abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133913632
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:48 schreef Draai_kont het volgende:
Je komt bij mij een 'beetje' dom over. Vooral omdat je het constant over zoom hebt, alsof je kilometers ver wil gaan fotograferen
Zoiets zie ik altijd als een beetje beledigend want ze geeft zelf aan er geen verstand van te hebben en blijkbaar lukt het ons niet het haar duidelijk te maken. Wie is dan dommer de leek of de deskundigen die het niet kunnen uitleggen?
  woensdag 4 december 2013 @ 17:06:48 #102
307755 Draai_kont
Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_133913781
Bieden ze op bol.com nou nieuwe of tweedehandse producten? :')
Als nieuw is dan lijkt het mij meer dan logisch om de 600D te leveren met de 18-55 II en niet met de eerste generatie, want die is al van een decennia geleden.
Op woensdag 18 augustus 2010 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
pi_133914247
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:06 schreef Draai_kont het volgende:
600D te leveren met de 18-55 II
Nieuw elders ongeveer 469,- met 30,00 cash back.
Bol levert blijkbaar nog het oude objectief, ik wist niet eens dat dat nog verkocht werd en was er ingetrapt.
pi_133916200
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:48 schreef Draai_kont het volgende:

[..]

Waar zie jij dat deze lens zonder IS is?
Uit de foto's die op Bol.com staan, kan ik zien dat dit de Canon 18-55 II is en die heeft wel IS. :')

Je komt bij mij een 'beetje' dom over. Vooral omdat je het constant over zoom hebt, alsof je kilometers ver wil gaan fotograferen. :')
Ik zou zeggen stop met deze 'hobby' en ga gezellig breien. :*
Omdat ze ook de IS versie aanbieden, maar dat wist je al.

Dat beetje dom vind ik ook nogal beledigend. Die verre zoom vind ik gewoon erg leuk en soms ook handig.

En dat ik mijn hobby op zou moeten geven slaat nergens op, word regelmatig gevraagd om ergens foto's te maken, dan doe ik toch iets goed.
pi_133916237
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:02 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Zoiets zie ik altijd als een beetje beledigend want ze geeft zelf aan er geen verstand van te hebben en blijkbaar lukt het ons niet het haar duidelijk te maken. Wie is dan dommer de leek of de deskundigen die het niet kunnen uitleggen?
Bedankt en niemand is dom.

Ik heb er gewoon niet heel veel verstand van, tel daar onzekerheid en overal over twijfelen bij op en voila. ;-)
pi_133916259
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:20 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nieuw elders ongeveer 469,- met 30,00 cash back.
Bol levert blijkbaar nog het oude objectief, ik wist niet eens dat dat nog verkocht werd en was er ingetrapt.
Gelukkig maar dat wij er zijn dan. :P
pi_133919448
Heb besloten dat ik de camera toch beter kan houden dan verkopen voor ¤350 (inclusief tas twv ¤40) en daarna opnieuw kopen, dan moet ik toch nog minimaal zo'n ¤80 bijleggen.

Helaas heeft diegene van ¤400 niet meer gereageerd, ze zal er wel achter gekomen zijn dat je hem voor een paar tientjes meer nieuw hebt.
  woensdag 4 december 2013 @ 20:52:10 #108
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_133922047
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 16:19 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Laat ik het dan zo vragen: als jullie geen spiegelreflex camera zouden kiezen, voor welke camera met een ruim zoombereik, goede foto's in alle lichtomstandigheden en met een draai- en kantelbaar scherm zouden jullie dan gaan?
Haal je toch lekker een Panasonic FZ200? http://www.panasonic.nl/h(...)/11956370/index.html

Sony heeft daar een eigen spin aan gegeven: http://www.sony.nl/product/dsc-r-series/dsc-rx10 .
Dat is alsof de Panasonic FZ200 en de Sony RX100 II een baby hadden. Alleen is 'ie nogal duur. :X

Wat je krijgt bij travelcompacts is een deteriorating lichtgevoeligheid.
Dan moet je naar premium compacts kijken, maar die hebben maar 3 á 5x zoom.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_133922308
Ah gelukkig de expert is gearriveerd. Ik kon het bestaande topic over hulp bij aanschaf niet vinden.
  woensdag 4 december 2013 @ 21:00:41 #110
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_133922434
Dees? :P
FOT / [centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera #30
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:45 schreef shiznuts het volgende:
Premium compact
VB. Sony CyberShot RX100 (of RX100 II), Panasonic Lumix LX-7
Voor wanneer je je camera net als je telefoon eigenlijk altijd bij je wilt hebben en zo elk fotogeniek moment kunt benutten.
+ Compact. Vrij grote sensors en lichtsterke lenzen. Grote mate handmatige controle.
- Weinig zoom

Travelcompact
VB. Panasonic Lumix TZ40
Voor degene die bereid is wat in te boeten qua compactheid voor een flexibele range aan zoom.
+ Zoom. Flexibiliteit. Prijs. Gimmicks (GPS, WLAN).
- Compact, maar past niet in je broekzak. Vrij kleine sensor en lenzen laten vaak wat te wensen over. Accuduur is vaak niet zo denderend

Superzoom/bridgecamera
VB. Panasonic Lumix FZ200, Panasonic Lumix FZ72
Voor degenen die in elke situatie een shot willen kunnen framen en dus volle zoomflexibiliteit willen zonder daarvoor lenzen te willen gaan wisselen. Superzooms worden ook wel bridgecamera's genoemd omdat ze een bruggetje slaan tussen compact camera's en spiegelreflexcamera's. Ze beschikken dan ook over een EVF (Electronic View Finder) en allerlei mogelijkheden aan handmatige controle.
+ Zoom. Flexibiliteit en handmatige controle. Features (EVF, draaibaar schermpje, poorten)
- Grootte. Sensor is vrij klein, lenzen zijn niet mega lichtsterk

Mirrorless/EVIL/ILC
VB. Sony NEX-5R, Panasonic Lumix GF6, Panasonic G6, Olympus PEN E-PL5, Samsung NX300
Voor degenen die dSLR-kwaliteit en mogelijkheden willen benaderen maar niet met een grote camera willen rondzeulen.
+ Grote sensor (micro four thirds / M43 of APS-C). Verwisselbare lenzen (pancakes beschikbaar). Handmatige controle
- Veelal het ontbreken van een EVF of draai-/klapbaar schermpje. Missen van accessoirepoorten

dSLR (digital Single Lens Reflex)/spiegelreflexcamera
VB. Nikon D5200, Canon EOS 650D (of 700D), Sony Alpha 58
Voor mensen die het beste uit hun fotografie willen halen. Werken met de grootste sensors en de beste mogelijkheden voor handmatige controle. Vrijheid van het aanschaffen van verschillende lenzen voor verschillende doeleinden; lichtsterke lenzen, lenzen met veel zoom, goedkope lenzen, dure lenzen, etc.
+ Goede fotokwaliteit door grote sensors. Optische zoeker (of EVF). Accessoireporten. Verwisselen lenzen mogelijk.
- Groot en niet zo portable

Hierbij verschillende categorieën van wat je met zo'n 600 euro zou kunnen doen en de camera's die bij mij dan in gedachten schieten en de voor- en nadelen van elke categorie.

Neem a.u.b. de openingspost (OP) door. Daar heb ik links gegooid!

[..]

Erg handig is de site http://snapsort.com (hecht echter geen waarde aan de scores a.u.b.). Om camera's te vergelijken en te zien wat er in die categorie waar je kijkt nog meer beschikbaar is. Zoek je bijvoorbeeld een alternatief voor de Sony CyberShot RX100 kijk je eens naar de competitors.
Hoe je winkelmatig aan de slag gaat staat er ook:

[..]

Ik raad newbies altijd aan om eens Karl Taylor's free photography course te volgen. Dan krijg je een goede grondlaag aan basics mee om je fotografie mee te beginnen.

Om een indruk te krijgen van verschillende focal lenghts (zoomranges) moet je eens kijken op een site als: https://www.tamron-usa.co(...)ength-comparison.php .
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_133922861
quote:
Ja, daar had ik TS al even naar willen verwijzen.

Kan dat niet sticky worden?
  woensdag 4 december 2013 @ 21:15:18 #112
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_133923132
Aardig idee. :Y Misschien handiger dan dat iedereen opzoek naar een camera een eigen topic opent omdat ze die centrale niet zien (en ikzelf bijvoorbeeld kijk maar eens in de zoveel tijd in de topiclijst op FOK!, zit eigenlijk altijd in myAT, dus mis ik vaak wat nieuwe topics). Misschien vinden ze alleen naar aanleiding van de OP daar al antwoorden op hun vragen, of door te lezen wat anderen zoal vragen, misschien was er al iemand met dezelfde wensen.

Dit is ook zo'n ondergeschoven kindje: FOT / [Centraal] Het grote lenzen/objectieven topic #34 Rockwell is n joker . :P
pi_133923418
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 20:52 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Haal je toch lekker een Panasonic FZ200? http://www.panasonic.nl/h(...)/11956370/index.html

Sony heeft daar een eigen spin aan gegeven: http://www.sony.nl/product/dsc-r-series/dsc-rx10 .
Dat is alsof de Panasonic FZ200 en de Sony RX100 II een baby hadden. Alleen is 'ie nogal duur. :X

Wat je krijgt bij travelcompacts is een deteriorating lichtgevoeligheid.
Dan moet je naar premium compacts kijken, maar die hebben maar 3 á 5x zoom.
De Panasonic FZ200 heeft niet veel meer zoom dan mijn huidige compactcamera met 16 mp, die heeft namelijk 16x zoom. Is niet echt een noemenswaardige vooruitgang lijkt me.

Zal die Sony eens bekijken. Is die beter dan de FX200? Die is echt veeeeeeeeeeel te duur haha, dat gaat em niet worden.

3 a 5 keer zoom vind ik inderdaad veel te weinig, wil wel echt ruim meer zoom dan mijn Sony HX9V.
pi_133923499
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:09 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja, daar had ik TS al even naar willen verwijzen.

Kan dat niet sticky worden?
Wat bedoel je met sticky?
  woensdag 4 december 2013 @ 21:24:23 #116
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_133923569
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:22 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met sticky?
>> Fotografie <<
Zie 'sticky topics' en 'open topics'.
Open topics verdwijnen naar onder zodra er nieuwe komen. En verdwijnen sowieso als er te lang niet gereageerd is.
Een sticky topic is een speciaal uitgelicht centraal aandachtstopic dat bovenaan het subforum blijft staan.
pi_133923615
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:24 schreef shiznuts het volgende:

[..]

>> Fotografie <<
Zie 'sticky topics' en 'open topics'.
Open topics verdwijnen naar onder zodra er nieuwe komen. En verdwijnen sowieso als er te lang niet gereageerd is.
Een sticky topic is een speciaal uitgelicht centraal aandachtstopic dat bovenaan het subforum blijft staan.
Bedoelen jullie dan dat ik een sticky topic moet openen met mijn vragen?
  woensdag 4 december 2013 @ 21:27:25 #118
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_133923699
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:21 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

De Panasonic FZ200 heeft niet veel meer zoom dan mijn huidige compactcamera met 16 mp, die heeft namelijk 16x zoom. Is niet echt een noemenswaardige vooruitgang lijkt me.

Zal die Sony eens bekijken. Is die beter dan de FX200? Die is echt veeeeeeeeeeel te duur haha, dat gaat em niet worden.

3 a 5 keer zoom vind ik inderdaad veel te weinig, wil wel echt ruim meer zoom dan mijn Sony HX9V.
Je vindt 16x vergelijkbaar met 24x? Eh... ok.
Waar ga je dan een lichtsterke lens vinden? Op 24x = 600mm equiv f/2.8?!
FZ200 kost zo'n 389. Kun je je 600D voor inruilen dus.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:25 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Nopes. :N :P Dat de centrale topics, of eerder gezegd: reeksen, die voor lenzen en camera's zijn tot sticky gemaakt zouden kunnen worden omdat ze nu verdwijnen.
pi_133923866
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:25 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Nee dat moet een moderator doen (denk ik).
pi_133924039
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:27 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Je vindt 16x vergelijkbaar met 24x? Eh... ok.
Waar ga je dan een lichtsterke lens vinden? Op 24x = 600mm equiv f/2.8?!
FZ200 kost zo'n 389. Kun je je 600D voor inruilen dus.

[..]

Nopes. :N :P Dat de centrale topics, of eerder gezegd: reeksen, die voor lenzen en camera's zijn tot sticky gemaakt zouden kunnen worden omdat ze nu verdwijnen.
24x is maar 8x meer dan 16x, zoveel scheelt dat toch niet of vergis ik me nou zo? De nieuwste kunnen 2 keer zover... Ja, die hebben op het eind inderdaad zeker niet dezelfde lichtsterkte, maar de resultaten zijn toch best heel aardig.

De FZ200 is inderdaad wel duurder dan de Sony HX300, de Fujifilm hs50exr en de Canon SX50.

Maar is hij behalve de lichtsterkte over het hele zoombereik verder ook beter dan de andere genoemde camera's?
pi_133924072
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:21 schreef Susanne2611 het volgende:
De Panasonic FZ200 heeft niet veel meer zoom dan mijn huidige compactcamera met 16 mp, die heeft namelijk 16x zoom
Dat aantal keer zoom kun je maar beter vergeten. Jouw huidige gaat tot 380mm (omgerekend) en de Panasonic tot 600mm. Die is echt veel beter ook zeker qua lichtsterkte.
pi_133924268
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat aantal keer zoom kun je maar beter vergeten. Jouw huidige gaat tot 380mm (omgerekend) en de Panasonic tot 600mm. Die is echt veel beter ook zeker qua lichtsterkte.
Met de huidige bedoel je dan de Sony HX9V?

Het is ook een compact camera vergelijken met een bridge camera, lijkt mij geen eerlijke vergelijking.

Wil hem dan liever vergelijken met de andere bridge camera's die ik genoemd heb (qua eigenschappen anders dan de zoom).

Maar als ik jou begrijp dan is de 24x zoom van de Panasonic FZ200 zeker de moeite waard t.o.v. mijn huidige Sony HX9V wat de zoom betreft.
pi_133924740
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:40 schreef Susanne2611 het volgende:
Met de huidige bedoel je dan de Sony HX9V?
Ja

quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:40 schreef Susanne2611 het volgende:
Maar als ik jou begrijp dan is de 24x zoom van de Panasonic FZ200 zeker de moeite waard t.o.v. mijn huidige Sony HX9V wat de zoom betreft.
Ja, niet alleen zoom juist de lichtsterke lens.

Verder ken ik het toestel niet maar er zit een topkwaliteit lens op wat ik nu lees.
Zoals ik al eerder aangaf die verre zooms bij deze camera's vind ik erg beperkt doordat de achtergrond vaak te scherp blijft, maar aangezien deze lens dan ook nog f2.8 heeft moet deze wel de beste van het stel zijn als het op inzoomen aankomt.

Daarnaast kent shiznuts de markt veel beter dan ik.

Ik heb net de sinterklaas gedichtjes af dus ga dit topic even vergeten, succes verder.
  woensdag 4 december 2013 @ 22:07:57 #124
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_133925712
Jij vraagt:
quote:
Laat ik het dan zo vragen: als jullie geen spiegelreflex camera zouden kiezen, voor welke camera met een ruim zoombereik, goede foto's in alle lichtomstandigheden en met een draai- en kantelbaar scherm zouden jullie dan gaan?
Ja? Dan:

Reference camera:

HX9V
Ruim zoombereik: x fail | 16x (24-384mm, 35mm equiv.)
Alle lichtomstandigheden: x fail | f/5.9
Draai- en kantelbaar scherm: x fail | fixed

FZ200
Ruim zoombereik: v check | 24x (25 - 600mm, 35mm equiv.)
Alle lichtomstandigheden: v check | f/2.8
Draai- en kantelbaar scherm: v check | fully articulated

HX300
Ruim zoombereik: v check | 50x (24-1200mm (4:3), 26-1300mm (16:9), 35mm equiv.)
Alle lichtomstandigheden: x fail | f/6.3
Draai- en kantelbaar scherm: x fail | tilt only

SX50 HS
Ruim zoombereik: v check | 50x (24-1200mm, 35mm equiv.)
Alle lichtomstandigheden: x fail | f/6.5

HS50EXR
Ruim zoombereik: v check | 42x (24-1000mm, 35mm equiv.)
Alle lichtomstandigheden: x fail | f/5.6
Sensor: v check | 1/2" VS 1/2.3"

FZ72
Ruim zoombereik: v check | 60x (20-1200mm, 35mm equiv.)
Alle lichtomstandigheden: x fail | f/5.9
Draai- en kantelbaar scherm: x fail | fixed

De FZ200 is de enige met constant aperture. Dat is geen misse feature!
Mijn Canon SX1 IS is met 20x optische zoom een factor 2x zoom meer 'maar' dan de voorganger daarvan, de Fujifilm S8000fd, maar 35mm equiv: 28-560 mm (4:3) / 29-580 mm (16:9) versus 27-486mm levert haast een verschil van 100mm op. DAT VOND IK AL MERKBAAR VEEL. Moet je nagaan hoeveel verschil er zit tussen jouw 384mm en de FZ200's 600mm! Dat is haast twee keer zo ver.

Het is al vaker gezegd in dit topic... maar je moet je niet zo focussen op het woordje 'x zoom' en het getalletje ervoor. Kijk naar de maximale 35mm equivalent brandpuntsafstand. En dan moet je je bedenken dat de FZ200 op het tele-einde van 600mm nog een diafragma van f/2.8 packed.

Al die optische elementen trouwens in die zieke zoomranges doen trouwens de fotokwaliteit geen goed. Sowieso kan de optical stabilization daar niet tegenop werken. :N Dus ja, ik ben van mening dat de FZ200 een goeie keuze zou zijn.

Zoom is een gimmick. Je moet je er vooral door laten verleiden hoor, prima. Maar hoeveel mensen met een fullframe camera zie jij met meer dan 600mm lenzen schieten en waarom denk jij dat wel te moeten? Wil je dat en dan inleveren op lichtgevoeligheid? Je wilt toch niet in alle lichtomstandigheden fotograferen zoals je eerst zei? Je wilt toch geen tilty flippy screen? :P De FZ200 checks all the boxes.
pi_133928129
Aha... Shiznuts met zijn FZ200 is er weer...

Susanne. Hier eentje met een FZ200. Ergens december vorig jaar stelde ik dezelfde vraag als jij nu. Ik had een HX7V en die had 10x zoom. Dat vond ik wat minder. Dus wilde ik een betere camera. En dat is dankzij Shiznuts de FZ200 geworden.

In eerste instantie dacht ik aan Canon of Nikon. Maar 1 van de eisen was dat ik mee moest kunnen inzoomen. En bij een DSLR camera's moet je daar lenzen voor kopen. In principe was het wel mogelijk maar om datgene wat ik wilde bereiken, dan zou ik 3 lenzen moeten meenemen.

Toen dacht ik van.. wat wil ik nou precies? Shiznuts was zo vriendelijk om veel dingen uit te leggen zoals de fragma, belichting en dergelijk. IK heb mij eerst helemaal in moeten lezen wat al die termen betekenden. Ik leerde dat het niets uitmaakte hoeveel zoom een camera heeft, het gaat erom wat een camera kan.

Ik bedachte me dat ik toch graag een camera zou willen hebben die makkelijk mee te nemen is. En dat is een Canon of een Nikon met zijn lenzen niet. Te onhandig en zwaar voor mij. ( de meeste foto's maak ik op vakanties en dan heb ik echt geen zin in extra's kilo ).

Omdat Shiznuts zowat heilig in de FZ200 geloofde, ben ik daar eens goed naar gaan kijken. En op Youtube kon ik filmpjes met de zoomfunctie in werking zien. Voor alles wat ik wilde, was deze camera perfect voor. Hij kostte toen 475 euro.

Binnen 10 maanden al meer dan 5000 foto's mee gemaakt. Omdat ik vaak in een groep reis, kijk ik ook naar wat voor camera's andere mensen hebben. Er was een meisje met een Samsung met 24x zoom. Maar het lukte haar niet om scherpe foto's te nemen vanaf 18x zoom. De foto's werden korrelig. Dat kwam omdat 24x zoom teveel is voor een compact camera. De camera kan dat gewoon niet aan.

Hetzelfde verhaal als van iemand die een Sony had met 60 x zoom. Het was een bridgecamera maar teveel zoom voor zo'n camera.

Ik ben 3 weken geleden van vakantie en dat was qua camera vooral vergelijken wie de beste had. Ik was de enige met bridgecamera. ( de FZ200 dus ). De rest had of compactcamera's zoals HX10V of DSLR. Er was iemand met een DSLR en die wou kijken wie het verst kon. Ik won en ik had ook als voordeel dat ik geen lens hoefde te verwisselen. Mijn camera voelde licht aan, die van hem was zwaar. ( ook omdat ik nooit wist hoe zwaar een DSLR was)

De camera is handig in gebruik. De scherm kun je omdraaien, dus een foto van jezelf nemen gaat makkelijk. En als je 24x zoom niet genoeg vind, dan kun je doorgaan tot 48x digitaal zoom. Heb op deze manier mooie foto's genomen van de maan, waarop de uitstulpingen van de krater zichtbaar was. WAUW. Mensen die DSLR hadden begrepen niet goed hoe dat zo goed lukte. IK probeerde ze wel uit te leggen van f2.8 over 600mm maar dat is lastig uit te leggen aan iemand die niet goed bekend is met de termen.

De camera reageert snel, je kan snel achter elkaar foto's nemen.

Na de vakantie gingen we foto's uitwisselen. Mensen zeggen van mijn foto's dat ze scherp zijn, mooi helder. ( ze weten niet eens dat het in intelligente automatisch stand genomen zijn, we moeten vaak doorlopen dus er is amper tijd om bijvoorbeeld de belichtingstijd aan te passen). En een enkele denkt dat ik fotocursussen genomen heb. Wat niet zo is.

Zoals gezegd heb ik ook een HX7V en die is bij mij vooral broekzakcamera. Zit dus in mijn zak als we uitgaan of ergens zijn waar ik geen zin heb om FZ200 te nemen. Maar ja, na 12000 foto's na 2,5 jaar is hij afgeschreven. Ik zoek nu een nieuwe ervoor, dan zou ik waarschijnlijk 9V of 10V nemen.

Ik zou weer voor de FZ200 gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')