om te zeggen dat aflossing een kost is.
Dat is zooooooooo jaren '90 dat soort drogredeneren van je
Dat is wel begrijpelijk als het geen vaste lasten zijn dan kan er ook zo (binnen een maand) op bezuinigd worden. Betaal jij het aflossingsdeel van je hypotheek maar eens een maand niet.quote:Op donderdag 22 januari 2015 19:22 schreef crashbangboom het volgende:
Nee hoor, is geheel niet begrijpelijk.
En verder blijf je draaien om aandacht af te leiden. De rest van mijn posts ook eens gelezen, laat staan die van LXIV?
quote:'Armoede door enorme huurstijgingen' AMSTERDAM - Er is sprake van enorme huurstijgingen, vooral wanneer een huurwoning vrijkomt. In 2014 steeg de huur voor de nieuwe bewoner gemiddeld met 22,6 procent. Steeds meer huurders zitten financieel in de knel. Het aantal huisuitzettingen steeg in 2013 met 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Leden van de Woonbond hebben al vaker gedemonstreerd en actie gevoerd tegen de soms exorbitante huurverhogingen waarmee huurders worden geconfronteerd. Foto: ANP
Dit stelt de Woonbond die vrijdag de campagne Blokkeer de huurverhoging start. De huurstijgingen liggen ver boven de inflatie. Juist de corporaties die voor een bestand aan betaalbare woningen zouden moeten zorgen, verhogen de huren sterker dan particuliere verhuurders. In de gereguleerde sector, waar woningen in aanmerking komen voor huurtoeslag, verhoogden de corporaties de huren vorig jaar gemiddeld met 4,7 procent, terwijl het in de particuliere sector bleef bij een stijging van 3,8 procent.
De gemiddelde huurstijging in twee jaar tijd is volgens het onderzoek van de Woonbond 9,2 procent geweest. Er dreigt een derde jaar dat huren ver boven de inflatie stijgen. Daarom komen zaterdag in Utrecht tientallen huurdersorganisaties bijeen om acties te plannen tegen de huurstijgingen. De Woonbond wil dat de politiek een einde maakt aan het beleid dat torenhoge huurstijgingen mogelijk maakt.
Niet onverwacht. Maar wat stonden we met zijn allen te klappen toen de "scheefhuurders" aangepakt werdenquote:
is de tijd nu rijp om te gaan kopen denk ik.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:54 schreef LXIV het volgende:
Alleen mensen die vanwege omstandigheden geen lening kunnen krijgen zullen nog huren. Maar onder deze omstandigheden speculeren op een forse daling van de huizenprijzen om nog lager in te kunnen stappen is onverstandig. Ten opzichte van de financieringskosten en de huren is het kopen van een huis nu heel goedkoop. De betaalbaarheid is ook de beste sinds tientallen jaren en door alle regelgeving zijn de risico's ook veel kleiner.
Dit komt niet eens door de scheefhuurders zoals ik het interpreteer maar juist door het feit dat je bij een verhuizing binnen de sociale huursector geconfronteerd wordt met bizarre huurstijgingen. Maar velen die in die sector wonen hebben dan wel recht op meer huurtoeslag.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet onverwacht. Maar wat stonden we met zijn allen te klappen toen de "scheefhuurders" aangepakt werden.
Die verhogingen zijn met name nodig om de verhuurdersheffing te betalen. Die werd ingevoerd onder het mom van hij wordt betaald door de scheefhuurders want die hebben een hogere huurstijging.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit komt niet eens door de scheefhuurders zoals ik het interpreteer maar juist door het feit dat je bij een verhuizing binnen de sociale huursector geconfronteerd wordt met bizarre huurstijgingen. Maar velen die in die sector wonen hebben dan wel recht op meer huurtoeslag.
Heijmans heeft wat prefabs gemaakt om in de particuliere verhuur sector snel op de lokale behoefte in te kunnen spelen.
http://www.dezeen.com/201(...)-move-between-sites/
De verhogingen waren al tijden aan de gang als er een nieuwe bewoner in kwam.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die verhogingen zijn met name nodig om de verhuurdersheffing te betalen. Die werd ingevoerd onder het mom van hij wordt betaald door de scheefhuurders want die hebben een hogere huurstijging.
Klopt maar niet in dezelfde mate.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 14:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De verhogingen waren al tijden aan de gang als er een nieuwe bewoner in kwam.
Het is altijd koffiedik kijken, zoals ze zelf al aangaf. Veel belangrijker dan te gokken of de prijzen nog een ietsje dalen of dat de rente nog wat lager wordt, is het om als je gaat kopen iets uit te zoeken wat helemaal naar je zin is en wat je veilig kunt financieren. Dan maakt het ook niet zoveel uit als de huizenmarkt als geheel nog een paar procentjes verder zou dalen. Je hebt dan wat je graag wil hebben en wat je goed kunt betalen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 12:11 schreef RedFever007 het volgende:
Ik zit nu particuliere huur maar mijn huurbaas heeft sinds ik er zit (4 jaar) nog nooit de huur verhoogd dus wat betreft klaag ik niet.
Maar ik zit er wel aan te denken om dit jaar maar eens te gaan kopen. Het is en blijft koffiedik kijken maar het verhaal van LXIV hierboven en specifiek dit stukje:
[..]
is de tijd nu rijp om te gaan kopen denk ik.
Is wachten tot later dit jaar nog verstandig op één of andere manier denken jullie? Of is ieder moment een goed moment?
Naast de maandelijkse kosten van huur vs. hypotheeklasten, heb je bij eigen woningbezit het onderhoud, het EWF en de OZB.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 12:11 schreef RedFever007 het volgende:
Is wachten tot later dit jaar nog verstandig op één of andere manier denken jullie? Of is ieder moment een goed moment?
Gelukkig zit dit alles niet in de huren, en ook niet een opslag voor allerlei andere kosten, plus een dikke winstopslag.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Naast de maandelijkse kosten van huur vs. hypotheeklasten, heb je bij eigen woningbezit het onderhoud, het EWF en de OZB.
Verder moe je natuurljk ook het woongenot vergelijken: hoe verhouden zich de koop- vs huurwoning de tuinen en de buurten.
Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:04 schreef crashbangboom het volgende:
Er is nog niet een bank geweest die door Nederlandse woninghypotheken in de problemen is gekomen. Nog niet bij benadering.
geen bijster goed voorbeeld die die zogenaamde geschiedvervalsing aantoontquote:Op maandag 26 januari 2015 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Hey, dit topic leeft nog! Was verdwenen uit m'n lijst...
[..]
Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
In 1983quote:Op maandag 26 januari 2015 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ah, dino is nog steeds druk bezig met geschiedvervalsing! Ik toon je ongelijk aan met 1 enkel voorbeeld: in 1983 ging de Tilburgsche Hypotheekbank failliet aan veel te hoge hypotheken.
Dat banken nu overleven heeft alles te maken met de overheid die keer op keer de klappen voor ze opvangt, banken opkoopt, en garant staat voor heel veel hypotheken.
Dus de huidige banken hebben ook net zoals de Tilburgse hypotheekbank een groot gedeelte van hun portefeuille door stromannen binnen 1 dag van prijs laten verdubbbelen?quote:Op maandag 26 januari 2015 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En de Westland-Utrecht en de Friesch-Groningse hypotheekbank niet te vergeten.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:59 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
In 1983![]()
Was je toen wel geboren?
Nog steeds aan het vliege(n)vangen, probeer deze eens dan: wat is het defaultpercentage van Nederlandse hypotheken? En lees je eens in wat er bij de Tilburgse aan de hand was.Of lees om te beginnen je eigen linkje eens
Tsja, wiens brood men eet...quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:19 schreef Pierson87 het volgende:
Volgens crashbangroom allemaal niet waar. Hypotheken zijn altijd geweldig geweest.
Ik denk dit maar ook omdat de lonen tegenwoordig vele malen lager liggen en mensen die bv in de 30 zijn hebben vaak geen of amper overwaarde opgebouwd dankzij de crisis of zitten zelfs met een restschuld dus kunnen dat ook niet gebruiken om naar een duurder huis door te stromen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:30 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom blijft het hogere segment zoveel achter de rest, dit terwijl het tot 5 ton best okish gaat? Gaan we krijgen dat de huidige generatie een kleiner perceel ook prima vindt en liever niet zoveel financieel risico wil lopen? Is het uitblijven van economische groei en dus nauwelijks inflatie een dreiging
Geld dat je niet binnenkrijgt is geen onkostenpost. Ik zeg toch ook niet: Als mijn salaris tienduizend euro per maand zou zijn dan heb ik nu elke maand een kostenpost van 8000 euro. Want dat zeg je eigenlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2014 08:23 schreef homme7 het volgende:
[..]
ja dat is de grote onlkostenpost, samen met de AWBZ , en de uitgestelde pensioengelden, daar valt te scoren
Je omgevallen hypotheekbank was nu niet bepaald een lekker voorbeeld, dat besef je nu toch zelf ook wel?quote:
Ik bak al tientallen jaren mijn eigen brood, moet je ook eens proberen zo'n broodmachine, veel lekkerder dan fabrieksbrood.quote:
voor mij is huren primaquote:Op woensdag 28 januari 2015 11:18 schreef LXIV het volgende:
Maar een vraag aan de huizenmarktdoemdenkers: denken jullie dat er ooit een moment is dat kopen gunstiger is dan huren? Of is het per definitie waanzin een huis te kopen en zit je als huurder altijd het beste?
Ik kan me situaties voorstellen waarin je liever huurt, bijvoorbeeld als flexibiliteit voor jou erg belangrijk is, maar dat is voor de meeste mensen niet zo. Langer dan 5 jaar op hetzelfde adres maakt kopen al aantrekkelijk.
Verwachten jullie nog een enorme daling van de huizenprijzen? Bijvoorbeeld met 50%? En waarom dan? Dat zou betekenen dat een eenvoudige gezinswoning in mijn dorp 75.000 euro gaat kosten. Met de huidige rentestand voor 1500 euro netto rente PER JAAR te financieren. En totale maandlasten (waarbij je aflost en zonder HRA) van 310 euro? Is dat dan niet heel erg laag ten opzichte van een huur van 8000 euro?
Ik geloof niet dat er mensen zijn die voor 700 euro per maand zullen gaan huren als ze voor 300 euro kunnen gaan kopen. Behalve mensen die zó weinig geld hebben dat ze zoveel huursubsidie krijgen dat ze op 250 euro komen. Maar die mensen speelden sowieso al geen rol op de huizenmarkt.
Dus wat is de 'case' voor verdere dalingen op de huizenmarkt nog? Over de rente wil ik het niet eens hebben, die is al op een all-time low.
quote:Tienduizenden klanten van ING kunnen met een glimlach hun bankbriefjes openen. De rente op hun variabele hypotheek zakt deze maand tot 0,9% per jaar.
ING heeft tot 2009 tienduizenden variabele hypotheken verkocht aan haar klanten. De hypotheken zijn glashelder: het tarief van de 1 maands Euribor-plus 0,8% opslag, of de voor ING wat meer riskante klanten 1% opslag. ING bepaalt iedere maand het rentetarief volgens deze heldere afspraak.
Nu hebben de klanten ongelooflijk mazzel met de kredietcrisis. De Euribor, de Europese interbancaire rente, is door de crisis gedaald naar een historisch dieptepunt. Nog nooit is de rente zo laag geweest. Zo staat het 1 maands-tarief sinds begin deze maand onder de 0,10%. Vandaag op 0,093% om precies te zijn, wat het totale rentetarief voor de gelukkigen voor volgende maand op precies 0,9% zet.
Hypotheek 150.000 euro
Voor een gemiddelde hypotheek van 150.000 euro moet slechts 1.350 euro rente per jaar worden betaald, 112,50 euro per maand (vóór de belastingteruggave). Tijdens de kredietcrisis in 2008 lag de 1 maands Euribor zelfs even op 5,2%, de totale rentelasten lagen toen voor deze hypotheek op 9.000 euro per jaar. Een besparing van 7.650 euro in een paar jaar tijd, door een crisis.
ING maakt verlies op deze hypotheken, de fundingskosten liggen namelijk hoger en wil graag de opslag verhogen. Dat lukt echter niet zonder de contracten te wijzigen en weinig mazzelaars zullen daar mee in stemmen.
Sinds 2009 heeft ING de opslag voor tienduizenden nieuwe klanten wel verhoogd naar 2,4%. Ook deze hypotheekgevers hebben geluk. Hun gemiddelde rentebedrag is nu slechts 3750 euro (2,5%). Hoeveel klanten geluk hebben met een oud contract van voor 2009 wil de woordvoerder van ING niet zeggen, "maar het zijn er veel meer dan 20.000." De mazzelaars. Nieuwe klanten kunnen nu overigens nog maar een kwart van hun hypotheek volledig variabel financieren.
De Euribor heeft nog nooit zo laag gestaan als vandaag
De gestage daling volgt op de renteverlaging door de Europese Centrale Bank (ECB) naar 0,15%. Daarnaast bracht de ECB het tarief waartegen banken geld bij de centrale bank kunnen parkeren onlangs zelfs op een negatieve -0,10% rente. Daardoor wordt het voor banken onaantrekkelijk om hun overtollige tegoeden bij de ECB onder te brengen en zullen ze wellicht sneller overwegen om het aan andere partijen uit te lenen.
De Euribor is de afgelopen maanden ook flink aan het dalen door het besluit van de ECB om op grote schaal liquiditeiten, geld voor banken (LTRO's) uit geven.
Wat is het risico op een rentestijging?
RTLZ-beurscommentator Hans de Geus stelt dat "het risico op een renteverhoging op afzienbare tijd nihil is en bovendien als de rente over 15 jaar weer eens omhoog gaat, dan heb je 15 jaar weinig rente betaald."
Zie ook deze beursupdate: Hans de Geus: zet uw hypotheekrente variabel vast: het scheelt 1,5%
Dat appartement was toch een veredelde kamer van goed 20 m2?quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor mij is huren prima
heb een goede VS ruime tussenwoning met uitzicht op park en tuin op zuiden voor 760 en verhuur een zolder aan een vriend ex restschuld gescheiden.
en met twee jaar dag ik naar azie verhuizen, heb ook een apaprtment in bulgarije gekocht aan zee, of ik dit huis blij aanhouden dan >> Ik denk het niet
wonen is hier afgriselijk duur
Volgens mij hebben mijn ouders zo'n hypotheek voor het restant van hun hypotheekschuld. Die lachen zich dood om de maandlastenquote:Op woensdag 28 januari 2015 11:57 schreef Zith het volgende:
Mazzelen met een ING Euribor-hypotheek
[..]
Dat is niet best, tenzij je snel wil erven.quote:Op woensdag 28 januari 2015 12:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij hebben mijn ouders zo'n hypotheek voor het restant van hun hypotheekschuld. Die lachen zich dood om de maandlasten
30M2 met keuken en ruime douche aan zeequote:Op woensdag 28 januari 2015 12:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat appartement was toch een veredelde kamer van goed 20 m2?
lijkt me ook, op borocay weet ik een ruim huis voor 125 euro per maandquote:Op woensdag 28 januari 2015 13:33 schreef LXIV het volgende:
@MM: als je binnen 2 jaar weg wil uit Nederland is huren natuurlijk de beste optie, niemand zal dat bestrijden.
Mooie bluf, op borocay zijn de huizenprijzen zowat hoger dan in NLquote:Op woensdag 28 januari 2015 13:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lijkt me ook, op borocay weet ik een ruim huis voor 125 euro per maand
ok bohol danquote:Op woensdag 28 januari 2015 13:59 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Mooie bluf, op borocay zijn de huizenprijzen zowat hoger dan in NL
Denk dat je het verwart met de prijs van je minderjarige escortdame.
quote:De hypotheekrente zal de komende jaren flink oplopen, willen banken nog geld kunnen verdienen aan de financiering van onroerend goed.
Dat zei Bert Bruggink, financieel en risicobestuurder van Rabobank, maandag in Het Financieele Dagblad. De hypotheekmarkt in ons land gaat volgens Bruggink de komende jaren volledig op de schop.
Vanwege de hogere kapitaaleisen zullen banken hun balans ontlasten door delen van hun enorme hypotheekportefeuilles te verkopen aan institutionele beleggers. Dat zal uiteindelijk leiden tot een hogere hypotheekrente, zo denkt de bestuurder.
In de nabije toekomst voorziet Bruggink een model naar Amerikaans voorbeeld. Daarbij treedt de bank bij de verstrekking van nieuwe hypotheken alleen nog op als tussenpersoon tussen de hypotheekgever en de geldschieter. Dat heeft wel gevolgen voor de prijzen.
Rentemarges
De rentemarges op bankproducten zijn nu nog laag. Als in de toekomst ook de geldschieter er aan moet verdienen, moeten die marges omhoog.
"In de VS liggen ze meer dan dubbel zo hoog. Dat is ook logisch want daar moet – naast de bank — ook de geldschieter er zijn boterham mee smeren", aldus Bruggink.
Bruggink wijst erop dat opeenvolgende verhogingen van de buffereisen banken ertoe dwingen om meer kapitaal aan te houden.
Door nieuwe Europese eisen wordt de hypotheekportefeuille voor banken steeds minder aantrekkelijk. Om die reden wil ook Rabobank in de toekomst een deel van zijn hypotheekportefeuille van 200 miljard euro kwijt.
Raar verhaal. Er zijn nu al tussenpersonen die klant een hypotheek laten afsluiten bij de bank. Als de bank zelf dan ook tussenpersoon wordt, heb je er twee. En er geldt een provisieverbod voor tussenpersonen, dus de bank zal een vast bedrag moeten krijgen.quote:Op maandag 2 februari 2015 09:06 schreef Basp1 het volgende:
De rentemarges op bankproducten zijn nu nog laag. Als in de toekomst ook de geldschieter er aan moet verdienen, moeten die marges omhoog.
De logica van Bruggink ontgaat me ook (maar dat heb ik wel vaker met Bruggink).quote:Op maandag 2 februari 2015 09:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Raar verhaal. Er zijn nu al tussenpersonen die klant een hypotheek laten afsluiten bij de bank. Als de bank zelf dan ook tussenpersoon wordt, heb je er twee. En er geldt een provisieverbod voor tussenpersonen, dus de bank zal een vast bedrag moeten krijgen.
sorryquote:Op maandag 2 februari 2015 11:36 schreef RemcoDelft het volgende:
@hierboven: laten we er geen gewoonte van maken dat wij het eens zijn
Dat zie je inderdaad fout, want geen bank leent tegen 0.4% (anders zijn ze wel heel dom dat ze je meer op je kortlopende direct opeisbaare spaarrekening geven - je vergelijkt het ten onrechte met het rendement op staatsleningen), en daarnaast mag/kan een bank het niet met alleen maar geleend geld financieren, en moet je dus ook deels rekenen met een vergoeding voor eigen vermogen - Rabo betaalt op dit moment circa 6% daarop - zie o.a. Rabocertificaten.quote:Op maandag 2 februari 2015 12:49 schreef Basp1 het volgende:
Sowieso de rentemarge laag? Een 10 jaars obligatie wordt nu weggezet tegen 0.4%, en banken vragen voor een hypotheek met 10 jaar looptijd rond de 2.8%, jaarlijks dus 2.4% rentemarge, of zie ik dit fout?
quote:Konijnen die in de stad leven, vestigen zich graag in kleine holen met relatief weinig soortgenoten.
De dieren kiezen vermoedelijk voor deze meer solitaire manier van leven, omdat er in de stad relatief veel goede plekken zijn te vinden om schuilplaatsen te bouwen.
Ook kunnen de konijnen zich in steden gemakkelijker weren tegen de kou en hebben ze minder last van roofdieren.
HUHquote:Op woensdag 28 januari 2015 11:32 schreef LXIV het volgende:
Kijk, pre-2008 had ik de volgende argumenten voor een daling op de huizenmarkt:
- De huizenprijzen stijgen al jaren boven het inflatieniveau en de loonsontwikkeling. Dit kan niet altijd doorgaan, dit wordt alleen maar opgerekt door steeds ruimere financieringsmogelijkheden. Maar ook daar komt ooit een grens aan.
- Mensen verdienen nu meer aan de waardestijging van hun huis dan met werken. Maar tegenover die waardestijging van hun huis staat geen werkelijke economische ontwikkelng
- Het is 'onnatuurlijk' dat iemand die 2x modaal verdient hooguit nog een huis kan kopen dat zich qua kwaliteit aan de onderkant van de markt bevindt. Ooit zullen ze dit zelfs niet meer kunnen betalen, dan stokt de doorstroom.
- De prijs/kwaliteitsverhouding voor het kopen van een huis is volledig zoek
- De financiersmogelijkheden zijn zo opgezet dat ze uitgaan van eeuwige economische groei en er wordt zelfs over 'negative amortisation' gesproken. Dat is dus niet aflossen, maar de virtuele toekomstige waardestijging van je huis gebruiken om de rente te betalen op de groeiende lening. Dat zijn rare constructies om het laatste druppeltje geld uit de markt te halen.
Ondertussen is de markt wel heel anders geworden. Pak een gemiddeld werkend gezin (anderhalf FTE) dat heeft een modaal inkomen van E85.000 euro (http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/). Daarmee kan je gemakkelijk 400.000 euro lenen en dan heb je met betaalbare en verantwoorde maandlasten tegenwoordig een mooi huis en geen afgetrapt rijtjeskrot meer. Voor de mensen die wat meer verdienen (HBO'ers met wat werkervaring) zijn al weer mooie vrijstaande huizen te koop. Iedereen kan dus weer kopen in verhouding tot zijn sociaal-economische status.
Dat zegt Icecreamfarmer_NL ook.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:33 schreef Pierson87 het volgende:
Neen, bij een stijgende rente zullen de huizenprijzen blijven dalen.
Zeker in combinatie met de strenge leennormen.
Die zijn jarenlang gedaald inderdaad. Maar nu stijgen ze eerder.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:24 schreef Pierson87 het volgende:
Het zou al 'n berg schelen als mensen zouden accepteren dat huizenprijzen dalen
Kun je dat ook onderbouwen? Per categorie en per regio graag.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die zijn jarenlang gedaald inderdaad. Maar nu stijgen ze eerder.
Was laatst nog op nu.nl en de telegraaf. Stijgt in de grootste delen van het land weer al bijna een jaar.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kun je dat ook onderbouwen? Per categorie en per regio graag.
Ik wacht nog even op 99.999, die weet het meestal beterquote:Op woensdag 4 februari 2015 21:15 schreef k3vil het volgende:
[..]
Was laatst nog op nu.nl en de telegraaf. Stijgt in de grootste delen van het land weer al bijna een jaar.
Hoe gaat het met je obsessie en behandeling momenteelquote:Op woensdag 4 februari 2015 21:17 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik wacht nog even op 99.999, die weet het meestal beter
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |