abonnement Unibet Coolblue
pi_143695907


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

= = = = = =

Welke is whisky is aan te raden voor een beginner?
Begin met een goede all rounder zoals

• Highland Park 12y
• Oban 14y
• GlenLivet 12y
• Glendronach Octarine of 12y Original
• Bunnahabhain 12y
• Glenfarclas 12y

Als je de meer rokerige kant op wilt:

• Ardmore Traditional Cask
• Caol Ila 12y

Je hebt tegenwoordig setjes met verschillende probeerwhisky's, allemaal instapspul maar wel gelijk 3 of 4 die redelijk verschillen, dus dan kan je kijken of er iets tussen zit:

http://whisky.nl/whisky/w(...)ies-proefpakket.html
http://whisky.nl/whisky/exclusive-scotch-proefpakket.html

En verder gewoon ergens een whisky proeven (bij slijters, tijdens festivals, lokale en landelijke whiskyclubs, proeverijen etc.) en die beoordelen.
Bevalt de geproefde whisky, dan kan je in dat smaakprofiel verder zoeken en zo niet... gewoon weer opnieuw beginnen met het proeven van een andere whisky.

= = = = = =

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Wijn- en Whiskyschuur te Scharnegoutum (FRL)
Versailles te Nijmegen
Whiskybase shop te Rotterdam
Whiskysite/Druiventuin te Leiden

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Master Of Malt in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Voor de meeste standaardbottelingen kan je online terecht bij:

Drankgigant
Drankdozijn

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

= = = = = =

Rijping op verschillende soorten vaten, maakt dat nog wat uit?

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

= = = = = =

Vele honderden verschillende smaken?

Zeker!

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)


= = = = = =

Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?). In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


= = = = = =

Ik heb nu nog meer dorst gekregen, waar kan ik meer info vinden?

Nog meer info nodig? Dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Meer whiskylinks

Whiskybase
The Whisky Wire
Malt Madness
Ralfy's YouTube Channel
Whisky Connosr

Of via deze mega-verzameling aan links...

Drink verstandig, drink met maten



En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

= = = = = =



= = = = = =

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143695946
Laatste uit vorige topic:
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 00:00 schreef Ringo het volgende:
Japanse whisky's, is ene van u daar bekend mee? Ik wil iemand een fles Yamazaki Distiller's Reserve cadeau doen.

[ afbeelding ]
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 00:05 schreef CrashO het volgende:

[..]

Ik heb alleen ervaring met de "standaard" yamazaki. Die is wel lekker. Erg zacht, kruidig. Doet me beetje aan kruidenthee met wodka denken :P (maar dan zonder ranzige wodka smaak)
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:47 schreef Karstman het volgende:

[..]

Deze speciefieke nog nooit gehad maar een tijd geleden een Japanse proeverij gehad. Over het algemeen zijn Japanse whiskies, zachter en bloemiger dan Schotse. Ik vind het wel lekker maar ik mis af en toe wat pit.
Carry on!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:01:52 #3
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143704438
Jij? ;)
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:03:09 #5
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143704586
Ik niet. Ik ben net 15 dagen geleden vader geworden en ik heb even andere verantwoordelijkheden, haha.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:05:48 #7
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143704633
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 15:04 schreef totalatool het volgende:
Ik niet. Ik ben net 15 dagen geleden vader geworden en ik heb even andere verantwoordelijkheden, haha.
Gefeliciteerd.
Volgend jaar dan maar inplannen, eind september dan...
pi_143705238
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 15:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Gefeliciteerd.
Volgend jaar dan maar inplannen, eind september dan...
Dat staat inderdaad ter overweging.
Veel whisky drink ik de laatste twee weken ook niet, ik kom er op de een of andere manier niet aan toe. Wel heb ik om het te vieren een fles Port Ellen DL OMC 1982/2009 for Daily Dram open getrokken, en daar kan ik met dit tempo dus nog heel lang van genieten. ^O^
  † In Memoriam † vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:59:35 #9
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_143706722
Ik ben eigenlijk nog nergens geweest en er staat ook niks in de planning, maar wat wél zeker is, is dat ik straks een lekker flesje opentrek.
Er staan er hier zo'n 20-25, waarvan een deel nog dicht, dus ik ga straks even in de voorraad scharrelen. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:25:17 #10
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_143740240
Iemand ervaring met Amrut Single Malt Cask Strength?
World domination is my middle name.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:27:11 #11
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143740291
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 14:25 schreef Daklem het volgende:
Iemand ervaring met Amrut Single Malt Cask Strength?
Ja, diverse en ik kan ze zeer aanraden...
  † In Memoriam † zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:03:21 #12
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143744307
Ik vind de Amrutjes altijd heel alcoholisch smaken.
Carpe Libertatem
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:08:44 #13
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143744449
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 17:03 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik vind de Amrutjes altijd heel alcoholisch smaken.
De single cask versies, hieronder de 3 aan de linkerkant, ook?

  † In Memoriam † zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:26:08 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143744919
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 17:08 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De single cask versies, hieronder de 3 aan de linkerkant, ook?

[ afbeelding ]
Die ken ik niet, maar voor mij is dat wel het overheersende smaakje bij de Amruts die ik heb geproefd.

Ik ben daarom fucking benieuwd naar hun new spirit.
Carpe Libertatem
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:30:44 #15
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143745050
Ik heb de 3 hierboven, de Kadhambam (1e batch) en de Portonova hier staan, allemaal geproefd en een overheersende alcohol-/spiritsmaak haal ik er niet uit. Lang leve de diversiteit qua smaakpapillen... :P
  † In Memoriam † zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:35:17 #16
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143745179
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 17:30 schreef MadMaster het volgende:
Ik heb de 3 hierboven, de Kadhambam (1e batch) en de Portonova hier staan, allemaal geproefd en een overheersende alcohol-/spiritsmaak haal ik er niet uit. Lang leve de diversiteit qua smaakpapillen... :P
Bij mij is het echt een amrut-ding. In een rijtje pik ik de amrut er zo uit.

Niet de neus, maar echt de smaak en vooral de nasmaak.

Maar daarom de wens voor new spirit. Dan kan ik checken of het hun proces is.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:41:44 #17
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143745351
Maar leve de diversiteit inderdaad.
Carpe Libertatem
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:55:56 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143751717
Degene voor wie ik een fles Japanse single malt wilde kopen, schijnt Japanse whisky niet te zuipen te vinden.
Ik heb sterke twijfels bij zulke uitspraken, maar goed. Het is een fles Auchentoshan Three Wood geworden. Ook dat kan een compleet verkeerde gok zijn. De jarige job mag 'm best ruilen voor de Laphroaig Quarter Cask die met de bestelling meekomt. Ik drink alles.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 24-08-2014 12:40:53 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:02:13 #19
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_143783203
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 14:27 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, diverse en ik kan ze zeer aanraden...
Toch maar eens een keer proberen dan maar als ik een fles of 2 op heb. :)

Gisteren gehad.
Glenfiddich 15 Year Old Distillery Edition
&
The Exclusive Malts Clynelish 1997.

De Glenfiddich was heerlijk, totdat in de Clynelish had geproefd. Wat een prachtige spirit is dat. :)
World domination is my middle name.
  maandag 25 augustus 2014 @ 03:27:08 #20
433199 Aemorion
Buitenstaander
pi_143804221
Momenteel in de kast: Chivas Regal 18 , William Lawsons Super Spiced, Jack Daniels Honey, en Black Bull 12, en Sheep Dip.

Behoorlijk standaard, een écht speciale laat nog op zich wachten.

Tips zijn van harte welkom.
'I'm totally confused about what I'm going to do with my life'.
- Bill Hicks
pi_143805979
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 03:27 schreef Aemorion het volgende:
Momenteel in de kast: Chivas Regal 18 , William Lawsons Super Spiced, Jack Daniels Honey, en Black Bull 12, en Sheep Dip.

Behoorlijk standaard, een écht speciale laat nog op zich wachten.

Tips zijn van harte welkom.
Tja, ik tel maar drie whiskies, en allen zijn blends. Ik zou je adviseren om eens een lekkere single malt te kopen.
  maandag 25 augustus 2014 @ 14:52:38 #22
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_143813970
Ik moet zeggen dat ik de chivas regal 18yo goed kan waarderen. Echter vind ik hem erg aan de prijs waardoor ik liever zou kiezen voor een ib single malt op cask strength.
World domination is my middle name.
pi_143814641
Niet helemaal ontopic, maar ik heb afgelopen weekend de Emelisse white label ardberg op.
Een russian Imperial Stout van 11% gerijpt op ardbegvaten. Volgens mij zullen whiskeyliefhebbers ook wel echt genieten van dit bier. Rokerig, aards, wat medicinaal, maar ook flink moutig en koffiebitter (want stout).
  maandag 25 augustus 2014 @ 15:17:31 #24
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143814749
Heb nog een paar van die Emelisse (en ook Brewdog) bieren staan, allemaal gerijpt op whiskyvaten.
Ik ben geen bierliefhebber en zal het door deze bieren ook niet worden...
pi_143814800
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 15:14 schreef Zemmus het volgende:
Niet helemaal ontopic, maar ik heb afgelopen weekend de Emelisse white label ardberg op.
Een russian Imperial Stout van 11% gerijpt op ardbegvaten. Volgens mij zullen whiskeyliefhebbers ook wel echt genieten van dit bier. Rokerig, aards, wat medicinaal, maar ook flink moutig en koffiebitter (want stout).
Zeker!

Emelisse maakt er meer die op whiskyvaten zijn gelagerd. Maar ook andere brouwers halen dit truukje uit. Bijvoorbeeld De Molen uit Bodegraven of het Haarlemse Uiltje.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143814815
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 15:17 schreef MadMaster het volgende:
Heb nog een paar van die Emelisse (en ook Brewdog) bieren staan, allemaal gerijpt op whiskyvaten.
Ik ben geen bierliefhebber en zal het door deze bieren ook niet worden...
Wil je wel van ze afhelpen hoor :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143816435
quote:
2s.gif Op maandag 25 augustus 2014 15:19 schreef Karstman het volgende:

[..]

Zeker!

Emelisse maakt er meer die op whiskyvaten zijn gelagerd. Maar ook andere brouwers halen dit truukje uit. Bijvoorbeeld De Molen uit Bodegraven of het Haarlemse Uiltje.
Ja ik ken ze, maar meestal halen ze het niet bij de white label (oke.. de molen maakt ook erg mooie). Ik vond vooral deze, de ardberg echt heel erg goed, zeker voor whiskeyliefhebbers. De meest heftige tot nu toe, maar goed in balans. Je proeft van alles zonder dat 1 smaak overheerst. Die van het uiltje vond ik nogal weeëig, misschien dat ze wat langer hadden moeten rijpen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zemmus op 25-08-2014 16:18:19 ]
pi_143816952
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 20:55 schreef Ringo het volgende:
Degene voor wie ik een fles Japanse single malt wilde kopen, schijnt Japanse whisky niet te zuipen te vinden.
Ik heb sterke twijfels bij zulke uitspraken, maar goed. Het is een fles Auchentoshan Three Wood geworden. Ook dat kan een compleet verkeerde gok zijn. De jarige job mag 'm best ruilen voor de Laphroaig Quarter Cask die met de bestelling meekomt. Ik drink alles.
beetje rare uitspraak inderdaad.
als hij het over de yamasaki 10 heeft wil ik het best met hem eens zijn, maar de nikka black en yoichi 15 die ik heb zijn toch zeker niet verkeerd
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 25 augustus 2014 @ 19:39:38 #29
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143822814
Nou ja, ik ben allang blij dat ik op tijd gewaarschuwd ben.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 25 augustus 2014 @ 23:06:15 #30
433199 Aemorion
Buitenstaander
pi_143831897
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 09:47 schreef totalatool het volgende:

[..]

Tja, ik tel maar drie whiskies, en allen zijn blends. Ik zou je adviseren om eens een lekkere single malt te kopen.
3 maar? 4 Blends en een (Bourbon) Whiskey-likeur achtige. Ik blijf bij Blend, vind het verreweg het lekkerst. VAT69 wordt de volgende aanwinst, hoor er goede dingen over.
'I'm totally confused about what I'm going to do with my life'.
- Bill Hicks
pi_143832471
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 23:06 schreef Aemorion het volgende:
VAT69 wordt de volgende aanwinst, hoor er goede dingen over.
En daar gaat je geloofwaardigheid :')
Buiten het gebruik ervan in "band of brothers" is me dat dat toch een partij bocht... De smaak is trouwens ook niet constant. Verschilt zelfs tussen batches die minder dan een maand van elkaar zijn geproduceerd. Ze stoppen er gewoon de goedkoopste troep in die ze op dat moment kunnen inkopen. Of had je iets anders verwacht van "whisky" met een prijs van zo'n 13 euro de liter?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2014 23:20:51 ]
pi_143833035
Well, ik had (en heb) wat flessen VAT69 uit de jaren 60/70... Opvallend leuk spul... Proef dat eens naast een recente blend VAT69. Voor een tasting wel eens gedaan; je weet niet wat je proeft... Mega verschil.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 01:44:57 #33
433199 Aemorion
Buitenstaander
pi_143836503
Wellicht dan als malt een Dalmore 15 Years.
'I'm totally confused about what I'm going to do with my life'.
- Bill Hicks
pi_143836562
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 23:31 schreef gadeweerd het volgende:
Well, ik had (en heb) wat flessen VAT69 uit de jaren 60/70... Opvallend leuk spul... Proef dat eens naast een recente blend VAT69. Voor een tasting wel eens gedaan; je weet niet wat je proeft... Mega verschil.
De recente wel eens geprobeerd ja, oude is niet meer te koop toch?
De oude fles was ook mooier vond ik. Vroeger was het een whisky met klasse.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_143839723
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 23:06 schreef Aemorion het volgende:

[..]

3 maar? 4 Blends en een (Bourbon) Whiskey-likeur achtige. Ik blijf bij Blend, vind het verreweg het lekkerst. VAT69 wordt de volgende aanwinst, hoor er goede dingen over.
Chivas Regal 18, Black Bull 12 en Sheep Dip, dus ja, drie. De andere twee zijn geen whisk(e)y, want beiden hebben toevoegingen en zijn minder dan 40% alcohol.

VAT69 zou bij mij echt niet in de kast komen. Als je dat echt het lekkerst vindt, dan denk ik dat we je niet kunnen redden. ;)
Wil je toch persé een blend drinken, koop dan bijvoorbeeld eens een Bailie Nicol Jarvie (BNJ). Iets duurder, veel beter.

[ Bericht 19% gewijzigd door totalatool op 26-08-2014 10:36:04 ]
  woensdag 27 augustus 2014 @ 00:13:50 #36
128548 pavv
The computer says NO
pi_143869160
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 20:55 schreef Ringo het volgende:
Degene voor wie ik een fles Japanse single malt wilde kopen, schijnt Japanse whisky niet te zuipen te vinden.
Ik heb sterke twijfels bij zulke uitspraken, maar goed. Het is een fles Auchentoshan Three Wood geworden. Ook dat kan een compleet verkeerde gok zijn. De jarige job mag 'm best ruilen voor de Laphroaig Quarter Cask die met de bestelling meekomt. Ik drink alles.
Gewoon voor zijn verjaardag 4 samples maken van diverse komaf (bijv 2 x schots, 1 x iers en 1 x japans) en er alleen een nummer opzetten. Laat hem maar eens blind een oordeel vellen.
Kijken of ie sowieso doorheeft uit welke regio het spul komt.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 00:34:27 #37
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143869609
Ja zeg, het is een verjaarscadeau, geen examen!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  † In Memoriam † woensdag 27 augustus 2014 @ 07:06:12 #38
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143871783
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 00:13 schreef pavv het volgende:

[..]

Gewoon voor zijn verjaardag 4 samples maken van diverse komaf (bijv 2 x schots, 1 x iers en 1 x japans) en er alleen een nummer opzetten. Laat hem maar eens blind een oordeel vellen.
Kijken of ie sowieso doorheeft uit welke regio het spul komt.
Als je vrij standaard drankjes hebt is dat appeltje-eitje, maar je kan dat bizar lastig maken. 'Schots' is te divers en bij de Ieren, die normaal alles kapotdistilleren, heb je ook genoeg overlappingen met de Schotten. De Jappen haal je er wel zo uit, als ze hun eigen hout hebben gebruikt.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † woensdag 27 augustus 2014 @ 07:08:15 #39
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143871796
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 16:28 schreef gianni61 het volgende:

[..]

beetje rare uitspraak inderdaad.
als hij het over de yamasaki 10 heeft wil ik het best met hem eens zijn, maar de nikka black en yoichi 15 die ik heb zijn toch zeker niet verkeerd
Yamazaki 18 _O_
Carpe Libertatem
  woensdag 27 augustus 2014 @ 07:50:58 #40
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143872037
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 07:06 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als je vrij standaard drankjes hebt is dat appeltje-eitje, maar je kan dat bizar lastig maken. 'Schots' is te divers en bij de Ieren, die normaal alles kapotdistilleren, heb je ook genoeg overlappingen met de Schotten. De Jappen haal je er wel zo uit, als ze hun eigen hout hebben gebruikt.
Dat Mizunara hout, waar je waarschijnlijk op doelt, wordt niet zo heel veel gebruikt. Het merendeel van de vaten in Japan is ook import van elders...

Ik ken trouwens zat whisky liefhebbers bij wie zo'n blindproeverij, ongeacht de inhoud, niet zo appeltje-eitje is...
pi_143874114
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 07:50 schreef MadMaster het volgende:
[...]
Ik ken trouwens zat whisky liefhebbers bij wie zo'n blindproeverij, ongeacht de inhoud, niet zo appeltje-eitje is...
Inderdaad, no way dat dat appeltje-eitje is in het gros van de gevallen.
  Redactie Frontpage vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:01:53 #42
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143953456
Mijn laatste aanwinst is een Aberlour A'bunadh batch 16, verkregen uit een ruil.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:04:08 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143953533
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:01 schreef JeMoeder het volgende:
Mijn laatste aanwinst is een Aberlour A'bunadh batch 16, verkregen uit een ruil.
Dat zag ik afgelopen week ook iemand op FB posten... :D
  Redactie Frontpage vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:08:56 #44
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143953731
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat zag ik afgelopen week ook iemand op FB posten... :D
Gisteren zeker in de malt maniacs and friends groep, dan was ik dat. Voeg me maar toe op facebook :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † zaterdag 30 augustus 2014 @ 05:55:17 #45
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143980667
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:01 schreef JeMoeder het volgende:
Mijn laatste aanwinst is een Aberlour A'bunadh batch 16, verkregen uit een ruil.
Ik hoor een tripje naar je huisje aankomen.
Carpe Libertatem
  Redactie Frontpage zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:52:34 #46
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143983726
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 05:55 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik hoor een tripje naar je huisje aankomen.
;(

^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat zag ik afgelopen week ook iemand op FB posten... :D
Hey je zit op 'mijn' vat Glenglassaugh!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:01:56 #47
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143987252
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 11:52 schreef JeMoeder het volgende:

Hey je zit op 'mijn' vat Glenglassaugh!
Leuke tour daar trouwens.
Carpe Libertatem
pi_143997482
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:01 schreef JeMoeder het volgende:
Aberlour A'bunadh batch 16
Ik heb vandaag batch 46 gekocht.... in de uitverkoop bij de lokale Gall en Gall die verbouwingsuitverkoop had... zou 'm anders niet gauw gekocht hebben denk ik (heb al een aantal flessen staan, kast raakt vol :@ ) Maar wel benieuwd!

[ Bericht 0% gewijzigd door Yngwie op 31-08-2014 21:30:42 ]
  Redactie Frontpage zaterdag 30 augustus 2014 @ 20:11:37 #49
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143998353
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 19:44 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Ik heb vandaag batch 46 gekocht.... in de uitverkoop bij de lokatie Gall en Gall die verbouwingsuitverkoop had... zou 'm anders niet gauw gekocht hebben denk ik (heb al een aantal flessen staan, kast raakt vol :@ ) Maar wel benieuwd!
Enjoy. Ik heb nog nooit A'bunadh gehad,deze blijft ook nog even dicht totdat ik wat andere sherry whiskies op heb, staan er nog 10 open ofzo (zachte sherries).
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 31 augustus 2014 @ 19:49:14 #50
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144034229
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 11:52 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Hey je zit op 'mijn' vat Glenglassaugh!
Ik bezoek 'm van tijd tot tijd, ook om de samples er van te testen...
  Redactie Frontpage maandag 1 september 2014 @ 08:52:48 #51
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144052950
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:49 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik bezoek 'm van tijd tot tijd, ook om de samples er van te testen...
En hoe is de smaakontwikkeling?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 1 september 2014 @ 12:00:28 #52
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144056769
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 08:52 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

En hoe is de smaakontwikkeling?
Prima, maar nog jong/spirity.
Mijn laatste bezoek was maart vorig jaar.
pi_144387291
Iemand nog een leuke Whiskey/Whisky staan voor een leuk prijsje om mijn verzameling uit te breiden?
pi_144387405
Een hele kast vol en nog wat, maar wat zoek je precies?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_144389890
Ik heb ook nog wel wat staan hoor. Wat zoek je, een Cutty Sark, of misschien toch een Port Ellen, Brora of Karuizawa? ;)
pi_144390937
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:15 schreef totalatool het volgende:
Ik heb ook nog wel wat staan hoor. Wat zoek je, een Cutty Sark, of misschien toch een Port Ellen, Brora of Karuizawa? ;)
Wat moet die Cutty Sark kosten? En om welke Port Ellen gaat het precies?
pi_144391158
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:54 schreef Moass het volgende:

[..]

Wat moet die Cutty Sark kosten? En om welke Port Ellen gaat het precies?
LOL, ik voel toch wat troll - natte geit nu.
pi_144391358
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:02 schreef totalatool het volgende:

[..]

LOL, ik voel toch wat troll - natte geit nu.
:?
pi_144391395
Als je net zoveel interesse hebt in een Cutty Sark als in een Port Ellen, dan vind ik dat op zijn minst... apart.
Laat ik de vraag dan aan jou stellen: wat zoek je?
pi_144391501
Ben geen fan van JW maar kreeg laatst een Blue Label. Moet zeggen dat die wel lekker is, ook al drink ik altijd single malts. Wat vinden jullie ervan? Overpriced??
Facts don't care about your feelings
pi_144391684
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:10 schreef totalatool het volgende:
Als je net zoveel interesse hebt in een Cutty Sark als in een Port Ellen, dan vind ik dat op zijn minst... apart.
Laat ik de vraag dan aan jou stellen: wat zoek je?
Natuurlijk weet ik dat deze 2 ver uit elkaar liggen. Neemt niet weg dat ik met mijn verzameling interesse heb in alles voor een aantrekkelijke prijs.
Vandaar mijn vraag.
pi_144391701
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Ben geen fan van JW maar kreeg laatst een Blue Label. Moet zeggen dat die wel lekker is, ook al drink ik altijd single malts. Wat vinden jullie ervan? Overpriced??
Neem dan gewoon de black label.
pi_144391793
Ik vind Red en Black echt niet te zuipen.
Facts don't care about your feelings
pi_144391800
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:18 schreef Moass het volgende:

[..]

Natuurlijk weet ik dat deze 2 ver uit elkaar liggen. Neemt niet weg dat ik met mijn verzameling interesse heb in alles voor een aantrekkelijke prijs.
Vandaar mijn vraag.
Dan heb ik nog wel een Bowmore Feis Ile 2014 voor je, of een Bunnahabhain 18 Feis Ile 2010, of misschien nog wat anders. Details via dm op te vragen.
Mijn Cutty Sark is open en wacht op ongewenste gasten ;), en de Port Ellens doe ik voorlopig niet weg.
pi_144392859
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Ben geen fan van JW maar kreeg laatst een Blue Label. Moet zeggen dat die wel lekker is, ook al drink ik altijd single malts. Wat vinden jullie ervan? Overpriced??
Inderdaad niet vies maar behoorlijk overpriced. Je betaald voor het naampje hè.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 10 september 2014 @ 17:48:35 #66
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144394366
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:55 schreef Karstman het volgende:

[..]

Inderdaad niet vies maar behoorlijk overpriced. Je betaald voor het naampje hè.
Och, dat doe je ook voor diverse singles.
Carpe Libertatem
  zaterdag 13 september 2014 @ 02:33:19 #67
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_144477434
Ik ga naar het whiskyfestival in Den Haag en ik heb er nu al zin in.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Redactie Frontpage zaterdag 13 september 2014 @ 23:42:24 #68
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144502798
Vandaag twee flesjes aangeschaft, oude bottelingen van redelijk jonge islays:



Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_144504487
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vind Red en Black echt niet te zuipen.
Ik vind zelf de groene de enige fatsoenlijke
  zondag 14 september 2014 @ 10:29:03 #70
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_144509046
Voor de liefhebbers van American whiskey onder ons, tijdens mijn zoektocht naar Amerikaans bier c_/ kwam ik toevallig deze 11 jaar oude 100% rye tegen. Komt van de Anchor Brewery in San Francisco.



Iemand heel toevallig wel eens geproefd?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 14 september 2014 @ 10:42:04 #71
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144509176
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vind Red en Black echt niet te zuipen.
Probeer eens een jaren 50/60 versie of de export blend versie op 45,8%.
Minimaal verrassend...
pi_144510723
En hoe kom ik daar in godsnaam aan?
Facts don't care about your feelings
  zondag 14 september 2014 @ 12:33:25 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144511139
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:15 schreef YoshiBignose het volgende:
En hoe kom ik daar in godsnaam aan?
De export blend is gewoon verkrijgbaar en de oude jongens kom je nog wel eens tegen op whiskyfestivals waar liefhebbers hun eigen collectie per dram verkopen. Via veilingen zijn ze ook nog wel te vinden voor redelijke bedragen...
  zondag 14 september 2014 @ 22:19:01 #74
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_144533293
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 12:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De export blend is gewoon verkrijgbaar en de oude jongens kom je nog wel eens tegen op whiskyfestivals waar liefhebbers hun eigen collectie per dram verkopen. Via veilingen zijn ze ook nog wel te vinden voor redelijke bedragen...
Waarschijnlijk kan je voor de prijs die je daar voor betaalt, een veel interessantere whisky kopen. :)
World domination is my middle name.
pi_144535644
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:19 schreef Daklem het volgende:

[..]

Waarschijnlijk kan je voor de prijs die je daar voor betaalt, een veel interessantere whisky kopen. :)
Valt mee hoor. Oude Dimples gaan voor een pond of 20-25, ik dacht JW Red ook voor zoiets.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 15 september 2014 @ 11:32:59 #76
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144544945
quote:
2s.gif Op zondag 14 september 2014 22:59 schreef Karstman het volgende:

[..]

Valt mee hoor. Oude Dimples gaan voor een pond of 20-25, ik dacht JW Red ook voor zoiets.
Zoiets, ja.Soms iets duurder.
Een oude JW Red Label is daarentegen vaak lekkerder dan de vele van de huidige single malts...
pi_144552174
Interessant voor als je volgend jaar een keer op Schiphol bent, een hele Johnnie Walker winkel http://www.leidschdagblad(...)n-winkel-op-Schiphol Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in de M&M's winkel die ernaast komt...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_144557995
Alle so called single malt snobs zouden dit boek eens moeten lezen:

http://www.zolangdevoorraadstrekt.org

Heb het zelf nog niet ervaren, maar de stelling die geponeerd wordt, klinkt heel plausibel.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_144558252
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 18:40 schreef SevenWonders het volgende:
Alle so called single malt snobs zouden dit boek eens moeten lezen:
Wat hebben oude blends te maken met recente single malts?
Een "moderne" blend vindt ik in veel gevallen niet te zuipen omdat ik de geur van Rye whisky echt ranzig vindt en ze dat er altijd royaal doorheen gooien. (dat typische lijm aroma).
pi_144558372
quote:
99s.gif Op maandag 15 september 2014 18:47 schreef CrashO het volgende:

[..]

Wat hebben oude blends te maken met recente single malts?
Een "moderne" blend vindt ik in veel gevallen niet te zuipen omdat ik de geur van Rye whisky echt ranzig vindt en ze dat er altijd royaal doorheen gooien. (dat typische lijm aroma).
Dat de malts die in de blends gaan/gingen ' vroeger' beter waren dan nu...?

Daarnaast sloot ik aan bij de opmerking van MaltMaster.
Take on the situation, but not the torment ...
  maandag 15 september 2014 @ 19:03:03 #81
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144558843
quote:
99s.gif Op maandag 15 september 2014 18:47 schreef CrashO het volgende:

[..]

Wat hebben oude blends te maken met recente single malts?
Een "moderne" blend vindt ik in veel gevallen niet te zuipen omdat ik de geur van Rye whisky echt ranzig vindt en ze dat er altijd royaal doorheen gooien. (dat typische lijm aroma).
Er gaat geen rye whisky in blends, maar grain whisky.
Niet per definitie hetzelfde...

Een goede (vaak behoorlijk oude, > 40 jaar) grain whisky is op zichzelf trouwens niet om in te spugen.

De verhouding grain/single malt whisky was 'vroeger' anders dan tegenwoordig.
Voorheen lag het percentage single malt veel hoger dan vandaag de dag en dat verschil proef je...
  † In Memoriam † donderdag 18 september 2014 @ 18:44:35 #82
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144665749
Vanavond een Tomatin-tasting. *O*
Carpe Libertatem
  donderdag 18 september 2014 @ 22:06:40 #83
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144673982
Nog even terug komen op die oude Johnnie Walker bottelingen.
Als je dit ergens tegenkomt, gewoon proberen:

pi_144675898
Is dat kurk of springcap?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 18 september 2014 @ 23:00:21 #85
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144676697
Oh wacht nu herken ik het, dat is die private stash van die gare portugees... Wat heeft die kerel een voorraad, kasten vol oude macallans, HP's en god mag weten wat nog meer...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 18 september 2014 @ 23:21:00 #87
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144677430
quote:
2s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:04 schreef Karstman het volgende:
Oh wacht nu herken ik het, dat is die private stash van die gare portugees... Wat heeft die kerel een voorraad, kasten vol oude macallans, HP's en god mag weten wat nog meer...
^O^
pi_144677698
Misschien moeten we met een paar man een busje en een paar bivakmutsen huren en dan even roadtrippen? ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 18 september 2014 @ 23:32:57 #89
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144677998
quote:
2s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:26 schreef Karstman het volgende:
Misschien moeten we met een paar man een busje en een paar bivakmutsen huren en dan even roadtrippen? ;)
Een paar goed bedeelde whiskyfestivals afgaan lijkt me afdoende...
  † In Memoriam † zaterdag 20 september 2014 @ 11:03:43 #90
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144717539


Paar BenRiachjes aan mijn collectie toegevoegd.
Carpe Libertatem
pi_144717801
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[ afbeelding ]

Paar BenRiachjes aan mijn collectie toegevoegd.
Ehm, collectie overgekocht ofzo?
  † In Memoriam † zaterdag 20 september 2014 @ 11:21:12 #92
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144717914
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:15 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ehm, collectie overgekocht ofzo?
Nee, gewoon in de loop der jaren aangeschaft. :)

Behalve die lichtblauwe zijn het standaard bottelingen. Hier en daar wel een andere batch, maar meeste is gewoon bij een willekeurige betere slijterij te halen.

De lichtblauwe ook, maar die heb ik toevallig als laatste fles van de distillery zelf meegenomen, met een krabbel erop van de master blender :)
Carpe Libertatem
  Redactie Frontpage zaterdag 20 september 2014 @ 13:03:58 #93
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144720393
Komen we binnenkort even burgemeester maken B_A!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † zaterdag 20 september 2014 @ 13:07:41 #94
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144720478
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 13:03 schreef JeMoeder het volgende:
Komen we binnenkort even burgemeester maken B_A!
Ik baal er alleen van dat ik de eerste edititie Solstice niet heb en nog nooit geproefd heb. :(
Carpe Libertatem
  Redactie Frontpage zaterdag 20 september 2014 @ 15:28:32 #95
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144724032
quote:
9s.gif Op zaterdag 20 september 2014 13:07 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik baal er alleen van dat ik de eerste edititie Solstice niet heb en nog nooit geproefd heb. :(
Dat is de 15yo toch?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † zaterdag 20 september 2014 @ 15:50:02 #96
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144724546
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 15:28 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat is de 15yo toch?
Yes en heeft minder lang op port gelegen.
Carpe Libertatem
pi_144733056
Mogelijk weet ik die Solstice 15yo te vinden, maar ik ben er niet zeker van. Ik herinner me geen koker...
pi_144735342
Ik heb een vraag.
Wat is een goede beginners whisky om kado te geven aan iemand?

Budget is ongeveer 20 - 30 euro.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zaterdag 20 september 2014 @ 23:24:41 #99
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_144738298
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 21:58 schreef superniger het volgende:
Ik heb een vraag.
Wat is een goede beginners whisky om kado te geven aan iemand?

Budget is ongeveer 20 - 30 euro.
Tomatin Legacy.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_144739910
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 21:58 schreef superniger het volgende:
Ik heb een vraag.
Wat is een goede beginners whisky om kado te geven aan iemand?

Budget is ongeveer 20 - 30 euro.
20cl flesje Lagavulin 16 :9
  Redactie Frontpage zondag 21 september 2014 @ 10:45:00 #101
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144746435
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 21:58 schreef superniger het volgende:
Ik heb een vraag.
Wat is een goede beginners whisky om kado te geven aan iemand?

Budget is ongeveer 20 - 30 euro.
Highland Park 12
Caol Ila 12
Glendronach 12
Glenfarclas 10 of 12
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 21 september 2014 @ 15:13:09 #102
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_144753789
Highland Park 12 is een zeer goede keuze om mee te beginnen. Helaas als je deze hebt gedronken, vallen veel goedkopere whisky's tegen.

An Cnoc 12yr is trouwens ook echt een aanrader! Fijne whisky voor een klein prijsje.
World domination is my middle name.
  † In Memoriam † zondag 21 september 2014 @ 20:24:11 #103
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144766657
Er zijn prima goedkopere lekkere whisky's te krijgen dan de 28 eu die hp 12 moet kosten.
Carpe Libertatem
pi_144770297
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:24 schreef Boze_Appel het volgende:
Er zijn prima goedkopere lekkere whisky's te krijgen dan de 28 eu die hp 12 moet kosten.
Nog goedkoper? Vind die al best lekker voor de prijs. Maar de 15yo en 18yo zijn beter. Ook Oban drink ik graag voor rond de 40.

Monkey Shoulder is trouwens ook wel te drinken en die was volgens mij 30 euro bij gall.
Facts don't care about your feelings
  zondag 21 september 2014 @ 22:01:19 #105
87096 pyroxx
Vivat Dionysos
pi_144770837
Ha, whisky-liefhebbers!
Ik ben nog niet zo bekend in dit topic, maar wel een beginnende liefhebber!
(ho, wacht, correctie, een beginnende drinker maar een vergevorderde liefhebber!)

Heb nu zelf wat flesjes staan waaronder een
Highland 12
Dalwhinnies 15
Fryske Hynder
en een
Talisker 57 north (cask strengt maar oh zo goddelijk zacht).

Ik zat van de week in L&B in Amsterdam (geniale plek) en kreeg daar een tip voor een Blair Athol, 12.
Ik was gelijk groot fan. Zacht, kruidig, zoetrond, authentiek. Een soort toetje voor op de late avond.

Ik denk eraan een flesje aan te schaffen maar misschien is het 't wel waard om een wat oudere Blair Athol te kopen. Iemand hier ervaringen mee?
  maandag 22 september 2014 @ 13:39:52 #106
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_144786787
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 21:52 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nog goedkoper? Vind die al best lekker voor de prijs. Maar de 15yo en 18yo zijn beter. Ook Oban drink ik graag voor rond de 40.

Monkey Shoulder is trouwens ook wel te drinken en die was volgens mij 30 euro bij gall.
De 15 vind ik marginaal beter. De 18yo is wel een flinke stap complexer qua smaak, maar daar is de prijs dan ook naar.

Ik heb nu nog redelijk wat normale bottelingen staan. Als mijn collectie iets is uitgedund ga ik eens op zoek naar speciale bottelingen van independent bottlers.
World domination is my middle name.
  Redactie Frontpage dinsdag 23 september 2014 @ 09:00:08 #107
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144813848
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 22:01 schreef pyroxx het volgende:
Ha, whisky-liefhebbers!
Ik ben nog niet zo bekend in dit topic, maar wel een beginnende liefhebber!
(ho, wacht, correctie, een beginnende drinker maar een vergevorderde liefhebber!)

Heb nu zelf wat flesjes staan waaronder een
Highland 12
Dalwhinnies 15
Fryske Hynder
en een
Talisker 57 north (cask strengt maar oh zo goddelijk zacht).

Ik zat van de week in L&B in Amsterdam (geniale plek) en kreeg daar een tip voor een Blair Athol, 12.
Ik was gelijk groot fan. Zacht, kruidig, zoetrond, authentiek. Een soort toetje voor op de late avond.

Ik denk eraan een flesje aan te schaffen maar misschien is het 't wel waard om een wat oudere Blair Athol te kopen. Iemand hier ervaringen mee?
Ik heb zelf een oudere Blair Athol (1988 dacht ik - klik even voor mijn whiskyplank op de Japanse tekens in mijn sig) staan van The Ultimate. Beste sherry whisky die ik tot nu toe heb gehad.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † dinsdag 23 september 2014 @ 09:05:32 #108
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144813940
Fryske Hynder in je collectie hebben is wel een schaammomentje.
Carpe Libertatem
pi_144814601
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:05 schreef Boze_Appel het volgende:
Fryske Hynder in je collectie hebben is wel een schaammomentje.
Hé, niet zo hè! Inmiddels zijn er 5-6 jaar oude op cognac vaten en dat begint serieus ergens op te lijken, ik vind ze goed te drinken. En noem me chauvinistisch maar ook die eerdere bottelingen vond ik, voor een Nederlandse whisky niet eens heel verkeerd.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 23 september 2014 @ 10:13:05 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144815276
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:05 schreef Boze_Appel het volgende:
Fryske Hynder in je collectie hebben is wel een schaammomentje.
Waarom?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144815512
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 21:58 schreef superniger het volgende:
Ik heb een vraag.
Wat is een goede beginners whisky om kado te geven aan iemand?

Budget is ongeveer 20 - 30 euro.
Voor een whisky met een beetje oomph: de Benromach 10yo. Zoet, een beetje rokerig, topper onder de standaardbottelingen.
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
pi_144817625
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom?
B_A is niet zo'n fan van dit soort Nederlandse producties :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_144817875
Laatst 40 jaar oude grain whisky gedronken. Ook erg apart. Je proeft nog wel een hint van de goedkope whisky smaakje... Maar toch is het zacht en complex.
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  dinsdag 23 september 2014 @ 11:59:26 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144818113
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:43 schreef Karstman het volgende:

[..]

B_A is niet zo'n fan van dit soort Nederlandse producties :)
Dat soort mensen heb je in de wijn ook, WIREKUF's noem je die (Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144821424
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:23 schreef XmattX het volgende:

[..]

Voor een whisky met een beetje oomph: de Benromach 10yo. Zoet, een beetje rokerig, topper onder de standaardbottelingen.
+1
pi_144822288
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:50 schreef Agiath het volgende:
Laatst 40 jaar oude grain whisky gedronken. Ook erg apart. Je proeft nog wel een hint van de goedkope whisky smaakje... Maar toch is het zacht en complex.
JeMoeder heeft een 28 jaar oude grain staan, geen idee meer hoe die heet. Zo donker als sherry en zacht en smaakvol.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 24 september 2014 @ 15:55:54 #117
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_144857673
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat soort mensen heb je in de wijn ook, WIREKUF's noem je die (Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk)
Ik ben niet perse tegen Nederlandse producties, alleen de huidige Nederlandse whiskeyproducties zijn gewoon bagger. Komt wel, zoals Karstman zegt, met de jaren, maar nu nog niet.
Carpe Libertatem
  Redactie Frontpage woensdag 24 september 2014 @ 16:54:45 #118
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144860421
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat soort mensen heb je in de wijn ook, WIREKUF's noem je die (Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk)
Heb je wel eens Millstone geprobeerd? Na 5/6 verschillende bottelingen heb ik het eerst maar eens opgegeven. De Rye en Jenevers van Zuiddam zijn trouwens wel erg goed.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 24 september 2014 @ 17:01:11 #119
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144860711
Ik ben zeker geen liefhebber van alle Millstone expressies, maar er zitten wel degelijk goede versies tussen. Meestal zijn dat wel single cask bottelingen die niet overal verkrijgbaar zijn...
pi_144866888
De score van vandaag, een Bowmore Black Rock (Op Sherry gelegen) en een Bowmore Tempest (Op bourbon vaten) :9




Ik had trouwens ook nog een klein wtf momentje bij de slijter toen er iemand binnenkwam die alle flessen afging met een vaag trilstokje met balletje aan het eind op "aard straling", want fabrikanten voegden chemicaliën toe en dan werd ze ziek. (hoop homeopathisch gebrabbel).

Nu viel het me op dat alle flessen die "goed" waren, flessen waren waavan ik toevallig weet dat ze E150a (Kleurstof, karamel) vrij zijn (oa Bruichladdich, Balvenie) en de "slechte" flessen allemaal kleurstof hadden (Bowmore, Laphroaigh). :o _O- _O-
pi_144867113
En kocht die homeopatische dodo ook iets?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_144867170
dit topic _O_
Zie!
pi_144867222
quote:
99s.gif Op woensdag 24 september 2014 19:42 schreef CrashO het volgende:
De score van vandaag, een Bowmore Black Rock (Op Sherry gelegen) en een Bowmore Tempest (Op bourbon vaten) :9
[ [url=http://www.thespiritsbusiness.com/content/http://www.thespiritsbusi(...)-Rock.jpg]afbeelding[/url] ]

[ afbeelding ]

Ik had trouwens ook nog een klein wtf momentje bij de slijter toen er iemand binnenkwam die alle flessen afging met een vaag trilstokje met balletje aan het eind op "aard straling", want fabrikanten voegden chemicaliën toe en dan werd ze ziek. (hoop homeopathisch gebrabbel).

Nu viel het me op dat alle flessen die "goed" waren, flessen waren waavan ik toevallig weet dat ze E150a (Kleurstof, karamel) vrij zijn (oa Bruichladdich, Balvenie) en de "slechte" flessen allemaal kleurstof hadden (Bowmore, Laphroaigh). :o _O- _O-
E150/karamel is gewoon verhitte suiker, dat lijkt me geen onnatuurlijke grondstof.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_144867231
quote:
2s.gif Op woensdag 24 september 2014 19:47 schreef Karstman het volgende:
En kocht die homeopatische dodo ook iets?
Alleen haar man die ook mee was. Een fles "negatieve" Laphroaigh 10. Hij kon er wel tegen :')

quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 19:49 schreef FrankRicard het volgende:
E150/karamel is gewoon verhitte suiker, dat lijkt me geen onnatuurlijke grondstof.
Natuurlijk niet. Een gekkie met een trilstokje is onnatuurlijker :P Maar vond de overeenkomst tussen "slechte trilling" en E150a wel komisch. Ik liet het de slijter ook pas weten toen ze weg was, toen voor de zekerheid even wat labels gecheckt en het klopte.

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2014 19:51:12 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 26 september 2014 @ 09:42:02 #125
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144916895
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 19:49 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

E150/karamel is gewoon verhitte suiker, dat lijkt me geen onnatuurlijke grondstof.
Dan nog verpest het de smaak en is het daardoor inherent niet goed voor whisky. Gelukkig stappen steeds meer distilleries van de E150 af.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 26 september 2014 @ 11:21:08 #126
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_144919160
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 09:42 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dan nog verpest het de smaak en is het daardoor inherent niet goed voor whisky. Gelukkig stappen steeds meer distilleries van de E150 af.
Helemaal mee eens. Daarom ben ik steeds meer fan geworden van independent bottlers.
World domination is my middle name.
pi_144919388
Ik dronk een weekend of wat terug Zweedse whisky. Die vond ik gek genoeg lekkerder net uit de fles dan wanneer het glas al een tijdje stond, terwijl normaal gesproken dit toch precies andersom is bij mij.

Was wel echt lekker :)
pi_144937584
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 09:42 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dan nog verpest het de smaak en is het daardoor inherent niet goed voor whisky. Gelukkig stappen steeds meer distilleries van de E150 af.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Uit experimenten is meerdere keren gebleken dat het niet zo eenvoudig ligt: de smaak verandert wel door toevoeging van E150a, maar of dat positief of negatief wordt ervaren hangt (lijkt het) van de persoonlijke smaak van een proever af.

(Overigens, E150a is heeeel veel verder verhitte suiker dan karamel zoals je dat in de keuken gebruikt. Denk maar koolstof/roet, in die richting.)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  zaterdag 27 september 2014 @ 12:25:41 #129
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_144951701
Zondag krijgen jullie mijn lijst te zien folks! ^O^
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  Redactie Frontpage zondag 28 september 2014 @ 13:56:58 #130
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_144980423
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:23 schreef XmattX het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen over verdeeld. Uit experimenten is meerdere keren gebleken dat het niet zo eenvoudig ligt: de smaak verandert wel door toevoeging van E150a, maar of dat positief of negatief wordt ervaren hangt (lijkt het) van de persoonlijke smaak van een proever af.

(Overigens, E150a is heeeel veel verder verhitte suiker dan karamel zoals je dat in de keuken gebruikt. Denk maar koolstof/roet, in die richting.)
Misschien had ik het wat anders moeten formuleren: de smaak wijzigt door het toevoegen van E150a, of dat als goed voor de smaak of minder goed voor de smaak wordt ervaren laat ik daarbij in het midden. Het gaat me erom dat je een product fundamenteel veranderd door er rotzooi bij in te gooien.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_144993633
Is het nog rotzooi als de smaak er (volgens sommigen) beter van wordt? :)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  zondag 28 september 2014 @ 20:56:07 #132
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_144996482
E150a is op zich geen rotzooi, maar je kunt je afvragen waarom je het aan je product wil toevoegen. Om bleke whisky een diepere, 'mooiere' kleur te geven? Is dat een marketingbeslissing? Of voeg je het toe om de smaak van de whisky te beïnvloeden? Maar dat doet dan toch afbreuk aan het zuivere proces van destillatie en lagering?

Straight American whiskey mag trouwens helemaal geen kleurstof bevatten. ^O^
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 28 september 2014 @ 21:04:42 #133
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_144996953
quote:
2s.gif Op zondag 28 september 2014 20:56 schreef Ringo het volgende:
E150a is op zich geen rotzooi, maar je kunt je afvragen waarom je het aan je product wil toevoegen. Om bleke whisky een diepere, 'mooiere' kleur te geven? Is dat een marketingbeslissing? Of voeg je het toe om de smaak van de whisky te beïnvloeden? Maar dat doet dan toch afbreuk aan het zuivere proces van destillatie en lagering?
Omdat een donkere kleur simpelweg beter verkoopt, dus marketing...

quote:
Straight American whiskey mag trouwens helemaal geen kleurstof bevatten. ^O^
Dat smaakt dan ook nergens naar... ;)
  zondag 28 september 2014 @ 21:13:57 #134
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_144997416
Ik schenk mijzelve vanavond nog een Wild Turkey Rare Breed in.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_144997589
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 21:04 schreef MadMaster het volgende:
Omdat een donkere kleur simpelweg beter verkoopt, dus marketing...
Wat ik dan weer niet snap is waarom bijv Laphroaig het ook doet, aangezien die donker groene flessen gebruiken. Ja, als het in het drinkglas zit zie je het, maar ik neem aan dat de smaak het daar overneemt boven de kleur.. 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2014 21:18:06 ]
  zondag 28 september 2014 @ 21:18:47 #136
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_144997659
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 21:04 schreef MadMaster het volgende:

Omdat een donkere kleur simpelweg beter verkoopt, dus marketing...
Vreemd fenomeen is dat toch. Je zou verwachten dat juist het eigen karakter van single malts als verkoopargument geldt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 28 september 2014 @ 22:09:51 #137
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145000429
quote:
99s.gif Op zondag 28 september 2014 21:17 schreef CrashO het volgende:

[..]

Wat ik dan weer niet snap is waarom bijv Laphroaig het ook doet, aangezien die donker groene flessen gebruiken. Ja, als het in het drinkglas zit zie je het, maar ik neem aan dat de smaak het daar overneemt boven de kleur.. 8)7
Laphroaig en andere OB's doen het om de kleur van de whisky, uiteraard afkomstig van verschillende batches door de jaren heen, zo consistent te houden...
  zondag 28 september 2014 @ 22:12:37 #138
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145000602
quote:
2s.gif Op zondag 28 september 2014 21:18 schreef Ringo het volgende:

[..]

Vreemd fenomeen is dat toch. Je zou verwachten dat juist het eigen karakter van single malts als verkoopargument geldt.
Misschien bij de kenner, die meer op smaak dan kleur let, wel, maar de massa vind een donkere whisky aantrekkelijker dan een lichte versie.
Veel mensen denken ook dat donkere whisky langer gerijpt heeft, wat het dan weer aantrekkelijker maakt om een fles aan te schaffen...
pi_145000809
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 22:12 schreef MadMaster het volgende:
Misschien bij de kenner, die meer op smaak dan kleur let, wel, maar de massa vind een donkere whisky aantrekkelijker dan een lichte versie.
Maar de massa koopt toch ook geen dure malts? Of nuja, relatief weinig.
Voorzover ik weet kopen de gemiddelde Henk en Ingrid vooral Red label en Jack. Toch zijn er ook whisky's van ver boven de 50 euro te vinden waar ze ook rotzooien met E150a
  zondag 28 september 2014 @ 22:21:56 #140
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145001196
quote:
99s.gif Op zondag 28 september 2014 22:16 schreef CrashO het volgende:

[..]

Maar de massa koopt toch ook geen dure malts? Of nuja, relatief weinig.
Voorzover ik weet kopen de gemiddelde Henk en Ingrid vooral Red label en Jack. Toch zijn er ook whisky's van ver boven de 50 euro te vinden waar ze ook rotzooien met E150a
Single Malt whisky is ook maar een fractie van de whiskymarkt, nog steeds.
Maar dat zijn desondanks nog wel veel flessen Laphroaig, die door velen gekocht worden.
Misschien niet door Henk en Ingrid, maar wel door mensen die gek zijn op geturfde whisky die jarenlang het zilt van de zee tot zich heeft genomen... 8-)
pi_145001380
Tuurlijk, Laphroaig's zijn dan ook nog steeds (ondanks de E150) mijn favo whisky's. Maar juist daarom vindt ik het zo zonde dat ze de boel bedonderen met E150 ;( Een "amateur" zal Laphroaig over het algemeen niet te zuipen vinden en de rest weet best wel dat (nep) kleur e150 is. Dat bedoelde ik meer :P

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2014 22:25:09 ]
  zondag 28 september 2014 @ 22:30:31 #142
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145001766
quote:
99s.gif Op zondag 28 september 2014 22:24 schreef CrashO het volgende:
Tuurlijk, Laphroaig's zijn dan ook nog steeds (ondanks de E150) mijn favo whisky's. Maar juist daarom vindt ik het zo zonde dat ze de boel bedonderen met E150 ;( Een "amateur" zal Laphroaig over het algemeen niet te zuipen vinden en de rest weet best wel dat (nep) kleur e150 is. Dat bedoelde ik meer :P
Je favoriete whisky bevat E150 én heeft absoluut niet jarenlang aan zee liggen rijpen, waardoor het die fijne zilte smaak zou hebben. En toch koop je het. Hoeveel bewijs wil je hebben dat het allemaal niet zoveel uitmaakt...? ;)
pi_145001940
quote:
12s.gif Op zondag 28 september 2014 22:30 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Je favoriete whisky bevat E150 én heeft absoluut niet jarenlang aan zee liggen rijpen, waardoor het die fijne zilte smaak zou hebben.
Niet aan zee? Wut? Dan hallucineerde ik zeker toen ik er vorig jaar liep :P En kwa uitmaken bedoelde ik meer dat het me weinig boeit dat er e150 inzit. Maar dat ik het gewoon zonde vindt om (extra) zooi toe te voegen aan een prima product.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2014 22:34:46 ]
  zondag 28 september 2014 @ 22:36:31 #144
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145002156
quote:
99s.gif Op zondag 28 september 2014 22:33 schreef CrashO het volgende:

[..]

Niet aan zee? Wut? Dan hallucineerde ik zeker toen ik er vorig jaar liep :P En kwa uitmaken bedoelde ik meer dat het me weinig boeit dat er e150 inzit. Maar dat ik het gewoon zonde vindt om (extra) zooi toe te voegen aan een prima product.
Nee, niet aan zee.
Het merendeel van de op Islay geproduceerde whisky wordt op het vasteland van Schotland gerijpt, ver weg van de zee. Slechts een klein deel ligt daadwerkelijk op Islay...
  † In Memoriam † maandag 29 september 2014 @ 04:48:35 #145
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_145008266
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 21:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Omdat een donkere kleur simpelweg beter verkoopt, dus marketing...
Heb een collectie aan voedselkleuring, dus eigenlijk gewoon caramel maar dan in andere kleurtjes. Soms is het grappig om een zo helder mogelijke whisky te pakken en daar bijvoorbeeld blauw of paars doorheen te doen en dat voor te schotelen. De geoefende proever zal er niets van vinden, kijkt eerst wat raar, maar gaat toch echt op de neus en smaak af en de minder doorgewinterde drinker zegt al snel bij voorbaat blegh. Het is dat het verboden is, maar anders zou Bruichladdich samen met gekleurde whisky's denk wel een regenboogserie uitbrengen.

De kleur is eigenlijk gewoon iets wat de whisky moet verdienen, donker of juist licht.

Weet jij toevallig of de Nederlandse/Belgische whiskeys ook caramel gebruiken? Hynder, Millstone en Goldys enzo.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 29 september 2014 @ 04:53:28 #146
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_145008269
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 22:12 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Veel mensen denken ook dat donkere whisky langer gerijpt heeft, wat het dan weer aantrekkelijker maakt om een fles aan te schaffen...
Wat natuurlijk bij een ongekleurde sherry of port wel het geval is.

Het lijkt trouwens wel of de nieuwere drankjes veel naar ongekleurd gaan om het autentiek te maken en zich te onderscheiden van de blends, maar dat kan ook komen omdat ik steeds specifieker wordt in smaak. :P
Carpe Libertatem
  Redactie Frontpage maandag 29 september 2014 @ 08:39:39 #147
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_145009211
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 22:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, niet aan zee.
Het merendeel van de op Islay geproduceerde whisky wordt op het vasteland van Schotland gerijpt, ver weg van de zee. Slechts een klein deel ligt daadwerkelijk op Islay...
Kilchoman heeft zijn eigen warehouse naast de distillery waar alles gerijpt wordt. Andere distilleries hebben soms nog een warehouse bij de distillery of ergens anders op Islay waar wat speciale vaten gelagerd worden.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 29 september 2014 @ 12:14:58 #148
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_145014599
quote:
99s.gif Op zondag 21 september 2014 00:13 schreef CrashO het volgende:

[..]

20cl flesje Lagavulin 16 :9
Lagavulin lijkt me veel te zwaar voor een beginnende drinker van whisk(e)y toch? ;)
Ik zou dan eerder denken aan bijvoorbeeld Jameson of een blend als Sheep Dip ofzo...
Om maar wat te noemen.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_145017619
quote:
10s.gif Op maandag 29 september 2014 12:14 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Lagavulin lijkt me veel te zwaar voor een beginnende drinker van whisk(e)y toch? ;)
Ik zou dan eerder denken aan bijvoorbeeld Jameson of een blend als Sheep Dip ofzo...
Om maar wat te noemen.
Geef dan een Monkey Shoulder.
  maandag 29 september 2014 @ 14:04:46 #150
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145018117
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:39 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Kilchoman heeft zijn eigen warehouse naast de distillery waar alles gerijpt wordt. Andere distilleries hebben soms nog een warehouse bij de distillery of ergens anders op Islay waar wat speciale vaten gelagerd worden.
Daarom zeg ik ook: het merendeel van de Islay whisky. Een klein deel wordt maar lokaal opgeslagen.
Met maar een paar warehouses op Islay red je het simpelweg niet om alles wat je produceert aan spirit op te slaan...
  maandag 29 september 2014 @ 14:10:09 #151
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145018272
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 04:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Weet jij toevallig of de Nederlandse/Belgische whiskeys ook caramel gebruiken? Hynder, Millstone en Goldys enzo.
Van Zuidam/Millstone weet ik dat er geen kleurstoffen gebruikt worden.
De anderen weet ik niet.

quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 04:53 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat natuurlijk bij een ongekleurde sherry of port wel het geval is.
Ik had laatst een 22y oude Linkwood van Liquid Sun gekocht, zie hieronder.
Gerijpt op een refill sherry vat , maar de whisky was desondanks behoorlijk licht van kleur.
Luie vaten bestaan dus ook nog, zowel qua kleur als smaak (in dit geval beide)...

  Redactie Frontpage maandag 29 september 2014 @ 14:33:06 #152
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_145019093
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:49 schreef totalatool het volgende:

[..]

Geef dan een Monkey Shoulder.
Bennachie.
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook: het merendeel van de Islay whisky. Een klein deel wordt maar lokaal opgeslagen.
Met maar een paar warehouses op Islay red je het simpelweg niet om alles wat je produceert aan spirit op te slaan...
Klopt, ik las je bericht niet helemaal goed zie ik...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_145020306
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:33 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Bennachie.

Alsof die voor dat geld te vinden zijn en als ze te vinden zijn wil ik ze kopen :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage maandag 29 september 2014 @ 15:40:41 #154
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_145021529
quote:
2s.gif Op maandag 29 september 2014 15:07 schreef Karstman het volgende:

[..]

Alsof die voor dat geld te vinden zijn en als ze te vinden zijn wil ik ze kopen :D
Dat doe je ook steeds ;)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_145089279
Ik ben uitgenodigd voor de rode loper premiere van Nederland Whiskyland, morgen in Utrecht. Ik ben erg benieuwd!
Gaat er toevallig nog iemand van jullie?
pi_145090527
Ikke nie, morgen drink ik bier, veel bier :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 1 oktober 2014 @ 17:27:25 #157
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145097381
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:24 schreef totalatool het volgende:
Ik ben uitgenodigd voor de rode loper premiere van Nederland Whiskyland, morgen in Utrecht. Ik ben erg benieuwd!
Gaat er toevallig nog iemand van jullie?
Nee, ik vind het een gedrocht (ondanks dat er veel bekenden in voor komen) en hoef 'm voorlopig niet te zien.
Ik wacht wel op de torrent die ik ergens kan downloaden... :P
pi_145098358
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:27 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, ik vind het een gedrocht (ondanks dat er veel bekenden in voor komen) en hoef 'm voorlopig niet te zien.
Ik wacht wel op de torrent die ik ergens kan downloaden... :P
Zo, da's duidelijke taal. Waarom zo'n sterke mening? Je hebt hem nog niet gezien begrijp ik?
  woensdag 1 oktober 2014 @ 19:45:35 #159
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145102394
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:53 schreef totalatool het volgende:

[..]

Zo, da's duidelijke taal. Waarom zo'n sterke mening? Je hebt hem nog niet gezien begrijp ik?
Officieel heb ik nog niks gezien. Maar van wat ik officieel niet gezien heb werd ik niet vrolijk... ;)
Wat me vooral tegen de borst stuit is de gepretendeerde onafhankelijkheid van de docu, terwijl er een groot aandeel van meneer Kappen met z'n whisky speculaties in zit en hij ook één van de sponsors is.
Daarnaast heb ik al zoveel fouten bij de aankondigingen gehoord, dat ik het niet zo serieus kan nemen.

De titel 'Nederland whiskyland' is vrij pretentieus, terwijl wij hier in NL veel minder into whisky zijn dan bijv. de Duitsers of Belgen, als je het al buiten Schotland wilt zoeken. Maakster Gwen Jansen heeft het over 2,7 miljoen whiskyliefhebbers, een getal dat haar ingefluisterd is door Maxxium, ook sponsor. Van die 2,7 miljoen, als dat aantal al juist is, is slechts er slechts een miniscule fractie echt whisky fanaat.
Daarnaast worden er termen gebruikt als de A-A kerk, terwijl het dus gewoon de der AA kerk is en wordt Maltstock aangeduid als whiskycamping.
Alan McConnochie van Glendronach verteld desgevraagd dat Nederlanders vaak meer weten van whisky dan de Schotten zelf. Leuk antwoord als dat door een Nederlandse gevraagd wordt, maar niet echt serieus te nemen.
Alles bij elkaar lijkt het mij dat je het gewoon niet helemaal begrepen hebt...

Wel leuk is de aanwezigheid van bekenden Dick de Jong, Ewald Lap en Sandor Becker van de Usquebaugh Society, deels rondom de blind tasting competitie eind vorig jaar.

Maar ik ben benieuwd wat jij er van vindt...
pi_145104906
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 19:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Maar ik ben benieuwd wat jij er van vindt...
Dat zeg ik, ik ben erg benieuwd.
pi_145120577
Ik ben er ook vanmiddag, en neem een notitieblokje mee om een kleine recensie te schrijven. Ik zal hier even een link plaatsen als hij online staat.
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  donderdag 2 oktober 2014 @ 23:43:56 #162
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_145142994
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:49 schreef totalatool het volgende:

[..]

Geef dan een Monkey Shoulder.
Is dat lekker? Ik ken die niet...!? :o
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 10:12:29 #163
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_145148760
Binnenkort een Adelphi tasting bij mijn lokale slijter :).
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_145179072
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 23:43 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Is dat lekker? Ik ken die niet...!? :o
Ja! Blended malt met prima prijs kwaliteit verhouding. Gelanceerd als de ideale cocktail whisky maar blijk een meer dan uitstekende daily dram.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 10:12:05 #165
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_145180673
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:12 schreef Fretwork het volgende:
Binnenkort een Adelphi tasting bij mijn lokale slijter :).
:9 mijn favoriete IB!
World domination is my middle name.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 14:21:33 #166
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_145185959
Gisteren van een collega flesje "the big smoke" gekregen, Islay blend van 60°, iets wat ikzelf niet direct zou kopen maar soit. Zoals te verwachten doet de overdaad aan alcohol de smaak niet direct een plezier maar al bij al is een fles altijd een fijn kado.

Gaat er eind deze maand iemand naar het whiskyfestival in Antwerpen?
http://blog.whivie.be/#post2713
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 20:22:22 #167
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145194877
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2014 19:48 schreef johnson555 het volgende:
dit topic _O_
Samen met speciaalbiertopic inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Frontpage zaterdag 4 oktober 2014 @ 20:56:19 #168
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_145195933
Net een erg goede deal gemaakt, deze flessen voor ¤110,-
http://www.whiskybase.com/whisky/52927/glenfarclas-1999
http://www.whiskybase.com/whisky/53961/inchgower-2000-awc
http://www.whiskybase.com/whisky/41092/westport-1997-awc

En twee van deze op veiling gekocht afgelopen woensdag:
http://www.whiskybase.com/whisky/9391/caol-ila-1988-gm

Nu weer even een weekje niets kopen :+
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_145196178
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 20:56 schreef JeMoeder het volgende:
Net een erg goede deal gemaakt, deze flessen voor ¤110,-
http://www.whiskybase.com/whisky/52927/glenfarclas-1999
http://www.whiskybase.com/whisky/53961/inchgower-2000-awc
http://www.whiskybase.com/whisky/41092/westport-1997-awc

En twee van deze op veiling gekocht afgelopen woensdag:
http://www.whiskybase.com/whisky/9391/caol-ila-1988-gm

Nu weer even een weekje niets kopen :+
Ah heb jij die dingen opgepikt :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage zaterdag 4 oktober 2014 @ 21:08:59 #170
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_145196325
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 21:04 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ah heb jij die dingen opgepikt :)
Yes, dezelfde gast waarvan ik die A'bunadh batch 16 heb overgenomen.

Die westport (Glenmorangie met een theelepel Glen Moray) kan me niet zoveel boeien, die Glenfarclas en Inchgower zijn wel zeer veelbelovend :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 23:38:21 #171
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145201582
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:21 schreef mrPanerai het volgende:

Gaat er eind deze maand iemand naar het whiskyfestival in Antwerpen?
http://blog.whivie.be/#post2713
Nope, wel naar het Lindores Whisky Fest in Oostende, eind november...
  maandag 6 oktober 2014 @ 11:12:51 #172
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_145247894
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 10:12 schreef Daklem het volgende:

[..]

:9 mijn favoriete IB!
Ben er erg benieuwd naar, heb er wel zin in :9~
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_145323934
Als er iemand nog een zeldzaam flesje zoekt....

http://veiling.catawiki.n(...)-cask-1672-70cl-43-3

;)
pi_145326598

Hier is ie met 2 van zijn vriendjes, 172 jaar whisky bij elkaar. Denk wel dat die Glenfarclas het lekkerst is.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:57:02 #175
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145326618
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 11:19 schreef Yngwie het volgende:
Als er iemand nog een zeldzaam flesje zoekt....

http://veiling.catawiki.n(...)-cask-1672-70cl-43-3

;)
Het flesje is niet zo zeldzaam, ik weet er minimaal 3 te vinden.
Heb er zelfs mee in mijn hand gestaan (en anderen hier ook)...



Mocht je interesse hebben in de fles of misschien ook Bowmore 50y of de Macallan 62 jaar, dan wil ik je het adres wel geven.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:57:17 #176
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145326629
quote:
2s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:56 schreef Karstman het volgende:
[ afbeelding ]
Hier is ie met 2 van zijn vriendjes, 172 jaar whisky bij elkaar. Denk wel dat die Glenfarclas het lekkerst is.
En daar is die andere van hier... _O-
pi_145326648
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:57 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En daar is die andere van hier... _O-
:D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_145326890
Mwoa, hoewel het me ge-wel-dig lijkt om zo'n fles op een heel speciaal moment te openen en te kunnen proeven vermoed ik dat ie beter als investering gekocht kan worden. Maar duizenden Euro's voor een flesje gaat me persoonlijk toch net iets te ver :+
pi_145347666
Zo, mij hier ook maar even melden als whiskyliefhebber, voorkeur ligt toch behoorlijk bij de islays.
Nu een heerlijke `classic of the islay´ van IB Jack Wieber
  zondag 12 oktober 2014 @ 02:21:15 #180
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_145446704
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:57 schreef MadMaster het volgende:
Lokquote
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_145446872
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 02:21 schreef Mark het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ligt eraan wat hij drinkt :P Zolang je Schotse whisky maar geen whiskey gaat noemen :P

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2014 02:36:53 ]
  zondag 12 oktober 2014 @ 09:25:33 #182
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145448431
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 02:21 schreef Mark het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lokquote werkt niet, want die quote optie staat hier niet aan...

Maar hier ben ik dan toch, met platpoten na gisteren ruim 12 uur 'werken' tijdens Whisky en Rum aan Zee in IJmuiden, waar ik de heren van Whisky Import Nederland heb bijgestaan. Wel 3 mini drams gedronken... -O-

Vandaag een proeverij van de Usquebaugh Society, eens kijken of ik dan wel wat meer ga proeven dan gisteren. Ik gok er op van wel...
  zondag 12 oktober 2014 @ 11:52:08 #183
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_145450916
quote:
2s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:56 schreef Karstman het volgende:
[ afbeelding ]
Hier is ie met 2 van zijn vriendjes, 172 jaar whisky bij elkaar. Denk wel dat die Glenfarclas het lekkerst is.
Waarom denk jij dat die Glenfarclas het lekkerst is?
World domination is my middle name.
pi_145451940
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 11:52 schreef Daklem het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat die Glenfarclas het lekkerst is?
Ik ben niet zo kapot van Macallan, on general principle. En ik heb een paar oudere, Glenfarclas geproefd en dat waren hele mooie whiskies. Die Bowmore zal ook geweldig zijn maar ik verwacht meer van de Glenfarclas. Helaas zullen we het nooit weten want ik heb er het geld niet voor over, zelfs niet voor 2cl samples.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 12 oktober 2014 @ 14:09:59 #185
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_145454260
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2014 12:37 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik ben niet zo kapot van Macallan, on general principle. En ik heb een paar oudere, Glenfarclas geproefd en dat waren hele mooie whiskies. Die Bowmore zal ook geweldig zijn maar ik verwacht meer van de Glenfarclas. Helaas zullen we het nooit weten want ik heb er het geld niet voor over, zelfs niet voor 2cl samples.
Wat ik heb geproefd van Macallan, vind ik ze wat braaf qua karakter. Goed gebalanceerde whisky, maar voor mij te fruitig en te braaf. Wat betreft Glenfarclas ben ik alleen bekend met de 105. Deze vond ik niet heel bijzonder, naar mijn mening teveel sherry (waarschijnlijk houd ik hier niet zo van). Zo te zien aan de 60yo Glenfarclas zal deze ook wel behoorlijk wat sherry bevatten (alhoewel deze ook bijgekleurd kan zijn). Bowmore is meer mijn ding als ik deze drie naast elkaar zou zetten denk ik. Bowmore heeft net wat meer lef in zich, alhoewel ik de Glenfarclas ook niet zal onderschatten in deze!
World domination is my middle name.
  maandag 13 oktober 2014 @ 09:41:16 #186
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145483462
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 14:09 schreef Daklem het volgende:

[..]

Wat ik heb geproefd van Macallan, vind ik ze wat braaf qua karakter. Goed gebalanceerde whisky, maar voor mij te fruitig en te braaf. Wat betreft Glenfarclas ben ik alleen bekend met de 105. Deze vond ik niet heel bijzonder, naar mijn mening teveel sherry (waarschijnlijk houd ik hier niet zo van). Zo te zien aan de 60yo Glenfarclas zal deze ook wel behoorlijk wat sherry bevatten (alhoewel deze ook bijgekleurd kan zijn). Bowmore is meer mijn ding als ik deze drie naast elkaar zou zetten denk ik. Bowmore heeft net wat meer lef in zich, alhoewel ik de Glenfarclas ook niet zal onderschatten in deze!
Bowmore vergelijken met Macallan of Glenfarclas is iets met appels en peren.

Ook leuk dat je Macallan omschrijft als fruitig. Ik gok dat je dan nog niet de Macallan hebt geproefd, waarmee ze ooit de bijnaam 'Rolls Royce onder de whisky's' verkregen hebben. Ik moet toegeven dat ze nu niet meer zijn dan een aardige middenklasser, maar gelukkig is er hier en daar nog wel wat oud spul van ze te vinden...

Tenslotte, waarom zou je een 60 jaar oude single cask whisky bijkleuren? Te kort op het vat gelegen voor een mooi kleurtje of om de vorige/volgende batch dezelfde kleur te laten hebben? :D
pi_145483856
Ik vertrek eind oktober voor een kleine twee weken naar Japan ( *O* ). De meeste tijd zullen we doorbrengen in Kyoto. De rest van ons verblijf brengen we vanwege een trouwerij door in Shizuoka. Ja, en twee nachten Tokyo vanwege het vliegen. Uiteraard wil ik van de gelegenheid gebruik maken om wat Japanse whisky te proeven. In elk geval eens wat anders dan wat ik al gewend ben (Nikka From the Barrel, Nikka Pure Malt Black, Nikka All Malt, Hibiki 12/17).
Iemand tips waar ik in Kyoto daarvoor het beste terecht kan?
En hoe is het tegenwoordig met de prijzen van whisky in Japan...is 't de moeite om een paar flesjes mee te nemen? En waar kan ik dan het beste terecht voor het kopen van Japanse whisky?
  maandag 13 oktober 2014 @ 10:30:12 #188
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145484487
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:58 schreef Winski05 het volgende:
Ik vertrek eind oktober voor een kleine twee weken naar Japan ( *O* ). De meeste tijd zullen we doorbrengen in Kyoto. De rest van ons verblijf brengen we vanwege een trouwerij door in Shizuoka. Ja, en twee nachten Tokyo vanwege het vliegen. Uiteraard wil ik van de gelegenheid gebruik maken om wat Japanse whisky te proeven. In elk geval eens wat anders dan wat ik al gewend ben (Nikka From the Barrel, Nikka Pure Malt Black, Nikka All Malt, Hibiki 12/17).
Iemand tips waar ik in Kyoto daarvoor het beste terecht kan?
En hoe is het tegenwoordig met de prijzen van whisky in Japan...is 't de moeite om een paar flesjes mee te nemen? En waar kan ik dan het beste terecht voor het kopen van Japanse whisky?
Kask/K6 in Kyoto kan ik aanbevelen, vele whisky's in 2 bars die boven elkaar gelegen zijn in hetzelfde pand. Boven is meer de alledaagse bar, in de kelder vind je de meer exclusieve bottelingen.
Zie http://www.ksix.jp/

Vanuit Kyoto ben je in een half uur met de trein bij de Yamazaki distilleerderij, die een bezoek meer dan waard is.

Niet standaard Japanse whisky kopen is vrij lastig momenteel, omdat de vraag enorm is en het aanbod relatief klein. In drankwinkels vind je vooral veel bekende Schotse whisky's. Ik ben uiteindelijk geslaagd bij Kinokuniya, schuin tegenover het metrostation Ebisu in Tokyo.

Zie ook deze posts: CUL / [Whisky /Whiskey Topic #38] Winter warmer

Dit Engelstalige boekje is trouwens ook zeer de moeite waard: http://www.bol.com/nl/p/drinking-japan/1001004011062307/

Have fun, Japan is een prachtig land met een heel aparte cultuur...

[ Bericht 1% gewijzigd door MadMaster op 13-10-2014 10:35:39 ]
  Redactie Frontpage maandag 13 oktober 2014 @ 13:34:20 #189
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_145489847
Koop wat Karuizawa, mocht je die tegen een goede prijs tegen komen? Weet niet of dat te doen is.

Maar vooral: enjoy the Japan experience. Ik ben jaloers, lijkt me geweldig eens te bezoeken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 13 oktober 2014 @ 13:54:30 #190
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145490488
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:34 schreef JeMoeder het volgende:
Koop wat Karuizawa, mocht je die tegen een goede prijs tegen komen? Weet niet of dat te doen is.
Goed idee, maar behoorlijk kansloos...
  Redactie Frontpage maandag 13 oktober 2014 @ 14:01:13 #191
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_145490723
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:54 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Goed idee, maar behoorlijk kansloos...
Jammer, maar ook wel begrijpelijk, dat spul is behoorlijk schaars.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 13 oktober 2014 @ 14:13:50 #192
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  maandag 13 oktober 2014 @ 14:14:03 #193
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145495238
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:30 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Kask/K6 in Kyoto kan ik aanbevelen, vele whisky's in 2 bars die boven elkaar gelegen zijn in hetzelfde pand. Boven is meer de alledaagse bar, in de kelder vind je de meer exclusieve bottelingen.
Zie http://www.ksix.jp/
Vanuit Kyoto ben je in een half uur met de trein bij de Yamazaki distilleerderij, die een bezoek meer dan waard is.
Niet standaard Japanse whisky kopen is vrij lastig momenteel, omdat de vraag enorm is en het aanbod relatief klein. In drankwinkels vind je vooral veel bekende Schotse whisky's. Ik ben uiteindelijk geslaagd bij Kinokuniya, schuin tegenover het metrostation Ebisu in Tokyo.
Zie ook deze posts: CUL / [Whisky /Whiskey Topic #38] Winter warmer
Dit Engelstalige boekje is trouwens ook zeer de moeite waard: http://www.bol.com/nl/p/drinking-japan/1001004011062307/
Have fun, Japan is een prachtig land met een heel aparte cultuur...
Bedankt voor de info! Yamazaki distilleerderij zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ik denk niet dat m'n vriendin daar zin in heeft :P Maar goed, een optie is het zeker. Lijkt me te gek.
En wat betreft het kopen van whisky; stel dat je de wat meer 'standaard' Japanse whisky's wilt kopen. Bijvoorbeeld de Hibiki 17. Is het de moeite om die in Japan aan te schaffen, omdat 'ie dan wellicht goedkoper is? Of maakt dat niets uit als je kijkt naar de (internet-)prijzen hier in Nederland?
Enne, we vliegen vanaf Tokyo Haneda. Is het de moeite om vanaf die luchthaven iets mee te nemen?

quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:34 schreef JeMoeder het volgende:
Koop wat Karuizawa, mocht je die tegen een goede prijs tegen komen? Weet niet of dat te doen is.
Maar vooral: enjoy the Japan experience. Ik ben jaloers, lijkt me geweldig eens te bezoeken.
Ja, als ik een Karuizawa tegenkom dan zal ik inderdaad een flesje meenemen. Maar die kans zal wel niet zo groot zijn :P

Enne, bedankt! Ik heb ook enorm veel zin in mijn reis naar Japan. M'n zwager(broer van m'n vriendin) woont er al jaren en gaat trouwen met z'n Japanse vriendin. Dus een mooie gelegenheid om eindelijk eens naar dat land af te reizen. Zo vaak zullen we de reis ook niet gaan maken ben ik bang...
  maandag 13 oktober 2014 @ 16:18:41 #195
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145495733
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:07 schreef Winski05 het volgende:
[..]
Bedankt voor de info! Yamazaki distilleerderij zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ik denk niet dat m'n vriendin daar zin in heeft :P Maar goed, een optie is het zeker. Lijkt me te gek.
En wat betreft het kopen van whisky; stel dat je de wat meer 'standaard' Japanse whisky's wilt kopen. Bijvoorbeeld de Hibiki 17. Is het de moeite om die in Japan aan te schaffen, omdat 'ie dan wellicht goedkoper is? Of maakt dat niets uit als je kijkt naar de (internet-)prijzen hier in Nederland?
Enne, we vliegen vanaf Tokyo Haneda. Is het de moeite om vanaf die luchthaven iets mee te nemen?
[..]
Ja, als ik een Karuizawa tegenkom dan zal ik inderdaad een flesje meenemen. Maar die kans zal wel niet zo groot zijn :P
Enne, bedankt! Ik heb ook enorm veel zin in mijn reis naar Japan. M'n zwager(broer van m'n vriendin) woont er al jaren en gaat trouwen met z'n Japanse vriendin. Dus een mooie gelegenheid om eindelijk eens naar dat land af te reizen. Zo vaak zullen we de reis ook niet gaan maken ben ik bang...
Toen ik er 3 jaar geleden was, waren de Japanse standaardbottelingen niet goedkoper.
Maar ik ken de huidige prijzen daar niet, dus ik denk dat je het beste even wat Nederlandse referentieprijzen noteert en die daar ter plekke vergelijkt.

Haneda ken ik ook niet, ik ben teruggevlogen vanaf Narita.
Daar waren wel wat leuke dingen (o.a. Hibiki 21y en Hibiki 30y), maar dat waren flink dure jongens.

Onder het hoofd treinstation van Kyoto zit trouwens een enorm groot winkelcentrum met een groot warenhuis (naam weet ik even niet meer, maar je kan het niet missen). Op de drankafdeling daar hebben ze wel wat leuke Japanse whisky's. Ik kwam er toen diverse Ichiro's (nu Chichibu, voorgeen Hanyu) tegen. Garantie uiteraard tot op de hoek v.q.b. het aanbod nu, maar dat station en het winkelcentrum zijn sowieso een bezienswaardigheid op zich...

Veel plezier, ik zou wel weer terug willen...
  maandag 13 oktober 2014 @ 21:22:13 #196
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_145508562
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:41 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Bowmore vergelijken met Macallan of Glenfarclas is iets met appels en peren.
Ook leuk dat je Macallan omschrijft als fruitig. Ik gok dat je dan nog niet de Macallan hebt geproefd, waarmee ze ooit de bijnaam 'Rolls Royce onder de whisky's' verkregen hebben. Ik moet toegeven dat ze nu niet meer zijn dan een aardige middenklasser, maar gelukkig is er hier en daar nog wel wat oud spul van ze te vinden...
Tenslotte, waarom zou je een 60 jaar oude single cask whisky bijkleuren? Te kort op het vat gelegen voor een mooi kleurtje of om de vorige/volgende batch dezelfde kleur te laten hebben? :D
Ik vergelijk ook niets, ik geef alleen aan welke mij zou trekken als ik zou mogen kiezen, en geeft ook aan wat meer mijn smaak is. Niet meer, niet minder. Macallan heb ik geproefd, was geloof ik de 12yo. Vond deze niet bijzonder. Kan zijn dat oude bottelingen mij meer bekoren, maar deze heb ik nog niet mogen proeven.

Over het bijkleuren, ik kan mij niet voorstellen dat de 60yo glenfarclas zóo donker uit het vat komt. Het kan natuurlijk zo zijn dat dit wél zo is en dan vind het bijzonder.

Het bijkleuren kan ook een effect hebben op mensen dat ze denken; hoe donkerder de whisky, des te meer bijzonder deze moet zijn. Dat is in ieder geval een vaak gehoord argument.
World domination is my middle name.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:12:12 #197
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145532197
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 21:22 schreef Daklem het volgende:
[..]
Ik vergelijk ook niets, ik geef alleen aan welke mij zou trekken als ik zou mogen kiezen, en geeft ook aan wat meer mijn smaak is.
Ik geloof sowieso niet dat deze oude bottelingen te vergelijken zijn met datgene wat we vandaag de dag kunnen aanschaffen.
Het distilleer proces was destijds totaal anders en diverse Islay whisky's waren niet rokerig.
De lekkerste Laphroaig's, naar mijn mening, hebben nauwelijks een rook/turf geur/smaak.

quote:
Niet meer, niet minder. Macallan heb ik geproefd, was geloof ik de 12yo. Vond deze niet bijzonder. Kan zijn dat oude bottelingen mij meer bekoren, maar deze heb ik nog niet mogen proeven.
Mocht je een festival bezoeken met een verzamelaar die z'n flessen open heeft staan, absoluut eens proberen...

quote:
Over het bijkleuren, ik kan mij niet voorstellen dat de 60yo glenfarclas zóo donker uit het vat komt. Het kan natuurlijk zo zijn dat dit wél zo is en dan vind het bijzonder.
60 Jaar first fill sherryvat geeft een aardig kleurtje af, vele jaren minder al...

quote:
Het bijkleuren kan ook een effect hebben op mensen dat ze denken; hoe donkerder de whisky, des te meer bijzonder deze moet zijn. Dat is in ieder geval een vaak gehoord argument.
Dat klopt op zich wel, maar de mensen die 26.000 Euro neerleggen voor deze fles boeit de kleur niet zo... :P
  donderdag 16 oktober 2014 @ 20:18:09 #198
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_145614335
Leuke bar hier in het hotel, wel een beetje een Johnny Walker Fetish




Voor de rest enkel Jack Daniels en Glenmorangie.
pi_145620538
Proef-flesjes leeg, tijd voor een grote-jongen :D

nee, jij dan!
pi_145655909
Vraagje: toen ik net mijn fles Talisker 10 van de plank haalde bleek er tot mijn verbazing flink wat droesem (als bij rode wijn) in de fles te drijven. Ik dacht eerst dat het misschien de kurk was die was gaan brokkelen, maar die was nog geheel intact. Fles was nog voor 1/8e vol en is ongeveer 2 jaar oud. Weet iemand hoe dit kan?

Overigens de fles maar even laten staan en als alternatief de Distillers Edition gepakt :9
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_145693217
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:08 schreef jasperz89 het volgende:
Zo, mij hier ook maar even melden als whiskyliefhebber, voorkeur ligt toch behoorlijk bij de islays.
Nu een heerlijke `classic of the islay´ van IB Jack Wieber
Dat is ook één van mijn favorieten, enorm goede prijs/kwaliteit
  zondag 19 oktober 2014 @ 11:19:16 #202
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_145693628
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 23:35 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
Vraagje: toen ik net mijn fles Talisker 10 van de plank haalde bleek er tot mijn verbazing flink wat droesem (als bij rode wijn) in de fles te drijven. Ik dacht eerst dat het misschien de kurk was die was gaan brokkelen, maar die was nog geheel intact. Fles was nog voor 1/8e vol en is ongeveer 2 jaar oud. Weet iemand hoe dit kan?

Overigens de fles maar even laten staan en als alternatief de Distillers Edition gepakt :9
Ik weet het niet zeker maar het zou te maken kunnen hebben met de verhouding lucht die in de fles zit. Als er meer lucht in komt te zitten, is het slim om de fles over te gieten in een kleinere fles zodat er minder lucht in zit. Blijkt de kwaliteit van de whisky ten goed te komen, zeker als je hem niet zo vaak drinkt.
World domination is my middle name.
  zondag 19 oktober 2014 @ 11:45:59 #203
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145694131
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 11:19 schreef Daklem het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker maar het zou te maken kunnen hebben met de verhouding lucht die in de fles zit. Als er meer lucht in komt te zitten, is het slim om de fles over te gieten in een kleinere fles zodat er minder lucht in zit. Blijkt de kwaliteit van de whisky ten goed te komen, zeker als je hem niet zo vaak drinkt.
Komt niet door de hoeveelheid lucht in de fles, dat is alleen van invloed op de geur en smaak van de whisky.

Even gekopieerd van Whisky Magazine (http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=2043), waar het prima uitgelegd wordt:

quote:
It is called 'flocculation' (stop laughing). There are two types, the first is caused by cold temperatures and is reversable. The industry has dealt with this by chill filtering.

The second is known as 'irreversible floc' This shows itself as very small hair like crystals of calcium oxalate, which slowly form and settle in the whisky when natural low mg/l concentrations of oxalic acid in the whisky react with similarrly low concentrations of calcium ions. Irreversable floc formation is eliminated by ensuring that final calcium concentrations are kept to a minimum by demineralizing the water in the final reduction.
Het kan in ieder geval geen kwaad...
pi_145697091
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 11:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Komt niet door de hoeveelheid lucht in de fles, dat is alleen van invloed op de geur en smaak van de whisky.

Even gekopieerd van Whisky Magazine (http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=2043), waar het prima uitgelegd wordt:

[..]

Het kan in ieder geval geen kwaad...
Duidelijk :)
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:09:53 #205
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_145705702
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 11:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Komt niet door de hoeveelheid lucht in de fles, dat is alleen van invloed op de geur en smaak van de whisky.

Even gekopieerd van Whisky Magazine (http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=2043), waar het prima uitgelegd wordt:

[..]

Het kan in ieder geval geen kwaad...
wist ik ook niet :). Weer iets geleerd. :)
World domination is my middle name.
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 18:48:15 #206
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_145743627


klikkie voor groot zodat je alles kan lezen

Altijd leuk thuiskomen als dit op je mat ligt.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 18:52:36 #207
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_145743769
Zie nu dat ik de Bunna dubbel heb gekregen en de Glen Keith 21 years mis. Even een mailtje eruit dan maar.
Carpe Libertatem
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:04:57 #208
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145852900
Ik heb een mogelijkheid om onder andere de volgende flessen te bemachtigen, maar gratis zijn ze bepaald niet en dus is er best twijfel:
Bunnahabhain 1973/2013 The Whiskyman Birthday Dram "Ugly Faces"
Clynelish 1989 Thosop hand-written

Wie kan me hier iets uit persoonlijke ervaring over zeggen? De reviews van Serge, Ruben en Johan zijn me reeds bekend. :)
  donderdag 23 oktober 2014 @ 20:00:58 #210
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_145862141
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 15:09 schreef totalatool het volgende:
Ik heb een mogelijkheid om onder andere de volgende flessen te bemachtigen, maar gratis zijn ze bepaald niet en dus is er best twijfel:
Bunnahabhain 1973/2013 The Whiskyman Birthday Dram "Ugly Faces"
Clynelish 1989 Thosop hand-written

Wie kan me hier iets uit persoonlijke ervaring over zeggen? De reviews van Serge, Ruben en Johan zijn me reeds bekend. :)
Die Bunna heb ik mogen proeven.
Maar wat verwacht je meer dan de reviews van Serge, Ruben en Johan?
Twijfel je aan hun mening? Dat kan uiteraard, maar ik denk dat ik je dan ook niet kan overtuigen... ;)
pi_145878864
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 20:00 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Die Bunna heb ik mogen proeven.
Maar wat verwacht je meer dan de reviews van Serge, Ruben en Johan?
Twijfel je aan hun mening? Dat kan uiteraard, maar ik denk dat ik je dan ook niet kan overtuigen... ;)
Tja, geen idee eigenlijk, daar heb je wel een goed punt. :) Wellicht is het zo dat ik de reviews van de Belgen wat minder objectief beschouw, omdat het over hun vrienden gaat en Ruben zelfs het label van die Bunna ontworpen heeft.
pi_145891647
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 15:09 schreef totalatool het volgende:
Ik heb een mogelijkheid om onder andere de volgende flessen te bemachtigen, maar gratis zijn ze bepaald niet en dus is er best twijfel:
Bunnahabhain 1973/2013 The Whiskyman Birthday Dram "Ugly Faces"
Clynelish 1989 Thosop hand-written

Wie kan me hier iets uit persoonlijke ervaring over zeggen? De reviews van Serge, Ruben en Johan zijn me reeds bekend. :)
Die Bunna is zonder twijfel de beste Bunna die ik ooit heb geproefd. Ik zou er niet over twijfelen om hem aan te schaffen, zeker omdat het spul schoon op is. De Clynelish heb ik ook geproefd en is erg goed (een echte karakteristieke Clynelish) maar heb hem niet zo hoog zitten als die Bunna.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_145893460
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 16:02 schreef Karstman het volgende:

[..]

Die Bunna is zonder twijfel de beste Bunna die ik ooit heb geproefd. Ik zou er niet over twijfelen om hem aan te schaffen, zeker omdat het spul schoon op is. De Clynelish heb ik ook geproefd en is erg goed (een echte karakteristieke Clynelish) maar heb hem niet zo hoog zitten als die Bunna.
Beter nog dan de 1975 DD? :)
pi_145894022
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 16:59 schreef totalatool het volgende:

[..]

Beter nog dan de 1975 DD? :)
Het is al weer even geleden dat ik die geproefd heb, maar, ja dat denk ik wel. Bij die 75 telt natuurlijk een puntje of wat geboortejaar sentiment.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146034151
hoelang is een fles eigenlijk na opening te bewaren?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_146034519
Ligt er een beetje aan hoeveel er nog in de fles zit. Echt bederven zal het niet doen, maar als er teveel lucht in de fles komt gaat de smaak wel achteruit. Als een fles onder ~1/3e komt zorg ik meestal dat hij binnen een maand of wat op is. Wil ik hem toch bewaren dan giet ik hem over in een kleinere fles.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2014 14:47:23 ]
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:29:27 #217
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146045146
Howdy MM. Lekker vuurwater aan het drinken?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:04:45 #219
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146046914
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 14:35 schreef Thezappa het volgende:
hoelang is een fles eigenlijk na opening te bewaren?
Bij mij staan ze met gemak een jaar open in de kast... Leuk om te merken hoe sommige whiskies zich ontwikkelen. De meesten doen dat trouwens niet en blijven (imho) gewoon gelijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146052610
Ik ga maar eens een paar mini s bestellen

http://www.drankgigant.nl(...)t-12-year-klein.html

Dit is een goede
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  † In Memoriam † woensdag 29 oktober 2014 @ 06:23:07 #221
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_146061669
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 21:51 schreef Thezappa het volgende:
Ik ga maar eens een paar mini s bestellen

http://www.drankgigant.nl(...)t-12-year-klein.html

Dit is een goede
Hey, die kreeg ik vorige week! :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_146070713
net flesje glenkinchie 12 years gekocht
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_146089532
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 13:07 schreef Thezappa het volgende:
net flesje glenkinchie 12 years gekocht
vind ik dus niet echt lekker..lijkt wel een soort van ijzerachtige nasmaak hebben?

had ook een mini glenlivet gekocht en deze staat mij 300 x beter aan , wat is in die trant eventueel nog een tip?aanrader>?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  Redactie Frontpage woensdag 29 oktober 2014 @ 22:20:02 #224
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146094653
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 20:49 schreef Thezappa het volgende:

[..]

vind ik dus niet echt lekker..lijkt wel een soort van ijzerachtige nasmaak hebben?

had ook een mini glenlivet gekocht en deze staat mij 300 x beter aan , wat is in die trant eventueel nog een tip?aanrader>?
Een glenfiddich wellicht... Ook een allemansvriend. Je kan ook voor een glenlivet nadurra gaan.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146094916
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 20:49 schreef Thezappa het volgende:

[..]

vind ik dus niet echt lekker..lijkt wel een soort van ijzerachtige nasmaak hebben?

had ook een mini glenlivet gekocht en deze staat mij 300 x beter aan , wat is in die trant eventueel nog een tip?aanrader>?
Ah een medestander. Ik kan helemaal niks met GlenKinchie, heb er al meerdere geproefd en geen enkele vind ik lekker.

Kijk eens naar een Glenlivet 15, Nadura eventueel. Of een Monkey Shoulder, Deanston Virgin Oak of een Balvenie Doublewood. Als je iets meer klap in je bek whisky zonder rook wil ga je voor een Glenfarclas 105. Allen prima betaalbaar.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146095100
quote:
2s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:25 schreef Karstman het volgende:
Ah een medestander. Ik kan helemaal niks met GlenKinchie, heb er al meerdere geproefd en geen enkele vind ik lekker.
Met een stuk chocolade gaat het wel goed samen. Maar gewoon los vindt ik hem ook wel wat flauw. Net limonade
  Redactie Frontpage woensdag 29 oktober 2014 @ 22:29:10 #227
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146095129
quote:
2s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:25 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ah een medestander. Ik kan helemaal niks met GlenKinchie, heb er al meerdere geproefd en geen enkele vind ik lekker.

Kijk eens naar een Glenlivet 15, Nadura eventueel. Of een Monkey Shoulder, Deanston Virgin Oak of een Balvenie Doublewood. Als je iets meer klap in je bek whisky zonder rook wil ga je voor een Glenfarclas 105. Allen prima betaalbaar.
Klap in je bek kan ook nog met een Highland Park 12yo.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 29 oktober 2014 @ 22:38:24 #228
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146095603
quote:
2s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:25 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ah een medestander. Ik kan helemaal niks met GlenKinchie, heb er al meerdere geproefd en geen enkele vind ik lekker.
Probeer de 33y versie van Dewar Rattray eens. Die is echt fantastisch! :9~
pi_146096026
Fellow whiskydrinkers! Heeft iemand een aanrader voor me qua whisky? Ik ben nog maar pas begonnen en ik vind bijv. een Johhnie Red wat aan de bittere kant. Ik merk dat ik meer van iets zoeters houd. Overigens wel een proefpakketje gekocht met onder andere:

Chivas 18yrs
Ballantines 17yrs
The Glenlivet 18yrs

Zat een mooi glas bij ook :)


Oh en kan iemand me uitleggen hoe ik echt verschil kan gaan proeven? Omdat alles in essentie naar whisky smaakt (logisch) maar kan iemand hier dieper op ingaan? Is dit iets wat je leert onderscheiden?
pi_146096342
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:47 schreef mrcarbonara het volgende:

Oh en kan iemand me uitleggen hoe ik echt verschil kan gaan proeven? Omdat alles in essentie naar whisky smaakt (logisch) maar kan iemand hier dieper op ingaan? Is dit iets wat je leert onderscheiden?
De enige die dat kan, dat ben jezelf. Jij ruikt en proeft gegarandeerd iets anders dan een ander doet. Blijven ' oefenen' en vooral langer snuffelen aan een glas en ' kauwen' op een whisky. Probeer ook eens de geuren van alledaagse dingen te onthouden en kijken of die terugkomen in je whisky en je ze dus kunt herkennen. Proeven, proeven en nog eens proeven (en ruiken natuurlijk).

Maar om voorzichtig verder te gaan: Glenlivet, Balvenie, probeer eens een Clynelish of een stevige turf: Ledaig (lechick), Lagavulin of een fruitbommetje: Glen Grant (een oude) etc.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_146096364
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:47 schreef mrcarbonara het volgende:
Oh en kan iemand me uitleggen hoe ik echt verschil kan gaan proeven? Omdat alles in essentie naar whisky smaakt (logisch) maar kan iemand hier dieper op ingaan? Is dit iets wat je leert onderscheiden?
In ieder geval zijn die 3 prima whisky's. Johhnie red is gewoon uilenzeik. Verschil proeven is een stukje ervaring/gewenning denk ik. Bij mij was het in het begin ook vooral die klap van Wow, 40%+ alcohol, bam. Na een tijdje raak je er iets meer aan gewend en ruik/proef je er doorheen zonder die klap en begin je de wazige omschrijven uit reviews te ruiken/proeven. (polisch :'), wax, pear, vanilla )

Wat ook nog kan helpen is om eerst een klein beetje in je mond heen en weer te schommelen (alsof je je mond spoelt), gewoon een heel klein slokje. Om je mond weer even te laten wennen aan de alcohol en daarna te gaan proeven. En bij whisky's boven de 40/43%, kan een drupje water ook nog veel doen (let wel, niet altijd).

En gewoon voor de leuk :+


[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2014 22:58:46 ]
  donderdag 30 oktober 2014 @ 01:05:54 #232
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146101224
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 19:26 schreef Karstman het volgende:
Howdy MM. Lekker vuurwater aan het drinken?
Nee, heb alleen maar wat whisk(e)y gekocht, o.a. de Balcones Brimstone en de Ardbeg Supernova.
De meeste whiskey's hier zijn niet mijn ding...
  † In Memoriam † donderdag 30 oktober 2014 @ 06:45:36 #233
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_146103249
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 01:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ardbeg Supernova.
Is dat wat? Of staat ie nog dicht/nog onderweg?
Carpe Libertatem
pi_146108885
quote:
2s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:25 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ah een medestander. Ik kan helemaal niks met GlenKinchie, heb er al meerdere geproefd en geen enkele vind ik lekker.

Kijk eens naar een Glenlivet 15, Nadura eventueel. Of een Monkey Shoulder, Deanston Virgin Oak of een Balvenie Doublewood. Als je iets meer klap in je bek whisky zonder rook wil ga je voor een Glenfarclas 105. Allen prima betaalbaar.
vond hem echt idd niet lekker, heb maar eens een aantal mini's besteld om te testen

Jameson mini 1 ¤ 2,75
Bailie Nicol Jarvie mini 1 ¤ 2,75
Jameson 12 Years Mini 1 ¤ 2,95
Loch Lomond Single Malt mini 1 ¤ 2,75
Robert Burns Blended 1 ¤ 2,95
Sheep Dip mini 1 ¤ 3,50
Pig's Nose mini 1 ¤ 3,50
Deanston 12 Year Natural mini 1 ¤ 3,50
Arran 10 Year mini 1 ¤ 3,50
Robert Burns Malt mini 1 ¤ 3,75
Ledaig 10 Year mini 1 ¤ 3,75
Glenfiddich 12 Year mini 1 ¤ 3,95
Yukon Jack likeur Mini 1 ¤ 3,95
Arran 14 Year mini 1 ¤ 3,99
Bowmore 12 Years mini 1 ¤ 3,99
Ardbeg 10 Year mini
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_146109822
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 12:08 schreef Thezappa het volgende:

[..]

vond hem echt idd niet lekker, heb maar eens een aantal mini's besteld om te testen

Jameson mini 1 ¤ 2,75
Bailie Nicol Jarvie mini 1 ¤ 2,75
Jameson 12 Years Mini 1 ¤ 2,95
Loch Lomond Single Malt mini 1 ¤ 2,75
Robert Burns Blended 1 ¤ 2,95
Sheep Dip mini 1 ¤ 3,50
Pig's Nose mini 1 ¤ 3,50
Deanston 12 Year Natural mini 1 ¤ 3,50
Arran 10 Year mini 1 ¤ 3,50
Robert Burns Malt mini 1 ¤ 3,75
Ledaig 10 Year mini 1 ¤ 3,75
Glenfiddich 12 Year mini 1 ¤ 3,95
Yukon Jack likeur Mini 1 ¤ 3,95
Arran 14 Year mini 1 ¤ 3,99
Bowmore 12 Years mini 1 ¤ 3,99
Ardbeg 10 Year mini
Mooie brede selectie, dat gaat je wel helpen om te bepalen wat je lekker vindt!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146109924
quote:
2s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 12:40 schreef Karstman het volgende:

[..]

Mooie brede selectie, dat gaat je wel helpen om te bepalen wat je lekker vindt!
leek mij ook ...als hier niets tussen zit haha dan moet ik maar weer bier gaan drinken
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  donderdag 30 oktober 2014 @ 13:55:20 #237
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146112139
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 06:45 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Is dat wat? Of staat ie nog dicht/nog onderweg?
Dicht, want ik moet 'm nog terug naar huis vliegen... ;)
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 13:13:06 #238
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_146148734
In de categorie "Niet geschoten, altijd mis."

Iemand nog een kaartje over voor de zondagsessie van het Whisky Festival Den Haag?
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  woensdag 5 november 2014 @ 10:37:52 #239
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_146322669
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 12:08 schreef Thezappa het volgende:

[..]

vond hem echt idd niet lekker, heb maar eens een aantal mini's besteld om te testen

Jameson mini 1 ¤ 2,75
Bailie Nicol Jarvie mini 1 ¤ 2,75
Jameson 12 Years Mini 1 ¤ 2,95
Loch Lomond Single Malt mini 1 ¤ 2,75
Robert Burns Blended 1 ¤ 2,95
Sheep Dip mini 1 ¤ 3,50
Pig's Nose mini 1 ¤ 3,50
Deanston 12 Year Natural mini 1 ¤ 3,50
Arran 10 Year mini 1 ¤ 3,50
Robert Burns Malt mini 1 ¤ 3,75
Ledaig 10 Year mini 1 ¤ 3,75
Glenfiddich 12 Year mini 1 ¤ 3,95
Yukon Jack likeur Mini 1 ¤ 3,95
Arran 14 Year mini 1 ¤ 3,99
Bowmore 12 Years mini 1 ¤ 3,99
Ardbeg 10 Year mini
Nice, Arran is fijn.

Bailie is een fijne blend vind ik.

Waar heb je ze besteld?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_146325725
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 10:37 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Nice, Arran is fijn.

Bailie is een fijne blend vind ik.

Waar heb je ze besteld?

drankgigant
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_146554656
Wat blijft een lagavulin 16 toch een heerlijke whisky voor weinig geld.Nog tips voor musthaves in deze prijscategorie islay's, buiten de laphroaig en coal ila
pi_146555767
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:13 schreef jasperz89 het volgende:
Wat blijft een lagavulin 16 toch een heerlijke whisky voor weinig geld.Nog tips voor musthaves in deze prijscategorie islay's, buiten de laphroaig en coal ila
Een willekeurige Bunna van een independent botter ...doorgaans goed!

Of anders een Ledaig (geen Islay, maar wel turf/rook) of een Kilchoman.
Take on the situation, but not the torment ...
  Redactie Frontpage woensdag 12 november 2014 @ 13:36:55 #243
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146570883
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:34 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Een willekeurige Bunna van een independent botter ...doorgaans goed!

Of anders een Ledaig (geen Islay, maar wel turf/rook) of een Kilchoman.
Een normale Bowmore kan ook zat voor dat geld, of één van de vele Bruichladdichs of Port Charlotte's.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146641104
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:47 schreef mrcarbonara het volgende:
Fellow whiskydrinkers! Heeft iemand een aanrader voor me qua whisky? Ik ben nog maar pas begonnen en ik vind bijv. een Johhnie Red wat aan de bittere kant. Ik merk dat ik meer van iets zoeters houd. Overigens wel een proefpakketje gekocht met onder andere:

Chivas 18yrs
Ballantines 17yrs
The Glenlivet 18yrs

Zat een mooi glas bij ook :)

Oh en kan iemand me uitleggen hoe ik echt verschil kan gaan proeven? Omdat alles in essentie naar whisky smaakt (logisch) maar kan iemand hier dieper op ingaan? Is dit iets wat je leert onderscheiden?
Ik denk dat een Dalwinnie 15 yr zeker bij je in de smaak zal vallen.
pi_146642615
gister voor mijn zoontje die al dagen speelt met de yukon jack - ben bang dat hij lost gaat en hij hem opdrinkt- hem opgedronken

meest ranzige wat ik ooit heb gehad haha..

tevens glas jameson gedronken , lekker whisky , naar mijn ogen redelijk neutraal
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_146648988
Vanavond whisky festival Den Haag! ^O^
Wordt mijn eerste keer, ben benieuwd :s)
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  † In Memoriam † vrijdag 14 november 2014 @ 16:27:36 #247
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_146650322
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:34 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Een willekeurige Bunna van een independent botter ...doorgaans goed!

Of anders een Ledaig (geen Islay, maar wel turf/rook) of een Kilchoman.
Die heeft mij de vorige keer zeer goed gesmaakt! :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_146658063
Nu willen ik en een paar vrienden Whisky kopen voor een vriend welke daar wel van kan genieten. Echter heeft hij zelf weinig ervaring met niet Schotse whisky's.

Zelf dacht ik aan 1 fles Nikka from the Barrel, omdat ik die zelf gewoon heel fijn vind en de fles er zo mooi uit ziet. 2e fles dacht ik aan Amrut Fusion, aangezien die behoorlijk goed blijkt te zijn. Maar mochten jullie suggesties hebben dan hoor ik dat graag. Totale budget is ongeveer 80 euro(dit is inclusief 30 euro voor de Nikka).

Voorwaarden: het mag niet schots
"Those beautiful days for them I live"
  Redactie Frontpage vrijdag 14 november 2014 @ 20:18:45 #249
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146658903
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 19:57 schreef AlexRow het volgende:
Nu willen ik en een paar vrienden Whisky kopen voor een vriend welke daar wel van kan genieten. Echter heeft hij zelf weinig ervaring met niet Schotse whisky's.

Zelf dacht ik aan 1 fles Nikka from the Barrel, omdat ik die zelf gewoon heel fijn vind en de fles er zo mooi uit ziet. 2e fles dacht ik aan Amrut Fusion, aangezien die behoorlijk goed blijkt te zijn. Maar mochten jullie suggesties hebben dan hoor ik dat graag. Totale budget is ongeveer 80 euro(dit is inclusief 30 euro voor de Nikka).

Voorwaarden: het mag niet schots
Ik vond de Nikka from the barrel een redelijk vlakke en saaie whisky, mijn notes zal ik hier maar niet plaatsen want ik wil niemand doen afzien van het proberen.

Als je voor Japans gaat dan zou ik gaan voor de Nikka Pure Malt zwart/rood/wit. (Één van die drie). Imho veel beter, en voor zo goed als hetzelfde bedrag.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146658969
Het is een tijd geleden dat ik die from the Barrel had, maar ik vond hem niet zo heel vlak. Maar dat kan ook mijn geheugen zijn aangezien ik geen notes neem.
"Those beautiful days for them I live"
  Redactie Frontpage vrijdag 14 november 2014 @ 20:21:16 #251
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146659014
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:20 schreef AlexRow het volgende:
Het is een tijd geleden dat ik die from the Barrel had, maar ik vond hem niet zo heel vlak. Maar dat kan ook mijn geheugen zijn aangezien ik geen notes neem.
Zijn inmiddels wel 70+ versies van uitgekomen, wellicht heb ik gewoon een mindere batch geproefd.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146659057
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:21 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Zijn inmiddels wel 70+ versies van uitgekomen, wellicht heb ik gewoon een mindere batch geproefd.
Dat kan het natuurlijk ook zijn, maar een blended hoort altijd bijna hetzelfde te smaken. Maar in ieder geval, welke van de 3 pure malts zou je aanraden?
"Those beautiful days for them I live"
  Redactie Frontpage vrijdag 14 november 2014 @ 21:12:29 #253
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146660977
Ik zou voor black gaan. Black en white heb ik geproefd, black vond ik iets beter.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † vrijdag 14 november 2014 @ 21:15:59 #254
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_146661110
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:18 schreef JeMoeder het volgende:

[..]


Als je voor Japans gaat dan zou ik gaan voor de Nikka Pure Malt zwart/rood/wit. (Één van die drie). Imho veel beter, en voor zo goed als hetzelfde bedrag.
Yamazaki 12 valt ook redelijk onder dat bedrag. Toch een kwaliteitje hoger.
Carpe Libertatem
  Redactie Frontpage vrijdag 14 november 2014 @ 21:23:26 #255
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146661469
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2014 21:15 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Yamazaki 12 valt ook redelijk onder dat bedrag. Toch een kwaliteitje hoger.
Die kost al snel meer dan 50 euro toch? Vind hem ook veel beter, maar past niet binnen zijn budget vrees ik...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146669177
Budget is ongeveer 80 euro, maar wilde eigenlijk wel 2 flessen halen.

Dat de Yamazaki 12 zeer goed te pruimen is weet ik, heb hem zelf in de kast staan.
"Those beautiful days for them I live"
  † In Memoriam † zaterdag 15 november 2014 @ 07:56:22 #257
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_146672392
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 21:23 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Die kost al snel meer dan 50 euro toch? Vind hem ook veel beter, maar past niet binnen zijn budget vrees ik...
55 eu bij drankdozijn. Mmmmhh, ik dacht dat die 40 eu was. Maargoed, dan kan hij nog voor een Isawa 10 of een Hakushu gaan in plaats van de Nikka. Erg fijne whiskeys die niet het 'laffe' hebben van de Nikka.
Carpe Libertatem
pi_146673022
Ik denk dat ik de Nikka verander in een "The Hakushu Distiller's Reserve 70cl"

De Amrut blijf vooralsnog staan, die zou ik ik eventueel kunnen vervangen met een amerikanse,maar ook dan zou ik niet weten welke. Ik ga even kijken of het totalte budget kan worden opgerekt worden naar een euro of 100. 100 euro is echter wel de absolute max
"Those beautiful days for them I live"
  Redactie Frontpage maandag 17 november 2014 @ 09:06:12 #259
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146735043
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 november 2014 07:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Maargoed, dan kan hij nog voor een Isawa 10 of een Hakushu gaan in plaats van de Nikka. Erg fijne whiskeys die niet het 'laffe' hebben van de Nikka.
Helemaal mee eens :+
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146735716


Bestelling is geplaatst *O*
"Those beautiful days for them I live"
  Redactie Frontpage maandag 17 november 2014 @ 11:35:14 #261
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146737596
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 09:59 schreef AlexRow het volgende:
[ afbeelding ]

Bestelling is geplaatst *O*
Topcadeau!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146737813
quote:
14s.gif Op maandag 17 november 2014 11:35 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Topcadeau!
Beter mag ik er zelf ook wat van drinken :P
"Those beautiful days for them I live"
pi_146760775
Toch op de valreep nog de GlenDronach 1993 van Whiskybase besteld. Kon het niet laten...
  maandag 17 november 2014 @ 23:16:28 #264
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_146761157
Op het Whiskyfestival, naast veel ander lekkers, een Bowmore 15 years Darkest geproefd. Fles staat op mijn verlanglijst. :9
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_146763590
Goedendag,

Ik heb een vraag, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik weet niet of jullie mij een serieuze whiskey drinker vinden, of een amateur, haha. Maar de whiskey's die ik o.a. heb staan zijn:

Talikser 10 jaar (voor de gewoon "zin in een whisky" momenten)
Talisker 57 North
Ardbeg 10 jr
Laphroaig Quarter Cask
Port Charlotte Scottisch Barley
Jameson Select Reserve

Op de Jameson na, zijn het allemaal vrij rokerige whiskey's. Ik ben op zoek naar een lekkere zachte whiskey, voor als ik geen zin heb in een krachtige, turfige, maar in wat zachters.

Hebben jullie goede suggesties? Bedankt vast!!
pi_146764111
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:51 schreef turbofokker het volgende:
Hebben jullie goede suggesties? Bedankt vast!!
Glen Garioch 1797 Founders Reserve :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2014 02:02:28 ]
pi_146771294
Auchentoshan, Clynelish, Glendronach, Benriach. Deze distilleerderijen hebben diverse uitingen in diverse prijsklassen en het gros is niet geturft.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146771364
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 november 2014 01:59 schreef CrashO het volgende:

[..]

Glen Garioch 1797 Founders Reserve :Y
En wat maakt deze zo goed? Want hij is erg schappelijk geprijsd moet ik zeggen...
  dinsdag 18 november 2014 @ 13:34:27 #269
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_146772432
Glenmorangie Nectar d'Or :D
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_146772814
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 13:05 schreef turbofokker het volgende:

[..]

En wat maakt deze zo goed? Want hij is erg schappelijk geprijsd moet ik zeggen...
Erg fruitig, maar toch veel "laagjes" als je hem een paar keer probeerd. Hij zit op een vrij hoog alcohol percentage (48%) dus je kan ook nog wat spelen met een paar drupjes water om weer nieuwe smaken los te maken. En voor de prijs is het imo een erg goede deal. (Een stukje oude kaas gaat er goed mee samen trouwens)

Ralfy was er ook goed over te spreken

Ik ben zelf peat fanboy (Laphroaig, Ardbeg, Talisker, etc :P) maar vind deze wel lekker fruitig tussendoor ter afwisseling. Spul als Dalwhinnie is mij wat te slap.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2014 13:48:56 ]
pi_146781917
Heeft er iemand ervaring met hibiki 12y?

Twijfel een beetje, hou wel van een mooie zachte whiskey en pruimenlikeur vaten klinkt interessant. Alleen prijs-kwaliteitverhouding is moeilijk in te schatten, is toch bijna 60 euro :P


quote:
"De whisky’s uit Japan hebben de laatste jaren grote indruk gemaakt. Zij wonnen bij diverse proeverijen prijzen en kregen goede recenties. De distilleerderijen in Japan ruilen, in tegenstelling tot andere distilleerderijen in de wereld, geen whisky. Dus moeten zij de smaken voor hun whisky’s zelf creëren. Suntory limited werd in 1963 opgericht door Keizo Saji, zoon van Shinjiro Torii, wiens familie sinds 1899 slijterijen en importzaken bezat. In 1920 werd er bij Osaka een stuk grond gekocht en bouwde men de eerste whiskydistilleerderij van Japan. Bij Suntory introduceert men nu een 12 jaar oude blend om de Hibiki whiskies voor een groter publiek beschikbaar te maken. Hibiki betekent “Harmonie”. Men refereert daarmee aan de harmonieuze samenstelling van deze nieuwe Hibiki, waarbij soms wel malts van 30 jaar oud voor geblend worden. Evenals de oudere Hibiki’s wordt deze 12 jaar oude blend eerst op vaten gelagerd waarin voorheen de Japanse pruimenlikeur “Umeshu” in heeft gerijpt. Aan het eind van het proces wordt Hibiki gefilteerd door houtskool, wat verkregen is van bamboo. Het eindresultaat is een verfijnde, mooie en zacht whisky."
hardcoholic
  dinsdag 18 november 2014 @ 19:37:36 #272
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146783384
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:59 schreef Ferdii het volgende:
Heeft er iemand ervaring met hibiki 12y?

Twijfel een beetje, hou wel van een mooie zachte whiskey en pruimenlikeur vaten klinkt interessant. Alleen prijs-kwaliteitverhouding is moeilijk in te schatten, is toch bijna 60 euro :P

[..]

Check, net als de 17, 21, 25 en 30 jarige.
Hele fijne blended whisky's met een licht vleugje bananen... ^O^



Hier een zelfgemaakte foto met de 6 verschillende soorten spirit stills in de Yamazaki distillery, die ik een paar geleden heb bezocht.



Aan de andere kant van het looppas de 6 wash stills.

Het single malt deel van de Hibiki is hieruit afkomstig...

[ Bericht 7% gewijzigd door MadMaster op 18-11-2014 19:45:34 ]
  dinsdag 18 november 2014 @ 19:53:34 #273
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_146783988
Wilde whiskey dagen bij Gall en Gall zie ik net. Maar weer eens naar binnenhoppen binnenkort dus!
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_146792665
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:37 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Check, net als de 17, 21, 25 en 30 jarige.
Hele fijne blended whisky's met een licht vleugje bananen... ^O^

[ afbeelding ]

Hier een zelfgemaakte foto met de 6 verschillende soorten spirit stills in de Yamazaki distillery, die ik een paar geleden heb bezocht.

[ afbeelding ]

Aan de andere kant van het looppas de 6 wash stills.

Het single malt deel van de Hibiki is hieruit afkomstig...
Prijs/kwaliteit prima in orde dus? :-)
Morgen toch maar ff halen :)
hardcoholic
  dinsdag 18 november 2014 @ 23:04:17 #275
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146793070
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:56 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Prijs/kwaliteit prima in orde dus? :-)
Morgen toch maar ff halen :)
Het is geen goedkope blend, maar ik vind het de prijs wel waard...
  Redactie Frontpage woensdag 19 november 2014 @ 16:19:44 #276
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146812181
Net twee flessen Laphroaig Cairdeas 2014 op de kop getikt. Smullen!!! Vrijdag komen ze binnen als het goed is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_146818052
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:53 schreef ShevaJB het volgende:
Wilde whiskey dagen bij Gall en Gall zie ik net. Maar weer eens naar binnenhoppen binnenkort dus!
Dat dacht ik ook ja, was vorig jaar met de wildewhisky dagen nog niet echt into de whisky dus ging dit jaar eens kijken. Valt vies tegen als je prijzen vergelijkt met een whiskybase of van zuylen oid.
  woensdag 19 november 2014 @ 19:51:12 #278
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_146818840
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 19:34 schreef jasperz89 het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook ja, was vorig jaar met de wildewhisky dagen nog niet echt into de whisky dus ging dit jaar eens kijken. Valt vies tegen als je prijzen vergelijkt met een whiskybase of van zuylen oid.
Daar komen verzendkosten bij. Tenzij je een hele lading flessen koopt of een heel duur exemplaar.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_146819089
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 19:51 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Daar komen verzendkosten bij. Tenzij je een hele lading flessen koopt of een heel duur exemplaar.
Geen idee waar je woont, maar whiskybase heeft een winkel in rdam en van zuylen in loosduinen en zo zijn er vast meer
  woensdag 19 november 2014 @ 20:00:43 #280
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_146819199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 19:57 schreef jasperz89 het volgende:

[..]

Geen idee waar je woont, maar whiskybase heeft een winkel in rdam en van zuylen in loosduinen en zo zijn er vast meer
Enschede :+ Maargoed, ik heb een fles gekocht vanmiddag, een 10 jaar oude Aberlour voor pakweg 23. euro (700ml) De litervariant is bij van Zuylen in de aanbieding zie ik net toevallig, voor 31,95. Dus zo veel scheelt dat uiteindelijk niet.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  Redactie Frontpage woensdag 19 november 2014 @ 21:04:35 #281
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146821868
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 20:00 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Enschede :+ Maargoed, ik heb een fles gekocht vanmiddag, een 10 jaar oude Aberlour voor pakweg 23. euro (700ml) De litervariant is bij van Zuylen in de aanbieding zie ik net toevallig, voor 31,95. Dus zo veel scheelt dat uiteindelijk niet.
In Almelo zit ook een goede slijter met veel IB's in de schappen. Laatst daar nog een fles Laphroaig van The Ultimate gehaald die nergens meer te krijgen was.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 19 november 2014 @ 21:12:32 #282
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_146822221
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:04 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

In Almelo zit ook een goede slijter met veel IB's in de schappen. Laatst daar nog een fles Laphroaig van The Ultimate gehaald die nergens meer te krijgen was.
Mocht ik mij weer eens in Almelo bevinden dan zal ik daar zeker gaan kijken. Goeie tip!
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  woensdag 19 november 2014 @ 21:15:48 #283
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146822370
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:12 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Mocht ik mij weer eens in Almelo bevinden dan zal ik daar zeker gaan kijken. Goeie tip!
Ken je Berendsen vlakbij de Roombeek buurt? Genoeg aanbod daar...

http://www.hennieberendsen.com/
pi_146822572
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ken je Berendsen vlakbij de Roombeek buurt? Genoeg aanbod daar...

http://www.hennieberendsen.com/
Die zit in Enschede als ik me niet vergis..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 19 november 2014 @ 21:20:42 #285
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146822604
quote:
7s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:20 schreef Skv het volgende:

[..]

Die zit in Enschede als ik me niet vergis..
Ligt de Roombeek buurt niet in Enschede dan?
pi_146822712
quote:
12s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:20 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ligt de Roombeek buurt niet in Enschede dan?
Ja, die ligt in Enschede.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 19 november 2014 @ 21:23:36 #287
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146822757
quote:
7s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:22 schreef Skv het volgende:

[..]

Ja, die ligt in Enschede.
Weer 3 posts in dit topic verkloot dan... :P
  Redactie Frontpage woensdag 19 november 2014 @ 21:24:35 #288
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_146822814
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:12 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Mocht ik mij weer eens in Almelo bevinden dan zal ik daar zeker gaan kijken. Goeie tip!
Slijterij Knol: www.knoldranken.nl
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 19 november 2014 @ 21:26:44 #289
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146823016
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2014 21:23 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Weer 3 posts in dit topic verkloot dan... :P
Ohja, tyfus, ik haakte in bij Almelo :').

Ik zit nu aan deze heerlijke Augentoshan:


http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/auchentoshan/9

Heb er indertijd wel een stuk meer voor betaald zie ik. Een van mijn favo's. Lowland :Y
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_146868409
Wilde Whisky dagen bij Gall & Gall _O_ straks even Laphroaig oppikken. Of zijn er betere alternatieven voor dat geld? (35,-)
pi_146868541
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:50 schreef Accursius het volgende:
Wilde Whisky dagen bij Gall & Gall _O_ straks even Laphroaig oppikken. Of zijn er betere alternatieven voor dat geld? (35,-)
Hem gewoon oppikken online (bij bijvoorbeeld drankdozijn) voor ¤27,95? :P
Zelfs met verzendkosten ben je dan nog goedkoper uit, kan je meteen wat anders meebestellen :7
pi_146868573
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:57 schreef CrashO het volgende:

[..]

Hem gewoon oppikken online (bij bijvoorbeeld drankdozijn) voor ¤27,95? :P
Zelfs met verzendkosten ben je dan nog goedkoper uit, kan je meteen wat anders meebestellen :7
Ja maar dan heb ik hem niet gelijk binnen :P heb hem voor morgen nodig.
pi_146875689
Tja als je haast hebt is dat ook wat waard.

Er zit bij mijn Albert Heijn tegenwoordig een Gall en Gall. Ik dacht laatst ga voor de gein eens binnen kijken... Ik ben me echt doodgeschrokken van de prijzen... Maar goed met whiskysite.nl op 5 minuten fietsen bevind ik me dan ook wel weer in een bevoorrechtte positie.

Vanmiddag weer even geweest en even een paar nipjes geproefd van een Yamazaki 18, de nieuwe Bunnahabhain Ceòbanach, Kavalan Peaty Cask en een 7 jaar oude undisclosed Islay (Lagavullin, niet verder vertellen) van WIN.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146885317
Nieuwe aanwinst :) op drankgigant voor 60 euro, uiteindelijk met wat kortingen bij de Makro 44 euro betaald :)

hardcoholic
pi_146885579

Koddige aanwinst voor de geboortejaar verzameling. Het is maar een Glen Grant 5yo maar wel uit de jaren 70 :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zaterdag 22 november 2014 @ 11:32:19 #297
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_146893975
Zojuist aangeschaft;

http://www.whiskybase.com/whisky/56885/linkwood-1997-win



Linkwood 16yo 59,4 abv First Cask WIN
Distilled: 23-07-1997
Bottled: 02-06-2014
Cask number: 7188 (re-rack sherry hogdhead)
World domination is my middle name.
pi_146897043
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:32 schreef Daklem het volgende:
Zojuist aangeschaft;

http://www.whiskybase.com/whisky/56885/linkwood-1997-win

[ afbeelding ]

Linkwood 16yo 59,4 abv First Cask WIN
Distilled: 23-07-1997
Bottled: 02-06-2014
Cask number: 7188 (re-rack sherry hogdhead)
Die heb ik ook, hij is echt fantastich!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zaterdag 22 november 2014 @ 14:34:12 #299
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_146898116
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 november 2014 13:54 schreef Karstman het volgende:

[..]

Die heb ik ook, hij is echt fantastich!
Inderdaad. Zeer bijzondere smaak die ik bij geen enkele whisky tot nu toe ben tegen gekomen! Ik kon hem, ondanks dat ik zat te twijfelen om de prijs, niet laten staan.

Ik zat overigens te twijfelen tussen de Laphroaig http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/laphroaig/3598 en deze. Vond deze toch nét iets meer bijzonder qua smaakbeleving.

Deze gaat in maart open als wij ons eerste kind verwachten! Heb ik twee dingen om naar uit te kijken! :P
World domination is my middle name.
pi_146936336
Ik had donderdag in Dublin een glaasje Writer's tears. Besteld op basis van de naam.

Dat was wel het beste ook gelijk aan het drankje. Beetje zoetig met een vanille smaak.
  zondag 23 november 2014 @ 20:41:25 #301
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_146936701
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 11:32 schreef Daklem het volgende:
Zojuist aangeschaft;

http://www.whiskybase.com/whisky/56885/linkwood-1997-win

[ afbeelding ]

Linkwood 16yo 59,4 abv First Cask WIN
Distilled: 23-07-1997
Bottled: 02-06-2014
Cask number: 7188 (re-rack sherry hogdhead)
He bah, Linkwood, niet te zuipen... ;)

Als iemand deze fles vol tegenkomt, mag/moet je 'm blind kopen en mij daarna per PM informeren:



abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')