abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 december 2013 @ 13:28:57 #151
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_133941538
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 10:24 schreef Susanne2611 het volgende:
Omdat ik teveel twijfelde en de prijs die hij me zou opleveren me teveel teleurstelde, heb ik toch besloten om mijn Canon 600D te houden.

Maar nu wil ik er toch een telelens bij hebben.

Welke lens kan is dan de beste keus en waarom?

Echt een budget heb ik niet, maar 250 euro vind ik wel echt de max.

Tenslotte vind ik het belangrijk dat hij niet te zwaar is en dat hij ook bij slechte lichtomstandigheden goede foto's maakt.
ruilen tegen een powershot?
pi_133941555
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is nog veel erger: hij begint al te slijten na de eerste foto!

[..]

Dat kan je gewoon zo niet zeggen.
Neem me niet kwalijk hoor. IK had echt iets van 10000 in mijn achterhoofd zitten. Voor mezelf hou ik 10000 aan, dan kijk ik alvast rond en dan zie ik het wel.
pi_133941707
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:28 schreef borbit het volgende:

[..]

ruilen tegen een powershot?
Welke?
pi_133941720
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:29 schreef Attitude het volgende:

[..]

Neem me niet kwalijk hoor. IK had echt iets van 10000 in mijn achterhoofd zitten. Voor mezelf hou ik 10000 aan, dan kijk ik alvast rond en dan zie ik het wel.

Moet iedereen toch lekker voor zichzelf weten. :)
  donderdag 5 december 2013 @ 13:35:47 #155
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133941764
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:18 schreef Susanne2611 het volgende:
Die foto's zijn echt mooi!

Ze hebben van Panasonic wel nog de FZ72 uitgebracht, maar die schijnt niet zo goed te zijn als de FZ200. Die heeft ook nog meer zoom (teveel) en geen draai- en kantelbaar scherm.

Die andere foto van de maan was trouwen bewerkt, daarom was die nog mooier. Maar die van jou is ook echt waanzinnig! Zou je ook een vliegtuig in de lucht goed in beeld kunnen krijgen? Lukt wel met mijn oude Canon SX30 en de kwaliteit was verrassend.

Ok, dat was in-flight :P Wel met de SX1 IS 20x though

Nog ff terugkomen op die maan. Een maan bij daglicht is ook veel anders dan een maan als het donker is, hè.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 5 december 2013 @ 13:36:08 #156
68091 borbit
pi_133941774

[ Bericht 100% gewijzigd door borbit op 05-12-2013 13:36:41 ]
pi_133941864
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:35 schreef shiznuts het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ok, dat was in-flight :P Wel met de SX1 IS 20x though
Dan kan de FZ200 nog dichterbij komen. :P

Zou die de kwaliteit ook zo mooi krijgen als jouw foto? Vind em echt geweldig!

Dat van die maan is zeker waar.
  donderdag 5 december 2013 @ 13:40:27 #158
68091 borbit
pi_133941930
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:34 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Welke?
sx 230 denk ik. Ga het even opzoeken.
pi_133942014
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:40 schreef borbit het volgende:

[..]

sx 230 denk ik. Ga het even opzoeken.
Sorry hoor, maar dat voorstel is een grapje zeker???? Ga een spiegelreflex camera echt niet ruilen voor een compact camera!
  donderdag 5 december 2013 @ 13:51:54 #160
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133942301
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:38 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Dan kan de FZ200 nog dichterbij komen. :P

Zou die de kwaliteit ook zo mooi krijgen als jouw foto? Vind em echt geweldig!

Dat van die maan is zeker waar.
Dat was de SX1 IS, dus dat wil met een FZ200 vast nog beter.

Maar je hebt er ook bij die nogal onscherp of blown-out zijn (alles untouched straight out of the camera btw):

Kleuren zijn niet geweldig, scherpte details ook niet altijd, dynamic range is vrij pauper. Maar goed, als je geen wonderen verwacht, is het best aardig.

Tegenwoordig heb ik trouwens een mirrorless GH2 met als langste brandpuntsafstand 280mm (14-140mm lens).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_133943219
Zulke foto's heb ik nog niet mogen maken van fz200. ( ik heb even gekeken in mijn fotoalbums) ik woon niet in de buurt van een vliegveld. ik zie ze hier wel overvliegen maar dan zie ik alleen de sporen en de lichtjes maar het vliegtuig zie ik amper.
pi_133943271
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:51 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Dat was de SX1 IS, dus dat wil met een FZ200 vast nog beter.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Maar je hebt er ook bij die nogal onscherp of blown-out zijn (alles untouched straight out of the camera btw):
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Kleuren zijn niet geweldig, scherpte details ook niet altijd, dynamic range is vrij pauper. Maar goed, als je geen wonderen verwacht, is het best aardig.

Tegenwoordig heb ik trouwens een mirrorless GH2 met als langste brandpuntsafstand 280mm (14-140mm lens).
Voor iets dat zo ver weg is vind ik het toch best indrukwekkend hoor! :D

Die GH2 is een systeemcamera? Hoe bevalt die dan en wat heeft dat grapje gekost? :P
pi_133943335
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:17 schreef Attitude het volgende:
Zulke foto's heb ik nog niet mogen maken van fz200. ( ik heb even gekeken in mijn fotoalbums) ik woon niet in de buurt van een vliegveld. ik zie ze hier wel overvliegen maar dan zie ik alleen de sporen en de lichtjes maar het vliegtuig zie ik amper.
Bij mijn schoonouders heb ik een keer zoiets gefotografeerd, is wel heel erg gaaf! Maar dan moet je inderdaad wel bij een vliegveld in de buurt wonen.
  donderdag 5 december 2013 @ 14:27:38 #164
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133943641
In flight was dat hè? Niet vanaf de grond. Daar heb je een skywatcher voor nodig ofzo. :P

GH2 is een systeemcamera ja. :Y
Grotere sensor, meer manual control, zoek naar wens je (lichtsterke) lenzen uit. En vooral ook: de videokwaliteit. _O_
Was met 14-140mm lens 1089 EUR.
Maar niet zoveel zoom dus. Maar daar krijg je low light performance en manual control voor terug.

Nu kriebelt het toch een beetje deze te halen: http://www.canon.nl/For_H(...)SLR/EOS_5D_Mark_III/ . :@
pi_133943694
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:27 schreef shiznuts het volgende:
In flight was dat hè? Niet vanaf de grond. Daar heb je een skywatcher voor nodig ofzo. :P
[ afbeelding ]

Grotere sensor, meer manual control, zoek naar wens je (lichtsterke) lenzen uit. En vooral ook: de videokwaliteit. _O_
Met de Canon SX30 lukte dat wel hoor, heb het zelf ervaren.

Die GH2 gaat em voor mij dan zeker niet worden, is echt veel te duur voor mij....
pi_133945627
Die foto's van vliegtuigen zijn wel erg slecht als voorbeeld van de werking van de telelens functionaliteit van de toestellen omdat de lucht als achtergrond wordt gebruikt. Het scherpte diepte effect blijkt er dus niet uit en dus eigenlijk ook het grote voordeel van de f2.8 niet, bij de 2.8 met een dergelijke cropfactor blijft scherpte diepte een probleem.
  donderdag 5 december 2013 @ 15:35:27 #167
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133946288
Het is toch ook geen must om in elk shot scherptediepte te moeten zien? Het voordeel van inzoomen is dat je bovenop de actie zit. Het nadeel van inzoomen op actie is dat camerabeweging versterkt wordt en de in-camera stabilisatie dat niet kan bijbenen. Zit je op 1/30 sec actie te schieten met ISO 400 omdat je diafragma f/5.9 is, dan krijg je bewegingsonscherpte, zeker op tele-einde. Dus dan is toch juist het hebben van f/2.8 een voordeel? Hoef je de ISO niet op te schroeven wat ruis zou introduceren en kun je in de zelfde omstandigheden sneller schieten, 1/120 of sneller ofzo.
pi_133946689
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:35 schreef shiznuts het volgende:
Het is toch ook geen must om in elk shot scherptediepte te moeten zien?
Nee, maar bij teleshots vaak wel. Uit die scherpte diepte blijkt wel goed het verschil tussen f2.8 en f6.3 (of zo) daarnaast kun je dus wel van 2.8 met het toestel een ander diafragma kiezen, voor andere scherpte diepte maar als f6.3 de max. van de lens is kun je niet lager.

"Dus dan is toch juist het hebben van f/2.8 een voordeel?" daarom is juist een foto nodig die dat goed toont lijkt mij.
pi_133946771
Ik vind het ook niet erg hoor om de diepte niet te zien, vind het gewoon gaaf om iets dat zover weg is toch goed op de foto te krijgen.
pi_133947017
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:48 schreef Susanne2611 het volgende:
Ik vind het ook niet erg hoor om de diepte niet te zien, vind het gewoon gaaf om iets dat zover weg is toch goed op de foto te krijgen.
Daarom is juist scherptediepte van belang. Een foto is 2d als je dan de achtergrond ook scherp hebt zie je het onderwerp soms bijna niet meer terug.

Zie hier maar waar de achtergrond niet stoort:

http://www.fotografille.nl/fotokennis/5-cameralenzen-de-telelens
pi_133947568
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:54 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Daarom is juist scherptediepte van belang. Een foto is 2d als je dan de achtergrond ook scherp hebt zie je het onderwerp soms bijna niet meer terug.

Zie hier maar waar de achtergrond niet stoort:

http://www.fotografille.nl/fotokennis/5-cameralenzen-de-telelens
Wauw, dat zijn waanzinnig mooie foto's! :9~

Maar op zo'n hoogte kan je dat zeker alleen bereiken met een mega dure camera/lens?

Hoe krijg je eigenlijk de achtergrond wazig en het onderwerp scherp? Vergeet het steeds... :@
pi_133950785
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:08 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Wauw, dat zijn waanzinnig mooie foto's! :9~

Maar op zo'n hoogte kan je dat zeker alleen bereiken met een mega dure camera/lens?

Hoe krijg je eigenlijk de achtergrond wazig en het onderwerp scherp? Vergeet het steeds... :@
Daar heb je dus het diafragma voor nodig dus de f2.8 een foto met groot diafragma (=laag getal) zorgt voor een klein scherpte diepte gebied en foto het klein diafragma zorgt voor een groot scherptediepte gebied. Bij jouw Canon D600 zet je dan de knop op AV en draai je met het instelwiel (weet niet helemaal zeker of ie zo wordt genoemd) om diafragma te kiezen. Bij een klein scherpte diepte gebied is dus maar een klein deel (daar waarde focus ligt) scherp en voor- en achtergrond vaag. Ook zorgt een groot diafragma voor meer lichtinval op de sensor en dus wordt (bij automatische belichting in de Av stand) de sluitertijd korter, de kans op beweging wordt dan ok kleiner.

Bij zoom lenzen is het diafragma aangegeven als f3,5 - f6,3 (voorbeeld) dan is bij het laagste aantal mm de f3,5 de grootst mogelijke opening en bij het hoogste aantal mm is dat 6.3. Staat er één getal dan geldt die voor zowel laagste als hoogst aantal mm's, bijv. de 2.8 van de panasonic.
Als de lens bijv. 2.8 aan kan kun je met het toestel toch een andere waarde kiezen, een groter diafragma dan de lens aan kan kiezen is niet mogelijk.

Vandaar dat de f2.8 door fotografen zo'n belangrijk getal is bij de vergelijking van deze toestellen.
pi_133951639
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:41 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Daar heb je dus het diafragma voor nodig dus de f2.8 een foto met groot diafragma (=laag getal) zorgt voor een klein scherpte diepte gebied en foto het klein diafragma zorgt voor een groot scherptediepte gebied. Bij jouw Canon D600 zet je dan de knop op AV en draai je met het instelwiel (weet niet helemaal zeker of ie zo wordt genoemd) om diafragma te kiezen. Bij een klein scherpte diepte gebied is dus maar een klein deel (daar waarde focus ligt) scherp en voor- en achtergrond vaag. Ook zorgt een groot diafragma voor meer lichtinval op de sensor en dus wordt (bij automatische belichting in de Av stand) de sluitertijd korter, de kans op beweging wordt dan ok kleiner.

Bij zoom lenzen is het diafragma aangegeven als f3,5 - f6,3 (voorbeeld) dan is bij het laagste aantal mm de f3,5 de grootst mogelijke opening en bij het hoogste aantal mm is dat 6.3. Staat er één getal dan geldt die voor zowel laagste als hoogst aantal mm's, bijv. de 2.8 van de panasonic.
Als de lens bijv. 2.8 aan kan kun je met het toestel toch een andere waarde kiezen, een groter diafragma dan de lens aan kan kiezen is niet mogelijk.

Vandaar dat de f2.8 door fotografen zo'n belangrijk getal is bij de vergelijking van deze toestellen.
Heeft de FZ200 dan alleen maar een diafragma van f2.8? Is het dan niet lastig omdat je voor bepaalde situaties een hoger f-getal nodig hebt?
  donderdag 5 december 2013 @ 18:19:36 #174
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133951920
De f/2.8 is de uiterste waarde. Dat betekent dat f/2 or f/1.8 niet mogelijk is. Zoals bij een andere camera als je ver inzoomt je geen f/4 kunt gebruiken omdat 'ie maar in staat is f/6.5 te behalen.

Je kunt uiteraard wel een nauwer diafragma creëren. Bij een uiterste waarde van f/2.8 kun je prima f/8 instellen.

Als je doel is: onderwerp scherp - achtergrond wazig versterk je dat met een lager getal. Dus liever f/2.8 dan f/5.9.
pi_133951985
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:10 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Heeft de FZ200 dan alleen maar een diafragma van f2.8? Is het dan niet lastig omdat je voor bepaalde situaties een hoger f-getal nodig hebt?
Je kunt dus wel van 2.8 (de lens) via het toestel een ander diafragma kiezen dus bijv. 11 of soms zelfs 22. Daarom worden bij lensen altijd alleen het grootst mogelijke diafragma (dus laagste getal) vermeld en het toestel bepaalt het kleinst mogelijke diafragma.
pi_133952238
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:19 schreef shiznuts het volgende:
De f/2.8 is de uiterste waarde. Dat betekent dat f/2 or f/1.8 niet mogelijk is. Zoals bij een andere camera als je ver inzoomt je geen f/4 kunt gebruiken omdat 'ie maar in staat is f/6.5 te behalen.

Je kunt uiteraard wel een nauwer diafragma creëren. Bij een uiterste waarde van f/2.8 kun je prima f/8 instellen.

Als je doel is: onderwerp scherp - achtergrond wazig versterk je dat met een lager getal. Dus liever f/2.8 dan f/5.9.
Als ik het goed gelezen heb dan gaat het diafragma van 2.8 tot 8.

Bedankt voor de uitleg!
  donderdag 5 december 2013 @ 18:38:40 #177
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133952596
Het getal op de lens geeft aan wat het maximale aan licht is dat er doorheen komt voor dat brandpuntsafstand met het diafragma wijd open. Wijder dan volledig open kan natuurlijk niet (f/2.8 wijd open is weinig lichtverlies, f/6.5 wijd open is veel lichtverlies). Maar het diafragma kun je natuurlijk nauwer zetten om minder licht door te laten als je dat wilt.

Tot hoe nauw je dit kunt instellen hangt van de lens/camera af. Mijn SX1 IS bijvoorbeeld inderdaad f/8. Andere lenzen/camera's zoals wespensteek al zei gaan ook vaak f/2.8 - f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11 - f/16 - f/22.
pi_133954822
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:38 schreef shiznuts het volgende:
Het getal op de lens geeft aan wat het maximale aan licht is dat er doorheen komt voor dat brandpuntsafstand met het diafragma wijd open. Wijder dan volledig open kan natuurlijk niet (f/2.8 wijd open is weinig lichtverlies, f/6.5 wijd open is veel lichtverlies). Maar het diafragma kun je natuurlijk nauwer zetten om minder licht door te laten als je dat wilt.

Tot hoe nauw je dit kunt instellen hangt van de lens/camera af. Mijn SX1 IS bijvoorbeeld inderdaad f/8. Andere lenzen/camera's zoals wespensteek al zei gaan ook vaak f/2.8 - f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11 - f/16 - f/22.
Oké, bedankt voor de uitleg!
pi_133954967
http://aanbieding.marktpl(...)igitale-fotografie-2

Zou dit een goede cursus voor mij kunnen zijn? Zou dan wel de basiscursus doen, weet er eigenlijk niks van... Zo ja, waarom wel en zo ja, waarom niet?
  donderdag 5 december 2013 @ 19:43:50 #180
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133955043
quote:
Ik raad newbies altijd aan om eens Karl Taylor's free photography course te volgen. Dan krijg je een goede grondlaag aan basics mee om je fotografie mee te beginnen.
pi_133955189
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:43 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Is dat wel in het Nederlands? Zo te zien is het in het Engels... Mijn Engels is goed, maar vind het in het Nederlands al ingewikkeld genoeg. :D
  donderdag 5 december 2013 @ 19:48:56 #182
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133955305
Engels ja. :P

Ik heb eventueel hier ook het een en ander (destijds aan FOK!user Attitude) uitgelegd:
FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28
pi_133955372
quote:
Zal je linkjes eens bekijken, bedankt! Zou alleen het fijnst zijn als iemand me het echt kan laten zien en niet alleen vertellen... Maar ga gewoon kijken, baat het niet schaad het niet. ;)
pi_133955561
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:50 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Zal je linkjes eens bekijken, bedankt! Zou alleen het fijnst zijn als iemand me het echt kan laten zien en niet alleen vertellen... Maar ga gewoon kijken, baat het niet schaad het niet. ;)
Heb je geen ervaren mensen in jouw omgeving die je even op weg willen helpen, dat in combinatie met een boek voor beginners waarmee je verder kunt brengt je een heel stuk.
pi_133955623
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:54 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Heb je geen ervaren mensen in jouw omgeving die je even op weg willen helpen, dat in combinatie met een boek voor beginners waarmee je verder kunt brengt je een heel stuk.
Niet dat ik weet... Heb wel een boek over de Canon 600D, maar een persoon erbij zou ik zoals gezegd een stuk prettiger vinden. Een combinatie is natuurlijk helemaal ideaal! ;)
pi_133955821
quote:
Zal er binnenkort eens naar kijken, ontzettend bedankt!

De foto's zijn trouwens echt waanzinnig! Heb je die gemaakt met de Canon SX1? Hopelijk kan de FZ200 dat net zo goed of nog beter. Zou je willen laten weten met welke instellingen je deze foto's gemaakt hebt? Ben echt zwaar onder de indruk!
pi_133956582
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:55 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Niet dat ik weet... Heb wel een boek over de Canon 600D, maar een persoon erbij zou ik zoals gezegd een stuk prettiger vinden. Een combinatie is natuurlijk helemaal ideaal! ;)
Je zit op Fok! hier lopen wel eens mensen die iemand willen helpen, maak een topic op Fok!kers helpen Fok!kers (FHF) wie weet.
pi_133956615
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:16 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Je zit op Fok! hier lopen wel eens mensen die iemand willen helpen, maak een topic op Fok!kers helpen Fok!kers (FHF) wie weet.
Bedankt voor de tip, zal eens kijken en een oproep plaatsen.
  donderdag 5 december 2013 @ 20:21:47 #189
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_133956828
SX1 IS. :Y Alleen die met douwdruppels op dat blad was de mega-oude Fujifilm Finepix S8000fd.
Met de FZ200 zou je inderdaad hetzelfde of meer uit je fotografie kunnen halen.
Instellingen heb ik zo 1-2-3 niet. Die foto's waren een tijd geleden gemaakt en m'n hardeschijven zijn nogal een clusterfuck, dus iets terugvinden is niet makkelijk. Maar goed, je leert vanzelf wel wanneer je wat het beste kunt gebruiken natuurlijk en de automode op deze camera's doet het vaak ook best heel aardig. Bridgecamera's/superzooms zijn hele fijne leercamera's met volop flexibiliteit, maar ook eenvoud. En je neemt ze makkelijk mee natuurlijk dan iets met losse lenzen.

In die posts heb ik in ieder geval de basics zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen en wanneer je welke instelling aanpast. Dan heb je wat principieel besef voor je een cursus begint, wat altijd een idee is om te volgen inderdaad. Zou inderdaad helemaal fijn zijn als je iemand had die je hands-on begeleidde natuurlijk.

Hoe dan ook, de FZ200 is de vrij standaard go-to aanrader die ik in het centrale topic suggereer aan mensen die een camera met zoom willen. In de superzoom categorie denk ik nog altijd de meest praktische en betaalbare camera. Dus ga nog eens op het internet reviews lezen en kijk eens naar voorbeeldfoto's en filmpjes ervan. Misschien kun je 'em ook bij een Mediamarkt gewoon in de schappen vinden en mag je 'em ff uitproberen. Of je probeert toch of je met wat meer kennis nog meer plezier kunt halen uit je 600D natuurlijk. ;) Succes i.i.g. .
pi_133957120
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:16 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, zal eens kijken en een oproep plaatsen.
Overigens zou ik dan de cursus met de 600D doen en daarna pas kijken wat je er naast gaat kopen.
pi_133957170
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:30 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Overigens zou ik dan de cursus met de 600D doen en daarna pas kijken wat je er naast gaat kopen.
Maar lenzen met een groot zoombereik kan ik me toch niet veroorloven, dus die superzoom camera gaat er wel komen. ;)
pi_133957471
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:31 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Maar lenzen met een groot zoombereik kan ik me toch niet veroorloven, dus die superzoom camera gaat er wel komen. ;)
Ik denk echt dat je je vergist want die 600D met een lens van ca.400 euro maakt vast veel mooiere foto's dan welke superzoom dan ook. Je verkijkt je geweldig op de nadelen van die kleine sensoren want alleen daardoor ontstaat het bereik van de superzoom.

Een 100 mm lens is met een cropfactor van 6 al 600mm geworden, zo lijkt het alleen maar een telelens.
pi_133957518
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:21 schreef shiznuts het volgende:
SX1 IS. :Y Alleen die met douwdruppels op dat blad was de mega-oude Fujifilm Finepix S8000fd.
Met de FZ200 zou je inderdaad hetzelfde of meer uit je fotografie kunnen halen.
Instellingen heb ik zo 1-2-3 niet. Die foto's waren een tijd geleden gemaakt en m'n hardeschijven zijn nogal een clusterfuck, dus iets terugvinden is niet makkelijk. Maar goed, je leert vanzelf wel wanneer je wat het beste kunt gebruiken natuurlijk en de automode op deze camera's doet het vaak ook best heel aardig. Bridgecamera's/superzooms zijn hele fijne leercamera's met volop flexibiliteit, maar ook eenvoud. En je neemt ze makkelijk mee natuurlijk dan iets met losse lenzen.

In die posts heb ik in ieder geval de basics zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen en wanneer je welke instelling aanpast. Dan heb je wat principieel besef voor je een cursus begint, wat altijd een idee is om te volgen inderdaad. Zou inderdaad helemaal fijn zijn als je iemand had die je hands-on begeleidde natuurlijk.

Hoe dan ook, de FZ200 is de vrij standaard go-to aanrader die ik in het centrale topic suggereer aan mensen die een camera met zoom willen. In de superzoom categorie denk ik nog altijd de meest praktische en betaalbare camera. Dus ga nog eens op het internet reviews lezen en kijk eens naar voorbeeldfoto's en filmpjes ervan. Misschien kun je 'em ook bij een Mediamarkt gewoon in de schappen vinden en mag je 'em ff uitproberen. Of je probeert toch of je met wat meer kennis nog meer plezier kunt halen uit je 600D natuurlijk. ;) Succes i.i.g. .
Helaas is de FZ200 wel de duurste van de superzooms...

Reviews heb ik al veel bekeken, heb em alleen nog niet uitgeprobeerd in de winkel. Zal ik zeker nog wel doen (misschien morgen al), alhoewel je dit in de winkel niet echt goed kunt doen door de beperkte ruimte en niet echt leuke dingen om op de foto te zetten. :P

Wel apart dat eigenlijk alle winkels meteen de Sony HX300 aanwijzen als beste keuze...
pi_133957563
Waarom denk je dat fotografen een bedrag van ca. 6.500 euro uitgeven voor:
Canon EF 300mm f/2.8L IS USM II objectief
Als ze ook 400 euro kunnen uitgeven aan een Panasonic met 2.8 op 600mm.
pi_133957687
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:39 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik denk echt dat je je vergist want die 600D met een lens van ca.400 euro maakt vast veel mooiere foto's dan welke superzoom dan ook. Je verkijkt je geweldig op de nadelen van die kleine sensoren want alleen daardoor ontstaat het bereik van de superzoom.

Een 100 mm lens is met een cropfactor van 6 al 600mm geworden, zo lijkt het alleen maar een telelens.
Maar voor ¤400 heb ik ook een heel nieuwe camera, vind dat wel heel erg veel geld voor alleen een lens...

De foto's met de superzooms (zie ook dit topic) vind ik echt wel heel erg mooi, kan me niet voorstellen dat dit nog beter kan en van hoeft dat ook niet. Vind die foto's echt waanzinnig!

Dat laatste moet je me toch even uitleggen, ben een leek hè. ;)
pi_133958540
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:42 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom denk je dat fotografen een bedrag van ca. 6.500 euro uitgeven voor:
Canon EF 300mm f/2.8L IS USM II objectief
Als ze ook 400 euro kunnen uitgeven aan een Panasonic met 2.8 op 600mm.
Ik geloof best dat het beter is, maar ik kan en wil niet zoveel geld uitgeven aan alleen een lens.
pi_133958708
Maar als we het er nu toch over hebben, welke lens zouden jullie aanraden dan voor die ¤400 en waarin is deze lens zo goed/beter dan de superzooms?
pi_133958911
Als je deze lens zou kopen:

http://www.cameranu.nl/nl(...)_516_197654#tab-info

Krijg je dus een zoom-lens die op de 600d omgerekend tot 400mm gaat.

Doordat de 600D een grotere sensor heeft is de scherpte diepte veel beter dan met die Panasonic FZ200. Ik durf je wel te garanderen dat de 600D met die lens foto's mooier zijn.

Waarschijnlijk zijn er mensen die nog een veel beter objectief weten voor onder de 400 euro.

De cropfactor is hier niet makkelijk uit te leggen kijk hier eens:
http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/cropfactor.php
pi_133959570
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:27 schreef shiznuts het volgende:
[ afbeelding ]

Maar niet zoveel zoom dus. Maar daar krijg je low light performance en manual control voor terug.

Nu kriebelt het toch een beetje deze te halen: http://www.canon.nl/For_H(...)SLR/EOS_5D_Mark_III/ . :@
Koop m in de UK. Je betaalt geen invoerrechten en hebt gewoon 1 jaar garantie in NL en 3 jaar garantie in de UK.
Voorbeeld: http://www.ebay.co.uk/itm(...)&hash=item1c2c0e8316

Heb ik ook gedaan en ben er heel blij mee :s)
blub blub
pi_133959673
quote:
Die heb ik ook, is echt een prima lens voor dat geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')