Highland Park 12quote:Op zaterdag 20 september 2014 21:58 schreef superniger het volgende:
Ik heb een vraag.
Wat is een goede beginners whisky om kado te geven aan iemand?
Budget is ongeveer 20 - 30 euro.
Nog goedkoper? Vind die al best lekker voor de prijs. Maar de 15yo en 18yo zijn beter. Ook Oban drink ik graag voor rond de 40.quote:Op zondag 21 september 2014 20:24 schreef Boze_Appel het volgende:
Er zijn prima goedkopere lekkere whisky's te krijgen dan de 28 eu die hp 12 moet kosten.
De 15 vind ik marginaal beter. De 18yo is wel een flinke stap complexer qua smaak, maar daar is de prijs dan ook naar.quote:Op zondag 21 september 2014 21:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nog goedkoper? Vind die al best lekker voor de prijs. Maar de 15yo en 18yo zijn beter. Ook Oban drink ik graag voor rond de 40.
Monkey Shoulder is trouwens ook wel te drinken en die was volgens mij 30 euro bij gall.
Ik heb zelf een oudere Blair Athol (1988 dacht ik - klik even voor mijn whiskyplank op de Japanse tekens in mijn sig) staan van The Ultimate. Beste sherry whisky die ik tot nu toe heb gehad.quote:Op zondag 21 september 2014 22:01 schreef pyroxx het volgende:
Ha, whisky-liefhebbers!
Ik ben nog niet zo bekend in dit topic, maar wel een beginnende liefhebber!
(ho, wacht, correctie, een beginnende drinker maar een vergevorderde liefhebber!)
Heb nu zelf wat flesjes staan waaronder een
Highland 12
Dalwhinnies 15
Fryske Hynder
en een
Talisker 57 north (cask strengt maar oh zo goddelijk zacht).
Ik zat van de week in L&B in Amsterdam (geniale plek) en kreeg daar een tip voor een Blair Athol, 12.
Ik was gelijk groot fan. Zacht, kruidig, zoetrond, authentiek. Een soort toetje voor op de late avond.
Ik denk eraan een flesje aan te schaffen maar misschien is het 't wel waard om een wat oudere Blair Athol te kopen. Iemand hier ervaringen mee?
Hé, niet zo hè! Inmiddels zijn er 5-6 jaar oude op cognac vaten en dat begint serieus ergens op te lijken, ik vind ze goed te drinken. En noem me chauvinistisch maar ook die eerdere bottelingen vond ik, voor een Nederlandse whisky niet eens heel verkeerd.quote:Op dinsdag 23 september 2014 09:05 schreef Boze_Appel het volgende:
Fryske Hynder in je collectie hebben is wel een schaammomentje.
Waarom?quote:Op dinsdag 23 september 2014 09:05 schreef Boze_Appel het volgende:
Fryske Hynder in je collectie hebben is wel een schaammomentje.
Voor een whisky met een beetje oomph: de Benromach 10yo. Zoet, een beetje rokerig, topper onder de standaardbottelingen.quote:Op zaterdag 20 september 2014 21:58 schreef superniger het volgende:
Ik heb een vraag.
Wat is een goede beginners whisky om kado te geven aan iemand?
Budget is ongeveer 20 - 30 euro.
B_A is niet zo'n fan van dit soort Nederlandse productiesquote:
Dat soort mensen heb je in de wijn ook, WIREKUF's noem je die (Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk)quote:Op dinsdag 23 september 2014 11:43 schreef Karstman het volgende:
[..]
B_A is niet zo'n fan van dit soort Nederlandse producties
+1quote:Op dinsdag 23 september 2014 10:23 schreef XmattX het volgende:
[..]
Voor een whisky met een beetje oomph: de Benromach 10yo. Zoet, een beetje rokerig, topper onder de standaardbottelingen.
JeMoeder heeft een 28 jaar oude grain staan, geen idee meer hoe die heet. Zo donker als sherry en zacht en smaakvol.quote:Op dinsdag 23 september 2014 11:50 schreef Agiath het volgende:
Laatst 40 jaar oude grain whisky gedronken. Ook erg apart. Je proeft nog wel een hint van de goedkope whisky smaakje... Maar toch is het zacht en complex.
Ik ben niet perse tegen Nederlandse producties, alleen de huidige Nederlandse whiskeyproducties zijn gewoon bagger. Komt wel, zoals Karstman zegt, met de jaren, maar nu nog niet.quote:Op dinsdag 23 september 2014 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat soort mensen heb je in de wijn ook, WIREKUF's noem je die (Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk)
Heb je wel eens Millstone geprobeerd? Na 5/6 verschillende bottelingen heb ik het eerst maar eens opgegeven. De Rye en Jenevers van Zuiddam zijn trouwens wel erg goed.quote:Op dinsdag 23 september 2014 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat soort mensen heb je in de wijn ook, WIREKUF's noem je die (Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk)
E150/karamel is gewoon verhitte suiker, dat lijkt me geen onnatuurlijke grondstof.quote:Op woensdag 24 september 2014 19:42 schreef CrashO het volgende:
De score van vandaag, een Bowmore Black Rock (Op Sherry gelegen) en een Bowmore Tempest (Op bourbon vaten)![]()
[ [url=http://www.thespiritsbusiness.com/content/http://www.thespiritsbusi(...)-Rock.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Ik had trouwens ook nog een klein wtf momentje bij de slijter toen er iemand binnenkwam die alle flessen afging met een vaag trilstokje met balletje aan het eind op "aard straling", want fabrikanten voegden chemicaliën toe en dan werd ze ziek. (hoop homeopathisch gebrabbel).
Nu viel het me op dat alle flessen die "goed" waren, flessen waren waavan ik toevallig weet dat ze E150a (Kleurstof, karamel) vrij zijn (oa Bruichladdich, Balvenie) en de "slechte" flessen allemaal kleurstof hadden (Bowmore, Laphroaigh).![]()
![]()
Alleen haar man die ook mee was. Een fles "negatieve" Laphroaigh 10. Hij kon er wel tegenquote:Op woensdag 24 september 2014 19:47 schreef Karstman het volgende:
En kocht die homeopatische dodo ook iets?
Natuurlijk niet. Een gekkie met een trilstokje is onnatuurlijkerquote:Op woensdag 24 september 2014 19:49 schreef FrankRicard het volgende:
E150/karamel is gewoon verhitte suiker, dat lijkt me geen onnatuurlijke grondstof.
Dan nog verpest het de smaak en is het daardoor inherent niet goed voor whisky. Gelukkig stappen steeds meer distilleries van de E150 af.quote:Op woensdag 24 september 2014 19:49 schreef FrankRicard het volgende:
[..]
E150/karamel is gewoon verhitte suiker, dat lijkt me geen onnatuurlijke grondstof.
Helemaal mee eens. Daarom ben ik steeds meer fan geworden van independent bottlers.quote:Op vrijdag 26 september 2014 09:42 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan nog verpest het de smaak en is het daardoor inherent niet goed voor whisky. Gelukkig stappen steeds meer distilleries van de E150 af.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Uit experimenten is meerdere keren gebleken dat het niet zo eenvoudig ligt: de smaak verandert wel door toevoeging van E150a, maar of dat positief of negatief wordt ervaren hangt (lijkt het) van de persoonlijke smaak van een proever af.quote:Op vrijdag 26 september 2014 09:42 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan nog verpest het de smaak en is het daardoor inherent niet goed voor whisky. Gelukkig stappen steeds meer distilleries van de E150 af.
Misschien had ik het wat anders moeten formuleren: de smaak wijzigt door het toevoegen van E150a, of dat als goed voor de smaak of minder goed voor de smaak wordt ervaren laat ik daarbij in het midden. Het gaat me erom dat je een product fundamenteel veranderd door er rotzooi bij in te gooien.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:23 schreef XmattX het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld. Uit experimenten is meerdere keren gebleken dat het niet zo eenvoudig ligt: de smaak verandert wel door toevoeging van E150a, maar of dat positief of negatief wordt ervaren hangt (lijkt het) van de persoonlijke smaak van een proever af.
(Overigens, E150a is heeeel veel verder verhitte suiker dan karamel zoals je dat in de keuken gebruikt. Denk maar koolstof/roet, in die richting.)
Omdat een donkere kleur simpelweg beter verkoopt, dus marketing...quote:Op zondag 28 september 2014 20:56 schreef Ringo het volgende:
E150a is op zich geen rotzooi, maar je kunt je afvragen waarom je het aan je product wil toevoegen. Om bleke whisky een diepere, 'mooiere' kleur te geven? Is dat een marketingbeslissing? Of voeg je het toe om de smaak van de whisky te beïnvloeden? Maar dat doet dan toch afbreuk aan het zuivere proces van destillatie en lagering?
Dat smaakt dan ook nergens naar...quote:Straight American whiskey mag trouwens helemaal geen kleurstof bevatten.
Wat ik dan weer niet snap is waarom bijv Laphroaig het ook doet, aangezien die donker groene flessen gebruiken. Ja, als het in het drinkglas zit zie je het, maar ik neem aan dat de smaak het daar overneemt boven de kleur..quote:Op zondag 28 september 2014 21:04 schreef MadMaster het volgende:
Omdat een donkere kleur simpelweg beter verkoopt, dus marketing...
Vreemd fenomeen is dat toch. Je zou verwachten dat juist het eigen karakter van single malts als verkoopargument geldt.quote:Op zondag 28 september 2014 21:04 schreef MadMaster het volgende:
Laphroaig en andere OB's doen het om de kleur van de whisky, uiteraard afkomstig van verschillende batches door de jaren heen, zo consistent te houden...quote:Op zondag 28 september 2014 21:17 schreef CrashO het volgende:
[..]
Wat ik dan weer niet snap is waarom bijv Laphroaig het ook doet, aangezien die donker groene flessen gebruiken. Ja, als het in het drinkglas zit zie je het, maar ik neem aan dat de smaak het daar overneemt boven de kleur..
Misschien bij de kenner, die meer op smaak dan kleur let, wel, maar de massa vind een donkere whisky aantrekkelijker dan een lichte versie.quote:Op zondag 28 september 2014 21:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Vreemd fenomeen is dat toch. Je zou verwachten dat juist het eigen karakter van single malts als verkoopargument geldt.
Maar de massa koopt toch ook geen dure malts? Of nuja, relatief weinig.quote:Op zondag 28 september 2014 22:12 schreef MadMaster het volgende:
Misschien bij de kenner, die meer op smaak dan kleur let, wel, maar de massa vind een donkere whisky aantrekkelijker dan een lichte versie.
Single Malt whisky is ook maar een fractie van de whiskymarkt, nog steeds.quote:Op zondag 28 september 2014 22:16 schreef CrashO het volgende:
[..]
Maar de massa koopt toch ook geen dure malts? Of nuja, relatief weinig.
Voorzover ik weet kopen de gemiddelde Henk en Ingrid vooral Red label en Jack. Toch zijn er ook whisky's van ver boven de 50 euro te vinden waar ze ook rotzooien met E150a
Je favoriete whisky bevat E150 én heeft absoluut niet jarenlang aan zee liggen rijpen, waardoor het die fijne zilte smaak zou hebben. En toch koop je het. Hoeveel bewijs wil je hebben dat het allemaal niet zoveel uitmaakt...?quote:Op zondag 28 september 2014 22:24 schreef CrashO het volgende:
Tuurlijk, Laphroaig's zijn dan ook nog steeds (ondanks de E150) mijn favo whisky's. Maar juist daarom vindt ik het zo zonde dat ze de boel bedonderen met E150Een "amateur" zal Laphroaig over het algemeen niet te zuipen vinden en de rest weet best wel dat (nep) kleur e150 is. Dat bedoelde ik meer
Niet aan zee? Wut? Dan hallucineerde ik zeker toen ik er vorig jaar liepquote:Op zondag 28 september 2014 22:30 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Je favoriete whisky bevat E150 én heeft absoluut niet jarenlang aan zee liggen rijpen, waardoor het die fijne zilte smaak zou hebben.
Nee, niet aan zee.quote:Op zondag 28 september 2014 22:33 schreef CrashO het volgende:
[..]
Niet aan zee? Wut? Dan hallucineerde ik zeker toen ik er vorig jaar liepEn kwa uitmaken bedoelde ik meer dat het me weinig boeit dat er e150 inzit. Maar dat ik het gewoon zonde vindt om (extra) zooi toe te voegen aan een prima product.
Heb een collectie aan voedselkleuring, dus eigenlijk gewoon caramel maar dan in andere kleurtjes. Soms is het grappig om een zo helder mogelijke whisky te pakken en daar bijvoorbeeld blauw of paars doorheen te doen en dat voor te schotelen. De geoefende proever zal er niets van vinden, kijkt eerst wat raar, maar gaat toch echt op de neus en smaak af en de minder doorgewinterde drinker zegt al snel bij voorbaat blegh. Het is dat het verboden is, maar anders zou Bruichladdich samen met gekleurde whisky's denk wel een regenboogserie uitbrengen.quote:Op zondag 28 september 2014 21:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Wat natuurlijk bij een ongekleurde sherry of port wel het geval is.quote:Op zondag 28 september 2014 22:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Veel mensen denken ook dat donkere whisky langer gerijpt heeft, wat het dan weer aantrekkelijker maakt om een fles aan te schaffen...
Kilchoman heeft zijn eigen warehouse naast de distillery waar alles gerijpt wordt. Andere distilleries hebben soms nog een warehouse bij de distillery of ergens anders op Islay waar wat speciale vaten gelagerd worden.quote:Op zondag 28 september 2014 22:36 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, niet aan zee.
Het merendeel van de op Islay geproduceerde whisky wordt op het vasteland van Schotland gerijpt, ver weg van de zee. Slechts een klein deel ligt daadwerkelijk op Islay...
Lagavulin lijkt me veel te zwaar voor een beginnende drinker van whisk(e)y toch?quote:
Geef dan een Monkey Shoulder.quote:Op maandag 29 september 2014 12:14 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Lagavulin lijkt me veel te zwaar voor een beginnende drinker van whisk(e)y toch?![]()
Ik zou dan eerder denken aan bijvoorbeeld Jameson of een blend als Sheep Dip ofzo...
Om maar wat te noemen.
Daarom zeg ik ook: het merendeel van de Islay whisky. Een klein deel wordt maar lokaal opgeslagen.quote:Op maandag 29 september 2014 08:39 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Kilchoman heeft zijn eigen warehouse naast de distillery waar alles gerijpt wordt. Andere distilleries hebben soms nog een warehouse bij de distillery of ergens anders op Islay waar wat speciale vaten gelagerd worden.
Van Zuidam/Millstone weet ik dat er geen kleurstoffen gebruikt worden.quote:Op maandag 29 september 2014 04:48 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Weet jij toevallig of de Nederlandse/Belgische whiskeys ook caramel gebruiken? Hynder, Millstone en Goldys enzo.
Ik had laatst een 22y oude Linkwood van Liquid Sun gekocht, zie hieronder.quote:Op maandag 29 september 2014 04:53 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat natuurlijk bij een ongekleurde sherry of port wel het geval is.
Bennachie.quote:Op maandag 29 september 2014 13:49 schreef totalatool het volgende:
[..]
Geef dan een Monkey Shoulder.
Klopt, ik las je bericht niet helemaal goed zie ik...quote:Op maandag 29 september 2014 14:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook: het merendeel van de Islay whisky. Een klein deel wordt maar lokaal opgeslagen.
Met maar een paar warehouses op Islay red je het simpelweg niet om alles wat je produceert aan spirit op te slaan...
Alsof die voor dat geld te vinden zijn en als ze te vinden zijn wil ik ze kopenquote:
Dat doe je ook steedsquote:Op maandag 29 september 2014 15:07 schreef Karstman het volgende:
[..]
Alsof die voor dat geld te vinden zijn en als ze te vinden zijn wil ik ze kopen
Nee, ik vind het een gedrocht (ondanks dat er veel bekenden in voor komen) en hoef 'm voorlopig niet te zien.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:24 schreef totalatool het volgende:
Ik ben uitgenodigd voor de rode loper premiere van Nederland Whiskyland, morgen in Utrecht. Ik ben erg benieuwd!
Gaat er toevallig nog iemand van jullie?
Zo, da's duidelijke taal. Waarom zo'n sterke mening? Je hebt hem nog niet gezien begrijp ik?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:27 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, ik vind het een gedrocht (ondanks dat er veel bekenden in voor komen) en hoef 'm voorlopig niet te zien.
Ik wacht wel op de torrent die ik ergens kan downloaden...![]()
Officieel heb ik nog niks gezien. Maar van wat ik officieel niet gezien heb werd ik niet vrolijk...quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:53 schreef totalatool het volgende:
[..]
Zo, da's duidelijke taal. Waarom zo'n sterke mening? Je hebt hem nog niet gezien begrijp ik?
Dat zeg ik, ik ben erg benieuwd.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:45 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Maar ik ben benieuwd wat jij er van vindt...
Is dat lekker? Ik ken die niet...!?quote:Op maandag 29 september 2014 13:49 schreef totalatool het volgende:
[..]
Geef dan een Monkey Shoulder.
Ja! Blended malt met prima prijs kwaliteit verhouding. Gelanceerd als de ideale cocktail whisky maar blijk een meer dan uitstekende daily dram.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:43 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Is dat lekker? Ik ken die niet...!?
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:12 schreef Fretwork het volgende:
Binnenkort een Adelphi tasting bij mijn lokale slijter.
Samen met speciaalbiertopic inderdaad.quote:
Ah heb jij die dingen opgepiktquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:56 schreef JeMoeder het volgende:
Net een erg goede deal gemaakt, deze flessen voor ¤110,-
http://www.whiskybase.com/whisky/52927/glenfarclas-1999
http://www.whiskybase.com/whisky/53961/inchgower-2000-awc
http://www.whiskybase.com/whisky/41092/westport-1997-awc
En twee van deze op veiling gekocht afgelopen woensdag:
http://www.whiskybase.com/whisky/9391/caol-ila-1988-gm
Nu weer even een weekje niets kopen
Yes, dezelfde gast waarvan ik die A'bunadh batch 16 heb overgenomen.quote:
Nope, wel naar het Lindores Whisky Fest in Oostende, eind november...quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:21 schreef mrPanerai het volgende:
Gaat er eind deze maand iemand naar het whiskyfestival in Antwerpen?
http://blog.whivie.be/#post2713
Ben er erg benieuwd naar, heb er wel zin inquote:
Het flesje is niet zo zeldzaam, ik weet er minimaal 3 te vinden.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:19 schreef Yngwie het volgende:
Als er iemand nog een zeldzaam flesje zoekt....
http://veiling.catawiki.n(...)-cask-1672-70cl-43-3
En daar is die andere van hier...quote:Op woensdag 8 oktober 2014 12:56 schreef Karstman het volgende:
[ afbeelding ]
Hier is ie met 2 van zijn vriendjes, 172 jaar whisky bij elkaar. Denk wel dat die Glenfarclas het lekkerst is.
quote:Op woensdag 8 oktober 2014 12:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
En daar is die andere van hier...
quote:
Ligt eraan wat hij drinktquote:
Lokquote werkt niet, want die quote optie staat hier niet aan...quote:
Waarom denk jij dat die Glenfarclas het lekkerst is?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 12:56 schreef Karstman het volgende:
[ afbeelding ]
Hier is ie met 2 van zijn vriendjes, 172 jaar whisky bij elkaar. Denk wel dat die Glenfarclas het lekkerst is.
Ik ben niet zo kapot van Macallan, on general principle. En ik heb een paar oudere, Glenfarclas geproefd en dat waren hele mooie whiskies. Die Bowmore zal ook geweldig zijn maar ik verwacht meer van de Glenfarclas. Helaas zullen we het nooit weten want ik heb er het geld niet voor over, zelfs niet voor 2cl samples.quote:Op zondag 12 oktober 2014 11:52 schreef Daklem het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat die Glenfarclas het lekkerst is?
Wat ik heb geproefd van Macallan, vind ik ze wat braaf qua karakter. Goed gebalanceerde whisky, maar voor mij te fruitig en te braaf. Wat betreft Glenfarclas ben ik alleen bekend met de 105. Deze vond ik niet heel bijzonder, naar mijn mening teveel sherry (waarschijnlijk houd ik hier niet zo van). Zo te zien aan de 60yo Glenfarclas zal deze ook wel behoorlijk wat sherry bevatten (alhoewel deze ook bijgekleurd kan zijn). Bowmore is meer mijn ding als ik deze drie naast elkaar zou zetten denk ik. Bowmore heeft net wat meer lef in zich, alhoewel ik de Glenfarclas ook niet zal onderschatten in deze!quote:Op zondag 12 oktober 2014 12:37 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik ben niet zo kapot van Macallan, on general principle. En ik heb een paar oudere, Glenfarclas geproefd en dat waren hele mooie whiskies. Die Bowmore zal ook geweldig zijn maar ik verwacht meer van de Glenfarclas. Helaas zullen we het nooit weten want ik heb er het geld niet voor over, zelfs niet voor 2cl samples.
Bowmore vergelijken met Macallan of Glenfarclas is iets met appels en peren.quote:Op zondag 12 oktober 2014 14:09 schreef Daklem het volgende:
[..]
Wat ik heb geproefd van Macallan, vind ik ze wat braaf qua karakter. Goed gebalanceerde whisky, maar voor mij te fruitig en te braaf. Wat betreft Glenfarclas ben ik alleen bekend met de 105. Deze vond ik niet heel bijzonder, naar mijn mening teveel sherry (waarschijnlijk houd ik hier niet zo van). Zo te zien aan de 60yo Glenfarclas zal deze ook wel behoorlijk wat sherry bevatten (alhoewel deze ook bijgekleurd kan zijn). Bowmore is meer mijn ding als ik deze drie naast elkaar zou zetten denk ik. Bowmore heeft net wat meer lef in zich, alhoewel ik de Glenfarclas ook niet zal onderschatten in deze!
Kask/K6 in Kyoto kan ik aanbevelen, vele whisky's in 2 bars die boven elkaar gelegen zijn in hetzelfde pand. Boven is meer de alledaagse bar, in de kelder vind je de meer exclusieve bottelingen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:58 schreef Winski05 het volgende:
Ik vertrek eind oktober voor een kleine twee weken naar Japan (). De meeste tijd zullen we doorbrengen in Kyoto. De rest van ons verblijf brengen we vanwege een trouwerij door in Shizuoka. Ja, en twee nachten Tokyo vanwege het vliegen. Uiteraard wil ik van de gelegenheid gebruik maken om wat Japanse whisky te proeven. In elk geval eens wat anders dan wat ik al gewend ben (Nikka From the Barrel, Nikka Pure Malt Black, Nikka All Malt, Hibiki 12/17).
Iemand tips waar ik in Kyoto daarvoor het beste terecht kan?
En hoe is het tegenwoordig met de prijzen van whisky in Japan...is 't de moeite om een paar flesjes mee te nemen? En waar kan ik dan het beste terecht voor het kopen van Japanse whisky?
Goed idee, maar behoorlijk kansloos...quote:Op maandag 13 oktober 2014 13:34 schreef JeMoeder het volgende:
Koop wat Karuizawa, mocht je die tegen een goede prijs tegen komen? Weet niet of dat te doen is.
Jammer, maar ook wel begrijpelijk, dat spul is behoorlijk schaars.quote:Op maandag 13 oktober 2014 13:54 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Goed idee, maar behoorlijk kansloos...
Bedankt voor de info! Yamazaki distilleerderij zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ik denk niet dat m'n vriendin daar zin in heeftquote:Op maandag 13 oktober 2014 10:30 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Kask/K6 in Kyoto kan ik aanbevelen, vele whisky's in 2 bars die boven elkaar gelegen zijn in hetzelfde pand. Boven is meer de alledaagse bar, in de kelder vind je de meer exclusieve bottelingen.
Zie http://www.ksix.jp/
Vanuit Kyoto ben je in een half uur met de trein bij de Yamazaki distilleerderij, die een bezoek meer dan waard is.
Niet standaard Japanse whisky kopen is vrij lastig momenteel, omdat de vraag enorm is en het aanbod relatief klein. In drankwinkels vind je vooral veel bekende Schotse whisky's. Ik ben uiteindelijk geslaagd bij Kinokuniya, schuin tegenover het metrostation Ebisu in Tokyo.
Zie ook deze posts: CUL / [Whisky /Whiskey Topic #38] Winter warmer
Dit Engelstalige boekje is trouwens ook zeer de moeite waard: http://www.bol.com/nl/p/drinking-japan/1001004011062307/
Have fun, Japan is een prachtig land met een heel aparte cultuur...
Ja, als ik een Karuizawa tegenkom dan zal ik inderdaad een flesje meenemen. Maar die kans zal wel niet zo groot zijnquote:Op maandag 13 oktober 2014 13:34 schreef JeMoeder het volgende:
Koop wat Karuizawa, mocht je die tegen een goede prijs tegen komen? Weet niet of dat te doen is.
Maar vooral: enjoy the Japan experience. Ik ben jaloers, lijkt me geweldig eens te bezoeken.
Toen ik er 3 jaar geleden was, waren de Japanse standaardbottelingen niet goedkoper.quote:Op maandag 13 oktober 2014 16:07 schreef Winski05 het volgende:
[..]
Bedankt voor de info! Yamazaki distilleerderij zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ik denk niet dat m'n vriendin daar zin in heeftMaar goed, een optie is het zeker. Lijkt me te gek.
En wat betreft het kopen van whisky; stel dat je de wat meer 'standaard' Japanse whisky's wilt kopen. Bijvoorbeeld de Hibiki 17. Is het de moeite om die in Japan aan te schaffen, omdat 'ie dan wellicht goedkoper is? Of maakt dat niets uit als je kijkt naar de (internet-)prijzen hier in Nederland?
Enne, we vliegen vanaf Tokyo Haneda. Is het de moeite om vanaf die luchthaven iets mee te nemen?
[..]
Ja, als ik een Karuizawa tegenkom dan zal ik inderdaad een flesje meenemen. Maar die kans zal wel niet zo groot zijn
Enne, bedankt! Ik heb ook enorm veel zin in mijn reis naar Japan. M'n zwager(broer van m'n vriendin) woont er al jaren en gaat trouwen met z'n Japanse vriendin. Dus een mooie gelegenheid om eindelijk eens naar dat land af te reizen. Zo vaak zullen we de reis ook niet gaan maken ben ik bang...
Ik vergelijk ook niets, ik geef alleen aan welke mij zou trekken als ik zou mogen kiezen, en geeft ook aan wat meer mijn smaak is. Niet meer, niet minder. Macallan heb ik geproefd, was geloof ik de 12yo. Vond deze niet bijzonder. Kan zijn dat oude bottelingen mij meer bekoren, maar deze heb ik nog niet mogen proeven.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:41 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Bowmore vergelijken met Macallan of Glenfarclas is iets met appels en peren.
Ook leuk dat je Macallan omschrijft als fruitig. Ik gok dat je dan nog niet de Macallan hebt geproefd, waarmee ze ooit de bijnaam 'Rolls Royce onder de whisky's' verkregen hebben. Ik moet toegeven dat ze nu niet meer zijn dan een aardige middenklasser, maar gelukkig is er hier en daar nog wel wat oud spul van ze te vinden...
Tenslotte, waarom zou je een 60 jaar oude single cask whisky bijkleuren? Te kort op het vat gelegen voor een mooi kleurtje of om de vorige/volgende batch dezelfde kleur te laten hebben?
Ik geloof sowieso niet dat deze oude bottelingen te vergelijken zijn met datgene wat we vandaag de dag kunnen aanschaffen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 21:22 schreef Daklem het volgende:
[..]
Ik vergelijk ook niets, ik geef alleen aan welke mij zou trekken als ik zou mogen kiezen, en geeft ook aan wat meer mijn smaak is.
Mocht je een festival bezoeken met een verzamelaar die z'n flessen open heeft staan, absoluut eens proberen...quote:Niet meer, niet minder. Macallan heb ik geproefd, was geloof ik de 12yo. Vond deze niet bijzonder. Kan zijn dat oude bottelingen mij meer bekoren, maar deze heb ik nog niet mogen proeven.
60 Jaar first fill sherryvat geeft een aardig kleurtje af, vele jaren minder al...quote:Over het bijkleuren, ik kan mij niet voorstellen dat de 60yo glenfarclas zóo donker uit het vat komt. Het kan natuurlijk zo zijn dat dit wél zo is en dan vind het bijzonder.
Dat klopt op zich wel, maar de mensen die 26.000 Euro neerleggen voor deze fles boeit de kleur niet zo...quote:Het bijkleuren kan ook een effect hebben op mensen dat ze denken; hoe donkerder de whisky, des te meer bijzonder deze moet zijn. Dat is in ieder geval een vaak gehoord argument.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |