quote:Op zaterdag 17 mei 2014 09:01 schreef Cobra4 het volgende:
Hoogste militair bezorgd om leger
De hoogste militair van Nederland, Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp, maakt zich grote zorgen over de slagkracht van de krijgsmacht. Dat schrijft de Volkskrant. "Op vrijheid moet je alert zijn, anders glipt zij je door de vingers", benadrukt de generaal in de krant.
De generaal wijst erop dat het budget op "zo goed als het laagste punt ooit ligt". Zelfs in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog was het budget procentueel hoger dan nu. Het Nederlandse leger werd in 1940 in een paar dagen tijd onder de voet gelopen door de Duitsers.
"De gereedschapskist van Defensie heeft inmiddels een aantal lege vakken. We moeten van ons kunnen afbijten als dat nodig is", zegt Middendorp.
Politiek besluit
Tegelijkertijd wil hij geen uitspraken doen over een eventuele verhoging van het budget van Defensie. Dat is volgens hem een politiek besluit en de militairen zijn slechts uitvoerders. Maar over de verkoop van de Leopard-tanks aan Finland zegt hij wel dat die niet zijn verkocht omdat ze niet meer nodig waren.
De bijdrage van Nederland aan de NAVO noemt hij disproportioneel. De gemiddelde bijdrage van de Europese NAVO-landen is 1,56% van het bruto nationaal product (bnp). De Nederlandse uitgaven aan Defensie bedragen 1,16% van het bnp. "Je kunt als land niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en voor een lagere premie een hogere dekking verwachten", waarschuwt hij.
Bovendien neemt het aantal conflicten in de wereld alleen maar toe, volgens Middendorp. Hij verwijst daarbij naar de "explosieve situatie" in Oekraïne.
Eerder had de Commandant der Strijdkrachten in een interview met de NOS al toegegeven dat de lat omlaag moest.
Bron: http://nos.nl/artikel/648(...)ezorgd-om-leger.html
Dat, maar ja, het is ook niet voor niets dat Middendorp CDS is en niet een marineman in de vorm van Nagtegaal die wsl wat minder geneigd was om aan de politieke leiband te lopen.quote:
Misschien dat ze daar nu eens tijd voor hebben. De verkiezingen voor de EU zijn nu tenminste voorbij. Nu kunnen ze hun aandacht weer op Nederlandse zaken richten.quote:Op maandag 26 mei 2014 10:03 schreef RonaldV het volgende:
Waarom worden hier geen Kamervragen over gesteld?
Zoals singapore gedaan heeft.quote:Op maandag 26 mei 2014 10:13 schreef RonaldV het volgende:
Nah, het gaat sowieso niet gebeuren. De VVD zal niet kritisch zijn op haar eigen minister. PvdA en coalitiegenoot ook niet. Alle partijen links van D66 willen geen geld uitgeven aan Defensie, en deze kritiek zou juist een pleidooi zijn om dat wel te doen. De PVV vindt Defensie sowieso onzin en dan hou je alleen het CDA en klein Christelijk over. Die slaan geen deuk in een pakje boter.
Het lijkt mij trouwens wel een goed idee om dit incident aan ta pakken om die twee KLu Fokkers op Lelystad om te bouwen tot Martime Enforcers. Want die twee kustwachtbakken zijn natuurlijk een aanfluiting, qua bescherming van de territoriale wateren.
[ afbeelding ]
quote:Tough going for Britain without Maritime Patrol planes.
May 21/14: See Hercules. Britain is sending a C-130J to help in a fading search for the Cheeki Rafiki yacht. The 40 foot yacht’s British crew reported taking on water on May 16/14, while returning from a regatta in Antigua. They haven’t been heard from since, and the US Coast Guard is resuming its search after pressure from the British government. The problem is that the RAF’s C-130J has no sensors for this task, just a crew with binoculars.
“The admission comes weeks after RAF chiefs warned the Government that the lack of maritme [sic] patrol aircraft meant if an airliner disappeared near the UK in similar circumstances to the Malaysian MH370 jet, Britain would not have the planes to find it…. Sir Gerald Howarth MP, a former defence minister…. “Let’s say these had been American sailors in waters for which we had responsibility. We wouldn’t have been able to deliver.”… The MoD has postponed a decision on replacing the planes until at least next year.”
Sources: The Telegraph, “RAF forced to use binoculars to search for British sailors after patrol planes scrapped”.
Jan 4/14: Missed. A Russian cruiser with a full load of missiles is detected by RAF aircraft as it nears north-east Scotland. It was a calculated move. The ship came within 30 km of the Scottish coast before anchoring in the Moray Forth, which is best known for the body it leads to inland – Loch Ness.
The incident is also a testament to the weakness of the Royal Navy, which had just 1 ship it could dispatch: the air defense destroyer HMS Defender, docked 600 miles away in Portsmouth. It took 24 hours to dispatch the ship, which carries no anti-ship weapons beyond its short range gun, to the Russian cruiser’s location. A standoff ensued, before the Russian cruiser headed back to the Baltic Sea.
Just to add to the fun, the Scottish SNP is using the scrapping of the Nimrod fleet, and failure to base ships in Scotland, as an argument for a “Yes” vote in the coming independence referendum. Sources: The Daily Mail, “Battle stations! Navy scrambles destroyer to challenge Russian warship off British coast (but it takes 24 hours to make 600-mile journey from Portsmouth base – was Putin testing our response time?)” | SNP, “Report : Devastating reality check for MoD”.
Sept 5/12: The UK Parliamentary Defence Committee issues its report on Future Maritime Surveillance, outlining the gaps and discussing options to restore this capability. The bottom line is that the MoD is moving slowly and not treating it as a priority, which means 2020 or later before effective measures are put in place.
Tja, stuur dan op z'n minst een f16 of zo.quote:Op maandag 26 mei 2014 22:55 schreef RonaldV het volgende:
Ja, er vloog een Dornier van de Kustwacht mee. Het ergste wat die kunnen uitrichten als er iets dreigt te gebeuren is een schip rammen in een kamikaze aanval. Als een Kustwacht toestel ze op de radio oproept met het verzoek de koers te verleggen omdat ze de territoriale wateren schenden, dan kun je met een Dornier niets als er geen reactie komt.
Ach, de Royal Navy en de Zweedse defensie hadden dit ook al zien gebeuren bij hun strijdkrachten. Op dit moment kunen de Russen doen en laten waar ze zin in hebben, want NIEMAND heeft meer spullen klaar staan.
Dat in een keer alle alarmbellen af gaan, het vliegdekschip een antitorpedomanoeuvre tevergeefs uitvoert en er een harde metalen bonk te horen is. En dat ze in het droogdok in Arkhangelsk de indruk "Walrus was here" onder de waterlijn vinden.quote:
quote:Op maandag 26 mei 2014 23:42 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Dat in een keer alle alarmbellen af gaan, het vliegdekschip een antitorpedomanoeuvre tevergeefs uitvoert en er een harde metalen bonk te horen is. En dat ze in het droogdok in Arkhangelsk de indruk "Walrus was here" onder de waterlijn vinden.
quote:Op maandag 26 mei 2014 23:42 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Dat in een keer alle alarmbellen af gaan, het vliegdekschip een antitorpedomanoeuvre tevergeefs uitvoert en er een harde metalen bonk te horen is. En dat ze in het droogdok in Arkhangelsk de indruk "Walrus was here" onder de waterlijn vinden.
misschien iets voor een nieuw topic, maar leuk! ik ben wel benieuwd hoe het op het KIM toe gaat!quote:Op donderdag 5 juni 2014 21:21 schreef Grumpy-O.o het volgende:
Hallo iedereen, ik weet niet waar ik het het beste neer kan zetten (ik dacht hier).
Dinsdas 10 juni a.s. een documontaire over adelborsten in opleiding. Het begint om 20:25 op ned3.
was een leuke documentaire, volgens mij was het beeld niet helemaal compleet, maar een aantal dingen wel herkenbaar. Komt er ook een vervolg?quote:Op donderdag 5 juni 2014 21:21 schreef Grumpy-O.o het volgende:
Hallo iedereen, ik weet niet waar ik het het beste neer kan zetten (ik dacht hier).
Dinsdas 10 juni a.s. een documontaire over adelborsten in opleiding. Het begint om 20:25 op ned2.
quote:Op woensdag 11 juni 2014 06:42 schreef Cobra4 het volgende:
Voor het eerst in de historie versmelt een complete Nederlandse krijgsmachteenheid volledig met een Duitse legereenheid en komt onder Duits commando.
De Russen zijn al begonnen, er zijn russische tanks gesignaleerd in Oost-Oekraïne.quote:
Wil de nieuwe Gerardus Mooyman zich melden aub?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:29 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De Russen zijn al begonnen, er zijn russische tanks gesignaleerd in Oost-Oekraïne.
Nu snap ik die lijst enigsinds maar Navo bondgenoot Turkijequote:Op vrijdag 13 juni 2014 06:32 schreef Cobra4 het volgende:
'Ontslag militair om smetje'
door Roy Klopper en Bart Olmer
DEN HAAG -
Defensie stuurt uitstekend functionerende militairen de laan uit vanwege een smetje op hun verre verleden of om de nationaliteit van hun partners.
Tientallen militairen met een lange, uitstekende staat van dienst zijn afgelopen jaar zonder pardon op straat gezet omdat hun partner een ’verkeerd’ paspoort heeft. Anderen is na een probleemloos dienstverband plotsklaps de periodiek verstrekte verklaring van geen bezwaar (VGB) ontzegd vanwege oude strafrechtelijke veroordelingen die al bij indiensttreding bekend waren.
Militaire vakbonden en advocaten luiden de noodklok over de heksenjacht die in hun ogen is ontketend. De ontslagen zijn volgens hen vaak tegen het zere been van de commandanten. Zij willen hun door de militaire inlichtingendienst MIVD opgeknoopte (onder)officieren en manschappen vaak zo graag behouden dat ze hen zelfs persoonlijk bijstaan bij beroepszaken.
Advocaat Michael Ruperti heeft hierover een brandbrief gestuurd naar de Vaste Kamercommissie voor Defensie. Hij roept de leden op om defensieminister Hennis aan te sporen tot een minder strikte naleving van de regels. Bovendien wil hij een discussie over de vraag of alle militairen wel helemaal doorgelicht moeten worden vanwege hun vertrouwenspositie. „Lang niet elke militair komt met geheime informatie in aanraking”, aldus Ruperti.
Defensievakbond AFMP zet vraagtekens bij tientallen ontslagzaken vanwege de herkomst van de partners van militairen. Bij gebrek aan samenwerkingsovereenkomsten met veel landen, lukt het Defensie niet om hun antecedenten te achterhalen. Uit angst voor spionage vliegt de militair dan simpelweg de laan uit. Defensie kent geen pardon om deze ’foute’ liefjes.
Formeel laat Defensie niet los welke landen op de zwarte lijst staan. Die lijst zou zelfs staatsgeheim zijn. Maar eventjes turven bij de beroepszaken die tegen het partnerontslag zijn gevoerd, geeft volgens de AFMP een goed beeld. De landen die Defensie zeker niet vertrouwt, zijn Turkije, China, Jemen, Indonesië, Colombia, Venezuela, Marokko, Zambia, Ghana, Burundi, Rusland, Servië, Wit-Rusland en Moldavië.
Volgens militair strafrechtadvocaat Sébas Diekstra is de lijst nog veel langer: „Van de volgende landen zijn er duidelijke aanwijzingen dat zij als onbetrouwbaar worden aangemerkt: Afghanistan, Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Irak, Iran, Kazachstan, Kirgizstan, Noord-Korea, Pakistan, Tadzjikistan, Turkmenistan, Oekraïne en Oezbekistan. Ten aanzien van verblijf in deze landen geldt namelijk een specifieke meldingsplicht voor de ambtenaar of sollicitant.” Militairen die uit alle genoemde landen een liefje halen, kunnen hun carrière binnen Defensie vergeten. Diekstra: „Onmenselijk beleid. We gaan door met het compleet maken van de lijst. Militairen verdienen duidelijkheid, want als ze eenmaal verliefd worden op iemand uit een ’fout’ land, is het te laat.”
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ir_om_smetje___.html
Het gaat gewoon nergens over...quote:Op vrijdag 13 juni 2014 09:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu snap ik die lijst enigsinds maar Navo bondgenoot Turkije.
Afkopen Dienstplichtquote:Heeft u de Turkse nationaliteit en werkt u bij het ministerie van Defensie? Dan kunt u gebruikmaken van de Afkoopregeling Turkse dienstplicht voor Defensiepersoneel.
Ik vond de documentaire heel goed. Ondanks dat er inderdaad naar mijn idee een paar dingen misten, vond ik het mooi dat het echt in een soort filmvorm gemaakt was. Volgens mij komt er geen vervolg, want op het einde zijn ze geen aspirant-adelborsten meer, maar gewoon adelborsten.quote:Op woensdag 11 juni 2014 06:57 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
was een leuke documentaire, volgens mij was het beeld niet helemaal compleet, maar een aantal dingen wel herkenbaar. Komt er ook een vervolg?
Ik denk dat dat wat je mist er bewust door de defensie censuur uitgelaten isquote:Op zaterdag 14 juni 2014 16:06 schreef Grumpy-O.o het volgende:
[..]
Ik vond de documentaire heel goed. Ondanks dat er inderdaad naar mijn idee een paar dingen misten, vond ik het mooi dat het echt in een soort filmvorm gemaakt was. Volgens mij komt er geen vervolg, want op het einde zijn ze geen aspirant-adelborsten meer, maar gewoon adelborsten.
Ik vroeg me af waarom er niets werd vermeld over het korps adelborsten en de co-tijd. Dit is tenslotte een belangrijke pijler onder het systeem.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 18:35 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wat je mist er bewust door de defensie censuur uitgelaten is
quote:Op maandag 16 juni 2014 08:21 schreef Pumatje het volgende:
Een erg mooi initiatief van defensie miles4justice.
Ik gok van wel ja,quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:10 schreef AchJa het volgende:
Is dat die idioot van een "Windhond" weer?
?quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:10 schreef AchJa het volgende:
Is dat die idioot van een "Windhond" weer?
De Zaak Windhondquote:
Slaat zichzelf nu vast voor z'n kop dat hij dat bod van ¤500.000 niet heeft aangenomen.quote:Op donderdag 19 juni 2014 12:22 schreef AchJa het volgende:
Jaren verder en nog steeds niet in staat geweest om zijn betrokkenheid te bewijzen...![]()
Daarbij zijn al zijn klachten ongegrond verklaard.
Ik snap niet hoe dit loodrecht staat tegenover de eerder genoemde paragraaf.quote:Op verzoek van MIVD-topman Ben K. leverde hij in 2007 aanvalswapens als AK47-aanvalwapens, bijbehorende munitie en raketwerpers. 'Deze wapens zijn door commando's van de MIVD gebruikt voor hun undercoveroperaties in Noord-Afghanistan. De reden dat zij illegale wapens wilden hebben was omdat zij na het gebruik niet traceerbaar wilden zijn.' Aangezien het operationele informatie betreft mag hij tijdstip en plaats niet noemen. Wel dat het aanhangers waren van terroristische groeperingen die in Nederland aanslagen wilden plegen. Volgens Windhond is door de MIVD-actie een aanslag in Nederland '100 procent' voorkomen. 'Ik ben trots dat ik mijn bijdrage heb geleverd.'
Zijn beweringen staan loodrecht op de antwoorden die SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel kreeg in een Kamerdebat op 12 juni 2007. 'Toenmalig minister Eimert van Middelkoop ontkende toen het bestaan van buitengerechtelijke executies.' In een reactie herhaalt een woordvoerder van Defensie dat Nederlandse militairen in 2007 alleen actief waren binnen het mandaat van het regionale ISAF-hoofdkwartier dat de provincies Uruzgan, Helmand, Zabul en Kandahar omvat. 'Niet daarbuiten.'
Ik weet niet of ik nu blij moet zijn dat dit experiment over is, of mij zorgen moet maken dat een tijdelijk militair zijspoor blijkbaar lonend is als opstapje naar iets beters...quote:
http://www.omroepbrabant.(...)r+65.000+mensen.aspxquote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:32 schreef Pumatje het volgende:
Net vlogen hier 2 Dc-10's en 4 F16's over de stad, en maakten hier boven het centrum met afterburner aan, 5 tot 600 meter hoogte..
heerlyck, maar ik kan begrijpen dat als je er pal boven woont het geen pretje is als er dagelijks dit soort streken worden geleverd..
goed dat ze weg is! Echt absurd dat zo iemand generaal is gemaakt zonder een fatsoenlijke militaire carriere. Ik vind dit echt niet kunnen. Opgeruimd staat netjes! Hopelijk maakt men zo;n fout nooit meer.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 09:08 schreef AchJa het volgende:
’Burgergeneraal’ stapt alweer op
DEN HAAG -
De sinds haar benoeming in 2012 tot plaatsvervangend commandant Koninklijke Marechaussee omstreden generaal-majoor Hillie Beentjes gaat Defensie alweer verlaten.
De stafofficier levert per 15 augustus haar uniform in, omdat ze directeur begrotingszaken en plaatsvervangend directeur-generaal Rijksbegroting wordt bij het ministerie van Financiën. In officierenkringen wordt opgelucht gereageerd op het vertrek van de voormalig burgermedewerkster, die twee jaar geleden na een militair spoedcursusje uit het niets generaal werd.
„We hebben niets tegen de persoon Beentjes en wensen haar veel succes in deze nieuwe functie. Wel zijn we tot op de dag van vandaag bezorgd over haar gebrek aan militaire ervaring voor deze functie”, aldus overste Marc de Natris, duovoorzitter van de officierenkoepel GOV/MHB.
Veel officieren voelden zich twee jaar geleden gepasseerd door de benoeming. „Terwijl collega’s jarenlang door operationele hoepels moesten springen om een militaire carrière te kunnen maken, duikt nu een witte raaf op”, zo fulmineerde oud-commandant landstrijdkrachten generaal b.d. Hans Couzy.
Zelfde fouten
Medevoorman van de GOV/MHB generaal b.d. Ruud Vermeulen drukt de Defensiestaf op het hart om bij de zoektocht naar een opvolger niet dezelfde fouten te maken. Hij wijst hierbij op een rapport van de Nationale Ombudsman over de kwestie. Deze liet vorig jaar in een rapport geen spaan heel van de benoeming van Beentjes.
Zegsman Alfred Ellwanger van de Koninklijke Marechaussee meldt dat Beentjes door het ministerie van Financiën is gevraagd de overstap te maken. „De generaal heeft hier naar volle tevredenheid gefunctioneerd. We betreuren haar vertrek, maar zijn ook trots dat ze vanuit onze organisatie in zo’n prachtige functie terechtkomt.”
Telegraaf
centrum 's-Hertogenbosch hebben we het overquote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:42 schreef AchJa het volgende:
In Veghel of Uden wonen en verwachten dat je geen last hebt van Volkel...
Ik reageerde op het eerdere nieuwsbericht.quote:Op maandag 23 juni 2014 17:00 schreef Pumatje het volgende:
[..]
centrum 's-Hertogenbosch hebben we het over
En ik klaag niet hoor, vind het mooi.
Een genezerik mag alleen een wapen hebben ter zelfverdediging, een boordwapen valt niet onder zelfverdediging.Iets met conventies van geneve waar we lang geleden onze handtekening onder gezet hebben.quote:Op woensdag 25 juni 2014 21:26 schreef Awsom het volgende:
Hier wat foto's van die boxer.
Waarom zit er eigenlijk geen boordmitrailleur oid op dat ding? (iig niet op de foto's)
De taliban en boko haram hebben schijt aan dat rode kruis op de zijkant denk ik zo.
Puma wordt een wielziel...quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:35 schreef Pumatje het volgende:
Dat ding is ook alweer 10 jaar vertraagd.
Indrukwekkend groot apparaat overigens...Je kunt er bijna gewoon in staan.
Ik ga ermee werken, als ik dat nog red...
Mijn allereerste wielvoertuig![]()
Ja, maar een terroristische organisatie heeft diezelfde conventie niet ondertekentquote:Op woensdag 25 juni 2014 22:32 schreef 026Remco het volgende:
[..]
Een genezerik mag alleen een wapen hebben ter zelfverdediging, een boordwapen valt niet onder zelfverdediging.Iets met conventies van geneve waar we lang geleden onze handtekening onder gezet hebben.
Klopt, maar dat houdt niet in dat wij ze dan ook maar kunnen negeren.quote:Op woensdag 25 juni 2014 23:05 schreef Awsom het volgende:
[..]
Ja, maar een terroristische organisatie heeft diezelfde conventie niet ondertekent
Dat kon vroeger, tegenwoordig kun je dan meteen aan je moestuin beginnen en mag je niet meer op vakantie...quote:Op donderdag 26 juni 2014 19:51 schreef Bouke-p het volgende:
Dit het word tijd dat de defensietop eens zegt dat het nu genoeg is ipv met mooie verhalen en bijgestelde ambities komen.
Gewoon met de vuist op tafel slaan en opkomen voor hun mensen! Dat is wat een generaal hoort te doen imho.
Waarom verhuren ze die leegstaande plekken niet gewoon aan een derde? Al is het maar tegen kostprijs, dat scheelt al heel veel.quote:Defensie betaalt miljoenen voor lege werkplekken kazerne
Het ministerie van Defensie heeft de afgelopen twee jaar miljoenen aan huur betaald voor honderden lege werkplekken op de gloednieuwe Utrechtse Kromhoutkazerne. Een deel van de kazerne wordt niet gebruikt door een conflict over de verhuizing van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) naar Utrecht.
© ANP.
De oude Kromhoutkazerne, waar nu de campus van University College is gevestigd.
Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de Utrechtse kazerne, die als gevolg van de bezuinigingen bij Defensie kampt met onderbezetting. De kazerne is het grootste publiek-private huisvestingsproject van Nederland.
De bouwer, het consortium Komfort, verhuurt de kazerne tot 2035 aan Defensie en verzorgt in die periode ook het beheer en onderhoud. Het ministerie betaalt hiervoor jaarlijks circa 20 miljoen euro, ongeacht het aantal personeelsleden dat daadwerkelijk in de Kromhout werkzaam is.
Vanwege de leegstand is vorig jaar besloten dat het nu in Den Haag gehuisveste DMO met circa 1.000 man naar Utrecht moet verhuizen. De DMO-medewerkers die in meerderheid in en rond Den Haag wonen, vrezen de lange reistijden en het nu al grote tekort aan parkeerplekken. Zij houden de verhuizing al een jaar tegen.
Het ministerie van Defensie bevestigt het bestaan van 'lege plekken', maar voorziet dat op termijn het DMO-personeel deze plekken zal opvullen.
Prestigeproject
De geheel verbouwde Kromhoutkazerne is een bekroond prestigeproject en opende in het voorjaar van 2012 de deuren. Op het oude kazerneterrein zijn circa 3.300 - veelal flexibele - werkplekken gebouwd, voor zowel militairen als burgerpersoneel. In een enquête heeft 63 procent van het personeel opgegeven geen voorstander te zijn van een verhuizing naar Utrecht.
Minister Hennis-Plasschaert van Defensie liet de Tweede Kamer eerder weten in overleg te zijn over dit ongenoegen.
Bij DMO leven eveneens klachten over de hoge kosten die Komfort in rekening brengt voor uiteenlopende zaken als het inrichten van werkplekken, het aanpassen van kantoren en het serveren van snacks. 'We moeten bij Defensie beter nadenken over publiek-private samenwerking (pps)', zegt landmachtmajoor René Pieters namens de Officierenverenigingen en de vakbond MHB. 'Temeer daar de kazerne in Vlissingen ook als pps wordt gebouwd.'
Te hoge facturen
De Kromhoutkazerne is de afgelopen jaren veelvuldig in beeld geweest. Komfort, waarin de bouwbedrijven Ballast Nedam en Strukton samenwerken, is al drie jaar verwikkeld in een juridisch gevecht met de executeur-testamentair van de in 2012 overleden Gé Oomen, die de bouw van de kazerne begeleidde.
Uit het uitgebreide rechtbankdossier, in bezit van de Volkskrant, blijkt dat Oomen en een aantal onderaannemers zich hebben verrijkt door te hoge facturen in te dienen voor hun werkzaamheden. Tot een strafzaak kwam het nooit omdat Oomen kwam te overlijden, waarop het Openbaar Ministerie 'te weinig aanknopingspunten zag' voor een strafrechtelijk onderzoek. Ballast Nedam wil niet reageren.
http://www.volkskrant.nl/(...)lekken-kazerne.dhtml
Voor militairen gaat dat ook op en die zullen er over het algemeen geen moeite mee hebben. Echter als burger (waar het merendeel van DMO uit bestaat) heb je vwb huisvesting en voeding nul komma nul rechten.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:35 schreef Bouke-p het volgende:
Dmo moet niet zeuren en net als elk ander defensie onderdeel daar heen gaan waar de baas bepaald.
Simpel zat imho.
He, er staat iets leeg, weet je wat we verhuizen gewoon een eenheid omdat het half leeg staat...quote:Vanwege de leegstand is vorig jaar besloten dat het nu in Den Haag gehuisveste DMO met circa 1.000 man naar Utrecht moet verhuizen. De DMO-medewerkers die in meerderheid in en rond Den Haag wonen, vrezen de lange reistijden en het nu al grote tekort aan parkeerplekken. Zij houden de verhuizing al een jaar tegen.
Wat zijn we dan ..quote:Degenen die hier als reservist dienen, zijn niet in overheidsdienst maar hebben bijvoorbeeld wel toegang tot de wapenkamer, aldus VVD-Kamerlid Klaas Dijkhoff.
Je wordt moe van dat geouwehoer... MC Veterans is ook al niet welkom op veteranendag. Het is/zijn geen verboden organisatie(s), schijnbaar zijn de VGB's in orde want anders had men al lang op straat gestaan etc...quote:
Inderdaad.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je wordt moe van dat geouwehoer... MC Veterans is ook al niet welkom op veteranendag. Het is/zijn geen verboden organisatie(s), schijnbaar zijn de VGB's in orde want anders had men al lang op straat gestaan etc...
Er ontstaat weer een ware heksenjacht.
Inderdaad, gewoon die alouette nog vaker meenemen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:32 schreef Rave_NL het volgende:
Wat een helden.
Weet je hoeveel kerosine dit scheelt op jaarbasis?
Als je niet beter weet zou je zeggen dat het 1 april is...quote:
de marine heeft geen heli's meer alle heli's zijn CLSK. (Dhc) waarvan enkelen maritiem worden gebruikt. Bedenk ook dat de Nh 90 zowel de vervanger van de lynx is ,als voor de cougar.quote:
De afname is opgeschort wat betekend dat ze op een later tijdstip alsnog geleverd gaan worden. Eerst wordt bekeken wie opdraait voor de tekortkomingen, dan wordt een plan gemaakt om te kijken wanneer ze afgeleverd worden. That's all, gewoon een vertraging erbij.quote:
de cougar moet gewoon inde vlucht gehouden worden. Dit platform functioneert inmiddels uitstekend en is zowel voor land als zee geschikt. De Nh 90 kan dan worden afgestoten. (Net als de Fyra)quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:15 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Was net bezig hetzelfde te plaatsen.![]()
Heb 2 jaar terug een rondleiding gehad van de directeur van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in de Noordoostpolder, die man vertelde me toen ook dat het niks zou worden met die NH90.
De Cougartjes die wij hebben zijn niet geschikt voor ASW. Daarmee op zee alleen geschikt voor SAR taken. Dat is niet wat de bedoeling is. De NH90 doet de SAR taken erbij, maar is hoofdzakelijk een ASW platform.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:08 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
de cougar moet gewoon inde vlucht gehouden worden. Dit platform functioneert inmiddels uitstekend en is zowel voor land als zee geschikt. De Nh 90 kan dan worden afgestoten. (Net als de Fyra)
de kromhout kazerne is een Verschrikking. Een grote flop. Wie verzint het om zo'n flut kazerne te zetten midden in een stad als Utrecht. Parkeerproblemen. Slechte gebouwen, geen sfeer, dure kantine. Gelukkig wordt het nieuwe werken gepropageerd en zit inderdaad 90 procent van de kromhout bevolking thuis te werken ,of op een flexplek op een wel bereikbare kazerne. Helaas is door die waardeloze pps constructie men verplicht al die werkplekken te huren... Ik kan die dom ers in den haag goed begrijpen.... Al zitten die doorgaans te flexwerker op de frederikkazerne en verandert er behalve de standplaats niet veel op het wekelijkse vergadercircus na.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 09:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom verhuren ze die leegstaande plekken niet gewoon aan een derde? Al is het maar tegen kostprijs, dat scheelt al heel veel.
Klopt, als je niet beter weet denk je dat je bij de ABM/AMRO bent...quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:13 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
de kromhout kazerne is een Verschrikking. Een grote flop. Wie verzint het om zo'n flut kazerne te zetten midden in een stad als Utrecht.
Het mag wat mij betreft de naam kazerne niet dragen. Het is een schandvlek voor defensie. Ik vroeg er ooit naar de mess en het personeel dat daar rondliep wist niet eens waar ik het over had! Ik moest maar koffie drinken in de vreetschuur, of 1 van die leipe koffiecorners, waar je dik moet betalen voor je koffie. En dan die vreselijke gebouwen, hoe verzin je zoiets!!! Dit terwijl de oude kromhout kazerne die ik ook nog ken een mooie kazerne was. Waarom heeft men die oude gebouwen niet gewoon gespaard en verbouwd?. Dan had het tenminste nog een echte kazerne geweest.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, als je niet beter weet denk je dat je bij de ABM/AMRO bent...
Ik moest na jaren weer eens naar de KHK toe, stond ik op de campus, vond het al vreemd dat er allemaal fietsen stonden en geen wacht, wist ik veel dat dat kantorencomplex daarnaast de nieuwe Kromhout was...
Ter illustratie,
Nieuwe Kromhout(1 van de gebouwen):
[ afbeelding ]
Oude Kromhout:
[ afbeelding ]
ik ben dr maar 1x geweest, de tandarts daar(majorette typequote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:13 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
de kromhout kazerne is een Verschrikking. Een grote flop. Wie verzint het om zo'n flut kazerne te zetten midden in een stad als Utrecht. Parkeerproblemen. Slechte gebouwen, geen sfeer, dure kantine. Gelukkig wordt het nieuwe werken gepropageerd en zit inderdaad 90 procent van de kromhout bevolking thuis te werken ,of op een flexplek op een wel bereikbare kazerne. Helaas is door die waardeloze pps constructie men verplicht al die werkplekken te huren... Ik kan die dom ers in den haag goed begrijpen.... Al zitten die doorgaans te flexwerker op de frederikkazerne en verandert er behalve de standplaats niet veel op het wekelijkse vergadercircus na.
Wel eens op de beeckman en stevin kazernes in Ede geweest? DE bakermat van de verbindingsdienst, erg mooie kazerne waar ook de school verbindingsdienst gelegerd was. Gewoon zoals t hoort, oud, gezellig, altijd bekenden tegenkomen etc. vooral de kantine(koffie ruimte, niet de vreetschuur) was echt top! een shitload aan schildjes en oude uniformen aan de muur, altijd verse koffie en saucijzenbroodjesquote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het mag wat mij betreft de naam kazerne niet dragen. Het is een schandvlek voor defensie. Ik vroeg er ooit naar de mess en het personeel dat daar rondliep wist niet eens waar ik het over had! Ik moest maar koffie drinken in de vreetschuur, of 1 van die leipe koffiecorners, waar je dik moet betalen voor je koffie. En dan die vreselijke gebouwen, hoe verzin je zoiets!!! Dit terwijl de oude kromhout kazerne die ik ook nog ken een mooie kazerne was. Waarom heeft men die oude gebouwen niet gewoon gespaard en verbouwd?. Dan had het tenminste nog een echte kazerne geweest.
Zo'n transparant glazen gebouw past toch juist vooral niet bij Defensie?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, als je niet beter weet denk je dat je bij de ABM/AMRO bent...
Ik moest na jaren weer eens naar de KHK toe, stond ik op de campus, vond het al vreemd dat er allemaal fietsen stonden en geen wacht, wist ik veel dat dat kantorencomplex daarnaast de nieuwe Kromhout was...
Ter illustratie,
Nieuwe Kromhout(1 van de gebouwen):
[ afbeelding ]
Oude Kromhout:
[ afbeelding ]
Want als er iets is waar Defensie niet aan doet is het transparantiequote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:02 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Zo'n transparant glazen gebouw past toch juist vooral niet bij Defensie?
Ik heb zelf jaren op de Maurits (Ede-West) gezeten en sliep op de Stevin, gebouw 78 was het beste gebouw om te vertoeven. Anders moest ik in die asbest kutgebouwen op de Maurits liggen, dat vond ik maar niks.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:01 schreef Bouke-p het volgende:
Wel eens op de beeckman en stevin kazernes in Ede geweest? DE bakermat van de verbindingsdienst, erg mooie kazerne waar ook de school verbindingsdienst gelegerd was. Gewoon zoals t hoort, oud, gezellig, altijd bekenden tegenkomen etc. vooral de kantine(koffie ruimte, niet de vreetschuur) was echt top! een shitload aan schildjes en oude uniformen aan de muur, altijd verse koffie en saucijzenbroodjes![]()
Dat weet ik niet echt, maar als iedereen zichtbaar is en de beeldschermen ook, lijkt mij niet zo handig.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:18 schreef WWolfy het volgende:
[..]
Want als er iets is waar Defensie niet aan doet is het transparantie
voor het landoptreden is de cougar 10 x beter dan de nh90 dusbestel de overige Nh 90 's aub af en top 300 sq weer helemaal op met cougars. De Nh 90 's die we hebben oplappen en op de schepen inzetten voormaritieme dingetjes, de resterende nh90 's kunnen afbesteld worden.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:11 schreef M5 het volgende:
[..]
De Cougartjes die wij hebben zijn niet geschikt voor ASW. Daarmee op zee alleen geschikt voor SAR taken. Dat is niet wat de bedoeling is. De NH90 doet de SAR taken erbij, maar is hoofdzakelijk een ASW platform.
De oplossing is simpel. Neem alle cougars terug in de vlucht en schaf een stuk of 10 bestaande maritieme helis aan die zich al hebben bewezen bv sea hawks.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:00 schreef Cobra4 het volgende:
Zorgen in Kamer over NH90-helikopter
DEN HAAG -
In de Tweede Kamer heersen zorgen over de problemen met de militaire helikopter NH90. Het ministerie van Defensie maakte vrijdag bekend de laatste zeven exemplaren van het toestel niet af te zullen nemen vanwege grote problemen met roestvorming en slijtage.
„Zorgwekkend” omschrijft Sultan Günal-Gezer van de PvdA de moeilijkheden. Ze is vooral bezorgd dat de operationele helikoptercapaciteit nog verder in het geding komt. Ook vreest ze dat er een helikoptertekort gaat ontstaan voor de antipiraterijmissies bij Somalië en de inzet in de Cariben.
Defensiewoordvoerder Raymond Knops van het CDA noemt het besluit „heftig”. Het maakt volgens hem duidelijk dat de „problemen heel groot zijn”. Hij spreekt van een „vliegende Fyra”.
'Dramadossie'
Het is een „dramadossier” aan het worden, meent D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma. De consequenties zijn „vrij groot”. Zo is er volgens hem volgend jaar geen helikopter beschikbaar voor de Cariben. Hij vindt het wel goed dat Hennis probeert zoveel mogelijk van de kosten en vertraging op het bedrijf te verhalen.
Ook de militaire vakbond AFMP/FNV maakt zich druk over de gevolgen voor de inzet. Anne Marie Snels noemde de NH90 in een tweet een „grote miskoop”. Ze voegde eraan toe. „Weer minder materieel. Wat betekent dat voor inzet + piratenmissies JeanineHennis?”.
Oplossingen
Defensie heeft twintig NH90's besteld en er zijn dertien afgeleverd. Onderzoek heeft circa honderd mankementen opgeleverd bij de NH90. Minister Jeanine Hennis (Defensie) wil eerst van fabrikant NHIndustries weten welke oplossingen er komen en wie de kosten gaat betalen.
Nederland heeft in de ontwikkeling en aanschaf van de NH 90 - een Europees samenwerkingsproject - ruim 1,1 miljard euro gestoken.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)mer_over_NH90__.html
Maar met veel betere vliegeigenschappen als de NH90 en geen kinderziekten. je kunt ze uiteraard gewoon nieuw kopen. Voordeel is dat het een bewezen concept is dat functioneert en de apparatuur aan boord is net zo modern als die in de NH90. Wil je dan 1 type heli hebben kun je ook nog kiezen voor de blackhaw tbv land ipv het in de vlucht houden vande cougar.quote:
Eigenlijk is haast alles beter dan de NH90.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 05:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Maar met veel betere vliegeigenschappen als de NH90 en geen kinderziekten. je kunt ze uiteraard gewoon nieuw kopen. Voordeel is dat het een bewezen concept is dat functioneert en de apparatuur aan boord is net zo modern als die in de NH90. Wil je dan 1 type heli hebben kun je ook nog kiezen voor de blackhaw tbv land ipv het in de vlucht houden vande cougar.
Het aardige is dat dit voorstel begin jaren 90 de voorkeur had van de Luchtmacht. Destijds betekende de keus voor de Apache dat er een Europese medium transportheli gekocht moest worden (officieel niet, maar als de keus is Tiger vs Apache en Cougar vs Blackhawk, dan voel je op je klompen aan hoe men tot de keus gekomen is). Had de Marine destijds niet stug vastgehouden aan de NH90 in plaats van de Seahawk, dan hadden we nu mogelijk met Tigres rondgevlogen.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 05:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Maar met veel betere vliegeigenschappen als de NH90 en geen kinderziekten. je kunt ze uiteraard gewoon nieuw kopen. Voordeel is dat het een bewezen concept is dat functioneert en de apparatuur aan boord is net zo modern als die in de NH90. Wil je dan 1 type heli hebben kun je ook nog kiezen voor de blackhaw tbv land ipv het in de vlucht houden vande cougar.
waarom,we hadden toch ook gewoon alles Amerikaans kunnen kopen. Wel zo praktisch! Feit is in ieder geval wel dat je beter niet van de tekentafel kunt kopen.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 14:56 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het aardige is dat dit voorstel begin jaren 90 de voorkeur had van de Luchtmacht. Destijds betekende de keus voor de Apache dat er een Europese medium transportheli gekocht moest worden (officieel niet, maar als de keus is Tiger vs Apache en Cougar vs Blackhawk, dan voel je op je klompen aan hoe men tot de keus gekomen is). Had de Marine destijds niet stug vastgehouden aan de NH90 in plaats van de Seahawk, dan hadden we nu mogelijk met Tigres rondgevlogen.
Omdat er tijdens de ontwikkeling een shitload aan dingen/ extra's bij verzonnen zijn door de deelnemende landen zoals zo vaak gebeurt.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar waarom is het zo'n faal ding.
Het is niet de eerste helikopter die gebouwd wordt in de EU.
Wat is er fout aan deze.
Ah dus eigenlijk ligt het niet eens aan de fabrikant.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat er tijdens de ontwikkeling een shitload aan dingen/ extra's bij verzonnen zijn door de deelnemende landen zoals zo vaak gebeurt.
Als iedereen dat doet hadden we nu nog steeds spitfires.quote:Op zondag 29 juni 2014 07:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Met de nh90 zijn dezelfde fouten gemaakt als met de JSF en Fyra. Het zijn gedrochten geworden die uiteindelijk 10x zo duur zijn! belabberd van kwaliteit en niets kunnen. Er is maar 1 goede oplossing. Alles afbestellen en je verlies nemen. Koop dan spullen van de plank die zich hebben bewezen. Je zal wat miljarden moeten afschrijven,maar dat is beter dan nog tientallen jaren met rotzooi zitten waar je als defensie niets mee kunt.
Vertel me eens: De Fyra negeer ik even want geen militair product, maar wat kan de JSF bijvoorbeeld niet, terwijl hij er wel voor ontworpen is? En wat kan de NH90 niet terwijl hij er wel voor ontworpen is? En doe ons een lol: onderbouw het met een beetje serieuze bronnen.quote:Op zondag 29 juni 2014 07:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Met de nh90 zijn dezelfde fouten gemaakt als met de JSF en Fyra. Het zijn gedrochten geworden die uiteindelijk 10x zo duur zijn! belabberd van kwaliteit en niets kunnen. Er is maar 1 goede oplossing. Alles afbestellen en je verlies nemen. Koop dan spullen van de plank die zich hebben bewezen. Je zal wat miljarden moeten afschrijven,maar dat is beter dan nog tientallen jaren met rotzooi zitten waar je als defensie niets mee kunt.
Politiek, Nederland zou als warm voorstander van Europa natuurlijk een flater slaan als we alleen maar transatlantisch hadden gekocht.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:02 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
waarom,we hadden toch ook gewoon alles Amerikaans kunnen kopen. Wel zo praktisch! Feit is in ieder geval wel dat je beter niet van de tekentafel kunt kopen.
Ik geloof dat er ondertussen iets van 40 (sub)varianten op de twee basismodellen (TTH en NFH) zijn...quote:Op zondag 29 juni 2014 08:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ah dus eigenlijk ligt het niet eens aan de fabrikant.
IIs altijd hetzelfde met overheden dat is ook de reden dat de hsl zo duur is geworden.
Dat is niet zo vreemd, elke klant heeft zijn eigen specifieke wensen en dus sub-subtypes. Zo zijn onze D-Chinooks altijd glass cockpit geweest, terwijl de Amerikanen met 'stoomklokken' werkten. Hun MH-47E had wel een glazen cockpit, maar weer van een compleet ander merk en type. De Britten haalden voor hun SF Chinooks de helft uit de onze en de helft uit de Amerikaanse, en vonden dat weer de beste mix (al dacht de Britse militaire luchtvaat autoriteit daar HEEL anders over, waardoor die dingen tien jaar niet inzetbaar waren).quote:Op zondag 29 juni 2014 13:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof dat er ondertussen iets van 40 (sub)varianten op de twee basismodellen (TTH en NFH) zijn...
quote:Op zondag 29 juni 2014 15:40 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee jij zit het te verzinnen.. waar zeg ik dat ze allemaal dakloos zijn..?
Feit is dat ze allemaal een klap van de molen hebben gehad...lichamelijk danwel psychisch..
Wat is een stoomklok?quote:Op zondag 29 juni 2014 14:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is niet zo vreemd, elke klant heeft zijn eigen specifieke wensen en dus sub-subtypes. Zo zijn onze D-Chinooks altijd glass cockpit geweest, terwijl de Amerikanen met 'stoomklokken' werkten. Hun MH-47E had wel een glazen cockpit, maar weer van een compleet ander merk en type. De Britten haalden voor hun SF Chinooks de helft uit de onze en de helft uit de Amerikaanse, en vonden dat weer de beste mix (al dacht de Britse militaire luchtvaat autoriteit daar HEEL anders over, waardoor die dingen tien jaar niet inzetbaar waren).
Wat ik maar zeggen wil: het is niet uniek voor NHIndustries, ook Boeing doet het zo.
Zou ie bij het UWV werken?quote:Op zondag 29 juni 2014 17:11 schreef AchJa het volgende:
Reactie in het lopende topic in NWS over veteranen... NWS / Veteraan steelt pantserwagen in Havelte en rijdt over de snelweg
[..]
Waarom ga je met mn posts aan de haal..? Probeer je iets uit te lokken of iets te zeggen..?quote:Op zondag 29 juni 2014 17:11 schreef AchJa het volgende:
Reactie in het lopende topic in NWS over veteranen... NWS / Veteraan steelt pantserwagen in Havelte en rijdt over de snelweg
[..]
Nee... jij wel..?quote:
Omdat je een geschiedenis van achtergesteldheid hebt.quote:Op zondag 29 juni 2014 18:04 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Waarom ga je met mn posts aan de haal..? Probeer je iets uit te lokken of iets te zeggen..?
Voel je je aangevallen..?
En wie ben jij..?quote:Op zondag 29 juni 2014 18:07 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Omdat je een geschiedenis van achtergesteldheid hebt.
Gewoon omdat het kan.quote:Op zondag 29 juni 2014 18:04 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Waarom ga je met mn posts aan de haal..?
Dat.quote:Op zondag 29 juni 2014 18:53 schreef Nibb-it het volgende:
Zou maar oppassen met al die gekken hier, SB.
Dus....quote:
Kun je niet eens meer namen spellen..?quote:Op zondag 29 juni 2014 18:53 schreef Nibb-it het volgende:
Zou maar oppassen met al die gekken hier, SB.
Is dat dat stel losers dat nergens meer welkom is..?quote:
Ga gewoon wegquote:Op zondag 29 juni 2014 19:02 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dus....
[..]
Kun je niet eens meer namen spellen..?
[..]
Is dat dat stel losers dat nergens meer welkom is..?
Altijd een clubje nodig.. omdat ze anders in hun eentje in foetus houding liggen te janken...
Verder geven jullie precies het voorbeeld wat ik aankaartte...![]()
Ik word hierheen gelokt door een lokquote.. niet de boel omdraaien he..?quote:
Jij draait de bewijslast in dat andere topic ook om, dan kan ik hier ook wel een beetje gaan draaien.quote:Op zondag 29 juni 2014 19:28 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik word hierheen gelokt door een lokquote.. niet de boel omdraaien he..?
Och arme, het is toch wat...quote:Op zondag 29 juni 2014 19:28 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik word hierheen gelokt door een lokquote.. niet de boel omdraaien he..?
Oh, sorry... dat is natuurlijk geen officiele aanduiding.quote:
Dank u.quote:Op zondag 29 juni 2014 21:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Oh, sorry... dat is natuurlijk geen officiele aanduiding.Ik had het over de ouderwetse mechanische metertjes/klokjes, zoals je die vroeger in auto's, treinen en vliegtuigen tegenkwam. Door sommige piloten aangeduid als 'steam gauges'.
Zoals in de bestandsnaam van deze, de derde hit op Google:
[ afbeelding ]
ik ben laatst nog ff in Ede langs de kazernes geweest, zowel de Stevin, beeckman en Maurits en pfff das echt om te huilen. t is nu gedeeltelijk gesloopt en gedeeltelijk antikraak ofzo. T ziet dr niet uitquote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb zelf jaren op de Maurits (Ede-West) gezeten en sliep op de Stevin, gebouw 78 was het beste gebouw om te vertoeven. Anders moest ik in die asbest kutgebouwen op de Maurits liggen, dat vond ik maar niks.
Maar de mooiste kazerne op dit ogenblik nog in gebruik vind ik de Knobbel (Legerplaats bij Oldebroek). En vroeger de WGF (WIllem George Frederik) kazerne in Harderwijk, daar zat de staf 4 Div. Dat vond ik ook een prachtige kazerne.
Overigens voor Bouke: http://jeoudekazernenu.nl/
Ook Ede staat ertussen.
absurd en schadalig. Nu zitten we met een belachlijke kromhout en een overvolle bernhard kazerne, terwijl de kazernes in Ede echt ideaal waren qua ligging en faciliteiten! Wie verzint zoiets om een praktische en goede kazerne te sluiten en een flutkazerne ineen slecht bereikbare stad als Utrecht te bouwen. Over de parkeerproblematiek op de kromhout trouwens, die is makkelijk op te lossen. waarom maakt men van al die rare grasvelden voor de gebouwen (waar K3 ontbreekt trouwensquote:Op maandag 30 juni 2014 17:46 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
ik ben laatst nog ff in Ede langs de kazernes geweest, zowel de Stevin, beeckman en Maurits en pfff das echt om te huilen. t is nu gedeeltelijk gesloopt en gedeeltelijk antikraak ofzo. T ziet dr niet uit
Overheid en ICTquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:27 schreef Cobra4 het volgende:
Hennis: direct ingrijpen ICT Defensie nodig
DEN HAAG -
Uit een onafhankelijk onderzoek naar de staat van de informatievoorziening en informatie- en communicatietechnologie (ICT) bij Defensie blijkt dat direct ingrijpen noodzakelijk is. Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert dinsdag aan de Tweede Kamer.
Ze liet in mei weten dat er mogelijk „grote problemen” waren op dit terrein. Er zijn volgens het onderzoek een reeks tekortkomingen. Zo is het apparatuur verouderd waardoor de kans op uitval toeneemt. Ook is er onvoldoende reservecapaciteit om de uitval op te vangen. „Dit alles behelst risico's voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en vraagt derhalve om direct ingrijpen”, aldus de minister.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)efensie_nodig__.html
Na falen mes in ict-top Defensie
DEN HAAG -
Defensie laat koppen rollen om de hardnekkige sores bij de ict-afdeling aan te pakken. Vier hoge managers worden van hun post gehaald, onder wie twee directeuren. Dat zeggen bronnen bij Defensie tegen De Telegraaf.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)-top_Defensie__.html
Precies... Nu worden er wel 4 lui van functie ontheven maar daarmee heb je de schuldigen niet te pakken. Maar ja, de hand in eigen boezem steken kan natuurlijk niet de bedoeling zijn in politiek Den Haag.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:40 schreef Bouke-p het volgende:
Ach, ik heb een tijdje bij IVENT(JIVC) rondgelopen en dit krijg je he als je overal op bezuinigd. zowel materiaal als personeel.
Helaas is dr zoiets als opsec etc, maar dit is voor mij geen nieuws.
Had er maar meer geld naar defensie moeten gaan, hadden we dit geouwehoer niet gehad.quote:Hennis luidde in mei de noodklok over mogelijk 'grote ICT-problemen' bij Defensie. Er zijn volgens het onderzoek een reeks tekortkomingen. Zo is de apparatuur verouderd waardoor de kans op uitval toeneemt. Ook is er onvoldoende reservecapaciteit om de uitval op te vangen. 'Dit alles behelst risico's voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en vraagt derhalve om direct ingrijpen', aldus de minister
Oh, de rest van de bezuinigingen waren dus wel "terecht"?quote:"Onterecht is op de interne digitale communicatie telkens opnieuw bezuinigd"
haha, ontheven is waarschijnlijk een mooie promotie een een baan op een internationale staf.Wordt er niet in het artikel genoemd welke koppen er rollen?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies... Nu worden er wel 4 lui van functie ontheven maar daarmee heb je de schuldigen niet te pakken. Maar ja, de hand in eigen boezem steken kan natuurlijk niet de bedoeling zijn in politiek Den Haag.
[..]
Had er maar meer geld naar defensie moeten gaan, hadden we dit geouwehoer niet gehad.
[..]
Oh, de rest van de bezuinigingen waren dus wel "terecht"?![]()
Zoals je zelf kunt lezen staat dat er niet in. Het zal me verder ook jeuken waar ze heen gaan, feit blijft staan dat dit een direct gevolg is van jarenlang bezuinigen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 17:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
haha, ontheven is waarschijnlijk een mooie promotie een een baan op een internationale staf.Wordt er niet in het artikel genoemd welke koppen er rollen?
Volkskrantquote:SP en D66: Hennis grijpt te laat in bij ICT-problemen
Volgens oppositiepartijen D66 en SP had minister Jeanine Hennis-Plasschaert eerder moeten ingrijpen om de ICT-problemen op haar ministerie van Defensie onder controle te krijgen. Vandaag werd bekend dat ze vier topambtenaren vervangt vanwege de problematiek.
Jasper van Dijk (SP) vindt dat er te laat is ingegrepen op het departement. 'ICT is al jaren een drama bij Defensie.' Hij noemt het wel een 'belangrijk gebaar' dat vier topambtenaren worden vervangen. Hij hoopt dat de maatregelen effect sorteren, maar is er niet gerust op.
Het is 'symptomatisch voor de algehele wanorde binnen Defensie', meent Sjoerd Sjoerdsma van D66. Hij vraagt zich af of de minister 'nog wel greep heeft op de problemen bij haar ministerie'. Hennis zal volgens hem de Tweede Kamer moeten overtuigen dat zij de problemen onder controle kan brengen.
Direct ingrijpen noodzakelijk
Hennis heeft ingegrepen om de continuïteit van de ICT-dienstverlening te garanderen. Ze zegt 'niet heel lang' op de hoogte te zijn geweest van de problemen. Het kreeg haar aandacht na storingen eerder dit jaar. Het zal volgens haar een aantal jaren duren om de zaak weer op orde te krijgen. Daar zal een 'pittig bedrag' aan verbonden zijn.
De problemen maken direct ingrijpen noodzakelijk, schreef Hennis eerder op de dag aan de Kamer. Onafhankelijk onderzoek heeft een reeks tekortkomingen aan het licht gebracht. Computers en netwerken zijn verouderd en dreigen uit te vallen. Verder is er geen visie op ICT en is sturing 'versnipperd'. De verhouding tussen managers belast met ICT bij het ministerie is verstoord.
Ik denk dat er gewoon geld verkeerd besteed is. Een project als Speer heeft 900 Miljoen euro gekost en het werkt niet en het kan minder als de legacy systemen. Straks als SAPis ingevoerd heb je zoals het er naar uitziet minder functionaliteit als bij het oude systeem en zijn er miljarden weggegooid. Als ik het voor het zeggen had had ik de stekker uit het SAP project getrokken en bleven we gewoon op de mainframe legacy werken. Dat werkt beter en je bent veel flexibeler.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 17:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals je zelf kunt lezen staat dat er niet in. Het zal me verder ook jeuken waar ze heen gaan, feit blijft staan dat dit een direct gevolg is van jarenlang bezuinigen.
meer het gevolg van falend beleid en niet zozeer bezuinigingen. De drift tot sourcing bijvoorbeeld. (want daarom is het 2-koppig monstger gecreerd (met OPS en JIVC)Terwijl iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat (out)sourcing op termijn juist veel duurder is dan de ICT in eigen beheer houden.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 17:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals je zelf kunt lezen staat dat er niet in. Het zal me verder ook jeuken waar ze heen gaan, feit blijft staan dat dit een direct gevolg is van jarenlang bezuinigen.
Sourcing is niet bedoeld als bezuinging wil je zeggen?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:19 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
meer het gevolg van falend beleid en niet zozeer bezuinigingen. De drift tot sourcing en doelmatigheid bijvoorbeeld. Terwijl iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat (out)sourcing op termijn juist veel duurder is dan de ICT in eigen beheer houden.
Dit gaat niet alleen over SAP/SPEER he...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik denk dat er gewoon geld verkeerd besteed is. Een project als Speer heeft 900 Miljoen euro gekost en het werkt niet en het kan minder als de legacy systemen. Straks als SAPis ingevoerd heb je zoals het er naar uitziet minder functionaliteit als bij het oude systeem en zijn er miljarden weggegooid. Als ik het voor het zeggen had had ik de stekker uit het SAP project getrokken en bleven we gewoon op de mainframe legacy werken. Dat werkt beter en je bent veel flexibeler.
Dat klopt, het gaat voornamelijk over het 2-koppige monster dat er gecreëerd is.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit gaat niet alleen over SAP/SPEER he...
Wat gewoon een ordinaire bezuiniging was.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dat klopt, het gaat voornamelijk over het 2-koppige monster dat er gecreëerd is.
Ik geloof er niets van dat de huidige complexe en onwerkbare organisatiestructuur goedkoper is dan de oude structuur onder 1 hoofdige leiding.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat gewoon een ordinaire bezuiniging was.
Even quoten uit de kamerbrief:quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van dat de huidige complexe en onwerkbare organisatiestructuur goedkoper is dan de oude structuur onder 1 hoofdige leiding.
quote:IV/ICT is te lang gezien als kostenpost waar steeds weer op kan worden bezuinigd en dus niet of onvoldoende als strategische enabler.
Sinds de reorganisaties na de beleidsbrief 2011 zijn de ondersteunende IV/ICT-diensten van Defensie, die voorheen nog bij verschillende defensieonderdelen waren belegd, centraal ondergebracht bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO).
ehm , Ivent viiel onder CDC en niet onder DMO , het gaat om die reorganisatie die zo problematisch is. Verder heb je nog steeds een decentrale 101 Cisbat en CIS organisaties bij CLSK en CZSK.quote:
JIVC valt onder DMO, staat nb in je zelf geposte hark...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
ehm , Ivent viiel onder CDC en niet onder DMO , het gaat om die reorganisatie die zo problematisch is. Verder heb je nog steeds een decentrale 101 Cisbat en CIS organisaties bij CLSK en CZSK.
Dat klopt, maar het VIEL onder CDC, dat was nu namelijk de reorganisatie! de DMO-OPS werd aangemerkt als een "kavel" dat geoutsourced kon worden. Bottom line is dat de move van CDC naar DMO een slechte is geweest en dat je voor een effficiente ICT juist moet DE-centraliseren ipv centraliseren. Je wilt namelijk dat je eenheden te velde lokaal de problemen op kunnen lossen en niet terug moeten vallen op een logge, onpersoonlijke organisatie die je ziet als klant ipv als collega.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
JIVC valt onder DMO, staat nb in je zelf geposte hark...
En verder, de puinhoop is voor 80% te wijten aan bezuinigingen.
Kortom, bezuinigen...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:10 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het VIEL onder CDC, dat was nu namelijk de reorganisatie! de DMO-OPS werd aangemerkt als een "kavel" dat geoutsourced kon worden. Bottom line is dat de move van CDC naar DMO een slechte is geweest en dat je voor een effficiente ICT juist moet DE-centraliseren ipv centraliseren. Je wilt namelijk dat je eenheden te velde lokaal de problemen op kunnen lossen en niet terug moeten vallen op een logge, onpersoonlijke organisatie die je ziet als klant ipv als collega.
Dat snap jij en dat snap ik. Feit blijft dat de politiek nu krokodillentranen aan het huilen is terwijl ze zelf aan de wieg stonden van het probleem, korte termijnvisie => bezuinigen.quote:
De verbindingsdienst en clsk/czsk staan totaal los van dit alles. Die zijn er voor operationele ondersteuning(net als gnk, bevo etc) en hebben 0.0 te maken met de ict infra.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
ehm , Ivent viiel onder CDC en niet onder DMO , het gaat om die reorganisatie die zo problematisch is. Verder heb je nog steeds een decentrale 101 Cisbat en CIS organisaties bij CLSK en CZSK.
Nou nee,quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:58 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
De verbindingsdienst en clsk/czsk staan totaal los van dit alles. Die zijn er voor operationele ondersteuning(net als gnk, bevo etc) en hebben 0.0 te maken met de ict infra.
Ze zijn afhankelijk van JIVC en DMO/OPS voor hun operaties. Verder is de staat van de NL ICT infra om allerlei redenen van directe invloed op de operaties.quote:
Die zijn niet compleet afhankelijk van JIVC, TITAAN is prima in staat om op zichzelf te draaien.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:33 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ze zijn afhankelijk van JIVC en DMO/OPS voor hun operaties. Verder is de staat van de NL ICT infra om allerlei redenen van directe invloed op de operaties.
UIteraard moet je geen operationele dingen op een forum zetten ! Als buitenstaander hoef ik dat allemaal niet te weten! . Het gaat erom dat men afhankelijk is van een fout gereorganiseerde organisatie. Iets dat nu rechtgezet wordt en waar nu maatregelen worden genomen om de risico's die er zouden kunnen ontstaan voor operaties weg te nemen. Dus prima dat dit nu aangepakt wordt. Ik vind het jammer dat zo laat het licht gezien wordt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:09 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Die zijn niet compleet afhankelijk van JIVC, TITAAN is prima in staat om op zichzelf te draaien.
En wederom ga ik dr niet verder op in, ik ga geen operationele dingen op een forum gooien.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:22 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Iets dat nu rechtgezet wordt en waar nu maatregelen worden genomen om de risico's die er zouden kunnen ontstaan voor operaties weg te nemen
quote:
quote:
Joh!quote:Op maandag 30 juni 2014 00:25 schreef Rave_NL het volgende:
De correcte vertaling lijkt mij analoge wijzertjes.
Zo'n beetje het tijdperk van Achja?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Joh!![]()
![]()
'Stoomklokjes' moet je meer als beeldspraak zien, Rave. Als in "zo oud dat ze bij wijze van spreken nog uit het stoomtijdperk stammen".
Hulde voor deze post.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:03 schreef LXIV het volgende:
Ik ben het met Achja eens. Het probleem is ook veel breder dan enkel de ICT. Over de hele lengte van de krijgsmacht doet dit zich voor. Alleen valt het eerder op wanneer de ICT niet meer draait dan wanneer een groot deel van de CV90's of de Phwzrs niet meer werken. Dan ga je gewoon met wat overblijft op oefening.
Wat er gebeurt is, is dat er jarenlang minder geld gekomen is en onvoldoende bezuinigt. Overal is meerdere keren met de kaasschaaf overheen gegaan. Dat creeert negatieve effecten die elkaar versterken. Manschappen (zouden) hun initiële opleiding (na AMO) op het onderdeel moeten krijgen. Daar zitten dan sergeanten die geen opleidingsvaardigheid meer hebben omdat dat uit de KMS is weggeschreven (en er zijn geen klaslokalen met uitgebouwd materieel en de voertuigen zijn sowieso defect omdat de hersteleenheden meer dan de helft van hun functies hebben moeten schrappen. De jonge, kansrijke officieren (met universiteit) houden het voor gezien vanwege de algehele toestand en het werkgeverschap van Defensie in het bijzonder. De organisatie lost dat op met bevorderingen van mensen die buiten defensie nooit zo'n positie zouden krijgen. Het moreel daalt omdat het netto-salaris de afgelopen jaren gedaald is, terwijl alle kleine extraatjes die er nog waren één voor één zijn afgeschaft.
Bij DMO zijn het aantal functieplaatsen ook soms tot 70% gedaald. Materieelprojecten worden niet meer integraal aangelopen, iets wordt aangeschaft en het wordt over de schutting van de kazerne gesmeten. Zonder de bijbehorende IK'n, handboeken, reservedelen en opleidingen. Dat kost op termijn weer het dubbele. De CV-90 wordt al weer deels uitgefaseerd, het handboek 2.0 (Painfbat) is nog niet eens geschreven waarin het gebruik van de CV-90 staat. Iedereen probeert met de beste bedoelingen maar wat te doen.
Respect voor alle militairen die ondanks dit alles toch iedere dag weer lachend naar hun werk komen en er voor en met de kerels het beste van proberen te maken. Soms vanuit een onmogelijke positie, maar dat is nu eenmaal de cultuur, zo zijn we gevormd. Als dat uiteindelijk ergens iets afbreekt en stopt met functioneren, moeten de mensen die hun nek hebben uitgestoken en tegen wil en dank er toch nog iets van hebben proberen te maken niet onthoofd worden.
Het zijn inderdaad de bezuinigingen geweest (en de manier waarop er daarmee omgegaan is), die dit alles veroorzaakt hebben. In het bedrijfsleven noemen ze dit 'corporate annorexia', waarbij een bedrijf heel drastisch in de kosten snijdt (vaak dingen die enkel langetermijnseffecten hebben, zoals opleidingen, vorming, logistieke ketens, investeringen, R&D) en zo op de korte termijn mooie resultaten laat zien. Voor Defensie betekende dit ondanks forse bezuinigingen toch nog veel op de mat houden en kunnen brengen (TFU). Je zit bij dit soort bedrijven (ook KPN), dat de klap dan na 5 jaar komt en dat het een veelvoud van de kosten meebrengt om weer te repareren: Defensie heeft veel van zijn goede naam verloren, staat bijna dagelijks negatief in de krant, talentvol jong kader is naar de burgermaatschappij of 'orienteert' zich. De staat van het materieel is bedroevend slecht en we weten met z'n allen niet meer waar we voor staan of wat we willen.
En wij gaan voor onze FLO niet meer meemaken dat zoiets gerepareerd is. Dat duurt minstens 15 jaar.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hulde voor deze post.![]()
Dit is exact wat er aan de hand is.
Moeten ze de FLO leeftijd wel met rust laten...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
En wij gaan voor onze FLO niet meer meemaken dat zoiets gerepareerd is. Dat duurt minstens 15 jaar.
Daarbij gaat in het kader van de makkelijkheid ook nog een deel naar Schiphol... De Kmar kan daar nog niet eens fatsoenlijk gelegerd worden...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:14 schreef RonaldV het volgende:
Wil je nog een knap stukje bezuinigen? Het AOCS NM moet dicht als bezuiniging. Nu kun je de luchtverdediging in het post-911 tijdperk niet weggooien, zeker niet met al die Bear bommenwerpers die elk half jaar langs de kust komen denderen, dus de functionalliteit wordt overgeheven naar een vliegveld (drie keer raden welke provincie binnenkort de gehele Koninklijke Brabantse Luchtmacht binnen haar grenzen heeft).
Rekensommetje:
• Het personeel blijft uiteraard gewoon aan, dus daar bezuinig je niets.
• Het onderdeel (centraal in het land op de Veluwe) gaat dicht, terwijl er net voor miljoenen nieuwe apparatuur geïnstalleerd wordt, dat geld gooi je weg.
• Jaarlijkse bezuiniging op de operationele kosten van AOCS NM: ruim onder het miljoen.
• In Brabant moeten nieuwe onderkomens, lesgebouwen en stafgebouwen gebouwd worden voor een geschat bedrag van 30 miljoen Euro.
Een simpel rekensommetje leert ons dus dat het zeker 30 en mogelijk zelfs 40 jaar (of langer) zal duren voor deze 'bezuiniging' zichzelf heeft terugverdiend.
Tot zo ver de rekenkundige capaciteiten van Generaal Sander Schnitger.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:14 schreef RonaldV het volgende:
Wil je nog een knap stukje bezuinigen? Het AOCS NM moet dicht als bezuiniging. Nu kun je de luchtverdediging in het post-911 tijdperk niet weggooien, zeker niet met al die Bear bommenwerpers die elk half jaar langs de kust komen denderen, dus de functionalliteit wordt overgeheven naar een vliegveld (drie keer raden welke provincie binnenkort de gehele Koninklijke Brabantse Luchtmacht binnen haar grenzen heeft).
Rekensommetje:
• Het personeel blijft uiteraard gewoon aan, dus daar bezuinig je niets.
• Het onderdeel (centraal in het land op de Veluwe) gaat dicht, terwijl er net voor miljoenen nieuwe apparatuur geïnstalleerd wordt, dat geld gooi je weg.
• Jaarlijkse bezuiniging op de operationele kosten van AOCS NM: ruim onder het miljoen.
• In Brabant moeten nieuwe onderkomens, lesgebouwen en stafgebouwen gebouwd worden voor een geschat bedrag van 30 miljoen Euro.
Een simpel rekensommetje leert ons dus dat het zeker 30 en mogelijk zelfs 40 jaar (of langer) zal duren voor deze 'bezuiniging' zichzelf heeft terugverdiend.
Tot zo ver de rekenkundige capaciteiten van Generaal Sander Schnitger.
Wat een bedrijf is het toch ookquote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:14 schreef RonaldV het volgende:
Wil je nog een knap stukje bezuinigen? Het AOCS NM moet dicht als bezuiniging. Nu kun je de luchtverdediging in het post-911 tijdperk niet weggooien, zeker niet met al die Bear bommenwerpers die elk half jaar langs de kust komen denderen, dus de functionalliteit wordt overgeheven naar een vliegveld (drie keer raden welke provincie binnenkort de gehele Koninklijke Brabantse Luchtmacht binnen haar grenzen heeft).
Rekensommetje:
• Het personeel blijft uiteraard gewoon aan, dus daar bezuinig je niets.
• Het onderdeel (centraal in het land op de Veluwe) gaat dicht, terwijl er net voor miljoenen nieuwe apparatuur geïnstalleerd wordt, dat geld gooi je weg.
• Jaarlijkse bezuiniging op de operationele kosten van AOCS NM: ruim onder het miljoen.
• In Brabant moeten nieuwe onderkomens, lesgebouwen en stafgebouwen gebouwd worden voor een geschat bedrag van 30 miljoen Euro.
Een simpel rekensommetje leert ons dus dat het zeker 30 en mogelijk zelfs 40 jaar (of langer) zal duren voor deze 'bezuiniging' zichzelf heeft terugverdiend.
Tot zo ver de rekenkundige capaciteiten van Generaal Sander Schnitger.
Lijkt mij zeer waar (zelfde geldt trouwens ook voor philips die geen grip meer heeft op de keten).quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:03 schreef LXIV het volgende:
Ik ben het met Achja eens. Het probleem is ook veel breder dan enkel de ICT. Over de hele lengte van de krijgsmacht doet dit zich voor. Alleen valt het eerder op wanneer de ICT niet meer draait dan wanneer een groot deel van de CV90's of de Phwzrs niet meer werken. Dan ga je gewoon met wat overblijft op oefening.
Wat er gebeurt is, is dat er jarenlang minder geld gekomen is en onvoldoende bezuinigt. Overal is meerdere keren met de kaasschaaf overheen gegaan. Dat creeert negatieve effecten die elkaar versterken. Manschappen (zouden) hun initiële opleiding (na AMO) op het onderdeel moeten krijgen. Daar zitten dan sergeanten die geen opleidingsvaardigheid meer hebben omdat dat uit de KMS is weggeschreven (en er zijn geen klaslokalen met uitgebouwd materieel en de voertuigen zijn sowieso defect omdat de hersteleenheden meer dan de helft van hun functies hebben moeten schrappen. De jonge, kansrijke officieren (met universiteit) houden het voor gezien vanwege de algehele toestand en het werkgeverschap van Defensie in het bijzonder. De organisatie lost dat op met bevorderingen van mensen die buiten defensie nooit zo'n positie zouden krijgen. Het moreel daalt omdat het netto-salaris de afgelopen jaren gedaald is, terwijl alle kleine extraatjes die er nog waren één voor één zijn afgeschaft.
Bij DMO zijn het aantal functieplaatsen ook soms tot 70% gedaald. Materieelprojecten worden niet meer integraal aangelopen, iets wordt aangeschaft en het wordt over de schutting van de kazerne gesmeten. Zonder de bijbehorende IK'n, handboeken, reservedelen en opleidingen. Dat kost op termijn weer het dubbele. De CV-90 wordt al weer deels uitgefaseerd, het handboek 2.0 (Painfbat) is nog niet eens geschreven waarin het gebruik van de CV-90 staat. Iedereen probeert met de beste bedoelingen maar wat te doen.
Respect voor alle militairen die ondanks dit alles toch iedere dag weer lachend naar hun werk komen en er voor en met de kerels het beste van proberen te maken. Soms vanuit een onmogelijke positie, maar dat is nu eenmaal de cultuur, zo zijn we gevormd. Als dat uiteindelijk ergens iets afbreekt en stopt met functioneren, moeten de mensen die hun nek hebben uitgestoken en tegen wil en dank er toch nog iets van hebben proberen te maken niet onthoofd worden.
Het zijn inderdaad de bezuinigingen geweest (en de manier waarop er daarmee omgegaan is), die dit alles veroorzaakt hebben. In het bedrijfsleven noemen ze dit 'corporate annorexia', waarbij een bedrijf heel drastisch in de kosten snijdt (vaak dingen die enkel langetermijnseffecten hebben, zoals opleidingen, vorming, logistieke ketens, investeringen, R&D) en zo op de korte termijn mooie resultaten laat zien. Voor Defensie betekende dit ondanks forse bezuinigingen toch nog veel op de mat houden en kunnen brengen (TFU). Je zit bij dit soort bedrijven (ook KPN), dat de klap dan na 5 jaar komt en dat het een veelvoud van de kosten meebrengt om weer te repareren: Defensie heeft veel van zijn goede naam verloren, staat bijna dagelijks negatief in de krant, talentvol jong kader is naar de burgermaatschappij of 'orienteert' zich. De staat van het materieel is bedroevend slecht en we weten met z'n allen niet meer waar we voor staan of wat we willen.
Hulde voor deze post !quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:03 schreef LXIV het volgende:
Ik ben het met Achja eens. Het probleem is ook veel breder dan enkel de ICT. Over de hele lengte van de krijgsmacht doet dit zich voor. Alleen valt het eerder op wanneer de ICT niet meer draait dan wanneer een groot deel van de CV90's of de Phwzrs niet meer werken. Dan ga je gewoon met wat overblijft op oefening.
Wat er gebeurt is, is dat er jarenlang minder geld gekomen is en onvoldoende bezuinigt. Overal is meerdere keren met de kaasschaaf overheen gegaan. Dat creeert negatieve effecten die elkaar versterken. Manschappen (zouden) hun initiële opleiding (na AMO) op het onderdeel moeten krijgen. Daar zitten dan sergeanten die geen opleidingsvaardigheid meer hebben omdat dat uit de KMS is weggeschreven (en er zijn geen klaslokalen met uitgebouwd materieel en de voertuigen zijn sowieso defect omdat de hersteleenheden meer dan de helft van hun functies hebben moeten schrappen. De jonge, kansrijke officieren (met universiteit) houden het voor gezien vanwege de algehele toestand en het werkgeverschap van Defensie in het bijzonder. De organisatie lost dat op met bevorderingen van mensen die buiten defensie nooit zo'n positie zouden krijgen. Het moreel daalt omdat het netto-salaris de afgelopen jaren gedaald is, terwijl alle kleine extraatjes die er nog waren één voor één zijn afgeschaft.
Bij DMO zijn het aantal functieplaatsen ook soms tot 70% gedaald. Materieelprojecten worden niet meer integraal aangelopen, iets wordt aangeschaft en het wordt over de schutting van de kazerne gesmeten. Zonder de bijbehorende IK'n, handboeken, reservedelen en opleidingen. Dat kost op termijn weer het dubbele. De CV-90 wordt al weer deels uitgefaseerd, het handboek 2.0 (Painfbat) is nog niet eens geschreven waarin het gebruik van de CV-90 staat. Iedereen probeert met de beste bedoelingen maar wat te doen.
Respect voor alle militairen die ondanks dit alles toch iedere dag weer lachend naar hun werk komen en er voor en met de kerels het beste van proberen te maken. Soms vanuit een onmogelijke positie, maar dat is nu eenmaal de cultuur, zo zijn we gevormd. Als dat uiteindelijk ergens iets afbreekt en stopt met functioneren, moeten de mensen die hun nek hebben uitgestoken en tegen wil en dank er toch nog iets van hebben proberen te maken niet onthoofd worden.
Het zijn inderdaad de bezuinigingen geweest (en de manier waarop er daarmee omgegaan is), die dit alles veroorzaakt hebben. In het bedrijfsleven noemen ze dit 'corporate annorexia', waarbij een bedrijf heel drastisch in de kosten snijdt (vaak dingen die enkel langetermijnseffecten hebben, zoals opleidingen, vorming, logistieke ketens, investeringen, R&D) en zo op de korte termijn mooie resultaten laat zien. Voor Defensie betekende dit ondanks forse bezuinigingen toch nog veel op de mat houden en kunnen brengen (TFU). Je zit bij dit soort bedrijven (ook KPN), dat de klap dan na 5 jaar komt en dat het een veelvoud van de kosten meebrengt om weer te repareren: Defensie heeft veel van zijn goede naam verloren, staat bijna dagelijks negatief in de krant, talentvol jong kader is naar de burgermaatschappij of 'orienteert' zich. De staat van het materieel is bedroevend slecht en we weten met z'n allen niet meer waar we voor staan of wat we willen.
Volgens mij was LXIV werkzaam bij Cavalerie verkenning.quote:Op woensdag 2 juli 2014 08:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lijkt mij zeer waar (zelfde geldt trouwens ook voor philips die geen grip meer heeft op de keten).
Maar werk jij nu bij defensie?
Da's klote.quote:Op woensdag 2 juli 2014 15:04 schreef Bouke-p het volgende:
wij hebben pas 2 nieuwe jongens binnen, vers van t schoolbat. die krijgen geen functie opleiding, behalve mb+4tonner. de rest moeten ze maar leren door mee te kijken ofzo.
Er is geen centrale opleiding meer en wij hebben zelf niet de middelen en de tijd om volgens de syllabus een opleiding in elkaar te zetten.
Over twee jaar zijn dat dus de jongens die anderen op sleeptouw moeten nemen. En zo wordt het niveau lager, en lager, en lager.quote:Op woensdag 2 juli 2014 15:04 schreef Bouke-p het volgende:
wij hebben pas 2 nieuwe jongens binnen, vers van t schoolbat. die krijgen geen functie opleiding, behalve mb+4tonner. de rest moeten ze maar leren door mee te kijken ofzo.
Er is geen centrale opleiding meer en wij hebben zelf niet de middelen en de tijd om volgens de syllabus een opleiding in elkaar te zetten.
Dat wordt pas dikke pret op de werkvloer, niet competente eenheden op brigadegrootte. Fuck yeahquote:Op woensdag 2 juli 2014 16:50 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Over twee jaar zijn dat dus de jongens die anderen op sleeptouw moeten nemen. En zo wordt het niveau lager, en lager, en lager.
Ik ook niet maar de realiteit van de rekeningen wint het helaas steeds vaker dan de liefde voor het pak.quote:Op woensdag 2 juli 2014 16:26 schreef Bouke-p het volgende:
Ik zou idd wel meer kunnen verdienen ja, maar ik wil niet weg bij de KL.
helaas wel ja, maar ook dat is niks nieuws meer denk ik. net zoals bij OTCrij, 200 instructeurs dr uit knikkeren ofzo, de opleidingstijd verkorten EN 3 mensen op 1 vrachtwagen ipv 2 en voor een 6je rijden want ook dat is voldoende. En ach, paraat leren ze wel rijdenquote:Op woensdag 2 juli 2014 16:50 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Over twee jaar zijn dat dus de jongens die anderen op sleeptouw moeten nemen. En zo wordt het niveau lager, en lager, en lager.
quote:Op woensdag 2 juli 2014 17:57 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat wordt pas dikke pret op de werkvloer, niet competente eenheden op brigadegrootte. Fuck yeah
Helaas wel ja, gelukkig heb ik wel wat papiertjes waar ik iets mee kan.quote:Op woensdag 2 juli 2014 17:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik ook niet maar de realiteit van de rekeningen wint het helaas steeds vaker dan de liefde voor het pak.
Dat is precies wat er gebeurd.quote:Op woensdag 2 juli 2014 16:50 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Over twee jaar zijn dat dus de jongens die anderen op sleeptouw moeten nemen. En zo wordt het niveau lager, en lager, en lager.
Ik snap überhaupt niet waarom men een rijschool voor b heeft. Laat die soldaten die geeneens een rijbewijs hebben dat maar op eigen kosten in de burger doen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:38 schreef Pumatje het volgende:
Nog even wachten en dan kun je bij OTCrij afrijden voor B met een wajonger als examinator
Nu is je rijbewijs misschien een apart verhaal, maar als je iets nodig hebt om je functie uit te voeren kan je dat eigenlijk altijd via je werkgever halen. Zo'n VCA hoef je toch ook niet op eigen kosten te halen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 08:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom men een rijschool voor b heeft. Laat die soldaten die geeneens een rijbewijs hebben dat maar op eigen kosten in de burger doen.
En waarom zou je dat doen. Als je het zelf moet betalen dan zitten ze binnen no time zonder chauffeurs.quote:Op donderdag 3 juli 2014 08:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom men een rijschool voor b heeft. Laat die soldaten die geeneens een rijbewijs hebben dat maar op eigen kosten in de burger doen.
50 miljoen per helicopter is nogal veel.quote:Op woensdag 2 juli 2014 23:07 schreef Cobra4 het volgende:
Compensatie voor legerhelikopter nog onzeker
DEN HAAG -
Het is nog onzeker hoeveel Nederland vergoed krijgt van de kosten die gemaakt moeten worden om de vele problemen met de militaire helikopter NH90 op te lossen. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie heeft daarover „vergaande” toezeggingen gekregen van de fabrikant, maar er staat nog niets zwart op wit.
Daarom heeft ze besloten de druk op te voeren en de laatste zeven exemplaren van de maritieme gevechtshelikopter, die kampt met roest en slijtage, voorlopig niet af te nemen. Hennis heeft „voorlopig vertrouwen“ in de manier waarop NHIndustries de problemen aanpakt en acht de kans groot dat de fabrikant uiteindelijk opdraait voor alle aanpassingen aan de toestellen, zei ze woensdag in een debat met de Tweede Kamer. Het ligt volgens haar veel moeilijker om ook de extra kosten voor het langer doorvliegen met een andere helikopter vanwege het gedoe met de NH90 op de fabriek te verhalen. „Enige realiteitszin is wel noodzakelijk”, aldus de minister.
Wat de omvang van de schade en extra kosten zijn, is nog niet bekend. Hennis beloofde daarin voor het einde van het jaar inzicht te geven. Ook zal ze aangeven welke gevolgen de kwestie heeft voor de begroting van Defensie.
Hennis zei de verontwaardiging in de Kamer over de nieuwe problemen met de NH90 te begrijpen. Het CDA sprak over de 'vliegende Fyra', de PVV over een 'roestbak met propeller' en D66 over een 'echt dramadossier'. Het Europees samenwerkingsproject om de NH90 te ontwikkelen en aan te schaffen, waarin Nederland ruim 1,1 miljard euro heeft gestoken, kende al vele financiële tegenvallers, technische problemen en vertragingen.
Defensie heeft 20 NH90's besteld. Daarvan zijn er tot nu toe 13 geleverd. De Kamer blijft grote zorgen houden over het project, maar steunt het besluit van Hennis de afname van de resterende toestellen op te schorten. Wel dringen de partijen erop aan om alle schade volledig gecompenseerd te krijgen. Ook moet de minister kijken naar de rol die Defensie zelf heeft gespeeld en welke lessen daaruit zijn te trekken.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)0_nog_onzeker__.html
Ik snap überhaupt niet waarom men een sportschool/schietbaan/kantine/ wasgebouwen/ziekenboeg/tandarts/ revalidatiecentrum/uitrustingmagazijn heeft. Kan allemaal prima op eigen kosten in de burger.quote:Op donderdag 3 juli 2014 08:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom men een rijschool voor b heeft. Laat die soldaten die geeneens een rijbewijs hebben dat maar op eigen kosten in de burger doen.
quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:26 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom men een sportschool/schietbaan/kantine/ wasgebouwen/ziekenboeg/tandarts/ revalidatiecentrum/uitrustingmagazijn heeft. Kan allemaal prima op eigen kosten in de burger.
Sterker nog, hoeveel zou het schelen als we alle opleidingen uitsourcen naar de LOI?
Het schijnt dat er in Den Helder nog een paar zittenquote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Maar zo waar, hoeveel militairen zijn nog gelegerd buiten Brabant.
quote:Op donderdag 3 juli 2014 20:00 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het schijnt dat er in Den Helder nog een paar zitten
quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:26 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom men een sportschool/schietbaan/kantine/ wasgebouwen/ziekenboeg/tandarts/ revalidatiecentrum/uitrustingmagazijn heeft. Kan allemaal prima op eigen kosten in de burger.
Sterker nog, hoeveel zou het schelen als we alle opleidingen uitsourcen naar de LOI?
;quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:26 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet waarom men een sportschool/schietbaan/kantine/ wasgebouwen/ziekenboeg/tandarts/ revalidatiecentrum/uitrustingmagazijn heeft. Kan allemaal prima op eigen kosten in de burger.
Sterker nog, hoeveel zou het schelen als we alle opleidingen uitsourcen naar de LOI?
Dan Moët je Alleen mensen aannemen die all een rijbewijs hebben.,quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:47 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nu is je rijbewijs misschien een apart verhaal, maar als je iets nodig hebt om je functie uit te voeren kan je dat eigenlijk altijd via je werkgever halen. Zo'n VCA hoef je toch ook niet op eigen kosten te halen?
Yup... allemaal de vermoorde onschuld spelen en maar commentaar leveren. De boterberg van begin 80 is niet voldoende om deze ongein te beschrijven...quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:42 schreef MaryMouse het volgende:
Waren dit ook niet de partijen die graag wilde bezuiningen op defensie?
Verhip ja, de boterberg. Helaas heeft de politiek in de afgelopen 30 jaar ook alles zo gereorganiseerd dat bijv. grote ambtenarenstakingen niet meer mogelijk zijn. Mag het burgerpersoneel bij defensie eigenlijk wél staken? Of vallen die ook onder de uitzonderingswet?quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yup... allemaal de vermoorde onschuld spelen en maar commentaar leveren. De boterberg van begin 80 is niet voldoende om deze ongein te beschrijven...
Ik dacht uiteraard direct weer aan de russische boter en de boterbergquote:Op donderdag 3 juli 2014 23:01 schreef AchJa het volgende:
Ik bedoelde het meer als de lading boter op hun hoofden...![]()
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met burgers.
Dat zou zeker nu helemaal een goede zijnquote:Op donderdag 3 juli 2014 23:02 schreef Erasmo het volgende:
De manier van Defensie om te staken was om zich toch aan alle regels te houden?
Daar heb ik het ook over, dat is nog niet genoeg om de lading boter op hun hoofden te beschrijven.quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:02 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik dacht uiteraard direct weer aan de russische boter en de boterberg
OK, kwartje viel weer nietquote:Op donderdag 3 juli 2014 23:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook over, dat is nog niet genoeg om de lading boter op hun hoofden te beschrijven.
Komt in september misschien. Ze zijn afgelopen nacht met reces gegaan.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:52 schreef Nibb-it het volgende:
Hebben de geschokte kamerleden al gereageerd?
Waarom zouden ze geschokt zijn? Het is actief politiek beleid de laatste decennia.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:52 schreef Nibb-it het volgende:
Hebben de geschokte kamerleden al gereageerd?
Nu ja, de problemen bij ICT lagen kennelijk ook niet in de lijn der verwachtingen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:04 schreef Kirov het volgende:
[..]
Waarom zouden ze geschokt zijn? Het is actief politiek beleid de laatste decennia.
Baasjes van wildkampeerders en motorcrossers?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 11:36 schreef MaryMouse het volgende:
tegen baasjes van loslopende honden, wildkampeerders, motorcrossers.
http://www.nu.nl/politiek(...)ekt-in-rome-jsf.htmlquote:Nagedacht wordt over de mogelijkheid om de Nederlandse JSF's in Italië te laten maken.
DEF / [JSF] deel 9 (de discussie)quote:Op maandag 7 juli 2014 13:21 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)ekt-in-rome-jsf.html
quote:'Defensie zet aan tot roken'
DEN HAAG -
Het ministerie van Defensie zet militairen aan tot roken omdat zij bij uitzending naar het buitenland fiscale voordelen genieten voor tabakswaren.
Dat vindt de Stichting Rookpreventie Jeugd. Volgens de stichting betaalt bijvoorbeeld een militair op oefening in Duitsland minder dan 2 euro voor een pakje sigaretten dat in de winkel 6 euro kost.
Een woordvoerder van de stichting noemt de situatie „te gek voor woorden“ en „de omgekeerde wereld, omdat Defensie juist alle belang heeft bij gezonde militairen”. De organisatie vreest ook dat de goedkope sigaretten illegale handel in de hand werken.
Eisen
Volgens de stichting, opgericht door longartsen Wanda de Kanter en Pauline Dekker, bestaat er een sterke relatie tussen tabaksgebruik en de prijs van sigaretten.
Het ministerie van Defensie liet maandag in een reactie weten dat Defensiemedewerkers zelf bepalen of ze wel of niet roken, en dat militairen worden gestimuleerd om te sporten en gezond te leven „omdat ze als militair moeten voldoen aan de fysieke eisen van Defensie, die hen geschikt maakt voor uitzending.
Over de fiscale voordelen voor militairen zegt het ministerie dat deze per land verschillen. „Bepalend voor fiscale voordelen zijn internationale verdragen en daarvan afgeleide overeenkomsten zoals Status of Forces Agreements. Deze verschillen per land”, aldus een woordvoerster.
http://www.telegraaf.nl/g(...)an_tot_roken___.html
Alles wordt gedaan om defensie zoveel mogelijk buiten eigen land te houden, lijkt wel.quote:Op maandag 26 mei 2014 12:43 schreef WammesWaggel het volgende:
Waarom volgde de Zeven Provincien die lekkende Rus dan ook niet gewoon? Dat lijkt mij belangrijker dan die piraatjes bij Somalië.
Had Nederland ook niet altijd samen met België een schip van de wacht?
Maar wel alle zeilen bij moeten zetten als je een dienstreis vergoed wil krijgen...quote:Op dinsdag 8 juli 2014 23:14 schreef Pumatje het volgende:
Als ik een dag niet op oefening ben geweest maar wel heb gekregen is het binnen - 1 minuut teruggevorderd
Ik had een kapotte kies in Thailand, deed me een zeer joh,quote:Op dinsdag 8 juli 2014 23:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar wel alle zeilen bij moeten zetten als je een dienstreis vergoed wil krijgen...
Een retourtje NLD zou wsl geen vragen hebben opgeleverd.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 23:43 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik had een kapotte kies in Thailand, deed me een zeer joh,
Ging daar naar de tandarts, voor 35 euro stond ik weer buiten na een wortelkanaal behandeling.
Kwam ik terug, wilde ik dat declareren.
Of dat nou zo nodig moest weer, in het buitenland naar de tandarts gaan.
Fuck, off
Welnee, desnoods moet de tandarts uit z'n bed worden getrapt.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 23:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een retourtje NLD zou wsl geen vragen hebben opgeleverd.
¤35 maar! Ik heb daar ¤250 voor af mogen tikken begin dit jaar.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 23:43 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik had een kapotte kies in Thailand, deed me een zeer joh,
Ging daar naar de tandarts, voor 35 euro stond ik weer buiten na een wortelkanaal behandeling.
Kwam ik terug, wilde ik dat declareren.
Of dat nou zo nodig moest weer, in het buitenland naar de tandarts gaan.
Fuck, off
Het is nu blijkbaar wel gelukt.quote:Op maandag 26 mei 2014 12:43 schreef WammesWaggel het volgende:
Waarom volgde de Zeven Provincien die lekkende Rus dan ook niet gewoon? Dat lijkt mij belangrijker dan die piraatjes bij Somalië.
Had Nederland ook niet altijd samen met België een schip van de wacht?
Wie? De Russen?quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:51 schreef Pumatje het volgende:
Deze keer hadden ze een steunaanvraag uitgezet bij mindef.
Ik ben zo enorm bang dat we bij de Royal Navy Lynxes gaan huren... lekker slim, als je die van jezelf net verschroot hebt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:43 schreef Cobra4 het volgende:
Marineleiding wil tweedehands heli's kopen
amsterdam -
Defensie moet snel een alternatief kopen voor de afgekeurde NH-90 helikopter om te voorkomen dat de marine jarenlang 'vleugellam' rondvaart. Officieren kijken naar tweedehands heli's die bruikbaar zijn tot de problemen met de NH-90 zijn opgelost.
Er is gewoon een helikopter aan boord nodig die kan dienen als geïntegreerd wapensysteem”, aldus kapitein-luitenant ter zee Marc de Natris. De heli's die nu tijdelijk worden ingezet, zijn niet geschikt voor gevechtstaken en niet op alle schepen bruikbaar. Zonder helikopters kunnen piraterijmissies niet goed worden uitgevoerd en zullen vliegers de marine verlaten.
De officieren kijken onder meer naar de Seahawk, die de Amerikanen onlangs hebben verruild voor een nieuwer model. Een woordvoerder van Defensie kan niets zeggen over de interesse voor de aanschaf van heli's 'vanaf de plank'.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ehands_heli_s__.html
Onder het mom van ''Die kennis hebben we nog in huis'', ik zie het nog gebeuren ookquote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:24 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ben zo enorm bang dat we bij de Royal Navy Lynxes gaan huren... lekker slim, als je die van jezelf net verschroot hebt.
De Dorniers?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Onder het mom van ''Die kennis hebben we nog in huis'', ik zie het nog gebeuren ook
Dit is wel het bedrijf waar men eerst alle Dorniers opknapte en ze vervolgens voor minder dan de update-kosten verkocht.
Hebben ze die nog dan bij de Royal Navy? Dacht dat ze met Merlins vlogen daar.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:24 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ben zo enorm bang dat we bij de Royal Navy Lynxes gaan huren... lekker slim, als je die van jezelf net verschroot hebt.
We gaan inderdaad lynxen huren heb ik al uit diverse bronnen gehoord.. Seahawks gaan het niet worden, omdat je dan al het personeel opnieuw moet gaan opleiden, tenzij we op deze manier de NH90 stiilletjes door de zijdeur van de hand kunnen doen. Wellicht kunnen we de 20 NH90s wel ruilen voor oude seahawks, of 2e hands lynx helikopters. Waarom ook niet, de Lynx is een prima helikopter voor de marine die in principe geschikt is voor alle maritieme taken.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:24 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ben zo enorm bang dat we bij de Royal Navy Lynxes gaan huren... lekker slim, als je die van jezelf net verschroot hebt.
Hadden we er niet nog eentje staan op een strand die we kunnen gebruiken?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 22:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We gaan inderdaad lynxen huren heb ik al uit diverse bronnen gehoord.. Seahawks gaan het niet worden, omdat je dan al het personeel opnieuw moet gaan opleiden, tenzij we op deze manier de NH90 stiilletjes door de zijdeur van de hand kunnen doen. Wellicht kunnen we de 20 NH90s wel ruilen voor oude seahawks, of 2e hands lynx helikopters. Waarom ook niet, de Lynx is een prima helikopter voor de marine die in principe geschikt is voor alle maritieme taken.
http://tweakers.net/nieuw(...)ire-vliegtuigen.htmlquote:Chinees aangeklaagd wegens stelen gegevens van militaire vliegtuigen
Door Bauke Schievink, zaterdag 12 juli 2014 13:06, reacties: 59, views: 9.580 • Feedback
De Amerikaanse overheid heeft een Chinese man opgepakt en aangeklaagd wegens digitale spionage. De aangeklaagde zou hackers hebben geholpen, die vervolgens zijn binnengedrongen bij Boeing en gegevens hebben gestolen over militaire vliegtuigen.
Dat meldt Bloomberg op basis van documenten die zijn vrijgegeven door de rechtbank in Los Angeles. Volgens de aanklagers heeft de Chinees Su Bin, die een luchtvaartbedrijf in Canada heeft, samengewerkt met twee personen in China voor het stelen van militaire gegevens. Bin zou een adviserende rol hebben gespeeld en de anderen hebben verteld welke data zij moesten stelen.
De hackers zouden vervolgens ongeveer 65GB aan gegevens hebben gestolen. Ze drongen onder andere binnen bij Boeing en stalen daar gegevens over de C17, een militair vrachtvliegtuig. Ook zouden de Chinezen interesse hebben gehad in een reeks gevechtsvliegtuigen van Lockheed Martin, waaronder de F-22 en F-35.
China en de Verenigde Staten zijn al enige tijd verwikkeld in een spionage-rel. Er worden geregeld Chinezen aangeklaagd wegens digitale spionage en de Verenigde Staten overweegt om Chinezen niet langer toestemming te geven om naar Amerikaanse hackerconferenties te komen. Uit documenten blijkt echter ook dat de Verenigde Staten hackaanvallen uitvoert op China.
En bedankt....quote:Op zaterdag 12 juli 2014 18:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Gelukkig ligt onze ICT in veilige handen.
Ja, de accounts eindigend op 0, 1, 2, 3 of 4 kunnen weer niet inloggen. Gelukkig zit de minister daar ook tussen.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 18:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
http://tweakers.net/nieuw(...)ire-vliegtuigen.html
Gelukkig ligt onze ICT in veilige handen.
Is het weer zoverquote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:38 schreef ADQ het volgende:
[..]
Ja, de accounts eindigend op 0, 1, 2, 3 of 4 kunnen weer niet inloggen. Gelukkig zit de minister daar ook tussen.
http://nos.nl/koningshuis(...)ussees-om-snoep.htmlquote:Ontslag marechaussees om snoep
donderdag 17 jul 2014, 08:32 (Update: 17-07-14, 08:57)
Kijkje in de Koninklijke stallen
Kijkje in de Koninklijke stallen ANP
Acht medewerkers van de Koninklijke Marechaussee zijn ontslagen omdat ze hebben gestolen uit een snoepautomaat in de Koninklijke Stallen in Den Haag. Een woordvoerder van de marechaussee bevestigt een bericht in De Telegraaf daarover.
De exploitant van de automaat ontdekte dat er wel erg veel snoep verdween zonder dat er voor werd betaald. Met behulp van een camera werden de medewerkers betrapt. De acht zijn sinds februari geschorst.
De Koninklijke Marechaussee vindt de maatregel voor het vergrijp gepast. "Er is sprake van een onherstelbare vertrouwensbreuk. Wij vinden dat zulk gedrag niet hoort bij mensen die werken bij de Koninklijke Stallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |