Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met de chipper wel ja, maar de Kruidvat is alleen binnen de grenzen van Nederland geldig, dus je moet onderweg weer uitchecken. Winschoten is daarbij de beste optie
Met de chipper wel ja, maar de Kruidvat is alleen binnen de grenzen van Nederland geldig, dus je moet onderweg weer uitchecken. Winschoten is daarbij de beste optie
Staat niet op de voorwaarden die ik net even geraadpleegd heb.
Staat niet op de voorwaarden die ik net even geraadpleegd heb.
Met dat kruidvatje hoef je bij Arriva niet in te checken nee, maar je moet tussen Leer en Winschoten even met je ov-chipkaart reizen, tenzij het kruidvatje ook tot in Duitsland geldig is
Met dat kruidvatje hoef je bij Arriva niet in te checken nee, maar je moet tussen Leer en Winschoten even met je ov-chipkaart reizen, tenzij het kruidvatje ook tot in Duitsland geldig is
Ik heb een HEMA-kaartje Daar staat letterlijk: "de e-ticket Dagkaart is geldig in de treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia binnen Nederland"
Dus ik zal wel een kaartje moeten halen of chippen. Staat bij Bad-nieuweschand de chippaal niet op het perron? Een kaartje via NS-highspeed is 7,20 voor Leer-Bad Nieuweschans... Via Bahn.de zelfs 8,20
Mag ik ook in de OP nu ik weer treinreiziger ben na jaren van asfaltvreten?
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
3 euro dan, want het is zondag en ik heb AltijdVoordeel.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op zondag 12 januari 2014 17:08 schreef Peter het volgende: Ik ben er alleennog niet achter of ik nu nog een apart kaartje moet halen voor Leer-eerste-NL-station... De Arriva klantenservice heeft al 8 dagen nodig om een antwoord te verzinnen..
Doe toch niet zo moeilijk man. We hebben Mono toch bij ons
Op zondag 12 januari 2014 18:35 schreef Dr_Flash het volgende: Zeg weet iemand wanneer de lijn van Alsdorf-Poststrasse doorgetrokken wordt naar Stolberg Hbf en welke stations er nog gepland zijn aan dat stuk?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
M'n vriendin en ik willen donderdag naar Brussel. Een go-pass lijkt ons het goedkoopst. Nu willen we dan vrijdag terug ,maar er nog uit op Antwerpen. Dat mag officiëel niet, geloof ik. Wat is dan het goedkoopst? Gewoon een normaal kaartje of?
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Zyron het volgende: M'n vriendin en ik willen donderdag naar Brussel. Een go-pass lijkt ons het goedkoopst. Nu willen we dan vrijdag terug ,maar er nog uit op Antwerpen. Dat mag officiëel niet, geloof ik. Wat is dan het goedkoopst? Gewoon een normaal kaartje of?
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Zyron het volgende: M'n vriendin en ik willen donderdag naar Brussel. Een go-pass lijkt ons het goedkoopst. Nu willen we dan vrijdag terug ,maar er nog uit op Antwerpen. Dat mag officiëel niet, geloof ik. Wat is dan het goedkoopst? Gewoon een normaal kaartje of?
Vrij reizen NL? Go-Pass Roosendaal - Brussel Enkeltje Brussel - Antwerpen Enkeltje Antwerpen - Roosendaal uit de automaat in Nederland vissen.
Op zondag 12 januari 2014 19:57 schreef Zyron het volgende: Haha, held. Maar ze is niet zo van de bussen, dus doen we niet. Ik gok dat we maar doen wat b2py hierboven zei: thanks!
Ik weet trouwens niet of je met een simpel retourtje Roosendaal (gr) - Brussel wel je reis mag onderbreken. Dat zal dan ongetwijfeld goedkoper zijn. Die kost namelijk ¤21,60 uit de automaat.
Ik weet trouwens niet of je met een simpel retourtje Roosendaal (gr) - Brussel wel je reis mag onderbreken. Dat zal dan ongetwijfeld goedkoper zijn. Die kost namelijk ¤21,60 uit de automaat.
dat mag wel, is een internationaalkaartje. Alleen op een rail pass mag het officieel niet. En ja, het is te verifiëren en ja je hebt er luizenneukers bij die er toestanden over gaan maken.
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Bitlord het volgende: Zouden Arriva-conducteurs daar wel bevoegd zijn? Kan me voorstellen dat de Wet Personenvervoer ook niet van kracht is tussen Leer en Weener.
LET OP: Nachtnet Schiphol zondag 12 op maandag 13 januari Message zondag 12 januari 2014, 14:29 : Reason: Onverwachte werkzaamheden.
Onverwachte werkzaamheden. De Nachtnettreinen rijden tussen 01.00 uur en 05.30 uur via een andere route en stoppen niet op station Schiphol. Tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol en tussen Schiphol en Leiden Centraal rijden snelbussen. In Leiden Centraal sluiten treinen en bussen op elkaar aan. De reisplanner is bijgewerkt, plan uw reis op ns.nl.
Het gebeurt de laatste tijd wel heel erg vaak dat er onverwachte werkzaamheden zijn, komt dat allemaal door dat aangescherpte veiligheidsregime?
Met 'sluiten op elkaar aan' bedoelt NS waarschijnlijk 'de bus sluit z'n deuren 20 seconden na aankomst van de tijd'?
Het gebeurt de laatste tijd wel heel erg vaak dat er onverwachte werkzaamheden zijn, komt dat allemaal door dat aangescherpte veiligheidsregime?
Met 'sluiten op elkaar aan' bedoelt NS waarschijnlijk 'de bus sluit z'n deuren 20 seconden na aankomst van de tijd'?
Waarschijnlijk. Het is niet dat dat soort zaken ineens uit lucht vallen denk ik. Vroeger kon je er omheen rijden en niet meer. Zo simpel zal het wel zijn.
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Bitlord het volgende: Zouden Arriva-conducteurs daar wel bevoegd zijn? Kan me voorstellen dat de Wet Personenvervoer ook niet van kracht is tussen Leer en Weener.
[ afbeelding ] Een Spurt op station Weener tijdens mijn enige bezoek aan het station, 17 april 2013.
Ik voel me ten dele aangesproken. Probeer over het algemeen toch wel wat selectie te maken. Maar als ik de bus nog niet eerder op de foto heb ben ik toch net wat minder kritisch.
Ik vind het leuk om hier te zien dat de foto's van Greavy de afgelopen jaren zo enorm zijn verbeterd. Je ziet echt een verschil tussen nu en een paar jaar geleden.
Dank voor de complimenten. Ik ben vroegah begonnen met een compact-camera, die uiteindelijk niet mee wilde werken aan zwemles, waar toen een nieuwe compact-camera van een paar tientjes voor terug kwam. Daarna werd eens geīnvesteerd in de Canon 1000D + kitlens 18-55, maar na daar geen interesse meer in te hebben ivm de lage kwaliteit werd de 17-85mm aangeschaft. Toen die lens stuk ging, is weer een upgrade in body en lens bemachtigd, de Canon 7D + 17-55mm (vergelijkbaar met de 24-105 L-lens). Door alle tips van anderen, en voornamelijk zelf veel oefenen, is de kwaliteit sterk verbeterd. Ik ben ook veel kritischer geworden, en zet tegenwoordig ook de foto's recht, en/of snij ze een beetje bij.
En ik heb echt niet aan iedere bus-spotter een hekel, integendeel. Maar de mensen die niet weten wanneer je uberhaupt moet afklikken, of zelfs frontaal voor de neus van de bus een boom, lantaarnpaal of what ever hebben, of niet eens moeite doen om onscherpe foto's weg te mikken, dáár kijk ik echt niet meer naar. Daar moet veel in beter kunnen, dunkt mij.
Waarschijnlijk. Het is niet dat dat soort zaken ineens uit lucht vallen denk ik. Vroeger kon je er omheen rijden en niet meer. Zo simpel zal het wel zijn. [/quote] Dat. Er gaan niet meer wissels stuk maar om ze te repareren moet er meer infra buitendienst als vroeger. En dat raakt de treindienst dus sneller. [/quote]
Volgens mij zijn er toch wel genoeg sporen rondom Schiphol om toch een normale dienstregeling te rijden (met misschien paar minuutjes vertraging). Er zijn toch niet voor niets zes sporen in Schiphol, daar moet je vast wel wat kanten mee op kunnen..
Op zondag 12 januari 2014 21:24 schreef Frozen-assassin het volgende: Volgens mij zijn er toch wel genoeg sporen rondom Schiphol om toch een normale dienstregeling te rijden (met misschien paar minuutjes vertraging). Er zijn toch niet voor niets zes sporen in Schiphol, daar moet je vast wel wat kanten mee op kunnen..
Behalve als je alle wissels gaat wegsaneren omdat je in je peilloze domheid van mening bent dat één en ander daar "robuuster" van wordt
1 doet de conducteur moelijk als ik dus een omweg maak? Breda Zwolle over de Hanzenlijn is niet het meest logische.
2) zo ja, hoe weet ik dan op welk viapunt ik moet uit/inchecken en hoeveel tijd moet er tussen de 2 zitten.
Ik heb een blokker kaart, en ik zit dus ook met het dalureninchecken, kan ik mijn reis op ieder punt "onderbreken" im vanaf dat punt weer "logisch" te reizen... ? (Om zodoende dus net voor een piekuur een rit te beginnen...)
Op zondag 12 januari 2014 21:26 schreef James1988 het volgende: Als het probleem niet in Schiphol ligt maar bijvoorbeeld bij Nieuw-Vennep, dan houdt het helaas op.
Zit aan de andere kant, volgens mij op zo/ma sowieso verbussing Schiphol - Leiden.
Op zondag 12 januari 2014 21:28 schreef Darkwing_Duck het volgende: Ik heb een blokker kaart, en ik zit dus ook met het dalureninchecken, kan ik mijn reis op ieder punt "onderbreken" im vanaf dat punt weer "logisch" te reizen... ?
Gewoon inchecken, en niet onderweg ombliepen. Met je blokker-kaart mag dat gewoon (althans, officieel niet, maar het wordt door treinpersoneel gewoon gezien als een dagkaart, waarbij je bij je beginstation maar moet inchecken, rest boeit ze niet)
Gewoon inchecken, en niet onderweg ombliepen. Met je blokker-kaart mag dat gewoon (althans, officieel niet, maar het wordt door treinpersoneel gewoon gezien als een dagkaart, waarbij je bij je beginstation maar moet inchecken, rest boeit ze niet)
Maar stel ik wil toch die onderbreking maken, uit en dan weer inchecken kan in 100 seconden?
Rond delft minder treinen door uitgelopen werkzaamheden. Prima, kan gebeuren maar dan dit. Reizigers tussen Tilburg en Den Haag Centraal reizen om via Utrecht centraal. Whut? De rest doet er niet toe?
Op maandag 13 januari 2014 07:52 schreef b2py het volgende: Rond delft minder treinen door uitgelopen werkzaamheden. Prima, kan gebeuren maar dan dit. Reizigers tussen Tilburg en Den Haag Centraal reizen om via Utrecht centraal. Whut? De rest doet er niet toe?
Randstadrail lijkt me een stuk sneller, maar ja, geen ns hč?
Flinke uitloop ook, de sprinters en IC's vanuit Breda naar Den Haag rijden in ieder geval tot 9:00 maar tot Rotterdam.
Zegt niets. Als Groningen - Meppel er uit ligt, komt er ook wel eens een omreisadvies via Leeuwarden.
Den Haag - Rotterdam nooit. Ben wel eens van Rotterdam naar Delft gestuurd via Gouda en Den Haag. Om in Den Haag uiteindelijk de tram naar delft te moeten nemen. (want HTM is ook deels NS)
ProRail heeft een blogpost geplaatst over de kapotgereden bovenleiding bij Borne, waarin ze het ook hebben over de uitgelopen werkzaamheden van vanochtend:
quote:
Daarnaast was er vanochtend ook een seinstoring tussen Den Haag en Rotterdam. Op dit traject werkten we gisteren en vannacht aan de vernieuwing van het spoor. Daarbij heeft de aannemer vanochtend rond kwart voor zes een sleutel in de overweg laten zitten, wat een seinstoring tot gevolg had. Hierdoor waren seinen en wissels tijdelijk niet aan te sturen vanuit onze verkeersleidingspost. Monteurs waren snel ter plaatse en hebben de seinstoring inmiddels verholpen. Het treinverkeer is daar om 8.25 uur weer opgestart.
Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar waarom zorgt één sleutel (ik neem aan een sleutel die de overweg 'vergrendelt'?) voor een grote seinstoring? Is dat niet makkelijk op te lossen door de sleutel te verwijderen?
Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar waarom zorgt één sleutel (ik neem aan een sleutel die de overweg 'vergrendelt'?) voor een grote seinstoring? Is dat niet makkelijk op te lossen door de sleutel te verwijderen?
Is denk ik niet het eerst waar je aandenkt ofzo...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Waarschijnlijk wisten ze op dat moment niet wat voor de storing zorgde op dat moment. Achteraf klinkt het heel simpel, maar op het moment zelf zullen ze best even hebben moeten zoeken voordat ze de juiste overweg en het probleem hadden.
Waarschijnlijk wisten ze op dat moment niet wat voor de storing zorgde op dat moment. Achteraf klinkt het heel simpel, maar op het moment zelf zullen ze best even hebben moeten zoeken voordat ze de juiste overweg en het probleem hadden.
Dat denk ik ook, maar zijn er dan geen systemen die zeggen "Hey, ik heb een sleutel in me die er niet hoort!"?
Dat denk ik ook, maar zijn er dan geen systemen die zeggen "Hey, ik heb een sleutel in me die er niet hoort!"?
er is een systeem dat kan melden welke overweg in storing ligt, maar dat is nog niet door heel Nederland geīnstalleerd. Vandaar ook dat op de meeste trajecten waar een overweg in storing ligt bij een ruim gebied een aanwijzing gegeven wordt ipv alleen bij een specifieke overweg.
Dan zou je bij elke overweg een soort monitoringssysteem moeten hebben, die aangeeft wat er in die overweg voor de storing veroorzaakt. Ik vermoed niet dat we dat in Nederland hebben, maar "slechts" een set relais en andere elektronische meuk. Daar is dan een systeem aangehangen die dat in de gaten houdt en vertelt als er een storing is, maar die dan niet precies kan vertellen wat de storing is.
Nee, want dat zorgt voor de noodzaak van extra logica in de apparatuur. Dat geeft extra kans op storingen maar bij relaisbeveiligingen nog veel belangrijker: Het is duurder in ontwerp, bouwen en onderhoud.
Er is daar maar 1 overweg, bij Delft Zuid. Maar inderdaad, je denkt niet direct aan een overwegsleutel die er nog in zit. Blundertje van de LWB.
er is een systeem dat kan melden welke overweg in storing ligt, maar dat is nog niet door heel Nederland geīnstalleerd. Vandaar ook dat op de meeste trajecten waar een overweg in storing ligt bij een ruim gebied een aanwijzing gegeven wordt ipv alleen bij een specifieke overweg.
Klok, klepel. We kunnen bij een overwegstoring prima zien welke overweg dat veroorzaakt en dan geven we gewoon voor die specifieke overweg een aanwijzing af.
Waar jij mee in de war bent, is het scenario waarbij twee overwegen gestoord raken die op dezelfde melder zijn aangesloten. Dan krijgen we de melding "meerdere overwegen gestoord" en moeten we voor alle overwegen van die melder aanwijzingen afgeven. En met het nieuwe systeem DOSS is dat niet meer het geval, die kan tot 16 afzonderlijk gestoorde overwegen aan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Klok, klepel. We kunnen bij een overwegstoring prima zien welke overweg dat veroorzaakt en dan geven we gewoon voor die specifieke overweg een aanwijzing af.
Waar jij mee in de war bent, is het scenario waarbij twee overwegen gestoord raken die op dezelfde melder zijn aangesloten. Dan krijgen we de melding "meerdere overwegen gestoord" en moeten we voor alle overwegen van die melder aanwijzingen afgeven. En met het nieuwe systeem DOSS is dat niet meer het geval, die kan tot 16 afzonderlijk gestoorde overwegen aan.
Op maandag 13 januari 2014 18:26 schreef Fiorano het volgende: NS lijkt niet echt mee te willen werken aan het plan om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem:
Er is daar maar 1 overweg, bij Delft Zuid. Maar inderdaad, je denkt niet direct aan een overwegsleutel die er nog in zit. Blundertje van de LWB.
Inderdaad een behoorlijke blunder. En dit wordt inderdaad niet gemonitord, want het werkt ten eerste veilig uit en daarbij komt het weinig voor dat zo'n sleutel blijft zitten.
Op maandag 13 januari 2014 18:26 schreef Fiorano het volgende: NS lijkt niet echt mee te willen werken aan het plan om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem:
Oeeeeh, je zou maar eens een concurrent moeten gedogen op een klein stukje van het hoofdrailnet, om zo het product "trein" voor de reiziger aantrekkelijker te maken. Dát is natuurlijk niet de bedoeling!
"We willen wat het beste is voor de klant, dus zien we het niet zitten"
Errr, hoe bedoel je?
We willen wat het beste is voor de NS-IJzerschuiver. En dus het slechtste voor andere ijzerschuivers. Klant? We zijn toch geen winkel? Zie jij een toonbank? Doe niet zo raar
Vandaag maar via Zutphen naar Zwolle gegaan, aangezien ik geen zin had in nog een bus. maar godzijdank zit ik dus (bijna) nooit in die LINTjes, de beenruimte is echt om te huilen, nou ja huilen, daar is toch geen ruimte voor.
Het is makkelijk klagen over NS in het geval van Ede-Arnhem maar op termijn gaan de IC-frequenties daar omhoog waardoor de overstappen van/naar de Valleilijn stukken beter worden.
Inderdaad kan het best zo zijn dat de Valleilijn erdoor past maar dan staat nog niet vast dat die treinen in een mooi treinpad terecht komen. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze Ede binnenkomen, vervolgens moeten wachten tot de IC langs is om daarna pas door te gaan. Dan pakt bijna iedere groep voor wie de ritprijs geen probleem is de IC. Dan heb je niets aan een doorgetrokken Valleilijn terwijl het wel minder goed is voor de robuustheid. Maar wellicht past het veel beter.
Inderdaad een behoorlijke blunder. En dit wordt inderdaad niet gemonitord, want het werkt ten eerste veilig uit en daarbij komt het weinig voor dat zo'n sleutel blijft zitten.
Oeeeeh, je zou maar eens een concurrent moeten gedogen op een klein stukje van het hoofdrailnet, om zo het product "trein" voor de reiziger aantrekkelijker te maken. Dát is natuurlijk niet de bedoeling!
Zolang mogelijk tegenstribbelen en pas toegeven als het niet anders kan is anders vrij bekend in de commerciële sector hoor.
Hoezo? NS begint toch zeker met dingen te roepen in de media. Dan mag ik ook roepen dat ze beter eerst eens met Connexxion en ProRail om de tafel gaan zitten, evt. een overbelastverklaring laten maken en dán tzt. eventueel eens gaan mopperen over iets.
NS zegt feitelijk vier dingen: 1. We hebben het liever niet. 2. We werken mee aan een onderzoek 3. Er zijn twijfels over de mogelijkheden voor een robuuste inpassing in de dienstregeling. 4. Waarschijnlijk is er infrastructuur nodig. Wie betaalt?
Lijkt mij een vrij legitiem verhaal.
Overigens valt er best wat nuttigs te zeggen: Tussen Ede en Arnhem zitten twee stations. Dat zijn voor een stoppertje twee stops extra. Dat past maar het is niet ruim binnen een tien-minutenpatroon. Daarom wil je eigenlijk het treinpad van de stoptrein af laten hangen van de uitwerking van de IC's. Dat betekent dat je met de stoptrein moet kunnen schuiven. Dat kan het volgende betekenen: 1. Connexxion zou misschien wel twee treinstellen moeten aanschaffen maar ze willen er eigenlijk maar één aanschaffen voor dat plan. 2. Er moet misschien wel een berg infra bij te Ede, op de Kippenlijn zelf of tussen Ede en Arnhem.
Wil je 1 en 2 allebei niet, dan is de kans groot dat je een kloteoplossing krijgt omdat het spoor daar aardig vol zit.
punt 4 moet sowieso en verder wil je natuurlijk kort volgen hebben, zodat de stopper direct achter de IC aan kan gaan om zo wat meer bufferruimte te creëren mocht het naar 6 IC's per uur gaan.
Als het ooit zo ver komt, dan rijdt CXX vast niet meer op de Valleilijn. Concessie loopt namelijk over een kleine 3 jaar af, tenzij de verlengingsoptie wordt gelicht van 5 jaar.
Op maandag 13 januari 2014 22:07 schreef Darkwing_Duck het volgende: Ik heb een probleempje, ik ben vergeten mn blokker dalvrijdagkaartje uit te checken en zit inmidels al bij Arras, weet iemand een oplossing?
Op maandag 13 januari 2014 22:07 schreef Darkwing_Duck het volgende: Ik heb een probleempje, ik ben vergeten mn blokker dalvrijdagkaartje uit te checken en zit inmidels al bij Arras, weet iemand een oplossing?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Blokker klantenservice bellen. Of Eva, die schijnt ook wel goed met vragen te zijn.
In België worden de alom bekende Varkensneuzen (MS75, komen ook in de boemeltrein naar Roosendaal) eindelijk definitief gemoderniseerd. Echter, ze lopen 'iets' achter op schema. Het eerste stel moest al op de baan zijn, maar is dat voorlopig nog niet, maar wordt zeker niet verwacht binnen twee jaar. De 44 te renoveren stellen zouden pas rond 2025(!) op de baan moeten zijn. Oorspronkelijk was daar 2018 voor gepland, en dat is toen bijgeschaald naar 2020, en inmiddels 2025.
In 2010 is de modernisatie 'gestart', het proefstel had in 2014 af moeten zijn, maar voorzien is nu 2016. Zodra het proefstel klaar is, zouden er per jaar 6 of 7 stellen gemoderniseerd worden.
De modernisatie zorgt ervoor dat de stellen hoogstens nog 10 jaar meekunnen, wat dus eigenlijk gekkenwerk is. De kostprijs per stel is dramatisch hoog, omdat het casco zwaar versleten is. Na die maximale 10 jaar gaat het dan definitief uit dienst.
Edit: De indeling blijft ook beroerd: 2+3 in de 2e klas, en niet de 2+2.
Op maandag 13 januari 2014 22:39 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ligt het aan mij of ligt de punctualiteit over het landelijk gemiddelde fors hoger sinds de nieuwe dienstregeling?
Betwijfel het. Op mijn corridor valt het geloof ik nog wel mee, maar die was de afgelopen jaren sowieso al flink verbeterd.
Op maandag 13 januari 2014 22:39 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ligt het aan mij of ligt de punctualiteit over het landelijk gemiddelde fors hoger sinds de nieuwe dienstregeling?
Machinisten moeten wennen aan de nieuwe rijtijden en doen nog niet aan EnergieZuinigRijden?
In Hengelo zag je dat ook: Machinist zonder EZR haalt vanuit Almelo naar Enschede een aankomsttijd van .04/34 (waar 07/37 gepland is). Na Februari ging men aan de EZR en kwam een aankomsttijd van .06/36 al bijna niet meer voor.
Op maandag 13 januari 2014 22:38 schreef greavy het volgende: In België worden de alom bekende Varkensneuzen (MS75, komen ook in de boemeltrein naar Roosendaal) eindelijk definitief gemoderniseerd. Echter, ze lopen 'iets' achter op schema. Het eerste stel moest al op de baan zijn, maar is dat voorlopig nog niet, maar wordt zeker niet verwacht binnen twee jaar. De 44 te renoveren stellen zouden pas rond 2025(!) op de baan moeten zijn. Oorspronkelijk was daar 2018 voor gepland, en dat is toen bijgeschaald naar 2020, en inmiddels 2025.
In 2010 is de modernisatie 'gestart', het proefstel had in 2014 af moeten zijn, maar voorzien is nu 2016. Zodra het proefstel klaar is, zouden er per jaar 6 of 7 stellen gemoderniseerd worden.
De modernisatie zorgt ervoor dat de stellen hoogstens nog 10 jaar meekunnen, wat dus eigenlijk gekkenwerk is. De kostprijs per stel is dramatisch hoog, omdat het casco zwaar versleten is. Na die maximale 10 jaar gaat het dan definitief uit dienst.
Bla bla bullshit. Geef die reiziger die extra minuten tijd die hij heeft op het aankomststation.
dat kan zelfs met EZR, mits de trein op tijd rijdt
EZR is een mooie manier om ietsje op de kosten te kunnen besparen. Het moet natuurlijk niet door gaan slaan naar te veel besparen en dan vertraging krijgen, maar dat is logisch
dat kan zelfs met EZR, mits de trein op tijd rijdt
EZR is een mooie manier om ietsje op de kosten te kunnen besparen. Het moet natuurlijk niet door gaan slaan naar te veel besparen en dan vertraging krijgen, maar dat is logisch
Als jij om .50 kan binnenstormen terwijl aankomst .52 is doe je iets goeds voor de reiziger. Die staat minder te blauwbekken op het perron en de uitstappers zijn waarschijnlijk (met eigen vervoer) net wat eerder thuis.
Als jij om .50 kan binnenstormen terwijl aankomst .52 is doe je iets goeds voor de reiziger. Die staat minder te blauwbekken op het perron en de uitstappers zijn waarschijnlijk (met eigen vervoer) net wat eerder thuis.
Overstappers staan wel twee minuten langer te kleumen, maar goed.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 13 januari 2014 22:38 schreef greavy het volgende: In België worden de alom bekende Varkensneuzen (MS75, komen ook in de boemeltrein naar Roosendaal) eindelijk definitief gemoderniseerd. Echter, ze lopen 'iets' achter op schema. Het eerste stel moest al op de baan zijn, maar is dat voorlopig nog niet, maar wordt zeker niet verwacht binnen twee jaar. De 44 te renoveren stellen zouden pas rond 2025(!) op de baan moeten zijn. Oorspronkelijk was daar 2018 voor gepland, en dat is toen bijgeschaald naar 2020, en inmiddels 2025.
Vet. 50 jaar oud en dan gewoon gemoderniseerd weer de baan op Ik denk dat Plan V ook nog wel tot 2040 mee kan
EZR is gewoon hoerig verkankerd kut. Zeker als je tussen verschillende vervoerders moet overstappen. Dan is er niets frustrerender dan een trein diiiiieeeeeeee zooooooooooooooooooooo traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag als dikke strooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooont komt binnnnnnnnnnnnensukkkkkkkkkkkkkkkkkkellllleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Ik vind die nieuwe dienstregeling eigenlijk wel chill. Ik stap om :35 in de Excuus-expresse te Den Haag HS en wacht tot dat ding om :44 gaat rijden. Rechtstreeks van Den Haag naar Rotterdam (Delft ), en daar blijft dat ding zo lang aan het perron staan dat ik rustig kan blijven zitten tot de ICd naar Breda aan de overkant binnenrolt.
Het sluit allemaal precies aan op mijn werktijden en aansluitend OV en ik heb nog eens een verwarmde wachtruimte ook.
Inderdaad. De kosten voor de renovatie van die 44 stellen heeft enige tijd stilgelegen omdat het potje voor het proefstel leeg was. Nu zijn ze weer bezig, en hebben weer een planning klaar staan, die ongetwijfeld ook weer uitloopt.
Oorspronkelijke planning: 2010: 1 bak 2011: 1 bak 2012: 1 bak 2013: 1 bak 2014: 6 stellen 2015: 7 stellen 2016: 7 stellen 2017: 7 stellen 2018: 7 stellen 2019: 7 stellen 2020: 2 stellen Dat is dus nu al 5 jaar opgeschoven.
In 2025 was de uitstroom van zeker 15 stellen gepland. In 2028 zouden er geen Varkensneuzen meer rondrijden. Dat is nu - door de vertraging in de modernisatie - dus iets uitgesteld, maar ze mogen nooit lang meer rondrijden. Deze 44 stellen geven een capaciteit van ongeveer 60 Desiro's, maar de Varkensneuzen zijn in principe niet meer nodig als alle Desiro's ingestroomd zijn, en zeker niet nu er nieuwe dubbeldeksrijtuigen/stellen besteld gaan worden.
Vet. 50 jaar oud en dan gewoon gemoderniseerd weer de baan op Ik denk dat Plan V ook nog wel tot 2040 mee kan
40 jaar oud. En ja, het gaat voor nog maximaal 10 jaar weer de baan op, en dan moet het aan de kant.
En mijn mening: Die Varkensneuzen zijn het meest gare en slechte materieel wat de NMBS heeft rijden. Zit ik nog liever in een Desiro ...
Zou mij niet verbazen dat ze eerder kappen met de modernisatie omdat het te duur wordt. Deze renovatie kost zoveel geld (die Varkensneuzen verkeren in slechte staat). Of ze doen niet alles moderniseren, en stellen enkele stellen vroegtijdig aan de kant die erg slecht zijn.
Tevens, er word vaak geopperd dat Frankrijk een duur land is. Maar de Liter prijs van Red Bull in delage landen op de stations is nog altijd 4 dubbeltjes duurder dan op de stations in Parijs. Heb ik vandaag ondervonden op Roosendaal
De nieuwe SIV-versie in de Desiro's. Wel een verbetering, iets minder loze ruimte, actuele informatie en overstapinformatie. Nu nog bestemmingen verbeteren als Brsl-Centr, Antw-Centr enz, want overal staat een grote lege ruimte.
Deze nieuwe versie wordt steeds in meer Desiro's geīnstalleerd, maar nog lang niet alle hebben ze.
Op maandag 13 januari 2014 23:07 schreef greavy het volgende: [ afbeelding ] De nieuwe SIV-versie in de Desiro's. Wel een verbetering, iets minder loze ruimte, actuele informatie en overstapinformatie. Nu nog bestemmingen verbeteren als Brsl-Centr, Antw-Centr enz, want overal staat een grote lege ruimte.
Deze nieuwe versie wordt steeds in meer Desiro's geīnstalleerd, maar nog lang niet alle hebben ze.
Voorheen had je erg veel loze ruimte, die is met de actuele info verbeterd. Waar 'Trein naar' staat moet nog verbeterd worden, vind ik. Daar wordt het allemaal erg afgekort.
En er zijn inmiddels al 166 Desiro's in dienst bij NMBS, en zijn ook in de rijdende dienst al meermaals gespot door diversen.
Buiten de spitsen voldoende op de meeste lijnen, er rijden ook genoeg bussen.
quote:
Op maandag 13 januari 2014 23:07 schreef greavy het volgende: [ afbeelding ] De nieuwe SIV-versie in de Desiro's. Wel een verbetering, iets minder loze ruimte. Nu nog bestemmingen verbeteren als Brsl-Centr, Antw-Centr enz, want overal staat een grote lege ruimte.
Volop ruimte voor verbetering: 1) Het woord "Verbindingen:" in een kolom aan de linkerkant neem teveel te veel ruimte in, dat kan ook als tekst erboven 2) De kolommen met geplande tijd en actuele tijd zijn nuttig maar nemen veel te veel ruimte in. Die informatie kan compacter worden gepresenteerd (bijvoorbeeld: 18:10 +3) 3) Het woord "spoor" is overbodig, de cijfers zouden tussen het treintype en de bestemming geplaatst kunnen worden zodat er meer ruimte ontstaat voor de naam van het station. Hoe het nu wordt afgekapt is amateuristisch. 4) De datum links onderin is in mijn ogen overbodig, de tijd zou op een andere plaats gezet kunnen worden 5) Wat zijn die bolletjes in vredesnaam? Welke stagiair grafisch design mocht zich uitleven tijdens de vrijmibo?
Volop ruimte voor verbetering: 1) Het woord "Verbindingen:" in een kolom aan de linkerkant neem teveel te veel ruimte in, dat kan ook als tekst erboven 2) De kolommen met geplande tijd en actuele tijd zijn nuttig maar nemen veel te veel ruimte in. Die informatie kan compacter worden gepresenteerd (bijvoorbeeld: 18:10 +3) 3) Het woord "spoor" is overbodig, de cijfers zouden tussen het treintype en de bestemming geplaatst kunnen worden zodat er meer ruimte ontstaat voor de naam van het station. Hoe het nu wordt afgekapt is amateuristisch. 4) De datum links onderin is in mijn ogen overbodig, de tijd zou op een andere plaats gezet kunnen worden 5) Wat zijn die bolletjes in vredesnaam? Welke stagiair grafisch design mocht zich uitleven tijdens de vrijmibo?
Datum is wel handig voor de pas-reizigers, en dat staat je niet in de weg daar. De ruimte bij 'Verbindingen' ben je al kwijt aan de zin 'We komen aan in', dus dat maakt niet zoveel meer uit of Verbindingen daar wel of niet staat. De leegruimte achter het treintype zou kleiner kunnen. Het woord 'Spoor' zou ik niet weglaten, maar in de kolom daarboven ergens plaatsen, ofzo.
Op maandag 13 januari 2014 23:19 schreef b2py het volgende: 13-01-14 23:10:34 Brandweer Midden- en West Brabant PRIO 1 9192 4739 2739 NS STATIONSPLEIN 1 ROOSENDAAL (1911) Br spoorvervoer (INC: 07) (TIS: tis22) 1200006 Brandweer Regio 6195 HOvD West (info) 1200015 Brandweer Regio 9192 OvD Bergen op Zoom, Roosendaal, Woensdrecht (info) 1200016 Brandweer Regio 9193 OvD oost-west (info) 1200045 Brandweer Regio 9192 OvD Bergen op Zoom, Roosendaal, Woensdrecht (alarm) 1200046 Brandweer Regio 9193 OVD Oost-west (alarm) 1200342 Brandweer Roosendaal BvD 1200356 Brandweer Roosendaal Ploeg A 1200358 Brandweer Roosendaal Ploeg C 1201966 Brandweer Roosendaal Lichtkrant 1201999 Brandweer Regio Monitorcode
Zo'n onzin altijd dit he. Net alsof ik naar de helpdesk mail "Kijk, hier heb je de laatste 12.168 meldingen uit het system log. Ik denk dat er iets mis is. Kunnen jullie het fiksen? Beetje snel graag ik moet morgen voor 6 maanden naar Afrika. Bedankt vast!"
Zo'n onzin altijd dit he. Net alsof ik naar de helpdesk mail "Kijk, hier heb je de laatste 12.168 meldingen uit het system log. Ik denk dat er iets mis is. Kunnen jullie het fiksen? Beetje snel graag ik moet morgen voor 6 maanden naar Afrika. Bedankt vast!"
Net begrepen: De modernisering van de Varkensneuzen gaat pas echt van start als de Breakjes klaar zijn, en dat zou over, jawel, 3 tot 4 jaar klaar moeten zijn. Dus ze kunnen nog 4 jaar met dat proefstel spelen. Dus ja, dan heeft CW Mechelen weer een nieuwe uitgebreide taak erbij.
Ik zat in een RER A met als eindpunt torcy en zat voorin. Toen ik uitstapte vroeg de beste machinist of ik toevallig naar Chessy moet. Daar moest ie zn trein stallen in de garage. En nu zit ik in een donkere trein en zet ie me dadelijk even af
Ik zat in een RER A met als eindpunt torcy en zat voorin. Toen ik uitstapte vroeg de beste machinist of ik toevallig naar Chessy moet. Daar moest ie zn trein stallen in de garage. En nu zit ik in een donkere trein en zet ie me dadelijk even af
Ah, ga je zo vaak met die lijntje dat elke machinist je kent
Datum is wel handig voor de pas-reizigers, en dat staat je niet in de weg daar. De ruimte bij 'Verbindingen' ben je al kwijt aan de zin 'We komen aan in', dus dat maakt niet zoveel meer uit of Verbindingen daar wel of niet staat. De leegruimte achter het treintype zou kleiner kunnen. Het woord 'Spoor' zou ik niet weglaten, maar in de kolom daarboven ergens plaatsen, ofzo.
Na even wat in elkaar slepen in motherfriggin' Powerpoint heb ik al iets dat stukken beter is:
Dan moet je die +2 min wel op zijn Belgisch doen: +0H02 Maar idd, het kan er zo beter uitzien. Maar er zal vast wel weer iets gewijzigd gaan worden, ofzo.
Op maandag 13 januari 2014 23:13 schreef James1988 het volgende: De parlementaire enquętecommissie Fyra heeft zichzelf een taart gegeven ter ere van de start van hun onderzoek:
Doet me een beetje hieraan denken.. [ afbeelding ]
Ja, en ook wel een beetje aan wat op de schermen in de SLT's staat. Dat heb ik bewust zo gekozen.
Op zulke schermen moet je niet teveel onnodige poespas zetten; de kleurverlopen, afgeronden hoekjes en grafische hoogstandjes (zoals dat gigantiche stuk van een cirkel) ogen weliswaar leuk, maar leiden af van waar het daadwerkelijk om gaat: de reisinformatie.
Voor grafische hoogstandjes zijn er plekken zoals reclameposters, televisiespots en magazines.
Ja, en ook wel een beetje aan wat op de schermen in de SLT's staat. Dat heb ik bewust zo gekozen.
Op zulke schermen moet je niet teveel onnodige poespas zetten; de kleurverlopen, afgeronden hoekjes en grafische hoogstandjes (zoals dat gigantiche stuk van een cirkel) ogen weliswaar leuk, maar leiden af van waar het daadwerkelijk om gaat: de reisinformatie.
Voor grafische hoogstandjes zijn er plekken zoals reclameposters, televisiespots en magazines.
Dat is ook één van de dingen die ik goed vind aan de InfoPlus-schermen op de perrons.
Ik ben niet alleen maar positief over de schermen: ze worden vanaf een kleine afstand al snel onleesbaar (vooral de onderste regels zijn zeer slecht te lezen) en ook als je dichtbij staat vind ik het contrast niet super. Overdag is er voor mijn gevoel teveel omgevingslicht waardoor de tekst minder goed opvalt, en 's avonds geven de schermen verhoudingsgewijs teveel licht waardoor ze te dominant aanwezig zijn.
In Noorwegen zag ik dat ze dezelfde schermen hebben opgehangen, maar dan met gele tekst op een zwarte achtergrond. In een ondergronds station (zoals Oslo Nationaltheatret) was de tekst voor mijn gevoel zeer goed te lezen, ook verderop het perron.
Dat is ook één van de dingen die ik goed vind aan de InfoPlus-schermen op de perrons.
Ik ben niet alleen maar positief over de schermen: ze worden vanaf een kleine afstand al snel onleesbaar (vooral de onderste regels zijn zeer slecht te lezen) en ook als je dichtbij staat vind ik het contrast niet super. Overdag is er voor mijn gevoel teveel omgevingslicht waardoor de tekst minder goed opvalt, en 's avonds geven de schermen verhoudingsgewijs teveel licht waardoor ze te dominant aanwezig zijn.
In Noorwegen zag ik dat ze dezelfde schermen hebben opgehangen, maar dan met gele tekst op een zwarte achtergrond. In een ondergronds station (zoals Oslo Nationaltheatret) was de tekst voor mijn gevoel zeer goed te lezen, ook verderop het perron.
Een lichtsensor hoeft toch niet zo duur te zijn lijkt me, dan kun je afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht de helderheid instellen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 13 januari 2014 23:13 schreef James1988 het volgende: De parlementaire enquętecommissie Fyra heeft zichzelf een taart gegeven ter ere van de start van hun onderzoek:
Waarom stem ik eigenlijk nog als de mensen die zich volksvertegenwoordiger noemen dit soort achterlijkheid tentoonspreiden? Vooral die vragen van de VVD (waar de D steeds duidelijker staat voor Dommeriken), tenenkrommend.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Aanrijding met persoon op Eindhoven (spoor 5). Persoon schijnt afgevoerd te zijn met Lifeliner. Treinverkeer komt alweer op gang.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Zouden alle treinen zo snel zijn (en alle machinisten zo rijden) dan zou je zo de rijtijden flink kunnen verkorten zonder dat het vertraging oplevert... op Breda - Den Haag scheelt het meer dan 10%.
Zouden alle treinen zo snel zijn (en alle machinisten zo rijden) dan zou je zo de rijtijden flink kunnen verkorten zonder dat het vertraging oplevert... op Breda - Den Haag scheelt het meer dan 10%.
Precies. EZR eruittrappen ook nog, moet je eens opletten wat een robuuste dienstregeling dat je dan krijgt
Op dinsdag 14 januari 2014 10:06 schreef b2py het volgende: Achja, in dienstregeling 2010 had mijn trein planmatig 7% van mijn totale reistijd (een uur) een stop op Amsterdam Centraal. Dat is ook zo zonde
Vroegah stopte mijn IC ook niet op Rotterdam Blaak, Schiedam en delft, dat haat ik nog het meest
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op dinsdag 14 januari 2014 10:06 schreef b2py het volgende: Achja, in dienstregeling 2010 had mijn trein planmatig 7% van mijn totale reistijd (een uur) een stop op Amsterdam Centraal. Dat is ook zo zonde
ja, maar om dan maar preventief een trekschuitendienst in te stellen gaat ook nergens over. Hup, doorrijden en rap wat. Niet alleen lekker met 80 stations binnenvliegen, maar ook gewoon overal 160 rijden. Dat geklungel iedere keer zeg bah bah.
Europees Parlement wil geen verplichte aanbesteding reizigersvervoer
Het Europees Parlement wil EU-lidstaten niet verplicht stellen om het reizigersvervoer per spoor aan te besteden. Het Parlement wil dat het mogelijk blijft om onder bepaalde voorwaarden het spoorvervoer onderhands te gunnen aan een nationale spoorwegmaatschappij. Als er aan het einde van de contractperiode niet is voldaan aan de efficiencycriteria, dan kan de marktautoriteit (in Nederland de Autoriteit Consument en Markt) de staat verplichten om een spoorconcessie openbaar aan te besteden. Dat is de uitkomst van een stemming in de Transportraad van het Europees Parlement. Het Europees Parlement lijkt met dit voorstel af te koersen richting een compromis over de te nemen maatregelen.
Het Europees Parlement gaat binnenkort met de Europese Raad onderhandelen over het Vierde Spoorpakket. Het standpunt van het Europees Parlement is opvallend, omdat de Europese Commissie in het Vierde Spoorpakket juist verregaande liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer voorstelt. Daarbij zou in Nederland ook het hoofdrailnet, waarop NS nu nog het alleenrecht op heeft, openbaar moeten worden aanbesteed.
Bevoegdheden ACM
In het voorstel van het Europees Parlement is efficiency het doel en openbare aanbesteding daarbij het middel om dit af te dwingen. Opmerkelijk is dat met dit voorstel de bevoegdheden van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) enorm toenemen. ACM zou met deze plannen bepalen of een railconcessie openbaar aanbesteed gaat worden.
Het Europees Parlement wil lidstaten daarnaast niet verplicht stellen om een om scheiding aan te brengen in de structuur op het gebied van spoorbeheer en spoorvervoer. Zij moeten volgens het Parlement kunnen kiezen tussen een geīntegreerde structuur waarbij het spoorbeheer en het spoorvervoer bij één holding is ondergebracht én en een structuur waarin het spoorbeheer en spoorvervoer van elkaar is gescheiden, zoals dat in Nederland het geval is.
Structuur spoorwegmaatschappijen
De Europese Commissie wilde in eerste instantie lidstaten zoals Duitsland en Frankrijk verplichten om een holding waarin zowel het spoorbeheer én het spoorvervoer is ondergebracht, zoals bij Deutsche Bahn en SNCF het geval is, op te splitsen. Na weerstand vanuit deze lidstaten, draaide EC haar plannen bij.
Nederland liep in de jaren negentig al vooruit op de EU-plannen met de splitsing van spoorbeheer en spoorvervoer en ging daar zelfs verder dan de EU-richtlijnen die hiervoor werden gesteld. In plaats van een boekhoudkundige splitsing, zoals werd gevraagd door de Europese Commissie, is gekozen voor een bedrijfsmatige splitsing tussen het spoorbeheer en het spoorvervoer.
Stemming
Over het standpunt van het Europees Parlement wordt binnenkort verder gesproken. Zo wordt er nog onderhandeld met de Europese Raad. Die bestaat onder meer uit de regeringsleiders van de EU-landen en de voorzitter van de Europese Commissie.
Op dinsdag 14 januari 2014 12:24 schreef b2py het volgende: Volgens het statement niet waar, maar het is te verwachten de Franse ACM niet zoveel invloed heeft als de ACM hier heeft.
Op zich vind ik het een mooi compromis. Aanbesteding is een middel, geen doel, en juist door de beoordeling van de afspraken bij een onafhankelijke derde partij te leggen voorkom je situaties zoals we ze hier in Nederland hebben, waarbij NS ondanks alles toch mag blijven aanklooien op de HSL.
Op dinsdag 14 januari 2014 13:27 schreef James1988 het volgende: Op zich vind ik het een mooi compromis. Aanbesteding is een middel, geen doel, en juist door de beoordeling van de afspraken bij een onafhankelijke derde partij te leggen voorkom je situaties zoals we ze hier in Nederland hebben, waarbij NS ondanks alles toch mag blijven aanklooien op de HSL.
Dat is niet een kwestie van afspraken MAKEN maar een kwestie van afspraken NAKOMEN.
Onzin. Ze is alleen niet zo machthebbend in de spoorsector.
Dat laatste is zeker waar, waarbij haar rechtsvoorganger volgens mij een betere positie had.
Ook op andere vlakken (financieel en zorg) kunnen ze minder afdwingen dan vroeger, al blijft het natuurlijk wel een orgaan waar je niet zomaar omheen kunt.
Op dinsdag 14 januari 2014 10:11 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ik heb vanmorgen Monopoly op station Hoogezand-Sappemeer gespot. Druk in gesprek met de treindienstleiding waarschijnlijk.
Nee, backoffice Ik had een treeplankstoring die verdween en telkens weer terug kwam _! Heb op Veendam de hele treeplank maar mechanisch uitgeschakeld, klote ding
Nee, backoffice Ik had een treeplankstoring die verdween en telkens weer terug kwam _! Heb op Veendam de hele treeplank maar mechanisch uitgeschakeld, klote ding
slotje.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
hehehe.
Eerst heb je een treeplank die telkens verdwijnt en weer terugkomt.
Krijg je daarna een treeplankstoring die telkens verdwijnt en weer terugkomt.
Aah vandaar. Ik stond te noteren hoe laat treinen richting Groningen een bepaald punt passeerden en hoe lang ze nu eigenlijk stil stonden. Een collega van mij mocht de overweg bijhouden.
Aah vandaar. Ik stond te noteren hoe laat treinen richting Groningen een bepaald punt passeerden en hoe lang ze nu eigenlijk stil stonden. Een collega van mij mocht de overweg bijhouden.
Het was inderdaad aardig druk vandaag tussen Kropswolde en Sappemeer Oost. Jullie stonden er, Prorail was met tuinmannen bezig langs de hekken, er liepen baanwerkers langs de baan. Heb de tyfoon aardig laten brullen vanochtend
Het was inderdaad aardig druk vandaag tussen Kropswolde en Sappemeer Oost. Jullie stonden er, Prorail was met tuinmannen bezig langs de hekken, er liepen baanwerkers langs de baan. Heb de tyfoon aardig laten brullen vanochtend
Had je ooit verwacht dat het daar druk zou zijn?
Morgen in de avondspits, als alles goed gaat, station Europapark en de overweg Esperantostraat.
Die overweg is ongeveer 100 meter van mijn kamer vandaan Ik kom met een leeg mat treintje voorbij kachelen tussen 19.30 en 19.40
Dan ben ik al weg.. Tot 18:00 uur. Maar kan het zijn dat ik je zondagavond tussen daar en het hoofdstation heb zien lopen met een gele jas aan en een koptelefoon op?
Dan ben ik al weg.. Tot 18:00 uur. Maar kan het zijn dat ik je zondagavond tussen daar en het hoofdstation heb zien lopen met een gele jas aan en een koptelefoon op?
Ik denk dat je er naartoe ging. Ja, ik fietste daar, zag een lang figuur met een gele jas. Kon bijna niet missen.
Ja mijn smerige goederenvervoerjas Zit onder het buffervet van de HGK kolentrein die ik in opleiding van Amsterdam Westhaven naar Emmerich reedt. Wat een bende was dat, maar wat gaaf. Met de Class'66. Brullende motoren, heel Amsterdam CS vol rook zetten
Ja mijn smerige goederenvervoerjas Zit onder het buffervet van de HGK kolentrein die ik in opleiding van Amsterdam Westhaven naar Emmerich reedt. Wat een bende was dat, maar wat gaaf. Met de Class'66. Brullende motoren, heel Amsterdam CS vol rook zetten
Op dinsdag 14 januari 2014 11:44 schreef Peter het volgende: De Arriva klantenservice meldt dat de dagkaart HEMA op het hele traject groningen - Leer v.v. geldig is .
netjes
Cadeau van de NS in de post, een plastic hoesje voor mijn OV-chip Die had ik dus 2 jaar eerder kunnen gebruiken
[ Bericht 11% gewijzigd door bork op 14-01-2014 15:51:43 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op dinsdag 14 januari 2014 21:12 schreef James1988 het volgende: Ik heb vandaag één van m'n Idix-poppetjes aan een Franse collega laten zien, hij herkende 'm
LateTrain Direct. Voor deze trein is een toeslag verplicht. U kunt dee toeslag halen bij de paal. U kunt eigenlijk net zo goed de tering krijgen. Bedankt dat u met NS reist.
er is nog een cabine bewaard gebleven van het materieel dat uiteindelijk toch voor een redelijk deel de recente geschiedenis van het Nederlandse spoorwegmaterieel bepaald heeft
Onze praktijkopleider noemt ze zelf liefkozend de 'moeder der alle VIRMen'
Fijne ruime cabine om in te werken. Alleen dat beeldschermpje he. DD-IRM had vroeger hetzelfde beeldscherm in koppakken, maar alleen niet in de cabine, maar ergens in een technische kast
er is nog een cabine bewaard gebleven van het materieel dat uiteindelijk toch voor een redelijk deel de recente geschiedenis van het Nederlandse spoorwegmaterieel bepaald heeft
Oh, dacht dat er niks meer over was van SM90. Waar is die cabine nu?
Fijne ruime cabine om in te werken. Alleen dat beeldschermpje he. DD-IRM had vroeger hetzelfde beeldscherm in koppakken, maar alleen niet in de cabine, maar ergens in een technische kast [ afbeelding ]
Geweldig idd nog maar 1 keer mee mogen rijden helaas. Draait Windows 95 op als ik het goed heb
Vaak meegemaakt dat een dieselmotor van een DM'90 onder het rijden uitvalt. Heb mij altijd afgevraagd hoe dat komt? Soms proberen ze hem dan onder het rijden opnieuw te starten, maar lukt niet altijd. Trein wordt er wel verdomd traag van.
Op woensdag 15 januari 2014 00:03 schreef RichardHammond het volgende: Vaak meegemaakt dat een dieselmotor van een DM'90 onder het rijden uitvalt. Heb mij altijd afgevraagd hoe dat komt? Soms proberen ze hem dan onder het rijden opnieuw te starten, maar lukt niet altijd. Trein wordt er wel verdomd traag van.
Naja, nog trager dan. Zeker als je de metro gewend bent en dan 's avonds in zo'n DM'90 stapt om naar huis te gaan. Verder is DM'90 wel chill, want rijdt meer dan prima.
DM90 is een uitstervend ras helaas. Paar weken terug kwam er nog eentje voorrijden te Arnhem. De afstappende machinist vroeg nog of ik m moest overnemen. Nee helaas, ben de leerling maar maar had het graag gedaan. Geloof dat datzelfde stel nu nog bij een van de tanksporen op Arnhem opstel staat. Tis de laatste, de rest is allemaal al verdwenen.
ik weet het wel zeker, want eind 2012 is hun inzetgebied danig ingeperkt tot de 2 bovengenoemde trajecten. Eind vorig jaar kwam daar het schrappen van de pendel tussen Hengelo en Bad Bentheim bij
Ik zie ze nog wel terugkomen in IC-diensten in het noorden zodat het dan vrijkomende ICMm/VIRM weer ergens anders heen kan, als het meeste ICRm naar de HSL gaat.
Op woensdag 15 januari 2014 00:42 schreef James1988 het volgende: Ik zie ze nog wel terugkomen in IC-diensten in het noorden zodat het dan vrijkomende ICMm/VIRM weer ergens anders heen kan, als het meeste ICRm naar de HSL gaat.
Ja, en dan stoomtreinen naar Harlingen en Delfzijl. Helemaal retro jwz