abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133960819
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:49 schreef DonJames het volgende:

[..]

300mm of 250mm is bijna geen verschil.

[..]

De dure heeft een betere (stillere) autofocusmotor. Aangezien ik niet film boeit dat me niet.

[..]

Als je even terugkijkt naar de foto's die je daarmee maakte, hoeveel procent van de foto's maakte je daarmee volledig ingezoomd? En bij hoeveel van die foto's had je niet nog meer kunnen "inzoomen" door dichterbij het onderwerp te gaan staan?
Waarom is die tot 300 mm dan zoveel duurder?

Ik film wel, maar is dat echt het enige verschil?

Dat weet ik niet hoor, maar vind veel zoom gewoon leuk. ;)
pi_133961195
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:53 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Kwaliteit.
Een knappe 70-200 zet je ook zo 2100 euro achteruit. Dat een 55-250 meer "zoom" heeft maakt hem niet beter. Is geloof ik ook pas 40 keer vertelt :')

Zie hier voor verschil in scherpte tussen de 55-250 IS II en die 70-300

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2013 22:05:34 ]
pi_133961234
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:53 schreef Susanne2611 het volgende:
De 55-250 is een kitlens. De prijs daarvan houden ze bewust laag om meer camera's(kits, dus body+lens) te verkopen. Beeldkwaliteit is OK, bouwkwaliteit is niet je-van-het, nogal plastic. Maar prima mee te werken, en helemaal voor dat geld.
quote:
Ik film wel, maar is dat echt het enige verschil?
Zo te zien wel, ja.
quote:
Dat weet ik niet hoor, maar vind veel zoom gewoon leuk. ;)
Dus je weet eigenlijk niet of je het wel nodig hebt.. Zou je dat niet eerst eens gaan bedenken voordat je een hoop geld gaat uitgeven?
pi_133961302
quote:
99s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:01 schreef CrashO het volgende:

[..]

Kwaliteit.
Een knappe 70-200 zet je ook zo 2100 euro achteruit. Dat een 55-250 meer "zoom" heeft maakt hem niet beter. Is geloof ik ook pas 40 keer vertelt :')
Ik zeg ook niet dat de zoom hem beter maakt. Sterker nog: er zit weinig verschil in de zoom. Daarom was ik nogal verbaasd dat die tot 300 mm zoveel duurder was dan die tot 250 mm.
pi_133961492
Wat zijn nou behalve de prijs de concrete verschillen tussen de 3 lenzen die ik eerder noemde? En zijn de duurdere het prijsverschil waard om de duurdere aan te schaffen?
pi_133961641
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:09 schreef Susanne2611 het volgende:
Wat zijn nou behalve de prijs de concrete verschillen tussen de 3 lenzen die ik eerder noemde?
Dat hebben we toch net gepost?
quote:
En zijn de duurdere het prijsverschil waard om de duurdere aan te schaffen?
Wat mij betreft niet.
pi_133962437
De 55-250 is een kitlens en minder qua bouwkwaliteit, maar ik lees nergens waarom die 70-300 zoveel duurder is dan de 55-250. Zou denken dat die dan ook duidelijk beter is dan de 55-250, juist omdat er zo weinig verschil zit in de zoom.

Die duurdere van de 55-250 heeft een stillere autofocus motor, is voor mij wel handig omdat ik ook film en dan wil je natuurlijk zo min mogelijk geluid van buitenaf.
  donderdag 5 december 2013 @ 23:58:07 #218
307755 Draai_kont
Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_133967168
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:12 schreef Wespensteek het volgende:
Als je deze lens zou kopen:

http://www.cameranu.nl/nl(...)_516_197654#tab-info

Krijg je dus een zoom-lens die op de 600d omgerekend tot 400mm gaat.

Doordat de 600D een grotere sensor heeft is de scherpte diepte veel beter dan met die Panasonic FZ200. Ik durf je wel te garanderen dat de 600D met die lens foto's mooier zijn.

Waarschijnlijk zijn er mensen die nog een veel beter objectief weten voor onder de 400 euro.

De cropfactor is hier niet makkelijk uit te leggen kijk hier eens:
http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/cropfactor.php
Dit klopt niet, de 600D heeft een crop-sensor. De Canon EF-S 55-250mm lens is alleen bedoeld voor Canon camera's met Crop-sensor, zie de aanduiding EF-S, de 250mm blijft daarom 250mm. Bij EF lenzen op een crop-sensor geldt die vermenigvuldiging wel.
Op woensdag 18 augustus 2010 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
pi_133967379
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 23:58 schreef Draai_kont het volgende:

[..]

Dit klopt niet, de 600D heeft een crop-sensor. De Canon EF-S 55-250mm lens is alleen bedoeld voor Canon camera's met Crop-sensor, zie de aanduiding EF-S, de 250mm blijft daarom 250mm. Bij EF lenzen op een crop-sensor geldt die vermenigvuldiging wel.
wrong, 250mm is 250mm. Of het nou EF of EF-S-lenzen zijn maakt niet uit.
pi_133967385
quote:
zie de aanduiding EF-S, de 250mm blijft daarom 250mm. Bij EF lenzen op een crop-sensor geldt die vermenigvuldiging wel.
Bullshit :')
Bij zowel EF als EF-S lenzen staan de brandpunten in 35mm formaat.
  vrijdag 6 december 2013 @ 00:08:49 #221
307755 Draai_kont
pi_133967606
De lens met STM motor, is sneller in focussen en stiller qua geluid. Maar of het de prijs waard is om deze ipv de goedkopere aan te schaffen is aan jezelf.

50mm verschil is in de realiteit +-1 meter naar voren of naar achteren lopen. Als je verre afstandsfoto's maakt zal die ene meter voor of achteruit niet veel moeten uitmaken, je staat tenslotte van een afstandje te fotograferen.

Als allround objectief raad ik de 18-135mm aan, is een zeer veelzijdig lens, zowel groothoek als enige zoom.
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
  vrijdag 6 december 2013 @ 00:13:52 #222
307755 Draai_kont
pi_133967759
Canon:
Camera met Cropsensor met EF-S lens: geen verkleining beeld.
Camera met Cropsensor met EF lens: wel verkleining beeld.

Full frame Sensor -> Alleen EF lenzen
pi_133968351
Draai_kont, wat heb jij allemaal gesmoked? :')
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 00:13 schreef Draai_kont het volgende:
Canon:
Camera met Cropsensor met EF-S lens: geen verkleining beeld.
Camera met Cropsensor met EF lens: wel verkleining beeld.
Stop je een EF-S 50mm lens op een cropsensor cam, dan heb je 50mm, maar doordat de sensor kleiner is dan 35mm (waarop de lens projecteerd), zie je een `crop` van het totale beeld. Hierom moet je de vergrotingsfactor van de sensor (1.6) "meenemen, wat je zou kunnen beschouwen als gratis vergroting. (50 x 1.6 = 80mm).
Stop je een EF 50mm lens op een cropsensor cam, dan zie je precies hetzelfde. Want alle EF(-S) lenzen hebben hun brandpunten in het formaat voor een 35mm sensor.

Het is totale onzin wat jij hier neerzet.
Een 15-85 (EF-S lens) geeft hetzelfde beeld op een crop camera, als dat een 24-105 (EF) doet op een FF camera. Het zijn beide brandpunten voor 35mm, dus wanneer je de 15-85 * 1.6 doet krijg je: 24-105. Tadaa.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 00:13 schreef Draai_kont het volgende:
Full frame Sensor -> Alleen EF lenzen
Dit is het enigste wat klopt. Dit komt doordat EF-S lenzen dieper in de body komen waardoor ze tegen de spiegel van een FF camera komen wanneer deze omklapt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2013 00:36:12 ]
  vrijdag 6 december 2013 @ 04:57:44 #224
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_133970751
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:42 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar dat voorstel is een grapje zeker???? Ga een spiegelreflex camera echt niet ruilen voor een compact camera!
Ja prima dingetje hoor. Alleen het schermpje op de achterkant is een beetje kapot. En het afdruk knopje is kwijt maar dat heb ik vervangen door een moertje. Dit werkt fijner als het originele knopje. Wat is je adres? Ik verzend alleen aangetekend.
pi_133971019
Sorry hoor mensen, maar doordat jullie het nogal oneens zijn met elkaar snap ik er helemaal niks meer van.

Hoe weet ik nou wanneer een bepaalde afstand die afstand blijft of vermenigvuldigd moet worden (en hoe weet ik dan met hoeveel keer het vermenigvuldigd moet worden?)?
pi_133971076
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 december 2013 00:34 schreef CrashO het volgende:
Een 15-85 (EF-S lens) geeft hetzelfde beeld op een crop camera, als dat een 24-105 (EF) doet op een FF camera.
Dat is onjuist. Beelduitsnede kan dan wel gelijk zijn maar het werkelijke brandpunt veranderd niet en de compressie dus ook niet. Een crop sensor doet wat het zegt, een crop uit een full frame beeld zijn. Maar 35mm op crop geeft toch een heel ander beeld dan 50mm op ff.

maar goed, dat zijn geen zaken waar TS zich druk om moet maken. Gezien de beperkte kennis van TS zou ik eerder adviseren om naar een goede winkel te gaan voor advies, lensen uittesten, etc.
  vrijdag 6 december 2013 @ 07:45:06 #227
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133971078
9.gif Dude... @ borbit
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 07:30 schreef Susanne2611 het volgende:
Sorry hoor mensen, maar doordat jullie het nogal oneens zijn met elkaar snap ik er helemaal niks meer van.

Hoe weet ik nou wanneer een bepaalde afstand die afstand blijft of vermenigvuldigd moet worden (en hoe weet ik dan met hoeveel keer het vermenigvuldigd moet worden?)?
Voorbeeld...
http://www.canon.nl/For_H(...)-250mm_f4-5.6_IS_II/
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS -> 55-250mm, ja?
Als je dat rekent naar 35mm equivalent, waar ik het de hele tijd over had, krijg je dus:
88-400mm (staat ook op de site!). De cropfactor van Canon APS-C bedraagt namelijk een factor 1.6x.

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan met die millimeter brandpuntsafstanden, ik begrijp er geen snars van!? :?

Nou... je kunt appels niet met peren vergelijken. Compact camera's, superzooms en DSLR lenzen, ze hebben allemaal een andere sensor en lensbrandpuntsafstanden. Eigenlijk heeft de Panasonic FZ200 helemaal geen brandpuntafstand van 25-600mm, maar heeft de lens een brandpuntsafstand van 4.5-108mm. Echter, door de kleine sensor wordt er minder van de buitenwereld vastgelegd. Als je het beeld van je computer vult met de afbeelding, lijkt het alsof er ingezoomd is, maar dat is dus de cropfactor (zie plaatje onder). In het geval van de Panasonic bridgecamera: 5.56x. Anyways, elk formaat sensor levert een andere cropfactor op. Wil je het spul met elkaar vergelijken moet je dus het brandpuntsafstand van de lens vermenigvuldigen naar 35mm equivalent, omdat we hebben afgesproken dat 35mm (fullframe) onze referentie zal zijn.

Neem (nogmaals) deze twee posts door:
FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28
FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28
met o.a. dus:

en de volgende hendig sjieke video:
Bonus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor
http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format
http://en.wikipedia.org/wiki/APS-C
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_133971097
maar TS kan toch ook gewoon een goede crop zoom kopen zonder zich druk te moeten maken over omrekening naar 35mm beeld...

Dat is informatie waar de gemiddelde fotograaf niet mee kan en ook niets mee hoeft.

Het wordt altijd weer moeilijker gemaakt en het is door users die hun (soms ook onjuiste) feitenkennis willen tonen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 07:53:04 #229
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133971113
Alles kan. Koffiekan. Theekan. Waterkan. Jerry kan. Vroeger zat er bij mij in de klas eens een 'Kan' en toen was het 'wat Kan kan, kan Kan en Kan kan alles'.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_133971170
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 07:53 schreef shiznuts het volgende:
Alles kan. Koffiekan. Theekan. Waterkan. Jerry kan. Vroeger zat er bij mij in de klas eens een 'Kan' en toen was het 'wat Kan kan, kan Kan en Kan kan alles'.
Goed argument!
pi_133972409
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 07:49 schreef Uncle het volgende:
maar TS kan toch ook gewoon een goede crop zoom kopen zonder zich druk te moeten maken over omrekening naar 35mm beeld...

Dat is informatie waar de gemiddelde fotograaf niet mee kan en ook niets mee hoeft.

Het wordt altijd weer moeilijker gemaakt en het is door users die hun (soms ook onjuiste) feitenkennis willen tonen.
Klopt helemaal alleen heeft TS een fixatie op het kunnen inzoomen en dan is het wel handig dat de 600 mm van de superzoom te vergelijken is met de waardes van de zoomlenzen op de canon. Als je de superzoom omrekent naar 35 mm moet je de canon lenzen m.i. ook uitdrukken in 35mm.

Verder zou ik als ik TS was niet al mijn geld uitgeven aan een 70-300mm maar zou ik een betere flitser kopen met indirecte flits mogelijkheid en een goedkope lens. Dan zit je dus totaal op ca. 400, euro en kun je veel beter binnenshuis fotograferen dan nu.

Met beperkt budget heb je met een canon 600d, de standaard lens van 18-55 en de lens van 55- 250 mm met een 430ex flitser een heel mooi setje, waar je alle huis tuin en keuken foto's mee kunt maken.

Alleen zoveel mensen zoveel meningen.
pi_133972539
quote:

[..]

Het klopt wel want als je het gaat omrekenen wordt het wel 400mm op een 35mm sensor.
http://www.canon.nl/For_H(...)S/index.aspx?specs=1

quote:
35 mm film equivalente brandpuntsafstand 88-400
Het probleem is dus dat de superzooms (bijna standaard) worden omgerekend naar 35mm maar deze canon lenzen standaard worden aangeduid conform het toestel waarop ze passen. Dan vergelijk je appels en peren dus moet je de Canon lenzen ook gaan uitdrukken in 35mm ondanks dat ze niet bruikbaar zijn op een full frame camera.
pi_133972614
Het omrekenen naar full frame-formaat is leuk voor de vergelijking, maar feitelijk gewoon onzin. Het gaat hier over brandpuntsafstand, en dat is nou eenmaal een fysieke eigenschap van de lens. Iets wat je gewoon met een lineaaltje kan meten.
pi_133973262
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:50 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Klopt helemaal alleen heeft TS een fixatie op het kunnen inzoomen en dan is het wel handig dat de 600 mm van de superzoom te vergelijken is met de waardes van de zoomlenzen op de canon. Als je de superzoom omrekent naar 35 mm moet je de canon lenzen m.i. ook uitdrukken in 35mm.

Verder zou ik als ik TS was niet al mijn geld uitgeven aan een 70-300mm maar zou ik een betere flitser kopen met indirecte flits mogelijkheid en een goedkope lens. Dan zit je dus totaal op ca. 400, euro en kun je veel beter binnenshuis fotograferen dan nu.

Met beperkt budget heb je met een canon 600d, de standaard lens van 18-55 en de lens van 55- 250 mm met een 430ex flitser een heel mooi setje, waar je alle huis tuin en keuken foto's mee kunt maken.

Alleen zoveel mensen zoveel meningen.
Die flits is dan voor de slechtere licht omstandigheden bij inzoomen? Is dan de standaard flitser van de camera niet goed genoeg? Die 430exr zou voor die prijs de beste keus zijn?

Is het trouwens niet erg dat die 55-250 pas vanaf f4 gaat? Of is dat bij zoomlenzen altijd zo?

Als ik macro foto's wil maken dan moet ik er alleen zeker ook nog een macro lens bij hebben? Welke zou dan een goed keus zijn?

Bedankt voor al jullie adviezen, laat langzaam al die extreme zoom gaan. ;-)
pi_133973425
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:02 schreef DonJames het volgende:
Het omrekenen naar full frame-formaat is leuk voor de vergelijking, maar feitelijk gewoon onzin.
Klopt maar het is commercieel wel heel aantrekkelijk om te pronken met een superzoom die tot 1200 mm kan, dat de consument misleid wordt is blijkbaar minder belangrijk.
pi_133973554
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:42 schreef Susanne2611 het volgende:

Die flits is dan voor de slechtere licht omstandigheden bij inzoomen?
Bij slechtere lichtomstandigheden in het algemeen.
quote:
Is dan de standaard flitser van de camera niet goed genoeg?
Nee, die zijn redelijk nutteloos, veel te zwak en klein. Op de meer professionele camera's zit 'ie helemaal niet, omdat die gebruikers zo'n gimmick toch niet gebruiken.
quote:
Die 430exr zou voor die prijs de beste keus zijn?
Voor die prijs wel. Niet dat er geen goedkopere opties zijn, trouwens.
quote:
Is het trouwens niet erg dat die 55-250 pas vanaf f4 gaat?
Och, wat is erg.. Voor die prijs kan je niet alles hebben.
quote:
Of is dat bij zoomlenzen altijd zo?
Nee, ze zijn er ook lichtsterker. Maar dat gaat knaken kosten.
quote:
Als ik macro foto's wil maken dan moet ik er alleen zeker ook nog een macro lens bij hebben? Welke zou dan een goed keus zijn?
En een goed statief. En een remote control. Graag ook nog een ringflitser. Je kan beter eerst gewoon even met je bestaande spullen (en eventueel de telelens) klooien voordat je allemaal andere spullen aanschaft, denk ik dan.
quote:
Bedankt voor al jullie adviezen, laat langzaam al die extreme zoom gaan. ;-)
Mooi.
pi_133973959
Ben het met donjames eens alleen zou je voor macro ook deze lens kunnen overwegen:

https://www.cameranu.nl/n(...)jectief/h131_513_430

Het voordeel daarvan is dat hij feitelijk jouw vaste lens kan worden maar nadeel is dat je dus het zoom-bereik vanaf 200 mm kwijt bent. Van het merk canon is er geen macro lens in jouw prijsklasse.

Qua flitser zou ik wel voor canon kiezen omdat dat beter aansluit bij de 600D in mijn ogen maar ook dan zijn er goedkopere. Persoonlijk heb ik liever een goede flitser zonder gezeur en het indirekt flitsen vind ik een must.
pi_133974147
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
Ben het met donjames eens alleen zou je voor macro ook deze lens kunnen overwegen:

https://www.cameranu.nl/n(...)jectief/h131_513_430

Het voordeel daarvan is dat hij feitelijk jouw vaste lens kan worden maar nadeel is dat je dus het zoom-bereik vanaf 200 mm kwijt bent. Van het merk canon is er geen macro lens in jouw prijsklasse.

..
Die zou ik niet aanraden. Beeldkwaliteit is niet al te best, hij is niet lichtsterk, hij mist dus bereik en bovendien is het geen echte macrolens. Dat is weer zo'n marketinggrapje. Hij kan redelijk dichtbij scherpstellen vinden ze zelf, en dat noemen ze dan "macro" :')
Overigens kan de 18-55 van TS nog 20cm. dichterbij scherpstellen..
pi_133974220
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:24 schreef DonJames het volgende:
Overigens kan de 18-55 van TS nog 20cm. dichterbij scherpstellen..
Ik ken de lens niet dus zal niet aan jouw oordeel twijfelen dat hij niet zo goed is.
pi_133979267
Susanne. als je nou eens de links leest die Shiznuts heeft gegeven daarin staat veel informatie. Hij heeft die informatie aan mij gegeven en ik heb er heel veel van opgestoken en daardoor was ik zelf in staat om de camera's onderling te vergelijken. Ik denk dat je dan beter snapt wat die termen betekent en ook waar je op moet letten.

Iedereen heeft hier goed bedoelde adviezen al gaat het soms door elkaar maar het belangrijkste is dat je een eigen standpunt kunt vormen. En dan weet je ook in welke richting je moet zoeken.

Toentertijd zei sommigen hier dat ik voor 600D moest gaan of een ander camera. Maar omdat ik zelf de informatie had bestudeerd en ook wist wat de termen waren én ik had al een eisenlijstje van wat de camera moest kunnen doen, ben ik voor de fz200 gegaan.

Nogmaals, lees die informatie goed door. Print alles uit en ga het rustig bestuderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')