abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  Moderator woensdag 25 juni 2014 @ 23:59:54 #1
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_141560335
Laatste post #8:
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 10:21 schreef Cobra4 het volgende:
JSF vliegt weer
WASHINGTON -

Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van het type F-35A of 'JSF' vliegen woensdag weer, meldde de Amerikaanse luchtmacht dinsdag. De toestellen bleven sinds maandag in Florida aan de grond. Toen vloog op de luchtmachtbasis Eglin in het noordwesten van de staat een JSF-vliegtuig bij het opstijgen in brand.

De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Het Amerikaanse ministerie van Defensie neemt aan dat het om een los staand incident gaat en er zijn geen plannen om van voorgenomen vluchten met de F-35 af te zien. Op het programma staan onder meer vluchten van F35B's die in de komende dagen naar een luchtvaartshow in Engeland gaan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)F_vliegt_weer__.html
Toch niet..

quote:
The Air Force continues to ground its F-35s at Eglin Air Force Base after a fire on Monday.

"The Air Force said that training and test flights of the Lockheed Martin F-35A Lightning at Eglin Air Force Base continue to be temporarily suspended after a fire Monday in one of the aircraft while it was on the ground.

In a prepared statement, the commander of the 33rd Fighter Wing said the suspension is “in the interest of safety as we continue to investigate the cause of Monday’s accident.

“We have no further information regarding the nature or extent of the damage as the investigation is currently underway,” according to the statement."
(Pensacola News Journal)

quote:
"We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB [Florida] earlier this week," says Capt. Rich Ulsh, a service spokesman....."

"The Air Force has also issued a "stand-down" on flight operations for its F-35As at Eglin that are used for training, as well as Dutch A models at Eglin, says 1st Lt. Hope Cronin, spokeswoman for the 33rd Fighter Wing, which operates them....."

"Air Force officials had hoped to return to flight early June 25, but there have been no F-35A flights since the fire incident.

The F-35A that was damaged in the fire was towed to a hangar June 23 and secured along with any foreign object debris found on the runway at the time of the incident, and a safety investigation board has been initiated. Cronin said the extent of damage has not yet been assessed...."
(Aviationweek)

quote:
The F-35A struck by fire as it took off from Eglin Air Force Base has been secured and is under armed guard in a secure hanger and the Air Force and Marines are not flying their versions of the Joint Strike Fighter program until they know more about the fire’s causes.

“We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB earlier this week,” Capt. Richard Ulsh, a spokesman for Marine aviation, said in an email.

The 33rd Fighter Wing, responsible for F-35 training at Eglin Air Force Base, said Wednesday morning that its “commander has decided to continue the temporarily (sic) suspension of F-35A flights at Eglin in the interest of safety as we continue to investigate the cause of the mishap...."

"The program does not yet have an initial damage assessment. My [Colin Clark] understanding is detailed photos of the aircraft have not yet been received by the authorities...."
(Breaking Defense)

Toen een week of twee geleden die PAK FA in de fik vloog, kregen we nog wat foto's te zien.
Denk niet dat we zulke openheid van zaken hoeven te verwachten van de yanks..
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_141632600
Volgens de Italiaanse MinDef gaan alle 35 NL'se F-35A's in Italie in elkaar geschroefd worden ipv in Fort Worth.

Ook met de Noren wilde ze zo'n deal maken, maar die hebben liever dat Finmeccanica ver van hun kisten afblijft..
pi_141633604
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:03 schreef Radegast het volgende:
Volgens de Italiaanse MinDef gaan alle 35 NL'se F-35A's in Italie in elkaar geschroefd worden ipv in Fort Worth.

Ook met de Noren wilde ze zo'n deal maken, maar die hebben liever dat Finmeccanica ver van hun kisten afblijft..
Ik zie de krantekop in de Telegraaf al voor me:

'VLIEGENDE FYRA' VOORLOPIG AAN DE GROND
Defensie haalt F16 uit de mottenballen na zoveelste incident
  zondag 29 juni 2014 @ 15:39:44 #4
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_141682044
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:03 schreef Radegast het volgende:
Volgens de Italiaanse MinDef gaan alle 35 NL'se F-35A's in Italie in elkaar geschroefd worden ipv in Fort Worth.

Ook met de Noren wilde ze zo'n deal maken, maar die hebben liever dat Finmeccanica ver van hun kisten afblijft..
De Italiaanse MinDef roept dat op basis van oude aanschafplannen, waarin de Italianen veel meer toestellen afnemen. Hun plannen zijn echter teruggeschroefd naar Nederlands niveau en zelfs dat is niet zeker. Op dit moment mogen ze al blij zijn als ze de onderhoudscontracten krijgen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 4 juli 2014 @ 06:03:55 #5
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_141878129
VS houdt alle JSF's aan de grond
vrijdag 4 jul 2014, 05:07 (Update: 04-07-14, 05:24)

Het Amerikaanse leger heeft besloten alle F-35 straaljagers voorlopig aan de grond te houden. Het gaat om 97 toestellen. Het besluit volgt op een brand in een toestel, anderhalve week geleden.

Een dag na het incident werd al besloten om 26 toestellen van het type F-35A aan de grond te houden. Kort daarna mochten ze weer gebruikt worden omdat het om een losstaand incident zou gaan.

Het onderzoek naar de brand heeft sindsdien niets opgeleverd. Om die reden heeft het leger nu besloten om alle vliegtuigen niet meer te gebruiken totdat uitgebreider onderzoek duidelijkheid geeft.

Op 23 juni vloog een toestel in Florida in brand op het moment dat de piloot op het punt stond om weg te vliegen. De piloot bleef ongedeerd.

Het was niet het eerste incident met de Joint Strike Fighter, waarvan Nederland er 37 heeft besteld. Vorige maand was er ook een olielek, dat eveneens leidde tot inspecties van alle F-35's.

De F-35's die Nederland heeft besteld worden waarschijnlijk pas geleverd in 2019. Ze vervangen de F-16's.

Bron: http://nos.nl/artikel/670236-vs-houdt-alle-jsfs-aan-de-grond.html
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 11:12:09 #6
21467 franske19
Hit the deck!
pi_141881882
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:35 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ik zie de krantekop in de Telegraaf al voor me:

'VLIEGENDE FYRA' VOORLOPIG AAN DE GROND
Defensie haalt F16 uit de mottenballen na zoveelste incident
Journalisten, kansloos als het defensie gerelateerde zaken betreft.

Het toestel is gewoon nog in ontwikkeling en dan gaan er dingen mis. Het is niet lada maar een hypermodern gevechtsvliegtuig.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
pi_141893890
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 11:12 schreef franske19 het volgende:

[..]

Journalisten, kansloos als het defensie gerelateerde zaken betreft.

Het toestel is gewoon nog in ontwikkeling en dan gaan er dingen mis. Het is niet lada maar een hypermodern gevechtsvliegtuig.
De Italiaanse helikopters die defensie gekocht heeft bleken ook al op de folder te roesten.
Dan is enig wantrouwen richting de Italiaanse maak-industrie wel op z'n plaats.
Als ik Janine was dan zou ik zelfs onze F16's niet meer boven ItaliŽ laten vliegen.
Just in case.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 19:59:51 #8
21467 franske19
Hit the deck!
pi_141900580
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 17:09 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

De Italiaanse helikopters die defensie gekocht heeft bleken ook al op de folder te roesten.
Dan is enig wantrouwen richting de Italiaanse maak-industrie wel op z'n plaats.
Als ik Janine was dan zou ik zelfs onze F16's niet meer boven ItaliŽ laten vliegen.
Just in case.
Maar die zijn niet meer in ontwikkeling. Die worden al volop ingezet voor missies. Dan moeten dit soort problemen wel weg zijn. Bovendien is dat niet specifiek een Italiaans toestel.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
  maandag 7 juli 2014 @ 12:42:10 #9
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_142001266
Minister Hennis spreekt in Rome over JSF
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie spreekt maandag in Rome met haar Italiaanse collega Roberta Pinotti over de Joint Strike Fighter (JSF/F-35).

Daarvoor neemt ze een kijkje bij de assemblagefabriek van het vliegtuig in Cameri nabij Milaan. Beide zijn partnerlanden bij de ontwikkeling van de JSF.
Het kabinet wil in totaal 37 van deze toestellen kopen als opvolger van de F-16. Rome en Den Haag kijken op welke wijze ze hierbij kunnen samenwerken.

Nagedacht wordt over de mogelijkheid om de Nederlandse JSF's in ItaliŽ te laten maken. In ruil vindt dan het onderhoud van de Italiaanse toestellen dan plaats in ons land.
Ruim twee maanden geleden maakte de krant La Repubblica nog melding van een geheim plan dat de Italiaanse regering veel minder exemplaren wil aanschaffen van het gevechtsvliegtuig.
Het kabinet van Matteo Renzi zou om geld te besparen maar 45 in plaats van 90 toestellen willen kopen. In 2012 was dat aantal te kopen JSF's al teruggebracht van 131 naar 90.

Bron: http://www.nu.nl/politiek(...)ekt-in-rome-jsf.html
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 11:02:20 #10
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_142038616
Meeste JSF's geÔnspecteerd

WASHINGTON -
De meeste van de bijna 100 F-35 straaljagers (JSF's ) zijn geÔnspecteerd. De toestellen worden aan de grond gehouden na een motorbrand in een van de vliegtuigen, een F-35A, het type waar Nederland twee testtoestellen van heeft.

De VS, Groot-BrittanniŽ en Nederland bekijken de uitkomsten en bepalen of en onder welke omstandigheden ze de vluchten hervatten. Volgens ingewijden is inmiddels duidelijk wat er met de Pratt & Whitney-motor van het pechvliegtuig is gebeurd, maar is nog onduidelijk waarom het is gebeurd.

Alle 97 F-35 Lightning II's mogen sinds vorige week niet meer de lucht in. De motor van de F-35A viel op 23 juni uit elkaar en vatte vlam toen de piloot zich opmaakte om op te stijgen van Eglin Air Force Base in Florida.

Door het vliegverbod is zeer onzeker of JSF's (F-35B's) op tijd zijn voor de luchtshow Royal International Air Tattoo in Engeland op vrijdag. Dat moest het eerste optreden worden van de F-35 aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De toestellen moeten dan uiterlijk woensdag vertrekken. De JSF heeft volgende week een nieuwe kans bij de Farnborough-show, ook in Engeland.

Door het mankement zijn contractonderhandelingen voor de volgende reeks nieuwe F-35's en motoren voorlopig stilgelegd. „Er is wat aarzeling om de onderhandelingen af te sluiten, voordat de volledige omvang van het probleem duidelijk is”, aldus een bron.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)geinspecteerd__.html
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_142329273
Ze mogen weer de lucht in.

Kans bestaat dat vier F-35B's nog toestemming krijgen om naar de UK te vliegen voor de Farnborough Air Show. Voor deze transatlantische vlucht moet elke F-35 dan 20 keer bijgetankt worden, omdat ze vanwege veiligheidsredenen niet willen dat de inhoud van de brandstoftank onder 75% van de capaciteit komt. Duur geintje..
pi_142344711
Geen F-35's op de Farnborough Air Show.

De F135-motoren moeten nu na elke drie vlieguren grondig gecontroleerd worden, gaat een beetje moeilijk boven een oceaan..
pi_142345782
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:34 schreef Radegast het volgende:
Ze mogen weer de lucht in.

Kans bestaat dat vier F-35B's nog toestemming krijgen om naar de UK te vliegen voor de Farnborough Air Show. Voor deze transatlantische vlucht moet elke F-35 dan 20 keer bijgetankt worden, omdat ze vanwege veiligheidsredenen niet willen dat de inhoud van de brandstoftank onder 75% van de capaciteit komt. Duur geintje..
_O-
  woensdag 16 juli 2014 @ 19:37:32 #14
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_142372323
De JSF, Fyra, NH90 en hun negatieve beeldvorming

Een voor de verandering aardig geschreven artikel over (onder andere) de F-35
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_142372761
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 19:37 schreef RonaldV het volgende:
De JSF, Fyra, NH90 en hun negatieve beeldvorming

Een voor de verandering aardig geschreven artikel over (onder andere) de F-35
Ik vind het nikszeggend: Iedereen die tegen de JSF is heeft er geen verstand van. Zo lust ik er nog wel eentje.
pi_142397092
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:34 schreef Radegast het volgende:
Ze mogen weer de lucht in.

Kans bestaat dat vier F-35B's nog toestemming krijgen om naar de UK te vliegen voor de Farnborough Air Show. Voor deze transatlantische vlucht moet elke F-35 dan 20 keer bijgetankt worden, omdat ze vanwege veiligheidsredenen niet willen dat de inhoud van de brandstoftank onder 75% van de capaciteit komt. Duur geintje..
AAR..... Of per C5?
  donderdag 17 juli 2014 @ 17:58:30 #17
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_142404811
quote:
2s.gif Op woensdag 16 juli 2014 19:49 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ik vind het nikszeggend: Iedereen die tegen de JSF is heeft er geen verstand van. Zo lust ik er nog wel eentje.
Net zo nikszeggend als "natuurlijk willen de militairen de JSF: zij willen alleen maar het duurste speeltje." Zo lust ik er ook nog wel eentje.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_142411086
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 14:25 schreef thesystem het volgende:

[..]

AAR..... Of per C5?
AAR is air-to-air refueling? If so, dan ja want er zouden twee KC-10's mee hebben gevlogen met die 4 F-35B's.

En C5? Dat is een transportvliegtuig toch? Kan die ook tanken?
pi_142412741
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 17:58 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Net zo nikszeggend als "natuurlijk willen de militairen de JSF: zij willen alleen maar het duurste speeltje." Zo lust ik er ook nog wel eentje.
Daarom moeten voor en tegenstanders alle non-argumenten gewoon blijven gebruiken.
Geld uitgeven aan wapens zal altijd een vuile argumenten-oorlog blijven.
pi_142430624
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 20:03 schreef Radegast het volgende:
En C5? Dat is een transportvliegtuig toch? Kan die ook tanken?
KC10, KDC10, KC135 enz, er zijn wel meerdere tankers.
Per C5, ding ontmantelen en in de UK weer opbouwen. Wordt vaker gedaan.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 22:16:03 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_142460247
quote:
99s.gif Op donderdag 17 juli 2014 20:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Daarom moeten voor en tegenstanders alle non-argumenten gewoon blijven gebruiken.
Geld uitgeven aan wapens zal altijd een vuile argumenten-oorlog blijven.
Nee hoor, vaak is het gewoon puur lijfsbehoud. :)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_144878424
Zuid-Korea koopt veertig Joint Strike Fighters

Zuid-Korea heeft besloten veertig F-35A straaljagers te kopen, beter bekend als Joint Strike Fighters. De wapendeal, met een waarde van omgerekend ruim vijf miljard euro, is de grootste investering tot nu toe in de strijd tegen Noord-Korea.

Zuid-Korea zegde de aanschaf toe in maart en is sindsdien in onderhandeling met de fabrikant over een prijs en de technische details. Het land koopt vaak Amerikaanse wapens.

Volgens de autoriteiten is het de bedoeling om de bestaande, verouderde vloot te vervangen. De nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten doelen in Noord-Korea kunnen aanvallen, mocht het ooit tot een oorlog komen. De verwachting is dat de toestellen geleverd worden tussen 2018 en 2025.

Bron: Zuid-Korea koopt veertig Joint Strike Fighters
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_144881046
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:28 schreef Cobra4 het volgende:
* knip *
Zuid-Korea heeft besloten veertig F-35A straaljagers te kopen... De nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten doelen in Noord-Korea kunnen aanvallen, mocht het ooit tot een oorlog komen.
Als dat geen verzoenend gebaar naar Best Korea is weet ik het ook niet meer! :+
  Moderator maandag 29 september 2014 @ 07:10:11 #24
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_145008506
Program Executive Officer F-35 programma bezoekt Logistiek Centrum Woensdrecht
Nieuwsbericht | 26-09-2014 | 22:03

Luitenant-generaal Christopher C. Bogdan, Program Executive Officer van het F-35-programma, bracht vandaag een bezoek aan het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW). Aanleiding voor het bezoek is de Nederlandse ambitie om een Europees F135 Motorenonderhoudscentrum in Woensdrecht te vestigen. Dit onderhoudscentrum moet in 2019 gereed zijn om de eerste motoren te kunnen onderhouden.

F100-motor
Commandant LCW commodore Schevenhoven, en luitenant-generaal bezochten het 981 squadron Componentenonderhoud dat momenteel de F100- motor onderhoudt. Vervolgens gingen zij naar het 980 squadron Vliegtuig- en Helikopteronderhoud. Het bezoek aan de vliegbasis sloot af met een bezoek aan het nieuwe logistieke warehouse.

Onder de indruk
Bogdan was onder de indruk van de expertise binnen het LCW. "Het is goed om Nederland weer eens te bezoeken en onze bondgenoot en partner in het F-35-programma te ontmoeten. Het LCW is indrukwekkend", zei hij. "Prima om met eigen ogen te zien hoe de luchtmacht haar vliegtuigen tot op het hoogste niveau onderhoudt. De mannen en vrouwen die hier werken, moeten trots zijn op het werk dat ze hier voor hun land doen."

In het kielzog van het F-35 projectteam
Overigens was luitenant-generaal Bogdan niet de eerste die deze week het LCW bezocht in het kader van het F-35 programma. Maandag en dinsdag was een team van deskundigen van het F-35 Joint Program Office (JPO), Pratt & Whitney (de motorfabrikant van de F-35) en Lockheed (de bouwer van de F-35) aanwezig. Zij adviseren de Amerikaanse overheid over de locatie waar het motorenonderhoud moet gaan plaatsvinden. Eind dit jaar wordt daarover de beslissing genomen.

Uitreiking Legion of Merit
Aan het einde van de dag overhandigde luitenant-generaal generaal Bogdan de versierselen, behorend bij Het Legioen van Verdienste aan kolonel Han Schoorlemmer voor zijn inspanningen als National Deputy van het F-35 programma. Deze onderscheiding wordt alleen voor uitzonderlijke diensten verleend.

Bron :http://www.defensie.nl/ac(...)-centrum-woensdrecht
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 17:19:42 #25
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_145130991
Derde Nederlandse F-35-vlieger voor luchtmacht

Nieuwsbericht | 02-10-2014 | 14:05

De luchtmacht heeft haar derde F-35-vlieger. Gisteren maakte majoor Ian Knight zijn eerste solovlucht van 5 kwartier in een Joint Strike Fighter (JSF) vanaf Eglin Air Force Base in Florida.
Majoor Ian Knight loopt bij zijn toestel vandaan na zijn eerste solovlucht.

Knight is tijdens zijn eerste solovlucht op de opvolger van de F-16 begeleid door majoor Laurens Jan Vijge, de allereerste Nederlandse vlieger op de JSF. Vijge maakte in december vorig jaar zijn eerste solovlucht.

Direct na terugkeer op Eglin AFB feliciteerden minister Jeanine Hennis-Plasschaert en Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Alexander Schnitger telefonisch de kersverse F-35-vlieger.

CaliforniŽ

Op Eglin worden de Nederlandse vliegers en het technisch personeel opgeleid dat samen met de Nederlandse testtoestellen gaat deelnemen aan de operational test en evaluatie (OT&E) fase. Die begint volgend jaar op Edwards AFB in CaliforniŽ. Nederland voert de OT&E uit met de VS en Groot-BrittanniŽ. Op de vliegbasis in Florida staan ook de 2 F-35-testtoestellen die Nederland reeds kocht.

De Nederlands regering wil tenminste 37 F-35's aanschaffen. De toestellen moeten in de loop van 2019 in Nederland vliegen en krijgen de vliegbases Leeuwarden en Volkel als thuis.

Eerder deze week vloog de eerste F-35 bestemd voor de Royal Australian Air Force. Dit toestel krijgt Luke Air Force Base in Arizona als thuisbasis om Australische vliegers te trainen.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)eger-voor-luchtmacht
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  zondag 12 oktober 2014 @ 13:41:25 #26
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_145453441
quote:
Majoor Ian Knight
Degelijke Nederlandse naam! ^O^

w/
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_146094659
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:41 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Degelijke Nederlandse naam! ^O^

w/
fijn he...exchange vliegers.....zal dus een erg objectief raport worden voor NL
  Moderator donderdag 30 oktober 2014 @ 00:29:34 #28
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_146100365
Hij is wel iets meer dan een exchange vlieger.
Heeft en leeft veel met en in Nederland.
Maargoed..keuze staat toch al vast.

[ Bericht 19% gewijzigd door Pumatje op 30-10-2014 00:34:41 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator maandag 10 november 2014 @ 07:39:27 #29
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_146489303
Nederlandse testvliegers Koninklijke Luchtmacht lyrisch over F-35

Op eenzame hoogte

Charles Sanders

Nederlandse vliegers draaien rond de klok uren met beide door Defensie gekochte F-35’s. Volgens Amerikaanse collega’s „op superieure wijze”. Afgelopen week werd ’323’ het eerste operationele JSF testsquadron van de Koninklijke Luchtmacht. De F-001 en F-002 scheren door Florida’s azuurblauwe lucht.

Dreigend staat hij daar, in de tegen fel zonlicht en orkanen beschermende shelter op US Airforce base Eglin. De gespierde, matgrijs gespoten F-001. Eerste Joint Strike Fighter van de Koninklijke Luchtmacht.

Majoor-vlieger Laurens-Jan Vijge is lyrisch. „Alle hightech maakt deze Lightning II zů gemakkelijk te vliegen. Veel werklast en beslommeringen in de cockpit worden zo weggenomen. Daardoor is de focus op de missie zelf optimaal. Multirole: verkenning, luchtgevecht, elektronische oorlogsvoering, grondaanval.”

In ons land werd vervanging van de uit 1979 stammende F-16 een hoofdpijndossier. Besluitvorming duurde uiteindelijk ruim twintig jaar. Tot definitief voor de aankoop van 37 nieuwe JSF’s werd gekozen. Met een prijskaartje van 4,5 miljard euro tevens de grootste militaire aankoop uit de Nederlandse historie.
Defensiebudget

Ook in Amerika ligt het defensiebudget onder vuur, maar dat de sfeer aan de andere kant van de oceaan toch ietsje anders is blijkt vlak bij vliegbasis Eglin, in het slaperige Fort Walton Beach aan de Golf van Mexico. Een reclamebord toont een lasergestuurde bom, in vogelvlucht op weg richting doel. Mťt wervende tekst. Mission: change the game. Small Diameter Bomb II. By Raytheon.

Als we op de flightline staan, vliegen F-35’s af en aan. De Nederlandse detachementscommandant slaat zijn vuisten op de borst en steekt vervolgens zijn armen wijd de lucht in als een toestel met Amerikaans registratienummer langs taxiet. De piloot, met futuristische helm die hem op Darth Vader doet lijken, maakt dezelfde vreemde bewegingen.

„Groet van de mensaap, hier traditie”, lacht kolonel Bert de Smit breeduit. „Want we zijn op Eglin ondergebracht bij het 58e ’Mighty Gorilla’-squadron van de Amerikaanse luchtmacht.”

Die gorilla werd al in de Tweede Wereldoorlog door het 58e squadron als mascotte geadopteerd. Toen de piloten nog met het eerste vliegtuig van de Lockheedfabriek dat Lightning heette guerrilla-achtige missies tegen Japan vlogen.

Ze zijn blij, de bijna veertig Nederlanders van het luchtmachtdetachement in de VS, met de keuze voor die in de volksmond nog altijd Joint Strike Fighter (JSF) genoemde opvolger van onze F-16. Hoewel militairen beseffen dat zij zich afzijdig van politieke besluitvorming en uitspraken moeten houden, willen ze best kwijt dat deze ’vijfde-generatie-jager’ geen concurrent kent.

Wereldwijd worden er minstens 3000 gebouwd, waardoor voortdurende verdere ontwikkeling van de F-35 – net als gedurende die lange en succesvolle F-16 loopbaan – gegarandeerd lijkt. Dat is bij andere jachtbommenwerpers, tot voor kort nog in beeld, anders. De Franse Dassault Rafale en de van een Europees consortium afkomstige Eurofighter Typhoon bijvoorbeeld. Veel minder sensoren en infraroodcamera’s, nauwelijks stealth-capaciteit.

Bovendien nůg duurder in aanschaf en onderhoud, mede door de dubbele motoren. Laatste andere mededinger, Saab’s Gripen, overstijgt qua capaciteiten amper de huidige F-16 en zal slechts mondjesmaat uit de Zweedse fabriek rollen. Op lange termijn een stap terug in de tijd.

Ook het JSF-project is zeker niet louter een succesverhaal. Het programma kampte met tegenslagen en vertragingen, onder andere omdat productie en ontwikkeling in dit project worden gecombineerd. Maar nu ligt het schema van fabrikant Lockheed Martin op koers. Als we deze week op Eglin Airforce Base zijn, vliegen de F-35’s af en aan. Het luchtruim lijkt veroverd door de jagers met dubbele staart en korte neus.

De Nederlandse piloten Laurens-Jan Vijge, Bert de Smit, Pascal Smaal en Ian Knight zullen komende jaren een zwaar testprogramma afwerken. Zodat de vliegtuigen, die vanaf 2020 de huidige F-16’s gaan vervangen, in optimale staat op Volkel en Leeuwarden staan. Klaar voor de klus, net als de vliegers.

Vijge ging 18 december vorig jaar als eerste Nederlander met de F-35A Lightning II, officiŽle naam van de Joint Strike Fighter, omhoog. Nu zit de majoor op bijna honderd vlieguren en leidde hij als ’instructor pilot’ zijn baas en detachementscommandant De Smit op. De vier testvliegers zijn allen wapeninstructeurs en behoren internationaal tot ’de besten van de beste’. Beroemde kreet, sinds bioscoopkraker Top Gun.

Eglin Airforce Base heeft veel weg van de Top Gun Fighter Weapons School waar Tom ’Maverick’ Cruise en zijn kameraden werden klaargestoomd voor hun wittedoekoorlog. Zo is daar ’Boss’, een vrouwelijke militair die als een tweede Kelly McGillis onze vliegers bijstaat tijdens training in de hoogtekamer. Daar wordt onderzocht hoe piloten reageren op het terugschroeven van de zuurstoftoevoer.

In een kraakhelder gebouw op Eglin staan 1:1-kopieŽn van de F-35, in drie stukken gesneden, om technisch personeel op te leiden. En er is die simulator voor vliegers. Geheim en dus hermetisch van de buitenwereld afgesloten. Ook vanwege de vrees voor spionage door Chinezen en Russen.

„Serieus item”, zegt Laurens-Jan Vijge, als we met hem onder de warme zon van Florida over het JSF-project praten. „De F-35 is vijfde generatie door het totaalpakket van sensoren, infraroodcamera’s, gebruik van composiet materiaal en stealth-eigenschappen. Alleen de veel duurdere en voor exclusief gebruik van de Amerikaanse luchtmacht gebouwde F-22 Raptor is als grote broer vergelijkbaar.”

Om die geheimen te bewaren, is het verboden foto’s van details als de binnenzijde van het bommenluik, delen van de cockpit en de open uitlaat te maken. Een mysterieus ogende veiligheidsmedewerker van fabrikant Lockheed Martin wijkt tijdens het bezoek aan Eglin geen meter van onze zijde.

Want de Amerikanen hebben geleerd van het verleden, zo is op de basis te horen. Refererend aan het verlies in maart 1999 van een destijds ook topgeheime F-117A Nighthawk boven Budanovci, voormalig JoegoslaviŽ. Het stealth-vliegtuig werd door een luchtdoelraket neergehaald.

De Servische kolonel Zoltan Dani onthulde zes jaar later dat hij door de Russische geheime dienst FSB op de hoogte was gebracht van een kwetsbaar punt in het F-117-concept. Bij open bomluiken kon het toestel door zoekradar worden gevangen. „Vervolgens hebben we onze verouderde SA-3-raketsysteem aangepast en was het gedaan met de Nighthawk”, aldus Dani.

Deze week werd het beroemde 323 squadron – mascotte Diana, godin van de jacht – van vliegbasis Leeuwarden overgeheveld naar de Verenigde Staten. Een van de redenen voor basiscommandant Gerbe Verhaaf om naar Florida te reizen.

De kolonel, met 3500 F-16 uren en missies boven de Balkan en Afghanistan op zijn cv: „Ons jachtwapen is vrijwel 21 jaar internationaal onafgebroken op missie. Hard nodig, deze Lightning II, gezien de wereld om ons heen. OekraÔne, Islamitische Staat, Russen die met Bears en Sukhois steeds vaker hun spierballen laten zien… Het is allemaal niet meer ver weg. We zijn de zestiende mondiale economie en moeten onszelf kunnen verdedigen. Met de F-35 kan dat.”

Als een Amerikaanse F-18 Super Hornet langs de Nederlandse F-001 op Eglin taxiet, oogt dat eerste toestel opeens verouderd. De motoren maken ook veel meer lawaai dan de Pratt & Whitney F135 van de Lightning II. Met de twee toestellen verkast het Nederlandse detachement in januari naar Edwards Airforce Base in CaliforniŽ. Daar wordt verder gevlogen en getest. Vooral in tactiek en gebruik van alle wapensystemen.

Deze week kreeg de enige vrouw van het detachement, sergeant eerste klas Anna Goinga, haar brevet om als logistiek onderofficier aan het JSF-project te mogen werken. Komende jaren zal ze in de VS wonen, bewuste keuze.

„Er waren 22 sollicitanten, ik bleef over”, zegt ze. „De kans, die uitdaging, een nieuw wapensysteem. Mijn man diende bij het Korps Mariniers, ook in Afghanistan, en ging onlangs over naar de marechaussee. Hij begreep mijn keuze, zegde zijn baan op en komt straks naar CaliforniŽ. Dit is de toekomst van de luchtmacht en daaraan mag ik meewerken!”
Vederlicht

Majoor Laurens-Jan Vijge laat ons de Generation II vlieghelm zien. Vederlicht en met twee lenzen bovenin die alle gegevens op het vizier projecteren. Ook die helm wordt komende jaren verder ontwikkeld. Over het prijskaartje doen de wildste verhalen de ronde.

„Van 250.000 euro tot wel 500.000 dollar”, zegt Vijge. „De waarheid zal ergens in het midden liggen. Door al die nieuwe techniek kunnen we ’s nachts 360 graden rondom kijken. Dan hoor ik ’experts’ op tv zeggen dat de cockpit van de F-35 geen zicht naar achteren biedt… Maar dankzij die infraroodsensoren zie ik in het donker de hele wereld om me heen!”

Voor hij wegloopt bij de F-001 aait hij de neus van het toestel en zegt tegen zijn crewchief: „Gooi er even wat olie in, beetje benzine ook. Bandjes oppompen en we kunnen weer gaan!”

Bron: http://www.telegraaf.nl/p(...)tm_campaign=facebook
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_146504337
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 07:39 schreef Cobra4 het volgende:
Nederlandse testvliegers Koninklijke Luchtmacht lyrisch over F-35

Op eenzame hoogte

bla bla bla

Bron: http://www.telegraaf.nl/p(...)tm_campaign=facebook
In die 4,5 miljard zit waarschijnlijk ook een budget 'verkapte reclame' verstopt
pi_146504615
quote:
99s.gif Op maandag 10 november 2014 17:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

In die 4,5 miljard zit waarschijnlijk ook een budget 'verkapte reclame' verstopt
Tja want de mening van degene die er mee vliegen en die over een paar jaar hun leven vertrouwen op dat apparaat die doet er natuurlijk totaal niet toe. Wat weten die gasten er nou van? Nee de echte kenners zitten hier, de mannen en vrouwen die van hun leven nog niet binnen 50 meter van een straaljager zijn geweest. Die weten van de hoed en de rand, ze hebben het immers gelezen, ergens op een of andere site. En Saab zegt toch ook dat de Gripen echt net zo goed gaat worden als de F35 dus tjah!?
pi_146504880
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 17:42 schreef Isee het volgende:

[..]

Tja want de mening van degene die er mee vliegen en die over een paar jaar hun leven vertrouwen op dat apparaat die doet er natuurlijk totaal niet toe.
Als ik die verhalen mag geloven zijn de tegenstanders volkomen kansloos en is het grootste risico de autorit naar het vliegveld.
  Moderator maandag 10 november 2014 @ 18:09:46 #33
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_146505575
quote:
99s.gif Op maandag 10 november 2014 17:50 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Als ik die verhalen mag geloven zijn de tegenstanders volkomen kansloos en is het grootste risico de autorit naar het vliegveld.
Als je Saab moet geloven is de Gripen NG even prima als de F-35.
Enige verschil is dat er nog geen vliegend/tastbaar/operationeel exemplaar van de Gripen NG is en dan is het natuurlijk erg makkelijk praten.

Tot die tijd vertrouw ik wel op de KLu, zij hebben tenslotte wat meer kennis en zijn betrokken bij het project terwijl wij het moeten doen met de blogs van boze internet "experts" of huiskamervaders met heul veul boeken over vogels en aerodynamica.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_146505910
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:09 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Als je Saab moet geloven is de Gripen NG even prima als de F-35.
Enige verschil is dat er nog geen vliegend/tastbaar/operationeel exemplaar van de Gripen NG is en dan is het natuurlijk erg makkelijk praten.

Tot die tijd vertrouw ik wel op de KLu, zij hebben tenslotte wat meer kennis en zijn betrokken bij het project terwijl wij het moeten doen met de blogs van boze internet "experts" of huiskamervaders met heul veul boeken over vogels en aerodynamica.
"De wetten van de vliegkunst" van H. Tennekes. Prachtig en leerzaam boek. :)
  Moderator maandag 10 november 2014 @ 18:41:50 #35
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_146506652
quote:
99s.gif Op maandag 10 november 2014 18:20 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

"De wetten van de vliegkunst" van H. Tennekes. Prachtig en leerzaam boek. :)
is het vast, maar aangezien de F-16 al niet voldoet aan al die wetten en computers zorgen voor het stabiliseren helpt dat niet lijkt me :P.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_146734135
De keuze is natuurlijk volledig politiek, zeker omdat we in Nederland nog een kernwapen taak hebben. Als we de F16 willen vervangen is er maar 1 keus.

Filmpje uit de oude doos, waaruit blijkt dat de F16 ook een JSF is;
pi_146857264
Fokker krijgt nieuwe opdracht bij bouw JSF

Fokker heeft een nieuwe opdracht binnengesleept in verband met de bouw van de JSF-straaljager (F-35). Het Nederlandse luchtvaarttechnologiebedrijf mag de klep gaan maken waaruit de remparachute klapt.

Daarover sloot Fokker donderdag een contract met de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Martin. De werkzaamheden starten nog voor het eind van dit jaar op de vestiging in Hoogeveen.

Fokker ziet de opdracht als mooie aanvulling op de andere onderdelen die het bedrijf al maakt voor de JSF. Maar het gaat nu wel om een kleine opdracht, goed voor ''een aantal miljoenen euro's'', zegt een woordvoerster.

De remparachute is slechts een optioneel onderdeel van de JSF. Tot nu toe heeft alleen Noorwegen besloten om zijn vijftig JSF's van de betreffende klep te voorzien.

Fokker verwacht dat ook Nederland en Canada, en mogelijk meer landen, voor het aanschaffen van het onderdeel zullen kiezen. Een remparachute is vooral handig bij gebruik van de straaljager op ijzige of korte landingsbanen.

Fokker sloot eerder al contracten af voor het vervaardigen van onder meer de bekabeling van de JSF, de vliegkleppen en de stophaak voor het landen op vliegdekschepen. Fokkers totale orderportefeuille gerelateerd aan de straaljager is verspreid over tientallen jaren goed voor circa 5 miljard euro.

Bron: http://www.nu.nl/economie(...)ht-bij-bouw-jsf.html
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  donderdag 20 november 2014 @ 23:23:42 #38
104871 remlof
made in [Arnhem]
pi_146857610
En nu gaat de KLu alsnog voor die remparachute kiezen alleen omdat de klep ervoor door Fokker wordt gemaakt? :')
United we stand, divided we fall
pi_146858011
Dat zal wel gaan gebeuren ja. :P
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  zondag 23 november 2014 @ 17:17:53 #40
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_146930463
quote:
10s.gif Op donderdag 20 november 2014 23:23 schreef remlof het volgende:
En nu gaat de KLu alsnog voor die remparachute kiezen alleen omdat de klep ervoor door Fokker wordt gemaakt? :')
Nee, ook omdat wij (net als de Noren) al remparachutes hebben op de F-16, zodat we er mee in ijzige condities kunnen opereren. Een belangrijk voordeel, waardoor in het verleden Nederlandse en Noorse F-16s operationeel bleven in omstandigheden waarin Amerikaanse F-16s en F-15 Strike Eagles aan de grond moesten blijven.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 20:01:34 #41
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_147524493
Nederland kan motoronderhoud F-35 uitvoeren
Nieuwsbericht | 11-12-2014 | 21:31

Het F-35 Joint Program Office in de Verenigde Staten heeft vandaag bekendgemaakt dat Nederland een van de Europese landen is die in de toekomst het onderhoud aan de F-35-motoren kan gaan uitvoeren. Andere Europese landen aan wie dit is toegekend zijn Noorwegen en Turkije.

Al in 2006 heeft Nederland de ambitie geformuleerd om op termijn het onderhoud aan F-35-motoren uit te voeren voor Nederlandse toestellen en die van andere Europese F-35 gebruikers. Deze bekendmaking is dan ook goed nieuws. Minister Hennis van Defensie is blij met de selectie van Nederland: “Nu het signaal vanuit de Verenigde Staten op groen staat, moeten we niet aarzelen om die kans te verzilveren.”

Hoogwaardige kennis
Als het toekomstige F-35-motorenonderhoud in Nederland plaatsvindt, betekent dit onder meer dat hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden blijft en dat op het Logistiek Centrum Woensdrecht een stevige basis voor onderhoudsactiviteiten voor de komende 30 jaar ontstaat. Dat is ook gunstig voor onderhoud aan andere wapensystemen.

Nieuwe kansen
Minister Kamp van Economische Zaken: “De keuze voor Nederland biedt nieuwe kansen voor de defensie-industrie om opdrachten voor motorenonderhoud uit te voeren. Dit versterkt de innovatiekracht van de Nederlandse economie en is goed voor de werkgelegenheid, met name in Zuidwest-Brabant”.

Stevige impuls
Het motorenonderhoud is een stevige impuls voor Maintenance Valley, een gezamenlijk initiatief van de Rijksoverheid en de Nederlandse industrie waarbij onderhoudsactiviteiten centraal staan. Ook komt dit de gebiedsontwikkeling Aviolanda in Zuid West Brabant ten goede. Bert Pauli, gedeputeerde Economische zaken en Bestuur van de provincie Noord-Brabant: ‘We zijn blij met dit besluit. Voor Brabant is dit echt een prachtige kans om samen met deskundigen te werken aan innovatie en daarmee West-Brabant van perspectief te voorzien. Met het motorenonderhoud als basis ontstaan er mogelijkheden om verbindingen met sectoren als high tech, maintenance en logistiek te leggen en zo de economische structuur van Brabant te verstevigen.‘

Het streven is dat de motorenonderhoudsfaciliteit eind 2019 volledig operationeel is. Turkije begint in 2018 met het daadwerkelijk uitvoeren van het motorenonderhoud, Nederland start 2 tot 3 jaar later. Met het oog op economische en werkgelegenheidseffecten van de toekenning op regionaal en nationaal niveau voeren de ministeries van Economische Zaken, Defensie en de provincie Noord-Brabant gesprekken. Het ministerie van Economische Zaken en de provincie Noord-Brabant zullen bij een investeringsbesluit de bredere economische effecten meewegen en laten daartoe nader onderzoek doen.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)-f-35-gaan-uitvoeren
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator dinsdag 16 december 2014 @ 23:45:38 #42
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_147658641
Bestelling eerste 8 F-35 toestellen in zicht
Nieuwsbericht | 15-12-2014 | 22:40

Defensie is klaar om de eerste 8 F-35-jachtvliegtuigen te bestellen, die in 2019 moeten binnenkomen. Deze week heeft Defensie de zogeheten ‘verwervingsvoorbereidingsfase’ van het project Vervanging F-16 voltooid. Dat gebeurde via een brief aan de Tweede Kamer.

F-35
In deze brief concluderen de ministers Hennis en Kamp dat de aanschaf van de F-35 past binnen de eerder vastgestelde financiŽle kaders. Verder gaat Defensie in op vragen of het aantal toestellen voldoende is voor het ambitieniveau en of het toestel geschikt is voor de beoogde taken. Ook aspecten als geluid en de prognoses voor de werkgelegenheid komen aan de orde. Eerder nam Defensie 2 F-35 testtoestellen af. Vanaf volgend jaar nemen die deel aan de operationele testfase in de Verenigde Staten.

Toekomstgericht
Vorig jaar besloot het kabinet de F-16 te vervangen door de F-35. Met de aanschaf van de F-35 kiest Defensie weloverwogen voor een technisch hoogwaardig en toekomstgericht jachtvliegtuig. De F-35 biedt in militair-operationeel perspectief de meeste opties. Het toestel is het beste opgewassen tegen mobiele luchtverdedigingssystemen en biedt sterk verbeterde waarnemingscapaciteiten die bij alle voorkomende missies van grote waarde zijn. Met de F-35 levert Nederland ook een belangrijke bijdrage aan het oplossen van militaire tekortkomingen die de NAVO en de EU hebben vastgesteld.

37 F-35's
In totaal schaft Nederland 37 F-35 toestellen aan. Als thuisbasis krijgen die de vliegbases Leeuwarden en Volkel. In de tweede helft van 2019 arriveren de eerste 2 toestellen op Leeuwarden, eind 2021 volgen de eerste F-35's voor Volkel. Tijdens de transitiefase van 2019 tot en met 2023 beschikt Defensie over zowel de F-16 als de F-35. Het aantal F-16’s neemt in die periode wel af, terwijl het aantal F-35’s toeneemt.

Nederland en BelgiŽ
Van de 37 F-35's komen er 32 in Nederland. De andere 5 blijven in de Verenigde Staten voor opleiding en testen. Naast de permanente inzet voor bewaking van het eigen en bondgenootschappelijk luchtruim, zijn er 4 gevechtsvliegtuigen gelijktijdig en onafgebroken inzetbaar voor missies. Dit kan vanaf 2024, wanneer alle toestellen volledig zijn ingevoerd. Ook willen BelgiŽ en Nederland gaan samenwerken op het gebied van luchtruimbewaking. De voorbereiding van een verdrag vordert. De beoogde samenwerking zal leiden tot het beter benutten van de operationele capaciteit voor beide landen. Er zijn dan 9 vliegers beschikbaar voor missies, waardoor in een inzetgebied meerdere vluchten per dag per toestel mogelijk zijn.

Geluid
Voor omwonenden van de vliegbases en Leeuwarden en Volkel is de komst van de F-35 een belangrijke verandering. De komende jaren zorgt Defensie voor uitgebreide voorlichting en is er op verschillende niveaus overleg. Er zijn regels om de geluidsbelasting voor omwonenden en het milieu te beperken. Hierbij wordt gekeken naar het geluid in de lucht en op de grond. De kennisinstituten TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium hebben aan de hand van recente meetgegevens over de geluidsproductie vastgesteld dat de F-35 valt in te zetten binnen de geluidszones op Leeuwarden en Volkel. Wel zal de helft van het aantal avondvluchten op Volkel elders, bijvoorbeeld in het buitenland, moeten worden uitgevoerd.

9 miljard
Niet alleen Defensie heeft belang bij de F-35. De komst van het gevechtstoestel levert ook opdrachten, en daarmee werkgelegenheid op voor de Nederlandse industrie. De totale waarde van gesloten productiecontracten ligt op dit moment boven een miljard dollar, met een potentieel voor 9 miljard over de gehele productieperiode tot 2040. Daarnaast worden vanaf dit jaar ook contracten voor de instandhoudingsfase afgesloten.

Afgelopen donderdag maakte het F-35 Joint Program Office in de Verenigde Staten bekend dat Nederland ťťn van de Europese landen is die in de toekomst het onderhoud van de F-35 motoren gaat uitvoeren. Als het toekomstige F-35 motorenonderhoud in Nederland is, betekent dit onder meer dat hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden blijft. Daarnaast geeft dit onderhoud de werkgelegenheid een positieve impuls.

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/12/15/bestelling-f35

Kamerbrief minister Jeanine Hennis-Plasschaert vervanging F-16
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  Moderator dinsdag 16 december 2014 @ 23:50:04 #43
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_147658804
Zit weer vol met militaire luchtvaarttechniek experts op de frontpage :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 17 december 2014 @ 00:13:02 #44
104871 remlof
made in [Arnhem]
pi_147659481
Ah, dus de F-16 wordt in slechts vier jaar uitgefaseerd van 2020 t/m 2023.
United we stand, divided we fall
  Moderator woensdag 17 december 2014 @ 00:45:49 #45
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_147659965
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:13 schreef remlof het volgende:
Ah, dus de F-16 wordt in slechts vier jaar uitgefaseerd van 2020 t/m 2023.
Ja, gaat snel dan. :)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
  woensdag 17 december 2014 @ 00:53:29 #46
104871 remlof
made in [Arnhem]
pi_147660064
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:45 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ja, gaat snel dan. :)
Nou ja, de F-104 is er in vijf jaar uitgegaan volgens mij, tussen 1979 en 1984 en dat waren veel meer toestellen.
United we stand, divided we fall
  Moderator woensdag 17 december 2014 @ 00:57:17 #47
168091 crew  Cobra4
Defenestration
pi_147660129
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:53 schreef remlof het volgende:

[..]

Nou ja, de F-104 is er in vijf jaar uitgegaan volgens mij, tussen 1979 en 1984 en dat waren veel meer toestellen.
Scheelt dat we toen een eigen productielijn hadden bij Fokker gok ik.
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_147682696
quote:
Met de F-35 levert Nederland ook een belangrijke bijdrage aan het oplossen van militaire tekortkomingen die de NAVO en de EU hebben vastgesteld.
Over welke tekortkomingen hebben we het dan? ISR?
pi_147694266
It could yet prove to be the most expensive defense purchase in Canadian history -- $25 billion and counting. The military promises it's the best fighter jet available, but some critics are saying it's a turkey hatched from a bad idea: a do-it-all plane that might not do anything well-at-all.

In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_147970171
De f16 heeft een extra zitplaats zodat je een passagier/extra piloot kan meenemen, de jsf heeft dat niet, hoe gaan ze dat oplossen?
Ik schreeuw pipe persoonlijk naar de finales, die pedo heeft nergens recht op, hij mag zijn ballen afsnijden dat is zijn recht
Over pedodarter jelle klaasen
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')