abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135445502

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 39 alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom ik deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn enorme ego, maar vooral wil ik er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.
pi_135445519
Laatste post uit vorige topic:

quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:15 schreef Sauslepel het volgende:
Heb zojuist wat inkopen gedaan op de markt. Ik weet enerzijds niet wat ik gekocht heb, en anderzijds weet ik niet wat ik er mee moet. Hulp zou welkom zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tevens heb ik bij de slager ook nog het volgende gekocht:
SPOILER: niet voor vegetariërs
Ik heb het vermoeden dat het kippenlevertjes zijn, ze lagen namelijk in het kipgedeelte bij de slager, maar bevestiging is altijd welkom :D

Ben ook benieuwd wat ik er eventueel mee zou kunnen doen.
Bij voorbaat dank :D
  maandag 13 januari 2014 @ 18:30:09 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_135445688
quote:
2s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:25 schreef MMGYMCMB het volgende:
Laatste post uit vorige topic:

[..]

1 pastinaak
2 biet
3 knolraap
4 aardappel (ras ben ik niet goed in, ik denk bintje of roseval)
5 puntpaprika (zoetig van smaak)
6 ook
7 koolrabi
pi_135445889
Dat vlees is kippenlevertjes denk ik, aan hartjes zit volgens mij altijd vet.
pi_135445997
3 kan ook een meiraap zijn, maar als het radijs achtig is is het allemaal ongeveer hetzelfde
is 7 niet gewoon een Taro?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_135446147
7 is volgens mij geen koolrabi, die heb ik namelijk bij dezelfde verkoper ook zien liggen. Maar deze is echt veel kleiner dan een standaard koolrabi.

Op de plaatjes van koolraap zien ze er ook best wel ruw uit aan de buitenkant, mijn 'koolraap' is erg glad en ook helemaal wit (dus niet zoals op alle plaatjes een paarse gloed)

Edit: Tevens lijkt het me nuttig om te vermelden dat ik de producten op de markt in Budapest gekocht heb. (anders had ik wel geweten wat ik gekocht had ;))

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:36 schreef sirdanilot het volgende:
3 kan ook een meiraap zijn, maar als het radijs achtig is is het allemaal ongeveer hetzelfde
is 7 niet gewoon een Taro?
Zou denk ik wel Taro kunnen zijn, ziet er wel ongeveer zo uit en ook de andere knolletjes uit dezelfde schaal zagen er wel ongeveer uit zoals de plaatjes op internet :D

[ Bericht 34% gewijzigd door Sauslepel op 13-01-2014 19:00:34 ]
  maandag 13 januari 2014 @ 19:09:19 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135447411
7 lijkt wat op een aardpeer, edit, taro zou ook kunnen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 januari 2014 @ 19:11:12 #8
45206 Pietverdriet
pi_135447509
2 zou ook een koolraap kunnen zijn
pi_135447933
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
7 lijkt wat op een aardpeer, edit, taro zou ook kunnen
Ja, aardpeer. Is precies zoals op de plaatjes. *O*
Enige tips over wat ik er mee kan doen? Zou enorm gewaardeerd worden :)
  maandag 13 januari 2014 @ 19:20:34 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135448020
1 peterseliewortel
2 biet
3 meiraap
4 aardappel
5 Rode puntpaprika
6 Groen puntpaprika
7 aardpeer
  maandag 13 januari 2014 @ 19:25:08 #11
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
  maandag 13 januari 2014 @ 19:33:40 #12
45206 Pietverdriet
pi_135448756
Aardpeer is erg lekker, maar kan winderigheid veroorzaken
  maandag 13 januari 2014 @ 20:37:55 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135452748
Wat leuk om het zo te kopen en dan te bekijken wat het is en wat je ermee gaat doen :D

Die groene paprika is niet zo pittig, heeft alleen iets meer bite dan een gewone groene paprika. Lekker om te vullen met bijv. gehakt, ui, tomatenstukjes, groene kruiden zoals peterselie en rijst/couscous en dan in de oven bakken. Dan komt de smaak er goed uit.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 13 januari 2014 @ 20:42:58 #14
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135453017
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Aardpeer is erg lekker, maar kan winderigheid veroorzaken
ik heb het nooit klaar gemaakt, maar is het niet een enorme rotklus met schoonmaken? Ik heb tot nu toe alleen vrij kleine aardperen (maatje kriel) zien liggen in de winkel hier in de buurt. Lijkt me dat er zo weinig van over blijft als je dat gaat schillen.
  maandag 13 januari 2014 @ 20:44:49 #15
45206 Pietverdriet
pi_135453100
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:42 schreef Molo het volgende:

[..]

ik heb het nooit klaar gemaakt, maar is het niet een enorme rotklus met schoonmaken? Ik heb tot nu toe alleen vrij kleine aardperen (maatje kriel) zien liggen in de winkel hier in de buurt. Lijkt me dat er zo weinig van over blijft als je dat gaat schillen.
Schillen is idd kutwerk, de aardappel is niet voor niets zo een succesvol landbouw gewas
pi_135453427
quote:
Hier ga ik morgen mee aan de slag! *O* Dank
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:37 schreef Molo het volgende:
Wat leuk om het zo te kopen en dan te bekijken wat het is en wat je ermee gaat doen :D

Die groene paprika is niet zo pittig, heeft alleen iets meer bite dan een gewone groene paprika. Lekker om te vullen met bijv. gehakt, ui, tomatenstukjes, groene kruiden zoals peterselie en rijst/couscous en dan in de oven bakken. Dan komt de smaak er goed uit.
Ben van mezelf helemaal geen kookgod, ben vooral blij dat er mensen zijn die wel weten wat ik gekocht heb :D. Dwing mezelf om af en toe gewoon wat spullen te kopen en maar te kijken wat ik er van kan maken, omdat maar 2 of 3 gerechten klaarmaak :P

Ben nu trouwens de 'kippenlevertjes' aan het bakken in boter, heb er ook een scheut rode wijn bij gedaan. Maar zie wel dat er ook kippenhartjes tussen zitten en andere dingen die ik niet helemaal kan plaatsen. Waarschijnlijk heb ik dus een 'kiporganenmix' gekocht ^O^
  maandag 13 januari 2014 @ 20:57:33 #17
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135453795
Gaat de boel dan niet liggen koken in de rode wijn?

Ik vind rode wijn door eten eigenlijk alleen lekker als het goed ingekookt is of echt een gloeiendhete pan een beetje afblust, anders is het zo wrang en zurig.
pi_135453896
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:57 schreef Molo het volgende:
Gaat de boel dan niet liggen koken in de rode wijn?

Ik vind rode wijn door eten eigenlijk alleen lekker als het goed ingekookt is of echt een gloeiendhete pan een beetje afblust, anders is het zo wrang en zurig.
Eerst gebakken in boter, daarna afgeblust met wijn :D

Levertjes zijn erg lekker, de hartjes ook wel (maar een beetje taai), het overige deel, waarvan ik vermoed dat het nieren zijn is ook erg lekker :Y)
pi_135460516
Respect voor je 'organenmix' avontuur :D ik zou dat niet zomaar kopen en eten zonder precies te weten wat het is.. maar ik heb dan ook nog nooit nier en hart gehad. Wel levertjes, met spek erom :9
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_135486379
Heb helaas niet alle ingrediënten kunnen vinden voor de aardpeersalade, maar ik ga er in de nabije toekomst zeker mee aan de slag.
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:44 schreef PluisigNijntje het volgende:
Respect voor je 'organenmix' avontuur :D ik zou dat niet zomaar kopen en eten zonder precies te weten wat het is.. maar ik heb dan ook nog nooit nier en hart gehad. Wel levertjes, met spek erom :9
Zeker de moeite waard. Het was erg lekker ondanks dat ik ze gewoon redelijk simpel gebakken had, ik denk dat je er echt een godenmaal van kan maken als je een betere bereidingswijze hebt :D

Tevens zijn die organen spotgoedkoop, omdat geen enkele huismoeder dat durft voor te schotelen ^O^
pi_135486686
Kippehartjes is éé nvan de weinige orgaanvleesdingen die ik lust; ook tong vind ik wel lekker. Ik hou echter niet van een sterke leversmaak, daarom lust ik levertjes niet. Nier heb ik nog nooit geproefd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 14 januari 2014 @ 18:18:29 #22
45206 Pietverdriet
pi_135486806
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:15 schreef sirdanilot het volgende:
Kippehartjes is éé nvan de weinige orgaanvleesdingen die ik lust; ook tong vind ik wel lekker. Ik hou echter niet van een sterke leversmaak, daarom lust ik levertjes niet. Nier heb ik nog nooit geproefd.
Probeer eens foie gras
  dinsdag 14 januari 2014 @ 20:11:51 #23
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_135492082
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:15 schreef sirdanilot het volgende:
Probeer ook eens lamslever...
Siesta & Fiesta!
pi_135492301
Mhh, misschien dat die inderdaad anders smaken. Maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar zwezerik, helaas is dat een beetje aan de dure kant voor mijn studentenbudget. Niertjes moet ik gewoon nog een keer proberen. Ook tripe (pens) lijkt me wel lekker.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 20:19:49 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135492434
Pens vind ik smerig. Zwezerik is echt heerlijk :9~
(Foie gras ook, maar dat lijkt in de verste verte niet op de typische leversmaak bij kip of varken ofzo).
pi_135492804
Ik vond kippenlevertjes helemaal niet zo'n 'typisch' smaakje hebben, alleen een klein beetje ijzerig. De structuur vind ik typischer.
Oh, ik wil nog een keer zelf cranberry leverpaté maken! Of een terrine met lever. Dat lijkt me echt stoer.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_135516877
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 20:16 schreef sirdanilot het volgende:
Mhh, misschien dat die inderdaad anders smaken. Maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar zwezerik, helaas is dat een beetje aan de dure kant voor mijn studentenbudget. Niertjes moet ik gewoon nog een keer proberen. Ook tripe (pens) lijkt me wel lekker.
Ik vind zwezerik helemaal niet zo duur eigenlijk. En het schijnt dat lamszwezerik bij de islamitische slager zowat te geef is. Ik heb een paar jaar geleden eens zwezerik gemaakt voor een of ander diner, het is niet zo heel veel werk maar het vraagt wel enige toewijding, en vooral aanwezigheid. Je moet ze namelijk goed spoelen dus met tussenpozen het water verversen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135517600
Ja maar hoe maak ik een turkse slager duidelijk dat ik zwezerik wil, kent hij dat woord dan? :')

(niet om racistisch te doen hoor, maar ook de gemiddelde hollander zal niet weten wat het is)
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:39:59 #29
45206 Pietverdriet
pi_135517747
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:36 schreef sirdanilot het volgende:
Ja maar hoe maak ik een turkse slager duidelijk dat ik zwezerik wil, kent hij dat woord dan? :')

(niet om racistisch te doen hoor, maar ook de gemiddelde hollander zal niet weten wat het is)
Uykuluk
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:40:39 #30
45206 Pietverdriet
pi_135517776
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind zwezerik helemaal niet zo duur eigenlijk. En het schijnt dat lamszwezerik bij de islamitische slager zowat te geef is. Ik heb een paar jaar geleden eens zwezerik gemaakt voor een of ander diner, het is niet zo heel veel werk maar het vraagt wel enige toewijding, en vooral aanwezigheid. Je moet ze namelijk goed spoelen dus met tussenpozen het water verversen.
Turken zien het als slachtafval, niet als delicatesse
pi_135517873
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Turken zien het als slachtafval, niet als delicatesse
Waar denk je dat het Engelse woord 'offal' vandaan komt?
pi_135517933
quote:

Trek je kromzwaard en wijs daarmee bij hem aan of je keel of hartzwezerik wil.
pi_135518165
Hallon

Ik ga Beef Teriyaki maken, en daar wil ik rijst bij serveren. Alleen gewoon kale rijst vind ik zo saai, en pindasaus eroverheen gooien vind ik vies en saai en totaal niet bij het gerecht passen. Maar hoe kan ik de rijst lekker maken zodat het bij dit gerecht past?
pi_135518241
quote:

In elk Turkse winkel/slagerij waar ik kom (diverse in Rotterdam en twee in mijn eigen dorpje) staat een Turkse kruidenier/slager die voldoende Nederlands spreekt om al mijn rare verzoeken om ingrediënten te snappen. Dus misschien heb ik tot nu toe geluk gehad, maar ik zou me er niet al te druk om maken.

En inderdaad, zoals Piet al zei: uykuluk. Google Translate is je vriend! :Y
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:53:46 #35
45206 Pietverdriet
pi_135518308
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waar denk je dat het Engelse woord 'offal' vandaan komt?
Uit het Middle English
:P
pi_135518420
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Uit het Middle English
:P
Klopt:
quote:
offal (n.) late 14c., "waste parts, refuse," from off + fall (v.); the notion being that which "falls off" the butcher's block; perhaps a translation of Middle Dutch afval.
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:57:18 #37
45206 Pietverdriet
pi_135518427
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:50 schreef RenRen- het volgende:
Hallon

Ik ga Beef Teriyaki maken, en daar wil ik rijst bij serveren. Alleen gewoon kale rijst vind ik zo saai, en pindasaus eroverheen gooien vind ik vies en saai en totaal niet bij het gerecht passen. Maar hoe kan ik de rijst lekker maken zodat het bij dit gerecht past?
Je hebt bij Teriyaki een saus als ik mij niet vergis? Verder is gewoon witte rijst erg smakelijk bij een stevig smakend gerecht
pi_135518463
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt bij Teriyaki een saus als ik mij niet vergis? Verder is gewoon witte rijst erg smakelijk bij een stevig smakend gerecht
Ikzelf vind witte rijst ook wel lekker...

Ik koop er wel een pot pindasaus bij voor de haters :')
pi_135518583
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:58 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Ikzelf vind witte rijst ook wel lekker...

Ik koop er wel een pot pindasaus bij voor de haters :')
Bij zo'n Beef Teriyaki zit toch sowieso voldoende saus? Tevens lijkt me dat pindasaus de hele smaak van het gerecht verkloot. Dan kun je misschien beter iets van gebakken (rode) ui/prei door de rijst mengen, maar zelfs dat lijkt me persoonlijk niet echt nodig.
  woensdag 15 januari 2014 @ 14:03:37 #40
45206 Pietverdriet
pi_135518664
Lijkt mij ook niet, de saus smaakt erg sterk, bruine suiker, mirin, sake en soy, daar heb ik graag witte rijst bij
pi_135519085
Als je echt haters krijgt kun je denk ik beter een bakje appelmoes inclusief kersje voorschotelen. Hopen dat ze de hint begrijpen :7
pi_135519110
Wat je wel zou kunnen proberen, is een japans rijstgerecht. Bijvoorbeeld dit

Maar eerlijk gezegd is gewoon witte rijst ook gewoon voldoende.
pi_135519248
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:50 schreef RenRen- het volgende:
Hallon

Okee, ik geef dan maar gewoon antwoord in plaats van ook maar zeggen dat je witte rijst gewoon lekker moet vinden..

Dit is simpel, smakelijk en leidt niet teveel af van je teriyaki:
http://www.skinnytaste.com/2009/03/chipotle-cilantro-lime-rice-4-pts.html

Als je het wat Japanser wilt houden kun je natuurlijk je rijst ook een sushi-eske behandeling geven met 3 el rijstazijn, 1 el suiker en 1 tl zout (goed door elkaar kloppen tot de suiker is opgelost en het mengsel dan door je warme rijst scheppen :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_135519345
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:15 schreef Sauslepel het volgende:
Als je echt haters krijgt kun je denk ik beter een bakje appelmoes inclusief kersje voorschotelen. Hopen dat ze de hint begrijpen :7
_O-!

Bedankt voor de recepten, zo eens goed bekijken O+ Ja, ik vind rijst echt heel lekker, maar ik snap ook wel dat mensen het een beetje meh kunnen vinden. Rijst is natuurlijk niet echt een explosie van smaken. Daarom wou ik weten hoe ik dat een beetje smaakvoller kan maken
pi_135520332
Hoi Piet! Een vraagje; vandaag hebben we onze big Henkie opgehaald van de slager, en hij heeft voor ons een 'rib roast' gesneden. Dus 6 ribkarbonades aan een stuk met een flinke laag rugspek en zwoerd er nog aan. Heb jij een goed idee hoe we hier straks met Pasen een lekker hoofdgerecht van kunnen maken? Ik wil het graag in de oven bereiden, maar hoe doe ik dat het beste? En nog tips voor bijgerechten?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 15 januari 2014 @ 15:31:56 #46
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_135521922
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 20:16 schreef sirdanilot het volgende:
Niertjes moet je goed wassen anders smaken ze vies. Pens kunnen ze goed in Spanje. Ik vind het niet vies naar ik ga het ook niet maken. Toen ik nog in Madrid woonde at ik het nog wel eens in een restaurant tussen de middag. Callos a la madrileņa met kikkererwten.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:02:11 #47
45206 Pietverdriet
pi_135523051
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi Piet! Een vraagje; vandaag hebben we onze big Henkie opgehaald van de slager, en hij heeft voor ons een 'rib roast' gesneden. Dus 6 ribkarbonades aan een stuk met een flinke laag rugspek en zwoerd er nog aan. Heb jij een goed idee hoe we hier straks met Pasen een lekker hoofdgerecht van kunnen maken? Ik wil het graag in de oven bereiden, maar hoe doe ik dat het beste? En nog tips voor bijgerechten?
Pekelen
5 Liter Water
1 kg Zout
6 Tenen knoflook
20 Peperkorrels
10 Kruidnagels
5 Blaadjes laurier
3 EL Mosterdzaad
10 Jeneverbessen
Water met de ingredienten aan de kook brengen,
intussen de zwoert wiebervorming insnijden en vlees met een sateprikker inprikken
Water helemaal laten afkoelen, bv een nachtje buiten, wel deksel erop.
Als het water koud is (niet lauw) het vlees erin en het 2 a 3 dagen in de koelkast laten staan.
Dan vlees afspoelen en droogdeppen,
Oven op 160-180 graden (afhankelijk of je een turbooven hebt) en garen tot minstens een kerntemperatuur van 70-75 graden, en de zwoerd krokant en knapperig.
Dan laten rusten, ca 10 minuten
Serveren met bruine saus, aardappels, rode kool of zuurkool, spruiten, goed glas bier.
Heel klassiek, heel mooi en je krijgt er dorst van
De zwoerd is erg lekker krokant knapperig,

[ Bericht 0% gewijzigd door Pietverdriet op 15-01-2014 16:31:29 ]
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:03:41 #48
45206 Pietverdriet
pi_135523102
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:23 schreef RenRen- het volgende:

[..]

_O-!

Bedankt voor de recepten, zo eens goed bekijken O+ Ja, ik vind rijst echt heel lekker, maar ik snap ook wel dat mensen het een beetje meh kunnen vinden. Rijst is natuurlijk niet echt een explosie van smaken. Daarom wou ik weten hoe ik dat een beetje smaakvoller kan maken
Neem een mooie basmatti rijst?
En er zit toch saus bij het vlees?
pi_135523206
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neem een mooie basmatti rijst?
En er zit toch saus bij het vlees?
Er zit saus bij :Y En... Nee... Dat hebben ze niet bij de supermarkt, zal zo even kijken of ze het bij een toko hebben :D
pi_135523481
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pekelen
5 Liter Water
2 kg Zout
6 Tenen knoflook
20 Peperkorrels
10 Kruidnagels
5 Blaadjes laurier
3 EL Mosterdzaad
10 Jeneverbessen
Water met de ingredienten aan de kook brengen,
intussen de zwoert wiebervorming insnijden en vlees met een sateprikker inprikken
Water helemaal laten afkoelen, bv een nachtje buiten, wel deksel erop.
Als het water koud is (niet lauw) het vlees erin en het 2 a 3 dagen in de koelkast laten staan.
Dan vlees afspoelen en droogdeppen,
Oven op 160-180 graden (afhankelijk of je een turbooven hebt) en garen tot minstens een kerntemperatuur van 70-75 graden, en de zwoerd krokant en knapperig.
Dan laten rusten, ca 10 minuten
Serveren met bruine saus, aardappels, rode kool of zuurkool, spruiten, goed glas bier.
Heel klassiek, heel mooi en je krijgt er dorst van
De zwoerd is erg lekker krokant knapperig,
Dank voor de tips! Maar uhh, wiebervorming..? Je bedoelt in ruitjes of zo? En als je het dan in de oven doet hoeven er verder geen kruiden of olie of een laklaagje o.i.d. op?

Qua bijgerechten denk ik dat we iets minder winter-achtigs willen, aangezien we het met Pasen willen serveren. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat smaken :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:30:46 #51
45206 Pietverdriet
pi_135523994
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dank voor de tips! Maar uhh, wiebervorming..? Je bedoelt in ruitjes of zo? En als je het dan in de oven doet hoeven er verder geen kruiden of olie of een laklaagje o.i.d. op?

Qua bijgerechten denk ik dat we iets minder winter-achtigs willen, aangezien we het met Pasen willen serveren. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat smaken :)
Ja, ruitjes, je kan natuurlijk ook venkel nemen, of andere lentegroenten
Nee, je hoeft er geen kruiden of olie op te doen, hij heeft 3 dagen in de pekelmarinade gelegen.
Je zou ook nog wat foelie in de marinade kunnen doen, ik ben gek op foelie en noem het hier heel vaak.
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:32:00 #52
45206 Pietverdriet
pi_135524040
Foutje verbeterd, op 5 liter water 1 kilo zout, niet twee.
pi_135526076
Piet ik heb heb laatst dan eindelijk jouw in port gewelde dadels met spek gemaakt. Ik walg van dadels maar dit was echt héél erg lekker. Ik had er een tapenade van zwarte olijven met veel ansjovis bijgemaakt en dat combineerde erg goed. (Het spek was namelijk niet gepekeld en dus niet zout).
  woensdag 15 januari 2014 @ 17:28:41 #54
45206 Pietverdriet
pi_135526143
Goed he? Is idd vreselijk vingerlikkend goed
pi_135533803
quote:
De salade heb ik nog niet gemaakt, omdat ik nog niet alle ingrediënten heb kunnen vinden. Wel heb ik de aardpeer gebruikt, simpelweg gebakken en het is erg lekker :D Ga ik zeker vaker halen, al is het maar om die salade te maken.

Nu een andere vraag, ik heb gister rijstnoedels gekocht, en hier staat bij dat ik die 10 minuten moet laten weken in koud danwel warm water. Nu heb ik dit gedaan, maar ze waren nog best hard, is dat de bedoeling of is het de bedoeling dat ik ze daarna nog een tijdje in de pan gooi (hier staat namelijk niets over op de verpakking).

Ik had ze in de pan gedaan, want ze waren me echt iets te hard, maar dat bleek ook niet helemaal ideaal. Ze hebben nu een beetje zo'n aangebakken structuur, plakken ook een beetje aan elkaar. Had ik beter moeten roeren, of moet ik deze noedels allen gebruiken bij nattere gerechten waar ze af kunnen koken in de saus?

Het moge duidelijk zijn dat ik geen keukenprins ben ;( .
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:05:12 #56
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135534167
Wegzetten in koud water lijkt me onzin. Nog nooit van gehoord en gaat niet werken.
Gewoon evenweken in heet water, tot zacht en dan afspoelen met koud. Daarna in salade of kort meewokken of in soep.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/rijstnoedels/
pi_135534416
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:05 schreef RobinOok het volgende:
Wegzetten in koud water lijkt me onzin. Nog nooit van gehoord en gaat niet werken.
Gewoon evenweken in heet water, tot zacht en dan afspoelen met koud. Daarna in salade of kort meewokken of in soep.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/rijstnoedels/
Het staat er echt op ;( Maar ik zal je advies in acht nemen voor de volgende keer. Tevens gaat die pagina direct in m'n bookmarks, scheelt weer een hondertal posts in dit topic :@
pi_135534865
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:23 schreef RenRen- het volgende:

[..]

_O-!

Ik kook rijst in bouillon en wat boter :9
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:28:14 #59
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135535451
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:09 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Het staat er echt op ;(
Foto!
pi_135535923
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:28 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Foto!
Is niet bijster goed te lezen, maar er staat dus "Soak the noodles in warm or in cold water for 10 minutes before preparing"
SPOILER
Uiteraard impliceert preparing dat er daarna nog iets mee gedaan moet worden, maar je weet maar nooit hoe goed de vertalingen op die pakjes zijn. :D
pi_135541773
1ste Wokweek van het jaar :9
  woensdag 15 januari 2014 @ 23:12:56 #62
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135544275
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:05 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Er zit saus bij :Y En... Nee... Dat hebben ze niet bij de supermarkt, zal zo even kijken of ze het bij een toko hebben :D
Basmati en pandan rijst hebben ze bij elke AH tegenwoordig, hoe dat bij andere supermarkten zit weet ik dan weer niet.
Koken met afgepast water is het lekkerst, dus zeg maar droog laten koken. Dan blijft de meeste smaak erin. En dat is heel lekker, is niet alleen maar droge maagvulling zoals je dat bij cheap ass (uncle Benz) rijst wel hebt
  donderdag 16 januari 2014 @ 17:29:38 #63
45206 Pietverdriet
pi_135567838
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Heb net ook een mooi stuk varken met zwoerd gekocht, ga het zelf ook maken, nu in de pekel, zaterdag eten
pi_135568938
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb net ook een mooi stuk varken met zwoerd gekocht, ga het zelf ook maken, nu in de pekel, zaterdag eten
Ben benieuwd, maak je foto's?
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:09:30 #65
45206 Pietverdriet
pi_135572054
Te laat, ligt er al in
pi_135604319
Een snelle inspiratie vraag... ik wilde voor mijn desert vanavond soesjes maken gevuld met baanketbakkers room (heb ik alle ingredienten voor) - overgoten meet chocolade saus. Nu kom ik er alleen achter dat ik geen spuitzakken in huis heb om de soesjes te maken en te vullen....

heeft iemand een suggestie wet voor een desert ik kan maken gebaseerd op banket bakkers room? Ik zit te denken aan mini crepes met ijs en de room? suggesties? (alle winkels hier zjn trouwens dicht, ik heb veel basis ingredienten maar niks exotisch...
at your service
pi_135605394
soesjes doorsnijden en dan een lepel banketbakkersroom ertussen?

edit: soesbeslag zelf doe ik meestal gewoon met een lepel op de bakplaat.
pi_135606135
... ik heb helaas geen soesjes.... heb het recept van Cees Holtkamp hier liggen maar ik heb geen spuitzak om de soesjes op te spuiten....
at your service
pi_135606540
daarom een lepel ;)
als je er toch chocoladesaus overheen wilt doen hoeven de soesjes er niet perfect uit te zien.
pi_135606733
nee wacht, ik kan de soesjes niet in de oven doen; je moet het beslag opspuiten op bakpapier en dan gooi je ze de oven in....
at your service
pi_135607045
De soesjes kun je met een lepel op het bakpapier doen.

Of probeer eens creatief te denken: pak een goede plastic zak (niet van die slappe, maar van die hersluitbare of diepvrieszakken of zo), vul met je beslag of room, knip er een KLEIN hoekje vanaf, zo'n tuitje erin, klaar. Moet je natuurlijk wel een tuitje hebben, maar misschien kun je dat bij de blokker vinden...?
pi_135607419
hmmmm, kijk, daar is mischien wel wat mee te doen, tijd begint te dringen maar ik zal een poging doen - geen tuitje en geen Blokker (ik zit in het buitenland)

ik zal wel laten weten hoe het allemaaal gegaan is
at your service
pi_135608110
Voor deze keer heb je er weinig aan, maar ik zou toch aanraden om tuitjes te kopen, evt. via internet, als je vaker desserts maakt, en ook een voorraad van die goede plastic zakken. Is handiger dan een grote spuitzak, je kunt het gebruikte zakje gewoon wegdonderen. Ik bedoel, behalve als je elke dag iets wil spuiten of zo, dan is één keer investeren in een spuitzak goedkoper. Maar vee van die taartenmakers gebruiken toch plastic zakken omdat die vaak verschillende dingen moeten spuiten (bijvoorbeeld verschillende kleuren glazuur).
pi_135615678
Zag vandaag op de markt een pompoen liggen, aangezien me dat wel interessant leek heb ik 'm meegenomen. Nu heb ik de pompoen in blokjes gesneden en gewoon wat gebakken tussen wat aardappelblokjes. Niet heel erg bijzonder, maar de smaak en geur van de pompoen vond ik wel heel erg lekker.

Nu heb ik wel eens gehoord van pompoensoep, maar ik weet niet wat voor pompoen je daarvoor moet/kan gebruiken. Bovendien staat bij alle recepten 'pompoen' en wordt dit niet verder uitgelegd, terwijl er volgens mij heel veel (eetbare) pompoensoorten zijn.

De pompoen die ik kocht, en wel eens vaker heb zien liggen, betreft een flespompoen (butternut squash), iemand hier tips voor? Zou graag eens een soep proberen. :Y)
pi_135616103
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 20:07 schreef Sauslepel het volgende:
Zag vandaag op de markt een pompoen liggen, aangezien me dat wel interessant leek heb ik 'm meegenomen. Nu heb ik de pompoen in blokjes gesneden en gewoon wat gebakken tussen wat aardappelblokjes. Niet heel erg bijzonder, maar de smaak en geur van de pompoen vond ik wel heel erg lekker.

Nu heb ik wel eens gehoord van pompoensoep, maar ik weet niet wat voor pompoen je daarvoor moet/kan gebruiken. Bovendien staat bij alle recepten 'pompoen' en wordt dit niet verder uitgelegd, terwijl er volgens mij heel veel (eetbare) pompoensoorten zijn.

De pompoen die ik kocht, en wel eens vaker heb zien liggen, betreft een flespompoen (butternut squash), iemand hier tips voor? Zou graag eens een soep proberen. :Y)
Daar kan je prima soep van maken :)
  vrijdag 17 januari 2014 @ 20:22:41 #76
97745 Thorical
finding a way
pi_135616498
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 15:57 schreef the_butler het volgende:
... ik heb helaas geen soesjes.... heb het recept van Cees Holtkamp hier liggen maar ik heb geen spuitzak om de soesjes op te spuiten....
je hebt toch wel een boterhamzakje? Puntje eraf en je kan er prima mee spuiten.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 21:23:56 #77
45206 Pietverdriet
pi_135619951
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 20:22 schreef Thorical het volgende:

[..]

je hebt toch wel een boterhamzakje? Puntje eraf en je kan er prima mee spuiten.
Soezendeeg is nogal stevig, boterhamplastic rekt/scheurt dan
  vrijdag 17 januari 2014 @ 21:24:59 #78
45206 Pietverdriet
pi_135620021
quote:

Soep is daarmee prima te maken, of aan blokjes snijden en in zoetzuur inleggen
  vrijdag 17 januari 2014 @ 21:36:00 #79
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135620714
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 21:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soep is daarmee prima te maken, of aan blokjes snijden en in zoetzuur inleggen
paar bollen knoflook door midden klieven, stukken (ongeschilde) pompoen ertussen leggen en met wat peper, zout en olijfolie in de oven mikken voor een half uur op 200 graden. Zo doe ik het vaak. Daarna wat zachte geitenkaas eroverheen krummelen, Heerlijk.
Ik vind soep van pompoen vaak zo saai.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 03:53:36 #80
45 SiGNe
pi_135632352
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 21:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soezendeeg is nogal stevig, boterhamplastic rekt/scheurt dan
Meerdere boterhamzakjes gebruiken en die in elkaar stoppen?
Of een diepvrieszak/zip-lock-zak gebruiken..

Maar stel je hebt dat allemaal niet, als ik dan hier in huis zou kijken of ik iets kan vinden dan zou ik een stekertje gebruiken als het echt rond moet zijn, stekertje kan je desnoods van (bak)papier en plakband maken.
En opzich zou je daar ook weer een soort spuitzak van kunnen maken dan.
Er in knijpen zal niet gaan maar met een (pol)lepel aandrukken en als een soort spuit gebruiken lijkt me wel mogelijk.
Altijd leuk om te experimenteren met dat soort zaken.

Maar goed, na het koken is mijn keuken altijd wel een zooitje, ik denk dat je wel kan begrijpen hoe dat zou komen ;)

Oh, tip: doe geen redelijk vloeibare zaken in een springvorm.. en ga dan niet nog even snel boodschappen doen want voor je het weet is je combimagnetron een bakblik... gelukkig smaakte het deel dat in de oven bleef wel lekker dus wat het niet eens zo heel erg om m'n oven schoon te maken :Y)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 05:05:31 #81
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135632514
Je kunt soezendeeg ook gewoon mbv lepels in hoopjes op je bakplaat leggen.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 05:12:09 #82
45 SiGNe
pi_135632527
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 05:05 schreef RobinOok het volgende:
Je kunt soezendeeg ook gewoon mbv lepels in hoopjes op je bakplaat leggen.
Ja maar dat is weer te simpel.. zo simpel dat de er niet aan denkt als je een oplossing zoekt :D

Wat ikzelf overigens de lekkerste soes vind is de bananensoes..
Veel bakkers maken 'm alleen "verkeerd"
Het "moet" namelijk met gele glazuur afgewerkt worden en niet met gele chocolade.
Gek genoeg heeft het me nog best veel moeite gekost om naast bakkerij Verkerk uit De Meern (waar ik opgegroeid ben en m'n eerste bananensoes at) een andere bakkerij te vinden die de soes op dezelfde manier maakte.

[ Bericht 4% gewijzigd door SiGNe op 18-01-2014 05:17:34 ]
  zaterdag 18 januari 2014 @ 08:26:24 #83
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135633132
Ik hou helemaaaaal niet van soesjes. Stom concept. Vies deeg met een grote, vette klodder in het midden. Blugh. De allerergste zijn Bosche bollen. Brrrr.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 08:27:36 #84
45206 Pietverdriet
pi_135633140
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 08:26 schreef RobinOok het volgende:
Ik hou helemaaaaal niet van soesjes. Stom concept. Vies deeg met een grote, vette klodder in het midden. Blugh. De allerergste zijn Bosche bollen. Brrrr.
Van een Bosche Bol ben ik een hele middag misselijk.
pi_135634720
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Basmati en pandan rijst hebben ze bij elke AH tegenwoordig, hoe dat bij andere supermarkten zit weet ik dan weer niet.
Koken met afgepast water is het lekkerst, dus zeg maar droog laten koken. Dan blijft de meeste smaak erin. En dat is heel lekker, is niet alleen maar droge maagvulling zoals je dat bij cheap ass (uncle Benz) rijst wel hebt
Ook aldi en lidl..... Ik weet niet of de kwaliteit dan beroerd is, Ik vind tsmakelijk genoeg
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_135634814
Soezen vies? Ik vind het het lekkerste wat er is. Hoe meer slagroom hoe beter, Bosche Bollen zijn nog het goddelijkst :D
pi_135634888
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Van een Bosche Bol ben ik een hele middag misselijk.
Ja, dit dus. Bah.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 10:59:13 #88
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135635157
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 10:40 schreef sirdanilot het volgende:
Soezen vies? Ik vind het het lekkerste wat er is. Hoe meer slagroom hoe beter, Bosche Bollen zijn nog het goddelijkst :D
Dit :D

Als ik nog maar drie dingen zou mogen eten zou het vers brood met roomboter zijn, lasagne en Bossche bollen :9~
  zaterdag 18 januari 2014 @ 11:53:16 #89
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135636342
Lasagne eet ik ook niet meer.
pi_135636447
Lasagne is, afhankelijk van hoe je het klaarmaakt, ook goddelijk. Je kunt er ook zo veel kanten mee op :D
  zaterdag 18 januari 2014 @ 12:01:54 #91
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135636524
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 11:53 schreef RobinOok het volgende:
Lasagne eet ik ook niet meer.
Omdat?
pi_135636842
Als je Aziatisch eten gewend bent, is zo'n westerse moddervette hap natuurlijk niet meer te kanen :')

Maar lasagne hķef je natuurlijk niet moddervet te maken. Een beetje witte saus is al genoeg en er hoeven ook geen karrenladingen kaas in.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 12:31:58 #93
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135637166
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 12:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Omdat?
Omdat ik nog nooit lekkere lasagne heb gegeten en het gewoon opgegeven heb.
Net als Bosche bollen. Begin ik ook niet meer aan.

Al moet ik zeggen dat ik lasagne uit beleefdheid nog wel zou eten als iemand het voor me klaar had gemaakt. Een Bosche bol niet, die weiger ik.
pi_135637249
lasagne O+
Bossche bollen O+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_135640392
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 12:31 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Omdat ik nog nooit lekkere lasagne heb gegeten en het gewoon opgegeven heb.
Ik snap het ook niet, het zal wel weer zoiets zijn dat je gegeten moet hebben in dat kleine restaurantje in dat ene steegje net buiten het centrum van Bologna. Maar mij lijkt het concept vooral prima voor de kant en klaarindustrie. Ook de zelfgemaakte is iets wat je voorgezet krijgt bij mensen die niet kunnen koken.
pi_135640486
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook de zelfgemaakte is iets wat je voorgezet krijgt bij mensen die niet kunnen koken.
De zelfingenomenheid. brrr kots
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 14:33:11 #97
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135640571
Nou, het is natuurlijk wel waar, Habitue. Lasagne staat denk ik in de top 5 van gerechten die mensen die maar 5 gerechten kunnen koken kunnen koken.
pi_135640673
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:33 schreef RobinOok het volgende:
Nou, het is natuurlijk wel waar, Habitue. Lasagne staat denk ik in de top 5 van gerechten die mensen die maar 5 gerechten kunnen koken kunnen koken.
Dat is heel wat anders dan wat Weltschmerz roept.
pi_135640689
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:30 schreef habitue het volgende:

[..]

De zelfingenomenheid. brrr kots
Daar ken ik het van, van die mensen die doorgaans een pakje leegschudden maar als ze dan bezoek krijgen dan maken ze lasagne, dat is dan hun 'signature dish'. Daar heb ik verder niks tegen, sterker nog, ik waardeer de moeite om toch iets zelf te maken en ik maak dan ook altijd de beleefde geluidjes. Kost ook niet zoveel moeite want heel vies wordt het ook niet snel, maar het lijkt me als gerecht ongeschikt om iets echt heel lekkers van te maken.
pi_135640857
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

maar het lijkt me als gerecht ongeschikt om iets echt heel lekkers van te maken.
Ik kan wel koken, maak zo af en toe lasagne en vind het heel lekker. En nu?
En waarom zou je het niet lekker kunnen maken? Je kunt er zo ontzettend mee varieren.
pi_135641008
Heel toevallig heb ik gisteren van een halve fles pompoen romige soep van gemaakt. Heb via Google een recept van Nigella gevonden, waarin ze vermelddde dat geroosterd pompoen een intenser smaak geeft.
Ik heb toen de pompoen zonder schil in stukken gesneden en half uurtje in grill/hete lucht oven zacht laten worden. Daarna de pompoen in een pan met wat bakolie 3 sjalotjes gefruit, vervolgens de groente in een pan met 1 liter groentebouillon gezet. Daarna in een steelpan roux gemaakt (50 gr boter en bloem mengen) dit ook in de soeppan gooien. De staafmixer erin totdat alle pompoenstukjes vermalen zijn. Flinke eetlepel creme fraiche in roeren en je hebt een zalig geel oranje soepje :)
quote:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')