Heb je daar echt een tele voor nodig?quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:34 schreef Susanne2611 het volgende:
Foto's maken van onze huisdieren, op gelegenheden (verjaardagen, kooroptredens etc), van de natuur, op vakantie, van de zonsondergang etc etc.
quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:37 schreef xibalba het volgende:
Als je je 600d als superzoom wilt gebruiken en niet te hoge eisen stelt aan de kwaliteit, dan is binnen je budget de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II een goede optie.
Een 18-55 mm. Is vaak toch te weinig zoom om ook van wat verder weg dingen goede foto's te maken.quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:37 schreef CrashO het volgende:
[..]
Heb je daar echt een tele voor nodig?Wat heb je nu?
Dan heeft hij nog geld voor een Canon EF 50mm f/1.8 IIquote:Op dinsdag 3 december 2013 10:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]![]()
Binnen foto's maken, lichtstrerke lens?
Die is binnen ook niet zo handig hoor, beter gaat TS voor een 35mmquote:Op dinsdag 3 december 2013 10:39 schreef xibalba het volgende:
[..]
Dan heeft hij nog geld voor een Canon EF 50mm f/1.8 II
had je wat anders verwacht bij een gebruiksvoorwerp?quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:34 schreef Susanne2611 het volgende:maar in de verkoop levert mn spiegelreflex zoveel minder op dan wat ik ervoor betaald heb...
Heb hem nauwelijks gebruikt, dat is het juist. En heb hem ook nog maar 1,5 jaar. En heb er wel 662 euro voor betaald toen...quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:43 schreef Tokus het volgende:
[..]
had je wat anders verwacht bij een gebruiksvoorwerp?
Kreeg je er nog 400 euro ofzo voor?quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:46 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Heb hem nauwelijks gebruikt, dat is het juist. En heb hem ook nog maar 1,5 jaar. En heb er wel 662 euro voor betaald toen...
Ik wil sowieso een telelens, maar ga me dan afvragen of ik dan toch niet beter voor een superzoom camera kan gaan, ook omdat ik eigenlijk alleen maar de ' auto-stand' gebruik. Wat denken jullie?'quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Die is binnen ook niet zo handig hoor, beter gaat TS voor een 35mm
Mag 350 euro tot nu toe.quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kreeg je er nog 400 euro ofzo voor?
Tsja, wil je je er ooit nog in gaan verdiepen? Nee? Dan zit je straks de hele tijd te kutten met een zware camera, moet je weer lensen wisselen enzo. Ik denk dat je beter voor een superzoom kan gaan.quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:48 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Ik wil sowieso een telelens, maar ga me dan afvragen of ik dan toch niet beter voor een superzoom camera kan gaan, ook omdat ik eigenlijk alleen maar de ' auto-stand' gebruik. Wat denken jullie?'
Ben onmogelijk, ik weet het...
Ik weet het niet, wil het wel maar of ik het ook echt ga doen en het dan ook allemaal ga onthouden betwijfel ik.quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:49 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsja, wil je je er ooit nog in gaan verdiepen? Nee? Dan zit je straks de hele tijd te kutten met een zware camera, moet je weer lensen wisselen enzo. Ik denk dat je beter voor een superzoom kan gaan.
Ik zou eerder de boel verkopen, die 250 euro erbij leggen en een goede compact kopen. Een 600D is een prima camera maar geen wonder bij slechte lichtomstandigheden. Je kunt iets winnen door een lichtsterke prime te kopen maar daar ga je je vast heel beperkt mee voelen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 12:49 schreef Susanne2611 het volgende:
Bedankt voor het meedenken, maar ik weet het gewoon echt niet...
Straks investeer ik nog meer in een camera die ik toch niet ga gebruiken.
Wat is dit ontzettend moeilijk zeg! Of ik maak het mezelf gewoon moeilijk...
De eerste belangrijke vraag is dan natuurlijk of je fotograferen wel leuk vindt of dat je het alleen doet om wat eenvoudige herinneringen vast te leggen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 12:49 schreef Susanne2611 het volgende:
Bedankt voor het meedenken, maar ik weet het gewoon echt niet...
Straks investeer ik nog meer in een camera die ik toch niet ga gebruiken.
Wat is dit ontzettend moeilijk zeg! Of ik maak het mezelf gewoon moeilijk...
350 euro bedoel je (dat kan ik nog krijgen voor mijn spiegelreflex camera)? En is er een betere compactcamera bij slechte lichtomstandigheden dan de 600D? Ik heb al een compactcamera, de Sony HX9V met 16x zoom, maar vind het nog vrij weinig en met name bij slechtere lichtomstandigheden treedt er toch wel kwaliteitsverlies op.quote:Op dinsdag 3 december 2013 12:54 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik zou eerder de boel verkopen, die 250 euro erbij leggen en een goede compact kopen. Een 600D is een prima camera maar geen wonder bij slechte lichtomstandigheden. Je kunt iets winnen door een lichtsterke prime te kopen maar daar ga je je vast heel beperkt mee voelen.
Dan kun je beter het bedieningsgemak en het formaat van een compact hebben. Die bieden tegenwoordig ook prima low light mogelijkheden. En vaak een ingebouwde zoom lens.
Ik vind het zeker wel leuk, maar uit de afgelopen 1,5 jaar is gebleken dat ik zonder al teveel gedoe gewoon goede foto's wil maken. Dus niet -tig instellingen, gewoon lekker op de auto-stand en dan erg mooie plaatjes schieten. Wel ben ik die zoom blijven missen bij de spiegelreflex...quote:Op dinsdag 3 december 2013 12:58 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De eerste belangrijke vraag is dan natuurlijk of je fotograferen wel leuk vindt of dat je het alleen doet om wat eenvoudige herinneringen vast te leggen.
Duidelijk is wel dat je geen topprestaties kunt verwachten bij een minimale investering, hoge eisen hebben kost geld als je ze wilt realiseren.
Het is waarschijnlijk beter om dichterbij te gaan staan dan te gaan inzoomen, de lichtsterkte gaat (vooral bij goedkoper spul en telezoom) achteruit door inzoomen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:24 schreef Susanne2611 het volgende:
Wel ben ik die zoom blijven missen bij de spiegelreflex...
Soms gaat dat dus niet...quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is waarschijnlijk beter om dichterbij te gaan staan dan te gaan inzoomen, de lichtsterkte gaat (vooral bij goedkoper spul en telezoom) achteruit door inzoomen.
"If your photographs aren't good enough, you're not close enough."
Aldus Robert Capa.
Hoe fotografeer jij dan? Met een lichtmeter het licht meten en daarna aan de hand daarvan sluitertijd/iso instellen? Of op AV of TV?quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:33 schreef Draai_kont het volgende:
Ik snap niet waarom mensen een DSLR aanschaffen als ze zich er geeneens in verdiepen en de camera alleen op de auto-stand gebruiken.
Bij de door jou gewenste onderwerpen kan ik me dat bij natuur een beetje voorstellen alhoewel zelfs daar door deskundige benadering je vaak dichterbij kunt komen dan je denkt, maar bij de andere onderwerpen speelt het veel minder. Desondanks kun je terecht wel kiezen voor een zoom maar besef je wel dat dit dus vaak automatisch kwaliteitsverlies oplevert ten opzicht van een lens met vaste brandpunt afstand.quote:
Op AV of TV heb je iig nog controle. Schiet zelf altijd op AV (of P) en ga alleen naar manual als ik met een statief werk.quote:
De DSLR heeft ook indicatoren die je kunnen helpen bij instellen van je camera. Daarnaast je verstand (weten hoe ISO, diafragma en sluitertijd als driehoek werkt) en logica gebruiken.quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe fotografeer jij dan? Met een lichtmeter het licht meten en daarna aan de hand daarvan sluitertijd/iso instellen? Of op AV of TV?
De nieuwe zoomcamera's hebben een zoom van 30 tot 60x (degene die ik wil 50x).quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:33 schreef Draai_kont het volgende:
Veel zoom zorgt alleen maar voor meer kwaliteitsverlies. -> compactcamera
Welke zoombereik dacht je aan?
Een goede zoomlens die bij slechte lichtomstandigheden goede foto's kan maken is over het algemeen een wat zwaardere en tevens een duurdere lens. (Denk maar aan de L-lenzen van Canon)
Daarnaast als je enige kennis hebt van ISO, diafragma en sluitertijd kun je de prachtigste foto's maken bij slechte lichtomstandheden. Met de auto-stand lukt dat inderdaad niet nee.![]()
Met 250,- zul je niet ver komen. Je moet eerder denken aan 400-600 euro.
Voor huis-tuin-en-keuken foto's heb je echt geen telezoom nodig.
Voor landschapfotografie en feestjes is juist een kleine brandpunt nodig.
Als je toch alleen maar de auto-stand gebruikt, lijkt het me inderdaad verstandiger om over te stappen naar een compactcamera.
Ik snap niet waarom mensen een DSLR aanschaffen als ze zich er geeneens in verdiepen en de camera alleen op de auto-stand gebruiken.
Welke camera zou een ideale combi zijn dan? De Panasonic FZ200 heeft een een lichtsterkte van F2.8 over het hele zoombereik, maar deze heeft maar 8x meer zoom dan mijn compact camera, heeft het dan wel zin om mijn spiegelreflex in te ruilen voor de FZ200?quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bij de door jou gewenste onderwerpen kan ik me dat bij natuur een beetje voorstellen alhoewel zelfs daar door deskundige benadering je vaak dichterbij kunt komen dan je denkt, maar bij de andere onderwerpen speelt het veel minder. Desondanks kun je terecht wel kiezen voor een zoom maar besef je wel dat dit dus vaak automatisch kwaliteitsverlies oplevert ten opzicht van een lens met vaste brandpunt afstand.
Dat weet ik dus niet...quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:40 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
De DSLR heeft ook indicatoren die je kunnen helpen bij instellen van je camera. Daarnaast je verstand (weten hoe ISO, diafragma en sluitertijd als driehoek werkt) en logica gebruiken.
Reageer eens op mijn vraag ipv zo ontwijkend te reageren.quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:40 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
De DSLR heeft ook indicatoren die je kunnen helpen bij instellen van je camera. Daarnaast je verstand (weten hoe ISO, diafragma en sluitertijd als driehoek werkt) en logica gebruiken.
Bedenk wel dat dslr lenzen vaak lang mee gaan ook als de body/het toestel al verouderd zijn, zeker als je er zelf goed mee omgaat kun je dan een nieuwe body (van passend type) kopen en de lenzen handhaven.quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
De nieuwe zoomcamera's hebben een zoom van 30 tot 60x (degene die ik wil 50x).
Dat van dat kleinere brandpunt wist ik niet, dat bedoel ik dus... Ik weet er gewoon te weinig van.
Lenzen van 400 tot 600 euro vind ik echt teveel geld, dan wordt het wel een heel erg duur geheel.
Ik heb wel een cursus gedaan via de winkel waar ik de camera gekocht heb, maar helaas was dit niet wat ik ervan verwacht/gehoopt had en het lukte me ook niet om de dingen die er vertelt werden te houden. Hier heb ik dus helaas niks aan gehad. Het was dus zeker niet mijn bedoeling om alleen de ' auto-stand' te gebruiken.
En dat wil zeggen?quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:12 schreef DonJames het volgende:
TS, het aantal keer zoom zegt helemaal niets.. Je moet kijken naar de brandpuntsafstand.
Dat geloof ik, maar dan moet je de camera wel optimaal benutten en dat kan ik op dit moment (nog) niet. En betwijfel of ik dit in de toekomst wel ga doen, dan is het nog steeds zonde van het geld.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:39 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bedenk wel dat dslr lenzen vaak lang mee gaan ook als de body/het toestel al verouderd zijn, zeker als je er zelf goed mee omgaat kun je dan een nieuwe body (van passend type) kopen en de lenzen handhaven.
Gebrek aan (basis) kennis kun je juist met een digitaal toestel redelijk goedkoop "oplossen" door zelf te oefenen en te lezen.
Ja, want als je je 600D gaat upgraden neem je ook echt je 55-250 en 18-55 meequote:Op dinsdag 3 december 2013 15:39 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bedenk wel dat dslr lenzen vaak lang mee gaan ook als de body/het toestel al verouderd zijn, zeker als je er zelf goed mee omgaat kun je dan een nieuwe body (van passend type) kopen en de lenzen handhaven.
Gebrek aan (basis) kennis kun je juist met een digitaal toestel redelijk goedkoop "oplossen" door zelf te oefenen en te lezen.
Dit klinkt sarcastisch...quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, want als je je 600D gaat upgraden neem je ook echt je 55-250 en 18-55 mee
Zo is dat ook bedoeld, richting wespensteek dan.quote:
Maar nou weet ik nog steeds niet wat voor mij de beste keuze is... Maar als ik heel eerlijk en reeel ben naar mezelf, denk ik niet dat dit een spiegelreflexcamera is.quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zo is dat ook bedoeld, richting wespensteek dan.
Okay een 600d is denk ik niet snel aan vervanging toe om technische redenen. Maar desondanks kan TS voor 400 tot 600 euro wel een objectief kopen dat de 600d ruimschoots kan overleven.quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, want als je je 600D gaat upgraden neem je ook echt je 55-250 en 18-55 mee
Dat zul je dus ook zelf moeten bepalen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:12 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Maar nou weet ik nog steeds niet wat voor mij de beste keuze is...
Ik wil en ga geen 400 tot 600 euro uitgeven aan alleen een lens...quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Okay een 600d is denk ik niet snel aan vervanging toe om technische redenen. Maar desondanks kan TS voor 400 tot 600 euro wel een objectief kopen dat de 600d ruimschoots kan overleven.
Laat ik het dan zo vragen: als jullie geen spiegelreflex camera zouden kiezen, voor welke camera met een ruim zoombereik, goede foto's in alle lichtomstandigheden en met een draai- en kantelbaar scherm zouden jullie dan gaan?quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat zul je dus ook zelf moeten bepalen.
Zelf heb ik laatst een Fuji finepix hs50 exr gekocht. Bevalt me best goed maar kan lang niet tippen aan DSLR en dat verwacht ik er dus ook niet van. (het is een noodoplossing omdat ik op het moment geen gewicht kan dragen en toch het leuk vind wat foto's te maken.)quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:19 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo vragen: als jullie geen spiegelreflex camera zouden kiezen, voor welke camera met een ruim zoombereik, goede foto's in alle lichtomstandigheden en met een draai- en kantelbaar scherm zouden jullie dan gaan?
quote:Op dinsdag 3 december 2013 13:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
De nieuwe zoomcamera's hebben een zoom van 30 tot 60x (degene die ik wil 50x).
Dat van dat kleinere brandpunt wist ik niet, dat bedoel ik dus... Ik weet er gewoon te weinig van.
Lenzen van 400 tot 600 euro vind ik echt teveel geld, dan wordt het wel een heel erg duur geheel.
Ik heb wel een cursus gedaan via de winkel waar ik de camera gekocht heb, maar helaas was dit niet wat ik ervan verwacht/gehoopt had en het lukte me ook niet om de dingen die er vertelt werden te houden. Hier heb ik dus helaas niks aan gehad. Het was dus zeker niet mijn bedoeling om alleen de ' auto-stand' te gebruiken.
Klein beetje uitleg kan TS dus wel gebruiken.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:12 schreef DonJames het volgende:
TS, het aantal keer zoom zegt helemaal niets.. Je moet kijken naar de brandpuntsafstand.
Dat klinkt logisch, bedankt.quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:44 schreef m1st1g het volgende:
[..]
[..]
Klein beetje uitleg kan TS dus wel gebruiken.
een lens 18-300 MM dat is +/- 16 x zoom
een lens 200-400 mm is maar 2 x zoom
Bij compact camera's wordt ook vaak vermeld wat het brandpunt is tov een 35mm sensor maar verkijk je daar niet op. Het is kwalitatief een behoorlijk stuk minder.quote:
http://www.fotoreflex.nl/?page_id=346quote:De compact camera truukendoos: aangezien een compactcamera een zeer kleine sensor heeft, is de FOVCF enorm groot. Daarom haalt een dergelijke camera ook een enorm zoombereik met een klein objectief. Maar de scherptediepte is over het gehele zoombereik dus vrij groot. Soms een voordeel, maar vaak mis je het creatieve effect. Omdat juist het tele scherptediepte-effect zo mooi is om het scherpe hoofdonderwerp te scheiden van de onscherpe achtergrond. Daarom zijn compact camera’s het meest geschikt voor eenvoudige snapshots en niet voor mooie scherptediepte effecten, etc.
De Sony HX300 schijnt wel een grote sensor te hebben...quote:Op dinsdag 3 december 2013 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bij compact camera's wordt ook vaak vermeld wat het brandpunt is tov een 35mm sensor maar verkijk je daar niet op. Het is kwalitatief een behoorlijk stuk minder.
[..]
http://www.fotoreflex.nl/?page_id=346
Wie zegt dat ik niet tevreden ben met de 600D????quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:07 schreef Wespensteek het volgende:
Ik dacht een cropfacor van ca. 6 dus niet heel groot (zeg maar klein ivm dslr).
Hier staat wel een vergelijking:
http://www.camerashop.nl/vergelijken/305859/223169/296796
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat als je ontevreden bent over de 600d (zelfs met kitlens) dat je tevreden gaat zijn over deze alternatieven.
Je kunt ook overwegen een flitser te kopen, de 430 ex bijvoorbeeld, voor beter resultaat bij slecht licht. Met inzoomen ben je dan niet geholpen. (kost nu dacht ik 175,- euro dankzij cash back)
Voor mij is raw een vereiste maar eerlijk gezegd heb ik verder niet eens een uitgebreide vergelijking gemaakt want ik vind macro mogelijkheden belangrijk en kreeg te horen dat deze daar het best in was.quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:17 schreef Susanne2611 het volgende:
Hoe kan het trouwens dat de Fuji finepix hs50 exr duurder is dan de Sony HX300? Volgens mij is de Sony beter...
Hihi, daar had ik niet naar gekeken. Maar ze zeiden bij de winkel dat hij een grote sensor had, heeft dat niet te maken met de lichtsterkte? Dacht inderdaad aan het aantal x zoom, het aantal mp en een betere lens.quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:35 schreef CrashO het volgende:
Zonder me echt in te lezen op de specs valt me direct al op dat de Fuji F5.6 heeft vs de F6.3 van de Sony. Waardoor de Fuji dus lichtsterker is. Verder doe ik geen uitspraken over welke de beste is omdat ik geen onderzoek naar de twee cams gedaan heb
Maar waar berust jij "beter" op? het aantal x zoom? Lijkt me toch vaak genoeg in dit topic aangekaart dat dat juist (in de meeste gevallen) negatief is
Het aantal megapixels is ook niet alles zeggend, een Nokia telefoon met 40+ megapixels maakt echt geen betere plaatjes dan een DSLR met 10 megapixels.
Waar ik me het meest over verbaas is dat omgerekend tot 1000mm of 1200 mm kan worden gegaan, dat kan eigenlijk niet in acceptabele foto's eindigen denk ik, maar ik heb het nog niet eens uitgeprobeerd tot mijn schande.quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:35 schreef CrashO het volgende:
Zonder me echt in te lezen op de specs valt me direct al op dat de Fuji F5.6 heeft vs de F6.3 van de Sony. Waardoor de Fuji dus lichtsterker is. Verder doe ik geen uitspraken over welke de beste is omdat ik geen onderzoek naar de twee cams gedaan heb
Maar waar berust jij "beter" op? het aantal x zoom? Lijkt me toch vaak genoeg in dit topic aangekaart dat dat juist (in de meeste gevallen) negatief is
Het aantal megapixels is ook niet alles zeggend, een Nokia telefoon met 40+ megapixels maakt echt geen betere plaatjes dan een DSLR met 10 megapixels.
Rauw doe ik niks mee, dus dat maakt voor mij niet uit.quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Voor mij is raw een vereiste maar eerlijk gezegd heb ik verder niet eens een uitgebreide vergelijking gemaakt want ik vind macro mogelijkheden belangrijk en kreeg te horen dat deze daar het best in was.
Of die ander beter is weet ik eigenlijk niet, qua lichtsterkte wint de Fuji het nipt met 2.8-5.6 tegen 2.8-6.3. De verschillen zijn denk ik aardig klein tussen al die toestellen maar ik ben dus geen verkoper van het spul, die zullen er mogelijk anders over denken.
Ik vond ook de Fuji sl1000 (uit mijn hoofd) op papier een goedkoper alternatief met bijna dezelfde specs maar toch voor deze gekozen omdat er intern geheugen inzit, ook dat is denk ik een discutabele keus.
quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waar ik me het meest over verbaas is dat omgerekend tot 1000mm of 1200 mm kan worden gegaan, dat kan eigenlijk niet in acceptabele foto's eindigen denk ik, maar ik heb het nog niet eens uitgeprobeerd tot mijn schande.
Dat valt erg mee hoor, is ook geconstateerd bij een oud topic van mij. Heb een foto gemaakt bij full zoom en zelfs met de extra zoom erbij was het nog een acceptabele foto. Zeker voor zo'n afstand!quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waar ik me het meest over verbaas is dat omgerekend tot 1000mm of 1200 mm kan worden gegaan, dat kan eigenlijk niet in acceptabele foto's eindigen denk ik, maar ik heb het nog niet eens uitgeprobeerd tot mijn schande.
Als meer zoom mindere kwaliteit geeft dan is dat nog een reden waarom de SL1000 minder is, die heeft meer zoom dan de Fuji finepix hs50exr.quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Voor mij is raw een vereiste maar eerlijk gezegd heb ik verder niet eens een uitgebreide vergelijking gemaakt want ik vind macro mogelijkheden belangrijk en kreeg te horen dat deze daar het best in was.
Of die ander beter is weet ik eigenlijk niet, qua lichtsterkte wint de Fuji het nipt met 2.8-5.6 tegen 2.8-6.3. De verschillen zijn denk ik aardig klein tussen al die toestellen maar ik ben dus geen verkoper van het spul, die zullen er mogelijk anders over denken.
Ik vond ook de Fuji sl1000 (uit mijn hoofd) op papier een goedkoper alternatief met bijna dezelfde specs maar toch voor deze gekozen omdat er intern geheugen inzit, ook dat is denk ik een discutabele keus.
Maar dat is met al die anderen denk ik ook wel te doen want je gaat niet met de lens in het water.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:01 schreef Susanne2611 het volgende:
Macro vind ik ook wel belangrijk, heb aquaria met garnalen en kleine visjes en dan is van dichtbij kunnen fotograferen wel heel fijn.
Kijk maar waar de Sony wint en waar de Fuji.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:21 schreef Susanne2611 het volgende:
snapsort.com/compare/Fujifilm-FinePix-HS50EXR-vs-Sony-Cyber-Shot-DSC-HX300
Als dit een goede vergelijking is dan vind ik de voordelen van de Fujifilm zwaarder wegen dan de voordelen van de Sony, maar toch krijgt de Sony een veel hogere score...
De Fujifilm is ook een stuk duurder.
Kan iemand dit verklaren? Ik snap er niks van!
Zou dit laatste anders zijn als er meer bekend zou zijn over de Fuji?quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:35 schreef Wespensteek het volgende:
De canon wint ook op " vreemde" punten:
http://snapsort.com/compa(...)inePix-HS50EXR/score
De Fuji is duidelijk het slechtst omdat er teveel onbekend is.
Zeker want unknown levert 0 punten op, daarnaast vind ik het erg vreemd dat men populariteit zo zwaar weegt want daar wordt een camera niet beter of slechter van. Zo bevoordeel je standaard de bekende merken in mijn ogen. Daarnaast wordt hun test daardoor een self-fulfilling profecy want mensen zullen kijken naar de goed scorende camera's, daardoor maakt het nieuwe camera's lastig om oude te vervangen.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:55 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Zou dit laatste anders zijn als er meer bekend zou zijn over de Fuji?
Dan koop je de Fuji toch? Ik zie het probleem niet..quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:21 schreef Susanne2611 het volgende:
snapsort.com/compare/Fujifilm-FinePix-HS50EXR-vs-Sony-Cyber-Shot-DSC-HX300
Als dit een goede vergelijking is dan vind ik de voordelen van de Fujifilm zwaarder wegen dan de voordelen van de Sony, maar toch krijgt de Sony een veel hogere score...
De Fujifilm is ook een stuk duurder.
Kan iemand dit verklaren? Ik snap er niks van!
Omdat de Sony wel een hogere score krijgt en goedkoper is.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan koop je de Fuji toch? Ik zie het probleem niet..
Vind het wel jammer dat ie best aardig duurder is dan de Sony en door de naamsbekendheid van Sony vind ik het toch moeilijk om voor een minder populair en onbekender merk te gaan...quote:Op woensdag 4 december 2013 11:43 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zeker want unknown levert 0 punten op, daarnaast vind ik het erg vreemd dat men populariteit zo zwaar weegt want daar wordt een camera niet beter of slechter van. Zo bevoordeel je standaard de bekende merken in mijn ogen. Daarnaast wordt hun test daardoor een self-fulfilling profecy want mensen zullen kijken naar de goed scorende camera's, daardoor maakt het nieuwe camera's lastig om oude te vervangen.
Over prijzen moet je mogelijk onderhandelen maar in elk geval goed kijken. We hebben laatst een ongehoord voorbeeld gezien, iets stond voor 450,- plus in de winkel en was te koop voor 240,- op internet, maar goed dat we het niet meteen hebben meegenomen wat we bijna gedaan hadden.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:54 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Vind het wel jammer dat ie best aardig duurder is dan de Sony en door de naamsbekendheid van Sony vind ik het toch moeilijk om voor een minder populair en onbekender merk te gaan...
Je zegt net dat 'ie op de punten die voor jou belangrijk zijn beter scoort. Wat boeit de totaalscore dan? Koop de Fuji gewoon als je het geld daarvoor over hebt (en denkt dat 'ie voor jou beter is), en koop anders de Sony.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:53 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Omdat de Sony wel een hogere score krijgt en goedkoper is.
Zal ik doen, bedankt!quote:Op woensdag 4 december 2013 11:58 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Over prijzen moet je mogelijk onderhandelen maar in elk geval goed kijken. We hebben laatst een ongehoord voorbeeld gezien, iets stond voor 450,- plus in de winkel en was te koop voor 240,- op internet, maar goed dat we het niet meteen hadden meegenomen wat we bijna gedaan hadden.
Er staat ook nergens dat de Sony niet gaat voldoen aan jouw verwachtingen en wensen.
De Sony al wel, maar de Fuji nog niet... Alleen echt goed uitproberen kan je ze in de winkel niet, daarvoor zal je toch echt naar buiten moeten.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je zegt net dat 'ie op de punten die voor jou belangrijk zijn beter scoort. Wat boeit de totaalscore dan? Koop de Fuji gewoon als je het geld daarvoor over hebt (en denkt dat 'ie voor jou beter is), en koop anders de Sony.
Verder: staar je niet te blind op al die specificaties. Als je de camera gewoon gebruikt waar 'ie voor bedoeld is, ga je echt niet merken dat de ene sensor iets groter is dan de ander.
Bedieningsgemak zou voor mij vele malen meer belangrijk zijn, heb je beide camera's al eens getest?
Filmen doe ik er niet mee maar met foto's maken heb ik geen problemen met de handmatige zoom kunnen ontdekken. Maar als je er schokkerig aan draait dan zal hij gegarandeerd schokkerig werken.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:01 schreef Susanne2611 het volgende:
Ik heb net wat filmpjes en reviews over de Fuji opgezocht, maar de zoom gaat behoorlijk schokkerig. Dat is niet handig en met inzoomen tijdens het filmen ook niet mooi, jammer!
Okee. Waar twijfel je nu nog over dan? Als de Sony goed beviel in de winkel zou ik die gewoon kopen.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:01 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
De Sony al wel, maar de Fuji nog niet... Alleen echt goed uitproberen kan je ze in de winkel niet, daarvoor zal je toch echt naar buiten moeten.
Ik heb net wat filmpjes en reviews over de Fuji opgezocht, maar de zoom gaat behoorlijk schokkerig. Dat is niet handig en met inzoomen tijdens het filmen ook niet mooi, jammer!
Sowieso mis ik op de HX300 het kantelbare scherm... Ook zou GPS en wifi wel handig zijn.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
Okee. Waar twijfel je nu nog over dan? Als de Sony goed beviel in de winkel zou ik die gewoon kopen.
Kijk, wij kunnen niet bepalen wat jouw eisen zijn. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, want dat maakt het zoeken een heel stuk eenvoudiger.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:24 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Sowieso mis ik op de HX300 het kantelbare scherm... Ook zou GPS en wifi wel handig zijn.
Eigenlijk wil een camera met alles.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Kijk, wij kunnen niet bepalen wat jouw eisen zijn. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, want dat maakt het zoeken een heel stuk eenvoudiger.
Met een "echte" camera bedoel je dan een spiegelreflex?quote:Op woensdag 4 december 2013 14:31 schreef Wespensteek het volgende:
Hoe meer ik zie hoe meer ik die fuji zijn prijs waard vind, zijn autofocus was in de filmpjes die ik zag veel sneller dan die van de sony. Maar eigenlijk is beide dus gewoon bagger in verhouding tot een "echte" camera maar dat kun je dan ook verwachten.
Dat kan. Gaat je wel flink geld kosten. Maar begrijp je mijn punt dat de zoektocht niks wordt zolang jij niet weet wat je precies wil? Hak knopen door, wat moet er per sé op zitten, wat is je budget etc.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:32 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Eigenlijk wil een camera met alles.
Handmatig is handmatig. Schokkerigheid zal dan ook voornamelijk door de gebruiker worden veroorzaakt, lijkt me.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:34 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Met een "echte" camera bedoel je dan een spiegelreflex?
Het handmatig zoomen gaat zo schokkerig bij de Fuji...
Ja, of een echte filmcamera. Maar goed dit spul kost minder dan 400 euro en dan is vergelijken met een betere dslr eigenlijk oneerlijk en zeker een dslr met een kwaliteits lens.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:34 schreef Susanne2611 het volgende:
Met een "echte" camera bedoel je dan een spiegelreflex?
Ik begrijp je punt, alles wordt dus veel te duur. Dan een compromis, zal er eens goed over nadenken.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan. Gaat je wel flink geld kosten. Maar begrijp je mijn punt dat de zoektocht niks wordt zolang jij niet weet wat je precies wil? Hak knopen door, wat moet er per sé op zitten, wat is je budget etc.
[..]
Handmatig is handmatig. Schokkerigheid zal dan ook voornamelijk door de gebruiker worden veroorzaakt, lijkt me.
Een filmcamera zal voor mij niet de moeite waard zijn op dit moment, zal die te weinig gebruiken voor wat hij me zou gaan kosten.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ja, of een echte filmcamera. Maar goed dit spul kost minder dan 400 euro en dan is vergelijken met een betere dslr eigenlijk oneerlijk en zeker een dslr met een kwaliteits lens.
Mijn oude 300D kan het wel eens verliezen als hij het nog doet.
Als ik het samenvat heb je dus de 600d en wilt daar een lens bijkopen of de 600d inruilen voor zo'n Fuji/sony of nog ander merk camera van rond de 400 euro. Wat je wil betalen is ongeveer 250 euro.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:45 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Een filmcamera zal voor mij niet de moeite waard zijn op dit moment, zal die te weinig gebruiken voor wat hij me zou gaan kosten.
Ga eens goed nadenken over wat ik echt belangrijk vind en kom hier later op terug, eventueel in een nieuw topic.
Ik heb inderdaad op dit moment een Canon 600D en een Sony HX9V.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als ik het samenvat heb je dus de 600d en wilt daar een lens bijkopen of de 600d inruilen voor zo'n Fuji/sony of nog ander merk camera van rond de 400 euro. Wat je wil betalen is ongeveer 250 euro.
Mogelijk kun je gewoon eens wat winkels/webshops bellen, die kunnen je ook adviseren en ook mogelijk nog een deal aanbieden. Om in te ruilen kun je toch niet via internet bestellen dus heb je hun toch nodig.
Succes.
Die aanbieding van Bol.com zag ik ook, maar dat is de lens zonder IS... En aangezien ik niet zo'n vaste had heb lijkt me zonder geen goed idee.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:51 schreef Wespensteek het volgende:
Als je hem voor 400 euro kunt verkopen meteen doen en dan een nieuwe kopen voor 399,-
http://www.bol.com/nl/p/c(...)20149200000011674767
Zelfs 350,- vind ik erg genereus.
Als je nu 400,- kunt uitgeven zou ik niet eens denken aan het kopen van een superzoom dan zou ik voor een lens van ca. 200 euro gaan en een flitser voor het slechte licht probleem.
Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Type II objectief 149,-
Canon Speedlite 430EX II flitser 229,-
Volgens mij heb je dan een setje liggen waar geen superzoom aan kan tippen qua kwaliteit.
Qua winkels ken ik cameranu.nl en konijnenberg
http://www.fotokonijnenberg.nl/
http://www.cameranu.nl/
Met beide goede ervaringen maar er zijn denk ik genoeg andere goede zaken. Kijk vooral naar prijzen en acties daar zit dus echt verschil in.
Mijn huidige geheugenkaart past gelukkig ook in de superzoom. Een extra accu had ik met de helaas gestolen zoomcamera wel, maar met de spiegelreflex niet...quote:Op woensdag 4 december 2013 15:59 schreef Wespensteek het volgende:
Nog even vergeten maar denk er ook aan dat je een geheugen kaartje moet kopen als je de card van de Canon niet kunt gebruiken. Ik koop ook altijd een extra batterij. Dat kun je ook makkelijk weer 100 euro kwijt zijn.
In de volautomatische stand is die set nog beter dan de superzoom in automatische stand volgens mij. Bij die Fuji ben ik nog steeds aan het uitzoeken hoe alles zit want ik ben canon gewend. Als je iets gaat kopen is het wel verstandig om te kijken of je het gaat gebruiken overigens, anders begin je teveel op mij te lijken.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:03 schreef Susanne2611 het volgende:
kan daar misschien beter mee wachten totdat ik de camera goed onder de knie heb wat mogelijkheden en instellingen betreft. Alleen dan zal het ook beter zijn dan een superzoom lijkt mij.
Dat had ik gezien maar ik wist niet zeker of je hem ging verkopen met de body of dat je ze naast elkaar wilt blijven gebruiken.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:05 schreef Susanne2611 het volgende:
Mijn huidige geheugenkaart past gelukkig ook in de superzoom
Ik zal er inderdaad wel een geheugenkaart bij moeten kopen als ik allebei houd, want anders heb ik straks een camera zonder geheugenkaart en dat zou toch wel erg vervelend zijn.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat had ik gezien maar ik wist niet zeker of je hem ging verkopen met de body of dat je ze naast elkaar wilt blijven gebruiken.
Denk je dat of weet je dat? Heb dan alleen een stuk minder zoom... Haha, dat kopen voordat je weet of je het ook echt gaat gebruiken komt me bekend voor hihi.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
In de volautomatische stand is die set nog beter dan de superzoom in automatische stand volgens mij. Bij die Fuji ben ik nog steeds aan het uitzoeken hoe alles zit want ik ben canon gewend. Als je iets gaat kopen is het wel verstandig om te kijken of je het gaat gebruiken overigens, anders begin je teveel op mij te lijken.
Succes.
Waar zie jij dat deze lens zonder IS is?quote:Op woensdag 4 december 2013 16:03 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Die aanbieding van Bol.com zag ik ook, maar dat is de lens zonder IS... En aangezien ik niet zo'n vaste had heb lijkt me zonder geen goed idee.
350 euro was ook al meer dan ik verwacht had, maar ben zo'n twijfelaar...
Maar als ik nu voor 400 euro aan lenzen ga kopen, dan moet ik wel zeker weten dat ik de spiegelreflex ook weer ga gebruiken, kan daar misschien beter mee wachten totdat ik de camera goed onder de knie heb wat mogelijkheden en instellingen betreft. Alleen dan zal het ook beter zijn dan een superzoom lijkt mij.
Zal goed kijken en vergelijken, maar de zaken die jij noemt zijn inderdaad goed.
Bedankt voor alles!
In mijn ogen is dat een pluspunt. Als je vanaf 400mm gaat werken wil je het onderwerp goed los kunnen koppelen van de achtergrond, met zo'n superzoom lukt dat m.i nooit door de te kleine sensor. Maar mogelijk ga ik dat binnenkort even proberen dus helemaal zeker ben ik niet, wie weet wat ze nu al kunnen. Dat probleem speelt denk ik al van 200 mm.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:25 schreef Susanne2611 het volgende:
Heb dan alleen een stuk minder zoom...
Dat staat op de foto, inderdaad. Niet in de tekst. En aangezien Bol.com ook de set "Canon EOS 600D + 18-55mm IS" aanbiedt (die 69 euro meer kost)..quote:Op woensdag 4 december 2013 16:48 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
Waar zie jij dat deze lens zonder IS is?
Uit de foto's die op Bol.com staan, kan ik zien dat dit de Canon 18-55 II is en die heeft wel IS.![]()
quote:Je komt bij mij een 'beetje' dom over. Vooral omdat je het constant over zoom hebt, alsof je kilometers ver wil gaan fotograferen.![]()
Ik zou zeggen stop met deze 'hobby' en ga gezellig breien.
Ik vond het al vreemd dat Bol goedkoper was dan andere aanbieders, dat gebeurd normaal nooit.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat staat op de foto, inderdaad. Niet in de tekst. En aangezien Bol.com ook de set "Canon EOS 600D + 18-55mm IS" aanbiedt (die 69 euro meer kost)..
[..]
Zoiets zie ik altijd als een beetje beledigend want ze geeft zelf aan er geen verstand van te hebben en blijkbaar lukt het ons niet het haar duidelijk te maken. Wie is dan dommer de leek of de deskundigen die het niet kunnen uitleggen?quote:Op woensdag 4 december 2013 16:48 schreef Draai_kont het volgende:
Je komt bij mij een 'beetje' dom over. Vooral omdat je het constant over zoom hebt, alsof je kilometers ver wil gaan fotograferen
Nieuw elders ongeveer 469,- met 30,00 cash back.quote:
Omdat ze ook de IS versie aanbieden, maar dat wist je al.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:48 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
Waar zie jij dat deze lens zonder IS is?
Uit de foto's die op Bol.com staan, kan ik zien dat dit de Canon 18-55 II is en die heeft wel IS.![]()
Je komt bij mij een 'beetje' dom over. Vooral omdat je het constant over zoom hebt, alsof je kilometers ver wil gaan fotograferen.![]()
Ik zou zeggen stop met deze 'hobby' en ga gezellig breien.
Bedankt en niemand is dom.quote:Op woensdag 4 december 2013 17:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zoiets zie ik altijd als een beetje beledigend want ze geeft zelf aan er geen verstand van te hebben en blijkbaar lukt het ons niet het haar duidelijk te maken. Wie is dan dommer de leek of de deskundigen die het niet kunnen uitleggen?
Gelukkig maar dat wij er zijn dan.quote:Op woensdag 4 december 2013 17:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nieuw elders ongeveer 469,- met 30,00 cash back.
Bol levert blijkbaar nog het oude objectief, ik wist niet eens dat dat nog verkocht werd en was er ingetrapt.
Haal je toch lekker een Panasonic FZ200? http://www.panasonic.nl/h(...)/11956370/index.htmlquote:Op dinsdag 3 december 2013 16:19 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo vragen: als jullie geen spiegelreflex camera zouden kiezen, voor welke camera met een ruim zoombereik, goede foto's in alle lichtomstandigheden en met een draai- en kantelbaar scherm zouden jullie dan gaan?
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 01:45 schreef shiznuts het volgende:
Premium compact
VB. Sony CyberShot RX100 (of RX100 II), Panasonic Lumix LX-7
Voor wanneer je je camera net als je telefoon eigenlijk altijd bij je wilt hebben en zo elk fotogeniek moment kunt benutten.
+ Compact. Vrij grote sensors en lichtsterke lenzen. Grote mate handmatige controle.
- Weinig zoom
Travelcompact
VB. Panasonic Lumix TZ40
Voor degene die bereid is wat in te boeten qua compactheid voor een flexibele range aan zoom.
+ Zoom. Flexibiliteit. Prijs. Gimmicks (GPS, WLAN).
- Compact, maar past niet in je broekzak. Vrij kleine sensor en lenzen laten vaak wat te wensen over. Accuduur is vaak niet zo denderend
Superzoom/bridgecamera
VB. Panasonic Lumix FZ200, Panasonic Lumix FZ72
Voor degenen die in elke situatie een shot willen kunnen framen en dus volle zoomflexibiliteit willen zonder daarvoor lenzen te willen gaan wisselen. Superzooms worden ook wel bridgecamera's genoemd omdat ze een bruggetje slaan tussen compact camera's en spiegelreflexcamera's. Ze beschikken dan ook over een EVF (Electronic View Finder) en allerlei mogelijkheden aan handmatige controle.
+ Zoom. Flexibiliteit en handmatige controle. Features (EVF, draaibaar schermpje, poorten)
- Grootte. Sensor is vrij klein, lenzen zijn niet mega lichtsterk
Mirrorless/EVIL/ILC
VB. Sony NEX-5R, Panasonic Lumix GF6, Panasonic G6, Olympus PEN E-PL5, Samsung NX300
Voor degenen die dSLR-kwaliteit en mogelijkheden willen benaderen maar niet met een grote camera willen rondzeulen.
+ Grote sensor (micro four thirds / M43 of APS-C). Verwisselbare lenzen (pancakes beschikbaar). Handmatige controle
- Veelal het ontbreken van een EVF of draai-/klapbaar schermpje. Missen van accessoirepoorten
dSLR (digital Single Lens Reflex)/spiegelreflexcamera
VB. Nikon D5200, Canon EOS 650D (of 700D), Sony Alpha 58
Voor mensen die het beste uit hun fotografie willen halen. Werken met de grootste sensors en de beste mogelijkheden voor handmatige controle. Vrijheid van het aanschaffen van verschillende lenzen voor verschillende doeleinden; lichtsterke lenzen, lenzen met veel zoom, goedkope lenzen, dure lenzen, etc.
+ Goede fotokwaliteit door grote sensors. Optische zoeker (of EVF). Accessoireporten. Verwisselen lenzen mogelijk.
- Groot en niet zo portable
Hierbij verschillende categorieën van wat je met zo'n 600 euro zou kunnen doen en de camera's die bij mij dan in gedachten schieten en de voor- en nadelen van elke categorie.
Neem a.u.b. de openingspost (OP) door. Daar heb ik links gegooid!
[..]
Erg handig is de site http://snapsort.com (hecht echter geen waarde aan de scores a.u.b.). Om camera's te vergelijken en te zien wat er in die categorie waar je kijkt nog meer beschikbaar is. Zoek je bijvoorbeeld een alternatief voor de Sony CyberShot RX100 kijk je eens naar de competitors.
Hoe je winkelmatig aan de slag gaat staat er ook:
[..]
Ik raad newbies altijd aan om eens Karl Taylor's free photography course te volgen. Dan krijg je een goede grondlaag aan basics mee om je fotografie mee te beginnen.
Om een indruk te krijgen van verschillende focal lenghts (zoomranges) moet je eens kijken op een site als: https://www.tamron-usa.co(...)ength-comparison.php .
Ja, daar had ik TS al even naar willen verwijzen.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:00 schreef shiznuts het volgende:
Dees?
FOT / [centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera #30
[..]
De Panasonic FZ200 heeft niet veel meer zoom dan mijn huidige compactcamera met 16 mp, die heeft namelijk 16x zoom. Is niet echt een noemenswaardige vooruitgang lijkt me.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:52 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Haal je toch lekker een Panasonic FZ200? http://www.panasonic.nl/h(...)/11956370/index.html
Sony heeft daar een eigen spin aan gegeven: http://www.sony.nl/product/dsc-r-series/dsc-rx10 .
Dat is alsof de Panasonic FZ200 en de Sony RX100 II een baby hadden. Alleen is 'ie nogal duur.
Wat je krijgt bij travelcompacts is een deteriorating lichtgevoeligheid.
Dan moet je naar premium compacts kijken, maar die hebben maar 3 á 5x zoom.
Bedankt!quote:Op woensdag 4 december 2013 21:00 schreef shiznuts het volgende:
Dees?
FOT / [centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera #30
[..]
Wat bedoel je met sticky?quote:Op woensdag 4 december 2013 21:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ja, daar had ik TS al even naar willen verwijzen.
Kan dat niet sticky worden?
>> Fotografie <<quote:
Bedoelen jullie dan dat ik een sticky topic moet openen met mijn vragen?quote:Op woensdag 4 december 2013 21:24 schreef shiznuts het volgende:
[..]
>> Fotografie <<
Zie 'sticky topics' en 'open topics'.
Open topics verdwijnen naar onder zodra er nieuwe komen. En verdwijnen sowieso als er te lang niet gereageerd is.
Een sticky topic is een speciaal uitgelicht centraal aandachtstopic dat bovenaan het subforum blijft staan.
Je vindt 16x vergelijkbaar met 24x? Eh... ok.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:21 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
De Panasonic FZ200 heeft niet veel meer zoom dan mijn huidige compactcamera met 16 mp, die heeft namelijk 16x zoom. Is niet echt een noemenswaardige vooruitgang lijkt me.
Zal die Sony eens bekijken. Is die beter dan de FX200? Die is echt veeeeeeeeeeel te duur haha, dat gaat em niet worden.
3 a 5 keer zoom vind ik inderdaad veel te weinig, wil wel echt ruim meer zoom dan mijn Sony HX9V.
Nopes.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:25 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedoelen jullie dan dat ik een sticky topic moet openen met mijn vragen?
Nee dat moet een moderator doen (denk ik).quote:Op woensdag 4 december 2013 21:25 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedoelen jullie dan dat ik een sticky topic moet openen met mijn vragen?
24x is maar 8x meer dan 16x, zoveel scheelt dat toch niet of vergis ik me nou zo? De nieuwste kunnen 2 keer zover... Ja, die hebben op het eind inderdaad zeker niet dezelfde lichtsterkte, maar de resultaten zijn toch best heel aardig.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:27 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Je vindt 16x vergelijkbaar met 24x? Eh... ok.
Waar ga je dan een lichtsterke lens vinden? Op 24x = 600mm equiv f/2.8?!
FZ200 kost zo'n 389. Kun je je 600D voor inruilen dus.
[..]
Nopes.![]()
Dat de centrale topics, of eerder gezegd: reeksen, die voor lenzen en camera's zijn tot sticky gemaakt zouden kunnen worden omdat ze nu verdwijnen.
Dat aantal keer zoom kun je maar beter vergeten. Jouw huidige gaat tot 380mm (omgerekend) en de Panasonic tot 600mm. Die is echt veel beter ook zeker qua lichtsterkte.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:21 schreef Susanne2611 het volgende:
De Panasonic FZ200 heeft niet veel meer zoom dan mijn huidige compactcamera met 16 mp, die heeft namelijk 16x zoom
Met de huidige bedoel je dan de Sony HX9V?quote:Op woensdag 4 december 2013 21:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat aantal keer zoom kun je maar beter vergeten. Jouw huidige gaat tot 380mm (omgerekend) en de Panasonic tot 600mm. Die is echt veel beter ook zeker qua lichtsterkte.
Jaquote:Op woensdag 4 december 2013 21:40 schreef Susanne2611 het volgende:
Met de huidige bedoel je dan de Sony HX9V?
Ja, niet alleen zoom juist de lichtsterke lens.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:40 schreef Susanne2611 het volgende:
Maar als ik jou begrijp dan is de 24x zoom van de Panasonic FZ200 zeker de moeite waard t.o.v. mijn huidige Sony HX9V wat de zoom betreft.
Ja? Dan:quote:Laat ik het dan zo vragen: als jullie geen spiegelreflex camera zouden kiezen, voor welke camera met een ruim zoombereik, goede foto's in alle lichtomstandigheden en met een draai- en kantelbaar scherm zouden jullie dan gaan?
Bedankt voor je uitgebreide reactie!quote:Op woensdag 4 december 2013 22:55 schreef Attitude het volgende:
Aha... Shiznuts met zijn FZ200 is er weer...
Susanne. Hier eentje met een FZ200. Ergens december vorig jaar stelde ik dezelfde vraag als jij nu. Ik had een HX7V en die had 10x zoom. Dat vond ik wat minder. Dus wilde ik een betere camera. En dat is dankzij Shiznuts de FZ200 geworden.
In eerste instantie dacht ik aan Canon of Nikon. Maar 1 van de eisen was dat ik mee moest kunnen inzoomen. En bij een DSLR camera's moet je daar lenzen voor kopen. In principe was het wel mogelijk maar om datgene wat ik wilde bereiken, dan zou ik 3 lenzen moeten meenemen.
Toen dacht ik van.. wat wil ik nou precies? Shiznuts was zo vriendelijk om veel dingen uit te leggen zoals de fragma, belichting en dergelijk. IK heb mij eerst helemaal in moeten lezen wat al die termen betekenden. Ik leerde dat het niets uitmaakte hoeveel zoom een camera heeft, het gaat erom wat een camera kan.
Ik bedachte me dat ik toch graag een camera zou willen hebben die makkelijk mee te nemen is. En dat is een Canon of een Nikon met zijn lenzen niet. Te onhandig en zwaar voor mij. ( de meeste foto's maak ik op vakanties en dan heb ik echt geen zin in extra's kilo ).
Omdat Shiznuts zowat heilig in de FZ200 geloofde, ben ik daar eens goed naar gaan kijken. En op Youtube kon ik filmpjes met de zoomfunctie in werking zien. Voor alles wat ik wilde, was deze camera perfect voor. Hij kostte toen 475 euro.
Binnen 10 maanden al meer dan 5000 foto's mee gemaakt. Omdat ik vaak in een groep reis, kijk ik ook naar wat voor camera's andere mensen hebben. Er was een meisje met een Samsung met 24x zoom. Maar het lukte haar niet om scherpe foto's te nemen vanaf 18x zoom. De foto's werden korrelig. Dat kwam omdat 24x zoom teveel is voor een compact camera. De camera kan dat gewoon niet aan.
Hetzelfde verhaal als van iemand die een Sony had met 60 x zoom. Het was een bridgecamera maar teveel zoom voor zo'n camera.
Ik ben 3 weken geleden van vakantie en dat was qua camera vooral vergelijken wie de beste had. Ik was de enige met bridgecamera. ( de FZ200 dus ). De rest had of compactcamera's zoals HX10V of DSLR. Er was iemand met een DSLR en die wou kijken wie het verst kon. Ik won en ik had ook als voordeel dat ik geen lens hoefde te verwisselen. Mijn camera voelde licht aan, die van hem was zwaar. ( ook omdat ik nooit wist hoe zwaar een DSLR was)
De camera is handig in gebruik. De scherm kun je omdraaien, dus een foto van jezelf nemen gaat makkelijk. En als je 24x zoom niet genoeg vind, dan kun je doorgaan tot 48x digitaal zoom. Heb op deze manier mooie foto's genomen van de maan, waarop de uitstulpingen van de krater zichtbaar was. WAUW. Mensen die DSLR hadden begrepen niet goed hoe dat zo goed lukte. IK probeerde ze wel uit te leggen van f2.8 over 600mm maar dat is lastig uit te leggen aan iemand die niet goed bekend is met de termen.
De camera reageert snel, je kan snel achter elkaar foto's nemen.
Na de vakantie gingen we foto's uitwisselen. Mensen zeggen van mijn foto's dat ze scherp zijn, mooi helder. ( ze weten niet eens dat het in intelligente automatisch stand genomen zijn, we moeten vaak doorlopen dus er is amper tijd om bijvoorbeeld de belichtingstijd aan te passen). En een enkele denkt dat ik fotocursussen genomen heb. Wat niet zo is.
Zoals gezegd heb ik ook een HX7V en die is bij mij vooral broekzakcamera. Zit dus in mijn zak als we uitgaan of ergens zijn waar ik geen zin heb om FZ200 te nemen. Maar ja, na 12000 foto's na 2,5 jaar is hij afgeschreven. Ik zoek nu een nieuwe ervoor, dan zou ik waarschijnlijk 9V of 10V nemen.
Ik zou weer voor de FZ200 gaan.
Alvast bedankt!quote:Op woensdag 4 december 2013 23:06 schreef Attitude het volgende:
Dat kan. ik heb er eentje van een maan ( niet ingezoomd ) en eentje met maximaal ingezoomd.
alleen niet genomen vanaf dezelfde plek .ik wil ze wel mailen. stuur een mailadres naar mij pb en ik verstuur ze.
ik vind andere foto's met nul zoom en 18 ingezoomd. kun je goed vergelijken.
Die foto van de maan is echt geweldig! Vind die eerlijk gezegd mooier dan die van de Attitude... Hoe kan dat?quote:Op woensdag 4 december 2013 23:17 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Mooi verhaal!
Met m'n (inmiddels sterk verouderde) Canon SX1 IS (20x zoom/29-580 mm):
[ afbeelding ]
Wat me destijds over de streep trok:
Super camera was dat. Maar f/5.7... verschrikkelijk in low-light.[ afbeelding ]
4? Heb er maar 2 gehad...quote:Op woensdag 4 december 2013 23:33 schreef Attitude het volgende:
Shiznuts. Jij hebt mij toentertijd heel goed geholpen. ik heb echt veel aan je uitleg gehad!
OT: heb 4 foto's naar susanne gestuurd. nu kijken of ze overstag gaat.
Is die FZ200 niet nog maar pas uit dan?quote:Op woensdag 4 december 2013 23:50 schreef shiznuts het volgende:
Goed om te horen! My pleasure. Ben blij dat je er wat aan had!
Had inmiddels eigenlijk van Panasonic wel een opvolger verwacht. Of van de concurrentie een soortgelijke move. Nu is alleen Sony dat met de constant f/2.8 aperture RX10, maar die plakt er een ziek prijskaartje aan en target net een ander publiek ook. Het lijkt erop dat iedereen zich toch blijft focussen op de megapixel- en zoomrange, wat natuurlijk onzinnig is. Alleen om onwetende mensen te misleiden erin te denken dat meer getalletjes dan vast beter is.
Je maakt een stuk of dertig foto's, schiet handmatig voor maximale controle en dan kies je de beste eruit. Die doe je dan nog wat nabewerken, kleurcorrectie, contrast, scherpte, enige andere dingen die een afbeelding beter laten ogen en tadaa. Eén keer klikken en klaar, dat kan genoeg zijn, maar meestal wordt een foto beter van wat nabewerking.quote:Op donderdag 5 december 2013 07:53 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Die foto van de maan is echt geweldig! Vind die eerlijk gezegd mooier dan die van de Attitude... Hoe kan dat?
Juli 2012. Niet bejaard ofzo, maar meestal is anderhalf jaar wel een cyclus om iets nieuws uit te brengen. Maar goed de FZ200 blijft natuurlijk een fijne camera met relaxte features die je vrijwel alleen met die camera hebt. Ook erg geschikt voor video trouwens.quote:Op donderdag 5 december 2013 08:01 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Is die FZ200 niet nog maar pas uit dan?
Ja ik had ook een opvolger verwacht. Ik zit nu al op 5500 foto's met FZ200 en ik weet dat je na 10000 foto's moet rondkijken naar een nieuwe camera. Het is jammer dat mensen zich zo letten op aantal megapixel en zoomrange, ik denk weleens, als mensen dat niet zouden doen, dan zouden er misschien betere camera komen voor schappelijkere prijs.quote:Op woensdag 4 december 2013 23:50 schreef shiznuts het volgende:
Goed om te horen! My pleasure. Ben blij dat je er wat aan had!
Had inmiddels eigenlijk van Panasonic wel een opvolger verwacht. Of van de concurrentie een soortgelijke move. Nu is alleen Sony dat met de constant f/2.8 aperture RX10, maar die plakt er een ziek prijskaartje aan en target net een ander publiek ook. Het lijkt erop dat iedereen zich toch blijft focussen op de megapixel- en zoomrange, wat natuurlijk onzinnig is. Alleen om onwetende mensen te misleiden erin te denken dat meer getalletjes dan vast beter is.
Niet dat ik weet. De FZ150 werd august 2011 aangekondigd, de FZ200 dus juli 2012. Dus had ik zoals jullie ook een opvolger verwacht. Maar van iets concreets weet ik niet af.quote:Op donderdag 5 december 2013 12:55 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Er staat nog niks in de planning bij Panasonic? Vind het na 1,5 jaar ook wel weer tijd worden.Hoeveel tijd zat er tussen de FZ150 en de FZ200?
Zo, dat zijn er flink wat inderdaad! Dan zit je op de helft.quote:Op donderdag 5 december 2013 12:56 schreef Attitude het volgende:
[..]
Ja ik had ook een opvolger verwacht. Ik zit nu al op 5500 foto's met FZ200 en ik weet dat je na 10000 foto's moet rondkijken naar een nieuwe camera. Het is jammer dat mensen zich zo letten op aantal megapixel en zoomrange, ik denk weleens, als mensen dat niet zouden doen, dan zouden er misschien betere camera komen voor schappelijkere prijs.
quote:Op donderdag 5 december 2013 12:56 schreef Attitude het volgende:
[..]
ik weet dat je na 10000 foto's moet rondkijken naar een nieuwe camera.
Ik had meermaals gelezen dat een camera na 10000 foto's begint te slijten.quote:
Is voor eerst dat ik wat op internet gooi en wil ik mn naam effe erbij hebben. het eerste beste programma was faststone. ik ben geen pro fotograaf.quote:
Vliegtuig in lucht... moet ik even zoeken. maar een vliegtuig beweegt de hele tijd. en de maan staat stil, dan kan ik de camera meer tijd geven om te focussen. ik zal even kijken, ik beloof niets.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:24 schreef Attitude het volgende:
Die andere foto van de maan was trouwen bewerkt, daarom was die nog mooier. Maar die van jou is ook echt waanzinnig! Zou je ook een vliegtuig in de lucht goed in beeld kunnen krijgen? Lukt wel met mijn oude Canon SX30 en de kwaliteit was verrassend.
Het is nog veel erger: hij begint al te slijten na de eerste foto!quote:Op donderdag 5 december 2013 13:14 schreef Attitude het volgende:
[..]
Ik had meermaals gelezen dat een camera na 10000 foto's begint te slijten.
Dat kan je gewoon zo niet zeggen.quote:Ik heb hier een camera die bij 12000 niet meer goed werkt.
Dan kijk ik beetje rond en wacht ik af hoe lang de camera nog mee doet.
Of klopt het getal van 10000 volgens jou niet?
ruilen tegen een powershot?quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:24 schreef Susanne2611 het volgende:
Omdat ik teveel twijfelde en de prijs die hij me zou opleveren me teveel teleurstelde, heb ik toch besloten om mijn Canon 600D te houden.
Maar nu wil ik er toch een telelens bij hebben.
Welke lens kan is dan de beste keus en waarom?
Echt een budget heb ik niet, maar 250 euro vind ik wel echt de max.
Tenslotte vind ik het belangrijk dat hij niet te zwaar is en dat hij ook bij slechte lichtomstandigheden goede foto's maakt.
Neem me niet kwalijk hoor. IK had echt iets van 10000 in mijn achterhoofd zitten. Voor mezelf hou ik 10000 aan, dan kijk ik alvast rond en dan zie ik het wel.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is nog veel erger: hij begint al te slijten na de eerste foto!
[..]
Dat kan je gewoon zo niet zeggen.
Moet iedereen toch lekker voor zichzelf weten.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:29 schreef Attitude het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk hoor. IK had echt iets van 10000 in mijn achterhoofd zitten. Voor mezelf hou ik 10000 aan, dan kijk ik alvast rond en dan zie ik het wel.
quote:Op donderdag 5 december 2013 13:18 schreef Susanne2611 het volgende:
Die foto's zijn echt mooi!
Ze hebben van Panasonic wel nog de FZ72 uitgebracht, maar die schijnt niet zo goed te zijn als de FZ200. Die heeft ook nog meer zoom (teveel) en geen draai- en kantelbaar scherm.
Die andere foto van de maan was trouwen bewerkt, daarom was die nog mooier. Maar die van jou is ook echt waanzinnig! Zou je ook een vliegtuig in de lucht goed in beeld kunnen krijgen? Lukt wel met mijn oude Canon SX30 en de kwaliteit was verrassend.
Dan kan de FZ200 nog dichterbij komen.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:35 schreef shiznuts het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ok, dat was in-flightWel met de SX1 IS 20x though
Sorry hoor, maar dat voorstel is een grapje zeker???? Ga een spiegelreflex camera echt niet ruilen voor een compact camera!quote:Op donderdag 5 december 2013 13:40 schreef borbit het volgende:
[..]
sx 230 denk ik. Ga het even opzoeken.
Dat was de SX1 IS, dus dat wil met een FZ200 vast nog beter.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:38 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dan kan de FZ200 nog dichterbij komen.
Zou die de kwaliteit ook zo mooi krijgen als jouw foto? Vind em echt geweldig!
Dat van die maan is zeker waar.
Voor iets dat zo ver weg is vind ik het toch best indrukwekkend hoor!quote:Op donderdag 5 december 2013 13:51 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Dat was de SX1 IS, dus dat wil met een FZ200 vast nog beter.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Maar je hebt er ook bij die nogal onscherp of blown-out zijn (alles untouched straight out of the camera btw):
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Kleuren zijn niet geweldig, scherpte details ook niet altijd, dynamic range is vrij pauper. Maar goed, als je geen wonderen verwacht, is het best aardig.
Tegenwoordig heb ik trouwens een mirrorless GH2 met als langste brandpuntsafstand 280mm (14-140mm lens).
Bij mijn schoonouders heb ik een keer zoiets gefotografeerd, is wel heel erg gaaf! Maar dan moet je inderdaad wel bij een vliegveld in de buurt wonen.quote:Op donderdag 5 december 2013 14:17 schreef Attitude het volgende:
Zulke foto's heb ik nog niet mogen maken van fz200. ( ik heb even gekeken in mijn fotoalbums) ik woon niet in de buurt van een vliegveld. ik zie ze hier wel overvliegen maar dan zie ik alleen de sporen en de lichtjes maar het vliegtuig zie ik amper.
Met de Canon SX30 lukte dat wel hoor, heb het zelf ervaren.quote:Op donderdag 5 december 2013 14:27 schreef shiznuts het volgende:
In flight was dat hè? Niet vanaf de grond. Daar heb je een skywatcher voor nodig ofzo.
[ afbeelding ]
GH2 is een systeemcamera ja.
Grotere sensor, meer manual control, zoek naar wens je (lichtsterke) lenzen uit. En vooral ook: de videokwaliteit.
Was met 14-140mm lens 1089 EUR.
Nee, maar bij teleshots vaak wel. Uit die scherpte diepte blijkt wel goed het verschil tussen f2.8 en f6.3 (of zo) daarnaast kun je dus wel van 2.8 met het toestel een ander diafragma kiezen, voor andere scherpte diepte maar als f6.3 de max. van de lens is kun je niet lager.quote:Op donderdag 5 december 2013 15:35 schreef shiznuts het volgende:
Het is toch ook geen must om in elk shot scherptediepte te moeten zien?
Daarom is juist scherptediepte van belang. Een foto is 2d als je dan de achtergrond ook scherp hebt zie je het onderwerp soms bijna niet meer terug.quote:Op donderdag 5 december 2013 15:48 schreef Susanne2611 het volgende:
Ik vind het ook niet erg hoor om de diepte niet te zien, vind het gewoon gaaf om iets dat zover weg is toch goed op de foto te krijgen.
Wauw, dat zijn waanzinnig mooie foto's!quote:Op donderdag 5 december 2013 15:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daarom is juist scherptediepte van belang. Een foto is 2d als je dan de achtergrond ook scherp hebt zie je het onderwerp soms bijna niet meer terug.
Zie hier maar waar de achtergrond niet stoort:
http://www.fotografille.nl/fotokennis/5-cameralenzen-de-telelens
Daar heb je dus het diafragma voor nodig dus de f2.8 een foto met groot diafragma (=laag getal) zorgt voor een klein scherpte diepte gebied en foto het klein diafragma zorgt voor een groot scherptediepte gebied. Bij jouw Canon D600 zet je dan de knop op AV en draai je met het instelwiel (weet niet helemaal zeker of ie zo wordt genoemd) om diafragma te kiezen. Bij een klein scherpte diepte gebied is dus maar een klein deel (daar waarde focus ligt) scherp en voor- en achtergrond vaag. Ook zorgt een groot diafragma voor meer lichtinval op de sensor en dus wordt (bij automatische belichting in de Av stand) de sluitertijd korter, de kans op beweging wordt dan ok kleiner.quote:Op donderdag 5 december 2013 16:08 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wauw, dat zijn waanzinnig mooie foto's!
Maar op zo'n hoogte kan je dat zeker alleen bereiken met een mega dure camera/lens?
Hoe krijg je eigenlijk de achtergrond wazig en het onderwerp scherp? Vergeet het steeds...![]()
Heeft de FZ200 dan alleen maar een diafragma van f2.8? Is het dan niet lastig omdat je voor bepaalde situaties een hoger f-getal nodig hebt?quote:Op donderdag 5 december 2013 17:41 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar heb je dus het diafragma voor nodig dus de f2.8 een foto met groot diafragma (=laag getal) zorgt voor een klein scherpte diepte gebied en foto het klein diafragma zorgt voor een groot scherptediepte gebied. Bij jouw Canon D600 zet je dan de knop op AV en draai je met het instelwiel (weet niet helemaal zeker of ie zo wordt genoemd) om diafragma te kiezen. Bij een klein scherpte diepte gebied is dus maar een klein deel (daar waarde focus ligt) scherp en voor- en achtergrond vaag. Ook zorgt een groot diafragma voor meer lichtinval op de sensor en dus wordt (bij automatische belichting in de Av stand) de sluitertijd korter, de kans op beweging wordt dan ok kleiner.
Bij zoom lenzen is het diafragma aangegeven als f3,5 - f6,3 (voorbeeld) dan is bij het laagste aantal mm de f3,5 de grootst mogelijke opening en bij het hoogste aantal mm is dat 6.3. Staat er één getal dan geldt die voor zowel laagste als hoogst aantal mm's, bijv. de 2.8 van de panasonic.
Als de lens bijv. 2.8 aan kan kun je met het toestel toch een andere waarde kiezen, een groter diafragma dan de lens aan kan kiezen is niet mogelijk.
Vandaar dat de f2.8 door fotografen zo'n belangrijk getal is bij de vergelijking van deze toestellen.
Je kunt dus wel van 2.8 (de lens) via het toestel een ander diafragma kiezen dus bijv. 11 of soms zelfs 22. Daarom worden bij lensen altijd alleen het grootst mogelijke diafragma (dus laagste getal) vermeld en het toestel bepaalt het kleinst mogelijke diafragma.quote:Op donderdag 5 december 2013 18:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Heeft de FZ200 dan alleen maar een diafragma van f2.8? Is het dan niet lastig omdat je voor bepaalde situaties een hoger f-getal nodig hebt?
Als ik het goed gelezen heb dan gaat het diafragma van 2.8 tot 8.quote:Op donderdag 5 december 2013 18:19 schreef shiznuts het volgende:
De f/2.8 is de uiterste waarde. Dat betekent dat f/2 or f/1.8 niet mogelijk is. Zoals bij een andere camera als je ver inzoomt je geen f/4 kunt gebruiken omdat 'ie maar in staat is f/6.5 te behalen.
Je kunt uiteraard wel een nauwer diafragma creëren. Bij een uiterste waarde van f/2.8 kun je prima f/8 instellen.
Als je doel is: onderwerp scherp - achtergrond wazig versterk je dat met een lager getal. Dus liever f/2.8 dan f/5.9.
Oké, bedankt voor de uitleg!quote:Op donderdag 5 december 2013 18:38 schreef shiznuts het volgende:
Het getal op de lens geeft aan wat het maximale aan licht is dat er doorheen komt voor dat brandpuntsafstand met het diafragma wijd open. Wijder dan volledig open kan natuurlijk niet (f/2.8 wijd open is weinig lichtverlies, f/6.5 wijd open is veel lichtverlies). Maar het diafragma kun je natuurlijk nauwer zetten om minder licht door te laten als je dat wilt.
Tot hoe nauw je dit kunt instellen hangt van de lens/camera af. Mijn SX1 IS bijvoorbeeld inderdaad f/8. Andere lenzen/camera's zoals wespensteek al zei gaan ook vaak f/2.8 - f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11 - f/16 - f/22.
quote:Ik raad newbies altijd aan om eens Karl Taylor's free photography course te volgen. Dan krijg je een goede grondlaag aan basics mee om je fotografie mee te beginnen.
Is dat wel in het Nederlands? Zo te zien is het in het Engels... Mijn Engels is goed, maar vind het in het Nederlands al ingewikkeld genoeg.quote:
Zal je linkjes eens bekijken, bedankt! Zou alleen het fijnst zijn als iemand me het echt kan laten zien en niet alleen vertellen... Maar ga gewoon kijken, baat het niet schaad het niet.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:48 schreef shiznuts het volgende:
Engels ja.
Ik heb eventueel hier ook het een en ander (destijds aan FOK!user Attitude) uitgelegd:
› FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28
Heb je geen ervaren mensen in jouw omgeving die je even op weg willen helpen, dat in combinatie met een boek voor beginners waarmee je verder kunt brengt je een heel stuk.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:50 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Zal je linkjes eens bekijken, bedankt! Zou alleen het fijnst zijn als iemand me het echt kan laten zien en niet alleen vertellen... Maar ga gewoon kijken, baat het niet schaad het niet.
Niet dat ik weet... Heb wel een boek over de Canon 600D, maar een persoon erbij zou ik zoals gezegd een stuk prettiger vinden. Een combinatie is natuurlijk helemaal ideaal!quote:Op donderdag 5 december 2013 19:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb je geen ervaren mensen in jouw omgeving die je even op weg willen helpen, dat in combinatie met een boek voor beginners waarmee je verder kunt brengt je een heel stuk.
Zal er binnenkort eens naar kijken, ontzettend bedankt!quote:Op donderdag 5 december 2013 19:48 schreef shiznuts het volgende:
Engels ja.
Ik heb eventueel hier ook het een en ander (destijds aan FOK!user Attitude) uitgelegd:
Je zit op Fok! hier lopen wel eens mensen die iemand willen helpen, maak een topic op Fok!kers helpen Fok!kers (FHF) wie weet.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:55 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Niet dat ik weet... Heb wel een boek over de Canon 600D, maar een persoon erbij zou ik zoals gezegd een stuk prettiger vinden. Een combinatie is natuurlijk helemaal ideaal!
Bedankt voor de tip, zal eens kijken en een oproep plaatsen.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je zit op Fok! hier lopen wel eens mensen die iemand willen helpen, maak een topic op Fok!kers helpen Fok!kers (FHF) wie weet.
Overigens zou ik dan de cursus met de 600D doen en daarna pas kijken wat je er naast gaat kopen.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:16 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip, zal eens kijken en een oproep plaatsen.
Maar lenzen met een groot zoombereik kan ik me toch niet veroorloven, dus die superzoom camera gaat er wel komen.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:30 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Overigens zou ik dan de cursus met de 600D doen en daarna pas kijken wat je er naast gaat kopen.
Ik denk echt dat je je vergist want die 600D met een lens van ca.400 euro maakt vast veel mooiere foto's dan welke superzoom dan ook. Je verkijkt je geweldig op de nadelen van die kleine sensoren want alleen daardoor ontstaat het bereik van de superzoom.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:31 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Maar lenzen met een groot zoombereik kan ik me toch niet veroorloven, dus die superzoom camera gaat er wel komen.
Helaas is de FZ200 wel de duurste van de superzooms...quote:Op donderdag 5 december 2013 20:21 schreef shiznuts het volgende:
SX1 IS.Alleen die met douwdruppels op dat blad was de mega-oude Fujifilm Finepix S8000fd.
Met de FZ200 zou je inderdaad hetzelfde of meer uit je fotografie kunnen halen.
Instellingen heb ik zo 1-2-3 niet. Die foto's waren een tijd geleden gemaakt en m'n hardeschijven zijn nogal een clusterfuck, dus iets terugvinden is niet makkelijk. Maar goed, je leert vanzelf wel wanneer je wat het beste kunt gebruiken natuurlijk en de automode op deze camera's doet het vaak ook best heel aardig. Bridgecamera's/superzooms zijn hele fijne leercamera's met volop flexibiliteit, maar ook eenvoud. En je neemt ze makkelijk mee natuurlijk dan iets met losse lenzen.
In die posts heb ik in ieder geval de basics zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen en wanneer je welke instelling aanpast. Dan heb je wat principieel besef voor je een cursus begint, wat altijd een idee is om te volgen inderdaad. Zou inderdaad helemaal fijn zijn als je iemand had die je hands-on begeleidde natuurlijk.
Hoe dan ook, de FZ200 is de vrij standaard go-to aanrader die ik in het centrale topic suggereer aan mensen die een camera met zoom willen. In de superzoom categorie denk ik nog altijd de meest praktische en betaalbare camera. Dus ga nog eens op het internet reviews lezen en kijk eens naar voorbeeldfoto's en filmpjes ervan. Misschien kun je 'em ook bij een Mediamarkt gewoon in de schappen vinden en mag je 'em ff uitproberen. Of je probeert toch of je met wat meer kennis nog meer plezier kunt halen uit je 600D natuurlijk.Succes i.i.g. .
Maar voor ¤400 heb ik ook een heel nieuwe camera, vind dat wel heel erg veel geld voor alleen een lens...quote:Op donderdag 5 december 2013 20:39 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je je vergist want die 600D met een lens van ca.400 euro maakt vast veel mooiere foto's dan welke superzoom dan ook. Je verkijkt je geweldig op de nadelen van die kleine sensoren want alleen daardoor ontstaat het bereik van de superzoom.
Een 100 mm lens is met een cropfactor van 6 al 600mm geworden, zo lijkt het alleen maar een telelens.
Ik geloof best dat het beter is, maar ik kan en wil niet zoveel geld uitgeven aan alleen een lens.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:42 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom denk je dat fotografen een bedrag van ca. 6.500 euro uitgeven voor:
Canon EF 300mm f/2.8L IS USM II objectief
Als ze ook 400 euro kunnen uitgeven aan een Panasonic met 2.8 op 600mm.
Koop m in de UK. Je betaalt geen invoerrechten en hebt gewoon 1 jaar garantie in NL en 3 jaar garantie in de UK.quote:Op donderdag 5 december 2013 14:27 schreef shiznuts het volgende:
In flight was dat hè? Niet vanaf de grond. Daar heb je een skywatcher voor nodig ofzo.
[ afbeelding ]
GH2 is een systeemcamera ja.
Grotere sensor, meer manual control, zoek naar wens je (lichtsterke) lenzen uit. En vooral ook: de videokwaliteit.
Was met 14-140mm lens 1089 EUR.
Maar niet zoveel zoom dus. Maar daar krijg je low light performance en manual control voor terug.
Nu kriebelt het toch een beetje deze te halen: http://www.canon.nl/For_H(...)SLR/EOS_5D_Mark_III/ .
Die heb ik ook, is echt een prima lens voor dat geld.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:12 schreef Wespensteek het volgende:
Als je deze lens zou kopen:
http://www.cameranu.nl/nl(...)_516_197654#tab-info
...
Dat is nog steeds een stuk minder dan de 600 mm van de FZ200. Dat de kwaliteit beter is geloof ik onmiddellijk. Maar zou liever nog wat meer zoom hebben, ¤150 valt ook nog erg mee.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:12 schreef Wespensteek het volgende:
Krijg je dus een zoom-lens die op de 600d omgerekend tot 400mm gaat.
Doordat de 600D een grotere sensor heeft is de scherpte diepte veel beter dan met die Panasonic FZ200. Ik durf je wel te garanderen dat de 600D met die lens foto's mooier zijn.
Waarschijnlijk zijn er mensen die nog een veel beter objectief weten voor onder de 400 euro.
De cropfactor is hier niet makkelijk uit te leggen kijk hier eens:
http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/cropfactor.php
Dat is een link naar een super dure camera...quote:Op donderdag 5 december 2013 21:26 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Koop m in de UK. Je betaalt geen invoerrechten en hebt gewoon 1 jaar garantie in NL en 3 jaar garantie in de UK.
Voorbeeld: http://www.ebay.co.uk/itm(...)&hash=item1c2c0e8316
Heb ik ook gedaan en ben er heel blij mee
Weet je dat zeker? Bijna niemand gebruikt zo veel zoom, op een paar vogelaars na..quote:Op donderdag 5 december 2013 21:29 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat is nog steeds een stuk minder dan de 600 mm van de FZ200. Dat de kwaliteit beter is geloof ik onmiddellijk. Maar zou liever nog wat meer zoom hebben, ¤150 valt ook nog erg mee.
Is misschien ook wel zo... Maar heb het nou eenmaal in mn hoofd en wil best wat hoger gaan dan ¤150 als het echt zoveel beter is dan de FZ200.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:36 schreef DonJames het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Bijna niemand gebruikt zo veel zoom, op een paar vogelaars na..
Dat weet ik. Shiznuts heeft interesse en daarom had ik hem gequote. Was dus voor hem bedoeltquote:Op donderdag 5 december 2013 21:30 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat is een link naar een super dure camera...
Haha oké. Is wel offtopic.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:42 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Dat weet ik. Shiznuts heeft interesse en daarom had ik hem gequote. Was dus voor hem bedoelt
Is dat je eigen ervaring dat je vindt dat je te weinig zoom hebt met de 18-55 of denk je dat?quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:39 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Een 18-55 mm. Is vaak toch te weinig zoom om ook van wat verder weg dingen goede foto's te maken.
Dat vind ik.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:43 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Is dat je eigen ervaring dat je vindt dat je te weinig zoom hebt met de 18-55 of denk je dat?
300mm of 250mm is bijna geen verschil.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:37 schreef Susanne2611 het volgende:
Deze komt met de ¤50 cashback net onder de ¤400...
http://www.cameranu.nl/nl(...)jectief/h125_516_963
De dure heeft een betere (stillere) autofocusmotor. Aangezien ik niet film boeit dat me niet.quote:Waarom is deze: http://www.cameranu.nl/nl(...)tief/h125_516_376034 trouwens zoveel duurder dan deze: http://www.cameranu.nl/nl(...)tief/h125_516_197654
Als je even terugkijkt naar de foto's die je daarmee maakte, hoeveel procent van de foto's maakte je daarmee volledig ingezoomd? En bij hoeveel van die foto's had je niet nog meer kunnen "inzoomen" door dichterbij het onderwerp te gaan staan?quote:Op donderdag 5 december 2013 21:45 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat vind ik.Heb dan meer aan mijn Sony HX9V, maar das qua kwaliteit van de foto's natuurlijk geen vergelijking.
Waarom is die tot 300 mm dan zoveel duurder?quote:Op donderdag 5 december 2013 21:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
300mm of 250mm is bijna geen verschil.
[..]
De dure heeft een betere (stillere) autofocusmotor. Aangezien ik niet film boeit dat me niet.
[..]
Als je even terugkijkt naar de foto's die je daarmee maakte, hoeveel procent van de foto's maakte je daarmee volledig ingezoomd? En bij hoeveel van die foto's had je niet nog meer kunnen "inzoomen" door dichterbij het onderwerp te gaan staan?
Kwaliteit.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:53 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Waarom is die tot 300 mm dan zoveel duurder?
De 55-250 is een kitlens. De prijs daarvan houden ze bewust laag om meer camera's(kits, dus body+lens) te verkopen. Beeldkwaliteit is OK, bouwkwaliteit is niet je-van-het, nogal plastic. Maar prima mee te werken, en helemaal voor dat geld.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:53 schreef Susanne2611 het volgende:
Waarom is die tot 300 mm dan zoveel duurder?
Zo te zien wel, ja.quote:Ik film wel, maar is dat echt het enige verschil?
Dus je weet eigenlijk niet of je het wel nodig hebt.. Zou je dat niet eerst eens gaan bedenken voordat je een hoop geld gaat uitgeven?quote:Dat weet ik niet hoor, maar vind veel zoom gewoon leuk.
Ik zeg ook niet dat de zoom hem beter maakt. Sterker nog: er zit weinig verschil in de zoom. Daarom was ik nogal verbaasd dat die tot 300 mm zoveel duurder was dan die tot 250 mm.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:01 schreef CrashO het volgende:
[..]
Kwaliteit.
Een knappe 70-200 zet je ook zo 2100 euro achteruit. Dat een 55-250 meer "zoom" heeft maakt hem niet beter. Is geloof ik ook pas 40 keer vertelt
Dat hebben we toch net gepost?quote:Op donderdag 5 december 2013 22:09 schreef Susanne2611 het volgende:
Wat zijn nou behalve de prijs de concrete verschillen tussen de 3 lenzen die ik eerder noemde?
Wat mij betreft niet.quote:En zijn de duurdere het prijsverschil waard om de duurdere aan te schaffen?
Dit klopt niet, de 600D heeft een crop-sensor. De Canon EF-S 55-250mm lens is alleen bedoeld voor Canon camera's met Crop-sensor, zie de aanduiding EF-S, de 250mm blijft daarom 250mm. Bij EF lenzen op een crop-sensor geldt die vermenigvuldiging wel.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:12 schreef Wespensteek het volgende:
Krijg je dus een zoom-lens die op de 600d omgerekend tot 400mm gaat.
Doordat de 600D een grotere sensor heeft is de scherpte diepte veel beter dan met die Panasonic FZ200. Ik durf je wel te garanderen dat de 600D met die lens foto's mooier zijn.
Waarschijnlijk zijn er mensen die nog een veel beter objectief weten voor onder de 400 euro.
De cropfactor is hier niet makkelijk uit te leggen kijk hier eens:
http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/cropfactor.php
wrong, 250mm is 250mm. Of het nou EF of EF-S-lenzen zijn maakt niet uit.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
Dit klopt niet, de 600D heeft een crop-sensor. De Canon EF-S 55-250mm lens is alleen bedoeld voor Canon camera's met Crop-sensor, zie de aanduiding EF-S, de 250mm blijft daarom 250mm. Bij EF lenzen op een crop-sensor geldt die vermenigvuldiging wel.
Bullshitquote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Draai_kont het volgende:
zie de aanduiding EF-S, de 250mm blijft daarom 250mm. Bij EF lenzen op een crop-sensor geldt die vermenigvuldiging wel.
Stop je een EF-S 50mm lens op een cropsensor cam, dan heb je 50mm, maar doordat de sensor kleiner is dan 35mm (waarop de lens projecteerd), zie je een `crop` van het totale beeld. Hierom moet je de vergrotingsfactor van de sensor (1.6) "meenemen, wat je zou kunnen beschouwen als gratis vergroting. (50 x 1.6 = 80mm).quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:13 schreef Draai_kont het volgende:
Canon:
Camera met Cropsensor met EF-S lens: geen verkleining beeld.
Camera met Cropsensor met EF lens: wel verkleining beeld.
Dit is het enigste wat klopt. Dit komt doordat EF-S lenzen dieper in de body komen waardoor ze tegen de spiegel van een FF camera komen wanneer deze omklapt.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:13 schreef Draai_kont het volgende:
Full frame Sensor -> Alleen EF lenzen
Ja prima dingetje hoor. Alleen het schermpje op de achterkant is een beetje kapot. En het afdruk knopje is kwijt maar dat heb ik vervangen door een moertje. Dit werkt fijner als het originele knopje. Wat is je adres? Ik verzend alleen aangetekend.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:42 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat voorstel is een grapje zeker???? Ga een spiegelreflex camera echt niet ruilen voor een compact camera!
Dat is onjuist. Beelduitsnede kan dan wel gelijk zijn maar het werkelijke brandpunt veranderd niet en de compressie dus ook niet. Een crop sensor doet wat het zegt, een crop uit een full frame beeld zijn. Maar 35mm op crop geeft toch een heel ander beeld dan 50mm op ff.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:34 schreef CrashO het volgende:
Een 15-85 (EF-S lens) geeft hetzelfde beeld op een crop camera, als dat een 24-105 (EF) doet op een FF camera.
Voorbeeld...quote:Op vrijdag 6 december 2013 07:30 schreef Susanne2611 het volgende:
Sorry hoor mensen, maar doordat jullie het nogal oneens zijn met elkaar snap ik er helemaal niks meer van.
Hoe weet ik nou wanneer een bepaalde afstand die afstand blijft of vermenigvuldigd moet worden (en hoe weet ik dan met hoeveel keer het vermenigvuldigd moet worden?)?
Goed argument!quote:Op vrijdag 6 december 2013 07:53 schreef shiznuts het volgende:
Alles kan. Koffiekan. Theekan. Waterkan. Jerry kan. Vroeger zat er bij mij in de klas eens een 'Kan' en toen was het 'wat Kan kan, kan Kan en Kan kan alles'.
Klopt helemaal alleen heeft TS een fixatie op het kunnen inzoomen en dan is het wel handig dat de 600 mm van de superzoom te vergelijken is met de waardes van de zoomlenzen op de canon. Als je de superzoom omrekent naar 35 mm moet je de canon lenzen m.i. ook uitdrukken in 35mm.quote:Op vrijdag 6 december 2013 07:49 schreef Uncle het volgende:
maar TS kan toch ook gewoon een goede crop zoom kopen zonder zich druk te moeten maken over omrekening naar 35mm beeld...
Dat is informatie waar de gemiddelde fotograaf niet mee kan en ook niets mee hoeft.
Het wordt altijd weer moeilijker gemaakt en het is door users die hun (soms ook onjuiste) feitenkennis willen tonen.
Het klopt wel want als je het gaat omrekenen wordt het wel 400mm op een 35mm sensor.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
Dit klopt niet, de 600D heeft een crop-sensor. De Canon EF-S 55-250mm lens is alleen bedoeld voor Canon camera's met Crop-sensor, zie de aanduiding EF-S, de 250mm blijft daarom 250mm. Bij EF lenzen op een crop-sensor geldt die vermenigvuldiging wel.
Het probleem is dus dat de superzooms (bijna standaard) worden omgerekend naar 35mm maar deze canon lenzen standaard worden aangeduid conform het toestel waarop ze passen. Dan vergelijk je appels en peren dus moet je de Canon lenzen ook gaan uitdrukken in 35mm ondanks dat ze niet bruikbaar zijn op een full frame camera.quote:35 mm film equivalente brandpuntsafstand 88-400
Die flits is dan voor de slechtere licht omstandigheden bij inzoomen? Is dan de standaard flitser van de camera niet goed genoeg? Die 430exr zou voor die prijs de beste keus zijn?quote:Op vrijdag 6 december 2013 09:50 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Klopt helemaal alleen heeft TS een fixatie op het kunnen inzoomen en dan is het wel handig dat de 600 mm van de superzoom te vergelijken is met de waardes van de zoomlenzen op de canon. Als je de superzoom omrekent naar 35 mm moet je de canon lenzen m.i. ook uitdrukken in 35mm.
Verder zou ik als ik TS was niet al mijn geld uitgeven aan een 70-300mm maar zou ik een betere flitser kopen met indirecte flits mogelijkheid en een goedkope lens. Dan zit je dus totaal op ca. 400, euro en kun je veel beter binnenshuis fotograferen dan nu.
Met beperkt budget heb je met een canon 600d, de standaard lens van 18-55 en de lens van 55- 250 mm met een 430ex flitser een heel mooi setje, waar je alle huis tuin en keuken foto's mee kunt maken.
Alleen zoveel mensen zoveel meningen.
Klopt maar het is commercieel wel heel aantrekkelijk om te pronken met een superzoom die tot 1200 mm kan, dat de consument misleid wordt is blijkbaar minder belangrijk.quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:02 schreef DonJames het volgende:
Het omrekenen naar full frame-formaat is leuk voor de vergelijking, maar feitelijk gewoon onzin.
Bij slechtere lichtomstandigheden in het algemeen.quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:42 schreef Susanne2611 het volgende:
Die flits is dan voor de slechtere licht omstandigheden bij inzoomen?
Nee, die zijn redelijk nutteloos, veel te zwak en klein. Op de meer professionele camera's zit 'ie helemaal niet, omdat die gebruikers zo'n gimmick toch niet gebruiken.quote:Is dan de standaard flitser van de camera niet goed genoeg?
Voor die prijs wel. Niet dat er geen goedkopere opties zijn, trouwens.quote:Die 430exr zou voor die prijs de beste keus zijn?
Och, wat is erg.. Voor die prijs kan je niet alles hebben.quote:Is het trouwens niet erg dat die 55-250 pas vanaf f4 gaat?
Nee, ze zijn er ook lichtsterker. Maar dat gaat knaken kosten.quote:Of is dat bij zoomlenzen altijd zo?
En een goed statief. En een remote control. Graag ook nog een ringflitser. Je kan beter eerst gewoon even met je bestaande spullen (en eventueel de telelens) klooien voordat je allemaal andere spullen aanschaft, denk ik dan.quote:Als ik macro foto's wil maken dan moet ik er alleen zeker ook nog een macro lens bij hebben? Welke zou dan een goed keus zijn?
Mooi.quote:Bedankt voor al jullie adviezen, laat langzaam al die extreme zoom gaan. ;-)
Die zou ik niet aanraden. Beeldkwaliteit is niet al te best, hij is niet lichtsterk, hij mist dus bereik en bovendien is het geen echte macrolens. Dat is weer zo'n marketinggrapje. Hij kan redelijk dichtbij scherpstellen vinden ze zelf, en dat noemen ze dan "macro"quote:Op vrijdag 6 december 2013 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
Ben het met donjames eens alleen zou je voor macro ook deze lens kunnen overwegen:
https://www.cameranu.nl/n(...)jectief/h131_513_430
Het voordeel daarvan is dat hij feitelijk jouw vaste lens kan worden maar nadeel is dat je dus het zoom-bereik vanaf 200 mm kwijt bent. Van het merk canon is er geen macro lens in jouw prijsklasse.
..
Ik ken de lens niet dus zal niet aan jouw oordeel twijfelen dat hij niet zo goed is.quote:Op vrijdag 6 december 2013 11:24 schreef DonJames het volgende:
Overigens kan de 18-55 van TS nog 20cm. dichterbij scherpstellen..
Alleen heeft ze al een 600D en dan is de afweging wel heel anders.quote:Op vrijdag 6 december 2013 14:36 schreef Attitude het volgende:
Susanne. als je nou eens de links leest die Shiznuts heeft gegeven daarin staat veel informatie. Hij heeft die informatie aan mij gegeven en ik heb er heel veel van opgestoken en daardoor was ik zelf in staat om de camera's onderling te vergelijken. Ik denk dat je dan beter snapt wat die termen betekent en ook waar je op moet letten.
Iedereen heeft hier goed bedoelde adviezen al gaat het soms door elkaar maar het belangrijkste is dat je een eigen standpunt kunt vormen. En dan weet je ook in welke richting je moet zoeken.
Toentertijd zei sommigen hier dat ik voor 600D moest gaan of een ander camera. Maar omdat ik zelf de informatie had bestudeerd en ook wist wat de termen waren én ik had al een eisenlijstje van wat de camera moest kunnen doen, ben ik voor de fz200 gegaan.
Nogmaals, lees die informatie goed door. Print alles uit en ga het rustig bestuderen.
Ik denk dat ik toch ga voor mijn Canon 600D. Ik ga er een telelens bij kopen (waarschijnlijk de 55-250 mm van Canon, wel de III zodat ik minder geluid heb bij het inzoomen en een betere focus heb) en misschien op termijn ook nog een macro lens. Tenslotte overweeg ik ook nog de flitser canon speedlite 430EX II, is bij de Media Markt ¤245, maar lukt via internet waarschijnlijk wel goedkoper.quote:Op vrijdag 6 december 2013 14:42 schreef Attitude het volgende:
Even over het hoofd gezien.
Dan is de afweging wel wat anders maar ze gaf aan dat ze misschien nieuwe camera wilde. En dan bedoel ik met mijn bericht, dat ze eerst even moest inlezen. Ik denk dat ze dan beter een afweging kan maken.
Waarom ben jij dan voor de FZ200 gegaan ipv de Canon 600D? En zou je nu weer dezelfde keuze maken?quote:Op vrijdag 6 december 2013 14:36 schreef Attitude het volgende:
Susanne. als je nou eens de links leest die Shiznuts heeft gegeven daarin staat veel informatie. Hij heeft die informatie aan mij gegeven en ik heb er heel veel van opgestoken en daardoor was ik zelf in staat om de camera's onderling te vergelijken. Ik denk dat je dan beter snapt wat die termen betekent en ook waar je op moet letten.
Iedereen heeft hier goed bedoelde adviezen al gaat het soms door elkaar maar het belangrijkste is dat je een eigen standpunt kunt vormen. En dan weet je ook in welke richting je moet zoeken.
Toentertijd zei sommigen hier dat ik voor 600D moest gaan of een ander camera. Maar omdat ik zelf de informatie had bestudeerd en ook wist wat de termen waren én ik had al een eisenlijstje van wat de camera moest kunnen doen, ben ik voor de fz200 gegaan.
Nogmaals, lees die informatie goed door. Print alles uit en ga het rustig bestuderen.
Daar hoef je dus niet weer heen te gaan.quote:Op zaterdag 7 december 2013 17:25 schreef Susanne2611 het volgende:
Bij de fotozaak waar ik vandaag zei de jongen die me hielp dat de kwaliteit van de Sony HX300 en de Panasonic FZ200 beter zijn dan de 55-250 lens van Canon.Hij vond de Sony qua kwaliteit beter dan de Panasonic (qua fotokwaliteit), maar ik heb al begrepen dat jullie dat niet met hem eens zijn. Bovendien mis ik daar echt het draaibare scherm, die heeft de Panasonic wel.
Als je die gaat uitgeven aan spullen die je niet gebruikt raakt ie ook op.quote:Op zaterdag 7 december 2013 19:24 schreef Susanne2611 het volgende:
Had ik maar een grote zak geld, pfffff.
Dan had ik de Canon gewoon gelaten zoals deze nu is en gehouden en dan had ik de FZ200 er gewoon bij gekocht.quote:Op zaterdag 7 december 2013 19:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als je die gaat uitgeven aan spullen die je niet gebruikt raakt ie ook op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |