abonnement Unibet Coolblue
pi_135445502


Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 39 alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom ik deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn enorme ego, maar vooral wil ik er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.
pi_135445519
Laatste post uit vorige topic:

quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:15 schreef Sauslepel het volgende:
Heb zojuist wat inkopen gedaan op de markt. Ik weet enerzijds niet wat ik gekocht heb, en anderzijds weet ik niet wat ik er mee moet. Hulp zou welkom zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tevens heb ik bij de slager ook nog het volgende gekocht:
SPOILER: niet voor vegetariërs
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het vermoeden dat het kippenlevertjes zijn, ze lagen namelijk in het kipgedeelte bij de slager, maar bevestiging is altijd welkom :D

Ben ook benieuwd wat ik er eventueel mee zou kunnen doen.
Bij voorbaat dank :D
  maandag 13 januari 2014 @ 18:30:09 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_135445688
quote:
2s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:25 schreef MMGYMCMB het volgende:
Laatste post uit vorige topic:

[..]

1 pastinaak
2 biet
3 knolraap
4 aardappel (ras ben ik niet goed in, ik denk bintje of roseval)
5 puntpaprika (zoetig van smaak)
6 ook
7 koolrabi
pi_135445889
Dat vlees is kippenlevertjes denk ik, aan hartjes zit volgens mij altijd vet.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 13 januari 2014 @ 18:36:52 #5
414785 sirdanilot
pi_135445997
3 kan ook een meiraap zijn, maar als het radijs achtig is is het allemaal ongeveer hetzelfde
is 7 niet gewoon een Taro?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_135446147
7 is volgens mij geen koolrabi, die heb ik namelijk bij dezelfde verkoper ook zien liggen. Maar deze is echt veel kleiner dan een standaard koolrabi.

Op de plaatjes van koolraap zien ze er ook best wel ruw uit aan de buitenkant, mijn 'koolraap' is erg glad en ook helemaal wit (dus niet zoals op alle plaatjes een paarse gloed)

Edit: Tevens lijkt het me nuttig om te vermelden dat ik de producten op de markt in Budapest gekocht heb. (anders had ik wel geweten wat ik gekocht had ;))

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:36 schreef sirdanilot het volgende:
3 kan ook een meiraap zijn, maar als het radijs achtig is is het allemaal ongeveer hetzelfde
is 7 niet gewoon een Taro?
Zou denk ik wel Taro kunnen zijn, ziet er wel ongeveer zo uit en ook de andere knolletjes uit dezelfde schaal zagen er wel ongeveer uit zoals de plaatjes op internet :D

[ Bericht 34% gewijzigd door Sauslepel op 13-01-2014 19:00:34 ]
  maandag 13 januari 2014 @ 19:09:19 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135447411
7 lijkt wat op een aardpeer, edit, taro zou ook kunnen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 januari 2014 @ 19:11:12 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135447509
2 zou ook een koolraap kunnen zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135447933
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
7 lijkt wat op een aardpeer, edit, taro zou ook kunnen
Ja, aardpeer. Is precies zoals op de plaatjes. *O*
Enige tips over wat ik er mee kan doen? Zou enorm gewaardeerd worden :)
  maandag 13 januari 2014 @ 19:20:34 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135448020
1 peterseliewortel
2 biet
3 meiraap
4 aardappel
5 Rode puntpaprika
6 Groen puntpaprika
7 aardpeer
  maandag 13 januari 2014 @ 19:25:08 #11
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
  maandag 13 januari 2014 @ 19:33:40 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135448756
Aardpeer is erg lekker, maar kan winderigheid veroorzaken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 januari 2014 @ 20:37:55 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135452748
Wat leuk om het zo te kopen en dan te bekijken wat het is en wat je ermee gaat doen :D

Die groene paprika is niet zo pittig, heeft alleen iets meer bite dan een gewone groene paprika. Lekker om te vullen met bijv. gehakt, ui, tomatenstukjes, groene kruiden zoals peterselie en rijst/couscous en dan in de oven bakken. Dan komt de smaak er goed uit.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 13 januari 2014 @ 20:42:58 #14
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135453017
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Aardpeer is erg lekker, maar kan winderigheid veroorzaken
ik heb het nooit klaar gemaakt, maar is het niet een enorme rotklus met schoonmaken? Ik heb tot nu toe alleen vrij kleine aardperen (maatje kriel) zien liggen in de winkel hier in de buurt. Lijkt me dat er zo weinig van over blijft als je dat gaat schillen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 13 januari 2014 @ 20:44:49 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135453100
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:42 schreef Molo het volgende:

[..]

ik heb het nooit klaar gemaakt, maar is het niet een enorme rotklus met schoonmaken? Ik heb tot nu toe alleen vrij kleine aardperen (maatje kriel) zien liggen in de winkel hier in de buurt. Lijkt me dat er zo weinig van over blijft als je dat gaat schillen.
Schillen is idd kutwerk, de aardappel is niet voor niets zo een succesvol landbouw gewas
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135453427
quote:
Hier ga ik morgen mee aan de slag! *O* Dank
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:37 schreef Molo het volgende:
Wat leuk om het zo te kopen en dan te bekijken wat het is en wat je ermee gaat doen :D

Die groene paprika is niet zo pittig, heeft alleen iets meer bite dan een gewone groene paprika. Lekker om te vullen met bijv. gehakt, ui, tomatenstukjes, groene kruiden zoals peterselie en rijst/couscous en dan in de oven bakken. Dan komt de smaak er goed uit.
Ben van mezelf helemaal geen kookgod, ben vooral blij dat er mensen zijn die wel weten wat ik gekocht heb :D. Dwing mezelf om af en toe gewoon wat spullen te kopen en maar te kijken wat ik er van kan maken, omdat maar 2 of 3 gerechten klaarmaak :P

Ben nu trouwens de 'kippenlevertjes' aan het bakken in boter, heb er ook een scheut rode wijn bij gedaan. Maar zie wel dat er ook kippenhartjes tussen zitten en andere dingen die ik niet helemaal kan plaatsen. Waarschijnlijk heb ik dus een 'kiporganenmix' gekocht ^O^
  maandag 13 januari 2014 @ 20:57:33 #17
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135453795
Gaat de boel dan niet liggen koken in de rode wijn?

Ik vind rode wijn door eten eigenlijk alleen lekker als het goed ingekookt is of echt een gloeiendhete pan een beetje afblust, anders is het zo wrang en zurig.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_135453896
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:57 schreef Molo het volgende:
Gaat de boel dan niet liggen koken in de rode wijn?

Ik vind rode wijn door eten eigenlijk alleen lekker als het goed ingekookt is of echt een gloeiendhete pan een beetje afblust, anders is het zo wrang en zurig.
Eerst gebakken in boter, daarna afgeblust met wijn :D

Levertjes zijn erg lekker, de hartjes ook wel (maar een beetje taai), het overige deel, waarvan ik vermoed dat het nieren zijn is ook erg lekker :Y)
pi_135460516
Respect voor je 'organenmix' avontuur :D ik zou dat niet zomaar kopen en eten zonder precies te weten wat het is.. maar ik heb dan ook nog nooit nier en hart gehad. Wel levertjes, met spek erom :9
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_135486379
Heb helaas niet alle ingrediënten kunnen vinden voor de aardpeersalade, maar ik ga er in de nabije toekomst zeker mee aan de slag.
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:44 schreef PluisigNijntje het volgende:
Respect voor je 'organenmix' avontuur :D ik zou dat niet zomaar kopen en eten zonder precies te weten wat het is.. maar ik heb dan ook nog nooit nier en hart gehad. Wel levertjes, met spek erom :9
Zeker de moeite waard. Het was erg lekker ondanks dat ik ze gewoon redelijk simpel gebakken had, ik denk dat je er echt een godenmaal van kan maken als je een betere bereidingswijze hebt :D

Tevens zijn die organen spotgoedkoop, omdat geen enkele huismoeder dat durft voor te schotelen ^O^
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 14 januari 2014 @ 18:15:04 #21
414785 sirdanilot
pi_135486686
Kippehartjes is éé nvan de weinige orgaanvleesdingen die ik lust; ook tong vind ik wel lekker. Ik hou echter niet van een sterke leversmaak, daarom lust ik levertjes niet. Nier heb ik nog nooit geproefd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 14 januari 2014 @ 18:18:29 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135486806
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:15 schreef sirdanilot het volgende:
Kippehartjes is éé nvan de weinige orgaanvleesdingen die ik lust; ook tong vind ik wel lekker. Ik hou echter niet van een sterke leversmaak, daarom lust ik levertjes niet. Nier heb ik nog nooit geproefd.
Probeer eens foie gras
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 20:11:51 #23
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_135492082
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:15 schreef sirdanilot het volgende:
Kippehartjes is éé nvan de weinige orgaanvleesdingen die ik lust; ook tong vind ik wel lekker. Ik hou echter niet van een sterke leversmaak, daarom lust ik levertjes niet. Nier heb ik nog nooit geproefd.
Probeer ook eens lamslever...
Siesta & Fiesta!
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 14 januari 2014 @ 20:16:55 #24
414785 sirdanilot
pi_135492301
Mhh, misschien dat die inderdaad anders smaken. Maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar zwezerik, helaas is dat een beetje aan de dure kant voor mijn studentenbudget. Niertjes moet ik gewoon nog een keer proberen. Ook tripe (pens) lijkt me wel lekker.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 14 januari 2014 @ 20:19:49 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135492434
Pens vind ik smerig. Zwezerik is echt heerlijk :9~
(Foie gras ook, maar dat lijkt in de verste verte niet op de typische leversmaak bij kip of varken ofzo).
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_135492804
Ik vond kippenlevertjes helemaal niet zo'n 'typisch' smaakje hebben, alleen een klein beetje ijzerig. De structuur vind ik typischer.
Oh, ik wil nog een keer zelf cranberry leverpaté maken! Of een terrine met lever. Dat lijkt me echt stoer.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_135516877
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 20:16 schreef sirdanilot het volgende:
Mhh, misschien dat die inderdaad anders smaken. Maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar zwezerik, helaas is dat een beetje aan de dure kant voor mijn studentenbudget. Niertjes moet ik gewoon nog een keer proberen. Ook tripe (pens) lijkt me wel lekker.
Ik vind zwezerik helemaal niet zo duur eigenlijk. En het schijnt dat lamszwezerik bij de islamitische slager zowat te geef is. Ik heb een paar jaar geleden eens zwezerik gemaakt voor een of ander diner, het is niet zo heel veel werk maar het vraagt wel enige toewijding, en vooral aanwezigheid. Je moet ze namelijk goed spoelen dus met tussenpozen het water verversen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 15 januari 2014 @ 13:36:35 #28
414785 sirdanilot
pi_135517600
Ja maar hoe maak ik een turkse slager duidelijk dat ik zwezerik wil, kent hij dat woord dan? :')

(niet om racistisch te doen hoor, maar ook de gemiddelde hollander zal niet weten wat het is)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:39:59 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135517747
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:36 schreef sirdanilot het volgende:
Ja maar hoe maak ik een turkse slager duidelijk dat ik zwezerik wil, kent hij dat woord dan? :')

(niet om racistisch te doen hoor, maar ook de gemiddelde hollander zal niet weten wat het is)
Uykuluk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:40:39 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135517776
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind zwezerik helemaal niet zo duur eigenlijk. En het schijnt dat lamszwezerik bij de islamitische slager zowat te geef is. Ik heb een paar jaar geleden eens zwezerik gemaakt voor een of ander diner, het is niet zo heel veel werk maar het vraagt wel enige toewijding, en vooral aanwezigheid. Je moet ze namelijk goed spoelen dus met tussenpozen het water verversen.
Turken zien het als slachtafval, niet als delicatesse
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135517873
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Turken zien het als slachtafval, niet als delicatesse
Waar denk je dat het Engelse woord 'offal' vandaan komt?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135517933
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:36 schreef sirdanilot het volgende:
Ja maar hoe maak ik een turkse slager duidelijk dat ik zwezerik wil, kent hij dat woord dan? :')

(niet om racistisch te doen hoor, maar ook de gemiddelde hollander zal niet weten wat het is)
Trek je kromzwaard en wijs daarmee bij hem aan of je keel of hartzwezerik wil.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135518165
Hallon

Ik ga Beef Teriyaki maken, en daar wil ik rijst bij serveren. Alleen gewoon kale rijst vind ik zo saai, en pindasaus eroverheen gooien vind ik vies en saai en totaal niet bij het gerecht passen. Maar hoe kan ik de rijst lekker maken zodat het bij dit gerecht past?
pi_135518241
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:36 schreef sirdanilot het volgende:
Ja maar hoe maak ik een turkse slager duidelijk dat ik zwezerik wil, kent hij dat woord dan? :')

(niet om racistisch te doen hoor, maar ook de gemiddelde hollander zal niet weten wat het is)
In elk Turkse winkel/slagerij waar ik kom (diverse in Rotterdam en twee in mijn eigen dorpje) staat een Turkse kruidenier/slager die voldoende Nederlands spreekt om al mijn rare verzoeken om ingrediënten te snappen. Dus misschien heb ik tot nu toe geluk gehad, maar ik zou me er niet al te druk om maken.

En inderdaad, zoals Piet al zei: uykuluk. Google Translate is je vriend! :Y
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:53:46 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135518308
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waar denk je dat het Engelse woord 'offal' vandaan komt?
Uit het Middle English
:P
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135518420
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Uit het Middle English
:P
Klopt:
quote:
offal (n.) late 14c., "waste parts, refuse," from off + fall (v.); the notion being that which "falls off" the butcher's block; perhaps a translation of Middle Dutch afval.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:57:18 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135518427
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:50 schreef RenRen- het volgende:
Hallon

Ik ga Beef Teriyaki maken, en daar wil ik rijst bij serveren. Alleen gewoon kale rijst vind ik zo saai, en pindasaus eroverheen gooien vind ik vies en saai en totaal niet bij het gerecht passen. Maar hoe kan ik de rijst lekker maken zodat het bij dit gerecht past?
Je hebt bij Teriyaki een saus als ik mij niet vergis? Verder is gewoon witte rijst erg smakelijk bij een stevig smakend gerecht
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135518463
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt bij Teriyaki een saus als ik mij niet vergis? Verder is gewoon witte rijst erg smakelijk bij een stevig smakend gerecht
Ikzelf vind witte rijst ook wel lekker...

Ik koop er wel een pot pindasaus bij voor de haters :')
pi_135518583
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:58 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Ikzelf vind witte rijst ook wel lekker...

Ik koop er wel een pot pindasaus bij voor de haters :')
Bij zo'n Beef Teriyaki zit toch sowieso voldoende saus? Tevens lijkt me dat pindasaus de hele smaak van het gerecht verkloot. Dan kun je misschien beter iets van gebakken (rode) ui/prei door de rijst mengen, maar zelfs dat lijkt me persoonlijk niet echt nodig.
  woensdag 15 januari 2014 @ 14:03:37 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135518664
Lijkt mij ook niet, de saus smaakt erg sterk, bruine suiker, mirin, sake en soy, daar heb ik graag witte rijst bij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135519085
Als je echt haters krijgt kun je denk ik beter een bakje appelmoes inclusief kersje voorschotelen. Hopen dat ze de hint begrijpen :7
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 15 januari 2014 @ 14:16:14 #42
414785 sirdanilot
pi_135519110
Wat je wel zou kunnen proberen, is een japans rijstgerecht. Bijvoorbeeld dit

Maar eerlijk gezegd is gewoon witte rijst ook gewoon voldoende.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_135519248
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:50 schreef RenRen- het volgende:
Hallon

Ik ga Beef Teriyaki maken, en daar wil ik rijst bij serveren. Alleen gewoon kale rijst vind ik zo saai, en pindasaus eroverheen gooien vind ik vies en saai en totaal niet bij het gerecht passen. Maar hoe kan ik de rijst lekker maken zodat het bij dit gerecht past?
Okee, ik geef dan maar gewoon antwoord in plaats van ook maar zeggen dat je witte rijst gewoon lekker moet vinden..

Dit is simpel, smakelijk en leidt niet teveel af van je teriyaki:
http://www.skinnytaste.com/2009/03/chipotle-cilantro-lime-rice-4-pts.html


Als je het wat Japanser wilt houden kun je natuurlijk je rijst ook een sushi-eske behandeling geven met 3 el rijstazijn, 1 el suiker en 1 tl zout (goed door elkaar kloppen tot de suiker is opgelost en het mengsel dan door je warme rijst scheppen :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_135519345
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:15 schreef Sauslepel het volgende:
Als je echt haters krijgt kun je denk ik beter een bakje appelmoes inclusief kersje voorschotelen. Hopen dat ze de hint begrijpen :7
_O-!

Bedankt voor de recepten, zo eens goed bekijken O+ Ja, ik vind rijst echt heel lekker, maar ik snap ook wel dat mensen het een beetje meh kunnen vinden. Rijst is natuurlijk niet echt een explosie van smaken. Daarom wou ik weten hoe ik dat een beetje smaakvoller kan maken
pi_135520332
Hoi Piet! Een vraagje; vandaag hebben we onze big Henkie opgehaald van de slager, en hij heeft voor ons een 'rib roast' gesneden. Dus 6 ribkarbonades aan een stuk met een flinke laag rugspek en zwoerd er nog aan. Heb jij een goed idee hoe we hier straks met Pasen een lekker hoofdgerecht van kunnen maken? Ik wil het graag in de oven bereiden, maar hoe doe ik dat het beste? En nog tips voor bijgerechten?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 15 januari 2014 @ 15:31:56 #46
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_135521922
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 20:16 schreef sirdanilot het volgende:
Mhh, misschien dat die inderdaad anders smaken. Maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar zwezerik, helaas is dat een beetje aan de dure kant voor mijn studentenbudget. Niertjes moet ik gewoon nog een keer proberen. Ook tripe (pens) lijkt me wel lekker.
Niertjes moet je goed wassen anders smaken ze vies. Pens kunnen ze goed in Spanje. Ik vind het niet vies naar ik ga het ook niet maken. Toen ik nog in Madrid woonde at ik het nog wel eens in een restaurant tussen de middag. Callos a la madrileņa met kikkererwten.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:02:11 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135523051
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi Piet! Een vraagje; vandaag hebben we onze big Henkie opgehaald van de slager, en hij heeft voor ons een 'rib roast' gesneden. Dus 6 ribkarbonades aan een stuk met een flinke laag rugspek en zwoerd er nog aan. Heb jij een goed idee hoe we hier straks met Pasen een lekker hoofdgerecht van kunnen maken? Ik wil het graag in de oven bereiden, maar hoe doe ik dat het beste? En nog tips voor bijgerechten?
Pekelen
5 Liter Water
1 kg Zout
6 Tenen knoflook
20 Peperkorrels
10 Kruidnagels
5 Blaadjes laurier
3 EL Mosterdzaad
10 Jeneverbessen
Water met de ingredienten aan de kook brengen,
intussen de zwoert wiebervorming insnijden en vlees met een sateprikker inprikken
Water helemaal laten afkoelen, bv een nachtje buiten, wel deksel erop.
Als het water koud is (niet lauw) het vlees erin en het 2 a 3 dagen in de koelkast laten staan.
Dan vlees afspoelen en droogdeppen,
Oven op 160-180 graden (afhankelijk of je een turbooven hebt) en garen tot minstens een kerntemperatuur van 70-75 graden, en de zwoerd krokant en knapperig.
Dan laten rusten, ca 10 minuten
Serveren met bruine saus, aardappels, rode kool of zuurkool, spruiten, goed glas bier.
Heel klassiek, heel mooi en je krijgt er dorst van
De zwoerd is erg lekker krokant knapperig,

[ Bericht 0% gewijzigd door Pietverdriet op 15-01-2014 16:31:29 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:03:41 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135523102
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:23 schreef RenRen- het volgende:

[..]

_O-!

Bedankt voor de recepten, zo eens goed bekijken O+ Ja, ik vind rijst echt heel lekker, maar ik snap ook wel dat mensen het een beetje meh kunnen vinden. Rijst is natuurlijk niet echt een explosie van smaken. Daarom wou ik weten hoe ik dat een beetje smaakvoller kan maken
Neem een mooie basmatti rijst?
En er zit toch saus bij het vlees?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135523206
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neem een mooie basmatti rijst?
En er zit toch saus bij het vlees?
Er zit saus bij :Y En... Nee... Dat hebben ze niet bij de supermarkt, zal zo even kijken of ze het bij een toko hebben :D
pi_135523481
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pekelen
5 Liter Water
2 kg Zout
6 Tenen knoflook
20 Peperkorrels
10 Kruidnagels
5 Blaadjes laurier
3 EL Mosterdzaad
10 Jeneverbessen
Water met de ingredienten aan de kook brengen,
intussen de zwoert wiebervorming insnijden en vlees met een sateprikker inprikken
Water helemaal laten afkoelen, bv een nachtje buiten, wel deksel erop.
Als het water koud is (niet lauw) het vlees erin en het 2 a 3 dagen in de koelkast laten staan.
Dan vlees afspoelen en droogdeppen,
Oven op 160-180 graden (afhankelijk of je een turbooven hebt) en garen tot minstens een kerntemperatuur van 70-75 graden, en de zwoerd krokant en knapperig.
Dan laten rusten, ca 10 minuten
Serveren met bruine saus, aardappels, rode kool of zuurkool, spruiten, goed glas bier.
Heel klassiek, heel mooi en je krijgt er dorst van
De zwoerd is erg lekker krokant knapperig,
Dank voor de tips! Maar uhh, wiebervorming..? Je bedoelt in ruitjes of zo? En als je het dan in de oven doet hoeven er verder geen kruiden of olie of een laklaagje o.i.d. op?

Qua bijgerechten denk ik dat we iets minder winter-achtigs willen, aangezien we het met Pasen willen serveren. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat smaken :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:30:46 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135523994
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dank voor de tips! Maar uhh, wiebervorming..? Je bedoelt in ruitjes of zo? En als je het dan in de oven doet hoeven er verder geen kruiden of olie of een laklaagje o.i.d. op?

Qua bijgerechten denk ik dat we iets minder winter-achtigs willen, aangezien we het met Pasen willen serveren. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat smaken :)
Ja, ruitjes, je kan natuurlijk ook venkel nemen, of andere lentegroenten
Nee, je hoeft er geen kruiden of olie op te doen, hij heeft 3 dagen in de pekelmarinade gelegen.
Je zou ook nog wat foelie in de marinade kunnen doen, ik ben gek op foelie en noem het hier heel vaak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:32:00 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135524040
Foutje verbeterd, op 5 liter water 1 kilo zout, niet twee.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135526076
Piet ik heb heb laatst dan eindelijk jouw in port gewelde dadels met spek gemaakt. Ik walg van dadels maar dit was echt héél erg lekker. Ik had er een tapenade van zwarte olijven met veel ansjovis bijgemaakt en dat combineerde erg goed. (Het spek was namelijk niet gepekeld en dus niet zout).
  woensdag 15 januari 2014 @ 17:28:41 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135526143
Goed he? Is idd vreselijk vingerlikkend goed
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135533803
quote:
De salade heb ik nog niet gemaakt, omdat ik nog niet alle ingrediënten heb kunnen vinden. Wel heb ik de aardpeer gebruikt, simpelweg gebakken en het is erg lekker :D Ga ik zeker vaker halen, al is het maar om die salade te maken.

Nu een andere vraag, ik heb gister rijstnoedels gekocht, en hier staat bij dat ik die 10 minuten moet laten weken in koud danwel warm water. Nu heb ik dit gedaan, maar ze waren nog best hard, is dat de bedoeling of is het de bedoeling dat ik ze daarna nog een tijdje in de pan gooi (hier staat namelijk niets over op de verpakking).

Ik had ze in de pan gedaan, want ze waren me echt iets te hard, maar dat bleek ook niet helemaal ideaal. Ze hebben nu een beetje zo'n aangebakken structuur, plakken ook een beetje aan elkaar. Had ik beter moeten roeren, of moet ik deze noedels allen gebruiken bij nattere gerechten waar ze af kunnen koken in de saus?

Het moge duidelijk zijn dat ik geen keukenprins ben ;( .
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:05:12 #56
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135534167
Wegzetten in koud water lijkt me onzin. Nog nooit van gehoord en gaat niet werken.
Gewoon evenweken in heet water, tot zacht en dan afspoelen met koud. Daarna in salade of kort meewokken of in soep.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/rijstnoedels/
pi_135534416
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:05 schreef RobinOok het volgende:
Wegzetten in koud water lijkt me onzin. Nog nooit van gehoord en gaat niet werken.
Gewoon evenweken in heet water, tot zacht en dan afspoelen met koud. Daarna in salade of kort meewokken of in soep.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/rijstnoedels/
Het staat er echt op ;( Maar ik zal je advies in acht nemen voor de volgende keer. Tevens gaat die pagina direct in m'n bookmarks, scheelt weer een hondertal posts in dit topic :@
pi_135534865
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:23 schreef RenRen- het volgende:

[..]

_O-!

Bedankt voor de recepten, zo eens goed bekijken O+ Ja, ik vind rijst echt heel lekker, maar ik snap ook wel dat mensen het een beetje meh kunnen vinden. Rijst is natuurlijk niet echt een explosie van smaken. Daarom wou ik weten hoe ik dat een beetje smaakvoller kan maken
Ik kook rijst in bouillon en wat boter :9
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:28:14 #59
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135535451
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:09 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Het staat er echt op ;(
Foto!
pi_135535923
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:28 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Foto!
Is niet bijster goed te lezen, maar er staat dus "Soak the noodles in warm or in cold water for 10 minutes before preparing"
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteraard impliceert preparing dat er daarna nog iets mee gedaan moet worden, maar je weet maar nooit hoe goed de vertalingen op die pakjes zijn. :D
pi_135541773
1ste Wokweek van het jaar :9
  woensdag 15 januari 2014 @ 23:12:56 #62
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135544275
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:05 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Er zit saus bij :Y En... Nee... Dat hebben ze niet bij de supermarkt, zal zo even kijken of ze het bij een toko hebben :D
Basmati en pandan rijst hebben ze bij elke AH tegenwoordig, hoe dat bij andere supermarkten zit weet ik dan weer niet.
Koken met afgepast water is het lekkerst, dus zeg maar droog laten koken. Dan blijft de meeste smaak erin. En dat is heel lekker, is niet alleen maar droge maagvulling zoals je dat bij cheap ass (uncle Benz) rijst wel hebt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 16 januari 2014 @ 17:29:38 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135567838
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dank voor de tips! Maar uhh, wiebervorming..? Je bedoelt in ruitjes of zo? En als je het dan in de oven doet hoeven er verder geen kruiden of olie of een laklaagje o.i.d. op?

Qua bijgerechten denk ik dat we iets minder winter-achtigs willen, aangezien we het met Pasen willen serveren. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat smaken :)
Heb net ook een mooi stuk varken met zwoerd gekocht, ga het zelf ook maken, nu in de pekel, zaterdag eten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135568938
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb net ook een mooi stuk varken met zwoerd gekocht, ga het zelf ook maken, nu in de pekel, zaterdag eten
Ben benieuwd, maak je foto's?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:09:30 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135572054
Te laat, ligt er al in
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135604319
Een snelle inspiratie vraag... ik wilde voor mijn desert vanavond soesjes maken gevuld met baanketbakkers room (heb ik alle ingredienten voor) - overgoten meet chocolade saus. Nu kom ik er alleen achter dat ik geen spuitzakken in huis heb om de soesjes te maken en te vullen....

heeft iemand een suggestie wet voor een desert ik kan maken gebaseerd op banket bakkers room? Ik zit te denken aan mini crepes met ijs en de room? suggesties? (alle winkels hier zjn trouwens dicht, ik heb veel basis ingredienten maar niks exotisch...
at your service
pi_135605394
soesjes doorsnijden en dan een lepel banketbakkersroom ertussen?

edit: soesbeslag zelf doe ik meestal gewoon met een lepel op de bakplaat.
pi_135606135
... ik heb helaas geen soesjes.... heb het recept van Cees Holtkamp hier liggen maar ik heb geen spuitzak om de soesjes op te spuiten....
at your service
pi_135606540
daarom een lepel ;)
als je er toch chocoladesaus overheen wilt doen hoeven de soesjes er niet perfect uit te zien.
pi_135606733
nee wacht, ik kan de soesjes niet in de oven doen; je moet het beslag opspuiten op bakpapier en dan gooi je ze de oven in....
at your service
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 17 januari 2014 @ 16:20:57 #71
414785 sirdanilot
pi_135607045
De soesjes kun je met een lepel op het bakpapier doen.

Of probeer eens creatief te denken: pak een goede plastic zak (niet van die slappe, maar van die hersluitbare of diepvrieszakken of zo), vul met je beslag of room, knip er een KLEIN hoekje vanaf, zo'n tuitje erin, klaar. Moet je natuurlijk wel een tuitje hebben, maar misschien kun je dat bij de blokker vinden...?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_135607419
hmmmm, kijk, daar is mischien wel wat mee te doen, tijd begint te dringen maar ik zal een poging doen - geen tuitje en geen Blokker (ik zit in het buitenland)

ik zal wel laten weten hoe het allemaaal gegaan is
at your service
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 17 januari 2014 @ 16:45:56 #73
414785 sirdanilot
pi_135608110
Voor deze keer heb je er weinig aan, maar ik zou toch aanraden om tuitjes te kopen, evt. via internet, als je vaker desserts maakt, en ook een voorraad van die goede plastic zakken. Is handiger dan een grote spuitzak, je kunt het gebruikte zakje gewoon wegdonderen. Ik bedoel, behalve als je elke dag iets wil spuiten of zo, dan is één keer investeren in een spuitzak goedkoper. Maar vee van die taartenmakers gebruiken toch plastic zakken omdat die vaak verschillende dingen moeten spuiten (bijvoorbeeld verschillende kleuren glazuur).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_135615678
Zag vandaag op de markt een pompoen liggen, aangezien me dat wel interessant leek heb ik 'm meegenomen. Nu heb ik de pompoen in blokjes gesneden en gewoon wat gebakken tussen wat aardappelblokjes. Niet heel erg bijzonder, maar de smaak en geur van de pompoen vond ik wel heel erg lekker.

Nu heb ik wel eens gehoord van pompoensoep, maar ik weet niet wat voor pompoen je daarvoor moet/kan gebruiken. Bovendien staat bij alle recepten 'pompoen' en wordt dit niet verder uitgelegd, terwijl er volgens mij heel veel (eetbare) pompoensoorten zijn.

De pompoen die ik kocht, en wel eens vaker heb zien liggen, betreft een flespompoen (butternut squash), iemand hier tips voor? Zou graag eens een soep proberen. :Y)
pi_135616103
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 20:07 schreef Sauslepel het volgende:
Zag vandaag op de markt een pompoen liggen, aangezien me dat wel interessant leek heb ik 'm meegenomen. Nu heb ik de pompoen in blokjes gesneden en gewoon wat gebakken tussen wat aardappelblokjes. Niet heel erg bijzonder, maar de smaak en geur van de pompoen vond ik wel heel erg lekker.

Nu heb ik wel eens gehoord van pompoensoep, maar ik weet niet wat voor pompoen je daarvoor moet/kan gebruiken. Bovendien staat bij alle recepten 'pompoen' en wordt dit niet verder uitgelegd, terwijl er volgens mij heel veel (eetbare) pompoensoorten zijn.

De pompoen die ik kocht, en wel eens vaker heb zien liggen, betreft een flespompoen (butternut squash), iemand hier tips voor? Zou graag eens een soep proberen. :Y)
Daar kan je prima soep van maken :)
  vrijdag 17 januari 2014 @ 20:22:41 #76
97745 Thorical
finding a way
pi_135616498
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 15:57 schreef the_butler het volgende:
... ik heb helaas geen soesjes.... heb het recept van Cees Holtkamp hier liggen maar ik heb geen spuitzak om de soesjes op te spuiten....
je hebt toch wel een boterhamzakje? Puntje eraf en je kan er prima mee spuiten.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 21:23:56 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135619951
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 20:22 schreef Thorical het volgende:

[..]

je hebt toch wel een boterhamzakje? Puntje eraf en je kan er prima mee spuiten.
Soezendeeg is nogal stevig, boterhamplastic rekt/scheurt dan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 21:24:59 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135620021
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 20:07 schreef Sauslepel het volgende:
Zag vandaag op de markt een pompoen liggen, aangezien me dat wel interessant leek heb ik 'm meegenomen. Nu heb ik de pompoen in blokjes gesneden en gewoon wat gebakken tussen wat aardappelblokjes. Niet heel erg bijzonder, maar de smaak en geur van de pompoen vond ik wel heel erg lekker.

Nu heb ik wel eens gehoord van pompoensoep, maar ik weet niet wat voor pompoen je daarvoor moet/kan gebruiken. Bovendien staat bij alle recepten 'pompoen' en wordt dit niet verder uitgelegd, terwijl er volgens mij heel veel (eetbare) pompoensoorten zijn.

De pompoen die ik kocht, en wel eens vaker heb zien liggen, betreft een flespompoen (butternut squash), iemand hier tips voor? Zou graag eens een soep proberen. :Y)
Soep is daarmee prima te maken, of aan blokjes snijden en in zoetzuur inleggen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 21:36:00 #79
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135620714
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 21:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soep is daarmee prima te maken, of aan blokjes snijden en in zoetzuur inleggen
paar bollen knoflook door midden klieven, stukken (ongeschilde) pompoen ertussen leggen en met wat peper, zout en olijfolie in de oven mikken voor een half uur op 200 graden. Zo doe ik het vaak. Daarna wat zachte geitenkaas eroverheen krummelen, Heerlijk.
Ik vind soep van pompoen vaak zo saai.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 18 januari 2014 @ 03:53:36 #80
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_135632352
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 21:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soezendeeg is nogal stevig, boterhamplastic rekt/scheurt dan
Meerdere boterhamzakjes gebruiken en die in elkaar stoppen?
Of een diepvrieszak/zip-lock-zak gebruiken..

Maar stel je hebt dat allemaal niet, als ik dan hier in huis zou kijken of ik iets kan vinden dan zou ik een stekertje gebruiken als het echt rond moet zijn, stekertje kan je desnoods van (bak)papier en plakband maken.
En opzich zou je daar ook weer een soort spuitzak van kunnen maken dan.
Er in knijpen zal niet gaan maar met een (pol)lepel aandrukken en als een soort spuit gebruiken lijkt me wel mogelijk.
Altijd leuk om te experimenteren met dat soort zaken.

Maar goed, na het koken is mijn keuken altijd wel een zooitje, ik denk dat je wel kan begrijpen hoe dat zou komen ;)

Oh, tip: doe geen redelijk vloeibare zaken in een springvorm.. en ga dan niet nog even snel boodschappen doen want voor je het weet is je combimagnetron een bakblik... gelukkig smaakte het deel dat in de oven bleef wel lekker dus wat het niet eens zo heel erg om m'n oven schoon te maken :Y)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 05:05:31 #81
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135632514
Je kunt soezendeeg ook gewoon mbv lepels in hoopjes op je bakplaat leggen.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 05:12:09 #82
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_135632527
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 05:05 schreef RobinOok het volgende:
Je kunt soezendeeg ook gewoon mbv lepels in hoopjes op je bakplaat leggen.
Ja maar dat is weer te simpel.. zo simpel dat de er niet aan denkt als je een oplossing zoekt :D

Wat ikzelf overigens de lekkerste soes vind is de bananensoes..
Veel bakkers maken 'm alleen "verkeerd"
Het "moet" namelijk met gele glazuur afgewerkt worden en niet met gele chocolade.
Gek genoeg heeft het me nog best veel moeite gekost om naast bakkerij Verkerk uit De Meern (waar ik opgegroeid ben en m'n eerste bananensoes at) een andere bakkerij te vinden die de soes op dezelfde manier maakte.

[ Bericht 4% gewijzigd door SiGNe op 18-01-2014 05:17:34 ]
  zaterdag 18 januari 2014 @ 08:26:24 #83
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135633132
Ik hou helemaaaaal niet van soesjes. Stom concept. Vies deeg met een grote, vette klodder in het midden. Blugh. De allerergste zijn Bosche bollen. Brrrr.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 08:27:36 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135633140
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 08:26 schreef RobinOok het volgende:
Ik hou helemaaaaal niet van soesjes. Stom concept. Vies deeg met een grote, vette klodder in het midden. Blugh. De allerergste zijn Bosche bollen. Brrrr.
Van een Bosche Bol ben ik een hele middag misselijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135634720
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Basmati en pandan rijst hebben ze bij elke AH tegenwoordig, hoe dat bij andere supermarkten zit weet ik dan weer niet.
Koken met afgepast water is het lekkerst, dus zeg maar droog laten koken. Dan blijft de meeste smaak erin. En dat is heel lekker, is niet alleen maar droge maagvulling zoals je dat bij cheap ass (uncle Benz) rijst wel hebt
Ook aldi en lidl..... Ik weet niet of de kwaliteit dan beroerd is, Ik vind tsmakelijk genoeg
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 18 januari 2014 @ 10:40:11 #86
414785 sirdanilot
pi_135634814
Soezen vies? Ik vind het het lekkerste wat er is. Hoe meer slagroom hoe beter, Bosche Bollen zijn nog het goddelijkst :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_135634888
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Van een Bosche Bol ben ik een hele middag misselijk.
Ja, dit dus. Bah.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 10:59:13 #88
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135635157
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 10:40 schreef sirdanilot het volgende:
Soezen vies? Ik vind het het lekkerste wat er is. Hoe meer slagroom hoe beter, Bosche Bollen zijn nog het goddelijkst :D
Dit :D

Als ik nog maar drie dingen zou mogen eten zou het vers brood met roomboter zijn, lasagne en Bossche bollen :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 18 januari 2014 @ 11:53:16 #89
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135636342
Lasagne eet ik ook niet meer.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 18 januari 2014 @ 11:58:17 #90
414785 sirdanilot
pi_135636447
Lasagne is, afhankelijk van hoe je het klaarmaakt, ook goddelijk. Je kunt er ook zo veel kanten mee op :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 12:01:54 #91
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135636524
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 11:53 schreef RobinOok het volgende:
Lasagne eet ik ook niet meer.
Omdat?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 18 januari 2014 @ 12:16:56 #92
414785 sirdanilot
pi_135636842
Als je Aziatisch eten gewend bent, is zo'n westerse moddervette hap natuurlijk niet meer te kanen :')

Maar lasagne hķef je natuurlijk niet moddervet te maken. Een beetje witte saus is al genoeg en er hoeven ook geen karrenladingen kaas in.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 12:31:58 #93
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135637166
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 12:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Omdat?
Omdat ik nog nooit lekkere lasagne heb gegeten en het gewoon opgegeven heb.
Net als Bosche bollen. Begin ik ook niet meer aan.

Al moet ik zeggen dat ik lasagne uit beleefdheid nog wel zou eten als iemand het voor me klaar had gemaakt. Een Bosche bol niet, die weiger ik.
pi_135637249
lasagne O+
Bossche bollen O+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_135640392
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 12:31 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Omdat ik nog nooit lekkere lasagne heb gegeten en het gewoon opgegeven heb.
Ik snap het ook niet, het zal wel weer zoiets zijn dat je gegeten moet hebben in dat kleine restaurantje in dat ene steegje net buiten het centrum van Bologna. Maar mij lijkt het concept vooral prima voor de kant en klaarindustrie. Ook de zelfgemaakte is iets wat je voorgezet krijgt bij mensen die niet kunnen koken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135640486
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook de zelfgemaakte is iets wat je voorgezet krijgt bij mensen die niet kunnen koken.
De zelfingenomenheid. brrr kots
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 14:33:11 #97
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135640571
Nou, het is natuurlijk wel waar, Habitue. Lasagne staat denk ik in de top 5 van gerechten die mensen die maar 5 gerechten kunnen koken kunnen koken.
pi_135640673
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:33 schreef RobinOok het volgende:
Nou, het is natuurlijk wel waar, Habitue. Lasagne staat denk ik in de top 5 van gerechten die mensen die maar 5 gerechten kunnen koken kunnen koken.
Dat is heel wat anders dan wat Weltschmerz roept.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_135640689
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:30 schreef habitue het volgende:

[..]

De zelfingenomenheid. brrr kots
Daar ken ik het van, van die mensen die doorgaans een pakje leegschudden maar als ze dan bezoek krijgen dan maken ze lasagne, dat is dan hun 'signature dish'. Daar heb ik verder niks tegen, sterker nog, ik waardeer de moeite om toch iets zelf te maken en ik maak dan ook altijd de beleefde geluidjes. Kost ook niet zoveel moeite want heel vies wordt het ook niet snel, maar het lijkt me als gerecht ongeschikt om iets echt heel lekkers van te maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135640857
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

maar het lijkt me als gerecht ongeschikt om iets echt heel lekkers van te maken.
Ik kan wel koken, maak zo af en toe lasagne en vind het heel lekker. En nu?
En waarom zou je het niet lekker kunnen maken? Je kunt er zo ontzettend mee varieren.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_135641008
Heel toevallig heb ik gisteren van een halve fles pompoen romige soep van gemaakt. Heb via Google een recept van Nigella gevonden, waarin ze vermelddde dat geroosterd pompoen een intenser smaak geeft.
Ik heb toen de pompoen zonder schil in stukken gesneden en half uurtje in grill/hete lucht oven zacht laten worden. Daarna de pompoen in een pan met wat bakolie 3 sjalotjes gefruit, vervolgens de groente in een pan met 1 liter groentebouillon gezet. Daarna in een steelpan roux gemaakt (50 gr boter en bloem mengen) dit ook in de soeppan gooien. De staafmixer erin totdat alle pompoenstukjes vermalen zijn. Flinke eetlepel creme fraiche in roeren en je hebt een zalig geel oranje soepje :)
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 20:07 schreef Sauslepel het volgende:
Zag vandaag op de markt een pompoen liggen, aangezien me dat wel interessant leek heb ik 'm meegenomen. Nu heb ik de pompoen in blokjes gesneden en gewoon wat gebakken tussen wat aardappelblokjes. Niet heel erg bijzonder, maar de smaak en geur van de pompoen vond ik wel heel erg lekker.

Nu heb ik wel eens gehoord van pompoensoep, maar ik weet niet wat voor pompoen je daarvoor moet/kan gebruiken. Bovendien staat bij alle recepten 'pompoen' en wordt dit niet verder uitgelegd, terwijl er volgens mij heel veel (eetbare) pompoensoorten zijn.

De pompoen die ik kocht, en wel eens vaker heb zien liggen, betreft een flespompoen (butternut squash), iemand hier tips voor? Zou graag eens een soep proberen. :Y)
pi_135641382
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:41 schreef habitue het volgende:

[..]

Ik kan wel koken, maak zo af en toe lasagne en vind het heel lekker. En nu?
Prima, daar is zelfs een topicreeks over. Ik oordeel over het gerecht, niet over de mensen die het maken. Ik heb ook wel dingen waar ik een zwak voor heb.

quote:
En waarom zou je het niet lekker kunnen maken? Je kunt er zo ontzettend mee varieren.
Ik zie de potentie niet. Ik zou ook zeggen dat als iets wel potentie heeft om echt te lekker te zijn, dat het dan niet aankomt om de mogelijke variaties.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 15:07:31 #103
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135641713
Ik kan prima koken al zeg ik het zelf, en nee, niet 5 gerechten ofzo en niet uit pakjes ;)
Ik snap de lasagne discussie/aversie niet, maar goed, zo heeft ieder zijn ding denk ik dan maar. Dat lasagne een "moddervette hap" is ben ik het ook niet mee eens. Als je bijvoorbeeld een Honig mix gebruikt en er slagroom doorheen mikt ipv melk (ja, ik heb van mensen gehoord die dat doen :') ) en er een ton kaas overheen mikt is het een vette derrie ja.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_135641724
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Prima, daar is zelfs een topicreeks over. Ik oordeel over het gerecht, niet over de mensen die het maken. Ik heb ook wel dingen waar ik een zwak voor heb.

[..]

Je zei net dat lasagne gemaakt wordt door mensen die niet kunnen koken. Dat is een aardig oordeel.

quote:
Ik zie de potentie niet. Ik zou ook zeggen dat als iets wel potentie heeft om echt te lekker te zijn, dat het dan niet aankomt om de mogelijke variaties.
Ik vind het juist wel een indicatie of iets potentie heeft, je kunt het gerecht dan immers aanpassen naar je eigen smaak.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 15:07:56 #105
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135641728
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:45 schreef GangsterJo het volgende:
Heel toevallig heb ik gisteren van een halve fles pompoen romige soep van gemaakt. Heb via Google een recept van Nigella gevonden, waarin ze vermelddde dat geroosterd pompoen een intenser smaak geeft.
Ik heb toen de pompoen zonder schil in stukken gesneden en half uurtje in grill/hete lucht oven zacht laten worden. Daarna de pompoen in een pan met wat bakolie 3 sjalotjes gefruit, vervolgens de groente in een pan met 1 liter groentebouillon gezet. Daarna in een steelpan roux gemaakt (50 gr boter en bloem mengen) dit ook in de soeppan gooien. De staafmixer erin totdat alle pompoenstukjes vermalen zijn. Flinke eetlepel creme fraiche in roeren en je hebt een zalig geel oranje soepje :)

[..]

Mooi!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_135641939
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 15:07 schreef habitue het volgende:

[..]

Je zei net dat lasagne gemaakt wordt door mensen die niet kunnen koken. Dat is een aardig oordeel.
Ik geef aan dat ik het daarvan ken, dat dat mijn ervaring met het gerecht is. Ik stel niet dat iedereen die wel eens lasagne maakt niet kan koken.

quote:
Ik vind het juist wel een indicatie of iets potentie heeft, je kunt het gerecht dan immers aanpassen naar je eigen smaak.
Als ik dat zou doen dan zou ik geen pastavellen in de oven doen en dan zou ik gehakt niet combineren met bechamel. Dan houdt het vrij snel op lasagne te zijn lijkt me.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135642159
Culi snobisme. O+.
pi_135642257
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik geef aan dat ik het daarvan ken, dat dat mijn ervaring met het gerecht is. Ik stel niet dat iedereen die wel eens lasagne maakt niet kan koken.

[..]

Dat zei je later, waarvan akte.

quote:
Als ik dat zou doen dan zou ik geen pastavellen in de oven doen en dan zou ik gehakt niet combineren met bechamel. Dan houdt het vrij snel op lasagne te zijn lijkt me.
Nee dat is zo, maargoed dan krijg je de discussie hoe ver je een gerecht kan ombuigen om nog steeds lasagne genoemd te mogen worden.
Ik vind lasagne met zalm spinazie en geitenkaas ook lasagne wat niet te vergelijken is met lasagne bolognese.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 15:37:14 #109
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135642514
Dit noem ik overigens geen lasagne, en je maakt me er ook niet bepaald blij mee :D

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 18 januari 2014 @ 16:11:22 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135643476
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 15:37 schreef Molo het volgende:
Dit noem ik overigens geen lasagne, en je maakt me er ook niet bepaald blij mee :D

[ afbeelding ]
Teiltje!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135644187
Pasta moet je koken, hoort gewoon niet uit een oven te komen. Lasagna :r
  zaterdag 18 januari 2014 @ 16:43:54 #112
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135644538
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:41 schreef habitue het volgende:

[..]
En waarom zou je het niet lekker kunnen maken? Je kunt er zo ontzettend mee varieren.
Het hele concept van lasagne deugt gewoon niet. Net als het concept van soesjes. Dat hadden destijds toen ze het bedachten meteen moeten afgekeuren en wegmieteren. Foutje, bedankt!
pi_135645159
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:43 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Het hele concept van lasagne deugt gewoon niet. Net als het concept van soesjes. Dat hadden destijds toen ze het bedachten meteen moeten afgekeuren en wegmieteren. Foutje, bedankt!
Dat heb ik nou met sushi en alles waar banaan in verwerkt is. Ook gewoon wegmieteren dan maar?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 17:09:19 #114
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135645329
Nee, je snapt het niet helemaal. Geeft verder ook niet. Het is er en het gaat niet meer weg. Dus laat maar.
pi_135645520
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 17:09 schreef RobinOok het volgende:
Nee, je snapt het niet helemaal. Geeft verder ook niet. Het is er en het gaat niet meer weg. Dus laat maar.
Volgens mij snap jij niet helemaal dat smaak subjectief is, welke "concepten"wel of niet deugen dus ook.

Dus laat maar inderdaad.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 17:20:37 #116
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135645644
Ik dacht dat ik een snob was, maar mijn god zeg _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 18 januari 2014 @ 17:25:37 #117
414785 sirdanilot
pi_135645776
Onvoorstelbaar wat een culisnobbisme. 'Pasta hoort niet in de oven', 'variaties zijn slecht', hahahahaha :')

M.i. is alles met lasagnevellen-saus-kaas in de oven lasagne, ook al maken ze er een niet-italiaanse variant van. Dat ding op de foto met mais lijkt me erg lekker trouwens. Al hou ik het zelf liever bij meer italiaanse smaken.

Net als dat alles op een plak pizzadeeg uit de oven een pizza is (zelfs de verschrikkelijke pizza hawaii), alles met spaghetti spaghetti is, etc.

Culisnobbisten die aleen 'authentiek' eten willen hebbe :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 17:54:47 #118
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_135646619
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 08:26 schreef RobinOok het volgende:
Ik hou helemaaaaal niet van soesjes. Stom concept. Vies deeg met een grote, vette klodder in het midden. Blugh. De allerergste zijn Bosche bollen. Brrrr.
Bossche bollen en moorkoppen vind ik ook niet lekker maar dat komt door de chocoladefondant, hou ik niet van.
Daarbij zijn die ook ge groot om een hap van te nemen zonder dan je neus onder de slagroom komt te zitten :D
Met bananensoezen en tompoezen haal ik altijd de bovenkant eraf, eerst een "bootje"met bakkersroom, banaan en slagroom en als "toetje" de bovenkant met het glazuur... dat laaste is vooral de traktatie :9~ :Y)

En lasagne vind ik opzich wel lekker maar bechamel weer niet, dat laat ik dus sowieso altijd weg.. gewoon een mooie kaasgratin erover.
Al maak ik liever gewoon spaghetti.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 18:00:28 #119
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_135646793
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 15:37 schreef Molo het volgende:
Dit noem ik overigens geen lasagne, en je maakt me er ook niet bepaald blij mee :D

[ afbeelding ]
Ik zou het een rijk gevulde quesadilla noemen..
  zaterdag 18 januari 2014 @ 20:30:44 #120
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135652998
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pekelen
5 Liter Water
1 kg Zout
6 Tenen knoflook
20 Peperkorrels
10 Kruidnagels
5 Blaadjes laurier
3 EL Mosterdzaad
10 Jeneverbessen
Water met de ingredienten aan de kook brengen,
intussen de zwoert wiebervorming insnijden en vlees met een sateprikker inprikken
Water helemaal laten afkoelen, bv een nachtje buiten, wel deksel erop.
Als het water koud is (niet lauw) het vlees erin en het 2 a 3 dagen in de koelkast laten staan.
Dan vlees afspoelen en droogdeppen,
Oven op 160-180 graden (afhankelijk of je een turbooven hebt) en garen tot minstens een kerntemperatuur van 70-75 graden, en de zwoerd krokant en knapperig.
Dan laten rusten, ca 10 minuten
Serveren met bruine saus, aardappels, rode kool of zuurkool, spruiten, goed glas bier.
Heel klassiek, heel mooi en je krijgt er dorst van
De zwoerd is erg lekker krokant knapperig,
Had mijn krustenbraten sinds donderdag in deze pekel, plat stuk van 2.5 kilo.
Vandaag 3,5 uur in de oven, eerste 2 uur op 160, daarna 1,5 op 200
De zwoert was geweldig lekker, vlees bijna perfect (iets te mager)
Voor je hem in de oven stopt de zwoerd met een anderhalf, twee liter kokend water in een straaltje overgieten, zodat de eiwitten stollen. Dit zorgt ervoor dat hij extra krokant wordt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 20:52:02 #121
97745 Thorical
finding a way
pi_135654184
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had mijn krustenbraten sinds donderdag in deze pekel, plat stuk van 2.5 kilo.
Vandaag 3,5 uur in de oven, eerste 2 uur op 160, daarna 1,5 op 200
De zwoert was geweldig lekker, vlees bijna perfect (iets te mager)
Voor je hem in de oven stopt de zwoerd met een anderhalf, twee liter kokend water in een straaltje overgieten, zodat de eiwitten stollen. Dit zorgt ervoor dat hij extra krokant wordt
Geweldig, zoiets had ik een paar jaar geleden ook gemaakt. Het smaakte heerlijk, allebei een beschaafd stukje van de 3 kilo buikspek. 2 Dagen niet thuis geweest en alles was op. Hadden 2 meiden zeker 2 kilo varken weggewerkt. Met als excuus dat het te lekker was.
pi_135667317
Ik ga volgende week een stuk schouder van het livar varken bestellen (3,5 kilo) zou ik het bovenstaande recept ook hiervoor kunnen gebruiken inclusief pekelen ?
  zondag 19 januari 2014 @ 09:14:59 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135667397
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 09:06 schreef Sorella het volgende:
Ik ga volgende week een stuk schouder van het livar varken bestellen (3,5 kilo) zou ik het bovenstaande recept ook hiervoor kunnen gebruiken inclusief pekelen ?
Ja, bestel hem wel met zwoerd, anders krijg je hem zonder. Als je hem langer dan 2-3 dagen gaat pekelen, koop dan nitrietpekelzout bij je slager.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135667948
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2014 09:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, bestel hem wel met zwoerd, anders krijg je hem zonder. Als je hem langer dan 2-3 dagen gaat pekelen, koop dan nitrietpekelzout bij je slager.
Met zwoerd en bot bestel ik hem.
Als ik hem nu dinsdag ophaal, woensdag ik de pekel leg dan kan ik hem vrijdag gaan bereiden of kan ik hem beter op de dag van aankoop in de pekel leggen ? dan ga ik even kijken of ik hem woensdag kan halen.
  zondag 19 januari 2014 @ 10:37:00 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135668422
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 10:03 schreef Sorella het volgende:

[..]

Met zwoerd en bot bestel ik hem.
Als ik hem nu dinsdag ophaal, woensdag ik de pekel leg dan kan ik hem vrijdag gaan bereiden of kan ik hem beter op de dag van aankoop in de pekel leggen ? dan ga ik even kijken of ik hem woensdag kan halen.
Maakt niet uit, als ie koud in de koelkast ligt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 januari 2014 @ 19:19:35 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135687914
Vanavond de rest van gisteren opgegeten, koud dun geneden, kan geen vleeswaar tegenop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135693865
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:43 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Het hele concept van lasagne deugt gewoon niet. Net als het concept van soesjes. Dat hadden destijds toen ze het bedachten meteen moeten afgekeuren en wegmieteren. Foutje, bedankt!
Smaken verschillen, dat jij het niets vindt wil weinig zeggen over het hele idee. Italiaanse boerenkost uit de oven kan heel lekker zijn, maar goed klaarmaken is bijna geen enkele Nederlander gegeven. Jou waarschijnlijk ook niet, het tenslotte niet aziatisch.....
Whatever...
pi_135693968
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 19:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Vanavond de rest van gisteren opgegeten, koud dun geneden, kan geen vleeswaar tegenop.
Ik moet dat toch nog eens maken, nog nooit gedaan een hele schouder.
Whatever...
  zondag 19 januari 2014 @ 21:11:35 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135694484
Ik maak het graag uit nek of schouder, maar wel ontbeent
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 januari 2014 @ 21:18:33 #130
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135695049
Het gaat niet over smaak en het gaat niet over wel of niet kunnen koken, het gaat over het concept. Humorloze sukkels....
  zondag 19 januari 2014 @ 21:24:50 #131
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_135695497
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 21:18 schreef RobinOok het volgende:
Het gaat niet over smaak en het gaat niet over wel of niet kunnen koken, het gaat over het concept. Humorloze sukkels....
Jij komt altijd zo gefrustreerd over, is dat een act of meen je die zure posts oprecht?
Dit, dus.
  zondag 19 januari 2014 @ 21:33:39 #132
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135696160
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2014 21:24 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Jij komt altijd zo gefrustreerd over, is dat een act of meen je die zure posts oprecht?
Robin is niet zuur, ze weet waar ze het over heeft en heeft weinig geduld met sukkels en nekkletsers.
Een uitgesproken mening en daar staat ze voor. Ze is de enige op Fok waar ik mee zou willen daten, maar ik ben in de Heeren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 januari 2014 @ 22:02:57 #133
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135698090
Dan nog is er een verschil tussen zelf iets niet lekker vinden (in dit geval een concept ruk vinden, wat natuurlijk kan) en stellen dan iets gewoonweg volledig niet deugt, als een feit.
De toon daarvan en de reacties op mensen die het er niet mee eens zijn vind ik vervelend, zeker omdat de rest er toch best normaal/respectvol aan toe ging.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 19 januari 2014 @ 22:13:17 #134
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135698666
Dat is hetzelfde gejank als "Neeeee, Robin, "jij vindt", dat is wat anders dan "dat is".
Pfffffff. Volgens mij zijn het altijd dezelfde, onzekere, zije christelijke sokken die over mijn woordgebruik vallen.
Ik ben God niet hoor, als ik zeg dat het concept van lasagne niet deugt, dan wordt het morgen niet opeens uit de realiteit genomen of zo. Als jij een stom concept wel lekker vindt, lekker lekker vinden dan. Wat maakt het uit wat ik daarvan vindt of welke toon ik kies? Of beter gezegd, welke toon jij leest in mijn woorden?

Ik praat over lasagne en een concept. Jullie maken het persoonlijk hoor, niet ik.
  zondag 19 januari 2014 @ 22:16:37 #135
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135698899
Volgens mij maak jij je nu een heel stuk drukker dan ik :D

Mijn Gristelijke was is net klaar, dus die ga ik maar eens uit de wasmachine halen ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 19 januari 2014 @ 22:30:45 #136
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135699857
Het ging he-le-maal nergens over en dan opeens gaat het over respect. Daar krijg ik inderdaad jeuk van ja.
En dan heb ik de neiging om mensen precies te geven wat ze blijkbaar graag willen. Dan slaat het tenminste ergens op wat ze lullen.
pi_135701161
RobinOok ruled!
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Toilet
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ----------
ik heb altijd al iets met talen gehadt
  zondag 19 januari 2014 @ 23:13:58 #138
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_135702085
Hahaha heerlijk zo'n uitgesproken mening. Mag cannelloni wel eigenlijk? Trouwens, hoe krijg ik smileys op m'n Ipad? Lasagne rules trouwens.
Siesta & Fiesta!
  zondag 19 januari 2014 @ 23:35:46 #139
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135703054
Blij te lezen dat niet iedereen alles zo bloedserieus neemt! Kusje voor zakschijt en Bramito.
pi_135704940
Hoe voorkom ik dat mijn sperziebonen 'rubberig' worden? Ik maak vaak een salade met geblancheerde sperziebonen en soms zijn de boontjes dan erg rubberig. Ik dop ze en kook ze dan in water met zout voor een paar minuutjes, tot ze nog wel helder groen zijn maar de rauwe smaak er vanaf is. Dan spoelen onder koud water. Soms worden ze perfect, soms eet ik rubber.
pi_135705347
Pasta maken met alleen een deegroller (i.p.v. fancy pastamachine) is toch wel te doen (voor 5 pers.)?
Wil het wel eens proberen; is ook lekker simpel met een 100gr. bloem/ 1 ei per persoon.

We stikken in de eieren momenteel (de kippen hebben de smaak te pakken :P ) en wilde dus maar Pasta Carbonara maken met zelfgemaakte pasta zodat de eieren wat vlotter door gaan
(dus zowel eieren gebruiken voor de pasta als de 'saus'.)
  maandag 20 januari 2014 @ 01:23:43 #142
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
  maandag 20 januari 2014 @ 06:16:25 #143
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135707698
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 00:29 schreef Hagelkaas het volgende:
Hoe voorkom ik dat mijn sperziebonen 'rubberig' worden? Ik maak vaak een salade met geblancheerde sperziebonen en soms zijn de boontjes dan erg rubberig. Ik dop ze en kook ze dan in water met zout voor een paar minuutjes, tot ze nog wel helder groen zijn maar de rauwe smaak er vanaf is. Dan spoelen onder koud water. Soms worden ze perfect, soms eet ik rubber.
Stomen in een stoommandje boven het kokende water.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 januari 2014 @ 06:17:36 #144
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135707701
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 00:44 schreef Iemand91 het volgende:
Pasta maken met alleen een deegroller (i.p.v. fancy pastamachine) is toch wel te doen (voor 5 pers.)?
Wil het wel eens proberen; is ook lekker simpel met een 100gr. bloem/ 1 ei per persoon.

We stikken in de eieren momenteel (de kippen hebben de smaak te pakken :P ) en wilde dus maar Pasta Carbonara maken met zelfgemaakte pasta zodat de eieren wat vlotter door gaan
(dus zowel eieren gebruiken voor de pasta als de 'saus'.)
Tuurlijk, deed ik ook voor ik de pastamachine had. Gevulde pasta maak ik nog steeds met de hand
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 januari 2014 @ 10:41:08 #145
256666 leeell
I know you're lonely
pi_135710649
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 01:23 schreef RobinOok het volgende:
Ja hoor, waarom niet.

met genot naar gekeken :Y het ziet er zo makkelijk uit, maar de eenvoud waarmee ze die deegroller hanteert is verraderlijk :D
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 20 januari 2014 @ 12:25:47 #146
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_135713719
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 01:23 schreef RobinOok het volgende:
Ja hoor, waarom niet.

Leuk om weer te zien. Wij hebben in Italië (ook in Umbrië) van zo'n Di Mama ook een cursus zelf tagliatelle maken gekregen. Opvallend hoe sterk haar armen waren, vanwege dat met de hand kneden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_135728695
Bedankt voor de hulp. Vanavond eens geprobeerd. Best leuk om te doen, maar ik ga het niet weer doen voor 5 personen. Voor een paar nog wel te doen.
Wat er nog niet goed ging kun je duidelijk zien op de foto.

  User die het meest klaagt 2022 maandag 20 januari 2014 @ 22:48:02 #148
414785 sirdanilot
pi_135741947
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 06:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stomen in een stoommandje boven het kokende water.
?

Ik heb zelf nooit last gehad van rubberige sperziebonen. Zijn het wel goede kwaliteit?

Ik kook ze het liefst op de ouderwetse manier; in een heel klein beetje water met zout en de deksel erop, ipv in ruim water zonder deksel. De kleur is wat minder mooi groen maar ik vind het wel lekkerder.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 20 januari 2014 @ 22:49:22 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135742010
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:48 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

?

Ik heb zelf nooit last gehad van rubberige sperziebonen. Zijn het wel goede kwaliteit?

Ik kook ze het liefst op de ouderwetse manier; in een heel klein beetje water met zout en de deksel erop, ipv in ruim water zonder deksel. De kleur is wat minder mooi groen maar ik vind het wel lekkerder.
Wat bakpoeder erbij en ze zijn prachtig groen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135742904
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 18:56 schreef Iemand91 het volgende:
Bedankt voor de hulp. Vanavond eens geprobeerd. Best leuk om te doen, maar ik ga het niet weer doen voor 5 personen. Voor een paar nog wel te doen.
Wat er nog niet goed ging kun je duidelijk zien op de foto.

[ afbeelding ]
Wat dik zeg :N
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Toilet
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ----------
ik heb altijd al iets met talen gehadt
pi_135821316
Piet, ik pocheerde vanavond een paar eitjes (verse van een collega die op een kippenboerderij woont) en het lukte me niet om van die mooie zoals van de chinees te krijgen. Ze waren lekker hoor, en goed smeuīg eigeel, maar het oog wil ook wat :)

scheutje azijn, geen zout, draaikolk in de pan, water net niet aan de kook en pas weer hoger gezet toen het enige samenhang had, het ei vlak boven het water breken... en nog steeds wordt het iets wat er meer uit ziet als de krabnevel ipv een mooi glad gepocheerd ei.

Heb je een goeie tip?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 22 januari 2014 @ 21:23:06 #152
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135821825
Gepocheerde eieren van de Chinees? Pardon? Een Chinees die eieren pocheert? Waar?
pi_135821986
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 21:23 schreef RobinOok het volgende:
Gepocheerde eieren van de Chinees? Pardon? Een Chinees die eieren pocheert? Waar?
Ok ok, de indonesische chinees bedoelde ik natuurlijk. Waar je een nasi goreng "happy garden" haalt, met 1 plakje fricandeau, 1 plakje ham, 1 zo'n perfect glad gepocheerd ei, en 1 sateetje voor maar 6,75. :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 22 januari 2014 @ 21:45:02 #154
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135823630
Dat is toch geen gepocheerd ei, mafkees?!
Dat is een laf spiegelei.
  woensdag 22 januari 2014 @ 21:46:03 #155
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135823719
Die eitjes worden toch gestoomd?
pi_135824150
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 21:25 schreef Gripper het volgende:

Ok ok, de indonesische chinees bedoelde ik natuurlijk. Waar je een nasi goreng "happy garden" haalt, met 1 plakje fricandeau, 1 plakje ham, 1 zo'n perfect glad gepocheerd ei, en 1 sateetje voor maar 6,75. :)
Ik dacht altijd dat dat zo'n gefrituurd eitje was :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 22 januari 2014 @ 22:06:59 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135825351
Waarom willen mensen hetzelfde maken als het voer van de afhaalchinees? Maak mooie gerechten, robin heeft daar een prachtige site over.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135826629
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 21:25 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ok ok, de indonesische chinees bedoelde ik natuurlijk. Waar je een nasi goreng "happy garden" haalt, met 1 plakje fricandeau, 1 plakje ham, 1 zo'n perfect glad gepocheerd ei, en 1 sateetje voor maar 6,75. :)
De enige eitjes die ik daar ken zijn van die droge rubbere smakeloze lapjes. Geef mij maar een goed gepocheerd lelijk eitje hoor. :9
pi_135838955
Volgens mij worden die eieren in een enorme pan met olie gebakken, dat het erin drijft zeg maar. Heb ook ooit bij een Chinees gewerkt. Ik vind die eitjes overigens ook heel lekker!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_135850572
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom willen mensen hetzelfde maken als het voer van de afhaalchinees? Maak mooie gerechten, robin heeft daar een prachtige site over.
Klopt wel, maar een afhaalchinees kan ook gewoon best lekker zijn en die kennen we van jongs af aan en dat geeft iets extra's. Daarnaast kun je met een beetje quasi-Oosters knoeien in korte tijd best wat aardigs op je bord krijgen, terwijl het goed doen een heel ander verhaal is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 23 januari 2014 @ 15:24:29 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135851496
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 15:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt wel, maar een afhaalchinees kan ook gewoon best lekker zijn en die kennen we van jongs af aan en dat geeft iets extra's. Daarnaast kun je met een beetje quasi-Oosters knoeien in korte tijd best wat aardigs op je bord krijgen, terwijl het goed doen een heel ander verhaal is.
Iets moois cq lekkers maken is geen vraag van moeilijk, het is niet moeilijker een mooi en authentiek asiatisch gerecht te maken dan het maken van een copie van afhaalchinees van de rode muur of tong ah.
Sterker nog, het is zelfs gemakkelijker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 23 januari 2014 @ 17:21:36 #162
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135857492
Piet. Beste Piet. Ik heb van de kerst nog een ingevroren (onbereide) Beef Wellington in de vriezer, met ca. 400 gram ossenhaas. En dus al helemaal klaar met bladerdeeg eromheen.

(Ik had zoveel vlees dat ik er tegelijk twee heb gemaakt: een dus bereid en opgegeten, een onbereid ingevroren.)

Hoe lang laat ik deze ontdooien in de koelkast voor ik hem in de oven schuif?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 23 januari 2014 @ 17:28:06 #163
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135857818
Tot hij ondooit is, zou zomaar 24 uur kunnen duren of nog langer afhankelijk van je koelkast (temp, hoe vol die staat, luchtcirculatie)
Heb je hem gevacumeerd of gewoon in plasticfolie?
Zou hem 48 uur ontdooien in de koelkast dan is hij iig ontdooit.
Gevacumeerd kan je hem ook in een waterbad leggen met koud leiding water, dan duur het een paar uur max
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 23 januari 2014 @ 17:29:57 #164
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135857906
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Tot hij ondooit is, zou zomaar 24 uur kunnen duren of nog langer afhankelijk van je koelkast (temp, hoe vol die staat, luchtcirculatie)
Heb je hem gevacumeerd of gewoon in plasticfolie?
Zou hem 48 uur ontdooien in de koelkast dan is hij iig ontdooit.
Gevacumeerd kan je hem ook in een waterbad leggen met koud leiding water, dan duur het een paar uur max
Nee, niet gevacumeerd.

De koelkast staat vrij koud. Dan ga ik uit van 48 uur.

Dank je wel. :)
The love you take is equal to the love you make.
pi_135866141
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 21:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat dat zo'n gefrituurd eitje was :+
Het verschilt nogal per Chinees maar ik vind die eieren ook lekker. Het lijkt erop dat ze in de pan of frituur gegaan zijn maar toch gestoomed want ze zijn helemaal glad geen gebakken stukje eraan.
  donderdag 23 januari 2014 @ 20:58:57 #166
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135867073
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 20:44 schreef mytec het volgende:

[..]

Het verschilt nogal per Chinees maar ik vind die eieren ook lekker. Het lijkt erop dat ze in de pan of frituur gegaan zijn maar toch gestoomed want ze zijn helemaal glad geen gebakken stukje eraan.
Er wordt olie op lage temperatuur gebruikt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_135871795
Soort van confijten toch? :Y
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  vrijdag 24 januari 2014 @ 23:07:44 #168
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_135913865
Vandaag coppenrath & Wiese appelcake geserveerd op de verjaardag, iedereen (en ik zelf ook) wat zeer enthousiast. Thans piet voor de tip
  vrijdag 24 januari 2014 @ 23:32:29 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135915088
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 23:07 schreef ErkendFokker het volgende:
Vandaag coppenrath & Wiese appelcake geserveerd op de verjaardag, iedereen (en ik zelf ook) wat zeer enthousiast. Thans piet voor de tip
Ze hebben vele smaken, triest eigenlijk dat deze fabriekstaart beter is dan het gros van de banketbakkers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 23:52:41 #170
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_135916140
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 23:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ze hebben vele smaken, triest eigenlijk dat deze fabriekstaart beter is dan het gros van de banketbakkers
ja wilde eigenlijk chocoladetaart, maar hadden ze niet bij aldi en ook niet bij jumbo (coppenrath wiese)
pi_135999978
Haverwortel, wat ga ik daar eens mee maken (liefst vega :) ). De handschoenen zijn al in huis :+
  maandag 27 januari 2014 @ 11:35:38 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136000003
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 23:52 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

ja wilde eigenlijk chocoladetaart, maar hadden ze niet bij aldi en ook niet bij jumbo (coppenrath wiese)
Die kleine chocoladetaartjes van de Aldi NL zijn trouwens vreselijk lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 27 januari 2014 @ 11:37:16 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136000055
quote:
17s.gif Op maandag 27 januari 2014 11:34 schreef douche-eendje het volgende:
Haverwortel, wat ga ik daar eens mee maken (liefst vega :) ). De handschoenen zijn al in huis :+
Tip
Onder een lopende kraan of in een bak water schillen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136000116
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tip
Onder een lopende kraan of in een bak water schillen
Ja dat sowieso. Maar nu nog verzinnen wat ik er verder mee moet gaan doen... ik heb werkelijk geen idee. Heb ze 1x eerder gegeten en dat was niet echt een succes.
  maandag 27 januari 2014 @ 11:45:39 #175
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136000349
quote:
17s.gif Op maandag 27 januari 2014 11:38 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ja dat sowieso. Maar nu nog verzinnen wat ik er verder mee moet gaan doen... ik heb werkelijk geen idee. Heb ze 1x eerder gegeten en dat was niet echt een succes.
Koken en met een Hollandaise serveren? roerbakken met soya saus en sesamzaad? Stomen en serveren met citroenboter? Een soep van maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136000399
Stomen of soep klinkt dan nog het beste. De optie met sesamzaad valt helaas af door mn stomme allergie :{
  maandag 27 januari 2014 @ 12:14:09 #177
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_136001419
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 11:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die kleine chocoladetaartjes van de Aldi NL zijn trouwens vreselijk lekker.
Ja dat had ik je al eens horen zeggen, daarom ging ik ook kijken of die er waren.. Maar helaas uitverkocht.
  maandag 27 januari 2014 @ 12:19:03 #178
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136001592
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Tot hij ondooit is, zou zomaar 24 uur kunnen duren of nog langer afhankelijk van je koelkast (temp, hoe vol die staat, luchtcirculatie)
Heb je hem gevacumeerd of gewoon in plasticfolie?
Zou hem 48 uur ontdooien in de koelkast dan is hij iig ontdooit.
Gevacumeerd kan je hem ook in een waterbad leggen met koud leiding water, dan duur het een paar uur max
48 uur in de koelkast gelegd. Was erg goed te eten.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 27 januari 2014 @ 12:23:10 #179
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136001755
Als haverwortel net als schorseneren is: ik doe gewoon chirurgenhandschoentjes aan voor het schillen. ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 27 januari 2014 @ 12:26:57 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136001917
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2014 12:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

48 uur in de koelkast gelegd. Was erg goed te eten.
Heel mooi te horen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136002143
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 12:23 schreef Isegrim het volgende:
Als haverwortel net als schorseneren is: ik doe gewoon chirurgenhandschoentjes aan voor het schillen. ^O^
Ja ik heb ook handschoenen ervoor liggen :P Haverwortel is witte schorseneer; dus ik ga dit maar eens proberen.
  maandag 27 januari 2014 @ 12:36:05 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136002211
Een leuke oude groente, mooi dat daar nog steeds mensen warm voor worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136002276
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Een leuke oude groente, mooi dat daar nog steeds mensen warm voor worden.
Ik heb een biologisch groente/fruit-abonnement waar regelmatig de oude & vergeten groenten van het seizoen ook in zitten. Erg leuk, je gaat er toch veel gevarieerder door koken.
  maandag 27 januari 2014 @ 12:37:44 #184
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136002278
Ik wist niet eens van het bestaan. :D Schorseneren eten we wel.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 27 januari 2014 @ 12:38:03 #185
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136002289
quote:
17s.gif Op maandag 27 januari 2014 12:37 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik heb een biologisch groente/fruit-abonnement waar regelmatig de oude & vergeten groenten van het seizoen ook in zitten. Erg leuk, je gaat er toch veel gevarieerder door koken.
Wij hebben dat ook. :Y Bio Aan Huis.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_136002356
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 12:38 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Wij hebben dat ook. :Y Bio Aan Huis.
Ja heerlijk. (lekker offtopic dit) maar ik heb de vitatas inmiddels al een paar jaar, daarvoor Odin. Het is voor mij echt de ideale manier om veel variatie in mijn eten te krijgen zonder dat ik echt een hele opgave heb aan het verzinnen van het avondeten. Er is nu alvast een wekelijkse basis van groenten waar ik mee aan de slag kan.
pi_136004867
quote:
17s.gif Op maandag 27 januari 2014 12:40 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ja heerlijk. (lekker offtopic dit) maar ik heb de vitatas inmiddels al een paar jaar, daarvoor Odin. Het is voor mij echt de ideale manier om veel variatie in mijn eten te krijgen zonder dat ik echt een hele opgave heb aan het verzinnen van het avondeten. Er is nu alvast een wekelijkse basis van groenten waar ik mee aan de slag kan.
Wat een leuk iets, ben meteen al aan het kijken voor een abo hier in de buurt. Mag ik vragen waarom je bent overgestapt?
  maandag 27 januari 2014 @ 13:49:27 #188
37295 Luigi
mario pls
pi_136004997
Ik ging bij de vitatas echt helemaal stuk op de herhaling en dan met name in de hoeveelheid kolen en rapen. Man, weken achter elkaar zat er hetzelfde in leek het wel. We zijn er mee gestopt maar want we zaten het met tegenzin weg te werken. Misschien is het nu wat beter.

Odin kan ik helaas nergens in de buurt afhalen.
pi_136005972
Ik zie dat ik ze allebei op hetzelfde adres af kan halen, dus ik ben benieuwd naar ervaringen om dat mee te nemen in mijn keus.
pi_136006204
Ik heb gisteren eens zitten kijken naar Hello Fresh, omdat ik daar de hele tijd kortingsbonnen van krijg. Zitten echt complete maaltijden in. Iemand hier daar ervaring mee?
  † In Memoriam † maandag 27 januari 2014 @ 15:05:43 #191
91830 MaximusTG
pi_136007901
Ja, heb ik wel eens uit gegeten, omdat vrienden er een abo op hebben. Is over het algemeen prima eten, veel biologisch etc. Recepten kloppen ook goed.
Wordt thuisbezorgd in gekoelde doos, en bevat precies wat je nodig hebt, op wat basisdingen na (olie, boter, zout & peper etc.).
Maar is niks voor mij, ik bedenk liever zelf wat ik wil eten. Zit vaak een keer vis in, een keer vegetarisch, en vlees.
Wel erg duur imho.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:34:41 #192
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_136009027
Bio aan huis was eerst ook veel van hetzelfde in de winter maar dat lijkt nu beter.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_136010067
Op Google vind ik tegenstrijdige berichten, dus hier maar even:

Ik het twee gefileerde forelletjes van samen krap 500 gram. Die wil ik vanavond in de oven stoppen (met mandarijn, venkel en wat olie, in een pakketje van aluminiumfolie), maar eigenlijk geen idee hoe lang en op welke temperatuur. Ik heb geloof ik nog maar één keer eerder forel op.
Let me see you stripped down to the bone
  User die het meest klaagt 2022 maandag 27 januari 2014 @ 16:09:32 #194
414785 sirdanilot
pi_136010272
Ik maak nu 1 kilo stoofvlees. Is het mogelijk om een deel in te vriezen? Ik vind het nogal wat om in mn ééntje 1 kilo vlees weg te werken :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 27 januari 2014 @ 16:10:23 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136010305
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:09 schreef sirdanilot het volgende:
Ik maak nu 1 kilo stoofvlees. Is het mogelijk om een deel in te vriezen? Ik vind het nogal wat om in mn ééntje 1 kilo vlees weg te werken :')
Ja hoor, heel goed. Maar laat het niet te lang ingevroren. Je zou er ook vandaag van kunnen eten en er later kroketten van kunnen maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 27 januari 2014 @ 16:13:52 #196
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_136010440
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja hoor, heel goed. Maar laat het niet te lang ingevroren. Je zou er ook vandaag van kunnen eten en er later kroketten van kunnen maken.
:9~

Of verstoppen onder pasteideeg met aardappelpuree, heerlijk :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 27 januari 2014 @ 16:22:03 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136010820
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:13 schreef Molo het volgende:

[..]

:9~

Of verstoppen onder pasteideeg met aardappelpuree, heerlijk :9
shepherd's pie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136100303
Ik heb gisteravond zwarte bonen in de week gezet en ik wil van het overgebleven vocht een soep maken. Nu lees ik her en der dat mensen het weekvocht weggooien en in vers water de bonen koken.
Is het nodig om dit vocht weg te doen en met vers water te beginnen of kan ik gewoon in het weekvocht de bonen koken en er daarna soep van maken?
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 29 januari 2014 @ 17:28:09 #199
414785 sirdanilot
pi_136101235
^ Het is meer omdat het weekwater 'moeilijk verteerbaar' zou zijn of omdat dit 'bepaalde mineralen zou binden', dat het soms wordt weggegooid.

Het maakt niet zo veel uit of je het water ververst of niet, eigenlijk.

Bij bonen uit blik spoel ik ze wel atijd heel goed af, want dat slijmerige vocht in het blik vind ik niks. Maar goed, gedroogd is natuurlijk sowieso een stuk beter.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 29 januari 2014 @ 18:05:01 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136102655
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:03 schreef vivelafete het volgende:
Ik heb gisteravond zwarte bonen in de week gezet en ik wil van het overgebleven vocht een soep maken. Nu lees ik her en der dat mensen het weekvocht weggooien en in vers water de bonen koken.
Is het nodig om dit vocht weg te doen en met vers water te beginnen of kan ik gewoon in het weekvocht de bonen koken en er daarna soep van maken?
Het weekwater van de bonen zou ik een paar keer verversen, en de bonen spoelen.
Nodig? Wat is nodig, je moet doen wat jij wilt doen, maar ik ververs het water omdat me dit beter smaakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 29 januari 2014 @ 18:06:24 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136102710
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:28 schreef sirdanilot het volgende:

Bij bonen uit blik spoel ik ze wel atijd heel goed af, want dat slijmerige vocht in het blik vind ik niks. Maar goed, gedroogd is natuurlijk sowieso een stuk beter.
Dat zeker, peulvruchten uit blik, bonen of kapucijners, zeer goed spoelen smaakt veel beter,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 29 januari 2014 @ 18:16:42 #202
414785 sirdanilot
pi_136103223
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het weekwater van de bonen zou ik een paar keer verversen, en de bonen spoelen.
Nodig? Wat is nodig, je moet doen wat jij wilt doen, maar ik ververs het water omdat me dit beter smaakt.
Een paar keer zelfs? Nou nou. Ik spoel ze vķķr het weken (om te wassen), dan week ik ze. Als ik ga koken gooi ik soms het weekwater weg en doe er nieuw water in (vooral als er een afgepaste hoeveelheid in moet), maar meestal donder ik de bonen met weekwater en al in de pan.

Ik denk dat het allemaal geen donder uitmaakt eigenlijk.

Ik hoor ook vaak dat je de bonen niet met zout mag koken, maar het zout pas later mag toevoegen. Is dat echt waar?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 29 januari 2014 @ 18:26:55 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136103697
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 18:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Een paar keer zelfs? Nou nou. Ik spoel ze vķķr het weken (om te wassen), dan week ik ze. Als ik ga koken gooi ik soms het weekwater weg en doe er nieuw water in (vooral als er een afgepaste hoeveelheid in moet), maar meestal donder ik de bonen met weekwater en al in de pan.

Ik denk dat het allemaal geen donder uitmaakt eigenlijk.

Ik hoor ook vaak dat je de bonen niet met zout mag koken, maar het zout pas later mag toevoegen. Is dat echt waar?
Geen idee, ik zonder ze zout.
Mijn zus heeft ik kroatie geleerd ze maar een uurtje te weken en langer te koken. Is volgens mij allemaal meer traditie dan wijsheid
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136110236
Dank beiden!
Ik heb ze ditmaal in het weekvocht gekookt (de soep maak ik er morgen van) en de volgende keer zal ik het water verversen.Ben benieuwd of ik een verschil in smaak waarneem, zowel in de soep als van de bonen zelf.
Omdat ik op een aantal plaatsen tegen kwam dat het weekvocht afgegoten moest worden dacht ik dat er bij het weekproces mischien (schadelijke) afvalstoffen vrij zouden komen die je liever niet op wil eten en vandaar dus mijn vraag.

Erg leuk om deze reeks te lezen trouwens! Ik leer er regelmatig wat van en denk vaak: oh dat moet ik ook eens proberen te doen/maken! ^O^
  woensdag 29 januari 2014 @ 20:58:38 #205
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_136111756
Die geleismurrie die bij de bonen zit in een blik/pot bevat best veel wateroplosbare vezels. Als ik bonen door een saus of stoofpot mik kieper ik dat vocht er gewoon bij. Als ik het door de salade ofzo doe spoel ik ze af.

Zout water om in te koken zou bonen niet goed gaar doen worden omdat ze een stugger velletje zouden houden. Zelf nooit geprobeerd, ik kook het gewoon altijd zonder zout, zout kun je daarna altijd nog toevoegen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 29 januari 2014 @ 21:06:48 #206
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_136112305
Q: When should I add salt when cooking dried beans? I’ve heard not to add salt too early because it slows down the cooking. However, when I add salt towards the end, the flavor seems a bit flat.

Harold McGee replies: Salt does slow the softening of dried beans, but adding it early also gets salt into the bean interior, while adding late leaves most of the salt on or near the surface. If you’re thinking ahead early enough to presoak the beans, salt in the presoaking water actually speeds the cooking, in addition to salting the beans evenly.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 30 januari 2014 @ 09:31:47 #207
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_136126258
Piet, welke Duitse aardappel (te koop bij Lindchen ;) ) is geschikt voor friet? De aardappels die we nu hadden smaakten prima maar werden caramelbruin :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 30 januari 2014 @ 13:41:07 #208
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_136133068
we gebruiken nu trouwens de Cilena.

[ Bericht 2% gewijzigd door qltel op 30-01-2014 17:20:31 ]
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 30 januari 2014 @ 15:08:02 #209
414785 sirdanilot
pi_136135802
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 21:06 schreef RobinOok het volgende:
Q: When should I add salt when cooking dried beans? I’ve heard not to add salt too early because it slows down the cooking. However, when I add salt towards the end, the flavor seems a bit flat.

Harold McGee replies: Salt does slow the softening of dried beans, but adding it early also gets salt into the bean interior, while adding late leaves most of the salt on or near the surface. If you’re thinking ahead early enough to presoak the beans, salt in the presoaking water actually speeds the cooking, in addition to salting the beans evenly.
Hee, dát is slim ! Beste van twee werelden !

We hadden laatst eens lima-bonen, en we hadden dus ook het probleem dat het binnenste niet zout was, zijn ook zulke joekels. Volgende keer eens proberen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 30 januari 2014 @ 17:25:05 #210
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136140624
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 09:31 schreef Rewimo het volgende:
Piet, welke Duitse aardappel (te koop bij Lindchen ;) ) is geschikt voor friet? De aardappels die we nu hadden smaakten prima maar werden caramelbruin :D
Binten, als ze ze hebben.
Vind de aardappels in D ronduit KUT, haal ze zelf in NL, bloemige aardappels van de Aldi zijn beter dan alles wat duitse supers verkopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 30 januari 2014 @ 17:25:53 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136140655
Heb nog nooit het binnenste van bonen geproeft tov het buitenste
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 30 januari 2014 @ 17:43:41 #212
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_136141286
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:

Binten, als ze ze hebben.
Vind de aardappels in D ronduit KUT, haal ze zelf in NL, bloemige aardappels van de Aldi zijn beter dan alles wat duitse supers verkopen.
Dankeschön :D qltel gaat morgen toch naar de Aldi in NL dus kan hij ze daar mooi meenemen ;)

Zijn de aardappels bij Lindchen ook niks dan?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 30 januari 2014 @ 17:46:56 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136141385
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 17:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dankeschön :D qltel gaat morgen toch naar de Aldi in NL dus kan hij ze daar mooi meenemen ;)

Zijn de aardappels bij Lindchen ook niks dan?
Soms hebben ze binten, maar nooit eigenheimers of irenes
Aardappels in D zijn kut, die eeuwige cylena, gadverdamme.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136143760
Wellicht een heel erg domme vraag, maar het gaat over het stomen van rijst.

Ik heb laatst wat van die stoominzetten gekocht, best prima qua afmetingen en kan er alles goed in kwijt. Helaas zijn de gaatjes onderin wat groot waardoor ik rijst er niet zomaar in kan gooien. Dit heb ik opgelost door de rijst in een zeef te doen, en vervolgens deze in dat stoomding te zetten. Dit werkt prima, met als enige nadeel dat er stoom ontsnapt.

Dit is echter niet het grootste probleem, het echte probleem is dat de rijst na ongeveer 1 uur stomen nog erg hard is. Ik doe waarschijnlijk iets heel erg elementairs fout.

Wat ik doe:
- Ik zet de pan op het vuur
- Pak het zeefje en gooi hier gewassen rijst in
- Dit zet ik in de stoompan en om de 5-10 minuten kijk ik of het inmiddels eetbaar is.

Zoals ik al zei, de rijst die ik de vorige keer had proberen te stomen was niet eetbaar na ongeveer 1 uur stomen. De rijst was nog helemaal hard, hooguit een heel dun, zacht buitenlaagje.

Ik weet niet precies wat voor type rijst het is, gewoon standaard supermarktrijst (voor zover dat bestaat). Nu heb ik geprobeerd die rijst vooraf te weken (ongeveer 2 uur). Ook hier heb ik geen succes mee gehad.

Heb ik het verkeerde type rijst? Indien ja, wat voor soort is aan te raden? Indien nee, wat doe ik verkeerd
  donderdag 30 januari 2014 @ 19:16:07 #215
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_136144447
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 09:31 schreef Rewimo het volgende:
Piet, welke Duitse aardappel (te koop bij Lindchen ;) ) is geschikt voor friet? De aardappels die we nu hadden smaakten prima maar werden caramelbruin :D
ja dan heb je dus een oude of een vastkokende aardappel, veel suiker ipv zetmeel. Als ie oud wordt wordt suiker ook omgezet in zetmeel ;)
pi_136144691
quote:
3s.gif Op donderdag 30 januari 2014 19:00 schreef Sauslepel het volgende:
Wellicht een heel erg domme vraag, maar het gaat over het stomen van rijst.

Ik heb laatst wat van die stoominzetten gekocht, best prima qua afmetingen en kan er alles goed in kwijt. Helaas zijn de gaatjes onderin wat groot waardoor ik rijst er niet zomaar in kan gooien. Dit heb ik opgelost door de rijst in een zeef te doen, en vervolgens deze in dat stoomding te zetten. Dit werkt prima, met als enige nadeel dat er stoom ontsnapt.

Dit is echter niet het grootste probleem, het echte probleem is dat de rijst na ongeveer 1 uur stomen nog erg hard is. Ik doe waarschijnlijk iets heel erg elementairs fout.

Wat ik doe:
- Ik zet de pan op het vuur
- Pak het zeefje en gooi hier gewassen rijst in
- Dit zet ik in de stoompan en om de 5-10 minuten kijk ik of het inmiddels eetbaar is.

Zoals ik al zei, de rijst die ik de vorige keer had proberen te stomen was niet eetbaar na ongeveer 1 uur stomen. De rijst was nog helemaal hard, hooguit een heel dun, zacht buitenlaagje.

Ik weet niet precies wat voor type rijst het is, gewoon standaard supermarktrijst (voor zover dat bestaat). Nu heb ik geprobeerd die rijst vooraf te weken (ongeveer 2 uur). Ook hier heb ik geen succes mee gehad.

Heb ik het verkeerde type rijst? Indien ja, wat voor soort is aan te raden? Indien nee, wat doe ik verkeerd
De rijst moet eerst kort gekookt worden in een laagje water, daarna pas stoom je het nog 20 minuten. Tenminste, zo deed mijn moeder het altijd.
pi_136145785
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 19:21 schreef NutKees het volgende:

[..]

De rijst moet eerst kort gekookt worden in een laagje water, daarna pas stoom je het nog 20 minuten. Tenminste, zo deed mijn moeder het altijd.
Zo maak ik meestal rijst. Ik noem dat spul dan ook rijst, wist niet dat deze methode voor gestoomde rijst zorgde :@
  donderdag 30 januari 2014 @ 20:54:36 #218
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136149148
Ik kook rijst gewoon
1 beker rijst op twee bekers water, koken tot er putjes in zitten en dan zet ik het op heel laag vuur om verder te garen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136152988
Putjes, die stukjes waar de lucht omhoog komt pruttelen?
  donderdag 30 januari 2014 @ 22:40:45 #220
256666 leeell
I know you're lonely
pi_136154167
Beste piet,

ik heb een waardebon gekregen voor een ambachtelijke slager, deze heeft een groot aanbod aan Wagyu-rund en Livar-varken, zuiggeit, iberico ed. welke delen zou jij aanraden om te kopen ? (waar je het meeste kwaliteitsverschil mee merkt tov. normale slager / en het lekkerst)

[ Bericht 2% gewijzigd door leeell op 30-01-2014 22:50:18 ]
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 31 januari 2014 @ 08:24:23 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136161209
quote:
2s.gif Op donderdag 30 januari 2014 22:40 schreef leeell het volgende:
Beste piet,

ik heb een waardebon gekregen voor een ambachtelijke slager, deze heeft een groot aanbod aan Wagyu-rund en Livar-varken, zuiggeit, iberico ed. welke delen zou jij aanraden om te kopen ? (waar je het meeste kwaliteitsverschil mee merkt tov. normale slager / en het lekkerst)
Wagyu ribeye of prime rib, zo gemarmerd mogelijk. Ibericowangetjes zijn heerlijk om te stoven, Iberico Rack is ook goddelijk. Geitenbout lekker garen in de oven, heerlijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136161605
Pietje, wat zou jij serveren bij een klassieke Wiener Schnitzel?
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 31 januari 2014 @ 09:24:13 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136162064
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 08:57 schreef minilot het volgende:
Pietje, wat zou jij serveren bij een klassieke Wiener Schnitzel?
Een stuk citroen, een half hardgekookt ei, een ansjovisfiletje.
Als bijlage, gekookte aardappels met wat boter en verse peterselie, of een zelfgemaakte kartoffelsalat met komkommer en kappertjes en een lekkere frisse salade
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136162078
Frieten, koolsla, halve liter bier.
pi_136162169
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soms hebben ze binten, maar nooit eigenheimers of irenes
Aardappels in D zijn kut, die eeuwige cylena, gadverdamme.
euhhhh, wat is cylena? :@
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  vrijdag 31 januari 2014 @ 09:33:30 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136162230
Cylena of Cilena is een aardappel ras waar je in D niet alleen mee wordt doodgegooid, maar daarna ook onder wordt begraven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 31 januari 2014 @ 09:51:19 #227
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_136162613
Laatst moest ik ook stukkokers hebben. Hadden ze hier bij de Carrefour negen merken, waarvan zeven Mona Lisa. De andere twee stond niks op. Tsja, dat schiet ook niet op. Toen maar Caesar bij de Lidl gekocht, die is in ieder geval iets meliger.
Siesta & Fiesta!
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 31 januari 2014 @ 11:28:16 #228
414785 sirdanilot
pi_136164967
Aardappels in D zijn inderdaad kut. Nederlandse aardappels blijven het beste *O*
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136436041
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 11:28 schreef sirdanilot het volgende:
Aardappels in D zijn inderdaad kut. Nederlandse aardappels blijven het beste *O*
Opperdoezer Ronde O+

Zeg Piet, doen ze in Duitsland geen kaneel in de appeltaart?
Ik had laatst de buren op bezoek, appeltaartje gebakken, de buurman: "Wat proef ik nu in die taart? Zimt?"
Blijkbaar voor 't eerst in z'n leven :o
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:45:01 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136436381
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:35 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Opperdoezer Ronde O+

Zeg Piet, doen ze in Duitsland geen kaneel in de appeltaart?
Ik had laatst de buren op bezoek, appeltaartje gebakken, de buurman: "Wat proef ik nu in die taart? Zimt?"
Blijkbaar voor 't eerst in z'n leven :o
Volgens mij verschilt dat regionaal sommige recepten voor Apfelkuchen zijn met, andere zonder.
Zo wordt foelie alleen in Beieren gebruikt (niet voor appeltaart)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136436473
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij verschilt dat regionaal sommige recepten voor Apfelkuchen zijn met, andere zonder.
Zo wordt foelie alleen in Beieren gebruikt (niet voor appeltaart)
Ik vind 't zonder kaneel nergens naar smaken eigenlijk.
M'n buren moeten er dus maar aan wennen :P
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:51:02 #232
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136436598
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:47 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik vind 't zonder kaneel nergens naar smaken eigenlijk.
M'n buren moeten er dus maar aan wennen :P
Vind Kardemom ook erg lekker ipv kaneel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 7 februari 2014 @ 19:06:03 #233
414785 sirdanilot
pi_136447243
Ik ben nu aan het proberen om iets te stomen, op de studentenwijze zonder stoommandje of wat dan ook dus. Bord op de bodem van een pan gelegd, daarbovenop een vergiet, daar het eten (worst) ingedaan, laagje water in de pan, deksel erop en stomen maar. Kijken of het lukt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 7 februari 2014 @ 19:58:43 #234
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136449275
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:06 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ben nu aan het proberen om iets te stomen, op de studentenwijze zonder stoommandje of wat dan ook dus. Bord op de bodem van een pan gelegd, daarbovenop een vergiet, daar het eten (worst) ingedaan, laagje water in de pan, deksel erop en stomen maar. Kijken of het lukt.
Waarom een bord in de pan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 8 februari 2014 @ 00:01:56 #235
414785 sirdanilot
pi_136457941
Het is een vergiet zonder pootjes, dus anders ben je gewoon aan het koken. Een kommetje was te hoog, een bord op z'n kop was precies goed.

Werkte prima trouwens ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 8 februari 2014 @ 00:06:08 #236
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_136458101
Prima toch, beetje creatief met spullen uit je keuken :D
Ik snap alleen de combi stomen en worst niet zo.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 8 februari 2014 @ 00:27:12 #237
414785 sirdanilot
pi_136458764
Nou, ik dacht, je kunt het ook in een klein beetje wwater opwarmen, maar als je stoomt gaat er midner smaak verloren.

Broccoli is overigens ook prima gelukt op deze manier.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 8 februari 2014 @ 01:18:00 #238
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_136460021
Ik had dit soort worst in mijn hoofd, maar gok dat jij ander soort worst bedoelt?

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_136461290
Piet, hoe maak ik lekkere knoflooksaus (voor op pita / shoarma)? Ik kom honderden recepten tegen op internet en heb een goede basis nodig.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 09:04:27 #240
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136461616
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 07:20 schreef NutKees het volgende:
Piet, hoe maak ik lekkere knoflooksaus (voor op pita / shoarma)? Ik kom honderden recepten tegen op internet en heb een goede basis nodig.
Prefereer je een frisse of een zoals die van de Turk?
  zaterdag 8 februari 2014 @ 09:08:55 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136461647
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 00:01 schreef sirdanilot het volgende:
Het is een vergiet zonder pootjes, dus anders ben je gewoon aan het koken. Een kommetje was te hoog, een bord op z'n kop was precies goed.

Werkte prima trouwens ;)
Klein vergietje?
Ik stoom ook met een vergiet, maar die hangt op de rand van de pan zeg maar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 09:10:41 #242
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136461660
@ Nutcase (de kwootknop doet het niet meer)
Ik zelf prefereer eentje op basis van Joghurt, met knoflook, zout, peterselie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 8 februari 2014 @ 09:55:21 #243
414785 sirdanilot
pi_136462089
Ja het is een kleintje, die kan niet op de rand van de pan blijven hangen. De steel is ook in een grijs verleden afgebroken :')

Uiteraard bedoel ik geen braadworst, maar van die worst die je moet koken of stomen of in de magnetron, en niet kunt bakken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 8 februari 2014 @ 09:57:14 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136462113
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 09:55 schreef sirdanilot het volgende:
Ja het is een kleintje, die kan niet op de rand van de pan blijven hangen. De steel is ook in een grijs verleden afgebroken :')

Uiteraard bedoel ik geen braadworst, maar van die worst die je moet koken of stomen of in de magnetron, en niet kunt bakken.
Kleinere pan gebruiken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 8 februari 2014 @ 11:10:35 #245
414785 sirdanilot
pi_136463337
Ja kan misschien ook wel, mijn kleine pan was toen in gebruik.

Ga misschien wel meer dingen stomen nu ik weet hoe het moet :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 8 februari 2014 @ 12:39:50 #246
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136465533
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 11:10 schreef sirdanilot het volgende:
Ja kan misschien ook wel, mijn kleine pan was toen in gebruik.

Ga misschien wel meer dingen stomen nu ik weet hoe het moet :D
Je kan je groenten boven je aardappels stomen bijvoorbeeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136466713
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 09:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Prefereer je een frisse of een zoals die van de Turk?
Geen idee, ben al jaren niet meer bij de shoarmaboer geweest. Maar die potjes smaken me in ieder geval niet meer. Wat kan je aanbevelen?

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
@ Nutcase (de kwootknop doet het niet meer)
Ik zelf prefereer eentje op basis van Joghurt, met knoflook, zout, peterselie.
Dank!
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 8 februari 2014 @ 14:24:38 #248
414785 sirdanilot
pi_136469165
In mijn shoarmabroodje vind ik Tzatziki eigenlijk wel lekker ipv knoflooksaus. Lekker fris, zat knoflook, past er prima bij. Je kunt het ook zelf maken. Weet even geen hoeveelheden maar dit kun je vast googelen.

- Komkommer raspen, doen wij meestal in de keukenmachine want sneller. In een zeef doen en vocht eruit persen (evt wat zout erop doen zodat het beter uitlekt).
- Dikke yoghurt nemen, of eerst hangop maken door yoghurt in een doek o.i.d. te doen en te laten uitlekken.
- In de keukenmachine, die nu toch vies is, een flinke lading knoflook raspen.
- Yoghurt mengen met knoflook, zout/peper en een beetje goede olijfolie voor de smaak.
- Komkommer erdoor mengen, klaar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136510449
Ik zoek inspiratie voor een gerecht met spruitjes of witlof, aangezien ik dat eigenlijk nooit eet. Het liefst iets van een eenpansgerecht of ovenschotel, maar alle tips zijn welkom. En het moet wel een beetje gezond zijn. :P
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  User die het meest klaagt 2022 zondag 9 februari 2014 @ 16:42:57 #250
414785 sirdanilot
pi_136510679
? 'Gerecht met witlof'?

Witlof doe ik altijd zo:
- Kontje eraf snijden
- Een kegeltje uithollen bij het kontje omdat het binnenste erg bitter is
Daarna kun je kiezen:
- In een ovenschaal doen met plakken kaas en ham erop. Kan wel een beetje lang duren, dus even voorkoken is het beste.
- Smoren in een pan en daarop de ham en kaas (snelle versie maar wel minder mooi).

Je kunt ook een witlofsalade maken trouwens:
- Witlof op bovenstaande manier uithollen, dan dun snijden
- Dressing van mayo-mosterd-beetje honing-citroensap (kan ook met yoghurt)
- Gesneden appel, walnoot en wat rozijntjes erdoorheen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136510845
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:42 schreef sirdanilot het volgende:
? 'Gerecht met witlof'?

Witlof doe ik altijd zo:
- Kontje eraf snijden
- Een kegeltje uithollen bij het kontje omdat het binnenste erg bitter is
Daarna kun je kiezen:
- In een ovenschaal doen met plakken kaas en ham erop. Kan wel een beetje lang duren, dus even voorkoken is het beste.
- Smoren in een pan en daarop de ham en kaas (snelle versie maar wel minder mooi).

Je kunt ook een witlofsalade maken trouwens:
- Witlof op bovenstaande manier uithollen, dan dun snijden
- Dressing van mayo-mosterd-beetje honing-citroensap (kan ook met yoghurt)
- Gesneden appel, walnoot en wat rozijntjes erdoorheen
Ja, is dat raar?
Bedankt voor de tips iig, de ham/kaas versie ken ik wel maar ik zoek juist wat inspiratie voor een mooie ovenschotel of taart oid.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  zondag 9 februari 2014 @ 16:51:19 #252
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_136511052
Een gerecht met witlof is niet raar.
Uithollen van kontje van de witlof is niet heel erg nodig, zo bitter is dat tegenwoordig niet meer. Ik laat het er gewoon lekker in zitten, luie aap die ik ben ;)

Spruitjes zijn heel lekker in een quiche met wat spekjes erbij (eerst even uitbakken voor je het in de quiche doet). Bijvoorbeeld wat aardappeltjes erdoor, ei/room/melk mengsel en wat geraspte kaas. Heerlijk :)
En ook door de stampot met wat mosterd en oude kaas erg lekker.
De wat nieuwere gerechtjes met spruitjes door ze te roerbakken met sojasaus enzo ben ikzelf niet zo weg van.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 9 februari 2014 @ 16:58:40 #253
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136511387
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:42 schreef sirdanilot het volgende:
? 'Gerecht met witlof'?

Witlof doe ik altijd zo:
- Kontje eraf snijden
- Een kegeltje uithollen bij het kontje omdat het binnenste erg bitter is
Daarna kun je kiezen:
- In een ovenschaal doen met plakken kaas en ham erop. Kan wel een beetje lang duren, dus even voorkoken is het beste.
- Smoren in een pan en daarop de ham en kaas (snelle versie maar wel minder mooi).

Je kunt ook een witlofsalade maken trouwens:
- Witlof op bovenstaande manier uithollen, dan dun snijden
- Dressing van mayo-mosterd-beetje honing-citroensap (kan ook met yoghurt)
- Gesneden appel, walnoot en wat rozijntjes erdoorheen
Ik doe het nog makkelijker, witlof in 2en snijden, kern eruit halen, ham om beide helften rollen, in oven schaal, kaas erover (en wat panko/paneermeel) en dan 30 minuten in de oven op 180 graden.
Op die manier wordt de witlof ook prima gaar, de kaas gratineert mooi.
Ook hoef je geen kern uit een kokend hete witlof te halen en je gooit geen vitamines en smaak weg met het kookwater.

Overigens, in stukjes snijden en wokken met wat honing en ketjap is ook erg lekker.
pi_136513702
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
@ Nutcase (de kwootknop doet het niet meer)
Ik zelf prefereer eentje op basis van Joghurt, met knoflook, zout, peterselie.
Heb je enig idee hoe lang dat dan houdbaar is?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:37:01 #255
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136515478
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 07:20 schreef NutKees het volgende:
Piet, hoe maak ik lekkere knoflooksaus (voor op pita / shoarma)? Ik kom honderden recepten tegen op internet en heb een goede basis nodig.
Wat ik zelf altijd doe is met Mayonaise en creme fraiche (half om half ongeveer), vers geraspte knoflook erbij, beetje suiker, peper, zout, peterselie en soms doe ik er een beetje citroensap bij.
Smaakt erg lekker, 't is geen shoarmasaus, 't is geen tzaziki maar 't zit er net tussenin, een frisse knoflooksaus dit ligt zoet is (maar dat ligt aan de hoeveelheid suiker)

Ik hou bij deze saus de houdbaarheidsdatum van de creme fraiche aan, meestal een weekje houdbaar zolang je het maar afgedekt bewaart.
pi_136516012
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:37 schreef SiGNe het volgende:

Ik hou bij deze saus de houdbaarheidsdatum van de creme fraiche aan, meestal een weekje houdbaar zolang je het maar afgedekt bewaart.
Er stond me iets bij van dat je flink ziek kon worden van knoflookolie maken en die te lang bewaren, vandaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 9 februari 2014 @ 19:02:41 #257
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136516516
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Er stond me iets bij van dat je flink ziek kon worden van knoflookolie maken en die te lang bewaren, vandaar.
Botulisme dacht ik, maar kan ook een andere schimmel zijn.
Maar dat is als je knoflook maanden in de olie bewaard, als je die tenen eerder uit de olie haalt heb je dat probleem ook niet meer.
En ja kan de olie evt nog verhitten daarna.

Maar in dit geval gaat het gewoon om rauwe knoflook in een sausje op ei- en melkbasis, zou ik niet te lang bewaren.
pi_136519008
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:02 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Botulisme dacht ik, maar kan ook een andere schimmel zijn.
Maar dat is als je knoflook maanden in de olie bewaard, als je die tenen eerder uit de olie haalt heb je dat probleem ook niet meer.
En ja kan de olie evt nog verhitten daarna.

Maar in dit geval gaat het gewoon om rauwe knoflook in een sausje op ei- en melkbasis, zou ik niet te lang bewaren.
Ik heb zo'n beetje alle in de supermarkt verkrijgbare knoflooksauzen geprobeerd en ik vind ze allemaal vies. Dus dan wil ik het best zelf maken met een beetje yoghurt en mayonaise of creme fraiche, alleen als het dan sneller bederft dan de yoghurt moet ik het weten natuurlijk. Vandaar, dan ga ik niet meteen heel veel maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 9 februari 2014 @ 20:08:57 #259
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136519697
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoe lang dat dan houdbaar is?
Weekje ofzo, gewoon de mhd van de yogurt aanhouden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 9 februari 2014 @ 20:11:00 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136519816
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:02 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Botulisme dacht ik, maar kan ook een andere schimmel zijn.
Maar dat is als je knoflook maanden in de olie bewaard, als je die tenen eerder uit de olie haalt heb je dat probleem ook niet meer.
En ja kan de olie evt nog verhitten daarna.

Maar in dit geval gaat het gewoon om rauwe knoflook in een sausje op ei- en melkbasis, zou ik niet te lang bewaren.
Wat azijn of citroensap/zuur erbij, of vitamine c, botulisme houdt niet van een zuur milieu
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136541118
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:51 schreef Molo het volgende:
Een gerecht met witlof is niet raar.
Uithollen van kontje van de witlof is niet heel erg nodig, zo bitter is dat tegenwoordig niet meer. Ik laat het er gewoon lekker in zitten, luie aap die ik ben ;)

Spruitjes zijn heel lekker in een quiche met wat spekjes erbij (eerst even uitbakken voor je het in de quiche doet). Bijvoorbeeld wat aardappeltjes erdoor, ei/room/melk mengsel en wat geraspte kaas. Heerlijk :)
En ook door de stampot met wat mosterd en oude kaas erg lekker.
De wat nieuwere gerechtjes met spruitjes door ze te roerbakken met sojasaus enzo ben ikzelf niet zo weg van.
Hmm spruitjesquiche, zoiets zocht ik idd :9 thanks!
Maar witlof maakt iedereen dus gewoon als 'bijgerecht'? Mijn schoonma maakt er dmv een knorr-pakje wel eens een ovenschotel van, die is voor geen meter te pruimen en gigantisch hoog in calorieën, dus ik zocht een soort verbeterde, gezonde, pakjesloze versie daarvan :)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 10 februari 2014 @ 11:36:20 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136541471
Wilof maak ik salade mee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136541565
Oke. Bijgerechten dus. Ik zal het wel eerst een keer als bijgerecht bakken/ salade maken en misschien krijg ik dan wel inspiratie voor een ovenschotel o.i.d.
En de spruitjesquiche ^O^ lijkt me lekker.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_136542596
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 11:39 schreef PluisigNijntje het volgende:
Oke. Bijgerechten dus. Ik zal het wel eerst een keer als bijgerecht bakken/ salade maken en misschien krijg ik dan wel inspiratie voor een ovenschotel o.i.d.
En de spruitjesquiche ^O^ lijkt me lekker.
Je kan er wel degelijk een hoofdschotel mee maken zonder de pakjes hoor. Met aardappels en vlees en kaas ed. Misschien vind je hier wat inspiratie:
http://www.smulweb.nl/recepten/witlof++gehakt+ovenschotel
  User die het meest klaagt 2022 maandag 10 februari 2014 @ 12:46:27 #265
414785 sirdanilot
pi_136543798
Ik vind witlof ham-kaas uit d eoven eerlijk gezegd geen 'bijgerecht', maar eerder een 'hoofdschotel', met aardappels en een lekker stukje vlees (kan zelfs zonder vlees want je hebt al ham).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136544452
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:46 schreef sirdanilot het volgende:
Ik vind witlof ham-kaas uit d eoven eerlijk gezegd geen 'bijgerecht', maar eerder een 'hoofdschotel', met aardappels en een lekker stukje vlees (kan zelfs zonder vlees want je hebt al ham).
Als je het zo bekijkt is groente bijna altijd de hoofdschotel, omdat ik daar het meeste van eet met een klein beetje aardappels+vlees..
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_136544617
Heb recentelijk wat pogingen gedaan om rijst te koken in kokosmelk. Heb wat recepten van internet geprobeerd maar, in geen van de gevallen kan ik zeggen dat het nou echt een succes was. Terwijl het wel heel lekker schijnt te zijn. Daarom heb ik het idee dat het aan mijn gebrek aan kookkunsten ligt.

Ik heb standaard supermarktrijst gebruikt, maar ook jasmijnrijst van de toko. Ik gebruik gedeeltelijk water en gedeeltelijk kokosmelk. Kook tot 'putjes' en laat het dan nog even een tijdje in de pan liggen (met deksel).

De rijst is wel goed gekookt, en dus niet hard van binnen. Maar de smaak is niet helemaal zoals ik had gehoopt. Verder vind ik vaak dat de rijst nog te nat is, het blijft meer een soort van pudding, in plaats van individuele rijstkorrels.

Nog een kanttekening voor de kokosmelk; die haal ik uit een blikje, en die was in alle gevallen ook beduidend dikker dan ik had verwacht, meer een soort creme-fraiche/slagroom-achtige substantie in plaats van een melkachtige.

Tips zou ik enorm waarderen :D
  maandag 10 februari 2014 @ 13:11:45 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136544780
Rijst te nat, volgende keer wat minder water
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136545166
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Rijst te nat, volgende keer wat minder water
Maar ik met 'm precies af (met een maatbekertje :+ ) Leek me overigens ook de logische oplossing, maar met minder water koekt de rijst aan in het pannetje ;( (Zelfs op klein vuur)
pi_136548995
quote:
7s.gif Op maandag 10 februari 2014 13:07 schreef Sauslepel het volgende:
Heb recentelijk wat pogingen gedaan om rijst te koken in kokosmelk. Heb wat recepten van internet geprobeerd maar, in geen van de gevallen kan ik zeggen dat het nou echt een succes was. Terwijl het wel heel lekker schijnt te zijn. Daarom heb ik het idee dat het aan mijn gebrek aan kookkunsten ligt.

Ik heb standaard supermarktrijst gebruikt, maar ook jasmijnrijst van de toko. Ik gebruik gedeeltelijk water en gedeeltelijk kokosmelk. Kook tot 'putjes' en laat het dan nog even een tijdje in de pan liggen (met deksel).

De rijst is wel goed gekookt, en dus niet hard van binnen. Maar de smaak is niet helemaal zoals ik had gehoopt. Verder vind ik vaak dat de rijst nog te nat is, het blijft meer een soort van pudding, in plaats van individuele rijstkorrels.

Nog een kanttekening voor de kokosmelk; die haal ik uit een blikje, en die was in alle gevallen ook beduidend dikker dan ik had verwacht, meer een soort creme-fraiche/slagroom-achtige substantie in plaats van een melkachtige.

Tips zou ik enorm waarderen :D
Deksel op de pan laten, hoogstens op een 'kiertje', en precies water afmeten.
Maakt een heel groot verschil.

Ik doe het zo, met jasmijnrijst of basmatirijst:
1 mok rijst goed wassen, scheelt een hoop geplak. Dan 1 mok water en 1 mok kokosmelk erbij in een pan. Snuf zout erbij, klein beetje bruine suiker of palmsuiker (echt een klontje maar). Zacht aan de kook brengen en net zolang koken tot er idd putjes in komen te staan. Gas uit, deksel erop laten zitten en 20min laten staan. In de tussentijd andere dingen klaarmaken.
Zo krijg ik altijd hele fijne rijst met losse korrels ook.
pi_136570503
Wij doen het zo: (gebruiken altijd Tilda basmatirijst)

De rijst wassen tot het water helder is. In een pan met water en een beetje zout tot 3 cm boven de rijst. Laten koken tot de rijst half gaar is. Afgieten en in een stoompan of metalen vergiet in ongeveer 10-15 minuten boven een laagje kokend water klaar stomen.

Nooit meer pap, altijd een mooie droge rijst die precies goed is! :Y)
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
pi_136570663
Rijst met kokos: een blokje kokos kopen en daarvan een paar flinke eetlepels raspen, dat doe je bij de rijst als die kookt, of als die stoomt (laatste variant is de kokossmaak wat geprononceerder).

Nog lekkerder maken we de rijst door een paar blaadjes djoeroek peroet (citrusblad) mee te koken. mmmmmmmmmmmmmmmmm
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  maandag 10 februari 2014 @ 22:44:26 #273
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_136570716
*knip*
pi_136578444
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:37 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Wat ik zelf altijd doe is met Mayonaise en creme fraiche (half om half ongeveer), vers geraspte knoflook erbij, beetje suiker, peper, zout, peterselie en soms doe ik er een beetje citroensap bij.
Smaakt erg lekker, 't is geen shoarmasaus, 't is geen tzaziki maar 't zit er net tussenin, een frisse knoflooksaus dit ligt zoet is (maar dat ligt aan de hoeveelheid suiker)

Ik hou bij deze saus de houdbaarheidsdatum van de creme fraiche aan, meestal een weekje houdbaar zolang je het maar afgedekt bewaart.
Beetje laat maar bedankt voor deze tip nog.

Ik kan me nu echter beter concentreren op de pita broodjes, want die willen nog niet goed lukken. Ze worden niet mooi luchtig van binnen (bollen niet op) maar blijven als een platte koek. Heeft iemand een idee wat ik mis doe? Oven niet warm genoeg of iets dergelijks?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 14:27:29 #275
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136586417
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 09:38 schreef NutKees het volgende:

[..]

Beetje laat maar bedankt voor deze tip nog.

Ik kan me nu echter beter concentreren op de pita broodjes, want die willen nog niet goed lukken. Ze worden niet mooi luchtig van binnen (bollen niet op) maar blijven als een platte koek. Heeft iemand een idee wat ik mis doe? Oven niet warm genoeg of iets dergelijks?
Koop je pita's bij de Turkse bakker en niet bij de supermarkt.
Die Bolletje pita's smaken ook heel anders kwam ik een tijd geleden achter.
Gewoon Huda bread of Arab bread kopen.
Die dingen kan je ook als wrap gebruiken trouwens (smaakt ook beter dan Tortilla's)
pi_136586542
Ho, pardon. Het was niet helemaal duidelijk maar ik probeer die dingen dus zelf te maken. Beetje gist, bloem, water, olie en zout... daarna de hete oven in. Maar dat wil dus niet helemaal lukken.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 14:33:25 #277
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136586611
Brood bakken is best lastig, is echt een vak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 14:45:40 #278
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136587092
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 14:31 schreef NutKees het volgende:
Ho, pardon. Het was niet helemaal duidelijk maar ik probeer die dingen dus zelf te maken. Beetje gist, bloem, water, olie en zout... daarna de hete oven in. Maar dat wil dus niet helemaal lukken.
Dan zou ik denken dat de oven niet heet genoeg is, als je youtube/kookfilms ziet hoe ze dat maken gaat het erg snel, ik neem aan dat het snel gaat doordat de oven heter staat dan 250 graden.
Misschien op een pizzasteen op de BBQ maken?
pi_136587120
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Brood bakken is best lastig, is echt een vak
Daar ben ik inmiddels achter. Mijn hamburger broodjes gisteren waren ook niet je-van-het, Tortilla's vorige week waren te broos, pizza's begin ik eindelijk redelijk onder de knie te krijgen. En meerdere pogingen volkoren brood liepen uit op een drama (die hadden meer weg van stoeptegels dan van brood :)).
pi_136587195
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 14:45 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Dan zou ik denken dat de oven niet heet genoeg is, als je youtube/kookfilms ziet hoe ze dat maken gaat het erg snel, ik neem aan dat het snel gaat doordat de oven heter staat dan 250 graden.
Misschien op een pizzasteen op de BBQ maken?
Ik heb zo'n bestron pizza oven, eens zien hoe dat gaat. Verder ook gelezen dat een dikke pan in de oven ook nog wel eens wil helpen. Vanavond nog maar eens een poging wagen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 11 februari 2014 @ 14:52:23 #281
414785 sirdanilot
pi_136587350
Je kunt in plaats van pita broodjes proberen te bakken ook Indiaas brood proberen. Dat gaat gewoon op een gasfornuis ipv in de oven, en gaat razendsnel. Chapati's, roti's, etc.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136594628
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 14:45 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Dan zou ik denken dat de oven niet heet genoeg is, als je youtube/kookfilms ziet hoe ze dat maken gaat het erg snel, ik neem aan dat het snel gaat doordat de oven heter staat dan 250 graden.
Misschien op een pizzasteen op de BBQ maken?
:Y

Oven loeiheet gestookt (oventhermo zegt 240 graden, oven zelf 285) en ze knalden bijna uit elkaar. Groot succes dus, gewoon op de bakplaat. Dank!
  dinsdag 11 februari 2014 @ 18:13:20 #283
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136594905
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 18:05 schreef NutKees het volgende:

[..]

:Y

Oven loeiheet gestookt (oventhermo zegt 240 graden, oven zelf 285) en ze knalden bijna uit elkaar. Groot succes dus, gewoon op de bakplaat. Dank!
En dat heb ik ook weleens in een docu gezien, dat ze het als een soort pannekoeken op de bakplaat maken, alleen was dat ergens in azië (nepal ofzo)
  dinsdag 11 februari 2014 @ 18:39:49 #284
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136595779
In mexico maken ze tortillas ook zo
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136597369
Laatst naar recept van Jamie Oliver kokos stoombroodjes gemaakt. 1 blik kokosmelk met 1 blik zelfrijzend bakmeel kneden tot een elastisch deeg, 20 minuten stomen en klaar. Het meest fool-proof brood dat ik ken en was erg lekker met wat gewokte groenten/kip en iets sauzigs.
pi_136599829
Ik heb niet terug gelezen. Maar het plakkerige spul van schorseneren maak je heel snel schoon met cif.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_136602959
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 20:12 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb niet terug gelezen. Maar het plakkerige spul van schorseneren maak je heel snel schoon met cif.
Als je ze eerst kookt en dan schilt, heb je geen plakkerig spul.... *O*
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 11 februari 2014 @ 21:11:53 #288
414785 sirdanilot
pi_136603070
Die kokos-stoombroodjes klinken eigenlijk wel heel interessant :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136603088
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 21:09 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Als je ze eerst kookt en dan schilt, heb je geen plakkerig spul.... *O*
Oh. Maar ik schil ze eerst. Werkelijk, dat is echt voor het eerst dat ik hoor dat dat kan...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_136612473
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 21:11 schreef sirdanilot het volgende:
Die kokos-stoombroodjes klinken eigenlijk wel heel interessant :D
't Is trouwens 1 blik kokosmelk op 2 blikken bakmeel. Foutje
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 12 februari 2014 @ 15:27:19 #291
414785 sirdanilot
pi_136627460
Ja, ik had een beetje gegoogled en daar kwam ik ook op uit.

Zal ook wel met bakpoeder + meel + kokosmelk kunnen toch? Bakmeel is niks anders dan meel plus bakpoeder, vandaar. En ook een beetje zout erin voor de smaak.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136628883
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik doe het nog makkelijker, witlof in 2en snijden, kern eruit halen, ham om beide helften rollen, in oven schaal, kaas erover (en wat panko/paneermeel) en dan 30 minuten in de oven op 180 graden.
Op die manier wordt de witlof ook prima gaar, de kaas gratineert mooi.
Ook hoef je geen kern uit een kokend hete witlof te halen en je gooit geen vitamines en smaak weg met het kookwater.

Overigens, in stukjes snijden en wokken met wat honing en ketjap is ook erg lekker.
Wij hebben geen paneermeel. Is beschuit kruimelen en erover strooien ook aan te raden ?
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  woensdag 12 februari 2014 @ 16:01:33 #293
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136628936
Dat is bijna hetzelfde als paneermeel. Gewoon net zo fijn maken als paneermeel voordat je het erover doet.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 12 februari 2014 @ 16:05:38 #294
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136629139
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2014 16:00 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Wij hebben geen paneermeel. Is beschuit kruimelen en erover strooien ook aan te raden ?
Ja, het paneermeel of de kruimels nemen namelijk het vet op uit de kaas, daardoor wordt de kaas wat droger en gratineert mooi, 't is meer de kaas die goudbruin wordt dan de paneer.
pi_136633890
Witlof met alleen kaas en kam lijkt me echt niet lekker. Ik snijd de rolletjes door de helft, rol dat in ham. Maak een bechamelsaus, dat gaat er overheen en dan een beetje geraspte kaas.

Zal het wel eens met paneer proberen, maar eigenlijk gratineert die hier altijd al wel mooi.
  woensdag 12 februari 2014 @ 17:56:10 #296
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136634238
quote:
14s.gif Op woensdag 12 februari 2014 17:44 schreef Myraela het volgende:
Witlof met alleen kaas en kam lijkt me echt niet lekker.

Wel goed schoonmaken


In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136634298
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2014 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wel goed schoonmaken


[ afbeelding ]
:D
pi_136635570
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 16:05 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ja, het paneermeel of de kruimels nemen namelijk het vet op uit de kaas, daardoor wordt de kaas wat droger en gratineert mooi, 't is meer de kaas die goudbruin wordt dan de paneer.
Aha op die fiets. Nou het zit inmiddels in de oven. We zijn benieuwd :D
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:29:27 #299
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_136640189
Ik heb door de vraag van tijdje geleden over rettich die eens gisteren meegenomen uit de toko. Maar jeetje, dat is echt lekker zeg! _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:31:06 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136640281
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2014 20:29 schreef Molo het volgende:
Ik heb door de vraag van tijdje geleden over rettich die eens gisteren meegenomen uit de toko. Maar jeetje, dat is echt lekker zeg! _O_
Goed he?
En bijna niemand eet het
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:35:43 #301
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_136640523
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2014 20:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goed he?
En bijna niemand eet het
¤1,15 voor zo'n heel ding ook echt _O-

Om met Fransje van Sell Tell te spreken "das gewoon goeien handel" ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')